Utama > Sklerosis

Logoneurosis (gagap pada orang dewasa)

Gagap adalah gangguan pertuturan yang kompleks yang menampakkan dirinya dalam bentuk pengulangan bunyi, suku kata, kata-kata, atau dalam bentuk peningkatan jeda dalam pertuturan dan peregangan suara individu.

Dalam kerangka klasifikasi gangguan psikologi dan pedagogi domestik gangguan pertuturan, "gagap" tergolong dalam kategori "pelanggaran penggunaan sarana komunikasi", iaitu, gagap adalah gangguan pertuturan bukan sistemik yang tidak mempengaruhi pertuturan dalaman (tidak seperti afasia pada orang dewasa dan alalia pada kanak-kanak, walaupun beberapa manifestasi dapat serupa).

Terdapat definisi dan klasifikasi gagap yang berbeza.

Jenis kegagapan pada orang dewasa

Dari sudut pandang manifestasi dalam pertuturan, gagap terbahagi kepada:

  • klonik (pengulangan satu elemen yang kerap disebabkan kekejangan otot berulang alat pertuturan),
  • tonik (meregangkan unsur ucapan yang berasingan kerana pengecutan otot yang berpanjangan),
  • bercampur (gabungan kedua-dua mekanisme tersekat dalam pertuturan).

Istilah "logoneurosis" sering digunakan sebagai sinonim untuk istilah "gagap", tetapi ini tidak selalu berlaku.

Punca kegagapan

Penyebab kegagapan neurotik (logoneurosis) pada orang dewasa sering dijumpai pada masa kanak-kanak. Sebagai peraturan, logoneurosis menampakkan diri pada masa kanak-kanak semasa pembentukan ucapan frasa dengan latar belakang tekanan emosi tunggal atau berulang. Kehadiran gangguan yang nyata dalam fungsi struktur otak menurut data diagnostik fungsional (EEG) tidak diperhatikan, atau pelanggaran semacam itu minimum. Gagal pertuturan pada kanak-kanak sebegini banyak berkaitan dengan keunikan komunikasi dan keadaan psikologi semasa. Keadaan pesakit dengan kegagapan sebagian besar sesuai dengan kriteria neurosis, itulah sebabnya nama yang sesuai muncul - logoneurosis.

Bentuk gagap seperti neurosis terjadi akibat gangguan neurologi, yang menyebabkan pelanggaran kemahiran motorik umum dan halus, dan pelanggaran artikulasi. Kerosakan neurologi sering merujuk kepada akibat hipoksia intrauterin, akibat komplikasi semasa kehamilan, serta penyakit dan trauma pada masa bayi. Kerana gangguan dalam kerja struktur otak tertentu, pada tahap pembentukan pertuturan, anak mengalami kesulitan dalam pengucapan, yang berkembang menjadi gagap. Jenis kegagapan pada masa kanak-kanak sering dikaitkan dengan gangguan pertuturan dan kognitif yang lain. Dengan bentuk gagap ini, reaksi neurotik juga dapat terjadi, yang menambahkan mekanisme patogenesis tambahan seperti logoneurosis.

Pada masa dewasa, kegagapan sering memiliki bentuk kompensasi, ketika seseorang telah menyesuaikan diri dengan ciri-ciri pertuturannya sendiri, atau belajar mengendalikannya. Gejala logoneurosis atau kegagapan dapat diperburuk oleh tekanan, kerja berlebihan pada orang yang, antara lain, tidak pernah mengalami kegagapan.

Kesalahan gagap pada masa dewasa mungkin muncul setelah strok (strok), kecederaan otak traumatik (TBI), atau pembedahan otak (penghapusan tumor, hematoma). Dalam kes ini, tidak perlu membicarakan kegagapan (logoneurosis) seperti itu - kita akan bercakap mengenai gangguan pertuturan seperti afasia atau dysarthria.

Rawatan

Pada kemunculan awal sebarang gangguan pertuturan pada masa dewasa, anda harus segera berjumpa dengan pakar neurologi untuk menentukan punca gangguan tersebut dan membuat rancangan untuk pemulihan selanjutnya.

Sekiranya kegagapan atau logoneurosis pada masa dewasa, perlu juga menentukan jenis dan penyebabnya, untuk menentukan tahap pengaruh faktor neurologi dan psikologi terhadap aktiviti pertuturan.

Ahli neurologi terlibat dalam diagnostik keadaan sistem saraf menggunakan kaedah diagnostik fungsional (EEG, USDG). Diagnostik keadaan sfera pertuturan dan pelajaran pertuturan seterusnya adalah dalam kompetensi ahli terapi pertuturan. Sekiranya perlu, ahli psikologi, ahli neuropsikologi dan psikoterapis juga terlibat dalam bekerja dengan pesakit..

Pendekatan menyeluruh untuk rawatan gagap

Membetulkan kecacatan pertuturan tidak selalu mudah. Perlu diakui: rawatan logoneurosis pada orang dewasa memerlukan lebih banyak masa daripada rawatan penyakit ini pada kanak-kanak. Strategi yang paling berkesan hari ini adalah pendekatan komprehensif untuk mengatasi kegagapan..

Punca patologi

Gangguan pertuturan lebih kerap berlaku pada kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah berbanding lelaki dan wanita dewasa. Kira-kira 1% penduduk dunia yang telah mencapai usia majoriti menderita penyakit ini. Sehingga kini, yang paling berkesan adalah kaedah menyeluruh untuk menghilangkan kegagapan.

Sebelum memulakan rawatan logoneurosis, doktor mengetahui apa yang mendahului penampilannya, kerana pendekatan berorientasikan keperibadian yang diarahkan diperlukan untuk penyembuhan. Seorang kanak-kanak prasekolah, yang sistem sarafnya dicirikan oleh peningkatan kegembiraan, boleh mengalami kegagapan situasi semasa kegembiraan. Rawatan patologi itu mudah: anda tidak perlu membebani anak dengan kelas, melindunginya dari tekanan, bercakap dengannya lebih kerap dalam suasana santai.

Akan lebih sukar untuk menyingkirkan penyakit ini selama-lamanya jika penyakit ini berkembang akibat kerosakan perinatal pada sistem saraf pusat. Pelanggaran itu terserlah sebaik sahaja bayi mula bercakap. Ahli neuropsikologi memutuskan ubat mana yang akan membantu membetulkan keadaan.

Punca lain dari logoneurosis kanak-kanak:

  • skandal keluarga;
  • ketakutan secara tiba-tiba;
  • akibat penyakit berjangkit;
  • kecederaan tulang belakang;
  • kecenderungan keturunan;
  • cuba melatih orang kidal pada usia prasekolah.

Anak-anak mungkin tergagap jika mereka menyaksikan konflik ibu bapa

Oleh kerana keadaan hidup (ibu bapa minum, berpendapatan rendah dalam keluarga), kanak-kanak prasekolah mungkin tidak mendapat bantuan perubatan yang kompeten. Penyimpangan pertuturan menjadi kronik. Ketika ditanya sama ada patologi dirawat pada orang dewasa, pakar neurologi menjawab: "Ya." Doktor tidak menyembunyikan bahawa jalan menuju pertuturan yang fasih akan panjang, tetapi masalahnya dapat diatasi.

Gangguan pertuturan tidak selalu berlanjutan sejak kecil. Lelaki dan wanita yang tidak menghadapi masalah mengucapkan kata-kata pada usia sekolah mungkin mengalami kecacatan pertuturan pada usia 20-an dan 40-an. Program individu yang dipilih dengan betul akan menyelamatkan anda dari banyak saat yang tidak menyenangkan: kesukaran dalam komunikasi, harga diri yang rendah, masalah di tempat kerja.

Gejala ini tidak dapat diabaikan: dalam situasi yang memerlukan peningkatan tekanan (memeriksa di tempat kerja, percakapan yang sukar dengan saudara-mara), anda mula tersandung. Jumpa pakar neurologi. Anda mungkin diberi pil fisioterapi, urut, dan ubat penenang.

Sekiranya anda tidak mendapatkan bantuan perubatan, kes-kes pertuturan kejang akan berkembang menjadi kes kronik. Kaedah rawatan terkini akan diperlukan, yang mungkin tidak membawa hasil.

Penyebab utama kegagapan pada orang dewasa adalah:

  • kejutan teruk;
  • penyakit sistem endokrin;
  • tekanan yang berlarutan: hanya sedikit orang yang tahu bahawa pengalaman jangka panjang, konflik boleh menyebabkan perkembangan kegagapan pada orang dewasa - adakah mungkin untuk menyembuhkan patologi ini dalam masa yang singkat, pakar neurologi akan menentukan;
  • kecederaan otak trauma yang ditangguhkan;
  • pertumbuhan malignan di otak.

Perwakilan seks yang lebih kuat lebih cenderung kepada gangguan pertuturan daripada wanita. Adalah lebih sukar untuk merawat logoneurosis pada lelaki dewasa daripada pada pesakit lawan jenis.

Rawatan ubat

Semasa pembuangan ubat, tidak ada suntikan atau pil yang dapat secara langsung menyelaraskan ucapan pesakit. Program ubat untuk rawatan kegagapan bertujuan menghilangkan patologi yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini.

Ahli neurologi menetapkan ubat 4 kumpulan untuk lelaki dan wanita dengan gangguan pertuturan.

  1. Antispasmodik. Tablet ini melegakan kekejangan otot yang menyukarkan fungsi alat vokal. Sebagai tindak balas terhadap hilangnya kekejangan, gagap yang terikat lidah berlalu atau berkurang. Untuk menghilangkan kegagapan, pakar neurologi sering menetapkan tablet "Mydocalm", "Sirdalud".
  2. Antidepresan dan penenang. Kedua-dua kumpulan ini sering diresepkan untuk orang yang menderita kemurungan. Sekiranya anda tertutup diri dan takut berkomunikasi, anda tidak akan dapat melakukan tanpa ubat. Apabila kemurungan telah berlalu, anda boleh terus melawan kegagapan.
  3. Pil menenangkan. Ubat ini diperlukan untuk pesakit yang sering mengalami perubahan mood, reaksi ganas terhadap kejadian kecil. Untuk menyembuhkan kegagapan pada orang dewasa, anda perlu menormalkan keadaan emosi seseorang. Untuk menghilangkan kegembiraan yang berlebihan, anda mungkin diberi resep "Grandaxin", "Afobazol", "Tenoten".
  4. Ubat nootropik. Ubat ini berfungsi untuk meningkatkan bekalan darah ke tisu otak. Ubat yang paling popular dalam kumpulan ini adalah Noofen, Cerebrolysin.

Semasa memutuskan bagaimana menangani kegagapan, pakar mengambil kira keadaan berikut: penyebab penyakit, usia pesakit, kehadiran penyakit kronik bersamaan (diabetes, asma) pada seseorang. Ubat-ubatan sendiri tidak dapat mengembalikan teknik pertuturan normal seseorang. Kefasihan dalam mengucapkan kata-kata dapat dicapai dengan pendekatan terpadu untuk mengatasi kegagapan.

Mustahil untuk menyembuhkan kegagapan dengan ubat sahaja.

Ucapan dalaman orang yang tergagap bebas. Apabila pesakit bercakap "kepada dirinya sendiri", tidak ada keraguan atau cegukan. Keadaan ini menyokong tuntutan bahawa kegagapan kronik dapat disembuhkan..

Kaedah lain

Tidak jarang pesakit mengambil ubat dan, dengan memperhatikan peningkatannya, mengabaikan kaedah pembetulan gagap lain (mengunjungi ahli terapi pertuturan, sesi refleksologi). Lama kelamaan, setelah mengalami tekanan atau keletihan yang teruk, ucapan pesakit kembali menjadi bingung dan tidak jelas. Untuk menghilangkan kegagapan, anda perlu melalui semua peringkat memulihkan pertuturan yang harmoni.

Selain ubat, rawatan lain untuk kegagapan pada orang dewasa juga digunakan..

  1. Perbualan dengan psikoterapis, hipnosis. Sekiranya anda memutuskan untuk belajar bercakap dengan lancar dan indah, adalah penting untuk membebaskan diri daripada trauma psikologi lama yang menyebabkan kegagapan anda. Sama ada gangguan pertuturan lama dirawat pada orang dewasa, ahli psikoterapi menjawab: penyembuhan adalah mungkin. Tidak ada keajaiban segera, tetapi kerja keras dengan terapis akan membantu menghilangkan rasa takut komunikasi yang mengganggu anda. Sekiranya gangguan pertuturan disebabkan oleh neurosis, rawatan logoneurosis merangkumi peringkat berikut: menyelesaikan keadaan traumatik, menetapkan mood positif, memperbaiki harga diri.
  2. Kaedah yang terbukti berkesan untuk mencapai sebutan perkataan yang lancar, menyingkirkan pengulangan suku kata individu dan melupakan kegagapan adalah terapi pertuturan.
  3. Fisioterapi.
  4. Latihan yang kompleks dengan penekanan pada kreativiti. Nama rasmi kaedah ini adalah rhythmoplasty neurodinamik. Sebagai ubat untuk kegagapan, ia sangat berkesan untuk kanak-kanak dengan lesi CNS. Lelaki dan perempuan dewasa yang kehilangan pertuturan selepas trauma juga boleh menggunakan "terapi kreatif". Kaedah komprehensif untuk mengatasi kegagapan ini merangkumi membaca puisi dari ingatan, mengadakan adegan teater, melukis, membuat komposisi tarian..
  5. Untuk rawatan pesakit luar yang tergagap, akupresur digunakan. Semasa sesi, pakar bertindak pada titik akupunktur tertentu, akibatnya pesakit mengalami peningkatan kegembiraan di pusat-pusat pertuturan.
  6. Sesi akupunktur (refleksologi) untuk kegagapan. Prinsip rawatan: doktor memasukkan jarum nipis khas ke titik aktif biologi di wajah pesakit. Kegembiraan refleks yang timbul di tempat suntikan dihantar ke pusat-pusat pertuturan otak. Akibatnya, fungsi otak bertambah baik, kekejangan otot hilang.
  7. Latihan pernafasan. Sekiranya kes anda tidak terlalu maju dan gangguan pertuturan mengganggu anda dari semasa ke semasa, rawatan kegagapan dengan homeopati akan membantu anda. Sebelum membeli pil yang diiklankan, anda harus berjumpa doktor.

Penyembuhan berterusan untuk pesakit kronik membantu mencapai pendekatan komprehensif untuk mengatasi kegagapan.

Rawatan tradisional penyakit ini

Ahli neurologi telah mengkaji dengan baik penyebab kegagapan pada orang dewasa. Pilihan rawatan disesuaikan dengan setiap kes. Semakin lama seseorang berhenti, semakin banyak usaha dan masa yang diperlukan untuk menghilangkan masalah itu. Sekiranya kemahiran pertuturan anda tidak dibentuk dengan betul, anda perlu berlatih dengan gigih. Dalam suasana tekanan, mengatasi kegagapan adalah mustahil. Sekiranya anda keletihan dengan pertengkaran tanpa henti dengan jiran atau marah-marah dari atasan anda, anda harus menjauhkan diri dari perengsa.

Kaedah yang diuji masa akan membantu anda menghilangkan kegagapan selama-lamanya:

  • senaman pernafasan A. Strelnikova;
  • kelas terapi pertuturan.

Pelajaran terapi pertuturan - kaedah tambahan rawatan gagap

Gimnastik Strelnikova

Perlu disebutkan prinsip latihan pernafasan Strelnikova:

  • pesakit melakukan nafas pendek, tajam dan bising melalui hidung: serentak dengan setiap nafas, dia perlu melakukan pergerakan yang menekan dada;
  • pesakit tidak memikirkan pernafasan, pernafasan harus pasif;
  • isipadu beban: 300 pergerakan dalam 45 minit;
  • tidak ada rasa sakit pada otot pesakit, tidak ada beban yang berlebihan;
  • latihan yang dikembangkan oleh pengarang teknik ini melibatkan semua bahagian badan;
  • setiap nafas dilakukan secara bergilir dan selekoh - latihan ini melibatkan diafragma dalam kerja;
  • setelah 2 minggu latihan intensif mengikut sistem Strelnikova, otot pernafasan pesakit diperkuat, pencapaian ini adalah langkah pertama yang mendorong anda untuk menghilangkan kegagapan selama bertahun-tahun;
  • paru-paru manusia terbiasa dengan "kekuatan" sepenuhnya, semua organ, termasuk otak, tepu dengan oksigen;
  • Program gimnastik Strelnikova merangkumi latihan suara: tujuan mereka adalah untuk meletakkan suara pesakit dengan betul.

Cara mengawal diri anda ketika tergagap: tambah banyak latihan pernafasan gimnastik adalah bahawa prestasi teliti mereka menjamin peningkatan daya hidup seseorang.

Sekiranya seorang pesakit pada masa kanak-kanak menghadapi beberapa usaha yang tidak berjaya untuk menghilangkan penyakit itu, dia secara tidak sedar tidak mempercayai doktor dan tidak percaya pada penyembuhan. Hasil kerja ahli psikoterapi dapat membantu anda mengatasi ketakutan dan keraguan yang telah lama wujud. Akan lebih mudah untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kegagapan jika anda berhenti takut dengan kata-kata "bermasalah" dan mula berlatih menyebut frasa individu dan teks besar. Apabila pesakit tidak lagi diseksa oleh verbophobia (takut bercakap), terapi untuk gagap akan memberi kesan yang diinginkan..

Bantuan ahli terapi pertuturan yang cekap

Untuk menjadikan teguran yang menyakitkan hati dan kegagahan yang aneh pada masa lalu, anda harus menggunakan teknologi terapi pertuturan untuk membetulkan kegagapan. Ahli terapi pertuturan akan mengajar anda teknik-teknik pertuturan yang betul, membantu anda menyesuaikan tempo dan kelajuan pertuturan agar anda tidak tersekat-sekat atau mengeluarkan suara. Pakar akan mencadangkan agar anda mengiringi sebutan perkataan dengan pergerakan jari yang berirama. Apabila pusat motor dan pertuturan seseorang terlibat secara serentak, pesakit dapat mengawal kegagapan.

Menurut doktor, nyanyian adalah latihan yang sangat baik yang mendorong pengucapan kata dan ayat yang dapat difahami, sebab itulah ahli terapi pertuturan sering menggunakan teknik vokal untuk mengatasi kegagapan. Terapi vokal dapat membantu menghilangkan ketegangan dan mempromosikan tabiat pertuturan yang betul. Sebilangan besar pesakit dengan logoneurosis berhenti tergagap ketika menyanyi. Semasa perbualan biasa, penyakit itu muncul kembali, tetapi tidak seperti sebelumnya. Pada tahap awal "terapi vokal", bukan penghapusan kegagapan yang terlihat, tetapi penurunan intensitasnya.

Semasa menyanyi, satu perkataan mengalir ke kata lain, hampir tidak ada jeda. Halangan utama yang mencegah pesakit mengucapkan kata-kata dengan betul dihapuskan: sebutan suara pertama. Pembetulan kegagapan halus berlaku.

Menyanyi membantu membetulkan kegagapan

Alat suara manusia berubah perlahan. Sekiranya anda berhadapan dengan tugas untuk belajar bercakap tanpa tergagap, ahli terapi pertuturan akan memberi amaran bahawa anda tidak boleh mengharapkan perubahan segera. Kerja keras dan keyakinan diri akan membantu anda mencari pertuturan yang lancar.

Di tempat terapi terapi pertuturan terdapat banyak cara untuk menyelaraskan pertuturan kejang: dari menghilangkan "masalah" dalam kerja alat artikulatori dengan bantuan latihan biasa hingga teknik pembetulan psiko perbaikan. Teknologi pembetulan logopsik untuk menghilangkan kegagapan didasarkan pada idea bahawa pesakit mendapat inspirasi: dia dapat dengan mudah mengucapkan sebarang frasa.

Dalam beberapa tahun terakhir, ahli psikoterapi, ahli terapi pertuturan, pakar neurologi dan juga pakar bedah saraf telah mengembangkan pendekatan bersepadu untuk menghilangkan prasyarat untuk kegagapan. Mengetahui bahawa anda mempunyai kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini, anda boleh mengunjungi pusat neurologi untuk berjumpa doktor.

Pilihan terapi yang tidak konvensional

Tidak ada strategi tunggal untuk mengatasi kegagapan. Dalam rawatan penyakit ini, bahkan teknik-teknik yang dapat dibahas oleh orang-orang yang skeptis dapat menjadi berkesan. Di samping itu, anda boleh menggunakan kekuatan semula jadi tumbuhan untuk menjadikan ubat gagap anda berfungsi lebih cepat. Untuk memulihkan pertuturan yang lancar, kaedah pembetulan gagap yang tidak konvensional digunakan.

  1. Teh akar halia. Akar tanaman dipotong menjadi kepingan nipis dan dimasukkan ke dalam periuk air. Air memerlukan 400 ml. Periuk dibakar, air didihkan. Kemudian cecair wangi disuntik selama 20 minit. Anda boleh minum teh ini dengan madu. Halia mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf, membantu merehatkan badan, akan menjadi lebih mudah bagi anda untuk menyingkirkan masalah tersebut.
  2. Teh balsem lemon. Anda perlu mengambil 35 daun balsem lemon dan tuangkan 300 ml air mendidih. Produk harus digunakan 3 kali sehari, 100 ml..
  3. Bindweed berganda. Tumbuhan yang tidak menarik ini dengan bunga putih boleh diseduh seperti teh. Batang dan daun bindweed dituangkan dengan air mendidih dan dimasukkan. Orang dewasa harus minum teh seperti itu. Bagaimana untuk pulih dari kegagapan, alam itu sendiri akan menjawab anda. Keseronokan saraf yang berlebihan akan berlalu, dan anda akan berasa selesa.
  4. Aromaterapi. Untuk menghilangkan beberapa penyebab kegagapan (kemurungan, kehilangan tidur), terapi bau digunakan. Aroma lavender, pudina, rosemary menenangkan saraf.

Sebarang kaedah untuk merawat kegagapan pada orang dewasa, termasuk orang-orang, harus digunakan pada diri anda hanya setelah berunding dengan doktor.

Pencegahan penyakit

Adalah lebih baik jika anda mengelakkan masalah daripada berlaku kerana lebih sukar untuk mengatasi kegagapan. Perkara yang harus anda hindari:

  • melindungi diri anda dari skandal dan kejutan, fikirkan bagaimana untuk menghilangkan tekanan yang kerap;
  • jangan terlalu banyak bekerja;
  • berjalan lebih kerap di alam semula jadi;
  • melepaskan alkohol;
  • jika anda menghidap hipertensi, berjumpa doktor secara berkala, dengan latar belakangnya, strok mungkin berlaku, maka pakar neurologi dan psikoterapi bukan sahaja mempunyai tugas untuk menyembuhkan logoneurosis, tetapi juga tujuan lain yang berkaitan dengan menjaga kesihatan manusia.

Kesimpulannya

Patologi yang tidak dirawat boleh merumitkan hidup anda selama bertahun-tahun. Apabila pesakit dewasa berjumpa dengan pakar neurologi yang berminat untuk menyingkirkan logoneurosis, pakar memberi amaran: untuk mengembalikan ucapan yang indah, anda harus bekerja keras. Di institusi perubatan, yang paling dituntut adalah pendekatan bersepadu untuk mengatasi kegagapan.

Cara menyingkirkan logoneurosis

Logoneurosis adalah neurosis dengan manifestasi luaran yang paling mencolok yang tidak dapat dilupakan. Bagi seseorang yang menderita kegagapan, ia menyebabkan begitu banyak ketidaknyamanan sehingga komunikasi menjadi penyiksaan, dan pertanyaan "Bagaimana menyingkirkan ini ?!" seksaan sepanjang masa.

Apa itu logoneurosis pada orang dewasa

Gangguan pertuturan saraf menunjukkan ketidakupayaan untuk bercakap dengan lancar, dengan alat ucapan yang santai, sementara pesakit tidak mempunyai sebab organik untuk keadaan ini. Seseorang boleh mengulang suku kata, kata-kata berkali-kali, mengalami kekejangan tekak, kekejangan otot-otot wajah, gangguan pernafasan yang tajam. Berkaitan dengan gejala ini, logofobia timbul - ketakutan untuk bercakap. Dalam ICD-10 (klasifikasi penyakit antarabangsa 10 semakan) logoneurosis mempunyai kod F98.5.

Gagap pada orang dewasa dapat dijelaskan sebagai kerumitan ekspresi diri, keraguan diri, takut penghinaan, "rasa malu" orang ramai, pemikiran berlebihan tentang bagaimana seseorang kelihatan dari luar, dan bagaimana orang melihatnya. Selalunya seseorang tidak menganggap dirinya layak untuk berkomunikasi sebagai setara, untuk mengekspresikan dirinya dengan bebas dan berani, melihat dirinya sebagai tidak menarik dan "lebih buruk daripada yang lain". Seperti semua neurosis yang ada, logoneurosis hampir selalu berlaku pada orang sensitif dengan tuntutan yang tinggi terhadap diri mereka, kompleks.

Sekiranya kegagapan menghantui orang dewasa sepanjang hayatnya, ibu bapa yang menuntut dan berwibawa dapat ditambahkan ke tempat itu, selalunya neurotik, mengganggu percubaan anak untuk menyatakan keperibadiannya..

Punca kegagapan

Terdapat beberapa sebab untuk gangguan pertuturan:

  1. Kerosakan otak organik akibat strok, trauma, kekejangan, dan juga disebabkan oleh perkembangan tumor, penyakit berjangkit sistem saraf pusat. Dalam kes ini, ini bukan logoneurosis, kegagapan dirawat bersama dengan penyakit yang mendasari.
  2. Osteochondrosis serviks dan mencubit saraf serviks, subluksasi vertebra tulang belakang serviks.
  3. Perkembangan neurosis selepas kejutan psikologi yang kuat, kejutan emosi. Contohnya, kegagapan dapat muncul setelah peristiwa traumatik tiba-tiba - serangan, disandera, dll. Atau berkembang kerana kehilangan orang yang disayangi. Dalam kes ini, kegagapan tidak dikaitkan dengan sebab fisiologi, dan berlaku secara berkala, misalnya, ketika perlu berbicara di hadapan khalayak, atau di hadapan jenis orang tertentu - misalnya, wanita.
  4. Takut atau marah. Gagap sementara yang disebabkan oleh kemarahan atau ketakutan akan hilang dari masa ke masa dan tidak memerlukan rawatan. Neurosis dengan sebab-sebab seperti itu disebut reaktif, atau stres. Walaupun bentuknya tidak terungkap, ia memerlukan diagnosis dan rawatan tepat pada masanya, kerana terdapat risiko penyatuan pelanggaran. Stutter yang tertekan biasanya disertai dengan kekejangan atau kekejangan otot muka. Ini adalah pengalaman yang tidak menyenangkan dari "rendah diri" lisan mereka yang dapat menyebabkan peralihan kegagapan stres menjadi kebiasaan.
  5. Sebab genetik. Kadang-kadang kegagapan terbentuk pada orang yang ibu bapanya juga mengalami neurosis ucapan. Dalam kes ini, seseorang tidak dapat mengingat ketika dia bercakap tanpa tergagap - pelanggaran menampakkan diri pada masa kecil, bersama dengan percubaan pertama untuk bercakap.

Kumpulan penyebab kedua dan ketiga berkaitan dengan logoneurosis. Rawatan dijalankan sesuai dengan penyebab yang telah dikenalpasti, dan pada asasnya berbeza dalam setiap kes yang disenaraikan di atas. Pembetulan gangguan ucapan neurotik pada orang dewasa tidak mungkin dilakukan tanpa psikoterapi.

Apakah perbezaan antara gagap orang dewasa dan kanak-kanak

Sekiranya kegagapan bermula selepas kejutan, kelegaan cepat dalam bentuk ubat penenang dapat mengelakkan gangguan pertuturan menyatukan. Sebagai contoh, seseorang boleh ditawarkan teh panas, ubat penenang ringan, duduk di tempat yang tenang, dan ditutup dengan selimut. Walau bagaimanapun, jika kecacatan itu muncul, anda perlu mengawasi keadaan anda dengan hati-hati - kegagapan dapat menampakkan diri dalam keadaan tekanan seterusnya, dan kemudian logoneurosis perlu dirawat oleh ahli neuropatologi dan psikologi.

Irina, seorang pelajar perubatan, mengatakan:

Saya mula tergagap ketika mendapat tiga teratas dalam hidup saya dalam peperiksaan. Ini membuat saya tertekan, saya menangis sepanjang hari, tidak dapat makan atau tidur, dan semasa peperiksaan lisan berikutnya saya perhatikan bahawa saya tergagap-gagap. Nasib baik, saya segera menyingkirkan masalah ini tanpa melakukan sesuatu yang istimewa. Tekanan baru sahaja berlalu. Itu adalah ujian terakhir sesi musim sejuk, dan saya berpeluang pulih.

Ahli psikologi menyatakan: logoneurosis pada orang dewasa berbeza dengan kegagapan kanak-kanak kerana seseorang dapat bercakap dengan normal dalam keadaan tenang, tetapi dalam keadaan tertekan mula tergagap. Di samping itu, pada kanak-kanak, walaupun dalam pemikiran sering terdapat pengulangan suku kata, pada orang dewasa, pertuturan dalaman tetap bebas. Permulaan kegagapan pada masa dewasa jauh lebih jarang berlaku daripada pada zaman kanak-kanak. Dipercayai bahawa "orang dewasa" gagap bertindak balas dengan lebih baik terhadap rawatan. Tetapi rawatan diri - pemberian ubat sendiri seperti pantogam atau ubat lain - jarang menyumbang kepada penyembuhan terakhir..

Secara luaran, logoneurosis pada kanak-kanak dan orang dewasa kelihatan sama. Mungkin terdapat kekejangan lelangit, bibir, lidah, laring, dan juga kekejangan pernafasan dengan perasaan kekurangan udara. Tetapi pada tahap mental pada orang dewasa, gangguan pertuturan sering wujud bersama dengan gejala neurotik yang lain - kegelisahan, ketakutan yang tidak masuk akal, perasaan melankolis, perasaan rendah diri, tidur yang buruk, berpeluh, gangguan selera makan.

Rawatan logoneurosis pada orang dewasa

Mari kita bincangkan bagaimana merawat kegagapan. Pertama sekali, penyakit ini dirawat dengan mengembalikan keharmonian sistem saraf dengan bertindak pada badan. Matlamat ini dapat dicapai dengan pelbagai kaedah - refleksologi, fisioterapi, perubatan herba dan pelantikan ubat seperti glisin atau novopassit. Arah rawatan dipilih oleh pakar neurologi setelah memeriksa pesakit. Selalunya beberapa rawatan ditetapkan - contohnya, ubat penenang ubat penenang dan akupunktur, atau osteopati dan akupresur, atau terapi fizikal dan terapi manual.

Dengan bantuan kaedah ini, latar belakang emosi diratakan, transmisi impuls saraf bertambah baik, kestabilan badan meningkat, pengujaan sistem saraf autonomi menurun, dan, sebagai akibatnya, gejala-gejala itu lega. Di samping itu, tidur yang berkualiti kembali, mood menjadi baik, nada umum badan meningkat, dan keadaan kemurungan berlalu..

Biasanya, kaedah terapi integral ditetapkan bersama dengan terapi pertuturan. Ahli terapi pertuturan membantu seseorang menghilangkan rasa takut dan kekakuan dengan berulang kali menyebutkan bunyi masalah. Juga, ahli terapi pertuturan dapat mengajar latihan pernafasan pesakit dan pernafasan yang betul. Dalam bentuk logoneurosis yang lebih ringan, pesakit sepenuhnya menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan, dan mendapatkan kembali kegembiraan komunikasi.

Sekiranya masalah itu hilang hanya sebentar atau tidak sepenuhnya, rawatan logoneurosis yang lebih serius diperlukan. Ini bermakna bahawa alasannya lebih mendalam daripada "gangguan saraf" yang sederhana dari keletihan dan keterlaluan. Psikoterapi mengajar seseorang teknik latihan automatik dan relaksasi, meneliti penyebab kegagapan, membantu menghilangkan rasa takut untuk bercakap dan meningkatkan keyakinan diri. Kami juga bekerja dengan trauma psikologi. Ahli psikologi menggunakan teknik berikut:

  • terapi gestalt;
  • terapi tingkah laku kognitif;
  • latihan autogenous;
  • terapi kumpulan.

Dalam beberapa kes, ahli terapi menetapkan ubat nootropik - contohnya, piracetam, phenotropil, hopantam, anvifen, noofen, phenibut atau pantogam. Nootropik yang paling popular adalah dua yang terakhir, dan mereka paling kerap diresepkan. Pantogam mempunyai kesan antikonvulsan. Kedua-dua Phenibut dan Pantogam mengandung asam hopantenat, yang merangsang otak, mengurangkan kerentanannya terhadap stres dan mempunyai kesan sedatif ringan. Ubat mana yang lebih baik? Hanya doktor anda yang dapat menjawab soalan ini..

Video

Dalam video tersebut, seorang lelaki dewasa menceritakan kisahnya - betapa sukarnya dia belajar di sekolah, betapa menyeksa pelajaran sasteranya, dan seberapa sering kegagapan mengganggu kehidupannya. Masalahnya menemaninya selepas sekolah. Untuk menyingkirkan penyakitnya, pahlawan video itu dibantu oleh keperluan untuk mengatasi rasa takut dan kegembiraan ketika berkomunikasi dengan orang asing.

Sukar untuk hidup dengan gagap, kerana kejayaan dalam masyarakat, harga diri, kehidupan peribadi, dan promosi bergantung pada kemampuan untuk berkomunikasi. Sekiranya gejala logoneurosis digabungkan dengan manifestasi neurotik lain, adalah perlu untuk mengetahui sebab-sebabnya dan menyembuhkannya.

Apa itu logoneurosis dan adakah mungkin untuk menyembuhkannya pada orang dewasa

Logoneurosis dianggap salah satu bentuk kegagapan, penampilannya disebabkan oleh neurosis. Oleh itu, manifestasi penyakit ini tidak stabil, dan biasanya disertai oleh gangguan lain yang bersifat neurotik. Dengan bentuk kegagapan ini, seseorang tidak secara konsisten sukar untuk mengucapkan kombinasi suara, dan gagap itu terserlah dalam keadaan tertekan apabila sukar bagi seseorang untuk berkomunikasi (dalam situasi konflik, ucapan penting, peperiksaan, dll.).

Untuk menunjuk penyakit ini, beberapa sumber juga menggunakan istilah seperti laloneurosis, logoclonus. Mempunyai akar neurologi, logoneurosis juga kadang kala dikaitkan dengan fenomena seperti logophobia (verbophobia) - iaitu ketakutan (ketakutan) bercakap. Menurut pengklasifik penyakit antarabangsa ICD 10, logoneurosis mempunyai kod F 98.5

Punca penyakit

Dalam kebanyakan kes, logoneurosis berkembang pada masa kanak-kanak atau remaja. Kumpulan sebab yang menyebabkan kejadiannya sangat individu. Pakar mengenal pasti kedua-dua faktor neurologi dan genetik.

Prasyarat untuk munculnya logoneurosis merangkumi:

  • tempoh umur kanak-kanak dari 2 hingga 6 tahun, apabila terdapat pengumpulan perbendaharaan kata yang cepat;
  • sebaliknya, sudah ada gangguan pertuturan lain (perkembangan pertuturan yang tertangguh, keterbelakangan pertuturan umum, alalia, dislalia, rhinolalia dan lain-lain);
  • sifat-sifat tertentu sistem saraf (kebolehupayaan, kerentanan, peningkatan kegembiraan, ketidakupayaan emosi);
  • pendidikan patologi, pelanggaran peranan keluarga;
  • gagap ibu bapa, dan ciri khas mereka;
  • remaja (15-17 tahun), ketika beban tekanan anak meningkat kerana perlu mempertahankan kepentingan sosialnya, dan juga kerana perubahan hormon dalam tubuh;
  • luka berjangkit sistem saraf pusat;
  • cerebral palsy (kadang-kadang logoneurosis menampakkan diri dalam cerebral palsy sebagai penyakit bersamaan);
  • gangguan endokrin.

Dengan adanya satu atau lebih faktor ini, penyakit ini boleh timbul dalam keadaan tekanan akut (konflik keluarga, ketakutan tiba-tiba, dll.). Logoneurosis pada orang dewasa berlaku lebih jarang daripada pada masa kanak-kanak, tetapi juga boleh dipicu oleh keadaan traumatik.

Rawatan logoneurosis harus dimulakan seawal mungkin, sehingga simptomologi yang sesuai telah berjaya.

Logoneurosis pada kanak-kanak menunjukkan terapi yang kompleks, dan sangat penting untuk bekerjasama dengan keluarga dan psikologi kanak-kanak yang akan membantu keluarga mengembangkan gaya asuhan yang harmoni, mewujudkan mikroklimat psikologi yang selesa dalam keluarga.

Gejala dan jenisnya

Gagap disebabkan oleh kekejangan alat pertuturan, seperti kekejangan otot di laring, lelangit, bibir atau lidah. Kekejangan otot-otot laring bersuara (oleh itu konsep "gagap" berasal, kerana menyerupai cegukan). Kekejangan lidah, lelangit dan bibir adalah kekejangan artikulasi. Di samping itu, ada kekejangan pernafasan - dengan mereka ada perasaan kekurangan udara, pernafasan terganggu.

Oleh kerana logoneurosis adalah penyakit neurogenik, 3 kumpulan gejala penyakit dapat dibezakan:

  • gejala neurologi umum (tekanan mental, perasaan rendah diri, kegelisahan tinggi, ketakutan, penurunan selera makan, masalah tidur, berpeluh berlebihan);
  • gejala utama logoneurosis (kesukaran mengucapkan kata atau suku kata, pengulangan pelbagai bunyi individu, suku kata atau keseluruhan perkataan, jeda ucapan secara tidak sengaja, kekejangan alat pertuturan, kekejangan artikulasi);
  • gejala logoneurosis yang menyertainya (tics muka, berkedip, ketegangan otot, meringis wajah, gemetar bibir, sesak nafas dan sesak nafas).

Bergantung pada simtomatologi, terdapat 3 jenis (jenis) logoneurosis:

  • tonone logoneurosis (dimanifestasikan dalam jeda ucapan secara sukarela dan pengucapan suku kata atau perkataan yang berpanjangan);
  • logoneurosis klonik (ia dicirikan oleh pengulangan kata-kata, suku kata atau bunyi individu yang obsesif, kerap, berulang);
  • jenis campuran (terdapat gejala kedua-dua jenis di atas).

Rawatan

Secara umum, semua kaedah gagap terbahagi kepada:

  • mereka yang menganggapnya sebagai kecacatan pertuturan (oleh itu, ahli terapi pertuturan terlibat terutamanya dalam pemulihan, membantu pesakit mengembangkan kemahiran "fasih bercakap," dan lain-lain);
  • mereka yang memfokuskan pada sistem saraf secara keseluruhan, menganggap kegagapan hanya salah satu manifestasi reaksi neurotik (keseluruhan kompleks yang bertujuan untuk pemulihan neurologi lebih sesuai di sini).

Oleh kerana dalam kes logoneurosis kita mempunyai sifat neurogenik semata-mata penyakit ini, pilihan kedua lebih disukai. Walaupun anda tidak boleh menolak sepenuhnya bantuan ahli terapi pertuturan.

Oleh itu, rawatan logoneurosis melibatkan pengembangan satu set langkah individu yang bertujuan untuk menghilangkan neurosis (sebagai asas penyakit) dan menormalkan pertuturan (sebagai akibat gangguan neurotik).

Pakar dan rawatan

Anda mungkin memerlukan bantuan pakar seperti itu:

  • Ahli neurologi (akan membantu membuat diagnosis, memberi rujukan untuk pemeriksaan EEG dan MRI, jika perlu, menetapkan kursus penenang atau nootropik ringan);
  • Psikoterapi (sesi boleh ditujukan untuk mengurangkan tahap kegelisahan, mengajar kaedah relaksasi pelanggan, membantu membina tabiat baru ketika bercakap, untuk mengembangkan kemahiran komunikasi baru). Salah satu kaedah psikoterapi yang cukup berkesan untuk logoneurosis juga dianggap sebagai hipnosis;
  • Ahli terapi pertuturan (bekerja secara langsung dengan kecacatan pertuturan);
  • Fisioterapis, refleksologi, akupunktur, tukang urut (melakukan sesi terapi yang bertujuan untuk menormalkan sistem saraf).

Di samping itu, pesakit sendiri juga dapat menerapkan kaedah rawatan berikut di rumah: terapi phyto, aromaterapi, mandi santai, meditasi, teknik relaksasi otot dan pernafasan.

Ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat merangkumi, pertama sekali, rawatan dengan anugerah alam. Terdapat banyak persediaan herba siap yang boleh diresepkan oleh pakar neurologi (ia dijual di farmasi). Tetapi anda juga boleh membuat bayaran seperti itu sendiri.

Herba berikut mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf:

  • rue wangi (1 sudu teh herba dalam segelas air mendidih, simpan di dalam air mandi selama 5-7 minit), orang dewasa dan remaja mengambil 1 sudu 3 kali sehari, kanak-kanak hanya perlu membilas leher dengan kaldu;
  • oregano (1 sudu besar setiap gelas air mendidih, masak dalam air mandi selama 15-20 minit, kemudian masukkan ke suhu bilik selama kira-kira 40 minit), setelah menegangkan, ambil suam 3 kali sehari (bahagikan kaldu yang dihasilkan menjadi 3 hidangan);
  • pekak jelatang, nama lain adalah abu putih (letakkan 1 sudu besar ramuan dalam mangkuk yang dipanaskan, tuangkan segelas air mendidih dan bungkusnya, biarkan selama kira-kira 20-30 minit), ambil 1 sudu 3 kali sehari, cukup untuk anak-anak berkumur.

Di samping itu, anda boleh menyediakan dan mengumpulkan ramuan, seperti:

Jelatang menyengat (2 bahagian), chamomile (2 bahagian), heather biasa (1 bahagian), kerucut hop (1 bahagian), balsem lemon (1 bahagian), akar angelica (1 bahagian), St. John's wort - 1 bahagian. Campurkan semua ramuan mengikut bahagian yang ditentukan. Tuangkan 1 sudu teh campuran dengan segelas air mendidih, biarkan dalam termos selama kira-kira satu jam. Minum dalam 2-3 dos pada siang hari, suam.

Resipi berikut juga digunakan:

Campurkan 1 sudu teh madu dengan 1 tablet mumia. Ambil 1-2 kali sehari, perjalanan rawatan adalah 4-6 bulan. Kemudian berehat selama 2 bulan.

Apa sahaja ubat-ubatan rakyat yang anda gunakan, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda, terutamanya jika ubat penenang telah ditetapkan secara bersamaan.

Rawatan untuk kegagapan pada orang dewasa

Komunikasi memainkan peranan penting dalam sosialisasi dan pembangunan manusia. Kecacatan pertuturan menjadikannya sukar untuk menyesuaikan diri dalam masyarakat dan menyebabkan penurunan kualiti hidup. Patologi pertuturan berbeza. Pada orang dewasa, kegagapan sering diperhatikan, dicirikan oleh gangguan pada irama dan tempo pertuturan. Artikel tersebut menunjukkan jenis utama penyakit ini, dan juga menerangkan mengenai rawatan kegagapan.

  • Definisi dan pengelasan
  • Punca dan mekanisme perkembangan patologi
  • Manifestasi klinikal
  • Langkah-langkah diagnostik
  • Terapi
  • Ubat tradisional
  • Kaedah terapi pertuturan untuk merawat kegagapan pada orang dewasa
  • Latihan pernafasan
  • Kaedah moden
  • Rawatan yang tidak konvensional
  • Bantuan diri di rumah
  • Pencegahan dan prognosis

Definisi dan pengelasan

Gagap adalah pelanggaran fungsi pertuturan, yang ditunjukkan oleh patologi tempo, irama dan kelancaran pengucapan kata. Seseorang dengan penyakit mengulangi suku kata secara paksa, "menelan" kata-kata dan mengganggu sebutan bunyi. Untuk menutupi kecacatan, kata-kata yang sukar diucapkan digantikan dengan kata-kata parasit, yang menyebabkan kemerosotan ucapan pesakit.

Bergantung pada asalnya, gagap terbahagi kepada gangguan ucapan seperti neurosis dan logoneurosis (neurotik). Ciri-ciri pilihan patologi ini adalah seperti berikut:

  • Gangguan neurotik hanya ditunjukkan oleh gangguan pertuturan, tanpa patologi bersamaan sistem saraf. Sekiranya pesakit berada di persekitaran yang tenang, maka dia tidak tergagap. Apabila anda berada di antara orang yang tidak dikenali, irama pertuturan dan temponya menjadi perlahan.
  • Gagap seperti neurosis adalah akibat kerosakan organik pada struktur otak. Gejala lain menyertai tanda-tanda patologi pertuturan - tics saraf, pergerakan obsesif, teriakan, dll..

Di jantung kegagapan adalah penguncupan otot-otot radas motor pertuturan, akibatnya para pakar membahagikan patologi menjadi beberapa bentuk:

  • tonik - dengan jenis penyakit ini, suara vokal dan suara sonorant diregangkan, jeda yang tidak wajar dan gangguan bunyi di dalam suku kata muncul di antara perkataan;
  • bentuk klonik, yang dicirikan oleh pengulangan obsesif berulang dari bunyi, suku kata atau perkataan yang sama;
  • bentuk campuran menggabungkan semua ciri yang ditunjukkan.

Selain itu, pelanggaran alat pertuturan boleh berlaku secara kekal atau paroxysmal. Faktor yang memprovokasi selalu menjadi situasi tertekan - bercakap di hadapan khalayak ramai, berkomunikasi dengan orang yang tidak dikenali, masalah di tempat kerja dan tekanan dalam kehidupan peribadi.

Gangguan pertuturan pada orang dewasa mempunyai beberapa ciri. Berbeza dengan patologi kanak-kanak, pada masa remaja atau usia yang lebih tua, orang mengekalkan pertuturan dalaman yang normal - berfikir, menulis teks berlaku tanpa jeda dan kehilangan kata-kata.

Punca dan mekanisme perkembangan patologi

Patogenesis perkembangan kegagapan dikaitkan dengan berlakunya kontraksi konvulsif otot-otot alat artikulasi, disertai dengan kegagalan pernafasan. Lama kelamaan, ketidakselesaan psikologi bergabung dengan patologi organik - pesakit malu untuk bercakap, dia mengalami verbophobia, yang semakin memperburuk pelanggaran.

Sebab utama yang menyebabkan pembentukan gagap:

  • patologi intrauterin perkembangan sistem saraf pusat janin;
  • hipoksia, asfiksia atau kerosakan otak semasa melahirkan anak;
  • kecederaan otak trauma;
  • komplikasi penyakit berjangkit (cacar air, herpes zoster, jangkitan sitomegalovirus, ensefalitis, meningitis);
  • penyakit somatik yang teruk yang mengganggu fungsi sistem saraf;
  • patologi endokrin;
  • peningkatan kegembiraan sistem saraf;
  • penderaan fizikal dan mental kanak-kanak atau remaja;
  • ketegangan saraf kerana keadaan tekanan yang kerap;
  • gangguan peredaran serebrum kronik atau akut;
  • fungsi mental terjejas.

Juga, doktor mengenal pasti faktor lain yang boleh menimbulkan permulaan patologi pertuturan - kecenderungan keturunan, ketakutan, kemarahan dan perasaan kuat lain, jantina lelaki, suasana negatif dalam keluarga, penyakit psikosomatik, dll..

Manifestasi klinikal

Gejala kegagapan yang kerap adalah jeda panjang antara suku kata atau kata-kata, peregangan kata, ketidakupayaan untuk mengucapkan beberapa bunyi, gagap semasa pengucapan, pengulangan obsesif terhadap kata-kata yang sama. Tanda-tanda ini disertai oleh: kegelisahan, penghindaran pertuturan seseorang, penarikan diri dari masyarakat, pengasingan, rasa malu, peluh telapak tangan, kemerahan muka, dan lain-lain. Walaupun pada masa dewasa orang yang gagap ditoleransi, pesakit masih lebih suka melakukan hubungan dengan orang lain.

Kecurigaan, kegelisahan, kegembiraan dan emosi negatif lain mengenai penyakit ini menyebabkan pesakit menolak rawatan, yang boleh menyebabkan perkembangan patologi. Dalam keadaan seperti itu, pesakit ditunjukkan bekerja dengan ahli psikoterapi..

Langkah-langkah diagnostik

Pada peringkat awal diagnosis, anda harus mendapatkan bantuan daripada ahli terapi tempatan. Setelah diperiksa dan disoal siasat, dia akan merujuk pesakit ke pakar lain, bergantung kepada sebab-sebab perkembangan kegagapan. Selalunya, pakar neurologi, ahli terapi pertuturan, psikologi dan psikoterapis terlibat dalam rawatan patologi. Langkah diagnostik merangkumi pendekatan berikut:

  1. Pengumpulan aduan dan anamnesis penyakit ini. Penting untuk mengetahui waktu kemunculan tanda-tanda klinikal, situasi di mana pesakit sendiri mengaitkan kejadiannya, dan juga dengan kaedah apa yang cuba dirawat oleh pesakit sebelum mendapatkan bantuan perubatan semasa. Sebaiknya, berbincanglah dengan saudara terdekat atau ibu bapa pesakit.
  2. Pemeriksaan dan ujian: tugas terapi pertuturan, ujian psikologi untuk menentukan tahap kecerdasan, penilaian status neurologi, ujian menulis dan membaca, dll..
  3. Kaedah penyelidikan tambahan: ujian darah klinikal dan biokimia, diagnostik PCR untuk mencari jangkitan saraf, elektroensefalografi, pengimejan resonans otak atau otak.
  4. Rundingan dengan psikoterapis sekiranya berlaku logoneurosis. Pakar perlu mengetahui faktor-faktor yang memprovokasi, mengajar pesakit untuk bertindak balas terhadap tekanan dan gangguannya.
  5. Rundingan ahli terapi pertuturan. Dia menyusun rancangan rawatan pemulihan individu, memilih program pembetulan terapi pertuturan.

Menentukan penyebab langsung perkembangan kegagapan membolehkan doktor memilih terapi yang berkesan untuk menyingkirkan penyakit pesakit. Perlu diingat bahawa anda tidak boleh melakukan diagnosis diri atau rawatan, kerana ini penuh dengan perkembangan kecacatan pertuturan.

Terapi

Pesakit berminat untuk merawat patologi. Rawatan untuk kegagapan pada orang dewasa harus dibuat secara individu dan menyeluruh. Bergantung pada penyebab penyakit, doktor membuat rancangan rawatan. Pada masa ini, terapi ini merangkumi pelbagai kaedah - ubat untuk membetulkan penyakit sistem saraf pusat, ubat tradisional, aktiviti relaksasi, kelas terapi pertuturan menggunakan kaedah pengarang, latihan pernafasan, sesi psikoterapi individu, dll..

Ubat tradisional

Bahagian terapi ini merangkumi beberapa ubat yang bertujuan menormalkan fungsi sistem saraf. Ubat-ubatan berikut paling kerap digunakan:

  • Ubat nootropik yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi mental yang lebih tinggi. Mereka merangsang aktiviti intelektual, meningkatkan kemampuan belajar dan ingatan. Ubat yang paling biasa adalah Phenotropil, Piracetam, Pantogam, Semax, Picamilon, Tenoten, dll..
  • Vitamin B untuk meningkatkan fungsi sistem saraf: Magnelis B6, Magnelek, Thiamin, Biotredin.
  • Anxiolytics digunakan dalam patologi yang teruk untuk menghalang kegagapan (Xanax, Noofen).
  • Untuk epilepsi, doktor menetapkan anticonvulsants (Pregabalin, Clonazepam, dan lain-lain).
  • Penenang (tablet Motherwort atau Valerian), antidepresan (Afobazol) mengurangkan tahap kegelisahan dan kemurungan, membantu menjaga tidur nyenyak dan meningkatkan kualiti kehidupan manusia.
  • Dadah yang menguatkan imuniti pesakit (Immunal, Anaferon, Echinacea tincture) dan adaptogen (Leuzea, dll.).

Pada masa ini, tidak ada pil yang bertujuan untuk secara langsung menghilangkan kegagapan. Beberapa saintis menunjukkan bahawa penyakit ini berkembang kerana pelepasan dopamin yang berlebihan dalam struktur otak. Penggunaan anxiolytics (penenang) dapat menghilangkan patologi dengan menyekat rembesan dopamin. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti klinikal untuk hipotesis ini. Penyelidikan mengenai penggunaan penyekat neurotransmitter berterusan.

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, terapi kompleks tradisional merangkumi:

  • Perbualan dengan psikoterapis atau psikologi. Mereka membolehkan anda mengurangkan kegelisahan mengenai kecacatan pertuturan, mengatasi logoofobia, mencari faktor yang boleh menyebabkan penyakit ini, menyesuaikan pesakit dengan persekitaran sosial dan mengembalikan tahap kualiti hidup yang normal..
  • Kelas dengan ahli terapi pertuturan menggunakan teknik khas menyumbang kepada pembetulan gangguan pertuturan. Latihan artikulasi melonggarkan otot alat pertuturan. Latihan kumpulan psikologi membantu pesakit berhubung dengan orang lain dan mengurangkan logoofobia.
  • Kursus hipnoterapi. Sejumlah pakar menyatakan kesan positif hipnosis pada logoneurosis..
  • Fisioterapi kesihatan umum - akupunktur, urut, senaman pernafasan, refleksologi, magnetoterapi, rawatan laser, bilik garam, terapi UHF.
  • Fisioterapi, yoga, meditasi.

Pendekatan bersepadu membantu pesakit untuk menyesuaikan diri dalam masyarakat, pulih dan menyingkirkan gangguan pertuturan, dengan itu mengembalikan gaya hidup normal.

Kaedah terapi pertuturan untuk merawat kegagapan pada orang dewasa

Terapi pertuturan dijalankan dalam kursus selama satu tahun atau beberapa tahun. Sepanjang tempoh kursus terapi, pesakit dimasukkan ke hospital di klinik untuk direndam dalam kerja pembetulan, kelas dengan pakar neurologi, psikoterapis dan komunikasi dengan orang lain. Terdapat beberapa kaedah kelas terapi pertuturan: menurut Shklovsky dan Harutyunyan (Andronova).

Kaedah Harutyunyan - ahli terapi pertuturan mengajar pesakit untuk menyegerakkan pertuturan dengan pergerakan jari tangan utama. Dengan kaedah ini, pesakit belajar mengaitkan sebutan dengan ketenangan, kelancaran, sikap yakin diri dan intonasi yang betul. 24 hari pertama terapi dijalankan di hospital, kemudian pesakit dibenarkan pulang. 5 kursus tambahan selama 7 hari ditetapkan sepanjang tahun.

Kaedah Shklovsky merangkumi rawatan selama tiga bulan di pusat khusus dengan penyertaan pakar neurologi dan psikoterapis. Pesakit diperiksa secara awal dan, dengan bantuan psikoterapi, stereotaip yang terbentuk mengenai gangguan pertuturan dibina semula, dan mereka juga dilatih dalam situasi kehidupan nyata yang berbeza. Tentukan latihan automatik harian dan sesi psikoterapi kumpulan. Kesan seperti itu membantu pesakit untuk mendapatkan keyakinan terhadap kebolehan mereka dan tidak malu dengan kecacatan pertuturan yang hilang dalam beberapa bulan..

Psikoterapi tekanan emosi kumpulan menurut Dubrovsky dan Nekrasova banyak digunakan di Rusia. Semasa terapi, emosi negatif pesakit yang berkaitan dengan ketakutan bercakap digantikan oleh sikap psikologi baru. Setelah melakukan sesi seperti itu, pesakit menunjukkan kedudukan yang berlawanan dengan rasa takut - mereka bersedia untuk bercakap dan mengatasi halangan psikologi yang terbentuk akibat patologi.

Latihan pernafasan

Kerana kekejangan otot-otot alat artikulatori, pernafasan terganggu. Pernafasan yang tidak betul juga memberi kesan negatif terhadap aktiviti pertuturan, oleh itu, salah satu teknik pembetulan yang paling biasa adalah latihan pernafasan. Kompleks ini merangkumi beberapa latihan yang dikembangkan oleh Strelnikova. Yang paling biasa adalah:

  • "Memusingkan kepala" - pesakit berdiri tegak, tangan ke bawah dan berehat. Kemudian dia memusingkan kepalanya ke kiri dan bernafas dengan bising, lalu mula menggerakkan kepalanya dari kiri ke kanan dan menghembus nafas dengan cepat. Oleh itu, latihan diulang beberapa kali..
  • "Pump" - pesakit berdiri tegak dan lurus, menurunkan lengannya dan condong ke depan sedikit, membulatkan punggungnya. Leher sesenang mungkin. Semasa menghirup, pesakit harus naik sedikit, tetapi tidak meluruskan punggung. Setelah menghembuskan nafas, doktor mengesyorkan mengambil posisi awal dan mengulangi prosedur 4-5 kali. Tarik nafas dengan cepat dan hembuskan dengan lancar dan perlahan..

Kursus rawatan adalah 2-3 bulan, latihan dilakukan setiap hari selama 10-15 minit. Sudah semasa latihan, pesakit akan mula menyedari bahawa pernafasan menjadi bebas, suaranya lebih semula jadi, orang itu mula gagap kurang.

Sebagai tambahan kepada teknik Strelnikova, anda boleh melakukan latihan pernafasan lain setelah bangun tidur atau sebelum tidur: berbaring di punggung, sebelah tangan berada di perut anda dan yang lain di dada anda; semasa menghirup dengan lancar, perut "mengembung", dan semasa menghembus nafas, sedikit "dihembus", sedikit menekan pada dinding perut anterior. Latihan diulang 3-5 kali. Gimnastik seperti itu dilakukan berbaring atau berdiri, penyedutan selalu dilakukan melalui hidung, dan pernafasan dapat dilakukan melalui mulut dengan atau tanpa tiub koktel..

Kaedah moden

Penggunaan kompleks komputer Breathmaker baru memastikan pembentukan stereotaip ucapan biasa dengan menormalkan hubungan antara pusat-pusat pertuturan dan pengiktirafannya. Pesakit diberi fon kepala dan mikrofon, dan kemudian diminta untuk duduk di depan komputer. Tugas pesakit adalah menyampaikan ayat-ayat tertentu ke dalam mikrofon. Selepas itu, program komputer membetulkan ucapan pesakit dan menyalurkan maklumat ke fon kepala.

Oleh itu, sistem saraf mengasimilasikan pertuturan normal yang betul. Dengan bantuan kaedah itu, adalah mungkin untuk mengembalikan keyakinan kepada seseorang dan belajar untuk bercakap dengan lebih betul. Terutama selalunya Breathmaker complex digunakan untuk menghilangkan kegagapan pada kanak-kanak..

Rawatan yang tidak konvensional

Pendekatan rawatan ini merangkumi akupresur, perubatan tradisional, rawatan yang bersentuhan dengan haiwan dan kaedah bantuan tidak standard yang lain..

Urut titik - akupunktur - rangsangan mata memberi kesan yang baik pada pusat pertuturan. Kaedah ini tergolong dalam ubat alternatif, tetapi memberikan kesan yang nyata pada beberapa pesakit. Pada peringkat pertama, urut harus dilakukan oleh pakar. Setelah menguasai teknik ini, pesakit dapat melakukannya secara bebas atau dengan bantuan saudara-mara. Kesan akupunktur didasarkan pada menguli dan membelai titik bioaktif - da-ling, nei-guan, tian-jing, dll..

Penggunaan infus dan decoctions herba dapat menenangkan sistem saraf dan mengurangkan tekanan. Selalunya digunakan:

  • Penyerapan abu putih - 20 gram daun abu dan bunga dituangkan dengan 300 ml air mendidih, dimasukkan selama 20 minit dan disejukkan. Infus digunakan sebagai ubat kumur, dilarang menelan produk seperti itu.
  • 100 g balsem lemon, chamomile, St. John's wort, hop dan daun jelatang dituangkan dengan 4 cawan air mendidih. Diambil pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur.
  • Kaldu dari chamomile farmasi - tuangkan 250 ml air mendidih di atas satu sachet, sejuk dan ambil pada waktu malam.
  • 100 ml kubis, viburnum dan jus lemon dicampurkan dengan 100 ml kaldu rosehip dan 200 g madu. Campuran diambil 1 sudu setiap pagi dan petang.

Rawatan dengan resipi dan konspirasi rakyat tidak menjamin hasil yang positif dan tidak dapat sepenuhnya menghilangkan kegagapan, kerana tidak mempunyai pengesahan saintifik mengenai keberkesanannya. Kaedah sedemikian boleh menjadi sebahagian daripada terapi yang kompleks..

Aktiviti pemulihan dengan haiwan sangat membantu bukan sahaja kanak-kanak, tetapi juga orang dewasa. Berenang di kolam renang dengan ikan lumba-lumba, merawat kuda mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf, mengurangkan kegembiraan dan berehat. Di samping itu, aktiviti seperti itu memberikan peningkatan dalam mood seseorang, yang memberi kesan positif kepada ucapannya..

Bantuan diri di rumah

Mustahil untuk menyembuhkan kegagapan di rumah. Bantuan komprehensif diperlukan untuk terapi yang betul. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertekan, anda boleh menolong diri anda dengan mengikuti beberapa cadangan psikoterapi atau psikologi: mandi santai dengan herba atau garam laut, minum teh chamomile atau penyerapan bau wangi sebelum tidur. Meditasi, berenang di kolam renang dan yoga dapat membantu menguruskan tekanan..

Menyanyi dan membaca dengan kuat di rumah atau di hadapan orang yang disayangi sesuai untuk latihan tambahan dalam pertuturan yang betul. Ini membantu mengurangkan ketidakselesaan psikologi semasa kegagapan, yang membantu seseorang mengatasi logoneurosis..

Pencegahan dan prognosis

Untuk mengelakkan kembalinya penyakit atau kemunculan penyakit, perlu mematuhi cadangan doktor yang menghadiri. Tindakan pencegahan:

  • menghadiri kelas terapi pertuturan, melakukan latihan di rumah - membaca dengan kuat, menyanyi, membaca puisi, latihan audio;
  • mengambil vitamin B dalam kursus;
  • pematuhan terhadap rawatan ubat tanpa berusaha untuk mengubati diri sendiri;
  • psikoterapi peribadi, banyak pesakit mengabaikan rawatan psikoterapi, sementara itu dapat membantu mengetahui penyebab kegagapan dan mengurangkan tahap tekanan;
  • gaya hidup aktif (bermain sukan, yoga, dan lain-lain);
  • pematuhan terhadap peraturan kerja dan rehat;
  • senaman pernafasan;
  • tidur penuh;
  • diet seimbang.

Prognosis bagi seseorang yang mengalami kegagapan bergantung pada peringkat penyakit, bentuk dan jenisnya. Dengan tarikan awal kepada pakar dan penggunaan terapi terapi pertuturan yang kompleks, pesakit dapat mengatasi penyakit ini selamanya dan kembali ke cara hidupnya yang biasa. Adalah sangat penting dalam situasi seperti ini untuk mempercayai doktor yang hadir, ahli terapi pertuturan dan ahli psikoterapi.

Gagap adalah gangguan pertuturan biasa yang menyerang orang dari semua peringkat umur. Pada orang dewasa, penyakit ini terbentuk dengan latar belakang tekanan yang berpanjangan, sejarah penyakit sistem saraf dan faktor negatif lain. Dengan rujukan tepat pada masanya kepada doktor yang hadir dan menerima terapi yang kompleks (psikoterapi, terapi pertuturan, pembetulan penyakit neurologi dan teknik moden), adalah mungkin untuk menghilangkan kegagapan dan melawannya berulang di masa depan..