Utama > Trauma

Gimnastik selepas strok

Pesakit strok sering kurang upaya. Sel saraf mati di otak tidak dapat dipulihkan. Tetapi anda boleh kembali ke gaya hidup aktif dengan mengikuti semua cadangan doktor anda. Gimnastik khas selepas strok membantu, tetapi mesti dilakukan dengan kerap. Pemulihan adalah proses yang kompleks dan panjang. Jangan bergantung pada pemulihan yang cepat.

Latihan selepas strok di rumah

Sekiranya keadaan pesakit mengizinkan, maka latihan pertama selepas strok bermula walaupun pada ketika pesakit berada di hospital. Biasanya kompleks dan program khas disyorkan oleh pakar neurologi yang hadir bekerjasama dengan ahli fisioterapi.

Terdapat beberapa jenis senaman yang dapat memulihkan bahagian tubuh tertentu:

  • kompleks terapi senaman - mula tampil di hospital dan terus di rumah;
  • aerobik - untuk mengembalikan peredaran darah, pernafasan;
  • senaman yang memulihkan aktiviti fizikal, memulihkan pergerakan anggota badan;
  • kompleks yang mengembalikan keseimbangan;
  • urut.

Pesakit berada di hospital selama beberapa hari, kemudian dia keluar dari rumah. Tetapi proses pemulihan berlangsung sekitar satu tahun dan tidak selalu berakhir dengan jayanya. Selalunya ia bergantung pada mood pesakit, keinginannya untuk mendapatkan kembali gaya hidup sebelumnya.

Penting! Sebarang kompleks harus dimulakan hanya jika disyorkan oleh doktor. Senaman sendiri selepas strok boleh membahayakan seseorang.

Jangan sekali-kali mula bersenam selepas strok atau mengesyorkannya kepada orang yang anda sayangi melainkan pakar neurologi anda mengesyorkannya. Tegangan berlebihan, beban boleh memberi kesan negatif kepada keadaan umum dan menyebabkan kekambuhan.

Keberkesanan pemulihan dengan terapi senaman

Sukar untuk memandang rendah kepentingan terapi senaman selepas strok. Ini adalah latihan yang mengembalikan peredaran darah di bahagian tubuh yang lumpuh, mengembalikan keanjalan pada tisu otot..

Adalah perlu untuk memulakan kelas di bawah pengawasan doktor yang menghadiri dan, jika dia mengesyorkan, teruskannya di rumah. Tidak perlu bergantung hanya pada bantuan ubat-ubatan.

Aktiviti fizikal akan membantu:

  • memulihkan aktiviti motor dengan lebih cepat;
  • menormalkan peredaran darah di otak;
  • melegakan kekejangan otot;
  • mengatasi luka tekanan.

Jangan bersenam selepas strok dengan aktiviti yang berlebihan. Beban yang berlebihan tidak akan memberikan hasil yang diinginkan.

Petunjuk untuk prestasi

Latihan ditetapkan selepas strok sekiranya tidak ada aktiviti fizikal, kehilangan kepekaan, dan juga dalam keadaan berikut:

  • gangguan ingatan;
  • penurunan ketajaman pendengaran;
  • kecacatan pertuturan;
  • peningkatan nada otot atau kelumpuhan;
  • kekurangan aktiviti fizikal di sebahagian besar badan;
  • bengkak anggota badan;
  • keletihan cepat;
  • kekurangan penyelarasan;
  • perubahan kemampuan intelektual.

Pesakit sering tidak dapat melakukan latihan pemulihan setelah mengalami strok sendiri. Ini adalah beban tambahan bagi saudara-mara dan rakan-rakan yang ingin menolong pesakit..

Bilakah latihan dikontraindikasikan?

Latihan mungkin tidak selalu dapat membantu pesakit yang mempunyai penyakit seperti itu.

Pendidikan jasmani selepas strok dikontraindikasikan untuk orang dengan petunjuk tertentu:

  • orang kurang upaya mental selepas strok tidak dapat bersenam;
  • dengan penampilan kejang, sawan epilepsi;
  • batuk kering pelbagai peringkat;
  • onkologi;
  • diabetes.

Hanya kepatuhan terhadap cadangan doktor, kepatuhan kepada arahan, memberikan hasil yang positif.

Arahan untuk pemulihan yang kompeten

Tempoh pemulihan melibatkan pematuhan serentak terhadap beberapa langkah:

  • mengambil ubat yang disyorkan secara berkala;
  • urut;
  • latihan fisioterapi selepas strok.

Anda tidak perlu menambah latihan tambahan sendiri. Hanya apa yang termasuk dalam kompleks yang disyorkan oleh doktor. Sebarang perubahan boleh dibuat setelah berunding dengan pakar neurologi. Sekiranya terapi senaman tidak dijalankan di hospital, maka di rumah kompleks dilakukan dalam beberapa tahap.

Latihan

Sebelum memulakan latihan fizikal di rumah selepas strok, perlu melakukan beberapa langkah persediaan. Ini akan membawa kepada hasil yang positif..

Pengendalian pelaksanaan tahap ini terletak pada kakitangan perubatan klinik tempat pesakit dirawat. Kemudian saudara-mara pesakit mengawal semuanya. Persiapan dijalankan dalam beberapa peringkat.

  1. Sekiranya strok telah melumpuhkan seseorang sepenuhnya atau sebahagian, maka 20-30 hari pertama hanya perlu mengubah kedudukan tubuhnya. Ini dilakukan di bawah pengawasan doktor yang hadir sesuai dengan semua cadangannya.
  2. Sebaiknya ganti orang itu setiap tiga jam. Ini akan menghilangkan pembentukan luka dan stasis darah..
  3. Sekiranya keadaan pesakit mengizinkan, dalam dua minggu latihan kompleks terapi latihan pasif akan bermula. Pada peringkat ini, perlu melakukan aktiviti untuk merehatkan otot untuk tekanan lebih lanjut. Ini adalah urutan sederhana anggota badan, panjangan, pergerakan lenturan lengan, kaki.
  4. Apabila pesakit mula menguruskan pergerakan kecil, anda boleh beralih ke beban yang lebih aktif. Latihan selepas strok, pertama di tempat tidur.

Bagaimana merancang senaman anda

Penyembuh tradisional, doktor profesional mengesyorkan gaya hidup aktif sebagai jaminan kesihatan yang baik. Keadaannya sedikit lebih rumit pada pesakit selepas strok. Tetapi tugas utama terapi senaman untuk strok adalah pemulihan kepekaan yang hilang..

Latihan dirancang oleh doktor yang hadir dan biasanya dilakukan dalam 4 peringkat.

  1. Akut. Kelas diadakan pada minggu-minggu pertama setelah serangan di klinik.
  2. Awal. Dijalankan dalam enam bulan pertama di pusat pemulihan atau di rumah.
  3. Lewat - dijalankan selepas enam bulan dalam tempoh 6 bulan berikutnya.
  4. Jauh - setahun selepas penyakit ini.

Latihan diadakan pada waktu tertentu. Selalunya pada waktu pagi atau beberapa kali sehari.

Pilihan gimnastik untuk jangka masa berlainan strok

Tubuh manusia unik dan mempunyai kemampuan untuk tumbuh semula, iaitu untuk pulih. Pemulihan selepas strok di rumah tidak akan membantu memulihkan sel saraf otak, tetapi latihan akan membantu memulihkan aktiviti fizikal seseorang, memulihkan pertuturan, dan menghilangkan akibat lain.

Sebab-sebab kecacatan setelah patologi seperti itu adalah ketiadaan atau penurunan kemampuan motor. Lebih kerap satu, bahagian jantung menderita. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa latihan hanya boleh menyentuh sebelah kiri. Sekiranya bahagian kiri otak terjejas, maka kelumpuhan berlaku di sebelah kanan dan sebaliknya..

Gimnastik dilakukan dengan beban yang sama di kedua sisi, dengan penyambungan kompleks pernafasan biasa. Latihan ini boleh dihadkan kepada inflasi belon sederhana..

Jenis senaman

Latihan untuk terapi senaman selepas strok tidak berbeza dengan ciri khas apa pun. Mereka menyerupai latihan pagi, tetapi memberikan hasil yang berkesan. Beberapa latihan akan bermanfaat bagi pesakit dan bagi mereka yang ingin mencegah penyakit atau berulang. Perkara penting ialah keteraturan acara. Sekiranya sukar untuk mengulangi latihan, maka dalam tempoh akut atau awal ini tidak dapat dilakukan.

Pasif

Jenis senaman ini mesti dilakukan walaupun di rumah sakit..

Biasanya kompleks ini merangkumi:

  • urut anggota badan setiap 3 jam;
  • pemanjangan / lenturan anggota badan - 2 kali sehari selama 30-40 minit;
  • latihan untuk memulihkan ucapan, artikulasi, ingatan;
  • senaman pernafasan;
  • latihan terapi senaman pertama dimulakan selepas pemulihan aktiviti motor bebas.

Semua dilakukan terlebih dahulu di atas katil. Kemudian, apabila seseorang dapat duduk dan bangkit, mereka mula melakukannya dalam keadaan duduk dan berdiri. Beban pasif akan membantu mengaktifkan aliran darah, mengembalikan kepekaan pada anggota badan

Dalam bidang mental

Latihan mental, yang merupakan sebahagian dari kompleks terapi senaman, melibatkan pemulihan fungsi berikut setelah strok:

  • ingatan;
  • ucapan;
  • penglihatan;
  • pendengaran;
  • tumpuan perhatian;
  • persepsi mengenai apa yang berlaku;
  • penaakulan;
  • koordinasi pergerakan.

Ini adalah latihan pemulihan yang mensasarkan otak. Mereka selalu bercakap dengan seseorang, membuat mereka ingat nama, peristiwa dari kehidupan, memberi tumpuan kepada perkara-perkara tertentu.

Kedudukan duduk

Kompleks ini dapat dijalankan pada waktu pesakit, secara mandiri atau dengan bantuan seseorang, dapat mengambil posisi duduk.

  1. Buat pesakit menggerakkan matanya ke sisi, atas, bawah. Lakukan dengan mata terbuka, kemudian minta untuk menutup dan mengulangi pergerakannya. Latihan ini, yang menormalkan tekanan darah, mengaktifkan sel-sel otak. Lakukan pada hari pertama 5 kali, secara beransur-ansur menjadi 10.
  2. Pusing kepala - 6 kali ke setiap arah.
  3. Angkat tangan anda secara simetri dan turunkan perlahan-lahan. Sekiranya satu lengan lumpuh, pesakit melakukan latihan dengan yang lain, dan pembantu mengangkat yang lain.
  4. Berikan bola tenis, tali penahan di tangan anda dan minta memerah dengan berus. Latihan mengembalikan kemahiran motor.
  5. Gulung bola atau mainan bulat getah dengan kaki anda.

Beban meningkat secara beransur-ansur sehingga pesakit tidak merasa letih. Setelah pergerakannya menjadi lebih yakin, anda boleh menyatukan bilah bahu anda dan merebak, perlahan-lahan angkat dan turunkan kaki anda.

Berdiri

Apabila pesakit berjaya berdiri, kompleks ini akan lebih luas..

Penting! Semua latihan selepas strok iskemia dilakukan di bawah pengawasan doktor atau orang tersayang. Pesakit tidak boleh merasa tidak selesa, sakit, keletihan.

Sekiranya terdapat ketidakselesaan, perlu mengurangkan intensiti atau bersenam semasa duduk.

  1. Pesakit berdiri, tangan diturunkan dan ditekan ke badan. Tarik nafas - letakkan tangan anda dalam bulatan di atas kepala anda, hembuskan nafas - perlahan-lahan turunkannya (5-6 kali).
  2. Pusingkan badan dengan perlahan ke arah yang berbeza. Tarik nafas - putar, hembus - kembali ke dan. n. (4-6 kali).
  3. Jongkok tanpa mengangkat tumit. Perlahan-lahan turun semasa menghirup, kemudian menghembuskan nafas, dan pada penyedutan kedua, perlahan-lahan berdiri (6-8 kali). Sekiranya pening muncul, tolak latihan buat sementara waktu.
  4. Bengkokkan ke sisi dengan mengangkat tangan yang bertentangan. Menghembus nafas, menarik nafas - kembali ke dan. hlm (6-8 kali).
  5. Kedudukan permulaan - berdiri, kaki selebar bahu, tangan di kunci di belakang punggung. Tarik nafas - naikkan jari kaki, putar tangan anda tanpa berpisah. Menghembuskan nafas - kembali ke I. hlm. (6-8 kali).

Ini adalah kompleks sederhana yang menormalkan peredaran darah, mengembalikan keanjalan pada sendi. Ia dijalankan dua kali sehari. Berjalan disarankan antara kelas.

Urut

Setiap set latihan selepas stroke semestinya merangkumi urutan. Mulakannya pada jam pertama selepas serangan, jika dibenarkan oleh doktor. Pertama, ini adalah pukulan ringan pada anggota badan. Meningkatkan intensiti secara berterusan. Selepas 2-3 hari, tambahkan putaran dan urut ke badan (belakang, dada). Mana-mana jururawat di jabatan neurologi akan menunjukkan kepada anda cara melakukannya dengan betul.

Video dengan gimnastik selepas strok

Set latihan khas

Pakar mengesyorkan menggunakan senaman sederhana untuk membantu pesakit melalui masa yang sukar untuknya. Video akan membantu anda berkenalan dengan mereka..

Semasa melakukan sebarang latihan, adalah perlu untuk memantau keadaan orang tersebut dan berhenti melakukan apabila keadaan berikut muncul:

  • pening;
  • sakit kepala;
  • perubahan tekanan;
  • kelemahan, keletihan;
  • mudah marah;
  • Meremang bulu roma.

Ini adalah penguat yang boleh menimbulkan kekambuhan. Sekiranya tidak ada faktor seperti itu, disarankan untuk menggunakan simulator khas. Terdapat latihan khas yang dirancang untuk setiap bahagian badan..

Untuk batang badan

Penting untuk memulihkan semua fungsi dengan cepat setelah serangan. Latihan pemulihan strok yang sederhana dapat membantu anda kembali ke kehidupan normal dengan lebih cepat.

  1. Berbaring di atas katil dengan selekoh belakang. Ulangi 5-6 kali.
  2. Dari kedudukan rawan, perlahan-lahan naik sambil menarik nafas ke posisi duduk. Berbaring dengan perlahan sambil menghembus nafas. Ulangi 5-6 kali.
  3. Berbaring, betulkan kaki anda dalam satu kedudukan dan putar badan ke arah yang berbeza. Tarik nafas - putar, hembus - dan. n. Ulangi 5 kali ke arah yang berbeza.

Sekiranya gejala tidak menyenangkan muncul, berhenti bersenam.

Untuk kaki

Kompleks sederhana yang dilakukan dalam kedudukan terlentang. Bayaran sedemikian selepas strok dilakukan dua kali sehari:

  • kaki lurus, jari kaki terus ke badan, membetulkan sedikit dan kembali ke dan. P.;
  • bengkokkan lutut dan pindahkan ke lutut kaki yang lain, ulangi dengan kaki yang berbeza 5 kali;
  • berbaring di perut anda, tarik kaki secara bergantian ke badan, membongkok di lutut (5 kali).

Latihan kaki adalah mudah, tetapi memerlukan senaman yang kerap.

Untuk tangan

Anggota badan terjejas terlebih dahulu. Latihan untuk tangan selepas strok akan membantu mereka mendapatkan kembali kepekaan dengan cepat dan memulihkan kemahiran motor dan pergerakan. Mereka mula membuat persembahan di hospital dan terus di rumah..

  1. Tangan di kunci. Naikkan kepala semasa menghirup, turunkan semasa menghembuskan nafas. Dilakukan berbaring, duduk dan berdiri, seperti yang memungkinkan keadaan pesakit.
  2. Dengan telapak tangan anda, semasa menghirup, sampai ke telinga yang bertentangan. Semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke posisi awal dan ulangi dengan tangan yang lain.
  3. Letakkan kedua tangan di bahu anda, bersilang di dada anda.

Untuk berus

Semua latihan tangan dilakukan dengan tangan yang sihat, dengan penyertaan orang yang tidak dibenarkan, atau sendiri pada tahap pemulihan kemudian.

Latihan terapi sederhana untuk strok akan membantu memulihkan pergerakan dengan cepat dan memulihkan pergerakan tangan:

  • memerah dan melepaskan tangan anda;
  • sebarkan dan satukan jari anda;
  • masukkan ke telapak tangan dan lepaskan ibu jari;
  • beralih, menyusun barang-barang kecil;
  • mengumpul teka-teki;
  • bengkokkan kepingan kertas dengan jari anda.

Untuk mata

Gimnastik untuk muka dan mata setelah strok dilakukan pada kedudukan yang sesuai untuk pesakit. Cukup untuk melakukan pergerakan putaran bola mata dengan terbuka, dan kemudian dengan mata tertutup. Tumpukan perhatian pada jari, yang dibawa lebih dekat ke hujung hidung dan jauh dari itu. Ia berguna bukan sahaja untuk wajah dan mata, tetapi juga membantu mengembalikan ketajaman penglihatan.

Untuk memulihkan artikulasi

Artikulasi terjejas pada semua pesakit. Ia jelas kelihatan di wajah.

Untuk pemulihan selepas strok, latihan sederhana dilakukan:

  • senyum, tahan senyuman selama 10 saat;
  • menjulurkan lidah anda dan cuba menggulungnya ke dalam tiub;
  • buat pergerakan putaran dengan lidah yang menonjol;
  • sebut abjad;
  • menyebut perkataan yang biasa;
  • gunakan putaran lidah;
  • cuba tekan lidah anda;
  • menggigit bibir bergantian.

Setiap latihan dilakukan dengan corak kenaikan, bermula 4-5 kali.

Untuk meningkatkan koordinasi

Selepas strok, koordinasi pergerakan terganggu. Anda boleh memulihkannya dengan melakukan latihan berikut:

  • lukiskan bentuk geometri dengan jari kaki anda di atas lantai sambil duduk di atas katil;
  • ulangi latihan dengan satu, kemudian kaki yang lain, berdiri;
  • jalankan khayalan.

Yoga akan membantu sedikit masa kemudian. Beberapa latihan melibatkan pemulihan koordinasi pergerakan.

Untuk mengembalikan ingatan

Tidak mungkin mengembalikan ingatan kepada orang yang cedera dengan cepat. Saudara-mara dan rakan-rakan perlu memasukkan latihan dari kompleks terapi senaman selepas strok. Tanya pesakit untuk tarikh atau hari lahir hari ini. Minta alamat tempat tinggal, nama saudara dan rakan. Sentiasa mengemukakan soalan, jawapan yang sudah diketahui olehnya sebelum penyakit itu.

Latihan seperti itu dapat dilakukan semasa rehat setelah gimnastik pemulihan dilakukan..

Jenis simulator

Latihan terapi selepas strok melibatkan penggunaan peralatan senaman. Tidak mustahil untuk membelinya. Peralatan tersedia di pusat pemulihan dan sanatorium.

Simulator direka untuk kursus pemulihan umum, dan juga untuk tujuan individu:

  • pemulihan sistem muskuloskeletal;
  • untuk kemahiran motor halus;
  • kinesioterapi;
  • menegak;
  • pemulihan berjalan kaki;
  • vibroterapi;
  • lif.

Terdapat simulator pelbagai fungsi yang direka untuk mengembalikan banyak fungsi pada masa yang sama..

Untuk melatih kemahiran motor halus tangan, anda boleh menggunakan:

  • Rubik's Cube;
  • pengembara;
  • bola pancang untuk bergolek di telapak tangan;
  • plastik.

Untuk pemulihan aktiviti motor yang paling cepat dan peningkatan keadaan mental pesakit, simulator berikut digunakan:

  • shanong - mengembalikan mobiliti anggota bawah;
  • Motomed Viva 2 - untuk beban pada anggota bawah dan atas;
  • mesin senaman pemulihan Alter Step - memulihkan nada otot, mengembalikan pergerakan ke sendi bahagian atas dan bawah, memberikan beban kardio;
  • Sarung tangan "Anika" - meningkatkan kemahiran motor halus;
  • ekuos - mengembalikan pergerakan yang hilang ke anggota badan, menjadi lebih mudah bagi seseorang untuk mengekalkan badan dalam keadaan stabil.

Latihan pernafasan

Gimnastik pernafasan selepas strok dilakukan semasa melakukan semua latihan terapi senaman. Mengawal penyedutan dan pernafasan penting bagi pesakit di tempat tidur dan bagi mereka yang bergerak secara bebas. Ini memastikan aliran penuh oksigen ke otak yang terjejas, menormalkan peredaran darah.

Kompleks seperti ini biasanya merangkumi:

  • mengembung belon;
  • membaca putaran lidah kecil, menahan udara;
  • nafas dalam-dalam melalui mulut, tahan sekejap dan hembuskan melalui hidung;
  • ulangi latihan sebelumnya, meningkatkan masa menahan nafas hingga 10 saat;
  • menarik nafas dalam-dalam melalui mulut dan menghembuskan nafas dengan sebutan huruf serentak "s";
  • ulangi latihan sebelumnya, menyebut huruf lain.

Memerlukan waktu yang lama untuk pertuturan pulih selepas strok. Gimnastik pernafasan juga membantu dalam kes ini. Ramai doktor mengesyorkan menggunakan kaedah Strelnikova.

Gimnastik pernafasan boleh dilakukan secara berasingan, tetapi dalam selang waktu tertentu. Contohnya, pada waktu pagi, setelah melakukan kompleks terapi senaman, sebelum tidur.

Cadangan ahli fisioterapi

Setelah mengalami strok, kehidupan tidak hanya berubah untuk mangsa, tetapi juga untuk lingkaran dekatnya. Anda perlu memahami bahawa terdapat pemulihan jangka panjang yang akan berlangsung selama beberapa tahun. Oleh itu, gimnastik pemulihan selepas strok sangat penting. Ramai orang menggunakan teknik yang disarankan oleh doktor yang merawat. Cadangan pakar dalam arah ini tidak akan mengganggu, di antaranya kaedah Bubnovsky menjadi perhatian khusus..

Arah utama terapi pemulihan doktor ini adalah kinesitherapy - pemulihan dengan bantuan pergerakan. Dia, seperti doktor lain, mendakwa bahawa penting untuk memulakan teknik yang dikembangkannya segera setelah penghapusan gejala yang teruk. Pada mulanya, ini adalah terapi pasif dengan bantuan pembantu. Kemudian, pesakit mula melakukan senaman dengan menggunakan simulator..

Latihan yang berguna dan diperlukan selepas strok

Statistik serangan strok di negara kita meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan. Tetapi kira-kira 70 - 80% kes adalah disebabkan oleh jenis penyakit iskemia, yang lebih mudah dirawat. Pesakit mempunyai peluang yang baik untuk mengembalikan sepenuhnya atau sebahagian orang yang cedera kepada kemampuan yang sah. Terapi senaman selepas strok, yang diresepkan oleh doktor yang hadir, memainkan peranan besar di sini..

Tahap pemulihan yang utama dan wajib adalah pelaksanaan latihan khas.

Terdapat pelbagai jenis latihan yang difokuskan pada kejadian dan komplikasi sawan masing-masing. Hanya pakar yang harus memutuskan latihan apa yang akan dijalankan dan dengan intensiti apa. Anda perlu melakukan aktiviti fizikal yang aktif dan pasif, bersiap sedia untuk mengikuti kelas.

Peringkat persediaan

Sebelum memulakan terapi latihan selepas strok, seseorang memerlukan tempoh penyesuaian dan persiapan. Sebarang senaman yang termasuk dalam latihan fisioterapi akan bermanfaat. Kesan pada bahagian badan yang lumpuh mempercepat darah, mencegah genangannya, dan mengembalikan ingatan otot. Ya, untuk pemulihan selepas strok, tidak cukup hanya melakukan latihan secara berkala. Pemulihan dilakukan secara menyeluruh dengan memasukkan prosedur fisioterapeutik, ubat-ubatan, kelas dengan ahli terapi pertuturan sekiranya berlaku kerosakan pada alat pertuturan, dll..

Pertama, latihan dijalankan di rumah sakit, di mana pesakit ditempatkan selepas strok. Pakar akan memantau dan membantu dalam latihan ini. Selepas keluar, tanggungjawabnya adalah pesakit sendiri dan saudara-mara, yang akan menjaganya.

Persiapan untuk terapi senaman selepas strok memerlukan pematuhan dengan peraturan berikut:

  1. Sekiranya, selepas serangan serangan iskemia, seseorang lumpuh sebahagian atau sepenuhnya, selama 15 hingga 20 hari pertama kesannya pada otot akan dilakukan hanya dengan mengubah kedudukan badan. Ini mesti dilakukan dengan berhati-hati dan mengikut cadangan yang diberikan oleh doktor..
  2. Dianjurkan untuk menukar pesakit sekali setiap 2 - 3 jam. Dengan cara ini adalah mungkin untuk mengelakkan terbentuknya bedores dan mencegah genangan darah..
  3. Bergantung pada keadaan pesakit sekarang, selepas 1 - 2 minggu, gimnastik pemulihan pasif bermula selepas strok. Sekiranya saudara-mara tidak tahu bagaimana melakukannya, disarankan untuk mendapatkan bantuan jururawat. Dia akan menunjukkan dan memberitahu anda bagaimana untuk melakukan ini, selepas itu orang yang dikasihi dapat melakukan semuanya sendiri. Tugas pendidikan jasmani tersebut adalah untuk merehatkan otot dan menyiapkannya untuk menghadapi beban seterusnya..
  4. Apabila pesakit berjaya melakukan pergerakan pertama dengan anggota badan, yang lumpuh, anda boleh meneruskan latihan aktif. Pada mulanya, hanya di tempat tidur, tetapi secara beransur-ansur seseorang akan dapat berjalan dan bergerak tanpa bantuan.

Dengan dinamika pemulihan yang positif dan kepatuhan terhadap peraturan pemulihan, rawatan di rumah akan membolehkan anda kembali ke kehidupan lama. Tidak selalu 100%, tetapi peluangnya baik setelah serangan iskemia.

Latihan

Semua latihan pemulihan strok di bawah adalah petunjuk. Setiap kes unik dan mempunyai ciri tersendiri. Oleh itu, satu set latihan dipilih berdasarkan situasi tertentu. Mereka mungkin berbeza dalam aktiviti, intensiti dan kekerapan..

Semasa merancang kelas terapi senaman untuk strok, set latihan harus merangkumi:

  • urut dan aktiviti fizikal pasif;
  • latihan mental;
  • senaman dalam keadaan duduk;
  • beban berdiri.

Semua ini dilakukan secara beransur-ansur, beralih ke aktiviti yang lebih kompleks dengan pencapaian hasil positif pada tahap sebelumnya. Tidak perlu terburu-buru dan cuba bangun secara harfiah selepas minggu pertama latihan. Ia memerlukan masa untuk pulih. Sekiranya anda berlatih dengan betul dan konsisten, anda akan dapat memperoleh keputusan yang sangat baik, pesakit dapat kembali ke kehidupan normal dan menghilangkan pergantungan kepada orang lain dalam aktiviti seharian mereka..

Latihan mental

Perlu dimulakan dengan pendidikan jasmani mental. Gimnastik sedemikian didasarkan pada fakta bahawa kita mengawal anggota badan kita dengan bantuan memori otot. Tubuh perlu dibantu untuk mengingat apa yang dapat dilakukannya sebelum strok. Untuk bertindak pada sel dan tisu badan anda yang terjejas, anda perlu mengulangi perintahnya, memaksa jari anda untuk menggerakkan jari anda. Ini bukan beberapa tindakan yang berkaitan dengan kepercayaan pada diri sendiri. Ini adalah fakta saintifik dan kaedah yang membantu dalam pemulihan. Selain memulihkan pergerakan otot dan anggota badan, senaman mental juga mempengaruhi keadaan neurologi pesakit dan mempengaruhi fungsi alat pertuturan.

Urut

Di sini anda akan memerlukan pertolongan orang-orang dekat yang selalu berada di sana dan membantu pesakit kembali ke kehidupan normal. Urut diperlukan untuk menyiapkan anggota badan yang lumpuh untuk menghadapi tekanan yang akan datang. Terdapat beberapa peraturan asas yang harus diikuti:

  1. Sebelum setiap sesi terapi senaman, kulit dipanaskan dengan teliti sehingga darah mengalir ke anggota badan. Anda perlu mengurut dengan gerakan lancar yang melingkar.
  2. Apabila tangan diurut, prosedur bermula dari tangan dan bergerak ke bahu. Sekiranya ini adalah kaki, maka titik permulaan adalah kaki, dan urut harus selesai di pinggul..
  3. Semasa bekerja dengan punggung, lebih banyak usaha fizikal dilakukan dan pergerakan yang lebih tiba-tiba digunakan. Dianjurkan untuk mengetuk, mencubit kulit, tetapi dengan lembut.
  4. Semasa menyiapkan kawasan dada, pergerakan harus melingkar, diarahkan dari pusat. Tekan dengan ringan di dada, tetapi tidak keras.

Kompleks seperti ini dilakukan sebelum latihan untuk mempersiapkan badan untuk beban berikutnya..

Latihan pasif

Saudara-mara atau orang terdekat harus melakukan senaman pasif setelah strok di rumah bersama pesakit. Pertimbangkan beberapa latihan asas yang bertujuan untuk pemulihan pergerakan anggota badan secara beransur-ansur..

  1. Kami membengkokkan anggota badan dan melenturkannya dengan lancar. Ini boleh menjadi lengan dan kaki. Pesakit diletakkan di punggungnya. Kaki atau lengan dinaikkan dan dibengkokkan pada sendi. Ini dilakukan supaya dalam proses melenturkan anggota badan meluncur di atas permukaan katil. Ia membantu mengembalikan ingatan otot.
  2. Kami menggunakan tali elastik atau pembalut selebar kira-kira 40 cm. Cincin dibuat daripadanya, diameternya akan membolehkan kedua kaki dipasang di sana. Elastik diangkat ke atas, sambil mengurut kaki secara serentak. Lakukan perkara yang sama dengan tangan anda, pasangkannya pada tali elastik di bahagian atas. Dengan tali elastik ini di tangan, pesakit perlu membengkokkan dan melenturkan anggota badan. Kesan pada sendi pergelangan tangan.
  3. Sebagai gimnastik pasif bebas, pesakit boleh menggantung anggota badan yang terkena menggunakan jalur lebar. Jadi dia akan dapat menggerakkan atau memutarnya dalam satu gelung.

Latihan seperti itu untuk pemulihan dari strok akan memberikan hasil jika anda mematuhi peraturan keteraturan. Dalam 2 minggu pertama, apabila doktor membenarkan anda beralih ke gimnastik pasif secara beransur-ansur, ini dilakukan dua kali sehari. Satu sesi berlangsung selama 40 minit. Dari awal pemulihan rumah selama 3 minggu, jumlah sesi meningkat menjadi 3 pada siang hari dengan jangka masa yang sama.

Duduk dalam keadaan duduk

Sekiranya latihan fisioterapi selepas strok membawa hasil dan orang itu berjaya duduk, maka peringkat latihan duduk akan bermula..

  1. Kami melatih mata. Otot mata juga perlu dipulihkan. Untuk melakukan ini, epal (bola mata) digerakkan dari atas ke bawah, kanan dan kiri, dan ke arah pepenjuru. Pergerakan sedemikian dilakukan terlebih dahulu dengan mata tertutup, dan kemudian dengan gerakan terbuka. Ia juga membantu mengembalikan tekanan darah normal..
  2. Kami menghilangkan tekanan selepas prosedur sebelumnya. Tutup mata anda dengan rapat dan buka kelopak mata anda. Untuk peringkat awal, 10-15 pengulangan sudah cukup.
  3. Kami memutarkan kepala. Membantu memulihkan kerja otot serviks. Putaran dilakukan secara bergantian dalam arah yang berbeza untuk pengulangan 5-10.
  4. Sekiranya separuh badan lumpuh, dengan bantuan tangan yang bergerak, mereka mengambil gerakan yang tidak bergerak, membuat pelbagai gerakan kemas simetri dengannya. Pesakit boleh berbaring telentang, cuba mengangkat kedua-dua anggota badan pada masa yang sama, atau hanya berpusing dengan tangannya..
  5. Jangan lupa tentang gerakan mencengkam. Kembalikan kemahiran motor jari yang terkena. Jalur rintangan akan membantu di sini. Mereka mempunyai ketumpatan yang berbeza. Mulakan dengan yang paling elastik, secara beransur-ansur meningkatkan beban.
  6. Bekerja di kaki. Dalam keadaan duduk, kaki dipanjangkan dan kembali ke kedudukan semula. Anda perlu berusaha melakukan pergerakan dengan dua anggota badan sekaligus, jika salah satunya lumpuh.

Sekiranya latihan fisioterapi seperti ini selepas strok membawa dinamik positif, kerja pemulihan badan boleh menjadi rumit. Sudah tanpa pertolongan orang asing, anda perlu berusaha sendiri, bersandar di kepala katil atau tali pinggang tetap. Anggota badan diangkat secara beransur-ansur. Jangan cuba melakukan 10 hingga 20 pengulangan sekaligus. Mulakan dengan satu angkat penuh, secara beransur-ansur meningkatkan intensiti.

Orang yang disayangi harus sentiasa ada untuk menolong sokongan fizikal dan mental. Apabila pesakit melihat orang lain bersukacita atas kejayaannya dan menunjukkan minat yang tulus, ini memberi inspirasi dan inspirasi kepada orang itu, memberi insentif untuk tidak melakukan 5, tetapi 6 pengulangan esok. Langkah demi langkah anda boleh mendapatkan kembali mobiliti dan mengatasi kelumpuhan.

Latihan berdiri

Terdapat banyak lagi daripada latihan duduk. Peralihan ke posisi berdiri bercakap tentang pencapaian serius dalam pemulihan anggota badan yang terkena strok. Oleh itu, ini adalah alasan untuk pesakit merasa bangga dengan kemajuan yang dicapai. Pertimbangkan latihan pemulihan asas yang menjadi asas untuk membuat senarai aktiviti individu..

  1. Kami berdiri tegak, meletakkan tangan di jahitan, dan kaki kita di bahu seluas sekolah. Semasa anda menyedut, tangan anda naik, semasa anda menghembuskan nafas dalam gerakan bulat, tangan anda mesti diturunkan ke bawah. Dalam satu pendekatan, anda perlu melakukan 3 - 6 pengulangan.
  2. Kami memusingkan badan ke sisi. Dalam kes ini, kaki terletak pada lebar bahu. Kami menghirup sekali, menghembuskan nafas untuk dua orang, perlahan-lahan memutar batang tubuh ke satu sisi. Latihan diulang sekurang-kurangnya 5 kali di setiap sisi.
  3. Kami berjongkok. Latihan yang berguna dan berkesan. Cuba jongkok semasa anda menghembuskan nafas, menjaga tumit anda selari dengan tanah dan tidak mengangkatnya dari lantai. Dalam kes ini, lengan dilanjutkan ke hadapan. Pada kedudukan di bawah kita menyedut, dan semasa menghembus nafas kita naik ke posisi permulaan. Tugas utama pendidikan jasmani adalah menjaga keseimbangan. Cuba ulangi sekurang-kurangnya 4-10 setinggan.
  4. Kami memiringkan batang badan. Kaki diletakkan selebar bahu, dan tangan bersandar pada tali pinggang. Menghembus nafas, kita memiringkan ke kanan atau ke kiri, sambil secara bersamaan meregangkan lengan yang bertentangan.
  5. Machi. Mereka membantu mempengaruhi lengan dan kaki secara menyeluruh. Panjangkan lengan anda, ayunkan kaki anda ke arah yang berbeza. Kekalkan amplitud kecil, memegang tangan yang lain di pegangan tangan atau tempat tidur ke belakang. Jangan menahan nafas semasa melakukan senaman. Untuk setiap kaki, 5-8 ulangan.
  6. Kami menaikkan jari kaki, melakukan gerakan putaran dengan tangan, pergelangan kaki, tangan kita di kunci, meletakkannya di belakang punggung kita. Senaman yang mudah tetapi kuat untuk memulihkan pergerakan sendi.

Sebagai tambahan kepada kompleks pendidikan jasmani, setiap hari setelah kembali kemampuan bergerak, pesakit disarankan untuk berjalan. Mulakan dengan berjalan-jalan kecil di sekitar apartmen dan kemudian keluar. Latihan dengan tiang ski banyak membantu. Mereka memberi keyakinan pada kemampuan mereka, bertindak sebagai sokongan tambahan dan membolehkan anda beralih secara beransur-ansur berjalan tanpa bantuan mereka..

Tetapi jangan membebani diri anda, walaupun anda melihat dinamika positif dalam pemulihan. Jangan berusaha untuk prestasi atletik. Tubuh memerlukan rehat yang baik, digabungkan dengan mengekalkan nada badan.

Peraturan pemulihan yang baik

Latihan gimnastik yang disarankan oleh doktor untuk orang yang sihat akan kelihatan seperti asas. Tetapi setelah mengalami strok, pesakit mula belajar semuanya lagi. Oleh itu, bebannya sangat berat, dan ia memerlukan masa untuk diberikan dengan mudah dan semula jadi, seperti sebelum serangan.

Agar latihan fisioterapi hanya membawa faedah, bergantung pada beberapa peraturan penting:

  1. Pematuhan tegas kepada nasihat doktor. Pakar memilih satu set latihan secara individu, dengan mengambil kira tahap kerosakan dan keadaan semasa pesakit. Sekiranya dinamika rawatan positif, pendidikan jasmani diperbetulkan dan menjadi lebih rumit. Jangan melakukan latihan yang tidak perlu, tetapi lakukan kompleks yang ditetapkan sepenuhnya.
  2. Kerja berlebihan hanya menyakitkan. Kelas diperlukan untuk rawatan. Oleh itu, sebarang kerja berlebihan dan berlebihan akan memberi kesan buruk kepada keadaan pesakit. Sentiasa mulakan dengan aktiviti yang paling mudah. Sekiranya semuanya berjalan lancar dan anda merasa kuat, doktor akan meningkatkan beban dan menggunakan kompleks yang lebih kompleks..
  3. Memanaskan badan sebelum bersenam. Ia perlu untuk menormalkan aliran darah, menyiapkan otot untuk latihan seterusnya. Sekiranya ini tidak dilakukan, pesakit akan menghadapi kesukaran untuk melakukan pergerakan asas, dengan mana dia dengan mudah mengatasi kali terakhir dengan otot yang dipanaskan.
  4. Mood berperanan. Strok adalah penyakit yang tidak menyenangkan, kerana banyak pesakit mengalami kemurungan yang teruk, mereka tidak mahu melakukan apa-apa, mereka menganggap diri mereka sebagai beban bagi orang lain. Oleh itu, peranan orang dekat penting di sini, yang akan menyokong, merangsang, memaksa anda untuk terlibat dan mengawal pelaksanaan semua latihan. Dalam suasana hati yang baik, hasil dicapai lebih cepat.
  5. Ketekalan. Pendidikan jasmani akan memberi kesan sekiranya dijalankan secara berkala, tanpa melewatkan latihan dan mengikut jadual yang digariskan oleh doktor. Perasaan dianggap menipu ketika mobiliti kembali kepada seseorang, dan dia percaya bahawa dia tidak lagi memerlukan terapi senaman. Sekiranya anda meninggalkan kelas, otot akan mula atrofi semula..
  6. Sabar. Ketika pulih dari strok, masa adalah ubat utama. Bersabar dan tahan, kerana hanya terapi senaman yang sistematik selama beberapa bulan atau tahun yang akan memberikan hasil.

Pendekatan rawatan yang komprehensif dan positif membolehkan anda mencapai dinamika pemulihan yang positif. Orang-orang di sekitar orang yang mengalami strok memainkan peranan besar. Sekiranya mereka menunjukkan kesabaran, membantu secara psikologi dan mengambil bahagian dalam rawatan, pesakit itu sendiri akan mahu pulih lebih cepat. Walaupun kejayaan kecil harus digalakkan. Tetapi jangan lupa untuk menunjukkan bahawa ada kejayaan besar di sebalik setiap pencapaian kecil baru. Ini akan memberi insentif untuk tidak berhenti..

Kongsi pendapat anda mengenai perkara ini dalam komen, kongsi pautan dengan rakan anda dan jangan lupa untuk melanggan!

Selepas strok: pemulihan. Latihan untuk lengan, kaki, latihan berjalan kaki

Pulih dari strok di rumah: satu set latihan

Pakar neurologi Kirill Rodionov, doktor kategori tertinggi

Proses pemulihan utama dari strok berlaku pada tahun pertama. Namun, tidak perlu menyerah lebih jauh. Kirill Rodionov dalam buku barunya memberikan satu set latihan untuk pemulihan setelah strok.

Di belakang pesakit dan saudara-mara terdapat banyak kebimbangan dan tidur malam. Di sebalik rawatan di unit rawatan rapi, di hospital. Masa ketidakpastian yang menyakitkan berlalu, ketika masih belum jelas apakah prospek penyakit ini. Dan sepanjang masa ada kakitangan di dekatnya, prosedur dijalankan, kehidupan berjalan lancar. Akhirnya, saat yang ditunggu-tunggu datang apabila pesakit merasa cukup stabil dan bersedia untuk keluar.

Dan di sini pesakit dan orang yang disayanginya mungkin mempunyai perasaan kekosongan di sekitar yang pelik. Masanya tertinggal ketika perlu melakukan tindakan kecemasan, untuk melakukan rawatan intensif. Terdapat masa penyesuaian ketika ada keperluan untuk tindakan yang lebih sederhana, tetapi biasa. Dan di sini adalah tepat untuk memberikan satu set latihan yang perlu dilakukan secara berkala.

Post-stroke: senaman untuk memulihkan pergerakan

Kursus ini harus diteruskan selama 3 bulan, latihan harus dilakukan setiap hari.

Latihan belakang

Berbaring di belakang anda. Tangan di sepanjang badan, kaki selebar bahu. Kepala - di garis tengah.

  1. Ikuti objek yang bergerak dengan mata anda ke kanan dan kiri tanpa memusingkan kepala anda ("pejalan kaki"). 9-10 pergerakan ke setiap arah (3-4 kali sehari).
  2. Pusingkan kepala ke kiri dan kanan, tetapkan pandangan anda pada objek pegun. 9-10 pergerakan ke setiap arah (3-4 kali sehari).

Pemulihan selepas strok - terapi senaman gimnastik di rumah

Latihan terapeutik selepas strok adalah kaedah pemulihan yang paling penting. Sel-sel saraf yang rosak tidak dapat dipulihkan, dan fungsinya ditugaskan ke sel-sel lain di otak. Gimnastik membantu dengan ini, tetapi penting untuk dilakukan mengikut semua peraturan dan cadangan. Rawatan melibatkan beberapa peringkat. Selepas strok, seseorang pergi ke rawatan intensif, di mana doktor melakukan segala-galanya untuk menyelamatkan nyawanya. Dengan hasil yang berjaya, pesakit dihantar ke jabatan neurologi, di mana dia menjalani pemulihan awal. Pemulihan terakhir berlaku sudah di rumah, dan peringkat terakhir adalah yang paling lama, dan ia menentukan jenis pemulihan apa - penuh atau separa.

Apa yang harus menjadi latihan selepas strok

Set latihan selepas strok mungkin berbeza bergantung pada jenis strok, namun, kebanyakan latihan disarankan tanpa mengira jenis strok. Kriteria utama yang diambil kira adalah bahagian otak yang menderita sebagai akibatnya.

Kekalahan hemisfera kiri penuh dengan akibat berikut:

  • Lumpuh bahagian kanan badan.
  • Persepsi ruang terjejas.
  • Masalah dengan memori motor (pesakit mungkin tidak memahami cara mengikat tali kasut).
  • Kelakuan tangkas dan impulsif.

Kerosakan pada hemisfera kanan mengakibatkan perkara berikut:

  • Lumpuh sebelah kiri badan.
  • Gangguan pertuturan.
  • Masalah dengan ingatan bahasa (seseorang memahami apa yang ingin dia katakan, tetapi tidak ingat perkataannya).
  • Kelakuan menjadi berhati-hati, perlahan.

Untuk menghilangkan setiap masalah, bersama dengan latihan utama, gimnastik dilakukan, yang bertujuan untuk melatih fungsi yang terganggu.

Tugas utama yang dilakukan oleh latihan terapi setelah strok adalah pemulihan fungsi sepenuhnya. Di samping itu, terdapat beberapa tugas sekunder yang sama pentingnya:

  • Penyingkiran nada otot yang tinggi: dengan kelumpuhan, mereka sangat tegang, dan perlu untuk menghilangkan kegembiraan.
  • Kembalinya pergerakan tepat.
  • Memanaskan badan membantu meningkatkan bekalan darah ke tisu yang berkurang kerana proses persalinan.
  • Pencegahan luka tekanan, kerana ketika tubuh berada dalam satu posisi untuk waktu yang lama, peredaran darah di kawasan tekanan tinggi terganggu.

Pertama sekali, adalah penting bahawa latihan fisioterapi selepas strok diluluskan oleh doktor dan dikembangkan secara individu untuk pesakit tertentu. Pakar dapat menjelaskan semua kehalusan latihan tertentu, memilih yang paling sesuai bergantung pada jenis strok. Anda perlu mula melakukan gimnastik dengan latihan yang paling mudah, secara beransur-ansur beralih ke latihan yang lebih kompleks.

Sokongan dan pertolongan dari orang yang disayangi dan sikap positif pesakit memainkan peranan penting. Orang-orang yang dekat dengannya harus membantunya untuk mengekalkan keyakinan dan keyakinan terhadap hasil yang berjaya. Pesakit perlu dipuji, untuk menekankan kejayaannya. Latihan perlu dilakukan sepanjang hayat untuk mencegah strok berulang..

Gimnastik selepas strok

Sebenarnya, gimnastik yang meningkatkan kesihatan tidak mempunyai ciri menarik. Dalam banyak cara, ia menyerupai pengisian biasa. Tetapi latihan pemulihan strok yang paling sederhana akan memberikan hasil yang sangat baik..

Kompleks pertama dilakukan dalam kedudukan terlentang. Ini ditunjukkan dalam tempoh akut penyakit ini, ketika otot-otot pasien terpaku dalam posisi membungkuk, dan dia tidak dapat meluruskannya. Latihan bertujuan mengurangkan nada dan meningkatkan jarak pergerakan anggota badan yang terkena strok.

  • Latihan tangan selepas strok. Mereka terpaksa meluruskan anggota badan, kerana kekejangan dapat dikurangkan. Adalah perlu untuk melenturkan anggota badan yang bengkok, bermula dengan jari dan berakhir dengan tangan dan lengan bawah, dan juga mengikatnya dengan pembalut ke piring, membiarkan tangan dalam kedudukan ini sekurang-kurangnya setengah jam.
  • Mata. Gerakkan mata anda ke atas dan ke bawah, kiri dan kanan. Mata mesti ditutup dan dibuat dalam gerakan bulat di kedua arah. Kelipkan mata anda selama 5-7 saat, lakukan gerakan bulat dengan mata terbuka. Kemudian otot mata dapat dikendurkan dan dikelip..
  • Otot leher. Pusingkan kepala ke kiri dan ke kanan, tetapkan pandangan anda di hadapan anda.
  • Jari. Mereka perlu dibengkokkan dan tidak bengkok sepuluh kali. Anda boleh melakukan senaman dengan dua tangan sekaligus, atau secara bergantian. Anda juga boleh menggulung tuala di atas katil, dan melepasi lengan atau kaki yang tidak bergerak ke atasnya dan berayun dengan bebas. Anda boleh meletakkan gelung dengan diameter kira-kira 40 cm pada anggota badan yang sakit dan meregangkannya.
  • Sendi siku. Tubuh harus diregangkan, lengan di sepanjang badan. Lengan kanan dibengkokkan di siku, turun ke tempat tidur, lengan kiri dibengkokkan. Lakukan senaman sepuluh kali dengan setiap tangan. Gantungkan anggota badan yang tetap pada tisu yang kuat dan lakukan pelbagai latihan: lenturan, pemanjangan, penculikan ke sisi, putaran. Lakukan ini selama 10-30 minit. Sehingga tiga rehat 2-4 minit dibenarkan.
  • Bengkokkan lutut. Dalam keadaan rawan, bengkokkan lutut secara bergantian, seolah-olah meluncurkannya dan tidak mengangkatnya dari tempat tidur. Lakukan sepuluh pergerakan ini dengan setiap kaki..
  • Pull-up. Semasa berbaring di belakang anda, pegang kepala katil dengan tangan anda. Lakukan penarikan dengan meluruskan bahu dan kaki anda dengan jari kaki anda dilanjutkan. Lakukan senaman dengan perlahan, ulangi enam kali.

Sekiranya pesakit dapat duduk sendiri, dia boleh melakukan kompleks yang lebih kompleks. Ini adalah latihan selepas strok untuk memulihkan berjalan kaki, lengan dan kaki, menguatkan punggung dan mempersiapkan pergerakan normal pada masa akan datang. Semua latihan dilakukan dalam dua atau empat kiraan..

  • Kedudukan permulaan adalah duduk. Duduk di atas bantal dan pegang katil dengan selesa di kedua-dua sisi katil. Regangkan kaki ke hadapan. Pada hitungan 1-2, bengkokkan dengan lancar, angkat kepala ke belakang, tarik nafas dalam-dalam, pada hitungan 3-4, kembali dengan lancar ke posisi awal. Ulangi latihan enam kali..
  • Duduk, luruskan kaki, turunkan lengan. Kembalikan lengan anda dengan lancar, lemparkan kepala ke belakang dan luruskan punggung anda, cuba menyatukan bilah bahu anda. Kunci kedudukan selama 1-2 saat. Kembali ke kedudukan permulaan dan ulangi empat kali lagi..
  • Kedudukan permulaan - dengan kaki terentang. Pegang tepi katil dengan tangan anda. Lakukan senaman dengan perlahan. Pada hitungan 1, angkat kaki kanan sedikit ke atas, pada hitungan 2, turunkan perlahan-lahan, pada hitungan 3, angkat kaki kiri anda, pada hitungan 4, kembali ke posisi awal. Ulangi ayunan untuk setiap kaki empat kali tanpa menahan nafas.
  • Posisi permulaan - bersandar pada bantal. Angkat tangan ke atas, regangkan kaki anda. Untuk hitungan 1-2, bengkokkan kaki anda di lutut dan bungkus lengan anda di sekelilingnya, cuba menyentuh lutut ke dada. Kunci dalam kedudukan ini, condongkan kepala ke hadapan dan hembuskan nafas. Untuk hitungan 3-4, angkat kepala, angkat tangan dan perlahan-lahan kembali ke posisi awal. Ulangi perkara yang sama untuk kaki yang lain. Untuk masing-masing, lakukan empat repetisi..
  • Kemahiran motor tangan. Anda perlu mengambil mangkuk dalam, meletakkan objek dengan pelbagai bentuk, bahan dan ukuran di dalamnya. Dengan tangan yang sakit, pindahkan barang dari satu mangkuk ke yang lain, pindahkan satu demi satu.

Latihan berikut selepas strok di rumah dilakukan dalam keadaan berdiri dan hanya apabila pesakit merasa yakin dan dapat melakukan latihan sebelumnya dengan mudah. Walau bagaimanapun, gimnastik ini juga mempunyai beberapa batasan. Ia terbahagi kepada dua kompleks: tugas ringan dan berat. Latihan sederhana digunakan jika orang itu belum pulih sepenuhnya dari strok. Mereka akan seperti berikut:

  • Kedudukan permulaan - kaki selebar bahu, lengan diarahkan ke bawah. Untuk hitungan 1, angkat tangan ke atas, telapak tangan menghadap ke luar. Untuk kiraan 2, peregangkan dalam kedudukan ini dan tarik nafas. Pada hitungan 3, turunkan tangan anda ke bawah, cuba gambarkan lingkaran dengan mereka, hembuskan. Pada kiraan 4, kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi enam kali pada kadar yang lancar..
  • Kedudukan permulaan - kaki selebar bahu. Letakkan tangan anda di tali pinggang anda. Pada hitungan 1, pusingkan badan ke kanan, pada hitungan 1, rentangkan lengan ke sisi dan tarik nafas, pada hitungan 3-4, kembali ke posisi awal dan menghembuskan nafas. Ulangi latihan di sebelah kiri dengan cara yang sama. Lakukan lima kali untuk setiap sisi.
  • Kedudukan permulaan - kaki terpisah, lengan ke bawah. Untuk hitungan 1-2, lakukan jongkok tanpa mengangkat tumit dari lantai, sedikit memiringkan badan anda ke depan dan menarik lengan anda ke belakang. Menarik nafas. Pada usia 3-4, kembali dengan lancar ke kedudukan awal, hembuskan. Ulangi 6 kali.
  • Tangan ke bawah, kaki selebar bahu. Lakukan jongkok dalam dua kiraan. Tarik napas dalam-dalam, untuk hitungan 1, duduk, letakkan tangan di pinggul anda, hembuskan nafas, kemudian kembali ke posisi awal. Ulangi empat kali.
  • Cerun. Letakkan kaki anda terpisah, letakkan tangan anda di tali pinggang anda. Bersandar ke kiri, angkat tangan kanan ke atas, tarik nafas, kembali ke posisi awal dan menghembuskan nafas. Kemudian lakukan perkara yang sama ke kanan. Ulangi latihan empat kali untuk setiap sisi..
  • Ayunkan kaki Letakkan tangan anda di tali pinggang, hulurkan satu lengan ke hadapan. Untuk hitungan 2-7, ayunkan kaki anda dalam ayunan bulat, kemudian kembali ke posisi awal. Lakukan empat ayunan untuk setiap kaki..
  • Paru-paru. Kedudukan permulaan - kaki selebar bahu, tangan di tali pinggang. Panjangkan lengan kiri ke hadapan, kemudian melangkah ke hadapan dengan kaki kanan. Genggam penumbuk anda dan bawa tangan ke bahu. Kembali ke posisi awal dan ulangi aksi, menukar lengan dan kaki. Ulangi empat kali.
  • Berjalan di tempat selama 20 saat, kemudian lakukan beberapa latihan untuk membantu memulihkan pernafasan.

Pendidikan jasmani yang lebih kompleks selepas strok di rumah dalam keadaan berdiri termasuk latihan berikut:

  • Letakkan kaki anda pada jarak 20-25 cm antara satu sama lain, turunkan tangan anda. Sambungkan tangan anda ke dalam kunci dan angkat di hadapan anda. Kemudian angkat tangan dan peregangkan untuk mereka, kembali ke posisi awal dan ulangi latihan lima kali.
  • Pegang kerusi dengan satu tangan dan lurus punggung anda. Tangan kedua berada di tali pinggang. Pusingkan kaki ke belakang dan ke belakang sebanyak lima kali. Tukar tangan dan lakukan perkara yang sama untuk kaki yang lain..
  • Kaki bahu selebar, letakkan tangan anda di tali pinggang anda. Buat selekoh yang cetek, hembus nafas, kembali ke posisi awal. Ulangi sepuluh kali.
  • Letakkan kaki anda bersama-sama, bengkokkan tangan anda di belakang kepala anda. Bengkok ke kanan sambil mengayun ke arah yang sama dengan kaki kanan anda. Ulangi perkara yang sama untuk bahagian lain..
  • Melompat. Letakkan kaki anda bersama-sama, letakkan tangan anda di tali pinggang anda. Lakukan lompatan percuma: melompat, menjaga kaki anda bersama-sama dan terpisah, meletakkan kaki anda secara bergantian ke hadapan, dan sebagainya. Dianjurkan untuk melompat dalam masa 40 saat.
  • Berjoging dan berjalan di tempat juga sangat membantu..

Lebih banyak latihan ditunjukkan dalam video. Ingat bahawa sebarang aktiviti dengan strok mesti disetujui oleh doktor dan dilakukan dengan sangat berhati-hati..

Latihan terbaik: terapi senaman selepas strok di rumah

Latihan terapeutik selepas strok adalah bahagian penting dari prosedur semasa tempoh pemulihan. Ini memudahkan keadaan pesakit, membantu pulih dengan lebih cepat.

  1. Nilai latihan fisioterapi dalam pemulihan
  2. Faedah dan kesan pengecasan di rumah
  3. Peralatan senaman di rumah
  4. Tahap awal pemulihan dilakukan dalam keadaan terlentang
  5. Gimnastik tangan
  6. Otot mata
  7. Phalanges jari
  8. Untuk tangan dan kaki
  9. Sendi siku
  10. Sendi lutut
  11. Tarik ke atas
  12. Latihan duduk
  13. Gimnastik dalam keadaan berdiri
  14. Gimnastik terapeutik untuk wajah
  15. Bagaimana merancang senaman anda?
  16. Mengapa pendekatan bersepadu untuk rawatan penting??

Nilai latihan fisioterapi dalam pemulihan

Strok adalah patologi yang disebabkan oleh gangguan akut peredaran darah di otak. Terdapat dua jenisnya, iaitu:

  • iskemia;
  • buasir.

Selepas bermulanya strok, pesakit perlu menjalani rawatan pemulihan. Sebagai tambahan kepada terapi ubat, latihan terapi diperlukan. Ini bertujuan untuk memperbetulkan dan memulihkan fungsi normal sistem muskuloskeletal, memori, dan kerja alat pertuturan.

Faedah dan kesan pengecasan di rumah

Tugas utama yang dihadapi oleh gimnastik terapeutik adalah pemulihan sepenuhnya kerja badan..

Di samping itu, ia melakukan banyak fungsi sekunder:

  1. Sekiranya pesakit mengalami lumpuh selepas strok, ini menunjukkan nada otot. Anda boleh membuangnya dengan bantuan latihan khas;
  2. Memulihkan koordinasi pergerakan;
  3. Bekalan darah ke tisu meningkat, akibat proses metabolisme diaktifkan, keadaan dengan cepat kembali normal;
  4. Mencegah luka tekanan. Tetap berpanjangan dalam kedudukan yang sama mengganggu peredaran mikro darah. Senaman membantu mencegah ulser tekanan.

Penting! Terapi senaman - komponen utama pemulihan selepas strok.

Peralatan senaman di rumah

Penggunaan peralatan latihan di rumah selepas strok disarankan hanya apabila kesejahteraan pesakit bertambah baik. Mereka membantu menguatkan pelbagai kumpulan otot dan menghilangkan ketegangan. Ia juga merupakan pencegahan serangan kedua yang sangat baik..

Untuk kegunaan rumah, adalah berguna untuk membeli simulator berikut:

  1. Basikal senaman. Latihan dengan basikal pegun bertujuan mempercepat proses pemulihan. Ia meningkatkan fungsi anggota bawah;
  2. Verticalizer. Ia ditujukan untuk pesakit yang terkena sistem motor, mereka tidak dapat berdiri sendiri. Inti dari vertikalizer adalah untuk membesarkan seseorang, mempersiapkan dia untuk peluang untuk mengambil kedudukan menegak;
  3. Mesin senaman Lokomat. Membantu orang-orang yang telah kehilangan keupayaan untuk berjalan. Dengan pertolongannya, pesakit belajar bergerak semula;
  4. Pelatih Aktif-Pasif. Menggalakkan pemulihan sendi atas dan bawah, sendi pinggul dan lutut;
  5. Pelatih mini untuk anggota badan. Mereka mengembangkan jari tangan, tangan. serta anggota badan yang lebih rendah.

Penting! Penggunaan simulator membolehkan anda memulihkan fungsi normal sistem muskuloskeletal dengan lebih cepat, serta mencegah strok berulang.

Tahap awal gimnastik pemulihan dalam kedudukan terlentang

Latihan terapeutik pada posisi terlentang dilakukan pada tahap awal pemulihan, ketika pesakit masih tidak dapat bangkit secara mandiri. Pertimbangkan latihan yang paling berkesan dalam kes ini..

Gimnastik tangan

Sebenarnya, sukar untuk menyebut manipulasi seperti latihan, tetapi beban bagi pesakit sangat besar. Pokoknya terletak pada pemanjangan anggota atas, bermula dari falang jari hingga ke lengan bawah. Kemudian tangan diikat sepenuhnya ke papan dengan permukaan lurus. Dalam kedudukan ini, anda perlu tinggal selama kira-kira setengah jam..

Video mengenai gimnastik tangan:

Otot mata

Ia diperlukan untuk menggerakkan mata, melihat ke atas dan ke bawah dan kiri dan kanan. Kemudian tutup mata anda dan buat gerakan melingkar dengan arah yang berbeza, ulangi perkara yang sama, hanya dengan mata anda terbuka. Sebagai rehat antara manipulasi, berguna untuk berkedip dengan cepat selama beberapa saat..

Phalanges jari

Dalam kedudukan yang selesa bagi pesakit, perlu menekuk dan melenturkan jari sekurang-kurangnya 10 kali. Anda boleh melakukan ini secara serentak pada kedua-dua anggota badan. Sekiranya sukar, maka satu persatu.

Untuk tangan dan kaki

Sekiranya satu anggota badan lumpuh, gantung tuala di atas katil dengan gelung. Beri tangan ke dalamnya, ayunkan, meningkatkan amplitud. Seperti itu. manipulasi yang sama dapat dilakukan dengan anggota bawah yang tetap.

Kami menjemput anda untuk menonton video mengenai gimnastik kaki:

Sendi siku

Peregangan di sepanjang katil, anggota badan bahagian atas hendaklah terletak selari dengan badan. Bengkokkan lengan kiri anda, kemudian turunkan ke atas katil. Lakukan perkara yang sama dengan tangan kanan. Lakukan senaman secara bergantian, 10 kali untuk setiap anggota badan.

Sendi lutut

Dalam kedudukan terlentang, lutut kanan dan kiri harus dibengkokkan secara bergantian. Dalam kes ini, anda perlu berusaha untuk tidak menjejakkan kaki dari tempat tidur. Lakukan manipulasi 10 kali pada setiap kaki.

Tarik ke atas

Dalam kedudukan terlentang, ambil kepala katil. Cuba tarik seluruh badan dengan tangan anda. Pada masa yang sama, bahu harus diluruskan, kaki harus lurus. Latihan harus dilakukan dengan perlahan, sekurang-kurangnya 6 set.

Penting! Semasa gimnastik dalam keadaan berbaring dengan pesakit, mesti ada orang yang rapat atau jururawat!

Latihan duduk

Sekiranya pesakit sudah mempunyai kemampuan fizikal untuk duduk sendiri, anda boleh melangkah ke peringkat seterusnya - gimnastik dalam keadaan duduk. Ini bertujuan untuk meningkatkan fungsi anggota badan, menguatkan otot punggung, dan bersiap untuk berjalan. Pertimbangkan latihan pemulihan:

  1. Duduk di atas katil, turunkan kaki ke lantai. Pegang ke katil dengan tangan anda. Bengkokkan ke belakang, menolak dada ke hadapan. Dalam kes ini, pesongan harus disedut, anda perlu berehat semasa menghembuskan nafas;
  2. Dalam keadaan duduk, letakkan kaki anda di atas katil. Angkat setiap anggota badan secara bergilir. Pada masa yang sama, kaki harus lurus;
  3. Bersandar di bantal dengan punggung, hulurkan kaki ke hadapan, tangan ke atas. Bengkokkan lutut anda, bungkus lengan anda di sekelilingnya. Dalam kes ini, perlu menyentuh sendi lutut dengan dada. Betulkan selama beberapa saat, condongkan kepala ke hadapan, hembuskan nafas. Kemudian angkat kepala, perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan. Lakukan manipulasi yang sama dengan kaki kedua;
  4. Bersandar di bantal dalam keadaan selesa. Balut lengan anda di tepi katil. Buangkan kepala anda, cuba menyatukan bilah bahu. Kekal dalam kedudukan ini selama beberapa saat, kembali ke posisi awal;
  5. Duduk di atas katil dengan kaki menggantung. Berpusing dengan kepala anda ke arah yang berbeza, kemudian gerakan bulat. Manipulasi harus perlahan;
  6. Ia juga berguna untuk hanya duduk di atas katil dengan kaki anda ke bawah. Tetapi syarat utama adalah tidak bertahan. Latihan ini membantu memulihkan koordinasi, bersiap untuk berjalan..

Penting! Pada tahap ini, kemahiran motor halus harus dikembangkan, menyusun objek kecil.

Kami mencadangkan anda menonton video mengenai cara berlatih dalam keadaan duduk:

Gimnastik dalam keadaan berdiri

Gimnastik seperti itu dilakukan setelah pesakit menjalani seluruh latihan sebelumnya, dengan yakin dapat berdiri di atas kakinya. Bergantung pada keadaan orang, latihan berdiri dibahagikan kepada 2 jenis: beban sederhana dan meningkat.

Latihan pemulihan sederhana yang sesuai untuk pesakit yang belum pulih sepenuhnya dari strok termasuk:

  1. Letakkan lengan anda di sepanjang badan, kaki selebar bahu. Regangkan lengan ke atas, telapak tangan harus diarahkan ke luar. Regangkan, tarik nafas dalam-dalam. Turunkan perlahan-lahan lengan anda semasa menghembus nafas. Ulangi latihan 6 kali;
  2. Squats adalah kaedah lain yang berkesan semasa pemulihan strok. Anda perlu berjongkok dengan lembut, sambil berusaha untuk tidak mengangkat tumit dari lantai. Ulangi latihan 4 kali;
  3. Sebarkan kaki anda selebar bahu, letakkan tangan anda di tali pinggang. Lakukan condong ke sebelah kanan, angkat tangan kiri secara selari, dan sebaliknya. 4 pengulangan latihan ini sudah cukup;
  4. Letakkan tangan anda di tali pinggang, arahkan satu kaki ke hadapan. Lakukan pergerakan bulat dengan anggota bawah secara bergantian - 4 kali setiap satu;

Beban yang meningkat melibatkan melakukan latihan berikut:

  1. Sebarkan kaki anda sedikit, turunkan tangan ke bawah. Kemudian lipat berus ke kunci, letakkan di hadapan anda. Angkat tangan yang digenggam, meregangkan seluruh badan ke atas. Kembali ke kedudukan permulaan. Ulangi 5 kali.
  2. Letakkan kaki anda bersama. Angkat satu tangan ke atas, biarkan yang lain di bawah. Tukar mereka untuk setiap akaun. Lakukan 10 kali.
  3. Letakkan tangan anda di tali pinggang anda, sebarkan kaki anda sedikit. Semasa menghirup, buat selekoh ke depan sedikit, sambil menghembus nafas, kembali ke posisi awal. Ulangi 10 kali.
  4. Squats dengan peningkatan beban dilakukan sedikit berbeza: semasa berjongkok, satu tangan harus berada di tali pinggang, dan yang lain di belakang kepala. Selepas setiap manipulasi, tangan perlu diganti. Lakukan 10 repetisi.
  5. Juga, bagi seseorang yang sudah menjadi lebih kuat dalam tempoh pemulihan, berjoging di tempat adalah berguna, tetapi tidak lebih dari 6 minit.

Penting! Sekiranya senaman menyebabkan ketidakselesaan atau kesakitan yang teruk, ia harus segera dihentikan.!

Kami mencadangkan anda menonton video mengenai latihan sambil berdiri di kerusi:

Gimnastik terapeutik untuk wajah

Latihan berikut akan membantu menguatkan otot-otot wajah dan menormalkan fungsi alat pertuturan:

  1. Tunjukkan lidah anda, cubalah meregangkannya ke depan sebanyak mungkin;
  2. Jilat bibir anda dengan gerakan bulat;
  3. Gigit bibir atas dan bawah secara bergantian;
  4. Gulungkan bibir anda ke dalam tiub;
  5. Tepuk lidah.

Lafazkan sajak atau lidah yang sederhana. Sekiranya proses ini menyebabkan kesukaran, maka anda perlu memulakan dengan bunyi individu, meneruskannya dengan perkataan yang terdiri daripada dua suku kata.

Penting! Salah satu syarat utama untuk pemulihan adalah bahawa pesakit harus mendengar ucapan manusia sebanyak mungkin.!

Bagaimana merancang senaman anda?

Tidak ada strategi dan rancangan yang jelas dalam latihan fisioterapi setelah strok. Semuanya bergantung pada ciri-ciri individu tubuh pesakit, tahap keparahan keadaan. Anda harus memulakan dengan latihan yang dilakukan dalam keadaan terlentang. Apabila pesakit melakukannya dengan mudah, adalah perlu untuk melangkah ke peringkat seterusnya - gimnastik dalam keadaan duduk, dan seterusnya..

Mengapa pendekatan bersepadu untuk rawatan penting??

Walaupun terapi senaman adalah cara yang berkesan untuk sembuh dari strok, ia harus disertai dengan prosedur lain. Urut juga bermanfaat. Semua ini memainkan peranan penting bukan hanya dalam tempoh pemulihan, tetapi juga dalam mencegah strok berulang..

Pukulan bukanlah hukuman, walaupun terdapat komplikasi selepasnya. Untuk pemulihan yang lebih cepat, anda memerlukan keinginan dan keinginan pesakit, sokongan saudara-mara dan rakan-rakan, serta latihan harian dalam kombinasi dengan urutan.