Utama > Sklerosis

Sakit kepala Liquorodynamic - mengapa ia muncul dan bagaimana merawatnya

Sakit kepala Liquorodynamic adalah cephalalgia yang berlaku terhadap latar belakang perubahan tekanan intrakranial pada organ utama sistem saraf pusat. Gangguan seperti itu dapat memprovokasi perkembangan hipotensi dan hipertensi. Sekiranya berlaku pelanggaran dinamika dan penyerapan cecair serebrospinal, ketegangan saluran darah, membran otak, serta ujung saraf di rongga kranial berlaku, yang menyebabkan ketidakselesaan di kawasan kepala.

Bergantung pada tahap tekanan cecair serebrospinal, CSF cephalgia terdiri daripada tiga jenis berikut:

  1. Hipertensi. Ia berlaku apabila terdapat pelanggaran aliran keluar cairan serebrospinal dari ventrikel organ utama sistem saraf pusat, sementara terdapat peningkatan tekanan intrakranial yang ketara. Pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan di rongga kranial menimbulkan tekanannya, yang menjelaskan kejadian cephalalgia.
  2. Hipotensif. Sakit kepala jenis ini dicirikan oleh penurunan tekanan darah. Kekurangan cecair di ventrikel dan peredaran serebrum yang lemah menyumbang kepada penurunan jumlah kelembapan, sehingga memprovokasi ketegangan membran.
  3. Menyimpang. Sensasi menyakitkan berlaku dengan tekanan darah tinggi dan rendah. Punca patologi ini hanya dapat dikenal pasti oleh doktor..

Bergantung pada prosesnya, sakit kepala CSF terbahagi kepada dua jenis:

  • tajam;
  • kronik.

Terdapat tiga peringkat dalam perkembangan penyakit ini:

  1. Progresif. Tekanan intrakranial meningkat secara beransur-ansur.
  2. Pampasan. Ia berlaku dengan latar belakang penggunaan kaedah terapi. Dicirikan oleh normalisasi ICP.
  3. Subpampasan. Ini adalah tahap yang paling berbahaya di mana keadaan tidak stabil diperhatikan. Tekanan intrakranial meningkat sekecil mana pun pada perengsa.

Bergantung pada lokasi cecair serebrospinal di rongga organ utama sistem saraf pusat, sakit kepala terdiri daripada tiga jenis berikut:

  1. Intraventrikular. Cecair serebrospinal terkumpul di dalam ventrikel.
  2. Luaran, atau subarachnoid. Membawa kerosakan tisu di otak.
  3. Gabungan. Mempunyai penyetempatan yang berbeza.

Gejala

Cephalalgia Liquorodynamic bersifat monoton, kusam, pecah, meningkat, dengan tekanan berlebihan, pergerakan kepala, dan juga penerapan posisi tegak. Keadaan yang serupa disertai dengan muntah dan kehilangan kesedaran..

Gejala hipertensi

Kesakitan di bahagian kepala yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi adalah sengit. Sensasi yang tidak menyenangkan dilokalisasi seolah-olah berada di dalam kepala. Dalam kes ini, kadar perkembangan gangguan liquorodynamic penting: hidrosefalus akut selalu menyebabkan serangan sengit. Keadaan ini disertai oleh gejala berikut:

  • peningkatan kesakitan ketika bersin dan batuk;
  • pening;
  • pelanggaran irama jantung;
  • hilang selera makan.

Gejala hipotensi

Dalam kes ini, rasa sakit dilokalisasi di kawasan mahkota, sederhana, tetapi bertahan lebih lama. Kelegaan datang, sebagai peraturan, setelah mengambil posisi berbaring dengan kepala ke bawah. Kemungkinan berlaku:

  • kesakitan ketika batuk dan putaran kepala yang tajam;
  • sensasi berdenyut di arteri intrakranial.

Sebab-sebabnya

Abses otak, tumor, meningitis, pelbagai kecederaan boleh memprovokasi terjadinya gangguan tersebut.

Faktor untuk perkembangan sakit kepala CSF adalah kongenital atau diperolehi.

Patologi kongenital merangkumi perkara berikut:

  1. Kecacatan Arnold-Chiari, yang dicirikan oleh pemampatan bendalir medula oblongata.
  2. Sindrom Dandy-Walker adalah kerosakan sistem saraf, distrofi saluran keluar cecair serebrospinal. Penyakit ini menyebabkan pengembangan kista ventrikel, hidrosefalus, kekurangan otak kecil.
  3. Vasokonstriksi patologi otak.
  4. Anomali dalam perkembangan organ utama sistem saraf pusat, ketiadaan korpus callosum.
  5. Kerosakan genetik pada kromosom X.
  6. Hernia kranial.
  7. Kista di organ pusat sistem saraf.
  8. Trisomi kromosom.

Di antara patologi yang diperoleh, perkara berikut diperhatikan:

  1. Kekurangan oksigen pada janin yang menyebabkan pendarahan serebrum.
  2. Neoplasma dan tumor sista.
  3. Penyakit berjangkit, penembusan parasit ke dalam sistem saraf.
  4. Kecederaan, kerosakan otak.
  5. Trombosis vena.
  6. Papilloma di dalam kapal.

Diagnostik

Cephalalgia CSF bukan sahaja membawa ketidakselesaan yang ketara, tetapi juga boleh mengancam nyawa. Untuk mengenal pasti patologi, kaedah diagnostik berikut digunakan:

  • Imbasan CT;
  • Pengimejan resonans magnetik;
  • angiografi;
  • echoencephalography ultrasound;
  • tusukan lumbar.

Terapi

Rawatan sakit kepala liquorodynamic dipilih oleh doktor secara individu, dengan mengambil kira hasil diagnostik yang dijalankan berdasarkan pesakit luar.

Sehingga kini, tidak mungkin untuk menyembuhkan penyakit ini sepenuhnya, namun, setelah mengikuti beberapa saranan, mungkin untuk meredakan perjalanannya. Untuk mengekalkan jumlah cecair serebrospinal yang normal dan menstabilkan bekalan darah intrakranial, perlu tinggal di tempat tidur, minum banyak cecair, minum diuretik, misalnya, "Furosemide", tambahkan garam dalam jumlah yang cukup untuk makanan. Steroid kadang-kadang digunakan untuk mengurangkan pembengkakan di otak. Untuk menormalkan pengeluaran cecair serebrospinal, ubat penguat dan kompleks vitamin dapat diresepkan.

Campur tangan pembedahan dilakukan sekiranya perlu.

Biosfera

Osteopath Gurichev Arseny Alexandrovich

Sakit kepala dinamik CSF

Foto: Tommi Selander

Salah satu jenis sakit kepala yang paling biasa adalah sakit kepala CSF. Dalam artikel ini, kami tidak akan mempertimbangkan kesakitan CSF yang memerlukan rawatan pembedahan: operasi bedah saraf pintas dan penyahmampatan..

Tekanan intrakranial

Tekanan intrakranial bergantung pada berapa banyak darah yang datang ke kepala, berapa banyak darah yang keluar dari kepala, berapa banyak cairan serebrospinal (cairan serebrospinal) yang dihasilkan di otak, berapa banyak cairan serebrospinal yang dikeluarkan, dan berapa banyak otak saat ini tepu dengan cairan (dan darah di dalam saluran dan cairan serebrospinal).

Darah memasuki tengkorak melalui arteri (karotid dan vertebra), keluar melalui vena (terutamanya melalui jugular dalaman), cecair serebrospinal dihasilkan di ventrikel lateral otak, sebahagiannya diserap ke dalam sistem vena otak, dan sebahagiannya keluar dari saraf tunjang. Kedua-dua otak dan saraf tunjang juga dibasuh dari luar oleh cairan serebrospinal, sebahagian cairan serebrospinal keluar di sepanjang saraf dari otak dan saraf tunjang di kawasan dengan dura mater yang sedang berlangsung.

Minuman keras

CSF = cecair serebrospinal - cecair biologi yang melindungi otak dan saraf tunjang secara mekanikal, iaitu otak mengapung dalam cecair serebrospinal, dikelilingi olehnya di semua sisi; membawa nutrien dan bahan yang diperlukan ke sel saraf; membuang produk metabolik otak (sejenis kumbahan serebrum); menghilangkan, menghantar bahan aktif dari otak ke batang dan anggota badan melalui ruang di sekitar saraf yang meninggalkan otak; menyediakan homeostasis - ketekunan persekitaran untuk kandungan kation dan anion untuk tisu otak; adalah penyangga dalam sistem otak-darah, menjadi sebahagian daripada penghalang darah-otak.

Peningkatan aliran darah, atau pengeluaran cairan serebrospinal, pemendapan darah dan cairan serebrospinal di otak, penurunan aliran darah dan / atau cairan serebrospinal dari kepala - semua ini menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial. Dan sebaliknya berlaku - dengan proses sebaliknya.

Tekanan intrakranial meningkat

Rongga kranial mempunyai isipadu yang tetap, dan bendalir tidak dapat dimampatkan... Tahap hipertensi intrakranial yang melampau adalah hernia serebrum - memerah tisu otak ke dalam foramen dan retakan kranial semula jadi:

  • di bawah sabit dura mater,
  • di bawah dan di atas dura mater dari otak kecil,
  • ke dalam corong dura mater foramen besar tulang oksipital.

Keadaan ini sering mengancam nyawa dan memerlukan campur tangan bedah saraf. Oleh itu, kita tidak akan mempertimbangkan sakit kepala jenis ini dengan lebih terperinci..

Pertimbangkan peningkatan tekanan intrakranial yang kurang ketara dan tidak membawa maut. Ini menampakkan dirinya sebagai rasa berat di kepala, perasaan kenyang, tekanan, diperparah oleh batuk, tegang, bersin, buang air besar, sering disertai dengan penglihatan kabur, gejala neurologi lain.

Peningkatan tekanan intrakranial boleh disebabkan oleh banyak sebab: kekejangan vena, halangan untuk aliran keluar cecair serebrospinal pada tahap apa pun - dari ventrikel ke foramen jugular dengan alasan apa pun, penurunan mobiliti tulang tengkorak pada tahap jahitannya yang banyak, termasuk pemampatan synchondrosis sphenobasilar (sinostosis) - artikulasi artikulasi tulang sphenoid.

Ketegangan struktur tisu lembut leher, bukaan bahagian atas dada, mediastinum, penurunan mobiliti dada (tulang rusuk, sternum, bilah bahu atas sebab apa pun) dan diafragma, sebagai pam utama. Edema otak disebabkan oleh tindakan faktor traumatik kimia, misalnya, produk metabolik etil alkohol (alkohol dalam kuantiti yang banyak): asetaldehid dan aseton dalam keadaan hangover.

bendera merah

Harus diingat bahawa peningkatan tekanan intrakranial berlaku dengan tumor otak dan membrannya, serta dengan trauma kraniocerebral, oleh itu, memerlukan perundingan pakar neurologi, pakar oftalmologi (pemeriksaan fundus), dan mungkin pakar bedah saraf.

Tekanan intrakranial menurun

Keadaan penurunan tekanan intrakranial, atau hipotensi cecair serebrospinal, adalah keadaan penurunan pengeluaran cecair serebrospinal, atau kehilangan cairan serebrospinal. Ia kurang berbahaya daripada yang sebelumnya. Inti dari proses kesakitan adalah bahawa jumlah cecair di mana otak mengapung berkurang (cecair di ruang subdural - antara dura mater dan otak).

Sakit kepala seperti itu meningkat dalam posisi tegak, serta dari putaran tajam dan kepala yang miring, berjalan dengan pukulan dengan tumit, gegaran badan dan kepala, ia menurun secara mendatar, kadang-kadang batuk dengan kepala yang miring membawa kelegaan - darah dipam ke kepala dan tekanan intrakranial meningkat menjadi normal... Sakit kepala ini termasuk sakit kepala pasca tusukan - selepas anestesia tulang belakang. Dipercayai bahawa mekanisme kejadiannya adalah kehilangan cecair serebrospinal melalui lubang yang ditinggalkan oleh jarum di dura mater.

Rawatan untuk sakit kepala seperti itu

Apa yang harus difokuskan pada terapi untuk sakit kepala CSF? Penyelesaian kekejangan vena, penghapusan halangan untuk aliran keluar cecair serebrospinal dari ventrikel otak ke bukaan jugular, pelepasan tulang tengkorak pada tahap jahitan, terutamanya tulang oksipital, menghilangkan tekanan pada struktur tisu lembut leher, pintu masuk ke dada, mediastinum, tulang dada (tulang rusuk, tulang belakang, bahu, pelepasan diafragma toraks-perut.

Mengapa sering sakit kepala: sebab, sifat dan apa yang perlu dilakukan untuk rawatan

Mengapa kepala sering sakit, apakah penyebab tersembunyi gejala yang menyakitkan? Sekiranya anda sering melihat manifestasi yang tidak menyenangkan di mana bahagian belakang kepala sakit, menghancurkan pelipis, pening, maka badan perlu diperiksa. Isyarat ini dapat menunjukkan penyakit berbahaya..

Jenis sakit kepala

Sakit kepala mempunyai pelbagai asal usul dan manifestasi.

Sakit kepala vaskular

Kesakitan jenis ini disertai dengan kejutan menyakitkan yang berdenyut, dering di telinga, pening muncul, dan persepsi visual diputarbelitkan. Pada seseorang yang menderita patologi vaskular, rasa sakit meningkat dengan lenturan, dan kedudukan mendatar badan menyebabkan mual. Pesakit seperti itu sering bertanya mengapa ia menekan mata?

Liquorodynamic

Sakit kepala dalam kes ini disertai dengan loya, pening, gangguan penglihatan. Serangannya bersifat bergelombang - mereka semakin kuat, kemudian melemahkan. Sekiranya penyakit jenis ini mengatasi pesakit dengan tekanan darah rendah, maka orang itu kehilangan kemampuan untuk berdiri sendiri, dia memerlukan sokongan.

Sakit kepala neuralgik

Dalam keadaan ini, kepala sakit secara berbeza: sakitnya tiba-tiba, tajam. Pesakit melaporkan tekanan di telinga, pening, bengkak kulit dan juga gangguan kepekaannya. Kesakitan jenis ini sukar dirawat, dan penghilang rasa sakit tidak membawa kesan yang diinginkan. Serangan itu sering berpanjangan dan dapat berlangsung selama beberapa minggu, meletihkan orang itu. Dalam kes ini, pesakit sering mengadu bahawa bahagian belakang kepala menjadi kebas..

Kesakitan ketegangan otot

Penderitaan jenis kesakitan ini menunjukkan tekanan yang kuat pada dahi dan pelipis, sakit di bahagian belakang kepala, dan penampilan kulit gatal. Gejala disebabkan oleh faktor luaran: peningkatan tahap kebisingan, bau yang kuat, ketegangan mata. Pesakit memperhatikan bahawa ketika anda gugup, sakitnya lebih banyak, dan rawatannya ditangguhkan untuk jangka masa yang lama.

Sakit kepala primer dan sekunder

Utama

Jenis sakit kepala utama diprovokasi oleh faktor luaran dan tidak ada kaitan dengan kesihatan dalaman seseorang. Di antara keadaan yang menjengkelkan dari luar, berikut dibezakan:
Tegangan berlebihan disebabkan oleh ketidakselesaan: tekanan fizikal atau psikologi yang berpanjangan dan tidak biasa, suhu udara yang terlalu tinggi atau rendah, tahap kebisingan tinggi atau muzik yang kuat, asap di dalam bilik, dan sebagainya. Menghabiskan masa di luar dapat membantu menghentikan tinnitus dan berdenyut-denyut.

Penggunaan produk yang mengandungi kafein secara berlebihan. Contohnya, kopi, coklat. Faktor risiko juga merangkumi kekurangan air dalam badan. Akibatnya, pesakit mempunyai suara di telinga dan sakit kepala. Penting di sini untuk menormalkan rejim minum dan melepaskan provokator makanan..

Sekiranya kepala sering sakit apabila terdapat rangsangan luaran, maka kita boleh bercakap mengenai migrain. Sensasi menyakitkan yang disebabkan oleh migrain menampakkan diri dengan cara yang berbeza: pesakit mengadu sakit yang membosankan dan sakit di seluruh kepala atau mendakwa bahawa separuh dari sakit kepala dan mahkota sakit. Rasa sakitnya boleh bervariasi, dari ringan hingga sangat teruk, dengan mual dan muntah, dan sukar untuk diubati. Penyokong serangan adalah tekanan, kebisingan, panas musim panas, pencemaran udara, dan sebagainya. Memulihkan kesihatan memerlukan kesunyian, kedamaian.

Faktor luaran yang menimbulkan sakit kepala termasuk:

  • ketegangan mata semasa bekerja di komputer,
  • tinggal berpanjangan dalam satu kedudukan,
  • pelanggaran tidur dan terjaga.

Contohnya, ketika bertanya kepada pesakit mengapa bahagian atas kepala sakit, mungkin berguna untuk memeriksa ukuran penutup kepala. Kadang-kadang memerah topi dan topi boleh menimbulkan gejala yang tidak menyenangkan. Hanya hulurkan topi anda. Terdapat banyak cara yang berbeza:

Topi regangan pada bongkah kayu

Meregangkan penutup Kubanka pada mesin khas dengan pemanasan

Menengah

Kesakitan sekunder berlaku kerana penyakit dalaman badan dan memerlukan perundingan segera dengan ahli terapi. Mengabaikan gejala penuh dengan komplikasi, akibat yang tidak dapat dipulihkan. Pakar menyebut sebab-sebab utama kesakitan seperti ini:

Trauma.

Sekiranya anda pernah mengalami sakit kepala pada masa lalu, maka ini adalah alasan serius untuk melakukan pemeriksaan. Imbasan badan akan membantu memahami mengapa mata atau kepala sakit, doktor akan memberi rawatan yang betul kepada pesakit atau menghantar pemeriksaan tambahan sekiranya data tidak mencukupi untuk membuat keputusan yang tepat.

Penyakit saluran tulang belakang.

Kelengkungan dan subluksasi tulang belakang menyebabkan mampatan saluran darah dan serat saraf, yang menyebabkan sakit kepala paroxysmal.

Patologi otak vaskular.

Aliran darah serebrum yang terganggu adalah jawapan kepada persoalan mengapa kepala sakit dan telinga tersumbat. Pada masa yang sama, pesakit mengadu kebas kaki, tekanan darah yang tidak stabil.

Neoplasma.

Jisim yang semakin meningkat memberi tekanan pada kapal berdekatan, yang menyebabkan kesakitan. Sebab ini mungkin merupakan jawapan kepada persoalan mengapa kepala kepala sakit..

Jangkitan otak

Mereka juga menyebabkan kesakitan yang tidak reda dengan ubat sakit. Penyakit berjangkit yang biasa boleh menyebabkan sakit kepala: selesema dengan hidung berair dan tekak yang bengkak, selesema lebih teruk.

Akibatnya, dapat dilihat bahawa penyebab sensasi yang tidak menyenangkan dapat sangat beragam - kepalanya sakit di bawah keadaan luaran yang menjengkelkan, patologi dalaman, gaya hidup yang tidak sihat. Di samping itu, keturunan boleh menjadi asasnya. Migrain terutama diwarisi dari ibu ke anak perempuan atau dari nenek hingga cucu.

Apa yang sebenarnya berlaku

Sekiranya anda ingin memahami mengapa sakit kepala sangat pelbagai: mereka berada di sebelah kanan, kemudian di sebelah kiri, atau mengapa bahagian belakang kepala sakit, anda perlu menyelidiki fisiologi. Telah diketahui bahawa tidak ada reseptor yang merasakan kesakitan pada tisu otak. Formasi sensitif ini terdapat dalam pinjaman dan meninges. Selalunya menyebabkan rasa tidak selesa
vasospasme dengan perubahan tekanan darah atau tekanan luaran pada saluran, misalnya, dengan neoplasma.

Sebab-sebab yang berkaitan dengan perubahan tekanan pada saluran darah termasuk hipertensi, trauma kraniocerebral, neoplasma, jangkitan meninges, sinusitis, dan bahkan perubahan tekanan atmosfera. Kehadiran patologi seperti itu membawa kepada pelbagai penyakit dan lebih mudah untuk memahami mengapa sakit kepala atau bahagian belakang kepala sakit.

Salah satu sebab mengapa kepala sering sakit adalah patologi saraf dan saluran darah itu sendiri. Di antara yang dikaji, terdapat lesi pusat sakit akibat trauma atau strok, osteochondrosis, pelbagai neuralgias.

Faktor luaran dan dalaman berfungsi sebagai asas untuk kesakitan. Manifestasi kesakitan yang berbeza menunjukkan masalah kesihatan yang berbeza.

Sakit di pelipis

Sekiranya anda ingin memahami mengapa, misalnya, kepala kiri kepala orang dewasa sakit, perlu menganalisis apa yang telah berubah berbanding dengan keadaan normal - tekanan darah telah berubah, jangkitan dan mabuk umum muncul. Kesakitan semacam ini membantu membuat diagnosis pada peringkat awal, jadi anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor.

Di bahagian belakang kepala

Sekiranya kepala sakit di bahagian belakang kepala, anda perlu memeriksa kehadiran penyakit seperti osteochondrosis serviks, peningkatan nada otot tulang belakang serviks, bahkan mungkin akibat hipotermia dalam draf

Di bahagian depan kepala

Mengapa kepala sakit di dahi? Jawapan untuk soalan ini mungkin terletak pada peningkatan tekanan intrakranial, keradangan sinus paranasal, terjebaknya saraf oksiput. Kesakitan jenis ini boleh menjadi akibat penyakit serius: meningitis, radang paru-paru.

Di kawasan soket mata

Pesakit sering mengadu bahawa mereka "menekan mata". Kawasan mata berubah menjadi brazier kecil dengan arang untuk mata. Gejala ini dapat dinyatakan dalam penyakit mata, migrain, disfungsi autonomi. Untuk mengelakkan masalah penglihatan di masa depan, anda memerlukan perundingan doktor dan pemeriksaan menyeluruh.

Tetapi selalunya ini adalah ketegangan mata yang biasa disebabkan oleh kerja yang berpanjangan dan berat. Anda boleh membaca banyak teks kecil, bekerja dalam cahaya rendah, menonton TV, bekerja di monitor dengan gambar dan teks. Atau ketatkan penglihatan anda dengan rabun dan hiperopia.

Untuk menghilangkan rasa sakit di kawasan mata akan membantu:

  • mandi kontras di wajah
  • senaman untuk melegakan ketegangan otot mata - "tapak tangan" dan "solarisasi".

Sakit kepala boleh menjadi teruk. Dalam kes ini, terdapat sakit di telinga, mata, leher. Sekiranya, walaupun ada ubat yang diambil, rasa sakit bertambah, maka diperlukan rawatan perubatan segera.

Sakit kepala yang berpanjangan boleh menjadi gejala patologi serius: meningitis, tuberkulosis, dan juga sifilis. Dan saya ulangi sekali lagi, jika kepala sering sakit dan masa sensasi yang tidak menyenangkan agak lama, maka pemeriksaan harus dilakukan.

Kesakitan tajam di kepala muncul dengan vasospasme, sementara bahagian kanan atau kiri bimbang. Kesakitan yang terang dan tajam menjerit mengenai aneurisma pecah, pendarahan intrakranial. Panggil ambulans dengan segera!

Penyelidikan perubatan untuk sakit kepala

Sekiranya pesakit bertanya mengenai mengapa kedua-dua mata dan kepala sakit, atau mengapa kepala sakit di belakang telinga, maka doktor melakukan pemeriksaan berikut:

  • Penyelidikan makmal. Membantu mengenal pasti jangkitan dan keradangan, menentukan tahap kolesterol.
  • Diagnostik ultrabunyi. Membolehkan anda memahami mengapa kepala sakit di sebelah kanan, di sebelah kiri dan mengapa hanya separuh kepala sakit. Ultrasound mendedahkan patologi vaskular, aliran darah berubah, adanya aneurisma, dan sejenisnya.
  • Elektroencephalogram. Kaedah penyelidikan ini membolehkan anda melihat luka otak pada masa, serta hematoma dan tanda-tanda neoplasma. EEG akan membantu memahami mengapa bahagian parietal kepala sakit, dan mengapa ia menekan mata.
  • X-ray memungkinkan untuk melihat akibat kecederaan, sinusitis pada waktunya.
  • Imbasan CT. Kaedah ini membolehkan anda mengenali patologi struktur otak, saluran darah, untuk menentukan kehadiran neoplasma, trombosis, sista.
  • Pencitraan resonans magnetik menyedari gangguan kronik dalam bekalan darah ke otak, mendiagnosis tumor, membolehkan anda melihat akibat strok.

Pencegahan

Di antara langkah pencegahan yang memberi kesan positif kepada kesihatan dan mencegah berlakunya gejala yang tidak menyenangkan, terdapat seperti:

  • tidur penuh di bilik sejuk yang berventilasi baik, yang durasinya sekurang-kurangnya 8 jam
  • diet biasa yang menghilangkan kafein berlebihan dan mengandungi jumlah sayur-sayuran dan herba segar yang mencukupi
  • pematuhan dengan peraturan minum! Air bersih yang tidak memerlukan proses tambahan oleh badan sangat penting untuk "membersihkan" badan anda dan menyampaikan nutrien dan unsur mikro kepada penerima
  • jalan-jalan lama
  • kekurangan situasi tekanan akut
  • rehat yang mencukupi selepas latihan fizikal, tekanan emosi

Semua ini mesti dilakukan sebelum anda berhadapan dengan semua maklumat di atas. Maka anda akan sihat selalu dan tanpa pil.!

Sakit kepala CSF

Sakit kepala CSF

Ini adalah jenis sakit kepala yang berkaitan dengan gangguan dinamik CSF atau peredaran cecair serebrospinal. Bezakan antara jenis sakit kepala dinamik CSF hipertensi, hipotensi dan distal.

Cecair serebrospinal adalah media untuk proses metabolik di otak dan pada masa yang sama berfungsi sebagai "mekanisme sejagat" di mana kedudukan otak yang stabil di dalam tengkorak dibuat.

Pelbagai fenomena patologi mengganggu keseimbangan dinamik rembesan dan penyerapan cecair, serta pergerakan cecair serebrospinal, segera menyebabkan hipertensi atau hipotensi intrakranial, disertai dengan sakit kepala yang teruk.

Ciri sakit kepala liquorodynamic adalah pergantungannya pada kedudukan kepala dan badan: pergerakan badan, kepala menyebabkan sakit kepala. Dengan hipertensi intrakranial, rasa sakit tidak dapat ditanggung, pecah, diperburuk oleh tekanan, batuk.

Perlu diingatkan bahawa dengan hipotensi intrakranial, peranan "universal pillow" hilang, membran otak diregangkan, yang juga akan menyebabkan sakit kepala.

Kesakitan berdenyut dengan hipotensi intrakranial diperburuk oleh pergerakan, berdiri, memusingkan kepala. Untuk gangguan liquorodynamic progresif pasca trauma, rawatan pembedahan adalah disyorkan. Dalam bentuk pampasan - terapi penyahhidratan.

Rawatan bukan pencegahan dan pencegahan sakit kepala CSF

Dalam bentuk kompensasi, pernafasan dengan bekalan tenaga manual dapat disarankan. Nafas akan mengurangkan sakit kepala, meningkatkan pemakanan otak, merehatkan otot seluruh badan dengan ketara.

Visualisasi dengan penegasan juga ditunjukkan: pembentukan "kod" orang yang sihat akan memperbaiki keadaan umum, memberi dorongan kepada kehidupan.

Urut sendiri kepala dengan akupresur BAP adalah wajar dilakukan dengan sehalus mungkin tanpa memindahkan kulit, menangkap kawasan di bawah leher.

Sakit kepala akan dikurangkan dengan kaedah penyederhanaan sakit kepala yang disederhanakan oleh penulis dan satu set latihan pernafasan khas.

Biasa berjalan-jalan di udara segar, mandi air panas bukan sahaja dapat mengurangkan sakit kepala, tetapi juga dapat meningkatkan kesihatan secara keseluruhan..

Teks ini adalah pecahan pengantar.

KETUA: JENIS PATOGENETIK DAN PENDEKATAN KEPADA FARMAKOTHERAPI PATOGENETIK

* Faktor kesan untuk tahun 2018 mengikut RSCI

Jurnal ini termasuk dalam Senarai penerbitan ilmiah yang dikaji oleh rakan sebaya dari Suruhanjaya Pengakuan Tinggi.

Baca dalam terbitan baru

Sudah menjadi kebiasaan untuk memanggil sakit kepala sebagai sensasi yang menyakitkan atau tidak menyenangkan yang berlaku ke atas dari alis ke kawasan serviks-oksipital. Kesakitan di kawasan muka dikelaskan sebagai sekumpulan sakit muka (prosopalgia). Sakit kepala berlaku apabila reseptor kesakitan teriritasi pada kulit, tisu subkutan, topi keledar tendon dan pembuluh darah dari bahagian lembut kepala, periosteum tengkorak, membran otak (terutamanya di kawasan yang berdekatan dengan saluran meningeal), arteri intrakranial, urat dan sinus vena. Saraf kranial yang mengandungi serat deria juga sensitif terhadap kesakitan. Faktor utama yang menyebabkan kerengsaan reseptor struktur ini adalah regangan atau mampatan. Tulang tengkorak, bahan otak, ependyma dan plexus choroid ventrikel otak kekurangan penerimaan kesakitan.

1. Jenis sakit kepala vaskular

Sakit kepala jenis vaskular dikaitkan dengan pelbagai jenis dystonia kraniocerebral arteriovenous. Varian dystonia serantau ini sangat tidak berkaitan dengan petunjuk utama hemodinamik sistemik..
Varian arteriodilatory (arteriohypotonic) jenis sakit kepala vaskular dikaitkan dengan penurunan nada arteri kraniocerebral. Ini membawa kepada peregangan jumlah nadi darah yang berlebihan. Oleh itu, apa yang disebut sebagai sakit kepala berdenyut bukanlah tanda sakit vaskular pada umumnya, tetapi hanya varian arteriodilatori. Peregangan nadi yang berlebihan pada dinding arteri hipotonik juga boleh berlaku pada tahap tekanan arteri sistemik yang normal, tetapi lebih kerap ketika naik. Sekiranya arteri integumen lembut kepala (contohnya arteri temporal, dangkal) terdedah kepada peregangan nadi yang berlebihan, maka pemampatan batang adduktornya di kawasan tempomandibular dengan jari dapat mengurangkan rasa sakit berdenyut.
Dalam beberapa kes, kehilangan autoregulasi meluas ke arteriovenous shunt, yang tidak berkembang dengan cukup, dan kemudian darah arteri, melewati tempat tidur kapilari, memasuki urat. Tekanan intravaskular, tidak biasa untuk urat, menambah kesakitan berdenyut arteri dan komponen vena yang tidak khas dari sakit vena itu sendiri.
Tahap hipotensi arteri yang melampau - dilatasi arteri paretic (kehilangan autoregulasi arteri) - disertai oleh gangguan kebolehtelapan dan impregnasi plasma pada dinding arteri, edema perivaskular. Dalam keadaan ini, amplitud denyutan berkurang dan sakit kepala mungkin kehilangan watak berdenyut. Kesakitan berdenyut digantikan oleh rasa sakit yang membosankan, memperoleh watak yang pecah atau pecah. Zat alogenik vasoneuroa aktif dalam genesis kesakitan tersebut, yang, apabila kebolehtelapan terganggu, bersama dengan plasma menembusi ke dinding vaskular dan tisu perivaskular..
Varian arteriospatik dari sakit kepala jenis vaskular berlaku apabila arteri kraniocerebral "kekejangan". Dari sudut pandang praktikal, "kekejangan" arteri dapat difahami sebagai arti peningkatan nada arteri, yang melibatkan diskirkulasi iskemia dan hipoksia iskemia. Pada masa yang sama, sakit kepala boleh pecah dan kusam, dianggap sebagai tekanan perasaan, disertai dengan pening kepala, mual, pening tidak sistemik, kegelapan di mata, "lalat hitam" di depan mata.
Varian vena jenis sakit kepala vaskular (jika tidak - sakit kepala kekurangan vena) disebabkan oleh pengisian darah yang berlebihan pada saluran vena (urat dan sinus vena) dan penyumbatan aliran keluar vena. Pesakit mengalami rasa berat di kepala dan rasa tidak senang. Dalam beberapa kes, sensasi ini terbatas pada kawasan oksipital, di mana pertemuan saluran vena intrakranial diproyeksikan. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh banyak anastomosis vena intrakranial, sensasi ini biasanya digeneralisasikan di seluruh kepala. Aliran keluar vena dilakukan dengan lebih cekap dalam kedudukan tegak apabila arah graviti (jisim darah di dalam saluran) bertepatan dengan arah saluran aliran keluar vena (vena jugularis). Oleh itu, sakit kepala kekurangan vena berlaku atau meningkat pada kedudukan terlentang, bekerja dengan kepala diturunkan, tegang atau batuk. Salah satu gejala ciri sakit kepala vena adalah sakit kepala pagi ("kepala berat sebaik mata dibuka pada waktu pagi"). Kekurangan nada vena dan aliran keluar vena disahkan oleh pengembangan urat fundus, sianosis selaput lendir hidung dan orofaring, muka yang pucat, khususnya kelopak mata (terutama yang bawah).
Sifat angiodystonia kraniocerebral dapat dinyatakan dengan menggunakan rheoencephalography (REG), indikator yang mencerminkan keadaan nada arteri dan urat, serta aliran keluar vena. Agar tidak keliru dalam menilai indikator ini dan peranan perubahan nada tertentu dalam genesis sakit kepala, perlu membuat sekurang-kurangnya dua catatan REG - semasa sakit kepala dan selama tempoh kesejahteraan. Harus diingat bahawa peningkatan nada arteri kraniocerebral boleh bersifat kompensasi dan tidak perlu diperbetulkan dengan antispasmodik. Untuk menjelaskan keadaan nada dan menentukan kereaktifan arteri kraniocerebral, REG direkodkan dengan ujian farmakologi (1 / 4-1 / 2 tablet nitrogliserin di bawah lidah). Untuk menjelaskan tahap kekurangan vena, REG direkodkan dalam kedudukan badan yang berbeza: duduk, berbaring (dengan dan tanpa bantal), dengan kepala diturunkan di bawah mendatar.
Maklumat tidak langsung mengenai keadaan kapal intrakranial dapat diperoleh dengan memeriksa arteri dan urat fundus.
Jenis sakit kepala vaskular diperhatikan dengan migrain, bentuk kraniocerebral regional dystonia vaskular vegetatif, dengan hipertensi arteri pelbagai asal, termasuk terhadap latar belakang aterosklerosis serebral, dengan vaskulitis sistemik.
Dengan varian arteriohypotonic jenis sakit kepala vaskular, serangan migrain, ergotamine, dihydroergotamine, sumatriptan, dan untuk dystonia vaskular vegetatif - persiapan xanthine: euphyllin, pentoxifylline, xanthinol nicotinate. Dalam varian arteriospastik - ubat-ubatan yang mempunyai kesan antispasmodik: perencat fosfodiesterase (papaverine, no-shpa), pengaktif adenylate cyclase (vinpocetine dan ubat lain dari vinca yang lebih rendah), penyekat a-adrenergik (pyrroxan, dihydroergotoxin, antagonis, antagonis, antigen... Untuk sakit kepala kekurangan vena, ubat siri xanthine paling berkesan. Keberkesanan rawatan patogenetik sakit kepala vaskular meningkat dengan farmakoterapi mencukupi penyakit yang mendasari.
Dalam kes di mana sakit kepala vaskular disebabkan oleh gabungan varian dystonia kraniocerebral arteriovenous, mereka cuba mengasingkan pautan utama dalam patogenesis dan menetapkan terapi yang mencukupi dengan agen vasoaktif yang sesuai.

2. Sakit kepala ketegangan otot

Ia berlaku dengan ketegangan atau mampatan otot-otot dari bahagian lembut kepala. Pesakit mengalami perasaan ditarik bersama oleh pembalut, gelung. Rasa sakit boleh berlaku (dahi, mahkota, kawasan serviks-oksipital), tetapi biasanya cepat menyamar, kerana ketegangan satu otot melalui tendon anoneurosis topi keledar disebarkan ke otot lain. Sakit kepala ketegangan otot boleh berlaku dengan dua cara. Pertama, di bawah tindakan faktor-faktor pusat atau sistemik yang mempermudah dan meningkatkan penularan dalam sinaps neuromuskular, misalnya, tekanan semasa neurosis ("helmet neurasthenic"), atau bertindak dengan cara yang serupa, dan pergeseran hormon-humoral (misalnya, dengan tirotoksikosis), dan juga semasa semua kes kekurangan psikofisiologi (psychoemotional atau psychophysical) dengan penyakit somatik, terutamanya dengan kursus progresif (hipertensi) atau dengan penyesuaian semula yang tidak lengkap selepas penyakit toksik somatik atau berjangkit, serta selepas trauma kepala.
Mekanisme lain boleh didefinisikan sebagai refleks segmental, ketika ketegangan otot dari bahagian lembut kepala berlaku sebagai tindak balas terhadap impuls menyakitkan patologi semasa proses tempatan (penyakit mata, telinga, rongga hidung aksesori, osteochondrosis serviks). Menurut pandangan tradisional, sakit kepala ketegangan otot menunjukkan peningkatan potensi aktiviti elektrik otot-otot integumen lembut kepala pada elektromioogram. Isu yang boleh diperdebatkan mengenai ketegangan sakit kepala tanpa ketegangan otot kepala akan dipertimbangkan ketika membincangkan jenis sakit kepala psikoaktif.
Kesakitan ketegangan otot mungkin disertai dengan perasaan ringan, pening bukan sistemik; tidak menyenangkan bagi pesakit untuk menyisir rambut, memakai penutup kepala. Kegigihan yang berterusan menyebabkan pesakit mudah tersinggung, mereka tidak bertolak ansur dengan bunyi yang kuat, cahaya terang, daya ingatan dan penurunan daya kerja.
Rawatan patogenetik terhadap sakit pusat termasuk ubat penenang dan antidepresan. Dalam genesis kesakitan refleks segmental, kaedah pengaruh tempatan dapat memainkan peranan penting: sekatan lidokain, fisioterapi, akupunktur; dan dalam kes penyakit mata, rongga paranasal, telinga - rawatan proses patologi yang menyebabkan impuls menyakitkan yang berlebihan, dengan pakar yang sesuai: pakar oftalmologi, ahli otorhinolaryngolog.

3. Jenis sakit kepala likorodinamik

Cecair serebrospinal (CSF) dihasilkan oleh plexus choroid dari ventrikel otak, beredar di sistem ruang ventrikel, tangki dan subarachnoid, diserap oleh vili granulasi pachyon dan diarahkan lebih jauh di sepanjang laluan aliran keluar ke sistem vena. Keteguhan tekanan cecair serebrospinal intraventrikular, cisternal dan subarachnoid dipastikan oleh kesesuaian pengeluaran dan aliran keluar CSF. CSF melakukan kedua fungsi medium cecair untuk proses metabolik otak, dan fungsi mekanik "cecair serebrospinal", menstabilkan kedudukan otak dalam had ruang intrakranial yang kaku, dibatasi oleh tulang tengkorak dan dipisahkan oleh bulan sabit dura mater. Sebarang proses patologi yang melanggar keseimbangan rembesan dan aliran keluar dinamik yang dijelaskan, serta peredaran CSF, membawa kepada hipertensi intrakranial atau hipotensi intrakranial.
Dengan peningkatan tekanan intrakranial, sakit kepala meledak, pesakit mengalami tekanan perasaan "dari dalam ke luar", "dari kedalaman otak." Kesakitan ini bertambah dengan tekanan, batuk, bersin dan bergantung pada kedudukan badan dan kepala. Sebarang kedudukan yang menghalang peredaran CSF meningkatkan sakit kepala. Kadar peningkatan gangguan liquorodynamic juga penting. Dengan peningkatan tekanan intrakranial yang perlahan, perubahan adaptif dan kompensasi dalam peredaran CSF adalah mungkin. Hidrosefalus akut selalu menyebabkan sakit kepala yang teruk. Pelanggaran peredaran CSF dengan peningkatan tekanan intrakranial menyebabkan "proses volumetrik" yang membatasi ruang intrakranial, seperti tumor, kista parasit dan araknoid, abses otak, edema serebrum akibat trauma, keradangan atau kemalangan serebrovaskular.
Proses intrakranial volumetrik (tumor, abses, sista) sering disertai dengan kemunculan gejala neurologi fokus, sindrom meningeal, muntah, gangguan kesedaran. Oleh kerana proses ini dapat menyebabkan keadaan pemampatan dan / atau kehelan otak tidak sesuai dengan kehidupan, maka perlu menggunakan kaedah neuroimaging - komputasi tomografi (CT) dan pencitraan resonans magnetik (MRI). Tanda-tanda tidak langsung tekanan intrakranial yang terganggu dan peredaran CSF dapat diperoleh dengan scintigraphy radioisotop.
Peningkatan tekanan intrakranial ditunjukkan oleh kesesakan vena di fundus dan edema kepala saraf optik. Dislokasi struktur tengah dibuktikan dengan anjakan M-echo tengah. Gabungan gejala ini membolehkan kita membuat diagnosis yang betul dan tidak terlambat dengan perundingan pesakit dengan pakar bedah saraf untuk menentukan petunjuk dan urgensi campur tangan neurosurgi. Harus diingat bahawa jika terdapat kecurigaan dan bahkan lebih banyak lagi adanya data objektif mengenai perpindahan struktur median, tidak selamat melakukan tusukan lumbar.
Farmakoterapi hipertensi intrakranial merangkumi agen penyahhidratan: diuretik osmotik - urea, manitol, sorbitol, gliserol (sekiranya berlaku osmolariti normal); diuretik dengan mekanisme tindakan yang berbeza - furosemide, asid ethacrynic, hydrochlorothiaziide, chlorthalidol, clopamide, diuretik hemat kalium - triamterene, amiloride, spironolokton.
Penurunan tekanan intrakranial berlaku akibat penurunan pengeluaran CSF oleh plexus koroid ventrikel dan disertai dengan intensiti rendah yang membosankan, tetapi sakit kepala yang berpanjangan.
Disfungsi plexus choroid berlaku selepas kecederaan otak traumatik atau proses keradangan. Fungsi CSF sebagai "cecair serebrospinal" hilang. Akibatnya, ketika kepala digerakkan atau digoncang (misalnya, ketika berjalan), struktur intrakranial sensitif rasa sakit - saluran, membran, saraf - diregangkan, rasa sakit timbul, yang meningkat dalam kedudukan tegak. Kerana sakit kepala jenis ini berlaku selepas pengambilan CSF dengan tusukan lumbal, kadang-kadang disebut sebagai sakit kepala "drainage". Kadang-kadang tapak tusukan membran selepas tusukan lumbal "tidak menutup" dan untuk beberapa waktu CSF mengalir melalui lubang ini, menyebabkan penurunan tekanan. Sakit kepala saliran sangat sengit setelah kajian kontras pneumoencephalographic dengan pengekstrakan sejumlah besar CSF dan penggantiannya dengan udara. Pada masa ini, kerana toleransi yang lemah, tetapi terutama disebabkan oleh pengenalan CT dan MRI ke dalam praktik diagnostik, kaedah ini tidak digunakan..
Penurunan pengeluaran CSF juga dapat terjadi pada orang dengan penurunan tekanan darah sistemik yang berkepanjangan, misalnya, pada pasien dengan jenis hipotonik dystonia vaskular vegetatif. Sekiranya penurunan tekanan arteri sistemik digabungkan dengan hipotensi arteri serebrum, maka dengan tekanan intrakranial yang berkurang, amplitud denyutan arteri intrakranial dapat meningkat. Kemudian sakit kepala menjadi berdenyut. Tekanan CSF yang menurun disahkan oleh tusukan lumbal, keabnormalan intrakranial dan serebrum lain dipastikan oleh CT dan MRI.
Tidak ada ubat yang dapat meningkatkan pengeluaran CSF oleh koroid plexus ventrikel. Oleh itu, pendekatan tidak langsung boleh dicadangkan untuk rawatan. Oleh kerana kandungan intrakranial biasanya adalah jumlah CSF, pengisian darah otak dan intrakranial (terutama pada urat), dengan hipotensi intrakranial, rehat tidur dianjurkan, yang meningkatkan aliran darah, serta minum banyak air dengan kandungan garam yang lebih tinggi daripada biasa dalam makanan, yang menyebabkan peningkatan relatif mengandungi cecair jisim koloid otak. Untuk normalisasi pengeluaran minuman keras, agen penguat dan terapi vitamin ditetapkan.

4. Sakit kepala neuralgik

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, jenis kesakitan ini dibezakan menjadi sakit muka (prosopalgia). Mereka dibezakan oleh paroxysmal paroxysmal, dan paroxysms pendek biasanya saling mengikuti, sering menyebabkan pesakit menderita neuralgia selama berjam-jam atau hari. Sakit, biasanya menusuk, menembak, yang menyerang pesakit "seperti kilat" atau "arus elektrik". Ciri pembezaan kedua adalah adanya zon pencetus atau pencetus, kerengsaan yang menimbulkan serangan. Ciri ciri ketiga adalah kesakitan yang memancar ke kawasan yang berdekatan atau yang jauh. Adalah dipercayai bahawa dalam kebanyakan kes penyebab kesakitan wajah adalah fokus aktiviti patologi pada struktur pusat nociception yang berkaitan dengan sistem saraf trigeminal dan unjuran pusatnya [serupa dengan bagaimana kejadian kejang epilepsi dijelaskan dengan adanya fokus (penjana) aktiviti patologi dalam sistem yang mengatur tahap terjaga dan kesedaran, atau sistem aktiviti motor]. Dengan neuralgia yang berasal dari pusat, rawatan dengan ubat-ubatan antiepileptik, misalnya, karbamazepin, paling berkesan.
Dalam beberapa kes, neuralgia berlaku apabila saraf deria dimampatkan oleh mekanisme sindrom terowong. Mekanisme inilah yang sering terjadi pada neuralgia oksipital, yang tidak termasuk dalam kumpulan prosopalgia, tetapi adalah neuralgia kranial..
Dalam kes ini, selain ubat antiepileptik, mereka juga menggunakan kesan tempatan: sekatan lidokain, fisioterapi, akupunktur.

5. Sakit kepala halusinasi, atau psychhalgia

Pendekatan tradisional untuk penafsiran halusinasi visual atau pendengaran memerlukan menganggapnya sebagai tanda objektif penyakit mental, walaupun tidak ada substrat morfologi dalam bentuk kerosakan pada struktur penganalisis visual atau pendengaran. Adalah dipercayai bahawa asal-usul halusinasi dikaitkan dengan ketidakseimbangan neurotransmitter, yang menyebabkan munculnya fokus eksitasi patologi dalam sistem satu atau satu lagi penganalisis. Mekanisme serupa menjelaskan sakit kepala halusinasi yang berlaku semasa pembentukan fokus pengujaan patologi (penjana) dalam sistem nociception pusat..
Oleh kerana fokus ini terbentuk dalam sistem struktur persepsi psiko-emosi pusat terhadap kesakitan, definisi "psiko-emosi" diterapkan pada jenis ini. Adalah sangat penting untuk menekankan perbezaan antara definisi "psikogenik" (iaitu, yang disebabkan oleh tekanan psikologi) sakit kepala dan nama "psikogenik". Psikogenik, yang disebabkan oleh tekanan, boleh menjadi vaskular, sakit kepala ketegangan otot, dan neuralgik. Dan, sebenarnya, psychhalgia boleh menjadi psikogenik ketika muncul atau meningkat setelah tekanan emosi. Banyak penulis mengaitkan psikalgia dengan kemurungan laten (bertopeng, larva). Ramai pesakit dengan kemurungan laten mengadu sakit di bahagian jantung, perut, usus, dan lain-lain, sementara yang lain, kemurungan laten menampakkan dirinya sebagai sakit kepala. Unjuran psychhalgia ini ke bahagian kepala menimbulkan nama lain - "pening kepala".
Ciri penting psychhalgia adalah ketiadaan ciri-ciri fizikal tertentu dalam perihalan sakit kepala oleh pesakit..
Daripada definisi tertentu (misalnya, memerah, berdenyut, berdenyut), pesakit, ketika menggambarkan kesakitan, memilih ciri-ciri kiasan yang tidak jelas. Sebagai peraturan, ketika memeriksa dengan bantuan kaedah instrumental, tidak ada patologi yang dijumpai pada pesakit seperti itu.
Antidepresan, penenang, atau antipsikotik digunakan untuk merawat psiklgia. Sekiranya doktor mendiagnosis psikalgia halusinasi semasa pemerhatian dinamik pesakit dan setelah melakukan kaedah penyelidikan instrumental, maka disarankan untuk menghantar pesakit seperti itu ke psikiatri untuk pemerhatian, kerana selalunya penyakit yang mendasari adalah kemurungan laten..

6. Sakit kepala genesis campuran

Sebelum ini, pelbagai jenis sakit kepala patogenetik diberikan dalam bentuk "tulen". Walau bagaimanapun, kita sering menghadapi sakit kepala genesis campuran. Walaupun dengan migrain, kombinasi pelbagai jenis patogenetik dapat diperhatikan: sakit kepala arteriohypotonic, venodystonic dan ketegangan otot. Lebih kerap lagi, kombinasi mekanisme sakit kepala yang berlainan diperhatikan pada penyakit serebral yang teruk: strok, kecederaan otak traumatik yang teruk, meningoencephalitis. Sudah tentu, dalam kes-kes ini, sakit kepala, walaupun memerlukan pembetulan farmakologi, merosot ke latar belakang sebelum gangguan yang mengancam nyawa pesakit. Dalam situasi seperti ini, kombinasi rawatan patogenetik simptomatik dan nosologi yang betul sangat penting..
Menyimpulkan hasil klasifikasi patogenetik sakit kepala, kami menganggap perlu untuk mengingatkan bahawa sakit kepala adalah gejala dan bagaimana gejala mungkin tidak ditunjukkan dalam perumusan diagnosis nosologi terperinci atau muncul dalam rencana kedua atau ketiga.
Pada masa yang sama, tanpa mengira sama ada data mengenai sakit kepala termasuk dalam diagnosis, semua data yang memungkinkan untuk menentukan jenis sakit kepala patogenetik mesti disertakan dalam dokumen perubatan - sejarah perubatan atau kad pesakit luar.

Beberapa aspek kontroversi klasifikasi sakit kepala

Seperti disebutkan, berkongsi konsep bahawa klasifikasi yang baik harus didasarkan pada satu ciri penentu dan pembahagi, sehubungan dengan klasifikasi sakit kepala sebagai gejala, kami menganggapnya memadai hanya untuk memilih jenis sakit kepala patonetik. Tidak mungkin pengkelasan nosologi. Semua usaha lain untuk mengelompokkan penyakit di mana terdapat sakit kepala tidak dapat ditangani. Namun, mereka telah dan sedang dijalankan (1962 dan 1988).
Untuk perhatian pakar neurologi di negara kita, maklumat mengenai klasifikasi Suruhanjaya Klasifikasi Sakit Kepala Antarabangsa Persatuan Sakit Kepala Antarabangsa disajikan dalam artikel oleh O.A. Kolosova dan V.V. Osipova [1] dan dalam kerja pengerusi suruhanjaya ini dan Presiden Persekutuan Eropah Neurologi Pertubuhan J. Olesen [2].
Artikel tersebut tidak merangkumi analisis terperinci mengenai klasifikasi yang dicadangkan. Walaupun begitu, pakar neurologi di negara kita harus mengetahui cadangan Suruhanjaya Pakar Antarabangsa. Klasifikasi yang dicadangkan membahagikan sakit kepala kepada 13 kumpulan. Berikut adalah senarai nama-nama ini: 1) migrain; 2) sakit kepala ketegangan; 3) sakit kepala kluster; 4) pelbagai bentuk sakit kepala yang tidak berkaitan dengan lesi struktur; 5) sakit kepala yang berkaitan dengan trauma kepala; 6) sakit kepala yang berkaitan dengan gangguan vaskular; 7) sakit kepala yang berkaitan dengan gangguan intrakranial bukan vaskular; 8) sakit kepala yang berkaitan dengan penggunaan bahan tertentu atau keengganan untuk mengambilnya; 9) sakit kepala yang berkaitan dengan jangkitan ekstraserebral (iaitu penyakit berjangkit umum - catatan penulis); 10) sakit kepala yang berkaitan dengan gangguan metabolik; 11) sakit kepala atau sakit muka yang berkaitan dengan patologi tengkorak, leher, mata, hidung, sinus, gigi, mulut atau struktur muka lain; 12) neuralgia kranial, neuropati dan kesakitan disafferinasi; 13) sakit kepala yang tidak dikelaskan.
Kami tidak boleh bersetuju bahawa senarai penyakit dan keadaan ini dapat dianggap sebagai klasifikasi sakit kepala.
J. Olesen menulis bahawa empat kumpulan pertama boleh dikaitkan dengan sakit kepala primer. Pada pendapat kami, hanya item 1 dan 3 yang boleh dikaitkan dengan sakit kepala utama..
Item 2 tidak boleh dimasukkan tanpa menghiraukan pendekatan dan pilihan untuk penafsiran genesis dan nama. Sekiranya kita menggunakan istilah lama "sakit kepala ketegangan otot", maka sakit kepala adalah sekunder kepada neurosis, atau proses patologi tempatan di kawasan kepala. Sekiranya kita menggunakan istilah baru "ketegangan sakit kepala", maka ini adalah sekunder kepada kemurungan (atau sekali lagi kepada neurosis). Nama kumpulan lain sangat kabur dan tidak boleh dianggap sebagai klasifikasi.
Kami percaya bahawa pemikiran doktor harus berpunca dari keluhan pesakit hingga pembentukan jenis sakit kepala patogenetik, dari jenis sakit kepala hingga gejala bersamaan yang penting, dari kompleks gejala yang tidak hanya mencirikan sakit kepala, tetapi penyakit secara keseluruhan, hingga diagnosis nosologi penyakit yang mendasari. Kami menulis mengenai perkara ini pada tahun 1987 [3].
Para pengarang yang menghadapi masalah untuk mengenali pakar neurologi kami dengan klasifikasi antarabangsa, baik dalam judul atau teks artikel mereka memberikan tajuk penuh karya Suruhanjaya Antarabangsa, tetapi sepertinya: "Klasifikasi dan kriteria diagnostik sakit kepala, neuralgia kranial dan sakit muka". Oleh itu, jika subdivisi menjadi 13 kumpulan tidak dapat diterima sebagai klasifikasi, subdivisi ini dan terutama penjelasannya dapat dianggap hanya sebagai algoritma diagnostik yang dapat digunakan dalam peralihan dari mewujudkan jenis sakit kepala patogenetik hingga membuat diagnosis nosologi.
Penting untuk memahami bahawa jenis sakit kepala patogenetik yang sama dapat diperhatikan dalam penyakit yang berbeza dan, sebaliknya, pada penyakit yang sama, pesakit yang sama mungkin mengalami sakit kepala jenis patogenetik yang berbeza..
Contohnya ialah hipertensi.
Klasik perubatan Rusia G.F. Lang dan A.L. Myasnikov menggambarkan dengan jelas varian sakit kepala dalam darah tinggi: neurasthenic, vaskular, "khas", toksik. Dari sudut pandang persembahan kami, neurasthenic adalah sakit kepala ketegangan otot, vaskular adalah arteriohypotonic, "khas" adalah sakit kepala kekurangan vena, dan toksik adalah cecair serebrospinal. Dengan kata lain, intinya adalah sama, hanya nama-nama yang telah diperjelas dari sudut pandang patogenesis. Oleh itu, satu dan pesakit yang sama pada peringkat penyakit yang berlainan mungkin mengalami sakit kepala satu atau jenis patogenetik yang lain..
Atau contoh lain: osteochondrosis serviks. Pesakit yang sama mungkin mengalami sakit kepala ketegangan otot, neuralgia saraf oksipital, sakit kepala asal vaskular dalam kerangka sindrom simpatik serviks posterior (sindrom arteri vertebra Barre-Lieu).

1. Kolosova O.A., Osipova V.V. Pengelasan sakit kepala // Zhurn. neurologi dan psikiatri mereka. S.S. Korsakov, 1996, No. 3, hlm. 8-11.
2. Olesen J. Diagnosis sakit kepala // Jurnal neurologi, 1996, no. 3, hlm. 4-11.
3. Stok V.N. Sakit kepala. M.: Perubatan, 1987, 303 p..
4. Jawatankuasa Klasifikasi Persatuan Sakit Kepala Antarabangsa. Klasifikasi dan Kriteria Diagnostik untuk gangguan sakit kepala, neuralgia kranial dan sakit muka. Cephalgia 1988; 8 (Tambahan 1.7): 1-96.