Utama > Hematoma

5 petua mudah untuk meningkatkan prestasi mental pada kanak-kanak dan orang dewasa

Otak manusia adalah sistem sel saraf yang kompleks (neuron). Maklumat dari satu neuron ke neuron dihantar melalui pemancar kimia - neurotransmitter (khususnya endorfin, dopamin, dll.). Terdapat salah tanggapan bahawa hanya sebahagian kecil otak manusia yang terlibat..

Sebenarnya, otak setiap orang selalu berfungsi sepenuhnya, tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa had telah tercapai dan otak tidak dapat dikembangkan. Pada seseorang yang terlibat dalam pengembangan diri, neuron baru terbentuk, dan hubungan baru di antara mereka - ini akan menjadi pengembangan kecerdasan.

Ilmu pengetahuan moden mengatakan bahawa kemampuan berfikir seseorang 50% bergantung pada faktor genetik, iaitu separuh dari potensi kecerdasan diletakkan oleh ibu bapa - ini adalah jenis watak, sekumpulan neuron, neurotransmitter. Pada usia 5 tahun, seorang kanak-kanak telah membentuk satu set neuron dan hubungan antara mereka, yang kebanyakannya akan kekal bersamanya seumur hidup. Dan banyak bergantung kepada bagaimana ibu bapanya akan membesarkannya, dan ketika dia dewasa - dan dia sendiri.

Matlamat banyak orang yang ingin menjadi berjaya adalah untuk merealisasikan sepenuhnya kemampuan, potensi mereka. Dan kaedah paling pasti untuk mencapai matlamat ini adalah terus berusaha meningkatkan kecerdasan anda. Sesiapa yang akan secara aktif mengusahakan pengembangan kemampuan berfikir mereka akan dapat mengubah diri mereka secara radikal dalam setahun..

Jadi bagaimana anda membuat otak anda bekerja keras? Memang, di dunia kita, di mana persaingan berkuasa, bukan yang terkuat yang menang, tetapi yang paling pintar, giat dan pandai..

Meningkatkan kemampuan mental anda tidak menjadi masalah - pasti ada keinginan dan kesabaran. Sudah tentu, kita tidak mungkin menjadi Einstein, Tesla, Edison atau Elon Musk kedua - ini adalah personaliti-nugget yang luar biasa. Tetapi dengan melibatkan diri dalam pengembangan diri, kita akan memastikan bahawa otak kita mempunyai keupayaan yang tidak kita ketahui..

Sudah tentu, banyak orang ingin menjadi genius dengan mudah dan cepat, tanpa banyak usaha. Sekarang terdapat banyak buku mengenai pengembangan kemampuan berfikir, misalnya Stanislav Müller “Menjadi seorang yang genius! Rahsia pemikiran super "dari siri" Ahli psikologi saya sendiri ", tetapi kebanyakan orang terlalu malas untuk membacanya.

Bagi mereka, jalan keluarnya adalah pil ajaib seperti yang tidak sengaja masuk ke protagonis filem Amerika Fields of Darkness (2011) dengan Bradley Cooper dalam peranan utama. Dengan pil ini, otak penulis New York yang gagal mula bekerja dengan kekuatan yang luar biasa, dan wira yang tertekan berubah menjadi pemain pasaran saham genius dengan prospek yang hebat. Tetapi tanpa pil, dia bukan apa-apa. Di samping itu, ternyata pil indah yang meningkatkan fungsi otak mempunyai kesan sampingan yang serius..

Walaupun wira mencari jalan keluar dari situasi sukar ketika dia jatuh, kita lebih baik menggunakan akal sehat dan melakukan latihan untuk mengembangkan kecerdasan. Agar otak berfungsi, ia perlu dimuat, tetapi latihan harus menarik, bukan monoton. Jika tidak, kita secara tidak sedar akan menghindarinya dengan menunda-nunda. Dan latihan hanya akan memberikan hasil apabila mereka menjadi kebiasaan..

Apa itu IQ

Pada tahun 1912, ahli psikologi Jerman Wilhelm Stern memperkenalkan konsep "kecerdasan kecerdasan" - IQ. Ini ditentukan menggunakan pelbagai ujian dengan tugas-tugas yang meningkatkan kerumitan. Maksudnya adalah 100. Nilai 70 memenuhi syarat sebagai keterbelakangan mental.

Kecerdasan tidak bermaksud jumlah pengetahuan yang dikumpulkan oleh seseorang, tetapi kemampuannya untuk mengingat dan menganalisis maklumat baru, serta dapat menggunakannya untuk menyelesaikan tugas-tugas berikutnya..

American Andrea Kuszewski adalah doktor perunding dan pakar terapi tingkah laku. Dia bekerja dengan kanak-kanak dengan autisme yang mengalami gangguan kognitif. Salah satu pesakit pertamanya adalah seorang budak lelaki dengan keterbelakangan mental: IQnya menunjukkan keterbelakangan mental yang kecil. Setelah tiga tahun mengajar membaca, matematik, kemahiran bermain, komunikasi mengikut kaedah yang dia kembangkan, IQnya adalah 100. Kejayaan yang sama dalam pengembangan kecerdasan diperhatikan pada kanak-kanak lain yang mengalami gangguan kognitif dengan mana kelas dijalankan.

Akibatnya, jika anak-anak dengan masalah pembelajaran dapat berkembang dengan cepat, maka rata-rata orang yang tidak menghadapi masalah seperti itu, dan kad yang ada di tangan.

Andrea Kuszewski membuat kesimpulan berikut:

  • kepintaran dapat dilatih;
  • semakin banyak anda melatihnya, semakin baik hasilnya;
  • untuk mengembangkan kecerdasan dalam kekuatan semua orang, tanpa mengira tahap kemampuan awalnya.

Kami mengembangkan kemampuan mental

1. Mencari inovasi

Semua genius biasanya adalah orang yang berpengetahuan - orang yang berpengetahuan luas dalam banyak bidang kehidupan. Sebagai contoh, Leonardo da Vinci bukan sahaja seorang seniman berbakat, tetapi juga seorang penulis, pemuzik, saintis dan penemu.

Orang yang berusaha mengembangkan kecerdasan mereka harus terbuka terhadap segala yang baru: pengetahuan, aktiviti, peristiwa. Lagipun, setiap aktiviti baru menyumbang kepada pembentukan sambungan baru - sinapsis yang menghubungkan satu neuron dengan selebihnya dan melalui mana mereka bertukar impuls.

Penghasilan dopamin, hormon neurotransmitter yang merangsang pembentukan neuron baru dan menyumbang kepada peningkatan motivasi, juga secara langsung bergantung pada inovasi yang mencetuskan proses ini..

Sesiapa yang ingin memiliki IQ yang tinggi tidak boleh berfikir bahawa setelah menamatkan pengajian di universiti, anda boleh melupakan pembelajaran selamanya, kerana ini adalah jalan langsung untuk merosot. Oleh itu, kita tidak berhenti mencari makanan baru untuk minda: kita belajar sains baru, bahasa baru, mendaftar dalam kursus - misalnya, melukis, bermain gitar, tarian Amerika Latin, melakukan sukan baru, meneruskan perjalanan untuk pengalaman baru.

Nilai untuk pengembangan kebolehan berfikir tidak begitu banyak pengetahuan itu sendiri, tetapi proses pembelajaran itu sendiri.

2. Mencabar diri kita sendiri

Banyak yang telah diperkatakan mengenai faedah permainan pendidikan untuk otak yang melatih memori dan tumpuan: poker, preferensi, catur, backgammon, permainan komputer seperti Tetris, Sudoku.

Benar, ahli psikologi yang berurusan dengan perkembangan kecerdasan menasihatkan, setelah mencapai penguasaan dalam satu permainan, teruskan ke permainan berikutnya. Bagaimanapun, otak, setelah memahami cara bermain, misalnya, Sudoku, mulai malas, sementara sambungan sinaptik baru tidak lagi terbentuk dengan begitu aktif. Agar otak dimuat dan terus bekerja keras, anda perlu sentiasa menyimpannya dalam keadaan sukar..

3. Belajar berfikir secara kreatif

3.1. Kami mengembangkan pemikiran kreatif, keupayaan untuk mencipta idea asli dan berfikir di luar kotak.

Sebagai contoh, kita mengambil masalah tertentu dan mencari antara 10 hingga 20 cara untuk menyelesaikannya, terutamanya tanpa membatasi imaginasi kita. begitu,

  • kami terperangkap di jalan oleh hujan lebat, tidak ada payung, jauh dari rumah, dan hujan, kemungkinan besar, untuk waktu yang lama;
  • kita tergesa-gesa ke mesyuarat penting, dan tumit kita tiba-tiba pecah;
  • dompet dengan wang dan kad kredit hilang, dan kami berada di bandar yang pelik;
  • kami dijemput ke pesta di mana kami tidak mengenali sesiapa kecuali nyonya rumah, yang dipanggil segera untuk bekerja;

3.2. Selepas menonton filem, kami muncul dengan nama kami sendiri;

3.3. Kami membuka mana-mana buku dan menulis 10 perkataan daripadanya, diambil secara rawak. Dan sekarang kita akan berusaha mencari hubungan antara mereka dan membuat cerpen 10 ayat dari mereka;

3.4. Kami membayangkan diri kita sebagai arkitek, di mana pelanggan telah menetapkan tugas untuk merancang rumah. Rumah itu tidak mudah: projek itu harus menggambarkan 10 perkataan yang diciptakan oleh pelanggan: ikan, walnut, bata, kucing, air, dll. kolam, dll.;

3.5. Kami memilih objek yang kami suka di dalam ruangan, dan kami memilih 5 kata sifat yang paling sesuai dengannya. Contohnya, oren berair, Sepanyol, oren, sedap, manis. Dan 5 kata sifat yang paling sesuai untuknya: kucing, kasar, selendang, berumput, berawan;

3.6. Lukiskan 20 salib pada sehelai kertas dan, berdasarkan masing-masing, lukiskan objek yang memberitahu kita khayalan kita: misalnya, kilang, panci, capung, papan catur. Sebagai ganti salib sebagai templat untuk gambar masa depan, anda boleh melukis bulatan atau dua garis tegak lurus.

4. Kami tidak mencari jalan mudah

Kemajuan menjadikan banyak tugas lebih mudah bagi kita, tetapi otak kita, tanpa tekanan, santai pada masa yang sama. Sebagai contoh, ambil kalkulator, yang berjaya kita lupakan bagaimana melakukan operasi aritmetik termudah di kepala atau di atas kertas.

Atau GPS untuk membantu anda menavigasi kawasan. Mereka yang terbiasa dengannya akhirnya mendapati bahawa mereka tidak lagi dapat melakukannya tanpanya, sehingga mereka kehilangan rasa orientasi mereka sendiri.

Program terjemahan juga telah dibuat untuk menolong kita, yang pada masa yang sama memperburuk pengetahuan kita tentang bahasa, kerana mereka melucutkan kesempatan dari otak untuk berlatih di dalamnya..

Teknologi menjadikan hidup lebih mudah, tetapi prestasi kognitif menderita kerana otak memerlukan latihan. Sudah tentu, anda tidak perlu melepaskan manfaat peradaban dan produk teknologi moden, tetapi kadang-kadang anda harus memberi otak anda bekerja agar tetap dalam keadaan baik..

5. Berkomunikasi di rangkaian

Rangkaian sosial seperti Twitter, Google+ dan lain-lain memungkinkan untuk berhubung dengan banyak orang baru. Persekitaran yang berbeza, pengetahuan dan idea baru membuka peluang baru dan membolehkan anda melihat masalah anda sendiri dari sudut pandangan yang berbeza, mencari cara baru untuk menyelesaikannya. Dalam pengembangan kecerdasan, peranan kecerdasan kolektif tidak dapat disangkal lagi.

Mengapa ingatan dan kecerdasan terganggu - penyebab demensia

Gangguan ingatan dan kecerdasan adalah keadaan yang ditakrifkan oleh istilah demensia, iaitu demensia. Definisi keadaan ini dianggap sebagai penurunan fungsi intelektual seseorang berkaitan dengan tahap masa lalu mereka, yang menyebabkan masalah dalam kehidupan seharian pesakit..

Penurunan fungsi intelektual dalam demensia tidak terhad kepada ingatan sahaja. Sekurang-kurangnya satu fungsi lain terganggu: orientasi, pemikiran, atau pertimbangan. Gangguan ingatan dan kecerdasan adalah perkara biasa pada usia tua..

Penyebab gangguan ingatan dan kecerdasan

Penyebab gangguan ingatan dan kecerdasan yang paling biasa adalah penyakit degeneratif pada sistem saraf dan vaskular..

Proses degeneratif yang perlahan, hanya menyimpang sedikit dari penuaan normal, boleh menyebabkan gangguan ingatan yang berkaitan dengan penuaan, juga disebut pelupa senile jinak atau gangguan kognitif ringan.

Kerosakan ingatan dan kecerdasan boleh menjadi kecil dan berterusan, tetapi juga dapat mendalam. Dalam kes pertama, gangguan ini hanya terbatas pada ingatan, dan yang kedua, gangguan ingatan juga disertai dengan gangguan fungsi intelektual secara beransur-ansur. Pelanggaran ini menjadikan pesakit tidak dapat melakukan tugasnya dan juga melakukan aktiviti harian..

Punca demensia lain: Penyakit Alzheimer, demensia frontotemporal, penyakit serebrovaskular, penyakit Parkinson, penyakit Wilson, kecederaan otak, tumor otak, epilepsi, jangkitan sistem saraf pusat, sklerosis berganda, penyakit Creutzfeldt-Jakob dan palsi supranuklear, penyakit Gangguan Huntington dan metabolik (penyakit tiroid, penyakit Cushing, kegagalan hati dan ginjal, kekurangan vitamin).

Gejala gangguan ingatan dan kecerdasan

Tanda awal demensia yang paling biasa adalah kemurungan. Seiring berjalannya waktu, proses demensia berlangsung: terdapat lupa nama-nama objek, nama orang yang disayangi merawat seseorang, kesukaran menjaga penampilan yang baik.

Komplikasi demensia yang ketara, pada peringkat kemudian, adalah sindrom delusi. Selama itu, pesakit terpaku pada apa yang pertama kali terlintas di fikirannya, meyakinkan orang lain bahawa dia sedang dirompak atau dihancurkan oleh barang-barangnya, sentiasa menyusun semula objek.

Masa demensia yang paling sukar adalah mati rasa, di mana seseorang mengalami kesukaran berjalan, keupayaan untuk bercakap dan mengawal tindakan fisiologi hilang. Komplikasi tempoh ini boleh menjadi tingkah laku agresif dan menjerit.

Rawatan gangguan ingatan dan kecerdasan

Rawatan bergantung kepada penyebab demensia. Mati rasa dianggap boleh dibalikkan dalam 10% kes. Sekiranya terdapat gejala demensia, anda harus berjumpa dengan pakar neurologi. Apabila keadaan ini disertai oleh gejala psikiatri, berjumpa juga dengan pakar psikiatri.

Rawatan demensia adalah gejala. Pesakit ditetapkan inhibitor kolinesterase, yang menyebabkan rangsangan reseptor asetilkolin. Juga digunakan adalah ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah melalui saluran otak, seperti, misalnya, ubat dengan vinpocetine atau vincristine (ergot alkaloid), serta lesitin, persiapan dengan ekstrak daun ginkgo, akar ginseng atau daun licorice. Ubat ini digunakan sebagai bahan tambahan.

Pengawalan dan rawatan hipertensi yang berkesan, penggunaan ubat antiplatelet (asid acetylsalicylic) dan antikoagulan juga penting..

Perkembangan kemampuan mental pada orang dewasa: latihan dan cadangan. Pembangunan kecerdasan: kaedah berkesan untuk setiap hari

Perkembangan kemampuan mental pada orang dewasa: latihan dan cadangan. Pembangunan kecerdasan: kaedah berkesan untuk setiap hari

Hari Rabu mengukur IQ anda

Biarkan ujian IQ menjadi pelatih otak pada hari Rabu. Bagaimanapun, mereka dapat dilakukan bukan hanya untuk mengukur tahap perkembangan mental dan IQ anda, tetapi juga untuk tujuan latihan intelektual..

Tetapi ujian ini biasanya diselesaikan dalam masa yang ditetapkan. Oleh itu, pertama-tama anda perlu melihat berapa banyak masa yang diperuntukkan untuk menyelesaikan masalah tugas yang dicadangkan. Kemudian masakan masa dan mulakan ujian.

Ngomong-ngomong, menetap waktu, anda dengan itu menetapkan bar tertentu untuk masa depan. Simpan rekod dengan masa yang anda temui sehingga lain kali anda dapat membandingkan hasil lama dengan yang baru dan mengesan kemajuan anda.

Apakah jenis kecerdasan

Dalam soal kemampuan mental, harus diperhatikan bahawa setiap orang memiliki kecerdasan masing-masing, kerana ada sejumlah jenisnya. Ngomong-ngomong, mereka dapat dibezakan dari zaman kanak-kanak dengan cara komunikasi, minat anak, hobinya, refleksi, pertimbangan.

  1. Analitik. Keupayaan untuk menganalisis, menyusun, membandingkan maklumat, membahagikannya menjadi blok logik, mengenal pasti hubungan.
  2. Logik. Seseorang itu mampu berfikir, berfikir dan menganalisis tanpa melanggar logik formal. Jenis ini mempunyai keupayaan untuk membuat kesimpulan yang logik dan betul mengikut urutan yang sesuai..
  3. Kritikal. Menerima maklumat, seseorang menyampaikan kritikan, penilaian dan dengan mudah menghilangkan semua yang tidak perlu, tidak perlu, tidak betul. Ini adalah bagaimana pendapat yang semula jadi dan murni berkembang.
  4. Deduktif. Seseorang mengeluarkan maklumat yang berasingan dan diperlukan dari jumlah keseluruhan, aliran dan dapat merumuskannya dengan sempurna. Jenis ini dapat menggeneralisasi, mencari corak dalam hubungan maklumat dan kumpulan yang berbeza menjadi satu.
  5. Prognostik. Bakat untuk merancang, memberi amaran, membentuk peristiwa masa depan dalam pemikiran dan pada masa yang sama mengingat pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah tertentu.
  6. Pemikiran abstrak. Seseorang dapat menyelidiki proses abstrak yang paling kompleks, lebih sering ia berkaitan dengan masalah matematik, falsafah. Ini adalah keperibadian yang genius, mampu memegang formula dan proses matematik yang paling rumit di kepala mereka. Mereka dapat mengira penambahan, pendaraban dan pembahagian berbilion dalam sekejap dengan cepat..
  7. Pemikiran kreatif. Seseorang tahu bagaimana membandingkan perkara yang berbeza kepentingannya dengan pelbagai ilmu, dengan cepat membawanya ke penyebut yang sama. Orang dapat membuat, merumuskan pelbagai jenis metafora, menguraikan idea-idea kompleks dan mengurangkannya ke tahap yang dipermudah untuk pemahaman yang lebih mudah.
  8. Keupayaan untuk menumpukan perhatian. Momen ini lebih cenderung merujuk kepada mereka yang mempunyai kehendak dan disiplin yang besar, walaupun tanpa kepandaian itu tidak mungkin terjadi.

Fikiran manusia juga mempunyai sifat-sifat tertentu:

  1. Logik seni bina: setiap orang mempunyai tahap keteraturan yang berbeza dalam pemikirannya. Seseorang berfikir dengan waras, semua pemikiran "teratur", sementara yang lain mempunyai fikiran yang kacau, tidak koheren, dan kacau.
  2. Luas, kedalaman fikiran manusia: tahap "kecerdasan" seseorang bergantung pada saat ini. Sekiranya dia dapat memahami persoalan, tugas, objek pemikiran dengan lebih luas dan lebih mendalam, maka dia lebih pintar.
  3. Kepantasan melakukan operasi mental. Di sini, mungkin, semuanya jelas. Semakin cepat seseorang berfikir, semakin tinggi kepantasan berfikir..
  4. Autonomi berfikir. Sebilangan orang boleh berfikir dengan sempurna tanpa mengira pengaruh faktor luaran. Mereka selalu tenang, terutama ketika mereka perlu membuat keputusan yang tepat, mencipta idea dan menghidupkannya..
  5. RAM yang sangat baik: kita bercakap mengenai memori kita. Semakin baik, semakin banyak maklumat yang dapat kita simpan dan gunakan pada masa yang tepat. Orang yang mempunyai ingatan yang baik dapat membaca puisi dengan hati, menceritakan semula buku, melipatgandakan berbilion-bilion kepala, membahagikannya, merumuskan formula.

Faktor apa yang mempengaruhi kemampuan mental seseorang

Tahap kecerdasan boleh berbeza secara signifikan dari orang ke orang. Di antara kita ada intelektual, orang yang cerdik, orang yang mempunyai kebolehan rata-rata dan mereka yang biasanya disebut terencat akal. Tetapi mengapa orang berbeza dari segi mental?

Pelbagai kajian menunjukkan bahawa pembentukan kemampuan mental seseorang dipengaruhi terutamanya oleh faktor genetik. Asuhan, pengaruh persekitaran dan pengaruh luaran yang tidak disengajakan memainkan peranan yang jauh lebih kecil.

Walau bagaimanapun, persekitaran luaran mempunyai nilai tertentu untuk pembentukan kecerdasan. Ini adalah faktor-faktor seperti taraf hidup keluarga, tahap pendidikan ibu bapa, sifat asuhan, dan ketersediaan pendidikan sekolah untuk anak-anak (dalam kajian Amerika, pelajar di sekolah bandar yang baik ternyata lebih pintar daripada pelajar di sekolah luar bandar yang sederhana). Kajian telah membuktikan pengaruh faktor individu seperti pendapatan keluarga tahunan, saiz rumah dan nilainya, hubungan antara ibu bapa, dll..

Peranan pemakanan tidak boleh dikesampingkan. Otak adalah struktur yang agak rakus, dan kekurangan nutrien dapat menyebabkan penurunan kemampuannya memproses informasi.

Latihan untuk pengembangan kecerdasan pada pelajar sekolah rendah.

  • "Applique": sediakan beberapa angka dan kepingan yang dipotong kertas, dan ajak anak anda mengumpulkan beberapa gambar atau lukisan yang tidak biasa dari mereka.
  • Pergaulan: Minta anak anda membuat satu ayat yang koheren menggunakan tiga perkataan yang berbeza. Perkataan boleh berbeza sama sekali - semakin kurang permainan, lebih menarik permainan ini. Contohnya: hujan, TV, gadis; kereta, persimpangan jalan, muzik; telefon, ayah, pengetua sekolah.
  • "Datang dengan kisah dongeng baru": ajak anak anda untuk mengubah akhir cerita dongeng yang biasa dan buat versi mereka sendiri. Contohnya, "Lelaki roti halia itu tidak duduk di lidah musang, tetapi berguling dan bertemu...".
  • Cari Semua Objek: Tunjukkan kepada anak anda beberapa gambar garis besar objek yang bertindih. Dia mesti menunjukkan semua mata pelajaran dengan betul. Lihat bagaimana rupanya:
  • "Tidak kelihatan": minta anak anda mencari perkataan lain dalam satu perkataan dengan menyusun semula huruf, misalnya:
    1. Cari haiwan yang tidak kelihatan dengan menukar huruf dengan perkataan: Kekuatan, garam, kaleng, peony. (Jawapan yang betul: rubah, rusa, babi hutan, kuda).
    2. Cari pokok yang tidak kelihatan dalam perkataan:
    Pam. (Jawapan yang betul adalah pain).
    3. Cari pakaian yang tidak kelihatan dengan perkataan:
    Bangsat. (Jawapan yang betul adalah kot).
  • "Kekeliruan": buat ayat dan ganti satu perkataan di dalamnya sehingga sama sekali tidak sesuai dengan makna. Ajak anak anda mencari perkataan "hilang". Contohnya: "Vitya berjemur di bawah sinar matahari, berbaring di atas aspal (sebenarnya, di atas pasir)"; "Di luar panas, jadi Tanya memakai mantel (sebenarnya, gaun)".
  • "Pasangan kata": Cari 8-10 pasang perkataan yang berkaitan dengan makna. Kanak-kanak itu perlu membaca pasangan kata ini dan mengingatnya. Kemudian anda membaca perkataan pertama dari setiap kumpulan, dan anak memanggil kedua dari ingatan.
    Contohnya: pokok - hutan; kucing - anak kucing; muzik - piano; kereta - petrol.

Bagaimana mengembangkan kecerdasan pada anak

Perlu diingat mengenai keunikan perkembangan intelek kanak-kanak. Pakar Smartum membincangkan bagaimana menangani masalah pendidikan tambahan untuk kanak-kanak dengan berkesan, dan memberi cadangan mengenai perkembangan kemampuan mental anak. Apa nuansa yang perlu diambil kira dan bagaimana memilih aktiviti yang sesuai untuk kanak-kanak, dengan mengambil kira keupayaan dan prospeknya di masa depan?

Untuk menentukan aktiviti terbaik untuk anak anda, tanyakan kepada diri anda beberapa soalan:

  • Apa tujuan anda mengejar dengan menghantar anak anda ke sekolah pendidikan tambahan atau bulatan? Kepelbagaian perkembangan intelektual, pencapaian sukan atau pengembangan kreativiti? Adakah minat anda sesuai dengan anak anda?
  • Hasil apa yang anda harapkan dari kelas dan berapa lama?
  • Betapa bersedianya anak untuk tekanan fizikal atau psikologi yang berat?

Sangat sukar untuk diramalkan di mana kawasan anak akan dapat membuktikan dirinya terbaik dan mencapai kejayaan. Ibu bapa mendaftarkan anak-anak mereka di beberapa kelas dan mengharapkan hasil yang baik dari setiap kelas. Tetapi pertama, lebih baik memberi anak peluang untuk bersiap - untuk mengembangkan kemahiran menumpukan perhatian, ketekunan, dan meningkatkan ingatan. Aritmetik mental akan membantu dengan ini..

Guru-guru akademi mental Smartum bekerja dengan kanak-kanak berumur 5 hingga 16 tahun, dan mereka melihat potensi genius dalam setiap mereka. Mengapa aritmetik mental adalah kaedah terbaik untuk mengembangkan IQ kanak-kanak? Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  • Kelas aritmetik mental bertujuan untuk pengembangan otak hemisfera kiri dan kanan yang sama. Tahap perkembangan kedua belahan otak yang tinggi, misalnya, seperti Einstein, dianggap sebagai tanda genius dan kunci kejayaan. Pelbagai pelajaran menarik dalam aritmetik mental dapat memikat mana-mana kanak-kanak, sehingga dapat memperkuat minatnya terhadap pengetahuan dan kreativiti.
  • Aritmetik mental menghasilkan memori fotografi, peningkatan kepekatan dan keupayaan untuk mengira..
  • Dalam 2–3 bulan kehadiran biasa di sekolah, anak-anak dapat melihat peningkatan prestasi sekolah. Anak itu menyelesaikan pelajaran dengan lebih pantas, berjaya mengikuti kursus dan kursus tambahan yang menarik.

Akademi Aritmetik Mental "Smartum" berharap agar cadangan pengembangan kemampuan mental anak berguna kepada anda.

Pakar Smartum yakin bahawa setiap pelajar mempunyai potensi besar dan bersedia membantunya menjadi yakin diri dan berjaya pada masa akan datang. Daftar untuk pelajaran percuma pertama!

Kaedah meningkatkan kecerdasan

Bagaimana meningkatkan kecerdasan tanpa menggunakan pil? Petua teratas adalah mengetepikan kemalasan dan mula memperhatikan diri sendiri. Ia tidak mudah dilakukan, keinginan kuat anda untuk mengembangkan pengetahuan anda sudah cukup..

Membaca buku

Buku-buku inilah yang merangsang kerja otak yang aktif. Bukan sekadar mengatakan bahawa membaca adalah pencegahan penyakit Alzheimer yang baik pada usia tua. Biarkan pembacaan anda bervariasi - baca klasik, jurnalistik, jurnal ilmiah - anda sentiasa dapat meneruskan perbualan mengenai topik apa pun. Pilih pengarang terkenal. Buku yang meningkatkan kecerdasan adalah buku yang membuat anda berfikir dan berakal. Buku apa yang mesti anda baca dahulu? Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan klasik Rusia, novel popular dan detektif yang baru ditunggu.

Berikut adalah senarai buku yang mempromosikan pengembangan kecerdasan:

  1. "Latihan intelektual", Rodionova Anna;
  2. "Otak 100%", Olga Kinyakina;
  3. Asas hafalan hafalan, Zach Belfort;
  4. Six Thinking Hats, Edward de Bon;
  5. Kembangkan Intelek Anda... oleh Philip Carter.

Belajar bahasa asing

Ini bukan sahaja berguna untuk pengembangan memori dan kecerdasan, tetapi juga sangat menarik. Pertama, di luar negara anda dapat mencari bahasa yang sama dengan penduduk tempatan. Kedua, ia akan membuka peluang baru untuk anda dalam bidang profesional anda. Bahasa asing pasti akan berguna untuk anda.

Teka-teki otak

Luangkan lebih banyak masa dengan permainan pendidikan - sambungkan anak anda dengan mereka. Teka-teki, teka-teki, teka-teki silang, permainan papan - catur, catur banyak membantu. Mereka tidak hanya melatih otak, tetapi juga mengembangkan ketekunan, kesabaran dan konsentrasi..

Aktiviti sukan

Semasa bersukan, otak menerima oksigen, yang sangat diperlukan untuk berfungsi normal. Risiko menghidap sindrom afektif berkurang - orang itu menjadi tenang, lebih bijaksana, yang memberi kesan yang baik terhadap keinginannya untuk pengetahuan. Semasa bersukan, sel khas dihasilkan di otak yang bertanggungjawab terhadap kemampuan mental. Sukan adalah penolong hebat dalam usaha intelektual anda.

Penolakan tabiat buruk

Kecerdasan yang meningkat tidak akan mengancam anda sekiranya anda mempunyai tabiat buruk. Merokok dan alkohol, belum lagi bentuk ketagihan yang lebih teruk. Pengambilan alkohol dan nikotin secara berkala ke dalam aliran darah mengurangkan pengeluaran keupayaan mental. Malangnya, akibat dari proses ini tidak dapat dipulihkan..

Ingin tahu

Cuba belajar sesuatu yang baru setiap hari. Contohnya, menonton filem baru atau mendengar artis baru. Muzik yang baik, terutamanya muzik klasik, mempunyai kesan yang baik terhadap peredaran otak. Cuba menguasai ilmu yang tepat, walaupun mereka menimbulkan penolakan anda di sekolah.

Luaskan bulatan sosial anda

Biarkan sebanyak mungkin orang pintar dan berpendidikan muncul di persekitaran anda. Ini akan membolehkan anda menjadi lebih pintar, dan ini merupakan motivasi hebat untuk mempelajari bidang sains baru. Selalu ada sesuatu untuk dibincangkan dengan orang yang menarik, dan, seperti yang anda ketahui, kebenaran lahir dalam perselisihan. Dan tidak akan berlebihan bagi anda untuk memperoleh pengalaman seperti itu - dalam proses berkomunikasi mengenai isu-isu kontroversial, kecerdasan berkembang dengan baik.

Yang paling penting, tinggalkan idea bahawa akal anda tidak dapat dilatih. Semuanya ada di tangan dan kepala anda. Semakin anda terlibat dalam proses mengembangkan kemampuan intelektual anda, semakin anda akan menikmatinya. Ini seperti kebiasaan - pertama anda bekerja untuk membentuknya selama 21 hari, kemudian ia berfungsi untuk anda. Dan tentu saja ingat tentang tidur yang sihat dan diet yang bervariasi. Otak, seperti cengkerang fizikal anda, memerlukan latihan..

10 cadangan teratas mengenai cara meningkatkan tahap IQ

Oleh kerana IQ secara langsung berkaitan dengan aktiviti otak, anda harus memikirkan bagaimana meningkatkan prestasinya. Gunakan petua berikut.

  1. Menjalani gaya hidup sihat. Untuk berfikir dengan waras, berfikir dengan lebih baik dan pantas, untuk menguasai jumlah maklumat yang diperlukan dan pada masa yang sama untuk tetap dalam keadaan baik, anda harus mengikuti peraturan asas: makan seimbang, jangan makan berlebihan, jangan kelaparan, jangan merokok, tidak terbawa alkohol, menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah, aktif, bergerak lebih banyak, bermain sukan atau pendidikan jasmani yang lembut.
  2. Imbangan bekerja dengan rehat. Otak, seperti badan, mesti berehat. Sekiranya anda meningkatkan akal anda siang dan malam, kepala anda tidak akan menjadi yang pertama. Doktor menasihatkan memilih waktu tidur sebanyak yang diperlukan otak untuk pulih sepenuhnya. Keseimbangan yang munasabah antara rehat dan kerja akan membolehkan anda memahami dengan lebih baik semua yang anda ingin pelajari untuk perkembangan anda.
  3. Baca dengan kerap. Membaca adalah salah satu kaedah terbaik untuk membangunkan sel-sel otak. Ini mengembangkan imaginasi, pertuturan, memperkaya perbendaharaan kata, memperluas cakrawala, dan meningkatkan tahap pendidikan. Ini biasanya fungsi unik - membolehkan kepala bekerja dan berehat pada masa yang sama, menukar otak ke jenis aktiviti lain.
  4. Cari hiburan pintar untuk diri sendiri. Aktiviti fizikal berjaya diganti dengan aktiviti intelektual. Permainan pendidikan, teka-teki silang, pencarian pendidikan, tugas untuk logik dan imaginasi - semua ini disyorkan bukan hanya untuk generasi muda, tetapi juga untuk orang dewasa sebagai pencegahan strok, demensia dan penyakit lain yang berkaitan dengan kelemahan intelek. Salah satu jenis rekreasi yang berguna ialah mengunjungi dewan kuliah, kelab intelektual, muzium interaktif, dan juga perpustakaan, yang kini dilengkapi dengan teknologi moden dan mengadakan banyak acara menarik..
  5. Belajar bahasa asing. Ini bukan hanya cara belajar untuk memahami orang lain, tetapi juga peluang terbaik untuk mempelajari budaya, tradisi yang berbeza, berkenalan dengan teks buku yang asli, menonton filem dan persembahan terbaik, dan mencari rakan baru dengan minat yang sama. Selain itu, bahasa mengembangkan ingatan, yang bermaksud mengaktifkan aktiviti otak, yang membantu meningkatkan kecerdasan..
  6. Tonton program dan filem pendidikan. Ini adalah salah satu pilihan terbaik untuk memperluas cakrawala anda. Filem dokumentari, rancangan pelancongan, program TV pendidikan atau filem ilmiah akan membolehkan anda melangkaui kerangka kerja minat anda yang biasa dan agak sempit..
  7. Cuba buat ilmu yang tepat. Para saintis intelektual akan mengesahkan bahawa garis antara yang tepat dan kemanusiaan sering sangat kabur. Sebagai kebetulan, misalnya, matematik disebut muzik fikiran. Kanak-kanak dan orang dewasa sering disarankan untuk menyelesaikan masalah yang menghiburkan untuk perkembangan intelektual. Dan mengenali keajaiban dan penemuan dalam ilmu lain sangat memperkaya minda manusia..
  8. Ubah tabiat yang telah ditetapkan. Gaya hidup yang monoton, atau disebut sebagai rutin, sangat menghalang perkembangan. Ubah rutin harian anda. Tukar laluan anda semasa anda pergi bekerja. Dedikasikan hujung minggu untuk sesuatu yang tidak biasa untuk anda. Buat rancangan budaya dan pendidikan untuk minggu ini. Rancangkan perjalanan dengan makna untuk percutian anda - contohnya, kunjungi semua istana di Austria, keliling semua gereja Ortodoks di Crimea dan pelajari sejarahnya, ikuti lawatan kuliner di Itali dan belajar bagaimana memasak hidangan Itali. Ranking buku terbaik untuk minda dan hati dan baca secara beransur-ansur.
  9. Belajar kemahiran baru. Minat selok-belok profesion lain, kuasai kepakaran yang berbeza, gunakan pengalaman anda untuk mengembangkan bidang pekerjaan anda sendiri. Sekiranya anda selalu berminat dalam sejarah, sertai ekspedisi arkeologi, bernyanyi dengan baik - belajar menari dengan baik, mengikuti pelajaran gitar, mengikuti kursus kraf. Pengalaman baru selalu menjadi pengetahuan baru. Dan peluang untuk belajar adalah langkah pertama untuk meningkatkan tahap kecerdasan..
  10. Latih otak anda dengan ujian IQ. Terdapat banyak ujian kecerdasan yang berbeza di Internet di domain awam. Cabar diri anda untuk menyelesaikan sebanyak mungkin. Cara meningkatkan tahap kecerdasan - pergi dari sederhana ke kompleks. Sekiranya sesuatu tidak diberikan pada kali pertama, jangan takut untuk kembali, gunakan sastera tambahan, nasihat ilmiah, buku rujukan.

Dan ingat bahawa hasil yang tinggi tidak selalu penting dalam pembangunan diri. Proses itu sendiri membawa beban intelektual yang tidak kurang, dan kadang-kadang lebih banyak lagi.

Rahsia pembangunan perisikan

Sebelum anda mula mengembangkan akal anda, anda perlu mempelajari satu peraturan: kelas haruslah menyeluruh dan berkala. Contohnya ialah sukan. Untuk meningkatkan kesihatan, anda harus meninggalkan tabiat buruk, menambah aktiviti fizikal, misalnya, dengan membeli keahlian gim atau kolam renang. Perkara yang sama berlaku dengan perkembangan kecerdasan emosi dan kemampuan mental. Jangan berfikir bahawa membaca atau penyelesaian masalah yang jarang berlaku sudah cukup untuk perkembangan. Tindakan yang kompleks diperlukan, yang menyiratkan adanya teori dan praktik.

Ramai orang memahami pentingnya mengembangkan kemampuan mental. Namun, mereka tidak melakukan apa-apa ke arah ini

Kesalahannya adalah kemalasan, keengganan untuk mengubah tabiat dan meninggalkan zon selesa. Di samping itu, kebanyakan orang ingin mencari jalan mudah untuk menyelesaikan masalah, dan tidak berusaha, berusaha sendiri. Ciri sifat semula jadi manusia inilah yang mendorong anda membeli alat atau simulator yang diiklankan untuk menurunkan berat badan.

Untuk mencapai matlamat memerlukan usaha, disiplin, kemahuan. Hanya dengan bantuan sifat-sifat ini, anda dapat memaksa diri anda untuk meluangkan masa secara teratur untuk mengembangkan minda anda..

Popular

Matematik
18 oktober 2019

Cara menerangkan komposisi nombor itu kepada kanak-kanak?

Pengetahuan mengenai komposisi nombor adalah asas di mana pendidikan lanjutan dalam matematik akan dibina. Adalah perlu untuk mengajar anak untuk mengatasi tugas-tugas tersebut dan kemudian di sekolah akan lebih mudah baginya untuk menguasai penambahan, pengurangan, pembahagian dan pendaraban..

Suka belajar
25 September 2019

Cari permainan yang tidak perlu: perkataan, angka, objek.

Tugas dan permainan untuk mencari objek, kata dan angka yang tidak diperlukan membolehkan anda melatih kemahiran logik dan perhatian anda. Adalah perlu untuk mula mengembangkan kemahiran ini sejak awal kanak-kanak. Ajak anak anda untuk menyelesaikan masalah yang telah kami sediakan untuk anda dan praktikkan!

Matematik
26 ogos 2019

Cari corak

Keteraturan adalah hubungan stabil biasa dalam kuantiti, sifat dan fenomena objek. Dalam corak matematik, anda perlu mencari algoritma yang mana dalam rangkaian nombor mereka diulang, diubah atau diganti sesuai dengan peraturan yang ditetapkan.

Perkembangan kemampuan intelektual murid sekolah

Dari peringkat sekolah rendah, sangat mustahak bagi kanak-kanak lelaki dan perempuan untuk mengembangkan pemikiran kritis dan logik (maklumat terperinci dengan penyelesaian khusus -).

Pada usia 6-10 tahun, mindset seseorang terbentuk - analitik, visual-kiasan atau campuran.

Sudah di sekolah rendah, kanak-kanak harus aktif mengembangkan:

  • ingatan kerja (keupayaan untuk menyimpan beberapa fakta, keputusan, kesimpulan);
  • kemahiran menyusun pemikiran dalam pertimbangan, berusaha membina seni bina pemikiran yang betul;
  • keupayaan untuk membuat kesimpulan dari susunan maklumat yang diterima;
  • secara beransur-ansur meningkatkan kelajuan melakukan operasi analitik dan lain-lain.

Untuk lebih memahami bagaimana mengembangkan kecerdasan pada anak, bagaimana dapat membantunya dalam meningkatkan kemampuan mentalnya, perlu disadari:

  • hanya kerja yang komprehensif mengenai peningkatan kemampuan intelektual pada usia sekolah rendah (logik, kreativiti, pengetahuan, kecerdasan emosi, sosial dan praktikal) akan membentuk keperibadian yang berjaya;
  • kecenderungan yang jelas terhadap pemikiran analitis tidak membatalkan dorongan kreatif, mereka hanya "bersembunyi" di sebalik logik, tetapi mereka boleh dan harus dikembangkan untuk memunculkan keperibadian yang harmoni;
  • adalah mustahak untuk meningkatkan kemampuan intelektual anda bukan hanya di komputer atau versi lain yang agak pasif, tetapi juga melalui sukan sukan: pemimpin mutlak adalah catur, karate; sebarang sukan permainan berpasukan, kecergasan umum dan atletik juga berguna.

Latihan untuk pengembangan kemampuan intelektual dan kreatif pada pelajar yang lebih muda

Pada darjah satu, kanak-kanak belum belajar matematik, mereka baru memulakan pengenalan kursus aritmetik. Walau bagaimanapun, sudah mungkin untuk menyelesaikan tugas-tugas sederhana, masalah mencari corak dan tugas-tugas lain berdasarkan logik..

Laman pendidikan LogicLike merangkumi lebih daripada 2500 tugas pendidikan yang menghiburkan untuk kanak-kanak. Daftar
dan tunjukkan kepada anak itu.

Latihan sedemikian merupakan latihan yang sangat baik dalam kemahiran berfikir, berfikir. Berkesan untuk pengembangan kemampuan intelektual pada usia sekolah rendah adalah latihan yang disyorkan untuk anak-anak yang lebih muda (lihat lebih terperinci di atas mengenai teka-teki untuk logik, tugas dan permainan intelektual).

Tempoh dari tujuh hingga sepuluh tahun adalah yang paling kuat dari segi perkembangan kecerdasan

Pada masa ini, alam itu sendiri membantu: rasa persaingan anak semakin kuat dan perhatian sukarela serta minat sedar terhadap aktiviti analitik terbentuk. Anda boleh menambahkan masalah matematik dan logik dengan selamat:

  • tugas untuk pemikiran spasial (angka dan perkembangannya, refleksi, dll.);
  • catur - mengembangkan akal dan memotivasi dengan sempurna dengan kemampuan untuk mengatasi lawan dalam fleksibiliti dan kepintaran fikiran; - dapat mengajar walaupun seorang pemula bermain catur pada tahap yang baik dan secara signifikan meningkatkan minat dalam permainan ini;
  • pelbagai teka-teki untuk pemikiran verbal-logik, visual-kiasan dan abstrak-logik, kreativiti, kepintaran dan kepintaran, termasuk tugas untuk kebenaran dan kebohongan, algoritma, teka-teki dengan padanan dan banyak lagi.

Program latihan yang komprehensif dibina sedemikian rupa sehingga tahap kesukaran dalam setiap kategori tugas meningkat secara beransur-ansur. Di mana hendak bermula?

Sebagai hasil dari perkembangan pemikiran dan kecerdasan logik, seorang kanak-kanak berusia 10-12 tahun bukan sahaja dapat menyelesaikan masalah-masalah rumit yang mungkin tidak dapat dilakukan oleh banyak orang dewasa, tetapi dalam banyak aspek perkembangan intelektual dia akan menjadi dua kepala lebih tinggi daripada anak-anaknya yang kurang bertujuan. rakan sebaya.

Sekolah menengah dan remaja

Dari usia 10-12 tahun, dalam pengembangan kecerdasan, anda dapat memusatkan perhatian pada persaingan atau bentuk hiburan yang menghiburkan dan menyenangkan dengan faedah untuk minda dan mood. Mungkin pilihan jawapan terbaik bagi mana-mana ibu bapa untuk persoalan bagaimana mengembangkan kecerdasan pada pelajar:

  • pelbagai Sukan Olimpik (nyata dan "bermain", di sekolah dan di rumah antara rakan);
  • pertandingan yang menghiburkan untuk menyelesaikan masalah logik;
  • pertandingan catur keluarga, mesra dan rasmi;
  • penyelesaian Sudoku bersama, teka-teki silang kata;
  • meneka teka-teki, teka-teki logik, tugas dan teka-teki untuk logik dan kepintaran dan banyak lagi.

Bagaimana meningkatkan kemampuan mental anda

Ada pendapat bahawa kita menggunakan kemampuan otak hanya 5-10%. Ahli sains saraf mempunyai sikap yang berbeza terhadap pernyataan ini: ada yang setuju, sementara yang lain menentang secara kategoris. Tetapi kedua-duanya dan yang lain sepakat dalam kenyataan bahawa kemampuan mental dapat dan harus dilatih.

Otak manusia adalah organ yang luar biasa. Dia adalah "alat" yang paling mudah diakses dan pada masa yang sama di Alam Semesta.

Kami menawarkan beberapa helah yang akan membantu anda "mengepam" otak anda.

Bagaimana benar-benar meningkatkan tahap kecerdasan

Orang yang cerdas selalu senang berkomunikasi, mudah mencapai tujuannya dan mencapai kejayaan. Sesiapa sahaja ingin mempunyai kecerdasan tinggi (IQ), tetapi otak tidak dapat berkembang dengan sendirinya. Ini memerlukan banyak usaha dan juga banyak masa. Terdapat banyak cara untuk menjadi lebih pintar dan meningkatkan kecerdasan anda..

Latihan

Perkembangan kemampuan mental dicapai dengan berkesan melalui latihan. Dengan latihan berkala dengan cara ini, seseorang dapat menjadi lebih pintar dan lebih pandai, berkat dia akan menjadi pembicara yang lebih menarik bagi orang lain. Terdapat beberapa pilihan untuk mencapai matlamat melalui latihan.

Bahasa asing

Belajar bahasa asing memberikan rangsangan otak yang baik dan juga membantu meningkatkan ingatan. Cukup untuk belajar satu bahasa tambahan untuk merasakan perubahan positif. Dianjurkan untuk memberi keutamaan kepada bahasa umum dan berguna:

  • Bahasa Inggeris;
  • Jerman;
  • Sepanyol;
  • Bahasa Itali.

Adalah wajar untuk mengadakan latihan menggunakan semua kaedah moden, yang akan meningkatkan keberkesanan kajian.

Ilmu yang tepat

Belajar dalam sains yang tepat dapat mengembangkan minda dengan serius. Malah para sarjana kemanusiaan perlu mempelajarinya. Perkara utama adalah bermula pada tahap yang betul, secara beransur-ansur meningkatkan kerumitan topik yang sedang dikaji. Anda boleh belajar sains yang tepat di rumah sendiri, tetapi ada kursus khas di mana orang bersatu dalam kumpulan mengikut tahap pengetahuan mereka. Selepas beberapa minggu latihan, kecerdasan akan meningkat, kepantasan berfikir akan berkembang, logik akan bertambah baik, ingatan akan bertambah kuat.

Rasa ingin tahu

Menunjukkan minat terhadap dunia di sekitar anda adalah salah satu kaedah terbaik untuk mengembangkan otak anda. Pada kanak-kanak dan remaja, ini berlaku pada tahap bawah sedar, dan orang dewasa harus menggunakan kemahuan untuk rasa ingin tahu untuk membuahkan hasil. Cara termudah untuk mendapatkan faedah adalah dengan berinteraksi dengan semua objek di sekeliling anda, belajar kemahiran baru secara berkala, membaca artikel bermanfaat, ensiklopedia, mendengar muzik yang bagus atau menonton filem..

Semasa mempelajari bahan serius, anda harus mengutamakan sumber yang dipercayai. Oleh itu, disyorkan untuk menggunakan buku teks atau kertas ilmiah.

Hobi

Hobi yang betul adalah kunci kejayaan. Tetapi bolehkah mereka meningkatkan kecerdasan? Sekiranya anda memilih hobi yang berguna, otak secara beransur-ansur akan berkembang, menjadikan seseorang lebih pintar. Oleh itu, ada baiknya membuang hobi yang tidak berguna dari hidup anda, menggantinya dengan hobi yang lebih sesuai..

Membaca buku

Adalah mungkin untuk meningkatkan kecerdasan anda sendiri di rumah dengan bantuan sastera. Orang yang kerap membaca buku mempunyai pengetahuan yang baik, perbendaharaan kata yang besar, dan otak yang maju. Ini adalah kaedah terbaik untuk mengelakkan daripada menghidap penyakit Alzheimer pada usia tua. Cukup membaca 30 minit sehari untuk mencapai hasilnya. Untuk meningkatkan kecekapan, disarankan untuk membuat pembacaan seluas mungkin, sementara daftarnya mesti termasuk novel klasik, dan juga buku-buku tentang pengembangan diri.

Anda boleh membaca bukan sahaja buku, tetapi juga:

  • Majalah (lebih disukai sains popular);
  • Surat khabar.

Setelah membaca menjadi kebiasaan, menjadi aktiviti harian, ada baiknya mencuba pelbagai teknik yang bertujuan mengembangkan kemahiran. Untuk melakukan ini, anda boleh cuba meningkatkan kelajuan mata anda melalui teks, menyerlahkan maklumat penting, menjawab soalan secara bebas setelah membaca.

Memainkan alat muzik

Muzik sangat bermanfaat untuk otak manusia dan jiwa. Sekiranya kepentingan pengaruhnya terhadap minda ketika mendengar dipertanyakan dan belum terbukti, maka permainan alat muzik secara bebas akan membawa faedah yang terjamin. Ini terbukti oleh Schellenberg pada tahun 2004, ketika dia melakukan ujian yang sesuai yang membuktikan dapat meningkatkan kecerdasan mereka yang berlatih muzik. Dianjurkan untuk lebih mengutamakan instrumen klasik: biola, piano.

Penulisan

Menulis cerpen baru secara berkala adalah cara yang baik untuk mengembangkan otak anda. Apabila tahap kemahiran dinaikkan ke tahap tinggi, anda boleh mencuba menulis buku lengkap. Untuk latihan, idea pendek khusus sangat sesuai, dari mana ia akan menghasilkan cerita. Perkara utama adalah untuk mengelakkan kepincangan..

Semua hobi akan membolehkan anda mendapatkan perhatian khusus kepada diri sendiri dari orang lain, dan juga membuat hubungan berguna baru.

Latihan

Latihan yang disengajakan, melakukan latihan khas, menyelesaikan teka-teki akan meningkatkan kualiti menghafal maklumat, dan juga meningkatkan aktiviti otak. Seperti kes sebelumnya, anda perlu memperbaiki kaedah ini untuk mencapai tujuan secara berkala..

Teka-teki, tugas, permainan

Permainan atau tugas pengembangan mendorong perkembangan otak. Dengan latihan biasa, seseorang dapat mencapai peningkatan dalam banyak petunjuk yang berkaitan dengan kemampuan mental. Kesan khas akan diberikan pada memori dan kepantasan otak. Sesuai untuk kelas:

  • Catur, pemeriksa;
  • Teka-teki;
  • Tanda silang kata, Sudoku;
  • Teka-teki, teka-teki.

Semua pilihan ini boleh digunakan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Di antara teka-teki terdapat sebilangan besar pilihan yang dirancang untuk kategori umur yang berbeza, yang membolehkan anda memilih teka-teki yang paling sesuai untuk diri sendiri.

Analisis

Sangat penting bagi mana-mana orang untuk bersendirian kadang-kadang. Pada saat-saat seperti itu, anda perlu terganggu dari semua yang berlaku dan membenamkan pemikiran anda. Menganalisis peristiwa masa lalu, memikirkan masa depan, memikirkan sesuatu yang penting - semua ini membolehkan anda meningkatkan tahap kecerdasan anda. Selain itu, disarankan untuk mempersoalkan semua yang berlaku, memikirkan sebab-sebab berlakunya sebarang peristiwa.

Untuk mencapai kesan maksimum, anda boleh memuat turun sebarang aplikasi mudah alih khusus. Ia akan berfungsi untuk melatih kesadaran, ingatan dan otak secara keseluruhan..

Cara hidup

Faktor yang paling penting, tanpanya peningkatan kecerdasan tidak mungkin adalah gaya hidup seseorang. Sekiranya salah, maka sangat sukar untuk mengembangkan otak, dan tidak mungkin memperoleh akal yang kuat. Oleh itu, anda harus memperhatikan gaya hidup anda, mengubahnya jika perlu, dan hanya kemudian terlibat dalam pengembangan akal dan pengetahuan.

Kualiti tidur

Kurang tidur atau tidur yang kurang berkualiti memberi kesan langsung kepada kehidupan seseorang. Kekurangan tidur menyebabkan penurunan aktiviti otak, gangguan ingatan dan kewaspadaan. Tidur yang baik sangat mustahak untuk mencapai matlamat anda dalam hidup dan untuk mengembangkan otak anda. Apa yang anda perlukan:

  • Tidur sebelum 00:00;
  • Bangun tidak lewat dari jam 08:00;
  • Tempoh tidur - sekurang-kurangnya 8 jam;
  • Tidur siang yang kecil.

Ini bahkan berlaku untuk hujung minggu. Sekiranya anda melanggar peraturan seminggu sekali, badan akan mengalami tekanan yang tidak perlu..

Aktiviti fizikal

Semasa berjalan-jalan di luar dan sukan aktif, otak menerima sejumlah besar oksigen, yang diperlukan untuk peredaran darah yang betul dan kemampuan untuk berfikir dengan jelas. Seseorang yang terlibat dalam sukan lebih tenang, lebih bijaksana, mudah menghadapi masalah. Jenis aktiviti fizikal berikut sangat bagus:

  • Berjalan;
  • Berjalan sukan atau Scandinavia;
  • Yoga;
  • Lari.

Orang yang bersukan lebih cenderung untuk menyedari diri mereka dalam hidup dan mencapai kejayaan.

Tabiat buruk

Sekiranya anda mempunyai tabiat buruk, maka anda tidak akan dapat mencapai kecerdasan yang tinggi. Pengambilan alkohol atau merokok secara berkala melambatkan semua proses dalam otak manusia, yang menjadi penting bagi perkembangan minda. Nikotin dengan alkohol menembusi aliran darah, sebab itulah kesan negatif tersebut berlaku. Tidak kurang berbahaya untuk menonton program TV berjam-jam atau bermain permainan komputer yang tidak memerlukan penggunaan akal yang serius. Anda perlu mengembangkan kemampuan mental anda hanya setelah melepaskan tabiat buruk..

Komunikasi

Persekitaran yang betul akan memberitahu anda bagaimana meningkatkan kecerdasan anda. Oleh itu, anda perlu berusaha untuk berkomunikasi hanya dengan orang yang pintar dan berpendidikan, sambil berusaha menjadi lebih baik daripada mereka. Orang-orang baik selalu berhenti, dan orang-orang jahat turun. Oleh itu, isu komunikasi dan persekitaran sangat penting bagi seseorang yang ingin mencapai perkembangan minda. Selalu ada orang di sekitar yang mempunyai akal yang lebih maju. Mereka akan membantu anda mencapai yang lebih baik..

Meditasi

Rehat membolehkan otak berehat dan bersiap untuk bekerja, latihan, cabaran baru. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti otak, keupayaan untuk meningkatkan kecerdasan dan meningkatkan ingatan. Cukup untuk melakukan meditasi selama 20 minit setiap hari untuk mencapai kejayaan dalam mengembangkan minda. Seseorang akan melihat faedah tambahan dalam menyusun fikiran, membersihkan minda, meningkatkan kemahiran kreatif. Pencetus kesan ini berlaku setelah beberapa hari bertafakur..

Gaya hidup yang betul bukan sahaja memungkinkan untuk memperluas cakrawala dan meningkatkan kualiti kecerdasan, tetapi juga memberi seseorang kesihatan yang baik selama bertahun-tahun.

Pemakanan

Pemakanan yang betul memberi seseorang kesihatan yang baik, mood yang baik dan fikiran yang jernih. Cara meningkatkan kecerdasan dengan bantuannya: makan makanan yang sihat, termasuk makanan tambahan kesihatan dan ubat-ubatan rakyat dalam diet. Ini perlu untuk otak mula berkembang jika seseorang sudah menjalani gaya hidup sihat, menjaga dirinya sendiri dan melatih minda..

Diet

Diet yang diformulasikan dengan baik sangat penting bagi orang yang mencari perkembangan otak. Sebaiknya perhatikan produk berikut:

  • Walnut - lecithin mempunyai kesan positif pada otak, yang meningkatkan kelajuan aktiviti intelektual dan menguatkan ingatan;
  • Ikan - yodium dan omega-3 bertanggungjawab untuk kadar aliran tenaga ke otak, pengaturan kadar kolesterol, normalisasi fungsi vaskular;
  • Biji labu - ia mempengaruhi kelajuan memproses maklumat yang dirasakan oleh otak, serta menghafal;
  • Bayam - Lutein melambatkan proses penuaan, yang meningkatkan pembelajaran.

Adalah cukup untuk memasukkan mana-mana produk yang disenaraikan dalam diet untuk merasakan kesannya dalam seminggu. Pada masa yang sama, penting untuk mengecualikan dari menu semua makanan ringan yang boleh memberi kesan negatif kepada tubuh..

Makanan Tambahan

Persediaan khas, yang disajikan dalam bentuk makanan tambahan, memberi kesan serius terhadap kualiti aktiviti otak. Untuk mencari jawapan kepada persoalan bagaimana meningkatkan kecerdasan anda, anda perlu memikirkan pembelian alat berikut:

  1. Piracetam (Nootropil, Lucetam). Menguatkan daya ingatan, meningkatkan kualiti aktiviti otak.
  2. Asid Omega-3. Mencegah Penuaan Otak, Membantu Meningkatkan Kepekatan.
  3. Creatine. Meningkatkan daya ingatan, meningkatkan daya tahan tekanan.
  4. L-tirosin. Membekalkan otak dengan oksigen, meningkatkan mood dan kewaspadaan.

Dadah yang paling popular: Brain Booster, Amino, Gotu Kola, Active Lecithin. Penerimaan mereka akan memberi kesan positif hanya jika digabungkan dengan senaman dan gaya hidup yang betul..

Ubat-ubatan rakyat

Anda boleh menjadi pintar dengan bantuan ubat-ubatan rakyat yang melibatkan penggunaan ramuan yang bermanfaat. Tumbuhan berikut meningkatkan aktiviti otak:

  • Akar ginseng;
  • Brahmi;
  • Ginkgo biloba;
  • Sage.

Mereka digunakan dalam bentuk decoctions atau tincture. Kesan utama dari semua ramuan adalah untuk meningkatkan daya ingatan dan aktiviti otak.

Sebelum menggunakan ubat-ubatan atau ubat-ubatan rakyat, disyorkan untuk berjumpa doktor untuk mengecualikan kemungkinan risiko yang berkaitan dengan kesan sampingan atau kontraindikasi.

kesimpulan

Terdapat banyak cara untuk meningkatkan kecerdasan anda. Kesemuanya mudah digunakan dan memberikan hasil yang ketara setelah beberapa minggu. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk menggabungkannya, kerana hanya pendekatan bersepadu yang membolehkan anda mencapai perkembangan minda yang sebenar..