Utama > Komplikasi

Doktor mana yang mesti berjumpa dengan tekanan darah tinggi

Penyakit saluran cerebral terutamanya ditunjukkan oleh gejala serebral bukan spesifik kronik, termasuk sakit kepala, pening, keletihan berterusan, gangguan tidur, mudah marah, perubahan mood yang kerap dan penurunan proses kognitif. Dalam beberapa keadaan akut, misalnya, dengan krisis hipertensi, iskemia dan strok mungkin berlaku. Patologi ini ditunjukkan oleh gejala neurologi fokus, misalnya, gangguan pertuturan, sawan, atau kehilangan bidang visual.

Untuk mencegah penyakit dan komplikasi vaskular, anda harus mengetahui doktor mana yang harus berunding ketika gejala pertama muncul.

Doktor mana yang boleh membantu

Pilihan pengkhususan doktor bergantung pada gambaran klinikal yang terbentuk semasa penyakit ini. Oleh itu, ini adalah sebahagian besar doktor profil terapi: pakar neurologi, ahli phlebologist, ahli kardiologi. Mereka juga pakar bedah, misalnya, ahli angiologi. Doktor-doktor ini mengkaji tanda-tanda klinikal penyakit vaskular, mendiagnosis dan merawatnya..

Walau bagaimanapun, agar doktor yang hadir dapat sembuh, penyebab patologi harus diketahui terlebih dahulu. Doktor mana yang memeriksa saluran darah? Diagnostik boleh diresepkan oleh mana-mana pakar klinikal yang memerlukan data mengenai kerja saluran otak. Kapal diperiksa secara langsung oleh doktor radiasi atau diagnostik fungsional, yang memeriksa arteri dan urat menggunakan ultrasound atau pencitraan resonans magnetik dalam mod angio.

Ahli saraf

Pakar neurologi adalah pakar neurologi. Dia mengkaji penyakit yang berkaitan dengan patologi keseluruhan sistem saraf (pusat dan periferal).

Seorang pakar neurologi harus berunding sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit neurologi, penyebabnya terletak pada saluran. Ini adalah tanda-tanda berikut:

  1. Selalunya sakit kepala dengan tekanan darah tinggi.
  2. Penurunan aktiviti mental, perhatian menjadi terganggu, menjadi lebih sukar untuk diingat. Kesukaran mengawal emosi, tidur lena.
  3. Sindrom Asthenic: keletihan yang menyakitkan, keletihan yang cepat dari kerja mudah, tidak sabar, gelisah, intoleransi terhadap bunyi, cahaya dan bau, mudah marah, ketidakupayaan emosi. Apa gambaran klinikal, misalnya, yang terdapat pada sklerosis berganda?.
  4. Peningkatan tekanan intrakranial: sakit kepala, pening, mual, muntah, kencing yang menyakitkan dan batuk, penurunan ketajaman penglihatan.
  5. Tanda-tanda strok iskemik dan hemoragik: kesedaran terganggu, sakit kepala seperti pukulan ke bahagian belakang kepala, gangguan pertuturan, gangguan penglihatan, kehilangan kepekaan, ketiadaan sebahagian atau sepenuhnya kekuatan otot di lengan atau kaki.

Gambaran klinikal penyakit neurologi asal vaskular mungkin disertai oleh gangguan mental. Dalam kes ini, seorang doktor terlibat di kepala - seorang psikiatri. Berlaku pada aterosklerosis saluran otak. Tanda-tanda: kehilangan ingatan, amnesia, disorientasi, ketegaran otot, kurang motivasi untuk melakukan sebarang aktiviti.

Ahli phlebologist

Ahli phlebologist menangani penyakit urat. Patologi otak yang berkaitan dengan gangguan saluran ini disebut "ensefalopati vena". Di jantung penyakit ini adalah kesukaran dalam aliran keluar darah vena dari saluran otak akibat penyakit kardiovaskular, penyakit paru-paru dan saluran pernafasan, penyumbatan lumen oleh tumor atau hidrosefalus.

Pakar phlebologist boleh berkonsultasi sekiranya kepala sering sakit. Cephalalgia berkala dengan ensefalopati vena mempunyai ciri-ciri berikut:

  • oleh keparahan dan sensasi subjektif, ringan atau sederhana;
  • sakit kesakitan, pecah dan monoton;
  • biasanya simetris, kurang kerap dilokalisasikan di wilayah okiput dan parietal;
  • lebih menyakitkan pada waktu pagi daripada pada waktu petang;
  • rasa sakit bertambah apabila kepala dimiringkan ke bawah, ketika minum alkohol, ketika merokok, minum kopi dan teh yang kuat.

Dengan ensefalopati vena, wajah biasanya menjadi kebiruan, bibir, hidung, telinga sianotik. Pada waktu pagi, terdapat edema tisu lembut, terutamanya di kawasan bawah mata. Juga, secara luaran, anda boleh mempertimbangkan peningkatan urat leher di saphenous..

Pakar Kardiologi

Seorang pakar kardiologi memeriksa tanda-tanda dan merawat penyakit sistem kardiovaskular. Pakar ini tidak secara langsung merawat saluran cerebral, namun, kerana hubungan sistem kardiovaskular yang rapat dengan prestasi sistem saraf pusat, seorang pakar kardiologi dapat mempengaruhi dinamika patologi arteri dan urat, dan mencegah komplikasi, kerana otak adalah organ sasaran hipertensi.

Fungsi otak dipengaruhi oleh tekanan darah, penyakit yang ditangani oleh pakar kardiologi. Anda harus menghubunginya jika, pada tekanan di atas 140/90, tanda-tanda jantung muncul: sakit jantung, gangguan irama, berat di dada.

Seorang pakar kardiologi dapat mencegah atau merawat krisis hipertensi. Ini adalah keadaan di mana tekanan darah tinggi meningkatkan risiko patologi vaskular di otak, seperti strok iskemia atau serangan iskemia sementara.

Hipertensi arteri sering tanpa gejala, namun, dengan varian serebrum krisis hipertensi, gejala berikut muncul:

  1. sakit kepala sentiasa;
  2. terbang di depan mata;
  3. muntah;
  4. menggigil, gegaran, berpeluh, berdebar-debar;
  5. pucat muka;
  6. kelemahan otot;
  7. pergolakan mental atau sebaliknya, sikap tidak peduli dan sikap tidak peduli.

Ensefalopati hipertensi dengan latar belakang tekanan darah tinggi yang berterusan menyebabkan gangguan neurologi dan mental, misalnya, ketidakstabilan berjalan, ketawa dan tangisan yang tidak terkawal, penurunan kecerdasan dan ingatan, gangguan emosi atau gemetar jari.

Doktor mana yang harus anda hubungi dengan hipertensi arteri dengan simptom jantung - pakar kardiologi. Sekiranya hipertensi arteri disertai oleh gangguan serebrum, anda harus berjumpa dengan pakar neurologi.

Ahli Angiologi

Ahli angiologi adalah pakar sempit yang mengkaji dan merawat penyakit sistem vaskular dan limfa. Ahli angiologi adalah istilah konvensional, kerana secara formal tidak ada pakar seperti itu di negara maju di dunia..

Ahli angiologi biasanya merujuk kepada pakar bedah vaskular. Seorang doktor yang merawat patologi pembedahan pada saluran otak dengan cara operasi dipanggil neurosurge endovaskular.

Doktor ini merawat kepala jika timbul patologi vaskular yang hanya dapat dihilangkan dengan pembedahan:

  • Aneurisma serebrum. Doktor harus berunding dengan gejala berikut: sakit kepala di kawasan frontal, penurunan kecerdasan, ketidakupayaan emosi, kepekaan terganggu, penurunan kekuatan otot.
  • Kecacatan arteriovenous Dimanifestasikan oleh kejang, sakit kepala kluster, dan gejala neurologi defisit fokus, seperti kehilangan bidang visual atau gangguan pertuturan.
  • Fistula arteriovenous. Dimanifestasikan oleh sakit kepala, berdenyut tinnitus, penurunan penglihatan, kesukaran menggerakkan mata, pening, mual dan muntah.
  • Trombosis serebrovaskular. Gejala sama seperti gambaran klinikal strok iskemia.

Sekiranya kapal adalah penyakit sekunder

Terdapat patologi di mana dalam penyakit vaskular otak penyebabnya tidak dimainkan oleh kapal sendiri, tetapi oleh faktor utama yang menyebabkan patologi serebrum bersifat vaskular. Contohnya, tumor otak. Semasa tumbuh, neoplasma dapat memampatkan arteri, sehingga mengurangkan lumen kapal. Ini akan menyebabkan aliran darah tidak mencukupi, iskemia dan kemungkinan nekrosis tisu otak. Dalam penyakit seperti itu, penyebabnya harus dikenal pasti dan pakar yang sesuai harus berunding. Sekiranya terdapat tumor, ini adalah pakar onkologi.

Doktor mana yang harus saya pergi untuk sakit kepala? Sebab dan ciri sakit kepala

Dalam artikel itu, kami akan mempertimbangkan doktor mana yang harus dihubungi untuk sakit kepala.

Setiap orang telah menemui penyakit sedemikian sekurang-kurangnya sekali. Kadang-kadang ketidakselesaan menyebabkan rasa tidak selesa, yang hilang setelah mengambil ubat penahan sakit. Namun, ada kalanya rasa sakit di kepala sangat kuat, disertai dengan pening, mengantuk, kelemahan, mual, dan bahkan muntah. Maka lawatan ke pakar tidak semestinya ditangguhkan, kerana gejala patologi ini mungkin merupakan tanda patologi serius. Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kepala?

Memilih pakar

Pemilihan pakar secara langsung bergantung kepada penyebab cephalalgia, dan juga sifatnya, tetapi pada mulanya pesakit perlu berjanji temu dengan ahli terapi. Doktor ini, setelah mengkaji anamnesis, menjalankan kajian diagnostik yang diperlukan, akan merujuk pesakit ke pakar sempit, yang mungkin pakar neurologi, pakar bedah, pakar oftalmologi, doktor ENT dan lain-lain..

Bila berjumpa doktor?

Ada kalanya kepalanya sakit dan dengan bantuan ubat tidak mungkin untuk menyelesaikan masalah ini. Walau bagaimanapun, setelah beberapa lama, sensasi menyakitkan berlalu, tetapi mereka kembali semula, berulang, dan ini berlaku sepanjang masa. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, dan yang mana harus pergi ke doktor? Anda perlu menghubungi ahli terapi, dan sangat penting untuk melakukan ini dalam kes berikut:

  • jika masalah serupa berlaku buat pertama kalinya, terutama bagi pesakit selepas 45 tahun;
  • jika serangan cephalalgia sering berlaku, ia tidak akan lama berlalu;
  • jika kesakitan berlaku secara tiba-tiba atau bertambah buruk dalam selang waktu yang singkat;
  • jika sensasi yang tidak menyenangkan meningkat dengan pergerakan kepala secara tiba-tiba, dengan perubahan kedudukan badan, dengan lenturan, dll.;
  • jika sakit berterusan dengan ubat sakit.

Faktor-faktor di atas mungkin menunjukkan kemunculan penyakit, oleh itu, jika sekurang-kurangnya salah satu daripadanya diperhatikan, ini adalah alasan serius untuk menghubungi pakar. Dalam kes ini, pesakit harus menjelaskan sifat kesakitan, gejala yang menyertainya. Ahli terapi akan menetapkan ujian dan pemeriksaan yang diperlukan, dan setelah mendapat hasilnya, dia akan dapat menentukan penyebab perkembangan kesakitan dengan tepat.

Doktor mana yang harus anda hubungi untuk sakit kepala?

Ahli Otolaryngologi

Sebagai tambahan kepada ahli terapi dengan masalah yang serupa, anda boleh berjumpa pakar otolaryngologi, kerana sakit kepala boleh dikaitkan dengan penyakit nasofaring dan telinga (otitis media, sinusitis). Dengan patologi ini, terapi harus dimulakan secepat mungkin, yang akan mencegah kemungkinan komplikasi berbahaya..

Doktor gigi

Anda juga boleh pergi ke doktor gigi, terutamanya jika pesakit mempunyai masalah pergigian, kerana situasi ketika hari kedua mengalami sakit kepala dapat terjadi dengan latar belakang proses keradangan di rongga mulut, dan doktor gigi menangani rawatan penyakit tertentu ini.

Ahli neurologi

Sekiranya anda beralih kepada pakar seperti pakar neuropatologi, dia akan membantu untuk mengecualikan penyakit seperti osteochondrosis serviks. Selalunya, penyakit inilah yang menjadi penyebab utama kesakitan teruk di kepala, jika pesakit mengadu ketidakselesaan berterusan atau ketidakselesaan di tulang belakang serviks.

Ketika pesakit mengalami kecederaan kepala di masa lalu, adalah perlu untuk pergi ke pakar bedah, kerana sakit di kepala dengan alasan ini dapat membuat dirinya terasa bahkan setelah bertahun-tahun.

Tidak semua orang tahu doktor ke mana jika anda sakit kepala.

Kepada beberapa pakar sekaligus

Penyelesaian yang paling tepat adalah menghubungi beberapa pakar sekaligus, yang akan melakukan pemeriksaan komprehensif, secepat mungkin, untuk menentukan penyebab sebenar perkembangan cephalalgia dan menetapkan rawatan yang sesuai. Ini adalah satu-satunya cara untuk mendapatkan gambaran klinikal lengkap mengenai proses patologi yang boleh memicu timbulnya kesakitan di kepala..

Doktor mengkaji sifat sensasi yang menyakitkan, seberapa sering mereka muncul, dalam keadaan apa yang semakin meningkat, sama ada ia hilang sendiri atau hanya selepas minum ubat, sama ada sakit kepala disertai dengan gejala lain. Perkara penting ini membantu pakar membuat diagnosis dengan lebih cepat..

Ciri-ciri kesakitan

Sakit kepala boleh berbeza dari segi asal usul, penyetempatan, tempoh, sifat, taburan. Ciri-ciri ini membantu menerangkannya dengan jelas dan menentukan bagaimana merawat patologi ini atau itu..

Kadang-kadang sakit kepala di satu tempat, kadang-kadang di beberapa tempat.

Harus diingat bahawa cephalalgia adalah primer dan sekunder. Yang utama timbul dengan sendirinya, ia tidak disebabkan oleh proses patologi yang lain. Sekunder muncul sebagai akibat penyakit bersamaan, misalnya, hipertensi.

Sakit kepala juga dibahagikan kepada zon kepala, bergantung pada lokasi lesi. Oleh itu, mereka bercakap mengenai kesakitan di pelipis, di dahi, bahagian parietal, belakang kepala. Sekiranya hematoma atau pembengkakan tisu terletak di lobus frontal, rasa sakit akan tertumpu di sini. Ia dapat menampakkan diri hanya pada satu sisi, yang sangat khas untuk peringkat awal proses onkologi, dengan kecederaan, luka vaskular, neuralgia. Dengan perkembangan penyakit ini dengan banyak kerosakan otak, rasa sakit mula merebak ke seluruh kepala. Walau bagaimanapun, mustahil untuk menggambarkan dengan jelas penyetempatannya. Manifestasi serupa adalah khas untuk tahap lanjut osteochondrosis, migrain, hipertensi.

Kesakitan apa yang dapat dijelaskan oleh orang?

Ciri-ciri berikut terdapat dalam perihalan sakit kepala:

  • mampatan;
  • berdenyut;
  • menindas;
  • memotong;
  • bodoh;
  • tajam.

Orang sering mengadu kepalanya sakit, seolah-olah menekan.

Dalam intensiti, kesakitan boleh menjadi ringan, sederhana, dan teruk. Cephalalgia ringan, sebagai peraturan, tidak menyebabkan banyak ketidakselesaan dan reaksi fizikal pesakit. Kesakitan yang sederhana dapat ditoleransi tanpa penggunaan antispasmodik dan penghilang rasa sakit. Dengan kesakitan yang teruk, semua aktiviti manusia disekat. Ia sangat sengit, teruk, pesakit sering berbaring dan tidak dapat bergerak.

Sakit di kepala boleh menjadi episodik, seperti keletihan atau aktiviti yang berlebihan. Cephalalgia tahan lama - beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

Anda juga boleh bercakap mengenai kesakitan paroxysmal yang berlaku selama beberapa minit atau saat. Sifat paroxysmal sindrom kesakitan diperhatikan dengan sakit kluster dan neuralgia, berterusan - dengan perkembangan meningitis.

Pencetus ketidakselesaan

Salah satu ciri penting dianggap sebagai pencetus ketidakselesaan. Pada masa yang sama, perhatian diberikan kepada masa kejadiannya. Dengan peningkatan tekanan intrakranial, sinusitis, neoplasma ganas, jatuh, kesakitan mungkin berlaku setelah bangun tidur atau berada dalam posisi berbaring untuk waktu yang lama.

Dengan tekanan yang meningkat, rasa sakit sering bertambah teruk dalam keadaan panas, di persekitaran yang bising, dan juga pada waktu petang. Dengan neuralgia, ia bertambah buruk apabila terkena titik pencetus.

Gejala yang menyertainya memainkan peranan penting dalam diagnosis cephalalgias. Dalam kebanyakan kes, pesakit melaporkan kepekaan fotosensitif, mual, pening, dan intoleransi terhadap bunyi. Mengeluh bahawa hari kedua mengalami sakit kepala.

Punca berlakunya

Selalunya, sakit kepala menandakan pengaruh faktor negatif atau patologi laten pada tubuh yang memerlukan terapi segera. Faktor buruk seperti:

  • perubahan mendadak dalam keadaan cuaca;
  • pencemaran alam sekitar dengan toksin, wap berbahaya, karbon monoksida;
  • makanan berkualiti rendah yang mengandungi kadar nitrit dan monosodium glutamat yang tinggi;
  • keterlaluan emosi terhadap latar belakang situasi tekanan;
  • sindrom mabuk atau penyalahgunaan alkohol biasa;
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan.

Sebab-sebab patologi yang paling biasa untuk perkembangan sakit kepala adalah: penyakit vaskular dan perkembangan hipotensi, hipertensi, dystonia vaskular vegetatif, perubahan cecair serebrospinal dan peningkatan ICP, yang berlaku pada tumor otak, hidrosefalus dan penyakit lain dari struktur otak.

Gangguan neurologi

Selain itu, penyebab cephalalgia boleh menjadi gangguan neurologi, termasuk keradangan saraf trigeminal, aneurisma, terjebaknya proses tulang belakang serviks, tumor otak, trauma, keadaan pasca-trauma kronik, keracunan ubat-ubatan atau makanan, proses keradangan pada organ optik, selesema atau penyakit virus, disertai demam dan sakit kepala yang teruk.

Segala sakit kepala yang berlaku secara berkala cenderung berpanjangan dan secara beransur-ansur hilang setelah menggunakan ubat penghilang rasa sakit.

Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan ingin tidur, maka penyebab keadaan ini yang paling biasa adalah penurunan tekanan darah. Dalam kes ini, saluran otak mula menyempit, pesakit merasakan kelemahan dan mengantuk yang teruk..

Sekiranya kepala terasa sakit ketika anda membungkuk, maka ini adalah tanda yang jelas mengenai perkembangan sinusitis atau sinusitis frontal. Dengan pergerakan kepala ini, kandungan purulen sinus hidung dan frontal mula bergerak, yang menyebabkan kesakitan khusus di dahi dan mahkota. Kadang-kadang rasa sakit dapat memancar ke bahagian belakang kepala.

Sekiranya kepala sakit di bahagian belakang kepala dan mahkota, maka penyebab kesakitan seperti itu adalah pelanggaran arteri serviks kerana perpindahan vertebra atau osteochondrosis. Pada masa yang sama, arteri dimampatkan, akibatnya terdapat kekejangan pembuluh darah pada bahagian oksipital kepala, itulah sebabnya terdapat ciri-ciri kesakitan mampatan.

Anda bangun pada waktu pagi dan kepala anda sakit? Kenapa? Sakit di kepala yang berlaku akibat daripada terlalu banyak kerja, tekanan saraf atau fizikal, dan juga dari kurang tidur disebut sebagai kesakitan tekanan. Ia dijumpai di kawasan mata, pelipis, dan kadang-kadang terpancar ke leher dan bahu. Berlanjutan sehingga 7-8 hari. Gangguan tidur, sensasi benjolan di kerongkong adalah perkara biasa.

Pertimbangkan ubat sakit kepala yang berkesan.

Cara menghilangkan sakit kepala?

Sekiranya anda berjumpa doktor tepat pada waktunya, sakit kepala dapat disembuhkan dengan cepat. Walau bagaimanapun, jika anda mengubati diri sendiri, proses patologi hanya akan menjadi rumit, yang akan membawa kepada akibat yang sangat negatif..

Hanya kesakitan ketegangan yang boleh dirawat di rumah. Cephalalgia jenis ini disebabkan oleh tekanan fisiologi dan emosi, sehingga pesakit dapat mengatasi masalah seperti itu sendiri, tanpa pergi ke pakar. Dalam kes lain, dia memerlukan diagnostik berkualiti tinggi dan preskripsi doktor. Terdapat banyak ubat sakit kepala yang dapat menyingkirkannya dalam beberapa minit. Sebelum ini, ubat "Analgin" sering digunakan, tetapi hari ini ia dianggap ketinggalan zaman dan tidak berkesan. Dalam dos yang besar, berbahaya bagi perut..

Ubat sakit kepala yang paling biasa digunakan adalah Citramon, yang terdiri daripada tiga elemen aktif: asid asetilalisilik, kafein dan parasetamol. Walau bagaimanapun, ubat ini sangat merosakkan hati. Rawatan sedemikian amat berbahaya bagi sakit kepala yang mabuk dan orang yang menyalahgunakan alkohol..

Ubat kompleks ("Sedalgin", "Pentalgin") sangat diminati dan sering diresepkan untuk sebarang jenis cephalalgia. Walau bagaimanapun, mereka berbahaya kerana ketagihan cepat berkembang kepada mereka, akibatnya seseorang tidak lagi dapat melakukan tanpa ubat ini. Kesannya secara beransur-ansur melemah dari masa ke masa, tempoh tanpa sakit kepala menjadi lebih pendek. Pergantungan yang serupa boleh berlaku jika anda mengambil 1 tablet ubat di atas setiap hari..

Sebagai ubat untuk cephalalgia, ubat anti-radang nonsteroid (Voltaren, Ibuprofen) boleh digunakan. Ubat ini tidak menyebabkan ketagihan yang kuat, namun, ia mempunyai kesan buruk terhadap struktur sistem pencernaan dan meningkatkan tekanan darah..

Persediaan herba

Sekiranya sakit kepala lemah dan anda boleh melakukan tanpa ubat, maka ubat rakyat yang baik akan menyelamatkan - mengumpulkan ramuan. Tumbuhan knotweed, calendula dan linden mempunyai kesan analgesik terbaik, yang mesti dicampurkan dalam bahagian yang sama, direbus dalam air mendidih dan diambil untuk sakit kepala. Ubat semacam itu membantu mengembang saluran darah, melegakan ketegangan saraf dan menenangkan, akibatnya cephalalgia cepat berlalu tanpa menggunakan ubat.

Kami mempertimbangkan doktor mana yang harus dihubungi untuk sakit kepala.

Bagaimana kajian otak?

Kami bercakap mengenai kaedah diagnostik berketepatan tinggi yang digunakan untuk memeriksa otak.

Otak adalah organ tubuh manusia yang paling kompleks, kerana menghubungkan semua sistem badan. Itulah sebabnya mengapa kajian otak dilakukan dengan menggunakan alat diagnostik berteknologi tinggi..

Bilakah Memeriksa Otak

Dengan bantuan diagnostik ketepatan tinggi otak, doktor dapat mendiagnosis atau mengesan perkembangan penyakit ini. Pakar neurologi, phlebologist dan traumatologist boleh menetapkan pemeriksaan otak atau saluran darah kerana aduan berikut:

  • sakit kepala yang tidak jelas;
  • trauma kepala;
  • kehilangan kepekaan pada anggota badan, penurunan penglihatan, pendengaran dan bau;
  • kekurangan koordinasi, kelemahan umum yang berterusan;
  • sawan.

Sekiranya anda mengesyaki strok dan mendiagnosis tumor dan epilepsi, penyelidikan hanya diperlukan - dengan bantuannya, anda dapat mengesan neoplasma, penyumbatan dan pecah saluran darah, hematoma, badan asing dan bahagian otak yang tidak berfungsi. Oleh kerana patologi di bahagian kepala yang berlainan boleh menyebabkan gejala yang sama sekali berbeza, doktor sangat kerap menetapkan kajian otak.

Jenis penyelidikan otak

Jenis penyelidikan otak yang paling biasa dan bermaklumat adalah tomografi yang dikira dan pengimejan resonans magnetik. Mereka membolehkan anda mendapatkan gambar otak berkualiti tinggi dalam beberapa unjuran, yang membantu dalam diagnosis penyakit..

Pencitraan resonans magnetik otak

Kaedah pemeriksaan yang benar-benar selamat, yang hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Berbahaya hanya untuk pesakit dengan alat pacu jantung dan implan logam di dalam badan - medan magnet tomograf dapat mengganti atau memanaskan objek logam dan mengganggu operasi mekanisme.

Dalam gambar yang dihasilkan, anda dapat melihat tisu, saluran darah dan neoplasma yang padat dan lembut. Imbasan MRI dilakukan dalam beberapa unjuran pada kedalaman yang diperlukan, sehingga doktor dapat menilai keadaan mana-mana bahagian otak.

Tanggalkan semua benda dan aksesori logam sebelum prosedur. Agar tidak menanggalkan pakaian sebelum kajian, anda hanya boleh memakai pakaian tanpa ritsleting dan butang logam.

Untuk MRI, pesakit berbaring di sofa. Juruteknik makmal boleh menyediakan penutup telinga untuk melindungi daripada bunyi yang sangat kuat semasa prosedur. Kemudian pesakit diletakkan di dalam tomograf. Adalah perlu untuk tetap bergerak, kerana perubahan kedudukan badan akan memutarbelitkan gambar. Pemeriksaan otak biasanya dilakukan tidak lebih dari setengah jam. Atas permintaan pesakit, jika dia merasa tidak selesa, prosedur itu dapat dihentikan atau ditangguhkan tanpa membahayakan kandungan maklumat kajian.

Tomografi otak yang dikira

Ia berfungsi berdasarkan sinar-X, jadi tidak digalakkan untuk kanak-kanak, wanita hamil dan menyusui. Tetapi bagi semua pesakit lain, ia benar-benar selamat..

Selepas imbasan CT, gambar 3D otak dapat diperoleh. Ia berkualiti tinggi seperti MRI: semua struktur otak dan saluran darah kelihatan di atasnya. Oleh itu, pilihan antara dua jenis tomografi hanya berdasarkan pada kontraindikasi yang ada..

Objek logam juga perlu dikeluarkan: tidak berbahaya, seperti MRI, tetapi mengganggu laluan radiasi. Sekiranya ini tidak dilakukan, sebahagian gambar akan hilang..

Nilai tambah tomografi yang dikira adalah perubahan kecil pada kedudukan badan tidak akan mempengaruhi hasilnya. Prosedur selebihnya berbeza sedikit dengan imbasan MRI. Pesakit di sofa diletakkan di tomograf dan dipantau semasa prosedur. Kajian ini berlangsung tidak lebih dari 15-20 minit dan dapat dihentikan pada bila-bila masa atas permintaan pesakit.

Tomografi boleh dilakukan dengan menggunakan agen kontras untuk mendapatkan gambar yang lebih terperinci dan lebih jelas. Untuk melakukan ini, pertama kali menjalani pemeriksaan rutin, dan kemudian pesakit disuntik dengan pewarna secara intravena. Selepas itu, prosedur diteruskan selama beberapa minit..

Jenis penyelidikan lain

Sebagai tambahan kepada tomografi, beberapa jenis diagnostik digunakan untuk memeriksa otak:

  • Electroencephalography (EEG) mencatat turun naik impuls elektrik di otak. Elektrod dilekatkan ke kepala pesakit, di mana biokuren otak terpaku dan ditunjukkan pada kertas atau skrin. Kajian ini dapat membantu perkembangan mental dan pertuturan, epilepsi dan trauma yang tertunda: terima kasih untuk itu, adalah mungkin untuk mengenal pasti kawasan otak yang tidak aktif.
  • Kraniografi adalah sinar-X tengkorak dalam dua unjuran. Sinaran yang sangat lemah digunakan agar tidak membahayakan pesakit. Gambar sedemikian akan membantu menentukan kecacatan struktur dan kongenital pada tulang tengkorak..
  • Neurosonografi adalah pemeriksaan ultrasound otak pada anak-anak sejak lahir hingga saat fontanelle ditutup. Ia tidak begitu informatif seperti tomografi dan sinar-X, tetapi ia adalah salah satu daripada beberapa cara selamat untuk memeriksa bayi baru lahir..
  • Elektroneuromiografi memeriksa laluan impuls di sepanjang saraf. Untuk melakukan ini, elektrod digunakan pada kulit di kawasan penyetempatan saraf, melalui mana impuls elektrik dihantar. Dengan intensiti pengecutan otot, doktor akan menentukan prestasi saraf.

Bagaimana kajian saluran darah?

Angiografi dan ultrasound digunakan untuk memeriksa urat dan arteri otak. Kedua-dua pilihan adalah selamat, bermaklumat dan mempunyai sedikit kontraindikasi.

Angiografi resonans magnetik

Memberi hasil terbaik ketika memeriksa saluran kecil dan batang saraf. Semasa pemeriksaan, doktor anda akan menerima gambar semua kapal di otak anda. Ini akan membantu mendiagnosis strok mikro dan trombosis yang tidak dapat dilihat pada imbasan MRI kepala secara berkala. Selalunya diresepkan oleh pakar bedah selepas pembedahan untuk memantau keadaannya..

MRA dilakukan dengan cara yang sama seperti pengimejan resonans magnetik konvensional, dan mempunyai ciri dan kontraindikasi yang sama. Sebelum prosedur, anda mesti mengeluarkan semua benda logam, dan semasa operasi tomograf, anda tidak boleh menggerakkan kepala anda. Selalunya, untuk diagnosis yang betul, angiografi harus digabungkan dengan MRI otak - ini akan memungkinkan pemeriksaan yang lebih terperinci mengenai laman patologi.

Angiografi dikira

CA saluran cerebral serupa dengan tomografi yang dikira. Sebagai hasil prosedur, doktor akan menerima model tiga dimensi saluran kepala. Gambar yang dihasilkan menunjukkan anomali dalam struktur vena dan arteri, aterosklerosis, penyempitan lumen saluran darah dan neoplasma.

Doktor boleh menetapkan pemeriksaan ini untuk persiapan pembedahan dan pemantauan selepas rawatan. Selain itu, jenis pemeriksaan ini adalah jalan keluar bagi pesakit yang, kerana adanya kontraindikasi, tidak dapat melakukan MRA..

Angiografi yang dikira boleh menggunakan agen kontras untuk menggambarkan kawasan yang rosak dengan lebih baik. Kontraindikasi untuk prosedur adalah sama dengan CT: kehamilan dan kanak-kanak.

Ultrasound Doppler

Pemeriksaan ultrasound diletakkan pada tulang tengkorak yang paling tipis. Dengan bantuan ultrasound, terdapat kemungkinan penyempitan atau trombosis pada saluran otak, mengukur kelajuan pergerakan darah, mengesan aneurisma dan kawasan dengan arah aliran darah yang berubah. Gambar dipaparkan di layar monitor, dan, jika perlu, anda dapat mencetak bingkai yang diinginkan.

Dengan bantuan ultrasound, anda dapat memeriksa kedua-dua saluran di dalam tengkorak dan di leher, jika disebabkan oleh itu aliran darah di otak terganggu. Kaedah ini tidak mempunyai kontraindikasi, sangat selamat untuk pesakit dari usia apa pun. UD tidak memerlukan persediaan atau pemeriksaan tambahan, namun, sebelum prosedur, lebih baik menahan diri dari mengambil makanan dan ubat-ubatan yang mempengaruhi nada saluran darah..

Apa yang menentukan pilihan penyelidikan?

Kaedah penyelidikan otak yang paling biasa: MRI, CT dan ultrasound. Mereka cukup bermaklumat untuk sebilangan besar kemungkinan penyakit. Sekiranya anda tidak mengetahui diagnosis anda dan ingin berjumpa doktor dengan analisis siap pakai, pilihan terbaik adalah MRI atau CT. Mereka memberikan maklumat yang cukup mengenai keadaan otak itu sendiri dan tisu tulang; kapal besar dapat dibezakan di dalamnya.

Untuk kecederaan kepala, kraniografi harus dilakukan terlebih dahulu. Ia akan memberikan maklumat yang mencukupi mengenai integriti tengkorak, dan jika badan asing belum memasuki otak, jenis diagnostik lain tidak akan diperlukan. Sekiranya kecederaannya lebih serius, dengan pendarahan dalaman dan kerosakan otak, anda pasti akan menjalani tomografi.

Sekiranya doktor telah menetapkan pemeriksaan saluran cerebral, maka anda harus memberi tumpuan kepada kontraindikasi anda sendiri, serta ketersediaan penyelidikan. Tomografi dan ultrasound menunjukkan hasil yang sama baiknya..

Faktor penentu dalam pilihan penyelidikan tetap menjadi keputusan doktor. Diagnostik yang serius hanya dilakukan mengikut arahan doktor. Ada kemungkinan bahawa dia akan menetapkan beberapa prosedur untuk anda sekaligus untuk pemeriksaan yang lebih lengkap dan diagnosis yang tepat..

Apakah nama doktor yang menyembuhkan kepala?

Apakah nama doktor yang merawat penyakit kepala?

Apakah nama doktor yang merawat penyakit kepala?

Doktor mana yang harus saya hubungi apabila kepala saya sakit??

Doktor apa yang merawat kepala, sakit kepala?

Sekiranya anda mengalami sakit kepala, tentu saja perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah berjumpa dengan ahli terapi, terangkan bila anda mengalami sakit kepala dan bagaimana. Doktor mesti memahami apa yang berkaitan dengannya. Mungkin anda hanya mempunyai tekanan darah rendah atau tinggi, atau mungkin intrakranial. Mungkin itu semacam kecederaan lama atau kecederaan kepala, atau mungkin masalah dengan tulang belakang serviks. Dia harus menghantar anda sama ada kepada pakar neurologi atau pakar bedah saraf. Mereka harus menghantar anda untuk ujian dan prosedur yang berbeza. Dan yang paling penting, pada MRI.

Doktor yang merawat kepala boleh dipanggil pakar neurologi atau ahli neuropatologi. Sekiranya anda sering mengalami sakit kepala, maka jangan mengorek getah dan lebih baik menghubungi ahli terapi anda untuk pendaftaran. Dan dia akan memberi anda rujukan kepada pakar yang tepat untuk pemeriksaan kepala.

Kepala dirawat oleh pelbagai doktor, bergantung pada penyakit kepala.

1 Psikoterapi dan psikologi merawat penyakit otak dan aktiviti mental.

2 Ahli dermatologi merawat jerawat dan luka kulit kepala.

3 Trichologist merawat penyakit pada akar rambut.

4 Traumatologist merawat lebam dan kecederaan kepala yang lain.

5 Pakar bedah dapat melakukan pelbagai operasi di kepala, misalnya, lobotomi.

6 Doktor gigi merawat gigi di kepala.

7 Ahli terapi merawat pelbagai selesema. Dia juga dapat mengubati sakit kepala dengan memberikan ubat penenang dan ubat bius..

8 Oculist membantu dengan mata, yang juga di kepala.

Saya rasa ada sebilangan pakar lain yang mempunyai hubungan tertentu dengan rawatan bahagian kepala..

Siapa yang merawat sakit kepala dan doktor mana yang harus dihubungi?

Apa itu sakit kepala? Ini adalah kompleks gejala kesakitan yang dirasakan di bahagian atas (kranial), oksipital, atau bahagian kepala. Sakit kepala adalah keluhan yang paling biasa dalam amalan perubatan. Muncul tanpa mengira usia, jantina, keadaan badan. Pelbagai penyebab boleh menyebabkan sakit kepala, tetapi sering kali ini merupakan gejala pelbagai penyakit. Kesakitan boleh menjadi akut atau kronik.

Mengapa sakit kepala berlaku?

Penyebab sakit kepala yang paling biasa adalah:

  • Patologi vaskular - bekalan darah ke otak tidak mencukupi atau berlebihan
  • Patologi saraf - sakit pada patologi saraf dan kumpulan saraf yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan tisu kepala dan muka
  • Punca Neurotik - Gangguan Emosi
  • Kesakitan yang bersifat traumatik dan pasca-trauma - muncul selepas kecederaan dan menunjukkan kerosakan pada saraf, saluran darah kepala atau otak

Sakit kepala dikelaskan kepada jenis berikut:

  1. Migrain - sakit yang berkaitan dengan saluran darah. Saluran darah, disebabkan oleh perlambatan aliran darah yang melaluinya, cacat akibat peningkatan tekanan dalaman di dalamnya, tidak dapat mengendalikan nada mereka, dan, sebagai akibatnya, ada kerengsaan saraf yang berterusan di dinding pembuluh darah, yang menyebabkan rasa sakit. Darah mula merembes melalui dinding kapal dan terkumpul di tisu bersebelahan, menyebabkannya membengkak. Akibatnya, sukar untuk menukar oksigen antara darah dan otak, yang meningkatkan sensasi kesakitan. Selalunya, sakit ini dilokalisasikan ke satu bahagian kepala. Mungkin disertai dengan loya, muntah. Pesakit dengan migrain tidak bertolak ansur dengan cahaya terang, bunyi yang kuat. Migrain boleh turun temurun.
  2. Sakit kepala pukal - sakit kepala di satu tempat. Selalunya ia dilokalisasikan di kawasan orbit, menyebar ke zon temporal, rahang atas, tulang zigomatik dan telinga. Sakit yang teruk, terbakar dan sengit, mungkin disertai oleh kesesakan hidung dan terkoyak. Ia boleh berlaku seketika dan muncul berulang kali pada siang hari. Selalunya berlaku pada waktu malam. Serangan boleh menjadi pendek (beberapa minit) atau panjang (hingga beberapa jam).
  3. Ketegangan sakit kepala adalah sakit kepala yang berlaku kerana tekanan, tekanan emosi, gangguan mental, gangguan tidur, dll. Ia lebih kerap dilokalisasikan di bahagian tengkorak atau bahagian depan tengkorak. Kemungkinan penyebab kesakitan ini adalah peningkatan tekanan intrakranial yang ketara kerana tekanan..
  4. Kesakitan lain yang bukan merupakan akibat daripada perubahan struktur di otak adalah kesakitan yang disebabkan oleh: peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial; kerana patologi saluran otak; disfungsi otot dan sendi; proses patologi di otak (tumor, dll.); kesakitan dari sifat vertebra akibat patologi tulang belakang. Punca sakit kepala boleh menjadi penyakit ENT (sinusitis, radang saraf trigeminal, otitis media, faringitis), dll..

Apa yang doktor merawat sakit kepala?

Sekiranya anda bimbang tentang sakit kepala akut atau kronik, anda mesti berjumpa doktor. Doktor mana yang merawat sakit kepala? Pertama sekali, anda perlu mengetahui punca sakit kepala. Seperti yang dijelaskan di atas, sakit kepala dibahagikan kepada beberapa jenis mengikut prevalensi penyebabnya. Sekiranya anda merasa sakit di bahagian tengkorak wajah, maka pada mulanya anda boleh menghubungi ENT. Sekiranya, setelah melakukan tindakan diagnostik, doktor menemui patologi yang menjadi penyebab kesakitan (sinusitis, otitis media, dll.), Maka dia akan mengambil satu set langkah yang bertujuan untuk merawat penyakit-penyakit ini. Untuk sakit kepala akan menjadi gejala yang menyertai penyakit yang mendasari. Sekiranya diagnosis ENT tidak disahkan, doktor boleh merujuk anda ke doktor pakar lain.

Doktor mana yang masih boleh anda lihat jika anda mengalami sakit kepala? Sekiranya doktor ENT belum mengesahkan diagnosis yang berkaitan dengan pengkhususannya, maka anda perlu menghubungi pakar dalam bidang neurologi. Seorang pakar neurologi akan melakukan satu siri ujian diagnostik untuk penyebab kesakitan neurologi dan vertebra. Kajian seperti ini merangkumi: MRI otak, saluran leher dan otak, sinar-X tulang belakang, ultrasound saluran leher dan otak. Sekiranya terdapat pengesahan mengenai kesakitan vertebrogenik atau neurotik, doktor pakar akan menjalankan prosedur rawatan yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab sakit kepala.

Gejala tambahan untuk sakit kepala

Dengan sakit kepala yang teruk, seseorang mungkin mengalami pelbagai sensasi yang tidak menyenangkan. Faktor-faktor bersamaan seperti:

  • Loya
  • Muntah
  • Tidak bertoleransi terhadap bunyi yang kuat dan cahaya yang terang
  • Tinnitus
  • Gangguan penglihatan (penglihatan kabur)
  • Kemungkinan irama jantung dan gangguan pernafasan

Bagaimana doktor merawat sakit kepala?

Bergantung pada fokus dan jenis sakit kepala, doktor mungkin menggunakan rawatan yang berbeza. Mari kita analisis mengikut jenis keadaan.

  1. Migrain. Rawatannya konservatif, menggunakan beberapa kumpulan ubat: analgesik bukan narkotik, ubat anti-radang, persediaan kafein, dll..
  2. Kesakitan sekumpulan (cluster) - penyekat alpha (Dihydroergotamine, Ergotamine), anestetik tempatan (terus ke fokus yang menyakitkan), ubat anti-radang digunakan. Langkah-langkah ini hanya membantu menghentikan serangan dan menghilangkan rasa sakit, tetapi tidak akan membantu menghilangkan penyebab sakit kepala. Oleh itu, perlu dilakukan kajian diagnostik yang kompleks untuk mengetahui punca sakit kepala..
  3. Sakit kepala tegang - untuk rawatan sakit kepala yang berkualiti ini, anda perlu terlebih dahulu mengenal pasti punca kejadiannya. Selalunya, tulang belakang dengan otot yang melekat padanya terlibat dalam pembentukan kesakitan ini. Sekiranya otot-otot berada dalam ketegangan tonik yang berpanjangan, maka zona-denyut sakit berdenyut terbentuk di dalamnya, yang dianggap sebagai paravertebral dan sakit kepala. Rawatan kesakitan jenis ini dikaitkan dengan bekerja dengan tulang belakang serviks dan ototnya. Doktor akan menangani rawatan saluran darah dan saraf di bahagian kepala dan leher. Klinik ini menggunakan beberapa kaedah yang berkesan untuk membetulkan aliran darah otak untuk merawat sakit kepala.
  4. Patologi otak (tumor, strok, dan lain-lain) - campur tangan pembedahan paling kerap diperlukan.

Anda harus berjumpa doktor dengan segera sekiranya anda mempunyai aduan mengenai:

  • Sakit kepala akut atau kronik
  • Anda menghidap migrain
  • Terdapat kecederaan di kepala atau leher
  • Masalah tekanan mengakibatkan sakit kepala

Sekiranya anda mengalami sakit kepala, jika anda ingin menghilangkan sakit kepala dan migrain, serta masalah lain yang berkaitan dengan otak, tulang belakang dan patologi sistem muskuloskeletal, anda selalu boleh menghubungi klinik Meddiagnostics. Doktor yang berkelayakan akan sentiasa membantu anda mengenal pasti dan menghilangkan penyebab sakit kepala, apa pun sifatnya.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kepala

Kami tidak tahu sebab mengapa kepala saya sakit.

Bila berjumpa doktor

Punca sakit kepala sangat berbeza:

  • Tekanan di rumah,
  • kesusahan di tempat kerja,
  • keletihan fizikal,
  • keletihan mental
  • bermimpi dengan mimpi buruk.
  • Faktor geomagnetik alam - tekanan atmosfera tinggi
  • Ribut magnet.
  • Atau tekanan rendah dengan hujan yang berpanjangan dalam cuaca suram.

Terlepas dari penyebab sakit kepala, selalu menjadi gejala untuk berjumpa doktor.

Perundingan doktor

Yang paling penting, kita tahu bahawa hanya doktor yang mempunyai pengalaman sendiri dan alat analisis dan diagnosis perubatan yang dapat mendiagnosis.

Hanya doktor yang boleh menetapkan prosedur untuk menghilangkan penyakit ini.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk sakit kepala

  • Sakit kepala yang kerap
  • atau kesakitan berterusan dengan gejala pening, mual, kelemahan.

Ini adalah alasan untuk berjumpa doktor - ahli terapi.

Doktor mana yang harus pergi untuk sakit kepala bergantung kepada penyebab penyakit.

Sekiranya anda mengalami sakit kepala di bahagian belakang kepala dengan peralihan ke vertebra serviks.

Segera berjumpa doktor vaskular dan neurologi.

Selain sakit kepala, kita - orang mempunyai banyak kesakitan dan penyakit lain.

Kita perlu mengetahui apa simptom yang kita perlukan untuk berjumpa doktor.

Pertama sekali, kita jatuh sakit dari kejahilan dan kejahilan.

Penyebab utama penyakit:
  • Udara beracun,
  • Makanan buruk (berbahaya).
  • Kesusahan dalam menempuh kehidupan yang lebih baik,
  • keadaan kerja yang sukar,
  • kecederaan di rumah dan di tempat kerja.

Ini adalah kehidupan seperti penyakit yang mematikan.

Semua orang tahu keadaan yang membebankan ini,

  • ketika sesuatu sakit dan sakit,
  • atau memukul tempat yang salah dengan tukul,
  • sama ada jatuh teruk,
  • mimisan...

Kami berfikir: berjumpa doktor? Atau ia akan berlalu...

Perundingan doktor.

Ia berlaku kepada semua orang..

Kita semua berjalan di langit yang sama dan di bawah Tuhan yang sama.

Kami fikir - mungkin ia akan berlalu.

Pada masa yang sama, seseorang mencari resipi untuk pemulihan di Internet. Kami meminta saudara-mara dan rakan-rakan.

Seorang jiran berkongsi pengalamannya, di sini dia sakit perut, di sini di tempat ini.

Saya minum pil citramon dan semuanya berlalu.

Adakah anda perlu mempercayai orang di sekeliling anda mengenai penyakit anda.

Cari dan minta nasihat tentang cara menyembuhkan?

Berjumpa dengan doktor:

  • Apabila sakit di kawasan jantung atau di hipokondrium berhampiran diafragma dan rasa sakit memancar di bawah skapula di sebelah kiri.
  • Sakit kepala yang teruk dari bahagian belakang kepala, dengan rasa mati rasa ("menggigil") kaki atau lengan.
  • Apabila kepala sakit teruk, yang disertai dengan "percikan api" dan "tanda bintang" di depan mata, penghambatan kesedaran, sakit tajam ketika kepala dimiringkan.
  • Untuk sakit di dahi di atas jambatan hidung di sinus rahang atas,
  • dengan suppuration di telinga dan telinga, di rongga hidung,
  • dengan semburan di mulut, walaupun gigi tidak sakit.
  • Sekiranya anda memukul kepala, lebam dan kemudian berlaku keterbelakangan mental, pening dan loya, pergolakan mental yang tidak dapat dijelaskan.

Penyakit dan kecederaan

  1. Tulang belakangnya lebam, lebam tulang belakang serviks sangat berbahaya.
  2. Semasa muntah dengan hempedu (seolah-olah perut mengendur), muntah dengan darah.
  3. Pendarahan dari mulut, dari dubur, dari faraj. Sekiranya darah dikesan dalam rembesan najis, kencing.
  4. Dengan kekejangan dan rasa sakit di rongga perut, di pusar dan di bawah, paroxysmal, diperparah dengan berjalan, dengan sakit tajam akut di perut (seolah-olah "memotong dengan pisau")
  5. Apabila hernia dikawal.
  6. Apabila punggung bawah sakit dengan rasa sakit yang memancar, sebelah sisi di pangkal paha, yang tidak mereda walaupun dalam keadaan rehat, dengan semua lebam ginjal.
  7. Kesukaran menelan dengan sakit tajam semasa menelan.
  8. Untuk sebarang ketumbuhan, tanpa mengira lokasi.
  9. Secara serius perlu dirawat dengan tumor yang tidak bergerak dari kelenjar getah bening yang melekat pada tisu..
  10. Sekiranya terdapat penyakit yang tidak dapat disembuhkan:

pada alat kelamin,

Perundingan doktor

  • Dengan penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan secara progresif.
  • Apabila kulit telah berubah: Kelabu, kuning, sianosis, kesucian.
  • Kehilangan selera progresif yang tidak dapat dijelaskan.

Sekiranya terdapat penyakit:

  • bengkak kaki dengan pembengkakan dan urat varikos.
  • penurunan tajam penglihatan, terutama pada satu mata dengan keadaan progresif.
  • penuaan cepat dan pramatang yang tidak dapat dijelaskan dengan kulit kendur dan tisu subkutan.
  • apatis, kemurungan, dengan penurunan minat hidup yang tajam. Apa yang dulu menggembirakan sekarang tidak peduli.
  • meningkatkan kerapuhan tulang.
  • Lelaki dengan menopaus, dengan kepupusan awal fungsi seksual yang tidak dapat dijelaskan.
  • Bagi wanita - dengan hilangnya haid, usia dan keletihan yang tidak dapat dijelaskan.
  • Apabila kekejangan sendi berlaku, bila tidak dapat dijelaskan oleh usia.
  • Untuk sakit sendi berjangkit fasa akut.

Secara kasar, inilah memo.

Sangat penting untuk menjaga kesihatan diri dan orang tersayang.

Sentiasa sihat!

Sekiranya anda menyukai artikel itu dan menganggapnya berguna, tulis komen anda, kongsi di rangkaian sosial.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk gegaran otak

Kerana keunikan struktur tengkorak, otak manusia dilindungi dengan baik dari pengaruh luaran. Pukulan isi rumah ke kepala biasanya tidak menyebabkan kecederaan organ, dan tidak disertai dengan munculnya tanda-tanda atau ketidakselesaan yang membimbangkan. Sekiranya mual, muntah, pening, kehilangan kesedaran setelah trauma tengkorak tumpul, anda harus mendapatkan nasihat perubatan. Gejala-gejala ini mungkin menunjukkan gegar otak, salah satu bentuk TBI yang paling ringan, yang masih boleh menyebabkan komplikasi jika tidak dirawat. Ciri gambaran klinikal keadaan, dalam kebanyakan kes, tidak memerlukan panggilan ambulans. Penting untuk memahami doktor mana yang harus dihubungi dengan gegaran otak agar tidak membuang masa yang berharga..

Anda perlu tahu doktor mana yang harus dihubungi agar tidak membuang masa yang berharga.

  1. Ciri dan tanda gegar otak
  2. Dengan gegaran otak, doktor mana yang harus anda hubungi?
  3. Ahli trauma atau pakar neurologi?
  4. Diagnosis gegar otak
  5. Adakah mereka dimasukkan ke hospital?
  6. Ke mana hendak pergi sekiranya berlaku gegar otak

Ciri dan tanda gegar otak

Gegar otak adalah sejenis kecederaan otak traumatik tertutup. Selalunya, fenomena itu berlaku dengan latar belakang pukulan ke kawasan kepala dengan objek tumpul atau perlanggaran tengkorak dengan permukaan yang keras. Gegar otak juga boleh berkembang apabila terdapat perubahan kedudukan kepala secara tiba-tiba dalam hubungannya dengan badan, misalnya, ketika kereta tiba-tiba berhenti. Sekiranya seseorang dipengaruhi oleh salah satu faktor yang disenaraikan, disarankan untuk menenangkannya, temu ramah dengannya untuk mendapatkan aduan.

Sekiranya tanda-tanda kemerosotan kesihatan muncul, mangsa harus diletakkan di sebelahnya di permukaan yang keras.

Dia perlu meletakkan sesuatu yang lembut, tetapi lebat di bawah kepalanya untuk menyelaraskan lehernya dan memberi tubuh posisi yang paling selesa.

Gejala gegaran biasa dan tidak langsung:

  • kehilangan kesedaran - jarang dilihat pada kanak-kanak dan pesakit tua. Bergantung pada tahap keparahan keadaan, ia berlangsung dari 5 saat hingga beberapa jam. Setelah mangsa sedar, dia mempunyai ciri-ciri gejala lain dari bentuk TBI ini;
  • sakit kepala - sengit, obsesif, boleh mempunyai watak dan penyetempatan yang berbeza, meningkat dengan aktiviti fizikal atau percubaan untuk menggerakkan mata;
  • pening, ketidakstabilan berjalan, kehilangan keseimbangan;
  • kekeliruan kesedaran, yang menampakkan diri dalam penghambatan reaksi, salah faham oleh pesakit tentang apa yang berlaku, kehilangan orientasi dalam ruang dan waktu;
  • tinitus, penglihatan kabur atau penglihatan berganda, kesukaran menumpukan perhatian pada objek tertentu;
  • loya dengan atau tanpa muntah tunggal berikutnya;
  • pucat atau kemerahan pada kulit, berpeluh meningkat;
  • perubahan kualiti dan kekerapan nadi, pernafasan;
  • amnesia - pesakit tidak mengingati fakta kecederaan, kejadian sebelum ini;
  • kelemahan umum, kelesuan, kehilangan minat terhadap dunia luar, keinginan untuk tidur;
  • kerana manifestasi tidak langsung, gangguan pertuturan, peningkatan kepekaan pesakit terhadap cahaya, bau, suara keras, kerengsaan dibezakan.

Tinnitus adalah gejala kecederaan tidak langsung..

Semasa menilai tanda-tanda, penting untuk diingat bahawa setiap gegar otak berbeza. Gejala pelinciran yang tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan mangsa juga tidak dapat diabaikan. Gambaran klinikal mungkin menjadi lebih jelas dari masa ke masa selepas kecederaan. Jangan tunggu ini berlaku. Semakin cepat pesakit mendapat pertolongan, semakin sedikit risiko akibat negatifnya..

Dengan gegaran otak, doktor mana yang harus anda hubungi?

Setelah mengumpulkan aduan, dia memeriksa nadi dan pernafasan pesakit, mengukur tekanan darahnya, menilai keadaan murid-muridnya. Doktor melakukan semua ini untuk menilai keadaan umum mangsa, tidak termasuk beberapa patologi dan kejadian kecemasan yang lain. Selepas itu, dalam mana-mana keadaan, pesakit akan memerlukan konsultasi dengan pakar khusus - pakar traumatologi atau pakar neurologi. Sekiranya mangsa berada dalam keadaan serius, campur tangan kedua-duanya.

Seseorang pasti memerlukan perundingan dengan pakar neurologi khusus.

Ahli trauma atau pakar neurologi?

Walaupun pakar neurologi menangani pelbagai patologi sistem saraf pusat, doktor mana yang harus dihubungi sekiranya gegaran disyaki bergantung pada ciri-ciri kes tersebut. Sekiranya kecederaan otak traumatik, yang disertai dengan pendarahan, pelanggaran integriti tulang tengkorak atau kulit, lebih baik berjumpa pakar traumatologi. Pilihan yang sama adalah relevan untuk kes di mana kecederaan kepala dilengkapi dengan kecederaan pada bahagian tubuh yang lain. Kekeliruan kesedaran, pengsan mendalam, keadaan serius mangsa juga merupakan petunjuk untuk campur tangan ahli traumatologi.

Sekiranya mangsa sudah sedar, keadaannya memuaskan, dia bertindak balas terhadap orang lain, anda boleh mendapatkannya dengan berunding dengan pakar neurologi. Skema tindakan sedemikian sesuai untuk kes-kes apabila pesakit, selain kecederaan kepala, tidak bimbang tentang apa-apa, tidak ada akibat yang ketara dari pukulan atau dikurangkan kepada hematoma, pembedahan. Pakar hanya dapat membuat diagnosis akhir dan menentukan keparahan kecederaan, yang terbukti menggunakan teknik diagnostik asas..

Diagnosis gegar otak

Bertentangan dengan kepercayaan popular, gegar otak ringan boleh menyebabkan komplikasi berbahaya. Jangan berfikir bahawa dalam keadaan di mana TBI tidak disertai dengan kerosakan luaran yang jelas, sudah cukup untuk menjalani pemeriksaan dan wawancara dengan pakar neurologi. Bergantung pada keparahan gambar klinikal dan usia pesakit, dia diberikan pengimejan resonans magnetik atau CT, EEG, sinar-X, ultrasound kapal. Selain itu, kajian makmal, ujian pada skala Glasgow dijalankan. Dengan bantuan semua pendekatan ini, doktor memeriksa tahap kerosakan otak, mengecualikan kemungkinan faktor negatif tambahan mempengaruhi sistem saraf pusat..

Bergantung pada simptomnya, pesakit mungkin diberi EEG.

Adakah mereka dimasukkan ke hospital?

Keputusan mengenai keperluan untuk dimasukkan ke hospital dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan, data ujian makmal dan diagnostik komputer.

Ini memungkinkan anda memastikan bahawa diagnosisnya betul, untuk membiasakan pasien dengan rejimen dan diet, untuk meminimumkan akibat negatif dari gegar otak. Juga, hospital menentukan pilihan terapi yang optimum untuk pesakit tertentu. Bergantung pada keparahan kecederaan, kemasukan ke hospital berlangsung dari 3 hari hingga sebulan.

Rawat inap pesakit secara purata berlangsung dari 3 hari hingga sebulan.

Ke mana hendak pergi sekiranya berlaku gegar otak

Gegar otak ringan hingga sederhana biasanya disertai dengan gejala yang tidak mengganggu pemindahan mangsa ke hospital. Ia boleh menjadi klinik, hospital, bilik kecemasan. Doktor yang bertugas akan memeriksa pesakit, selepas itu dia akan memutuskan tindakan selanjutnya. Dalam keadaan di mana kecederaan otak disertai oleh gangguan kesedaran, ketidakupayaan pesakit untuk bergerak, adanya risiko kecederaan tulang belakang, lebih baik menghubungi ambulans melalui telefon.

Pertolongan cemas asas disyorkan untuk orang yang disyaki gegar otak ketika pasukan sedang dalam perjalanan. Sekiranya terdapat pendarahan, hentikan dengan pembalut atau kain bersih. Sekiranya hematoma terbentuk, selsema boleh disapu ke tapak kesan. Pesakit diletakkan di sebelah kanan dengan lengan kanan dan kaki dibengkokkan pada sudut tepat, sedikit mengangkat kepala. Sekiranya terdapat risiko kecederaan tulang belakang, mangsa dibiarkan punggung, tetapi ketika muntah, letakkan kepalanya di sisinya.

Sebarang kecederaan otak traumatik adalah alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan. Tidak begitu penting doktor untuk berunding dengan gegar otak, yang utama adalah ia mesti dilakukan dengan cepat. Sekiranya boleh, lebih baik tidak mempertaruhkan kesihatan mangsa sama sekali, tetapi segera panggil ambulans, yang pekerjanya akan menyelesaikan keadaan.