Utama > Trauma

Autisme pada kanak-kanak. Punca, gejala, rawatan dan pencegahan autisme

Autisme pada kanak-kanak adalah gangguan mental khas pada kanak-kanak, yang disebabkan oleh gangguan fungsi otak dan sistem saraf pusat. Istilah ini pertama kali digunakan pada tahun 1910. Diagnosis ini selalu disertai dengan masalah dengan perkembangan pertuturan, sosialisasi anak dalam masyarakat, ketidakupayaan untuk membuat hubungan dan menjaga komunikasi. Para saintis, yang memerhatikan perkembangan penyakit ini pada kanak-kanak, membuat kesimpulan yang bertentangan secara diametrik baik dari segi diagnosis dan dalam menjelaskan sebab-sebab permulaan penyakit dan rawatannya..

Jenis Autisme Kanak-kanak

Beberapa gangguan kanak-kanak diketahui dapat diklasifikasikan sebagai autisme:

  • Autisme bayi awal (sindrom Kanner);
  • Autisme atipikal;
  • Sindrom Asperger;
  • Sindrom katatonik.


Autisme awal kanak-kanak (EDA) biasanya dilihat pada tiga tahun pertama kehidupan kanak-kanak. Kadang-kadang bentuk autisme ini dikelirukan dengan gangguan disintegratif, "demensia kanak-kanak", yang menampakkan dirinya pada bayi di bawah usia 2 tahun. Kanak-kanak tiba-tiba kehilangan semua kemahiran yang dipelajari sebelumnya: dari kemahiran sosial bersama dengan ucapan dan keinginan untuk berkomunikasi untuk mengawal pundi kencing dan usus. Di Amerika Syarikat, penyakit ini diklasifikasikan sebagai gangguan spektrum autheistik..

Autisme atipikal dicirikan oleh kelemahan hubungan anak dengan dunia luar, kurangnya minat terhadap persekitaran, keengganan untuk menjalin hubungan emosi dan lisan dengan orang. Jenis autisme yang tidak normal menjadikan dirinya terasa pada bayi berusia lebih dari 3 tahun; ia mungkin disertai oleh salah satu gejala utama - gangguan komunikasi dan echolalia.

Sindrom Asperger menampakkan dirinya dalam keinginan manic untuk tindakan berulang, monoton dan kesukaran untuk berkomunikasi dengan orang lain. Pada remaja, manifestasi diperparah oleh kemurungan dan kegelisahan berterusan..

Sindrom psikopatologi yang disebut catatonia menampakkan dirinya pada kanak-kanak dalam bentuk gangguan pergerakan, perubahan mendadak dalam pelbagai jenis tingkah laku dan biasanya menyertai autisme.

Video autisme pada kanak-kanak

Gejala autisme pada kanak-kanak

Pemerhatian jangka panjang doktor dan psikologi memberikan gambaran yang hampir lengkap mengenai tanda-tanda autisme kanak-kanak. Ini merangkumi keseluruhan kompleks gangguan tingkah laku yang menampakkan diri dalam perubahan patologi dalam kualiti psikomotor dan kemahiran pertuturan.

  1. Kurangnya sosialisasi. Kanak-kanak itu menghadapi kesukaran untuk mengekspresikan emosi, berkomunikasi dengan orang lain. Dia mungkin menahan ciuman dan pelukan, bentuk kasih sayang lain..
  2. Perkembangan pertuturan yang tertangguh. Kanak-kanak itu tidak tahu bercakap dan tidak menunjukkan keinginan untuk meluahkan fikirannya menggunakan kata-kata.
  3. Kekurangan kemahiran komunikasi - pertuturan tidak digunakan untuk berkomunikasi dengan orang.
  4. Echolalia. Pengulangan perkataan dan ungkapan yang tidak terfikir setelah orang lain. Pada masa yang sama, kanak-kanak mempunyai memori mekanikal yang baik..
  5. Anak itu tidak menggunakan kata ganti "I" untuk dirinya sendiri, sebaliknya menggunakan "awak". Ini disebabkan oleh kesukaran untuk mengenalpasti diri. Apabila anda berpaling kepada bayi dengan permintaan "Angkat tangan anda!", Orang autistik melakukan tugas bukan dengan tangannya sendiri, tetapi dengan tangan orang yang berpaling kepadanya.
  6. Sindrom Asperger. Berusaha untuk monotoni, permainan berulang, penyerapan dan tarikan perhatian terhadap satu perincian mainan. Munculnya kegelisahan yang menyakitkan yang melanggar rutin harian, permainan.
  7. Kurangnya naluri pemeliharaan diri - kanak-kanak itu mungkin tidak takut ketinggian dan tidak memahami apa yang membahayakan hidupnya.
  8. Keinginan untuk mencederakan diri sendiri. Pencerobohan automatik seperti itu menunjukkan dirinya menyebabkan kecederaan dan kecederaan fizikal pada badan anda..
  9. Kerosakan deria - intoleransi terhadap muzik, menyentuh badan semasa mencuci atau memotong.

Semua atau hanya beberapa gejala yang disenaraikan mungkin terdapat pada diagnosis.

Punca autisme pada kanak-kanak

Kerosakan genetik yang mempengaruhi fungsi otak, kemungkinan beban keturunan pada anak adalah sebab pertama asal usul penyakit ini.

Jepun adalah negara dengan kadar autisme tertinggi di dunia, dengan 181 orang dengan sindrom untuk setiap 10,000 orang yang sihat. Para saintis dari tanah matahari terbit kembali pada tahun 70-an abad kedua puluh meninggalkan vaksin DTP: setelah pengenalan vaksin, kadar kematian yang tinggi diperhatikan; risiko menghidap autisme meningkat dengan ketara pada kanak-kanak. Beberapa penyelidik dunia mengaitkan penampilan penyakit ini dengan kesan pada otak merkuri yang terdapat dalam kebanyakan vaksinasi, yang mempengaruhi sistem saraf pusat kanak-kanak..

Sebilangan saintis percaya bahawa kandungan bahan kimia yang tinggi di persekitaran dan penembusannya ke dalam tubuh mempengaruhi keadaan bahan kelabu di otak. Salah satu sebab kemunculan autisme adalah kesannya terhadap ibu hamil dan bayi yang sudah dilahirkan dari produk yang diubahsuai secara genetik. Musuh utama dikenali sebagai herbisida glyphosate, yang memasuki tubuh dengan makanan dan mengganggu proses saluran pencernaan. Bahan kimia ini mengurangkan jumlah asid amino yang sangat penting (tirosin, triptofan, dan fenilalanin) di dalam perut, yang membawa kepada kegemukan, Alzheimer, kemurungan dan autisme.

Kejuruteraan genetik telah mengubah kacang soya dan jagung untuk menahan dos tinggi racun herba ini. Amerika Syarikat telah menjadi peneraju penggunaan teknologi GMO dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Negara juara dalam penggunaan makanan yang diubahsuai secara genetik, pada tahun 2016, mempunyai satu anak dengan autisme untuk setiap 68 anak yang sihat. Amerika Syarikat adalah salah satu daripada lima negara dengan bilangan kanak-kanak autisme terbanyak, yang kemungkinan besar berkaitan langsung dengan GM..

Rawatan autisme pada kanak-kanak

Pembetulan autisme awal kanak-kanak paling berkesan. Hanya 30% pesakit dengan bentuk penyakit yang teruk, dengan sindrom Kanner dan autisme atipikal, tidak mempunyai prognosis rawatan yang paling baik. Pada 60% kanak-kanak, terdapat peningkatan yang stabil dalam keadaan mereka setelah menjalani kursus psikocoreksi dan mengambil ubat.

"Buku I" oleh psikologi klinikal Ivor Lovaas menjadi meja bagi ibu bapa yang anak-anaknya mempunyai masalah perkembangan. Saintis mendorong ibu dan ayah, bersama dengan pakar, untuk mengambil bahagian aktif dalam terapi dan memberi tumpuan kepada tiga tonggak kaedah - belajar bahasa, bermain dan sayang. Lavaas mengaitkan pencerobohan dan ketidaksepakatan beberapa kanak-kanak dengan kehendak ibu bapa atau psikologi dengan aspek terapi positif, memandangkan ini sebagai tindak balas.

Program tradisional untuk rawatan autisme merangkumi: kehadiran kanak-kanak dalam neurocorrection tingkah laku dan latihan kemahuan; bekerja dengan ahli psikologi untuk mengembangkan kemahiran komunikasi; kelas dengan ahli terapi pertuturan dan ahli defectologist.

Kaedah yang paling popular hari ini adalah terapi ABA. Ini terdiri dari perubahan langkah demi langkah model tingkah laku biasa anak. Karya ini dimulakan dengan peniruan - pengulangan gerak isyarat oleh seorang kanak-kanak autistik setelah pakar, setelah itu terjadi peralihan secara beransur-ansur untuk melakukan tindakan sederhana: menutup pintu, menyerahkan buku atau menyalakan lampu. Ini adalah bagaimana tindak balas emosi berkembang - menjadi menyenangkan bagi kanak-kanak untuk melakukan beberapa tindakan dan mendapat dorongan untuk ini, sosiologi mereka berlaku.

Bayi dapat memperoleh kemahiran motor dan kognitif semasa bermain. Untuk ini, teknologi komputer digunakan - kompleks pembetulan dengan kawalan video untuk pengembangan jenis "Timocco". Semasa penggunaannya, kanak-kanak mengembangkan koordinasi dua hala, meningkatkan kadar reaksi, melatih perhatian dan koordinasi pergerakan, mengembangkan pemikiran abstrak.

Rawatan ubat autisme dijalankan dengan menggunakan, pertama-tama, ubat-ubatan kumpulan nootropik. Mereka dirancang untuk merangsang aktiviti otak anak, untuk mengaktifkan proses berfikir dan menghafal maklumat di dalamnya. Beberapa jenis ubat boleh memberi kesan penghambatan pada jiwa, ini termasuk "Panogram" dan "Phenibut", dan yang menarik dengan kesan antidepresan: "Kogitum", "Encephabol", "Picamilon".

Dalam terapi autisme, Cerebralizin dan Cortexin telah membuktikan diri mereka dengan baik untuk meningkatkan daya tumpuan, perkembangan intelektual dan pertuturan..

Doktor menetapkan ubat penenang jika seseorang yang autis mempunyai ketakutan dan kebimbangan. Dengan bantuan antipsikotik pada kanak-kanak, gejala seperti pencerobohan auto, disinhibisi motor dan tingkah laku stereotaip diperbetulkan. Atas dasar pengambilan antidepresan, keadaan diciptakan untuk meningkatkan hubungan dengan anak psikologi yang sakit, dan bayi itu sendiri mula tertarik dengan dunia di sekelilingnya..

Autisme adalah penyakit yang serius dan tidak difahami sepenuhnya. Ramalan statistik yang menyedihkan meramalkan bahawa diagnosis ini akan dibuat untuk setiap anak kedua di Bumi pada tahun 2025. Kaedah pembetulan moden dan ubat yang dipilih dengan betul dapat membantu ibu bapa dan anak-anak dalam memerangi penyakit ini.

Perhatian! Penggunaan sebarang ubat dan makanan tambahan, serta penggunaan teknik terapi apa pun, hanya boleh dilakukan dengan izin doktor.

Rawatan saintifik autisme di Moscow

Doktor "Klinik Transfigurasi" merawat autisme pada kanak-kanak dan orang dewasa. Kami menggunakan teknik terapi moden. Autisme dirawat melalui sesi psikoterapi.

Doktor anda akan menetapkan ubat untuk mengurangkan kegelisahan dan menyekat gejala gangguan lain. Semua maklumat mengenai pesakit dan penyakitnya adalah rahsia.

Autisme adalah gangguan yang dicirikan oleh gangguan pertuturan dan motorik. Para saintis mengaitkannya dengan mutasi gen dan percaya bahawa psikoterapi adalah satu-satunya rawatan yang berkesan pada masa ini..

Penyakit ini pertama kali muncul pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun. Ibu bapa mula menyedari kelewatan perkembangan - ketidakupayaan untuk bercakap dan berkelakuan seperti yang dilakukan oleh rakan sebaya mereka. Selain itu, kanak-kanak yang sakit suka mengulangi tingkah laku atau permainan yang sama. Sebagai contoh, dia terus-menerus menggerakkan atau mempunyai keterikatan yang tidak dapat dijelaskan pada objek..

Autisme dikaitkan dengan gangguan kongenital yang menghalang bahagian otak yang berlainan untuk bekerjasama. Ini membawa kepada gangguan interaksi sosial dan, menurut pakar, memerlukan rawatan. Kesukarannya terletak pada kenyataan bahawa tidak ada ujian perubatan yang dapat mendiagnosis patologi dengan ketepatan yang tinggi. Diagnosis hanya boleh dilakukan setelah pemerhatian jangka panjang terhadap tingkah laku manusia. Tanda-tandanya termasuk:

  • pelanggaran komunikasi pertuturan dan bukan pertuturan. Ketiadaan ucapan, ekspresi wajah dan gerak tubuh yang lengkap atau separa. Masalah dengan intonasi dan irama, monoton pertuturan. Seseorang yang memerlukan rawatan untuk autisme tidak akan tersenyum ketika berkomunikasi dengan pembicara dan tidak menatap mata mereka;
  • masalah dengan interaksi sosial. Tidak mahu berkomunikasi dengan rakan sebaya dan berkawan. Mengabaikan kehadiran dan kewujudan orang lain, termasuk ibu bapa;
  • imaginasi terhad. Orang autistik sering mempunyai minat yang sempit, yang membawa kepada tingkah laku yang tidak wajar dan terasing.
  • Kanak-kanak lebih suka bermain dengan diri sendiri, suka menyendiri, dan mungkin menjadi histeris ketika mengubah persekitaran mereka yang biasa. Salah satu tanda bahawa seseorang memerlukan rawatan untuk autisme adalah keterikatan berlebihan pada objek tertentu dan keperluan obsesif untuk terus memegangnya di tangan mereka. Orang seperti itu sering menumpukan perhatiannya pada satu perkara dan tidak dapat beralih.

Rawatan autisme untuk kanak-kanak dan orang dewasa

Rawatan untuk autisme harus bermula pada usia dini - dalam kes ini, kemungkinan kejayaannya jauh lebih besar. Walau bagaimanapun, terapi yang dipilih dengan baik dapat membantu bahkan orang dewasa. Rawatan untuk autisme merangkumi:

  • terapi tingkah laku dan pertuturan. Seorang ahli psikoterapi membantu menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan masalah komunikasi. Sesi psikoterapi secara berkala memberikan hasilnya: seseorang dengan autisme membuat hubungan lebih mudah, berteman dan tidak takut dengan komunikasi sehari-hari (di kedai, klinik, dll.).
  • Terapi pertuturan meningkatkan pertuturan, yang juga membantu menyesuaikan diri dalam masyarakat;
  • perundingan psikoterapi. Autisme mempunyai tahap yang berbeza: di beberapa orang, seseorang takut untuk meninggalkan rumah dengan sendiri, sementara di tempat lain, dia berjaya mendapat pekerjaan dan menemukan dirinya dalam hidup. Sekiranya orang dewasa yang autis berjaya menyesuaikan diri dengan masyarakat, dia mungkin masih memerlukan rawatan dengan psikoterapis. Tugas sesi berkala adalah untuk menangani masalah psikologi yang timbul secara tepat waktu;
  • rawatan ubat. Selepas diagnosis autisme, bahan psikotropik dan antikonvulsan diresepkan untuk memudahkan kehidupan. Antipsikotik, perangsang, dan antidepresan dianggap berkesan. Mereka menstabilkan keadaan pesakit dan melegakan gejala, tetapi mereka tidak membasmi gangguan mental itu sendiri. Ubat hanya boleh diresepkan oleh doktor yang berpengalaman..

Pendekatan peribadi untuk rawatan autisme

Sangat sukar untuk mengklasifikasikan autis dan hampir mustahil untuk membincangkan tingkah laku khas bagi setiap pesakit. Rawatan autisme harus selalu dibuat secara individu. Kejayaan di sini banyak bergantung pada kelayakan doktor. Pakar harus menganalisis semua komponen penyakit di wadnya dan membuat rancangan rawatan peribadi untuk autisme. Di klinik kami, kaedah psikoterapi digunakan bersama dengan terapi ubat.

Anda boleh menghubungi psikologi klinik melalui telefon di Moscow: 8 (495) 6320065,.

Rawatan saintifik autisme di Moscow

Doktor "Klinik Transfigurasi" merawat autisme pada kanak-kanak dan orang dewasa. Kami menggunakan teknik terapi moden. Autisme dirawat melalui sesi psikoterapi.

Doktor anda akan menetapkan ubat untuk mengurangkan kegelisahan dan menyekat gejala gangguan lain. Semua maklumat mengenai pesakit dan penyakitnya adalah rahsia.

Autisme adalah gangguan yang dicirikan oleh gangguan pertuturan dan motorik. Para saintis mengaitkannya dengan mutasi gen dan percaya bahawa psikoterapi adalah satu-satunya rawatan yang berkesan pada masa ini..

Penyakit ini pertama kali muncul pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun. Ibu bapa mula menyedari kelewatan perkembangan - ketidakupayaan untuk bercakap dan berkelakuan seperti yang dilakukan oleh rakan sebaya mereka. Selain itu, kanak-kanak yang sakit suka mengulangi tingkah laku atau permainan yang sama. Sebagai contoh, dia terus-menerus menggerakkan atau mempunyai keterikatan yang tidak dapat dijelaskan pada objek..

Autisme dikaitkan dengan gangguan kongenital yang menghalang bahagian otak yang berlainan untuk bekerjasama. Ini membawa kepada gangguan interaksi sosial dan, menurut pakar, memerlukan rawatan. Kesukarannya terletak pada kenyataan bahawa tidak ada ujian perubatan yang dapat mendiagnosis patologi dengan ketepatan yang tinggi. Diagnosis hanya boleh dilakukan setelah pemerhatian jangka panjang terhadap tingkah laku manusia. Tanda-tandanya termasuk:

  • pelanggaran komunikasi pertuturan dan bukan pertuturan. Ketiadaan ucapan, ekspresi wajah dan gerak tubuh yang lengkap atau separa. Masalah dengan intonasi dan irama, monoton pertuturan. Seseorang yang memerlukan rawatan untuk autisme tidak akan tersenyum ketika berkomunikasi dengan pembicara dan tidak menatap mata mereka;
  • masalah dengan interaksi sosial. Tidak mahu berkomunikasi dengan rakan sebaya dan berkawan. Mengabaikan kehadiran dan kewujudan orang lain, termasuk ibu bapa;
  • imaginasi terhad. Orang autis sering mempunyai minat yang sempit, yang membawa kepada tingkah laku yang tidak wajar dan terasing.
  • Kanak-kanak lebih suka bermain dengan diri sendiri, suka menyendiri, dan mungkin menjadi histeris ketika mengubah persekitaran mereka yang biasa. Salah satu tanda bahawa seseorang memerlukan rawatan untuk autisme adalah keterikatan berlebihan pada objek tertentu dan keperluan obsesif untuk terus memegangnya di tangan mereka. Orang seperti itu sering menumpukan perhatiannya pada satu perkara dan tidak dapat beralih.

Rawatan autisme untuk kanak-kanak dan orang dewasa

Rawatan untuk autisme harus bermula pada usia dini - dalam kes ini, kemungkinan kejayaannya jauh lebih besar. Walau bagaimanapun, terapi yang dipilih dengan baik dapat membantu bahkan orang dewasa. Rawatan untuk autisme merangkumi:

  • terapi tingkah laku dan pertuturan. Seorang ahli psikoterapi membantu menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan masalah komunikasi. Sesi psikoterapi secara berkala memberikan hasilnya: seseorang dengan autisme membuat hubungan lebih mudah, berteman dan tidak takut dengan komunikasi sehari-hari (di kedai, klinik, dll.).
  • Terapi pertuturan meningkatkan pertuturan, yang juga membantu menyesuaikan diri dalam masyarakat;
  • perundingan psikoterapi. Autisme mempunyai tahap yang berbeza: di beberapa orang, seseorang takut untuk meninggalkan rumah dengan sendiri, sementara di tempat lain, dia berjaya mendapat pekerjaan dan menemukan dirinya dalam hidup. Sekiranya orang dewasa yang autis berjaya menyesuaikan diri dengan masyarakat, dia mungkin masih memerlukan rawatan dengan psikoterapis. Tugas sesi berkala adalah untuk menangani masalah psikologi yang muncul tepat pada masanya;
  • rawatan ubat. Selepas diagnosis autisme, bahan psikotropik dan antikonvulsan diresepkan untuk memudahkan kehidupan. Antipsikotik, perangsang, dan antidepresan dianggap berkesan. Mereka menstabilkan keadaan pesakit dan melegakan gejala, tetapi mereka tidak membasmi gangguan mental itu sendiri. Ubat hanya boleh diresepkan oleh doktor yang berpengalaman..

Pendekatan peribadi untuk rawatan autisme

Sangat sukar untuk mengklasifikasikan autis dan hampir mustahil untuk membincangkan tingkah laku khas bagi setiap pesakit. Rawatan autisme harus selalu dibuat secara individu. Kejayaan di sini banyak bergantung pada kelayakan doktor. Pakar harus menganalisis semua komponen penyakit di wadnya dan membuat rancangan rawatan peribadi untuk autisme. Di klinik kami, kaedah psikoterapi digunakan bersama dengan terapi ubat.

Anda boleh menghubungi psikologi klinik melalui telefon di Moscow: 8 (495) 6320065,.

Cara menolong kanak-kanak yang menghidap autisme

Setiap tahun, bilangan kanak-kanak bukan sahaja mengalami kelewatan perkembangan, tetapi juga dengan kecacatan autis semakin meningkat. Fakta ini tidak semestinya berbicara tentang wabak autisme, tetapi terutama disebabkan oleh fakta bahawa kajian dan diagnosis gangguan ini berkembang dan berkembang. Di samping itu, dalam sains perubatan, pelbagai gangguan autistik telah berkembang dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan..

Walaupun begitu, jika pada pertengahan abad yang lalu di dunia untuk 2,500 kanak-kanak dari populasi kanak-kanak itu hanya 1 kanak-kanak yang didiagnosis menderita autisme, hari ini, menurut statistik WHO, setiap anak ke-160 menderita gangguan spektrum autisme. Oleh itu, masalah ini sangat mendesak.

Pada tahun 72, berkat karya Rutter dan Colvin, autisme diakui sebagai gangguan neurologi. Dan kerana kepelbagaian penyimpangan autistik sukar dikurangkan menjadi penyebut tunggal, pada tahun 80-an psikiatri Inggeris Lorna Wing mengemukakan istilah "spektrum autisme". Hasilnya, lahirlah konsep gangguan spektrum autisme (ASD). Semua penyimpangan yang ditunjukkan oleh sekumpulan gangguan perkembangan neurologi yang kompleks kini dirujuk ke ASD:

  • kekurangan keupayaan untuk interaksi dan komunikasi sosial
  • penyempitan minat dan tindakan berulang
  • peningkatan kegembiraan
  • kadang-kadang - fobia
  • sindrom katatonik mungkin berlaku (lebih kerap kegembiraan motor dengan pergerakan ciri)
  • tingkah laku makan mungkin terganggu (penyelewengan selera makan)

JENIS-JENIS AUTISME

Menurut klasifikasi WHO, gangguan spektrum autisme merangkumi:

  • autisme kanak-kanak (sindrom Canner)
  • autisme berfungsi tinggi (sindrom Asperger)
  • gangguan disintegratif kanak-kanak
  • gangguan perkembangan yang meluas tanpa spesifikasi lebih lanjut (PDD-NOS)
  • autisme atipikal
  • Sindrom Rett
  • sebilangan gangguan lain

Gangguan spektrum autisme sering dikaitkan dengan kegelisahan, kemurungan, epilepsi, dan gangguan hiperaktif kekurangan perhatian..

Gangguan spektrum autisme bervariasi bergantung kepada keparahan, kemampuan intelektual, kemampuan verbal dan komunikasi, dan tempoh kronologi penyakit ini. Tahap intelektual berkisar dari kemampuan yang sangat lemah hingga sangat tinggi. Sebilangan orang dengan salah satu gangguan spektrum autisme dapat hidup secara bebas dan produktif, sementara yang lain memerlukan penjagaan dan sokongan berterusan..

Elena Aleksandrovna Belenko

Ahli neurologi vegetarian. Calon Sains Perubatan.

“Dengan autisme, sangat penting untuk mendapatkan diagnosis dan memulakan terapi yang tepat seawal mungkin! Maka sangat mungkin bahawa pada masa remaja dan dewasa orang ini tidak akan kelihatan jauh berbeza dengan rakan sebayanya, dan kemampuannya akan jauh lebih tinggi. "

PENYEBAB DAN DIAGNOSTIK AUTISME

Punca autisme adalah pelbagai dan tidak difahami sepenuhnya. Walaupun begitu, faktor-faktor yang meningkatkan kemungkinan kanak-kanak mengembangkan ASD diketengahkan. Pertama sekali, ini adalah kecenderungan genetik, disertai oleh pengaruh faktor persekitaran. Pengaruhnya berlaku, sebagai peraturan, bahkan pada tahap perkembangan intrauterin dan boleh menular (virus, bakteria), toksik, hipoksia, psikogenik, dll..

Kini diterima secara umum bahawa gangguan spektrum autisme tidak dapat diperoleh seumur hidup. Anda tidak boleh "jatuh sakit" dengan autisme dan anda tidak boleh dijangkiti. Dan idea bahawa vaksin menyebabkan autisme adalah mitos..

Tanda-tanda autisme dapat dikesan hanya setelah tahun 1 kehidupan, iaitu ketika anak mulai aktif berkembang. Gejala dalam bidang emosi paling ketara. Namun, sebagai contoh, dalam kes gangguan disintegratif anak-anak, gejala tidak dapat dikesan sehingga setelah 2 tahun perkembangan normal. Dengan gangguan ini, anak secara tiba-tiba kehilangan kemahiran yang dipelajari sebelumnya: ucapan, kawalan fungsi pundi kencing dan usus, dll..

Sebagai peraturan, pada usia 5 tahun, diagnosis autisme sudah dapat dibuat dengan tepat atau dapat disangkal. Pada masa yang sama, tidak ada pemeriksaan objektif yang dapat mengesahkan diagnosis. Autisme adalah diagnosis tingkah laku. Ini dibuat berdasarkan pemerhatian berterusan pakar mengenai tingkah laku, proses bermain, komunikasi (verbal dan non-verbal) anak. Sehubungan itu, kesulitan tertentu timbul dalam diagnosis yang betul..

Gangguan spektrum autisme dikaitkan dengan patologi bukan sahaja sistem saraf pusat, tetapi juga bahagian autonomi NA. Penyakit ini mempengaruhi kerja urat simpul autonomi dan dapat diperbaiki melaluinya. Kesannya secara langsung pada urat simpul memungkinkan anda mencapai kemajuan yang signifikan dalam perkembangan keperibadian pesakit dan mengurangkan akibat patologi penyakit ini. Di Pusat Klinikal Neurologi Autonomi, orang yang didiagnosis dengan autisme boleh menjalani diagnostik pengimejan termal. Pengimejan termal membantu mengenal pasti pusat vegetatif mana yang tidak berfungsi dengan baik dan menetapkan jumlah terapi laser yang diperlukan untuk rawatan yang disasarkan.

PROGRAM DIAGNOSTIK

Diagnostik komprehensif sistem saraf autonomi memerlukan masa 1-2 jam. Program ini merangkumi satu set kajian instrumental (diagnostik pengimejan termal, irama jantung). Semua kajian dijalankan dengan kaedah yang tidak invasif dan benar-benar selamat untuk anak..

* Sehingga 30 Jun, ada tawaran istimewa: Konsultasi percuma dengan pakar neurologi dan potongan 50% untuk diagnostik. Kos diagnostik yang didiskaunkan adalah 11,400 rubel. RUB 5,700.

ADALAH MUNGKIN UNTUK MENYEMBUHKAN OTIS?

Tidak ada cara untuk "menyembuhkan" gangguan spektrum autisme sepenuhnya, terutamanya kerana autisme dan sindrom yang berkaitan tidak secara harfiah diakui sebagai penyakit. Ini adalah ciri perkembangan yang dianggap patologi. Doktor berpendapat sama ada ini adalah gejala, sindrom negatif, atau penyakit yang berasingan. Rangka kerja RAS agak luas dan samar-samar, yang telah kami perhatikan. Tidak ada orang autistik yang serupa dengan orang lain dengan cara yang sama seperti orang neurotipikal..

"Ada pendapat dalam masyarakat bahwa orang dengan autisme benar-benar tertutup dan tidak berkomunikasi. Namun, di antara mereka ada yang gemar berkomunikasi, bertutur dalam bahasa asing dan menimang cahaya mata dengan tenang. Tidak ada yang menyedari bahawa mereka pernah didiagnosis menderita autisme, "- A. Belenko, doktor Pusat Klinik Neurologi Autonomi..

Walau bagaimanapun, doktor dapat membantu pesakit meningkatkan kualiti hidupnya dan meningkatkan kemampuannya ke tahap yang dapat diterima..

CARA MENCUBA AUTISME?

Perkara pertama yang perlu diperhatikan ialah rawatan harus dimulakan seawal mungkin: pada awal kanak-kanak (hingga 2 tahun), atau segera setelah diagnosis dibuat.

Langkah pertama adalah mikropolarisasi otak. Tindakan arus semasa prosedur mikropolarisasi menyerupai proses elektrik otak itu sendiri dan membolehkan anda menyelaraskan kerja pusat ucapan, ingatan, perhatian dan pembelajaran otak. Kesan pada sistem saraf dengan arus lemah yang berterusan, serta dengan bantuan kaedah rawatan fisioterapeutik alternatif (laser dan magnet), meningkatkan peredaran darah, bekalan darah ke otak dan merangsang aktiviti otak.

Ubat untuk autisme tidak selalu diperlukan. Ubat psikotropik sering memberi kesan sebaliknya dan menghalang aktiviti otak. Berunding dengan pakar neurologi dan jangan lupa bahawa rawatan harus lengkap. Beberapa pil tidak dapat memberikan dorongan dalam pengembangan, yang dicapai dengan bantuan kaedah fisioterapi dan mikropolarisasi..

Neuromodulasi, yang dicapai dengan tindakan arus, laser atau magnet, memberikan dorongan yang baik terhadap perkembangan anak yang didiagnosis dengan autisme. Walau bagaimanapun, rawatan semestinya disertai dengan menghadiri kelas dengan ahli psikologi dan ahli terapi pertuturan, dan menjalankan aktiviti yang sesuai di rumah. Dalam kelas sedemikian, kanak-kanak itu dapat menunjukkan potensinya dan menunjukkan hasil rawatannya..

Terapi tingkah laku, pendidikan jasmani adaptif, terapi seni dan terapi haiwan: hipoterapi, terapi lumba-lumba, kanisterapi juga menyumbang kepada peningkatan kemahiran komunikasi dan keadaan psikologi..

Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada waktunya dan usaha yang cukup dilakukan, maka kanak-kanak yang pada mulanya tidak dapat bercakap boleh mula bercakap; kanak-kanak yang mengalami masalah komunikasi akan belajar berkomunikasi; anda boleh membetulkan tingkah laku, mengajar bagaimana menguruskan reaksi emosi, melihat orang lain di mata dan banyak lagi. Semua ini terletak pada kuasa ibu bapa, doktor dan guru yang berkelayakan..

RAWATAN FISIOTHERAPEUTIK UNTUK ANAK

Kos satu sesi adalah 4 650 rubel, kos ini termasuk:

  • Terapi laser intravena dengan laser merah atau biru;
  • Terapi laser inframerah ganglia vegetatif "tidak teratur";
  • Pembetulan impuls warna gangguan autonomi suprasegmental.
  • Mikropolarisasi otak

Rawatan pesakit luar. Satu sesi berlangsung 40-60 minit.

Kes praktikal

"Hasil rawatan pertama adalah pertuturan yang jelas. Bukan bahawa Philip bercakap seperti kanak-kanak normal pada usia 6 tahun, tetapi dia mula bercakap secara sedar, dapat menghafal perkataan, frasa dan menerapkannya sesuai dengan keadaan. Sehingga berumur 6 tahun, dia "berkomunikasi" dalam bahasa omong kosongnya, yang mengingatkan pada perbincangan bayi. Tidak ada kata-kata yang disengajakan, tidak ada permintaan apa pun; dan tiba-tiba - "beri", dan bahkan kemudian - "nyalakan / matikan lampu" dan banyak perkataan lain, "kata ibu Philip yang berusia 6 tahun dengan diagnosis autisme...

Petikan dari buku

Kami memberi perhatian kepada anda sekeping pengantar dari buku karya Alexander Ivanovich Belenko "Serangan panik dan VSD - sel saraf dipulihkan. Cara mudah untuk memulakan badan untuk pemulihan "

"Perhatian khusus dalam kebolehubahan denyut jantung diberikan kepada irama yang kaku. Kejadiannya menunjukkan bahawa sistem saraf autonomi berfungsi pada "terkesiap" terakhirnya, dan ini boleh membawa akibat buruk bagi seseorang.

Dalam kesusasteraan ilmiah dunia sudah ada penerbitan terpisah bahawa irama kaku yang berterusan adalah pertanda serangan jantung, yang dapat terjadi dalam setahun... "

Rawatan autisme

Rawatan autisme

Dalam psikiatri moden, rawatan autisme adalah salah satu masalah yang paling sukar dan dibincangkan. Autisme merujuk kepada apa yang disebut Autism Spectrum Disorders (atau ASD - mengikut klasifikasi antarabangsa). Keparahan dan gejala pelbagai aspek yang berbeza-beza sering menyebabkan overdiagnosis. Maksudnya, banyak ibu bapa kanak-kanak "istimewa", yang mengambil maklumat dari Internet atau dari rakan, mendiagnosis autisme sendiri. Lebih-lebih lagi, mereka percaya bahawa anak mereka sakit parah, akan memerlukan penjagaan sepanjang hidupnya dan tidak akan dapat menjalani kehidupan yang penuh..

Adalah perlu untuk segera menghilangkan mitos seperti itu. Rawatan autisme pada kanak-kanak hari ini berjaya dijalankan di banyak institusi perubatan. Psikiatri dan psikologi, pakar neurologi dan pakar pediatrik bekerja dengan autis. Lebih-lebih lagi, misi terpenting dalam rawatan diberikan kepada ibu bapa. Daripada panik, ibu dan ayah bayi yang tidak biasa harus menunjukkannya kepada pakar (pakar neurologi, psikiatri) pada "keanehan" pertama yang diperhatikan. Diagnosis autisme sering tidak disahkan, kerana terdapat banyak gangguan perkembangan dan tingkah laku yang disebabkan oleh penyakit lain.

Sekiranya, setelah wawancara dan pemeriksaan menyeluruh, doktor membuat diagnosis seperti itu, maka kaedah merawat autisme dalam perubatan moden sangat beragam. Semuanya bergantung pada usia di mana penyakit ini dikesan, pada tahap keparahannya, pada manifestasi yang dominan. Semua doktor yang menjalankan rawatan autisme bersetuju bahawa dengan pengesanan dan diagnosis awal (dan ini adalah usia 1, 5-2 tahun), kemungkinan kejayaan adalah yang paling signifikan. Dengan latihan intensif dengan pakar dan ibu bapa dengan bayi, terdapat kemungkinan besar bahawa orang autistik akan tumbuh dengan semua kemahiran yang diperlukan untuk kehidupan penuh dalam masyarakat.

Autisme paling kerap didiagnosis pada usia 3 tahun. Mengapa ini terjadi, kerana atas banyak alasan penyakit itu mungkin disyaki lebih awal? Faktanya adalah bahawa gejala autisme sebelum usia 2 tahun sering dianggap sebagai varian norma. Adakah anak itu tidak menggapai mainan yang terang, tidak menikmati penampilan ibunya, mengelak daripada menyentuhnya dan tidak menatap matanya? Ini sering ditafsirkan hanya sebagai ciri tingkah laku. Lebih-lebih lagi, sebilangan ibu bapa gembira kerana mereka mempunyai bayi yang tenang. Walaupun ibu-ibu lain menangkap penjelajah kecil itu sepanjang hari di apartmen, orang autistik akan duduk di sudut dan bermain dengan satu mainan sepanjang hari. Dan terdapat banyak tanda seperti itu, anda perlu mengetahui tentangnya agar tidak terlepas patologi serius dan mula merawat autisme tepat pada waktunya.

Mengapa diagnosis dibuat paling kerap pada usia 3-4 tahun? Zaman ini dianggap sebagai permulaan kehidupan sosial anak. Kanak-kanak itu dihantar ke tadika atau dibawa ke sekolah yang paling kecil. Dan kelewatan perkembangan (jika dibandingkan dengan anak-anak lain), ibu bapa dan pendidik tidak lagi dapat menyedari. Sekiranya anda segera menunjukkan anak itu kepada doktor dan memeriksa sepenuhnya rawatan autisme anak itu tidak akan menjadi masalah yang tidak dapat diselesaikan..

Punca dan gejala autisme

Para saintis perubatan telah berusaha membongkar misteri berlakunya penyakit ini selama beberapa dekad. Selama ini, pelbagai hipotesis dikemukakan, yang kemudian dibantah. Sebagai contoh, pada satu masa terdapat kajian serius mengenai vaksin mengenai masalah "kerosakan" yang disebabkan olehnya dalam alat genetik manusia. Banyak artikel telah diterbitkan mengenai topik ini, tetapi ini hanya menyebabkan fakta bahawa ibu bapa mula beramai-ramai menolak vaksinasi. Dan kemudian pertumbuhan penyakit kanak-kanak bermula, yang sebelumnya dicegah oleh pakar pediatrik menggunakan "kalendar vaksinasi" (semua kanak-kanak diberi vaksin mengikut jadual yang ditetapkan dengan ketat).

Kemudian gembar-gembur hilang, hipotesis tidak disahkan. Tetapi ada banyak yang lain: usia ibu bapa (terutama bapa) lebih dari 45-50 tahun masih dianggap sebagai salah satu faktor risiko. Pekerjaan ibu bapa yang kekal atau keterukan yang berlebihan dalam membesarkan bayi juga boleh dianggap sebagai penyebab kelewatan perkembangan. Walau bagaimanapun, faktor etiologi utama hari ini adalah pelbagai kegagalan genetik. Ini disahkan oleh fakta bahawa ibu bapa autistik sering mempunyai anak dengan sifat autistik..

Agar tidak terlepas penyakit ini pada peringkat awal dan memulakan rawatan autisme pada kanak-kanak di Moscow tepat pada waktunya, anda perlu mengetahui bagaimana ia menampakkan diri. Gejalanya sangat pelbagai, tetapi ciri-ciri berikut dapat dibezakan, yang biasa bagi hampir semua kanak-kanak "istimewa":

  • Kesukaran sosialisasi. Ringkasnya, kanak-kanak autistik membenci segala bentuk komunikasi. Mereka tidak suka bermain dengan kanak-kanak lain, mereka tidak dapat memahami cara berkomunikasi.
  • Tidak bertoleransi terhadap hubungan badan. Sekiranya seorang anak yang sihat meminta "tangan", memuja ketika ibunya memeluknya, maka anak dengan autisme akan menghindari sentuhan dengan segala cara yang mungkin. Dia bahkan mungkin bersikap agresif - mendorong atau memukul seseorang yang ingin membelinya..
  • Minat pada benda mati adalah aneh - kanak-kanak itu menunjukkannya lebih kepada orang atau haiwan. Pada masa yang sama, dia dapat memilih mainan kegemarannya (atau bahkan sebahagian daripadanya, misalnya, kaki dari anak patung, roda dari kereta) dan bermain dengannya berjam-jam.
  • Perkembangan pertuturan yang tertangguh ditunjukkan oleh keengganan untuk mengucapkan kata-kata atau frasa, walaupun mungkin bayi itu mendengar dengan sempurna apa yang dikatakan kepadanya dan mengetahui maklumat tersebut.
  • Mengulangi kata atau frasa keseluruhan setelah orang lain (keduanya segera setelah mengucapkan, dan setelah beberapa waktu).
  • Kesukaran dengan kata ganti nama "I". Kanak-kanak itu tidak dapat memahami bahawa ia merujuk kepadanya dan memanggil dirinya "Anda" atau "Anda".
  • Daripada kata-kata, gerak isyarat digunakan, termasuk "menggiring bola" - ketika seorang anak mengambil tangan orang dewasa dan menunjukkan apa yang dia mahukan.
  • Pergerakan berulang, gerak isyarat, suka bermain, kecenderungan ritual Sebagai contoh, seseorang yang autis boleh mengatur mainan dengan urutan yang sama setiap pagi.
  • Gangguan makan, hingga dan termasuk penolakan untuk makan. Anak "istimewa" boleh memilih makanan pilihan berdasarkan warna, tekstur atau bentuk dan menolak makanan lain.
  • Kurangnya naluri pemeliharaan diri - banyak kanak-kanak dengan autisme tidak takut ketinggian, mereka dapat berlari ke arah kenderaan yang bergerak.
  • Pencerobohan secara automatik dinyatakan dalam kenyataan bahawa bayi memukul dirinya di kepala, menggigit tangannya sendiri, mencabut rambut.

Bagaimana autisme dirawat

Autisme bukanlah jangkitan yang boleh diubati dengan antibiotik. Penyakit kronik ini dianggap polietiologi, iaitu, ia mempunyai beberapa sebab. Oleh itu, terapi autisme tidak boleh berdasarkan satu kaedah atau ubat tertentu. Tidak ada kaedah yang menjamin penyembuhan lengkap untuk jangka masa tertentu. Tetapi gabungan kaedah terbukti yang cekap dengan sokongan ubat yang sesuai, pemerhatian oleh beberapa pakar dengan profil yang berbeza (psikiatri, pakar neurologi, psikologi, pakar pediatrik, ahli terapi) dan kelas biasa dengan ibu bapa memberikan hasil yang sangat baik dan membantu anak-anak "istimewa" mengatasi penyakit mereka dan menjadi anggota masyarakat sepenuhnya.

Semasa rawatan autisme bermula, doktor menyelesaikan beberapa masalah (berdasarkan gejala yang dijelaskan): adalah perlu untuk mengajar kanak-kanak atau orang dewasa kemahiran mengurus diri dan komunikasi, untuk membetulkan gangguan tingkah laku.

Seberapa berjaya rawatan autisme bergantung kepada keparahan penyakit:

  • kumpulan 4 merangkumi manifestasi yang paling tidak penting - kerentanan psikologi, penghindaran komunikasi yang kuat, pergantungan pada pendapat orang lain;
  • dalam kumpulan 3, gangguannya lebih serius - orang autistik semakin berusaha untuk melakukan tindakan stereotaip (contohnya, melukis gambar yang sama setiap hari), lebih kerap "menarik diri ke dalam dirinya sendiri";
  • autis, yang tergolong dalam kumpulan ke-2 dari segi keparahan, menunjukkan keengganan aktif untuk berkomunikasi, menghubungi dengan orang lain dengan sangat selektif. Mereka bersikap berhati-hati, memilih pakaian dan makanan mereka dengan berhati-hati, benci berubah, lebih suka rutin yang stabil. Boleh menjadi agresif dalam situasi di mana mereka tidak menyukai sesuatu.
  • Kumpulan 1 - pesakit yang paling parah, mereka sama sekali tidak menghubungi orang lain, menunjukkan bahawa mereka terlepas sepenuhnya dari dunia luar.

Jelas bahawa paling mudah untuk mencapai keputusan positif dengan autis kumpulan ke-4, berbanding pesakit dengan ASD dari kumpulan ke-2 atau ke-3. Walau bagaimanapun, bagaimanapun, rawatan autisme akan lebih berjaya dengan diagnosis awal yang betul..

Sebagai contoh, seorang kanak-kanak berusia dua tahun dengan sifat autistik sering dapat dikeluarkan dari keadaan patologi dalam satu setengah tahun, dan seorang kanak-kanak berusia 4 tahun memerlukan lebih banyak masa untuk merawat autisme (kira-kira lima tahun). Menurut statistik, terapi tingkah laku, yang dilakukan secara profesional oleh klinik rawatan autisme, memungkinkan sekitar 60 peratus kanak-kanak belajar di sekolah biasa sekiranya terdapat penyakit yang didiagnosis sebelum usia tiga tahun. Oleh itu, diagnosis awal autisme dianggap sangat penting, yang mana doktor memberitahu pekerja prasekolah dan ibu bapa kanak-kanak..

Agar ibu bapa tidak putus asa, anda harus tahu bahawa hanya 30% pesakit autistik yang tidak senang tinggal, 60 peratus doktor dan psikologi berjaya mencapai kemerosotan yang stabil, dan 10% orang autistik menyingkirkan patologi dan pulih sepenuhnya.

Talian Hotline

+7 (499) 495-45-03

Psikiatri, psikoterapis akan menjawab sebarang pertanyaan anda, konsultasi pertama adalah percuma.

Rawatan Autisme - Teknik

Rawatan untuk autisme hari ini banyak dan pelbagai. Tetapi semuanya tergolong dalam 4 kategori luas: bekerja dengan pembetulan tingkah laku dan komunikasi, terapi ubat, biomedik. Dan komponen rawatan kompleks yang terakhir adalah ubat alternatif..

Semua pusat rawatan autisme antara lain mempunyai pengalaman tersendiri dalam rawatan penyakit ini. Rawatan untuk autisme dari segi membetulkan tingkah laku pesakit dalam komuniti sering dimulakan dengan terapi ABA. Ia boleh dihubungkan dengan latihan TEACCH, terapi pekerjaan, popular sepanjang masa, kerja autis dengan ahli terapi pertuturan, apa sahaja jenis aktiviti perkembangan. Rawatan autisme melibatkan pendekatan individu yang ketat untuk setiap pesakit, kerana kaedah terbaik, jika tidak digabungkan satu sama lain, tidak akan memberikan kesan yang diinginkan. Terapi tingkah laku dianggap kaedah yang paling berkesan (tentu saja, jika kelas dilakukan dengan pakar yang berkelayakan dan prinsip keteraturan tidak dilanggar).

Sekiranya kita berbicara tentang sokongan ubat, maka rawatan autisme dengan farmaseutikal mencapai beberapa tujuan (sebenarnya, autisme tidak dapat dirawat dengan ubat-ubatan, itu selalu merupakan terapi simptomatik): mengurangkan hiperaktif, membetulkan tingkah laku agresif, mengurangkan kesediaan kejang. Dalam beberapa kes, ubat-ubatan jelas diperlukan, tetapi doktor selalu mengambil kira kontraindikasi dan kesan sampingan semasa menetapkannya, berdasarkan keperibadian autis. Semasa merawat autisme pada remaja, perlu diingat perubahan tahap hormon pada usia ini dan menyesuaikan terapi dengan sewajarnya.

Apa itu biomedik? Pada dasarnya, kita bercakap mengenai diet rasional untuk pesakit autistik. Pemakanan yang betul dan diet yang dipilih khas sangat membantu dalam masalah yang kompleks seperti rawatan autisme. Kenyataannya adalah bahawa sekitar 76 peratus pesakit dengan gangguan autistik menderita reaksi atipikal terhadap makanan yang kelihatan biasa bagi orang lain. Oleh itu, doktor dengan teliti memilih enzim, vitamin dan mineral, probiotik, gabungan asid amino. Dengan pendekatan profesional, pemilihan makanan tambahan yang betul bukan sahaja meningkatkan kesihatan fizikal, tetapi juga kemajuan dalam perkembangan mental..

Rawatan autisme bukan tradisional (atau alternatif - alternatif) melibatkan penggunaan sebilangan besar teknik, bermula dengan kesan hipnosis dan akupunktur, diakhiri dengan homeopati, osteopati, dll. kaedahnya sangat baik untuk menyokong rawatan utama autisme pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Rawatan autisme di Moscow selalu dilengkapi dengan fisioterapi. Bersama dengan kaedah utama (contohnya, ABA), kaedah pengaruh fisioterapeutik berikut telah membuktikan yang terbaik: magnetoterapi, elektroforesis, electrosleep, terapi laser, dll..

Adalah mustahak untuk memahami bahawa rawatan autisme (pada kanak-kanak atau orang dewasa) adalah proses yang sangat sukar dan jangka panjang. Dalam kes-kes yang sangat teruk, anda harus berurusan dengan seseorang seumur hidup. Doktor menunjukkan bahawa perlu bersabar dalam memilih rawatan, kerana kaedah yang berfungsi dengan baik dan membantu beberapa orang yang mempunyai masalah autis sama sekali tidak "bertindak balas" kepada orang lain. Bukan hanya orang autistik. Sebagai contoh, definisi terapi untuk pesakit yang mengalami kemurungan juga berbeza dalam jangka masa, pemilihan ubat pesakit, mengubahnya sehingga dos dan kekerapan pemberian optimum dipilih. Begitu juga, merawat autisme dengan keputusan positif mengandaikan bahawa ibu bapa, berdasarkan kasih sayang kepada anak mereka, akan mempunyai kesabaran dan akan mengikuti semua cadangan doktor..

Rawatan Autisme: Terapi Tingkah Laku

Pembetulan tingkah laku membantu seorang kanak-kanak autistik tidak hanya menyingkirkan corak tingkah laku "pelik", tetapi juga untuk bersosial, iaitu untuk bergabung dengan pasukan dan menjadi anggota masyarakat yang sama dengan anak-anak yang sihat. Kaedah dengan mana doktor, profesional lain, dan ibu bapa merawat autisme selalu bergantung pada intensiti manifestasi gejala patologi..

ABA (Analisis Tingkah Laku Terapan) dianggap kaedah pilihan. Pada dasarnya, ini adalah analisis tingkah laku, salah satu kaedah terapi tingkah laku untuk autisme. Tugas utamanya adalah mengembangkan kompleks kemahiran dan kebolehan sosial yang diperlukan untuk sosialisasi yang paling berkesan bagi pesakit..

Kaedah ABA dibina berdasarkan motivasi dan ganjaran. Ganjaran tingkah laku "betul" memotivasi anak autis untuk mengulangi tingkah laku yang serupa dalam situasi yang serupa. Di dunia, terapi ABA diakui sebagai salah satu kaedah yang paling berkesan di kawasan yang kompleks seperti rawatan autisme. Kanak-kanak autis, remaja, dan juga orang dewasa dengan gangguan autistik belajar untuk bercakap secara koheren dan berkomunikasi dalam masyarakat menggunakan kaedah ini. Mereka memperoleh kemahiran kontak mata, persekolahan, aktiviti profesional.

Pesakit menghilangkan pergerakan obsesif anggota badan dan seluruh badan, yang membuatnya letih dan menakutkan orang lain. Tindakan ritual yang terdapat pada autis berhenti atau mengambil watak yang kurang kasar. Kesukaran komunikasi diatasi dari masa ke masa, seseorang belajar, jika tidak berempati, maka sekurang-kurangnya untuk memahami apa emosi yang diluahkan oleh orang-orang di sekelilingnya. Berada dalam masyarakat tidak lagi menakutkan seseorang yang autistik, menjadi lebih selesa baginya untuk berada dalam masyarakat.

Nilai teknik ini hampir tidak dapat diremehkan, terutamanya kerana ibu bapa kanak-kanak autistik dengan mudah menguasainya dan rawatan autisme berterusan di rumah. Terapi ABA dilambangkan secara meluas dalam kursus dan latihan yang boleh diambil oleh mana-mana orang penyayang yang ingin menolong orang yang mereka sayangi.

Cara merawat autisme pada kanak-kanak

Autisme adalah penyakit serius yang merosakkan kemahiran sosial seseorang, serta memberi kesan negatif terhadap fungsi pertuturan dan perkembangan mental, sehingga merosakkan fungsi otak. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada bayi berusia 1 hingga 2 tahun, sementara penyakit ini dapat muncul selewat-lewatnya pada usia lima tahun. Ibu bapa yang anak-anaknya berhadapan dengan masalah ini hanya bimbang sama ada autisme dapat disembuhkan..

Autisme. Punca, gejala

Penyakit ini mula berkembang pada tahun-tahun pertama kehidupan. Bayi pun boleh menderita. Kadang-kadang autisme halus, itulah sebabnya ia dikesan pada usia kemudian. Ia dianggap tidak dapat disembuhkan, tetapi ia dapat diperbaiki dengan baik, yang memungkinkan untuk mengurangkan manifestasi penyakit ini ke tahap minimum. Terdapat beberapa jenis autisme. Sebagai peraturan, doktor membahagikan manifestasi ke dalam bentuk:

  • Penolakan dunia sekitar - dianggap lebih awal, menampakkan diri pada bayi, meningkat dengan usia, pesakit tidak dapat berinteraksi dengan orang lain, tingkah lakunya stereotaip, dia mungkin takut akan perkara yang biasa dilakukan oleh orang lain, sering menunjukkan pencerobohan;
  • Tertangkap dengan minat - manifestasi serupa dengan autisme awal, tetapi anak itu mempunyai logik yang baik, walaupun terlalu gigih dalam mencapai tujuan, tetapi tidak dapat menumpukan perhatian pada perkara yang tidak menarik dan menguasai sebahagian besar kemahiran komunikasi;
  • Detasemen lengkap - berkembang secara beransur-ansur, memburukkan lagi keadaan anak, merujuk kepada bentuk yang teruk, pada peringkat kemudian ia dapat mempengaruhi kemampuan intelektual dengan serius, sebab itulah sebilangan kanak-kanak bahkan lupa cara berjalan dengan betul, atau tidak memahami perasaan lapar.

Sebilangan orang menghidap autisme atipikal. Ia ringan, sehingga sukar dikesan. Kadang kala penyakit ini mula terserlah apabila kanak-kanak itu sudah remaja. Sangat mudah bagi orang-orang dengan autisme ringan untuk kembali ke kehidupan penuh, walaupun dalam kes di mana penyakit itu dijumpai pada masa dewasa.

Sebab-sebabnya

Risiko terkena autisme dikaitkan dengan kesan faktor-faktor tertentu pada janin semasa kehamilan atau pada anak sejurus selepas kelahiran. Oleh itu, setiap ibu mengandung harus sangat prihatin terhadap kesihatannya semasa mengandung..

Sebab utama adalah seperti berikut:

  • Kerosakan CNS;
  • Pengaruh virus atau bakteria;
  • Pendedahan kepada merkuri atau bahan kimia;
  • Penyalahgunaan antibiotik;
  • Gangguan hormon;
  • Kegagalan metabolik.

Dipercayai bahawa ketakutan bayi yang kuat atau kesan serius yang lain pada jiwa boleh memprovokasi perkembangan autisme..

Gejala

Anda boleh mengenali autisme pada anak anda dengan simptomnya. Sekiranya penyakit ini tidak berlanjutan dalam bentuk yang tidak biasa, maka selalunya mungkin terdapat penyimpangan pada peringkat awal. Ini meningkatkan peluang rawatan yang berjaya..

Apakah gejala autisme:

  • Gangguan pertuturan - kanak-kanak itu tidak bercakap sama sekali atau dapat bercakap dengan ketinggalan yang ketara di belakang rakan sebayanya, pada usia dini kanak-kanak seperti itu mengeluarkan suara yang sama, ketika mereka dewasa mereka dapat mengeluarkan kata-kata mereka sendiri;
  • Kemustahilan untuk bersosialisasi - ketika berkomunikasi dengan orang lain, anak-anak yang sakit mengalami ketidakselesaan dan kegelisahan, mereka cuba mengelakkan hubungan, tidak menunjukkan emosi dan kasih sayang, mereka bahkan tidak menyedari bahawa seseorang cuba bercakap dengan mereka, kadang-kadang mereka agresif;
  • Kurangnya minat dalam hiburan - kanak-kanak tidak memahami dengan tepat cara bermain dengan sebarang mainan, mereka tidak dapat melukis, selalunya mereka tidak cuba bereksperimen dan tidak menunjukkan perhatian terhadap sesuatu yang menarik;
  • Tingkah laku stereotaip - orang autistik hanya dapat melakukan tindakan kebiasaan, mereka sering mengulangi pergerakan atau kata yang sama untuk waktu yang lama, perubahan tidak dapat diterima oleh mereka, jiwa terbiasa dengan tingkah laku stereotaip yang ketat, yang mana kanak-kanak merasa sedih atau marah.

Beberapa kanak-kanak juga mengalami gejala lain: sawan, penurunan imuniti, masalah dengan saluran gastrointestinal, perubahan persepsi deria (penglihatan, pendengaran, bau). Selalunya, kehadiran mereka merumitkan diagnosis, kerana penyakit lain disyaki.

Bagi orang dewasa dengan kanak-kanak dengan gangguan ini, Autism Research Institute telah membuat panduan khas percuma untuk membantu merawat bayi anda..

Terapi primer

Tidak ada cara yang sempurna untuk menyembuhkan autisme pada kanak-kanak. Dengan usaha apa pun, tidak ada yang dapat menyingkirkannya sepenuhnya. Walaupun begitu, penggunaan beberapa kaedah terapi akan memungkinkan untuk memperbaiki keadaan pesakit, yang membolehkannya merasa seperti orang biasa yang dapat berkomunikasi dengan orang lain. Untuk melakukan ini, pertama sekali anda perlu menjalani diagnosis, selepas itu pesakit akan diberi ubat dan bekerjasama dengan doktor. Ketiga-tiga elemen ini akan menjadi titik permulaan dalam memerangi penyakit. Setelah pelaksanaannya, anda juga harus memperhatikan kaedah lain sejak akan sukar untuk mencapai keputusan yang baik tanpa mereka.

Diagnostik

Mengesahkan autisme bukanlah tugas yang mudah. Doktor perlu bercakap bukan sahaja dengan anak, tetapi juga dengan ibu bapanya. Pada masa yang sama, orang dewasa harus menuliskan pemerhatian mereka terlebih dahulu untuk memperincikan semua perkara yang kelihatannya tidak biasa bagi mereka. Ibu dan ayah bayi juga harus menjawab soalan khas dari soal selidik, yang digunakan untuk mendiagnosis penyakit ini..

Selalunya, ibu bapa dan doktor tidak mementingkan penyimpangan kecil dalam tingkah laku anak, sebab itulah permulaan rawatan ditangguhkan, dan anak mungkin menjadi lebih teruk. Juga, kesukaran untuk mengenal pasti autisme adalah beberapa gejala mungkin berkaitan dengan penyakit lain. Kadang-kadang kanak-kanak didiagnosis dengan skizofrenia, keterbelakangan mental atau gangguan organ-organ tertentu, tanpa memikirkan perkembangan autisme.

Rawatan ubat

Kaedah pertama menangani autisme adalah terapi ubat. Ia digunakan sebaik sahaja diagnosis akhir dibuat. Dalam beberapa kes, sama sekali tidak memerlukan ubat. Namun, selalunya mereka tetap menggunakannya..

Rawatan ini bertujuan untuk menghilangkan manifestasi autisme. Perhatian khusus diberikan kepada penyimpangan tingkah laku, di antaranya adalah reaksi yang tidak mencukupi terhadap pelbagai peristiwa, tindakan stereotaip, pencerobohan, keadaan tertekan. Untuk memerangi mereka, psikostimulan dengan neuroleptik diresepkan, yang secara beransur-ansur menormalkan jiwa pesakit. Walau bagaimanapun, pengambilan ubat seperti ini tidak digalakkan kerana ia boleh memberi kesan negatif terhadap kemampuan intelektual anak.

Selain itu, doktor menetapkan probiotik, kompleks vitamin, asid lemak tak jenuh ganda, agen antibakteria dan antiparasit. Senarai kumpulan ubat boleh berkembang. Semuanya bergantung pada ciri-ciri perjalanan penyakit dan keadaan anak.

Bekerja dengan doktor

Prasyarat untuk normalisasi keadaan anak yang sakit adalah bekerja dengan doktor. Ibu bapa harus meminta pertolongan dari ahli psikoterapi dan ahli terapi pertuturan.

Semasa bekerja dengan ahli psikoterapi, anak secara beransur-ansur akan meningkatkan fungsi otak. Tugas doktor menjadi arah terapi dan bantuan yang betul kepada bayi. Ahli terapi pertama akan menggunakan latihan untuk melegakan gejala autisme dan kemudian berusaha memaksimumkan kemahiran sosial anak. Terdapat sebilangan besar program khas yang membolehkan anda mencapai hasil dalam beberapa sesi. Jenis terapi yang paling biasa digunakan adalah: tingkah laku, sosial, perkembangan, permainan.

Ahli terapi pertuturan bekerja dengan kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun. Ini membantu mereka mengembangkan kemahiran berbahasa, yang sering mengalami gangguan autisme. Untuk ini, satu set latihan khas digunakan yang mempengaruhi kemahiran lidah, bibir dan motor halus. Pertama, anak diajar untuk bercakap sepenuhnya, dan barulah mereka mula mengembangkan kemahiran sosial melalui komunikasi dengan orang lain.

Terapi pelengkap

Terapi pelengkap merujuk kepada terapi yang menormalkan jiwa anak, mengembalikan kemampuan intelektualnya dan membantu meningkatkan kemahiran sosial mereka. Sebilangan besar kaedahnya agak mudah dan boleh digunakan untuk semua kanak-kanak. Tetapi sebelum itu, disarankan untuk mengadakan perbincangan dengan doktor untuk mencari pilihan yang paling sesuai..

Rawatan berkesan untuk autisme kanak-kanak:

  1. Terapi haiwan kesayangan. Kaedah ini melibatkan membeli haiwan kesayangan untuk anak. Kucing dapat menyembuhkan bayi dengan ketenangannya, dan anjing akan merangsang manifestasi aktiviti fizikal di dalam dirinya.
  2. Hipoterapi. Menunggang kuda adalah jenis terapi lain. Ia berlaku untuk kanak-kanak sekolah, remaja atau orang dewasa. Semasa hipoterapi, jiwa pesakit dipulihkan, tingkah laku stereotaip dihapuskan, serta belajar berinteraksi dengan orang lain melalui komunikasi dengan kuda.
  3. Terapi lumba-lumba. Terapi interaksi lumba-lumba membantu memulihkan jiwa anak, mengembangkan minat terhadap dunia di sekelilingnya dan membantunya dalam sosialisasi. Pada masa yang sama, echolocation lumba-lumba mempunyai kesan positif pada sel-sel tubuh..
  4. Terapi seni. Terapi seni berdasarkan kreativiti. Kelas menggambar secara berkala membantu mengembangkan kemahiran komunikasi dan emosi anak, membuatnya lebih terbuka untuk berkomunikasi, dan juga melegakan ketegangan dan ketegangan..
  5. Terapi muzik. Terapi muzik sangat berkesan dalam rawatan. Dengan kelas mingguan, anak akan mula mengembangkan kemahiran sosial, dia akan menjadi lebih bergaul, dia akan dapat menumpukan perhatian pada apa sahaja perkara, dan juga berhenti mengalami perasaan cemas dan agresif. Yang sangat penting dalam terapi sedemikian adalah pengalaman pakar yang akan menangani pesakit.
  6. Osteopati. Kaedah ini mengembalikan fungsi otak dan juga menormalkan kemahiran sosial. Dengan pengaruh fizikal yang teliti dari pakar, keadaan kesihatan anak akan berubah sepenuhnya setelah beberapa prosedur. Osteopati bukan sahaja memungkinkan untuk mengembangkan kemahiran sosial, tetapi juga untuk membantu orang autistik sepenuhnya menyesuaikan diri dalam masyarakat. Selari dengan ini, kemampuan intelektualnya bertambah baik..
  7. Yoga. Semasa yoga, persepsi deria pesakit bertambah baik, tingkah lakunya menjadi kurang stereotaip, dan jiwa secara beransur-ansur tenang dan kembali normal. Anda boleh melakukannya di rumah, tetapi sebelum itu anda perlu dilatih oleh pakar yang berkelayakan..
  8. Ergoterapi. Dengan jenis terapi ini, anak dibantu untuk mengembangkan kemahiran untuk kehidupan seharian. Selepas beberapa sesi, pesakit akan dapat secara bebas melakukan perkara yang biasa dilakukan oleh orang biasa yang sebelumnya tidak dapat dicapai olehnya..
  9. Terapi visual dan deria. Jenis rawatan pertama melibatkan mengajar kanak-kanak untuk melihat dunia di sekelilingnya menggunakan gambar. Jenis terapi kedua mengajar pesakit untuk lebih memahami dan memahami dunia menggunakan fungsi deria badan.
  10. Sel stem. Penggunaan sel induk untuk merawat penyakit telah menjadi terapi yang cukup biasa. Kaedah ini membantu mempercepat perkembangan kemahiran sosial pada anak, dan juga membebaskannya daripada gejala yang tidak menyenangkan. Sel stem diberikan secara intratekal dan intravena.

Cukup mudah untuk merawat kanak-kanak dengan autisme dengan kaedah ini. Anda hanya perlu memilih pilihan terapi yang tepat, menggabungkannya dengan rawatan utama.

Tidak digabungkan untuk menggabungkan terlalu banyak teknik, kerana ini boleh memberi kesan negatif kepada anak. Penting untuk tidak berlebihan dalam merawat autisme.

Kaedah yang tidak biasa

Anda boleh melengkapkan rawatan utama dengan kaedah lain. Sebilangan doktor menganggapnya melampau. Pilihan terapi ini sangat spesifik dan boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan. Walau bagaimanapun, kesan terapi dengan pertolongan mereka dicapai dengan mudah. Dan ibu bapa yang memikirkan bagaimana merawat autisme pada anak-anak mereka semakin memperhatikan mereka..

Kaedah yang tidak biasa ada:

  1. Chelation. Kaedah ini membuang logam berat berbahaya dari badan yang memicu autisme dan manifestasi. Ini menunjukkan kecekapan tinggi, tetapi dapat menyebabkan komplikasi berbahaya dalam bentuk demam, lonjakan tekanan, hipokalsemia, atau muntah yang teruk. Chelation juga menyebabkan penurunan kemampuan intelektual bayi, sebab itulah kaedah ini tidak mendapat persetujuan rasmi..
  2. Pengebirian kimia. Pengenalan zat khas tubuh badan pesakit yang mengurangkan libido dan aktiviti seksual, dapat mengurangkan keparahan autisme. Kaedah ini hanya berfungsi dalam kes di mana penyakit ini disebabkan oleh tahap testosteron yang tinggi, yang tidak begitu biasa..
  3. Cacing parasit atau mandi air panas. Terapi ini digabungkan kerana kedua-duanya bertujuan untuk mengurangkan aktiviti sistem imun. Mereka mengurangkan aktivitinya dengan memaksanya bertindak terhadap cacing atau simulasi keradangan, yang merupakan kesan air panas. Kaedah ini hanya berfungsi untuk autisme yang disebabkan oleh peningkatan aktiviti sistem imun.
  4. HBO (Oksigenasi Hyperbaric). Terapi oksigen dilakukan di ruang khusus di mana tekanan udara meningkatkan kepekatan oksigen dalam darah, yang memperbaiki kawasan otak yang rosak. Dengan prosedur ini, orang autistik dapat menjadi lebih tenang, tingkah laku dan pertuturannya dinormalisasi..
  5. Pemindahan darah tali pusat. Darah seperti itu mengandungi sel stem yang dapat melegakan gejala autisme dan menjadikan tingkah laku anak itu normal. Juga, selepas transfusi, pesakit mengalami peningkatan dalam pembelajaran..

Penggunaan rawatan sedemikian tidak digalakkan dalam praktik. Ini disebabkan oleh sebilangan besar kemungkinan kesan sampingan, serta kurangnya bukti saintifik mengenai keberkesanan kaedah ini..

Homeopati dan ubat-ubatan rakyat

Ramai orang lebih suka menggunakan persediaan herba. Orang seperti itu harus memperhatikan ubat homeopati dan ubat-ubatan rakyat. Mereka boleh memberi kesan tambahan, meningkatkan kesan terapi utama..

Homeopati

Keberkesanan ubat homeopati dipersoalkan oleh banyak doktor. Namun, setelah penggunaannya pada beberapa kanak-kanak dengan autisme, keadaannya mula bertambah baik. Jangan lupa bahawa sebarang pil mesti diresepkan oleh doktor yang merawat. Homeopati tidak terkecuali. Sekiranya anda membuat pilihan yang salah, maka ada risiko menghadapi akibat yang tidak menyenangkan dan bahkan berbahaya. Oleh itu, sebelum mengambilnya, anda harus menghubungi homeopati..

Terdapat banyak ubat homeopati yang dapat mempercepat pemulihan dari gejala autisme. Yang paling popular adalah:

  • "Tarentula";
  • "Silicea";
  • Sulfur;
  • "Stramonium";
  • "Qing";
  • "Alumina";
  • "Medorrinum".

Sekiranya doktor masih menyarankan untuk mengambil pil tertentu dari kategori homeopati, maka perhatian khusus harus diberikan kepada kesejahteraan anak. Sebahagiannya mungkin mempunyai kesan sampingan walaupun dari ubat yang tidak berbahaya..

Ubat-ubatan rakyat

Tumbuhan membantu menyingkirkan banyak penyakit. Tetapi adakah autisme pada kanak-kanak dirawat dengan kaedah ini? Sekiranya ramuan herba digunakan untuk melawan penyakit ini, tidak lama lagi gejala akan mula hilang, dan anak akan berhenti mengalami masalah sosialisasi. Rawatan dengan kaedah ini mungkin memerlukan banyak masa, tetapi hampir semua orang dapat mencapai kesannya. Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa anda boleh meninggalkan rawatan utama, dengan mengutamakan ubat-ubatan rakyat.

Kesan terbaik dapat dicapai dengan balsem lemon, oregano, valerian, rosemary liar dan rhodiola. Resipi apa yang boleh digunakan untuk melawan autisme:

  1. Melissa. Potong balsem lemon kering menjadi kepingan kecil, tuangkan air mendidih (500 ml) ke atasnya (15 g), biarkan hingga lebih kurang 2 jam. Minum satu gelas pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur. Kursus rawatan adalah satu bulan.
  2. Valerian. Giling rimpang valerian, tuangkan (1/2 sudu kecil) dengan air mendidih (500 ml), biarkan selama setengah jam. Ambil satu gelas pada waktu pagi, petang dan petang. Terikan campuran sebelum mengambil.
  3. Oregano. Kisar oregano, ambil sedikit dari jumlah keseluruhan (30 g), tuangkan air mendidih (300 ml), biarkan mendidih selama 2 jam. Ambil pada waktu pagi, petang dan petang, 50 ml. Sebaiknya minum selepas makan.

Dilarang menggunakan resipi lain yang berasaskan ramuan herba yang membantu dengan autisme. Sebelum mengambil, anda harus berjumpa doktor untuk mengetahui kemungkinan timbulnya komplikasi atau kesan sampingan.

Sekiranya anda cuba menyembuhkan autisme dengan ubat-ubatan rakyat, maka anda tidak boleh menyalahgunakannya, kerana ia akan memberi kesan sebaliknya.

Pembetulan rumah

Terapi tidak akan berguna jika anda tidak menangani pembetulan autisme di rumah. Ibu bapa yang memainkan peranan paling penting dalam penyembuhan anak mereka. Mereka memerlukan perhatian yang tinggi terhadap autisme dan rawatan berterusan. Tetapi akan lebih penting untuk mengikuti peraturan mudah yang akan membantu mencapai hasil, serta menjaga menu makanan khas..

Peraturan merangkumi perkara berikut:

  1. Belajar untuk menjalin hubungan dengan bayi dengan berulang kali memanggilnya, sementara dilarang menunjukkan negatif terhadapnya atau menjerit.
  2. Memberi banyak perhatian kepada anak, sering menjemputnya, bermain dengannya, berkomunikasi, memuji atau membelai dia.
  3. Luangkan banyak masa dengan pesakit, cuba berkomunikasi sebanyak mungkin.
  4. Bantu anak anda mengembangkan tabiat yang berkaitan dengan kemahiran harian. Terus ulangi tindakan ini walaupun setelah mempelajarinya.
  5. Buat kad khas yang boleh digunakan oleh kanak-kanak untuk berkomunikasi dengan orang lain.
  6. Buat rutin harian yang jelas yang akan menunjukkan apa yang dilakukan dan kapan anak itu. Anda tidak boleh melanggar rancangan.
  7. Elakkan perubahan mendadak, cuba jangan mengubah persekitaran atau tabiat anak secara tiba-tiba.
  8. Biarkan anak anda berehat seberapa banyak masa yang mereka perlukan. Anda tidak boleh memaksanya untuk berlatih.
  9. Beri bayi peluang untuk aktif secara fizikal, melakukan sukan rumah sederhana dengannya.
  10. Enggan memberi tekanan kepada anak, jangan tergesa-gesa dan jangan biarkan dirinya mengganggu tindakannya.

Peraturan harus dilengkapi dengan diet makanan khas. Ini akan membantu menindas banyak gejala autisme. sebahagian daripadanya dikaitkan dengan pemakanan dan kehadiran zat-zat tertentu di dalam badan anak. Cara membina menu:

  1. Cuba buat anak minum air bersih lebih banyak.
  2. Isi menu dengan makanan protein dengan serat, mengurangkan jumlah karbohidrat.
  3. Kurangkan kehadiran gula dalam makanan.
  4. Berikan makanan susu, gandum, barli, dan ragi.
  5. Hilangkan makanan dengan bahan pengawet atau pewarna dari diet.

Mengikuti garis panduan mudah ini boleh membawa hasil yang baik. Oleh itu, anda harus memberi perhatian khusus kepada mereka..

Adakah sukar untuk dirawat

Dengan preskripsi yang betul dari doktor, merawat autisme pada kanak-kanak membawa kepada penghapusan gejala penyakit yang hampir lengkap. Oleh itu, perlu dilakukan setiap usaha untuk mencapai hasil yang diinginkan. Untuk melakukan ini, sudah cukup untuk mengikuti cadangan doktor dan mematuhi peraturan untuk membetulkan keadaan di rumah. Kesan positif tidak akan membuat anda menunggu.