Utama > Sklerosis

Bagaimana mempersiapkan MRI otak

Persediaan khas untuk MRI otak tidak diperlukan, tetapi ada beberapa perkara yang harus dilakukan dan tidak boleh dilakukan. Ini dibincangkan di bawah. Untuk pemeriksaan yang berjaya, sebelum prosedur, doktor akan menemubual pesakit. Dia berminat dengan perkara berikut:

  1. Terdapat benda logam di dalam badan, seperti pemacu degupan jantung buatan atau alat bantu pendengaran terpasang. Kajian ini dikontraindikasikan sekiranya barang-barang tersebut ada di dalam badan.
  2. Keadaan am. Adakah terdapat penyakit kronik, adakah ada pemburukan. Bagaimana perasaan pesakit secara umum.
  3. Adakah MRI telah dilakukan sebelumnya, adakah terdapat hasil sebelumnya.
  4. Alahan dari sebarang sifat. Alergi adalah batasan relatif untuk pentadbiran media kontras.

Sebelum MRI itu sendiri, persiapan untuk kajian ini diperlukan:

  • Pergi ke tandas: usus dan pundi kencing harus dikosongkan.
  • Tanggalkan semua barang logam: perhiasan, cincin, barang dengan kunci.
  • Tanggalkan telefon.

Pastikan barang kecil tidak ditinggalkan di dalam poket: duit syiling, kunci. Jika tidak, hasil akhir akan diputarbelitkan..

Persediaan untuk MRI dengan kontras terdiri daripada mengkaji sejarah alahan dan berunding dengan ahli alahan. Biasanya, sebelum kajian dijalankan, ujian ditetapkan untuk tahap urea dan kreatinin. Selepas prosedur, disyorkan untuk minum banyak air: dengan cara ini agen kontras akan dikeluarkan dari badan dengan lebih cepat.

Apa yang anda perlukan untuk MRI dan apa yang perlu anda ketahui:

  1. Sepanjang kajian di tomograf, anda tidak boleh bergerak. Sebarang pergerakan tanpa arahan pembantu makmal boleh memutarbelitkan hasilnya..
  2. Pesakit yang mengalami masalah kesihatan mental, seperti claustrophobia, harus memberi amaran kepada doktor dan membawa saudara atau rakan mereka. Cara penyediaan: dalam kes seperti itu, sebelum prosedur, seseorang mungkin disuntik dengan ubat penenang atau ubat anti-kecemasan yang menghilangkan rasa takut untuk sementara waktu. Anda juga boleh meminta untuk memainkan muzik yang tenang..
  3. Kanak-kanak yang gelisah dan gelisah, serta kanak-kanak yang mengalami gangguan hiperaktif kekurangan perhatian, diberi ubat penenang. Ini mengelakkan pergerakan berlebihan semasa prosedur..

Apa yang boleh

Anda boleh makan, minum air, dan minum ubat sebelum MRI. Mereka tidak dikontraindikasikan untuk penyelidikan dan tidak akan mengganggu prosedur..

Bolehkah anda minum alkohol? Minuman beralkohol tidak dilarang dan tidak terjejas. Walau bagaimanapun, terdapat peraturan seperti ini:

  • Alkohol tidak boleh diminum 36 jam sebelum kajian. Alkohol dalam minuman mempunyai kesan yang berbeza pada nada vaskular. Ini bermaksud bahawa hasil selepas minum alkohol diputarbelitkan..
  • Sekiranya tidak mungkin tidak meminum alkohol dalam 36 jam, maka anda sekurang-kurangnya haruslah mengikuti kajian ini. Tidak masuk akal untuk datang dalam keadaan mabuk: saluran darah dan otak tidak akan berada dalam mod "berfungsi". Hasilnya tidak akan dapat dipercayai.

Apa yang tidak dibenarkan

Sebelum pengimejan resonans magnetik otak, anda tidak boleh:

  1. Datang mabuk.
  2. Ambil ubat yang diberitahu oleh doktor anda.

Bagaimana mempersiapkan MRI otak

Pencitraan resonans magnetik (MRI) kepala adalah kaedah diagnostik moden dan agak selamat. Terdapat sedikit kontraindikasi terhadap perlakuannya, persiapan juga tidak menimbulkan kesulitan tertentu.

Apa yang perlu anda ketahui sebelum mengikuti pengajian

Terdapat beberapa kontraindikasi:

  • trimester pertama kehamilan. Tidak ada larangan langsung terhadap MRI otak, tetapi beberapa doktor menganggap kajian sedemikian tidak diingini, kerana tidak ada yang mengkaji kesan medan magnet pada janin;
  • injap jantung buatan;
  • kegagalan jantung;
  • pendakap logam boleh memutarbelitkan gambar dalam gambar;
  • tatu yang merangkumi cat berasaskan besi. Mereka digunakan 20 tahun yang lalu, dan sekarang mereka digunakan untuk tatu sementara. Tatu sementara harus dikeluarkan kerana logam yang terdapat di dalamnya boleh memberi kesan negatif terhadap kualiti gambar. Selain itu, banyak kes kesakitan dicatat (magnet yang kuat, seperti itu, mengeluarkan cat logam dari kulit).

Untuk semua soalan ini, anda mesti terlebih dahulu berbincang dengan pakar yang menjalankan penyelidikan.

Siapa yang tidak boleh melakukan MRI sama sekali

Dilarang melakukan MRI untuk pesakit yang menggunakan alat pacu jantung, implan telinga tengah elektronik, beberapa sendi dan pin buatan, badan logam asing di kepala (serpihan, peluru). Dalam kes kontroversi, anda mesti berjumpa dengan pakar.

Apa yang perlu dilakukan jika anda mempunyai gigi palsu


Beberapa prostesis bukan merupakan kontraindikasi terhadap ujian. Produk yang diperbuat daripada titanium dan emas hampir tidak berinteraksi dengan medan magnet tomograf. Dalam kes lain, anda perlu berjumpa doktor.

Diet apa yang diperlukan sebelum pemeriksaan dan apakah syarat untuk pakaian, perhiasan, alat

Anda tidak perlu mematuhi diet khas, anda boleh makan seperti biasa. Sebelum prosedur, disarankan untuk sarapan pagi yang enak, kerana agak lama.
Medan magnet mempunyai kesan buruk terhadap elektronik. Oleh itu, sebelum prosedur, anda mesti mengalihkan semua alat ke tempat yang selamat, termasuk fon kepala. Jangan tinggalkan sendiri barang-barang logam seperti pin, jepit rambut, anting-anting, cincin, kalung, rantai dan kalung. Lebih baik datang dengan pakaian yang tidak mempunyai gesper dan kancing logam. Klinik boleh menawarkan pakaian khas.

Bagaimana menjadi sesak

Kategori warganegara ini tidak dianjurkan untuk menjalani penyelidikan dalam alat tertutup, kerana mereka mungkin mengalami serangan. Industri ini menghasilkan alat khas yang terbuka untuk mereka, ia terdapat di sejumlah klinik, tetapi harus diingat bahawa kualiti gambar di sana lebih rendah, dan masa penyelidikan lebih lama..

Persiapan untuk MRI otak

Diagnosis penyakit yang mempengaruhi otak dan saluran darah yang memakannya sukar kerana tidak dapat dilalui kawasan kajian. Pelbagai patologi mungkin mempunyai simptom yang serupa atau berlanjutan secara laten, tanpa manifestasi ciri. Kaedah diagnostik maklumat adalah pengimejan resonans magnetik, yang mengesan perubahan pada warna kelabu, putih, dinding vaskular dan membolehkan anda membezakan penyakit pada peringkat awal..

  • MRI otak: persiapan kajian
  • Apa yang tidak boleh dilakukan sebelum MRI otak?
  • Berapa kerap MRI kepala dapat dilakukan?
  • Apa yang boleh anda makan dan minum sebelum MRI otak dan saluran darah?
    • Harga MRI otak

MRI otak: persiapan kajian

Inti MRI adalah penerapan medan magnet, yang mempengaruhi dipol air di sel-sel badan. Keamatan tindak balas secara langsung bergantung kepada ketepuan tisu dengan kelembapan. Kajian ini memakan masa sekitar 30 minit, apabila menggunakan media kontras, jangka masa prosedur meningkat menjadi 45 minit.

Pesakit berbaring di atas meja bergerak, kepalanya disekat dengan kekangan. Penjana medan magnet dan sensor yang membaca maklumat terletak di bahagian luas tomograf, yang berbentuk seperti tiub. Meja bersama pesakit dipindahkan ke bahagian annular aparatus, di mana otak diimbas dalam unjuran sagital, frontal dan paksi.

Untuk meningkatkan kualiti pemeriksaan, penyelesaian kontras berasaskan gadolinium digunakan. Ubat ini diberikan secara intravena, tidak mempunyai kesan toksik dan dikeluarkan dari badan dalam 1-2 hari. Kontras menerangi sistem vaskular otak dan memvisualisasikan sedikit perubahan di kawasan tisu lembut, urat dan arteri.

Semasa prosedur, tomograf menimbulkan banyak bunyi, oleh itu pesakit disyorkan untuk menggunakan fon kepala khas yang dikeluarkan di klinik. Komunikasi dengan pegawai perubatan dijaga menggunakan interkom. Doktor dan juruteknik semasa pengimejan resonans magnetik berada di bilik bersebelahan yang dipisahkan oleh partition. Data yang diperoleh sebagai hasil kajian disalurkan ke monitor komputer dalam bentuk gambar berlapis.

Dicetak pada gambar otak yang berlapis filem pada MRI, unjuran paksi

Tomogram menggambarkan keadaan organ dalaman dan membantu mendiagnosis penyakit berikut:

  • neoplasma di kawasan kepala;
  • anomali vaskular;
  • penyakit kelenjar pituitari;
  • akibat kecederaan kepala;
  • patologi yang berkaitan dengan gangguan bekalan darah ke otak;
  • perubahan keradangan pada struktur dan membran serebrum, saraf kranial;
  • patologi kongenital.

MRI otak tidak memerlukan persiapan yang kompleks. Pesakit harus berunding dengan doktor dan mengecualikan adanya faktor yang merupakan kontraindikasi mutlak untuk pencitraan resonans magnetik. Ini termasuk:

  • kehadiran dalam badan produk logam yang diperiksa yang digunakan untuk tujuan perubatan (pin, mahkota gigi, implan, prostesis, jarum, dll.);
  • kehadiran alat elektromagnetik yang ditanamkan (alat pacu jantung, pam insulin, dll.);
  • kehadiran tatu pada kulit pesakit yang dibuat dengan cat dengan kandungan logam yang tinggi.

Sekiranya menggunakan kontras, pesakit perlu memberi amaran kepada doktor mengenai kecenderungan reaksi alergi, kehadiran kegagalan buah pinggang dan hepatik, penyakit sistem kardiovaskular dan patologi lain yang didiagnosis sebelumnya. Dadah yang diambil segera sebelum MRI harus dilaporkan. Pesakit yang menderita claustrophobia juga harus memberitahu doktor mereka. Pakar akan membantu anda mengelakkan serangan panik semasa prosedur.

Wanita semasa trimester pertama kehamilan tidak disarankan untuk menjalani MRI. Ini disebabkan oleh kesan magnet yang tidak dikaji pada embrio semasa meletakkan organ penting. Ibu yang menyusui harus mengeluarkan susu untuk 2 penyusuan berikutnya, yang akan mengelakkan masuknya garam gadolinium dengan kontras MRI ke dalam makanan bayi.

Pemeriksa bersiap untuk mengimbas terlebih dahulu: menanggalkan pakaian, perhiasan, aksesori, tindikan yang tidak selesa. Kemudian pesakit mengambil kedudukan mendatar di atas meja dan mengikuti cadangan doktor semasa prosedur.

MRI otak anak, gambar dalam unjuran sagital

Apa yang tidak boleh dilakukan sebelum MRI otak?

Pada malam sebelum kajian, dilarang minum alkohol, ukuran ini sangat relevan dalam persiapan MRI otak dan saluran darah yang kontras. Etil alkohol mempengaruhi nada dinding vena dan arteri, yang memutarbelitkan gambar dan merumitkan diagnosis proses patologi.

Minuman tenaga dilarang 48 jam sebelum kajian; jumlah kopi dan minuman tonik lain harus dikurangkan. Tidak digalakkan makan berlebihan pada malam MRI, mengubah diet biasa, makan makanan baru yang boleh menyebabkan reaksi alergi.

Dilarang mengambil ubat sendiri tanpa persetujuan terlebih dahulu dengan doktor yang hadir. Pesakit disarankan untuk tidur lena 2-3 hari sebelum pemeriksaan, untuk mengelakkan terlalu banyak kerja dan tekanan.

Berapa kerap MRI kepala dapat dilakukan?

Pencitraan resonans magnetik selamat untuk kesihatan pesakit, jumlah prosedur ditentukan oleh doktor. Kekerapan MRI kepala bergantung pada gambaran klinikal dan penyakit yang didiagnosis:

  • hidrosefalus memerlukan pengimbasan setiap 5 tahun, jika perlu, pemantauan dinamik dilakukan, frekuensi yang ditentukan oleh doktor yang menghadiri;
  • neoplasma diimbas hingga 4 kali pada tahun pertama, kemudian 1-2 kali setahun sekiranya tiada pertumbuhan tumor;
  • dengan sklerosis berganda, pemeriksaan ditetapkan 1-2 kali setahun;
  • strok - MRI dilakukan untuk menetapkan diagnosis, kemudian dihantar untuk pemeriksaan pencegahan setiap 4 tahun;
  • Penyakit Alzheimer - imbasan sekali sahaja disyorkan, yang mengesahkan sifat patologi;
  • untuk mengawal proses pemulihan selepas pembedahan, 3-4 prosedur dilakukan pada tahun pertama, semakin jauh frekuensi MRI bergantung pada gambaran klinikal.

Penyakit Alzheimer pada MRI

Mengimbas otak dengan magnet tidak membawa pendedahan radiasi dan tidak memberi kesan negatif pada organ dan tisu. Kebisingan dan keperluan untuk berbaring selama keseluruhan pemeriksaan menimbulkan kesulitan, tetapi secara umum, kaedah ini tidak menyakitkan dan selesa bagi pesakit.

Apa yang boleh anda makan dan minum sebelum MRI otak dan saluran darah?

2 hari sebelum MRI otak, pesakit harus menghadkan pengambilan makanan berlemak, goreng, masin, pedas. Tidak disarankan untuk membebani sistem pencernaan. Pakar mengesyorkan sayur-sayuran rebus, daging dan ikan tanpa lemak, bijirin, sup ringan, buah-buahan segar.

Sebaiknya perhatikan peraturan minum, mengelakkan dehidrasi. Air tidak berkarbonat, kompot, jus dibenarkan dari minuman. Isi padu cecair yang dimakan pada malam MRI tidak boleh melebihi 1,5-2 liter, yang akan membantu mengelakkan edema. Dianjurkan untuk makan 3 jam sebelum prosedur, anda boleh minum air 1 jam sebelum imbasan.

Tumor (mungkin craniopharyngioma) kelenjar pituitari pada MRI otak dengan kontras

Pematuhan terhadap cadangan perubatan mempengaruhi kualiti kajian dan meningkatkan kandungan maklumat gambar yang diperoleh.

Cara mempersiapkan MRI otak dengan betul ?

Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah selamat yang inovatif untuk mengkaji penyakit sistem saraf pusat.

Persiapan untuk MRI otak memerlukan sedikit masa, sederhana dan tidak menyebabkan ketidakselesaan bagi pesakit. Doktor memberitahu mengenai nuansa penyediaan. Dalam kes yang jarang berlaku, proses ini disertai oleh beberapa pengecualian bergantung pada kes tertentu..

Bagaimana mempersiapkan MRI otak?

MRI sama sekali tidak berbahaya. Perkara utama adalah mematuhi peraturan penyediaan dan kajian itu sendiri. Mengikut masa MRI otak, diperlukan 30-60 minit.

Matlamat untuk mempersiapkan pesakit adalah ketenangan psikologi, sehingga pesakit semasa kajian dalam keadaan tenang dan tidak bergerak sekali lagi ketika berada di dalam radas. Sekiranya orang itu gelisah dan gugup, hasilnya tidak betul..

Menyiapkan MRI kepala merangkumi langkah-langkah berikut:

  • penentuan petunjuk;
  • kehadiran kontraindikasi;
  • masalah teknikal berunding dengan doktor;
  • menyesuaikan diet dan rutin harian;
  • pemilihan pakaian untuk sepanjang prosedur;
  • persediaan psikologi pesakit.

Prosedur kontras mempunyai beberapa nuansa. Ujian dilakukan untuk menilai tindak balas pesakit terhadap kontras. Juga, semasa melakukan MRI, diet penting, oleh itu makanan ringan dan beberapa ubat, atas nasihat doktor, adalah terhad.

Apa yang tidak perlu dilakukan sebelum MRI?

Pusat diagnostik khusus, di mana pesakit diperiksa, membuat tuntutannya sendiri. Tetapi ada beberapa peraturan umum untuk pesakit sebelum MRI:

  • diet lembut (jangan makan berlebihan);
  • anda tidak boleh minum alkohol;
  • wanita berumur subur di bawah 45 tahun diminta menandatangani kertas yang menyatakan bahawa dia tidak hamil;
  • adalah tidak diinginkan untuk membuat penyelidikan untuk ibu muda semasa menyusu;
  • semasa pemeriksaan, pesakit tidak boleh mempunyai benda logam.

Adakah boleh makan sebelum MRI otak?

Doktor yang mengawasi pesakit memberitahu pesakit tentang semua ciri pengimejan resonans magnetik, termasuk mengenai makanan yang dibenarkan dan dilarang sebelum kajian magnetik. Makan sebelum MRI tidak dilarang, tetapi lebih baik menahan diri dari minuman dan makanan berikut:

  • kafein:
  • tenaga;
  • berlemak;
  • pedas;
  • rempah.

Buat makanan yang betul. Jangan minum atau minum banyak cecair. Adalah mustahil untuk mengubah diet secara drastik, tetapi hanya untuk membetulkannya, kerana otak bertindak balas terhadap ini, yang akan tercermin dalam hasil penyelidikan.

2 hari sebelum kajian, tidak termasuk makanan yang menyebabkan gas:

  • roti;
  • pastri manis;
  • anggur;
  • pir;
  • bawang;
  • kobis;
  • kacang polong;
  • daging;
  • kefir.

Makanan dan minuman terakhir - sekurang-kurangnya 3 jam sebelum kajian.
Semasa menjalankan prosedur dengan kontras, kecualikan makanan selama 4 jam. Hadkan diri anda dengan makanan ringan. Ia mesti dicerna tepat pada waktunya dan tidak menyebabkan rasa mengantuk..

Bolehkah saya minum air sebelum MRI?

Sekiranya ini adalah versi standard tomografi, maka tidak ada sekatan keras. Sekiranya pemeriksaannya berbeza, maka terdapat norma minum dan makan.

Jangan minum sebelum imbasan CT:

  • minuman berkarbonat;
  • tenaga;
  • teh;
  • kopi.

Sekiranya anda meminum minuman ini sehari sebelum tidur, maka ia akan menyebabkan insomnia, dan keputusan pemeriksaan tidak boleh dipercayai..

Alkohol mesti ditinggalkan 48 jam lebih awal. Ia mempengaruhi tindak balas biokimia di medula, mengubah lumen saluran darah, membawa kepada dehidrasi badan dan mengganggu proses peredaran darah.

Persediaan psikologi

Kebolehpercayaan hasil MRI bergantung pada keadaan di mana otak tiba, perjalanan proses biokimia di dalamnya dan peredaran darah. Sekiranya seseorang takut, jengkel atau gugup, maka ini tidak akan membawa hasil yang tepat..

Persiapan untuk kajian ini bertujuan untuk menenangkan pesakit dan melawan ketakutan. Subjek, setelah mengetahui bahawa prosedur itu tidak akan menimbulkan rasa tidak selesa, tenang.

Doktor memberitahu bahawa alat ini berfungsi dengan kuat dan, jika perlu, anda boleh menggunakan penyumbat telinga.

Penggunaan dadah

Penggunaan ubat sebelum prosedur, bahkan beberapa hari sebelumnya, mesti dibincangkan dengan doktor. Sekiranya pakar telah bersetuju, maka disarankan untuk menduplikasi soalan yang sama dan pakar radiologi untuk mengelakkan risikonya. Perkara ini sangat mustahak jika pemeriksaan dijalankan secara bertentangan.

Reagen yang digunakan selama prosedur ini selamat, tetapi dapat bereaksi dengan ubat-ubatan, akibatnya ada risiko alergi hingga kejutan anafilaksis.

Ciri-ciri melatih kanak-kanak

Oleh kerana gelombang magnetik selamat, penyelidikan juga dilakukan pada awal kanak-kanak. Peraturan persiapan, seperti bagi orang dewasa.

Perkara utama adalah mempersiapkan anak secara psikologi. Anak harus sedar bahawa penting untuk tetap tenang dan tidak bergerak semasa prosedur. Pada masa yang jarang berlaku, kanak-kanak mengalami penenang atau mengalami anestesia umum.

Bayi tidak diberi anestesia, kerana mereka dapat tidur dengan cara lain, misalnya, dengan memberi makan sebelum prosedur.

Sekiranya bayi baru lahir diberi makan secara buatan, perlu mengambil formula untuknya yang tidak menyebabkan perut kembung. Jika tidak, bayi akan bergerak, yang akan membawa hasil yang memutarbelit..

Kontraindikasi

MRI dikontraindikasikan untuk sesetengah orang.

Kontraindikasi boleh menjadi relatif atau mutlak. Kontraindikasi relatif:

  • wanita pada trimester pertama kehamilan;
  • pesakit yang menderita claustrophobia;
  • pesakit dengan kegagalan jantung.
  • gangguan psikologi;
  • ketegangan saraf dan pergolakan (di bawah anestesia);
  • berat badan berlebihan.
  • pesakit dengan implan logam magnetik;
  • alat pacu jantung;
  • serpihan logam di dalam badan;
  • tatu dakwat dengan kepingan logam;
  • intoleransi terhadap kontras.

Hasil penyelidikan yang dipercayai penting bagi semua orang. Oleh itu, bersiaplah untuk MRI otak secara bertanggungjawab, cuba jangan bimbang dan tenangkan sebanyak mungkin. Ingat bahawa tidak ada yang dapat disembunyikan daripada doktor, jika tidak, anda akan membahayakan diri sendiri atau peralatan perubatan..

MRI otak dengan kontras: petunjuk dan kontraindikasi

Apa yang ditunjukkan oleh MRI otak dan bagaimana ia dilakukan?

Apakah perbezaan antara CT dan MRI otak?

Kadar ESR pada lelaki dan wanita dalam ujian darah

Apa yang boleh anda minum untuk sakit kepala semasa menyusu?

Cara mempersiapkan MRI dengan betul dan apa yang perlu anda ketahui

Untuk mengesahkan sebahagian besar penyakit otak dan mengenal pasti ciri-cirinya, pesakit boleh diberi pelbagai prosedur diagnostik. Pencitraan resonans magnetik dianggap salah satu yang paling berkesan. Ia dilakukan dengan menggunakan alat khas dan memerlukan pendekatan khusus, kerana mempunyai sejumlah kontraindikasi. Anda harus mengkaji terlebih dahulu bagaimana MRI otak dilakukan agar mempunyai masa untuk mempersiapkan kajian dengan betul..

Mengenai prosedur

Pencitraan resonans magnetik difahami sebagai teknik khusus pemeriksaan lapisan demi lapisan organ, yang memungkinkan untuk memperoleh maklumat yang tepat mengenai status kesihatan pesakit dan membuat skema untuk perawatan di masa depan. Operasi tomograf berdasarkan reaksi medan magnet dan gelombang elektromagnetik. Hasil kajian dipaparkan di komputer, menunjukkan struktur dalaman organ manusia.

Kaedah penyelidikan ini digunakan untuk mengkaji keadaan serviks atau bahagian lain pada tulang belakang, sendi bahu atau lutut, dada, rongga perut dan bahagian badan pesakit yang lain. Organ yang paling kerap didiagnosis adalah otak. Ia dapat disiasat secara keseluruhan atau hanya di bahagian yang terpisah. Juga, angiografi sering dilakukan dengan bantuan mesin MRI, yang menunjukkan keadaan urat dan arteri..

Semasa melakukan pengimejan resonans magnetik, doktor menerima gambar organ yang sedang dikaji dalam tiga pesawat:

  • paksi;
  • frontal;
  • sagittal.

Ini membolehkan anda mengenal pasti masalah dengan saluran darah, gangguan dalam kerja kelenjar pituitari, kerosakan pada tisu saraf, edema, pendarahan dan neoplasma. Prosedur MRI sangat penting ketika bekerja dengan yang terakhir, kerana menunjukkan ukuran, bentuk dan penyetempatan tumor yang tepat lebih baik daripada kaedah lain..

Otak MRI benar-benar selamat bagi kebanyakan orang. Ia boleh dijalankan pada jangka masa tertentu walaupun untuk wanita hamil dan anak kecil. Biasanya doktor mengesyorkan menggunakan tomografi untuk kanak-kanak berusia lebih dari tiga tahun, tetapi dalam praktiknya, prosedur ini sering ditetapkan walaupun untuk kanak-kanak berusia satu tahun atau bayi yang baru lahir, kerana ia tidak membahayakannya dengan cara apa pun dan tetap merupakan kaedah terbaik untuk mengenal pasti penyakit berbahaya. Walaupun melakukan imbasan MRI untuk kanak-kanak rumit oleh ketakutan mereka dengan kemungkinan panik.

Bagi pesakit yang takut akan ruang terkurung atau mengalami serangan panik, doktor boleh memberikan dos anestesia.

Tomografi boleh dilakukan dengan cara standard atau dengan pengenalan kontras. Dalam kes pertama, pesakit hanya diimbas dan hasilnya diperoleh. Pada detik, dia diberi kontras khas, menyuntikkan zat khas secara intravena ke dalam darah. Ini membantu meningkatkan kejelasan gambar yang dihasilkan dengan menonjolkan organ yang dikehendaki. Kaedah ini lebih berkesan, tetapi digunakan dengan berhati-hati, kerana bahan yang digunakan boleh menyebabkan reaksi alergi. Mereka biasanya berdasarkan garam gadolinium dan digunakan untuk mendiagnosis kanser..

Petunjuk

Seorang doktor menghantar seseorang untuk menjalani tomografi otak manusia untuk menentukan diagnosis yang tepat. Biasanya, penyebabnya adalah adanya gejala dan kecurigaan yang tidak jelas mengenai perkembangan neoplasma, kerosakan otak atau patologi serius yang lain. Beberapa klinik membolehkan anda menjalani prosedur tanpa rujukan yang sesuai, tetapi dalam kes sedemikian, anda perlu mengetahui cara terbaik untuk melakukan MRI - organ mana yang harus dipilih untuk kajian dan jenis prosedur mana yang harus diutamakan. Oleh itu, jika anda ingin melakukan tomografi, anda masih harus berjumpa doktor untuk mendapatkan cadangan..

Dalam kes apa MRI ditetapkan:

  • sakit kepala biasa;
  • migrain atau tanda-tandanya;
  • pening yang kerap;
  • strok sebelumnya;
  • kelemahan anggota badan;
  • kekurangan penyelarasan;
  • sawan epilepsi;
  • penglihatan kabur, penglihatan berganda;
  • melemahkan deria bau;
  • kehilangan pendengaran, tinitus;
  • kemerosotan ingatan yang ketara;
  • masalah menumpukan perhatian;
  • kecederaan kepala atau leher.

Bahkan satu atau beberapa gejala mesti menjadi alasan serius untuk pergi ke klinik dan menjalani tomografi. Sebilangan doktor mengesyorkan melakukan MRI jika anda merasa sihat, kerana beberapa penyakit boleh menjadi pendam, dan setelah manifestasi mereka, rawatan akan jauh lebih sukar. Kekerapan prosedur yang optimum adalah setahun sekali.

Pada masa kanak-kanak, ketika anak belum mencapai usia tiga tahun, pencitraan resonans magnetik ditentukan untuk faktor-faktor tertentu. Selalunya, penyebab prosedur adalah trauma kelahiran, gangguan sistem saraf atau tanda-tanda kerosakan otak. Juga, kajian dibuat sekiranya bayi tidak tidur nyenyak, sering menangis, enggan makan dan tidak melihat atau mendengar dengan baik. Pada usia ini, sangat penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya..

Latihan

Adalah sangat penting untuk berfikir terlebih dahulu mengenai cara mempersiapkan MRI otak dengan betul. Prosedur ini tidak memerlukan langkah awal yang sangat kompleks, tetapi ada beberapa perkara serius yang perlu dipertimbangkan..

Walaupun pada peringkat penerimaan rujukan atau rakaman untuk tomografi, seseorang akan menerima soal selidik pendek. Ia mesti diisi dengan maklumat yang betul mengenai diri dan kesihatan anda. Ia diisi untuk menentukan kemungkinan MRI dan tidak adanya kontraindikasi. Selepas itu, akan diputuskan sama ada untuk memasukkan orang itu ke prosedur tersebut.

Komponen utama penyediaan tomografi adalah sikap psikologi. Anda perlu memahami bahawa semasa prosedur anda mesti berada dalam kedudukan tetap. Dalam kes ini, peranti akan mengeluarkan klik, yang mungkin kelihatan tidak menyenangkan dalam keadaan tertekan. Perlu juga diperhatikan bahawa tomograf tertutup menghadkan ruang kosong dengan ketara. Tetapi orang itu tidak mengalami sensasi yang menyakitkan semasa prosedur. Oleh itu, anda tidak perlu risau. Anda hanya perlu mengatur diri anda untuk menjalani semuanya dengan tenang. Sekiranya timbul rasa takut, maka anda harus bergantung pada tiga fakta: prosesnya tidak akan memakan banyak masa, tidak ada ketidakselesaan yang timbul, prosedur itu penting untuk menjaga kesihatan.

Biasanya, orang dewasa tidak memerlukan persiapan psikologi untuk MRI otak begitu banyak, kerana mereka bertolak ansur dengan prosedur. Dengan kanak-kanak, perkara lebih rumit. Dianjurkan untuk memberi amaran kepada anak bahawa dia harus tinggal di dalam peranti untuk beberapa waktu, dan menerangkan sepenuhnya prosedurnya dengan semua ciri-cirinya. Bagi yang termuda, yang terbaik adalah mengatakan bahawa mereka hanya perlu memandu melalui "terowong", di mana mereka harus berbaring sebentar. Tetapi tidak setiap bayi dapat bertahan lama di dalam alat tertutup. Sekiranya kanak-kanak itu gelisah dan tidak dapat diam, mereka mungkin diberi sedikit ubat penenang atau anestesia.

Anda tidak perlu menyiapkan prosedur dengan menghadkan makanan. Anda perlu datang dengan perut kosong hanya jika organ-organ rongga perut atau dada diperiksa. Dengan memeriksa otak, anda juga boleh makan sejurus sebelum permulaan imbasan CT. Pengecualian mungkin MRI dengan kontras.

Dilarang membawa telefon bimbit atau alat lain dan benda logam bersama anda. Bahkan disyorkan untuk memilih pakaian yang bebas daripada unsur-unsur kecil yang terdiri daripada logam. Kehadiran mereka boleh mengganggu prosedur.

Menjalankan

Asas alat pencitraan resonans magnetik adalah silinder besar dengan dua lubang di mana meja dengan pesakit masuk dan keluar. Sebilangan besar tomografi padat dan besar, tetapi ada versi khas dengan terowong yang dipendekkan atau sisi terbuka. Yang terakhir ini digunakan untuk pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan atau sesak, yang mungkin takut berada di dalam ruang terkurung. Kecekapan peranti sedemikian agak rendah.

Proses penyelidikan bermula dengan fakta bahawa pakar memberitahu pesakit tentang prosedur MRI otak, dan menamakan peraturan asas. Selepas itu, orang itu berbaring di meja khas, di mana dia dipasang dengan tali untuk membuatnya tetap pegun. Peranti khas dengan wayar dipasang di sekitar kepala, di mana gelombang dihantar. Kemudian pesakit dipindahkan ke dalam tomograf, dan doktor pergi ke pejabat dengan komputer memproses prosedur. Tomograf mengambil beberapa gambar, berdasarkan hasilnya hasilnya akan dibuat kemudian, dan kemudian orang itu dikeluarkan dari radas dan dibiarkan berdiri.

Sekiranya MRI peningkatan kontras dilakukan, maka tidak lama sebelum prosedur, pesakit akan disuntik dengan agen kontras secara intravena. Sebelum pagi ini, akan ada ujian percubaan dengan dos kecil untuk memeriksa tindak balas badan..

Tomografi boleh memakan masa sehingga 30 minit. Sekiranya kontras digunakan, waktunya boleh sampai 50 minit. Kos prosedurnya berbeza dari 3 hingga 6 ribu rubel. Sekiranya pengenalan agen kontras diperlukan, maka ia meningkat menjadi 8 ribu rubel.

Kontraindikasi

Pencitraan resonans magnetik hanya dapat dilakukan jika tidak ada kontraindikasi. Sekiranya ia berlaku, maka prosedur itu harus ditinggalkan. Jika tidak, hasilnya boleh menjadi kemerosotan kesihatan dan kerosakan organ yang ketara..

  • prostesis logam atau feromagnetik, implan, alat pacu jantung;
  • peluru atau serpihan logam di dalam badan;
  • trimester kehamilan pertama atau ketiga;
  • klip pada saluran otak, paru-paru atau rongga perut;
  • pembedahan baru-baru ini untuk memulihkan pendengaran pada kanak-kanak.

Dalam semua kes lain, penggunaan prosedur tomografi dibenarkan. Adalah cukup untuk menyiapkan dengan betul dan tidak membawa sebarang alat logam atau elektronik ke pejabat.

Mengetahui bagaimana pesakit melakukan MRI kepala, seseorang dapat mengambil kira nuansa prosedur ini dan menyesuaikannya. Oleh itu, adalah penting untuk mengkaji semua soalan terlebih dahulu. Perhatian khusus harus diberikan kepada anak-anak yang menjalani prosedur, kerana mereka lebih rentan terhadap bahaya dan sangat takut.

Persiapan untuk pemeriksaan otak MRI

Untuk kebanyakan penyelidikan perubatan, pesakit mesti melakukan persiapan yang diperlukan: tidak menggunakan bahan tertentu, atau, sebaliknya, untuk mengambil ubat tertentu, datang pada waktu yang ditentukan, membatasi atau meningkatkan aktiviti fizikal. Ini akan menjadikan hasilnya lebih dipercayai dan memudahkan doktor membuat diagnosis. Bagaimana untuk mempersiapkan MRI otak, kita akan memberitahu dalam artikel ini.

Siapa yang tidak boleh mempunyai MRI

Pencitraan resonans magnetik otak dilakukan untuk mendiagnosis keadaan patologi, seperti trauma, tumor, keradangan, dan gangguan bekalan darah serebrum. Kajian ini mempunyai sedikit kontraindikasi dan dalam beberapa kes mungkin menjadi satu-satunya cara untuk memahami penyebab sakit kepala..

Kontraindikasi mutlak untuk kajian ini adalah adanya objek logam dan elektronik di dalam tubuh pesakit: alat pacu jantung, implan telinga tengah elektronik, implan gigi, piring, pin, sendi buatan. Magnet dapat mengubah kedudukan mereka di dalam tubuh manusia, menyebabkan pendarahan dalaman. Dan alat elektronik tidak berfungsi. Titanium dan emas tidak bertindak balas terhadap medan magnet.

Kontraindikasi relatif, di mana kemungkinan melakukan kajian diputuskan dengan ahli radiologi secara individu, termasuk:

  • Trimester pertama kehamilan. Walaupun tidak terdapat kelainan pada janin semasa MRI ibu, tidak diketahui pasti bagaimana ini akan mempengaruhi dalam jangka masa panjang..
  • Injap jantung buatan dan dinding vaskular.
  • Kegagalan jantung.
  • Kehadiran pendakap logam. Kadang-kadang mereka mengaburkan gambar, dan doktor tidak melihat gambaran klinikal. Dalam kes ini, penyelidikan mungkin ditolak..
  • Tatu dengan besi di pewarna. Dua puluh tahun yang lalu, logam ditambahkan ke dakwat untuk dilukis. Hari ini, cat seperti itu digunakan untuk menggunakan tatu sementara. Sebilangan pesakit dengan tatu di badan mereka mengalami ketidakselesaan, sensasi terbakar, atau kesakitan yang teruk semasa diagnosis. Doktor percaya bahawa magnet mengeluarkan serpihan cat logam. Walaupun tidak ada rasa tidak selesa, ahli radiologi masih perlu diberitahu mengenai gambar badan, kerana ini boleh mempengaruhi gambar MRI.

Bagaimana mempersiapkan MRI otak

Sebelum MRI, pertimbangkan sama ada anda mempunyai mahkota logam atau pin di rahang anda, sama ada anda telah menjalani pembedahan yang mungkin menggunakan klip logam, seperti pembedahan bedah saraf atau pembedahan laparoskopi. Objek asing boleh muncul di badan selepas trauma dan pembedahan.

Sekiranya anda menggunakan ubat pelindung, terdapat kecederaan pada mata oleh benda asing, luka tembak - pastikan anda memberitahu doktor mengenai perkara ini. Sekiranya anda tidak mengetahui dengan tepat bahan apa implan itu dibuat, doktor akan menghantar sinar-X kepada anda.

Sekiranya anda sudah menjalani imbasan MRI, maka bawa hasilnya dengan anda. Ini akan menunjukkan kepada doktor mengenai dinamika perjalanan penyakit ini..

Seperti yang telah disebutkan, tomograf adalah magnet besar, dan mampu mematikan peralatan elektronik. Oleh itu, anda tidak boleh membawa alat dengan anda. Semasa merancang imbasan MRI, pilih pakaian yang "betul". Tidak boleh mempunyai sisipan logam, kancing, kunci, paku keling, butang. Wanita, jangan lupa tentang seluar dalam: sebilangan bra mungkin mempunyai tulang logam atau jepit. Sekiranya anda tidak faham sama ada itu bahagian logam atau tidak, bawa magnet dari peti sejuk ke dalamnya, logam itu akan tertarik. Beberapa klinik mungkin mencadangkan untuk menukar gaun hospital.

Pesakit yang bersiap untuk penyelidikan sering tertanya-tanya apakah mereka boleh makan. Tiada larangan pengambilan makanan, alkohol atau ubat-ubatan, atau merokok dikenakan semasa MRI. Pengecualian - pemeriksaan organ perut (jangan makan selama 3-6 jam) dan pelvis kecil (pundi kencing mesti penuh).

Bagaimana kajian ini berjalan dan berapa lama masa yang diperlukan

Cara imbasan otak MRI dilakukan bergantung pada jenis tomograf. Mereka mungkin:

  • Tingkat rendah. Aruhan lapangan adalah sekitar 0.5 Tesla. Kajian ini dijalankan dari setengah jam hingga 45 minit.
  • Padang tinggi. Aruhan medan magnet peranti sedemikian adalah dari 1 Tesla. Penelitian mengenainya dilakukan dalam standard 7 hingga 10 minit. Masa maksimum adalah 15 minit.
  • Medan Ultrahigh. Medan magnet 3-7 tesla.

Jenis pengimejan resonans magnetik terbuka dan tertutup..

Selama prosedur di alat tertutup, pesakit ditempatkan di sofa, yang secara automatik ditempatkan di tomograf, yang terlihat seperti silinder. Kelemahan jenis kajian ini disebut sebagai ketidakselesaan psikologi ketika berada di tempat tertutup..

Doktor akan bertanya sama ada anda mengalami fobia. Tetapi sebelum menjawab, fikirkan sama ada anda pernah berada di ruang yang begitu kecil. Anda mungkin memerlukan beberapa ubat penenang ringan. Dan anda selalu boleh menghubungi kakitangan menggunakan lampu isyarat, yang akan mereka berikan sebelum diagnosis.

Pengimbas CT terbuka sesuai untuk orang yang sesak dan beratnya melebihi 130 kilogram. Walau bagaimanapun, selalunya mereka mempunyai tahap daya yang rendah, kerana magnet hanya di bahagian atas dan bawah, dan ini meningkatkan masa imbasan. Peranti sedemikian lebih sensitif terhadap pergerakan manusia, yang mempengaruhi gambar.

Setelah ditemu ramah oleh ahli radiologi, pesakit ditempatkan di tomograf. Tugas utamanya adalah tidak bergerak. Semasa memeriksa otak dan saluran otak, kepala diletakkan di atas bantal khas untuk menyekat pergerakan. Peranti itu sendiri mengeluarkan bunyi yang kuat semasa gambar, jadi pesakit mungkin disumbat telinga. Prosedur itu sendiri sama sekali tidak menyakitkan dan selamat..

Tempoh tinggal pesakit di institusi perubatan adalah sekitar dua jam. Masa ini dihabiskan untuk kertas kerja, menyiapkan seseorang untuk pemeriksaan, MRI, memproses dan mentafsirkan data, menulis pendapat.

Pengimejan resonans magnetik dengan kontras

Untuk mengetahui apakah terdapat kelainan pada struktur otak dan saluran darah, digunakan kontras.

Doktor menetapkan MRI dengan kontras jika disyaki barah. Makna kontras ialah memberikan data yang tepat mengenai kehadiran, keadaan, ukuran, struktur pendidikan. Melewati sistem vaskular, kontras terkumpul di dalam tisu dan menyebabkan peningkatan bekalan darah di dalamnya. Berkonsentrasi pada sel yang rosak, bahan ini membolehkan anda mengesan sista dan metastasis.

Melakukan MRI kepala dengan kontras memungkinkan untuk melihat perubahan patologi di otak dan saluran darah pada peringkat awal penyakit, membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan.

Sebelum pemeriksaan, gadolinium disuntik, bahan yang menjadikan tisu lebih sensitif terhadap tindakan medan magnet. Ia dianggap selamat untuk manusia. Tetapi, seperti bahan lain, ia boleh menyebabkan reaksi alergi..

Sebelum diagnosis, kateter dengan larutan garam dimasukkan ke dalam seseorang. Kemudian dos ujian paramagnet disampaikan, dan doktor memantau tindak balas badan. Pada masa yang sama, pesakit mungkin merasakan kesejukan atau aliran darah, dalam kes yang jarang berlaku, rasa logam. Ubat tersebut boleh menyebabkan rasa mual atau sakit di tempat suntikan.

Adakah mungkin melakukan MRI untuk kanak-kanak?

Pemeriksaan itu sendiri sama sekali tidak berbahaya, sehingga kanak-kanak boleh menetapkannya. Untuk MRI, kanak-kanak yang sangat kecil yang tidak dapat bertahan lebih dari 10 minit akan memerlukan anestesia. Tidak semua institusi perubatan memikul tanggungjawab ini.

Kanak-kanak yang lebih tua boleh dibius dan dibenarkan untuk membawa ibu mereka berdekatan. Dalam tomograf moden, program dipasang yang membantu gambar menjadi jelas dengan pergerakan kecil pesakit. Sebagai peraturan, seorang kanak-kanak berusia lapan tahun sudah boleh menjalani pemeriksaan dengan selamat.

Kaedah pengimejan resonans magnetik tidak mempengaruhi kesihatan pesakit, kerana dia tidak terdedah kepada radiasi. Medan magnet dan gelombang radio digunakan untuk mengambil gambar tisu lembut, tulang dan organ. Menurut doktor, seseorang boleh tinggal di tomograf bahkan selama beberapa jam dan masih berasa sihat.

Seperti yang anda lihat, persiapan khas untuk MRI otak tidak diperlukan. Perkara utama adalah memberikan maklumat yang boleh dipercayai kepada ahli radiologi.

Bagaimana mempersiapkan MRI otak

Pengenalpastian gejala yang sangat mencurigakan dalam bidang neurologi sering memaksa orang moden untuk menggunakan kaedah penyelidikan khas - MRI. Di Internet, anda boleh menemui sebilangan besar artikel mengenai topik ini, tetapi mencari maklumat mengenai bagaimana persiapan penuh untuk MRI otak agak bermasalah. Dalam beberapa teks, terdapat rujukan pecahan terhadap beberapa aspek umum, artikel ini juga mengandungi peraturan latihan yang paling penting yang dapat dibiasakan oleh sesiapa sahaja yang harus berurusan dengan MRI dalam masa terdekat..

Secara ringkas mengenai prosedur MRI

Tomografi adalah kaedah diagnostik yang agak baru, yang berbeza dari analog dengan tahap resolusi yang tinggi, yang membolehkan pakar memeriksa gambar akhir pesakit dengan lebih baik. Prinsip operasi radas adalah interaksi zarah terkecil badan dengan medan magnet yang dipancarkan oleh alat pengimbas.

Semasa ahli radiologi melancarkan mesin, gelombang elektromagnetik mula mempengaruhi atom H (hidrogen), yang terletak di setiap sudut badan manusia. Sebaik sahaja nukleus hidrogen "bertindak balas" pada isyarat khas dari magnet yang kuat, pengimbas mendaftarkan tindak balas ini, mensistemkan pelbagai denyutan dan mengubahnya menjadi imej digital pada komputer khas.

Ciri utama MRI adalah tanpa rasa sakit dan tidak invasif, walaupun harus diperhatikan bahawa kes-kes khas memerlukan kajian yang ditingkatkan dengan kontras. Prosedur ini dicirikan oleh suntikan intravena ke dalam badan larutan dengan zarah-zarah gadolinium - unsur kimia yang mempunyai keupayaan untuk "menonjolkan" bahagian-bahagian saluran otak yang kurang kelihatan.

Tempoh MRI relatif dalam setiap kes: prosedur dapat dilakukan selama 20-60 minit, bergantung pada tahap kerusakan pada bahagian otak atau kepala tertentu secara keseluruhan. Kerana fakta bahawa pesakit tidak dapat bergerak semasa tomografi, anak-anak kecil, yang, kerana usia mereka, tidak dapat mematuhi syarat ini, terbenam dalam anestesia ringan.

Bagaimana mempersiapkan MRI otak? Persiapan berkualiti tinggi untuk MRI dilakukan dalam beberapa tahap: masing-masing tidak menyiratkan usaha yang signifikan, namun pengabaian terhadap hal tersebut dapat dibendung dengan berbagai akibat..

Rundingan dengan pakar

Sebelum MRI otak, pertama sekali perlu mengunjungi doktor yang menghadiri, yang, setelah membiasakan diri dengan ciri-ciri fisiologi dan mental pesakit, akan dapat memberikan sejumlah petunjuk yang harus diikuti. Walaupun tomograf nuklear tidak mempengaruhi setiap jenis logam, doktor harus dimaklumkan mengenai kehadiran implan atau alat pembedahan di dalam badan..

Memakan makanan

Selalunya orang dapat mendengar soalan yang sangat penting: adakah mungkin untuk makan sebelum MRI? Jawapannya mudah - prosedur penyinaran yang berkaitan dengan kajian otak (termasuk kajian keadaan kapal kepala) tidak memerlukan sekatan dalam diet. Pesakit dapat dengan selamat mengambil makanan dan minuman biasa dalam jumlah biasa, namun, minuman beralkohol apa pun harus dibuang 20-24 jam sebelum MRI - ini akan mengelakkan penyimpangan maklumat mengenai organ yang diimbas. Lebih-lebih lagi, dilarang mengunjungi bilik diagnostik semasa mabuk..

Penggunaan ubat-ubatan

Hanya doktornya yang berhak memberi nasihat kepada pesakit mengenai masalah ini. Berdasarkan petunjuk individu seseorang yang ditetapkan dalam kad pesakit luar, dia dapat menentukan keperluan penggunaan ubat tertentu. Sekiranya pesakit mengalami peningkatan kegelisahan yang berkaitan dengan sesi MRI yang akan datang, dia boleh menggunakan ubat penenang yang paling selamat, termasuk tinwur motherwort, Negrustin, Neuroplant, Leovit dan Phenibut. Ubat yang disenaraikan boleh didapati tanpa preskripsi..

Pemilihan pakaian

Di muka, perlu menyiapkan pakaian dengan potongan yang betul - longgar dan selesa. Seluar kurus atau, misalnya, blaus tirus dengan tali, yang bersentuhan dengan kulit, akan memberi kesan negatif pada sistem peredaran darah pesakit, yang dalam beberapa kes tidak dapat mempengaruhi hasil pengimejan resonans magnetik.

Sebaiknya mengutamakan pakaian yang terbuat dari serat semula jadi: kapas, sifon, sutera, calico, denim (atau seluar jeans), satin dan chintz. Sekiranya diagnostik ditetapkan pada musim sejuk, anda harus memberi tumpuan kepada produk wol, gabardin, mohair, cheviot dan kasmir. Walau bagaimanapun, jenis tisu lain juga dibenarkan di kebanyakan klinik..

Cadangan yang paling penting termasuk ketiadaan bahagian logam: butang, bros, tali, rivet dan ritsleting. Unsur-unsur hiasan ini dapat bergema apabila peranti diaktifkan dengan medan magnet. Sebelum tomografi nuklear, sangat penting untuk mengeluarkan semua perhiasan dari kepala: klip, tidak dapat dilihat, sisir, tali elastik dan ikat kepala. Solekan yang melibatkan penggunaan bayang-bayang dan pemerah pipi dengan zarah mikro logam harus dicuci dengan teliti atau dibuang sepenuhnya sebelum menjalani MRI.

Sikap psikologi

Sekiranya seseorang belum pernah menemui MRI, dia harus siap secara mental untuk mengetahui bahawa operasi tomograf akan disertai dengan suara, isyarat dan klik tertentu, bergantian dalam urutan rawak. Agar bunyi latar belakang yang tidak biasa tidak mempengaruhi jiwa, disarankan untuk membawa penyumbat telinga ke prosedur. Beberapa pusat menyediakan perlindungan telinga untuk pesakit.

Dalam kategori pesakit apa MRI dikontraindikasikan??

Pemeriksaan radiasi tidak dibenarkan untuk orang yang mempunyai:

  • mabuk alkohol;
  • kehamilan awal;
  • ketidakstabilan psikologi;
  • keadaan umum yang teruk;
  • epilepsi.

Sekiranya wakil dari salah satu kategori ini memerlukan diagnostik segera, yang tidak dapat dilakukan oleh pakar pada masa akan datang, maka mereka dibenarkan menjalani MRI. Dalam kes ini, manipulasi perubatan mungkin dilakukan yang menjamin keselamatan pesakit tertentu. Satu kajian dengan pengenalan gadolinium dikontraindikasikan sekiranya berlaku reaksi alergi terhadap kegagalan logam dan buah pinggang ini. Dengan mengambil kira semua cadangan di atas adalah kunci gambaran yang jelas, yang meningkatkan kemungkinan penafsiran diagnosis yang betul..

uziprosto.ru

Ensiklopedia Ultrasound dan MRI

Bagaimana anda boleh mempersiapkan MRI otak?

Sakit kepala tidak biasa. Orang sering pergi ke doktor dengan aduan yang serupa. Ini boleh menjadi migrain biasa, atau boleh menjadi gejala patologi malignan yang serius. Sekiranya sakit kepala tidak berbeza, dan hanya kadang-kadang membimbangkan seseorang, anda tidak perlu risau. Tetapi jika sakit di bahagian kepala sangat parah dan sering mengganggu pesakit, doktor, untuk mengetahui penyebabnya, menetapkan pemeriksaan pesakit secara menyeluruh dan lengkap..

Prosedur diagnostik yang paling moden dan tepat pada masa ini dianggap sebagai pengimejan resonans magnetik. Dia memberikan penerangan lengkap mengenai keadaan kesihatan manusia.

Apa jenis diagnostik ini? Bagaimana keadaannya dan bagaimana mempersiapkan MRI otak?

Teknik ini didasarkan pada memperoleh hasil berkat medan elektromagnetik yang berasal dari inti atom pada voltan tinggi. Data tepat mengenai keadaan organ atau kawasan dalam tubuh manusia menjadi mungkin kerana fakta bahawa tisu-tisu badan tepu dengan hidrogen.

Maklumat yang dihantar oleh gelombang radio ditampilkan di layar monitor, anda dapat memperoleh gambar lapisan demi lapisan, memperbaikinya dan menyimpannya pada pemacu kilat USB, cakera atau kertas.

Kelebihan MRI berbanding kaedah diagnostik lain adalah bahawa ia tidak invasif, tidak menyakitkan dan benar-benar selamat..

Hasilnya dapat dilihat dengan segera (tidak perlu menunggu, seperti pemeriksaan sinar-X, hingga gambar siap). Ia boleh dilakukan walaupun semasa mengandung dan anak-anak..

Apa itu penyelidikan dan apa tujuannya

Pencitraan resonans magnetik otak dilakukan untuk mendiagnosis pelbagai keadaan patologi.

Selalunya ia diresepkan jika terdapat kecurigaan penyakit seperti itu:

  • tumor, baik jinak dan malignan;
  • aneurisma dan anomali vaskular lain;
  • sebatan;
  • patologi telinga dalam dan organ penglihatan;
  • trauma;
  • penyakit pituitari;
  • pelbagai sklerosis dan penyakit lain dari sistem saraf dengan kursus kronik;
  • sakit kepala yang teruk dan berterusan kerana etiologi yang tidak diketahui;
  • diagnostik patologi otak dalam demensia.

Adakah latihan khas diperlukan

Persiapan untuk MRI otak terdiri, pertama sekali, dalam suasana psikologi yang betul untuk prosedur tersebut. Anda tidak harus segera mencuba MRI dengan sedikit pun kecurigaan. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah berjumpa doktor. Dan dia akan memutuskan sama ada perlu menjalani kajian pencitraan resonans magnetik atau adakah anda boleh melakukannya tanpanya. Sebaiknya dengar nasihat pakar.

Walaupun prosedur itu dianggap selamat, tidak dapat disebut berguna, terutama jika kajian dilakukan dengan kontras.

Sebelum prosedur, pesakit dapat menjalani kehidupannya yang biasa, tanpa membatasi dirinya dalam pemakanan, dengan mengambil ubat-ubatan yang diperlukan. Mungkin ada pengecualian, tetapi hanya mengikut budi bicara doktor.

Sekiranya pesakit mengetahui mengenai reaksi alahan terhadap salah satu komponen agen kontras atau jika dia menghidap asma bronkial, ini mesti dilaporkan kepada pakar yang akan menjalankan kajian. Prosedur ini dilakukan dengan berhati-hati jika seseorang mengalami gangguan fungsi ginjal. Untuk mengecualikan kemungkinan komplikasi, disarankan untuk melakukan urinalisis umum dan ujian darah biokimia untuk ujian ginjal sebelum MRI.

MRI otak tidak disarankan untuk wanita hamil. Semasa wujudnya MRI, tidak seorang pun anak dilahirkan dengan patologi yang diperoleh hasil dari prosedur diagnostik ini yang dilakukan oleh ibu semasa mengandung.

Tetapi tidak ada yang tahu bagaimana gelombang nuklear magnetik akan mempengaruhi latar belakang genetiknya di masa depan, dan apakah ini akan mempengaruhi keturunannya di masa depan. Sehubungan itu, ibu hamil menjalani MRI hanya jika keperluan untuk diagnosis jenis ini melebihi risiko. Lebih baik tidak melakukan diagnostik nuklear magnetik dengan kontras bagi wanita yang bersiap untuk menjadi ibu.

Sikap psikologi seseorang terhadap proses penyelidikan itu sendiri adalah penting. Sekiranya pesakit takut dengan tempat tertutup, anda perlu meminta ubat penenang ringan yang akan membantu anda berehat atau mendiagnosis pada alat terbuka khas.

Anda mesti mengeluarkan semua barang kemas dari diri sendiri, jangan membawa alat elektronik dan benda logam ke pejabat yang boleh mempengaruhi peralatan.

  • perhiasan, kad bank plastik, telefon bimbit, jam tangan, alat pembetulan pendengaran;
  • jepit rambut logam, jepit rambut dan benda logam lain boleh merosakkan gambar di skrin;
  • gigi palsu untuk gigi;
  • cermin mata, pisau.

Tidak dianjurkan melakukan imbasan MRI bagi pesakit yang implan logam badannya telah dimasukkan.

Sekiranya terdapat sebilangan daripada mereka, penyelidikan dilarang. Oleh itu, mempersiapkan MRI otak bermaksud menghilangkan kehadiran objek logam berikut di dalam tubuh pesakit:

  • alat pacu jantung;
  • alat bantu pendengaran koklea;
  • klip yang digunakan untuk aneurisma serebrum;
  • peranti logam intravaskular.

Sebelum menjalankan prosedur, perlu menjelaskan sama ada terdapat alat elektronik perubatan di dalam badan seseorang yang bersiap sedia untuk diagnosis otak, kerana sebilangan daripadanya dapat mempengaruhi hasil prosedur, bergantung pada kekuatan radiasi magnetik yang keluar dari mereka.

Peranti sedemikian merangkumi:

  • injap jantung;
  • pelabuhan khas untuk menyuntik ubat;
  • alat elektronik yang memantau irama jantung;
  • prostesis logam atau endoprosthesis artikular;
  • neurostimulan;
  • staples pembedahan, pin atau plat logam.

Untuk menjelaskan sama ada terdapat benda asing logam di dalam badan pesakit, pemeriksaan sinar-X harus dilakukan. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang yang mempunyai sejarah luka tembakan. Tato, tampalan dan pendakap Ferum dye boleh memutarbelitkan hasil MRI.

Anda tidak boleh memilih MRI sendiri. Sudah tentu, mereka tidak akan menolak diagnostik. Tetapi adalah mungkin untuk menjalankan diagnostik dengan cara yang berbeza daripada yang diperlukan untuk mendapatkan data yang paling tepat. Oleh itu, sebelum menjalani prosedur, anda perlu mendapatkan rujukan dari doktor atau ahli terapi tempatan anda. Kajian harus dihantar dengan rujukan perubatan dan kad pesakit luar.

Bagaimana prosedurnya

Sebelum MRI, doktor menemu ramah pesakit, melihat kad pesakit dan rujukan pesakitnya. Sebelum prosedur, anda mesti membuang semua perhiasan, jam tangan dan barang-barang logam dan elektronik yang lain. Pesakit ditawarkan untuk menukar pakaian yang dirancang khas untuk kajian ini..

Tomograf magnetik nuklear adalah tiub silinder yang dikelilingi oleh magnet. Pesakit berbaring di meja bergerak khas. Kemudian jadual ini ditolak ke dalam tabung magnet. Terdapat peranti yang tidak dikelilingi oleh magnet sepenuhnya. Mereka akan sangat membantu orang-orang yang mengalami kegelisahan di tempat yang terkurung. Bagi pesakit dengan berat badan berlebihan, tomograf dengan bahagian terbuka sesuai. Tetapi semua kajian dapat dilakukan dalam tomografi terbuka. Semua nuansa ini harus dijelaskan oleh doktor..

Pembantu pakar mengajak pesakit untuk duduk di atas meja bergerak dan mengikatnya dengan penggelek dan tali pinggang (semasa pemeriksaan, anda tidak boleh bergerak, tetapi anda boleh bercakap dan mendengar doktor). Semasa pengimejan resonans magnetik otak, silinder yang mengandungi sensor khas diletakkan di sekitar kepala.

Setelah pesakit dibaringkan dan disiapkan untuk prosedur, prosedur dimulakan. Ia berlangsung sekitar empat puluh hingga empat puluh lima minit. Setelah sesi selesai, pesakit harus menunggu lebih lama sementara doktor menganalisis data yang diterima (kadang-kadang lebih banyak gambar perlu diambil).

Persediaan untuk MRI dengan kontras

Kadang-kadang ada keperluan untuk membuat prosedur lebih tepat. Untuk ini, agen kontras, gadolinium, diperkenalkan, yang menjadikan tisu lebih sensitif terhadap gelombang radio magnetik. Bahan ini hypoallergenic, tetapi, seperti yang telah disebutkan, tidak boleh diberikan kepada semua orang. Oleh itu, penting untuk mengetahui dari pesakit sama ada dia terdedah kepada reaksi alahan. Sekiranya pesakit adalah wanita yang mengandung anak, penting untuk mengetahui apakah dia hamil.

Sebelum prosedur, kateter khas dimasukkan ke dalam urat pesakit, di mana sistem dengan salin dihubungkan. Terima kasih kepadanya, kateter tidak tersumbat dan agen kontras disuntik ke dalam badan tanpa halangan..

Bagaimana prosedur dengan kontras

Dos ujian agen kontras disuntik ke dalam urat pesakit. Keadaan orang itu dipantau, dan kemudian bahan tersebut diperkenalkan secara beransur-ansur dalam jumlah yang diperlukan. Berkat perbezaannya, anda dapat memeriksa tisu yang diperlukan dengan lebih mendalam, yang tanpa bahan ini tidak dapat dilihat secara terperinci. Semasa ubat disuntik, pesakit berasa sejuk, memerah, dan kadang-kadang rasa logam di mulut.

Kadang kala loya atau sakit mungkin berlaku di tempat suntikan.

Kadang-kadang semasa prosedur, perlu dilakukan spektroskopi, yang memungkinkan untuk menilai keadaan reaksi biokimia di dalam sel.

Kajian ini sama sekali tidak menyakitkan. Satu-satunya perkara yang boleh menyebabkan ketidakselesaan adalah keperluan untuk berbaring selama empat puluh minit atau lebih. Oleh itu, prosedurnya sangat sukar untuk kanak-kanak. Mereka diperiksa dalam alat terbuka, dan pesakit yang sangat muda harus diberi anestesia..

Sekiranya ubat penenang tidak diberikan sebelum prosedur, maka pemulihan selepas itu tidak diperlukan. Seseorang dapat meneruskan kehidupan dan pemakanan yang normal sebaik sahaja keluar dari pejabat. Tidak disarankan bagi ibu yang menyusu untuk menggunakan medium kontras ke payudara selama 24 jam..