Utama > Komplikasi

Jenis dan bentuk kemurungan, klasifikasi terperinci dengan ciri

Ramai penduduk bandar moden menderita kemurungan. Suasana tertekan, kehilangan minat dalam hidup, kekosongan - ini adalah bagaimana penduduk bandar yang berjaya dan makmur menggambarkan pandangan dunia mereka. Jenis-jenis kemurungan yang sangat mempengaruhi kualiti hidup adalah banyak. Sekiranya nada bergurau dibiarkan selama satu minit, maka semua orang akan menemui gangguan kemurungan yang mereka sukai..

Penyebab utama kemurungan

Sebenarnya, sukar untuk mencari alasan untuk bergurau. Ia adalah penyakit berbahaya dan serius yang sukar didiagnosis dan sukar dirawat..

Mari senaraikan penyebab utama gangguan kemurungan.

  1. Beban maklumat meningkat. Kontemporari kita sentiasa berhubung dengan pelbagai saluran media (rangkaian sosial, program berita). Penyampaian yang agresif, lebihan kandungan yang tidak berguna menjadi beban yang tidak tertahankan untuk jiwa, menghabiskannya.
  2. Mengurangkan dan melemahkan hubungan interpersonal. Menggantikan komunikasi langsung dengan maya.
  3. Tuntutan berlebihan yang dibuat oleh masyarakat: agar dianggap sah, berjaya, seseorang terpaksa hidup pada tahap kemampuan mental dan fizikalnya.
  4. Persekitaran bandar moden memusuhi rakyat biasa: kesesakan, kesesakan lalu lintas, landskap bandar membuat anda sedih dan kecewa.

Jenis kemurungan dan simptomnya

Bergantung pada keparahannya, jenis kemurungan berikut dibezakan:

  • Ringan (dysthymia). Gejala ringan dan tidak memberi kesan serius pada kehidupan biasa seseorang: dia terus melakukan perkara sehari-hari, melaksanakan tanggungjawab rasmi dan keluarga. Tetapi semua ini dilakukan dengan paksaan, mengatasi mood yang tidak baik, perasaan kekosongan emosi dan fizikal. Tidak semua orang serius mengenai manifestasi awal kemurungan. Mereka sering dibenarkan oleh keletihan dangkal, terlalu banyak kerja. Kemurungan ringan hilang sendiri atau dengan ubat yang minimum (ubat penenang biasa, persediaan herba). Yang paling tidak berbahaya dari semua jenis kemurungan.
  • Kemurungan klinikal (sederhana) membawa kepada perubahan besar dalam gaya hidup pesakit. Latar belakang emosi, sikap tidak peduli, pemikiran obsesif yang menurun menyebabkan seseorang membataskan kenalan sosial dengan ketara, tidak dapat menjalankan tugas profesional. Gambaran klasik mengenai keadaan ini: pesakit tidak meninggalkan rumahnya, lebih suka duduk atau berbaring, pergerakannya diminimumkan, dia berhenti berkomunikasi walaupun dengan ahli keluarga. Keadaan ini berlangsung selama 10-15 hari. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, maka bentuk akut berubah menjadi kronik. Ini menyukarkan perjalanan penyakit dan merumitkan rawatan..
  • Bentuk teruk dari gangguan depresi disertai oleh gejala neurotik atau manifestasi psikosis: ledakan pencerobohan yang tidak bermotivasi, histeria, percubaan membunuh diri. Keadaan yang teruk dirawat dengan ubat.

Gejala bentuk kemurungan adalah sama:

  1. Kemerosotan mood, perasaan ditinggalkan, tidak berguna. Hidup dianggap sebagai sesuatu yang menyakitkan, tidak bermakna, kosong. Seseorang tidak dapat menyingkirkan jenis pemikiran obsesif yang sama tentang kelemahan kewujudan, tidak bermakna usaha. Sekiranya keadaan tertekan dikaitkan dengan trauma mental, pesakit akan terus menerus mengulangi keadaan episod yang menyakitkan di kepalanya, membuat rancangan untuk membalas dendam, menimbulkan serangan yang tidak berbuah.
  2. Sekiranya penyakit itu ringan (atau jika pesakit meminta pertolongan tepat pada waktunya), maka perubahan gaya hidup yang tajam tidak berlaku. Dia tetap termasuk dalam irama kehidupan yang biasa. Dalam kes gangguan mental yang teruk, jiwa menghabiskan sumber penyembuhan diri dan orang itu secara harfiah membeku.
  3. Oleh itu kompleks gejala seterusnya. Pesakit sangat menyekat aktiviti motorik, selama berjam-jam dia dapat menjaga postur yang diguna pakai. Sudah tentu, kita tidak lagi bercakap mengenai sebarang kenalan sosial yang aktif: jiwa berfungsi untuk mengekalkan minimum yang diperlukan untuk kelangsungan kewujudan.
  4. Sebilangan besar bentuk kemurungan disertai oleh pemikiran bunuh diri. Sekiranya pada peringkat awal mereka mudah mundur, maka dengan penyakit yang panjang, sukar untuk menyingkirkannya. Dalam kes yang paling melampau, pesakit boleh membunuh diri. Inilah perbezaan antara kemurungan dan histeria: seorang pesakit dengan neurosis histeris senang mengancam bunuh diri atau menirunya. Kemurungan membawa kepada bunuh diri yang sebenar. Oleh itu, anda tidak boleh merendahkan perubahan keadaan saudara-mara dan rakan anda: ini boleh membawa akibat yang membawa maut..
  5. Penghidap kemurungan menarik diri, dengan segala cara yang mungkin menyamarkan keadaan yang serius, cuba menjaga wajah yang baik dalam permainan yang buruk. Oleh kerana itu, orang lain mungkin tidak menyedari keadaan yang mengancam, mereka tidak dapat memberikan pertolongan..
  6. Episod kemurungan mental jangka panjang menyebabkan gangguan tidur: pesakit mungkin tidak tidur selama berminggu-minggu atau, sebaliknya, menghabiskan terlalu banyak waktu untuk tidur. Tingkah laku makan berubah. Selalunya ini adalah penolakan untuk makan atau penurunan ketara dalam diet harian..

Apa itu kemurungan: mood dan usia yang tertekan

Depresi sering dikelirukan dengan mood yang tidak baik, blues. Pada hakikatnya, penyakit ini tidak begitu berbahaya. Ini merumitkan kehidupan pesakit secara serius. Untuk berjaya melawan penyakit ini, perlu memahami dengan baik sebab-sebab kejadiannya dan ciri-ciri perjalanannya.

Sains moden mencadangkan untuk mengklasifikasikan kemurungan mengikut kriteria yang berbeza: dengan cara ini, anda dapat menerangkan pelbagai jenis kemurungan secara terperinci dan terperinci.

Gangguan depresi dapat menimpa seseorang pada bila-bila masa dalam hidup. Bergantung pada usia, terdapat:

  • Kemurungan pada awal kanak-kanak. Penyebab penyakit ini adalah episod pengaruh agresif pada jiwa (keganasan, kehilangan orang yang disayangi, ketakutan yang teruk). Selepas keadaan trauma, kanak-kanak itu menutup dirinya, berhenti membuat hubungan dengan orang lain. Kanak-kanak kecil (3-5 tahun) kanak-kanak kehilangan kemahiran bersosial yang diperoleh (berhenti bercakap, kehilangan kemahiran layan diri);
  • Masa pubertas atau baligh (13-17) tahun dicirikan oleh perubahan hormon, lonjakan tajam dalam perkembangan fizikal. Pada masa ini, keinginan untuk mengambil tempat dalam pasukan rakan sebaya berlaku. Ibu bapa, dari pihak mereka, menetapkan tugas yang menakutkan: untuk memasuki institusi pendidikan yang berprestij, menjadi yang terbaik, pertama, untuk memenuhi harapan. Tuntutan yang bertentangan dari masyarakat menyebabkan konflik dalaman yang teruk. Hal ini dinyatakan dalam bentuk pemberontakan remaja, keinginan untuk menentang tuntutan masyarakat. Remaja dengan sistem saraf yang lebih lemah, sebaliknya, cenderung untuk mengasingkan sosial, memasuki dunia khayalan;
  • Krisis pertengahan umur (30-40 tahun) disertai dengan perasaan tertekan. Di tengah-tengah kehidupan, seseorang merasakan tidak dapat dicapai matlamat yang telah ditetapkan sebelumnya, tidak berdaya di hadapan dunia yang bermusuhan. Terdapat pemikiran mengenai sia-sia usaha yang sedang dilakukan;
  • Pada akhir hayat, kemurungan, pengalaman melankolis muncul dengan latar belakang perasaan penyelesaian jalan hidup. Selalunya mereka diprovokasi oleh penyakit fizikal yang teruk, perasaan ditinggalkan, ditinggalkan. Pada usia tua, kemurungan dapat menampakkan dirinya sebagai pseudo-demensia - penurunan kemahiran kognitif asas (perhatian, ingatan, penglibatan dalam komunikasi sebahagian atau sepenuhnya lemah).

Jenis-jenis kemurungan dalam psikiatri

Dalam beberapa kes, kemurungan menjadi simptom patologi serius. Jenis kemurungan biasa yang memerlukan rawatan psikiatri termasuk:

  • Gangguan keperibadian manik-depresif. Mereka menampakkan diri dalam perubahan patologi dalam tingkah laku. Fasa manik dicirikan oleh mood yang meningkat, hipereksitasi, percubaan untuk menerapkan beberapa idea berharga. Selepas itu, pesakit terjejas dengan sikap tidak peduli, kehilangan minat terhadap dunia di sekelilingnya, merasa tertekan dan tidak peduli. Tempoh kemurungan berlangsung lebih lama daripada masa membangkitkan.
  • Kemurungan psikogenik berkembang akibat trauma mental yang teruk. Bagi orang dewasa, ini adalah keadaan kehilangan orang yang disayangi, keganasan fizikal, kejadian melampau (serangan pengganas, malapetaka). Selalunya ini adalah reaksi jiwa yang utuh untuk berlebihan..
  • Punca kecederaan depresi psikotik - kecenderungan keturunan terhadap penyakit mental atau trauma kepala, yang menyebabkan kerosakan otak.
  • Perjalanan penyakit fizikal yang serius kadang-kadang rumit oleh gangguan kemurungan. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku pada pesakit barah atau orang yang, akibat trauma, kehilangan kemampuan untuk bergerak bebas dan hidup sepenuhnya. Jenis kemurungan ini disebut somatogenic..

Jenis-jenis kemurungan dalam psikologi

Psikologi tidak mementingkan rawatan patologi psikiatri yang kompleks. Pakar psikologi yang berpengalaman dapat membantu jika anda perlu membetulkan gejala dan manifestasi kemurungan ringan, membuat diagnosis pada peringkat awal penyakit.

Ahli psikoterapi bekerja dengan jenis gangguan kemurungan berikut:

  • ciri perubahan tingkah laku setelah menghentikan pengambilan alkohol, perangsang kimia. Masalah seperti ini lebih sering terjadi pada lelaki yang mulai menjalani gaya hidup yang tenang. Penting untuk diperhatikan bahawa ahli psikologi akan membantu sekiranya terdapat perubahan kecil yang mempengaruhi keperibadian pesakit: alkoholik dan penagih dengan pengalaman memerlukan bantuan psikiatri;
  • Suasana tertekan yang disebabkan oleh kehilangan pekerjaan, pindah ke negara lain, atau penurunan status sosial yang tajam dianggap murni "maskulin". Kejadian seperti ini boleh memberi kesan buruk terhadap harga diri dan menyebabkan trauma mental yang sensitif. Tetapi mereka agak mudah disesuaikan ketika bekerja dengan pakar;
  • penyebab kemurungan wanita - latar belakang hormon yang tidak stabil, peningkatan tekanan pada badan semasa mengandung, selepas melahirkan. Selepas kelahiran anak, seorang wanita terhad dalam komunikasi dan masa lapang. Cara hidup berubah, tanggungjawab yang tidak biasa muncul, tanggungjawab meningkat. Keadaan baru menguji kekuatan jiwa. Tidak semua seks yang adil dapat menahan beban yang berlebihan. Oleh itu - gangguan yang mengganggu, keletihan saraf;
  • perubahan mood bermusim. Selalunya ia muncul pada musim luruh-musim sejuk. Mengurangkan panjang waktu siang, menurunkan suhu menghadkan berjalan kaki di luar. Tinggal lama di bilik tertutup, pencahayaan buatan dapat menjerumuskan orang yang ceria bahkan kecewa. Jiwa yang lemah sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan luaran yang buruk.

Jenis kemurungan dan ciri-cirinya

Sebilangan besar gangguan kemurungan dipicu oleh pengaruh luaran (trauma mental, tekanan berpanjangan, berlebihan). Mereka biasanya dipanggil eksogen..

Beberapa jenis kemurungan disebabkan oleh ciri-ciri proses metabolik badan. Dengan kata lain, mood tertekan, keadaan kemurungan adalah akibat daripada sintesis yang tidak mencukupi, misalnya hormon serotonin. Mendiagnosis kemurungan endogen (intrinsik) sukar. Ini memerlukan penyelidikan dan analisis khas. Tetapi rawatannya berjalan dengan baik. Kursus ubat yang dipilih dengan betul dengan cepat menormalkan keadaan pesakit.

Beberapa jenis kemurungan mudah dikelirukan dengan manifestasi neurotik lain. Jadi, sindrom hypochondriacal sering dikelirukan dengan kemurungan bertopeng. Pesakit dirawat secara berterusan untuk pelbagai penyakit: anemia, hipertensi, suspek penyakit kardiovaskular atau onkologi. Dia menjengkelkan, mengunjungi semua institusi perubatan yang ada padanya. Tetapi sebaliknya tetap tidak bersikap apatis dan tidak peduli dengan sebarang manifestasi dari kenyataan di sekitarnya.

Kaedah rawatan

Rawatan yang paling berkesan untuk gangguan kemurungan adalah:

  • Ubat. Penenang atau antipsikotik yang lebih radikal sangat berguna dalam kes-kes yang sukar. Dengan pertolongan mereka, manifestasi penyakit yang paling akut dihentikan..
  • Fisioterapi. Urut, hidroterapi, tinggal di sanatorium akan menyelamatkan diri dalam keadaan sederhana dan tidak berjalan. Mereka akan membantu menguatkan dan memperbaiki sistem saraf, untuk menyokong jiwa yang keletihan. Saya sering menggunakan kaedah seperti ini pada akhir rawatan, mereka digunakan sebagai elemen pemulihan akhir.
  • Psikoterapi, menyelesaikan sekatan tingkah laku yang rumit dengan bantuan pakar. Peningkatan jangka panjang tidak dapat dicapai tanpa interaksi dengan ahli psikologi yang berpengalaman. Selalunya keadaan tertekan diprovokasi oleh pengalaman masa kanak-kanak yang dilupakan, sikap ibu bapa yang trauma - dengan kata lain, ruang bawah sedar. Dalam kes ini, kursus sesi psiko tradisional akan memberikan hasil yang baik. Mempraktikkan psikologi N.V. Baturin akan membantu menghilangkan pengalaman tertekan. Dengan bantuannya, pemulihan akan datang lebih cepat, dan bahan kimia radikal mungkin tidak diperlukan..

Dalam masyarakat kita yang tidak terlalu toleran, sikap terhadap gangguan mental dan mental lain adalah berat sebelah dan tidak ramah. Mengalami masalah dengan komunikasi, sosialisasi, mengalami perubahan mood secara tiba-tiba adalah memalukan, tidak wajar. Perkara paling bijak untuk dilakukan adalah mengatasi rasa malu yang salah dan segera mendapatkan rawatan perubatan..

Penting! Artikel maklumat! Sebelum digunakan, anda mesti berjumpa pakar.

Jenis-jenis kemurungan

Kemurungan, menurut statistik psikiatri, adalah penyakit yang paling biasa di kawasan ini. Menurut statistik, satu atau lain jenis kemurungan, dan terdapat kira-kira 20 daripadanya, sakit atau sakit setiap penghuni ke-10 Bumi. Wanita menderita gangguan ini lebih kerap daripada lelaki: setiap wakil ke-5 seks yang lebih adil jatuh sakit dengan kemurungan. Oleh itu, berapa banyak jenis kemurungan yang ada, dan bagaimana ia muncul??

Varieti kemurungan

Depresi bukanlah penyakit tunggal, tetapi kumpulan banyak jenis gangguan ini, yang jumlahnya meningkat baru-baru ini, baik berkaitan dengan perkembangan sains psikiatri, dan berkaitan dengan peningkatan jumlah pesakit dan pengembangan gejala penyakit..

Depresi boleh berkembang dalam tahap keparahan yang berbeza-beza: ringan (dysthymia), sederhana (klinikal atau juga disebut utama), dan parah (gangguan dengan beberapa manifestasi neurosis atau psikosis). Dengan sifat prosesnya, jenis kemurungan berikut dibezakan:

  • besar (klinikal);
  • cemas;
  • bertopeng;
  • tidak tipikal;
  • neurotik;
  • manik-kemurungan;
  • endogen;
  • kronik;
  • psikotik.

Selain itu, kemurungan boleh menjadi masa kanak-kanak, remaja dan berkembang pada orang-orang pada usia tua..

Ciri-ciri dan tanda-tanda kemurungan

Bentuk kemurungan klasik adalah kemurungan klinikal. Diagnosis semacam itu dibuat jika pesakit menunjukkan tanda-tanda khas penyakit ini: suasana hati yang tertekan secara kronik, sikap tidak peduli, kekurangan minat terhadap peristiwa semasa dan aktiviti harian, penurunan aktiviti fizikal. Gejala seperti itu harus diperhatikan pada pesakit sekurang-kurangnya 2 minggu. Faktor yang memprovokasi perkembangan kemurungan klinikal dalam kebanyakan kes adalah tekanan kronik atau pengalaman yang menindas.

Jenis kemurungan yang biasa didiagnosis seterusnya adalah kronik. Ia berbeza dengan jangka masa sebelumnya: gangguan seperti ini boleh berlangsung dari 2 tahun atau lebih. Lebih-lebih lagi, keparahan gejala mungkin tidak begitu kuat seperti pada kemurungan besar - pesakit dapat menghubungi saudara-mara dan rakan-rakannya, melakukan pekerjaan rumah tangga dan menjalankan tugas profesionalnya dengan normal. Tetapi pada masa yang sama, moodnya hampir selalu rendah, dia akan cepat letih, dia akan mengalami gangguan tidur, masalah selera makan, sakit kepala yang kerap, sakit sendi. Pesakit yang mengalami kemurungan kronik, selalu tertekan, menarik diri, melihat masa kini dan masa depan dengan pesimisme, mungkin berfikir tentang bunuh diri dan berusaha untuk melakukannya.

Kemurungan bipolar adalah salah satu jenis gangguan yang paling serius. Ia dicirikan oleh perubahan mood yang tiba-tiba dan sering tidak masuk akal: secara umum, pesakit mengalami kemurungan, mudah marah, sering menangis, hampir tidak ada yang membangkitkan minat mereka, tidak menunjukkan minat pada orang lain, cepat letih dan pulih dalam jangka masa yang panjang, baik fizikal dan mental. Kemudian fasa kemurungan digantikan oleh fasa manik, di mana mood pesakit meningkat tajam hingga euforia, pertuturan dan aktiviti motor muncul (mereka banyak bercakap, ketawa, menyuarakan banyak idea yang terlintas di fikiran mereka dan cuba menghidupkannya). Tetapi fasa ini selalu lebih pendek daripada keadaan depresif yang menggantikannya. Kemurungan bipolar sering ditentukan secara genetik dan teruk.

Endogenous depression adalah sejenis gangguan ini yang berlaku kerana pelanggaran proses biokimia yang berlaku di otak pesakit. Didapati bahawa sebab perkembangan bentuk kemurungan ini adalah kekurangan neurotransmitter yang membantu menghantar impuls saraf antara sel otak..

Kemurungan endogen berkembang dengan pesat: hanya dalam beberapa minggu, mood pesakit dapat berubah secara mendadak. Seseorang yang sebelum ini cukup ceria boleh menjadi tidak sopan, tidak peduli dengan segala-galanya, enggan bercakap dengan orang, makan atau pergi ke suatu tempat. Rawatan kemurungan jenis ini hanyalah ubat.

Kemurungan bertopeng - jenis ini dinamakan begitu kerana menyamar sebagai manifestasi penyakit somatik. Orang yang mengalami kemurungan ini dapat mengubati VSD, osteonchondrosis, hipertensi dan penyakit lain selama beberapa tahun, kerana mereka percaya bahawa mood yang tidak baik, apatis dan sensasi menyakitkan berlaku kerana masalah dengan fizikal, dan bukan kesihatan mental. Keadaan bertambah buruk oleh fakta bahawa pesakit terlalu memperhatikan kesihatan mereka dan mungkin tidak menyedari hakikat bahawa mereka sebenarnya menderita kemurungan..

Kemurungan kanak-kanak berlaku pada kanak-kanak kecil berusia lebih dari 3 tahun berdasarkan keadaan trauma yang sangat kuat untuk jiwa, misalnya, setelah lama berpisah dengan ibu bapa atau orang penting lain, menghadiri tadika, dll. Kanak-kanak yang terdedah kepada jenis kemurungan ini tiba-tiba menolak untuk bercakap sama sekali, takut untuk melihat mata, banyak menangis, dan berubah-ubah. Selera makan mereka berkurang, mereka mengalami mimpi buruk, pencerobohan tidak bermotivasi mungkin berlaku..

Kemurungan remaja adalah sejenis penyakit yang menimpa remaja dan remaja berusia 12-18 tahun. Sebab utama penampilannya adalah perubahan hormon dalam tubuh yang terjadi pada usia ini, penstrukturannya, serta memikirkan semula peranan diri dan seseorang dalam masyarakat. Kemurungan ini dinyatakan dalam gejala khas untuk gangguan ini, atau dalam bentuk "pemberontakan" terhadap ibu bapa mereka atau norma dan peraturan sosial, keengganan untuk belajar, untuk menghubungi orang.

Kemurungan psikogenik berkembang pada orang yang benar-benar sihat akibat pengaruh negatif yang kuat terhadap jiwa faktor-faktor negatif, misalnya, kehilangan seseorang atau sesuatu yang penting. Orang seperti itu menarik diri, berusaha untuk bersendirian hampir sepanjang masa, tidak lagi mengalami perasaan gembira. Mereka bertekad atas kerugian mereka, tidak lagi memikirkan perkara lain, bimbang dan bimbang akan nasib mereka dan nasib orang yang disayangi, selalu tegang, pesimis secara dalaman. Gangguan itu muncul sejurus selepas kejadian traumatik dan dapat bertahan lama: minggu dan bulan.

Kemurungan psikotik adalah sejenis gangguan yang sering terjadi pada individu yang mempunyai kecenderungan untuk penyakit mental atau pada orang yang mengalami kecederaan di kepala. Seiring dengan gejala khas kemurungan, orang yang mengalami kemurungan mungkin mempunyai khayalan, ketakutan fobia, halusinasi - tanda khas psikosis. Pada masa yang sama, keadaan, serta tingkah laku orang-orang seperti itu, tetap berterusan: mereka tertekan, sedih, menarik diri dan tidak berkomunikasi secara kronik. Sebilangan besar dari mereka tidak memberitahu siapa pun tentang perasaan negatif mereka yang dihidapinya, yang hanya memperburuk perjalanan penyakit ini..

Neurotik depresi adalah sejenis penyakit ini yang menggabungkan ciri-ciri kemurungan dan neurosis. Ini terbentuk pada orang yang lemah, sistem saraf labil dan sekumpulan ciri-ciri tertentu, yang merangkumi kecurigaan, keraguan, pedantri, ketidakpastian, tanpa kompromi, kejujuran. Kemurungan semacam itu terbentuk paling kerap sebagai akibat dari konflik intrapersonal, keadaan tekanan yang kronik dan putus asa (seperti yang difikirkan oleh pesakit), atau keyakinan pesakit bahawa dia dipandang rendah, dilanggar atau diperlakukan secara tidak adil.

Pada masa yang sama, suasana hati, kegelisahan, ketidakpastian dan air mata yang berterusan digabungkan dengan gejala neurosis: sakit kepala dan sakit otot, gangguan fungsi pelbagai organ, kelemahan, keletihan, kelemahan.

Kemurungan apetik adalah sejenis penyakit ini di mana gejala khas seperti kemurungan, kecewa, mood rendah digabungkan dengan gejala atipikal seperti peningkatan selera makan, mengantuk, kerengsaan motorik dan peningkatan aktiviti, serangan panik.

Kemurungan selepas bersalin berlaku pada wanita muda selepas keguguran atau kehamilan yang terlewat. Penyebab utama gangguan adalah lonjakan hormon yang berlaku dalam kes-kes ini. Kemurungan selepas bersalin dalam kes-kes ini berbentuk kemurungan utama, psikogenik atau endogen. Wanita yang telah melahirkan anak yang hidup juga mungkin mengalami kemurungan, tetapi ia tidak muncul segera setelah melahirkan, tetapi setelah 2-4 bulan dan dinyatakan oleh keengganan sepenuhnya untuk menjaga anak mereka, peningkatan emosi, dalam kes-kes yang melampau - pencerobohan ditunjukkan terhadap diri mereka sendiri atau dia. Kemurungan selepas bersalin mungkin didahului oleh beberapa bentuk kemurungan yang lain.

Kemurungan bulat ditunjukkan oleh perubahan mood setiap hari atau bermusim. Pesakit mengalami masalah dengan tidur, mereka dikunjungi oleh pemikiran tentang keputusasaan hidup dan tidak berharga mereka sendiri, memaksa mereka untuk "menggiling" mereka berjam-jam di kepala mereka.

Kemurungan reaktif adalah gangguan mental yang timbul sebagai tindak balas terhadap situasi yang sangat traumatik yang dialami oleh seseorang atau pendedahan yang berpanjangan kepada gabungan beberapa faktor tekanan yang kurang signifikan.

Salah satu cara, kemurungan dalam bentuk apa pun adalah penyakit mental yang serius yang berlaku kerana alasan di luar kawalan seseorang. Sangat sukar untuk menanggungnya sendiri, jadi dia memerlukan rawatan psikoterapi wajib.

Sekiranya anda berhadapan dengan kemurungan, tetapi ingin menyingkirkannya, seorang ahli terapi profesional dapat membantu anda mengatasi masalah ini. Hubungi pusat psikologi Irakli Pozharsky, yang akan dapat menentukan jenis kemurungan yang anda miliki dan menyembuhkannya.

Apa itu gangguan kemurungan

Depresi adalah penyakit mental yang dicirikan oleh penurunan mood yang berterusan (lebih dari dua minggu), kehilangan minat dalam hidup, kemerosotan perhatian dan ingatan, dan keterbelakangan motor. Sekiranya tidak dirawat, seseorang mungkin kehilangan kemampuan untuk bekerja selama berbulan-bulan, atau bahkan bertahun-tahun, dan bahkan berusaha mati..

Faktor risiko kemurungan:

  • Kecenderungan genetik - kehadiran kemurungan dan gangguan mental yang lain pada saudara-mara meningkatkan risiko menghidap penyakit ini;
  • situasi tertekan - kehilangan orang tersayang, kerja berlebihan, persekitaran negatif, konflik dalam keluarga, di tempat kerja atau dalam keperibadian itu sendiri;
  • penyakit bersamaan - neurologi, somatik (diabetes mellitus, patologi kardiovaskular), alkohol atau ketagihan dadah.

Jenis-jenis kemurungan yang menyebabkan gangguan dengan nama yang sama

Terdapat beberapa jenis utama kemurungan dan gangguan kemurungan:

  1. Monopolar atau diucapkan secara klinikal, besar. Gejala isyaratnya: mood apatis yang berterusan, penurunan aktiviti mental yang tajam, penurunan harga diri.
  2. Manik atau bipolar. Seseorang terdedah kepada perubahan mood yang tiba-tiba dalam jangka masa yang singkat..
  3. Psikotik. Gejala isyaratnya dapat dianggap sebagai kejadian halusinasi dan khayalan yang disebabkan oleh keadaan tertekan..
  4. Atipikal. Ia berlaku terutamanya pada remaja yang menyedari ketidakberdayaan mereka. Simptom utamanya adalah bulimia..
  5. Bermusim. Selalunya berlaku pada awal musim bunga atau akhir musim luruh. Apabila cuaca berubah.
  6. Reaktif atau bertahan. Punca kejadiannya adalah tekanan atau keadaan hidup yang sukar.

Kumpulan risiko

Pada masa-masa tertentu dalam hidup kita, kita masing-masing mungkin mengalami kemurungan. Walau bagaimanapun, kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa terdapat kumpulan sosial tertentu yang lebih cenderung kepada gangguan kemurungan..

Ini termasuk:

  • kanak-kanak yang didera;
  • orang berumur lebih dari 45 tahun;
  • peserta dalam permusuhan;
  • keperibadian kreatif.

Remaja, orang yang mempunyai harga diri yang rendah juga berisiko.

Pada banyak wanita, kemurungan dapat muncul setelah 40 tahun dengan latar belakang perubahan hormon yang disebabkan oleh menopaus.

Penyebab kemurungan

Setelah mempertimbangkan jenis-jenis kemurungan, mari kita teruskan untuk mengetahui sebab-sebab kejadiannya. Yang paling biasa adalah yang berikut:

  • kecenderungan genetik;
  • gangguan hormon (pada remaja, dalam tempoh selepas bersalin, semasa menopaus, dll.);
  • kehadiran kecacatan kongenital atau diperolehi dari sistem saraf pusat;
  • penyakit somatik.

Sebab penting lain adalah trauma mental yang teruk, kemunculannya boleh disebabkan oleh banyak faktor:

  • masalah dalam kehidupan peribadi;
  • mengalami masalah kesihatan yang serius;
  • penghijrahan;
  • perubahan atau masalah di tempat kerja;
  • keadaan kewangan yang semakin teruk.

Bentuk dan spesifik kemurungan

Dalam pemahaman tradisional, keadaan suasana hati yang rendah mempunyai tahap tertentu dari segi keparahan. Klasifikasi ini berdasarkan perkembangan penyakit, kesannya terhadap kualiti hidup dan kemungkinan akibatnya..

Jadi bentuk cahaya dicirikan oleh peningkatan yang lancar dalam keadaan tidak gembira. Kecacatan, aktiviti otak, dan reaksi terhadap kejadian berubah secara subjektif. Pesakit hampir tidak menyedari bahawa keadaan mereka tidak sesuai dengan keadaan objektif kehidupan, oleh itu, sukar untuk mengenal pasti penyakitnya.

Bentuk keparahan penyakit yang sederhana oleh orang itu sendiri dianggap sebagai penolakan objektifnya terhadap dirinya sendiri:

  • harga diri menurun;
  • pemikiran bunuh diri muncul (hingga niat dan percubaan yang disedari);
  • nampaknya pesakit bahawa dia dengan jelas melihat keputusasaan masa depan.
  • Pada masa yang sama, tidak ada penilaian kritis terhadap keadaan seseorang, tidak ada percubaan untuk dialog dalaman, mencari fenomena positif..

Gangguan kemurungan yang teruk disertai dengan kebencian diri, keinginan untuk membinasakan diri sendiri, keinginan untuk menyalahkan diri sendiri untuk segalanya. Mungkin diperburuk oleh halusinasi, kandungannya menggema idea-idea obsesi dan khayalan pesakit.

Gangguan depresi bipolar didiagnosis dengan gejala yang berubah-ubah: serangan mania bergantian dengan tanda-tanda kemurungan. Dalam sejarah setiap pesakit yang dianggap berasingan, seseorang dapat melihat keutamaan satu keadaan daripada keadaan yang lain. Dalam kes ini, pesakit mungkin mengalami keadaan bergantian dengan tempoh di mana tidak ada alasan yang mencukupi untuk mendiagnosis gangguan bipolar, bentuk seperti itu diperhatikan dengan siklothymia.

Gejala Gangguan Depresi

Sejumlah sindrom psikiatri dicirikan oleh penurunan mood yang berterusan sebagai gejala utama. Gangguan mood adalah sekumpulan gangguan yang dianggap sebagai gangguan mood utama.

Gangguan mood yang lain, gangguan bipolar, dicirikan oleh satu atau lebih episod mood yang tidak normal.

Gangguan keperibadian sempadan sering dicirikan oleh mood yang sangat tertekan; gangguan penyesuaian dengan mood depresi adalah gangguan mood yang menampakkan dirinya sebagai tindak balas psikologi terhadap stres di mana gejala emosi atau tingkah laku yang berlaku adalah signifikan tetapi tidak memenuhi kriteria untuk episod kemurungan utama.

Gangguan tekanan pasca trauma, gangguan kecemasan yang kadang-kadang mengikuti trauma, biasanya disertai dengan perasaan tertekan.

Depresi kadang-kadang dikaitkan dengan gangguan tingkah laku penggunaan bahan.

Cyclothymia

Dengan penyakit ini, bentuk penyakit bercampur jelas: pesakit mengalami kemurungan kecil atau hipomania untuk jangka masa yang panjang. Cyclothymia didiagnosis jika simptom sudah ada selama 2 tahun atau lebih, dengan syarat bahawa selalunya orang tersebut berada dalam keadaan tertekan, bergantian dengan mania. Penyakit ini boleh merebak menjadi gangguan bipolar, tetapi ini hanya berlaku dalam beberapa kes.

Dengan latar belakang hipomania yang bersifat kronik atau siklothimik, tempoh aktiviti dapat diperhatikan ketika seseorang mencapai tahap tinggi dalam beberapa perniagaan, merasakan kecenderungan objektif pemimpin dalam dirinya dan benar-benar memperoleh kejayaan. Dalam kebanyakan kes, dari masa ke masa, seseorang mengalami kesulitan serius dalam berkomunikasi dengan orang, dengan penyesuaian diri dalam masyarakat, yang dinyatakan dalam perubahan aktiviti, perceraian, pendidikan yang ditinggalkan, perubahan pekerjaan, dan sebagainya. Cyclothymia sering menyebabkan seseorang menggunakan bahan yang mengubah kesedaran.

Dispresi selepas bersalin

Kemurungan selepas bersalin adalah perkara biasa pada wanita muda. Ia berkembang dua minggu selepas melahirkan. Kelahiran bayi adalah masa kritikal dalam kehidupan mana-mana wanita, jadi tubuh wanita yang bersalin sangat terdedah. Penyebab gangguan kemurungan tersebut adalah perubahan hormon yang tiba-tiba dengan latar belakang peningkatan tanggungjawab terhadap anak dan jiwa ibu muda (kemurungan sebelum melahirkan meningkatkan kemungkinan kambuh).

  • Ketidakstabilan emosi
  • Peningkatan keletihan
  • Gangguan tidur
  • Peningkatan kegelisahan
  • Rasa ditolak oleh anak.

Demoralisasi dan kesedihan

Istilah "kemurungan" sering digunakan untuk menggambarkan suasana hati yang buruk atau tertekan yang disebabkan oleh pelbagai masalah (contohnya, masalah kewangan, bencana alam, penyakit serius) atau kerugian (misalnya, kematian orang yang disayangi). Namun, untuk keadaan seperti itu, istilah "demoralisasi" dan "kesedihan" lebih sesuai..

Perasaan negatif dari demoralisasi dan kesal, tidak seperti kemurungan, memiliki jalan yang tidak berotak, yang, sebagai peraturan, melekat pada pemikiran atau peringatan tentang peristiwa permulaan, hilang ketika keadaan atau peristiwa bertambah baik, mungkin berselang dengan emosi dan humor positif, dan tidak disertai dengan perasaan yang berlaku rendah diri dan membenci diri. Suasana tertekan biasanya berlangsung selama berhari-hari dan bukannya minggu atau bulan, dan pemikiran bunuh diri dan kehilangan fungsi sosial jangka panjang cenderung.

Walau bagaimanapun, peristiwa dan tekanan yang menyebabkan demoralisasi dan kesedihan dapat mencetuskan episod kemurungan besar, terutama pada mereka yang cenderung kepadanya (contohnya, mereka yang mempunyai sejarah atau riwayat kemurungan anggota keluarga).

Gangguan tidur pada kemurungan

Gangguan tidur adalah salah satu gejala awal kemurungan, dan juga salah satu yang paling biasa. Menurut kajian epidemiologi, pelbagai gangguan tidur diperhatikan pada 50 - 75 peratus pesakit yang mengalami kemurungan. Lebih-lebih lagi, ini bukan sahaja perubahan kuantitatif, tetapi juga kualitatif.

Gangguan tidur pada kemurungan adalah:

  • kesukaran untuk tidur;
  • tidur sekejap dan kerap terbangun;
  • kebangkitan awal pagi;
  • penurunan tempoh tidur;
  • tidur dangkal;
  • mimpi ngeri;
  • aduan mengenai tidur gelisah;
  • kurang rasa rehat ketika bangun tidur (dengan tempoh tidur normal).

Gangguan kegelisahan

Kecemasan berbeza: dengan fobia, seseorang takut akan sesuatu yang spesifik, dengan serangan panik, dia mengalami serangan keganasan yang akut, tetapi berumur pendek. Tahap kebimbangan yang meningkat secara kronik kerana banyak sebab disebut gangguan kecemasan umum. Dan gangguan obsesif-kompulsif (OCD) memaksa seseorang untuk melakukan ritual aneh untuk "melindungi" dari segala jenis ancaman. Dipercayai bahawa ritual keagamaan dan tahyul juga merupakan jenis OCD..

Diagnosis psikiatri dibuat dalam kes di mana seseorang tidak dapat mengatasi emosi negatif yang menjadikan kehidupan biasa tidak mungkin: kerana ketakutan obsesif, dia berhenti pergi ke sekolah, tidak mengatasi pekerjaan, merosakkan hubungan satu demi satu. Oleh itu, untuk mengatakan kepada orang yang cemas: "Berhenti bimbang, tidak ada alasan untuk ini!" - tidak ada sedikit pun akal.

Kebimbangan berterusan mempengaruhi keadaan fizikal anda, menyebabkan ketegangan otot. Oleh itu, pesakit dikejar oleh kesakitan yang teruk tanpa sebab yang jelas di jantung, perut, migrain.

Kebimbangan yang berlebihan dalam kebanyakan kes dapat dikurangkan dengan bantuan antidepresan dan penenang. Psikoterapi juga membantu. Apa yang pasti tidak menolong adalah dengan tekun menghindari situasi yang menakutkan. Sekiranya kegelisahan tidak ditangani, ia akan mengambil alih ruang baru. Dan pada akhirnya, itu akan membingungkan mangsa ketika dia bahkan tidak berani meninggalkan apartmennya..

Diagnosis pembezaan untuk kemurungan

  • skizofrenia;
  • kesan sampingan dadah, alkoholisme, ketagihan dadah;
  • demensia.
  • neoplasma malignan;
  • hipotiroidisme;
  • hiperparatiroidisme;
  • penyakit endokrin lain, seperti penyakit Itsenko-Cushing, penyakit Addison;
  • Anemia kekurangan B12;
  • penyakit berjangkit baru-baru ini seperti sepsis, mononucleosis berjangkit, rabies;
  • aterosklerosis arteri serebrum;
  • Penyakit Parkinson;
  • kegagalan jantung;
  • lupus eritematosus sistemik;

Mengambil ubat:

  • ubat antihipertensi;
  • ubat antiparkinsonia;
  • kortikosteroid;
  • sitostatik;
  • npvs;
  • kontraseptif oral gabungan, progestogen.

Kemurungan yang tersembunyi harus dicurigai setiap kali ada keluhan yang tidak biasa, seringkali orang mengadu keletihan dan kelemahan..

Rawatan

Seorang psikologi klinikal dan psikoterapis dapat menentukan sama ada kehilangan minat dalam hidup dan mood yang buruk adalah akibat keletihan atau amaran gangguan kemurungan.

Kursus rawatan dipilih secara individu, bergantung kepada keparahan penyakit dan perjalanannya. Terdapat 3 darjah kemurungan: ringan, sederhana dan teruk. Dengan sifat kursus, patologi boleh menjadi kronik, berulang, atau mewakili gangguan bipolar yang bersifat afektif..

Penyakit keparahan ringan hingga sederhana dirawat di rumah. Terapi merangkumi:

  • mengambil antidepresan;
  • psikoterapi;
  • normalisasi pemakanan;
  • sosioterapi;
  • aktiviti fizikal sederhana;
  • berjalan kaki setiap hari.

Terapi elektrokonvulsif

Terapi elektrokonvulsif selamat dan sangat berkesan.

  • Depresi dengan manifestasi psikotik (khayalan, halusinasi);
  • Tidak berkesannya rawatan ubat;
  • Risiko bunuh diri yang tinggi;
  • Keengganan untuk makan;
  • Stupor depresi;
  • Tahap ketidakpedulian diri yang melampau. Petunjuk untuk terapi elektrokonvulsif juga merupakan petunjuk untuk dimasukkan ke hospital. Kursus terapi elektrokonvulsif terdiri daripada 6-8 prosedur, yang dijalankan selama tiga minggu. Kadang-kadang, terapi elektrokonvulsif digabungkan dengan pelantikan antipsikotik trisiklik. Selepas terapi elektrokonvulsif, antidepresan trisiklik juga diresepkan untuk mencegah kambuh..

Pencegahan

Emosi positif adalah syarat utama pencegahan semua jenis kemurungan. Untuk mengekalkan keseimbangan mental, penting untuk memerhatikan beberapa keadaan..

Pertama, ini adalah tidur normal (tidur setiap orang dewasa sekurang-kurangnya 8 jam, dan untuk remaja atau kanak-kanak - 9-12 jam). Kadang-kadang, beberapa jenis kemurungan boleh disebabkan oleh gangguan fungsi organ pencernaan, jadi pemakanan yang betul adalah bahagian penting dalam pencegahan.

Keadaan penting lain adalah komunikasi dengan orang yang dikasihi. Pemahaman, perhatian dan kepercayaan ahli keluarga adalah kunci kesejahteraan mental. Aktiviti fizikal harian: tidak perlu pergi ke gim, malah berjalan-jalan biasa sebelum tidur berguna.

Depresi sangat berbahaya kerana secara beransur-ansur mengambil alih pemikiran dan tindakan pesakit. Amat berbahaya adalah kecenderungan tinggi pesakit murung terhadap tingkah laku bunuh diri. Jauh lebih mudah untuk menerima bantuan pakar dan menyembuhkan kemurungan daripada menderita sepanjang hidup anda..

Entri berkaitan:

  1. Gangguan bipolar atau psikosis manik-depresifGangguan bipolar (gangguan bipolar, psikosis manik-depresif) adalah gangguan mental.
  2. Adakah hidup mungkin tanpa serangan panik??Panik adalah bahagian dari mekanisme pertahanan normal yang tidak dicetuskan pada waktu yang tepat..
  3. Rawatan fobia dengan hipnosisFobia adalah ketakutan yang tidak rasional dan tidak terkawal yang timbul sebagai tindak balas.
  4. Sindrom TouretteSindrom Tourette (penyakit) adalah gangguan genetik sistem muskuloskeletal pusat yang menampakkan dirinya.

Pengarang: Levio Meshi

Doktor dengan pengalaman 36 tahun. Blogger perubatan Levio Meshi. Kajian berterusan topik pembakaran dalam psikiatri, psikoterapi, ketagihan. Pembedahan, Onkologi dan Terapi. Perbualan dengan doktor terkemuka. Ulasan klinik dan doktor mereka. Bahan berguna untuk rawatan diri dan menyelesaikan masalah kesihatan. Lihat semua entri oleh Levio Meshi

Apa itu gangguan kemurungan: 1 komen

Tidak kira seberapa teruk atau ringan, sebarang gangguan mental perlu dirawat, terutamanya jika ia adalah jenis kemurungan. Nampaknya rawatan diri dalam kes ini tidak dapat diterima, lebih baik menghubungi pakar untuk mendapatkan diagnosis dan rancangan rawatan yang tepat.

Jenis-jenis kemurungan

Terdapat pelbagai jenis kemurungan yang berlainan..

Tanda dan gejala berbeza dari segi bilangan, masa, keterukan, dan frekuensi, tetapi secara keseluruhannya sangat serupa. Kerana Jenis kemurungan yang berlainan diperlakukan secara berbeza, penting untuk menentukan jenis kemurungan. Bergantung pada jantina, usia dan budaya, orang mempunyai gejala dan tahap kemurungan yang berbeza.

Kemurungan neurotik, reaktif (minor) dirawat dengan psikoterapi.

Somatik dan psikotik - ubat. Istilah ini digunakan oleh psikiatri.

Kajian menunjukkan bahawa kemurungan mempunyai fasa. Tempoh mood normal bergantian dengan episod kemurungan. Kadang kala, bukannya fasa kemurungan,

mungkin ada fasa manik, yang ditunjukkan oleh kerengsaan dan peningkatan mood. Sekiranya demikian, itu bukan kemurungan, tetapi gangguan bipolar (keadaan yang lebih serius).

1. Episod kemurungan

Bentuk kemurungan yang paling biasa dan biasa adalah episod kemurungan. Satu episod berlangsung dari beberapa minggu hingga satu tahun, tetapi selalu melebihi 2 minggu. Episod kemurungan tunggal dipanggil unipolar. Kira-kira sepertiga orang yang jatuh sakit hanya mengalami satu episod, atau "fasa," sepanjang hayat mereka. Walau bagaimanapun, jika seseorang tidak menerima rawatan yang sesuai untuk kemurungan, terdapat risiko episod kemurungan berulang pada masa akan datang. Episod kemurungan selalu mempengaruhi prestasi seseorang hingga satu tahap atau yang lain..

2. Gangguan kemurungan berulang (berulang)

Apabila episod kemurungan berulang, ia adalah gangguan kemurungan berulang atau gangguan kemurungan utama yang biasanya bermula pada masa remaja atau remaja. Dengan jenis kemurungan ini, fasa kemurungan, yang dapat berlangsung dari beberapa bulan hingga beberapa tahun, bergantian dengan fasa dengan suasana normal. Gangguan kemurungan jenis ini boleh mempengaruhi prestasi secara serius dan bersifat unipolar (tidak ada fasa manik atau hipomanik). Ini adalah apa yang disebut "klasik" atau "klinikal" kemurungan.

3. Dysthymia

Dysthymia menampakkan diri dengan gejala yang lebih ringan dan lebih teruk daripada episod kemurungan atau kemurungan berulang. Walau bagaimanapun, gangguan ini berterusan, dengan gejala yang berlangsung lebih lama, sekurang-kurangnya 2 tahun, kadang-kadang beberapa dekad, itulah sebabnya ia disebut "kemurungan kronik." Gangguan ini bersifat unipolar dan juga mempengaruhi prestasi. Jenis kemurungan ini kadang-kadang menjadi lebih teruk (episod kemurungan utama) dan apabila berlaku, ia dipanggil kemurungan berganda..

4. Kemurungan bipolar jenis I

Ini adalah sejenis kemurungan pada gangguan bipolar, yang sebelumnya disebut gangguan kemurungan manik, dan kurang biasa daripada kemurungan unipolar. Ini terdiri daripada perubahan fasa depresi, fasa mood normal dan fasa manik yang disebut.

Fasa manik dicirikan oleh mood yang terlalu tinggi yang berkaitan dengan hiperaktif, kegelisahan, dan penurunan keperluan untuk tidur..

Mania mempengaruhi pemikiran, pertimbangan dan tingkah laku sosial yang menyebabkan masalah dan kesukaran yang serius. Apabila seseorang berada dalam fasa manik, dia sering melakukan hubungan seks yang tidak selamat secara santai, membuat keputusan kewangan yang tidak bijak. Orang seperti itu sering mengalami kemurungan selepas episod manik..

Cara terbaik untuk menggambarkan "kejutan emosi" ini adalah "berada di puncak dunia dan jatuh ke dalam keputusasaan.".

Gejala fasa kemurungan dalam gangguan bipolar kadang-kadang sukar dibezakan dengan kemurungan unipolar.

5. Kemurungan bipolar jenis II

Kelihatan lebih seperti gangguan kemurungan berulang daripada gangguan bipolar. Dalam gangguan ini, fasa kemurungan bergantian dengan fasa mania, tetapi dengan euforia yang kurang jelas. Semasa fasa-fasa ini, keluarga dan orang-orang tersayang mungkin secara keliru menganggap bahawa orang itu baik-baik saja..

6. Gangguan kecemasan-kemurungan bercampur

Dalam gangguan kecemasan-kemurungan, klinik sangat mirip dengan kemurungan, tetapi dalam kemurungan, sindrom depresi selalu muncul di puncak. Dalam kes ini, kedua-dua gejala kegelisahan dan kemurungan digabungkan secara merata..

7. Episod psikotik tertekan

Bentuk khas episod kemurungan adalah kemurungan psikotik atau khayalan. Psikosis adalah keadaan di mana orang melihat atau mendengar perkara yang tidak wujud (halusinasi) dan / atau mempunyai idea atau kepercayaan yang salah (khayalan). Terdapat pelbagai jenis khayalan seperti menyalahkan diri sendiri tanpa alasan (khayalan rasa bersalah), kehancuran kewangan (khayalan kemiskinan), perasaan penyakit yang tidak dapat difahami (khayalan hipokondria). Orang yang mengalami kemurungan khayalan hampir selalu memerlukan rawatan psikiatri pesakit dalam. Episod psikotik boleh menjadi unipolar atau bipolar.

8. Kemurungan atipikal

Jenis kemurungan ini dicirikan oleh hipersensitiviti dan perubahan mood, makan berlebihan dan mengantuk, dan serangan panik. Jenis kemurungan ini ringan dan boleh menjadi bipolar.

9. Gangguan kemurungan bermusim

Jenis kemurungan ini serupa dengan kemurungan atipikal dan mengalir mengikut musim dengan perubahan iklim, lebih kerap pada musim luruh atau musim sejuk. Biasanya, apabila musim berakhir, orang kembali berfungsi normal..

10. Gangguan kemurungan ringkas

Ini adalah bentuk kemurungan yang lebih ringan, yang lebih sering menyerang orang muda dan dicirikan oleh episod kemurungan pendek yang berlangsung kurang dari 2 minggu.

Jenis kemurungan, gejala dan rawatannya

Kemurungan tidak dapat diramalkan. Ia timbul bukan hanya karena perasaan yang kuat, seperti yang biasa diyakini oleh masyarakat, tetapi juga kerana masalah mental atau ketidakseimbangan kimia dalam tubuh. Depresi dianggap sebagai gangguan mental yang paling biasa. Orang yang dikalahkan oleh penyakit ini merasakan realiti yang diputarbelitkan, memusatkan perhatian mereka pada aspek negatif, secara aktif membesar-besarkannya.

Penerangan mengenai penyakit ini

Depresi adalah gangguan mental yang menyiratkan penurunan mood, penghambatan dalam tindakan dan pemikiran, pandangan yang sangat pesimis terhadap sesuatu yang berlaku di sekitar.

Kumpulan risiko

Pada masa-masa tertentu dalam hidup kita, kita masing-masing mungkin mengalami kemurungan. Walau bagaimanapun, kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa terdapat kumpulan sosial tertentu yang lebih cenderung kepada gangguan kemurungan..

Ini termasuk:

  • kanak-kanak yang didera;
  • orang berumur lebih dari 45 tahun;
  • peserta dalam permusuhan;
  • keperibadian kreatif.

Remaja, orang yang mempunyai harga diri yang rendah juga berisiko.

Pada banyak wanita, kemurungan dapat muncul setelah 40 tahun dengan latar belakang perubahan hormon yang disebabkan oleh menopaus.

Klasifikasi kemurungan dan jenisnya

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan dua jenis kemurungan utama:

  • eksogen (gangguan itu disebabkan oleh pengaruh persekitaran, misalnya, kematian orang yang disayangi atau kehilangan pekerjaan);
  • endogen (gangguan ini disebabkan oleh konflik dalaman, penyebabnya dalam kebanyakan kes masih belum dapat dijelaskan).

Klinikal

Kemurungan klinikal adalah bentuk gangguan "klasik". Ini dimasukkan ke dalam kasus ketika semua gejala diucapkan dan mewakili gambaran lengkap penyakit ini, tetapi tidak ada kesempatan untuk mempelajari perincian dan mendiagnosis spesies dengan lebih tepat.

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur dan konsisten. Pada puncaknya, seseorang mengalami kemurungan sepanjang masa, merasa keletihan mental dan fizikal. Tingkah laku dan cara berfikir berubah secara radikal - kegelisahan, ketakutan, keputusasaan yang tidak dapat dijelaskan muncul.

Penting! Kemungkinan pemikiran bunuh diri atau cubaan bunuh diri.

Diagnosis adalah apabila semua gejala diperhatikan sekurang-kurangnya 14 hari.

Kronik

Perbezaan utama dari klinikal adalah panjang dan keterukan. Gejala lebih lemah, tetapi muncul selama 2 tahun atau lebih. Seseorang dapat menjalani cara hidup yang biasa - berkomunikasi dengan saudara-mara, pergi bekerja, namun moodnya selalu diturunkan, hobi lama tidak lagi menarik, masyarakat menakutkan orang baru.

Masalah fizikal membantu menentukan diagnosis dengan lebih tepat - insomnia, penurunan selera makan, kurang prestasi, sakit kepala biasa, penurunan libido, perubahan tingkah laku.

Penting! Kemurungan kronik boleh menyebabkan gangguan haid.

Kemurungan kronik menjadikan seseorang lebih menarik diri dan terlepas dari dunia lain. Fikiran dan niat bunuh diri muncul.

Bipolar

Kemurungan bipolar (manik) adalah jenis kemurungan yang paling teruk. Gangguan ini ditularkan melalui keturunan atau timbul dengan latar belakang gangguan mental yang lain.

Ciri utama jenis bipolar adalah perubahan mood yang tajam dan tidak masuk akal. Pada jangka waktu pertama, pesakit mudah marah, tertekan, enggan berkomunikasi dan hobinya sendiri. Pertuturan perlahan, ketidakaktifan fizikal dan mental mungkin berlaku.

Selang kedua pada asasnya berbeza dari yang pertama - seseorang berada dalam keadaan euforia, banyak bercakap, ketawa, membuat rancangan, tidak boleh duduk diam, melakukan sesuatu sepanjang masa. Tempoh aktiviti yang sengit biasanya lebih pendek.

Penting! Pada puncak penyakit, halusinasi, serangan atau kecelaruan mungkin berlaku.

Gangguan mental jenis ini memerlukan pemantauan dan rawatan hospital secara berkala. Keadaan pesakit yang lebih jauh juga tidak stabil, kerana kambuh mungkin berlaku atau penyakit mental lain muncul..

Menyamar

Kemurungan bertopeng sukar didiagnosis kerana gejala disembunyikan oleh penampilan patologi somatik.

Suasana buruk, apatis dan malaise fizikal boleh dikaitkan dengan dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi arteri, osteochondrosis dan penyakit lain yang serupa.

Dalam konsep psikoanalitik, salah satu gejala kemurungan bertopeng adalah aktiviti hiperaktif.

Pesakit tidak mahu menerima hakikat kemurungan, memberi tumpuan sepenuhnya kepada kesihatannya sendiri, melupakan tanggungjawab keluarga dan pekerjaan, rawatan diri.

Penting! Kemurungan bertopeng sukar dirawat kerana pesakit tidak mahu mengambil tindakan. Adalah perlu untuk menggabungkan lawatan ke psikoterapis dan ubat-ubatan, yang akan memperbaiki keadaan pesakit.

Psikotik

Kemurungan psikotik berkembang akibat kecenderungan keturunan atau gangguan otak. Ciri utama adalah adanya halusinasi, khayalan, mania atau fobia. Mereka melekat pada gejala "klasik".

Tidak seperti kemurungan bipolar, dalam kes ini, seseorang sentiasa berada dalam tekanan apatis dan mood buruknya sendiri. Pesakit sangat mandiri sehingga dia tidak mahu membincangkan masalahnya, hubungi pakar.

Penting! Bunuh diri dalam kemurungan psikotik adalah tahap yang lebih besar daripada jenis lain.

Neurotik

Neurotik depresi adalah campuran jenis klasik penyakit dan neurosis. Selalunya berlaku pada orang yang mempunyai sistem saraf yang lemah atau perangai tertentu.

Penyebab utama kemurungan neurotik adalah konflik atau kebuntuan, dari mana pesakit tidak melihat jalan keluar. Gejala khas bercampur dengan tanda-tanda neurosis - sakit kepala, masalah sistem pencernaan, sakit otot dan sendi.

Dalam kebanyakan kes, pesakit sendiri menyedari bahawa dia memerlukan pertolongan..

Atipikal

Pada kemurungan atipikal, selain gejala utama, terdapat peningkatan selera makan, mengantuk berterusan, keinginan untuk menangis, sakit di seluruh badan, peningkatan kegelisahan dan serangan panik.

Penting! Untuk kemurungan atipikal, ubat penenang dan penstabil mood ditetapkan untuk membantu menghilangkan serangan panik.

Selepas bersalin

Jenis kemurungan ini boleh berlaku baik selepas kelahiran normal, kelahiran yang berjaya, dan selepas kehamilan yang terganggu, keguguran, kehamilan beku, kelahiran mati. Kemurungan selepas bersalin boleh disebabkan oleh lonjakan hormon yang tajam.

Penting! Bagi ibu yang telah melahirkan untuk pertama kalinya, kemurungan berlaku selepas 2-4 bulan.

Kemurungan selepas bersalin dicirikan oleh: peningkatan emosi, kekosongan dalaman, kegelisahan, rasa bersalah, sikap tidak peduli, dan kadang-kadang bahkan serangan terhadap anak.

Punca dan gejala kemurungan

Sekiranya ada coretan hitam dalam hidup, jangan putus asa dan putus asa. Anda perlu berehat dan menumpukan perhatian kepada perkara-perkara kecil yang menggembirakan yang dapat ditarik keluar dari lubang. Namun, kadang-kadang mustahil untuk melakukan ini atas sebab peribadi, dan kemurungan melanda orang itu..

Sebab yang mungkin

Pelbagai faktor dapat mempengaruhi perkembangan kemurungan. Selalunya ini adalah ketidakstabilan dalam kehidupan peribadi, gangguan mental atau reaksi terhadap ubat hormon. Juga mempengaruhi:

  • kerja berlebihan;
  • kesan orang lain;
  • kegagalan kerjaya;
  • penyakit;
  • kesunyian akut, rasa tidak berguna mereka sendiri.

Gejala utama

Gejala berbeza dalam pelbagai bentuk, tetapi masih mungkin untuk menyoroti senarai utama:

  • perasaan sedih dan kekosongan yang berterusan;
  • berasa tidak berdaya;
  • rasa bersalah;
  • kehilangan minat dalam hidup;
  • peningkatan keletihan;
  • kelambatan mental dan fizikal ("kemalasan" berfikir, kelambatan pergerakan);
  • gangguan tidur;
  • perubahan tingkah laku makan (makan berlebihan atau kehilangan selera makan);
  • pemikiran kematian atau bunuh diri.

Ciri-ciri kemurungan pada orang tua

Pada usia tua, orang diatasi oleh banyak penyakit yang membawa ketidakselesaan dalam kehidupan seharian. Mereka sukar mendengar, sering merasa kesepian dan tidak diperlukan oleh sesiapa pun. Sepanjang hidup, sistem saraf telah habis dan sekarang sedikit perengsa dapat menyebabkan kemurungan sebenar.

Perbezaan utama antara kemurungan pada orang tua adalah penggulungan kehidupan masa lalu di kepala. Pesara mengingati peristiwa-peristiwa lama, menyesal, merosot dan kecewa, berubah menjadi gangguan mental.

Kegelisahan selalu menghantui orang tua, walaupun jarang berlaku pada orang muda yang tertekan.

Tahap penyakit

Depresi mempunyai tiga peringkat perkembangan, di mana seseorang mengalami ketidakpedulian.

  1. Peringkat awal (penolakan). Tahap pertama menyerupai kerja berlebihan yang biasa - orang itu sedikit jengkel, tidak peduli dengan semua yang berlaku, dia mengalami insomnia yang jarang berlaku, dan selera makannya hilang. Dia tidak dapat menumpukan perhatian pada perkara-perkara penting, orang-orang yang ceria mengganggu, komunikasi dengan orang yang dekat dengan ban. Pada tahap awal, dia menutup diri dari dunia di sekelilingnya, tidak memahami, menolak kenyataan adanya kemurungan.
  2. Peringkat kedua (penerimaan). Orang itu jelas menyedari bahawa dia tertekan dan beralih ke "mod automatik" tanpa berusaha melawan. Penyakit insomnia setiap hari. Otak tidak mahu membina rantai logik, kerana sekejap pencerobohan, satu perkataan dari jiran sudah cukup.
  3. Tahap ketiga (menghakis). Seseorang tidak dapat mengawal tingkah lakunya, bahkan dia mampu mencederakan orang yang disayangi. Fikiran bunuh diri menguasai minda. Pada peringkat ini, ubat antidepresan dan penenang yang kuat ditetapkan. Untuk keluar dari tahap ini, anda perlu menghabiskan banyak masa dan usaha..

Penting! Dengan rujukan tepat pada masanya kepada pakar, semuanya akan berakhir pada peringkat pertama dan kembali ke kehidupan normal..

Diagnostik

Diagnosis dilakukan oleh psikoterapis melalui perbualan biasa. Pakar memberi perhatian kepada gejala, membuat kesimpulan mengenai kehadiran kemurungan dan jenisnya. Perhatian khusus diberikan kepada kumpulan tanda-tanda proses kemurungan - emosi positif dan negatif.

Rawatan kemurungan

Adalah mungkin untuk menghilangkan gangguan mental hanya jika pesakit itu sendiri menginginkannya. Jika tidak, proses itu mungkin berlanjutan selama bertahun-tahun dan tidak membawa hasil yang diinginkan..

Ubat

Dalam kebanyakan kes, pesakit diberi ubat antidepresan, lebih jarang penstabil mood, penenang, atau kecemasan. Antidepresan dibahagikan kepada dua kumpulan, yang berbeza antara satu sama lain dalam formula kimianya dan kesan yang dikatakan:

  1. Antidepresan generasi pertama kuat dan hanya digunakan dalam kes yang teruk kerana kesan sampingan mempengaruhi sistem kardiovaskular dan saluran gastrousus. Pada masa ini, jenis ini hanya boleh digunakan sebagai pilihan terakhir..
  2. Antidepresan generasi kedua digunakan untuk kes ringan hingga sederhana kerana kurang berkesan. Tetapi di sebalik kecekapan rendah terdapat kesan sampingan yang hampir lengkap..

Dengan psikoterapi

Teknik psikoterapi boleh digunakan secara berasingan dan bersama dengan ubat-ubatan. Program individu dipilih untuk setiap pesakit, bergantung kepada keparahan kemurungan. Psikoterapi membantu mencegah kambuh dan memulihkan kesihatan mental.

Pencegahan

Langkah utama untuk mencegah kemurungan adalah:

  • rehat yang baik (melepaskan tabiat buruk, mandi santai, mendengar muzik, berjalan sebelum tidur);
  • aktiviti fizikal (sukan biasa, lebih disukai dalam kumpulan);
  • relaksasi (teknik pernafasan, relaksasi audio, latihan autogenous).

Orang yang dalam keadaan sihat dan berehat secara berkala cenderung untuk mengalami kemurungan.

Kesimpulannya

Hasilnya bergantung pada mood pesakit dan keperluannya untuk menyingkirkan penyakit ini. Dengan berunding tepat pada masanya dengan pakar, anda dapat menghilangkan kemurungan selama-lamanya, menjadikan diri anda hidup penuh. Banyak bergantung pada orang-orang di sekitar mereka, kerana sokongan mereka dapat menanamkan kekuatan dalam diri seseorang untuk perjuangan lebih lanjut.!

Simpan pautan ke artikel agar tidak hilang!