Utama > Sklerosis

Fungsi bahagian otak manusia. Bahagian otak yang bertanggungjawab untuk apa? Struktur otak

Otak adalah organ utama manusia. Ia mengatur aktiviti semua organ dan terletak di dalam tengkorak. Walaupun kajian otak berterusan, banyak perkara dalam fungsinya tidak dapat difahami. Orang mempunyai pemahaman yang dangkal tentang bagaimana otak menghantar maklumat menggunakan tentera beribu-ribu neuron..

Struktur

Sebahagian besar otak terdiri daripada sel-sel yang disebut neuron. Mereka mampu menghasilkan impuls elektrik dan menghantar data. Agar neuron berfungsi, mereka memerlukan neuroglia, yang bersama-sama adalah sel tambahan dan membentuk separuh daripada semua sel di sistem saraf pusat. Neuron mempunyai dua bahagian:

  • akson - sel yang menghantar impuls;
  • dendrit - sel yang menerima dorongan.

Struktur otak:

  1. Berbentuk intan.
  2. Selonggok.
  3. Belakang.
  4. Tengah.
  5. Depan.
  6. Terhad.
  7. Pertengahan.

Fungsi utama hemisfera serebrum adalah interaksi antara aktiviti saraf yang lebih tinggi dan lebih rendah.

Tisu otak

Struktur otak manusia terdiri daripada korteks serebrum, thalamus, cerebellum, trunk dan ganglia basal. Pengumpulan sel saraf dipanggil materi kelabu. Serat saraf adalah bahan putih. Myelin akan datang ke serat. Apabila jumlah bahan putih berkurang, gangguan serius berlaku, seperti sklerosis berganda.

Otak merangkumi membran:

  1. Pepejal bergabung dengan korteks tengkorak dan serebrum.
  2. Lembut terdiri daripada tisu longgar, terletak di semua hemisfera, bertanggungjawab untuk tepu dengan darah dan oksigen.
  3. Arachnoid diletakkan di antara dua yang pertama dan mengandungi cecair serebrospinal.

CSF terletak di ventrikel otak. Dengan kelebihannya, seseorang mengalami sakit kepala, loya, hidrosefalus berlaku.

Sel otak

Sel-sel utama dipanggil neuron. Mereka terlibat dalam pemprosesan maklumat, jumlah mereka mencapai 20 bilion sel Glial 10 kali lebih banyak.

Tubuh dengan hati-hati melindungi otak dari pengaruh luaran dengan meletakkannya di tengkorak. Neuron terletak di membran semipermeabel dan mempunyai proses: dendrit dan satu akson. Panjang dendrit kecil berbanding dengan akson, yang boleh mencapai beberapa meter.

Untuk menghantar maklumat, neuron menghantar impuls saraf ke akson, yang mempunyai banyak cabang dan dihubungkan dengan neuron lain. Dorongan berasal dari dendrit dan dihantar ke neuron. Sistem saraf adalah jaringan proses neuron yang kompleks yang saling berkaitan.

Struktur otak, interaksi kimia neuron telah dikaji secara dangkal. Pada waktu rehat, neuron mempunyai potensi elektrik 70 milivolt. Pengujaan neuron berlaku melalui aliran natrium dan kalium melintasi membran. Perencatan dimanifestasikan sebagai hasil daripada tindakan kalium dan klorida.

Tugas neuron adalah berkomunikasi antara dendrit. Sekiranya kesan rangsangan berlaku berbanding yang menghambat, maka bahagian tertentu membran neuron diaktifkan. Ini mewujudkan dorongan saraf yang bergerak di sepanjang akson pada kelajuan 0.1 m / s hingga 100 m / s.

Oleh itu, sebarang pergerakan yang dirancang terbentuk di korteks lobus frontal hemisfera serebrum. Neuron motor memberi arahan kepada bahagian badan. Pergerakan sederhana mengaktifkan fungsi bahagian otak manusia. Bercakap atau berfikir melibatkan sebilangan besar bahan kelabu.

Fungsi jabatan

Bahagian terbesar otak adalah hemisfera serebrum. Mereka harus simetri dan dihubungkan oleh akson. Fungsi utama mereka adalah untuk menyelaraskan semua bahagian otak. Setiap hemisfera dapat dibahagikan kepada lobus frontal, temporal, parietal, dan oksipital. Seseorang tidak memikirkan bahagian otak yang bertanggungjawab untuk bersuara. Lob temporal mengandungi korteks pendengaran utama dan pusat, sekiranya pelanggaran pendengaran hilang atau masalah dengan pertuturan timbul.

Menurut hasil pemerhatian saintifik, saintis telah mengetahui bahagian otak mana yang bertanggung jawab untuk penglihatan. Ini dilakukan oleh lobus oksipital, yang terletak di bawah otak kecil..

Korteks asosiatif tidak bertanggungjawab untuk pergerakan, tetapi memastikan prestasi fungsi seperti ingatan, pemikiran dan pertuturan.

Batangnya bertanggungjawab untuk penyambungan saraf tunjang dan anterior, dan terdiri daripada medulla oblongata, otak tengah dan diencephalon. Di bahagian bujur terdapat pusat yang mengatur kerja jantung dan pernafasan.

Struktur subkortikal

Di bawah korteks utama terdapat sekumpulan neuron: thalamus, ganglia basal, dan hypothalamus.

Thalamus diperlukan untuk komunikasi deria dengan bahagian korteks deria. Terima kasih, proses terjaga dan perhatian disokong..

Ganglia basal bertanggungjawab untuk memulakan dan menghalang pergerakan koordinasi.

Hipotalamus mengatur kerja hormon, pertukaran air badan, pembahagian simpanan lemak, hormon seks, bertanggungjawab untuk normalisasi tidur dan terjaga.

Otak Depan

Fungsi otak depan adalah yang paling kompleks. Dia bertanggungjawab untuk prestasi mental, kemampuan belajar, tindak balas emosi dan sosialisasi. Berkat ini, anda dapat menentukan ciri-ciri watak dan perangai seseorang. Bahagian depan terbentuk pada kehamilan 3-4 minggu.

Mengenai bahagian otak mana yang bertanggungjawab untuk ingatan, para saintis telah menemui jawapannya - otak depan. Kulitnya terbentuk selama dua hingga tiga tahun pertama kehidupan, kerana alasan ini, seseorang tidak ingat apa-apa sehingga masa itu. Setelah tiga tahun, bahagian otak ini dapat menyimpan segala maklumat..

Keadaan emosi seseorang memberi kesan yang besar pada bahagian depan otak. Telah didapati bahawa emosi negatif memusnahkannya. Berdasarkan eksperimen, para saintis menjawab persoalan bahagian otak mana yang bertanggungjawab terhadap emosi. Mereka ternyata otak depan dan otak kecil..

Juga, bahagian depan bertanggungjawab untuk pengembangan pemikiran abstrak, kebolehan komputasi dan pertuturan. Bersenam Fikiran Anda Secara Berkala Boleh Mengurangkan Risiko Penyakit Alzheimer.

Diencephalon

Ia bertindak balas terhadap rangsangan luaran, terletak di hujung batang otak dan ditutup dengan hemisfera besar. Terima kasih kepadanya, seseorang dapat menavigasi di angkasa, menerima isyarat visual dan pendengaran. Mengambil bahagian dalam pembentukan semua jenis perasaan.

Semua fungsi bahagian otak manusia saling berkaitan. Tanpa perantaraan, kerja seluruh organisma akan terganggu. Kekalahan bahagian otak tengah menyebabkan disorientasi dan demensia. Sekiranya hubungan antara cuping hemisfera terputus, pertuturan, penglihatan atau pendengaran akan terganggu.

Diencephalon juga bertanggungjawab untuk kesakitan. Kerosakan meningkatkan atau mengurangkan kepekaan. Bahagian ini membuat seseorang menunjukkan emosi, bertanggungjawab terhadap naluri pemeliharaan diri.

Diencephalon mengawal pengeluaran hormon, mengatur metabolisme air, tidur, suhu badan, libido.

Kelenjar pituitari adalah bahagian diencephalon dan bertanggungjawab untuk ketinggian dan berat badan. Ini mengatur kelahiran, sperma dan penghasilan folikel. Membangkitkan pigmentasi kulit, peningkatan tekanan darah.

Otak tengah

Otak tengah terletak di batang. Dia adalah konduktor isyarat dari depan ke pelbagai jabatan. Fungsi utamanya adalah untuk mengatur nada otot. Dia juga bertanggungjawab untuk transmisi sensasi taktil, koordinasi dan refleks. Fungsi bahagian otak manusia bergantung pada lokasinya. Atas sebab ini, otak tengah bertanggungjawab untuk radas vestibular. Berkat otak tengah, seseorang dapat melakukan beberapa fungsi secara serentak.

Sekiranya tidak ada aktiviti intelektual, kerja otak terganggu. Orang yang berumur lebih dari 70 tahun terdedah kepada perkara ini. Sekiranya kerja bahagian tengah terganggu, kegagalan koordinasi berlaku, persepsi visual dan pendengaran dialihkan.

Medulla

Ia terletak di sempadan saraf tunjang dan tulang dan bertanggungjawab untuk fungsi penting. Bahagian bujur terdiri dari ketinggian, yang disebut piramid. Kehadirannya khas hanya untuk bipedal. Terima kasih kepada mereka, pemikiran muncul, kemampuan untuk memahami perintah, gerakan kecil terbentuk.

Panjang piramid tidak lebih dari 3 cm, dengan pohon zaitun dan tiang belakang di kedua sisi. Mereka mempunyai banyak laluan di seluruh badan. Di kawasan leher, neuron motor di sebelah kanan otak menuju ke sebelah kiri dan sebaliknya. Oleh itu, gangguan koordinasi berlaku di seberang kawasan otak yang bermasalah..

Pusat batuk, pernafasan dan menelan tertumpu di medulla oblongata, dan menjadi jelas bahagian otak yang bertanggungjawab untuk bernafas. Apabila suhu persekitaran menurun, termoreseptor kulit menghantar maklumat ke medulla oblongata, yang menurunkan kadar pernafasan dan meningkatkan tekanan darah. Medulla oblongata membentuk selera makan dan dahaga.

Penindasan fungsi medulla oblongata mungkin tidak sesuai dengan kehidupan. Terdapat pelanggaran aktiviti menelan, bernafas, jantung.

Bahagian belakang

Struktur otak belakang merangkumi:

  • cerebellum;
  • jambatan.

Otak belakang menutup sebahagian besar refleks autonomi dan somatik pada dirinya sendiri. Sekiranya dilanggar, refleks mengunyah dan menelan akan berhenti berfungsi. Cerebellum bertanggungjawab untuk nada otot, koordinasi, dan pemindahan maklumat di seluruh hemisfera serebrum. Sekiranya kerja cerebellum terganggu, maka gangguan pergerakan muncul, kelumpuhan, berjalan dengan saraf, bergoyang. Oleh itu, menjadi jelas bahagian otak yang memberikan koordinasi pergerakan..

Jambatan otak posterior mengawal pengecutan otot semasa pergerakan. Ini memungkinkan penghantaran impuls antara korteks serebrum dan serebrum, di mana pusat-pusat yang mengawal ekspresi wajah, pusat mengunyah, pendengaran dan penglihatan berada. Refleks yang dikendalikan oleh jambatan: batuk, bersin, muntah.

Gandar depan dan belakang berfungsi antara satu sama lain sehingga seluruh badan berfungsi tanpa gangguan..

Fungsi dan struktur diencephalon

Walaupun mengetahui bahagian otak yang bertanggung jawab untuk apa, mustahil untuk memahami kerja badan tanpa menentukan fungsi diencephalon. Bahagian otak ini merangkumi:

  • thalamus;
  • hipotalamus;
  • hipofisis;
  • epitalamus.

Diencephalon bertanggungjawab untuk mengatur metabolisme dan mengekalkan keadaan normal untuk fungsi tubuh.

Thalamus memproses sensasi taktil, sensasi visual. Mengesan getaran, bertindak balas terhadap bunyi. Bertanggungjawab terhadap perubahan tidur dan terjaga.

Hipotalamus mengawal degupan jantung, termoregulasi badan, tekanan, sistem endokrin dan mood emosi, menghasilkan hormon yang membantu tubuh dalam keadaan tertekan, bertanggungjawab terhadap rasa lapar, dahaga dan kepuasan seksual.

Kelenjar pituitari bertanggungjawab untuk hormon seks, pematangan dan perkembangannya.

Epitalamus mengawal irama biologi, melepaskan hormon untuk tidur dan terjaga, bertindak balas terhadap cahaya dengan mata tertutup dan melepaskan hormon untuk bangun, bertanggungjawab untuk metabolisme.

Laluan saraf

Semua fungsi bahagian otak manusia tidak dapat dilaksanakan tanpa melakukan laluan saraf. Mereka melewati kawasan otak putih dan saraf tunjang..

Jalur asosiatif menghubungkan bahan kelabu dalam satu bahagian otak atau pada jarak yang cukup jauh antara satu sama lain; neuron dari segmen yang berbeza bersambung di saraf tunjang. Rasuk pendek dilemparkan lebih dari 2-3 segmen, dan panjangnya terletak jauh.

Serat pelekat menghubungkan bahan kelabu di hemisfera kanan dan kiri otak, membentuk corpus callosum. Dalam bahan putih, serat menjadi berbentuk kipas.

Serat unjuran menghubungkan kawasan bawah dengan inti dan korteks. Isyarat datang dari deria, kulit, organ pergerakan. Mereka juga menentukan kedudukan badan..

Neuron boleh berakhir di saraf tunjang, inti thalamus, hipotalamus, sel-sel pusat kortikal.

Soalan nombor 60. Zon pertuturan korteks serebrum

Lobik lobus

Kumpulan formasi yang terletak terutamanya pada permukaan medial inferior hemisfera serebrum, saling berkaitan dengan struktur hipotalamus dan overlying, pertama kali ditetapkan sebagai formasi bebas (lobus limbik) pada tahun 1878 oleh ahli anatomi Perancis Paul Broca (Paul Broca, 1824-1880). Pembentukan ini, yang memiliki ciri umum asal, struktur dan fungsi, kemudian disebut sistem limbik. Sistem limbik terdiri (lihat hemisfera serebrum, rajah) mentol penciuman, saluran penciuman, segitiga penciuman, zat berlubang anterior, yang terletak di permukaan bawah lobus frontal (bahagian pinggir otak penciuman), serta cingulate dan parahippocampal (bersama dengan kait) gyrus fornicatus), gyrus dentate, hippocampus (bahagian tengah otak penciuman) dan beberapa struktur lain. Sistem limbik terlibat dalam pengurusan tidur dan terjaga, motivasi, emosi dan banyak proses fizikal dan mental yang lain..

Rajah 5. Zon pertuturan korteks.

Beberapa kawasan hemisfera kiri terlibat dalam fungsi pertuturan. Ini adalah pusat Wernicke dan pusat (zon) Broca.

Kawasan Broca adalah pusat motor pertuturan, kawasan organ-organ motor pertuturan adalah kemahiran motor pertuturan, yang bertanggungjawab untuk pembiakan pertuturan. Kawasan korteks ini, yang mengawal otot muka, lidah, faring, dan rahang, terletak di lobus frontal otak yang lebih rendah, di belakang gyrus frontal bawah, berhampiran perwakilan wajah korteks motor..

Pusat Broca merangkumi, di samping bahagian posterior gyrus frontal inferior, dan bahagian bersebelahan wilayah prefrontal. Fungsi utamanya adalah untuk menukar kod kata neural menjadi urutan artikulasi. Pusat pertuturan motor juga memastikan susunan kata yang betul dan gabungannya yang dibenarkan - iaitu, sintaks (atau tatabahasa) pernyataan. Di bahagian atas-atas lobus temporal, terdapat zon Wernicke, yang bertanggung jawab untuk memahami ucapan. Kumpulan arcuate menghubungkan kawasan Broca dan kawasan Wernicke, membentuk sistem yang bertanggungjawab untuk pertuturan.

Medan Broca adalah pusat aktiviti otot kompleks yang diperlukan untuk mengartikulasikan kata-kata. Ia terletak berdekatan dengan kawasan korteks motor utama, di mana otot-otot wajah dan laring dipetakan. Gambarajah ini, semestinya, merupakan penyederhanaan keseluruhan neuroanatomi mengenai proses yang sedang dipertimbangkan. Namun demikian, ini menyediakan dasar untuk memahami banyak gangguan pertuturan (aphasias), kerana ia memungkinkan anda mengesan pelanggaran dalam berbagai elemen sistem..

Apabila pusat Broca terjejas, afasia motor (motor) diperhatikan. Pesakit tidak boleh membaca dan menulis, tetapi memahami pertuturan.

Pusat pertuturan Wernicke, yang bertanggungjawab untuk memahami pertuturan, adalah pusat pertuturan pendengaran (bidang pendengaran sekunder). Ini adalah kawasan yang luas di bahagian atas posterior lobus temporal, di bahagian posterior gyrus temporal unggul, tidak jauh (belakang) dari korteks pendengaran utama. Ia menempati sepertiga posterior gyrus temporal unggul dan bahagian lobus parietal inferior.

Fungsi utamanya adalah untuk menukar isyarat pendengaran menjadi kod kata neural yang mengaktifkan gambar atau konsep yang sesuai..

Menurut klasifikasi cytoarchitectonic Brodmann, korteks pendengaran utama ditetapkan sebagai medan 41, dan medan Wernicke sebagai medan 22. Di medan Wernicke, isyarat yang disebabkan oleh ucapan dihantar dari korteks pendengaran utama. Kerosakan pada kawasan ini mempengaruhi kemampuan seseorang untuk melihat bunyi pertuturan sebagai sesuatu yang penting dari segi bahasa..

Rasuk arcuate menghubungkan kawasan Broca dan kawasan Wernicke, membentuk sistem yang bertanggungjawab untuk pertuturan.

Kerosakan pada pusat Wernicke menyebabkan afasia deria apabila pesakit mengalami kesukaran untuk memahami ucapan yang didengar atau teks bertulis, tetapi dapat bercakap.

Tarikh Ditambah: 2014-11-20; Pandangan: 8796; Pelanggaran hak cipta?

Pendapat anda penting bagi kami! Adakah bahan yang dipos membantu? Ya | Tidak

Bagaimana ia berfungsi: bahagian otak dan tanggungjawabnya

Otak kita adalah organ yang paling kompleks dan belum diterokai yang mengawal seluruh badan. Para saintis tidak pernah berhenti mengkaji strukturnya, dan hari ini kita akan melihat fungsi utama pelbagai struktur otak..

Struktur

Pembahagian struktur otak yang paling umum dibuat kepada 3 bahagian: hemisfera serebrum + cerebellum + batang. Oleh kerana semua struktur saling berinteraksi, "pembahagian" menjadi 5 jabatan tidak dapat diabaikan:

  1. Final, yang merangkumi kedua-dua belahan
  2. Posterior, tempat otak kecil tergolong
  3. Sedang, terletak di antara pons dan cerebellum
  4. Menengah, melebihi purata
  5. Longgar, yang secara langsung merupakan kesinambungan dari punggung

Konsep otak terminal menyatukan kedua belahan otak, sementara itu adalah kebiasaan untuk membaginya menjadi 4 lobus - frontal, temporal, parietal, occipital.

Kerja yang diselaraskan dengan baik dari semua jabatan bertujuan untuk kerja fungsi mental yang lebih tinggi - persepsi, perhatian, ingatan, pemikiran. Sistem saraf kita menerima isyarat dari pancaindera, dan otak memprosesnya - pendengaran, penglihatan, rasa, bau, rasa keseimbangan. Dia juga mengawal semua proses penting - pernafasan, degupan jantung, metabolisme. Mari kita perhatikan dengan lebih dekat di mana sihir ini berlaku..

Otak utama

Berikut adalah fungsi utama lobus serebrum:

  • Frontal bertanggungjawab untuk pertuturan dan koordinasi pergerakan. Fungsinya merangkumi pemikiran dan logik secara langsung sebagai proses, kawalan tingkah laku. Berikut adalah pusat-pusat Brock dan Wernicke: yang pertama bertanggungjawab untuk ucapan, yang kedua - untuk memahami ucapan, bertulis atau lisan.
  • Parietal memproses maklumat dari pancaindera dengan bantuan pusat deria, dan kemudian membentuk tindak balas kita. Di sinilah sensasi kita timbul, terutama sensasi tubuh kita sendiri, serta termoregulasi. Selain itu, dia bertanggung jawab untuk menguasai kemahiran, mengatur kemampuan untuk melakukan gerakan yang kompleks. Bahagian ini boleh dipanggil pusat pengkomputeran.
  • Occipital membentuk gambar visual. Itulah sebabnya ketika kita memukul kepala dari belakang kita melihat "bintang" di depan mata kita - kerosakan pada pusat visual berlaku.
  • Temporalis membolehkan kita mendengar dan melihat. Maklumat pendengaran dan visual diproses di sana, dan semua maklumat masuk juga disimpan - ini adalah pusat ingatan jangka panjang. Lobus temporal yang sama ini bertanggungjawab terhadap emosi kita, atau lebih tepatnya, untuk ekspresi wajah mereka..
  • Terdapat juga insular - terletak di antara frontal, parietal dan temporal. Di sana, gambar terbentuk sebagai hasil pemprosesan maklumat dari pancaindera. Ia menghubungkan sistem limbik ke hemisfera serebrum. Fungsinya merangkumi peraturan simpatik dan parasimpatis. Ini adalah peraturan proses penting: pernafasan, sistem kardiovaskular, sistem muskuloskeletal. Sebagai tambahan, dalam pecahan kecil ini tanggapan kita terbentuk - tingkah laku dan emosi.

Otak otak: cerebellum, jambatan

Bahagian ini dibentuk oleh cerebellum dan pons, yang terletak di atas cerebellum dan menghubungkannya ke saraf tunjang. Di sini pengawalseliaan alat vestibular kami berlaku - ini adalah rasa keseimbangan, dan juga koordinasi pergerakan. Ia dilindungi dengan pasti, kerana kerosakan pada zon ini memprovokasi gaya berjalan yang tidak stabil, lemah otot, bahkan gegaran anggota badan, dalam beberapa kes - perubahan tulisan tangan.

Tengah

Jabatan ini adalah sebahagian daripada sistem motor dan menjalankan sebilangan besar fungsi. Otak tengah mengawal pergerakan dan pertahanan kita, sebagai contoh, sebagai tindak balas kepada ketakutan. Dia bertanggungjawab untuk penglihatan, pendengaran, menyokong termoregulasi, sakit, mengawal kepekatan, bioritme.

Jabatan pertengahan

Jabatan ini memproses semua maklumat masuk. Fungsi utamanya adalah kemampuan kita untuk menyesuaikan diri, menyesuaikan diri. Diencephalon terdiri daripada tiga bahagian:

  1. Thalamus menerima isyarat dari sistem saraf dan menghantarnya ke organ yang sesuai.
  2. Hipotalamus bertanggungjawab untuk kesenangan dan fungsi semua organ dalaman. adalah pusat kesenangan, dan juga mengatur kerja organ dalaman.
  3. Epitalamus menghasilkan melatonin, hormon yang mengatur tidur dan terjaga kita.

Selonggok

Mengatur sistem: pernafasan, peredaran darah, pencernaan. Terima kasih kepadanya, kita mempunyai refleks tanpa syarat, seperti bersin, dan juga nada otot. Di samping itu, pengeluaran pelbagai rahsia dirangsang di sana - air liur, air mata, enzim gastrousus.

Sains masih banyak yang perlu dipelajari mengenai ciri organ terpenting kita. Kita boleh mengekalkan prestasi tinggi melalui latihan berterusan. Latih fungsi mental tertinggi - perhatian, ingatan, pemikiran - pada pelatih kognitif supaya kerja semua jabatan menjadi produktif.

Hemisfera serebrum

Otak adalah organ utama sistem saraf pusat, yang terdiri daripada sebilangan besar sel saraf dan prosesnya, saling berkaitan antara satu sama lain. Organ ini hampir sepenuhnya dihuni oleh rongga bahagian otak tengkorak. Ia melindungi otak dari kerosakan luaran. Ketika seseorang berkembang dan matang, otak secara beransur-ansur mengambil bentuk cranium..

Oleh kerana aktiviti otak, seseorang melihat, mendengar, berjalan, bekerja, mengalami emosi, dapat berkomunikasi dengan orang lain, menganalisis, berfikir.

Struktur

Pada lelaki dan wanita dewasa, jumlah jisim badan adalah sekitar 1.3-1.5 kg. Otak lelaki dan wanita sedikit berbeza berat badannya (pada wanita sedikit lebih ringan), sementara pada bayi yang baru lahir berat organ tidak lebih dari 350-400 g, dan pada anak berusia 12 tahun -

800-1000 g. Otak terletak di tengkorak dan ditutup oleh tiga membran. Ia mempunyai struktur tertentu. Bahagian organ yang paling penting adalah: bujur dan posterior (yang merangkumi pons dan cerebellum, yang terletak di belakang pons) anterior, perantaraan, otak tengah.

Hemisfera kanan dan kiri otak bertanggungjawab untuk mengatur aktiviti saraf yang lebih tinggi. mereka mempunyai jabatan yang bertanggungjawab untuk penulisan, pertuturan, pendengaran, penglihatan. Terima kasih kepada otak kecil, keseimbangan terjamin, dan batangnya mengandungi pusat maju yang mengawal sistem pernafasan dan kardiovaskular.

Pada lelaki, otak berhenti sepenuhnya meningkat kira-kira 25 tahun, sementara pada wanita proses ini selesai dengan 15 tahun.

Di antara dua bahagian organ terdapat celah membujur, yang asasnya adalah corpus callosum, yang menghubungkan hemisfera, memastikan koordinasi kerja mereka satu sama lain. Sejak zaman persekolahan, kita tahu dari anatomi bahawa bahagiannya bertanggungjawab untuk kerja-kerja bahagian tubuh yang bertentangan. Contohnya, separuh kanan bertanggungjawab untuk fungsi bahagian kiri batang tubuh..

Fungsi hemisfera kiri

Hemisfera serebrum saling berkaitan dengan seluruh sistem saraf pusat, oleh itu ia berfungsi bersamaan dengan struktur subkortikal.

Sekiranya salah satu hemisfera rosak, bahagian fungsinya yang lain mungkin akan diambil alih. Ini menunjukkan penyediaan konjugat dari kerja pergerakan, aktiviti saraf yang lebih tinggi, kepekaan, organ deria.

Di korteks, terdapat beberapa zon sekaligus, yang bertanggungjawab untuk pelaksanaan fungsi tertentu. Zon ini hanya berfungsi bersama. Contohnya, jika seseorang ingin mengatakan sesuatu, maka dia berfikir, menganalisis, mengira, dan kemudian hanya bercakap. Dalam proses komunikasi, orang mengekspresikan emosi: mereka sedih, gembira, gelisah, ketawa, dan lain-lain, bersenjata, menggunakan otot muka dan tangan mereka untuk ini. Kerja sedemikian disediakan oleh fungsi umum:

  • beberapa zon korteks;
  • inti subkortikal;
  • saraf tunjang dan kranial.

Pada masa ini, otak manusia telah dipelajari oleh sains dunia kurang dari 50%, tetapi prosesnya berterusan.

Lobus frontal hemisfera kiri

Sekiranya kita membincangkan tentang apa yang ditanggung oleh hemisfera kiri, maka pertama-tama anda harus membincangkan mengenai lobus frontal, kerana kemampuan seseorang untuk bercakap dan berfikir. Ia adalah salah satu bahagian otak yang paling penting. Berkat dia, emosi muncul dan menampakkan diri, tingkah laku dan proses pemikiran terkawal..

Zon berulang

Membolehkan memastikan fungsi otot muka yang normal, yang diperlukan untuk mengucapkan frasa dan perkataan yang sukar. Dengan kata lain, berkat zon motor pertuturan, ucapan dibentuk dalam diri seseorang secara keseluruhan. Sekiranya dia tangan kanan, maka di hemisfera kiri zon motor ucapan memerlukan lebih banyak ruang daripada di sebelah kanan, dan jika dia kidal, semuanya bertentangan..

Sekiranya zon itu hancur atau rosak teruk, maka keupayaan untuk bercakap secara automatik akan hilang. Dalam kes ini, seseorang akan dapat menyanyi dan berteriak tanpa kata-kata. Jika rosak, kemampuan membaca sendiri, merumuskan pemikiran seseorang akan hilang. Kerosakan seperti itu tidak menjejaskan fungsi memahami ucapan orang lain..

Terdapat mitos yang meluas bahawa seseorang hanya menggunakan 5-10% kemampuan otaknya. Ini tidak berlaku, kerana sel yang tidak digunakan hanya mati..

Kawasan motor

Hemisfera kiri dan kanan mengandungi korteks motor, yang diperlukan untuk aktiviti otot-otot yang dililit. Di hemisfera kiri, aktiviti bahagian kanan badan, koordinasi ketepatan pergerakan, dan orientasi di tanah dikendalikan. Organ dalaman menghantar impuls ke zon ini..

Sekiranya korteks motor rosak, masalah berikut diperhatikan:

  • gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular, organ pernafasan;
  • paresis anggota badan;
  • ataxia.

Lobus parietal

Terdapat zon kepekaan otot, sendi, kulit. Hemisfera kiri menerima impuls dari reseptor di bahagian kanan badan.

Sekiranya kawasan ini rosak, maka, dalam kebanyakan kes, seseorang mengalami gangguan deria di beberapa bahagian badan, dia akan kehilangan kemampuan untuk mengenal pasti sesuatu dengan sentuhan. Terdapat juga kehilangan sentuhan, kepekaan terhadap suhu persekitaran, rasa sakit tidak dirasakan di sebelah kanan badan.

Lobus temporal

Fungsi utamanya adalah kepekaan dan pendengaran vestibular. Sekiranya zon itu rosak, telinga kanan akan berhenti mendengar, kemampuan telinga kiri untuk mendengar secara normal akan hilang. Orang itu akan bergerak dengan kurang tepat, dan akan terhuyung-huyung ketika berjalan. Tidak jauh dari lobus temporal adalah pusat pertuturan pendengaran, kerana kita dapat memahami ucapan yang ditujukan dan mendengar sendiri.

Lobus oksipital

Di pangkal otak, persimpangan gentian visual dan pendengaran berlaku. Oleh itu, impuls dari retina mata kanan dan kiri memasuki zon visual hemisfera kiri. Lebih-lebih lagi, jika kawasan itu rosak, maka kebutaan sepenuhnya pada seseorang tidak akan berlaku - pelanggaran hanya dapat dilihat di mata kiri.

Bahagian belakang kepala juga diperlukan untuk fungsi normal pusat pertuturan visual - dengan bantuannya kita mengenali perkataan dan huruf yang ditulis, dibaca.

Pengkhususan hemisfera

Hemisfera kiri dan kanan otak bertanggungjawab untuk fungsi tertentu.

Pengkhususan utama hemisfera kiri adalah pemikiran logik, oleh itu sebelumnya dipercayai secara meluas bahawa bahagian kiri adalah dominan. Tetapi dominasi hemisfera kiri diperhatikan hanya ketika melakukan fungsi tertentu:

  • Kebolehan berbahasa, memastikan kawalan pertuturan, kemampuan membaca dan menulis, ingatan (mengingat fakta, nama, tarikh, dan lain-lain, menulisnya), belajar bahasa asing.
  • Pemahaman perkataan (belahan kiri dapat memahami makna apa yang dikatakan hanya secara harfiah).
  • Pemikiran analitik (pengiktirafan nombor dan simbol matematik, logik, analisis fakta).
  • Pemprosesan maklumat secara berurutan (hemisfera kiri melakukan pemprosesan maklumat yang diterima secara berperingkat). Bahagian kiri mempertimbangkan semua butiran yang ada - ia tidak melihat keseluruhan gambar, tidak seperti sebelah kanan, oleh itu ia tidak dapat mengumpulkan maklumat yang diterima.
  • Kebolehan matematik (sebelah kiri mengenali simbol, nombor, pendekatan logik dan analitis digunakan untuk menyelesaikan masalah matematik, yang juga disediakan oleh hemisfera ini).
  • Kawalan bahagian kanan batang (jika anda mengangkat kaki kanan, ini akan menunjukkan bahawa arahan yang sesuai datang dari hemisfera kiri).

Belahan otak manusia saling berinteraksi, oleh itu, ketika berfikir, sistem saraf pusat menggunakannya bersama-sama. Terdapat penyegerakan fungsi kedua-dua belahan. Sistem saraf pusat mengaktifkannya dan menghubungkan hasil yang diperoleh. Tetapi tetap menjadi kebiasaan untuk memisahkan fungsi mental mereka dengan jelas..

Dipercayai secara meluas bahawa semakin besar otaknya, semakin pintar dan cerdas seseorang, tetapi ini adalah khayalan. Albert Einstein mempunyai otak yang agak kecil dengan berat sekitar 1.2 kg. Ukuran organ tidak mempengaruhi kualiti aktiviti mental dengan cara apa pun.

Terdapat pemisahan fungsi tertentu yang tepat. Hemisfera kanan bertanggungjawab untuk intuisi, jadi ia tidak dapat menguasai. Fungsi utamanya juga merangkumi:

  • Pemprosesan maklumat bukan lisan (simbol, gambar).
  • Orientasi ruang. Belahan bumi memungkinkan seseorang untuk berorientasi di angkasa, untuk melihat lokasi mereka dengan betul. Oleh kerana kerja bahagian otak ini, seseorang dapat dengan cekap mencari jalan ke tempat yang tepat, dengan mempertimbangkan pelbagai faktor, membuat gambar teka-teki mosaik.
  • Metafora. Berkat kerja hemisfera, orang dapat melihat kiasan, teka-teki teka-teki, dan mengenali hasil aktiviti imaginasi orang lain dengan betul. Walaupun hemisfera kiri memungkinkan kita memahami dan menganalisis secara harfiah makna apa yang telah ditulis, hemisfera kanan mengambil pendekatan kreatif. Contohnya, jika kita mendengar kiasan seperti itu: "Mudah seperti boot", maka kerana kerja hemisfera kita akan memahami apa yang ingin mereka sampaikan kepada kita.
  • Mistik. Agama, fenomena mistik, takhayul dan banyak lagi dari kawasan-kawasan ini - belahan otak kanan kita bertanggungjawab untuk semua ini..
  • Musikaliti. Kreativiti juga tergolong dalam bidang aktiviti di hemisfera kanan. Bakat muzik, kemampuan untuk memahami karya muzik dan banyak lagi yang berkaitan dengan muzik dan kreativiti lain disediakan oleh karya otak ini. Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa bukan hemisfera kanan, tetapi kiri akan bertanggungjawab untuk memperoleh pendidikan muzik..
  • Khayalan. Berkat bahagian kanan otak, kita dapat bermimpi, berimaginasi, berkhayal. Hemisfera sepenuhnya mengendalikan proses ini, memungkinkan kita membuat pelbagai jenis cerita, mengembangkan pemikiran yang berkaitan dengan mencari jalan keluar dan kaedah baru, membuat ramalan, menggabungkan kenangan menjadi satu keseluruhan, dll. Sebagai contoh, di sebelah kanan inilah yang mengemukakan soalan seperti "Bagaimana jika?" dan banyak lagi yang berkaitan dengan proses pemikiran kreatif.
  • Emosi. Sekiranya kita membicarakan tentang apa hemisfera kanan kita bertanggung jawab, maka senarai itu juga boleh merangkumi emosi, yang sebenarnya bukan produk aktiviti hemisfera ini. Pada masa yang sama, mereka berhubung dengan sebelah kanan lebih banyak daripada dengan sebelah kiri, yang telah lama dibuktikan oleh para saintis..
  • Keupayaan seni. Ini adalah hemisfera kanan yang membolehkan kita melukis, membuat patung, terlibat dalam reka bentuk dan kreativiti lain yang berkaitan dengan seni visual. Dia mengembangkan kemampuan mental orang ke arah ini..
  • Kehidupan seks. Ia adalah bahagian kanan otak yang bertanggungjawab untuk melakukan hubungan seks. Sebaliknya, jika seseorang memberi perhatian khusus kepada aspek teknikal tindakan ini, maka bahagian kirinya mula bertindak balas dengan kuat terhadap proses tersebut. Sekiranya semuanya berlaku pada perasaan dan emosi, maka hemisfera kanan bertindak balas, oleh itu kedua-dua hemisfera sama pentingnya di kawasan ini..
  • Pemprosesan maklumat selari. Oleh kerana kerja hemisfera kanan, seseorang dapat mempertimbangkan masalah ini secara keseluruhan, tanpa menggunakan kemampuan analitik otak kiri untuk ini. Kita dapat mengenali wajah orang lain dengan mengumpulkan ciri menjadi keseluruhan yang koheren..
  • Kawalan pergerakan bahagian kiri batang. Sebagai contoh, jika seseorang menggerakkan kaki kirinya, ini menunjukkan bahawa hemisfera kanan memberi arahan yang sesuai.

Adalah mungkin untuk menentukan hemisfera serebrum mana yang dominan menggunakan ujian khas.

Hemisfera otak mana yang bertanggungjawab untuk pendengaran pertuturan

Kumpulan formasi yang terletak terutamanya pada permukaan medial inferior hemisfera serebrum, saling berkaitan dengan struktur hipotalamus dan overlying, pertama kali ditetapkan sebagai formasi bebas (lobus limbik) pada tahun 1878 oleh ahli anatomi Perancis Paul Broca (Paul Broca, 1824-1880). Pembentukan ini, yang memiliki ciri umum asal, struktur dan fungsi, kemudian disebut sistem limbik. Sistem limbik terdiri (lihat hemisfera serebrum, rajah) mentol penciuman, saluran penciuman, segitiga penciuman, zat berlubang anterior, yang terletak di permukaan bawah lobus frontal (bahagian pinggir otak penciuman), serta cingulate dan parahippocampal (bersama dengan kait) gyrus fornicatus), gyrus dentate, hippocampus (bahagian tengah otak penciuman) dan beberapa struktur lain. Sistem limbik terlibat dalam pengurusan tidur dan terjaga, motivasi, emosi dan banyak proses fizikal dan mental yang lain..

Rajah 5. Zon pertuturan korteks.

Beberapa kawasan hemisfera kiri terlibat dalam fungsi pertuturan. Ini adalah pusat Wernicke dan pusat (zon) Broca.

Kawasan Broca adalah pusat motor pertuturan, kawasan organ-organ motor pertuturan adalah kemahiran motor pertuturan, yang bertanggungjawab untuk pembiakan pertuturan. Kawasan korteks ini, yang mengawal otot muka, lidah, faring, dan rahang, terletak di lobus frontal otak yang lebih rendah, di belakang gyrus frontal bawah, berhampiran perwakilan wajah korteks motor..

Pusat Broca merangkumi, di samping bahagian posterior gyrus frontal inferior, dan bahagian bersebelahan wilayah prefrontal. Fungsi utamanya adalah untuk menukar kod kata neural menjadi urutan artikulasi. Pusat pertuturan motor juga memastikan susunan kata yang betul dan gabungannya yang dibenarkan - iaitu, sintaks (atau tatabahasa) pernyataan. Di bahagian atas-atas lobus temporal, terdapat zon Wernicke, yang bertanggung jawab untuk memahami ucapan. Kumpulan arcuate menghubungkan kawasan Broca dan kawasan Wernicke, membentuk sistem yang bertanggungjawab untuk pertuturan.

Medan Broca adalah pusat aktiviti otot kompleks yang diperlukan untuk mengartikulasikan kata-kata. Ia terletak berdekatan dengan kawasan korteks motor utama, di mana otot-otot wajah dan laring dipetakan. Gambarajah ini, semestinya, merupakan penyederhanaan keseluruhan neuroanatomi mengenai proses yang sedang dipertimbangkan. Namun demikian, ini menyediakan dasar untuk memahami banyak gangguan pertuturan (aphasias), kerana ia memungkinkan anda mengesan pelanggaran dalam berbagai elemen sistem..

Apabila pusat Broca terjejas, afasia motor (motor) diperhatikan. Pesakit tidak boleh membaca dan menulis, tetapi memahami pertuturan.

Pusat pertuturan Wernicke, yang bertanggungjawab untuk memahami pertuturan, adalah pusat pertuturan pendengaran (bidang pendengaran sekunder). Ini adalah kawasan yang luas di bahagian atas posterior lobus temporal, di bahagian posterior gyrus temporal unggul, tidak jauh (belakang) dari korteks pendengaran utama. Ia menempati sepertiga posterior gyrus temporal unggul dan bahagian lobus parietal inferior.

Fungsi utamanya adalah untuk menukar isyarat pendengaran menjadi kod kata neural yang mengaktifkan gambar atau konsep yang sesuai..

Menurut klasifikasi cytoarchitectonic Brodmann, korteks pendengaran utama ditetapkan sebagai medan 41, dan medan Wernicke sebagai medan 22. Di medan Wernicke, isyarat yang disebabkan oleh ucapan dihantar dari korteks pendengaran utama. Kerosakan pada kawasan ini mempengaruhi kemampuan seseorang untuk melihat bunyi pertuturan sebagai sesuatu yang penting dari segi bahasa..

Kumpulan arcuate menghubungkan kawasan Broca dan kawasan Wernicke, membentuk sistem yang bertanggungjawab untuk pertuturan.

Kerosakan pada pusat Wernicke menyebabkan afasia deria apabila pesakit mengalami kesukaran untuk memahami ucapan yang didengar atau teks bertulis, tetapi dapat bercakap.

Pendapat anda penting bagi kami! Adakah bahan yang dipos membantu? Ya | Tidak

CIRI-CIRI PEMBANGUNAN UCAPAN: ASAS FISIOLOGI

Pada tahun-tahun pertama kehidupan, otak kanak-kanak berkembang dengan sangat aktif. Semasa kelahiran, otak kanak-kanak mempunyai berat sekitar 340 gram, dengan 1 tahun berat otak mencapai sekitar 1,1 kg, dan 5 tahun - 1,5 kg.

Perkembangan pertuturan berkait rapat dengan perkembangan otak. Ramai orang tahu bahawa perkembangan kemahiran motorik halus pada anak menyumbang kepada perkembangan bahagian otak yang bertanggungjawab untuk bertutur. Walau bagaimanapun, ini adalah tafsiran pengembangan ucapan yang sangat mudah..

Proses pertuturan adalah bulat dan lingkaran pertuturan membentuk tiga pusat pertuturan serebrum:

  • Pusat Broca (menghasilkan semula pertuturan dengan mengawal otot pertuturan);
  • Wernicke Center (mengiktiraf ucapan sendiri dan ucapan orang lain;
  • pusat bersekutu (mewujudkan struktur frasa dan ayat).

Pada mulanya, anak membentuk Zon Broca.

Broca's Center adalah pusat pertuturan motor di korteks serebrum. Karyanya menyediakan organisasi pertuturan motor. Ringkasnya, untuk mengucapkan kata, seseorang mesti melakukan aktiviti motorik, yang diperlukan untuk artikulasi kata-kata..

Perkembangan kemahiran motor halus menyumbang kepada pengembangan pusat Broca. Maksudnya, kemahiran motor halus adalah salah satu faktor dalam perkembangan pertuturan. Tetapi bukan satu-satunya. Oleh kerana tidak cukup untuk menghasilkan semula suara. Ia juga penting untuk memahami pertuturan manusia..

Pusat bersekutu berkembang pada usia 2 tahun, ketika anak mula mengucapkan frasa kompleks yang dibina pusat ini.

Rangsangan deria memainkan peranan penting dalam perkembangan otak (dan, oleh itu, ucapan). Pelbagai sensasi (pendengaran, visual, sentuhan, rasa, dll), serta verbalisasi sensasi ini akan menyumbang kepada perkembangan pertuturan.

Perkara utama adalah bahawa tidak terlalu banyak rangsangan deria (kesan), kerana otak mesti mempunyai masa untuk memproses semua isyarat.

Otak adalah kepala seluruh organisma, objek yang paling misteri dan belum diterokai di Alam Semesta. Sebilangan saintis percaya bahawa ia adalah organ yang mandiri yang mengendalikan semua proses tubuh, sementara yang lain percaya bahawa hanya alat yang menghantar dan menerima dan memproses maklumat yang berasal dari persekitaran luaran. Kedua-dua pihak mempunyai banyak teori, hujah, contoh dan pengalaman yang mengesahkan kebenarannya..

Latar belakang

Dalam praktik perubatan, eksperimen pertama untuk mengenal pasti kawasan otak yang bertanggungjawab untuk bertutur dibuat pada awal abad ke-19. Pada pertengahan tahun 1860-an, ahli antropologi Perancis dan pakar bedah Paul Brock menerbitkan hasil penyelidikannya, yang menyatakan bahawa kawasan korteks yang bertanggungjawab untuk bertutur terletak di kawasan bawah posterior hemisfera kiri. Ini untuk golongan kidal.

Hasilnya diperoleh berkat pemerhatian doktor. Dia melihat bahawa orang yang mengalami strok di hemisfera kanan tidak mengalami kecacatan atau gangguan pertuturan. Mereka yang menderita hemisfera kiri akibat strok, anomali seperti itu dikesan, dan cukup ketara.

Kawasan otak ini disebut kawasan Broca. Mari kita perhatikan laman web ini secara terperinci: lokasi dan tujuannya, menurut pakar Perancis, dan kemudian kita akan menggunakan hasil saintis dari Universiti Perubatan New York, yang eksperimennya mengesahkan kekurangan pengetahuan tentang organ dan benar-benar menghentikan lebih dari satu setengah abad perubatan dan sains mengenai pusat pertuturan di kepala otak.

Fisiologi

Pusat Brock dan Wernicke adalah bahagian otak yang telah dikaitkan dengan pertuturan sejak pertengahan abad ke-19. Pada awal abad ke-20, zon ketiga dikenal pasti - zon optik. Pusat pertama, menurut sains, adalah pusat motor, yang berkaitan dengan kemahiran motorik pertuturan. Ia mengawal otot faring, lidah dan kedua rahang ketika bercakap. Kemungkinan besar, ia meluas di sepanjang permukaan lateral kedua belahan otak dan mempengaruhi bahagian bawah gyrus anterior di bahagian tengah dan meluas ke bahagian anterior pulau.

Ia bertanggungjawab untuk fungsi pembiakan pertuturan, koordinasi banyak otot yang terlibat dalam pembentukan huruf, suku kata dan kombinasinya. Kerosakan atau perkembangan otak yang tidak mencukupi ini melibatkan:

  • berhenti atau kemerosotan ketara dalam koordinasi pergerakan ketika bercakap;
  • pemberhentian pergerakan yang terlibat dalam pembentukan kata;
  • sebutan sebilangan suku kata dan perkataan yang sewenang-wenangnya.

Walaupun dengan kekalahan kawasan Broca, pesakit bukan sahaja tidak dapat berbicara dengan normal atau sama sekali (menghasilkan semula ucapan), tetapi juga sukar memahami pertuturan atau tidak memahaminya. Semuanya bergantung pada tahap kerosakan.

Kedua, kawasan Wernicke sudah terikat dengan fungsi seperti pentafsiran, persepsi, asimilasi dan pemahaman tentang apa yang orang lain katakan. Pusatnya terletak di bahagian atas gyrus temporal di hemisfera, yang dominan. Ini menunjukkan bahawa seseorang yang belum tahu bercakap hanya mempunyai permulaan dari bidang ini atau sama sekali tidak memilikinya. Siapa dan kapan menentukan bahagian dominan, di mana wilayah Wernicke akan dibentuk, masih menjadi misteri.

Apabila bahagian ini dikalahkan, pesakit tidak dapat membina ayat logik yang penuh dengan makna. Sekiranya dia berjaya mengatakan sesuatu, selalunya ucapan itu tidak akan bermakna - dia akan mengucapkan beberapa ungkapan yang tidak berkaitan.

Terdapat juga pusat ketiga. Dia bertanggungjawab untuk pengembangan pertuturan kiasan dan simbolik. Dengan kehancuran atau kerosakan laman web, keupayaan untuk mengikat gambar dengan konsep apa pun, mengenali simbol (mengenal huruf) dan membuat kata-kata dari mereka hilang.

Kami belajar apa itu pusat Brock dan Wernicke, tetapi hanya dalam penafsiran sains rasmi, yang hanya tahu sedikit. Terdapat idea lain mengenai pusat pertuturan otak, zon Broca dan Wernicke.

Pendapat berbeza

Perkembangan neuroimaging memungkinkan kita membuat anggapan bahawa fungsi yang sebelumnya, menurut para saintis, dilakukan oleh lobus Wernicke, dilakukan oleh lobus temporal. Terdapat teori yang menunjukkan bahawa gyri temporal rendah dan tengah memproses maklumat ucapan. Juga, lobus kecil gyrus temporal berfungsi untuk pengecaman dan pemprosesan pertuturan. Tetapi ini hanya andaian. Mari beralih ke hasil penyelidikan.

Beberapa tahun yang lalu, Universiti New York dan pusat perubatannya mempersoalkan pencapaian Brock dan Wernicke dalam memerhatikan pesakit strok. Para saintis telah mengkaji aktiviti organ pesakit yang cukup sihat menggunakan instrumen moden - pengimbas pengimejan resonans magnetik, yang karyanya didasarkan pada pengamatan peredaran darah semasa pelaksanaan pelbagai tugas. Hasilnya membawa kepada kesimpulan bahawa anatomi pusat-pusat pertuturan sama sekali tidak sama seperti yang dipercaya selama satu setengah abad..

Elektrod diletakkan terus di permukaan korteks serebrum, yang memungkinkan untuk mendapatkan gambar yang sangat tepat dengan resolusi yang baik.

Tidak ada yang menggerudi tengkorak kepada siapa pun, semuanya dilakukan dengan persetujuan pesakit, yang harus membuka tengkorak untuk merawat kelainan neurologi.

Sebahagian daripada mereka yang bersetuju untuk kajian ini melekatkan elektrod ke salah satu hemisfera, dan bahagian ke kedua-duanya. Semasa pemerhatian, mereka mendengar ucapan itu, mengulanginya kepada mereka sendiri dan dengan suara. Lebih-lebih lagi, di antara kata-kata itu tidak hanya biasa bagi mereka, tetapi juga diciptakan, tanpa makna. Suku kata yang tidak diketahui memungkinkan untuk memisahkan fungsi bertutur dan memahami makna frasa.

Akibatnya, pusat dikenal pasti yang paling aktif. Mereka terletak di kedua belahan bumi hampir sama. Disimpulkan juga bahawa jabatan pertuturan kurang kompleks daripada jabatan bahasa. Yang terakhir ini bertanggungjawab untuk memahami, memproses maklumat dan menyusun frasa logik, dan tidak hanya mengucapkan perkataan atau suku kata, seperti ucapan. Oleh itu, kanak-kanak menerbitkan suku kata tanpa ekspresi pertama sebelum mereka memahami pertuturan orang asing..

Penyebab gangguan pertuturan pada kanak-kanak

Agar kanak-kanak dapat berkembang sepenuhnya, perlu mengembangkan alat vokalnya dengan cukup dan mengelakkan faktor-faktor yang mempengaruhi perkara ini secara negatif. Ini termasuk:

  • kecenderungan genetik - mekanisme itu tidak dapat dijelaskan di mana-mana, tetapi hampir mustahil untuk menghindarinya sendiri, kita hanya boleh mengharapkan alam;
  • masalah dengan organ pendengaran - jika seseorang mendengar ucapan tidak dapat dibaca, maka ia akan diterbitkan semula olehnya;
  • penghambatan dalam perkembangan jiwa;
  • penyimpangan fizikal dalam persepsi dunia kerana patologi pusat otak yang sepadan;
  • pengaruh ubat-ubatan tertentu atau pentadbiran bersama beberapa ubat pada masa yang sama;
  • perhatian ibu bapa yang tidak mencukupi dan akses segera kepada pakar.

Di dalam badan, semuanya mempunyai waktunya tersendiri, dan jika anak itu tidak mula bercakap tepat pada waktunya, ada kemungkinan besar bahawa dia tidak akan dapat melakukan ini, walaupun dengan bantuan perubatan moden, kerana masa telah hilang. Contohnya ialah kanak-kanak Mowgli: jika akil baligh kanak-kanak berlaku di alam liar, tidak ada seorang pun dan tidak ada yang dapat mensosialisasikan kanak-kanak tersebut..

Masalah pertuturan selepas strok

Selepas pelanggaran peredaran darah di otak - strok, kebanyakan pesakit tidak dapat mengucapkan kalimat yang berbeza, dan kadang-kadang bahkan frasa. Bukanlah fakta bahawa dalam keadaan seperti itu mereka secara umum dapat berfikir secara rasional dan membuat kalimat-kalimat ini dalam fikiran mereka. Sains telah mengenal pasti dua kumpulan gangguan pertuturan pada orang selepas strok:

  • afasia - apabila korteks serebrum, yang bertanggungjawab untuk pertuturan dan senarai keseluruhan proses mental dan fisiologi lain, menderita;
  • dysarthria - suatu keadaan yang disebabkan oleh pemeliharaan otot-otot alat pertuturan yang terletak di nasofaring.

Kami melihat bahawa sabun yang dinyatakan pada awal artikel bahawa seseorang hampir tidak mengetahui apa-apa mengenai otak disahkan. Orang selama satu setengah abad telah menyedari bahawa pusat Broca terletak di hemisfera kiri, fungsi utamanya adalah untuk menghasilkan semula pertuturan, tetapi baru-baru ini didapati bahawa tidak satu pusat otak sepenuhnya mengambil alih semua fungsi ini. Buku teks perlu ditulis semula tidak lama lagi.

Hemisfera otak mana yang bertanggungjawab untuk pendengaran pertuturan

Apa otak kiri dan kanan otak kita "bertanggungjawab".

Otak adalah sistem yang kompleks dan saling berkaitan, bahagian terbesar dan paling penting dari sistem saraf pusat. Fungsinya merangkumi memproses maklumat deria dari pancaindera, perancangan, membuat keputusan, koordinasi, kawalan pergerakan, emosi positif dan negatif, perhatian, ingatan. Fungsi tertinggi otak adalah berfikir.

Anda boleh menguji belahan otak mana yang aktif pada masa ini. Lihat gambar ini.

Sekiranya gadis dalam gambar itu berpusing mengikut arah jam, maka pada masa ini otak kiri otak anda lebih aktif (logik, analisis). Sekiranya berpusing berlawanan arah jarum jam, maka anda mempunyai hemisfera kanan yang aktif (emosi dan gerak hati).

Ke arah mana gadis itu berpusing untuk anda? Ternyata dengan usaha berfikir, anda dapat membuat gadis itu berpusing ke arah mana pun. Mula-mula, cuba perhatikan gambar dengan pandangan yang defocused..

Sekiranya anda melihat gambar pada masa yang sama dengan pasangan, rakan, teman wanita, kenalan anda, sangat kerap berlaku bahawa anda secara serentak memerhatikan bagaimana gadis itu berputar ke dua arah yang bertentangan - seseorang melihat putarannya mengikut arah jam, dan yang lain berada di arah yang berlawanan. Ini adalah perkara biasa, pada masa ini anda mempunyai otak yang berbeza..

Kawasan pengkhususan otak kiri dan kanan otak

Bidang pengkhususan utama di hemisfera kiri adalah pemikiran logik, dan sehingga baru-baru ini, doktor menganggap hemisfera ini dominan. Namun, pada hakikatnya, ia hanya mendominasi ketika melakukan fungsi berikut.

Hemisfera kiri otak bertanggungjawab terhadap kebolehan berbahasa. Ia mengawal kebolehan bertutur, membaca dan menulis, mengingat fakta, nama, tarikh dan ejaannya.

Pemikiran analitis:
Hemisfera kiri bertanggungjawab untuk logik dan analisis. Dialah yang menganalisis semua fakta. Nombor dan simbol matematik juga dikenali oleh hemisfera kiri.

Pemahaman literal perkataan:
Hemisfera kiri hanya dapat memahami makna literal perkataan..

Pemprosesan maklumat berturutan:
Maklumat diproses oleh hemisfera kiri secara berurutan secara berperingkat.

Keupayaan Matematik: Nombor dan simbol juga dikenali oleh hemisfera kiri. Pendekatan analitis logik, yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah matematik, juga merupakan produk dari hemisfera kiri.

Mengawal pergerakan bahagian kanan badan. Apabila anda mengangkat tangan kanan, ini bermaksud bahawa perintah untuk mengangkatnya datang dari hemisfera kiri..

Bidang pengkhususan utama di hemisfera kanan adalah intuisi. Sebagai peraturan, dia tidak dianggap dominan. Ia bertanggungjawab untuk fungsi berikut.

Pemprosesan maklumat bukan lisan:
Hemisfera kanan mengkhususkan diri dalam memproses maklumat, yang dinyatakan bukan dalam kata-kata, tetapi dalam simbol dan gambar.

Orientasi spatial: Hemisfera kanan bertanggungjawab terhadap persepsi lokasi dan orientasi ruang pada umumnya. Dengan hemisfera kanan, anda dapat menavigasi medan dan membuat gambar teka-teki mosaik.

Musicality: Keupayaan muzik, dan juga kemampuan untuk melihat muzik, bergantung pada hemisfera kanan, walaupun, hemisfera kiri bertanggung jawab untuk pendidikan muzik.

Metafora: Kami menggunakan hemisfera kanan kita untuk memahami metafora dan khayalan orang lain. Terima kasih kepadanya, kita dapat memahami bukan hanya makna literal dari apa yang kita dengar atau baca. Contohnya, jika seseorang mengatakan: "Dia tergantung di ekor saya", maka belahan kanan akan memahami apa sebenarnya yang ingin disampaikan oleh orang ini.

Imaginasi: Belahan kanan memberi kita keupayaan untuk melamun dan berkhayal. Dengan bantuan hemisfera kanan, kita dapat mengarang cerita yang berbeza. Ngomong-ngomong, pertanyaan "Bagaimana jika." Juga diajukan oleh belahan kanan. Keupayaan Artistik: Hemisfera kanan bertanggungjawab terhadap kemampuan seni visual.

Emosi: Walaupun bukan produk dari hemisfera kanan yang berfungsi, emosi lebih berkaitan dengannya daripada kiri.

Seks: Hemisfera kanan mengendalikan seks, kecuali jika anda terlalu mementingkan teknik itu sendiri..

Mistik: Belahan kanan bertanggungjawab untuk mistik dan keagamaan.

Impian: Belahan kanan juga bertanggungjawab untuk mimpi.

Pemprosesan maklumat selari:
Hemisfera kanan secara serentak dapat memproses banyak maklumat yang berbeza. Ia dapat melihat masalah secara keseluruhan tanpa menggunakan analisis. Hemisfera kanan juga mengenali wajah, dan berkat itu, kita dapat melihat keseluruhan ciri secara keseluruhan..

Mengawal pergerakan bahagian kiri badan: Apabila anda mengangkat lengan kiri, ini bermaksud bahawa perintah untuk menaikkannya berasal dari belahan kanan.

Ini dapat ditunjukkan secara skematik seperti berikut:

Sudah tentu ini adalah ujian jenaka, tetapi ia mempunyai kebenaran. Berikut adalah versi lain dari gambar berputar..

Setelah melihat gambar-gambar ini, gambar putaran berganda menarik perhatian..

Bagaimana lagi anda dapat memeriksa hemisfera mana yang lebih maju??

- tekan kedua telapak tangan anda di hadapan anda, sekarang masukkan jari anda dan perhatikan ibu jari yang berada di atas.
- bertepuk tangan, tandakan tangan mana yang berada di atas.
- salurkan tangan ke atas dada anda, tandakan lengan bawah mana yang berada di atas.
- mengenal pasti mata yang terkemuka.

Bagaimana anda dapat mengembangkan kemampuan hemisfera.

Terdapat beberapa cara mudah untuk mengembangkan hemisfera anda. Yang paling mudah adalah dengan meningkatkan jumlah kerja di mana hemisfera berorientasi. Sebagai contoh, untuk mengembangkan logik, anda perlu menyelesaikan masalah matematik, meneka teka-teki silang, dan untuk mengembangkan imaginasi anda, lawati galeri seni, dll..

Cara seterusnya adalah dengan memaksimumkan penggunaan bahagian tubuh yang dikendalikan hemisfera - untuk mengembangkan hemisfera kanan, anda perlu bekerja dengan bahagian kiri badan, dan mengolah belahan kiri - dengan sebelah kanan. Contohnya, anda boleh menggambar, melompat dengan satu kaki, berjoget dengan satu tangan..

Latihan mengenai kesedaran otak kanan dan kiri otak akan membantu mengembangkan hemisfera.

1. Bersedia untuk bersenam.

Duduk tegak dengan mata anda tertutup. Nafas mesti tenang dan sekata..

Bayangkan otak anda mempunyai dua belahan dan terbahagi kepada dua bahagian oleh corpus callosum. (Lihat gambar di atas) Tumpukan perhatian pada otak anda.

Kami berusaha (dalam khayalan kami) untuk menjalin hubungan dengan otak kita, secara bergantian melihat dengan mata kiri kita di hemisfera kiri otak, dan dengan mata kanan kita di sebelah kanan. Kemudian, dengan kedua mata, kita melihat ke dalam, di bahagian tengah otak dengan corpus callosum.

2. Melakukan senaman.

Kami menyedut perlahan-lahan, mengisi udara dan menahan nafas sebentar. Semasa menghembus nafas, kita mengarahkan aliran kesedaran kita, seperti lampu pencarian, ke hemisfera kiri dan "melihat" bahagian otak ini. Kemudian kita menarik nafas lagi, menahan nafas dan, semasa kita menghembuskan nafas, mengarahkan lampu carian ke hemisfera kanan otak.

Bayangkan: di sebelah kiri - pemikiran logik yang jelas; di sebelah kanan - impian, intuisi, inspirasi.

Kiri: menyedut, berhenti seketika, menghembus nafas dikaitkan dengan unjuran nombor. Kanan: menghirup, berhenti seketika, menghembus nafas dikaitkan dengan unjuran huruf. Mereka. kiri: nombor "1" nombor "2" nombor "3", dll. Kanan: huruf "A" huruf "B" huruf "B", dll..

Kami meneruskan kombinasi nombor dan huruf ini sehingga menimbulkan sensasi yang menyenangkan. Huruf dan nombor boleh ditukar atau diganti dengan yang lain - misalnya, musim panas - musim sejuk, putih - hitam.

Pada akhir topik ini, saya ingin menunjukkan satu lagi kemampuan unik otak anda:

Hemisfera kiri
Hemisfera kanan