Utama > Sklerosis

7. Perkembangan pemikiran abstrak kanak-kanak

ABSTRAK berfikir - menonjolkan beberapa tanda dan gangguan dari orang lain, tidak penting pada masa ini atau untuk orang tertentu. Tanpa pengembangan pemikiran seperti ini, pembentukan keperibadian yang berjaya adalah mustahil. Kejayaan di sini difahami sebagai perasaan peribadi bahawa seseorang berjaya membina hidupnya sesuai dengan tujuan dan kehendaknya sendiri untuk kepentingan dirinya dan orang lain. Kejayaan tidak boleh disamakan dengan prestij. Prestige adalah pandangan hidup yang layak dari segi sosial. Ia mungkin bertentangan dengan keperluan rohani seseorang. Hak untuk memilih adalah milik orang itu sendiri.
Pemikiran abstrak dalam kreativiti melibatkan melampaui data sebenar, mencari hubungan dan hubungan baru antara objek, mobilisasi pengetahuan dan pengalaman yang luas tetapi bertujuan.

Tahap-tahap membentuk pemikiran anak:

- visual dan berkesan (sehingga 3 tahun),
- visual-kiasan (sehingga 9 tahun),
- lisan-logik (abstrak) (pada usia 14 tahun).

Perkembangan pemikiran anak dimulakan dengan maklumat yang disampaikan dalam bentuk soalan, tugas. Ibu bapa akan menemui banyak alasan untuk berkomunikasi dengan anak mereka dalam hal ini, sekiranya mereka menyedari pentingnya pemikiran abstrak untuk nasib anak..

Sehingga berusia sembilan tahun, kanak-kanak hidup di dunia yang ajaib, anda tidak boleh terburu-buru mereka dengan kesedaran tentang realiti, semuanya ada masanya. Dan tempoh ini diperlukan untuk pengembangan imaginasi, fantasi - asas aktiviti kreatif manusia. Sangat menarik bagi anak itu untuk "memilih cendawan di trotoar", membayangkan bahawa dia berada di hutan; "Untuk memberi makan ibunya, menurut perintahnya, dengan makanan yang berbeza dari pasir sungai" - ideanya akan mengalir jika ibu bapanya menyokongnya dalam aktiviti bermain.

Ngomong-ngomong, kanak-kanak di bawah umur 9 tahun belum bersedia untuk kebebasan memilih dan bertanggungjawab untuk memilih. Sekiranya orang dewasa menimbulkan keadaan seperti itu untuk seorang kanak-kanak, dia mengalami kegelisahan dan ketidakamanan psikologi. Keperluan untuk perlindungan adalah yang paling kuat pada usia ini, jadi anak memerlukan ibu bapa yang kuat untuk membimbingnya..

Untuk pengembangan pemikiran, adalah berguna untuk tidak tergesa-gesa untuk menjawab beberapa "mengapa?" anak, tetapi untuk bertanya "Apa pendapat anda?", dan membimbing pemikirannya. Akibatnya, anak-anak usia prasekolah menunjukkan minat awal dalam permainan yang mengembangkan kecerdasan, seperti menyelesaikan teka-teki, menjawab soalan cerdik, dan menyusunnya sendiri. Tidak perlu memuatkan anak dengan maklumat yang berbeza, lebih baik mengajarnya untuk merenungkan apa yang ada padanya pada usianya. Pemikiran abstrak pada usia ini harus berdasarkan visual-kiasan, berdasarkan pengalaman hidup anak yang diperoleh.

Bermula dari usia sembilan tahun, anda sudah dapat langsung bertanya tentang suasana hati, keinginan dan keperluannya, kemungkinan dan akibat dari kesedaran mereka - begitulah pengalaman memperoleh kebebasan memilih.

Remaja dari 12 hingga 14 tahun, sudah tiba masanya untuk bertanya apa pendapat mereka mengenai masalah dan cara apa yang mereka lihat untuk menyelesaikannya. Pada usia ini, sudah boleh membuat keputusan secara bebas. Anda hanya perlu menjelaskan kepada remaja bahawa perkara biasa adalah melakukan kesalahan. Dengan membetulkannya, seseorang menjadi bijak.

Ini adalah norma untuk perkembangan mental seseorang. Tetapi guru harus menangani pelbagai penyimpangan intelektual. Ramai kanak-kanak "tersekat" pada tahap pemikiran visual-action. Oleh itu, dalam pengajaran mereka hanya dapat menggunakan penjanaan semula dan penghasilan semula maklumat yang diterima dengan tepat daripada guru. Ini adalah kesalahan besar ibu bapa yang tidak mahu mendidik diri mereka mengenai perkembangan anak. Kita tidak dapat memahami situasi seperti itu, oleh itu kita membuat penilaian mengenai PENGETAHUAN kepada penilaian pembaca ProzRu.

Idea yang ideal dalam pengetahuan adalah WISDOM. dan bukan ERUDITION, yang lebih berdasarkan pada ingatan sebagai harta fikiran semula jadi. Kebijaksanaan menggabungkan semua sifat kerohanian seseorang (kadang-kadang tanpa adanya sijil pendidikan rasmi).

Teknik untuk mengembangkan pemikiran abstrak

Pemikiran abstrak sangat penting bagi semua orang. Tahap perkembangannya yang tinggi bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti hidup, tetapi juga mencapai kejayaan yang lebih besar. Anda semestinya terlibat dalam pengembangan pemikiran seperti ini sejak kecil, tetapi dengan membesar, anda seharusnya tidak berhenti berlatih. Hanya senaman yang kerap akan meningkatkan dan mengekalkan kemampuan intelektual anda. Ini akan membantu pengetahuan bagaimana mengembangkan pemikiran abstrak pada orang dewasa dan kanak-kanak. Semua kaedah dapat diterapkan secara praktik secara bebas, tanpa memerlukan pertolongan dari luar..

Bentuk

Abstraksi adalah gangguan beberapa sifat objek dari yang lain untuk mengungkapkan ciri-cirinya. Definisi pemikiran abstrak lebih kurang sama. Fenomena ini difahami sebagai sejenis aktiviti intelektual, dalam proses seseorang berfikir tentang suatu keadaan, memisahkannya dari beberapa perincian. Abstrak mempunyai kesan yang signifikan terhadap fisiologi pemikiran dan membolehkan anda melintasi batas tertentu, menemui pengetahuan baru.

Jenis pemikiran ini berkembang selari dengan ontogenesis sejak usia dini. Buat pertama kalinya, ia menampakkan diri pada saat-saat ketika anak mula berkhayal, menyusun cerita sendiri atau melakukan situasi yang tidak biasa, dan mengasingkan diri dari mainan, lebih suka memikirkan sifat-sifat tertentu mereka.

Pemikiran abstrak dibahagikan kepada bentuk, yang masing-masing sesuai dengan keanehan proses pemikiran, disertai dengan abstraksi. Terdapat 3 daripadanya:

  1. Konsep. Ini menyiratkan definisi satu harta bersama untuk objek yang berbeza. Perkara yang sangat penting ialah kepentingan ciri penyatuan ini. Contohnya, kaki di atas meja atau daun hijau di pokok yang berbeza.
  2. Penghakiman. Dalam penghakiman, peristiwa tertentu ditegaskan atau ditolak. Segala-galanya biasanya digambarkan dengan frasa atau ayat pendek. Pertimbangan boleh menjadi sederhana atau kompleks. Dalam kes pertama, mereka berkaitan dengan satu objek atau orang aktif (contohnya, "budak itu membeli susu"). Pada yang kedua, penghakiman menyentuh beberapa sisi sekaligus ("awan muncul, menjadi gelap di jalan"). Ini juga boleh benar, berdasarkan kesimpulan subjektif, atau salah, berdasarkan kepentingan peribadi..
  3. Inferens. Inferensi difahami sebagai pemikiran, pembentukan yang berlaku berdasarkan beberapa pertimbangan. Ia terdiri daripada premis, kesimpulan dan kesimpulan. Ketiga-tiga proses berlaku di kepala seseorang secara berurutan. Semuanya bermula dengan penilaian awal (prasyarat), kemudian beralih ke tahap refleksi (kesimpulan), dan diakhiri dengan pembentukan penilaian baru (kesimpulan).

Pemikiran abstrak dapat diterapkan dalam salah satu daripada tiga bentuk ini. Seorang dewasa menggunakan semuanya dalam kehidupan seharian. Walaupun begitu, sangat mustahak untuk mengembangkannya walaupun bagi mereka yang pandai abstrak..

Kecerdasan buatan moden dikurniakan pemikiran abstrak yang berkualiti dari manusia.

Ciri-ciri:

Pemikiran abstrak digunakan oleh kanak-kanak dari tahun-tahun pertama kehidupan. Ia mula menampakkan diri seiring dengan perkembangan ucapan yang jelas. Seorang kanak-kanak yang lebih muda berkhayal, merenung perkara-perkara yang tidak biasa, menjelajah dunia, membandingkan mainannya, menggunakan kemahiran mengambil. Mereka kurang berkembang, tetapi masih dapat digunakan..

Zaman sekolah digabungkan dengan peningkatan kepentingan pemikiran abstrak. Pelajar perlu berfikir di luar kotak ketika dia harus menyelesaikan pelbagai masalah. Ini berlaku terutamanya dalam matematik, di mana pengabstrakan memainkan peranan besar. Kemudian, semasa remaja di sekolah menengah, kepentingan pemikiran ini akan menjadi lebih besar..

Juga, pemikiran abstrak digunakan dalam falsafah, penulisan, kejuruteraan, psikologi pengurusan, pengurusan masa dan banyak bidang lain. Perkembangannya yang baik memungkinkan untuk mencapai kejayaan dalam bidang apa pun.

Tanda-tanda

Berfikir dengan pengabstrakan mempunyai ciri tersendiri. Mereka membolehkan anda membezakannya dari latar belakang proses pemikiran lain dan lebih memahami mengapa pengambilan abstraksi sangat berguna bagi seseorang.

  1. Renungan dunia sekitarnya tanpa menggunakan pancaindera. Seseorang tidak perlu menggunakan deria dan bersentuhan dengan objek untuk mendapatkan maklumat mengenainya. Pengabaian yang membolehkan anda menggunakan pengetahuan lama yang ada untuk menyelesaikan masalah tertentu..
  2. Generalisasi fenomena. Semasa menggeneralisasikan pelbagai objek dan mengenal pasti ciri khasnya, seseorang mendapat peluang untuk cepat mengakses pengetahuannya. Sekiranya dia dapat mengenal pasti corak dan persamaan tertentu, maka pada masa akan datang akan lebih mudah untuk mengingat dan mencari maklumat yang diperlukan dalam ingatan..
  3. Ekspresi bahasa. Semua fikiran mudah diluahkan dalam bentuk dialog dalaman yang dapat diterjemahkan menjadi nyata. Pada masa yang sama, konsep abstrak dapat direnungkan di kepala tanpa menggunakan ekspresi linguistik sama sekali, dan hasilnya akan menjadi penilaian terakhir, yang hanya akan dinyatakan dalam ucapan.

Perkembangan pemikiran abstrak membolehkan anda memperbaiki semua tanda di atas, yang juga merupakan kemahiran yang berguna, tanpa sukar untuk mencapai kejayaan..

Kesan kepada seseorang

Sukar bagi seseorang rata-rata untuk membayangkan bagaimana rupa seseorang dengan pemikiran abstrak yang sangat maju. Orang seperti itu, sebagai peraturan, selalu mencapai tujuan mereka, mereka berjaya dan bahagia. Pada masa yang sama, sesuatu selalu berlaku di kepala mereka: mereka berfikir, merenungkan peristiwa, membayangkan masa depan secara kiasan, menyelesaikan masalah yang sukar. Selalunya, mereka bertutur dalam bahasa yang kompleks, yang menyebabkan kesulitan komunikasi. Kecekapan tinggi membolehkan mereka menduduki posisi tinggi, dan kecerdasan yang dikembangkan menjadikannya sangat penting bagi mana-mana syarikat.

Orang seperti itu dapat menghadapi sejumlah masalah. Mereka sering terlalu mementingkan diri sendiri, yang menyukarkan mereka mencari rakan sejati. Pada masa yang sama, orang dengan pemikiran abstrak yang maju tidak dapat melakukan aktiviti fizikal yang cukup dan pasif dalam praktik. Kadang-kadang mereka cuai dalam penampilan, yang menghalau orang lain..

Selalunya, lelaki profesi teknikal telah mengembangkan pemikiran abstrak..

Latihan untuk orang dewasa

Adalah agak sukar bagi orang dewasa untuk mengembangkan pemikiran abstrak, kerana inteleknya telah lama terbentuk. Walaupun begitu, dengan bantuan beberapa latihan, hasilnya tetap dapat dicapai. Dianjurkan untuk melakukannya setiap hari selama beberapa minggu..

Latihan yang paling berkesan:

  1. Mempersembahkan emosi. Ia diperlukan untuk membayangkan secara mental bagaimana emosi yang berbeza dapat dilihat pada seseorang. Sebaiknya gunakan set lengkap perasaan orang yang mungkin.
  2. Bacaan terbalik. Anda perlu membalikkan buku dan membacanya dalam urutan terbalik. Selari dengan ini, diperlukan untuk mewujudkan hubungan logik antara pelbagai peristiwa. Sebaiknya pilih karya ringkas yang ditulis dengan bahasa mudah.
  3. Analisis komunikasi. Anda harus ingat semua orang dengan siapa anda harus bercakap pada waktu siang. Adalah perlu untuk menganalisis bukan sahaja perbualan itu sendiri, tetapi juga ekspresi wajah, gerak tubuh dan suara pembicara. Adalah disyorkan untuk melakukan ini dengan mata tertutup..
  4. Menciptakan percanggahan. Anda hanya perlu mengemukakan frasa yang berbeza yang nampaknya bertentangan. Mereka boleh menjadi apa sahaja (ais panas, gula-gula pahit, dll.).
  5. Merangka singkatan. Cukup untuk membuat frasa apa pun, memendekkannya menjadi huruf pertama, dan kemudian menguraikannya pada siang hari. Contohnya, pengembangan pemikiran bebas (CPM).
  6. Penghitungan fungsi objek. Diperlukan untuk memilih item yang ada dan menyenaraikan semua fungsinya. Anda bahkan boleh membuat tugasan yang tidak biasa yang tidak biasa digunakan..
  7. Percambahan fikiran. Anda perlu memilih mana-mana huruf abjad dan menulisnya di sehelai kertas. Tugasnya adalah untuk mengingat jumlah kata maksimum untuk surat ini dalam jangka masa yang terhad, menuliskan semuanya di atas kertas.
  8. Gabungan perkataan. Pada satu kertas anda perlu menulis kata nama, dan pada kata sifat kedua. Perkara ini tidak boleh dilakukan dengan segera. Sebaiknya mulakan dengan hanya satu kata nama. Anda perlu memilih kata sifat yang sesuai dan juga tidak sesuai untuknya. Kesemuanya harus ditulis dalam ruangan yang berlainan..
  9. Nama lukisan dari kehidupan. Ia diminta untuk merakam secara visual sebarang peristiwa yang berlaku dalam kenyataan dan memberikannya nama yang tidak biasa. Sepatutnya artis itu menyebut lukisan itu.
  10. Mengecat. Anda perlu melukis sebarang gambar menggunakan cat berwarna. Dalam prosesnya, ciri-ciri semua item yang ada harus ditunjukkan. Sekiranya anda tidak dapat menggunakan cat, anda boleh mulakan dengan lukisan pensil biasa..

Kaedah yang disenaraikan akan membantu mengembangkan pemikiran abstrak juga pada remaja atau orang tua. Anda hanya perlu menerapkannya secara berkala, tanpa ketinggalan kelas biasa..

Latihan untuk kanak-kanak

Cara paling mudah untuk berkembang adalah pada zaman kanak-kanak. Pada masa ini, otak terbuka untuk pengaruh luaran dan boleh mengalami perubahan. Latihan untuk kanak-kanak berbeza dengan yang ditawarkan untuk orang dewasa, tetapi tidak kurang berkesan.

  1. Pembacaan prasasti terbalik. Ibu bapa harus mengajak anak untuk bermain permainan di mana dia akan membaca tanda-tanda yang dilihat dalam urutan terbalik. Sangat sukar untuk melakukan ini dengan semua poster iklan. Oleh itu, syarat tambahan harus dibincangkan (contohnya, baca tanda merah sahaja).
  2. Melukis haiwan yang tidak biasa. Anak mesti menarik haiwan yang terdiri daripada bahagian haiwan lain. Apabila gambar sudah siap, anda perlu memberikan nama yang tidak biasa untuk spesies baru..
  3. Wayang kulit. Dengan bantuan tangan, di mana cahaya dari lampu jatuh dalam kegelapan, anak mesti membuat bayangan yang tidak biasa yang menggambarkan perkara-perkara tertentu. Anda juga boleh mengajaknya bermain dongeng kegemarannya dengan bantuan bayangan..
  4. Aritmetik mental. Anak akan diminta untuk menghitung contoh mudah menggunakan akaun khas yang disebut "sempoa". Latihan sedemikian juga akan mengembangkan ketekunan dan kecerdasan umum..
  5. Teka-teki. Anda perlu memilih teka-teki, penolakan, anagram, dll. permainan, dengan mengambil kira pilihan kanak-kanak. Tugasnya adalah untuk menyelesaikan semua masalah yang diberikan. Pada usia yang lebih tua, anda boleh menambahkan teka-teki silang padanya..
  6. Kajian awan. Anak itu harus melihat awan bersama ibu bapanya dan menamakan apa yang sebenarnya dilihatnya. Keupayaan untuk menilai secara visual setiap awan untuk kesamaan dengan objek atau haiwan yang berbeza meningkatkan peluang untuk berjaya.
  7. Bangunan. Ibu bapa perlu memberikan tugas kepada bayi mereka, yang terdiri daripada membina objek tertentu dari blok mainan. Ini akan mengembangkan pemikiran dan kreativiti imaginatif..
  8. Persatuan. Kanak-kanak itu perlu mengaitkan semua perkara yang dilihat atau dirasakannya. Anda juga boleh memintanya untuk mewakili haiwan dengan suara yang mereka buat..
  9. Pengelasan. Anak perlu menyusun semua barang atau mainan yang ada mengikut kriteria tertentu. Contohnya, mengikut bentuk, berat atau tujuan. Ibu bapa harus mengawal proses dan memberi petunjuk sekiranya perlu.
  10. Soalan. Ibu bapa harus bertanya kepada bayi mereka "mengapa?", "Bagaimana jika?" dll untuk membuatnya berfikir dan menganalisis keadaan. Anda boleh bertanya pada bila-bila masa.

Latihan sederhana seperti ini akan memberi anda hasil yang baik dalam beberapa minggu latihan. Dianjurkan untuk menggabungkannya dengan aktiviti lain yang akan bertujuan untuk mengembangkan kecerdasan umum..

Dengan menggunakan ujian khas, anda dapat menentukan tahap pemikiran abstrak dengan tepat pada seseorang dari usia berapa pun.

Berapa lama masa belajar

Sekiranya seseorang tahu bagaimana mengembangkan pemikiran imaginatif dengan betul pada orang dewasa dan kanak-kanak, maka dia tidak akan menghadapi masalah. Dalam kes ini, dapat dicapai dalam beberapa minggu. Namun, selepas itu, anda perlu meneruskan latihan untuk mengekalkan kemahiran anda. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang dewasa..

Pembangunan kanak-kanak

  • Psikologi kanak-kanak
  • Pendidikan anak
  • Pembangunan kanak-kanak
  • Riadah dan rekreasi
  • Konflik dan buli
  • Persiapan ke sekolah
  • Pendidikan anak
  • Soalan sekolah
  • Kesihatan anak
  • Untuk ibu bapa
  • Pembangunan kanak-kanak
  • Artikel
  • Pembangunan kanak-kanak
  • Bagaimana mengembangkan pemikiran abstrak pada anak

Ciri-ciri pemikiran abstrak pada anak-anak dan nasihat kepada ibu bapa mengenai cara mengembangkannya

  • Jenis
  • TANYA
  • Hantar kepada rakan
  • Berkongsi ini
    • Bersentuhan dengan
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Rakan sekelas
  • melanggan berita

Bagaimana mengembangkan pemikiran abstrak pada anak

Untuk memahami konsep abstrak, anak mesti terganggu dari kenyataan material yang berkaitan dengannya, dan objek yang secara langsung signifikan bagi konsep-konsep ini. Dia perlu mengasingkan dan berubah menjadi objek pertimbangan bebas yang terpisah, harta benda atau keadaan apa yang dia fikirkan sekarang. Sebagai contoh, jika, setelah mendengarkan Shel Silverstein "The Bountiful Tree," seorang anak menyimpulkan bahawa ini adalah kisah mementingkan diri sendiri, maka dia dapat mengekstrak dan memindahkan tema utama karya seni ke dunianya.

Semua jenis pembelajaran yang signifikan memerlukan pemikiran abstrak. Kanak-kanak kecil boleh dan harus memisahkan konsep, menyusunnya dari dunia mereka. Anak belajar berfikir secara abstrak melalui permainan yang bermakna dan belajar berinteraksi, mencari cara baru untuk mempersembahkan objek dan menggeneralisasikan kesan yang diterima. Kemahiran ini membolehkannya membina teori mengenai dunianya..

Pemikiran dan angka abstrak

Mengembangkan pemikiran abstrak seiring dengan kemahiran matematik anak anda. Lama kelamaan, kanak-kanak mengembangkan idea yang lebih abstrak mengenai nombor dan pengiraan. Hampir sejak lahir, bayi peka terhadap konsep kuantiti. Di antara usia lapan bulan dan satu tahun, bayi, misalnya, dapat menentukan dua timbunan yang sangat kecil yang lebih besar daripada yang lain. Mereka memulakan proses yang panjang untuk mempelajari idea-idea kompleks mengenai nombor dan pengiraan..

Perkembangan yang ketara berlaku pada seorang kanak-kanak pada usia kira-kira dua tahun, ketika dia berkenalan dengan permainan simbolik atau permainan peranan: di dalamnya dia mula mengaitkan pemikiran dengan hubungan dan secara mental mewakili kuantiti. Sebagai contoh, seorang anak mungkin berkata kepada rakan: "Saya akan menjadi ayah, anda akan menjadi saudara perempuan, dan batu ini akan menjadi anjing." Dengan bermain dengan cara ini, dia dapat meletakkan dua pinggan di atas meja: satu untuk dirinya sendiri ("ayah") dan satu untuk teman wanitanya ("saudara perempuan"). Kemudian dia mengambil dua sudu - secara automatik, tidak dikira - dan meletakkan satu di setiap pinggan. Kanak-kanak itu diasingkan dari pemikiran nombor, bermain dengan objek tertentu.

Juga sangat penting untuk mengembangkan pemahaman tentang kata-kata untuk nombor. Kata-kata ini membantu kanak-kanak menyedari nombor dan memahami bagaimana nombor dapat dikelaskan. Contohnya, seorang gadis berusia tiga tahun duduk bersama anjingnya di bangku simpanan dan seekor anjing lain menghampiri mereka. Gadis itu berkata kepada ibunya: "Ibu, lihat, dua anjing!" dan meminta ibu untuk dua barang. Dia kemudian memberikan satu hadiah kepada masing-masing. Ini adalah abstraksi penting kerana idea nombor dua adalah konsep abstrak. Gadis itu dapat menggunakan perkataan "dua" untuk menggambarkan jumlah anjing yang dia lihat.

Anak anda menggunakan idea matematik awal ini semasa belajar mengira. Memahami perkataan untuk nombor dan kemahiran mengira bersama-sama membolehkan kanak-kanak membina perbandingan nombor yang abstrak. Sebagai contoh, di atas usia tiga setengah tahun, kebanyakan kanak-kanak dapat membandingkan jumlahnya dengan tepat dalam dua kumpulan objek yang tidak serupa, seperti timbunan kubus dan timbunan kerepek. Mereka juga dapat membandingkan kumpulan yang tidak dapat dilihat dengan tepat, seperti sekumpulan bola kaca dan urutan gendang. Di antara usia empat dan empat setengah, kanak-kanak dapat membandingkan kumpulan objek, yang masing-masing terdiri daripada objek yang berbeza. Ini menunjukkan bahawa mereka melihat penomboran sebagai idea yang lebih abstrak yang tidak bergantung pada ukuran dan sifat item yang akan dikira..

Anak itu juga mengembangkan pemikiran abstrak mengenai pengiraan melalui penulisan. Kanak-kanak prasekolah memahami bahawa tanda bertulis di atas kertas dapat menyampaikan maklumat mengenai kuantiti. Contohnya, kanak-kanak berumur tiga hingga empat tahun boleh melukis kayu di atas kertas untuk menunjukkan berapa banyak barang yang telah mereka hitung..

Memahami bentuk

Bagi kanak-kanak, memahami konsep "bentuk" adalah cara lain untuk memahami dunia dan langkah lain dalam mengembangkan kemahiran berfikir abstrak. Pemahaman ini terletak pada kemampuan untuk membuat generalisasi mengenai persekitaran sehari-hari. Anak-anak kecil dapat mengetahui lebih banyak tentang bentuk daripada yang kita fikirkan. Pertama, mereka belajar mengenai bentuk secara umum; sebagai contoh, mendefinisikan objek segi empat kerana "ia seperti pintu." Apabila anak anda dapat memisahkan bentuk dari latar belakang, memerhatikannya dan membezakannya dari objek lain, dia melukis bentuk itu..

Kemudian, setelah melakukan banyak eksperimen dengan bentuk, anak anda akan dapat mengenal, katakan, segitiga dengan ukuran dan orientasi yang berbeza. Dia mungkin mendapati bahawa bentuk tertentu boleh berbeza-beza. Contohnya, bentuknya mungkin "panjang dan nipis", tetapi bentuknya masih segitiga. Warna, ketebalan dan ciri-ciri lain kini dianggap sebagai idea bukan bentuk. Kanak-kanak itu menyusun idea dari bentuk. Pada masa yang sama, kanak-kanak itu mula mempertimbangkan satu lagi abstraksi penting: dia secara mental "mengekstrak" bahagian-bahagian individu dari bentuk tersebut. Sebagai contoh, dia mula melihat segitiga tidak hanya sebagai bentuk yang terlihat dengan cara tertentu, tetapi juga memiliki tiga sisi dan tiga sudut. Semasa bekerja dengan anak-anak kecil, para pakar mendapati bahawa kemampuan ini memberi mereka rasa kemampuan mereka sendiri untuk memahami sesuatu, rasa kekuatan intelektual mereka. Anak itu mungkin berkata, "Ini sangat tajam dan panjang, tetapi saya tahu ia adalah segitiga. Lihat: satu, dua, tiga sisi lurus! ".

Kaedah mengembangkan pemikiran abstrak

Anda boleh menolong anak anda mengembangkan kemahiran berfikir abstrak setiap hari dengan berbincang dan membantunya memahami pengalamannya. Cubalah aktiviti berikut.

  • Kira semuanya. Kira langkah tangga dengan anak anda; pinggan di atas meja; kismis dalam coklat dan sebagainya.
  • Ketahui peraturan mengira. Ambil anak patung (sebut saja, misalnya, Dunno) dan biarkan ia tidak betul, minta anak itu membetulkan Dunno. Tanya untuk memberitahu apa sebenarnya yang tidak dilakukan oleh Dunno. Untuk pengiraan anak yang lebih yakin, mulakan dengan bilangan yang kecil..
  • Main dengan laluan dan peta. Dengan anak-anak yang sangat muda, bincangkan pemandangan yang anda lihat semasa berjalan. Anak itu boleh membuat model tarikan ini dengan menggunakan mainan. Seorang kanak-kanak yang lebih tua, misalnya, boleh membina model biliknya atau mula melukis peta sederhana. Dia juga boleh bermain permainan di rumah seperti mencari objek tersembunyi dengan peta ringkas yang anda lukis. Tekankan bahawa model dan peta adalah versi ruang sebenar yang diperkecil.
  • Berikan banyak peluang untuk pengalaman langsung. Bahan kiraan (bahagian kit pembinaan, set acuan, kiub penyambung dan sederhana) dan objek lain (butang, kerikil atau manik) membantu anak anda membina idea mengenai idea matematik. Anak kecil sering tahu nombor tetapi tidak dapat menggunakan pengetahuan ini; dan barang-barang seperti itu akan membantu mereka dalam hal ini.
  • Bina dengan pelbagai bentuk. Beri anak anda satu set blok (kubus) pelbagai bentuk untuk mereka bentuk dan bina. Cari dan tunjukkan bentuk tertentu pada objek sehari-hari dan cuba buat semula menggunakan blok.
  • Galakkan penyelesaian masalah. Bahan pengira seperti kubus dapat digunakan untuk menghitung, aritmetik, memodelkan, dan membuat bentuk geometri. Galakkan anak-anak menggunakan bahan-bahan ini untuk menolong mereka menyelesaikan pelbagai masalah dan kemudian memikirkan dan menilai keputusan mereka. Ini adalah langkah penting untuk mengaburkan idea yang dapat dikembangkan oleh bahan penghitungan..
  • Kelaskan item mengikut ciri. Isih dan kelaskan item yang berbeza. Tekankan bahawa untuk menyusun kita membuat dan menggunakan kategori, atribut yang berbeza. Semasa membersihkan bilik kanak-kanak, susun kepingan (kiub) dengan bentuk yang sama atau kelaskan kepingan menjadi kepingan bergulir dan tidak bergolek..
  • Bercakap dengan anak anda. Perbincangan menolong kanak-kanak menukar ucapan dan pemikiran kepada dirinya sendiri dan mengenali konsep abstrak. Bincangkan peristiwa yang berlaku di suatu tempat yang jauh dan lama. Ini akan membantu anak belajar untuk mewakili idea, fikiran, dan beroperasi dengan simbol secara abstrak tetapi substantif. Mintalah anak anda untuk memikirkan hari berikutnya dan rancang apa yang akan mereka lakukan esok. Sekiranya dia berusaha menyelesaikan masalah, mintalah dia mempertimbangkan penyelesaian dan pendekatan yang berbeda untuk mengatasi masalah tersebut. Mintalah anak anda menyampaikan idea dan idea mereka dengan cara yang berbeza, seperti bercakap, menyanyi, berlakon, atau melukis - semua "bahasa" kanak-kanak.
  • Kemukakan soalan: mengapa? Kenapa tidak? Bagaimana jika? Soalan-soalan ini mendorong anak untuk berfikir dan menerangkan ciri-ciri objek matematik, seperti bentuk. Mereka juga membuat anda melihat sesuatu dari pelbagai sudut..
  • Bantu anak anda belajar mengemukakan soalan yang betul. Kanak-kanak kecil jarang meminta lebih banyak maklumat apabila mereka tidak memahami sesuatu, tetapi jika didorong secara aktif, mereka akan mempelajarinya..
  • Gunakan maklumat dari buku mengenai matematik. Baca dan bincangkan buku yang mengajar konsep matematik seperti pengiraan, perkadaran, bentuk, dan sebagainya.

Kita dapat memerhatikan anak-anak kita berfikir secara abstrak setiap hari. Mereka adalah pemikir yang hebat dan sentiasa memikirkan dunia mereka. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak suka memerhatikan burung, dan setelah melihat seekor rama-rama, dia dengan bersemangat berkata: "Burung!" Oleh itu, dia menggunakan pemikiran abstrak untuk mengembangkan teori bahawa semua makhluk dengan sayap, atau semua yang dapat terbang dan lebih besar daripada serangga, adalah burung. Walaupun pengambilannya memerlukan sedikit penyempurnaan, kemampuannya untuk berfikir dengan cara ini akan melayannya dengan baik di masa depan. Dia bekerja keras untuk mencari makna di dunianya. Apabila kita bercakap dengan anak-anak kita dan menolong mereka menarik perhatian, kita menolong mereka belajar.

Pemikiran abstrak - bagaimana berkembang pada kanak-kanak dan melatih orang dewasa

Pemikiran abstrak melibatkan pembentukan gambar abstrak dan bekerja dengannya. Dengan jenis pemikiran ini, orang melintasi batasan konsep yang biasa. Dapat melihat realiti sekeliling dengan cara yang berbeza.

Jenis abstraksi

Imej terbentuk tanpa penyertaan dari sisi kandungan konsep:

  1. Penebat. Tujuannya adalah untuk menonjolkan ciri khas subjek dan memperhatikannya. Contohnya, ada sebiji epal di atas meja. Seseorang membezakan bahawa ia berwarna hijau atau masam.
  2. Generalisasi. Di sini otak mendapat gambaran keseluruhan penampilan keseluruhan gambar. Contohnya, persamaan matematik sesuai. Tujuannya adalah penyelesaian tanpa mengambil kira nombor individu, tambah, tolak dan tanda-tanda lain..
  3. Idealisasi. Membuang barang yang tidak berkaitan. Kaedah memperoleh pengetahuan, tanpa yang tepat dan sains semula jadi tidak dapat dilakukan.

Bentuk pemikiran abstrak

Bentuk dibahagikan kepada jenis bergantung pada hasil akhir pemikiran:

  • Konsep. Di sini, ciri ciri subjek dicatatkan. Konsep-konsepnya dinyatakan dengan kata-kata yang berasingan - beg galas, gelas, atau digabungkan dalam gabungan kata - beg galas sekolah, kaca segi. Ini adalah kesimpulan. Ia menyampaikan sifat umum yang merupakan ciri beberapa objek..

Mereka berbeza, tetapi kualiti tertentu membolehkan otak mengumpulkannya menjadi satu subkumpulan. Contohnya, jadual. Mereka berbentuk bulat atau persegi, tinggi atau rendah, berwarna terang atau gelap. Perkara biasa adalah kebiasaan meletakkan objek di atasnya. Tujuan yang serupa memungkinkan berfikir untuk menggabungkan jadual menjadi satu kumpulan.

  • Penghakiman. Satu bentuk pemikiran mental yang abstrak, di mana ciri dan sifat objek dinilai. Penghakiman dinyatakan dalam bentuk hukuman afirmatif. Musim luruh telah tiba - penilaian paling sederhana. Musim luruh telah tiba, pokok-pokok telah menjatuhkan dedaunan mereka - struktur kompleks dari dua sederhana.

Otak manusia boleh menggunakan kelenturannya untuk menyetujui atau membantah fenomena. Kesimpulan lisan tidak bersyarat. Sederhana - anjing menyalak, sukar - ia mula hujan, di luar lembap. Kalimat pertama pendek dan jelas, yang kedua mengandungi rantai logik.

  • Inferens. Ini adalah pemikiran utama. Berpunca dari kompleks 2 pertimbangan atau lebih. Ia terbentuk dari tiga komponen: pengiriman, pemprosesan dan kesimpulan akhir - proses tindakan logik, hasilnya adalah penilaian baru. Otak menggunakan pemikirannya untuk mencapai kesimpulannya sendiri.

Dalam proses kognisi dunia sekitarnya, otak manusia berusaha untuk memperoleh pengetahuan yang benar. Mereka. ini adalah penilaian proses dan objek yang mencukupi di zon tempat seseorang tinggal.

Undang-undang saintifik adalah benar. Perlu latihan untuk membezakan kebenaran dari kesilapan. Ia terbentuk dalam proses sosial dan fungsi pengeluaran setiap orang pada waktunya.

Matlamat pemikiran abstrak

Jenis kerja otak ini digunakan dalam situasi ketika seseorang beroperasi dengan pengetahuan mengenai sesuatu perkara dan sampai pada kesimpulan yang lengkap. Ini adalah fenomena yang tidak dapat dilihat, didengar atau disentuh. Berfikir secara abstrak, otak mencari jalan keluar dalam situasi yang membawanya ke jalan buntu. Pemikiran abstrak menyoroti dalam semua perkara yang biasanya dilupakan.

Contoh pemikiran abstrak

Salah satu contoh yang mencolok adalah kemampuan seseorang untuk bercakap dan berkomunikasi dengan orang di sekeliling mereka menggunakan kata-kata. Tidak ada huruf, angka, perkataan di alam. Tetapi orang dapat membuat abjad, menyatukan kata-kata dan menetapkan setiap objek, harta benda dan fenomena dengan namanya sendiri..

Keupayaan untuk berfikir dan membuat abstraksi terbukti dalam sains matematik. Sebagai contoh, nombor 3. Tidak ada fenomena seperti itu di alam, tetapi seseorang memahami bahawa kita sedang membincangkan tiga objek yang sama, sifat, fungsi, titik, dll. Angka-angka itu diciptakan oleh orang-orang sendiri untuk mempermudah dan mencirikan banyak fenomena. Dengan perkembangan, manusia mula menggunakan banyak konsep yang tidak ada di alam semula jadi..

Mengapa mengembangkan pemikiran abstrak


Manusia moden terus belajar melepaskan diri dari benda-benda sederhana dan konkrit, meninggalkan masa lalu kuno. Pada masa itu, semua objek dinilai untuk penampilan, warna, bentuk, bau dan ciri khas lain. Kini orang yang menguasai teknologi maklumat bersedia untuk lebih aktif mendalami alam bawah sedar mereka sendiri.

Proses ini mustahil tanpa pengembangan pemikiran abstrak. Semakin cepat anda menguasai kemahiran ini, semakin mudah si anak menerima perkara baru dan lebih menarik untuk hidup..

Perkembangan pemikiran abstrak pada kanak-kanak

Proses ini seiring dengan pengaktifan kebolehan matematik. Sejak lahir, kanak-kanak dapat melakukan analisis perbandingan - untuk membezakan ukuran, suhu, ciri deria dari pelbagai perkara. Seterusnya, proses panjang untuk mempelajari idea-idea kompleks yang berkaitan dengan nombor dan pengiraan, keakraban dengan abjad, dan lain-lain bermula..

Sebelum mula mengembangkan pemikiran abstrak, seseorang harus menilai kemampuan sebenar anak dan tidak berusaha untuk belajar dengan segera untuk apa yang otaknya belum cukup berkembang. Pada peringkat pertama, permainan dan tugas yang bertujuan untuk merangsang pemikiran logik akan membantu..

Kanak-kanak kecil perlu mengembangkan kemampuan untuk menganalisis persekitaran mereka. Secara harfiah sejak lahir untuk memberi makanan untuk aktiviti otak: bola, gegaran warna dan saiz yang berbeza, mainan lembut dengan tekstur yang berbeza, dll..

Pilihan lain yang menarik adalah wajah manusia yang dilukis dengan bentuk sederhana yang dicat dengan warna terang. Corak ini harus dilekatkan pada satu sisi buaian atau tempat bermain tepat di hadapan bayi. Kanak-kanak kecil melihat gambar seperti itu dengan penuh minat. Analisis secara aktif apa yang mereka minati pada masa ini: hidung, mata, bibir atau rambut.

Guru sekolah terlibat dalam pengembangan pemikiran pada kanak-kanak dan remaja yang lebih tua. Pembelajaran berterusan dalam pelbagai mata pelajaran bukan sekadar tujuan: memberi pengetahuan sebanyak mungkin kepada anak-anak. Pertama sekali, ini adalah pengembangan kemampuan intelektual. Pada orang dewasa, proses ini menjadi kurang dan kurang aktif setiap tahun. Oleh itu, pembelajaran jauh lebih buruk daripada pada zaman kanak-kanak dan remaja..

Latihan untuk kanak-kanak

Teknik untuk kanak-kanak berbeza dengan yang digunakan untuk orang dewasa. Tetapi pada masa yang sama, mereka tidak kurang berkesan. Ini berlaku kerana otak penasaran kanak-kanak terbuka sepenuhnya untuk belajar perkara baru..

Awan itu

Semuanya berbeza dari segi ukuran, warna, bentuk. Untuk mengembangkan pemikiran abstrak, anda perlu sering mengajak anak untuk membayangkan apa yang dapat dibandingkan dengan awan tertentu. Dalam proses memikirkan tugas ini, otak bekerja secara aktif, hubungan saraf baru dibuat, dan kecerdasan berkembang..

Wayang kulit

Dengan bermain dengan bayang-bayang pelbagai objek, anda dapat membuat banyak penampilan. Yang diperlukan hanyalah sumber cahaya di ruangan gelap dan garis besar yang disediakan. Dengan memindahkan perinciannya, pelbagai gambar diperoleh. Anak itu sendiri, semasa bermain, belajar untuk meramalkan hasilnya bergantung pada lokasi bahagian. Anda juga boleh menjemput anak-anak lain. Di syarikat mereka akan lebih rela bermain permainan ini..

Aritmetik mental

Teknik ini bertujuan untuk perkembangan kanak-kanak berumur 4-14 tahun. Ia membolehkan anda mengajar anak anda dengan cepat, mengira dengan segera. Ia berdasarkan sistem operasi aritmetik menggunakan pengiraan khas Cina atau Jepun. Teknik ini sukar difahami sepenuhnya, jadi tidak digunakan pada usia dini. Tetapi pada remaja ia dapat berjaya digunakan untuk meningkatkan proses berfikir. Satu-satunya syarat adalah ketabahan dan kegigihan anak.

Pembina

Pembina magnet khas "Pemikiran Abstrak" dirancang untuk membuat pelbagai bentuk dan bentuk. Anak itu, dengan memanipulasi perinciannya, belajar membentuk matlamat akhir di kepala. Secara beransur-ansur kemahiran meningkat, dan tahap mengembangkan kecerdasan terus meningkat. Mainan ini sangat berguna untuk anak kecil, kerana ia merangsang otak untuk melakukan aktiviti mental yang aktif. Dan kemasukan kemahiran motor halus dalam proses mempercepat perkembangan anak..

Perbualan

Malah perbincangan sederhana dengan anak aktiviti harian membolehkannya meningkatkan tahap kecerdasannya dengan cepat. Semasa perbualan, kanak-kanak berfikir tentang makna apa yang mereka dengar dan membentuk jawapan. Sudah tentu, anda tidak perlu bercakap apa-apa. Sebaiknya perangsang anak untuk berkhayal dan mencari jawapan yang betul..

Perkembangan pemikiran abstrak pada orang dewasa

Cara mengembangkan dan memperkuat pemikiran abstrak pada orang dewasa yang telah mencapai usia tiga puluh tahun sangat sukar untuk mendorong pemikiran abstrak secara paksa dan tambahan, kerana ia telah dikembangkan. Keplastikan otak sebahagian besarnya hilang. Melukis, memaparkan idea, pemikiran menggunakan warna, bentuk dan ukuran yang berbeza sesuai sebagai latihan. Ini akan mengalihkan perhatian anda dari masalah seharian dan meningkatkan aktiviti otak..

Permainan komputer sebagai kaedah mengembangkan pemikiran abstrak

Adalah wajar bahawa tidak ada ahli psikologi biasa yang mengesyorkan kaedah ini. Ya, otak berfungsi secara aktif semasa permainan, namun, semua kelebihan aktiviti tersebut bertindih dengan kekurangannya. Terdapat banyak cara lain yang berkesan dan selamat. Sekatan ini terutama berlaku untuk kanak-kanak..

Semasa otak berkembang, sangat tidak diinginkan bagi anak kecil untuk memusatkan perhatian pada satu proses seperti ini. Nasib baik, kebanyakan ibu bapa memahami perkara ini dan berusaha sebaik mungkin untuk mengehadkan masa yang dihabiskan di monitor. Daripada mengembangkan otak, permainan komputer lebih cenderung menyebabkan keletihan emosi atau, sebaliknya, berlebihan..

Dengan itu, jangan sampai melampau. Kelas beransur-ansur dan berterusan akan membantu mengembangkan kecerdasan pada anak, watak yang kuat dan akan membantu menyepadukan proses pengajaran mata pelajaran dengan cepat setelah memasuki kelas 1.

Bagaimana mengembangkan pemikiran abstrak pada anak?

Apakah pemikiran abstrak dan mengapa ia diperlukan? The Explanatory Dictionary of the Russian Language (diedit oleh DN Ushakov) menyatakan bahawa dalam konsep saintifik, abstraksi adalah pemisahan mental dari beberapa sifat dan sifat suatu objek dari objek itu sendiri. Ingat filem "Chapaev": di mana komandan harus berada dalam serangan itu? Kentang, tersebar di atas meja, melambangkan lokasi pasukan. Mereka sama sekali berbeza dengan komandan yang menyerang, atau tentera, tetapi mereka berjaya menangani tugas mereka - mereka melambangkan sifat dan tanda objek tertentu.

Subjek dan simbol yang menentukan atau menentukannya adalah perkara yang berbeza, namun apabila anda mendengar kata "lembu", anda mewakili haiwan yang besar, bertanduk, berkopiah, berkuku, berisi susu ", bukan seekor kelabu, bergaris, bercakar, mengeong. Pemikiran abstrak tidak dapat dipisahkan dari ahli matematik dan ahli fizik, penyair dan penulis, pemuzik dan komposer. Setiap kreativiti memerlukan pemikiran abstrak, iaitu manipulasi dengan simbol. Dan jika anda ingin mengembangkan kemampuan kreatif pada anak, maka anda perlu memulakan dengan pengembangan pemikiran abstrak..

Ada yang cenderung berfikir bahawa pemikiran abstrak adalah seperti telinga untuk muzik: baik atau tidak. Hadiah kelahiran. Dan perkembangannya hampir mustahil, begitu juga mustahil untuk menjadi komposer untuk seseorang yang tidak mempunyai telinga muzik. Dalam kes yang melampau, latihan berterusan untuk pengembangan pemikiran abstrak dapat memberikan hasil sementara, tetapi begitu berhenti, semuanya segera kembali normal..

Tetapi inilah masalahnya: ternyata semua kanak-kanak dilahirkan dengan telinga yang baik untuk muzik. Dan jika seorang kanak-kanak berusia lima tahun didapati tidak hadir, maka itu bukan beruang di telinganya ketika lahir, tetapi sepanjang lima tahun perkembangan muziknya berlangsung dalam arah yang bertentangan: dari telinga muzik yang sangat baik hingga yang "bearish". Dan jika anda menumpukan perhatian segera setelah kelahiran anak pada pengembangan kemampuan muziknya, maka pada usia lima tahun, ia akan menjadi Chaliapin atau Caruso yang berpotensi.

Oleh itu, pemikiran abstrak dapat dikembangkan, setiap anak mempunyai embrio, dan mereka benar-benar dapat dilaksanakan. Tetapi mereka seperti tumbuh-tumbuhan. Tanpa penjagaan yang betul, mereka akan layu. Tetapi semua orang tahu bahawa jika tanaman itu benar-benar kering, maka penyiraman dan penjagaan tidak akan memberikan hasil..

Permainan paling mudah untuk mengembangkan pemikiran abstrak adalah seperti apa awan. Awan, untungnya, benar-benar tersedia dan percuma. Dan mereka menawarkan banyak gambar yang berbeza tanpa memerlukan usaha (baik, kecuali untuk mengangkat kepala). Awan boleh kelihatan seperti naga, ksatria, istana, kepulan asap, sepotong gula-gula kapas, bunga... Bentuknya tidak berkesudahan. Dengan melihat awan dari segi simbol dan manipulasi mereka, dan bukan dari sudut pandang meteorologi (sepertinya akan hujan!), Anak itu mengembangkan pemikiran abstrak.

By the way, dialog antara Winnie the Pooh dan Piglet dari kartun Soviet juga merupakan contoh pemikiran abstrak yang jelas. Lebah itu diberi rantai simbol logik yang luar biasa: "awan" di hadapan Winnie the Pooh, payung di Piglet, dan bahkan pernyataan yang sesuai ("Saya adalah awan, awan, awan, dan bukan beruang sama sekali...", "Nampaknya hujan akan turun!" ). Satu-satunya masalah ialah lebah enggan berfikir secara simbolik, tetapi lebih menyukai spesifiknya. Tetapi itu kisah lain.

Terdapat permainan yang hampir tidak mengganggu kanak-kanak, dan pada masa yang sama mengembangkan pemikiran abstrak dengan hebat: teater bayangan. Apa bayangan jika bukan abstraksi yang sebenar? Dia bukan objek, tetapi hanya simbolnya. Tetapi simbol ini dapat dimainkan, tidak seperti awan - mereka hanya dapat diperhatikan.

Semua yang diperlukan untuk permainan seperti itu: lampu, lembaran dan satu set angka kadbod. Anda boleh membuat angka sendiri, tidak terlalu sukar.

Pelbagai permainan bayangan dilaksanakan. Mana-mana dongeng kanak-kanak adalah skrip siap pakai yang hanya memerlukan "pelakon". Dalam kes ini, "pelakon" boleh mempunyai pelbagai aspek. Beruang dari kisah tentang Masha dan ketiga beruang akan betul-betul mengatasi peranan dalam kisah mengenai Teremka. Rumah itu sendiri akan menggambarkan pondok dengan sempurna dalam kisah dongeng yang lain. Serigala adalah Little Red Riding Hood, dan Seven Kids, dan anjing di "Turnip".

Latihan lain yang menarik adalah bayangan di dinding. Simbol dan apa yang dilambangkannya. Bayangan yang dilancarkan oleh tangan mengambil garis besar objek yang sama sekali berbeza. Anak itu tidak lagi melihat tangan, tetapi burung terbang, anjing yang menyalak, kelinci, dan sebagainya..

Bayangan "teater" ini dapat diteruskan di jalan. Bayangan apa yang akan anda dapat jika mengangkat tangan di atas kepala? Bagaimana membuat bayangan kelinci? Pokok bayangan? Pagoda Cina?

Tawarkan abstraksi anak anda, jemput dia membuat abstraksi sendiri. Main dengan awan dan bayang-bayang. Mungkin Pushkin masa depan anda semakin meningkat. Atau Lobachevsky. Bantu dia berkembang.

Bayi awak

  • Facebook
  • Youtube
  • Twitter
  • Instagram

Kepada siapa makanan pelengkap apa? Kami memperkenalkan makanan pelengkap sesuai dengan petunjuk anak

Sokongan besar bermula dengan sudu kecil

5 sebab mengapa saya membeli makanan bayi saya di kedai: wahyu ibu

Bagaimana memilih makanan bayi untuk bayi anda? Ingat 5 peraturan

Mengapa anak anda memerlukan postbiotik??

Kalendar vaksinasi

Kalendar Kehamilan

Jadual makan pelengkap

Bayi awak

"Malysh Anda" - majalah Ukraine yang unik untuk ibu bapa moden.
Di halamannya, anda akan mendapat maklumat kualitatif paling lengkap mengenai kehamilan dan kelahiran anak.,
menjaga bayi yang baru lahir dan anak kecil.

  • kediaman
  • Anak-anak
  • Latihan

Latihan untuk pengembangan pemikiran abstrak pada kanak-kanak

Ketika dia membesar, bayi mempunyai kecenderungan yang lebih besar untuk menganalisis tindakannya, dia belajar menjalin hubungan kausal. Tetapi belajar hanya memerlukan pemikiran khusus - abstrak. Bagaimana mengembangkan kualiti ini?

Ibu bapa sering mengetahui tentang kesukaran berfikir abstrak pada kanak-kanak ketika mereka mula belajar tindakan matematik yang paling mudah. Nilai tambah dan tolak boleh terlalu membingungkan bagi kanak-kanak prasekolah. Pertama sekali, dia tidak boleh dimarahi untuk ini dan dipaksa untuk "berfikir lebih baik".

Anda dapat memahami bagaimana bayi anda fasih dalam konsep abstrak dengan melakukan ujian mudah.

Tuangkan jumlah air yang sama ke dalam dua gelas. Tunjukkan kanak-kanak itu dan beritahu dia apa yang anda lakukan. Sekarang tuangkan kandungan satu gelas ke dalam botol telus yang sempit; yang lain dalam balang liter. Tanya: bekas mana yang mempunyai lebih banyak air?

Sekiranya anak dengan yakin menunjuk botol, anda harus menggunakan petua untuk pengembangan pemikiran abstrak, kerana ia masih lemah baginya. Adakah kanak-kanak itu menjawab soalan dengan betul? Ini menunjukkan bahawa dia sudah bersedia untuk belajar matematik..

Lakukan semua kelas dalam bentuk permainan supaya mereka tidak melahirkan anak. Tukar latihan hari demi hari, dan bayi tidak akan memahami apa yang mereka lakukan dengannya! Mari mulakan dengan yang paling mudah.

Keluarkan perkataan tambahan

Anda menamakan konsep, fenomena atau objek, dan satu perkataan yang tidak berkaitan.

Burung gagak, burung hantu, bangau, burung pipit, tikus, burung merpati. Lama kelamaan, rumit rantai dengan menetapkan "perangkap". Contohnya seperti ini. Salji, ais, ais krim, gula-gula kapas, es batu (semuanya sejuk, kecuali gula-gula kapas).

Apa yang biasa dan bagaimana ia berbeza?

Pilih pilihan mudah pada mulanya, misalnya "pokok semak". Semakin banyak kanak-kanak memberitahu tentang persamaan dan perbezaan, semakin baik.!

Aktif dalam permainan. Setelah anak menjawab soalan anda, biarkan dia memberi anda tugas. Memilih pasangan yang tepat juga latihan.!

Antonim

Kekacang dapat dengan mudah mengambil kebalikan dari kata "hari" atau "matahari". Tetapi biarkan dia berusaha mencari antonim untuk kata-kata seperti "berdiri", "meminta pengampunan", "aroma", "akhir"... Dalam permainan ini pembantu anda adalah kamus antonim. Pada masa yang sama ajar anak anda menggunakannya.

Pengecasan terbalik

Latihan yang menyeronokkan dan aktif ini juga akan membantu anak kecil anda mengembangkan kesedaran. Mintalah anak anda mengulangi pergerakan anda, tanpa mengira kata-katanya. Angkat tangan ke atas, katakan: tangan ke bawah. Letakkan tangan ke bawah, katakan: tangan ke sisi. Dan lain-lain. Selepas itu, sebaliknya berlaku. Anda salah, tetapi anda mengatakannya dengan betul.

Persatuan

Permainan kata ini boleh dipraktikkan semasa berjalan atau di jalan raya. Contohnya, anda memulakan "kereta". Kanak-kanak mesti menyebut perkataan yang berkaitan dengan kereta. Biarkan ada "roda". Giliran anda: "bulatan". Dan sekarang kanak-kanak itu boleh mengatakan sekurang-kurangnya "Bumi", sekurang-kurangnya "cawan". Perkara utama adalah menjelaskan mengapa kata-katanya dikaitkan dengan konsep "bulatan".

Aktiviti-aktiviti ini berguna untuk mengembangkan pemikiran dan perhatian, serta untuk menumpukan perhatian. Anda sendiri boleh hadir dengan permainan seperti itu. Lebih baik lagi, cipta bersama!

Apakah pemikiran abstrak dan bagaimana mengembangkannya pada pelajar yang lebih muda

Pada kanak-kanak yang memulakan sekolah, "ingatan menjadi berfikir, dan persepsi menjadi berfikir." Kenyataan ahli psikologi kanak-kanak yang cemerlang, pengarang kaedah asal, D. B. Elkonin bermaksud perkara utama: dalam perkembangan mental kanak-kanak usia sekolah rendah, transformasi aktif seluruh bidang kognitif (ingatan, perhatian, persepsi, pertuturan) berlaku. Ahli psikologi menekankan bahawa peningkatan jiwa semacam itu hanya mungkin dilakukan dengan adanya pemikiran logik abstrak. Pakar secara sah menyatakan bahawa pemikiran abstrak diperlukan bukan hanya untuk perkembangan mental anak yang lebih jauh, tetapi juga untuk menguasai mata pelajaran akademik yang kompleks seperti matematik, sains semula jadi, dan kemudian, fizik, geometri, astronomi. Penting bagi ibu bapa untuk memahami semua jenis perkembangan mental anak mereka agar dapat menyelamatkannya tepat pada waktunya.

Apa itu pemikiran abstrak

Apa yang kita ketahui mengenai pemikiran abstrak? Adakah ini sangat penting dalam kehidupan seseorang atau adakah mustahil untuk melakukannya tanpanya, hanya menggunakan visual! Pemikiran abstrak (abstrak), iaitu pembentukan konsep abstrak dan pengoperasiannya, memang wujud dalam diri kita masing-masing. Dari masa ke masa, seseorang harus menjauhkan diri (mengalihkan perhatian mental) dari peribadi dan beroperasi dengan konsep umum untuk melihat dunia di sekelilingnya secara keseluruhan, tanpa menyentuh perincian. Tindakan sedemikian diperlukan untuk menumpukan perhatian pada tujuan tertentu, membuat penemuan, mengembangkan kemampuan, dan memenuhi cita-cita anda. Apabila suatu peristiwa dilihat seolah-olah dari luar, secara abstrak, maka cara-cara asli untuk menyelesaikannya mesti dijumpai..

Contoh paling jelas bagaimana pemikiran abstrak berfungsi adalah sains yang tepat. Sebagai contoh, dalam matematik kita tidak melihat nombor seperti itu, tetapi kita melihat komponennya (nombor), kita dapat membilang atau mengelompokkan objek yang berbeza mengikut beberapa kriteria dan memanggil nombor mereka. Abstraksi diperlukan walaupun seseorang merancang masa depannya. Masih tidak diketahui, tetapi kita masing-masing menetapkan tujuan, mempunyai keinginan, membuat rancangan, dan semua ini berlaku berkat pemikiran logik abstrak.

Mengenai bentuk pemikiran abstrak

Ciri-ciri utama pemikiran abstrak adalah bentuknya, kerana fenomena di sekitarnya yang tidak dapat diakses oleh mata manusia masih aktif dalam kehidupan manusia. Seperti fenomena apa pun, mereka mesti mempunyai reka bentuk mereka sendiri, oleh itu psikologi membezakan tiga bentuk utama:

Konsep

Konsep bermaksud pemikiran atau sistem pemikiran yang membezakan dan menggeneralisasikan pelbagai objek mengikut ciri umum dan khusus untuknya. Konsep ini menyampaikan sifat umum objek yang berbeza dari dunia sekitarnya. Sebagai contoh, "perabot" menyatukan dalam kumpulannya barang-barang yang diperlukan untuk kita dalam kehidupan seharian dan mempunyai harta bersama - untuk memberi keselesaan kepada seseorang: meja, kerusi, sofa, almari pakaian dan banyak lagi. Konsep lain "kelengkapan sekolah" merangkum pen, pensil, buku nota, pemadam, iaitu barang-barang yang perlu ditulis. Konsep asas yang tersedia untuk umum disampaikan kepada kanak-kanak yang sudah berusia prasekolah, kerana jika tidak, mustahil untuk mempelajari dunia di sekitar kita secara keseluruhan.

Penghakiman

Bentuk abstraksi utama yang terdapat dalam penegasan atau penolakan sesuatu tentang sesuatu objek, kualiti atau hubungannya dengan objek lain. Dengan kata lain, penilaian menunjukkan beberapa hubungan antara objek dan fenomena realiti di sekitarnya. Ringkasnya, penilaian (sederhana atau kompleks) berfungsi untuk kita ketika kita perlu mengesahkan atau membantah sesuatu, misalnya: "anak itu sedang bermain" (penilaian sederhana). Kompleks ini mempunyai bentuk ungkapan yang lebih kompleks: "musim gugur telah tiba, daunnya jatuh." Di samping itu, penilaian boleh benar atau salah, semuanya bergantung pada apa yang didasarkannya. Sekiranya seseorang berfikir secara objektif, sesuai dengan kenyataan, maka penilaian itu akan benar. Dan jika dia berminat dengan pernyataannya, bergantung pada pemikirannya sendiri yang bertentangan dengan yang nyata, maka penilaian itu menjadi salah.

Inferens

Ini dinyatakan dalam pemikiran, yang dibentuk berdasarkan beberapa penilaian. Untuk membuat kesimpulan, anda perlu melalui tiga tahap: premis (penilaian awal), kesimpulan (penilaian baru), dan kesimpulan (peralihan logik dari premis ke inferensi). Biasanya kesimpulan dinyatakan dalam ayat kompleks ("jika semua sudut segitiga sama, maka segitiga ini sama sisi"). Peminat terkenal membuat kesimpulan adalah watak sastera - Sherlock Holmes.

Tanda-tanda pemikiran logik abstrak pada kanak-kanak

Sudah mungkin untuk mengenal pasti kehadiran tanda seperti itu di prasekolah, kerana para pakar percaya bahawa usia prasekolah yang lebih tua adalah tempoh yang paling optimum untuk peralihan dari pemikiran visual ke pemikiran abstrak. Diyakini bahawa oleh sekolah, perkembangan mental kanak-kanak mencapai tahap yang cukup tinggi. Seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun sudah tahu banyak dan mampu, memperoleh beberapa pengalaman hidup, misalnya, menemukan galasnya di dunia di sekelilingnya, mudah mengingat maklumat, mengetahui karya sastera dengan baik, memahami maksud teka-teki, menyelesaikan masalah yang kondisinya jelas, menyatakan pendapatnya mengenai pelbagai peristiwa dengan cara yang koheren, berminat komputer, suka membuat karya kreatif (pemodelan, lukisan, reka bentuk). Pada masa yang sama, pemikiran seorang pelajar sekolah rendah berada pada titik perubahan dalam pembangunan, pemikiran logik abstrak masih tidak sempurna. Untuk memahami tahap perkembangan mental anak anda, anda boleh menggunakan ujian termudah yang sering digunakan oleh ahli psikologi semasa memeriksa pelajar sekolah rendah.

Diagnostik keupayaan berfikir secara abstrak

Salurkan perkataan tambahan

  • Lampu, tanglung, matahari, lilin.
  • Kasut, but, tali pinggang, but kasut.
  • Anjing, kuda, lembu, serigala.
  • Kerusi meja, lantai, sofa.
  • Manis, pahit, masam, panas.
  • Cermin mata, mata, hidung, telinga.
  • Traktor, penuai, mesin, kereta luncur.
  • Sup, bubur, kuali, kentang.
  • Birch, pain, oak, Mawar.
  • Aprikot, pic, tomato, jingga.

Masukkan huruf yang hilang dalam perkataan

  • d... r... di... (pokok); ke... m... ny (batu); p... b... (ikan); hingga… r… hingga… (lembu); b... r... z... (birch)

Pilih perkataan yang anda perlukan untuk makna

  • 1) serigala: mulut = burung:? a) udara b) paruh c) nightingale d) telur e) menyanyi
  • 2) perpustakaan: buku = hutan:? a) birch b) kayu c) cawangan d) log e) maple
  • 3) burung: sarang = orang:? a) orang b) pekerja c) anak ayam d) rumah e) munasabah
  • 4) sekolah: pengajaran = hospital:? a) doktor b) pesakit c) rawatan d) institusi

Pilih perkataan yang berlawanan dari segi makna

  • Mulakan -. (akhir). Hari -. (malam). Jahat -. (baik).
  • Tinggi -. (rendah). Muda -. (tua). Kuat -. (lemah).
  • Menangis -. (ketawa). Bersedia -. (pertengkaran). Cari -. (kalah).

Menyatakan perkataan

  • naul - (bulan); maiz - (musim sejuk); aker - (sungai); toel - (musim panas).

Analisis keputusan

Setiap tindakan yang betul bernilai 1 mata. Mata maksimum - 29.

  • 29 - 26 - peningkatan tahap pemikiran logik
  • 25 - 22 - tahap tinggi
  • 21 - 18 - tahap pertengahan
  • 17 - 14 - tahap pemikiran logik berada di bawah purata
  • 13 - 10 - tahap rendah
  • 9 - 0 - tahap kritikal.

Mengapa mengembangkan pemikiran abstrak pada kanak-kanak

Adakah anda yakin bahawa tahap pemikiran abstrak tertentu diperlukan untuk berjaya di sekolah? Adakah anda menyedari bahawa anak anda mempunyai masalah dalam kemampuan berfikir secara logik, untuk mencari penyelesaian yang tidak standard? Adakah anda ingin membentuk bentuk abstraksi pada anak sekolah anda? Maka anda perlu mendengar pendapat pakar. Oleh itu, ahli psikologi memberi amaran bahawa perkembangan pemikiran adalah proses yang agak panjang dan memerlukan kerja harian. Seorang kanak-kanak mungkin tidak dapat menguasai operasi abstrak dengan cepat dan cekap. Oleh itu, ibu bapa perlu membantunya mengembangkan kemahiran mengambil. Dalam praktik psikologi dan pedagogi, banyak kaedah telah dikembangkan untuk pembentukan proses abstrak pada pelajar yang lebih muda. Ibu bapa boleh memusatkan perhatian kepada yang kelihatan paling mudah dan boleh diterima oleh mereka untuk persekolahan di rumah.

Latihan dan permainan untuk pemikiran logik

Aktiviti suka bermain tetap penting bagi pelajar sekolah yang lebih muda, oleh itu permainan dan latihan berjaya digunakan dalam pengembangan pemikiran abstrak. Kaedah ini mudah diakses dan menarik untuk para lelaki, dengan pertolongannya anda boleh melakukan pekerjaan yang sukar untuk memperbaiki bentuk abstraksi. Setiap orang dewasa boleh melakukan tugas permainan secara mandiri untuk anaknya. Perkara utama adalah kreativiti dan kepintaran anda! Agar permainan tidak bosan, mudah untuk "menghidupkan kembali" mereka dengan elemen permainan luaran (berlari, memantul, bertepuk tangan) atau barang sukan (bola, pin, tali). Momen persaingan (siapa yang akan menamakannya lebih cepat.), Pelupusan itu bagus. Apa yang boleh anda cadangkan untuk kegunaan rumah?

Sinonim - antonim

Permainan klasik memilih sinonim - antonim selalu menarik minat kanak-kanak. Mereka menyukai pertandingan "siapa yang pertama memilih perkataan (sinonim atau antonim)". Anda boleh bermain secara lisan, atau saling melemparkan bola dengan perkataan yang dipilih. Sinonim perkiraan (maksudnya serupa): kedekut - tamak, balingan, anjing - anjing, gelandangan - malas, kawan - kawan, mentah - basah, bohong - tidak benar.

Tugas yang lebih mudah untuk kanak-kanak adalah pemilihan antonim (perkataan yang berlawanan makna). Ia dilakukan serupa dengan yang sebelumnya, misalnya: teman - musuh, berani - pengecut, masa depan - masa lalu, baik - jahat, kesedihan - kegembiraan, indah - jelek. Minat dalam permainan dapat dipertahankan dengan memperkenalkan momen permainan: untuk jawapan yang salah, pemain memberikan hantu, dan kemudian membelinya dengan bantuan tugas tertentu: menyanyi, menari, mengucapkan lidah, meneka teka-teki.

Lengkapkan ayat

Sama seperti permainan sebelumnya, latihan penyelesaian ayat dijalankan. Pemain mesti menangkap bola dengan permulaan frasa, dan mengembalikannya dengan akhir, misalnya: anjing menyalak, dan kucing. (meow), pada musim sejuk - fros, dan pada musim panas -. (panas), kereta memandu, dan kapal terbang. (lalat). Pilihan yang lebih sukar - anda perlu menyelesaikan ayat yang kompleks dengan klausa, misalnya: sejuk pada musim sejuk,. (kerana fros); pelajar tersebut mendapat A. (kerana saya belajar pelajaran saya) dan seumpamanya.

Penafsiran!

Latihan sedemikian mesti disediakan terlebih dahulu; pada mulanya, gambar atau perkataan yang ditulis pada kad digunakan. Seterusnya, apabila pelajar belajar membahagi perkataan menjadi suku kata secara mental, ia dapat dijalankan dalam bentuk permainan kata. Intipati latihan adalah seperti berikut:

  • tonjolkan suku kata pertama setiap perkataan dan susun yang baru (menguraikan): perniagaan, sungai, air (pokok); kekuatan, Nina, ratu (tit); ibu, duri, Natasha (kereta);
  • tonjolkan suku kata terakhir dan menyusun perkataan baru: kapal terbang, bola (juruterbang); gendang, itik (bank); kayu, lavender (air).

Tiga teknik yang kuat untuk mengembangkan pemikiran abstrak

Permainan persatuan

Pergaulan (hubungan antara fenomena, konsep) dianggap kaedah yang paling mudah dan mudah untuk pengembangan pemikiran abstrak pada kanak-kanak. Sangat mudah untuk menggunakannya dalam kehidupan seharian jika anda mengajak anak anda mencari pelbagai hubungan antara objek dan fenomena yang mengelilinginya. Contohnya, semasa berjalan-jalan bersama atau ketika melakukan perjalanan ke rumah negara, atau minum petang, anda boleh bermain permainan kata untuk persatuan. Inti permainan adalah bahawa satu konsep atau gambar merangkumi yang lain. Orang dewasa mengucapkan konsep, dan kanak-kanak mesti memilih kata-kata yang berkaitan dengannya. Contohnya, payung - hujan - genangan - but - atap; kereta - perjalanan - penumpang - kargo - motor - roda; musim panas - matahari - hangat - menyeronokkan - berenang - berjemur - bercuti. Pemain boleh menamakan apa-apa perkataan, perkara utama adalah membuktikan bahawa kata-kata itu berkaitan. Sangat menarik untuk melibatkan semua ahli keluarga dalam aksi tersebut, untuk memberi penghargaan kepada pemenang yang menjumpai dan membuktikan persatuan yang paling banyak.

Sebagai varian permainan seperti itu, anda boleh menjemput para peserta untuk membuat rantai asosiatif sesuai dengan atribut yang diberikan, contohnya, kuning dan hangat - cahaya - tanglung - lampu, dll. Atau persatuan asal, misalnya landak - pokok - jarum - burdock - sikat.

Semakin tua kanak-kanak, semakin kompleks konsep dari mana persatuan dibina. Ini boleh menjadi kata-kata yang menunjukkan pelbagai hubungan di dunia di sekitar mereka: antara orang (keluarga, ibu, ayah, kakak, saudara, masyarakat, persahabatan, sekolah); di alam hidup dan mati (musim sejuk, musim panas, air, ribut petir, haiwan, hutan, pokok, buah-buahan, sayur-sayuran); proses emosi (kegembiraan, kesedihan, cinta, kejayaan, iri hati, simpati); fenomena kehidupan sosial (tanah air, perdamaian, perang, negara) dan konsep lain yang membentuk dunia sekitarnya.

Wayang kulit

Kaedah yang paling popular dan menarik untuk mengembangkan pemikiran abstrak, agak serupa dengan permainan persatuan. Dengan pertolongannya, pelbagai gambar dibuat, bermain dengan mana anak menggunakan semua proses mental (ingatan, perhatian, pemikiran, imaginasi, ucapan). Teater bayangan mudah dan sederhana untuk diatur di rumah dan menjadikannya tradisi keluarga. Mengatur memerlukan selimut, lampu meja, ukiran kadbod atau papan lapis, atau pelbagai gerakan tangan. Lampu diposisikan untuk membuat bayangan. Anda boleh memainkan sebarang karya yang tidak asing lagi bagi kanak-kanak, tetapi bukan hanya - persembahan boleh dibuat improvisasi. Perkara utama ialah kanak-kanak mesti melihat gambar yang digambarkan dan dapat memainkannya.Teater bayangan menyumbang kepada perkembangan pemikiran abstrak pada anak, membentuk kemampuan untuk menggunakan dan memahami simbol: pergerakan tangan adalah konkrit, nyata, dan gambar dibuat dari bayang-bayang di layar. Anda mesti membayangkan bahawa ini bukan lagi jari, tetapi haiwan yang bergerak.

Aritmetik mental

Pakar percaya bahawa aritmetik mental adalah kaedah yang lebih berkesan untuk mengembangkan pemikiran abstrak - program untuk pengembangan kemampuan mental dan potensi kreatif menggunakan pengiraan aritmetik pada akaun khas (soroban). Teknik ini direka untuk kanak-kanak dan pelajar sekolah dari usia empat hingga enam belas tahun. Petunjuk untuk teknik ini boleh didapati dengan lebih terperinci dari Internet, di kursus khas untuk pelajar sekolah.

Seperti yang anda lihat, tidak sukar untuk membentuk pemikiran abstrak pada anak di rumah jika anda mengikuti cadangan pakar. Dan yang paling penting, untuk menunjukkan kasih sayang, penjagaan, perhatian orang tua. Bantu anak sekolah anda melihat dunia di sekelilingnya dari semua pihak dan tunjukkan kemampuannya.