Utama > Tekanan

Epilepsi kriptogenik - pencarian "cari alasannya, diagnosis!"

Epilepsi (termasuk kriptogenik epilepsi) adalah sekumpulan penyakit neuropsikiatrik yang mempengaruhi sistem saraf pusat dan sistem saraf periferal. Bentuk patologi klasik dicirikan oleh berlakunya kejang atau kejang dengan gejala ciri: kejang, kesedaran terganggu. Walau bagaimanapun, ini bukan apa-apa, tetapi hanya epilepsi umum. Terdapat beberapa pilihan untuk perjalanan klinikal penyakit ini..

Epilepsi kriptogenik adalah diagnosis perantaraan, istilah perubatan. Dalam kebanyakan kes, diperlukan lebih dari satu bulan untuk menentukan etiologi proses yang tepat, pemerhatian dinamik diperlukan. Dalam jangka masa tersebut, mustahil untuk mengatakan dengan tepat apa yang menyebabkan pelanggaran tersebut. Cryptogenic bermaksud tidak ditentukan, ia adalah fenomena sementara. Dalam kira-kira 70% kes, tidak mustahil untuk segera menentukan asal prosesnya. Kemudian, apabila data diagnostik objektif terkumpul, diagnosis disemak semula. Sekiranya etiologi tidak jelas, epilepsi kriptogenik akan dikekalkan. Sinonim - epilepsi idiopatik.

Adalah mustahil untuk mengembangkan taktik terapi tanpa pemahaman yang jelas mengenai penyebab penyakit ini. Dalam kes bentuk kriptogenik, ketika tidak mungkin untuk mengenal pasti faktor pembentukan, terapi dikurangkan untuk menghilangkan gejala.

Sebab pembangunan

Patogenesis dan mekanisme pengembangan yang tepat tidak diketahui. Berdasarkan data empirikal yang diperoleh secara eksperimen, kita dapat membincangkan peningkatan aktiviti elektrik di satu atau beberapa bahagian (atau sekaligus) otak. Dalam kes pertama, seseorang bercakap mengenai bentuk fokus. Pada yang kedua - mengenai epilepsi kriptogenik umum.

Terhadap latar belakang isyarat elektrik hipertensi, sistem saraf terlalu bersemangat. Yang membawa kepada pencetus "mekanisme pertahanan": kesedaran hilang. Kekejangan otot disebabkan oleh peningkatan kontraktilitas otot kerana rangsangan berlebihan di peringkat pusat.

Terdapat lebih daripada sepuluh sebab yang diketahui mengapa epilepsi kriptogenik berkembang:

Kecederaan otak trauma

Terbuka atau tertutup, tidak menjadi masalah. Gegar otak boleh dilakukan secara meluas. Sebab dalam kes ini adalah rangsangan mekanikal struktur serebrum atau pembentukan hematoma setelah saluran darah pecah. Adakah mungkin untuk mengembangkan epilepsi kriptogenik selepas trauma? Ya, kes seperti ini dijelaskan dalam jumlah yang banyak. Masalahnya dapat dirasakan setelah bertahun-tahun. Sebab-sebab mengapa patologi ditetapkan sebagai stereotaip tidak difahami sepenuhnya. Ia dipercayai sebagai mekanisme pertahanan. Tidak ada korelasi antara keparahan kecederaan otak traumatik dan kemungkinan timbulnya permulaan..

Penyalahgunaan alkohol, ketagihan dadah

Kami bercakap mengenai rangsangan buatan sistem saraf pusat. Nampaknya, alasannya adalah peningkatan kepekatan serotonin, dopamin, neurotransmitter, yang mempercepat penghasilan dan pengaliran impuls saraf. Terdapat pengujaan siklik spontan di neuron otak. Dorongan itu kemudian dihantar ke bahagian lain dari sistem saraf. Fenomena itu berakhir dengan penyitaan. Pelanggaran itu diperbaiki pada tahap biasa. Maksudnya, setelah setiap pengambilan alkohol, ubat-ubatan, pesakit menghadapi risiko mendapat sawan baru.

Kerosakan toksik pada badan

Pengambilan langsung bahan toksik (garam logam berat, wap merkuri, toksin botulinum, neurotoksin) dan proses implisit adalah mungkin. Pilihan kedua ditentukan oleh patologi buah pinggang, hati. Penyaringan darah dikurangkan, yang menyebabkan pengumpulan komponen toksik. Mereka beredar ke seluruh badan, merangsang struktur serebrum. Kemungkinan mengembangkan epilepsi kriptogenik berbeza dengan latar belakang proses yang serupa dalam 10-15%.

Jangkitan saraf

Encephalitis, meningitis. Meningkatkan risiko menghidap epilepsi kriptogenik sebanyak 40%. Setiap pesakit kelima dengan jangkitan otak sebelumnya menderita penyakit yang dijelaskan. Pada masa yang sama, terdapat hubungan antara saat memulakan rawatan, tahap kerusakan pada tisu saraf dan kemungkinan berlakunya senario negatif. Varian dengan kerosakan parasit pada struktur serebrum adalah mungkin, tetapi ini adalah fenomena yang agak jarang berlaku.

Kilatan cahaya yang terang, perubahan cahaya, warna

Sebab ini dikelilingi oleh banyak mitos dan legenda. Sebenarnya, ini menyebabkan perkembangan epilepsi kriptogenik sangat jarang dan terutama pada pesakit yang sudah mempunyai diagnosis yang sesuai pada anamnesis. Atau orang yang belum diperiksa oleh doktor. Tidak digalakkan berada dalam keadaan perubahan cahaya secara tiba-tiba untuk kanak-kanak dan remaja. Kerana sistem saraf sangat menarik, ia belum terbentuk sepenuhnya. Risiko kejang lebih tinggi walaupun dengan kesihatan yang sepenuhnya.

Strok iskemia

Gangguan peredaran otak. Kekurangan serebrovaskular akut menyebabkan kekacauan di otak. Organ menghantar isyarat kuat dan tidak terkawal ke seluruh bahagian badan. Ini adalah isyarat bahaya. Selepas terapi, kemungkinan mengekalkan epilepsi kriptogenik tidak tinggi: hanya 3-4%, dan kemudian, kejang berikutnya tidak berlaku secara spontan, tetapi setelah terdedah kepada rangsangan tertentu.

Perubahan suhu secara tiba-tiba

Ini bukan mengenai beberapa darjah, tetapi sekitar puluhan darjah. Contohnya, ketika terbang dari zon iklim yang hangat dan sebaliknya, atau meninggalkan tempat mandi di jalan pada musim sejuk.

Bunyi yang sangat kuat

Seperti cahaya, ini adalah fenomena spontan. Pengaruh negatif tidak selalu menyebabkan penyitaan. Bergantung pada kegembiraan, jenis sistem saraf dan sejumlah faktor lain, hingga patologi somatik.

Ketumbuhan otak

Penyetempatan tidak memainkan peranan besar. Walau bagaimanapun, menurut penyelidikan, epilepsi kriptogenik terutama ditunjukkan oleh neoplasma lobus temporal dan frontal. Sifat neoplasia tidak menjadi masalah. Ini boleh menjadi glioma, meningioma. Walaupun pertumbuhan sebahagiannya bertanggungjawab terhadap risikonya. Semakin besar tumor atau semakin besar pembentukannya seperti sista, semakin ketara mampatan tisu serebrum dan semakin tinggi intensiti isyarat yang diberikan. Diagnosis dan pengenalpastian proses sedemikian tidak begitu sukar, kecuali beberapa kes apabila neoplasi dilokalisasi dalam struktur subkortikal.

Kelaparan oksigen

Ia adalah faktor etiologi asas. Hasil daripada kekurangan zat makanan tisu serebral yang berpanjangan, kerosakan tidak dapat dipulihkan berlaku. Perubahan tersebut menyebabkan kerosakan otak, mekanisme yang tidak normal diperbaiki. Fenomena tersebut boleh menjadi kongenital (hipoksia intrauterin) dan diperoleh (sesak nafas akibat percubaan bunuh diri, percubaan, aspirasi, dan pilihan lain).

Antara sebabnya juga disebut:

  • Kenaikan suhu badan secara kritikal. Terutama alasannya relevan pada pesakit yang lebih muda..
  • Peningkatan kegembiraan sistem saraf. Ketidakseimbangan dalam proses perencatan dan pengujaan pada sistem saraf pusat. Ia mungkin tidak mempunyai komponen penyebab penyakit. Selalunya ternyata menjadi ciri otak pesakit tertentu.
  • Kecenderungan genetik. Epilepsi kriptogenik tidak turun-temurun. Walau bagaimanapun, risikonya adalah beberapa kali lebih tinggi. Sekiranya salah seorang ibu bapa atau nenek moyang yang berada di garis atas sakit, kemungkinannya meningkat sebanyak 20%. Dengan pendekatan pencegahan yang kompeten, mungkin untuk meneutralkan faktor anamnestic negatif dan mengelakkan senario negatif.
  • Dalam kes yang sangat jarang berlaku, penyebabnya ialah osteochondrosis tulang belakang serviks..

Sebab-sebab perkembangan epilepsi kriptogenik terutamanya patogenik. Faktor fisiologi menyumbang sehingga 5% daripada semua kes klinikal.

Pada dasarnya, penyakit ini dijumpai pada kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Kebarangkalian memuncak dalam beberapa tahun pertama kehidupan. Setelah mencapai usia dewasa, seseorang dapat menenangkan diri. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa kebarangkalian adalah sifar. Tempoh berisiko kedua adalah 50-60 tahun. Pada orang dewasa, terdapat bentuk gangguan yang disebabkan oleh tumor, jangkitan, trauma.

Pengelasan

Pengkhususan dilakukan pada penyetempatan proses patologi. Berdasarkan kriteria ini, jenis penyimpangan umum dan bentuk fokus dibezakan..

  • Epilepsi fokus kriptogenik dicirikan oleh penampilan fokus terpencil aktiviti elektrik yang tidak normal di otak. Ia agak biasa. Pilihan ini menyumbang 40% daripada situasi yang dijelaskan. Prosesnya tidak homogen. Ia mempunyai beberapa jenis.
  • Epilepsi separa kriptogenik. Fokus dilokalisasikan di kawasan frontal-tengah. Ia disertai dengan gejala yang serupa dengan jenis umum. Anda dapat membezakan satu bentuk dari bentuk yang lain hanya dengan hasil elektroensefalografi..
  • Epilepsi frontal kriptogenik. Memberi gejala umum. Paroxysm tidak semestinya melibatkan kehilangan kesedaran dan kejang tonik-klonik yang melibatkan seluruh badan. Walaupun pilihan ini kemungkinan besar. Manifestasi fokus adalah mungkin. Mereka sementara, tetapi agak tipikal. Gangguan tingkah laku, aktiviti kognitif dan mnestic, aktiviti otot dan lain-lain.
  • Epilepsi lobus temporal kriptogenik. Dilokalisasikan di lobus temporal. Sekali lagi, tidak selalu disertai dengan kejang klasik. Fenomena terpencil mungkin berlaku.
  • Epilepsi kriptogenik dengan kejang umum berlaku pada baki 60% kes. Ini adalah jenis yang paling biasa. Pemeriksaan dalam EEC menunjukkan peningkatan yang berbeza dalam aktiviti elektrik otak. Seluruh otak terlibat. Oleh itu, "fokus" tidak dipatuhi. Setiap episod disertai dengan penurunan kesedaran dan aktiviti motorik yang teruk.

Seperti yang dinyatakan, epilepsi kriptogenik adalah gangguan yang tidak ditentukan. Hanya setelah pemeriksaan menyeluruh kita dapat berbicara mengenai asal usul tertentu dan menyemak diagnosisnya. Dalam kes ini, klasifikasi berdasarkan etiologi penyakit..

Anda juga boleh membincangkan jenis pelanggaran utama dan jenis sekunder. Dalam kes pertama, mereka membicarakan pelbagai jenis kongenital. Ia menampakkan diri terutamanya pada kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah awal. Pada yang kedua, kita bercakap mengenai penyakit lain yang menyebabkan anomali (tumor, trauma, pengambilan alkohol, ketagihan dadah dan faktor lain yang dijelaskan di atas).

Terdapat klasifikasi yang lebih terperinci: Sindrom Lennox-Gastaut, Barat (atau Barat, pada kanak-kanak di bawah satu tahun). Tetapi intinya tetap sama. Ia adalah penggredan usia..

Gejala

Manifestasi bergantung pada bentuk pelanggaran. Jenis umum adalah yang paling biasa. Ia sesuai dengan klinik epilepsi klasik, kerana orang biasa tanpa pengetahuan perubatan membayangkannya. Episod berlaku akibat pengaruh faktor pencetus (tekanan, penurunan suhu, pengambilan alkohol, dll.) Atau, lebih jarang, secara spontan, tanpa alasan yang jelas. Gambaran klinikal merangkumi:

  1. Saya akan kehilangan kesedaran. Orang yang "dimatikan", berada dalam keadaan ini sepanjang keseluruhan paroxysm. Akibatnya, kejatuhan diperhatikan, yang boleh menyebabkan kecederaan serius dan tidak serasi (yang sering mengakibatkan kematian).
  2. Terdapat pelanggaran aktiviti motor, motor. Kejang tonik-klonik ke seluruh badan mengakibatkan pergerakan huru-hara yang tidak dapat dikawal dan tidak disedari oleh pesakit. Jeritan mungkin, orang itu mengeluarkan suara. Ini sekali lagi bukan proses sukarela, hasil pengecutan bebas dari pita suara laring.
  3. Nystagmus. Pergerakan kekacauan bola mata, dan kemudian berguling mata.
  4. Pernafasan yang serak, penurunan frekuensinya hingga berhenti sepenuhnya (apnea), biasanya sementara.
  5. Denyutan jantung yang tidak normal. Mengikut jenis takikardia sinus, degupan jantung meningkat kepada 100 denyutan seminit dan ke atas.

Pada akhir episod, pesakit tidak dapat mengingati apa yang berlaku kepadanya. Amnesia anterograde diperhatikan: dari saat serangan hingga pemulihan keadaan yang dapat diterima, semuanya dilupakan. Seseorang berada dalam keadaan asthenik yang mendalam: kelesuan, mengantuk, lemah, apatis berterusan selama berjam-jam.

Bentuk fokus epilepsi kriptogenik lebih sukar untuk didiagnosis. Kerana mereka tidak berada di bawah pola pelanggaran biasa.

Bagaimanakah epilepsi fokal kriptogenik??

Klinik bergantung pada lokasi peningkatan aktiviti elektrik.

Apabila lobus frontal terjejas, banyak tanda dijumpai. Pesakit jatuh ke zaman kanak-kanak atau menjadi tidak mencukupi. Reaksi emosi tidak sesuai dengan sifat rangsangan: suka bermain, menangis, dan agresif. Aktiviti berfikir diperlahankan, seseorang sukar memahami, tidak dapat menjawab soalan yang diajukan. Pada masa yang sama, dia berada dalam keadaan separa sedar, tertegun. Kelemahan otot berlaku, yang kemudian dapat digantikan oleh hipertonik dalam bentuk kejang tonik-klonik. Dalam 30% kes, puncak episod adalah penyitaan klasik.

Dengan kerosakan pada lobus temporal, halusinasi pendengaran dijumpai. Afasia Wernicke adalah mungkin, apabila pesakit kehilangan kemampuan untuk meluahkan fikirannya secara lisan. Halusinasi pendengaran dalam bentuk suara dengan latar belakang kritikan yang utuh juga berlaku. Kejang tonic-clonic dan kehilangan kesedaran pada puncak serangan dikesan jika pelanggaran tidak dihentikan tepat pada waktunya.

Apabila lobus parietal terlibat dalam epilepsi kriptogenik, gangguan taktil dijumpai. Paresthesia (perasaan merayap di seluruh badan) atau senestopathy (gambar halusinasi palsu, seperti menyentuh, mengerumuni kulit). Ini adalah tanda awal gangguan. Kejang dan kehilangan kesedaran mungkin tidak berlaku. Hanya 13% kes menunjukkan tanda-tanda khas dengan kejang. Ini menunjukkan penyebaran pesongan yang luas. Ini bermaksud bahawa bukan sahaja lobus parietal yang terlibat. Pengembangan halusinasi kompleks sepenuhnya adalah mungkin. Di mana semua deria terlibat. Keadaan Oneiric.

Bagi lobus oksipital, manifestasi terutamanya visual. Kawasan ini bertanggungjawab untuk memproses maklumat visual dan bertindak sebagai sejenis pemproses. Dengan kegembiraan yang berlebihan, halusinasi paling sederhana berlaku: kilatan cahaya (fotopsi) atau gambar visual yang kompleks. Metamorfosis adalah mungkin: seseorang tidak dapat mengira jarak ke objek atau mengira dimensinya. Kejang kejang tidak diperhatikan.

Sistem extrapyramidal bertanggungjawab untuk koordinasi, orientasi di ruang angkasa, dan aktiviti motor. Apabila ia terlibat dalam pelanggaran, asthenia berlaku, kelonggaran otot atau ketegarannya seperti parkinsonisme yang disebabkan.

Dalam semua kes yang dijelaskan, kita membincangkan fenomena sementara. Dalam beberapa keadaan, terdapat paroxysms yang panjang. Gejala berterusan seperti demensia dan lain-lain tidak disebabkan oleh epilepsi kriptogenik itu sendiri, tetapi oleh proses patologi utama: tumor, jangkitan, dll..

Diagnostik

Dianjurkan untuk memeriksa pesakit di rumah sakit. Pakar utama adalah pakar neurologi. Sekiranya perlu, pakar bedah saraf, psikoterapi atau psikiatri terlibat. Senarai aktiviti yang menunjukkan:

  1. Soalan lisan pesakit untuk aduan. Membuktikan gejala adalah langkah membina gambaran klinikal yang jelas.
  2. Mengambil anamnesis. Daripada orang itu sakit atau sakit, berapa lama dahulu. Juga, doktor berminat dengan tabiat. Gaya hidup, sejarah keluarga, tabiat makan, ciri sistem saraf, semua fakta ini mesti dibuktikan.
  3. Elektroensefalografi. Untuk mengenal pasti sifat aktiviti elektrik otak. Sebarang pelanggaran dikenakan penilaian yang lebih teliti. Terhadap latar belakang epilepsi, fokus pada masa antara serangan mengekalkan isyarat normal atau berkurang. Sekiranya mungkin untuk memeriksa pesakit pada masa paroxysm itu sendiri, peningkatan aktiviti elektrik dikesan.
  4. MRI adalah wajib. Tomografi mendedahkan kemungkinan proses tumor berjangkit di otak. Pada masa yang sama, tusukan tulang belakang (lumbal) mungkin diperlukan untuk mengesahkan kemungkinan jangkitan saraf..
  5. Sebagai bagian dari pemeriksaan lanjutan, tekanan darah diukur, kemungkinan pemantauan setiap hari, sinar-X tulang belakang serviks, ultrasound arteri serviks, dan tindakan lain mengikut budi bicara pakar..

Rawatan

Ia dilakukan secara rawat jalan atau pesakit dalam. Terapi terutamanya ubat. Bertujuan untuk menghapuskan punca keadaan patologi. Epilepsi kriptogenik yang berasal dari tumor memerlukan campur tangan pembedahan, penghapusan total neoplasia, selepas itu pemerhatian dinamik ditunjukkan.

Jangkitan memerlukan penggunaan antibiotik dalam dos tinggi, diuretik, dan agen lain. Kaedah terapi etiotropik bergantung pada asal usul penyakit ini.

Adapun bentuk idiopatik atau bantuan dan pencegahan serangan itu sendiri, baik yang fokus dan umum, ubat-ubatan digunakan. Asid valproic sewenang-wenang (valproat): Conculex atau Valparin, Carbamazepine (pelbagai nama dagang), phenobarbital.

Pada masa yang sama, penggunaan ubat psikotropik ditunjukkan (mengikut petunjuk, antidepresan dan penenang, tidak ada keperluan untuk neuroleptik), nootropik untuk meningkatkan metabolisme serebrum (Glycine), kompleks vitamin dan mineral dengan kalsium, magnesium.

Rawat epilepsi kriptogenik remaja dengan cara yang sama. Prinsip terapi sama dalam semua kes, disesuaikan dengan kemungkinan menggunakan ubat individu, dengan mempertimbangkan usia pesakit.

Tugas utama rawatan adalah menghilangkan punca. Secara selari, masalah pencegahan kambuh dan melegakan gejala sedang ditangani. Hasil dapat dicapai dalam 80% kes.

Ramalan

Amat menggembirakan apabila berkaitan dengan epilepsi kriptogenik itu sendiri. Selanjutnya, semuanya bergantung pada asal pelanggaran. Terhadap latar belakang tumor, terutamanya ganas, hasilnya ditentukan oleh kualiti dan hasil operasi, keberkesanan kemoterapi dan terapi radiasi.

Perkara yang sama berlaku untuk jangkitan. Sekiranya terapi dijalankan tepat pada masanya, ada peluang untuk memastikan aktiviti saraf yang lebih tinggi tetap utuh..

Prognosis untuk masa depan adalah baik, selain daripada bentuk proses patologi yang tahan dan berterusan. Untuk mengekalkan fungsi pekerjaan - bergantung pada sifat aktiviti profesional. Dianjurkan untuk mengurangkan situasi stres secara maksimum, untuk mengoptimumkan tekanan mental. Oleh itu, beberapa pemulihan akan diperlukan. Dalam kes yang melampau - menukar bidang aktiviti.

Pencegahan

Adalah masuk akal untuk membincangkan pencegahan hanya dalam konteks bentuk penyakit yang diperoleh. Kerana sebahagian besar proses patologi berlaku pada masa kanak-kanak, lebih jarang pada masa remaja. Kegiatannya adalah seperti berikut:

  1. Penolakan alkohol, terutamanya ubat-ubatan.
  2. Pembetulan diet ke arah pembentukkannya.
  3. Mengelakkan tekanan, menguasai teknik relaksasi.
  4. Tidur yang mencukupi (sekurang-kurangnya 7 jam sehari).
  5. Mengelakkan kecederaan otak.
  6. Rawatan penyakit somatik sejurus selepas pengesanannya.

Epilepsi kriptogenik

Epilepsi kriptogenik adalah bentuk penyakit yang paling biasa, yang mempengaruhi kira-kira satu daripada dua pesakit. Ciri khas bentuk kriptogenik adalah bahawa mustahil untuk menentukan penyebab perkembangan penyakit ini. Etiologi yang tidak diketahui menimbulkan kesulitan tertentu dalam pemilihan rawatan, asas terapi untuk pesakit tersebut adalah ubat antikonvulsan.

Apa ini

Epilepsi adalah penyakit neurologi kronik yang dicirikan oleh peningkatan kerentanan tubuh terhadap serangan epilepsi. Epilepsi adalah salah satu patologi sistem saraf pusat yang paling biasa; di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak, prevalensi penyakit ini adalah kira-kira 50-100 kes per 100 ribu penduduk.

Bergantung pada etiologi, 3 bentuk patologi dibezakan:

  • simptomatik;
  • idiopatik;
  • kriptogenik.

Epilepsi kriptogenik adalah penyakit dengan etiologi yang tidak diketahui, iaitu, penyebab perkembangan penyakit ini tidak jelas, tidak dikenalpasti. Diagnosis dibuat hanya setelah tidak termasuk bentuk lain.

Untuk beberapa sebab, terdapat kecenderungan sel otak terhadap pembentukan pelepasan paroxysmal yang berlebihan. Pelepasan seperti itu mengganggu fungsi normal neuron, yang membawa kepada manifestasi klinikal epilepsi - kehilangan kesedaran, sawan, gangguan deria dan vegetatif.

Dengan bentuk penyakit kriptogenik, perubahan fokus lebih kerap dikesan. Fokus aktiviti berlebihan dapat dilokalisasikan di lobus frontal, temporal, parietal atau oksipital. Kurang biasa, pelepasan meluas ke kedua belahan otak.

Bagaimana penyakit ini menampakkan

Kejang berulang adalah gejala utama penyakit ini. Mereka terdiri daripada 2 jenis - separa (fokus) dan umum. Kejang yang kerap boleh menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan di otak, di mana beberapa gejala penyakit akan berlanjutan walaupun di luar kejang.

Epilepsi fokus kriptogenik

Dalam bentuk kriptogenik penyakit ini, kejang separa lebih biasa. Mereka dicirikan oleh penampilan fokus pengujaan di kawasan kecil otak. Simptomologi yang berlaku dalam kes ini secara langsung bergantung kepada penyetempatan fokus pengujaan (temporal, frontal, parietal, lobus oksipital).

Pesakit biasanya menjangkakan peningkatan akibat aura khas - gejala ringan yang muncul sebelum permulaan serangan.

Kejang separa terdiri daripada tiga jenis:

  • sederhana - tanpa kehilangan kesedaran;
  • sukar - dengan kehilangan kesedaran;
  • dengan generalisasi sekunder - penyitaan separa berubah menjadi umum.

Gambaran klinikal kejang separa bervariasi dan boleh merangkumi komponen motorik, deria, autonomi dan mental. Semua varian kejang separa mempunyai satu sifat bersama - watak paroxysmal.

Jenis penyitaan separa

Kejang separa motor ditunjukkan dalam bentuk kontraksi cepat dan berirama kumpulan otot tertentu. Selalunya, kekejangan dilokalisasi pada otot-otot wajah, lengan kiri atau kanan, kaki.

Kejang separa dengan gangguan deria paling sering muncul dalam bentuk sensasi yang tidak biasa di dalam badan (terbakar, mati rasa, merayap merangkak). Khayalan dan halusinasi penciuman, visual, pendengaran yang kurang biasa.

Kejang dengan komponen vegetatif ditunjukkan oleh gejala berikut:

ยท Keputihan atau kemerahan kulit yang tajam;

Rasa benjolan di kerongkong;

Komponen mental menampakkan diri dalam bentuk pemikiran yang tidak biasa, derealisasi, depersonalisasi, tingkah laku agresif atau pelik, ketakutan.

Epilepsi umum kriptogenik

Kejang umum dalam bentuk kriptogenik penyakit ini jarang berlaku. Mereka dicirikan oleh penglibatan dua hala otak, gejala fokus tidak ada. Dalam kebanyakan kes, sawan umum muncul sebagai sindrom kejang dan disertai dengan kehilangan kesedaran. Peruntukkan kejang dan ketidakhadiran tonik-klonik, mioklonik.

Jenis sawan umum

Bentuk serangan yang paling biasa. Pesakit tidak menjangkakan penampilannya, tetapi tiba-tiba kehilangan kesedaran. Kejang tonik-klonik terdiri daripada dua fasa - tonik dan klonik. Pada fasa pertama, terdapat ketegangan otot yang kuat, badan membongkok, otot menjadi seolah-olah batu. Pesakit jatuh ke bawah, boleh menggigit lidahnya, pernafasannya berhenti. Kemudian datang fasa kedua - kedutan cepat dan berirama semua kumpulan otot. Berkedut secara beransur-ansur berhenti, pada akhir fasa kedua, kencing mungkin berlaku. Rata-rata, serangan berlangsung selama 30 saat hingga 3 minit..

Berlaku jarang, dicirikan oleh kumpulan otot berkedut jangka pendek.

Ketidakhadiran sering berlaku pada masa kanak-kanak dan merupakan bentuk kejang umum yang tidak kejang. Dengan perkembangan ketiadaan biasa, orang itu nampaknya membeku, tetapi pada masa yang sama dapat membuat pergerakan automatik. Kesedaran semasa ketiadaan tidak mematikan, tetapi terganggu. Serangan berlangsung selama beberapa saat.

Gejala dalam tempoh interictal

Di luar serangan, gejala tidak spesifik mungkin berlanjutan yang tidak berkaitan langsung dengan aktiviti penyitaan otak:

  • mood murung;
  • kemarahan, kebencian;
  • gangguan ingatan dan fungsi kognitif lain.

Gejala seperti ini biasanya muncul dengan serangan yang berpanjangan dan umum, yang menyebabkan hipoksia serebrum sementara..

Kaedah diagnostik

Epilepsi ditunjukkan oleh munculnya dua atau lebih kejang epilepsi, tetapi gambaran klinikal sahaja tidak mencukupi untuk diagnosis pasti..

Epilepsi genesis yang tidak diketahui adalah diagnosis pengecualian, iaitu bentuk penyakit lain mesti dikecualikan untuk membuat diagnosis. Sejarah harus bebas dari kecederaan otak traumatik, jangkitan saraf, strok, tumor otak.

Untuk diagnosis akhir, kajian tambahan diperlukan. Kaedah utama untuk mendiagnosis penyakit ini adalah electroencephalography (EEG); untuk mengecualikan bentuk gejala penyakit, kaedah neuroimaging (MRI atau CT otak) ditetapkan.

EEG adalah teknik yang merakam impuls elektrik di otak. Dengan bantuan EEG, adalah mungkin untuk menunjukkan kesediaan kejang yang tinggi dari seluruh otak, fokus epilepsi dan penyetempatannya. Untuk mendapatkan hasil yang lebih dipercayai, EEG juga dilakukan dengan rangsangan oleh suara, cahaya.

Untuk bentuk epilepsi kriptogenik, fokus proses patologi lebih bersifat.

MRI otak

Bentuk kriptogenik epilepsi dicirikan oleh ketiadaan perubahan besar pada MRI.

Cara merawat patologi

Rawatan untuk epilepsi harus dipilih oleh doktor setelah diagnosis pasti dibuat. Kesukaran dalam merawat bentuk kriptogenik adalah bahawa penyebab perkembangan penyakit ini tidak dapat diketahui, masing-masing, kaedah etiotropik tidak digunakan. Asas terapi adalah mengambil ubat antiepileptik..

Pilihan ubat, pertama sekali, bergantung pada jenis kejang, usia pesakit dan kehadiran penyakit bersamaan juga diambil kira..

Ubat antiepileptik utama adalah turunan asid valproat (valproat) dan karbamazepin. Valproate adalah ubat universal, ia boleh digunakan untuk mengatasi kejang, karbamazepin digunakan untuk sebahagian.

Ubat antiepileptik moden termasuk lamotrigine, topiramate, levetiracetam, clonazepam, dll..

Apa ubat yang diresepkan

Tonik-klonik, tonik, klonik umum

Ubat pilihan untuk epilepsi umum adalah valproat dan lamotrigine. Sekiranya tidak berkesan, topiramate, pregabalin boleh diresepkan.

Valproate, topiramate, levetiracetam digunakan untuk merawat sawan mioklonik.

Ubat utama untuk rawatan ketidakhadiran adalah asid valproik. Lamotrigine, clonazepam, levetiracetam yang kurang kerap diresepkan.

Valproat, carbamazepine, dan juga ubat-ubatan moden - topiramate, levetiracetam, lamotrigine boleh digunakan untuk mengubati sawan separa.

Rawatan bermula dengan mengambil satu ubat, jika tidak berkesan atau kesan sampingan muncul, ia akan diubah. Hanya doktor yang boleh menetapkan atau menukar terapi antiepileptik; rawatan langsung dilakukan di rumah (kecuali kejang umum yang teruk, perkembangan status epileptikus).

Ramalan dan akibatnya

Prognosis untuk bentuk kriptogenik penyakit ini bergantung pada banyak faktor - rawatan yang dijalankan, jenis kejang, kekerapan dan tempohnya. Dengan terapi yang mencukupi, prognosis adalah baik.

Kejang yang kerap dan berpanjangan boleh menyebabkan perkembangan ensefalopati epilepsi. Dalam kes yang teruk, serangan boleh mengakibatkan kecederaan kepala pada musim gugur, sesak nafas. Untuk mengelakkan akibat berbahaya, anda perlu mengambil rawatan yang ditetapkan, elakkan pengaruh faktor pencetus (pengambilan alkohol, kurang tidur, terlalu banyak kerja, tekanan).

Video

Kami menawarkan untuk melihat video mengenai topik artikel.

Pendidikan: Universiti Perubatan Negeri Rostov, khusus "Perubatan Umum".

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter.

Menurut statistik, pada hari Isnin, risiko kecederaan belakang meningkat sebanyak 25%, dan risiko serangan jantung - sebanyak 33%. berhati-hati.

Penggetar pertama dicipta pada abad ke-19. Dia mengusahakan mesin wap dan bertujuan merawat histeria wanita.

Banyak ubat pada mulanya dipasarkan sebagai ubat. Heroin, misalnya, pada mulanya dipasarkan sebagai ubat batuk. Dan kokain disyorkan oleh doktor sebagai anestesia dan sebagai kaedah untuk meningkatkan daya tahan..

Menurut penyelidikan, wanita yang minum beberapa gelas bir atau anggur setiap minggu mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk terkena barah payudara..

Darah manusia "mengalir" melalui kapal di bawah tekanan yang sangat besar dan, jika integritasnya dilanggar, ia dapat menembak pada jarak hingga 10 meter.

Saintis Amerika melakukan eksperimen pada tikus dan membuat kesimpulan bahawa jus tembikai mencegah perkembangan aterosklerosis vaskular. Satu kumpulan tikus minum air kosong dan yang lain minum jus tembikai. Akibatnya, kapal dari kumpulan kedua bebas plak kolesterol..

Ginjal kita dapat membersihkan tiga liter darah dalam satu minit.

Orang yang biasa bersarapan secara berkala cenderung kurang gemuk..

Apabila kita bersin, badan kita berhenti berfungsi sepenuhnya. Hati pun berhenti.

Clomipramine antidepresan menimbulkan orgasme pada 5% pesakit.

Semasa operasi, otak kita menghabiskan sejumlah tenaga yang sama dengan bola lampu 10-watt. Oleh itu, gambar bola lampu di atas kepala anda pada masa ini pemikiran yang menarik muncul tidak jauh dari kebenaran..

Selain manusia, hanya satu makhluk hidup di planet Bumi yang menderita prostatitis - anjing. Ini benar-benar rakan kita yang paling setia.

Setiap orang tidak hanya mempunyai cap jari yang unik, tetapi juga lidah.

Ketika pecinta mencium, masing-masing kehilangan 6.4 kalori per minit, tetapi mereka menukar hampir 300 jenis bakteria..

Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih memudaratkan jiwa daripada pekerjaan sama sekali.

Penduduk moden di bandar besar memerlukan pembantu dan pelindung yang boleh dipercayai, sama bertenaga seperti dirinya - minuman pintar yang mengandungi vitamin, adaptogen.

Epilepsi kriptogenik: ciri-ciri patologi, sebab dan rawatan

Epilepsi dianggap sebagai penyakit kronik yang serius yang berlaku kerana kerosakan pada sistem saraf pusat. Semasa patologi, seseorang mengalami sawan, di mana kejang, penangkapan pernafasan sementara, dan kehilangan kesedaran diperhatikan. Kejang boleh berlaku pada kadar yang berbeza.

Bagi sebilangan orang, kejadian itu berlaku rata-rata sekali dalam setahun, untuk yang lain setiap minggu. Epilepsi kriptogenik dicirikan oleh fakta bahawa kejang sering berlaku semasa penyakit seseorang. Ini adalah salah satu jenis penyakit yang paling biasa, dan dengan penyakit yang berpanjangan, perubahan keperibadian sering terjadi dalam bentuk demensia..

Ciri

Epilepsi kriptogenik adalah sejenis penyakit yang dicirikan oleh penyebab asal patologi yang tidak jelas. Walaupun setelah menjalani banyak pemeriksaan, doktor tidak selalu dapat menentukan apa sebenarnya yang menyebabkan munculnya kelainan dalam kesihatan. Dalam keadaan seperti itu, jauh lebih sukar untuk mengubati penyakit ini, kerana tidak jelas apa yang memprovokasi..

Kejang adalah perkara biasa dalam epilepsi kriptogenik, dengan gejala neurologi dan psikiatri. Doktor gagal mengawal sepenuhnya penyakit ini dengan bantuan terapi moden. Kesan sampingan ubat-ubatan dapat dilihat dengan jelas, yang memburukkan lagi keadaan kesihatan.

Terdapat pelbagai jenis epilepsi kriptogenik, dan setiap bentuknya berbeza dalam gejala. Doktor mesti mendapatkan gambaran klinikal yang lengkap untuk memudahkan diagnosis penyakit dan memilih rawatan yang diperlukan. Dalam epilepsi kriptogenik, terapi bertujuan untuk menghilangkan gejala yang secara signifikan merosot kualiti hidup.

Varieti utama

Harus diingat bahawa epilepsi kriptogenik boleh menyebabkan pelbagai kejang, baik ketidakhadiran dan kejang tonik. Lebih-lebih lagi, mereka secara praktikal tidak bertindak balas terhadap terapi, yang menjadikannya lebih sukar untuk memperbaiki keadaan seseorang. Orang harus mempertimbangkan subtipe penyakit yang biasa untuk mendapatkan idea kasar mengenai apa yang harus mereka hadapi..

  • Sindrom Lennox-Gastaut. Dalam kebanyakan kes, mereka diperhatikan pada kanak-kanak, sementara lebih kerap didiagnosis antara usia 2 hingga 8 tahun. Ia sering merupakan kesinambungan sindrom West. Dalam kes ini, ia dapat menjelma secara terpisah daripadanya pada usia kira-kira 3 tahun.
  • Sindrom Barat. Selalunya ia ditentukan pada kanak-kanak yang belum berusia enam bulan. Ia boleh disyaki jika bayi sering mengalami serangan epilepsi. Memandangkan fakta bahawa mereka tidak begitu terang seperti pada orang dewasa, sukar untuk mengenal pasti mereka pada waktunya..

Anak itu sering menganggukkan kepalanya, berkedut sedikit, dan ekspresi wajah juga boleh berubah buat sementara waktu. Di samping itu, aktiviti epilepsi dapat dilihat dengan jelas semasa echoencephalography..

  • Epilepsi myoclonic-astatic. Ia berlaku terutamanya pada usia dini, ketika anak belum berumur satu tahun. Pada masa yang sama, pada usia kira-kira 5 tahun, penyakit ini dapat berlalu sepenuhnya. Dalam kes ini, kanak-kanak di bawah umur mengalami sawan secara umum, apabila ibu bapa harus berjumpa doktor.

Beberapa saat sebelum kejang, seseorang mungkin mengalami loya, halusinasi visual, dan serangan panik. Berpeluh dan demam berlebihan mungkin berlaku, takikardia dan kemerahan kulit mungkin berlaku. Pada masa yang sama, tepat sebelum serangan itu sendiri, anak itu dapat kehilangan kesedaran..

Terdapat patologi frontal, dalam keadaan seperti itu, pertama sekali, fungsi kognitif menderita. Penyakit parietal menyebabkan kejang dan luka kerana kawasan korteks serebrum ini bertanggungjawab untuk pergerakan. Apabila kawasan oksipital terjejas, keletihan dan masalah dengan koordinasi dan penglihatan adalah perkara biasa..

Seseorang yang disyaki epilepsi kriptogenik harus diperiksa di hospital tanpa gagal. Akibatnya, adalah mungkin untuk menilai keadaan otak dan membuat kesimpulan mengenai keadaan kesihatan. Anda juga akan dapat memilih rejimen terapi yang tepat untuk memperbaiki keadaan anda dengan ketara..

Apa itu sawan?

Sekiranya seseorang mempunyai epilepsi kriptogenik, maka kejang pelbagai jenis boleh berlaku. Yang mana satu pada orang tertentu secara langsung bergantung pada kawasan kerosakan otak. Itulah sebabnya sukar untuk mengatakan dengan jelas bahawa penyitaan yang akan dihadapi seseorang.

Dapat diketahui bahawa jika seseorang telah lama menderita epilepsi, maka dia dapat meramalkan terjadinya kejang di muka. Ini dapat dilakukan oleh aura, yang merupakan pertanda serangan. Selalunya, seseorang mungkin merasa kegelisahan meningkat tanpa alasan yang jelas, yang secara beransur-ansur akan meningkat. Serangan panik juga mungkin berlaku, ia juga dapat menunjukkan permulaan serangan yang akan segera terjadi..

Dalam banyak kes, kejang muncul tanpa disangka bagi pesakit, dan tidak dapat dihentikan. Semakin teruk penyakit ini, semakin cerah simptomnya. Atas sebab inilah anda disyorkan berjumpa doktor tepat pada masanya agar anda dapat meningkatkan kesejahteraan anda..

Selalunya, seseorang mengalami sawan separa sederhana dengan epilepsi kriptogenik. Dalam beberapa kes, mereka boleh keliru dengan manifestasi biasa VSD. Contohnya, seseorang mula merasa menggigil, gegaran pada anggota badan, loya dan tekanan yang meningkat. Untuk membezakan kejang epilepsi dari dystonia vegetatif-vaskular, anda perlu memperhatikan ciri khasnya.

Apa yang penting untuk dipertimbangkan:

  • Kejang berlangsung tidak lebih dari 10 minit.
  • Kejang berlaku.
  • Echoencephalography dapat menunjukkan kehadiran episod epilepsi.
  • Selepas sawan pendek, pesakit tidak dapat menumpukan perhatian pada apa-apa dan kelihatan sangat keliru..

Halusinasi sering berlaku, dan juga ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa. Memusatkan perhatian pada gejala tidak cukup untuk membuat diagnosis yang tepat. Anda pasti perlu menjalani pemeriksaan, ini akan membolehkan anda memahami dengan tepat apa yang berlaku kepada seseorang.

Ia juga berlaku bahawa dengan epilepsi fokal kriptogenik, ketiadaan berlaku. Pesakit mungkin kehilangan kesedaran sebahagian atau sepenuhnya. Pada masa yang sama, ekspresi yang tidak ada diperhatikan di wajah. Ia juga berlaku bahawa dengan patologi, sawan berlaku, sementara sangat penting untuk memastikan bahawa orang itu tidak menggigit lidahnya dan tercekik.

Diagnostik dan rawatan

Epilepsi fokus kriptogenik memerlukan perhatian perubatan tepat pada masanya. Di hospital, seseorang akan dapat menjalani diagnostik, dengan pertolongan yang memungkinkan untuk mengesahkan kehadiran penyakit dan mengecualikan kerosakan otak yang lain. Doktor akan mengkaji gaya hidup seseorang, gejala penyakit, dan juga penyakit masa lalu. Penting untuk mengetahui jika ada saudara terdekat anda yang menghidap jenis epilepsi.

Seseorang dengan kejang epilepsi yang disyaki dirujuk untuk echoencephalography. Di atasnya anda dapat melihat sebarang patologi dalam kerja otak. Peranti merakam aktiviti elektrik organ. Selalunya diperlukan untuk memperbaikinya tepat pada masa penyitaan. Harus diingat bahawa pada pemeriksaan ini adalah mungkin untuk mengungkap generalisasi sekunder dari kejang, yang penting untuk pemilihan rawatan yang tepat..

Selain itu, MRI dan CT ditetapkan. Kajian-kajian ini memungkinkan untuk memahami jika terdapat lesi lain di kawasan otak. Sekiranya mereka tidak hadir, diagnosis seperti epilepsi kriptogenik dapat dibuat..

Terapi terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan, khususnya antikonvulsan. Hanya doktor yang boleh menetapkan ubat tertentu, dan juga menentukan jangka masa rawatan. Harus diingat bahawa terapi itu sendiri memerlukan banyak masa - hingga sekitar 5 tahun. Pada masa yang sama, penyembuhan lengkap tidak berlaku dalam semua kes. Dalam keadaan terbaik, mungkin untuk menyingkirkan gejala negatif penyakit ini dan mengurangkan jumlah serangan.

Seseorang disarankan untuk mempertimbangkan semula gaya hidupnya, berusaha untuk tidak terlalu banyak bekerja, dan juga mengelakkan situasi tertekan. Adalah perlu untuk menyingkirkan tabiat buruk, jika ada, kerana alkohol dan merokok boleh menyebabkan peningkatan frekuensi serangan. Penting untuk makan dengan betul dan menghabiskan masa yang diperlukan untuk tidur. Dalam keadaan ini, anda akan dapat meningkatkan kesejahteraan anda dengan ketara dan lebih mudah bertoleransi dengan gejala penyakit ini..

Epilepsi kriptogenik

Epilepsi kriptogenik adalah kumpulan sindrom epilepsi yang etiologinya masih belum diketahui atau tidak jelas untuk perubatan moden. Nama epilepsi cryptogenic boleh diterjemahkan sebagai epilepsi "rahsia, laten". Ciri sindrom penyakit ini tidak boleh dikelaskan sebagai epilepsi idiopatik atau simptomatik..

Diagnosis "Epilepsi kriptogenik", menyebabkan

Sekiranya pesakit didiagnosis dengan serangan epilepsi, tetapi hasil analisis dan kajian tidak dapat menentukan dengan tepat penyebab kemunculan epilepsi simptomatik umum, maka pesakit seperti itu biasanya didiagnosis dengan "epilepsi kriptogenik".

Hari ini, hanya dalam 30-40% kes epilepsi simptomatik terdapat faktor organik yang tepat - penyebab penyakit ini. Dalam kes lain, etiologi kejang tidak dapat ditentukan. Pesakit juga mungkin sakit dengan epilepsi tanpa gejala, tetapi kerana kesukaran dalam menentukan asal usul penyakit ini, diagnosis "epilepsi kriptogenik" dapat dibuat.

Jadi, tahap perkembangan perubatan moden tidak memungkinkan mengenal pasti etiologi epilepsi kriptogenik, dan penentuan diagnosis ini adalah hasil awal atau pertengahan, mendorong dan mendorong percubaan baru untuk menentukan asal usul penyakit ini. Perkembangan kaedah diagnostik, pertama sekali, neuroimaging, pasti akan membuka kemungkinan lain untuk membuat diagnosis, yang akan membawa kepada fakta bahawa sebahagian besar diagnosis semasa akan memenuhi syarat sebagai epilepsi simptomatik..

Orang yang disyaki epilepsi kriptogenik harus mengambil kira bahawa pakar mesti memerhatikan perjalanan penyakit ini untuk jangka masa yang cukup lama, hanya dengan cara ini adalah mungkin untuk mengenal pasti semua ciri manifestasi bentuk epilepsi ini.

Jenis epilepsi kriptogenik: Sindrom Lennox-Gastaut, Vesta, epilepsi mioklonik-astatik

Epilepsi kriptogenik boleh dibahagikan kepada subtipe yang berbeza, yang mana sindrom Lennox-Gastaut adalah yang paling biasa. Di samping itu, epilepsi dengan kejang asok myoclonic dan sindrom West dianggap sebagai bentuk kriptogenik penyakit ini..

Pesakit yang didiagnosis dengan epilepsi kriptogenik mengalami pelbagai jenis kejang, dari tonik, kejang tonik-klonik dan atonik umum hingga kejang mioklonik dan ketidakhadiran epilepsi. Tetapi sawan ini sukar dirawat.

Kanak-kanak di bawah satu tahun, paling kerap pada usia 4-6 bulan, kadang-kadang menderita sindrom West, atau kejang pada masa kanak-kanak. Simptomologi penyakit ini dinyatakan dalam serangan epilepsi yang agak kerap, yang tidak dapat dirawat dengan baik, EEG jelas menunjukkan hipsarrhythmia, di samping itu, sistem psikomotor anak tidak berkembang dengan betul.

Sindrom Lennox-Gastaut biasanya menyerang kanak-kanak berusia 2 - 8 tahun, tetapi secara amnya penyakit ini bermula pada usia 4-6 tahun. Sindrom Lennox-Gastaut sering merupakan kesinambungan sindrom West, tetapi ia dapat mewujudkan dirinya secara bebas. Kanak-kanak dengan sindrom ini sering mengalami paroxysms atonic-astatic dan myoclonic-astatic jatuh, ketidakhadiran atipikal dan kejang tonik. Kanak-kanak paling kerap tiba-tiba jatuh, sedar, atau sesaat kehilangannya. Walau bagaimanapun, mereka berdiri dengan cepat, tidak ada kekejangan yang diperhatikan.

Epilepsi myoclonic-astatic adalah kelainan yang paling sering terjadi pada kanak-kanak berumur antara 1 hingga 3 tahun, tetapi penyakit ini boleh bermula pada usia 10 bulan dan berlanjutan hingga usia lima tahun. Penyakit ini mula muncul sebagai kejang kejang yang umum, yang pada usia 4-5 tahun disertai oleh sawan mioklonik dan mioklonik-estetik.

Setelah diagnosis "epilepsi kriptogenik" akhirnya dibuat, semua usaha harus dilakukan untuk menghilangkan semua faktor yang memprovokasi terjadinya kejang baru atau memperburuk kesejahteraan pesakit..

Epilepsi kriptogenik, rawatan penyakit

Untuk menyembuhkan bentuk epilepsi kriptogenik, anda harus kerap menggunakan ubat-ubatan atau pergi ke klinik khas untuk sementara waktu. Apa dos ubat yang harus diresepkan, jenis apa dan berapa lama ia harus diambil, ditentukan oleh doktor yang merawat. Ini akan berdasarkan hasil analisis pesakit dan data penyelidikan mengenai keadaannya..

Epilepsi kriptogenik memerlukan rawatan yang kompeten, yang merangkumi susunan rejimen harian yang betul (pastikan stres dan rehat bergantian). Di samping itu, adalah wajar untuk melindungi pesakit daripada pelbagai kejutan. Gaya hidup yang sihat adalah asas untuk rawatan penyakit ini..

Beberapa pesakit sembuh sepenuhnya dari semua gejala epilepsi kriptogenik, sementara yang lain mengurangkan manifestasi minimum. Walau apa pun, peluang rawatan yang berjaya adalah tinggi..

Kepakaran: Ahli neurologi, Ahli Epileptologi, Doktor diagnostik fungsional 15 tahun pengalaman / Pakar perubatan kategori pertama.

Epilepsi kriptogenik: apakah itu dan bagaimana merawat penyakit ini?

Perubatan mendefinisikan epilepsi sebagai patologi kronik sistem saraf pusat dengan pelbagai sebab. Gejala utama penyakit ini adalah kejang epilepsi yang berulang secara kerap. Epilepsi kriptogenik didiagnosis apabila kerosakan otak dikesan, disertai dengan kemustahilan untuk menentukan penyebab penyakit.

Epilepsi kriptogenik: apa itu?

Epilepsi kriptogenik adalah kompleks gejala epilepsi, penyebabnya belum dapat dikenal pasti. Jenis penyakit ini adalah pendam. Manifestasi patologi kriptogenik tidak dapat dibezakan dari gejala jenis epilepsi yang lain..

Penyakit ini dimanifestasikan oleh serangan sawan secara tiba-tiba dalam bentuk kegagalan motor, disertai dengan gangguan proses pemikiran jangka pendek, daya tarikan dan fungsi autonomi yang terganggu. Patologi dicirikan oleh kehilangan kesedaran dan pembentukan perubahan peribadi..

Dengan epilepsi bentuk kriptogenik, impuls spontan terbentuk di korteks serebrum, menyebabkan pengujaan transmisi saraf yang berlebihan. Akibatnya, fokus kejang terbentuk, memprovokasi serangan epilepsi.

Kejang boleh merebak ke seluruh badan atau menjadi tumpuan. Epilepsi fokus kriptogenik adalah fokus aktiviti patologi yang terhad di otak.

Kejang simptomatik berkembang pada masa kanak-kanak, ketika ada kemungkinan peralihan dari bentuk kriptogenik ke simptomatik, dengan syarat penyebab patologi dikenal pasti. Kejang fokus paling kerap berlaku pada orang dewasa.

Sifat simptom penyakit ini dinyatakan melalui pemeriksaan menyeluruh. Gangguan epilepsi tempatan dikenal pasti menggunakan hasil pengimejan resonans magnetik. Bergantung pada fokus epilepsi, patologi kriptogenik boleh menjadi frontal, temporal, oksipital, parietal.

Bentuk frontal disertai dengan serangan mendadak yang berlangsung secara berturut-turut. Dalam beberapa kes, generalisasi sekunder berlaku, yang berkembang dengan latar belakang kerosakan sel otak. Dengan fokus aktiviti epilepsi yang dilokalisasi di zon temporal otak, dengan manifestasi pada pesakit emosi berulang, fenomena deja vu, dan juga dengan pembentukan kejang, seorang pakar dapat mendiagnosis epilepsi lobus temporal. Bentuk patologi ini paling sering dijumpai dalam perubatan praktikal..

Serangan disertai dengan gangguan kepekaan visual, pergerakan mata yang tidak terkawal, sakit kepala yang kuat mencirikan epilepsi yang dilokalisasikan di okiput. Patologi ini adalah prevalensi rendah dan disebut "Epilepsi Occipital".

Patologi parietal disertai oleh epiativiti zon parietal, yang bertanggungjawab untuk kepekaan tubuh. Pesakit mengalami sensasi sensasi pelik - kesemutan di satu sisi badan, penyimpangan persepsi anggota badan mereka sendiri. Bentuk epilepsi yang jarang berlaku, disertai dengan sawan separa, merangkumi jenis penyakit ini.

Varieti

Penyakit kriptogenik terbahagi kepada subtipe dengan kelaziman yang berbeza-beza. Pesakit boleh mengalami pelbagai jenis sawan. Sebilangan doktor menganggap epilepsi kriptogenik sebagai diagnosis perantaraan yang memerlukan kaedah diagnostik tambahan.

Sindrom Barat

Varian epilepsi kriptogenik ini ditunjukkan pada usia dini - dari 2 hingga 4 bulan. Gejala utama patologi neuropsikologi jenis ini adalah kejang yang timbul dan berhenti secara spontan. Penyakit ini menimbulkan kelewatan perkembangan intelektual anak.

Apabila pesakit mencapai usia 12 bulan, patologi secara bebas dapat berhenti atau diubah menjadi jenis lain, misalnya, berkembang menjadi sindrom Lennox, disertai dengan pelbagai jenis sawan.

Sindrom Lenox-Gastaut

Jenis penyakit ini merujuk kepada bentuk epilepsi kanak-kanak yang berkembang pada kanak-kanak berusia 2-8 tahun. Sindrom boleh terbentuk secara bebas atau berubah dari keadaan yang berkembang pada usia yang lebih awal. Patologi ditunjukkan oleh kehilangan keseimbangan secara tiba-tiba, kehilangan pendengaran jangka pendek. Kehilangan kesedaran tidak ada dalam kebanyakan kes. Kejang secara berkala menyebabkan keterbelakangan mental, meningkatkan kemungkinan kecederaan.

Bentuk myoclonic-astatic

Epilepsi bentuk ini didiagnosis dari 5 bulan hingga 5 tahun. Gejala utama yang timbul pada usia muda adalah kejang besar - sawan umum. Serangan keseimbangan berlaku pada kanak-kanak yang boleh berjalan.

Serangan adalah pergerakan anggota badan yang tajam dan pantas, menganggukkan kepala, sensasi pukulan ke zon lutut. Kejang paling kerap berlaku setelah bangun pagi..

Ketiadaan mioklonik

Epilepsi jenis ini dikesan pada kumpulan umur dari 1 hingga 12 tahun. Kejang myoclonic pada kebiasaannya adalah jenis sawan pertama. Sehingga kejang seperti itu dikesan, separuh daripada kanak-kanak mengalami kelewatan dalam perkembangan mental..

Patologi disertai dengan kehilangan kesedaran separa atau lengkap, penglibatan otot-otot tali pinggang bahu, anggota badan, wajah secara tiba-tiba.

Tempoh episod sedemikian adalah 10-60 saat. Serangan boleh berlaku beberapa kali sehari..

Kejang separa

Terdapat beberapa jenis sawan yang bersifat separa, antaranya dibezakan sebagai berikut:

  1. Motor, disertai dengan pengecutan otot pada bahagian tertentu badan. Ia berlalu dan serangan berlaku secara tiba-tiba, tidak ada kehilangan kesedaran yang diperhatikan.
  2. Sensori, dicirikan oleh permulaan sensasi seperti itu - panas, sejuk, merinding, terbakar, kesemutan. Terdapat gangguan fungsi organ indera dalam bentuk halusinasi.
  3. Mental, dicirikan oleh gangguan pertuturan dan aktiviti mental secara spontan, kehilangan keseimbangan, halusinasi.
  4. Vegetatif, ciri-cirinya adalah peningkatan berkeringat, perubahan suhu badan di kawasan kulit tertentu, pelanggaran irama jantung.

Kejang visceral dan autonomi

Mereka berlaku dalam bentuk sensasi menyakitkan di tekak, kepala. Dalam beberapa kes, ereksi atau orgasme mungkin berlaku. Gangguan vegetatif disertai dengan kerosakan termoregulasi, lonjakan tekanan. Selalunya, kedua-dua jenis sawan bercampur. Kejang vegetatif-visceral mempunyai sejumlah ciri:

  • tempoh serangan adalah 5-10 minit;
  • kehadiran sawan;
  • kekurangan faktor yang memprovokasi;
  • kemungkinan kombinasi dengan bentuk kejang yang lain;
  • berasa bingung setelah kejang berhenti.

Kejang keadaan

Beberapa faktor mampu memprovokasi serangan epilepsi: bahan narkotik dan alkohol, ubat-ubatan, trauma otak, mabuk, keracunan darah virus, disfungsi jantung dan hati.

Kejang seperti itu boleh disebabkan oleh paparan cahaya yang terlalu terang, suhu yang sangat tinggi atau rendah, dan bunyi yang kuat. Faktor-faktor yang disenaraikan dapat mencetuskan mekanisme mendalam mengenai perkembangan serangan epilepsi..

Sebab-sebabnya

Sebab yang tepat untuk pembentukan aktiviti epilepsi yang bersifat kriptogenik belum dapat dikenal pasti oleh pakar perubatan. Kemungkinan sebab yang menyebabkan kemunculan epilepsi dalam bentuk apa pun termasuk situasi berikut:

  • faktor keturunan;
  • komplikasi kecederaan otak traumatik;
  • akibat strok;
  • mabuk kimia.

Faktor utama yang memprovokasi perkembangan epilepsi membebankan keturunan. Walaupun terdapat berbagai macam penyebab, tidak mungkin secara ilmiah menentukan sumber keadaan patologi..

Gejala

Penyakit kriptogenik disertai dengan gambaran simptomatik dari perjalanan patologi klasik. Doktor mengenal pasti beberapa ciri yang terdapat dalam epilepsi kriptogenik:

  • serangan yang lebih teruk, berbanding dengan jenis penyakit klasik;
  • kecekapan terapi ubat yang rendah;
  • kadar perubahan keperibadian yang dipercepat;
  • kaedah diagnostik menunjukkan hasil yang berbeza setiap kali.

Setiap jenis penyakit kriptogenik mempunyai ciri khas dan manifestasi simptomatik yang memungkinkan pembezaan satu jenis dari jenis lain..

Diagnostik

Kriteria diagnostik utama untuk mengesan epilepsi adalah pengecualian lesi organik pusat otak. Untuk tujuan ini, prosedur berikut digunakan:

  • pengumpulan anamnesis, termasuk sejarah keluarga, dengan spesifikasi kehadiran patologi kelahiran dan kongenital, trauma kraniocerebral;
  • menjalankan electroencephalogram berdasarkan rakaman bioritme otak semasa melakukan pelbagai aktiviti, termasuk tidur, aktiviti intelektual dan fizikal;
  • melakukan terapi resonans magnetik, yang memungkinkan untuk mengenal pasti lesi otak fokus, aktiviti otak terganggu;
  • angiografi membolehkan anda meneroka bekalan darah ke otak;
  • diagnostik neuropsikologi dirancang untuk mengkaji aktiviti mental;
  • penyelidikan serologi bertujuan untuk mengesan agen penyebab sifilis dan mikroorganisma patogen lain dalam darah dan cecair serebrospinal.

Wajib menjalani ujian makmal, termasuk ujian darah dan air kencing am dan biokimia, dan diagnostik genetik. Epilepsi dibuat oleh pakar perubatan setelah pemeriksaan komprehensif dan menyaring kemungkinan tindakan patologi lain.

Rawatan

Pengesanan penyakit yang tepat pada masanya membolehkan anda memilih program terapi dan mengurangkan pembentukan kesan sampingan. Rawatan dijalankan berdasarkan pesakit luar atau pesakit dalam. Pembetulan perubatan ditetapkan selepas diagnosis dan akhir serangan kedua penyakit ini.

Kesan terapeutik epilepsi kriptogenik mempunyai tujuan berikut:

  • melegakan kesakitan yang disertai dengan kejang;
  • pencegahan perkembangan episod epilepsi baru;
  • penurunan kekerapan serangan;
  • memendekkan tempoh penyitaan;
  • mengurangkan kemungkinan timbulnya kesan sampingan;
  • fungsi sistem saraf tanpa memerlukan ubat.

Dalam rawatan epilepsi, ubat digunakan untuk mengurangkan jangka masa dan kekerapan kejang. Adalah perlu untuk mengambil nootropik yang mempengaruhi impuls saraf. Juga, doktor mungkin menetapkan kursus psikotropik. Dalam beberapa kes, patologi diperbetulkan dengan pembedahan, diet khas, dan fisioterapi. Satu kaedah pembuangan lengkap dari serangan epilepsi belum diturunkan, tetapi terapi khusus dapat meringankan keadaan pesakit dalam 80% kes.

Ramalan

Prognosis patologi tidak jelas, kerana pengesanan penyakit yang tepat pada masanya dan rawatan yang betul dapat meningkatkan kesejahteraan pesakit. Antara komplikasi epilepsi yang paling mungkin adalah keadaan berikut:

  • koma;
  • kecederaan pelbagai kerumitan;
  • kemurungan pernafasan;
  • pelanggaran degupan jantung;
  • Penyakit Alzheimer;
  • perubahan emosi.

Dalam kes sawan pada masa kanak-kanak, proses sosialisasi berubah, kualiti peribadi berkembang secara tidak normal, dan perkembangan intelektual menderita.