Utama > Sklerosis

Fikiran apa yang ada pada seseorang?

Semua orang berbeza sama sekali. Walaupun kita sangat serupa, kita berbeza. Dan ini bukan hanya mengenai penampilan atau keutamaan peribadi. Setiap daripada kita berfikir sama sekali berbeza. Semua disebabkan oleh fakta bahawa terdapat pelbagai jenis fikiran.

Adakah anda tahu apa jenis pemikiran yang dibezakan? Apakah pemikiran itu? Analitis (mungkin paling terkenal dengan popularisasi dalam filem detektif), kemanusiaan, praktikal, artistik, dan juga universal. Dalam artikel ini, kita akan membahas lebih terperinci mengenai setiap jenis pemikiran ini. Anda akan dapat mengetahui profesion mana yang terbaik untuk memilih analisis, kemanusiaan atau praktik. Di samping itu, anda akan mendapat jawapan kepada persoalan bagaimana mengetahui jenis fikiran anda.

Gudang analitik

Untuk mengetahui jenis fikiran yang anda miliki, pertama anda perlu memahami jenis fikiran secara umum. Pertama sekali, kami akan menganalisis yang paling sensasional - analitik. Apa ciri-cirinya? Pertama sekali, harus disebutkan bahawa pemikiran analitis juga disebut matematik. Dan dengan alasan yang baik. Orang seperti itu menjalin hubungan yang sangat baik dengan sains yang tepat. Pertama sekali dengan matematik.

Walaupun begitu, dalam bidang dan sains di mana orang harus berhadapan dengan unsur khayalan (misalnya, dalam geometri), penganalisis manusia bahkan boleh menjadi sangat buruk. Mengenai fisiologi, di sini kita dapat mengatakan bahawa perwakilan yang mempunyai fikiran seperti ini mempunyai otak kiri yang berkembang dengan baik, yang bertanggungjawab untuk pemikiran logik. Dalam keputusan mereka, mereka selalu dipandu oleh logik, tanpa menggunakan emosi.

Mereka juga dapat menyelesaikan situasi yang sukar dengan betul, walaupun mereka mengetahui sedikit fakta mengenainya. Mengenai apa yang disebut kelemahan pemikiran analitik, adalah ketidakmampuan mereka yang memilikinya untuk menjadi lebih romantis. Mereka tidak pernah mengikut perasaan mereka, yang kadang kala berubah menjadi masalah besar..

"Penganalisis" tidak menyukai spontaniti, kerana mereka terbiasa merancang segalanya dan selalu. Sekiranya ada yang tidak kena dengan rancangan mereka, mereka kehilangan keseimbangan dalaman mereka dan bahkan boleh marah, anda boleh membaca lebih lanjut mengenai pemikiran analitis dalam artikel: https://www.syl.ru/article/346380/ analiticheskiy-sklad-uma --- chto-eto-znachit-osobennosti-i-razvitie.

Pemikiran kemanusiaan

Apakah jenis pemikiran yang ada selain daripada analisis? Mungkin yang paling terkenal selepas analisis adalah kemanusiaan. Tetapi seseorang tidak boleh memutuskan bahawa jika seseorang memilikinya, maka tidak ada "teknikal", fizikal, matematik yang berada di luar kemampuannya. Agak berlawanan.

Beberapa orang dalam bidang kemanusiaan dapat melakukan sains yang tepat bahkan lebih baik daripada teknisi. Tetapi keseronokan yang sama seperti yang kedua, aktiviti seperti itu tidak memberikan kesan. Humanitarians lebih tertarik kepada sastera, seni dan kreativiti. Sangat penting bagi mereka untuk menyedari sisi kerohanian dalam kehidupan mereka. Ciri utama pemikiran kemanusiaan ialah mereka dapat mengenali kewujudan sesuatu yang "kedua" atau "lain".

Pendapat kedua, varian pengembangan peristiwa, konsep yang berbeza, tafsiran dan pemahaman yang berbeza - semua ini sangat sesuai dengan kepala humanis, berbeza dengan penganalisis, yang dapat membuktikan kepada anda sudut pandang, yang, pada pendapat mereka, adalah satu-satunya yang benar sepanjang hidup mereka. Wakil-wakil dari bahagian kemanusiaan ini mungkin sangat membenci sesuatu yang "lain", tetapi mereka tidak akan pernah menafikan bahawa ia mempunyai hak untuk wujud dan sebenarnya.

Praktikal

Apa jenis pemikiran yang ada selain kemanusiaan dan analitis? Praktikal! Kami selalu mendengar tentang dia lebih jarang daripada dua yang pertama. Sejujurnya, sangat disayangkan bahawa ini berlaku. Lagipun, pemikiran praktikal juga mempunyai kekuatannya. Dan kualiti positif ini dapat bermanfaat bagi kita masing-masing.

Seorang lelaki "pengamal" melihat perkara-perkara yang mengelilinginya dengan pandangan yang sebenar. Orang-orang seperti itu dapat memanfaatkan untuk semua yang ada di sekitar mereka, dan juga memanfaatkannya. Ini mengingatkan orang yang tahu bagaimana menjalankan perniagaan yang menguntungkan! Inilah sebabnya mengapa akal praktikal begitu kuat hari ini! Orang seperti itu tidak pernah menyimpang dari rancangan yang dikembangkan oleh mereka, mereka melaksanakannya secara berurutan, sebelumnya membaginya menjadi selang. Malangnya, atau mungkin untungnya, orang-orang ini tidak cenderung untuk melamun..

Artistik

Bagi orang yang mempunyai pemikiran artistik dan imaginatif, paling mudah untuk menyampaikan semua maklumat dalam bentuk gambar tertentu. Inilah cara yang paling senang diserap oleh mereka. Atas sebab yang sama, orang seperti itu menghadapi kesukaran ketika mereka cuba menjelaskan sesuatu kepada orang lain dengan kata-kata. Mereka memerlukan semua gambar yang sama. Banyak perbandingan dapat dilihat dalam pertuturan mereka. Di samping itu, mereka cenderung kreatif..

Sejagat

Mari kita fahami lebih jauh apa itu mindset. Seperti namanya, ada orang yang dapat menggabungkan semua spesies di atas. Benar, mereka agak jarang berlaku. Orang-orang seperti itu juga dapat disebut "penganalisis" yang, sebaliknya, tidak memandang rendah emosi dan dapat mengenali kewujudan sudut pandang yang berbeza.

Mendefinisikan corak pemikiran

Apa jenis fikiran anda? Kebetulan kita mempunyai keinginan sederhana atau keperluan mendesak untuk mengenali diri kita dengan lebih baik. Bagaimana anda menentukan corak pemikiran yang anda miliki? Cukup sukar untuk melakukannya dengan ujian dan pelbagai perkara. Cara termudah untuk menentukan jenis pemikiran yang dimiliki oleh seorang kanak-kanak, tetapi bagi orang dewasa, cara yang paling mungkin adalah memerhatikan.

Untuk melakukan ini, anda harus memantau reaksi anda terhadap peristiwa, dan juga mengambil kira pemerhatian orang di sekitar anda. Anda mungkin bertanya kepada mereka dari kategori apa yang menurut mereka tergolong dalam fikiran anda. Kita boleh menganggap bahawa jawapan yang betul adalah yang paling banyak dibunyikan. Bahagian yang paling sukar untuk membuat pilihan adalah ketika anda benar-benar mempunyai pemikiran universal. Tetapi, seperti disebutkan sebelumnya, kes seperti ini sangat jarang terjadi..

Memilih profesion bergantung pada corak pemikiran

Mungkin anda tidak bekerja dengan baik kerana ia tidak sesuai dengan pemikiran anda? Atau adakah anda sekarang menghadapi pilihan penting dalam hidup anda - profesion masa depan anda? Dalam kes ini, kami akan mengetahui jenis pekerjaan yang paling sesuai dengan anda..

Bagi penganalisis, bidang yang memerlukan ketepatan paling sesuai. Ini termasuk pakar IT, doktor, wartawan (atau lebih tepatnya, pengkritik dan pengulas), serta peguam dan saintis..

Untuk minda kemanusiaan dan artistik, profesi yang berkaitan dengan kreativiti lebih sesuai. Ini adalah guru, pendidik, penulis, seniman, pemuzik dan banyak lagi..

Dan bagi orang-orang dengan sifat fikiran yang terapan, diperlukan bidang di mana mereka dapat merealisasikan diri mereka sebagai usahawan. Cara termudah adalah bagi mereka yang mempunyai fikiran universal, mereka dapat memilih apa sahaja yang mereka mahukan..

Sekarang anda tahu apa itu pemikiran seseorang.

Corak pemikiran sintetik

Pemikiran sintetik adalah fenomena yang agak jarang berlaku, kebanyakan orang mempunyai fikiran analitis, bukan fikiran sintetik. Perbezaan utama antara orang yang mempunyai pemikiran sintetik adalah mereka mempunyai kemampuan untuk mengantisipasi peristiwa terlebih dahulu, berbeza dengan mereka yang mempertimbangkan setiap fenomena secara terperinci..

Sebagai peraturan, kedua-dua jenis pemikiran ada pada diri seseorang, tetapi salah satunya lebih kuat. Pada masa yang sama, kehadiran kemampuan untuk menganalisis tidak bermaksud kehadiran wajib untuk mensintesis dan sebaliknya..

Bagaimana mengenali seseorang yang mempunyai fikiran sintetik

Terdapat tanda-tanda tertentu di mana anda dapat mengenali sintetik dengan cepat. Apakah maksudnya? Sebagai contoh:

  • Orang seperti itu mempunyai intuisi yang berkembang dengan baik, dia dapat meramalkan perkembangan peristiwa.
  • Dia sedikit memperhatikan perinciannya..
  • Dengan cepat meneroka inti dari fenomena tersebut.
  • Sentiasa mencari corak dan berusaha mengenal pasti mereka dengan segera, menyelesaikan sebarang masalah.
  • Sintetik mempunyai otak kanan yang lebih aktif.

Semua tanda ini menunjukkan bahawa seseorang mempunyai pemikiran sintetik.

Juruteknik atau humanis

Anda sering dapat mendengar bahawa sebilangan orang cenderung kepada ilmu yang tepat, dan sebilangan orang boleh berjaya secara eksklusif dalam bidang kemanusiaan. Sebenarnya, ini sama sekali tidak benar dan sangat salah untuk membahagikan orang ke dalam kategori seperti itu..

Kita boleh mengatakan bahawa tidak ada pemikiran matematik atau kemanusiaan. Semua orang mempunyai kemampuan dan kemampuan lain. Analisis dan sintesis sememangnya wujud dalam bidang teknologi dan kemanusiaan.

Dari sudut psikologi, seseorang boleh mempunyai jenis pemikiran atau jenis pemikiran. Sintesis dan analisis adalah jenis pemikiran.

Jenis pemikiran adalah lebih wujud pada individu kreatif - penulis, artis, pemuzik.

Ini mungkin kelihatan seperti cara berfikir sintetik. Tetapi sebenarnya tidak. Sintetik tidak hanya bergantung pada perasaan, mereka selalu melihat corak, menerapkan logik

Pemikiran sintetik dan pilihan kerjaya

Sebenarnya, anda tidak boleh hanya bergantung pada pola pikir ketika memilih profesion. Namun, orang-orang tertentu lebih mudah untuk mengatasi beberapa tugas daripada yang lain. Oleh itu, dalam beberapa cara, corak pemikiran masih mempengaruhi kejayaan seseorang dalam bidang tertentu..

Sintetik, sebagai peraturan, mengatasi tugas yang paling beragam, kerana kemampuan mereka untuk melihat masalah secara keseluruhan dan kemampuan untuk mencari cara yang tidak standard untuk menyelesaikannya. Mereka akan berada di tempat mereka di mana anda perlu menerapkan logik dan khayalan secara serentak, serta menggunakan intuisi secara aktif..

Perkembangan pemikiran sintetik

Sekiranya seseorang ingin mengembangkan kemampuan berfikir sintetik, dia perlu menumpukan sedikit masa untuk beberapa aktiviti yang dapat membantu dalam hal ini..

  • Catur sangat bagus untuk mengembangkan kemahiran berfikir sintetik..
  • Pelbagai penolakan dan teka-teki
  • Masalah Matematik, seperti Matematik Menjamu yang terkenal.
  • Adalah tidak berlebihan untuk membuat rutin harian untuk diri sendiri dan mengikutinya dengan ketat, sementara dalam rejim anda mesti ada masa yang istimewa untuk membaca dan menganalisis apa yang anda baca..
  • Ia juga berguna untuk mula mempelajari bahasa asing. Ini juga menyumbang kepada pengembangan kemampuan berfikir sintetik..

Kaedah lain yang baik untuk mengembangkan pemikiran sintetik adalah belajar menari tarian dinamik. Sempurna, sebagai contoh, langkah.

Secara umum, setiap orang pada usia berapa pun boleh mula mengembangkan pemikiran sintetik dan mencapai kejayaan. Membangunkan otak dan kursus "Pemikiran Kreatif" dengan baik, yang akan membantu anda belajar melihat perkara-perkara yang sudah biasa dari sudut baru, menjana idea kreatif dan mengambil langkah pertama untuk menjalani kehidupan!

Fikiran analitis - apa maksudnya? Ciri dan pembangunan

Fikiran analitis - apa maksudnya? Inilah yang akan kita fahami dalam artikel kita: mari kita bincangkan ciri perkembangannya secara berperingkat.

Apakah gudang fikiran dan jenisnya

Sekiranya profesi yang dipilih sesuai dengan mentaliti, seseorang mencapai ketinggian yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam kerjayanya, lebih mudah baginya untuk mencapai matlamat, prestasi menjadi lebih penting.

  1. Kemanusiaan. Sebelum membuat keputusan, seseorang terlebih dahulu membayangkan segala-galanya dan cuba merasakannya. Di sini, dalam pengetahuan tentang dunia sekitar, cara emosi berlaku. Mempelajari fenomena apa pun, individu itu melewati segalanya melalui dirinya sendiri. Kemanusiaan lebih banyak ahli teori daripada pengamal.
  2. Sintetik - pemikiran sejagat. Orang, sebagai peraturan, mempunyai kemampuan yang baik untuk memahami kedua-dua sains matematik dan kemanusiaan. Kelebihan berat badan boleh pergi ke satu sisi, dalam hal ini perlu lulus ujian khas untuk kesesuaian profesional.
  3. Fikiran analitis. Ia dicirikan oleh aktiviti mental otak yang berterusan. Memberi keupayaan untuk menghubungkan pautan ke rantai logik proses pemikiran dan akal dengan betul.

Mari kita memikirkan yang terakhir.

Fikiran analitis - apa maksudnya?

Keupayaan analitik adalah seni berfikir secara logik dan menyatakan idea anda dengan cekap. Seseorang dengan pemikiran seperti ini dapat mengumpulkan semua fakta, menganalisisnya dan menyusun rantaian dari mereka yang membawa kepada kesimpulan yang betul, yang membawa kepada kesimpulan yang paling tepat.

Fikiran analitis - apa itu? Bukan hanya kemampuan untuk menaakul dan menyatakan pendapat anda - anda perlu membuat kesimpulan yang logik. Biasanya orang yang berfikir bertindak balas secara emosional terhadap perubahan nasib, menghubungkan intuisi, yang tidak mematuhi logik. Emosi berbeza dengan pengetahuan saintifik logik. Seseorang, yang fikirannya mempunyai warna emosi yang terang, sesuai dengan naluri, tidak dapat membina fakta ke arah yang betul dengan jelas. Ini adalah pemikiran yang tidak logik, oleh itu pemecahan pendapat mengenai peristiwa yang sama.

Tidak, ini tidak bermaksud bahawa orang yang mempunyai pemikiran analitis tidak tunduk pada emosi dan tingkah laku naluri. Otak mereka begitu tersusun sehingga dalam membuat keputusan, memproses dan menganalisis fakta, mereka tidak menggunakan emosi dan gerak hati. Namun fikiran analitis - apa maksudnya?

Mari kita nyatakan inti pati

Secara sederhana, ini adalah hadiah semula jadi, tetapi ia dapat dikembangkan. Hanya yang pertama anda harus memutuskan sama ada anda memerlukannya. Sebagai peraturan, pemikiran analitis diperlukan untuk orang yang terlibat dalam sains, penulisan, perubatan, pelbagai penyelidikan, peguam, akauntan, saintis politik, dan sebagainya. Hasil kerja mereka akan diteliti oleh orang lain, jadi hasilnya mestilah sempurna dan tidak salah..

Oleh itu, kami telah melabuhkan tirai persoalan mengenai apa arti pemikiran minda analitis. Katakan anda memutuskan untuk mengembangkan kemampuan ini, mari kita fikirkan cara melakukannya. Atau mungkin mereka sudah wujud? Bagaimana mengenali mereka?

Pola pikir analitik - apa maksudnya dan cara menentukan?

Terdapat banyak ujian yang ada. Tetapi anda tidak boleh berharap akan ada hasil 100%, kerana, dengan pemikiran matematik, anda akan berjaya menyelesaikan tugas dengan tugas, tetapi jurang dalam pengetahuan anda mengenai bahasa Rusia akan memberikan penilaian yang mengecewakan mengenai tahap kemahiran analitik anda. Tidak ada ujian universal. Lebih baik meminta pertolongan daripada pakar yang akan membantu anda selangkah demi selangkah untuk memahami masalah ini..

Cuba tentukan kehadiran mereka menggunakan contoh praktik sederhana. Anda perlu mengambil teks apa pun dan cuba memecahnya menjadi pecahan, memahami idea, mengenali maksud setiap bahagian, dan mempelajari sesuatu yang baru untuk diri anda. Sekiranya semasa latihan ada kesukaran, kemahiran analitik perlu dikembangkan.

Bagaimana hendak melakukannya?

Dengan kata mudah, anda perlu melatih otak anda. Hemisfera kiri adalah logik, kemampuan analitik kita. Oleh itu, untuk mengukuhkannya, anda perlu berusaha meningkatkan beban di bahagian kanan badan. Ini adalah latihan fizikal, dan, tentu saja, menyelesaikan pelbagai masalah..

Belahan kanan adalah emosi, gerak hati kita. Bertanggungjawab terhadap khayalan. Dan untuk mengembangkan bahagian ini, anda perlu memasukkan semua proses pemikiran semasa menyelesaikan tugas..

Perlu bekerja setiap hari. Terdapat latihan yang akan membantu anda membina, menelusuri dan membandingkan proses pemikiran anda dengan cara berfikir orang lain.

  1. Setelah mendengar pendapat lawan yang tidak bertepatan dengan pendapat anda, cubalah berkongsi pandangannya secara mental dan atur peristiwa sedemikian rupa sehingga rantai logik membawa kepada kesimpulan yang serupa dengan kesimpulannya. Oleh itu, anda dapat menentukan kekasaran dalam penyataan kedudukannya, dan mungkin anda akan mendapati kesilapan dalam diri anda.
  2. Analisis keadaan apa pun. Muncul dengan banyak pilihan untuk melepaskannya, beberapa kemungkinan penyelesaian yang baik.
  3. Baca novel dan kisah detektif, di mana separuh jalan cuba mencari penjenayah itu.
  4. Selesaikan masalah logik dan matematik, teka-teki, penolakan, teka-teki silang kata. Ia menghiburkan, menyeronokkan dan bermanfaat..
  5. Tonton program TV pendidikan, video di Internet mengenai geografi, sejarah, beberapa saluran ilmiah. Dengarkan perbahasan politik. Ikuti dialog, bagaimana ucapan itu dibina, hujah apa yang diberikan.
  6. Main catur, kotak-kotak, biliard.

Fikiran analitik terlatih adalah seperti proses pemikiran semula jadi di mana anda tidak perlu meregangkan otak anda. Tidak ada beban intelektual yang dapat dikesan. Maka kita boleh menganggap bahawa anda telah memperoleh hadiah unik ini..

Apa lagi yang akan membantu mengembangkan kemahiran analisis?

Terdapat banyak latihan khas yang membantu ini. Mereka menawarkan model situasi dari mana anda perlu mencari jalan keluar, menawarkan penyelesaian. Dan berdasarkan jawapannya, tingkah lakunya sedang diperbaiki, pakar itu berusaha mengembangkan pemikiran. Kelas menarik dan santai.

Permainan main peranan-improvisasi berjaya dipraktikkan. Tidak ada masa untuk memikirkan keputusannya. Anda perlu menerangkan fikiran anda sebentar. Kemudian analisis kolektif dilakukan.

Sekiranya anda tidak dapat mengikuti latihan, anda boleh menjemput rakan dengan pemikiran analitis untuk berkunjung, melakukan latihan yang sama dengannya.

Anda boleh berlatih sendiri dengan senyap sepenuhnya. Adalah perlu untuk memproyeksikan situasi dalam pemikiran anda, untuk mencari jalan keluar dari situ. Maka anda perlu menganalisis proses pemikiran dan tindakan anda yang dilakukan dalam imaginasi anda. Anda boleh berlatih dengan rakan.

Oleh itu, kami memikirkan konsep "minda analitis", dan apa maksudnya. Individu yang terlupa yang sukar menumpukan perhatian dan menyelesaikan sesuatu, perlu untuk mengembangkan ingatan, meningkatkan aktiviti mental.

Nasihat praktikal

Bagaimana kita boleh memperbaikinya? Nasihat pakar:

  • Tidur yang sihat dan penuh diperlukan, sekurang-kurangnya tujuh jam, dan dengan banyak beban, anda perlu memperuntukkan masa untuk berehat pada siang hari.
  • Anda tidak seharusnya memulakan proses kerja sebaik sahaja makan, anda memerlukan rehat sebentar.
  • Daripada secawan kopi, lebih baik melakukan senaman pagi. Ini adalah daya tarikan dan tenaga.
  • "Peringatan". Latihan ini akan membolehkan anda menggunakan semua jenis memori, jika anda selalu mengingati dan menatal di kepala anda, serta mengucapkan dengan lantang, misalnya, rancangan urusan untuk hari itu.

Semua garis panduan ini akan membantu anda mengembangkan kemahiran analitik anda. Tetapi, yang paling penting, seperti dalam perniagaan apa pun, jangan keterlaluan: anda mesti selalu mencari masa untuk berehat.

Pemikiran analitik - latihan untuk mengembangkan pemikiran analitis

Setiap orang berbakat dan unik. Pikiran analitik adalah salah satu sifat langka, yang dimiliki yang dapat menjadi sukses dalam banyak bidang kehidupan. Kebolehan analitik dan logik sangat penting dalam sains, perubatan, sains forensik, psikologi.

Apa maksud minda analitis??

Bakat mula menampakkan diri sejak kecil, ibu bapa yang bijaksana, memperhatikan kekuatan anak mereka, menjadikan diri mereka matlamat untuk mula mengembangkannya. Faktor apa yang menentukan kecenderungan seseorang untuk menganalisis? Satu jawapan terletak pada dominasi atau dominasi hemisfera otak kiri, yang bertanggungjawab untuk pemikiran teknikal, logik dan dominasi akal atas perasaan. Pola pikir analitik adalah proses berfikir yang merangkumi

  • analisis fakta, peristiwa, fenomena dengan teliti;
  • keupayaan untuk membina rantai logik;
  • keupayaan untuk memisahkan yang utama dari yang sekunder dalam aliran maklumat yang banyak;
  • visi perspektif;
  • persembahan pemikiran yang jelas;
  • ketekalan penaakulan.

Pemikiran analitis dalam psikologi

Operasi mental dalam psikologi adalah harta jiwa dan mencerminkan hubungan subjektif seseorang dengan realiti objektif sekitarnya. Wacana atau pemikiran analitik adalah subspesies pemikiran logik abstrak, yang didasarkan pada kesadaran mendalam, digunakan dalam waktu dan dicirikan oleh tahap:

  1. "Mengimbas" atau memahami suatu peristiwa, situasi, masalah. Komponen penting pada tahap ini adalah motivasi tinggi seseorang dalam usaha menyelesaikan keadaan.
  2. Melihat pilihan, memproses maklumat dan menetapkan tugas. Semua parameter yang mungkin untuk penyelesaian dikenal pasti.
  3. Mengemukakan hipotesis.
  4. Cara untuk menyelesaikan situasi masalah: menggunakan algoritma yang sudah diketahui sebelumnya dan biasa atau membuat penyelesaian baru.
  5. Proses dalam tindakan (aktiviti praktikal).
  6. Ujian hipotesis.
  7. Dengan penyelesaian masalah yang tidak berkesan, tempoh terpisah dan mencari jalan keluar baru.

Pemikiran analitis dan kritis

Pemikiran analitik dapat ditambah (tidak selalu) dengan kualiti seperti kritikal. Pemikiran kritis membantu penganalisis untuk melihat secara objektif idea, penyelesaian, melihat kelemahan, dan menguji andaian dan fakta. Dengan pemikiran kritis yang terlalu maju, ada obsesi dengan kekurangan orang, penilaian, keputusan, yang mengganggu penilaian, penerapan dan memperoleh hasil positif secara objektif.

Pemikiran analitis dan logik

Pemikiran analitik saling berkaitan erat dengan pemikiran logik dan bergantung padanya ketika membina rantai dan hubungan logik. Para saintis menganggap minda analitis sama dengan konsep pemikiran logik abstrak. Sebarang operasi mental adalah proses yang rumit dan kompleks yang melibatkan kedua-dua mekanisme dalaman dan faktor luaran. Pemikiran analitis bersama dengan pemikiran logik membantu seseorang:

  • menetapkan corak;
  • meramalkan (mengira) perkembangan peristiwa, proses;
  • membina hubungan yang sepatutnya antara objek, objek tanpa perlu mempelajarinya pada masa yang sama;
  • secara teori membuktikan kesimpulan menggunakan bahasa bertulis atau lisan.

Bagaimana mengembangkan minda analitis?

Fikiran analitis, seperti ciri semula jadi atau bakat semula jadi seseorang, tidak boleh berada pada "titik" tertentu - perlu mengembangkan apa yang diberikan sejak lahir. Pepatah terkenal, "Kejayaan adalah 1 persen bakat dan 99 persen tenaga kerja," berlaku untuk pengembangan kemahiran analitik. Apabila seseorang menetapkan tujuan untuk "mengepam" pemikiran analitik, tahap bertahap adalah peraturan penting. Pada peringkat pertama, ini adalah:

  • penyelesaian kata silang kata, kata imbasan;
  • membaca cerita detektif dengan refleksi mengenai tindakan, motivasi, motif pahlawan;
  • permainan perkataan;
  • pemeriksa atau catur adalah kaedah terbaik untuk mengembangkan analisis.

Latihan Pemikiran Analitik

Kemahiran analitik mula berkembang sejak kecil. Bagi kanak-kanak yang mempunyai pemikiran "matematik", akan berguna untuk meluangkan masa dengan ibu bapa bersama-sama menyelesaikan teka-teki, teka-teki, tugas dengan mencari perbezaan gambar, mencari objek yang hilang. Bagaimana orang dewasa dapat mengembangkan pemikiran analitik jika sejumlah keadaan muncul ketika kemampuan untuk menganalisis sangat penting (promosi, keinginan untuk merealisasikan potensi)? Anda boleh mengembangkan kemahiran hemisfera kiri dan analitik pada usia berapa pun dengan melakukan latihan berikut:

  1. Analisis maklumat yang datang dari luar: politik, ekonomi. Apa hujah yang diberikan oleh ahli politik, ahli ekonomi, yang menimbulkan keraguan, bagaimana dalam hal ini orang itu akan bertindak.
  2. Setiap hari, tentukan pelbagai situasi dengan peristiwa yang tidak dijangka (organisasi perniagaan, penerbangan ruang angkasa, pengucapan awam) dan fikirkan beberapa penyelesaian, mana yang terbaik dan mengapa.
  3. Menyelesaikan masalah logik.
  4. Pengaturcaraan pembelajaran.
  5. Buat matlamat dan laksanakan dengan menggunakan algoritma:
  • pengumpulan maklumat lengkap;
  • definisi sambungan utama;
  • penyelesaian dan pilihan pembangunan, hipotesis;
  • pencapaian matlamat: tindakan berdasarkan keputusan yang dibuat.

Fikiran analitik - profesion

Fikiran analitis adalah minda yang sangat teratur. Di dunia moden, parameter penting adalah kelajuan pemprosesan sejumlah besar maklumat, yang terus berubah dan ditambah. Kemahiran analitik tinggi seseorang semakin diminati dan pakar seperti itu sangat diperlukan di seluruh dunia. Profesion di mana seseorang dengan pemikiran analitis dapat menyedari dirinya sendiri:

  • juruaudit;
  • pengurus;
  • ahli ekonomi;
  • saintis politik;
  • pakar teknologi komputer di pelbagai peringkat;
  • ahli logistik;
  • penganalisis;
  • penasihat undang-undang;
  • pengaturcara;
  • pengkritik;
  • pengulas;
  • IT - teknologi
  • ahli kriminologi;
  • penyiasat.

Pemikiran Analitik - Buku

Perkembangan kemahiran analitik membantu seseorang keluar dari situasi sukar tanpa emosi yang tidak perlu. Keupayaan untuk menganalisis membantu melihat jalan keluar dari mana yang kelihatannya tidak dan membina rantaian logik sebab-akibat. Membaca fiksyen dalam genre cerita detektif, serta sastera khas mengenai perkembangan pemikiran, membantu meningkatkan kemahiran analisis:

  1. "Heuristik kejuruteraan". - D. Gavrilov
  2. "Seni berfikir. Pemikiran lateral sebagai cara untuk menyelesaikan masalah yang kompleks "- E. Bono
  3. "Buku keputusan. 50 model pemikiran strategik "- M. Krogerus
  4. "Pemikiran konseptual dalam menyelesaikan masalah yang kompleks dan rumit" - A. Teslinov
  5. "Logik dalam soalan dan jawapan" - V. Vechkanov
  6. "Pemikiran logik dan taktikal. 50 + 50 tugas untuk melatih kemahiran orang yang berjaya "- C. Phillips
  7. "The Adventures of Sherlock Holmes" - A.K. Doyle
  8. "Hercule Poirot" satu kitaran buku oleh A. Christie

Semua mengenai pemikiran manusia: 14 jenis

Pemikiran seseorang sangat menentukan dalam hidupnya. Pertama sekali, pilihan profesion dan kejayaannya. Kembali pada abad ke-19, para saintis menyedari bahawa otak yang berlainan otak bertanggungjawab untuk kemampuan manusia yang berbeza. Ternyata mereka yang mempunyai hemisfera kiri yang lebih maju dapat disebut sebagai techie. Dan mereka yang mempunyai hemisfera kanan yang lebih maju - kemanusiaan.

Apakah jenis fikiran

Para sarjana moden berpendapat bahawa terdapat pelbagai jenis fikiran. Lebih-lebih lagi, ada yang percaya bahawa semua orang dapat dibahagikan kepada dua jenis:

  • dengan pemikiran kemanusiaan;
  • dengan analitis, atau teknikal, matematik.

Penyelidik lain berpendapat betul untuk membahagikan kepada 4 jenis:

  • praktikal;
  • kemanusiaan;
  • seni;
  • matematik.

Dalam beberapa kes, pemikiran analitis dan sintetik dipertimbangkan.

Mereka yang mempelajari topik ini secara mendalam membezakan antara:

  • corak pemikiran jenayah;
  • damai;
  • bertolak ansur;
  • Nasional;
  • kreatif;
  • abstrak;
  • teknikal;
  • matematik;
  • autistik.

Hasil daripada banyak eksperimen, ahli psikologi telah membuat kesimpulan bahawa jenis pemikiran dipengaruhi secara serius oleh pengalaman berkomunikasi dengan ibu bapa..

Analitik (matematik, teknikal)

Pelajar yang mempunyai fikiran analitik dapat memahami aritmetik dan algebra dengan mudah. Geometri sedikit lebih sukar bagi mereka. Penganalisis gagal dalam situasi di mana imaginasi diperlukan. Penganalisis dewasa kelihatan dingin, tidak romantis, dan tidak berempati..

Seseorang yang mempunyai pemikiran analitis akan berfikir terlebih dahulu, kemudian berfikir. Apakah penganalisis dalam kehidupan seharian? Dia boleh dipercayai dan dikumpulkan, anda selalu boleh bergantung kepadanya, dia akan menjadi ahli ekonomi yang cemerlang. Bagi orang lain, mereka mungkin tidak kelihatan halus, kerana sifatnya yang memalukan.

Sebenarnya, bagi orang yang mempunyai gaya pemikiran matematik, tidak ada yang duniawi yang asing. Mereka suka bertindak mengikut logik dan akal, berdasarkan fakta. Lebih mudah bagi penganalisis untuk mengingat sesuatu dengan memahami corak peristiwa, termasuk dalam skema dunia yang dapat difahami.

Syarikat yang serius memburu penganalisis dan bersedia membayar mereka dengan bayaran yang besar.

Kemanusiaan (emosi)

Seseorang yang mempunyai cara berfikir yang emosional mempunyai persepsi yang terbaik. Tidak seperti penganalisis, dia tidak perlu menyelidiki fenomena itu, membongkarnya beberapa bahagian dan kemudian menambahkannya menjadi keseluruhan yang jelas. Humanis dapat merasakan dan memahami keadaan dengan segera, menembusi inti pati kejadian.

Orang yang mempunyai gaya pemikiran emosional benar-benar mengalami segala yang berlaku di sekitar mereka di dunia. Mereka dapat mengalami dunia dengan cara yang berbeza dan menyatakan emosi, berkelakuan berbeza..

Pelajar yang mempunyai pemikiran kemanusiaan dapat menghafal banyak maklumat, gambar yang jelas, fakta yang tidak berkaitan antara satu sama lain. Oleh itu, lebih mudah bagi mereka untuk mempelajari mata pelajaran, kemanusiaan, sejarah, sastera dan lain-lain, di mana seseorang tidak perlu memahami coraknya, tetapi seseorang mesti mengingat banyak fakta dan maklumat.

Sintetik

Pakar yang dibezakan dengan cara berfikir sintetik bukan sahaja dapat menganalisis apa yang sedang berlaku, tetapi juga untuk mensintesis pengetahuan, prinsip, peraturan baru.

Mereka mencapai hasil yang dihasilkan, berdasarkan maklumat, pengetahuan dan kemampuan semula jadi masing-masing. Peraturan tingkah laku baru yang dikembangkan dilaksanakan berdasarkan undang-undang, teori, prinsip moral, idea baru.

Orang seperti itu dibezakan oleh kemahiran organisasi yang sangat baik, kemampuan untuk meramalkan peristiwa masa depan. Dia tahu bagaimana membina tingkah lakunya dengan betul dalam kehidupan peribadinya, membuat keputusan jangka panjang yang tepat.

Dalam politik, orang yang berfikiran sintetik melihat fenomena secara keseluruhan, lebih kerap mereka menjadi seniman, penulis, dan keperibadian kreatif.

Autistik

Pola pikir autistik ditunjukkan dalam tiga tingkah laku ciri:

  • komunikasi yang tidak berkembang dengan dunia luar, termasuk dengan ibu bapa;
  • komunikasi yang tidak mencukupi dengan masyarakat, timbul rasa tidak bersedia untuk berkomunikasi dengan seseorang;
  • minat yang terhad, pergerakan berulang.

Seseorang dengan gangguan autistik terlepas dari kehidupan luaran, semakin mendalam ke dunia batinnya, emosi dan perasaannya kurang dapat diungkapkan. Dalam kehidupan biasa, ini dinyatakan kerana kurangnya hubungan dengan orang di sekitar. Akibatnya, seseorang bercakap dengan buruk atau tidak bercakap sama sekali, sering mengabaikan orang. Orang seperti itu mungkin tidak bertindak balas terhadap namanya sendiri, tidak memandang ke mata orang lain.

Pemikiran autistik dibezakan oleh perendaman dalam dunia pemikiran dan pengalaman seseorang, hubungan yang lemah dengan dunia nyata. Walau bagaimanapun, individu mempunyai kebolehan yang unik dan luar biasa. Sekiranya anda menggunakan peluang ini dengan betul, anda boleh menjadi profesional yang berjaya dalam bidang tertentu..

Dalam kehidupan, jarang ada orang yang hanya mempunyai satu pemikiran. Terdapat orang unik yang berjaya dalam matematik, sastera, sejarah, menulis puisi, suka muzik. Biasanya orang seperti ini berbakat dalam semua perkara yang mereka laksanakan..

Dalam beberapa kes, seseorang boleh mencintai falsafah dan menjadi penjahat. Ahli matematik boleh menjadi fanatik radikal atau nasionalis. Amat mengerikan apabila seorang saintis yang cemerlang mengarahkan pengetahuannya untuk tidak memberi makan orang yang lapar, membawa air ke padang pasir, tetapi untuk mencipta senjata yang mematikan.

Seseorang dengan gaya pemikiran jenayah menghabiskan seharian memikirkan rancangan untuk menipu rakan dan kenalannya, walaupun dia juga bermimpi merompak dan menyinggung perasaan, membunuh atau mengusir orang asing dari rumahnya sendiri. Tahun sembilan puluhan abad yang lalu menjadi contoh yang jelas mengenai berkembangnya keperibadian dengan kecenderungan jenayah.

Daripada memanfaatkan peluang perniagaan, banyak yang mengambil senjata dan rompakan. Hitler, terbawa-bawa oleh idea tentang pilihan bangsanya, terlibat dalam pembunuhan, pembunuhan beramai-ramai dan penjarahan.

Orang yang mempunyai cara berfikir yang falsafah telah mengembangkan intuisi dan kemampuan untuk berfikir secara mendalam. Orang-orang ini memperhatikan perkara-perkara yang tidak dilihat oleh orang lain. Mereka ingin mengetahui jawapan kepada soalan yang membuat orang lain pening..

Seseorang yang mempunyai gaya berfikir muzik dikaitkan dengan muzik. Dia terus terdengar di kepalanya. Orang seperti itu mempunyai fikiran yang fleksibel, mereka mudah memahami pemikiran dan perasaan orang lain..

Orang yang mempunyai pemikiran logik sabar, rasional. Mereka berminat dengan teka-teki logik, permainan strategi, penolakan dan teka-teki.

Seseorang yang mempunyai minda emosi mudah senang dan kecewa. Emosi memerintah hidupnya. Orang seperti itu mempunyai imaginasi yang berkembang dengan baik, dia dengan cepat terjun ke plot filem dan buku.

Individu dengan otak pencipta sentiasa menyelesaikan masalahnya dengan cara yang baru, bermimpi, mencipta karya, lukisan, puisi, kisah menarik.

Untuk menjadi orang yang berjaya dan layak, penting untuk memahami kecenderungan dan pemikiran anda dengan betul. Kembangkan sifat watak positif dan arahkan ke arah kebaikan.

14 cara untuk mengembangkan pemikiran analitis

Sekiranya anda ingin mencari jalan keluar dari situasi sukar dengan cepat, pelajari cara menyelesaikan teka-teki silang..

Apa itu pemikiran analitis

Seseorang dikurniakan beberapa jenis pemikiran, tetapi seseorang selalu mengatasi yang lain. Pemikiran analitis adalah konsisten. Orang yang terdedah untuk memproses sejumlah besar maklumat, membaginya menjadi bahagian utama dan meneroka setiap komponen langkah demi langkah. Untuk melakukan ini, mereka juga mesti mengembangkan pemikiran logik..

Pemikiran analitik melibatkan pencarian maklumat baru, kajian dan sistematisasinya, serta kesimpulan yang diambil dari data yang diperoleh..

Jenis pemikiran ini memerlukan fakta, kajian terperinci mengenai isu ini, penekanan pada perkara kecil, kemampuan membandingkan data dan membuat kesimpulan. Apabila kita bercakap mengenai pemikiran matematik, kita bermaksud tepatnya kecenderungan berfikir analitis..

Seseorang yang mempunyai jenis pemikiran analitis seharusnya dapat:

  • mengumpulkan maklumat;
  • bekerja dengan sebilangan besar data;
  • membahagikan maklumat am ke dalam bahagian komponennya mengikut kriteria tertentu;
  • membandingkan data dan mencari hubungan;
  • menilai maklumat secara objektif;
  • berfikir secara logik;
  • meluahkan pemikiran secara konsisten;
  • bekerja dengan fakta;
  • keutamaan dengan betul, memisahkan yang utama dari yang kedua;
  • berfikir secara kritis (mempersoalkan maklumat yang diterima);
  • cari pilihan alternatif;
  • membuat kesimpulan.

Mengapa pemikiran analitis berguna

Pemikiran analitik yang dikembangkan dengan baik membolehkan anda menyelesaikan tugas yang paling sukar dan tepat pada masanya dan mencari beberapa pilihan yang mungkin untuk menyelesaikannya.

Seseorang yang mempunyai pemikiran analitis yang dominan membuat keputusan yang disengajakan dan seimbang, tahu bagaimana merancang dan membuat ramalan tentang kegiatannya.

Pekerja dengan kualiti seperti itu sangat dihargai di syarikat. Dalam bidang profesional mana pun, kemampuan untuk cepat mencari jalan keluar dari situasi sukar akan menjadi kelebihan. Ngomong-ngomong, kemampuan ini akan sangat berguna dalam kehidupan seharian..

Bagaimana mengembangkan pemikiran analitis

Pemikiran analitik dapat dilatih dan dikembangkan.

1. Selesaikan teka-teki logik

Untuk pemikiran analitis, logik adalah penting. Sekiranya ini adalah kelemahan anda, mulailah bersenam. Pilih tugas mudah pada mulanya, secara beransur-ansur beralih ke tugas yang sukar.

2. Selesaikan contoh matematik

Cari buku teks matematik dan ingat masa sekolah menengah anda. Pilih contoh kompleks yang mempunyai pemboleh ubah.

3. Lakukan silang kata

Dan apabila anda mempunyai beratus-ratus penyelesaian di belakang anda, cuba buat sendiri. Ia agak sukar.

4. Selesaikan teka-teki

Kumpulkan teka-teki jigsaw, selesaikan teka-teki, atau cuba selesaikan kubus Rubik.

5. Main catur

Cari lawan dan ingat peraturan permainan. Catur adalah pelatih yang sangat baik untuk berfikir analitis.

6. Baca buku

Anda boleh memilih cerita detektif, misalnya, mengenai Sherlock Holmes, fiksyen atau sastera khusus. Tanya soalan: mengapa pahlawan melakukan ini dalam keadaan ini, apa lagi yang boleh dilakukan?

7. Menganalisis situasi dari kehidupan seharian

Latih pemikiran kritis, keraguan, cari fakta dan maklumat baru semasa menonton berita atau membaca buku. Perhatikan perincian, lihat perkara dari sudut baru dan cari hubungan yang tidak jelas antara pelbagai objek, bandingkan fakta.

8. Belajar sesuatu yang baru setiap hari.

Pilih topik yang menarik minat anda dan cari satu fakta mengenainya setiap hari.

9. Cari alternatif

Jangan memikirkan satu penyelesaian untuk masalah ini - cari yang lain. Fikirkan apa yang mungkin anda terlepas, proses maklumat beberapa kali dan buat kesimpulan.

10. Mengambil bahagian dalam perbincangan

Bincangkan buku, filem, peristiwa sejarah, apa sahaja. Anda akan mendengar pendapat orang lain dan dapat berkongsi pendapat anda mengenai peristiwa yang sama, memberikan hujah dan berlatih dalam penyampaian pemikiran yang koheren. Minta maklum balas orang lain: biarkan dia memberitahu anda betapa meyakinkan hujah anda dan seberapa konsisten pemikiran anda.

11. Tanya pada diri anda bagaimana perkara-perkara di sekeliling anda berfungsi

Tanya pada diri anda soalan mengenai perkara di sekeliling anda atau situasi yang anda hadapi. Mengapa ia berlaku, bagaimana ia berfungsi, mengapa ia berlaku? Jawab mereka, tetapi jangan cari jalan mudah. Fahami masalah dan berikan jawapan yang komprehensif kepada diri sendiri.

12. Buat peta minda

Peta minda, peta minda, peta minda adalah cara untuk menggambarkan proses pemikiran. Mekaniknya mudah: anda mempunyai pemikiran utama yang anda masukkan di tengah peta. Biarkan ia adalah Pembangunan Pemikiran Analitik. Untuk itu, anda menambahkan unsur-unsur yang berkaitan dengan makna atau makna, misalnya: kaedah pengembangan, kesukaran, alasan - semua yang kelihatan penting bagi anda. Kemudian anda melengkapkan peta dengan baris bersekutu baru dari setiap elemen. Dan gambaran proses pemikiran anda muncul di hadapan anda.

Anda boleh membuat peta seperti itu di komputer, telefon atau tablet menggunakan alat khas. Tetapi anda boleh mengambil selembar kertas biasa (bersiaplah bahawa mungkin tidak ada cukup ruang).

13. Tuliskan

Buat buku harian di mana anda menuliskan matlamat anda, bagaimana anda mencapainya dan hasilnya. Selesaikan kesilapan sekiranya matlamat belum tercapai. Cari alasan dan analisa.

14. Simulasikan situasi

Fikirkan sebarang keadaan yang mempunyai masalah dan cuba perbaiki. Kembangkan algoritma tindakan dan jangan berhenti pada satu penyelesaian - cari lebih banyak.

Lakukan senaman otak setiap hari - kebanyakannya tidak memerlukan banyak masa dan tidak memerlukan keadaan khas. Anda dapat mengembangkan pemikiran analitik jika anda mengikuti keteraturan dan menetapkan tugas sukar untuk diri sendiri..

Pemikiran analitis, konsep, pengembangan, ciri.

Telah diketahui bahawa seseorang yang mempunyai pemikiran analitik yang maju lebih berorientasikan aliran maklumat dan mampu menyelesaikan masalah yang kompleks dengan berkesan. Apa itu pemikiran analitis?

Sebagai permulaan, mana-mana orang menggunakan beberapa jenis pemikiran, mereka juga disebut gaya berfikir:

  • Jenis analisis.
  • Jenis realistik;
  • Jenis Idealistik;
  • Jenis sintetik;
  • Jenis pragmatik;

Carta berfikir

Jenis pemikiranPenerangan
AnalitikPenganalisis membina kaedah optimum untuk menyelesaikan masalah dengan rancangan tindakan yang disahkan dengan jelas
RealistikBagi para realis, pengambilan keputusan berdasarkan fakta, apa yang anda boleh sentuh, lihat, rasakan.
IdealistikIdealis berfikir secara global, dalam keseluruhan kategori berdasarkan intuisi, emosi, tidak memperhatikan perincian.
SintetikOrang dengan jenis pemikiran ini cenderung mencipta perkara baru dari perkara yang berbeza, menggabungkan "tidak sesuai"
PragmatikPragmatis menyelesaikan masalah di sini dan sekarang, dengan menggunakan pengalaman mereka sendiri dan apa yang ada.

Oleh kerana setiap orang, bergantung kepada keturunan, pengaruh persekitaran, pendidikan dan bidang aktiviti, selalu bersifat individu, maka satu gaya pemikiran menjadi lebih jelas, berkat yang, misalnya, anda boleh dipanggil penganalisis atau realis.

Apa itu pemikiran analitis

Pemikiran analitis adalah proses di mana seseorang individu menggunakan data yang dimilikinya dan komponen logik untuk membuat keputusan.

Pemikiran analitik yang dikembangkan dengan baik membolehkan anda mencari penyelesaian untuk tugas yang diberikan dengan cepat, cekap dan optimum. Oleh itu, orang-orang dengan pemikiran seperti ini sangat dihargai dan sering menduduki kedudukan kepemimpinan atau menunjukkan prestasi yang baik dalam profesi di mana perlu untuk menavigasi sejumlah besar maklumat baru..

Atas sebab ini, semasa mengambil pekerja, majikan boleh melakukan ujian profesional untuk pemohon untuk menentukan tahap pemikiran analitik..

Fikiran analitis

Sebagai orang yang dipacu kerjaya, penting untuk mengembangkan pemikiran analitik anda, walaupun itu bukan ciri khas anda. Berkat neuroplastik otak manusia dalam proses pemprosesan maklumat, penstrukturannya berkaitan dengan data yang ada, ramalan dan membuat keputusan, setiap orang dapat mengembangkan dan menyediakan diri mereka dengan pemikiran analitik.

Berfikir sendiri adalah proses memahami realiti di sekitarnya dan pembentukan struktur data individu dan corak tingkah laku seseorang, sebagai tindak balas kepada isyarat masuk dari luar..

Oleh itu, untuk mengembangkan pemikiran analitis, perlu memberi tumpuan kepada model tingkah laku penganalisis.

Perbezaan antara pemikiran analitis dan logik

Walaupun pada hakikatnya pemikiran analitis sebahagian besarnya didasarkan pada kesimpulan logik, logik dalam hal ini digunakan sebagai tahap perantaraan dalam analisis maklumat, setelah dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Sebagai contoh, anda perlu mencari penyelesaian yang optimum untuk pengagihan pekerja di ladang. Setiap pekerja mempunyai set kualiti, kelebihan dan keterampilannya sendiri, dan jika tugasnya tidak betul, produktiviti pekerja dapat berkurang.

Dalam proses pemikiran analitis, semua maklumat dibahagikan kepada serpihan terpisah, sehubungan dengan kesimpulan logik yang telah diambil.

Penganalisis dan gaya berfikir analitik

Bagi penganalisis dalam semua bidang aktiviti, tujuan utamanya adalah untuk mencari dan, sebagai hasilnya, mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut, yang mana pemprosesan maklumat yang sangat teliti sangat diperlukan. Penganalisis, seperti tukang perhiasan, secara metodis mengumpulkan maklumat terperinci mengenai subjek apa pun, membuat teori awal, tanpa tergesa-gesa dan dorongan emosi membuat keputusan yang tepat, setelah menganalisis data dan membuat ramalan..

Seseorang dengan gaya pemikiran analitik yang jelas merasa tidak selamat sekiranya data yang dimilikinya tidak mencukupi. Secara amnya, orang-orang seperti itu sangat sukar untuk bertolak ansur dengan ketidakpastian dan kekacauan, kerana dalam gambaran mereka tentang dunia, segala sesuatu di sekitarnya seharusnya ada..

Oleh itu, dengan kekurangan data teori, ketidakkonsistenan atau kekurangan maklumat yang diperlukan, orang-orang seperti itu dapat merasa jengkel, tersinggung dan berkelakuan agak gugup..

Orang yang analitik memandang serius pesanan dan logik, jadi mereka cenderung monoton dan berulang-ulang. Orang seperti itu menyukai dan menghargai pengetahuan yang mereka terima sepanjang hidup mereka, tidak suka mengubah kepercayaan dan pandangan hidup mereka dan selalu menunjukkan rasa hormat terhadap sumber maklumat yang berwibawa atau pendapat orang yang dihormati dan berkomunikasi.

Oleh kerana penerapan pengetahuan teoritis yang diperoleh secara berkala dalam situasi kehidupan tertentu, lama-kelamaan, orang-orang dengan gaya analitik membawa proses membuat keputusan ke automatisme, pada tahap bawah sedar, dan semua yang bertentangan dengan mereka ditolak dengan sangat tajam.

Penganalisis sering berkompeten di tempat kerja, yang mereka sendiri perhatikan dan banggakan..

Ketahui analitik dalam diri anda

Orang yang mempunyai pemikiran analitis dapat dikenali pada komunikasi pertama: ketika menjalin hubungan dengan seseorang, mereka selalu mematuhi formaliti, jangan biarkan mereka dekat dan menunjukkan kedekatan.

Kadang-kadang anda mungkin merasa bahawa penganalisis dalam komunikasi hanya tidak mendengarkan anda atau mendengar, tetapi sangat tidak berhati-hati, sesekali terganggu oleh perkara pihak ketiga.

Cara pertuturan penganalisis

Sekiranya anda melihat orang di jalanan yang, semasa bercakap di telefon, dengan kasar memberi isyarat dengan tangannya dan bercakap dengan kuat, tanpa memerhatikan semua orang di sekitar, maka ini adalah cara yang bertentangan dengan ucapan penganalisis..

Dalam kehidupan biasa, ucapan mereka tidak ditandai dengan ekspresi, terkendali, kadang-kadang berhati-hati, tetapi, bagaimanapun, ia dibezakan oleh keteguhan pembinaan..

Penganalisis tidak berminat untuk menyampaikan maklumat kepada semua orang yang mereka temui, sebaliknya, mereka sering mengelakkan perbincangan yang tidak perlu, tetapi jika mereka diminta untuk meminta nasihat, mereka dapat memberikan lebih banyak maklumat daripada yang diperlukan.

Apa-apa dialog dan perbincangan di mana penganalisis tidak menemui rasional, menjengkelkannya atau menolak keinginan untuk memasuki atau meneruskan perbualan.

Bagaimana pemikiran penganalisis

Ciri khas jenis pemikiran analitis adalah menyelesaikan masalah secara progresif dan selangkah demi selangkah. Mula-mula, penganalisis mengembangkan maklumat besar menjadi kepingan kecil, mengalihkan perhatiannya kepada perincian dan perkara kecil. Kemudian dia mencari dan menjalin hubungan sebahagian maklumat dengan yang umum, mencari hubungan sebab-akibat dan, jika perlu, menambah data dengan maklumat yang hilang.

Dalam proses menyelesaikan tugas yang diberikan, penganalisis memilih beberapa pilihan penyelesaian yang dianalisis untuk kesan positif atau negatif terhadap hasil keseluruhan.

Contoh pemikiran analitis

Kami berhadapan dengan tugas untuk menyelesaikan masalah berikut: ada pai yang baru dipanggang di atas meja, sepotong dipotong daripadanya, berapa banyak sudut yang dapat dijumpai sekarang untuk pai ini?

Untuk menjawab soalan ini, perlu mengumpulkan data awal:

  • Apa bentuk kek itu?
    Lagipun, kek itu boleh berbentuk bulatan, segi empat sama atau segitiga..
  • Apa bentuk potongan yang dipotong dari pai?
    Sekiranya anda berusaha dengan bersungguh-sungguh, anda juga boleh memotong poligon di dalam pai.
  • Bagaimana pai itu dipotong?
  • Bagi sebahagian orang, separuh daripada pai yang dipotong akan menjadi kepingan.

Bagaimana untuk mula mengembangkan pemikiran analitis

Seperti disebutkan sebelumnya, walaupun setiap orang hanya memiliki satu jenis pemikiran yang ada, yang dinyatakan dengan jelas, anda selalu dapat mengembangkan orang lain secara selari. Sekiranya anda ingin mengembangkan jenis pemikiran ini, maka perhatikan dan biasakan menyelesaikan masalah berdasarkan prinsip-prinsip proses analisis berikut:

  1. Pemahaman penuh mengenai tugas
  2. Mencari dan mengumpulkan maklumat maksimum yang berkaitan dengan topik yang diinginkan.
  3. Mengenal pasti bukti bukti maklumat, bukan andaian.
  4. Kajian terperinci maklumat
  5. Pecahan maklumat menjadi bahagian kecil dan mudah difahami.
  6. Menjalin hubungan logik dalam serpihan terpilih.
  7. Mencari corak
  8. Mencari hubungan antara swasta dan keseluruhan dan sebaliknya.
  9. Melengkapkan dengan data yang hilang atau memotong data yang tidak perlu
  10. Membina struktur dan organisasi maklumat.
  11. Menyelesaikan masalah berdasarkan semua kesimpulan

Sudah tentu, pendekatan ini menggunakan semua prinsip pemikiran analitik tidak diperlukan jika anda menghadapi tugas sederhana dan remeh, kerana ini dapat mengurangkan kecekapan dan optimum penyelesaiannya..

Fikiran apa yang ada pada seseorang?

Semua orang berbeza sama sekali. Walaupun kita sangat serupa, kita berbeza. Dan ini bukan hanya mengenai penampilan atau keutamaan peribadi. Setiap daripada kita berfikir sama sekali berbeza. Semua disebabkan oleh fakta bahawa terdapat pelbagai jenis fikiran.

Adakah anda tahu apa jenis pemikiran yang dibezakan? Apakah pemikiran itu? Analitis (mungkin paling terkenal dengan popularisasi dalam filem detektif), kemanusiaan, praktikal, artistik, dan juga universal. Dalam artikel ini, kita akan membahas lebih terperinci mengenai setiap jenis pemikiran ini. Anda akan dapat mengetahui profesion mana yang terbaik untuk memilih analisis, kemanusiaan atau praktik. Di samping itu, anda akan mendapat jawapan kepada persoalan bagaimana mengetahui jenis fikiran anda.

Gudang analitik

Untuk mengetahui jenis fikiran yang anda miliki, pertama anda perlu memahami jenis fikiran secara umum. Pertama sekali, kami akan menganalisis yang paling sensasional - analitik. Apa ciri-cirinya? Pertama sekali, harus disebutkan bahawa pemikiran analitis juga disebut matematik. Dan dengan alasan yang baik. Orang seperti itu menjalin hubungan yang sangat baik dengan sains yang tepat. Pertama sekali dengan matematik.

Walaupun begitu, dalam bidang dan sains di mana orang harus berhadapan dengan unsur khayalan (misalnya, dalam geometri), penganalisis manusia bahkan boleh menjadi sangat buruk. Mengenai fisiologi, di sini kita dapat mengatakan bahawa perwakilan yang mempunyai fikiran seperti ini mempunyai otak kiri yang berkembang dengan baik, yang bertanggungjawab untuk pemikiran logik. Dalam keputusan mereka, mereka selalu dipandu oleh logik, tanpa menggunakan emosi.

Mereka juga dapat menyelesaikan situasi yang sukar dengan betul, walaupun mereka mengetahui sedikit fakta mengenainya. Mengenai apa yang disebut kelemahan pemikiran analitik, adalah ketidakmampuan mereka yang memilikinya untuk menjadi lebih romantis. Mereka tidak pernah mengikut perasaan mereka, yang kadang kala berubah menjadi masalah besar..

"Penganalisis" tidak menyukai spontaniti, kerana mereka terbiasa merancang segalanya dan selalu. Sekiranya ada yang tidak kena dengan rancangan mereka, mereka kehilangan keseimbangan dalaman mereka dan bahkan boleh marah, anda boleh membaca lebih lanjut mengenai pemikiran analitis dalam artikel: https://www.syl.ru/article/346380/ analiticheskiy-sklad-uma --- chto-eto-znachit-osobennosti-i-razvitie.

Pemikiran kemanusiaan

Apakah jenis pemikiran yang ada selain daripada analisis? Mungkin yang paling terkenal selepas analisis adalah kemanusiaan. Tetapi seseorang tidak boleh memutuskan bahawa jika seseorang memilikinya, maka tidak ada "teknikal", fizikal, matematik yang berada di luar kemampuannya. Agak berlawanan.

Beberapa orang dalam bidang kemanusiaan dapat melakukan sains yang tepat bahkan lebih baik daripada teknisi. Tetapi keseronokan yang sama seperti yang kedua, aktiviti seperti itu tidak memberikan kesan. Humanitarians lebih tertarik kepada sastera, seni dan kreativiti. Sangat penting bagi mereka untuk menyedari sisi kerohanian dalam kehidupan mereka. Ciri utama pemikiran kemanusiaan ialah mereka dapat mengenali kewujudan sesuatu yang "kedua" atau "lain".

Pendapat kedua, varian pengembangan peristiwa, konsep yang berbeza, tafsiran dan pemahaman yang berbeza - semua ini sangat sesuai dengan kepala humanis, berbeza dengan penganalisis, yang dapat membuktikan kepada anda sudut pandang, yang, pada pendapat mereka, adalah satu-satunya yang benar sepanjang hidup mereka. Wakil-wakil dari bahagian kemanusiaan ini mungkin sangat membenci sesuatu yang "lain", tetapi mereka tidak akan pernah menafikan bahawa ia mempunyai hak untuk wujud dan sebenarnya.

Praktikal

Apa jenis pemikiran yang ada selain kemanusiaan dan analitis? Praktikal! Kami selalu mendengar tentang dia lebih jarang daripada dua yang pertama. Sejujurnya, sangat disayangkan bahawa ini berlaku. Lagipun, pemikiran praktikal juga mempunyai kekuatannya. Dan kualiti positif ini dapat bermanfaat bagi kita masing-masing.

Seorang lelaki "pengamal" melihat perkara-perkara yang mengelilinginya dengan pandangan yang sebenar. Orang-orang seperti itu dapat memanfaatkan untuk semua yang ada di sekitar mereka, dan juga memanfaatkannya. Ini mengingatkan orang yang tahu bagaimana menjalankan perniagaan yang menguntungkan! Inilah sebabnya mengapa akal praktikal begitu kuat hari ini! Orang seperti itu tidak pernah menyimpang dari rancangan yang dikembangkan oleh mereka, mereka melaksanakannya secara berurutan, sebelumnya membaginya menjadi selang. Malangnya, atau mungkin untungnya, orang-orang ini tidak cenderung untuk melamun..

Artistik

Bagi orang yang mempunyai pemikiran artistik dan imaginatif, paling mudah untuk menyampaikan semua maklumat dalam bentuk gambar tertentu. Inilah cara yang paling senang diserap oleh mereka. Atas sebab yang sama, orang seperti itu menghadapi kesukaran ketika mereka cuba menjelaskan sesuatu kepada orang lain dengan kata-kata. Mereka memerlukan semua gambar yang sama. Banyak perbandingan dapat dilihat dalam pertuturan mereka. Di samping itu, mereka cenderung kreatif..

Sejagat

Mari kita fahami lebih jauh apa itu mindset. Seperti namanya, ada orang yang dapat menggabungkan semua spesies di atas. Benar, mereka agak jarang berlaku. Orang-orang seperti itu juga dapat disebut "penganalisis" yang, sebaliknya, tidak memandang rendah emosi dan dapat mengenali kewujudan sudut pandang yang berbeza.

Mendefinisikan corak pemikiran

Apa jenis fikiran anda? Kebetulan kita mempunyai keinginan sederhana atau keperluan mendesak untuk mengenali diri kita dengan lebih baik. Bagaimana anda menentukan corak pemikiran yang anda miliki? Cukup sukar untuk melakukannya dengan ujian dan pelbagai perkara. Cara termudah untuk menentukan jenis pemikiran yang dimiliki oleh seorang kanak-kanak, tetapi bagi orang dewasa, cara yang paling mungkin adalah memerhatikan.

Untuk melakukan ini, anda harus memantau reaksi anda terhadap peristiwa, dan juga mengambil kira pemerhatian orang di sekitar anda. Anda mungkin bertanya kepada mereka dari kategori apa yang menurut mereka tergolong dalam fikiran anda. Kita boleh menganggap bahawa jawapan yang betul adalah yang paling banyak dibunyikan. Bahagian yang paling sukar untuk membuat pilihan adalah ketika anda benar-benar mempunyai pemikiran universal. Tetapi, seperti disebutkan sebelumnya, kes seperti ini sangat jarang terjadi..

Memilih profesion bergantung pada corak pemikiran

Mungkin anda tidak bekerja dengan baik kerana ia tidak sesuai dengan pemikiran anda? Atau adakah anda sekarang menghadapi pilihan penting dalam hidup anda - profesion masa depan anda? Dalam kes ini, kami akan mengetahui jenis pekerjaan yang paling sesuai dengan anda..

Bagi penganalisis, bidang yang memerlukan ketepatan paling sesuai. Ini termasuk pakar IT, doktor, wartawan (atau lebih tepatnya, pengkritik dan pengulas), serta peguam dan saintis..

Untuk minda kemanusiaan dan artistik, profesi yang berkaitan dengan kreativiti lebih sesuai. Ini adalah guru, pendidik, penulis, seniman, pemuzik dan banyak lagi..

Dan bagi orang-orang dengan sifat fikiran yang terapan, diperlukan bidang di mana mereka dapat merealisasikan diri mereka sebagai usahawan. Cara termudah adalah bagi mereka yang mempunyai fikiran universal, mereka dapat memilih apa sahaja yang mereka mahukan..

Sekarang anda tahu apa itu pemikiran seseorang.