Utama > Hematoma

TOP 10 cara untuk mengembangkan dan meningkatkan perhatian anda yang akan membantu semua orang

Selamat hari, pembaca yang dikasihi! Kadang-kadang sangat sukar bagi orang moden, terutama sejak munculnya telefon bimbit dan rangkaian sosial, untuk menumpukan perhatian pada sesuatu, terlalu banyak maklumat dari masa ke masa melonggarkan perhatian seseorang, dan kadang-kadang ada perkara yang tidak masuk akal ketika kita tidak ingat apa yang kita makan pada waktu pagi atau di mana kita meletakkannya. kunci rumah secara harfiah sejam yang lalu. Oleh itu, hari ini saya akan memberitahu anda bagaimana mengembangkan kesedaran agar anda tidak terlepas butiran penting dan dapat menemukan yang penting di antara aliran maklumat yang banyak..

Apa yang bergantung kepadanya?

Seperti yang saya katakan dalam artikel mengenai bagaimana menangani ketidaksediaan , yang pada awalnya perhatian anda bergantung secara langsung pada kesejahteraan anda, iaitu:

  • Tidur. Doktor mengesyorkan tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari, tetapi masing-masing mempunyai kadar tersendiri yang harus diikuti. Sulit bagi otak untuk bekerja ketika ada kekurangan tenaga, oleh itu, tumpuan perhatian tidak perlu ditanyakan. Sekiranya anda sukar tidur cukup, anda boleh membaca artikel saya. "Bagaimana jika anda bangun pagi dan tidak tahu harus berbuat apa?".
  • Pemakanan. Sekiranya anda mengambil terlalu banyak makanan berlemak, atau kandungan gula yang tinggi, badan anda tidak akan dapat menghabiskan tenaga secara aktif, yang akan menyebabkan kemalasan atau rasa tidak peduli, anda tidak akan mempunyai kekuatan dan perlu mengalihkan perhatian anda kepada rangsangan luaran untuk mendapatkan yang baru maklumat.
  • Berjalan di udara terbuka. Untuk aktif otak, oksigen diperlukan, adakah anda perhatikan bagaimana selepas berjalan di udara segar ia menjadi lebih "jelas" di kepala dan lebih mudah untuk menumpukan perhatian kemudian? Itulah sebabnya di sekolah, kanak-kanak dijemput untuk menghabiskan waktu rehat di jalan.
  • Aktiviti sukan. Anda tidak perlu pergi ke gim atau kelas berkumpulan, itu cukup jika anda melakukan senaman setiap hari agar badan anda sentiasa dalam keadaan baik. Maka perhatian akan diaktifkan..
  • Ketenangan. Dalam keadaan tertekan, seseorang biasanya mempunyai tahap kegelisahan, ketakutan, kemarahan, kekecewaan, kejutan, dan perasaan lain yang terlalu tinggi. Terdapat sebilangan besar pemikiran di kepala, mereka keliru dan saling mengganggu, jadi kadang-kadang seseorang mungkin tidak ingat, misalnya, di mana dia berada dan apa yang dia lakukan selama setengah jam terakhir, kerana dia tidak mengesan kenyataan, mengalami ledakan emosi. Oleh itu kaedah ini harus dimulakan semasa anda tenang..

10 cara teratas

1. Realiti sekeliling

Setiap hari, ketika anda pergi ke suatu tempat, misalnya, ke tempat kerja, cuba perhatikan seberapa banyak butiran yang berlainan di sepanjang jalan, bukannya tenggelam dalam pemikiran anda. Dan kebetulan kita berfikir banyak sehingga kita kehilangan banyak peristiwa dan secara amnya, kehidupan berlalu dengan cepat.

Tetapi dalam perjalanan kembali, ingat apa yang anda lihat sebelumnya. Kali pertama anda harus berusaha untuk "kembali" setiap kali diri anda ke realiti sekitarnya.

Tetapi semasa latihan, kaedah ini akan mengajar anda untuk berjaga-jaga, anda secara tidak sedar akan mula merasakan nuansa yang akan "menarik" mata, dan juga mengingat lebih banyak maklumat.

2 perhatian

Pilih masa supaya tidak ada yang mengganggu anda dalam 15 minit, duduk dengan selesa, luangkan masa dan ikuti langkah-langkahnya:

  • Untuk 5 minit pertama, secara mental atau kuat, senaraikan apa yang anda lihat di hadapan anda.
  • Selama 5 minit seterusnya, jejak semua bunyi yang didengar.
  • Dan selama 5 minit terakhir, tumpukan perhatian pada perasaan yang anda jalani pada masa ini dan sensasi dalam badan..

Tugas-tugas ini akan membantu anda belajar dengan penuh perhatian ketika anda akan menangkap maklumat secara komprehensif dengan bantuan pelbagai deria..

3. gangguan luaran

Latih diri anda agar tidak terganggu oleh rangsangan luaran. Contohnya, semasa membuat kerja atau membaca buku, sertakan lagu kegemaran anda di latar belakang, yang biasanya membuat anda ingin menyanyi atau menari..

4 nuansa

Sebaliknya, hidupkan muzik dengan senyap dan dengarkan kata-katanya. Penting agar lagu-lagu itu tidak anda kenali. Cuba dengarkan kata-kata, perubahan suara, peralihan muzik. Anda tidak dapat melakukan semuanya sekaligus. Oleh itu, semasa mendengar pertama, perhatikan kata-kata itu, tetapi pada yang kedua, perhatikan nuansa lain dan sebagainya..

5 meditasi

Kami telah berbicara lebih dari sekali mengenai keberkesanan meditasi dan pelaksanaan teknik pernafasan yang betul, dan bahawa dengan bantuan latihan, seseorang dapat mengembangkan kesadaran dengan cepat, kerana semua latihan terutamanya terdiri daripada penumpuan pada pernafasan, sensasi dalaman, nyalaan lilin, pemikiran, dan sebagainya. Bagi mereka yang tidak pernah mencuba meditasi, saya sarankan membaca artikel saya "Cara termudah dan paling berkesan untuk bermeditasi untuk belajar".

6 perengsa

Setiap kali anda terganggu, jangan memarahi diri sendiri kerana tidak apa-apa. Cuba, apabila anda terganggu oleh beberapa orang yang menjengkelkan, jangan marah dan cuba melupakan secepat mungkin, tetapi, sebaliknya, untuk memfokuskannya. Secara langsung, walaupun membayangkan secara mental bagaimana anda menangkapnya dengan tangan, anda melihatnya dari pelbagai sisi, mengajukan soalan: "Mengapa saya memerlukannya?", Dan kemudian melepaskannya.

7 perhatian terhadap perincian

Periksa bilik anda atau belajar setiap hari. Nampaknya ini adalah ruang biasa anda, yang anda gunakan dan ketahui semuanya, tetapi anda akan terkejut bagaimana anda tidak menyedari begitu banyak perkara dangkal dan sederhana. Oleh itu, apabila anda berehat, atau mempunyai masa terluang, lihat-lihat, kemudian tutup mata anda dan cuba bayangkan sebanyak mungkin butiran: apa sebenarnya yang ada di atas meja, bagaimana...

8 kedua-dua belahan otak

Kaedah yang baik untuk membantu mengembangkan tumpuan adalah cara kedua belahan otak dihidupkan pada masa yang sama.

  • Contohnya, ambil sehelai kertas dan dua pen. Masa, katakanlah, 1 minit, di mana pada masa yang sama lukis sebanyak mungkin bulatan dengan satu tangan, dan segitiga dengan yang lain. Lingkaran hendaklah lurus dan segitiga tajam. Bilangan minimum pasangan mestilah 5.
  • Di satu tangan, pasangkan dua pegangan dengan jari yang berbeza, yang juga harus digunakan untuk menarik bentuk yang berbeza pada masa yang sama. Latihan ini lebih sukar, dalam hal ini, berikan masa sekurang-kurangnya 5 minit untuk mendapatkan sekurang-kurangnya satu pasangan.

9 orang yang tidak dikenali

Di suatu tempat di jalan, atau di dalam rumah, tidak menjadi masalah, perhatikan orang asing dengan melihatnya selama 4-5 saat, kemudian berpaling dan cuba mengingati perincian penampilan dan pakaiannya. Terdapat sekurang-kurangnya 10 daripadanya. Kemudian lihat kembali untuk memeriksa hasilnya.

10 kepekatan

Letakkan objek di hadapan anda, seperti pensil. Dan selama 5 minit, tumpukan perhatian hanya padanya. Setiap kali anda terganggu, tandakan kotak dan kembali untuk menyelesaikan tugas. Lama kelamaan, anda akan melihat bahawa terdapat lebih sedikit tanda semak ini, kerana melalui latihan berterusan, anda akan meningkatkan hasil anda, lebih-lebih lagi, anda akan terus memerhatikan kapan tahap kesedaran anda menurun dan pada tahap mana ia meningkat..

Syor

Sekiranya anda tidak mempunyai cukup maklumat dalam artikel ini, saya sarankan menonton kursus ini..

Kesimpulannya

Itu sahaja, pembaca yang dikasihi! Anda boleh memasang program dan permainan khas untuk diri sendiri, dengan bantuan yang akan anda latih, pendekatan bersepadu akan membawa hasil yang lebih baik, otak anda akan sentiasa dalam keadaan baik, dan kemudian anda akan melakukan kerja dengan lebih pantas dan lebih cekap, dan, dengan itu, mencapai hasil yang diperlukan. Langgan blog untuk tidak ketinggalan maklumat menarik baru. Jumpa lagi.

Bagaimana mengembangkan kesedaran pada orang dewasa

Pada masa kemajuan teknologi sekarang ini, banyak orang merasa sukar untuk memusatkan perhatian mereka pada sesuatu perkara atau peristiwa. Terdapat begitu banyak maklumat bahawa lama-kelamaan kualiti ini semakin lemah dan seseorang menjadi terganggu. Pelupa sangat merosakkan kehidupan, kadang-kadang menimbulkan masalah dalam kehidupan seharian dan di tempat kerja. Dan kebetulan kerana kecerobohan, anda boleh kehilangan kesihatan, misalnya, untuk tidak melihat kereta datang ke arah anda di jalan atau membiarkan gas tidak diperiksa di bawah periuk mendidih. Sekiranya anda tidak melatih penumpuan dan kebijaksanaan anda, keadaannya boleh mencapai peristiwa tidak masuk akal atau menyedihkan..

Realiti sekeliling

Adalah baik untuk melatih kesedaran dalam perjalanan ke tempat kerja atau semasa berjalan. Daripada membenamkan pemikiran anda sendiri, lebih baik anda memperhatikan orang di sekitar anda, dengan memperhatikan seberapa banyak butiran yang berbeza.

Contohnya, bertemu dengan jiran. Setelah biasa memberi salam, perlu disebutkan namanya, penampilannya, perincian pakaiannya yang terang atau luar biasa. Buat beberapa frasa secara mental: "Volodya adalah jaket kulit, seperti rakan sekerja" atau "Larisa adalah kasut baji hijau." Pergaulan yang menghiburkan akan membantu anda mengingati nama dan gambar seseorang dengan cepat..

Dan semasa dalam pengangkutan, anda perlu mencuba menghafal tanda iklan, garis besar objek, mercu tanda di jalan, ciri medan, dengan kata-kata, apa sahaja yang akan membuat anda memperhatikan perkara-perkara kecil. Dan dalam perjalanan pulang, anda harus ingat semua perkara yang difikirkan pada waktu pagi..

Cara memusatkan perhatian ini juga meningkatkan pemerhatian. Pada masa akan datang, anda secara tidak sedar akan mula mengetahui nuansa yang mencolok, dan mengingat lebih banyak maklumat..

Teknik hiburan khas

Kesedaran dapat dilatih dengan cara yang menyenangkan dan menarik. Jenis latihan ini merangkumi menyelesaikan teka-teki, teka-teki silang dan penolakan, mengambil teka-teki, permainan papan apa pun, dan pelbagai ujian untuk perhatian. Aktiviti Berkonsentrasi Meningkatkan Kepekatan.

Permainan paling mudah adalah Spot the Difference. Oleh kerana penglihatan, 90% maklumat diasimilasikan, oleh itu, kerana persepsi visual, konsentrasi, pemerhatian dan ingatan dilatih secara beransur-ansur. Pada masa akan datang, seseorang akan belajar menilai keadaan dengan cepat dan membuat keputusan yang pantas..

Pilihan lain untuk melatih perhatian menggunakan gambar:

  • permainan yang berkaitan dengan pencarian objek yang lebih serupa dalam lukisan;
  • gambar yang membolehkan anda melihat gambar dalam bentuk 3D dari sudut tertentu;
  • labirin yang dilukis, di mana anda perlu membuat jalan ke objek atau keluar;
  • cari nombor atau objek dalam bentuk geometri yang disulitkan, dll..

Anda juga boleh berlatih berjaga-jaga dengan rakan, misalnya, dengan memainkan permainan Apa yang Berubah. Ia mengajak seorang peserta untuk meninggalkan bilik, dan yang lain menukar aksesori atau pakaian. Kemudian pemain yang kembali ke bilik diminta untuk menentukan siapa yang memakai barang orang lain. Pilihan lain adalah pergi seluruh syarikat ke ruang pencarian, di mana anda harus menunjukkan kemampuan intelektual, perhatian, dan reaksi cepat.

Jangan bertukar

Ahli psikologi menyatakan bahawa tumpuan perhatian semasa proses kerja tersebar setiap saat. Ini terutama berlaku dengan latar belakang acara yang menyertainya: aroma kopi, selepas itu anda ingin bangun dan membuat secawan kopi, atau sejambak yang menyerupai dirinya dengan bau yang indah, atau sekumpulan rakan sekerja yang berbincang untuk pergi ke pawagam. Kami terganggu, tetapi dengan usaha kehendak kami akan kembali ke urusan semasa dan menyedari bahawa kami tidak dapat kembali ke landasan dan melakukan kesalahan.

Adalah mungkin untuk mengawal momen pertukaran seperti itu. Mari mulakan dengan senaman sederhana. Untuk melaksanakannya, anda perlu menghidupkan TV dan mencari program yang menarik. Selama dua minit, anda harus melihat jam tangan dengan tangan kedua dan tidak terganggu oleh skrin TV. Setelah waktunya berlalu, ceritakan semula apa yang dibincangkan dalam program ini. Sekiranya tidak ada yang diingati, itu bermakna bahawa pada tahap ini tidak mungkin untuk mengembangkan perhatian..

Cara lain melibatkan kawalan bertulis dari semua titik pertukaran. Sepanjang hari, kami menyimpan nota di buku nota, dan sebelum meninggalkan rumah kami menghitungnya. Pada masa yang sama, sebaik saja kita membuat catatan, secara mental bertanya kepada diri sendiri pertanyaan: "Adakah saya benar-benar ingin melakukan ini atau memikirkannya?" Tindakan sedemikian membolehkan anda mengawal momen gangguan. Akibatnya, jumlah masa yang dihabiskan untuk tindakan atau refleksi yang luar biasa boleh mencapai beberapa minit atau jam. Kaedah ini akan menjadikan banyak orang lebih menghargai masa mereka sendiri dan tidak membuang masa dengan sedikit..

Para saintis telah membuktikan bahawa semakin banyak anda berlatih dalam meningkatkan daya tumpuan dan fokus, semakin mereka berakar pada tahap bawah sedar. Perhatikan perkara-perkara kecil, cuba jaga dua atau tiga tindakan di bawah kawalan, jangan terganggu dari pemikiran utama, bermain permainan yang berguna. Pendekatan bersepadu akan membantu anda mencapai hasil yang diinginkan dengan lebih cepat.

6 latihan paling berkesan untuk menarik perhatian

Perhatian kami mudah alih: ia dapat diarahkan ke satu objek, dan ke beberapa objek sekaligus, ia dapat melemahkan atau beralih. Ia dapat dibandingkan dengan lampu sorot yang mengarahkan sinar terang atau lemah, lebar atau sempit, menerangi satu atau lebih objek..

Kesedaran adalah kemampuan untuk menumpukan perhatian pada sesuatu, untuk melakukan tindakan tanpa terganggu oleh perkara-perkara asing. Antonim "kesedaran" adalah "ketidakhadiran".

Mari kita ingat kisah dongeng Krylov "The Crow and the Fox", di mana burung gagak akan menikmati sarapan pagi yang enak dengan keju, tetapi terganggu oleh pidato rubah yang memuji, yang mempunyai pandangan tersendiri mengenai keju ini. Dan kes itu berakhir dengan kenyataan bahawa "Burung gagak itu bersongkok di seluruh tekak gagak: keju itu jatuh - dengan dia ada penipu seperti itu".

Dan bagaimana dengan puisi kanak-kanak oleh Samuil Marshak mengenai seseorang yang tersebar dari Jalan Basseinaya? Ini juga tentang apa yang menyebabkan kecerobohan: "Daripada topi bergerak, dia memakai kuali. Daripada but, saya menarik sarung tangan di tumit saya. ".

Dunia sangat beruntung kerana orang yang tidak berpikiran itu bukan pereka pesawat, ahli farmasi, pakar bedah, kerani bank - dia mungkin seorang "artis bebas", kerana sukar untuk mencari profesion di mana perawatan tidak diperlukan.

Lebih-lebih lagi, pastor Jerman Wilhelm Busch menyedari bahawa banyak orang menjadi kaya kerana mereka memperhatikan perkara-perkara kecil dan tidak mengabaikannya. Dan pepatah lama mengatakan: "Menabur kebiasaan, menuai watak, menabur watak, menuai takdir." Oleh kerana gangguan bukan penyakit, anda boleh menyingkirkannya sendiri. Kita tidak mahu menjadikan nasib kita bergantung pada kesilapan kita sendiri yang dilakukan tanpa perhatian.?

Bagaimana menjadi peka

Ahli psikologi bergurau bahawa kita menjadi sangat prihatin ketika kita terlibat dalam perkara luar pada waktu bekerja dan berusaha untuk tidak melewatkan saat ketika bos datang.

Terdapat banyak latihan untuk meningkatkan perhatian. Dan mereka bertujuan untuk mengembangkan dan melatih pelbagai sifatnya: kemampuan untuk beralih, melakukan tindakan selari, tumpuan, kestabilan.

1. Kami meningkatkan tumpuan perhatian dengan bantuan warna

Sebaliknya, tiga warna - kuning, biru dan hijau. Telah lama diketahui bahawa warna sangat mempengaruhi mood kita. Artis Perancis Jacques Vienot menyatakan bahawa "anda boleh mengharapkan keajaiban dari warna, tetapi juga boleh menyebabkan bencana".

Sekiranya kita ingin memiliki pikiran yang jernih, cepat cerdas dan penuh perhatian, jika sesekali kita mengambil bahagian dalam sesi sumbang saran, maka kita harus memperhatikan warna kuning cerah. Semasa mengerjakan projek yang memerlukan perhatian yang lama, warna biru dan hijau akan memudahkan kita.

Sudah tentu, kita tidak dapat mengubah dalaman kajian sesuai dengan keinginan ini, tetapi kita dapat merancang desktop kita dengan cara yang kita inginkan. Kita boleh memilih pen, notepad dan alat tulis lain, gambar dalam warna yang menjadikan kita suasana kerja dan meningkatkan tumpuan. Ngomong-ngomong, warna yang sama tidak digalakkan untuk digunakan di bilik tidur..

Di tempat kerja, elakkan menggunakan warna merah terang yang menimbulkan kegembiraan, yang menyukarkan seseorang untuk menumpukan perhatian dan melakukan lebih banyak kesilapan..

2. Latihan "Namakan warna"

Tuliskan nama warna di atas kertas, seperti contoh di bawah, dan kemudian ambil penanda berwarna dan cat setiap perkataan dengan warna yang berbeza..

Violet. Biru. Kuning. Biru. Coklat. Hijau. Merah. Yang hitam. Merah jambu. Jingga. Biru. Merah. Coklat. Violet. Kuning. Yang hitam. Hijau. Biru. Biru.

Kami melihat kata-kata ini dan dengan lantang menyebutkan warna, tetapi bukan yang ditulis, tetapi perkataan yang dilukiskan dengan jelas. Ia tidak semudah yang disangka.

3. Jangan beralih

Perhatian kita hanya berusaha mengalihkan kita dari perkara-perkara mendesak. Kami baru sahaja menyertai proses kerja ketika aroma kopi menggoda datang kepada kami - dan sekarang kami telah lupa apa yang akan kami kerjakan dan sedang berusaha untuk membuat kopi. Sinar matahari jatuh di monitor komputer yang berfungsi - dan sekarang kami bercuti dengan pemikiran kami. Pandangan kami menjumpai sejambak bunga - dan kami terjun ke dalam kenangan, kerana bunga seperti itu tumbuh di kebun depan nenek saya. Masa berlalu, dengan usaha kehendak kita masih memaksa diri kita untuk pergi ke perniagaan, tetapi tergesa-gesa kita melakukan kesilapan, dan ini adalah hasil dari perhatian kita.

Kami menarik diri dan mula mengawal detik-detik beralih. Kami membuka buku nota, yang mulai sekarang akan berada di hujung jari kami, dan menandainya. Pada penghujung hari, kami mengira. Jangan lupa untuk bertanya kepada diri sendiri secara mental setiap kali anda beralih: "Adakah saya benar-benar mahu memikirkannya sekarang?" Soalan seperti itu kepada diri kita sendiri tidak akan membiarkan suis tetap tidak disedari, dan kita akan dapat mengawalnya..

Sekiranya kita masih membiarkan diri kita terganggu, kita akan menuliskan masa yang memerlukan kita untuk renungan yang luar biasa. Akibatnya, ia dapat mengumpulkan banyak minit, jika tidak berjam-jam, sia-sia. Mungkin kaedah ini akan menjadikan kita lebih menghargai masa dan tidak sekali lagi beralih ke pantulan yang tidak berbuah..

4. Belajar untuk menumpukan perhatian

Sedikit kesabaran diperlukan di sini: selama dua minit, kita memerhatikan pergerakan tangan kedua. Kemudian, di atas selembar kertas, lukiskan garis lurus selama dua minit, hanya memfokuskan pada proses ini. Kami memikirkan sesuatu yang lain - menarik lingkaran dan sekali lagi melukis garis lurus. Kami melakukan ini beberapa kali sehari dan melihat apakah ada kemajuan: adakah terdapat sedikit gelung?

5. Kami melatih perhatian

Mari minta seseorang meninggalkan beberapa objek di atas meja - biarkan mereka menjadi 5. Kita melihat sekeliling, ingat, berpaling dan meminta untuk mengeluarkannya. Kami berpusing dan menamakan objek yang sudah tiada. Secara beransur-ansur menjadikan jumlah item menjadi 30.

Mari simpan buku harian dan habiskan setengah jam sehari untuk menuliskannya: kami akan menerangkan setiap peristiwa pada hari tersebut yang memberikan kesan paling besar kepada kami, dengan memperhatikan perinciannya. Anda juga boleh meluangkan masa setengah jam sehari untuk melukis: kami menarik semua yang terlintas di fikiran, misalnya, bagaimana rakan sekerja kita hari ini. Latihan ini mengembangkan perhatian, pemerhatian, kreativiti, ingatan dan membolehkan anda menumpukan perhatian..

Selama dua hingga tiga minit kita melihat lukisan atau gambar. Kami memejamkan mata dan menghapus gambar yang terpelihara secara mental. Kami melakukan ini beberapa kali, hingga 50. Kemudian kami tidak memadamkan gambar, tetapi menghasilkannya semula dalam ingatan, cuba tidak ketinggalan butirannya. Kami membuka mata kami, memeriksa gambar yang ditangkap dalam ingatan dengan yang asli, dan memperhatikan butiran apa yang telah terlewat. Kami melakukan perkara yang sama sehingga gambar dapat dihasilkan semula secara mental dengan ketepatan maksimum..

6. Latihan "Sinar perhatian"

Doktor-psikoterapis Vladimir Levy dalam buku "The Art of Being Oneself" mencadangkan latihan lain untuk melatih perhatian: kita melihat ke luar tingkap dan menemui beberapa objek yang jauh, misalnya, bangunan bertingkat, kubah gereja, dan menara televisyen. Pandangan kami adalah sinar yang secara serentak merangkumi objek-objek ini. Kami menahan perhatian selama dua hingga tiga minit, dan kemudian mengarahkannya ke hujung hidung kami dan menahannya dengan jumlah yang sama. Sekali lagi kami mengarahkan sinar perhatian ke objek yang jauh - dan sekali lagi ke hujung hidung. Dan beberapa kali. Kemudian kita menutup mata dan melakukan tindakan yang sama secara mental..

Latihan ini akan menjadi gimnastik yang baik untuk otot mata..

Bagaimana mengembangkan kesedaran dan pemerhatian


Memahami dan membaca teks dengan kuat dalam pelbagai warna adalah latihan yang bagus. Penting untuk menamakan warnanya sendiri, dan tidak membaca kata-katanya, dan kesukarannya terletak pada kenyataan bahawa perkataan "merah" dapat ditulis dengan warna biru, dan otak mulai kusam dengan kuat pada saat-saat seperti itu. Mengatasi kebodohan dan ketidaksesuaian seperti itu meningkatkan kesedaran dan mengembangkan otak..

Untuk latihan ini, anda memerlukan dua pensil dan tangan yang tidak selaras. Dengan mengambil pensil di kedua tangan, anda perlu melukis bulatan dengan satu tangan dan segitiga dengan tangan yang lain, dan perlu diperhatikan kelancaran garis dan ketajaman sudut. Latihan ini bukan sahaja melatih perhatian, tetapi juga membantu mengembangkan kedua-dua belahan otak..

Di sini anda memerlukan objek dengan seberapa banyak butiran kecil untuk diingat. Adalah perlu untuk melihatnya dengan teliti dan kemudian menghapusnya, cuba mengingat semua butiran yang ada dalam subjek ini. Ulangi sehingga semua perkara kecil disenaraikan.


Gambar kereta api jenis ini, selain perhatian, pemerhatian. Dengan mengesan perbezaan, otak memang berfungsi untuk mempertajam perhatian anda dan mengembangkan kemampuan anda untuk mengesan perincian yang halus..

Kita terbiasa menyerap makanan dengan cepat tanpa banyak menumpukan pada rasa. Latihan ini memerlukan analisis yang teliti tentang apa yang anda makan, dari bau hingga menangkap rasa terkecil. Latihan seperti itu akan membantu mengembangkan perhatian tidak hanya pada tingkat visual, tetapi juga pada sentuhan.


Dalam jadual yang dibentangkan, kata-kata mesti terdiri dari huruf dalam urutan rawak. Biasanya, jadual seperti itu bertema: kata-kata yang dienkripsi di dalamnya berkaitan dengan satu topik, misalnya, haiwan, negara, profesi, dan sebagainya..

Semasa memulakan perniagaan yang sebenarnya tidak anda mahu lakukan, tetapi itu memerlukan banyak perhatian, anda harus membuat motivasi untuk diri sendiri. Sebagai contoh, anda mungkin berjanji untuk keluar makan tengah hari setelah mendapat laporan yang penuh dengan nombor. Sistem sedemikian akan memungkinkan dengan senang hati melakukan kerja yang memerlukan tumpuan dan perhatian..

Secara umum, warnanya tidak begitu penting, tetapi ada baiknya membuat pilihan terhadap warna yang lebih jarang. Berjalan di jalan, perhatikan kereta dengan warna yang dipilih. Latihan ini akan mengajar anda untuk fokus pada objek atau kumpulan objek yang dipilih..


Dalam jadual ini, angka dari 1 hingga 25 tersebar dalam urutan huru-hara, yang mesti dijumpai mengikut urutan. Latihan seperti itu melatih otak untuk mengasingkan perkara utama dari banyak orang dan menumpukan perhatian kepadanya..
Tugas serupa boleh dilakukan dengan nombor yang tidak lagi berada di dalam jadual. Angka-angka juga dalam urutan huru-hara, tetapi mereka mempunyai warna dan ukuran yang berbeza, yang menyulitkan tugas. Masa optimum untuk menyelesaikan tugas tersebut ialah 4 minit..

Sekiranya anda mempunyai pekerjaan yang memerlukan perhatian untuk menyelesaikan masalah serius, maka berikan diri anda sehingga 100. Perlu mematikan telefon anda, log keluar dari rangkaian sosial dan mengecualikan semua faktor yang boleh mengganggu. Hanya penumpuan sepenuhnya pada tugas yang akan memungkinkan anda mencapai hasil yang positif, dan gangguan sementara akan mengurangkan kecekapan kerja, dan semua usaha akan sia-sia.

11 petua mudah untuk meningkatkan tumpuan anda

Agar perhatian anda tidak tersebar di tengah-tengah artikel, kami tidak akan membebani anda dengan teori yang tidak perlu, tetapi kami akan memberikan 11 petua mudah mengenai cara meningkatkan tumpuan. Tidak akan ada latihan pernafasan yang biasanya tidak dilakukan oleh siapa pun. Hanya petua terbukti yang akan membantu anda menjadi lebih terkumpul dan lebih produktif. Percayalah, hasilnya sepadan dengan usaha: tumpuan perhatian yang baik akan membantu mengatasi perniagaan beberapa kali lebih cepat dan menjimatkan masa berharga untuk berehat.

Tentukan apa yang paling sukar untuk anda tumpukan perhatian

Setiap daripada kita mempunyai masalah dengan tumpuan. Seseorang tidak dapat mendengar dengan penuh perhatian, seseorang merasa sukar untuk berfikir untuk waktu yang lama, seseorang terganggu oleh kebisingan yang luar biasa. Dan apabila anda tidak dapat menumpukan perhatian? Apa organ akal yang anda gunakan dalam kes ini, apa jenis tugas yang anda lakukan? Cuba cari kelemahan anda dan fokus secara sedar ketika melakukan kerja seperti ini..

Lari dari pelbagai tugas

Mungkin anda mempunyai kuasa besar membaca buku teks, menghantar teks dengan rakan, minum kopi, dan menonton rancangan TV pada masa yang sama. Tetapi multitasking seperti itu tidak berada dalam kekuatan otak anda: ia tidak mempunyai masa untuk memproses begitu banyak maklumat dan melakukan semuanya. Tetapi jika anda memandang serius satu perkara, keberkesanan dan tumpuan perhatian akan meningkat dengan ketara..

Buangkan fikiran yang tidak perlu dari kepala anda

Anda biasanya tidak dapat menumpukan perhatian pada beberapa perniagaan sekiranya terdapat banyak pemikiran yang tidak perlu di dalam diri anda yang berkaitan dengan tanggungjawab lain. Oleh itu, sebelum anda duduk untuk melaksanakan tugas, buang perkara yang tidak perlu dari kepala anda dan benamkan diri anda di dalamnya dengan pemikiran. Fikirkan di mana lebih baik untuk memulakannya, dan kemudian teruskan, dalam keadaan apa pun anda tidak akan berfikir "di tempat yang salah".

Rancang dan catat

Apabila anda mempunyai rancangan terperinci untuk menyelesaikan sesuatu tugas, lebih sukar untuk melangkah mundur daripadanya. Mengingat semuanya, anda boleh mengelirukan sesuatu, menangguhkan atau bahkan melupakan. Letakkan semua rancangan di atas kertas supaya anda dapat menumpukan perhatian untuk menyelesaikannya. Ini boleh menjadi persiapan untuk peperiksaan atau jadual larangan untuk hari, minggu, bulan. Gunakan aplikasi penjadualan ketika anda tidak menggunakan notepad.

Latih memori anda

Memori yang baik membantu mengoperasikan maklumat dengan mudah, yang bermaksud lebih baik berkonsentrasi. Anda tidak perlu mengalihkan perhatian dari perniagaan utama untuk mencari maklumat yang diperlukan sekiranya ada di kepala anda. Dengan melatih otak anda, anda menjadi lebih terkumpul dan lebih prihatin, jadi inilah rangsangan pertumbuhan yang lain..

Dapatkan perniagaan dengan segera

Apabila ada kerja yang perlu dilakukan pada kes yang kompleks dan tidak terlalu menarik, ia berisiko berlaku pada pembakar belakang. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, ambil segera, cuba cari sesuatu yang menarik di dalamnya. Motivasikan diri anda, dan kemudian tumpuan anda tidak akan ke mana-mana. Pengurusan masa mempunyai helah mengatur diri yang lucu yang menjadikannya lebih mudah untuk tidak menunda-nunda.

Atur cabaran

Kaedah yang menarik untuk menarik minat anda adalah dengan melakukan cabaran. Maksudnya, tentukan syarat khas ketika menjalankan tugas. Sebagai contoh, cuba luangkan 20% lebih sedikit masa untuk kerja rumah anda daripada biasa. Atau bukan hanya membaca teks dalam bahasa asing, tetapi merekodkannya pada dikafon dan menilai sebutan anda dari luar. Sambungkan imaginasi anda dan rutin akan menjadi lebih menyeronokkan.

Jangan terlalu banyak bekerja sendiri

Bahkan orang yang paling banyak dikumpulkan dan penuh perhatian akan terganggu dan membuat kesilapan jika dia duduk bekerja lelah. Beban yang besar melemahkan tumpuan perhatian. Oleh itu, anda tidak perlu mencuba menyelesaikan semua tugas dalam satu petang, semuanya mesti diedarkan. Tidur yang cukup akan meningkatkan keupayaan anda untuk berkonsentrasi..

Jadikan tempat kerja anda selesa dan kemas

Apabila senang bekerja di meja, kapasiti kerja juga meningkat. Jauh lebih sukar untuk menumpukan perhatian pada tugas-tugas jika meja berantakan, kerusi tidak selesa, lampu lampu menjengkelkan, dan ruangan itu sesak atau sejuk. Oleh itu, anda perlu memperbaiki di dalam bilik anda apa yang membuat anda tidak selesa untuk belajar, dan belajar menjaga ketenteraman yang berterusan. Sekiranya buku teks, buku nota dan cetakan yang diperlukan pada masa ini terletak di atas meja anda, anda tidak perlu menghabiskan tenaga tambahan untuk mencari perkara yang betul..

Jeda sebentar

Sekiranya anda sudah merasa kehilangan tumpuan semasa menyelesaikan tugas, berehat sebentar. Anda tidak perlu makan bar coklat pada masa ini, anda hanya boleh menyiarkan ruangan, minum teh atau mandi. Berehatlah untuk terus bekerja dengan semangat yang diperbaharui.

Percaya pada diri sendiri

Jangan meragui diri anda sejak awal lagi. Walaupun anda adalah orang yang paling tidak berpikiran di dunia, percayalah pada kekuatan dan kemampuan anda. Dan tidak peduli jika orang lain tidak percaya. Matikan "suara pengkritik" di kepala anda dan mulakan. Jangan katakan "Saya tidak akan berjaya", katakan "Saya boleh!" Dan semuanya pasti akan berjaya! Ubah cara anda melakukan sesuatu dan tumpuan anda akan meningkat..

Terima kasih kerana membaca hingga akhir. Kami gembira kerana kami membantu. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat lebih banyak:

Cara Memperkembangkan Perhatian: Panduan Komprehensif

Apa itu perhatian

Perhatian adalah salah satu asas keperibadian kita. Inilah mekanisme di mana kita melihat dunia di sekeliling kita. Setiap orang melihat hampir sama dengan yang lain, tetapi mengembangkan sikap yang murni dan sama sekali berbeza terhadap beberapa perkara. Sebahagiannya dia selalu memilih orang lain, yang lain tidak nampak. Perhatian disesuaikan dan dikendalikan dengan cara yang unik untuk kita semua. Berdasarkan apa yang kita perhatikan di sekeliling kita, nilai apa yang kita lampirkan, watak dan jalan hidup kita terbentuk..

Sebagai tambahan kepada peranan asasnya, perhatian juga merupakan alat praktikal semata-mata. Ini membantu menavigasi dalam kehidupan seharian: untuk mendengar permintaan dari saudara-mara, untuk mengasimilasi maklumat di sekolah, untuk mengesan konsistensi fenomena dan membuat keputusan perniagaan..

Semasa anda menunggu bas, anda menyimpan ingatan nombor laluan dan memberi perhatian kepada bas yang sampai di perhentian. Perhatian penduduk bandar rata-rata membolehkan anda dengan mudah menentukan penerbangan yang diinginkan dengan papan skor di belakang kaca dan sampai ke destinasi anda.

Tugasnya lebih sukar, misalnya, untuk pemandu kereta lumba atau pembuat jam.

Yang pertama mesti terus memantau keadaan: kedudukan mereka di trek, kelajuan, zon brek, gear semasa dan yang diperlukan, pegangan. Malah ada yang mengatur campuran bahan bakar, tetapi itu cerita lain. Di bidang ini, sukan berubah menjadi pertandingan intelektual. Penunggang dengan kewaspadaan rendah akan melakukan brek berlebihan, bergilir-gilir lewat, melakukan kesilapan hingga kemalangan. Bukan hanya kerjayanya bergantung pada perhatian, tetapi juga kesihatan dan kehidupan.

Pembuat jam tangan yang membuat pergerakan yang rumit dengan tangan mesti mempunyai daya tahan yang luar biasa, pergerakan mata dan sempurna. Sangat penting bagi mereka untuk mengatur elemen mikroskopik struktur jam tangan sedemikian rupa sehingga keseluruhan alat berfungsi dengan harmoni... Seperti yang sesuai dengan jam tangan. Jika tidak, tidak akan ada tumpuan untuk profesional lain. Orang-orang ini, seperti orang lain, memahami kepentingan penumpuan dan kemungkinan besar berminat untuk meningkatkan daya tumpuan..

Tetapi, semestinya, anda tidak seharusnya menjadi romantik dan eksotisme. Sesiapa sahaja memerlukan tumpuan yang baik untuk:

  • Bersikap produktif;
  • Cari titik keseimbangan;
  • Berjaya menyelesaikan tugas kerja;
  • Navigasi dalam kehidupan seharian.

Bagaimana mengembangkan perhatian

Biasanya, cadangan dan amalan dangkal mengenai cara meningkatkan perhatian bermula secara langsung dengan latihan "kekuatan". Ini bermaksud bahawa pengarang menasihati orang untuk mula memperkuat kemahiran kesadaran itu sendiri, dengan melewati yang sesuai kerana ia berfungsi. Tetapi hakikatnya adalah sama seperti ahli pemakanan yang baik tidak akan membiarkan pelanggannya mengubah diet mereka tanpa melakukan detoksifikasi terlebih dahulu, tidak ada gunanya mengejar prestasi otak yang lebih baik tanpa membersihkan malware dan halangan..

Ingatlah prinsip Pareto, yang telah kita bincangkan baru-baru ini. Ia mengatakan bahawa tidak ada gunanya membuang masa pada banyak pekerjaan yang tidak berguna jika kesan utama dicapai melalui sebilangan kecil tindakan utama. Dalam kes ini, mereka akan menjadi teknik untuk membersihkan perhatian..

Daripada memberi tekanan, lebih baik menangani akar masalah terlebih dahulu. Jika tidak, tuntutan yang berlebihan hanya akan menyebabkan kekecewaan daripada kegagalan, sikap tidak peduli dan demotivasi..

Ke mana ia pergi?

Sebelum bertanya-tanya bagaimana meningkatkan kesedaran, cuba fahami apa sebenarnya yang menyebabkan ketidak perhatian. Pencetus apa yang membuat anda terganggu dan kemudian fokus kembali?

Pada prinsipnya, ada beberapa faktor untuk menarik perhatian:

  • Jangkaan yang cemas;
  • Ketidakselesaan;
  • Keinginan untuk melakukan perkara lain;
  • Segala-galanya tidak ada, ada yang hilang;
  • Keletihan.

Kemungkinan besar, terdapat beberapa masalah yang tidak dapat diselesaikan yang menghantui. Contohnya, dua orang - tenang dan mudah marah - mungkin bertindak balas secara diametrik terhadap bunyi bising. Yang pertama sama sekali tidak mementingkan: baginya, kebisingan adalah keadaan objektif yang dangkal. Sebuah kereta yang dilalui, burung bernyanyi, seorang penumbuk sedang bekerja. Ia berlaku dan tidak ada gunanya menolak. Yang kedua akan terganggu.

Tetapi hampir tidak ada kerengsaan itu sendiri. Sekiranya bunyi bising mengganggu, terdapat sebilangan rantai reaksi di belakangnya, yang tidak selalu disedari oleh seseorang. Contohnya, jenis neurotik berfikir seperti ini: “Jiran-jiran itu membuat bising. Mereka membuat bising - ini bermaksud mereka tidak menghormati. Pergi untuk menyatakan beberapa kasih sayang - konflik mungkin bermula. Mereka akan disalah anggap sebagai orang gila atau polis akan dipanggil. " Kes ini dibesar-besarkan, tetapi serupa dengan kenyataan. Seseorang ditinggalkan sendirian dengan masalah, tidak dapat membuat keputusan dan merenung tanpa berhenti.

Atau tarikh akhir yang akan mengatasi anda. Daripada duduk dan dalam suasana hati yang baik dengan senang hati dapat menyelesaikan semua tugas dengan lebih cepat daripada biasa, sebaliknya anda memperbesar keadaan. Jelas bahawa ketakutan dan kegelisahan tidak akan menyelesaikan masalah dengan cara apa pun, tetapi hanya akan memperburuknya. Tetapi kadang-kadang memerlukan banyak usaha untuk mengatasi mati pucuk dan panik..

Pengendali di telefon boleh mengembangkan harapan yang tidak menentu kerana panggilan palsu yang berterusan. Bayangkan: pengurus jualan anda bersedia bekerja dengan penuh dedikasi dengan setiap bakal pelanggan, mengorbankan masa dan tenaga untuk mengubahnya menjadi pelanggan. Tetapi jika anda menerima panggilan dari saluran sampah, jumlah panggilan kosong yang menipu mereka boleh mencapai 40%. Ini bermaksud bahawa untuk 6 pelanggan yang mencukupi terdapat 4 wakil pesaing atau pembakar khusus anggaran iklan anda. Berapa lama pengurus boleh mengalami kekacauan seperti itu? Mungkin setelah sebilangan panggilan tidak berjaya, dia akan kalah

  • minat;
  • motivasi;
  • perhatian.

Jangan fikirkan bagaimana mengembangkan kesedaran.

Penting untuk memahami pada waktunya bahawa ada setiap peluang kejayaan. Semua sumber yang anda perlukan ada di tangan anda. Masih ada masa dan kekuatan yang cukup untuk membuat sedikit. Tenang saja dan libatkan diri dengan minat dalam kerja - pertolongan akan datang dengan sendirinya, berhati-hatilah.

Cuba cari kepercayaan yang membolehkan anda bebas dari persekitaran agresif luaran dan belajar membenamkan diri pada masa ini. Ia sangat tidak rasional, hebat, tetapi penting untuk anda mempercayainya, dan hasilnya tidak akan lama lagi. Keyakinan dan ketenangan diri akan berkembang, yang dapat menjadi asas kuat untuk berkonsentrasi.

Sekiranya anda menghadapi sesuatu yang bersempadan dengan PTSD, atau bahkan dengannya, lebih baik berjumpa pakar. Ini akan membolehkan anda membawa diri anda ke keadaan neutral, keseimbangan yang akan membantu anda bergerak maju secara dinamik. Walaupun begitu, walaupun untuk kes yang kompleks, beberapa teknik sesuai, yang akan dibincangkan di bawah..

Apa kaitan minat dengannya?

Apabila persiapan selesai dan anda merasakan kekuatan untuk bergerak, inilah masanya untuk memahami wahyu berikutnya. Asas perhatian adalah minat. Minat langsung yang tulen. Kadang-kadang dia dapat mengimbangi banyak kekurangan mental dan meletakkan individu biasa setaraf dengan intelektual dalam bidang apa pun..

Walaupun anda mempunyai tujuh rentang di dahi anda, masalah, kerengsaan dan apatis dapat membuat anda bisu dan tidak mampu untuk sementara waktu. Segala-galanya dari fakta bahawa tidak ada titik penerapan kepentingan. Apabila topik atau pelajaran menjadi sangat menyeronokkan, sambungan saraf anda secara automatik menangkap gelombang yang betul. Semoga ahli sains saraf, ahli neuropatologi dan ahli neuropatologi yang lain memaafkan kita, tetapi kita cuba menerangkannya dalam bahasa mudah.

Dengan kata lain, bekalan darah ke otak, isyarat elektrik di dalamnya - semuanya mula berfungsi dengan optimum sebaik sahaja anda membuang masalah dan menyesuaikan dengan hiburan yang menyenangkan. Sudah tentu, ini bukan menonton siri TV, tetapi aktiviti yang produktif, pengurusan masa untuk membantu. Ya, kerja mental boleh dan semestinya menarik dan menggembirakan, jika tidak, kita akan sedikit berbeza dengan haiwan.

Minat membantu mengekang dari kesibukan dan fokus pada kerja tanpa latihan tambahan dan menari dengan rebana.

Cara melatih kesedaran

Kaedah 1 - Keyakinan

Ini adalah tugas pertama anda untuk hari ini - cubalah merasa baik tanpa sebab. Adakah kaki dan lengan anda di tempat? Baik. Mata utuh, jari menulis? Hebat. Mempunyai bumbung di atas kepala dan makanan di dalam peti sejuk? Hebat sekali! Sekarang tarik nafas dalam-dalam, tarik nafas dan rasakan seperti orang yang paling kaya dan menjanjikan di planet ini..

Sekarang kerana laut seluas lutut dan gunung-ganang berada di bahu jalan, anda dapat mengetepikan kebimbangan, menangguhkan kegatalan dan membahagiakan diri dengan senang hati dalam mempelajari sesuatu topik atau melaksanakan tugas - bergantung kepada apa yang anda perolehi untuk mencari nafkah atau apa yang dianggap sebagai pengembangan diri untuk anda.

Pada satu ketika, anda akan mendapati diri anda berfikir bahawa anda menyusun kategori kompleks di rak di kepala anda, seperti seorang guru besar. Walaupun anda tidak bersinar di Olimpik, peningkatan perhatian dan, secara tidak langsung, tahap kecerdasan dapat dicapai melalui perendaman dan rasa ingin tahu. Terdapat hipotesis bahawa tidak ada orang yang malas atau berfikiran sempit - ada didikan yang tidak menanamkan minat terhadap perkara baru. Jadi seorang lelaki berbohong, menimbulkan masalah yang sama di sepanjang rangkaian rangkaian saraf tertutup dari hari ke hari.

Kaedah 2 - but semula

Cara lain bukanlah teknik yang bebas, tetapi persiapan untuk membentuk mood dan minat yang diinginkan, yang telah kita bicarakan di atas. Ini mengenai meditasi. Ini adalah cara yang baik untuk mengalihkan perhatian dan menghantar pemikiran yang tidak perlu ke pinggiran..

Sangat pelik apabila melihat model karikatur duduk dalam kedudukan teratai, mensimulasikan meditasi. Anda harus menjadi seorang guru yang sangat tercerahkan agar tidak terganggu oleh kaki kebas dan tangan yang mati rasa, dipusingkan dengan cara khas agar sesuai dengan lutut. Mungkin sebilangan pembaca telah mencapai tahap perkembangan yang serupa, tetapi kami akan berusaha memberi tumpuan kepada khalayak yang lebih sederhana dan banyak..

Anda tidak boleh mencari tipu muslihat atau mistik dalam meditasi - ini adalah teknik mudah untuk menarik kembali perhatian anda. Pose relaksasi maksimum sangat sesuai untuknya. Berbaring di punggung, lengan di sepanjang badan atau terentang, kaki lurus. Sebilangan orang suka membuang tangan ke belakang kepala mereka. Dalam yoga moden, ini disebut Shavasana atau "mayat pose". Ia cukup cukup daripada berpusing ke pretzel dan berdiri di atas kepala anda.

Pilih masa, lebih baik dua jam berturut-turut, di mana tidak ada yang akan mengganggu anda. Berbaring, tutup mata dan mula merasakan sensasi putus badan. Anda perlu menumpukan perhatian pada kelonggaran berterusan. Seseorang hanya perlu memerhatikan bagaimana lengan dan kaki menjadi tidak berat, pancaindera berhenti menangkap dunia luar. Perhatikan keterasingan anda dan semacam penolakan untuk berpartisipasi pada saat ini, tunduk pada ringan.

Mudah tidur dalam prosesnya, dan itu tidak buruk. Sebenarnya, ini adalah kaedah terbaik untuk memutuskan sambungan dengan cepat. Setelah tidur sebentar atau meditasi yang mendalam, anda akan melihat bahawa pemikiran yang berputar di kepala anda sebelumnya telah reda dan menjadi kabur. Tangkap keadaan kapal kosong dan cepat isi dengan menarik, sekering berfungsi.

Yang mengejutkan, melalui beberapa lapisan kelonggaran dan gangguan, kebalikannya dicapai - fokus dan perhatian..

Setelah anda mengetahui cara memasuki keadaan rendaman berdasarkan ketenangan dan minat, masuk akal untuk membicarakan teknik memperkukuhkan kemahiran menumpukan perhatian. Mengenai apa yang banyak diperdebatkan dalam perjalanan.

Kaedah 3 - membaca laju

Di antara teknik untuk memusatkan perhatian, perlu disoroti sesuatu yang tidak berkaitan langsung dengan topik, tetapi berkait rapat. Ini adalah teknik membaca laju. Cubalah untuk menguasai kemahiran ini, dan kesadaran akan terserlah dengan kemampuan yang sangat baik untuk menutup banyak lapisan maklumat berkali-kali lebih cepat daripada sebilangan besar orang..

Biasanya, belajar membaca kelajuan bermula dengan jadual Schulte. Ini adalah jadual segi empat di mana nombor terletak di sel bersebelahan yang berasingan. Mereka tidak diulang, semua nombor berbeza. Sel boleh terdiri daripada pelbagai bentuk dan saiz. Seseorang mesti secara konsisten mencari nombor yang mengikuti satu sama lain dalam barisan semula jadi, tanpa mengalihkan pandangan dari tengah meja. Maksudnya, anda perlu melihat nombor dengan penglihatan periferal anda. Pada mulanya semuanya kelihatan kabur, tetapi kemudian penglihatan akan memperoleh "sapuan" yang besar.

Adalah berguna untuk memuat turun aplikasi untuk mengajar membaca kelajuan ke telefon bimbit anda. Di dalamnya anda tidak hanya bekerja dengan jadual, tetapi juga, langkah demi langkah, dengan menggunakan contoh paling mudah, anda akan belajar mengikuti teks yang bergerak dengan kecepatan yang semakin meningkat. Latihan untuk menghafal nombor pelbagai digit dengan cepat juga disediakan. Ini semua adalah latihan yang bagus untuk perhatian..

Penanda

Jadi, untuk meringkaskan, mari kita ulangi perkara utama:

  • Kesadaran bukanlah hak prerogatif genius dan saintis, tetapi keperluan mendesak bahkan dalam kehidupan seharian. Berhati-hati untuk meningkatkan kemahiran menumpukan perhatian anda.
  • Sekiranya ada sesuatu yang mengganggu anda secara sistematik, cari tahu apakah itu gangguan. Sebelum anda mula bersenam, atasi halangan kesedaran dan program negatif. Mungkin perlu untuk menghilangkan trauma psikologi lama.
  • Belajar untuk menjauhkan diri dari rangsangan luaran, mencari keyakinan dan ketenangan dalam diri anda. Lakukan perkara yang anda suka, membangkitkan emosi positif, tetapi secara sederhana. Menjalinkan hubungan antara perkara-perkara ini dan aktiviti produktif agar pekerjaan dikaitkan dengan kesenangan..
  • Berlatih teknik meditasi dan relaksasi.
  • Menguasai kemahiran membaca laju - ia akan meningkatkan tumpuan perhatian, sekaligus memberi anda kuasa besar baru.

Bagaimana anda dapat meningkatkan tumpuan dengan cepat dan berkesan

Pekerja budaya, sains dan seni yang cemerlang tidak akan dapat mencapai kejayaan tersebut sekiranya mereka tidak tahu menumpukan perhatian pada pekerjaan mereka. Walau bagaimanapun, kemampuan untuk berkonsentrasi juga diperlukan oleh orang biasa - pekerja pejabat, pekerja bebas, pelajar, dan juga pelajar yang lebih muda. Pertimbangkan Bagaimana Meningkatkan Kepekatan.

Pemakanan dan rutin harian

  1. Penyelidikan menunjukkan bahawa keupayaan untuk menumpukan perhatian sangat bergantung pada rehat. Sekiranya anda merasa letih, pemikiran akan terganggu. Tidur dan bangun pada waktu yang sama, berehat 7-8 jam setiap hari (tetapi jangan tidur berlebihan pada hujung minggu - ini akan mematahkan bioritme anda dan membuat anda malas).
  2. Kaji semula diet harian anda. Pemakanan harus seimbang. Makan berlebihan yang kerap akan membuatkan anda merasa mengantuk dan lambat. Makanan sihat (protein daging tanpa lemak, ikan, makanan asid laktik, jus segar) bersama dengan tidur yang mencukupi meningkatkan keupayaan untuk fokus.
  3. Membekalkan oksigen ke badan anda. Sebilangan besar darah yang mengangkut oksigen berada di bahagian bawah badan sebelum sampai ke otak, menjadikannya lebih sukar untuk berkonsentrasi. Untuk mengatasi masalah ini, tinggalkan tempat kerja anda lebih kerap, regangkan kaki anda dan berjalan lebih banyak. Dapatkan senaman ringan. Mengudarakan kawasan tempat anda berada secara berkala.
  4. Status kesihatan sangat menentukan kemampuan untuk berkonsentrasi. Dengan keletihan, penyakit, dan ketidakselesaan yang berterusan, sukar untuk menumpukan perhatian. Dapatkan pemeriksaan perubatan secara berkala, ambil rejimen vitamin, dan bersenam - contohnya, jalankan pada waktu pagi atau mendaftar ke kolam renang.

Latihan

Otak dapat disebut otot, dan setiap otot dapat menerima latihan dan pengembangan. Dengan melakukan senaman untuk meningkatkan daya tumpuan, anda akan mengembangkan "otot" yang sesuai yang akan membantu anda untuk fokus pada aktiviti semasa dengan mudah dan sederhana. Kami memberikan petua bagaimana meningkatkan kesedaran. Ia berguna untuk orang dewasa dan kanak-kanak..

1. Meditasi

Meditasi meningkatkan keupayaan anda untuk menumpukan perhatian. Sekiranya anda bermeditasi setiap hari selama 10-15 minit, maka setelah beberapa minggu anda akan melihat bagaimana menjadi lebih mudah untuk berkonsentrasi pada saat yang tepat..

2. Membaca

Kaedah yang berkesan untuk belajar menumpukan perhatian, dan juga untuk meluahkan pemikiran anda secara sederhana dan jelas, adalah dengan membaca cerpen dan menceritakannya lebih jauh. Baca catatan ringkas di surat khabar dan cuba nyatakan intinya.

Selanjutnya rumit tugas: baca buku selama 15-20 minit, dan kemudian tuliskan di atas kertas apa yang anda ingat darinya. Pada mulanya, banyak butiran kecil akan hilang dari ingatan anda, tetapi pada masa akan datang anda dapat menceritakan secara terperinci semua yang anda baca. Tanda bahawa anda mempunyai kepekatan yang sangat baik - penjualan semula terperinci.

Terdapat satu lagi variasi latihan: baca ayat kecil dan tulis semula perkataan demi perkataan dari ingatan. Lama kelamaan, tambahkan ayat yang lain, kemudian yang ketiga. Ia melatih dan menghafal.

3. Kawal keinginan dan emosi anda

Emosi dan keinginan kita, terutama yang sesaat, hampir tidak terkawal. Tetapi jika anda belajar mengawalnya, keupayaan anda untuk berkonsentrasi akan meningkat dengan ketara..

Apabila anda selalu gugup ketika mendengar berita buruk atau percakapan serius, kawal diri anda dan cegah diri anda daripada merasa cemas dan terkejut. Kawalan diri seperti ini akan membantu anda dalam semua bidang kehidupan anda - bukan hanya bekerja. Jika, sebagai contoh, anda makan makanan yang sihat dan tiba-tiba ingin menikmati makanan ringan, jangan biarkan keinginan itu mengambil alih anda - jangan terkawal..

4. Berfokus pada tidur

Satu cadangan untuk mereka yang sering mengalami masalah tidur. Kaedah ini akan membantu bukan sahaja meningkatkan kepekatan, tetapi juga melegakan insomnia. Duduk di kerusi, letakkan segelas air di hadapan anda. Fikirkan betapa tenangnya dia, dan bayangkan ketenangannya disebarkan kepada anda. Anda akan segera menyedari betapa santai dan anda mempunyai keinginan untuk tidur..

Anda juga dapat membayangkan diri anda sebagai benda mati - misalnya, dahan dari pokok, yang terletak dengan tenang di hutan yang tenang..

5. Berfokus pada proses dalam badan

Berbaring dan berehat. Tumpukan pada degupan jantung anda, bayangkan bagaimana ia membawa darah ke semua organ - ke hujung jari anda.

6. Fokus pada bau

Semasa anda berjalan, tumpukan perhatian pada bau - contohnya, aroma bunga ketika anda berjalan melewati tempat tidur bunga. Selepas itu, pilih bau tertentu dan cuba memusatkan perhatian anda secara eksklusif kepadanya, membuang pemikiran dan perasaan yang luar biasa..

Ubat-ubatan

Bagaimana untuk meningkatkan daya tumpuan anda? Terdapat beberapa produk farmasi yang berkesan yang hampir tidak mempunyai tindak balas sampingan atau ia kecil..

  1. Glycine adalah ubat yang popular, terutama di kalangan pelajar. Ia melegakan tekanan dan peningkatan kegembiraan saraf, meningkatkan prestasi otak.
  2. Ingatan Vitrum disarankan untuk diambil sekiranya berlaku kemerosotan kemampuan intelektual dan perhatian. Ubat herba ini menyuburkan otak dengan oksigen, meningkatkan peredaran darah dalam organ ini..
  3. Undevit - dragee berdasarkan kompleks vitamin A, B, C, E, P, menghasilkan kesan serba boleh.
  4. Aminalon mengembalikan proses saraf dan membuang toksin dari badan yang terbentuk di otak.
  5. Bilobil disyorkan untuk insomnia dan kecerdasan menurun, serta untuk menghilangkan rasa takut dan kegelisahan. Ubat ini meningkatkan bekalan oksigen ke otak.
  6. Intellan adalah ubat herba untuk kemurungan, kecacatan intelektual dan kealpaan.
  7. Ginkgo biloba disyorkan untuk ingatan dan perhatian, untuk insomnia dan pening.

Cadangan umum

Kami akan memberikan nasihat praktikal mengenai cara meningkatkan perhatian dan tumpuan.

1. Jangan disembur pada beberapa perkara pada masa yang sama

Ramai yang cuba menumpukan perhatian untuk menyelesaikan tugasan di komputer, semasa bercakap dengan pelanggan di telefon dan mendengar rakan sekerja. Akibatnya, ketiga-tiga perkara itu tidak diselesaikan sepenuhnya: otak tidak mempunyai masa untuk melihat sebilangan maklumat dan memprosesnya pada masa yang sama. Di samping itu, dia terbiasa beralih dari satu tugas ke tugas lain, yang secara beransur-ansur memperburuk konsentrasi pada umumnya. Selesaikan satu tugas hingga akhir dan kemudian teruskan ke tugas seterusnya.

Nasihat yang sama berlaku untuk tugas kecil. Anda tidak boleh mula membaca buku baru tanpa menyelesaikan buku sebelumnya..

2. Membina Ketahanan terhadap Gangguan

Pada bila-bila masa, kejadian mungkin berlaku yang akan mengalihkan perhatian anda. Walaupun anda terlupa sebentar mengenai karya semasa, tumpukan perhatian lagi. Biarkan gangguan berlalu.

Perkara yang sama berlaku untuk masalah hidup. Sekiranya anda selalu memikirkan masalah, anda tidak akan dapat menumpukan perhatian pada tugas dengan betul. Dalam kes ini, kaedah visualisasi akan membantu: bayangkan bahawa semua masalahnya adalah gunung yang tinggi, dan kemudian mengurangkannya dengan ukuran batu. Pilihan lain adalah mengemukakan masalah secara kiasan (misalnya, dalam bentuk bintik hitam), mengurangkannya dan membuangnya secara simbolik. Ini akan membantu anda menyelesaikan tugas..

3. Jeda dari semasa ke semasa.

Sukar untuk menumpukan perhatian pada satu perkara untuk masa yang lama. Anda boleh menjadi lebih produktif apabila anda berehat seketika untuk memberi peluang kepada otak anda untuk berehat. Selepas 2-3 jam bekerja, terganggu selama 15 minit: pergi ke luar, makan makanan ringan, berbincang dengan rakan sekerja mengenai topik abstrak. Jadi otak akan dapat memproses maklumat dengan lebih baik, dan tahap kepekatannya akan menjadi yang terbaik..

4. Cuba pastikan tempat kerja anda selesa dan praktikal

Meja kerja yang selesa betul-betul meningkatkan produktiviti. Pilih ketinggian kerusi yang optimum, atur pencahayaan yang betul, duduk tegak dan jaga jarak antara mata anda dan skrin monitor pada jarak 50-80 cm.

Pastikan kawasan kerja anda kemas. Jadual harus mengandungi hanya bahan-bahan yang diperlukan untuk tugas semasa..

5. Bekerja mengikut rancangan

Sebelum memulakan kerja, buat rancangan tindakan terperinci. Ini akan membuat anda teratur dan menjimatkan banyak masa, kerana anda tidak akan terganggu dengan melayari Internet, menghantar teks dan memeriksa surat..

Perancangan akan mengelakkan banyak tekanan yang menyebabkan terlalu banyak kerja kerana tekanan berterusan. Ini membantu meningkatkan fokus pada projek yang sedang dijalankan.

6. Tetapkan matlamat untuk diri sendiri

Matlamat menjadikannya lebih mudah untuk menyelesaikan tugas - perhatian tidak lagi tersebar di sepele. Sebelum menyelesaikan tugasan, tetapkan matlamat dan tentukan jangka masa yang diperuntukkan untuknya. Matlamatnya boleh menjadi jangka pendek atau jangka panjang.

7. Libatkan diri anda dalam tugasan

Motivasi adalah apa yang membolehkan anda mengatasi pekerjaan dengan cepat, mudah dan suka bermain, memberi makna. Cuba cari sesuatu yang menarik dan berguna untuk diri anda dalam apa jua tugas.

Salah satu cara termudah untuk berminat dalam pekerjaan adalah dengan bersaing dengan diri sendiri. Sekiranya pada masa lalu anda menghabiskan dua jam untuk tugas tertentu, hari ini cuba selesaikannya dalam satu setengah.

8. Latih memori anda

Memori yang sangat baik membolehkan anda beroperasi dengan maklumat pada tahap tinggi. Salah satu latihan yang paling berkesan untuk melatih memori adalah: setiap malam sebelum tidur, luangkan 10-15 minit untuk mengingati hari terakhir dengan terperinci. Setelah beberapa bulan, anda akan kagum dengan hasil yang dicapai. Latihan yang kuat ini juga membantu mengembangkan pemerhatian..

Terdapat beberapa petua untuk mereka yang bekerja dari rumah.

  1. Persekitaran rumah santai, tetapi jangan bekerja di tempat tidur. Ini adalah tempat untuk berehat, bukan untuk kerja yang fokus. Semasa anda tidur dengan komputer riba, anda cuba memaksa otak melakukan dua perkara pada masa yang sama - tidur dan bekerja, yang sangat tidak produktif..
  2. Sekiranya anda sering terganggu di rumah, pergi bekerja di tempat yang tenang dan tidak sesak, seperti ruang kerja atau perpustakaan, di mana faktor yang paling menjengkelkan..
  3. Tentukan jam berapa produktiviti anda berada pada tahap terbaik dan bila anda merasa mengantuk dan lesu. Sebagai contoh, jika prestasi tinggi diperhatikan pada waktu pagi dan petang, maka tinggalkan tugas yang tidak memerlukan banyak tekanan mental pada hari tersebut..
  4. Menghilangkan penundaan. Lakukan tugas dengan segera - minat akan muncul sedikit kemudian. Langkah pertama adalah yang paling sukar, tetapi semuanya akan berjalan seperti jam. Anda tidak harus menangguhkan kerja selama berjam-jam menunggu inspirasi..
  5. Ikuti peraturan "lima lagi". Ini boleh berupa lima halaman teks atau buku, lima minit mempelajari sesuatu, dan lain-lain. Peraturan ini akan membantu anda dalam situasi ketika anda merasa bahawa anda akan terganggu tidak lama lagi..

Walaupun keputusan awal kelihatan tidak mencukupi untuk anda, jangan berhenti berusaha sendiri. Keupayaan untuk menumpukan perhatian berkembang dan bertambah kuat selama beberapa bulan.