Utama > Tekanan

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa pening ketika bangun dan ketika anda berbaring

Sekiranya anda tiba-tiba pening, fenomena seperti itu tidak boleh menimbulkan kebimbangan jika pusaran itu segera hilang. Cuma mata telah menangkap maklumat mengenai perubahan kedudukan badan, tetapi alat vestibular belum. Secara semula jadi, terdapat kekeliruan antara organ keseimbangan dan mata, dan otak tidak dapat mengatasi maklumat mentah. Ini juga berlaku sekiranya pening berlaku ketika berdiri dan ketika berbaring..

Keadaannya tidak menyenangkan, tetapi tidak menimbulkan bahaya tertentu. Namun, anda tidak boleh berehat, kerana kadang-kadang ini adalah gejala utama penyakit serius. Pening yang kerap dan kerap memerlukan nasihat perubatan dan rawatan yang sesuai.

Sebab-sebabnya

Malah orang yang benar-benar sihat boleh merasa pening. Ini berlaku setelah menunggang korsel atau tunggangan lain dengan mekanisme berpusing. Berada di ketinggian juga menyebabkan pening, yang cukup semula jadi. Tetapi jika seseorang yang berada di penerimaan ahli terapi mengemukakan soalan: "Mengapa saya merasa pening ketika bangun atau berbaring?", Maka ini menunjukkan gangguan fisiologi, yang mungkin bersifat organik..

Sekiranya sensasi seperti itu sering timbul, maka itu dapat berarti:

  • barah otak;
  • penyakit endokrinologi;
  • hernia di ruang tulang belakang;
  • proses keradangan pada nasofaring dan telinga.

Ini bukan sebab utama, tetapi ini adalah sebab yang paling biasa..

Gejala biasa

Bergantung pada penyebab pening, gejala tertentu muncul. Sekiranya kepala berpusing ketika seseorang berbaring atau bangun, maka gejala utama muncul:

  • Rasa mual. Keadaan ini muncul semasa malaise, semasa kehamilan, keracunan akut dan sekiranya terdapat gangguan pada fungsi sistem saraf. Kepala yang pusing digabungkan dengan loya memberi isyarat masalah gastrousus serius. Anda harus memperhatikan diet anda. Bahkan mengubah faktor-faktor ini sahaja dapat menghilangkan keadaan negatif. Sekiranya keadaan kesihatan tidak bertambah baik dengan cepat dan berterusan dalam jangka masa yang lama, maka anda memerlukan bantuan perubatan yang berkelayakan.
  • Sakit kepala ringan dan gelap di mata. Ini menunjukkan kekurangan bekalan darah dan, oleh itu, oksigen ke saraf optik dan bola mata. Tidak boleh berharap bahawa pening akan hilang dengan sendirinya. Masalah penglihatan tidak boleh diabaikan, kerana kegelapan yang kerap dapat membawa akibat yang serius. Rawatan yang mencukupi diperlukan untuk mengekalkan penglihatan.
  • Pening ketika berdiri dan ketika berbaring sering dikaitkan dengan tekanan. Fenomena ini paling kerap berlaku pada orang hipotonik, orang yang mempunyai tekanan darah rendah. Kapal mereka tidak dapat menahan beban, dan ini menyebabkan penurunan tekanan yang tidak dijangka. Tonometer mula mencatat lonjakan tajam dalam penunjuk. Masalah ini harus dilaporkan kepada pakar neurologi dan rawatan harus segera dimulakan. Sebab pening ini mengancam peralihan penyakit ke bentuk kronik. Lonjakan tekanan memberi kesan negatif pada dinding vaskular, yang tidak dapat menahan tekanan dan pecah yang kuat.
  • Masalah pendengaran. Kehilangan pendengaran ditunjukkan oleh kehilangan pendengaran separa dan kegelapan di mata dengan latar belakang kelemahan umum. Keadaan ini mempunyai nama rasmi - sindrom Meniere. Dengan adanya patologi seperti itu, orang sering mengadu bahawa ketika mereka berbaring secara tiba-tiba atau bangun dengan cepat, maka pening yang teruk berlaku..

Mengapa pening berlaku sekiranya anda berdiri secara tiba-tiba

Bagaimana jika bangun dengan cepat menyebabkan pening jangka pendek? Pada masa ini, ia menjadi gelap di mata, dering di telinga muncul dan loya. Serangan berlangsung dalam beberapa saat, tetapi kekerapan serangan mereka berbeza bagi setiap orang. Untuk sebilangan - sebulan sekali, untuk yang lain - setiap hari dan beberapa kali. Kekerapan serangan mempengaruhi pemilihan taktik rawatan..

Perkembangan hipotensi ortostatik dapat menjelaskan mengapa anda merasa pening ketika bangun tidur. Dalam penyakit ini, bangun secara tiba-tiba menyebabkan penurunan tekanan darah dan gangguan peredaran darah di otak. Pening seperti itu boleh mengakibatkan pingsan..

Tidak boleh bangun dengan cepat dari posisi rawan jika hipotensi berlaku. Anda harus duduk dengan perlahan, dan kedudukan tegak diambil setelah beberapa minit. Pening boleh berlaku walaupun ketika berbaring.

Hanya doktor yang dapat mengenal pasti punca sebenar..

Mengapa pening berlaku ketika cuba berbaring

Sekiranya anda berbaring dan terdapat sedikit pening, maka penyebabnya harus dicari di kawasan leher. Apabila postur badan diubah, vertebra serviks ditekan, yang mengganggu aliran darah ke otak. Mengambil kedudukan mendatar menyebabkan manifestasi penyakit telinga.

Adalah sukar untuk berbaring tanpa pening jika anda mengalami gegaran baru-baru ini atau kecederaan kepala yang lama. Walaupun berbaring di belakang anda boleh terbalik dengan canggung, menyebabkan pening. Kehadiran osteochondrosis serviks pada seseorang sering menyebabkan pening ketika berbaring. Di samping itu, rasa mual dan sakit leher mungkin muncul. Keadaannya sangat tidak menyenangkan dan diagnostik khas akan diperlukan: MRI, X-ray.

Apa nak buat

Sekiranya anda menyedari bahawa anda tidak boleh berdiri atau duduk tanpa pening, maka anda harus segera menjalani pemeriksaan. Anda mungkin memerlukan konsultasi dengan doktor profil sempit.

Rawatan tidak begitu sukar. Perkara utama adalah mengetahui patologi yang menimbulkan gangguan ini. Ubat anti-radang, ubat antibakteria, dan antibiotik diresepkan. Sebaiknya minum kompleks multivitamin yang akan menguatkan sistem imun.

Tetapi terdapat beberapa cadangan untuk membantu mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan anda sendiri:

  • Sekiranya pening diperhatikan pada waktu pagi, maka anda perlu bangun dari tempat tidur dengan sangat berhati-hati, terlebih dahulu berbalik di satu sisi.
  • Untuk mengelakkan "korsel" pagi di kepala, perlu menormalkan tidur. Rehat yang mencukupi sangat penting bagi orang yang menderita dystonia.
  • Adalah mustahak untuk meninggalkan diet yang kaku..
  • Elakkan jangkitan telinga tengah.
  • Senaman banyak membantu, tetapi anda tidak boleh berpusing secara aktif.

Keadaan vertigo, ketika dunia sekitarnya terbalik, selalu menimbulkan kebimbangan. Walaupun pening ringan ketika berdiri atau mengambil posisi berbaring dapat menyembunyikan patologi serius. Fenomena ini tidak muncul begitu sahaja. Diagnosis dan, jika perlu, menjalani rawatan yang sesuai.

Mengapa wanita merasa pening ketika menukar posisi badan (ketika anda bangun atau berbaring di atas katil)

Pening adalah sensasi subjektif objek bergerak. Keadaan ini bukanlah kebiasaan, walaupun hampir semua orang pernah mengalami fenomena ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka..

Situasi ketika seseorang berasa pening ketika bangun dari tidur adalah perkara biasa. Terdapat banyak sebab untuk gejala tersebut - dari malaise ringan hingga kerosakan serius pada sistem saraf..

Hanya pemeriksaan oleh pakar yang dapat mengenal pasti punca masalah..

Gejala

Pening ketika berdiri dan, dengan itu, ketika berbaring di atas katil adalah fenomena yang biasa tetapi sangat tidak menyenangkan.

Otak menerima maklumat mengenai kedudukan badan di angkasa dari alat vestibular, reseptor kulit dan organ penglihatan. Terdapat kelewatan beberapa milisaat dalam penghantaran dorongan saraf..

Oleh itu, dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan, mengayunkan ayunan dan situasi lain, otak tidak mempunyai masa untuk bertindak balas dalam masa. Sebagai tambahan kepada sebab fisiologi semula jadi, pening juga boleh disebabkan oleh perkembangan proses patologi dalam badan..

Vertigo dikelaskan kepada dua jenis utama:

  • Sindrom sistemik.

Dalam kes ini, keadaan ini dikaitkan dengan perubahan patologi dalam sistem saraf. Sindrom utama jenis ini merangkumi masalah dengan sensasi badan di ruang angkasa..

  • Sindrom bukan sistemik.

Pening jenis ini disebabkan oleh penyakit lain yang tidak berkaitan dengan sistem saraf..

Selalunya, kepala berpusing dengan patologi seperti diabetes mellitus, darah tinggi, dll..

Gejala utama termasuk:

  • gelap di mata;
  • rasa loya;
  • kehilangan penglihatan sementara (atau sebaliknya, kejengkelannya);
  • perubahan bau dan rasa;
  • mungkin muntah.

Sebagai tambahan kepada gejala di atas, terdapat beberapa tanda lain yang menunjukkan adanya penyakit tertentu:

  1. Pening muncul ketika badan berada dalam kedudukan yang sama (menunjukkan adanya simpanan garam di telinga).
  2. Pening berlaku ketika bangun dari tidur. Mual dan bunyi di tangan mungkin berlaku. Jantung berdegup tidak sekata. Tanda-tanda ini menunjukkan patologi radas vestibular..
  3. Sekiranya pening disertai dengan rasa sakit dan peningkatan tekanan darah, anda harus memperhatikan aliran darah di telinga dalam.
  4. Untuk sakit kepala yang disertai dengan pening, muntah dan pendengaran, kerosakan traumatik pada telinga dalam harus diatasi.
  5. Apabila suhu meningkat, proses keradangan mungkin berlaku.
  6. Pusing di pagi hari, bermula ketika pesakit bangun di tempat tidur dan mengambil posisi tegak, serta muntah, mual, membuat seseorang mengesyaki perkembangan neuritis.

Sekiranya anda merasa pening dengan perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba, begitu juga ketika bangun dari tidur, ini adalah alasan serius untuk berjumpa doktor (walaupun tidak ada tanda-tanda yang menyertainya).

Sebab-sebabnya

Punca pening semasa menukar kedudukan badan adalah berbeza-beza. Patologi utama adalah:

  1. Osteochondrosis tulang belakang serviks, ciri-ciri ciri yang merangkumi kekejangan dan kesakitan tertentu di kawasan yang terjejas.
  2. Migrain (penyakit ini disertai dengan sakit yang teruk sehingga menyebabkan disorientasi di ruang).
  3. Hipotensi (apabila pening berterusan untuk masa yang lama setelah mengambil kedudukan tegak).
  4. Proses keradangan pada tisu otak (untuk diagnosis yang diperlukan untuk melakukan ECG dan MRI).
  5. Sindrom Meniere (pekak sementara boleh berlaku, dan jika penyakit ini tidak dirawat, anda boleh kehilangan pendengaran sepenuhnya).
  6. Neuritis vestibular (rasa mual dan muntah; gejala hilang dengan tidur yang berpanjangan).

Di samping itu, pada wanita, ketika berdiri, pening mungkin berlaku disebabkan kehamilan dan pada fasa tertentu kitaran haid. Sebab malaise ini adalah perubahan tahap hormon dalam badan..

Apabila berdiri dengan tiba-tiba, remaja juga mungkin merasa pening. Pertumbuhan yang tajam, akil baligh - semua ini menimbulkan perkembangan gejala yang tidak menyenangkan.

Hipotensi

Hipotensi adalah penyebab pening yang biasa berlaku ketika berdiri. Selalunya, keadaan ini berkembang dengan latar belakang pelanggaran jantung, serta kerosakan patologi pada saluran darah..

Vertigo (ini adalah nama lain untuk keadaan ketika kepala berputar) berlaku kerana bekalan oksigen ke sel otak tidak mencukupi.

Masalahnya dapat diakui oleh gejala yang menyertainya, termasuk:

  • rasa letih berterusan;
  • mengantuk;
  • kelemahan dan peningkatan berpeluh;
  • cephalalgia;
  • tangan dan kaki sejuk;
  • loya dan keinginan untuk muntah.

Sekiranya pening berlaku ketika berbaring atau bangun (dan juga disertai oleh gejala di atas), doktor merujuk pesakit kepada pakar kardiologi untuk menilai prestasi sistem kardiovaskular.

Osteochondrosis di leher

Pening ketika tiba-tiba bangun dari tidur adalah salah satu tanda pertama perkembangan osteochondrosis serviks.

Sebab-sebab perkembangan osteochondrosis dan patologi lain yang berkaitan dengannya termasuk:

  • kelemahan otot;
  • masalah metabolik;
  • kenaikan berat badan;
  • faktor keturunan;
  • gaya hidup pasif.

Dalam kes ini, pesakit sering mengalami kesakitan yang teruk di leher, kepala dan muka..

Untuk mendiagnosis penyakit ini, pesakit diberi gambaran X-ray tulang belakang, myelografi atau tomografi.

Dystonia vegetovaskular

Dengan dystonia vegetatif, kepala juga sering pening. Ini amat ketara pada waktu pagi ketika anda bangun dari tidur..

VSD dicirikan oleh lonjakan tekanan darah yang kuat, pening, hiperhidrosis, serta keletihan dan sakit kepala yang berterusan.

Dengan penyakit ini, selain pening yang teruk, pada waktu pagi ketika bangun dari tidur, anda dapat melihat gejala berikut:

  • pening kepala;
  • takut kehilangan koordinasi;
  • kekurangan oksigen;
  • kelemahan anggota badan.

Semua ini bersama-sama menimbulkan rasa takut yang kuat pada pesakit, yang meningkatkan lagi keparahan serangan..

Penyakit ini tidak hilang dengan sendirinya. Pertolongan pakar diperlukan. Diagnosis dibuat berdasarkan analisis komprehensif mengenai aduan pesakit, hasil EKG dan kardiointervalografi.

Hernia

Ada satu lagi alasan serius mengapa anda merasa pening ketika berdiri secara tiba-tiba. Jawab soalan itu. mengapa tiba-tiba sukar bagi pesakit untuk bangun dari tidur, jika dia sangat pening pada masa yang sama, mungkin pakar neurologi.

Pertama sekali, dia mengesyaki hernia tulang belakang.

Masalah ini muncul pada bila-bila masa sepanjang hari dan dikaitkan dengan kerosakan pada tulang belakang. Ia jarang berlaku dengan sendirinya. Selalunya ini adalah hasil dari proses degeneratif pada vertebra..

Akibat penyakit ini, proses dan gejala berikut diperhatikan:

  • anjakan vertebra;
  • edema dan keradangan pada tisu bersebelahan;
  • saraf mencubit;
  • kekejangan otot di sekitarnya;
  • pelanggaran bekalan darah.

Oleh kerana salah satu daripada patologi ini, pesakit mungkin merasa pening, dan bukan hanya ketika anda bangun secara tiba-tiba, tetapi juga pada posisi lain.

Selalunya, vertigo berlaku kerana gangguan peredaran darah, jika kapal dicubit.

Penyakit ini juga didiagnosis oleh pakar neurologi. Dia mengarahkan pesakit ke MRI, dengan bantuan penyakit ini disahkan atau disangkal.

Penyakit Meniere

Pening dengan perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba juga boleh menyebabkan penyakit Meniere. Ia adalah penyakit kronik yang tidak dapat disembuhkan yang berkaitan dengan patologi telinga dalam..

Walaupun pada peringkat awal perkembangan patologi, pesakit mengalami pening yang teruk dalam kedudukan tegak. Apabila penyakit itu berkembang, serangan menjadi lebih kuat dan lebih lama..

Pening tidak lagi hanya ditunjukkan dalam kedudukan tegak. Tempoh vertigo boleh dari 15 minit hingga beberapa hari.

Penyakit ini berkala. Menenangkan untuk masa yang lama, dia dapat bermain dengan semangat yang baru.

Untuk mendiagnosis patologi, pelbagai jenis kaedah digunakan, termasuk:

  • ujian darah untuk biokimia;
  • ujian hormon tiroid;
  • kaedah penyelidikan serologi;
  • MRI (sekiranya terdapat kecederaan di kepala);
  • audiogram;
  • dopplerografi.

Kerana kesamaan gejala dengan penyakit lain, doktor menggunakan diagnosis pembezaan.

Kelaparan

Sebilangan orang berasa pening apabila mereka berdiri dengan tiba-tiba jika sudah lama tidak makan.

Penurunan berat badan secara tiba-tiba disebabkan oleh pelbagai diet atau penyakit yang mempengaruhi tahap glukosa darah secara negatif.

Pesakit mengadu kelemahan dan pening ketika bangun dari tidur. Diagnosis dibuat berdasarkan temu ramah pesakit dan membandingkan data.

Neuritis vestibular

Patologi lain, diagnosis yang menjawab persoalan mengapa kepala berpusing ketika anda bangun atau berbaring adalah neuritis vestibular..

Dengan patologi ini pada manusia, keradangan saraf vestibulocochlear berlaku, yang bertanggungjawab untuk penghantaran impuls saraf ke otak mengenai kedudukan spasial badan.

Penyakit ini boleh berkembang kerana jangkitan atau penyakit masa lalu yang lain.

Dengan patologi ini, seseorang mungkin merasa pening sebaik sahaja dia bangun secara tiba-tiba.

Dalam kes ini, terdapat langkah yang goyah, loya dan kadang-kadang muntah..

Diagnosis penyakit dijalankan menggunakan ujian - Romberg dan kalori.

Migrain

Migrain adalah patologi biasa, jika pening mungkin bermula ketika bangun tidur dan ketika berbaring.

Vertigo dengan migrain berlaku pada usia apa pun. Sifat keturunan penyakit ini sangat sering diperhatikan..

Diagnosis migrain berdasarkan tanda fizikal yang dikesan semasa pemeriksaan pesakit.

Barah otak

Patologi serius lain di mana kepala boleh berputar dengan perubahan kedudukan badan adalah tumor otak.

Apabila ia bertambah, tekanan pada kawasan otak yang berdekatan menjadi semakin banyak. Kapal yang memberi makan sel ditekan. Kelaparan oksigen masuk.

Vertigo dengan masalah ini boleh bermula secara tiba-tiba. Dalam kes ini, apabila kepala anda mulai berputar, lebih baik berbaring untuk mengelakkan jatuh. Walau bagaimanapun, dengan tumor otak (walaupun anda berbaring), vertigo tidak berhenti..

Tumor didiagnosis menggunakan MRI dan radiografi. Penyelidikan tambahan dilakukan sekiranya perlu.

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang sangat pening ketika bangun tidur, anda perlu memikirkan mengapa ini berlaku. Ia memerlukan masa untuk mendiagnosis penyakit, dan penting untuk memberikan pertolongan dengan segera dan cepat.

Terdapat beberapa cara untuk memberikan pertolongan cemas.

Pertama sekali, anda perlu bertenang. Panik hanya akan membuat serangan menjadi lebih teruk. Seterusnya, anda harus mengambil posisi duduk (atau berbaring) dan selama beberapa saat menumpukan perhatian pada objek pegun.

Untuk menaikkan bahagian atas badan, anda boleh meletakkan bantal di bawah bahu orang yang terbaring.

Buka tingkap. Ini akan memberikan udara yang lebih segar. Letakkan pembalut yang lembap dan sejuk di dahi anda. Tekanan darah dapat diukur.

Sekiranya pening berterusan, anda mesti berjumpa doktor.

Terdapat ubat-ubatan yang melegakan gejala yang tidak menyenangkan, tetapi penggunaannya tanpa janji doktor dilarang.

Ramalan

Dalam banyak kes, fenomena negatif dapat dielakkan. Cukup untuk mengikuti beberapa peraturan:

  1. Anda harus berbaring dan bangun dengan berhati-hati, mengelakkan pergerakan tiba-tiba..
  2. Cuba buat pergerakan yang lancar.
  3. Apabila kepala sangat pening, pemanasan dan gosok yang lembut akan membantu sebelum mengubah kedudukan badan..

Sekiranya pening bukan disebabkan oleh patologi yang serius, maka jika anda mengikuti peraturan mudah, serta mengikuti preskripsi doktor, prognosisnya cukup baik..

Pada masa yang sama, pesakit cepat kembali normal dan kembali ke gaya hidup normalnya, kerana otak manusia dengan cepat dapat melihat kedudukan baru tubuh.

Sekiranya terdapat patologi serius, diperlukan pemeriksaan dan rawatan menyeluruh. Hanya doktor yang dapat membicarakan prognosis perkembangan penyakit pada pesakit seperti itu..

kesimpulan

Keadaannya, jika anda merasa pening ketika berbaring dan bangun, memerlukan lawatan ke doktor. Penting untuk tidak panik, mengambil posisi berbaring atau separuh duduk dan tunggu sehingga serangan berhenti.

Sekiranya tempoh pening panjang dan tinitus ada, pemeriksaan tidak dapat dielakkan untuk mengecualikan patologi berbahaya.

Untuk rawatan kecemasan sekiranya pening, pengambilan antidepresan boleh membantu..

Untuk mengelakkan pening, anda harus meninggalkan tabiat buruk dan menjalani rutin harian.

Mengapa anda berasa pening ketika bangun dan berbaring?

Hampir setiap orang biasa dengan fenomena yang tidak menyenangkan seperti pening tiba-tiba ketika tiba-tiba bangun dari katil atau memusingkan badan. Kes terpencil boleh disebabkan oleh perubahan penunjuk tekanan darah, mereka tidak harus difokuskan..

Tetapi jika anda sering merasa pening ketika menukar kedudukan badan, anda harus segera mencari penyebab ketidakselesaan dan menghilangkannya. Pening ketika berdiri dan ketika berbaring boleh disebabkan oleh banyak faktor dan menunjukkan keadaan perubatan yang serius.

Gejala yang berkaitan

Kebetulan kepala secara berkala pusing ketika tiba-tiba bangun dari tidur atau memiringkan badan, gejala yang menyertainya: ia mungkin menjadi gelap di mata, berdering di telinga, muntah, kadang-kadang seseorang kehilangan kesedaran sebentar. Serangan hanya berlangsung beberapa saat, kekerapan dari beberapa kali sehari hingga beberapa kali dalam sebulan. Keadaan ini adalah alasan untuk menghubungi ahli terapi yang dapat mengetahui mengapa anda merasa pening ketika bangun dari tidur dan memberi rawatan yang mencukupi.

Gejala tambahan yang menunjukkan keadaan perubatan tertentu:

  • Garam mendapan di telinga dalam.

Pening selalu ditunjukkan pada kedudukan tertentu badan.

  • Patologi radas vestibular.

Kepala pusing ketika menukar posisi dari menegak ke mendatar, jantung berdegup dengan kerap dan tidak teratur, ia dapat merasa mual dan mengeluarkan suara di telinga. Gait goyah.

  • Pengaliran darah terganggu di telinga dalam.

Pening disertai dengan rasa sakit, peningkatan tekanan darah, kemungkinan kehilangan ingatan jangka pendek.

  • Kecederaan pada telinga dalam.

Kepala sakit dan pening ketika naik dengan cepat, masalah pendengaran berlaku, muntah muncul.

  • Proses keradangan di saluran telinga.

Pening teruk dengan demam.

Permulaan pening tiba-tiba pada waktu pagi, dalam keadaan tegak badan, muntah, mual yang teruk.

Semasa menukar kedudukan badan

Kepala boleh pening ketika mengubah kedudukan badan kerana pelbagai sebab, berikut adalah penyakit neurologi, masalah dengan sistem muskuloskeletal, dan banyak lagi.

Sebab utama keadaan yang tidak menyenangkan adalah seperti berikut:

  • neuritis;
  • perubahan patologi di telinga dalam;
  • hipotensi;
  • kegagalan fungsi dalam radas vestibular;
  • penyakit otak, termasuk patologi pada otak kecil;
  • neurosis;
  • penyakit sistem saraf pusat;
  • diabetes;
  • penyakit jantung.

Terdapat beberapa jenis vertigo yang menjadi ciri khas dalam situasi tertentu:

  • Pening semasa kenaikan mendadak.

Sekiranya keadaan ini berlaku dengan kenaikan yang mendadak, ada kemungkinan orang tersebut mempunyai patologi kardiovaskular pendam..

Tinggal dalam satu kedudukan yang berpanjangan membawa kepada fakta bahawa darah bertakung di bahagian bawah, kenaikan mendadak meningkatkan beban pada sistem vaskular, dengan penyakit pendam, tekanan darah dalam kes seperti itu mulai turun dengan cepat. Tubuh tidak mempunyai cukup oksigen, akibatnya, kepala mula berputar.

  • Pening semasa berbaring.

Sensasi seperti itu, yang bermula pada seseorang yang berbaring, sering menunjukkan masalah kesihatan yang serius. Penyakit disertai dengan gejala yang sama:

  • kecederaan pada kepala, leher, okiput, tulang belakang;
  • Jangkitan telinga dalam dengan keradangan dan gangguan pendengaran
  • trauma kraniocerebral, gejala bersamaan - kelemahan umum, mual, muntah;
  • strok disertai oleh gangguan pertuturan dan koordinasi;
  • serangan osteochondrosis, yang mempengaruhi tulang belakang serviks, gejala bersamaan - anggota badan tumbuh mati rasa, sakit kepala, berjalan terganggu.

Keadaan yang tidak menyenangkan adalah alasan untuk segera berjumpa doktor untuk mendiagnosis penyakit ini.

  • Kepala berpusing pada wanita, pada lelaki.

Kepala wanita boleh menjadi pening semasa kehamilan, semasa haid, atau semasa menopaus. Malaise secara langsung berkaitan dengan peningkatan atau penurunan jumlah hormon yang tajam dalam badan.

Lelaki terdedah kepada keadaan seperti itu sebelum bermulanya pengsan nokturik, ia boleh berlaku selepas kencing malam.

Pada kedua-dua jantina, semasa remaja, pening yang tidak dijangka mungkin bermula, sensasi timbul dari penyusunan semula dalam badan dan pertumbuhan pesat.

Serangan yang kerap disertai dengan loya atau muntah akan memberi amaran kepada anda. Patologi serius boleh disertai dengan gejala bersamaan:

  • perubahan kadar jantung;
  • pengsan;
  • serangan sakit kepala;
  • gegaran anggota badan;
  • sakit otot;
  • perubahan tajam dalam penunjuk tekanan darah;
  • gangguan penglihatan dan pendengaran;
  • kelemahan umum.

Bagaimana anda boleh membantu semasa serangan?

Terapi keadaan yang tidak menyenangkan boleh merangkumi pelbagai langkah berdasarkan diagnosis penyakit.

Penyakit serius dirawat dengan ubat. Ubat ini ditetapkan oleh doktor, secara individu memilih tempoh kemasukan dan dos:

Ubat-ubatan

Sekiranya serangan itu berlaku tanpa disangka, ubat berikut akan membantu menghentikan keadaan yang tidak menyenangkan:

  • Meklozin.
  • Diazepam.
  • Betahistine.

Ubat-ubatan ini melegakan gejala yang tidak menyenangkan yang berlaku ketika mengubah kedudukan badan..

Mengambil antidepresan atau ubat yang meningkatkan peredaran darah juga akan membantu.

Ubat berikut dapat melegakan mual atau muntah dengan baik: Domperidone, Cerucal, Metoclopramide.

Ubat-ubatan rakyat

Sekiranya anda tiba-tiba pening, halia segar akan membantu. Sebilangan kecil akar ubat harus dikunyah perlahan dan ditelan tanpa minum air. Rempah tidak hanya akan menyegarkan, tetapi juga melegakan loya dan kelemahan..

Seseorang yang mengalami pening harus menyediakan campuran berbau kesejahteraan dan selalu menggunakannya. Resipi:

  1. Ambil dalam jumlah yang sama minyak pati juniper dan cemara (20 gram).
  2. Masukkannya ke minyak jarak (100 gram).
  3. Letakkan campuran di dalam bekas kaca dengan penutup yang ketat.
  4. Apabila serangan berlaku, menghidu campuran, pelincirkan pelipis dan kawasan di belakang telinga.

Ini akan membantu menghentikan keadaan infus herba, anda perlu meminumnya sekurang-kurangnya tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan. Resipi:

  1. Ambil 100 gram daun pudina kering, 50 gram akar peony kering cincang, 100 gram bunga linden kering.
  2. Campurkan bahan.
  3. Letakkan 2 sudu campuran dalam bekas kaca, tuangkan dua gelas air panas.
  4. Masak dalam mandian wap selama 10-15 minit.
  5. Balut dengan tuala terry, biarkan selama sekurang-kurangnya sepuluh jam, tapis.

Merebus jelatang kering adalah satu lagi ubat yang berkesan. Resipi:

  1. 1 sudu besar bahan mentah, tuangkan segelas air mendidih.
  2. Biarkan selama beberapa jam, tapis.
  3. Masukkan jus epal yang baru disiapkan satu demi satu.
  4. Minum sebelum makan 3 kali sehari.

Kaedah lain.

Sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk melakukan latihan yang melatih alat vestibular. Latihan terdiri daripada mengubah postur yang menimbulkan pening. Dilakukan sekurang-kurangnya lima kali sehari, selama beberapa minit.

  1. Pesakit mengambil posisi duduk di atas katil.
  2. Memusingkan kepala ke kiri.
  3. Berbaring perlahan tanpa mengubah kedudukan kepala.
  4. Duduk perlahan, sambil memusingkan kepalanya ke kanan.
  5. Mengulangi keseluruhan prosedur, memusingkan kepala ke sisi lain.

Sekiranya berlaku serangan yang tidak dijangka, urutan pelipis akan membantu. Ini dilakukan seperti berikut: letakkan jari telunjuk di pelipis, urut dengan gerakan bulat 10 kali searah jarum jam, 10 kali melawan. Untuk meningkatkan kesannya, anda boleh mengurut cuping telinga..

Squat perlahan dapat membantu menangani keadaan yang tidak menyenangkan.

Bersenam mata anda dapat menghilangkan vertigo. Ia dilakukan seperti ini: dengan langkah perlahan, membiarkan kepala tidak bergerak, melihat ke atas dan ke bawah (sekurang-kurangnya 20 kali), meningkatkan langkah. Mulailah perlahan-lahan menggerakkan bola mata dari kiri ke kanan (sekurang-kurangnya 20 kali), membiarkan kepala tidak bergerak, meningkatkan langkah.

Cara memberi amaran

Selain merawat keadaan berbahaya, peraturan tertentu harus diikuti agar pening ketika berdiri tidak menjadi masalah kekal. Seseorang harus:

  • tidur tepat pada waktunya, tempoh tidur malam sekurang-kurangnya tujuh jam;
  • membeli tilam dan bantal ortopedik untuk mengelakkan patologi sistem muskuloskeletal berkembang;
  • jangan membaca, jangan menonton TV dalam kedudukan mendatar untuk mengelakkan peningkatan ketegangan mata;
  • jangan membuat pusingan badan yang tajam, perlahan-lahan dan lancar dari tempat tidur dan dari posisi duduk;
  • merawat jangkitan tepat pada masanya yang boleh menyebabkan radang aurikel;
  • amati peraturan, bergantian antara waktu kerja dan waktu rehat;
  • merangkumi sukan wajib, latihan terapeutik, jalan-jalan di luar rumah dalam rutin harian;
  • makan dengan baik, mengelakkan diet ketat yang berbahaya untuk metabolisme.

Mengapa kepala saya berpusing ketika bangun, ketika saya berbaring dan ketika saya memusingkan badan?

Sebarang gangguan dalam kerja badan mesti menjadi perhatian. Pening ketika berdiri dan ketika berbaring boleh menjadi gejala beberapa keadaan perubatan yang cukup serius..

Semuanya bergantung pada sebabnya, gejala tambahan yang timbul pada waktu pening seseorang.

  1. Mengapa kepala anda berpusing semasa anda berbaring?
  2. Cara menolong diri sendiri di rumah?
  3. Pening ketika memusingkan kepala: punca
  4. Gejala vertigo tambahan dan penyebabnya
  5. Cara menguji?
  6. Langkah berjaga-berjaga

Mengapa kepala anda berpusing semasa anda berbaring?

Dengan sendirinya, pening dalam kebanyakan kes adalah akibat dari fungsi vaskular yang buruk. Fenomena ini dipanggil hipotensi ortostatik. Ia berlaku seperti berikut:

  1. Seseorang berbaring dengan tenang dalam kedudukan mendatar, sistem peredarannya biasanya menyampaikan oksigen ke otak.
  2. Posisi badan berubah dengan mendadak, terdapat lonjakan tekanan yang cepat.
  3. Darah tidak mempunyai masa untuk masuk ke saluran kecil otak dan diisi dengan oksigen.
  4. Otak bertindak balas terhadap keadaan ini dengan pening, menandakan masalah..

Pada masa yang sama, seseorang merasakan sedikit rasa tidak enak badan, tanah seolah-olah meninggalkan dari bawah kakinya selama beberapa saat, nampaknya seseorang boleh jatuh. Ini mungkin berlaku sekiranya seseorang bangun dari tidur selepas tidur atau tidur.

Pening ini mungkin normal semasa remaja. Selama bertahun-tahun, tubuh anak berkembang dengan sangat cepat dan tidak mempunyai masa untuk "menjejaki" semua sistem yang berkembang pesat dan rumit, termasuk rangkaian vaskular. Dari ini, keanjalannya mungkin tidak memungkinkannya untuk cepat mengisi otak dengan darah..

Punca penampilan pening seperti ini adalah dystonia vegetatif-vaskular. Gejala utamanya adalah gangguan fungsi vaskular, akibatnya kekurangan oksigen..

Dalam beberapa kes, serangan seperti itu juga boleh menyebabkan kecederaan pada kepala, tulang belakang, terutama jika ia berlaku baru-baru ini. Walau bagaimanapun, mereka juga mempunyai gejala tambahan (sakit, terbakar di bahagian kepala), yang memungkinkan untuk membezakan pening seperti itu, seperti sejumlah gangguan lain di dalam badan..

Cara menolong diri sendiri di rumah?

Sekiranya seseorang merasa pening ketika bangun dari tidur, jangan segera panik.

Sekiranya tidak ada gejala tambahan seperti loya, sakit jangka pendek, kemungkinan besar, ini dapat diperbaiki di rumah..

Sekiranya kita bercakap mengenai remaja, perlu memberi perhatian lebih kepada sukan dan mengikuti kursus vitamin untuk menguatkan saluran darah. Vitamin B dalam tablet adalah pembantu utama saluran darah.

Sekiranya masalah berlanjutan, berjumpa doktor yang akan memberi nasihat mengenai profilaksis yang lebih serius, misalnya, menyuntik vitamin secara intravena, melakukan gimnastik perubatan.

Apabila pening mengganggu orang dewasa, dan jarang muncul, tanpa tanda-tanda lain (sakit, mual), anda tidak boleh segera berjumpa doktor. Perlu mengikuti gaya hidup anda.

Sebab nada vaskular yang lemah, serta seluruh badan, boleh menjadi:

  1. Kurang tidur secara berkala, walaupun seseorang tidur selama 7 jam, tetapi dari jam 4 pagi hingga 12 tengah hari adalah gangguan tidur dan gangguan jam biologi badan;
  2. Diet yang tidak betul, sebilangan besar produk manis, berlemak, masin dan lain-lain berbahaya mempengaruhi fungsi sistem peredaran darah dan keadaan saluran darah;
  3. Kekurangan zat makanan, diet berterusan dan, akibatnya, kekurangan tenaga juga boleh menyebabkan pening;
  4. Gaya hidup yang tidak aktif, kurang aktiviti fizikal juga menyumbang kepada penurunan fungsi sistem peredaran darah, akibatnya, terjadinya pening ketika mengubah posisi tubuh.

Sekiranya serangan seperti itu jarang berlaku, tidak menyakitkan, cukup dengan menetapkan rejimen harian, mulakan makan dengan betul dan lakukan sekurang-kurangnya lima minit gimnastik.

Sekiranya masalah itu hilang dengan sendirinya - anda tidak perlu mengganggu doktor, jika tidak, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor.

Pening ketika memusingkan kepala: punca

Apabila seseorang mengalami pening ketika mengubah kedudukan badan, ketika memusingkan kepala, ini menunjukkan beberapa masalah lain. Biasanya ia disertai dengan gejala:

  • sawan;
  • degupan jantung yang kuat (takikardia jantung);
  • bunyi tiba-tiba di telinga;
  • berganda di mata, objek sebelum mata menjadi tidak jelas.

Gejala yang disenaraikan boleh bermaksud 2 masalah: sama ada dengan alat vestibular, atau dengan telinga dalam.

Ini mungkin merupakan permulaan atau tanda penyakit serius. Contohnya, keradangan telinga dalam (otitis media), organ yang bertanggungjawab untuk sensasi di ruang angkasa, boleh mengganggu otak.

Telinga adalah tahap cecair tertentu, agak serupa dengan bangunan, akibat perubahan tekanan di dalamnya, seseorang merasakan dirinya berada di angkasa, berjalan. Keradangan di telinga mengubah tahap cairan, dan sensasi ini kabur, menjadi salah, akibatnya kepala berputar.

Setelah menemui gejala seperti itu, anda perlu berjumpa pakar otolaryngologi. Walaupun anda benar-benar tidak mahu, anda masih harus, apabila penyakit ini berubah menjadi bentuk kronik, rawatannya akan lebih mahal, lebih lama dan kurang berkesan.

Gejala vertigo tambahan dan penyebabnya

Jika tidak, maksud pening boleh ditentukan oleh gejala tambahan.

Mari jelaskan setiap pilihan:

  1. Sekiranya, ketika anda berbaring dan ketika anda bangun, rasa mual ditambahkan kepada pening, ini boleh menyebabkan beberapa masalah sekaligus. Contohnya, wanita hamil mungkin mengalami ketidakselesaan yang serupa, dan ini adalah perkara biasa. Mungkin ada juga masalah sistem saraf, keracunan serius. Mual adalah tanda kerosakan fungsi saluran pencernaan, digabungkan dengan pening, ini bermakna masalahnya berada pada tahap serius.
  2. Sekiranya, selain pening, kepala mulai sakit, dan yang paling penting, semuanya gelap dengan tajam di mata dan fungsi penglihatan menurun, ini bermakna bahawa tidak ada cukup nutrisi untuk saraf optik, blok mata. Ini boleh menjadi penyebab serius gangguan alat visual, yang bermaksud bahawa anda perlu berjumpa doktor secepat mungkin..
  3. Sekiranya pening menampakkan diri bukan hanya semasa perubahan kedudukan badan dari mendatar ke menegak dan sebaliknya, maka ini adalah tanda pelanggaran tekanan darah. Penyakit serius yang boleh menyebabkan masalah berbahaya, bahkan kematian. Sebagai contoh, jika tekanan meningkat terlalu tajam dan kapal tidak dapat mengatasinya, arteri mungkin pecah dan menyebabkan pendarahan dalaman, dan ini berisiko tinggi untuk mati.
  4. Sekiranya, selain pening, nampaknya dalam semua suaranya menjadi lebih tenang dan kurang jelas dan pada masa yang sama gelap sedikit pada mata, ini mungkin merupakan isyarat kerosakan fungsi alat pendengaran manusia. Dengan cara lain, keadaan ini disebut sindrom Meniere. Di sini anda juga perlu berjumpa doktor secepat mungkin untuk menormalkan fungsi organ pendengaran, untuk mengelakkan penyakit kronik..
  5. Juga, pening boleh menunjukkan gangguan organ dalaman, dan lebih khusus lagi, kelenjar tiroid. Faktanya adalah bahawa kelenjar tiroid mengeluarkan hormon khas - adrenalin, yang mengatur kerja sistem peredaran darah, dengan kelebihannya, tekanan dapat meningkat. Oleh kerana itu, kapal mengalami kelebihan beban, tidak dapat mengatasi peredaran darah..

Pening ketika memusingkan kepala atau mengubah posisi badan dengan pelbagai gejala tambahan mungkin normal jika seseorang terbang di kapal terbang, berada dalam keadaan tertekan, dalam keadaan panik, tertekan, atau mendapati dirinya berada dalam lingkungan iklim yang tidak biasa (aklimatisasi).

Sekiranya aklimatisasi, anda hanya perlu menunggu beberapa hari sehingga tubuh kembali ke keadaan sedia ada dan semuanya akan berjalan lancar, tetapi ada ubat, vitamin (C dan A) yang memudahkan proses ini..

Cara menguji?

Ujian khas di rumah boleh dilakukan untuk membantu mengesan hipotensi ortostatik ketika berbaring dan memusingkan badan.

Ini memerlukan sedikit penjagaan, sehelai kertas, jam randik dan pen. Teruskan seperti berikut:

  1. Beberapa kali (2-4) sambil berdiri, ukur nadi dan hitung hasil purata yang stabil, catat;
  2. Lakukan tindakan yang sama, hanya dalam posisi terlentang, betulkan angka yang dihasilkan;
  3. Seterusnya, orang tersebut harus bangun dan mengira nadi dalam satu minit, 3 dan 5, tuliskan hasilnya.

Tugasnya adalah untuk memahami perbezaan tekanan, seberapa cepat irama normal dipulihkan ketika menukar posisi.

Hasilnya harus diperiksa mengikut peraturan berikut:

  • 11 denyutan adalah normal untuk badan yang sihat;
  • jika pukulan dari 12 hingga 18 - mungkin ada masalah, tetapi ini tidak mengancam dengan akibat yang serius, anda perlu meluangkan masa untuk pencegahan;
  • jika jumlah strok lebih dari 18 - ini menunjukkan masalah serius dengan tekanan dan pengagihan semula darah, yang bermaksud bahawa lawatan segera ke doktor adalah perlu.

Perlu diingat bahawa ujian rumah seperti ini memberikan hasil yang agak kabur, yang hanya membolehkan anda memutuskan sama ada anda perlu pergi ke doktor atau tidak..

Bagaimanapun, hanya doktor yang berkelayakan yang dapat menentukan diagnosis dan rawatan yang tepat..

Langkah berjaga-berjaga

Untuk mengelakkan akibat pening itu sendiri, anda harus memperhatikan beberapa langkah berjaga-jaga.

Mereka meminimumkan risiko ketika anda berbaring dan ketika anda memusingkan badan, sementara seseorang sedang dirawat, untuk membawa tubuhnya ke keadaan yang betul:

  1. Jangan ubah kedudukan anda secara tiba-tiba, bangun dengan cepat, atau hanya membongkok. Ini harus dilakukan secara perlahan dan beransur-ansur, terutamanya jika gejala boleh menyebabkan pengsan;
  2. Selepas tidur atau tidur, anda tidak perlu segera bangun. Perlu meregangkan, menarik nafas dalam-dalam, meregangkan sedikit otot, menggosok wajah anda dengan ringan, meluruskan rabung dan hanya kemudian duduk dan kemudian berdiri;
  3. Sekiranya anda perlu mengulangi pergerakan tajam berkali-kali, anda harus mula melakukannya dengan perlahan dan berhati-hati, secara perlahan meningkatkan kadarnya;
  4. Semasa berbaring, anda perlu bangun untuk melihat supaya tidak ada sudut tajam di sekitar. Pengsan boleh membantu mencegah kecederaan serius;
  5. Anda tidak boleh duduk dalam satu kedudukan, misalnya, di komputer atau buku. Anda perlu bangun sekurang-kurangnya sekali dalam satu jam, memanaskan badan dan berjalan di sekitar bilik selama beberapa saat. Anda juga boleh duduk beberapa kali, melakukan senaman untuk menyebarkan darah.

Bagaimanapun, jika seseorang menyedari bahawa pening tidak hilang setelah normalisasi tidur dan diet, ada baiknya pergi ke ahli terapi, walaupun ternyata ini bukan gejala yang serius.

Lebih baik mengenal pasti penyakit serius pada peringkat awal daripada menyesal kemudian bahawa saya tidak memperhatikan pening sederhana.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa pening ketika berdiri dan ketika anda berbaring

Apa maksudnya jika anda merasa pening ketika berdiri atau berbaring? Bolehkah rawatan rumah dan ubat-ubatan rakyat membantu? Bilakah masanya untuk berjumpa doktor? Mari kita ketahui sebab-sebab kemunculan masalah seperti itu dan bagaimana menanganinya.

Oleh itu, mengapa anda merasa pening semasa berbaring atau bangun? Rasa pening selalu tidak menyenangkan dan mengganggu. Selalu ada alasan untuk keadaan seperti itu, dan ada banyak di antaranya. Sebelum memulakan rawatan, penting untuk mengenal pasti faktor yang memprovokasi tertentu, dan tidak menangani gejala itu sendiri.

Pening ketika berbaring boleh menjadi ciri badan yang tidak berbahaya atau isyarat penggera yang memberi amaran bahawa penyakit sedang berkembang. Perhatian perubatan diperlukan sekiranya keletihan, kelemahan, dan loya diperhatikan semasa pening.

Inti vertigo adalah otak tidak segera bertindak balas terhadap perubahan kedudukan badan. Perubahan postur dapat dilihat dengan lebih cepat oleh mata, dan barulah maklumat itu sampai ke otak. Walaupun hakikatnya ini tidak menyenangkan, ada baiknya kita memahami keadaan ini. Sekiranya ini sebenarnya bukan penyakit, cukup untuk berehat lebih banyak, bekerja lebih sedikit, tidur lebih nyenyak dan menetapkan diet yang seimbang.

Orang dewasa, remaja dan kanak-kanak, lelaki dan wanita boleh jatuh sakit. Pada wanita, pening sering boleh berlaku semasa kehamilan atau hipotensi. Keadaan ini sangat tidak menyenangkan dan tidak selesa. Nampaknya dunia benar-benar berputar. Kadang-kadang sukar bagi seseorang walaupun bangun dari tidur..

Apa itu vertigo

Ini adalah fenomena di mana seseorang mempunyai perasaan bahawa dia bergerak berbanding dengan ruang. Pening ketika bangun tidur dan ketika berbaring tidak selalu merupakan gejala penyakit, impuls saraf mungkin tidak langsung sampai ke otak, kerana seseorang merasakan keadaan yang tidak biasa. Kadang-kadang ia dapat muncul pada saat seseorang mengambil kedudukan mendatar. Pening ketika menukar kedudukan adalah masalah biasa.

Apa yang membuat kepala anda berpusing jika anda berbaring

Pusing berbohong adalah kejadian yang tidak menyenangkan dan biasa. Apabila seseorang mengambil kedudukan mendatar, sistem kardiovaskularnya mesti membina semula kerjanya, menyesuaikan diri dengan kedudukan badan yang baru di angkasa. Sekiranya anda merasa pening sebaik sahaja anda tidur, orang yang sihat mungkin mengalami keadaan ini. Ia juga dapat memberi amaran mengenai perkembangan penyakit tertentu. Ini diperhatikan jika seseorang berbaring di punggungnya, di sebelah kanan, kiri, atau terdapat perubahan tajam pada kedudukan badan dari menegak ke mendatar.

Juga, ketidakselesaan dapat muncul ketika kepala dilemparkan ke belakang, atau ketika seseorang berusaha mengubah posisi secara tiba-tiba. Seseorang mungkin merasa mual, sakit kepala mungkin muncul. Dia cuba mengelakkan perubahan postur secara tiba-tiba..

By the way, pening boleh menyertai mabuk alkohol, mabuk. Orang yang mabuk menderita bukan sahaja pening, tekanan darahnya meningkat, denyut nadinya semakin cepat, kekeliruan kesedaran, keadaan emosi yang tidak stabil diperhatikan. Dalam kes ini, anda harus berhenti minum alkohol, dan jika anda tidak dapat melakukannya, anda perlu berjumpa pakar narkologi.

Faktor-faktor yang boleh menyebabkan pening termasuk:

  1. Patologi telinga dalam.
  2. Penyakit sistem endokrin, gangguan hormon.
  3. Peningkatan tekanan di dalam mata.
  4. Patologi otak vaskular.
  5. Penyakit sistem saraf pusat.
  6. Neuritis vestibular.
  7. Kecederaan tulang belakang (terbuka atau tertutup).
  8. Runtuhkan ortostatik.
  9. Sindrom Meniere.
  10. Osteochondrosis. Kerana postur yang lemah ketika seseorang berbaring atau mengambil kedudukan tegak, arteri vertebra tidak berfungsi dengan baik. Ia cukup besar dan membekalkan darah ke semua bahagian tulang belakang dan otak. Darah mengalir dengan teruk, dan otak mula tidak berfungsi.
  11. Keradangan lapisan otak.
  12. Hipertensi.
  13. Hernia tulang belakang.
  14. Dystonia vegetatif.
  15. Jangkitan pada nasofaring, telinga.
  16. Trauma, alkoholisme. Ini membawa kepada kenyataan bahawa pengaliran impuls saraf ke bahagian otak terganggu. Pengambilan alkohol yang berlebihan, seperti kecederaan di kepala, membunuh banyak neuron dan mengganggu hubungan antara sel otak.

Sebab-sebab yang kami senaraikan bukanlah satu-satunya alasan, tetapi ia sering menyebabkan pening. Sekiranya keadaan ini mengganggu kerja, rehat dan juga tidur, anda mesti berkongsi masalah anda dengan doktor anda. Dia akan membantu menentukan faktor yang memprovokasi dan, berdasarkan maklumat yang diterima, akan memberi ubat yang paling sesuai untuk pesakit tertentu. Keputusan akhir mengenai terapi masih ada pada doktor..

Pastikan untuk menerangkan keadaan anda kepada doktor dengan seberapa terperinci yang mungkin. Adalah perlu untuk mengetahui kapan pening muncul, berapa lama ia berlaku, jika kepala sakit, kemudian ke kiri atau ke kanan, adakah gejala lain seperti mual, muntah, kelemahan, dll. Sekiranya anda menghidap TBI, beritahu kami bahagian kepala anda yang terkena, sensasi apa yang anda alami.

Gejala lain

Keadaan pening sering disertai oleh beberapa gejala lain. Ini boleh menjadi tanda perkembangan penyakit ini. Ini adalah gejala tambahan yang sering menjadi penentu dalam diagnosis. Penting untuk memberitahu doktor tentang semua perkara yang mengganggu anda, walaupun gejala ini nampaknya tidak penting bagi anda secara peribadi..

Bergantung pada penyakit yang menyebabkan orang itu, gejala tambahan mungkin berlaku:

  1. Vertigo jinak. Pening dalam kes ini bimbang apabila seseorang mengambil kedudukan tertentu (berbohong atau berdiri). Penyebabnya terletak pada fakta bahawa garam disimpan di telinga dalam. Sekiranya masalahnya terdapat pada alat vestibular, vertigo benar diperhatikan. Ia disertai dengan degupan jantung yang kuat, bunyi di telinga, mula muntah, gangguan pendengaran muncul.
  2. Aliran darah normal terganggu di telinga dalam. Dalam kes ini, sakit kepala timbul, tekanan meningkat, ingatan terganggu..
  3. Telinga dalam cedera. Sakit kepala, mual, muntah, masalah pendengaran mungkin muncul.
  4. Labirinitis. Ia adalah proses keradangan yang mempengaruhi telinga dalam. Keadaan ini disertai dengan pening yang teruk, ia mengganggu apabila seseorang berbaring di punggungnya atau berpusing ke satu sisi. Gejalanya berterusan selama beberapa hari atau beberapa minggu. Suhu boleh meningkat.
  5. Neuritis. Kepala akan berpusing secara tiba-tiba apabila orang itu mengambil kedudukan mendatar. Muntah juga ada. Gejala kebanyakannya berlaku pada waktu pagi..
  6. Sekiranya pening muncul pada saat-saat ketika seseorang berbaring, ia mungkin disertai dengan kehilangan pendengaran sementara, mulai gelap pada mata.

Apabila berdiri secara tiba-tiba dari posisi yang rawan, pening boleh dianggap normal, tetapi hanya jika tidak disertai dengan gejala lain. Masalah yang serupa dapat dihadapi bukan hanya pada waktu malam, tetapi juga pada siang hari. Kadang-kadang perubahan kedudukan segera menyebabkan ketidakselesaan selama beberapa saat. Kemudian keadaan kembali normal.

Sekiranya, kerana pening, sukar untuk berdiri, keperluan mendesak untuk berjumpa doktor. Keadaan ini boleh menyebabkan penyakit serius, malah barah. Dalam beberapa kes, MRI diperlukan.

Rawatan

Ramai yang bimbang tentang masalah apa yang harus dilakukan jika pening, ketika seseorang mengambil posisi duduk atau berbaring, jika penyakit bergerak muncul. Rawatan tidak terhad kepada pil sederhana. Anda perlu menyesuaikan gaya hidup, tabiat, belajar bekerja dengan betul dan berehat secukupnya.

Terapi bergantung pada apa yang menyebabkan keadaan tersebut. Sekiranya ini bersifat sementara, cepat berlalu, jarang diulang, perlu diperhatikan keadaan anda yang lebih jauh. Ini hanya jika tidak ada gejala yang menyertainya. Sekiranya terdapat sensasi tidak menyenangkan yang lain, tidak perlu membuang masa, tetapi anda perlu pergi ke doktor. Amat penting untuk menangani keadaan anda dengan serius jika kepala anda berpusing ketika berjalan atau dalam keadaan berdiri, gaya berjalan goyah muncul. Seseorang boleh menjadi berperingkat, koordinasi pergerakan terganggu. Pening boleh bertambah teruk dengan bersusah payah. Ini menunjukkan gangguan dalam kerja otak, sistem saraf pusat. Sebabnya boleh berbeza - dari gatal-gatal hingga onkologi..

Bergantung pada apa yang dirisaukan, anda perlu mendapatkan nasihat daripada ahli terapi, pakar neurologi, ENT, dll. Pertolongan ahli endokrinologi yang berpengalaman sering diperlukan.

Selalunya tidak sukar untuk mengatasi masalah seperti itu. Faktor penentu adalah sebabnya. Ramai pesakit diberi ubat anti-radang bukan steroid, antibiotik, multivitamin untuk membantu menguatkan sistem imun..

  • Kadang-kadang latihan pernafasan sederhana dapat membantu dengan baik. Ia dilakukan dalam keadaan duduk, atau anda boleh berbaring. Anda perlu menarik nafas panjang dan kemudian menghembuskan nafas. Proses ini diulang selama tujuh minit. Ideanya adalah untuk menjenuhkan darah dengan oksigen tambahan..
  • Anda juga boleh melakukan urutan bebas pada leher, kepala, muka. Untuk serangan lain, cuba tekan jari anda di kawasan di tengah dahi. Jangan segera mengeluarkannya, tetapi tahan pada titik yang ditunjukkan selama beberapa saat.
  • Cuba fokus pada objek. Ia mesti statik, iaitu tidak bergerak. Pegang pandangan anda selama beberapa saat..
  • Minum teh hijau yang baik secara berkala. Ia menenangkan dan nada dengan lembut. Tetapi anda tidak boleh membuat minuman terlalu kuat..
  • Gimnastik pemulihan, refleksologi juga dapat membantu.

Beberapa petua lagi

Apabila anda sudah berjumpa doktor, anda telah didiagnosis dan diberi rawatan, jangan lupa bahawa penting bukan sahaja untuk dirawat dengan betul, tetapi juga menjalani gaya hidup yang betul. Anda tidak boleh menyerah pada tekanan, gugup dengan alasan apa pun, anda harus melepaskan tabiat buruk, anda tidak boleh makan makanan berlemak.

Sekiranya anda bimbang tentang pening semasa berbaring, ingat perkara berikut:

  • Pergi tidur tepat pada waktunya. Tidur mesti memakan masa sekurang-kurangnya 7-8 jam.
  • Jangan baca di atas katil. Jangan menonton TV, jangan buat perkara lain, jika anda sudah tidur, kerana mata anda terlalu banyak ketegangan.
  • Cuba jangan tiba-tiba berpusing atau berdiri. Pergerakan yang tidak dijangka dapat membawa alat vestibular keluar dari keadaan stabil.
  • Rawat selsema atau penyakit berjangkit tepat pada waktunya. Sekiranya anda jatuh sakit, jangan lupa untuk berehat di tempat tidur.
  • Ikuti rutin harian yang masuk akal. Bekerja dalam masa yang diperuntukkan untuk ini, cuba jangan melakukan perkara sehingga terlambat. Ingatlah bahawa penting bukan hanya untuk bekerja, tetapi juga untuk berehat. Sekiranya hari bekerja tidak diseragamkan, ini adalah jalan langsung ke "burnout" profesional dan penurunan kapasiti kerja. Rehat lebih banyak.

Pencegahan

Pencegahan pening adalah mungkin, dan cukup berkesan dan sederhana:

  1. Makan makanan sihat yang berkualiti. Makanan semestinya semulajadi.
  2. Ingatlah untuk melakukan aktiviti fizikal yang mungkin.
  3. Lebih baik tidur di atas bantal dan tilam ortopedik. Mereka akan melindungi sistem muskuloskeletal dari patologi.
  4. Berjalan di luar lebih kerap. Jalan-jalan seperti ini dapat menguatkan imuniti, meningkatkan kesihatan, menenangkan badan dengan oksigen.
  5. Jangan lupa melakukan senaman pernafasan semasa berbaring atau duduk.
  6. Jangan menguji kekuatan badan anda dengan semua jenis diet. Mereka mengganggu metabolisme, mengurangkan imuniti.

Pening ketika berdiri atau berbaring tidak dapat diabaikan. Ia boleh menjadi gejala proses patologi dan bahkan munculnya neoplasma malignan. Anda tidak sabar untuk menyelesaikan masalah itu sendiri. Ada kemungkinan bahawa ini hanya ciri organisma atau akibat cara hidup yang salah. Sekiranya alasannya terletak pada beberapa jenis penyakit, doktor akan membantu menyembuhkannya..

Ingat, kesejahteraan anda banyak bergantung pada anda. Usahakan untuk tidak mengalami tekanan dan godaan untuk terlalu banyak bekerja..