Utama > Sklerosis

Cara mengukur tekanan manusia dengan betul?

Tekanan darah adalah petunjuk kesihatan dan kesejahteraan! Pemantauan berterusan terhadap nilai, satu-satunya kaedah diagnosis dan pencegahan hipertensi.. Cara mengukur tekanan manusia dengan betul?

Konsep tekanan darah (BP) bermaksud kekuatan aliran darah ke dinding saluran darah. Petunjuk nilainya bergantung pada banyak faktor. Ini adalah kekuatan aliran darah yang dikeluarkan oleh jantung, keanjalan saluran darah dan juga komposisi darah..

Kaedah mengukur tekanan darah adalah yang utama dan paling relevan dalam diagnosis hipertensi.

Penting bagi setiap pesakit dengan hipertensi arteri untuk mengetahui cara mengukur tekanan darah dengan betul. Kemahiran diagnostik akan membantu mengawal penyakit dan mengembangkan program pembetulan penyakit dengan doktor anda. Juga, kemampuan untuk mengira penunjuk tekanan darah anda dengan tepat memberikan pemahaman yang betul mengenai kesan ubat pada tubuh. Khususnya, mengambil ubat yang menurunkannya ke nilai normal.

Alat ukur

Untuk mendiagnosis tekanan darah di rumah, dua jenis monitor tekanan darah digunakan:

  1. Tonometer analog atau sphygmomanometer aneroid. Ini adalah instrumen jenis mekanikal-akustik. Ia cukup mudah untuk dikendalikan dan dikendalikan. Mereka mempunyai jangka hayat yang panjang, tetapi memerlukan penyesuaian dan penentukuran semasa penggunaan jangka panjang. Peranti mekanikal merekodkan nilai dan nombor dengan lebih tepat daripada yang automatik.
  2. Tonometer elektronik. Mereka boleh automatik dan separa automatik. Peranti ini direka khas untuk diagnosis tekanan darah di rumah. Mereka selesa dan tidak memerlukan kemahiran khas dari pesakit semasa mengukur. Kos peranti ini sedikit lebih tinggi daripada harga mekanikal. Satu-satunya kelemahan adalah kesalahan kecil, setelah kerap digunakan.

Cara mengukur tekanan darah anda dengan betul

Untuk meningkatkan ketepatan pengukuran, anda mesti:

  • Duduk dalam suasana tenang selama 5 minit sebelum memulakan diagnosis;
  • jangan merokok selama 30 minit sebelum diagnosis;
  • BP diukur paling baik semasa duduk. Dalam kes ini, tangan pesakit berada dalam keadaan santai dan bebas pakaian. Kulit tidak boleh mempunyai bekas luka atau luka di kawasan arteri brakialis, serta pembengkakan atau fistula untuk hemodialisis;
  • selekoh siku diletakkan di paras jantung, kerana ini mereka meletakkan tangan mereka di atas meja tepat di atas tulang belakang lumbar;
  • Tonometer cuff diaplikasikan ke bahu sehingga batas bawahnya adalah dua jari di atas paras selekoh siku. Sarung itu sendiri dilekatkan dengan rapat, dan tidak boleh menyebabkan kesakitan;
  • Penentuan tekanan darah dilakukan dua kali, dengan selang waktu 2 minit. Sekiranya bacaan menyimpang melebihi 5 mm Hg. tiang, ambil ukuran tambahan. Berdasarkan data yang diperoleh, nilai purata diperoleh.

Untuk pengukuran pertama, disarankan untuk mengambil bacaan dari kedua tangan. Selepas pembacaan awal petunjuk, tekanan diperiksa pada lengan di mana tahapnya lebih tinggi. Tugas yang lebih sukar adalah menghitungnya dengan irama jantung yang terganggu. Dalam kes ini, lebih baik mempercayakan penghapusan indikator kepada pegawai perubatan..

Semasa mendiagnosis hipertensi, disarankan untuk mengukur tekanan darah dua kali sehari, pada waktu pagi dan petang (jam 21:00 - 22:00). Ia juga direkodkan untuk tanda-tanda kemerosotan keadaan pesakit. Petunjuk yang diperoleh direkodkan dalam buku harian fiksasi khas untuk berunding dengan doktor yang menghadiri.

Tonometer automatik

Bagaimana cara mengukur tekanan darah dengan tonometer automatik? Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, jika dibandingkan dengan alat mekanikal, tonometer elektronik jauh lebih rendah daripada ketepatan diagnostik. Elektronik lebih sensitif, jadi pelanggaran kecil dalam penentuan tekanan darah dapat mempengaruhi hasil akhir.

Menggunakan tonometer elektronik agak mudah. Adalah cukup untuk meletakkan manset di lengan dan menghidupkan satu butang pada peranti. Seterusnya, pam udara secara automatik ke cuff peranti akan bermula. Dalam peranti separa automatik, udara ditiup menggunakan pir. Mengambil bacaan, serta deflasi manset dalam kedua-dua kes, dilakukan oleh peranti itu sendiri.

Peranti elektronik

Kaedah pengukuran tekanan elektronik:

  1. Sebelum memakai manset, bahu tangan dilepaskan. Anda perlu menanggalkan lengan pakaian luar agar tidak mencubit bahu atas. Pilihan terbaik adalah memantau tekanan darah di kedua-dua lengan. Untuk pengukuran diri, manset diletakkan pada lengan yang tidak memimpin. Walau bagaimanapun, bacaan yang betul akan berada di lengan dengan tekanan darah yang lebih tinggi daripada yang lain..
  2. Tangan diletakkan di permukaan rata; ini boleh dilakukan di atas meja atau sandaran tangan kerusi. Dalam kes ini, bahagian ekstensor lengan bawah berada di permukaan, dan anggota badan berada dalam keadaan santai.
  3. Periksa status peranti elektronik. Ia tidak boleh rosak, bengkok atau berbengkok di permukaan selang..
  4. Tanggalkan tepi cuff. Letakkan di bahu menggunakan kaedah pembalut bulat, tepat di atas (dua jari) dari selekoh siku. Dalam kes ini, selang bekalan udara harus berjalan tepat di tengah-tengah antara garis bersyarat tengah selekoh siku dan jari tengah tangan.
  5. Sekiranya manset peranti ditandai dengan garis penyisip, letakkan sehingga terpusat di dalam bahu.
  6. Mulakan peranti dengan menekan butang.
  7. Tunggu peranti mengepam dan mengempis. Bersantai dan jangan sentuh peranti.
  8. Nombor akan muncul di paparan peranti. Penunjuk atas bertanggungjawab untuk tekanan sistolik, yang lebih rendah untuk tekanan diastolik. Banyak peranti juga mencatatkan degupan jantung. Nilai ini akan dipaparkan di bawah yang lain. Dalam kes ini, tekanan darah diastolik akan terletak di atas nadi, di lajur tengah.
  9. Matikan peranti melalui butang dan tunggu sehingga ia mati sepenuhnya.
  10. Tanggalkan cuff dari bahu. Diagnostik selesai!

Monitor tekanan darah automatik sangat sesuai dan mesti ada di rumah untuk setiap pesakit hipertensi..

Tonometer mekanikal

Bagaimana cara mengukur tekanan dengan tonometer mekanikal? Penggunaan alat analog agak sukar bagi pesakit yang tidak berpengalaman. Tidak semua orang memahami pertama kalinya cara membaca dengan betul menggunakan tonometer mekanikal..

Untuk menentukan tekanan darah yang tepat, gunakan fonendoskop. Peranti ini direka untuk mendengar getaran bunyi yang dihasilkan semasa kerja organ dalaman. Peranti itu sendiri terdiri daripada hujung telinga, tiub konduktif yang memperbaiki getaran dan "kepala" dengan membran sensitif.

Semasa mengukur tekanan darah dengan alat analog, fonendoskop membantu mendengar turun naik aliran darah ketika manset hilang atau memerah. Dalam kes ini, skala peranti membantu menentukan momen permulaan denyutan dan penurunan tekanan darah bersamaan dengan munculnya bunyi "getaran" di fonendoskop.

Cadangan untuk menentukan tekanan darah dengan tonometer genggam:

  • Sebelum prosedur pengukuran, anda mesti berehat selama 5 minit. Sekiranya anda datang dari tempat yang sejuk, anda harus memanaskan badan sepenuhnya. Duduk di kerusi dengan punggung dan rileks kaki anda tanpa menyilangkannya bersama. Berbohong juga tidak digalakkan.
  • Pinggang dan lengan bahu mesti dilonggarkan. Letakkan tangan anda, sikat, di permukaan meja, kira-kira paras jantung. Letakkan manset di lengan anda sehingga satu jari sesuai di antaranya dan permukaan lengan bawah. Bahagian bawah cuff mestilah 2.5 cm lebih tinggi dari selekoh siku.
  • Tetapkan dail tolok tekanan agar tidak kelihatan sehingga skala dapat dilihat dengan jelas. Letakkan stetoskop di siku, pegang, sedikit menyesuaikan kepala ke tepi manset. Mulailah membuat udara dengan tangan memerah pir.
  • Dengarkan dengan teliti sehingga kejutan pertama muncul (tahap pertama menurut Korotkov). Mereka akan menunjukkan tahap tekanan sistolik. Ulangi proses inflasi sekali lagi sehingga tekanan darah sistolik melebihi 30 mm Hg. Seni. Lepaskan pir. Pada saat nada hilang akan menunjukkan tekanan darah diastolik.

Ulangi keseluruhan proses selepas beberapa minit. Cetak rata-rata antara dua bacaan peranti.

Sekiranya terdapat gangguan irama jantung, lebih baik mempercayakan pengukuran tekanan kepada pekerja perubatan.

Apa yang perlu dilakukan jika tonometer menunjukkan tekanan yang sangat tinggi

Dalam kes ini, lakukan dua ukuran kawalan selepas 10 minit.!

Sekiranya anda mengenal pasti tekanan darah tinggi dan kesihatan pesakit yang buruk, perlu:

  1. Pesakit hipertensi - segera mengambil ubat. Orang yang sihat - hubungi ambulans.
  2. Dalam keadaan yang sangat serius, minum pil "di bawah lidah". Dalam kes ini, captopril (kapoten) pada dos 25-50 mg. Atau nifedipine (corinfar), pada dos 10 mg.
  3. Apabila sakit dada muncul (gejala angina pectoris), ambil tablet nitrogliserin "di bawah lidah".
  4. Amat berbahaya untuk mengurangkan tekanan darah secara tajam pada orang tua. Oleh kerana ubat-ubatan dengan penurunan tekanan darah yang tajam dapat menyebabkan rasa mengantuk, keletihan atau gangguan makan.

Dengan sedikit kecurigaan manifestasi gejala krisis hipertensi, perlu segera menghubungi ambulans.

ADA KONTRAINDIKASI
MEMERLUKAN PERUNDINGAN DOKTOR PESERTA

Pengarang artikel tersebut adalah Ivanova Svetlana Anatolyevna, ahli terapi

Ukur tekanan darah dengan betul

Calon Sains Perubatan, pakar neurologi L. MANVELOV (Institut Neurologi Negeri, Akademi Sains Perubatan Rusia).

Apa itu tekanan darah?

Tekanan darah (BP) - tekanan darah di arteri - salah satu petunjuk utama sistem kardiovaskular. Ia boleh berubah dalam banyak keadaan, dan mengekalkannya pada tahap optimum sangat penting. Tidak hairanlah jika pemeriksaan seseorang yang tidak sihat disertai oleh doktor dengan pengukuran tekanan darah.

Pada orang yang sihat, tahap tekanan darah agak stabil, walaupun mereka sering berubah-ubah dalam kehidupan seharian. Ini juga berlaku dengan emosi negatif, tekanan saraf atau fizikal, dengan pengambilan cecair berlebihan dan dalam banyak kes lain..

Bezakan antara tekanan darah sistolik, atau atas - tekanan darah semasa tempoh pengecutan ventrikel jantung (systole). Dalam kes ini, sekitar 70 ml darah dikeluarkan dari mereka. Jumlah ini tidak dapat langsung melalui saluran darah kecil. Oleh itu, aorta dan kapal besar lain diregangkan, dan tekanan di dalamnya meningkat, mencapai normal 100-130 mm Hg. Seni. Semasa diastole, tekanan darah di aorta secara beransur-ansur turun menjadi normal hingga 90 mm Hg. Art., Dan di arteri besar - hingga 70 mm Hg. Seni. Kami melihat perbezaan nilai tekanan sistolik dan diastolik dalam bentuk gelombang nadi, yang disebut nadi..

Hipertensi arteri

Peningkatan tekanan darah (140/90 mm Hg dan lebih tinggi) diperhatikan dengan hipertensi, atau, seperti yang biasa disebut di luar negara, hipertensi penting (95% dari semua kes), apabila penyebab penyakit tidak dapat diketahui, dan dengan apa yang disebut simtomatik hipertensi (hanya 5%), berkembang akibat perubahan patologi pada sejumlah organ dan tisu: dengan penyakit ginjal, penyakit endokrin, penyempitan kongenital atau aterosklerosis aorta dan saluran besar lainnya. Hipertensi arteri dipanggil pembunuh senyap dan misteri kerana alasan. Dalam separuh daripada kes tersebut, penyakit ini tidak simptomatik untuk waktu yang lama, iaitu, seseorang merasa sihat sepenuhnya dan tidak mengesyaki penyakit berbahaya telah menghakis tubuhnya. Dan tiba-tiba, seperti baut dari warna biru, komplikasi serius timbul: misalnya, strok, infark miokard, detasmen retina. Sebilangan besar mereka yang terselamat setelah kemalangan vaskular tetap cacat, yang hidupnya terbahagi kepada dua bahagian: "sebelum" dan "setelah".

Baru-baru ini saya terpaksa mendengar ungkapan menarik dari seorang pesakit: "Hipertensi bukanlah penyakit, tekanan darah meningkat pada 90% orang." Angka itu, tentu saja, dibesar-besarkan dan berdasarkan khabar angin. Bagi pendapat bahawa hipertensi bukanlah penyakit, ini adalah khayalan yang berbahaya dan berbahaya. Pesakit inilah yang, terutama yang menyedihkan, sebahagian besarnya tidak mengambil ubat antihipertensi atau tidak dirawat secara sistematik dan tidak mengawal tekanan darah, secara sembarangan mempertaruhkan kesihatan mereka dan bahkan nyawa mereka.

Di Rusia, 42.5 juta orang ketika ini mempunyai tekanan darah tinggi, iaitu 40% daripada populasi. Lebih-lebih lagi, pada masa yang sama, menurut sampel nasional perwakilan penduduk Rusia yang berumur 15 tahun dan lebih tua, 37.1% lelaki dan 58.9% wanita tahu bahawa mereka menderita hipertensi arteri, dan hanya 5.7% pesakit yang menerima terapi antihipertensi yang mencukupi. lelaki dan 17.5% wanita.

Oleh itu, di negara kita masih banyak yang perlu dilakukan untuk mencegah bencana kardiovaskular - untuk mencapai kawalan terhadap hipertensi arteri. Program sasaran "Pencegahan dan rawatan hipertensi arteri di Persekutuan Rusia", yang sedang dijalankan, bertujuan untuk menyelesaikan masalah ini..

Bagaimana tekanan darah diukur

Diagnosis "hipertensi" dibuat oleh doktor, dan dia memilih rawatan yang diperlukan, tetapi pemantauan tekanan darah secara berkala sudah menjadi tugas bukan hanya untuk pekerja perubatan, tetapi untuk setiap orang.

Hari ini, kaedah yang paling biasa untuk mengukur tekanan darah adalah berdasarkan kaedah yang dicadangkan pada tahun 1905 oleh doktor Rusia NS Korotkov (lihat Sains dan Kehidupan No. 8, 1990). Ia dikaitkan dengan mendengar nada suara. Sebagai tambahan, kaedah palpation (probing denyut nadi) dan kaedah pemantauan harian (pemantauan tekanan berterusan) digunakan. Yang terakhir ini sangat menunjukkan dan memberikan gambaran yang paling tepat mengenai bagaimana tekanan darah berubah pada siang hari dan bagaimana ia bergantung pada beban yang berbeza..

Untuk mengukur tekanan darah dengan kaedah Korotkov, manometer merkuri dan aneroid digunakan. Yang terakhir, serta peranti automatik dan separa automatik moden dengan paparan, dikalibrasi pada skala merkuri sebelum digunakan dan diperiksa secara berkala. By the way, pada beberapa di antaranya, tekanan darah atas (sistolik) ditunjukkan dengan huruf "S", dan tekanan darah rendah (diastolik) ditunjukkan dengan huruf "D". Terdapat juga alat automatik yang disesuaikan untuk mengukur tekanan darah pada selang waktu tertentu yang ditetapkan (sebagai contoh, ini adalah bagaimana pesakit dapat diperhatikan di klinik). Peranti mudah alih telah dibuat untuk pemantauan (pengesanan) tekanan darah setiap hari di poliklinik.

Tekanan darah turun naik pada siang hari: biasanya paling rendah semasa tidur dan meningkat pada waktu pagi, mencapai maksimum pada waktu aktiviti siang hari. Penting untuk diketahui bahawa pada pesakit dengan hipertensi arteri, petunjuk tekanan darah pada waktu malam sering kali lebih tinggi daripada yang ada pada waktu siang. Oleh itu, untuk pemeriksaan pesakit seperti itu, pemantauan tekanan darah setiap hari sangat penting, hasilnya memungkinkan untuk menjelaskan masa pengambilan ubat yang paling rasional dan memastikan kawalan penuh terhadap keberkesanan rawatan..

Perbezaan antara nilai tekanan darah tertinggi dan terendah pada siang hari pada orang yang sihat, sebagai peraturan, tidak melebihi: untuk sistolik - 30 mm Hg. Art., Dan untuk diastolik - 10 mm Hg. Seni. Dengan hipertensi arteri, turun naik ini lebih ketara.

Apakah kebiasaannya?

Persoalan mengenai tekanan darah apa yang harus dianggap normal agak rumit. Ahli terapi domestik yang luar biasa AL Myasnikov menulis: "Pada dasarnya, tidak ada batas yang jelas antara nilai tekanan darah, yang harus dianggap fisiologis untuk usia tertentu, dan nilai tekanan darah, yang harus dianggap patologis untuk usia tertentu". Walau bagaimanapun, dalam praktiknya, tentu saja mustahil dilakukan tanpa standard tertentu..

Kriteria untuk menentukan tahap tekanan darah, yang diadopsi pada tahun 2004 oleh All-Russian Society of Cardiology, didasarkan pada saranan Persatuan Eropah Hipertensi 2003, pakar Jawatankuasa Nasional Bersama AS untuk Pencegahan, Diagnosis, Penilaian dan Rawatan Tekanan Darah Tinggi. Sekiranya tekanan darah sistolik dan diastolik berada dalam kategori yang berbeza, maka penilaian dibuat pada kadar yang lebih tinggi. Sekiranya berlaku penyimpangan dari norma, kita berbicara mengenai hipotensi arteri (tekanan darah di bawah 100/60 mm Hg) atau hipertensi arteri (lihat jadual).

Cara mengukur tekanan darah dengan betul?

Tekanan darah paling sering diukur dalam keadaan duduk, tetapi kadang-kadang perlu dilakukan dalam keadaan terlentang, misalnya, pada pesakit yang sakit parah atau ketika pesakit sedang berdiri (dengan ujian berfungsi). Walau bagaimanapun, tanpa menghiraukan kedudukan subjek, lengan bawah tangannya, di mana tekanan darah diukur, dan alat harus berada pada tahap jantung. Tepi bawah manset diletakkan kira-kira 2 cm di atas siku. Sarung yang tidak diisi dengan udara tidak boleh menekan tisu yang mendasari.

Udara dengan cepat dipompa ke manset ke tahap 40 mm Hg. Seni. lebih tinggi daripada yang di mana nadi pada arteri radial hilang kerana mampatan vaskular. Fonendoskop digunakan pada ulnar fossa pada titik denyutan arteri tepat di bawah pinggir bawah cuff. Udara daripadanya mesti dilepaskan perlahan-lahan, dengan kelajuan 2 mm Hg. Seni. satu denyutan nadi. Ini perlu untuk menentukan tahap tekanan darah dengan lebih tepat. Titik pada skala tolok tekanan di mana denyut nadi yang berbeza (nada) muncul ditandai sebagai tekanan sistolik, dan titik di mana ia hilang sebagai diastolik. Mengubah kelantangan nada, pelemahannya tidak diambil kira. Tekanan manset dikurangkan menjadi sifar. Ketepatan memperbaiki dan mendaftarkan momen penampilan dan kehilangan nada sangat penting. Malangnya, ketika mengukur tekanan darah, mereka sering memilih untuk membulatkan hasilnya menjadi sifar atau lima, yang menyukarkan penilaian data yang diperoleh. Tekanan darah mesti dicatat dengan ketepatan 2 mm Hg. st.

Tidak mungkin untuk mengira tahap tekanan darah sistolik pada permulaan turun naik lajur merkuri yang dapat dilihat oleh mata, yang utama adalah penampilan bunyi ciri; semasa pengukuran tekanan darah, nada terdengar, yang dibahagikan kepada fasa yang berasingan.

Fasa nada oleh N. S. Korotkov
Fasa pertama - tekanan darah, di mana nada berterusan didengar. Keamatan suara secara beransur-ansur meningkat ketika manset mengempis. Paling tidak sekurang-kurangnya dua nada berturut-turut ditakrifkan sebagai tekanan darah sistolik..
Fasa 2 - kemunculan bunyi dan bunyi "gemerisik" dengan deflasi manset yang lebih jauh.
Fasa ke-3 - tempoh di mana suara menyerupai kekusutan dan peningkatan intensiti.
Fasa ke-4 sesuai dengan penyenyapan tajam, penampilan suara "bertiup" yang lembut. Fasa ini dapat digunakan untuk menentukan tekanan darah diastolik ketika nada didengar hingga pembahagian sifar.
Fasa ke-5 dicirikan oleh hilangnya nada terakhir dan sesuai dengan tahap tekanan darah diastolik.

Tetapi ingat: antara fasa 1 dan 2 nada Korotkoff, suaranya tidak ada buat sementara waktu. Ini berlaku dengan tekanan darah sistolik yang tinggi dan berterusan semasa deflasi udara dari cuff hingga 40 mm Hg. st.

Ia berlaku bahawa tahap tekanan darah dilupakan pada masa antara saat pengukuran dan pendaftaran hasilnya. Itulah sebabnya anda harus merakam data yang diterima dengan segera - sebelum melepaskan manset..

Sekiranya diperlukan untuk mengukur tekanan darah pada kaki, manset digunakan pada sepertiga pertengahan paha, fonendoskop dibawa ke fossa popliteal di lokasi denyut arteri. Tahap tekanan diastolik pada arteri popliteal lebih kurang sama dengan arteri brakial, dan tekanan sistolik - sebanyak 10-40 mm Hg. Seni. lebih tinggi.

Tahap tekanan darah boleh berubah-ubah walaupun dalam jangka waktu yang singkat, misalnya, semasa pengukuran, yang dikaitkan dengan sejumlah faktor. Oleh itu, semasa mengukurnya, anda mesti mengikut peraturan tertentu. Suhu bilik mesti selesa. Satu jam sebelum mengukur tekanan darah, pesakit tidak boleh makan, tertekan secara fizikal, merokok, atau terdedah kepada selesema. Selama 5 minit sebelum mengukur tekanan darah, dia perlu duduk di bilik yang hangat, santai dan tanpa mengubah postur selesa yang diterima. Lengan pakaian harus cukup longgar, disarankan untuk mengangkat tangan dengan menanggalkan lengan baju. Tekanan darah harus diukur dua kali dengan selang waktu sekurang-kurangnya 5 minit; nilai purata dua petunjuk dicatatkan.

Di samping itu, seseorang harus ingat mengenai kekurangan dalam menentukan tekanan darah kerana kesalahan kaedah Korotkov itu sendiri, yang dalam keadaan ideal, dengan tahap tekanan darah normal, adalah ± 8 mm Hg. Seni. Punca ralat tambahan ialah aritmia jantung pada pesakit, kedudukan tangannya yang tidak betul semasa pengukuran, penempatan cuff yang lemah, manset yang tidak standard atau yang tidak betul. Bagi orang dewasa, yang terakhir harus mempunyai panjang 30-35 cm untuk membungkus bahu pesakit sekurang-kurangnya sekali, dan lebar 13-15 cm. Manset kecil adalah penyebab umum penentuan tekanan darah tinggi yang salah. Walau bagaimanapun, orang gemuk mungkin memerlukan manset yang lebih besar dan yang lebih kecil untuk kanak-kanak. Ketidaktepatan dalam mengukur tekanan darah juga dapat dikaitkan dengan pemerasan tisu yang mendasari oleh manset. Taksiran berlebihan penunjuk tekanan darah juga berlaku ketika mengembung manset yang lemah.

Baru-baru ini saya harus bercakap dengan seorang pesakit, yang seorang jururawat di poliklinik mengatakan, setelah mengukur tekanan darah, bahawa ia meningkat. Setibanya di rumah, pesakit mengukur tekanan darah dengan alatnya sendiri dan terkejut melihat nilai yang jauh lebih rendah. Manifestasi khas hipertensi mantel putih dijelaskan oleh reaksi emosi (ketakutan kita terhadap keputusan doktor) dan diambil kira semasa mendiagnosis hipertensi arteri dan menentukan tahap tekanan darah yang optimum semasa rawatan. Hipertensi kot putih adalah perkara biasa - pada 10% pesakit. Adalah perlu untuk mewujudkan persekitaran yang sesuai di dalam bilik: mestilah tenang dan sejuk. Tidak boleh melakukan perbualan luar biasa. Adalah perlu untuk bercakap dengan subjek dengan tenang, ramah.

Dan akhirnya. Kita tidak berdaya melawan penyakit berbahaya. Ini memberi tindak balas yang cukup baik terhadap rawatan, seperti yang dibuktikan dengan meyakinkan oleh program pencegahan berskala besar untuk memerangi hipertensi arteri, yang dilakukan di negara kita dan di luar negeri, dan yang memungkinkan untuk mengurangkan kejadian strok sebanyak 45-50% dalam lima tahun. Semua pesakit mendapat rawatan yang mencukupi dan mematuhi arahan doktor.

Sekiranya anda berusia lebih dari 40 tahun, ukur tekanan darah anda secara sistematik. Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa hipertensi arteri sering tidak simptomatik, tetapi ini menjadikan penyakit ini lebih berbahaya, menyebabkan "pukulan dari belakang". Alat untuk mengukur tekanan darah harus ada di setiap keluarga, dan setiap orang dewasa harus belajar bagaimana mengukurnya, terutama karena ini tidak menimbulkan kesulitan yang signifikan.

"Pengetahuan yang paling diperlukan untuk kehidupan manusia adalah pengetahuan tentang diri sendiri." Penulis dan ahli falsafah Perancis yang terkenal Bernard Fontenelle (1657-1757), yang hidup selama 100 tahun, sampai pada kesimpulan ini, yang masih relevan hingga kini..

Penulis mengucapkan terima kasih kepada A. Kadykova dan M. Prokopovich, kakitangan Institusi Neurologi Negeri Akademi Sains Perubatan Rusia atas bantuan mereka dalam menggambarkan artikel tersebut..

Cara mengukur tekanan dengan tonometer sendiri

Artikel itu disiapkan oleh Olena Pavlovna Peremezhko,
doktor dengan pendidikan perubatan yang lebih tinggi, terutamanya untuk medprostor.by

Kandungan:

  • Mengenai pengukuran tekanan
  • Bagaimana tekanan diukur?
  • Cara mengukur dengan betul
  • Pengukuran tekanan dengan tonometer mekanikal
  • Cara mengukur tekanan darah dengan tonometer elektronik (separa automatik)
  • Cara mengukur tekanan darah dengan tonometer automatik

Pesakit dengan hipertensi arteri prihatin tentang cara mengukur tekanan darah dengan tepat dengan tonometer, kerana mereka perlu memantau perubahannya beberapa kali sehari. Pada masa yang sama, tidak selalu ada saudara-mara yang dapat menolong, oleh itu, di bawah ini akan diterangkan bagaimana mengukur tekanan untuk diri sendiri.

Mengenai pengukuran tekanan

Dengan degupan jantung, darah dari dalamnya dilemparkan ke dalam pembuluh darah, melewatinya, ia memberi tekanan pada dinding mereka. Ia berlaku di arteri, urat dan kapilari, tetapi hanya petunjuk tekanan darah yang mempunyai nilai diagnostik - mereka menunjukkan sejauh mana bekalan darah dengan oksigen ke tisu badan berlaku.

Apabila tekanan darah di arteri berubah, 2 indikator dipertimbangkan: tekanan atas (sistolik; pada masa kontraksi jantung) dan lebih rendah (diastolik; tekanan di arteri "dalam keadaan rehat").

Sebelum mengukur tekanan, anda harus menahan diri dari melakukan aktiviti fizikal, minum kopi, merokok - semua ini meningkatkannya dan memutarbelitkan hasilnya.

Bagaimana tekanan diukur?

Peranti yang mengukur pembacaan tekanan dipanggil tonometer. Prinsip pengoperasiannya adalah bahawa lumen arteri tangan di mana pengukuran dilakukan terlebih dahulu dimampatkan dan kemudian dibuka secara beransur-ansur. Apabila darah melewati lumen sempit kapal, pergolakan berlaku, yang menimbulkan bunyi yang terdengar. Dengan pengembangan penuh lumen kapal, aliran darah menjadi linier, dan bunyi hilang.

Semua monitor tekanan darah secara konvensional dibahagikan kepada:

  1. Mekanikal. Paling berpatutan dan tepat, tidak memerlukan penggantian bateri atau pengecasan bateri. Terdiri daripada mentol, manset dan tolok tekanan. Kekurangan - pertolongan luar sangat diperlukan, kerana anda sendiri boleh mengukur tekanan dengan tonometer mekanikal dengan betul.
  • Separa automatik. Mereka dilengkapi dengan alat dengan paparan, manset dan pir untuk mengepamnya. Ia sangat sesuai untuk pemantauan tekanan berterusan, kerana mudah mengukur tekanan darah di rumah dengan tonometer seperti itu, dan harganya jauh lebih rendah daripada automatik.
  • Automatik. Tonometer terdiri daripada peranti dengan paparan dan manset. Oleh kerana paling mudah bagi mereka untuk mengukur tekanan di rumah, mereka mengesyorkan untuk membeli untuk orang yang tinggal bersendirian, tetapi mereka agak mahal.

Cara mengukur dengan betul

Tidak semua pesakit tahu cara mengukur tekanan darah dengan betul dengan tonometer. Oleh kerana terdapat kesilapan semasa menukar, hasilnya mungkin lebih tinggi daripada yang sebenarnya. Kemudian, dengan mengambil ubat, pesakit hanya akan membahayakan dirinya sendiri. Penting untuk disiapkan, kerana dapat mengukur tekanan darah dengan betul hanya jika faktor luaran yang memutarbelitkan hasilnya dihapuskan.

Oleh itu, penting untuk mematuhi peraturan berikut sebelum mengukur tekanan:

Lakukan pengukuran 30-60 minit selepas makan dan minum atau tidak makan, agar tidak mendapat nilai yang terlalu tinggi.

Jangan bersandar di bahagian belakang kerusi atau kerusi semasa tekanan berubah.

Semasa pengukuran, anda perlu berada dalam keadaan tenang dan santai, jangan bersikap gergasi dengan tangan anda. Ini boleh memutarbelitkan hasilnya..

Sebelum pengukuran, jangan melakukan aktiviti fizikal, merokok, minum kopi. Anda boleh melakukan pengukuran selepas 30-60 minit.

Tangan di mana tekanan ditentukan harus dilonggarkan. Sarung peranti harus berada pada tahap yang sama dengan jantung anda. Sekiranya tangan lebih tinggi, hasilnya akan diremehkan, jika lebih rendah, hasilnya akan terlalu tinggi..

Pengukuran tekanan dengan tonometer mekanikal

Kesukaran biasanya timbul, selalunya anda memerlukan pembantu yang tahu menggunakan tonometer. Sekiranya ada, maka anda perlu melakukan tindakan berikut secara konsisten:

  1. Duduk di atas kerusi dengan siku di belakang dan letakkan tangan di atas meja, duduk seperti ini selama 2-3 minit, kerana anda perlu mengukur tekanan darah dalam keadaan tenang.
  2. Gulung lengan baju sehingga tidak meremas tangan anda.
  3. Letakkan tolok tekanan di atas meja di sebelah tangan anda.
  4. Tutup injap mentol dan kembang.
  5. Pakai stetoskop dan pasangkan ke siku.
  6. Menekan stetoskop ke siku, buka sedikit injap mentol sehingga udara mula beransur keluar.
  7. Dengarkan bunyi di stetoskop sambil melihat tolok tekanan. Tekanan atas - bilangan di mana bunyi muncul.
  8. Ingat pada titik tolak tekanan, bunyi berhenti. Ini adalah tekanan diastolik (bawah).

Cara mengukur tekanan darah dengan tonometer elektronik (separa automatik)

Setelah membongkar algoritma bagaimana mengukur tekanan dengan mekanikal, mari kita lihat cara mengukur tekanan dengan tonometer elektronik dengan betul:

  1. Ulangi langkah 1-3 untuk bulu. tonometer (dengan peranti bukan manometer).
  2. Tekan butang kuasa dan tunggu anak panah "atas".
  3. Pam udara ke dalam cuff (untuk peranti semiautomatik).
  4. Letakkan pir di atas meja. Sekiranya ikon anak panah ke atas menyala lagi, anda perlu mengepam udara sebanyak 20 mm Hg..
  5. Selepas isyarat, betulkan hasilnya dan tekan injap pada pir untuk melepaskan udara. Mesin mengepam dan mengempiskannya sendiri.

Cara mengukur tekanan darah dengan tonometer automatik

  1. Ulangi langkah 1-3 untuk bulu. tonometer (dengan peranti bukan manometer).
  2. "Masukkan" tangan ke dalam manset, kencangkan dengan Velcro.
  3. Tekan butang operasi tonometer, tunggu 15-20 saat.
  4. Lihat Hasil.
Titik-titik ini sesuai jika anda mempunyai tonometer yang dikalibrasi.

Semua orang dapat mengukur tekanan di rumah dengan betul - cukup untuk mengikuti peraturan mudah dan memilih jenis peranti yang sesuai. Anda tidak boleh menyimpan wang pada peranti berkualiti tinggi dan mudah, kerana ia akan membayar sendiri dengan kemudahan penggunaan dan hasil yang boleh dipercayai..

Dilarang melakukan kesalahan. Cara mengukur tekanan dengan betul

Ramai di antara kita tahu bahawa kita harus mengukur tekanan kita sendiri secara berkala. Bagaimanapun, kenaikan atau penurunannya tidak selalu dirasakan secara fizikal.

Semua orang memerlukannya

Sakit kepala, kelemahan, pening dan tinitus mungkin menyertai perubahan ini, tetapi mungkin tidak ada. Selalunya, walaupun dengan angka tekanan kritikal, orang merasa cukup baik. Oleh itu, membeli tonometer adalah suatu keharusan bagi setiap keluarga. Perkara ini sangat diperlukan untuk orang tua dan bukan orang yang sihat, begitu juga untuk wanita hamil. Dalam banyak keadaan, tekanan mesti dipantau secara berterusan, melakukan pengukuran beberapa kali sehari. Walaupun doktor mengesyorkan secara berkala memantau tekanan darah untuk semua orang yang berumur lebih dari 40 tahun. Berkat tindakan mudah ini, akan lebih mudah untuk menjaga kesihatan sistem kardiovaskular anda dan melindungi diri anda dari penyakit berbahaya seperti serangan jantung dan strok..

Penting setiap 10 mm

Jangan berfikir bahawa hanya lonjakan tekanan besar yang berbahaya. Kajian menunjukkan bahawa peningkatan parameter ini hanya 20/10 mm Hg. Seni. meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular sebanyak 30%, dan risiko kematian sekiranya terdapat penyakit seperti ini dalam kes ini berlipat ganda. Orang dengan tekanan darah tinggi yang tidak terkawal berkemungkinan 7 kali lebih kerap mengalami gangguan peredaran serebrum (strok), 4 kali lebih kerap - penyakit jantung koronari, 2 kali lebih kerap - luka pada saluran kaki.

Oleh itu, memantau secara teratur dan mengetahui tahap tekanan darah anda dengan pasti bukanlah tanda hipokondria, tetapi kebiasaan seseorang yang mengambil sikap bertanggungjawab terhadap kesihatannya. Tetapi ada satu "tetapi": hanya ukuran yang betul yang akan membawa keuntungan.

Sekiranya pembacaan alat ini secara kronik menunjukkan angka tekanan yang lebih rendah daripada yang ada, maka ini bukan sahaja tidak akan membantu seseorang untuk mencegah malapetaka kardiovaskular, tetapi juga tidak akan memungkinkan dia untuk mendapatkan bantuan perubatan pada waktunya, dan oleh itu penyakit itu akan berlanjutan. Sekiranya tonometer, sebaliknya, secara berlebihan akan menilai bacaan secara berkala, maka ada risiko besar untuk mencederakan diri sendiri dengan mengambil ubat yang tidak perlu untuk mengurangkan tekanan darah, yang juga benar-benar tidak selamat.

Kenapa dia berbohong?

Selalunya, bacaan yang salah berlaku kerana penggunaan peranti yang tidak betul..

Sekiranya kita bercakap mengenai monitor tekanan darah mekanikal, maka kesalahan dalam pembacaan, sebagai peraturan, dijelaskan oleh kurangnya latihan khas dari pengguna, dan oleh itu mereka menggunakan peranti ini dengan tidak betul. Juga, alasannya mungkin terdapat pada ciri fizikal orang yang membuat pengukuran (misalnya, adanya masalah dengan penglihatan atau pendengaran). Pilihan manset yang salah, yang tidak sesuai dengan kelantangan lengan, juga membawa kepada hasil yang memutarbelitkan. Bahkan butiran terkecil adalah penting untuk pengukuran yang betul: misalnya, bacaan dapat turun naik dengan ketara jika udara dipompa ke dalam manset terlalu perlahan atau terlalu cepat, atau jika manset dipakai terlalu ketat atau di atas lengan di atas pakaian. Di samping itu, bacaan tonometer mekanikal - alat yang sensitif terhadap bunyi di dalam bilik - mungkin bergantung pada ketepatan kedudukan kepala fonendoskop berbanding dengan arteri. Secara amnya, adalah keseluruhan sains untuk menggunakan peranti ini dengan betul. Oleh itu, kebanyakan orang membeli peralatan automatik untuk kegunaan rumah. Tetapi mereka juga tidak selalu memberikan hasil yang benar. Tidak, intinya sama sekali bahawa "mekanik" lebih dipercayai daripada "automasi". Sekiranya peranti berkualiti, ia akan berfungsi dengan baik dalam kedua-dua keadaan. Lagipun, bukan ciri reka bentuk peranti yang jauh lebih penting, tetapi penggunaannya yang betul..

Oleh itu

Monitor tekanan darah pergelangan tangan automatik, yang oleh sebab tertentu dianggap oleh banyak orang kurang dipercayai dan tidak sesuai untuk orang yang berumur lebih dari 45 tahun, sebenarnya tidak lebih rendah daripada monitor tekanan darah konvensional dengan manset bahu (jika hanya ketika mengukur, pergelangan tangan diletakkan pada tahap jantung).

Yang membawa kepada pembacaan tekanan yang salah

Kesalahan

semasa mengukur

Kesannya pada penunjuk tekanan

Cara mengambil ukuran dengan betul

Kedudukan tangan yang tidak betul berbanding tahap jantung

Sekiranya tangan berada di bawah paras jantung, akan ada nilai yang terlalu tinggi, jika lebih tinggi, maka dipandang rendah

Bahagian tengah lengan atas dengan manset yang digunakan hendaklah berada pada tahap yang sama dengan jantung

Pilihan saiz cuff yang salah dan kedudukannya yang salah di bahu

Lebar cuff hendaklah sekitar 40% dari lilitan lengan dan sekurang-kurangnya 80% dari panjangnya. Tepi bawah manset mestilah 2-3 cm di atas siku

Tiada sokongan belakang

Ukur tekanan semasa duduk, bersandar di belakang kerusi, atau berbaring

Perbualan atau pergerakan tangan secara tiba-tiba

Tetap diam dan tenang

Minum teh atau kopi yang kuat, serta merokok. Pengukuran pada perut penuh

Anda tidak boleh bergerak aktif, merokok, minum kopi sebelum mengukur. Lebih baik mengambil pengukuran 1-2 jam setelah makan

Tekanan emosi,
khususnya sindrom kot putih

Tekanan harus diukur dalam keadaan tenang.

Limpahan usus atau pundi kencing

Pertama - ke tandas, kemudian - pengukuran

Penggunaan titisan mata atau hidung vasokonstriktif dalam masa kurang dari 1.5-2 jam

Jangan melakukan pengukuran dalam masa 2 jam selepas menggunakan ubat

Pengukuran kedua tanpa selang masa

Tekanan dapat diukur lagi tidak lebih awal dari satu minit. Tekanan pada lengan kanan dan kiri mungkin berbeza sebanyak 10-20 unit - ini normal

Cara mengukur tekanan darah di rumah?

Tekanan darah (BP) adalah petunjuk penting. Peredaran darah, kerja lengkap organ-organ badan bergantung kepadanya. Pengukuran tekanan darah langsung (invasif) atau tidak langsung digunakan untuk memantau tekanan darah.

Kaedah pengukuran

Untuk pengukuran langsung, kateter khas dimasukkan ke dalam saluran darah atau ruang jantung. Ia menyambung ke sensor luaran yang terus menerus mencatat bacaan tekanan darah atau tekanan vena yang tepat. Pengukuran tekanan darah invasif boleh menyebabkan komplikasi: pendarahan, trombus, embolisme, hematoma. Kaedah ini digunakan di hospital di mana pesakit berada di bawah pengawasan 24 jam doktor..

Kaedah tidak langsung mengukur tekanan darah digunakan di semua institusi perubatan. Mengukur tekanan darah dengan tonometer - alat elektronik atau mekanikal - lebih selamat daripada kaedah invasif. Peranti ini mencatat perubahan denyutan pada kapal yang dimampatkan oleh manset. Mereka boleh digunakan secara bebas, yang utama adalah mengetahui cara mengukur tekanan dengan betul untuk mendapatkan bacaan yang boleh dipercayai..

Cara mengukur tekanan dengan betul?

Petunjuk tekanan darah menentukan rawatan yang ditetapkan doktor untuk pesakit hipertensi atau hipotensi. Peraturan untuk mengukur tekanan darah membolehkan anda mendapatkan bacaan monitor tekanan darah dengan tepat:

  1. Satu jam sebelum mengambil bacaan tekanan darah menggunakan monitor tekanan darah mekanikal atau automatik, jangan makan, minum kopi, asap, minum alkohol atau minuman tenaga.
  2. Kosongkan pundi kencing anda. Sekiranya penuh, bacaan akan meningkat sebanyak 10 mm Hg. st.
  3. Tidak mungkin untuk mengukur tekanan darah setelah aktiviti fizikal yang sengit - hasilnya akan terlalu tinggi. Rehat selama 20-30 minit agar degupan jantung anda kembali normal.
  4. Tanggalkan lengan panjang anda. Anda tidak boleh menggulungnya: ini boleh mengubah aliran darah di anggota badan. Ketebalan lengan yang digulung mengganggu pemasangan alat yang sesuai. Ini boleh mempengaruhi hasil pengukuran..
  5. Anda harus duduk di atas kerusi, bersandar di belakang, berehat dalam keadaan selesa selama 5-10 minit. Anda tidak boleh menyilangkan kaki, membongkok - ini mempengaruhi peredaran darah, hasil pengukuran akan salah.
  6. Adalah perlu untuk mengukur tekanan selalu di satu pihak. Pembacaan instrumen pada anggota badan yang berlainan berbeza dengan 10-15 mm Hg. st.
  7. Letakkan tangan di mana tonometer mekanikal atau automatik dipasang di atas meja. Dia tidak boleh berada dalam keadaan tertekan, tegang, dia mesti santai.
  8. Balut manset di lengan anda di atas siku sehingga anda boleh meluncurkan jari anda di bawahnya. Sekiranya dipakai dengan ketat atau miring, hasil pengukuran akan tidak tepat. Sarung peranti harus berada pada ketinggian yang sama dengan jantung.
  9. Semasa mengukur tekanan dengan tonometer mekanikal, anda tidak boleh bergerak, batuk, bercakap.
  10. Sekiranya anda perlu mengulangi prosedur, berehat selama 5-10 minit. Saluran darah di lengan perlu beristirahat untuk kembali ke keadaan normal setelah dimampatkan oleh manset alat..

Tangan mana yang harus anda mengukur tekanan

Doktor menasihati orang kanan untuk mengukur tekanan di tangan kiri, dan tangan kiri - di sebelah kanan. Untuk menentukan lengan mana yang tepat untuk mengukur tekanan darah, anda perlu mengambil satu siri bacaan dari kedua-dua anggota badan secara bergantian. Petunjuk dicatat dan dibandingkan. Pada pesakit dengan hipertensi, untuk pengukuran biasa, tangan yang hasilnya lebih tinggi dipilih. Pada orang yang menderita hipotensi (tekanan darah rendah), sebaliknya.

Cara mengukur tekanan darah dengan betul dengan tonometer mekanikal

Alat mekanikal digunakan untuk mengukur tekanan darah mengikut kaedah Korotkoff. Petunjuk tekanan darah ditentukan oleh denyutan nadi, yang didengarkan melalui stetoskop, dan dail tonometer:

  1. Balut cuff radas di lengan 2-3 cm di atas sendi siku. Kunci dengan jari di antara ia dan kulit.
  2. Tiub udara instrumen harus dipusatkan pada permukaan dalam lengan. Pastikan ia tidak berpusing.
  3. · Masukkan saluran pendengaran stetoskop ke telinga anda. Rasa nadi di fossa, di mana vena melepasi, letakkan membran radas ke atasnya dengan permukaan rata.
  4. Kencangkan injap bolong udara sehingga berhenti. Menekan mentol secara berirama, pam manset sehingga jarum tonometer menunjukkan 200 mm Hg. Seni. Bagi pesakit hipertensi, titik permulaannya melebihi 220 mm Hg. st.
  5. Buka injap udara secara beransur-ansur, perhatikan dail peranti, dengar denyut nadi. Nombor yang berhampiran dengan jarum tonometer pada saat pukulan pertama adalah tekanan darah sistolik. Tanda yang bertentangan dengan bunyi terakhir yang akan didengar adalah tekanan darah diastolik.
  6. Untuk mendapatkan hasil yang paling tepat, ulangi pengukuran selepas 5-10 minit, hitung purata.

Mengetahui cara mengukur tekanan dengan tonometer mekanikal, anda boleh mengawal tekanan darah sendiri.

Penting! Untuk mengukur tekanan untuk diri sendiri, anda harus memegang pir dengan tangan bebas. Anggota badan, di mana manset alat dipasang, mesti dilonggarkan..

Lebih mudah mengukur tekanan darah dengan tonometer automatik daripada yang mekanikal, tetapi hasilnya mungkin kurang tepat. Peranti ini digenggam (bahu) atau pergelangan tangan. Kaedah untuk mengukur tekanan darah dengan pertolongannya berbeza.

Cara mengukur tekanan darah dengan betul dengan tonometer elektronik

Untuk mendapatkan bacaan tekanan darah yang paling tepat, proses pengukuran mesti dilakukan seperti berikut:

  1. Lekatkan cuff pada lengan bawah sehingga tiub pneumatik jatuh di sepanjang garis tengah lengan.
  2. Hidupkan peranti. Jangan bergerak semasa mengepam dan mengempis udara, mengukur tekanan.
  3. Selepas pengukuran berakhir, nombor akan muncul di skrin elektronik tonometer. Yang pertama adalah tekanan darah sistolik, yang kedua adalah diastolik, dan yang ketiga adalah degupan jantung.
  4. Matikan peranti, lepaskan manset.

Penting! Anda perlu menggunakan tonometer elektronik pada jarak 2 m dari peralatan rumah tangga seperti ketuhar gelombang mikro, TV, komputer. Medan magnet mereka mengganggu operasi peranti, mengganggu pembacaannya.

Cara mengukur tekanan darah dengan tonometer pergelangan tangan

Pengukuran dengan tonometer pergelangan tangan mesti dilakukan mengikut peraturan tertentu:

  1. Letakkan manset di pergelangan tangan anda sehingga alat ini berada di atas saluran darah yang berdenyut.
  2. Letakkan tangan anda dengan alat di atas dada sehingga tonometer memerah dengan jantung anda..
  3. Tekan butang mula dengan tangan bebas anda. Letakkannya di bawah siku anggota badan dengan radas. Lengan yang diukur tekanan darah harus dilonggarkan..
  4. Tunggu peranti menjalankan fungsinya, manset benar-benar kempis. Lepas, tonton bacaan di skrin.

Perhatian! Anda boleh menentukan ralat tonometer elektronik. Setelah mengukur tekanan darah dengannya, setelah 5-10 minit, ulangi prosedur menggunakan alat mekanikal mengikut kaedah Korotkov. Perbezaan pembacaan peranti adalah kesalahan peranti elektronik.

Cara mengukur tekanan dengan tonometer semiautomatik manual

Peranti ini secara automatik merakam bacaan tekanan darah, tetapi anda perlu menyuntik udara secara manual ke dalam manset. Monitor tekanan darah separa automatik dianggap lebih tepat daripada model elektronik lain. Proses pengukuran dilakukan seperti berikut:

  1. Balut cuff di lengan bawah anda 2-3 cm di atas sendi siku. Perhatikan kedudukan tiub udara yang betul - di bahagian tengah lengan.
  2. Hidupkan peranti dengan menekan butang.
  3. Pam udara dengan menekan mentol dengan tangan bebas hingga 200 mm Hg. Seni. atau sehingga isyarat bunyi menunjukkan kesediaan untuk pengukuran, jika peranti ini mempunyai fungsi ini.
  4. Tunggu peranti memperbaiki nombor BP dan nadi. Tekanan darah separa automatik memantau bunyi bip untuk menunjukkan bahawa pengukuran sudah selesai.
  5. Apabila skrin peranti menunjukkan data tekanan darah dan degup jantung, tekan butang di dasar pir untuk membiarkan udara yang tersisa keluar melalui injap.
  6. Tanggalkan cuff, matikan tonometer.

Sekiranya terdapat keraguan mengenai kebolehpercayaan hasil yang ditunjukkan ketika mengukur tekanan dengan tonometer semi automatik, ulangi prosedur selepas 10 minit. Angka yang paling tepat dapat dikira dengan purata tiga ukuran.

Perhatian! Semasa mengukur tekanan darah pada orang yang berbaring, hasilnya mungkin lebih rendah daripada ketika mengukur dalam posisi duduk. Ini disebabkan oleh perubahan peredaran darah.

Berapa kerapkah tekanan darah dapat diukur

Cukup bagi orang yang sihat untuk mengukur tekanan darah setiap 3-4 bulan. Dengan gejala hipertensi, data harus direkodkan dalam masa 7-10 hari. Pengukuran harus dilakukan dalam satu kedudukan badan yang biasa. Perubahan postur atau tegangan boleh menyebabkan kesalahan pengukuran. Mereka yang telah didiagnosis dengan hipertensi perlu mengukur tekanan darah mereka secara berkala, dua kali sehari - pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur. Pada siang hari, anda harus mengawal tekanan sekiranya sakit kepala, kelainan umum. Sebaiknya catat angka BP yang diperoleh. Tonometer elektronik mempunyai memori dalaman, mod penyimpanan data. Ini membolehkan anda menyimpan statistik pengukuran.

Kaedah untuk mengukur tekanan menggunakan monitor tekanan darah mekanikal dan automatik berbeza dalam tahap ketepatan hasilnya. Mengukur tekanan darah mengikut kaedah Dr. Korotkov dianggap sebagai kaedah yang paling dipercayai untuk mendapatkan nilai tekanan darah yang boleh dipercayai tanpa memasukkan sensor ke dalam pembuluh darah..

Cara mengukur tekanan dengan betul dengan tonometer genggam: petua dan trik

Masyarakat moden menderita gejala hipertensi. Hipertensi adalah kerosakan tubuh yang disebabkan oleh peningkatan tekanan darah. Perubahan cuaca, tekanan emosi, tekanan, perubahan pemandangan boleh mempengaruhi perubahan tersebut. Seseorang harus dapat menentukan keadaan tekanannya secara bebas. Oleh itu, sangat penting untuk menjadi kompeten dalam persoalan bagaimana mengukur tekanan dengan tonometer manual..

Ramai orang berpendapat bahawa sangat penting untuk mengetahui tekanan kerja mereka, di mana seseorang merasa hebat dan dapat melakukan apa sahaja jenis aktiviti. Ini adalah kesalahan yang sangat biasa, kerana dalam kebanyakan kes, perlu berusaha untuk menormalkan tahap tekanan darah. Pengecualian adalah orang tua, yang disarankan untuk menurunkan tekanan darah mereka menjadi 150/90 mm Hg. st.

Ahli portal. Doktor kategori tertinggi Taras Nevelichuk.

Ramai doktor menasihatkan pesakit hipertensi mereka untuk menyimpan buku harian. Hanya daripada catatan biasa, seseorang harus memasukkan data tekanan darahnya (BP), setelah pengukuran hariannya. Dengan bantuan buku harian seperti itu, doktor anda akan dapat memantau keberkesanan terapi yang ditetapkan..

Tekanan diukur dua kali sehari:

  • Pada waktu pagi, sebaik sahaja bangun, sebelum makan pertama;
  • Pada waktu petang, setelah minum ubat.

Tonometer digunakan untuk mengukur tekanan. Mereka adalah alat kecil yang membolehkan anda menentukan tekanan darah seseorang dengan tepat.

Hitung kadar tekanan

Jenis-jenis tonometer

Pada mulanya, perlu diperhatikan bahawa peranti yang anda dapat mengukur tekanan darah dengan mudah terdiri daripada beberapa jenis:

  1. Tonometer mekanikal. Unit ini adalah kit yang merangkumi manset Velcro dengan pundi udara, alat pengukur tekanan, selang penyambung dan mentol getah dengan injap yang boleh dilepaskan. Selain itu, stetoskop digunakan.
  2. Tonometer separa automatik. Untuk mengukur tekanan darah, perlu menyediakan bekalan udara ke ruang pneumatik. Ini berlaku semasa anda menekan mentol getah dengan tangan anda. Peranti ini berbeza dari yang pertama kerana semua maklumat mengenai tahap tekanan darah ditunjukkan pada paparan. Oleh itu, seseorang hanya perlu mengepam manset dengan pir, peranti akan melakukan selebihnya dengan sendirinya. Petunjuk tekanan darah ditentukan menggunakan kaedah osilometri. Tonometer separa automatik beroperasi dengan bateri atau bateri yang boleh dicas semula.
  3. Monitor tekanan darah automatik. Peranti paling moden untuk mengukur tekanan darah. Bekalan udara manual tidak lagi diperlukan. Yang diperlukan oleh pesakit adalah meletakkan manset sedikit di atas siku dan memulakan alat. Peranti akan mengukur tekanan secara bebas, dan hasilnya akan ditampilkan di layar instrumen.

Hari ini, ketiga-tiga jenis monitor tekanan darah digunakan. Banyak farmasi menggunakan monitor tekanan darah automatik, dengan bantuan siapa sahaja dapat mengetahui petunjuk tekanan darah mereka. Mereka mudah, senang digunakan, dan pada masa yang sama, seseorang tidak mempunyai persoalan bagaimana mengukur tekanan dengan tonometer.

Walau bagaimanapun, di institusi perubatan, lebih banyak keutamaan diberikan kepada tonometer mekanikal. Ia mempunyai banyak kelebihan: tidak pecah, tidak memerlukan bateri atau akumulator. Dan yang paling penting, ia menentukan tekanan darah seseorang dengan tepat.

Bersedia untuk mengukur tekanan

Selalunya semasa mengukur tekanan darah walaupun dengan tonometer yang boleh dipercayai seperti mekanikal, terdapat perbezaan antara hasil yang diperoleh dan keadaan umum seseorang. Ini mungkin disebabkan oleh persiapan pesakit yang tidak betul untuk prosedur ini..

Pengukuran tekanan yang betul dengan tonometer mekanikal memerlukan pematuhan terhadap cadangan berikut:

  • Pesakit harus berada dalam keadaan rehat sepenuhnya (10-15 minit sebelum permulaan pengukuran tekanan darah);
  • Anda tidak boleh minum kopi dan alkohol sebelum prosedur;
  • Berikan rokok (1-2 jam lebih awal);
  • Jangan makan (selama 20-30 minit).

Arahan langkah demi langkah

Cara mengukur tekanan dengan tonometer mekanikal:

  1. Masuk ke posisi duduk (sofa atau kerusi berlengan sesuai untuk ini).
  2. Bersandar dengan punggung di belakang kerusi, dan letakkan kaki anda di lantai (tidak digalakkan untuk menyeberang, memerah, melemparkannya di atas satu sama lain, dll.).
  3. Tangan kiri dibebaskan dari pakaian, diletakkan di atas meja atau di permukaan rata yang lain. Perkara utama adalah bahawa ia tidak digantung.
  4. Buka manset, masukkan tangan anda ke dalamnya dan kencangkannya sedikit di atas (2-3 cm) selekoh siku.
  5. Pasang bahagian stetoskop berbentuk cakera logam kecil ke bahagian dalam siku. Adalah penting bahawa arteri berdenyut dirasakan dengan jelas di tempat ini..
  6. Sekiranya anda melakukan prosedur ini untuk pertama kalinya dan masih belum memahami cara mengukur tekanan dengan tepat dengan tonometer mekanikal, maka nikmati dulu denyutan nadi dengan jari anda. Untuk masa depan, anda akan mengetahui dengan tepat di mana hendak menggunakan bahagian logam dari stetoskop.
  7. Kemudian masukkan alat pendengaran stetoskop ke telinga anda.
  8. Pastikan roda pelepasan udara pada beg tertutup rapat.
  9. Letakkan mentol tonometer di tangan anda dan mula menggunakan udara secara manual. Anak panah di dail akan bergerak. Setelah mencapai tanda 200-220 mm. rt. Art., Berhenti memerah pir dan perlahan-lahan mula memutar roda. Udara harus keluar perlahan-lahan, kira-kira 4 mm Hg. Seni. sesaat.
  10. Anda mesti mendengar denyutan semasa udara turun. Nombor di mana anak panah akan muncul pada rentak pertama adalah tekanan sistolik anda (iaitu tekanan atas anda). Denyutan nadi akan didengar untuk beberapa lama. Nilai yang akan dicapai oleh anak panah pada hit terakhir adalah tekanan darah diastolik anda (iaitu lebih rendah).
  11. Ukur tekanan darah di lengan yang lain. Pertimbangkan nilai yang lebih tinggi sebagai dipercayai. Pada masa akan datang, ukur tekanan pada lengan di mana ia lebih tinggi.
  12. Kedua-dua keputusan yang diperoleh mesti dicatat atau dihafal.

Secara amnya, proses ini akan memakan masa beberapa minit. Prosedur ini mesti dijalankan setiap hari, mencatat data yang diperoleh. Oleh itu, anda dapat menentukan petunjuk purata tekanan atas dan bawah anda..

Kesalahan biasa

Berikut adalah senarai kesilapan yang paling biasa yang boleh menyebabkan keputusan yang salah setelah mengukur tekanan darah, dan sebagai akibatnya - untuk diagnosis yang salah:

  1. Persediaan yang tidak betul untuk mengukur tekanan darah. Sangat penting untuk tidak membebani badan dengan aktiviti fizikal sebelum prosedur (termasuk berjalan pantas dan joging ringan).
  2. Gulung lengan atas. Dalam kes ini, tisu yang dibalut memampatkan tangan, menyekat peredaran semula jadi, yang akan menyebabkan hasil yang tidak betul. Penyelesaian terbaik adalah memakai baju-T lengan pendek atau sweater terlebih dahulu. Tetapi jika anda sudah datang ke kemudahan perubatan dengan lengan panjang, maka anda boleh menarik tangan anda dari situ..
  3. Cuff yang salah. Penting bahawa manset tonometer sepadan dengan lilitan lengan anda. Semasa mengukur tekanan darah, ia harus sesuai dengan baik di tangan dan tidak tergelincir.
  4. Kedudukan tangan. Tangan anda harus berada di permukaan mendatar, hampir sama dengan jantung anda. Tidak boleh diterima untuk menggantung atau menegangkan. Ini akan memberikan hasil yang salah.

Kami berharap maklumat ini dapat membantu anda memahami persoalan bagaimana mengukur tekanan dengan tonometer mekanikal. Cukup untuk menjalankan prosedur sendiri beberapa kali atau menerapkan pengetahuan teoritis yang diperoleh pada orang yang anda sayangi. Awak akan berjaya!