Utama > Komplikasi

Bagaimana meningitis disebarkan?

Tidak semua orang tahu apa itu meningitis, bagaimana penyakit ini ditularkan dan apa simptomnya. Sebilangan orang masih mempercayai kisah seram kanak-kanak yang popular bahawa anda boleh terkena jangkitan jika anda berjalan di musim sejuk tanpa topi, tetapi sebenarnya, maklumat ini sebahagian besarnya tidak ada kaitan dengan kebenaran..

Bagaimana penyakit berbahaya dapat menular dan ada cara untuk melindungi diri dari penyakit itu?

Cara penularan penyakit

Meningitis adalah penyakit radang pada lapisan otak dan saraf tunjang. Patologi ini termasuk dalam senarai penyakit yang paling berbahaya dan, jika tidak ada rawatan yang tepat, boleh menyebabkan komplikasi dan kematian yang sangat serius..

Ejen penyebab meningitis adalah bakteria, virus dan kulat, dalam kes yang jarang berlaku, protozoa.

Jangkitan bakteria dianggap paling parah, menyebabkan gejala yang teruk dan meningkatkan risiko kematian..

Anda perlu tahu bahawa penyakit ini boleh menjadi primer atau sekunder. Meningitis primer berkembang apabila lokasi jangkitan terletak secara langsung di meninges.

Jangkitan sekunder pada saraf tunjang atau otak berlaku sebagai komplikasi penyakit lain, dan mustahil mendapatnya dari orang lain.

Ini adalah meningitis utama yang menular..

Ia disebarkan dengan cara berikut:

  • udara;
  • hubungan dan isi rumah;
  • ibu bapa;
  • menegak.

Selalunya, meningitis disebarkan oleh titisan udara: ketika bersin, mencium, dan bahkan dengan perbualan yang dekat. Kaedah jangkitan ini khas untuk penyakit etiologi virus..

Tidak jarang terjadi meningitis menular dari orang ke orang melalui hubungan dan hubungan rumah tangga dengan objek persekitaran yang dijangkiti dan produk kebersihan diri.

Melalui darah, penyakit ini memasuki badan agak jarang. Perlu juga diingat bahawa penularan meningitis virus dapat terjadi dengan gigitan kutu ensefalitis.

Jangkitannya sangat menular dan terutama sekali menyerang mereka yang mempunyai imuniti yang lemah.

Oleh itu, peratusan jangkitan tertinggi diperhatikan pada kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, sering meningitis juga memberi kesan kepada orang tua..

Bagaimana mengenali jangkitan?

Dalam banyak kes, radang meninges berkembang dengan sangat cepat, dan kesihatan dan kehidupan pesakit bergantung pada pengesanan dan rawatan jangkitan tepat pada masanya, jadi sangat penting untuk mengetahui bukan sahaja bagaimana meningitis ditularkan, tetapi juga gejala apa yang menjadi ciri penyakit ini.

Setelah patogen meningeal memasuki badan, rata-rata 4 hari berlalu sebelum tanda-tanda pertama kerosakan otak muncul..

Pada peringkat awal, penyakit ini menyerupai jangkitan pernafasan, sebab itulah gejala meningitis sering diabaikan..

Orang yang dijangkiti merasakan kelemahan teruk, sakit otot, dan hilang selera makan. Suhu badan meningkat mendadak hingga 39 ° C, sementara manifestasi patologi berkembang sangat cepat dan mempunyai watak yang sangat jelas.

Beberapa saat kemudian, gejala lain yang khusus untuk penyakit ini ditambahkan pada tanda-tanda ini..

Mereka biasa terjadi pada semua bentuk meningitis, tanpa mengira apa yang menyebabkan jangkitan dan bagaimana patogen radang ditularkan..

Manifestasi seperti itu merangkumi:

  • mengajar sakit kepala, bertambah teruk dengan memusingkan kepala, memiringkan, bunyi tajam, cahaya terang;
  • muntah tidak berkaitan dengan pengambilan makanan;
  • hipersensitiviti kulit;
  • memiringkan kepala ke belakang dengan lutut ditarik rapat ke perut (kerana ketegangan otot yang kuat di kawasan oksipital);
  • ruam pada badan;
  • strabismus;
  • sakit tengkorak semasa mengetuk.

Pada orang tua, meningitis sering tidak biasa: tidak ada tanda-tanda penyakit sama sekali, atau mereka agak lemah. Oleh itu, sakit kepala dalam kes ini jauh lebih sengit atau tidak ada sepenuhnya, dan kerosakan pada meninges dinyatakan dalam keadaan mengantuk, gemetar anggota badan, apatis atau pergolakan yang berlebihan..

Pada kanak-kanak, meningitis juga pelik. Bayi bertindak balas terhadap perkembangan penyakit ini dengan pembengkakan fontanelle yang kuat, tangisan monoton yang berpanjangan, sawan, punggung kepala yang tidak wajar.

Pada kanak-kanak yang lebih tua, anda dapat mengetahui simptom Brudzinsky: jika anak itu dibaringkan di punggungnya dan kepalanya condong ke dada, kaki akan bengkok secara spontan pada lutut dan sendi pinggul.

Meningitis adalah penyakit serius yang mudah menular dari orang ke orang. Anda sendiri dapat melihat tanda-tanda jangkitan pertama, tetapi sangat mustahak untuk menjalankan diagnostik di rumah, dan lebih-lebih lagi untuk mengambil ubat-ubatan tanpa perlu dilantik pakar dalam situasi seperti ini..

Perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya anda mengesyaki meningitis adalah mendapatkan rawatan perubatan segera dan mematuhi semua arahan doktor dengan tegas..

Bagaimana meningitis menular dari orang ke orang, bagaimana anda boleh dijangkiti?

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui sama ada meningitis berjangkit dan bagaimana cara penularan jangkitan meningokokus pada kanak-kanak dan orang dewasa, langkah pencegahan.

Adakah meningitis berjangkit?

Jawapan untuk soalan ini bergantung pada jenis penyakit dan patogen yang menyebabkan manifestasi. Adakah meningitis primer menular? Doktor menyatakan bahawa jenis patologi ini hampir selalu berjangkit. Contohnya, dengan meningitis purulen, yang merangsang jangkitan meningokokus, jangkitan berlaku melalui udara dan titisan melalui bersin, mencium, batuk.

Adakah meningitis serous menular? Penyebab penyakit ini adalah jangkitan enterovirus. Sebagai tambahan kepada penularan melalui udara, patologi disebarkan melalui laluan fecal-oral (tangan kotor adalah sumber jangkitan) dan dengan kaedah hubungan-rumah tangga: melalui objek yang digunakan pesakit. Penyakit ini juga dapat menular dengan berenang di kolam atau badan air. Penyakit sekunder sering tidak menular: dalam kes ini, meningitis adalah komplikasi proses keradangan yang lain.

Laluan penghantaran bergantung pada jenis patogen

Meningitis dapat menular dengan cara yang berbeza: semuanya bergantung pada patogen yang memprovokasi penyakit ini, ada beberapa cara untuk mendapatkan jangkitan ke dalam tubuh manusia.

Udara (aerosol)

Virus berbahaya dilepaskan ketika pesakit batuk, bersin, dan bahkan semasa percakapan biasa. Ini kerana bakteria terdapat di lapisan saluran pernafasan. Masuk ke persekitaran luaran, mereka menetap pada selaput lendir nasofaring orang yang sihat, memperkenalkan jangkitan ke dalam tubuhnya.

Hubungi (fecal-oral)

Sekiranya virus meningitis terdapat pada selaput lendir mata, kulit pesakit atau di rongga mulut, ada kemungkinan besar ia masuk ke persekitaran luaran dan merebak ke kawasan sekitarnya. Dengan menyentuh objek yang tercemar, seseorang dapat dijangkiti. Penting untuk mematuhi peraturan kebersihan diri dan memantau kebersihan produk yang digunakan untuk makanan.

Boleh dihantar

Sumber jangkitan adalah serangga seperti kutu. Bakteria menembusi ke dalam badan di tempat gigitan atau semasa hayat parasit.

Kaedah transplasental

Ini adalah penularan jangkitan secara menegak - dari ibu ke anak yang belum lahir, apabila virus menembusi plasenta dan menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada janin.

Air

Bakteria virus sangat kuat dan boleh berkembang maju di dalam air. Selalunya, wabak berlaku pada musim panas semasa musim berenang.

Jangkitan pada orang dewasa

Meningitis virus bakteria dan primer ditularkan dari orang yang sakit atau pembawa jangkitan kepada orang yang sihat dengan cara yang berbeza (patologi sekunder, sebagai peraturan, tidak ditularkan). Penularan patogen berlaku:

  • melalui air, tangan kotor, objek tercemar;
  • semasa hubungan seksual;
  • bayi dari ibu semasa melahirkan anak;
  • melalui laluan oral-fecal;
  • apabila bersentuhan dengan darah orang yang dijangkiti atau pembawa jangkitan meningokokus;
  • dalam kebanyakan kes, meningitis disebarkan oleh titisan udara;
  • melalui gigitan kutu ensefalitis.

Pada kanak-kanak

Meningitis virus pada kanak-kanak kurang berbahaya daripada meningitis bakteria. Walaupun begitu, patologi termasuk dalam kategori berjangkit dan muncul di bawah pengaruh virus yang diprovokasi tahan terhadap persekitaran luaran - ECHO dan Koksaki, lebih jarang oleh virus gondok atau adenovirus. Penyakit ini disebarkan dari orang yang sakit atau seseorang yang telah bersentuhan dengannya. Meningitis memasuki badan dan seterusnya berkembang:

  • melalui tangan kotor;
  • kerana makanan yang tidak cukup halus;
  • melalui air yang dijangkiti;
  • oleh titisan udara di tempat yang sesak;
  • semasa berenang di perairan tercemar.

Jenis penyakit virus ini dicirikan oleh fakta bahawa ia sering menyerang kanak-kanak berumur 2 hingga 6 tahun. Bayi di bawah usia 6 bulan jarang mendapat meningitis kerana imuniti yang kuat yang mereka terima ketika menyusu. Sebagai peraturan, wabak penyakit jenis serosa dicatat pada musim gugur dan musim panas, dan kes-kes sporadis meningitis virus musim sejuk direkodkan sangat jarang..

Ciri-ciri kaedah penularan jangkitan pelbagai bentuk

Bagaimana orang dewasa atau kanak-kanak mendapat meningitis? Keradangan purulen berlaku kerana kurangnya rawatan untuk penyakit seperti:

  • karies;
  • otitis media, sinusitis;
  • faringitis atau rinitis;
  • radang amandel;
  • pneumonia.

Penyakit berbahaya menampakkan diri akibat pengambilan E. coli, streptococci atau staphylococci. Ejen penyebab patologi purulen memasuki badan melalui nasofaring, menyebar ke seluruh badan dengan bantuan aliran limfa dan darah. Wabak jangkitan berlaku jika seseorang mempunyai sistem kekebalan tubuh yang lemah. Selain itu, faktor risiko adalah kecederaan kepala yang serius, campur tangan pembedahan pada otak, leher.

Bakteria

Jangkitan biasanya disebabkan oleh pembawa virus manusia. Jangkitan bakteria memasuki selaput lendir nasofaring atau bronkus, setelah itu dimasukkan ke dalam badan melalui aliran darah. Secara beransur-ansur, mikroorganisma patogen sampai ke otak, menyebabkan gejala klinikal meningitis. Penyakit berbahaya disebarkan melalui darah, kahak dan air liur. Pesakit yang telah menemui bentuk penyakit ini menular dan menyebarkan mikroba berbahaya melalui titisan udara.

Berbanding dengan meningitis virus, meningitis bakteria tidak begitu berbahaya: ia menular dengan lebih mudah dan jarang menyebabkan komplikasi serius. Sebagai tambahan, orang dengan imuniti normal, sebagai peraturan, tidak mudah terkena jangkitan (bahkan orang yang sihat sering mempunyai bakteria patogen pada nasofaring). Menariknya, pembawa jangkitan meningokokus tidak dapat meningitis. Faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit ini:

  • usia (kanak-kanak kecil sakit lebih kerap daripada orang dewasa);
  • melancong ke negara Afrika;
  • sistem imun yang lemah;
  • bekerja dalam pasukan yang besar;
  • kerja yang berkaitan dengan patogen penyebab penyakit.

Viral

Jenis penyakit ini adalah yang paling biasa, ia berlaku di bawah pengaruh bakteria berbahaya - enterovirus dan disebabkan oleh jangkitan virus primer lain seperti cacar air atau campak. Bagaimana meningitis jenis ini ditularkan? Punca penyakit adalah haiwan dan orang yang membawa atau jatuh sakit dengan virus. Kaedah penularan penyakit ini adalah seperti berikut:

  • oral-fecal (kanak-kanak itu tidak membasuh tangannya selepas tandas dan memakan buah atau gula-gula; virus yang menyebabkan perkembangan patologi mungkin terdapat pada tinja);
  • melalui udara (bakteria patogen meninggalkan tubuh ketika bersin, batuk atau bercakap, virus itu disebarkan, di samping itu, semasa hubungan seksual atau berciuman dengan pesakit);
  • dari ibu ke anak (walaupun seorang wanita tidak mempunyai tanda-tanda penyakit, meningitis boleh menular daripadanya kepada bayi semasa melahirkan anak);
  • melalui air / makanan yang tercemar;
  • melalui gigitan serangga (sebagai peraturan, kes seperti itu direkodkan di negara panas);
  • hubungan dan laluan rumah tangga (meningitis disebarkan setelah menggunakan perkara yang dijangkiti).

Bersungguh-sungguh

Untuk dijangkiti penyakit ini, tubuh manusia mesti mengandungi mikrobakteria tuberkulosis. Sekiranya pesakit tidak dapat merawat penyakit primer dengan berkesan, meningitis tuberkulosis mungkin timbul. Anda boleh jatuh sakit dengan cara lain:

  • melalui air yang tercemar, produk yang tidak dicuci dengan baik (sayur-sayuran, buah-buahan);
  • melalui darah;
  • dari kotoran tikus;
  • oleh titisan udara dari pesakit dengan bentuk tuberkulosis terbuka;
  • melalui barangan rumah biasa.

Bentuk kulat

Fungus Cryptococcus neoformans adalah agen penyebab meningitis cryptococcal. Pada orang yang mempunyai imuniti normal, pengangkutan jangkitan ini tidak menimbulkan masalah. Walau bagaimanapun, pada orang dengan HIV atau AIDS, jamur menyebabkan keradangan membran meningeal..

Penyakit ini akut dengan pendarahan pada bahagian membran yang keras dan lembut, edema serebrum. Keradangan merebak ke batang dan pangkal otak. Jabatan ini bertanggungjawab untuk proses penting. Selalunya membawa maut.

Sifat keradangan otogenik

Dengan penembusan jangkitan dari telinga tengah ke meninges, meningitis otogenik berkembang. Penyakit ini berlaku dengan latar belakang otitis media akut atau kronik. Ejen penyebab biasanya streptokokus atau staphylococcus. Patologi disertai oleh gejala khas dengan permulaan mabuk, kerosakan pada sistem saraf.

Perhatian harus diberikan kepada perubahan sifat sakit kepala semasa perkembangan meningitis. Kesakitan tempatan di kawasan telinga yang terkena menjadi meresap, sengit, memancar ke tulang belakang.

Bentuk patologi parasit

Bagaimana meningitis parasit ditularkan? Bentuk penyakit ini dianggap paling berbahaya dan boleh membawa maut pada 95% kes. Ejen penyebabnya adalah parasit Negleria Fuolera, yang hidup terutamanya di badan air terbuka, mata air termal, dan juga terjadi di air kolam yang tidak berklorin. Ia memasuki tubuh manusia melalui hidung dan melalui peredaran sistemik dihantar ke membran otak.

Sehingga kini, faktor-faktor yang memprovokasi patologi jenis ini belum dapat dipastikan sepenuhnya. Para saintis percaya bahawa aktiviti Negleria terserlah apabila suhu air berubah. Oleh itu, tidak digalakkan terlibat dalam berenang di badan air dalam keadaan panas terik. Penularan dari manusia ke manusia tidak mungkin dilakukan, jadi bentuk penyakit ini tidak dianggap berjangkit.

Bentuk tidak berjangkit

Bentuk penyakit ini tidak disebarkan dari orang yang sakit ke yang sihat, ia sering terjadi selepas operasi untuk membuang tumor otak. Kategori pesakit berikut tergolong dalam kumpulan risiko:

  • dengan tumor malignan;
  • dengan kecederaan kepala;
  • orang yang mengambil kumpulan ubat tertentu untuk masa yang lama.

Apa-apa bentuk meningitis membawa komplikasi teruk dalam bentuk pekak, kehilangan penglihatan separa atau lengkap, penurunan otak. Oleh itu, sangat penting untuk memulakan rawatan yang berkesan tepat pada waktunya, yang akan membantu menyingkirkan penyakit patologi dan menyembuhkan orang itu sepenuhnya..

Ubat-ubatan sendiri dalam kes ini adalah kontraindikasi, ia bukan sahaja mengancam keadaan yang lebih buruk, tetapi juga akibat yang mematikan.

Cara melindungi diri daripada meningitis

Banyak yang diketahui mengenai cara mengidap meningitis. Walau bagaimanapun, doktor mengatakan bahawa dalam banyak kes, penyakit ini dapat dielakkan dengan mengikuti panduan berikut:

  • sekiranya berlaku wabak penyakit, perlu memakai alat pelindung diri (topeng perubatan sekali pakai), ini juga berlaku untuk kontak dengan pembawa jangkitan yang berpotensi;
  • dengan berhati-hati mengunjungi kolam renang atau berenang di badan air;
  • pada gejala pertama yang tidak menyenangkan, berjumpa doktor.

Penting untuk diingat bahawa pencegahan memainkan peranan yang sangat penting. Lebih mudah untuk mengelakkan penyakit daripada mengubatnya kemudian.

Langkah pencegahan sejagat lain yang berkesan terhadap meningitis virus, bakteria, purulen, batuk kering, serous:

  • Sekiranya anda bersentuhan dengan pesakit atau seseorang yang berada di lingkungan yang dekat mempunyai jangkitan, anda harus segera memasukkannya ke hospital dan meminimumkan komunikasi dengannya. Di samping itu, adalah penting dalam tempoh ini untuk mematuhi peraturan kebersihan diri dengan berhati-hati..
  • Sekiranya wabak penyakit telah bermula di tempat kediaman anda, disarankan untuk mengunjungi tempat awam sesedikit mungkin, dan setelah pulang ke rumah, basuh tangan anda dengan sabun dan air..
  • Sekiranya patologi mempengaruhi orang-orang di barak atau asrama, maka ketika meninggalkan bilik anda perlu memakai topeng perubatan di wajah anda.
  • Langkah pencegahan wajib adalah rawatan penyakit gigi, patologi organ ENT tepat pada masanya.
  • Di kediaman, premis pejabat, tikus dan serangga yang dapat menyebarkan jangkitan mesti dimusnahkan secara berkala.
  • Sekiranya anda mengesyaki bahawa anda telah bersentuhan dengan pesakit dengan meningitis jenis bakteria, anda harus berjumpa doktor yang boleh memilih ubat antibakteria untuk mencegah penyakit ini.
  • Semasa melancong ke negara-negara eksotik di mana jangkitan kulat adalah perkara biasa, doktor mungkin menasihatkan mengambil agen antijamur untuk pencegahan. Serangga dan haiwan boleh bertindak sebagai pembawa penyakit dalam kes-kes ini, jadi lebih baik menghindari kontak dengan mereka..
  • Di samping itu, imunoterapi akan menjadi langkah pencegahan. Doktor boleh menetapkan penanaman Interferon dalam masa seminggu. Untuk menyokong sistem kekebalan tubuh anda sendiri, senaman kerap dilakukan, makan makanan seimbang.

Terdapat banyak cara penularan meningitis, bergantung kepada sifat patogen. Yang paling berbahaya adalah bentuk virus dan bakteria penyakit ini. Mereka berjangkit dan boleh ditularkan dari orang yang sakit kepada orang yang sihat..

Adakah meningitis berjangkit - cara penularan dari orang ke orang dan cara melindungi diri daripada penyakit berbahaya

Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan proses keradangan pada meninges, boleh menyebabkan komplikasi serius, hingga dan termasuk kematian. Patologi berlaku di bawah pengaruh agen virus, selain itu, ia boleh mempunyai etiologi tuberkulosis atau menjadi manifestasi jangkitan meningokokus; penting untuk mengetahui bagaimana meningitis menular untuk mengelakkan jangkitan. Setiap jenis penyakit mempunyai laluan penularan dan gejala yang berbeza.

Apa itu meningitis

Patologi adalah keradangan pada lapisan otak atau saraf tunjang, dan boleh disebabkan oleh pelbagai patogen, termasuk bakteria, mikroorganisma patogen lain, dan bahkan parasit. Proses keradangan di arachnoid pia mater dari saraf tunjang atau otak adalah penyakit yang sangat berbahaya yang berbeza dalam etiologi, gejala, laluan penularan, dan tahap jangkitan.

Berjangkit atau tidak

Jawapan untuk soalan ini bergantung pada jenis penyakit dan patogen yang menyebabkan manifestasi. Adakah meningitis primer menular? Doktor menyatakan bahawa jenis patologi ini hampir selalu berjangkit. Contohnya, dengan meningitis purulen, yang merangsang jangkitan meningokokus, jangkitan berlaku melalui udara dan titisan (melalui bersin, mencium, batuk, dll.).

Adakah meningitis serous menular? Penyebab penyakit ini adalah jangkitan enterovirus. Sebagai tambahan kepada penularan melalui udara, patologi disebarkan melalui laluan fecal-oral (tangan kotor adalah sumber jangkitan) dan dengan kaedah hubungan-rumah tangga: melalui objek yang digunakan pesakit. Penyakit ini juga dapat menular dengan berenang di kolam atau badan air. Penyakit sekunder sering tidak menular: dalam kes ini, meningitis adalah komplikasi proses keradangan yang lain.

  • Tanda-tanda HIV pada lelaki
  • Pemakanan pecahan
  • Cara meletakkan tin di punggung anda

Laluan penghantaran

Meningitis virus bakteria dan primer ditularkan dari orang yang sakit atau pembawa jangkitan kepada orang yang sihat dengan cara yang berbeza (patologi sekunder, sebagai peraturan, tidak ditularkan). Penularan patogen berlaku:

  • melalui air, tangan kotor, objek tercemar;
  • semasa hubungan seksual;
  • bayi dari ibu semasa melahirkan anak;
  • melalui laluan oral-fecal;
  • apabila bersentuhan dengan darah orang yang dijangkiti atau pembawa jangkitan meningokokus;
  • dalam kebanyakan kes, meningitis disebarkan oleh titisan udara;
  • melalui gigitan kutu ensefalitis.

Pada kanak-kanak

Meningitis virus pada kanak-kanak kurang berbahaya daripada meningitis bakteria. Walaupun begitu, patologi termasuk dalam kategori berjangkit dan muncul di bawah pengaruh virus yang diprovokasi tahan terhadap persekitaran luaran - ECHO dan Koksaki, lebih jarang oleh virus gondok atau adenovirus. Penyakit ini disebarkan dari orang yang sakit atau seseorang yang telah bersentuhan dengannya. Meningitis memasuki badan dan seterusnya berkembang:

  • melalui tangan kotor;
  • kerana makanan yang tidak cukup halus;
  • melalui air yang dijangkiti;
  • oleh titisan udara di tempat yang sesak;
  • semasa berenang di perairan tercemar.

Jenis penyakit virus ini dicirikan oleh fakta bahawa ia sering menyerang kanak-kanak berumur 2 hingga 6 tahun. Bayi di bawah usia 6 bulan jarang mendapat meningitis kerana imuniti yang kuat yang mereka terima ketika menyusu. Sebagai peraturan, wabak penyakit jenis serosa dicatat pada musim gugur dan musim panas, dan kes-kes sporadis meningitis virus musim sejuk direkodkan sangat jarang..

Bagaimana ia disebarkan

Doktor memanggil sebab utama mengapa meningitis muncul, jangkitan pada tubuh manusia dengan mikroorganisma berbahaya dari pelbagai jenis. Laluan utama penghantaran adalah:

  1. Dari ibu hingga anak. Lebih-lebih lagi, sering wanita yang bersalin tidak mempunyai tanda-tanda penyakit yang ketara. Kanak-kanak yang dilahirkan oleh pembedahan caesar berisiko.
  2. Titisan udara. Mikroorganisma meninggalkan badan pesakit ketika batuk / bersin / bercakap.
  3. Laluan oral-fecal. Jangkitan disebarkan oleh kebersihan tangan yang buruk.
  4. Cara hubungan-rumah tangga. Kejadian penyakit bakteria dikaitkan dengan penggunaan objek yang telah disentuh oleh pesakit atau pembawa jangkitan.
  5. Melalui darah, cecair biologi lain. Patologi disebarkan melalui hubungan rapat dengan mikroorganisma patogen yang dijangkiti atau pembawa.

Meningitis purulen

Bagaimana orang dewasa atau kanak-kanak mendapat meningitis? Keradangan purulen berlaku kerana kurangnya rawatan untuk penyakit seperti:

  • karies;
  • otitis media / sinusitis;
  • faringitis atau rinitis;
  • radang amandel;
  • pneumonia.

Penyakit berbahaya menampakkan diri akibat pengambilan E. coli, streptococci atau staphylococci. Ejen penyebab patologi purulen memasuki badan melalui nasofaring, menyebar ke seluruh badan dengan bantuan aliran limfa dan aliran darah. Wabak jangkitan berlaku jika seseorang mempunyai sistem kekebalan tubuh yang lemah. Selain itu, faktor risiko adalah kecederaan kepala yang serius, campur tangan pembedahan pada otak, leher.

  • Salad Chafan klasik. Resipi salad Chafan dengan foto
  • Bagaimana untuk mengetahui di mana pelanggan berada dengan nombor telefon - cari melalui Internet, pengendali telekomunikasi atau program
  • Cara belajar bersiul

Bakteria

Jangkitan biasanya disebabkan oleh pembawa virus manusia. Jangkitan bakteria memasuki selaput lendir nasofaring atau bronkus, setelah itu dimasukkan ke dalam badan melalui aliran darah. Secara beransur-ansur, mikroorganisma patogen sampai ke otak, menyebabkan gejala klinikal meningitis. Penyakit berbahaya disebarkan melalui darah, kahak dan air liur. Pesakit yang telah menemui bentuk penyakit ini menular dan menyebarkan mikroba berbahaya melalui titisan udara.

Berbanding dengan meningitis virus, meningitis bakteria tidak begitu berbahaya: ia menular dengan lebih mudah dan jarang menyebabkan komplikasi serius. Sebagai tambahan, orang dengan imuniti normal, sebagai peraturan, tidak mudah terkena jangkitan (bahkan orang yang sihat sering mempunyai bakteria patogen pada nasofaring). Menariknya, pembawa jangkitan meningokokus tidak dapat meningitis. Faktor risiko yang meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit ini:

  • usia (kanak-kanak kecil sakit lebih kerap daripada orang dewasa);
  • melancong ke negara Afrika;
  • sistem imun yang lemah;
  • bekerja dalam pasukan yang besar;
  • kerja yang berkaitan dengan patogen penyebab penyakit.

Viral

Jenis penyakit ini adalah yang paling biasa, ia berlaku di bawah pengaruh bakteria berbahaya - enterovirus dan disebabkan oleh jangkitan virus primer lain seperti cacar air atau campak. Bagaimana meningitis jenis ini ditularkan? Punca penyakit adalah haiwan dan orang yang membawa atau jatuh sakit dengan virus. Kaedah penularan penyakit ini adalah seperti berikut:

  • oral-fecal (kanak-kanak itu tidak membasuh tangannya selepas tandas dan memakan buah atau gula-gula; virus yang menyebabkan perkembangan patologi mungkin terdapat pada tinja);
  • melalui udara (bakteria patogen meninggalkan tubuh ketika bersin, batuk atau bercakap, virus itu disebarkan, di samping itu, semasa hubungan seksual atau berciuman dengan pesakit);
  • dari ibu ke anak (walaupun seorang wanita tidak mempunyai tanda-tanda penyakit, meningitis boleh menular daripadanya kepada bayi semasa melahirkan anak);
  • melalui air / makanan yang tercemar;
  • melalui gigitan serangga (sebagai peraturan, kes seperti itu direkodkan di negara panas);
  • hubungan dan laluan rumah tangga (meningitis disebarkan setelah menggunakan perkara yang dijangkiti).

Bersungguh-sungguh

Untuk dijangkiti penyakit ini, tubuh manusia mesti mengandungi mikrobakteria tuberkulosis. Sekiranya pesakit tidak dapat merawat penyakit primer dengan berkesan, meningitis tuberkulosis mungkin timbul. Anda boleh jatuh sakit dengan cara lain:

  • melalui air yang tercemar, produk yang tidak dicuci dengan baik (sayur-sayuran, buah-buahan);
  • melalui darah;
  • dari kotoran tikus;
  • oleh titisan udara dari pesakit dengan bentuk tuberkulosis terbuka;
  • melalui barangan rumah biasa.

Cara melindungi diri daripada meningitis

Mengetahui bagaimana anda boleh menghidap meningitis, anda dapat menjaga pencegahan penyakit ini, yang akan mengelakkan akibat berbahaya dalam bentuk komplikasi dan rawatan antibiotik jangka panjang. Sebagai contoh, kerana meningitis virus sering disebarkan oleh titisan udara dan kerana tidak mematuhi peraturan kebersihan, langkah pencegahan termasuk:

  • pengecualian hubungan dengan pesakit dengan influenza, ARVI, mumps;
  • pemprosesan makanan dengan teliti;
  • pembersihan air.

Langkah pencegahan sejagat lain yang berkesan terhadap meningitis virus, bakteria, purulen, batuk kering, serous:

  1. Sekiranya anda bersentuhan dengan pesakit atau seseorang yang berada di lingkungan yang dekat mempunyai jangkitan, anda harus segera memasukkannya ke hospital dan meminimumkan komunikasi dengannya. Di samping itu, adalah penting dalam tempoh ini untuk mematuhi peraturan kebersihan diri dengan berhati-hati..
  2. Sekiranya wabak penyakit telah bermula di tempat kediaman anda, disarankan untuk mengunjungi tempat awam sesedikit mungkin, dan setelah pulang ke rumah, basuh tangan anda dengan sabun dan air..
  3. Sekiranya patologi mempengaruhi orang-orang di barak atau asrama, maka ketika meninggalkan bilik anda perlu memakai topeng perubatan di wajah anda.
  4. Langkah pencegahan wajib adalah rawatan penyakit gigi, patologi organ ENT tepat pada masanya.
  5. Di kediaman, premis pejabat, tikus dan serangga yang dapat menyebarkan jangkitan mesti dimusnahkan secara berkala.
  6. Sekiranya anda mengesyaki bahawa anda telah bersentuhan dengan pesakit dengan meningitis jenis bakteria, anda harus berjumpa doktor yang boleh memilih ubat antibakteria untuk mencegah penyakit ini.
  7. Semasa melancong ke negara-negara eksotik di mana jangkitan kulat adalah perkara biasa, doktor mungkin menasihatkan mengambil agen antijamur untuk pencegahan. Serangga dan haiwan boleh bertindak sebagai pembawa penyakit dalam kes-kes ini, jadi lebih baik menghindari kontak dengan mereka..
  8. Di samping itu, imunoterapi akan menjadi langkah pencegahan. Doktor boleh menetapkan penanaman Interferon dalam masa seminggu. Untuk menyokong sistem kekebalan tubuh anda sendiri, senaman kerap dilakukan, makan makanan seimbang.

Adakah mungkin meningitis dari orang yang sakit

Apakah penyakit ini

Otak manusia dan saraf tunjang ditutup dengan membran pelindung, yang boleh menjadi radang di bawah pengaruh faktor buruk. Jangkitan berlaku dengan pelbagai cara, bergantung pada jenis patogen, dan sesiapa sahaja boleh jatuh sakit.

Mengikut cara penyakit ini berkembang, terdapat:

  1. Meningitis primer. Ia berkembang setelah bakteria, virus atau parasit memasuki badan. Hampir selalu, meningitis ini disebarkan melalui hubungan dengan orang yang sakit.
  2. Menengah. Penyakit ini berkembang sebagai komplikasi proses keradangan lain di dalam badan. Jangkitan tidak disebarkan dari orang yang sakit kepada orang yang sihat, tetapi dibawa dengan aliran limfa atau darah dari fokus keradangan ke meninges. Adakah mungkin meningitis jika terdapat jangkitan sekunder yang dikesan? Sebagai peraturan, jenis proses berjangkit ini tidak berbahaya bagi orang lain..

Tetapi terlepas dari cara keradangan meninges berkembang, penyakit ini sangat sukar dan dapat menimbulkan komplikasi serius yang menyebabkan gangguan fungsi penuh sistem saraf. Untuk mencegah jangkitan, ada baiknya membaca cara penularan jangkitan dengan teliti dan mengetahui patogen apa yang boleh menyebabkannya.

Faktor risiko meningitis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Perkembangan meningitis difasilitasi oleh:

  • penurunan imuniti;
  • keadaan imunodefisiensi (contohnya, meningitis kriptokokus berkembang terutamanya pada pesakit kekurangan imun);
  • kekurangan vitamin yang ketara;
  • patologi berjangkit bersamaan;
  • kehadiran patologi somatik yang teruk (penyakit kardiovaskular, diabetes mellitus);
  • kehadiran sinusitis kronik;
  • jangkitan odontogenik (pergigian);
  • otitis media purulen;
  • penderaan alkohol;
  • usia (meningitis pada kanak-kanak berkembang lebih kerap daripada pada pesakit yang lebih tua), dll..

Laluan penghantaran

Ketika ditanya adakah meningitis berjangkit, seseorang dapat menjawab bahawa meningitis berjangkit, tetapi hanya jika timbul sebagai penyakit bebas dan tidak berkembang akibat komplikasi proses keradangan lain di dalam badan.

Bagaimana anda menghidap meningitis? Terdapat beberapa cara patogen dapat disebarkan kepada orang yang sihat:

  • Udara. Salah satu laluan penghantaran yang paling biasa. Apabila anda batuk atau bersin, patogen dengan titisan lendir ternyata terdapat pada barang-barang rumah tangga atau pada kulit orang sakit di sekitar.
  • Fecal-oral. Anda boleh dijangkiti jika anda tidak mematuhi peraturan kebersihan diri (pengabaian mencuci tangan biasa) atau dengan rawatan makanan berkualiti rendah.
  • Air. Minum air yang tidak dirawat dengan baik atau menelan air ketika berenang di tempat awam boleh menyebabkan jangkitan.
  • Seksual. Semasa hubungan seksual, virus itu disebarkan dari orang yang sakit (lebih kerap ia adalah jangkitan herpes).
  • Percutaneus. Dengan luka pada kulit, mikroorganisma patogen dapat memasuki aliran darah umum dan mempengaruhi lapisan otak. Hanya sebilangan kecil pesakit yang dijangkiti dengan cara ini: dalam kebanyakan kes, patogen dihancurkan oleh sel-sel segera setelah memasuki luka..
  • Melalui gigitan serangga. Beberapa jenis virus hanya dapat disebarkan dengan cara ini.

Setelah mempertimbangkan bagaimana anda menghidap meningitis, anda harus memperhatikan jenis patogen yang menyebabkan proses patologi.

Gejala utama

Tidak kira bagaimana meningitis dijangkiti, gejala berikut diperhatikan pada pesakit:

  • suhu badan tinggi (mencapai 39-400);
  • kemerosotan keadaan umum;
  • pening dan muntah;
  • gangguan usus (cirit-birit yang kerap);
  • sakit kepala;
  • kesesakan hidung, hidung berair;
  • sakit tekak;
  • ruam kulit (dalam kes yang jarang berlaku);
  • sakit leher yang teruk yang menghalang anda menggerakkan kepala;
  • peningkatan kepekaan terhadap cahaya terang;
  • sawan;
  • gangguan tidur dan kegelisahan yang teruk;
  • pembengkakan fontanelle pada bayi.

Penyakit ini sangat berbahaya dan memerlukan rawatan di hospital dengan segera, jika tidak, risiko komplikasi serius hingga kematian pesakit meningkat.

Untuk rawatan keadaan patologi tepat pada masanya, perlu dengan cepat mengenali tanda-tanda penyakit ini. Gejala pertama perkembangan penyakit ini termasuk:

  • peningkatan suhu badan;
  • keadaan demam;
  • sakit kepala yang kuat;
  • serangan pening;
  • muntah, loya, tanpa mengira makanan;
  • fobia suara, fotofobia;
  • kurang selera makan atau kekurangannya;
  • kelemahan umum;
  • kekejangan otot di tulang belakang serviks.

Gejala utama meningitis adalah sindrom meningeal. Apabila kepala dimiringkan ke dada, kaki pesakit mula bengkok secara spontan pada sendi lutut.

Salah satu gejala proses keradangan

Adalah perlu untuk mengkaji gejala dan cara penularan patologi, kerana tidak mungkin melindungi daripada meningitis tanpa ini. Setiap bentuk penyakit ini berlainan secara berbeza, tetapi ada gejala umum pada semua jenis jangkitan. Meningitis pada kanak-kanak ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • Regurgitasi berterusan;
  • Mengantuk;
  • Masalah najis (cirit-birit);
  • Bengkak fontanelle (kawasan antara tulang frontal dan parietal);
  • Menggeletar dagu dan anggota atas;
  • Selera makan yang lemah;
  • Menangis, gementar, kegelisahan;
  • Kelemahan atau aktiviti berlebihan;
  • Kejang;
  • Muntah.

Pada orang dewasa, meningitis mempunyai gejala berikut:

  • Kelemahan umum;
  • Reaksi yang dihambat;
  • Kemunculan gejala selesema;
  • Mengantuk;
  • Keengganan untuk makan;
  • Ruam pada badan;
  • Sakit kepala yang kuat;
  • Hipersensitiviti kulit;
  • Kejang;
  • Mual hingga muntah;
  • Pengerasan otot di bahagian belakang kepala;
  • Persepsi bunyi yang dipertingkatkan;
  • Takut cahaya;
  • Kegagalan pada tahap bawah sedar;
  • Ruam berbintik.

Orang yang dijangkiti, ketika penyakit ini berkembang, terasa sakit di kepala dengan sedikit pergerakan. Dengan meningitis, malah terdapat postur di mana rasa sakit dapat dikurangkan. Untuk melakukan ini, pesakit menekan kaki yang dibengkokkan di lutut ke perut, dan pada masa yang sama membuang kepalanya ke belakang.

Jenis patogen

Sekiranya anda bertanya kepada orang yang tidak mempunyai pendidikan perubatan mengenai patogen mana yang boleh menyebabkan meningitis, kebanyakan orang akan menamakan meningokokus dengan mudah, yang disebarkan oleh titisan udara. Sudah tentu, meningokokus adalah penyebab penyakit yang paling biasa, tetapi mikroorganisma patogen lain juga dapat memprovokasi:

  • Virus. Mana-mana virus yang masuk ke dalam badan boleh memprovokasi proses keradangan pada meninges. Lebih kerap ini adalah agen penyebab pelbagai selesema, termasuk selesema. Mereka dihantar melalui laluan udara atau fecal-oral. Bentuk virus penyakit ini dianggap paling berjangkit.
  • Bakteria. Jalan penularannya sama seperti virus, tetapi risiko jangkitan melalui kontak dengan pesakit dengan jangkitan bakteria jauh lebih rendah.
  • Parasit. Bentuk parasit disebabkan oleh Fongler's nongleria, yang dapat dijumpai di semua badan air di dunia. Jangkitan berlaku apabila air yang tidak dirawat ditelan dengan parasit di dalamnya. Seseorang yang dijangkiti bukan gleria hampir tidak berbahaya bagi orang lain. Jangkitan hanya boleh berlaku sekiranya kebersihan diri tidak dipatuhi.
  • Kulat. Jangkitan berlaku hanya jika imuniti pesakit berkurang. Lesi kulat sering menyertai jangkitan HIV, radiasi kemoterapi untuk proses barah, dan penggunaan imunosupresan atau hormon. Berisiko adalah individu yang mengalami gangguan fungsi penuh sistem imun di bawah pengaruh ubat-ubatan atau penyakit lain. Nasib baik, kulat patogen hanya hidup di negara-negara Afrika dan kes jangkitan dengannya sangat jarang berlaku..

Faktor tidak berjangkit dibezakan menjadi kumpulan yang berasingan. Dengan mereka, penyakit ini tidak kurang sukar, tetapi jangkitan tidak diperlukan untuk perkembangan penyakit ini. Faktor tidak berjangkit termasuk:

  • proses autoimun (lupus eritematosus sistematik, rematik, dll.);
  • campur tangan pembedahan di mana tisu otak terjejas;
  • proses onkologi;
  • kecederaan kepala dan gegar otak;
  • mengambil ubat tertentu.

Tetapi tanpa mengira penyebab penyakit ini, proses radang meninges selalu menyebabkan gangguan sistem saraf pusat dan boleh menyebabkan pelbagai komplikasi. Untuk mengelakkan berlakunya proses patologi, anda perlu mengetahui cara mencegah faktor patogen memasuki badan.

Rawatan meningitis

Untuk rujukan. Rawatan meningitis dilakukan secara eksklusif di rumah sakit. Kompleks langkah bergantung kepada agen penyebab penyakit ini.

Yang biasa bagi semua meningitis adalah penunjukan diuretik gelung dan terapi simptomatik (normalisasi tekanan darah osmotik koloid, tahap glukosa, penghapusan gangguan elektrolit, pembetulan gangguan kardiovaskular, dll.).

Dengan meningitis purulen, terapi antibiotik adalah asas rawatan. Untuk rawatan meningitis virus serous, ubat imunoglobulin, interferon dan glukokortikoid ditetapkan.

Langkah pencegahan

Walaupun mengetahui bagaimana anda boleh dijangkiti dan patogen mana yang berbahaya, mustahil untuk memberikan perlindungan 100% terhadap jangkitan, tetapi sangat mungkin untuk mengurangkan keparahan jangkitan. Ini memerlukan:

  • Menguatkan sistem imun. Pengerasan, pemakanan yang betul dan aktiviti fizikal dos memberi perlindungan kepada faktor-faktor buruk. Contohnya, apabila bersentuhan dengan meningitis yang sakit yang disebabkan oleh virus influenza, jika jangkitan berlaku, maka radang meninges otak mungkin tidak berkembang, dan penyakit ini akan berlanjutan seperti selesema biasa.
  • Rawatan tepat pada masanya proses purulen akut atau pemburukan penyakit kronik. Penghapusan fokus jangkitan secara signifikan mengurangkan risiko kerosakan pada meninges otak, yang dapat berkembang sebagai komplikasi proses keradangan yang sudah ada.
  • Minum air minuman berkualiti tinggi sahaja. Ini menghalang nongleria memasuki badan. Dianjurkan juga untuk menutup mulut semasa berenang di air untuk memungkinkan pengambilan air secara tidak sengaja..
  • Lawatan tepat pada masanya ke doktor kerana disyaki meningitis pertama.

Rawatan awal membantu mengurangkan risiko komplikasi serius dan menjaga kesihatan. Gejala pertama keradangan lapisan otak termasuk:

  • kelesuan dan kelesuan;
  • hipertermia, disertai dengan menggigil yang teruk;
  • Sakit kepala yang kuat;
  • kekeliruan kesedaran;
  • kerengsaan akibat cahaya terang dan bunyi yang keras;
  • kehilangan selera makan dan gangguan dyspeptik;
  • kanak-kanak, terutamanya pada usia dini, sering mengalami sawan.

Sekiranya sekurang-kurangnya 2 gejala di atas diperhatikan, maka disarankan untuk segera menjalani pemeriksaan di klinik.

Mengetahui bagaimana meningitis ditularkan dapat membantu mengurangkan risiko anda menghidap penyakit ini. Sekiranya jangkitan berlaku, maka radang meninges yang dikesan pada peringkat awal akan berjalan dalam bentuk yang lebih ringan dan hampir tidak memberikan komplikasi.

Diagnostik proses keradangan

Seberapa mudah untuk sembuh dari penyakit bergantung pada ketepatan masa dan ketepatan terapi yang kompleks. Tempoh inkubasi penyakit ini adalah 1-3 minggu.

Kaedah diagnostik asas:

  1. Kehadiran kekakuan otot di bahagian belakang kepala, demam, serangan sakit kepala yang tidak dapat ditanggung - gejala meningitis.
  2. Satu set kajian untuk menentukan bentuk penyakit ini.
  3. Tusukan cecair serebrospinal (protein, gula, kultur).

Jangkitan meningeal yang tidak berjangkit didiagnosis dengan peningkatan tahap leukosit dalam cairan serebrospinal, tetapi penyakit ini tidak rumit oleh patogen lain. Sekiranya anda mengesyaki pembentukan sista di otak, pesakit diberi CT atau MRI.


Analisis menentukan tahap protein, gula dan pembenihan

Gambar klinikal

Fasa 1. Manifestasi

  • demam;
  • sakit kepala;
  • kelemahan umum;
  • simptom seperti selesema.

Fasa 2. Latensi (3-7 hari)

Kemerosotan gejala penyakit berlangsung 2-5 hari, ada perasaan sihat sepenuhnya.

3 fasa. Jangkitan saraf

  • demam;
  • sakit kepala yang semakin teruk;
  • sakit di belakang mata;
  • kelemahan;
  • pening;
  • loya;
  • muntah;
  • reaksi kuat terhadap cahaya dan bunyi;
  • keletihan;
  • keletihan walaupun selepas sedikit tekanan fizikal atau mental;
  • penurunan perhatian;
  • gangguan ingatan;
  • penglihatan berpecah;
  • gangguan tidur.

Dalam bentuk penyakit yang teruk, kesedaran yang terganggu, paresis spastik, sawan tempatan dan umum, gangguan mental mungkin berlaku.

Mari kita ringkaskan

Ternyata untuk menjawab soalan "adakah meningitis menular?", Anda perlu tahu apa yang menimbulkan penyakit ini.

Jadi penyakit yang disebabkan oleh virus atau bakteria menular dari orang ke orang dan menular..

Walaupun meningitis disebabkan oleh kulat, protozoa, pelbagai ramuan otak, onkologi, pembedahan pada sistem saraf pusat, penyakit autoimun tidak menular dan tidak menular dari orang ke orang dalam keadaan apa pun.

Tetapi dalam bentuk apa pun yang berlaku meningitis, dari ini ia tidak menjadi penyakit yang kurang berbahaya..

Sebagai contoh, proses keradangan yang diprovokasi oleh amuba, paling sering berakhir dengan kematian dalam 24 jam pertama dari permulaan penyakit, dan diagnosis, sebagai peraturan, dapat dilakukan hanya setelah kematian pesakit.

Oleh itu, sangat penting untuk mengambil langkah-langkah pencegahan, yang merangkumi mematuhi peraturan kebersihan diri, mencuci tangan, buah beri, sayur-sayuran dan buah-buahan dengan sempurna, membasmi kuman benda-benda yang tercemar, hanya meminum air minum berkualiti tinggi, berenang di takungan khas, mengelakkan kontak dengan orang sakit..

Di samping itu, anda perlu menjalani gaya hidup sihat, minum vitamin secara berkala dan berjumpa doktor dengan sedikit ketidakselesaan. Semua ini akan membantu mengurangkan risiko jangkitan dan perkembangan penyakit berbahaya..

Bentuk kulat

Membezakan antara bentuk patologi primer dan sekunder. Jenis pertama adalah penyakit bebas yang disebarkan dari orang yang sakit kepada orang lain. Bentuk sekunder adalah komplikasi penyakit lain, dalam kebanyakan kes tidak berbahaya bagi orang di sekitar.

Bergantung pada jenis patogen, sindromnya adalah:

  1. Bakteria.
  2. Viral.
  3. Parasit.
  4. Kulat.
  5. Tidak berjangkit.

Atas sebab apa meningitis berkembang, mustahil untuk menetap dengan tepat. Terdapat banyak faktor yang menjengkelkan. Sekiranya terdapat jangkitan primer, penyebab proses keradangan adalah penembusan agen asing ke dalam tubuh manusia: bakteria, virus, di mana cangkang "benda kelabu" adalah habitat yang optimum.


Varieti jangkitan
Pesakit yang menderita bentuk patologi ini berjangkit. Jangkitan disebarkan oleh titisan udara. Sebagai perbandingan dengan bentuk penyakit virus, jenis bakteria penyakit ini tidak menimbulkan ancaman serius bagi orang yang sihat - risiko jangkitan tidak begitu besar.

Kumpulan risiko utama:

  • umur - mengikut statistik, bayi jatuh sakit lebih kerap daripada orang dewasa;
  • bekerja dalam pasukan yang besar - bakteria merebak dalam keseluruhan kumpulan;
  • sistem imun yang lemah - tubuh tidak dapat menahan jangkitan;
  • profesi - orang berinteraksi dengan patogen yang memprovokasi perkembangan penyakit;
  • lawatan ke luar negara (terutamanya ke negara-negara Asia, Afrika).

Kemungkinan dijangkiti dari pesakit dengan meningitis bakteria, tetapi tertakluk kepada adanya salah satu faktor risiko. Rawatan tepat pada masanya proses keradangan adalah kunci pemulihan cepat.

Penyakit jenis aseptik adalah patologi berjangkit yang boleh disebabkan oleh pelbagai virus. Yaitu:

  1. Adenovirus.
  2. Enterovirus.
  3. Virus herpes.
  4. Ejen penyebab penyakit seperti beguk.

Bergantung pada jenis patogen, bentuk virus dapat disebarkan dengan pelbagai cara. Bagaimana anda boleh menghidap meningitis:

  • titisan aerosol atau udara;
  • dengan hubungan langsung dengan pembawa jangkitan;
  • melalui air (puncak penyakit mungkin berlaku pada puncak musim berenang);
  • dengan cara menular melalui serangga;
  • jalan menegak (dari ibu ke anak yang belum lahir).

Bukan sahaja orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak boleh dijangkiti meningitis bentuk ini. Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah cenderung untuk jatuh sakit dan mengalami masalah yang teruk. Apabila bersentuhan dengan orang yang dijangkiti, orang yang sihat dapat menjangkiti jangkitan, tetapi hanya jatuh sakit dengan selesema.


Jangkitan virus berlaku dengan imuniti yang berkurang

Kulit keradangan "bahan kelabu" boleh disebabkan oleh Naegleria fowleri - parasit. Laluan jangkitan:

  1. Kolam yang tercemar.
  2. Tasik dan sungai.
  3. Mata air panas bumi (panas).
  4. Pemanas air.

Pertama, bakteria memasuki tubuh manusia melalui nasofaring, kemudian ke otak. Meningitis parasit menular atau tidak, bergantung pada kekerapan hubungan dengan pembawa dan keadaan imuniti.


Bahan kelabu terjejas

Proses keradangan jenis ini adalah salah satu yang paling jarang berlaku, tetapi sesiapa yang mempunyai sistem imun yang lemah boleh mendapat jangkitan. Proses keradangan dipicu oleh jangkitan kriptokokus yang tinggal di negara-negara Afrika. Ini memasuki plasma darah, kemudian ke otak, menyebabkan penyakit..

Meningitis kulat boleh disebabkan oleh:

  • cryptococci;
  • coccidia;
  • candida.

Sesiapa sahaja boleh mendapat jangkitan kulat, tetapi pesakit sangat terdedah:

  • dengan jangkitan HIV dan AIDS;
  • mengambil hormon dan imunosupresan;
  • menerima kemoterapi.

Ejen penyebab dari fokus utama, bersama dengan darah, diangkut ke otak, di mana proses keradangan berkembang. Meningitis kulat tidak menular kerana tidak menular dari orang ke orang.

Menurut statistik, bentuk kulat adalah yang paling jarang berlaku, tetapi mana-mana orang boleh dijangkiti dengannya, terutama mereka yang mempunyai imuniti yang lemah. Keradangan disebabkan oleh jangkitan kriptokokus, yang tinggal terutamanya di benua Afrika. Ia memasuki aliran darah, dan kemudian ke otak, sehingga menyebabkan patologi.

Penyakit yang disebabkan oleh jangkitan kulat mempunyai kumpulan risiko sendiri:

  • Orang dengan Virus Imunodefisiensi (HIV);
  • Setelah penggunaan ubat-ubatan yang berpanjangan yang menekan imuniti, juga disebabkan oleh ubat hormon;
  • Oleh kerana kursus kemoterapi telah selesai.

Meningitis biasanya tidak merebak dari orang ke orang jika ia disebabkan oleh jangkitan kulat. Dari sini, anda dapat menghubungi pesakit dengan selamat.

Bentuk bakteria

Pesakit yang menderita meningitis yang disebabkan oleh bakteria dapat menjangkiti orang di sekitarnya, kerana jenis meningitis ini disebarkan oleh titisan udara. Dalam beberapa kes, pada orang yang tidak dijangkiti, kuman yang menyebabkan penyakit boleh membiak pada nasofaring, tetapi pembawa tidak mengembangkan penyakit ini. Orang lain boleh mendapatkannya, jadi pembawa jangkitan mesti dirawat..

Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria tidak berbahaya seperti meningitis virus, yang dapat dijangkiti dengan cepat. Sekiranya langkah-langkah keselamatan minimum diambil, kemungkinan menjalani terapi tanpa menjangkiti orang-orang di sekitarnya.

Jangkitan bakteria mempunyai kumpulan risiko tersendiri, iaitu:

  • Patologi lebih kerap berlaku pada usia muda, kerana kekebalan kanak-kanak tidak sekuat pada orang dewasa;
  • Anda boleh mengalami penyakit dengan melakukan perjalanan, misalnya, di seberang benua Afrika;
  • Jangkitan cepat merebak di kolektif, kerana meningitis jenis bakteria ditularkan oleh titisan udara. Oleh itu, kemungkinan dijangkiti orang ramai jauh lebih tinggi;
  • Sekiranya sistem kekebalan tubuh lemah, terutama selepas penyakit, maka lebih sukar bagi tubuh untuk menahan jangkitan..

Meningitis bakteria adalah yang paling sukar dan berbahaya kerana komplikasinya, jangkitan jenis ini selalu menular dan menular melalui titisan udara.

Ejen penyebab penyakit paling kerap:

  • streptokokus;
  • meningokokus;
  • pneumokokus;
  • colibacillus;
  • haemophilus influenzae;
  • klebsiella;
  • listeria.

Semua bakteria ini tersebar dalam jarak jauh, jadi berbahaya untuk berada di dalam kamar dengan pasien, kerana anda dapat dijangkiti bersin atau batuk.

Kategori warganegara berikut berisiko:

  • kanak-kanak kecil, mereka mempunyai jangkitan lebih kerap daripada pada orang dewasa;
  • pesakit yang menderita alkoholisme kronik;
  • pesakit dengan imuniti yang lemah, serta mereka yang telah menjalani campur tangan atau pembedahan saraf pada rongga perut;
  • orang yang aktiviti profesionalnya dikaitkan dengan mikroorganisma patogen yang boleh menyebabkan meningitis bakteria;
  • pencinta perjalanan, terutamanya ke negara-negara Afrika.

Di samping itu, terdapat kecenderungan genetik terhadap meningitis bakteria, yang terdapat di Eskimo Amerika dan orang asli India Barat..

Meningitis virus atau aseptik juga menular. Ia boleh disebabkan oleh pelbagai virus:

  • enterovirus;
  • adenovirus;
  • virus herpes simplex;
  • agen penyebab penyakit gondok dan banyak lagi.

Bergantung pada agen penyebab yang menyebabkan jangkitan, meningitis virus disebarkan dengan cara yang berbeza:

  1. Penghantaran udara atau aerosol. Mekanisme sedemikian untuk penyebaran jangkitan adalah mungkin jika virus ada di selaput lendir saluran pernafasan. Semasa batuk dan bersin, patogen memasuki persekitaran dan dengan aliran udara menetap pada membran mukus nasofaring orang yang sihat.
  2. Cara hubungi. Sekiranya agen berjangkit terletak di konjungtiva mata, di rongga mulut, di permukaan luka atau di kulit pesakit, maka ia dapat dengan mudah masuk ke objek di sekitarnya, menyentuh orang yang sihat dapat dijangkiti. Oleh itu, kemungkinan dijangkiti meningitis virus meningkat jika kebersihan diri tidak dipatuhi, memakan sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak dicuci.
  3. Jalan Air. Enterovirus tidak mati di takungan terbuka, sehingga wabah jangkitan mungkin terjadi pada musim berenang yang tinggi.
  4. Laluan penghantaran penghantaran. Kadang kala serangga membawa virus.
  5. Laluan penghantaran menegak dari ibu ke janin.

Kanak-kanak dan orang dewasa boleh dijangkiti meningitis virus. Tetapi kanak-kanak, seperti orang tua dan pesakit dengan imuniti yang lemah, lebih kerap jatuh sakit dengan mereka, dan penyakit mereka berkembang dalam bentuk yang lebih teruk..

Ada kalanya, apabila bersentuhan dengan orang yang sakit, orang yang sihat dapat menjangkiti virus, tetapi jatuh sakit, misalnya, dengan selesema, yang tidak semestinya berubah menjadi proses radang meninges.

Tempoh inkubasi: seberapa cepat jangkitan berkembang?


Pasti mustahil untuk menjawab seberapa cepat meningitis akan berkembang. Itu semua bergantung pada jenis bakteria dan jangkitan, yang menjadi punca perkembangannya..
Contohnya:

  1. pada meningococci, tempoh inkubasi rata-rata 2-10 hari, terutamanya setelah jangkitan, penyakit ini menampakkan diri pada 4-6 hari;
  2. arenovirus, yang memprovokasi perkembangan choriomeningitis limfositik, mungkin muncul 5-12 hari selepas jangkitan;
  3. perkembangan meningitis yang disebabkan oleh Haemophilus influenzae boleh berlaku dengan sepantas kilat, atau ia dapat berjalan dengan perlahan selama beberapa minggu, atau bahkan berbulan-bulan.

Bentuk tidak berjangkit

Meningitis tidak berjangkit, baik parasit dan kulat, tidak menular dari orang ke orang dan tidak menular.

Faktor yang memprovokasi termasuk:

  • neoplasma malignan;
  • trauma kepala;
  • ubat-ubatan individu;
  • lupus eritematosus sistemik;
  • pembedahan otak.

Meningitis tidak berjangkit adalah perkara biasa. Ia berkembang pada masa pasca operasi tidak hanya setelah pemisahan tumor otak, tetapi juga semasa rawatan pembedahan salah bentuk dan penyakit lain dari sistem saraf pusat..

Telah terbukti bahawa meningitis tidak berjangkit berlaku pada semua pesakit setelah penyingkiran tumor di kepala, ini adalah tindak balas keradangan terhadap campur tangan pembedahan pada sistem saraf pusat.

Meningitis tidak berjangkit tidak menular dan merupakan jangkitan sekunder. Ia mempunyai sebab tersendiri untuk kejadiannya, iaitu:

  • Penyakit Liebman-Sachs;
  • Beberapa jenis ubat;
  • Kecederaan kepala;
  • Penyakit onkologi;
  • Pembedahan otak.

Bentuk bakteria penyakit ini

Enterovirus menyebabkan meningitis virus, dan bagaimana jangkitan ditularkan boleh didapati dalam senarai di bawah:

  • Kaedah oral-tinja;
  • Titisan udara.

Meningitis virus boleh hilang tanpa menjalani terapi, tetapi tanpanya ada akibat yang tidak diingini, hingga dan termasuk kematian. Orang yang mempunyai imuniti yang lemah perlu berhati-hati.

Sekiranya ada orang dalam keluarga yang mempunyai meningitis virus, maka orang yang disayanginya harus berhati-hati. Bentuk penyakit ini sangat menular, jadi disarankan untuk mengasingkan pesakit. Walau bagaimanapun, tidak selalu mungkin untuk menangkap radang meninges otak setelah bersentuhan dengan pembawa penyakit, kerana kadang-kadang selesema sederhana juga menular.