Utama > Komplikasi

Rawatan moden untuk kegagapan dan perubatan tradisional

Orang selalu memberi keutamaan kepada orang yang bercakap dengan baik, rela atau tidak, memberi perhatian khusus kepadanya. Sudah tentu, kepetahan adalah kad truf yang kuat dalam perjuangan persaingan apa pun. Tetapi bagaimana mencapai sesuatu seperti orang yang, kerana sifat semula jadi, tidak memiliki kemampuan untuk melakukan perbualan dengan mudah dan indah?

Salah satu gangguan pertuturan yang paling biasa adalah kegagapan. Ia biasanya berlaku pada awal kanak-kanak. Sekiranya kanak-kanak itu tidak diberi bantuan yang diperlukan dalam tempoh ini, maka patologi seperti itu akan menyulitkan komunikasi selama bertahun-tahun. Pada masa yang sama, kegagapan dapat menyulitkan kehidupan seseorang. Bagaimanapun, dia secara tidak sengaja mengembangkan sifat watak seperti rasa tidak selamat dan ketakutan. Pada masa kanak-kanak, ketika makna pertuturan dan keamatannya ketika berkomunikasi dengan orang lain belum terlalu hebat, anak itu tidak sepenuhnya mengetahui kekurangannya. Namun, ketika dia dewasa, seseorang mula mengalami lebih banyak, dan perasaan ini menjadi lebih sistematik dan menyakitkan..

Itulah sebabnya rawatan untuk kegagapan harus dimulakan seawal mungkin. Ini akan menghalang perkembangan patologi. Di samping itu, gangguan pertuturan pada masa kanak-kanak dianggap sebagai fenomena yang boleh dibalikkan, yang dijelaskan oleh keplastikan jiwa dan otak anak..

Apakah patologi ini?

Gagap adalah pelanggaran irama dan tempo pertuturan. Ini terserlah dalam berhenti secara tidak sengaja semasa perbualan, serta dalam pengulangan suku kata dan bunyi individu. Gagap disertai oleh kejang pelbagai otot: perut dan dada, laring dan diafragma, lelangit lembut, bibir dan lidah. Iaitu, mereka yang terlibat dalam bercakap.

Gagap disertai oleh pelbagai gangguan kemahiran motorik umum. Ini dinyatakan bukan hanya dalam bentuk gerakan ganas, yaitu trik leher, muka dan otot, tetapi juga dalam bentuk muslihat sewenang-wenang seseorang, yang dia gunakan untuk menyamarkan kecacatannya dan memudahkan pertuturan.

Orang yang gagap tidak dapat mengikuti urutan menyebut bunyi dengan tepat. Dia berusaha untuk menjadi lebih baik, tetapi tersandung, dan kemudian mula mengucapkan frasa dan kata-katanya sejak awal. Oleh itu, muncul ucapan orang yang gagap. Sangat sukar bagi penutur untuk menyampaikan mesej mereka. Ia juga tidak mudah bagi lawan bicara. Setelah mendengar ucapan sedemikian, seseorang sendiri mula mengalami ketegangan. Tetapi semua percubaan untuk mengatasi kejang berakhir dengan kegagalan penutur. Manifestasi kecacatan hanya meningkat..

Kanak-kanak yang gagap dicirikan oleh peningkatan kegembiraan emosi, kegelisahan motor, keletihan dan ketidakstabilan proses saraf. Sebilangan besar penyelidik pada pesakit tersebut telah mengenal pasti pelbagai perubahan sifat vegetatif. Dalam kes yang paling teruk, gangguan psikologi berlaku. Mereka dinyatakan dalam ketakutan dan kebimbangan yang berterusan, kecurigaan dan kegelisahan, ketegangan umum dan kecenderungan untuk berpeluh dan gemetar. Gejala seperti ini menjadikan gangguan pertuturan menjadi lebih teruk, membentuk lingkaran setan..

Punca patologi

Gagap kadang-kadang berlaku secara tiba-tiba. Ia dapat menampakkan dirinya sedikit, bermula setelah itu secara beransur-ansur semakin meningkat. Bagaimanapun, mereka tidak dilahirkan dengan kecacatan seperti itu. Bagaimanapun, kemahiran bertutur tidak diwarisi oleh kanak-kanak, tetapi diperoleh semasa mereka dewasa..

Gagap termasuk dalam daftar patologi psikosomatik, kerana berlakunya kombinasi dari prasyarat keturunan tertentu, semacam titik lemah yang mulai gagal dalam keadaan tertentu. Artinya, ada kecenderungan tertentu terhadap terjadinya kecacatan, yang dapat menampakkan dirinya ketika:

  • kesan patogen dari jangkitan virus;
  • anestesia yang dipindahkan;
  • penyakit serius yang melemahkan badan;
  • kecederaan intrauterin dan selepas bersalin;
  • tiruan;
  • pengabaian pedagogi.

Sebab-sebab penampilan kegagapan yang tajam boleh menjadi situasi traumatik yang timbul secara tiba-tiba atau mempunyai kesan jangka panjang. Ini boleh menjadi, misalnya, ketakutan yang teruk, kejutan, kaedah pendidikan yang tidak betul, hubungan keluarga yang bertentangan, persekitaran yang tidak baik dari segi pertuturan..

Kadang-kadang kegagapan berlaku sekiranya berlaku kelewatan dalam pengembangan umum, yang dinyatakan dalam kurangnya rasa irama dan kemahiran motorik, ekspresi wajah dan pergerakan artikulasi. Dan begitu juga sebaliknya. Kanak-kanak dengan perkembangan pertuturan yang dipercepat dapat menjadi gagap. Selalunya pada usia 3-4 tahun terdapat fenomena seperti pengulangan kata dan suku kata, yang mempunyai watak fisiologi.

Jenis patologi

  1. Neurologi. Nama perubatannya adalah logoneurosis. Semasa perbualan, patologi jenis ini hampir tidak dapat dilihat. Namun, dengan tekanan dan kegembiraan, kecacatan pertuturan meningkat dengan ketara. Tetapi sebaliknya, kanak-kanak seperti itu sihat sepenuhnya. Perkembangan motor dan pertuturannya adalah normal. Dalam suasana tenang, di mana ada orang yang dekat dan akrab dengannya, kanak-kanak seperti itu bercakap hampir tanpa ragu-ragu. Namun, kegagapan meningkat ketika bercakap dengan orang yang tidak dikenali. Pada musim luruh dan musim bunga, penyakit ini mulai berkembang, sama seperti banyak kelainan neurologi yang lain..
  2. Neurosis-seperti. Dengan cara lain, gagap seperti itu disebut organik. Sebagai peraturan, penyakit seperti ini adalah akibat dari kelainan neurologi yang serius. Gagap seperti itu dicirikan oleh kegagapan ucapan sejak awal. Orang itu menjadi pendiam dan tidak dapat mengucapkan sepatah kata pun. Jenis kegagapan ini dapat didiagnosis dengan petunjuk ujian dan dengan ultrasound otak. Penyakit seperti neurosis menampakkan diri pada kanak-kanak pada usia 3-4 tahun yang mula bercakap lewat, mempunyai kemahiran motorik dan artikulasi yang belum berkembang. Bayi seperti itu gelisah, gelisah dan kurang mendengar muzik..

Gejala patologi

Gagap dapat dibezakan dari gangguan pertuturan biasa dengan kekerapan, jenis, dan jangka masa berhenti. Pakar dalam kes ini menghitung jumlah gangguan per seratus perkataan. Sekiranya penunjuk ini 10% atau lebih, dipercayai bahawa seseorang mengalami kegagapan..

Bagaimana menentukan tahap awal kecacatan? Menurut senarai yang diterbitkan oleh American Fluent Speech Association, permulaan perkembangan patologi ditunjukkan oleh:

  • peningkatan kekerapan pengulangan suku kata dan bunyi;
  • bunyi berpanjangan;
  • pengulangan suku kata di mana vokal yang betul digantikan dengan bunyi "uh-uh";
  • gegaran, iaitu gemetar otot rahang dan mulut, yang diperhatikan semasa bercakap;
  • bunyi vokal yang kerap dalam perbualan;
  • mengelakkan atau menangguhkan kata-kata, serta mengenali seseorang bahawa dia tidak dapat mengatakan apa-apa;
  • ketegangan otot di leher dan muka;
  • orang yang kecewa;
  • kenaikan suara secara tiba-tiba semasa bercakap.

Gagap

Apa yang harus dilakukan oleh ibu bapa yang telah menemui tanda-tanda kecacatan pertuturan pada anak mereka? Pertama sekali, anda perlu membawa anak anda ke ahli terapi pertuturan, pakar neurologi atau psikoterapis, tanpa mengira punca kegagapan pada kanak-kanak. Dan rawatan yang akan disarankan oleh pakar ini mesti dimulakan dengan segera. Pada masa yang sama, disarankan untuk membuat rejim pertuturan yang lebih baik untuk anak. Dengan bayi, anda perlu mengehadkan komunikasi lisan, dan malah beralih ke bahasa gambar dan gerak isyarat untuk sementara waktu, dengan menunjukkan kaedah ini sebagai permainan yang menarik.

Untuk rawatan kegagapan yang berkesan, adalah mustahak untuk menghilangkan tekanan emosi yang meningkat, seperti bermain sukan, permainan yang bising, menonton TV, dll. Selama tempoh penghapusan kecacatan itu, ibu bapa harus memberikan kasih sayang dan kehangatan kepada anak mereka sebanyak mungkin..

Ucapan ibu bapa memainkan peranan khas dalam rawatan kegagapan pada anak-anak. Orang yang rapat harus berkomunikasi dengan bayi mereka dengan tenang, mengucapkan semua frasa bukan sahaja dengan jelas, tetapi juga secara gramatis dan fonetik dengan betul. Anda tidak boleh tergesa-gesa kanak-kanak semasa perbualan atau menunjukkan permusuhan terhadapnya..

Salah satu akibat kegagapan adalah ketegangan otot dan mental pada bayi. Ibu bapa harus mengajar anak mereka untuk mencegah atau menghilangkan keadaan ini. Aktiviti seperti itu harus diubah menjadi permainan yang menarik..

Penghapusan patologi

Orang-orang telah mencari cara untuk merawat kegagapan sejak zaman kuno. Sebagai contoh, banyak orang tahu bahawa Demosthenes, seorang pidato Yunani, menderita penyakit ini. Dalam usahanya untuk menyingkirkan cacat itu, dia berbicara dengan kerikil di mulutnya, dan juga membuat pidato yang sukar dengan latar belakang suara ombak. Demosthenes dapat mengalahkan penyakitnya. Ini disahkan oleh kemasyhurannya.

Pada abad ke-19. kegagapan dirawat dengan kaedah pembedahan. Doktor mengeluarkan bahagian otot pesakit di lidah. Walau bagaimanapun, tidak semua orang menghilangkan kegagapan. Ya, penyakit ini tidak begitu sederhana. Hampir mustahil untuk menghilangkannya dengan pisau bedah sahaja. Hari ini, terdapat banyak cara untuk mengatasi kegagapan. Mari pertimbangkan yang paling popular dengan lebih terperinci.

Terapi ubat

Rawatan untuk kegagapan pada kanak-kanak dan orang dewasa boleh dilakukan dengan ubat. Walau bagaimanapun, doktor menetapkan terapi tersebut hanya apabila tiada kaedah lain yang dapat membantu pesakit. Faktanya adalah bahawa ubat untuk kegagapan biasanya mempunyai kesan yang mendalam pada jiwa. Bagaimanapun, ubat-ubatan yang digunakan tergolong dalam kumpulan ubat penenang. Penerimaan mereka mengubah keadaan mental seseorang, kerana mereka harus diberhentikan hanya oleh pakar. Harus diingat bahawa ubat penenang hanya dijual di farmasi dengan preskripsi..

Dalam rawatan kegagapan pada orang dewasa, ubat Phenibut paling kerap digunakan. Ia membebaskan pesakit dari pengalaman obsesif, meningkatkan kecekapan dan aktiviti mental kerana kesan yang menenangkan pada transmisi impuls saraf. Walau bagaimanapun, ubat "Phenibut" dilarang diambil oleh orang yang memerlukan perhatian yang lebih tinggi di tempat kerja (pembangun, pemuat, pemandu), dan juga kanak-kanak.

Ubat "Kogitum" digunakan agak jarang dalam rawatan kegagapan. Sebabnya terdapat banyak kesan sampingan yang terdapat pada ubat ini. Sebagai tambahan, ejen "Cogitum" mempunyai kesan yang lebih rendah daripada "Phenibut".

Dilihat dari ulasan, rawatan gagap memberikan hasil yang baik ketika menggunakan nootropik seperti "Piracetam". Menurut para pakar, ubat ini meningkatkan bekalan darah ke otak, sehingga dapat menghilangkan faktor hipoksia yang terlibat dalam perkembangan logoneurosis.

Dalam rawatan kegagapan pada kanak-kanak berumur 3 tahun, iaitu, dalam tempoh ketika hanya gejala patologi pertama muncul, doktor boleh menetapkan ubat homeopati, pil penenang, nootropik, antikonvulsan atau ubat penenang kepada pesakit kecil. Ditetapkan untuk kanak-kanak dan vitamin. Produk farmasi yang paling popular untuk kanak-kanak adalah motherwort, ekstrak valerian, dan Actovegin dan Tenoten..

Harus diingat bahawa terapi ubat hanyalah salah satu komponen dalam penerapan kompleks dari pelbagai kaedah rawatan gagap. Bagaimanapun, ubat bertindak untuk waktu yang singkat, sementara ubat ini hanya menghilangkan gejala patologi, tetapi bukan penyebabnya.

Latihan pernafasan

Apakah syarat terpenting untuk pertuturan yang betul dan lancar? Tentu bernafas. Pada orang yang gagap, perkara ini hampir selalu dilanggar. Isipadu udara yang mereka hembuskan terlalu kecil. Ini mengelakkan gagap mengucapkan frasa. Sering kali orang yang mengalami kecacatan ini berbicara sama sekali semasa menghirup atau menahan nafas. Semua ini dianggap pada asasnya salah. Ini adalah penyebab kegagapan pada orang dewasa, dan juga pada kanak-kanak. Oleh itu, rawatan dalam kes ini akan cukup berkesan jika anda mengajar pesakit seperti itu pernafasan ucapan yang betul. Kemahiran ini akan menjadi asas yang diperlukan untuk menghilangkan patologi..

Untuk memilih latihan yang diperlukan, seseorang perlu menghubungi salah satu pusat rawatan gagap. Di sini, pakar yang berpengalaman akan melakukan pemeriksaan perubatan pesakit, setelah itu dia akan diberi cadangan khusus.

Kaedah rawatan gagap dengan bantuan latihan pernafasan memperuntukkan pelaksanaan latihan dengan pelbagai kerumitan. Sekiranya pesakit melakukannya secara berkala, tempo dan irama pertuturan yang betul pasti akan bertambah baik..

Pada peringkat pertama, latihan seperti itu tidak termasuk fungsi suara. Kelas seterusnya menjadi lebih sukar. Ini dinyatakan dalam kenyataan bahawa pesakit mula menghasilkan semula suara secara serentak..

Untuk mencapai kesan maksimum dari latihan pernafasan, adalah penting untuk memahami tugas utama kaedah ini, iaitu:

  • mengekalkan keseimbangan pernafasan dan penyedutan;
  • peningkatan nada otot perut;
  • perkembangan pernafasan diafragma;
  • peraturan diri pesakit mengenai irama pernafasan;
  • pembentukan pernafasan yang santai semasa perbualan.

Rawatan kegagapan pada orang dewasa dan kanak-kanak menggunakan teknik ini akan mengajar pesakit menyedut jumlah oksigen yang diperlukan untuk percakapan yang lancar. Dan ini, seterusnya, akan memberikan keyakinan diri, menyelamatkan seseorang dari patologi..

Sebilangan besar teknik pernafasan telah dikembangkan dan digunakan dalam praktik untuk menghilangkan kegagapan. Yang paling berkesan adalah gimnastik Strelnikova. Dengan bantuan latihan yang dilakukannya, adalah mungkin untuk mengatasi kegagapan di rumah. Cukup untuk melakukan dua kelas setiap hari pada waktu pagi dan petang, sehingga 15 minit. Tetapi jangan mengharapkan kesan segera. Orang yang gagap akan memerlukan kesabaran. Menyingkirkan penyakit akan cukup lambat. Rawatan sedemikian tidak mungkin dilakukan tanpa usaha. Walaupun begitu, prognosis selalu baik, tanpa mengira tahap patologi..

Sekiranya teknik ini digunakan untuk merawat kegagapan pada anak-anak di rumah, maka ibu bapa harus memahami bahawa gimnastik seperti itu hanya boleh menyebabkan emosi positif pada anak. Anda tidak boleh memaksa bayi untuk berlatih secara paksa atau menjerit kepadanya semasa kelas. Persekitaran yang menyokong dan damai harus dijaga di rumah. Pada masa yang sama, anak mesti mempercayai ibu bapa, merasakan sokongan berterusan mereka..

Latihan kendiri

Rawatan gagap di rumah dapat dilakukan dengan penggunaan latihan auto. Apakah teknik ini? Pelaksanaannya melibatkan pesakit mengucapkan dialog dengan dirinya sendiri, berdiri di hadapan cermin. Oleh itu, seseorang akan dapat melihat gerak tubuh dan ekspresi wajah mereka, memantau keadaan otot-otot wajah dan leher..

Seseorang yang menderita logoneurosis harus menumpukan satu jam pada siang hari untuk latihan seperti itu, melakukan pembetulan pertuturan secara berkala.

Membaca dengan kuat juga akan memberi kesan yang baik. Untuk menyembuhkan kegagapan, perkara utama adalah percaya pada diri sendiri. Penting untuk diingat bahawa latihan automatik adalah proses yang panjang. Pesakit akan dapat merasakan perubahan yang ketara dalam perubahan pertuturan hanya 2-3 minggu setelah bermulanya kelas. Setiap hari, dengan prestasi setiap latihan automatik baru, keadaan seseorang akan tercapai, walaupun tidak signifikan, tetapi kemajuan.

Hipnosis

Sesiapa yang memilih kaedah rawatan gagap di Moscow, di pusat-pusat terkemuka di ibu negara, sering ditawarkan kaedah ini untuk menghilangkan kecacatan. Faktanya adalah bahawa hipnosis kadang-kadang menjadi satu-satunya cara untuk menghilangkan kekurangan pertuturan bagi pesakit yang tidak mempunyai bekalan sumber psikologi yang diperlukan yang membolehkan mereka bekerja sendiri..

Dengan kaedah ini, pakar meletakkan pesakit dalam keadaan berkhayal. Dalam keadaan sedemikian, doktor melakukan perbualan dengan pesakit. Rawatan kegagapan dengan hipnosis melibatkan penghapusan ketakutan seseorang semasa tidur, yang ada pada tahap bawah sedarnya dan, sebagai peraturan, tidak dirasakan olehnya. Pengambilan pengalaman seperti ini akhirnya memberi kesan yang baik terhadap keadaan pesakit. Kekejangan otot-otot wajah hilang dan penyekat dalaman yang berdasarkan ketakutan di bawah sedar akan dihilangkan. Selepas beberapa sesi hipnosis, orang itu mula bercakap dengan yakin dan tenang, jelas dan lancar menyampaikan fikirannya kepada orang yang bercakap.

Menggunakan program komputer

Pada abad ke-21. saintis moden serius terlibat dalam pengembangan kaedah untuk menghilangkan kegagapan. Pelbagai program komputer menjadi salah satu kaedah merawat patologi yang dicadangkan olehnya. Salah satunya ialah pembetulan Ucapan. Intinya terletak pada kenyataan bahawa semasa penggunaan teknologi ini, pusat pendengaran dan pertuturan seseorang diperbetulkan. Jadi, gagap bercakap ke mikrofon. Pada masa yang sama, program ini menunda ucapannya selama beberapa saat. Berkat ini, orang tersebut diberi peluang untuk mendengar suaranya sendiri dan menyesuaikan diri dengannya. Kesannya, pertuturan menjadi berterusan dan lancar..

Pembangun program ini mendakwa bahawa ia dapat mengurangkan kecacatan pertuturan hampir 70-80%. Sekiranya kelas diadakan secara berkala, maka patologi dapat dihindari sama sekali..

Program lain yang popular ialah Demosthenes 07. Dengan pertolongannya, situasi tertentu diciptakan di komputer yang mungkin timbul semasa komunikasi, yaitu: kritikan atau kemarahan, rasa tidak puas hati atau keberatan. Orang itu perlu menjawab panggilan yang dibuat oleh program. Selanjutnya, komputer menilai bagaimana pesakit telah menangani tugasnya. Orang itu kemudian memindahkan kemahiran yang dikembangkan dengan cara ini ke kehidupan nyata. Dan dalam situasi seperti itu, dia tidak lagi mempunyai masalah dengan pertuturan..

Ubat-ubatan rakyat

Resipi sedemikian hanya boleh digunakan sebagai kaedah tambahan untuk mempengaruhi patologi. Oleh itu, perubatan tradisional menawarkan kepada pengguna gagap penggunaan ubat-ubatan herba. Ini adalah penggunaan sediaan herba, yang meliputi peppermint dan lemon balm, abu putih, chamomile dan calendula. Dari tanaman ubat ini, sediaan atau decoctions disediakan, yang dimakan dua kali sehari..

Penyembuh rakyat dan aromaterapi disyorkan. Untuknya, minyak oren dan lavender, nilam dan balsem lemon, valerian dan bergamot digunakan. Dana ini digunakan semasa mandi, serta menambah lampu aroma atau krim urut. Semua resipi ubat tradisional menghilangkan patologi dengan memberikan kesan menenangkan pada sistem saraf.

7 rawatan dan rawatan yang terbukti berkesan untuk kegagapan

Ramai orang tertanya-tanya bagaimana merawat kegagapan. Dalam kebanyakan kes, logoneurosis adalah penyakit fungsional, iaitu, tidak lebih dari manifestasi status neurotik (bentuk neurotik). Ini menunjukkan bahawa untuk pemulihan sepenuhnya dari patologi ini, anda mesti mematuhi beberapa petua:

  1. Oleh kerana kegagapan pada 80% kes berlaku pada masa kanak-kanak, perlu pada tanda-tanda pertama (memanjangkan, penghentian bunyi atau suku kata semasa perbualan), untuk mengetahui penyebab keadaan ini. Selalunya, menyingkirkan kegagapan berlaku setelah bercakap dengan anak, menjelaskan beberapa perkara yang menakutkannya. Permintaan tepat pada masanya kepada ahli terapi pertuturan dan ahli psikologi akan membantu anak mengatasi tekanan, percaya pada dirinya sendiri dan berminat untuk menyingkirkan logoneurosis;
  2. Betulkan rutin harian dan tidur 8-9 jam yang sihat;
  3. Pemakanan yang rasional, penggunaan makanan yang wajib mengandungi sejumlah besar vitamin B (soba, produk tenusu, kacang polong, kentang, sayur-sayuran hijau, kacang-kacangan, daging);
  4. Berjalan di udara terbuka;
  5. Lingkaran, bahagian dan aktiviti lain yang akan membantu kanak-kanak itu menegaskan dirinya dan menunjukkan dirinya.

Cadangan umum

Sekiranya kegagapan dapat dicegah, tetapi pertuturan anak masih terganggu, maka seseorang dapat memikirkan bentuk logoneurosis seperti neurosis. Gejalanya termasuk pertuturan berombak dalam bentuk penyisipan yang kerap seperti "A", "E", dll. Biasanya, kanak-kanak ini mula berjalan, bercakap kemudian, dan bertolak ansur dengan tekanan yang lebih teruk. Bentuk ini berlaku pada kanak-kanak dengan kecenderungan keturunan, dengan jangkitan intrauterin, jangkitan saraf pada usia yang lebih tua, setelah trauma atau pembedahan pada tengkorak dan otak. Kaedah rawatan gagap adalah pelbagai dan dipilih untuk setiap pesakit secara individu, bergantung kepada penyebab dan keparahan gangguan pertuturan. Selain bercakap dengan ahli terapi pertuturan dan ahli psikologi, terdapat sejumlah latihan yang menyumbang kepada kelonggaran alat pertuturan, yang meningkatkan dan memudahkan pembentukan pertuturan.

Latihan pernafasan

Teknik ini bertujuan untuk menghilangkan ketegangan psychoemotional dan kelonggaran otot-otot wajah yang terlibat dalam pembentukan suara. Gimnastik pernafasan untuk kegagapan adalah sifat tambahan dan berkesan sekiranya:

  • Orang itu menyedari masalahnya. Seringkali pesakit seperti itu menafikan keadaan mereka dan merasa malu dengannya, merujuk kepada kenyataan bahawa setiap orang mempunyai "semangat" sendiri. Dan, tentu saja, memang demikian, tetapi pandangan dunia seperti itu terbentuk pada orang dengan logoneurosis kerana ejekan yang terus-menerus ditujukan kepada mereka. Selain itu, mereka takut untuk pergi ke ahli terapi pertuturan dan ahli psikologi, kerana malu kerana ketidaksempurnaan pertuturan mereka. Perkara yang paling penting dalam keadaan ini adalah menerima diri anda. "Ya, saya gagap, ya, dan apa masalahnya? Tidak ada yang sempurna, saya juga menghadapi masalah, tetapi saya boleh pergi ke ahli terapi pertuturan dan saya dapat memperbaiki semuanya ”;
  • Seseorang harus melakukan senaman pernafasan sendiri setiap hari. Ia boleh berubah dengan batang tubuh, meniru menaikkan tayar, melintasi lengan di belakang dan banyak variasi lain yang akan merehatkan badan dengan ketegangan. Sekiranya anda melakukan latihan ini sekurang-kurangnya 30 minit sehari, maka keadaan pesakit akan bertambah baik, dan kekejangan alat pertuturan akan mula jarang muncul..

Latihan kendiri

Pembetulan kegagapan dilakukan dengan melakukan latihan automatik. Latihan ini merangkumi dialog dengan diri sendiri di depan cermin, jadi seseorang akan melihat ekspresi wajahnya, memberi isyarat, memantau keadaan otot wajah. Pada peringkat awal, penghapusan kegagapan sangat mungkin dilakukan jika seseorang dengan logoneurosis menumpukan sekurang-kurangnya satu jam waktunya setiap hari untuk membetulkan pertuturan. Membaca buku dengan lantang juga memberi kesan positif dalam menangani keadaan ini, yang diperlukan hanyalah beriman kepada diri sendiri. Perlu diingat bahawa latihan automatik adalah proses jangka panjang; perubahan pertuturan yang ketara akan diperhatikan hanya selepas dua hingga tiga minggu, dan bukan pada keesokan harinya. Oleh itu, setiap pelajaran baru adalah kemajuan yang tidak signifikan yang tidak dapat dilihat sekaligus, dan telah terbentuk menjadi satu gambaran keseluruhan - dinamika positif dalam rawatan logoneurosis.

Psikoterapi

Rawatan kegagapan pada orang dewasa dan kanak-kanak dikurangkan menjadi janji temu dengan doktor khusus - psikologi atau psikoterapis. Psikoterapi memberikan hasil yang baik terutama pada orang yang mempunyai kecenderungan neurotik. Ahli psikologi melakukan serangkaian ujian, mengetahui penyebab logoneurosis, memilih satu set latihan yang dapat membantu mengatasi kegelisahan dan tekanan (kadang-kadang kegagapan bersifat sementara, iaitu, ia berlaku hanya pada saat kejutan emosi yang kuat, dan kemudian berlanjutan sendiri).

Untuk memperbaiki ucapan yang rosak, anda boleh:

  • Psikoterapi rasional. Ia digunakan pada tahap awal atau bentuk kegagapan ringan yang terjadi dalam situasi tertekan. Ahli psikologi bercakap mengenai penyakit ini, dari mana asalnya, bagaimana merawatnya. Kemudian dia menjelaskan apa yang perlu dilakukan sehingga klinik logoneurosis menurun atau hilang sama sekali;
  • Hipnoterapi. Kaedah ini melibatkan mempengaruhi pesakit dengan memasukkannya ke dalam keadaan berkhayal dan melakukan perbualan dengannya semasa keadaan ini. Dalam "mimpi" yang hipnotis, doktor dapat menarik ketakutan di bawah sedar pesakitnya, yang mungkin tidak dirasakan oleh pesakit sebagai sesuatu yang meracuni hidupnya. Pengambilan pengalaman dari bawah sedar mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan mental seseorang yang menderita logoneurosis.

Mengapa ahli terapi pertuturan sangat diperlukan untuk logoneurosis

Ahli terapi pertuturan dapat menilai tahap keparahan kegagapan, keadaan alat pertuturan dan terlibat dalam pengembangan rawatan komprehensif untuk logoneurosis. Selalunya, kelas dengan ahli terapi pertuturan dihadiri oleh kanak-kanak usia sekolah dan prasekolah, namun kes pemerhatian oleh pakar ini dan populasi orang dewasa tidak dikecualikan.

Pembentukan pertuturan dengan ahli terapi pertuturan adalah teknik yang berkesan tetapi panjang yang merangkumi:

  • Pembentukan "templat" kemahiran motor pertuturan. Ahli terapi pertuturan mesti mengajar pesakit untuk menyebut setiap huruf, suku kata, perkataan dengan betul. Tahap ini membolehkan anda mengatur rentak suara, ketulenannya, membetulkan pergerakan otot-otot artikulatori;
  • Penyatuan bahan yang diperoleh pada peringkat pertama. Termasuk membaca buku dengan lantang, memberi cadangan dan mengulas sebarang peristiwa;
  • Automasi. Penerapan kemahiran yang diperoleh dalam kehidupan seharian: komunikasi dengan saudara, saudara, rakan. Semakin banyak orang bercakap, semakin cepat kecacatan pertuturan diperbaiki..

Anak kecil belajar menyanyikan lagu, membaca ayat dengan ekspresi.

Massoterapi

Urut untuk gagap pada kanak-kanak dibahagikan kepada dua jenis:

  • Urut segmen. Kesan tempatan pada otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan artikulasi. Tempoh kursus adalah 2-3 minggu setiap hari, bermula dari 5 minit dan berakhir dengan 20 minit.
  • Akupresur. Ia mempunyai kesan sedatif yang baik pada anak, mampu menormalkan impuls saraf yang berasal dari sistem saraf pusat. Urutan ini boleh dilakukan di rumah oleh ibu bapa setelah menjalani latihan magang dengan ahli terapi urut. Sepenuhnya berlangsung selama beberapa tahun, tetapi memberikan jaminan yang baik bahawa kegagapan akan hilang walaupun tanpa penggunaan dadah.

Terapi ubat

Ia hanya merupakan komponen terapi kompleks logoneurosis. Anda perlu tahu bahawa preskripsi ubat harus dilakukan hanya setelah dinamika negatif dengan ahli terapi pertuturan dan / atau ahli psikologi, gimnastik yang tidak berkesan, urut. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ubat bertindak untuk waktu yang singkat dan bertindak berdasarkan gejala, tetapi bukan pada penyebab yang menyebabkan keadaan ini..

Phenibut untuk gagap adalah ubat pilihan, kerana ia mempunyai kesan yang menenangkan pada transmisi impuls saraf, melegakan pengalaman obsesif, memungkinkan anda menyesuaikan diri dengan persekitaran, meningkatkan aktiviti dan prestasi mental.

Cogitum untuk gagap digunakan lebih jarang, kerana ia mempunyai banyak kesan sampingan dan jauh lebih rendah daripada phenibut dalam tindakan.

Hasil yang baik diperhatikan dengan penggunaan Piracetam nootropik, yang meningkatkan peredaran darah di otak dan, dengan itu, menghilangkan faktor hipoksia, yang mungkin terlibat dalam perkembangan logoneurosis pada anak. Penggunaannya disarankan dengan terapi bersamaan dengan Phenibut dan lawatan berkala ke ahli terapi pertuturan dan psikologi.

Juga digunakan adalah Grandaxin - axiolytic yang secara aktif mempengaruhi penyebab kegagapan neurotik (neurosis, kemurungan, dll.).

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Dalam kombinasi dengan langkah-langkah di atas, tincture dan decoctions herba memberikan kesan yang baik, yang meningkatkan aliran darah ke otak dan mengurangkan kegelisahan:

  • Merebus chamomile, pudina, valerian dan jelatang. Tuangkan dua sudu teh dengan air panas dan biarkan selama 20 minit, kemudian tapis dan minum setengah gelas dua kali sehari. Kursus ini adalah 1 bulan.
  • Tuangkan air panas ke atas dua sudu teh campuran lemon balm, licorice, calendula dan daun birch. Disarankan untuk diminum 5 kali pada siang hari sebelum makan.
  • 7 g pinggul mawar, biji jintan, pudina, tuangkan dua gelas air sejuk, bersikeras pada suhu 25 darjah, kemudian didihkan, biarkan hingga setengah jam suam. Kaldu ini diambil 4 kali sehari, 70 ml 20 minit sebelum makan.

Rawatan gagap - kaedah menangani yang paling berkesan

Selamat hari! Kali ini saya ingin membicarakan salah satu keinginan utama dalam kehidupan apa-apa kegagapan - mengenai rawatan berkesan untuk penyakit yang mengerikan ini..
Gagap, pada orang dewasa dan kanak-kanak, menimbulkan masalah besar dalam kehidupan. Lebih-lebih lagi pada orang dewasa daripada pada kanak-kanak. Gagap pada kanak-kanak, tentu saja, adalah perkara yang sangat tidak menyenangkan, anak-anak menjadi bahan ejekan dan ejekan dari rakan sebaya mereka, yang menyebabkan pengasingan, ketidakcocokan, kesunyian.

Tetapi pada orang dewasa, keadaan menjadi lebih teruk. Sekalipun tidak ada tekanan, ejekan dari orang lain (walaupun tidak tanpa itu), orang dewasa yang gagap menghadapi masalah global yang jauh lebih besar dan lebih besar daripada seorang kanak-kanak. Gagap menutup banyak peluang dalam kehidupan peribadi, kerjaya, dan banyak lagi. Dengan menggunakan contoh saya sendiri, saya akan memberitahu anda bagaimana saya bekerja selama 3 tahun di satu syarikat, saya sangat memahami semua proses dan mengetahui pekerjaan saya lebih baik daripada yang lain. Selama tiga tahun saya tidak pernah dinaikkan pangkat, saya hanya melihat bagaimana lelaki yang datang lebih lewat daripada saya dan kurang berpengalaman dalam pekerjaan.

Baca buku saya, di mana saya menceritakan pengalaman saya untuk menghilangkan kegagapan, masukkan e-mel anda di bawah dan dapatkannya, ia adalah percuma!

Buku: Menghilangkan Gagap

Selepas pengesahan, anda akan menerima buku tersebut ke e-mel anda

Pada salah satu acara korporat, pengarah umum secara terang-terangan memberitahu saya bahawa dia menghargai saya sebagai pakar, tetapi "sayangnya" tidak dapat mempromosikan saya kerana kecacatan pertuturan. Saya mengaku, walaupun saya ditawarkan, saya akan menolak. Mengapa membuat orang ketawa. Bagaimanakah pekerja bawahan saya memandang saya jika saya menyelesaikan tugas teknikal selama tiga minit selama setengah jam? Saya akan dilayan seperti "bodoh", saya sebenarnya tidak mahukan itu.

Kerja itu bagus, tetapi saya sudah sampai ke siling, belum ada yang dapat dipelajari. Kemungkinan untuk berkembang lebih jauh hanya dengan menaiki tangga karier, dan jalan ini kemudian ditutup untuk saya. Dan tanpa perkembangan, otak "masam", saya merasakan bahawa saya merendahkan. Kerja biasa, monoton - itulah yang sepatutnya saya lakukan sehingga bersara.

Saya mempunyai peluang besar untuk mendapatkan pekerjaan yang sangat baik di sebuah syarikat IT yang terkenal, saya mempunyai pengalaman dan pengetahuan. Saya berjaya melepasi pemilihan jarak, saya dipisahkan dari tujuan saya hanya dengan temu ramah... Yang saya gagal, saya tidak dapat mengatakan satu ayat secara normal. Ini adalah salah satu saat paling sukar dalam hidup saya..

Menyembuhkan kegagapan adalah salah satu keinginan utama dari sebarang kegagapan.

Saya sudah banyak mencuba. Doktor memberi saya rawatan penenang dan dengan bijak meletakkan mi di telinga ibu bapa saya. Saya pergi ke ahli terapi pertuturan, yang nampaknya menyangka bahawa itu semua mengenai pengucapan dan secara intensif mengajar cara mengucapkan huruf "R" dengan betul... apa kaitannya dengan gagap yang tidak saya fahami. Ahli terapi pertuturan tentu saja lagu yang terpisah, seperti kata pepatah "kita mengajar apa yang kita diajar".

Ubat-ubatan rakyat untuk gagap: konspirasi dan doa

Tradisi dan kepercayaan pada nenek penyembuh kuat di Rusia, dan dalam banyak kes, mereka sangat membantu. Tetapi tidak ada yang menolong saya dengan kegagapan, walaupun saya telah mengunjungi sekitar selusin penyembuh yang tidak hanya merawat kegagapan, tetapi juga penyakit lain. Saya membaca doa untuk gagap, cuba bersekongkol. Ibu membeli beberapa ikon kecil yang dijahitnya ke dalam pakaian, saya makan konspirasi gandum yang tumbuh, mereka melakukan beberapa manipulasi dengan lilin di atas kepala saya. Mereka bahkan menggunakan rawatan aromaterapi, walaupun tidak sepenuhnya jelas bagaimana ini dapat membantu kegagapan. Secara umum, apa yang tidak mereka hasilkan, tetapi tidak ada hasilnya.

Gimnastik pernafasan untuk kegagapan

Latihan pernafasan Strelnikova sangat popular, anda boleh membaca lebih lanjut mengenainya di sini. Saya mengaku bahawa saya tidak mempelajarinya dengan teliti dan cepat menyerah. Mungkin dari kenyataan bahawa Strelnikova sendiri menulis dalam bukunya bahawa kegagapan diperlakukan dengan buruk oleh gimnastiknya dan memerlukan masa yang lama untuk mendapatkan hasil (dari 6 bulan). Lebih banyak...

Rawatan gagap dengan kaedah baru

Perkembangan sains telah membawa banyak inovasi teknikal ke dalam kehidupan kita, alat telah muncul di hampir semua bidang kehidupan. Bahkan rawatan gagap mendapat alat dan programnya sendiri. Secara khusus, saya bermaksud program yang memancarkan suara gagap dengan mengubahnya atau menghantar dengan kelewatan.

Saya menggunakan program seperti itu, dan itu membantu saya, ucapan saya menjadi lebih baik. Tetapi hanya semasa bekerja dengan program, sebaik sahaja saya mematikannya, semuanya menjadi seperti sebelumnya. Secara umum, saya rasa ada gagap yang menyedari bahawa mengulangi frasa setelah seseorang jauh lebih mudah. Kadang-kadang saya mengatakan sesuatu, kegagahan bermula pada beberapa perkataan dan saya tidak dapat mengucapkannya. Sekiranya percakapan mengatakan perkataan ini, maka dengan segera (baik, hampir selalu) saya dapat dengan mudah mengucapkannya setelah dia.

Ubat untuk kegagapan

Bercakap mengenai kaedah rawatan kegagapan, saya tidak boleh menyebut rawatan ubat. Sebilangan besarnya, ini adalah antikonvulsan dan penenang. Secara khusus, saya mengambil Phenibut. Saya sendiri akan mengatakan bahawa dirawat dengan pil adalah AWESOME! Sekiranya anak anda gagap, jangan "membawanya" dengan pil, rawatan sedemikian boleh memberi kesan yang sangat negatif pada jiwa. Baca mengenai pengalaman saya menggunakan ubat penenang di sini. Saya akan memberitahu anda secara ringkas bahawa intipati ubat ini adalah dalam penghambatan proses mental, mental dan fizikal. Kimia ini mempengaruhi jiwa dalam bentuk peningkatan keagresifan, kegembiraan. Saya tidak dapat tidur, saya tidur selama 4-5 jam sehari. Saya selalu ingat ada pemikiran liar yang berputar di kepala saya, walaupun ketika itu saya berusia sekitar 12 tahun, saya masih ingat keadaan ini. Ya, saya bercakap dengan lebih murni, tetapi kegagapan itu tidak hilang sepenuhnya semasa pengambilan ubat. Setelah menamatkan kursus, kegagapan kembali ke tahap sebelumnya.

Saya berpendapat bahawa rawatan ubat semacam ini harus digunakan untuk bentuk gagap seperti neurosis (lebih kepada bentuk gagap), ketika kegagapan benar-benar merupakan kes klinikal dan gangguan mental direkodkan oleh alat perubatan. Walaupun dalam kes ini, gagap hanyalah sebahagian kecil dari keseluruhan masalah.

Rawatan gagap

Terdapat pelbagai rawatan untuk kegagapan, berikut adalah senarai pendek dan anda dapat membiasakan diri dengan masing-masing. Saya cuba memberikan penilaian yang paling objektif untuk setiap kaedah.

  1. Pusat Pidato Ivankin Petr Andreevich di bandar Liski
  2. Pusat rawatan dan pembetulan kegagapan L.Z. Harutunyan - Arlilia
  3. Metodologi "Etalon" Snezhko Roman Alekseevich
  4. Program Demosthenes
  5. Program BREATHMAKER

Rawatan saya untuk kegagapan

Izinkan saya menjelaskan dalam artikel ini kaedah rawatan gagap anda. Saya tidak mahu membuat rahsia, kaedahnya agak mudah dan berkesan. Sekiranya anda tidak berpeluang membeli kursus di mana saya akan menunjukkan segala-galanya dan membantu anda, maka anda dapat secara percuma, tetapi dengan usaha dan fikiran, ulangi jalan saya. Ia tidak sukar, tetapi akan memerlukan sedikit masa, ketekunan dan semangat yang tinggi..

Kaedah saya berdasarkan pengalaman banyak "bekas gagap", mari kita ambil yang paling terkenal: Bruce Willis, Gerard Depardieu, Marilyn Monroe, anda boleh membaca tentang orang lain di sini.

SANGAT banyak di antara "bekas gagap" pelakon, dan tidak menghairankan! Apakah fungsi utama mereka? Ini adalah pemindahan maklumat, emosi, dll, dengan kata lain, fungsi utama mereka ini adalah ucapan! Saya tidak mengenali pelakon gagap tunggal, dan tidak mungkin ada.!

Apa yang diajar di sekolah lakonan? Perkara utama? Ini adalah ucapan! Keupayaan untuk menyampaikan emosi, perasaan, pengalaman kepada penonton melalui pertuturan. Guru memberi perhatian besar kepada kemahiran bertutur, pernahkah anda melihat pelakon terkenal "bergumam"? Saya pasti tidak, mereka mempunyai ucapan yang baik dan baik. Ucapan adalah roti mereka.

Jadi pengembangan alat vokal adalah kunci untuk menghilangkan kegagapan.!

Kursus saya mengandungi kaedah terbaik, latihan untuk menghilangkan kegagapan dengan berkesan!

Selepas menamatkan kursus, anda akan belajar:

  • Penyataan ucapan
  • Memperbaiki timbre
  • Menguatkan otot alat pertuturan, mengolah otot yang anda perlukan
  • Kawalan lengkap otot tekak

Saya akan memberitahu anda bagaimana perasaan anda setelah menamatkan kursus.

Keseronokan yang hebat di tekak, kerana atlet terlatih merasakan dan mengawal badan mereka, jadi anda mengawal otot tekak!

Anda perlu memanggil dan mendapatkan pekerjaan yang sangat anda perlukan (hubungi pejabat dekan atau di tempat lain).

Anda mula risau terlebih dahulu, degupan jantung dan nadi anda meningkat. Ini adalah keadaan ketika anda perlu mengatakan sesuatu kepada orang asing di telefon sekarang (saya selalu lebih suka datang, bahkan di seluruh bandar, daripada menelefon, saya mengaku, malah saya merakam pengenalan pada dikafon dan menghidupkannya).

Anda mengangkat telefon dan menjangkakan rasa malu yang akan datang, kerana beberapa sebab, lebih sukar untuk bercakap melalui telefon kepada orang asing yang anda bahkan tidak dapat melihatnya. Terutama jika anda perlu menyebutkan nama anda - biasanya "paip".

Anda dijawab di hujung wayar yang lain, anda perlu mula bercakap, dan anda berdiri, bibir tegang, otot tekak tegang, otot perut juga. Diam dan tidak dapat mengeluarkan berita. Tunggu, kerana banyak masa telah berlalu sejak anda diam, dan jika anda mula bercakap sekarang, maka pembicara akan memahami bahawa anda "cacat". Dan bagaimana anda tidak mahu, betapa tidak menyenangkan dan bagaimana anda mahu menyembunyikan bahawa anda gagap. Dari kali kedua atau ketiga, anda masih akan mengatakan apa yang anda perlukan, membenarkan anda menutup telefon kerana anda tidak dapat mendengar atau tidak ada sambungan...

Anda juga perlu menelefon.

Pada mulanya, anda juga akan risau terlebih dahulu, tetapi setiap kali semakin kurang..

Anda mengangkat telefon, mendail nombornya. Anda dijawab, anda perlu mula bercakap.

Anda tidak merasa lebih yakin pada diri sendiri, kerana anda merasakan kekuatan otot alat pertuturan anda. Gagap itu cuba mengetatkan tekak dan wajah anda, tetapi sekarang otot anda sangat kuat sehingga mereka yakin dapat mengatasi fungsi utamanya - untuk mengeluarkan suara. Alat pertuturan anda cukup "dipam" untuk mengatasi sebarang kekejangan! Selepas beberapa ketika, rasa takut untuk memulakan perbualan hilang.

Inilah intipati kursus saya, pengembangan alat pertuturan anda ke tahap yang mencukupi sehingga anda dapat mengawal otot tekak, dan tidak gagap!

Sebilangan besar kerja telah dilakukan, kursus ini mengandungi semua pengalaman saya dan semua kebencian saya terhadap gagap!

Saya secara peribadi akan membimbing anda sepanjang jalan terpendek untuk menghilangkan kegagapan!

Cara Menghilangkan Gagap - 10 Petua Terbukti

Sebagai ahli terapi pertuturan, kadang-kadang saya harus menghadapi situasi ketika ayah atau ibu saya, dengan mata yang berlumuran air mata, memberitahu bahawa semuanya baik-baik saja semalam, tetapi hari ini anak itu mula gagap dan mereka tidak tahu bagaimana untuk menghilangkan kegagapan itu. Atau orang dewasa yang menderita gangguan pertuturan ini sejak kecil mendapat pekerjaan impian. Dan dalam perjalanan ke kedudukan yang dihargai, ada penyakit terkutuk.

Namun, tidak perlu panik. Terdapat kaedah tertentu, setelah meneliti yang mungkin anda dapati jawapannya untuk pertanyaan "Bagaimana cara menghilangkan kegagapan?" Walaupun dengan gangguan pertuturan yang rumit, anda tidak boleh menolak bantuan pakar dalam apa jua keadaan.

Kandungan

Apa itu gagap? Rahsia otak kita

Menurut teori penghasilan pertuturan, proses pertuturan adalah sejenis lingkaran pemindahan maklumat antara tiga pusat otak yang terletak di korteks serebrum - pertuturan (pusat Broca), pendengaran (pusat Wernicke) dan asosiasi.

Dengan bantuan pusat bersekutu, kami memilih perkataan yang diperlukan, menyusunnya mengikut urutan yang diinginkan, iaitu, kami membina frasa. Dari pusat bersekutu, maklumat dihantar ke pusat pertuturan, yang memprosesnya, mengeluarkan bilangan impuls saraf yang diperlukan dan menghantarnya ke otot-otot alat vokal (bibir, lidah, pita suara, laring), serta otot-otot yang terlibat dalam tindakan pernafasan (diafragma dan dada)... Seseorang, menghembus nafas, bercakap, sementara maklumat dalam bentuk ucapan memasuki pusat pendengaran. Kawalan pendengaran memungkinkan untuk menilai kebenaran pertuturan, dan jika semuanya diucapkan dengan betul, maklumat mengenai ini kembali ke pusat bersekutu. Ini adalah isyarat untuk membina frasa seterusnya..

Dari skema ini menjadi jelas bahawa pertuturan lancar hanya dapat dilakukan apabila ketiga-tiga pusat berfungsi secara serentak, iaitu ketika mereka menyampaikan maklumat dengan kelajuan yang sama. Semasa tergagap, sinkronik ini rosak. Pelakunya adalah pusat pertuturan Broca. Kerana pelbagai sebab, aktivitinya meningkat dengan ketara, yang menjadikannya menghasilkan lebih banyak impuls saraf dan menyebarkannya ke otot alat pertuturan. Ini menyebabkan pengecutan tambahan mereka, yang apabila menghembuskan nafas membawa kepada munculnya gagap kejang..

Terdapat dua bentuk penyitaan pertuturan utama:

  • Clonic - kejang menyebabkan banyak pengulangan pertuturan (lo-lo-lo-zhka, ku-ku-ku-kla);
  • Tonik - kejang yang menghalang pergerakan pertuturan untuk masa yang lama (t...... sumbu, m...... mesin);

Selalunya, kedua-dua bentuk itu terdapat dalam pertuturan gagap..

4 sebab teratas untuk kegagapan

  1. Sebab yang paling biasa (67.5%) adalah ketakutan. Selalunya dari ketakutan orang kehilangan, seperti yang mereka katakan, "tidak bersuara". Sebilangan besar detik, bertahun-tahun.

Sekiranya kegagapan berlaku sejurus selepas trauma psikologi, kesimpulan berikut dapat diambil:

  • - trauma psikologi adalah penyebab sebenar kegagapan;
  • - trauma psikologi adalah mekanisme pencetus (mungkin ada kecenderungan neurologi);
  1. Di tempat kedua adalah lebam dan kecederaan (27.5%).
  2. Penyakit berjangkit dan tiruan.
  3. Sebab predisposisi. Umur menduduki tempat yang istimewa di antara mereka. Kanak-kanak berumur dua hingga lima tahun sering mengalami kegagapan. Telah juga diperhatikan bahawa kanak-kanak lelaki lebih cenderung gagap daripada kanak-kanak perempuan. Dan satu lagi sebabnya adalah keturunan. Ini dinyatakan dalam pelbagai kes penyakit dalam keluarga..

10 petua terbukti untuk menghilangkan kegagapan

1 Petua. Belajar untuk mengurut sendiri. Urut sangat berguna untuk kegagapan, kerana mempunyai beberapa fungsi yang sangat penting. Mengaktifkan ujung saraf, mengembang saluran darah periferal, memberi kesan positif kepada sistem saraf dan sistem badan yang lain.

Mula-mula anda perlu melakukan urutan diri yang bersih. Ia dilakukan dengan membelai. Merehatkan semua otot badan, termasuk wajah dan pertuturan. Otot yang lemah, selepas urut ini, sebaliknya, diaktifkan.

  • Kami melakukan gerakan ringan, membelai dari tengah dahi ke pelipis;
  • Dari tengah dahi ke pelipis dan sekitar dan bawah mata hingga ke jambatan hidung;
  • Dari sayap hidung ke telinga;
  • Picit pipi dengan gerakan bulat, mengikut arah jam;
  • Kami menyeterika leher;
  • Tangan, bahu ke arah badan;
  • Perut dalam gerakan bulat mengikut arah jam.

Kami melakukan urutan sendiri getaran menggunakan kaedah mengetuk dengan kuat.

Teknik urutan getaran.

  • Di dahi dengan pengucapan suara M, di bibir atas dengan pengucapan suara B, di sepanjang sayap hidung dengan pengucapan suara M.
  • Di bibir bawah dengan sebutan suara Z;
  • Di bahagian atas dada dengan sebutan suara Ж;
  • Di belakang kiri dan kanan pada bunyi M.

Urutan diri getaran paling baik dilakukan semasa berdiri. Kemudian tarik nafas perlahan dan tenang 5-10 masuk dan keluar..

Anda boleh memuat turun pelbagai gimnastik urut dan artikulasi di bahagian Muat turun

2 Petua. Mengembangkan dan menguatkan otot yang terlibat dalam proses pertuturan. Ini memerlukan melakukan senaman untuk mulut, rahang, bibir dan lidah..

Latihan 1. Buka mulut anda dengan lebar. Syarat pertama untuk pertuturan yang jelas dan lancar adalah mulut yang terbuka dan terbuka. Kedudukan permulaan - mulut ditutup, bibir dan rahang dilonggarkan, lidahnya rata, bebas menyentuh gigi depan bawah. Kita bernafas dengan hidung, sementara mulut kita ditutup dan untuk waktu yang lama kita mengucapkan suara A (aaaaaa), kemudian bunyi U (uuuuuu), O (oooooo), Y (yyyyy).

Latihan 2. Tunjukkan gigi dengan meregangkan bibir dengan senyuman lebar. Ulangi 5-6 kali.

Latihan 3. Menarik bibir ke dalam proboscis. Kami mengucapkan bunyi U untuk waktu yang lama. Kami memutar "proboscis" beberapa kali ke kanan, kiri, atas dan bawah (perlahan-lahan mengira 1, 2, 3, 4), kemudian bulat - ke kanan, kiri. Ulangi 3-4 kali.

Latihan 4. Buka mulut anda dengan lebar. Kami memusingkan lidah ke kanan, kemudian ke kiri. Ulangi 4-5 kali.

3 Petua. Latih diksi anda. Perhatian khusus diperlukan untuk latihan bibir dan lidah, yang mesti menjadi mudah alih, mudah dikendalikan dan elastik.

Latih tubi menyebut suku kata, perkataan, frasa kecil dan teks. Adalah sangat berguna untuk menekan palam kecil di antara gigi supaya bahagian dalamnya tidak menyentuh lidah dan gigi terdedah. Dan dalam kedudukan ini untuk melatih diksi.

Sekiranya seorang kanak-kanak melakukan latihan ini, supaya dia tidak takut, anda boleh memberitahunya bahawa anda sedang bermain buaya. Lakukan senaman dengan anak anda..

Anda perlu memulakan dengan bunyi Y, H, Hb, K, K, G, Gb, D, Db, L, L, D, D, menghubungkannya dengan vokal, iaitu dengan bunyi yang tidak memuncungkan bibir ketika mengucapkannya. sebagai contoh,

  • laga-lada-paw-lana
  • lago-lado-lalo-lano
  • lagu-ladu-lalu-warna

Kemudian kita beralih untuk menyebut perkataan dan frasa. Ini paling baik dilakukan dengan putaran lidah. Twister lidah diucapkan dengan cepat, bersama-sama, dengan banyak pengulangan kata individu dan keseluruhan frasa.

Dalam artikel saya "Twister lidah terbaik untuk mengembangkan diksi dan pertuturan pada kanak-kanak", anda akan menemui banyak twister lidah yang menarik dan lucu untuk melatih diksi.

4 Petua. Belajar berbisik. Paradoks telah lama diketahui bahawa banyak bisikan yang tergagap berbicara normal.

Ucapan dan bacaan berwarna. Di sini kami menyertakan ucapan yang paling ringkas, ucapan berirama, monoton dan ucapan dengan suara rendah.

Bentuk ucapan yang paling ringkas adalah penambahan pada setiap bunyi kata yang diucapkan, yang pada dasarnya setara dengan perubahan komposisi suku kata. Perkataan "takut" berubah menjadi suku kata tiga "se-te-rah".

Ucapan monoton adalah pertuturan tanpa nada dan nada semula jadi dalam nada suara. Ucapan sedemikian adalah salah satu cara untuk mengurangkan kegagapan dengan sangat ketara, tetapi tidak semestinya seperti ucapan berirama. Kesan nada rendah untuk mengurangkan kegagapan telah lama diketahui..

5 Petua. Cuba bercakap dengan lebih perlahan. Pertuturan perlahan adalah salah satu cara yang paling boleh dipercayai untuk menghilangkan serangan gagap dan dalam hal ini tidak kalah dengan ucapan berirama, mempunyai semua kelebihan pengaruh yang lebih semula jadi daripada yang terakhir, tanpa menyerang pendengar dengan kepalsuannya, seperti ucapan berirama.

Terdapat tiga jenis pertuturan kencang, iaitu pertuturan perlahan, ucapan monoton, dan pertuturan suara rendah..

6 Petua. Gabungkan ketiga-tiga jenis ucapan ini. Bercakap perlahan, dengan suara rendah, dengan nada yang monoton. Mungkin nasihat ini kelihatan agak janggal bagi anda, tetapi anda tidak digalakkan untuk mengatakannya sepanjang masa. Oleh itu, anda perlu berlatih mengucapkan teks, kata-kata, bahasa lidah. Dan semakin banyak yang lebih baik.

7 Petua. Bernafas dengan betul. Diyakini bahawa pernafasan adalah salah satu dari sedikit, jika bukan satu-satunya fungsi yang, di satu pihak, memastikan aktiviti penting organisma, dan di sisi lain, memberikan kawalan yang sukar. Jauh lebih mudah mempengaruhi pernafasan daripada, katakanlah, kerja jantung atau buah pinggang. Peranan pernafasan dalam pembentukan suara adalah asas. Paru-paru memberikan sokongan udara di bawah pita suara, yang menjadi bellow dan paip "organ" manusia.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai perkembangan pernafasan pertuturan dalam artikel "Permainan untuk pengembangan pernafasan pertuturan".

Selalunya kekerapan dan kekuatan kejang pertuturan bergantung kepada sama ada orang itu bercakap sendiri (menjawab soalan atau memberitahu sesuatu) atau dia bercakap dengan seseorang, mengikut coraknya. Pertuturan yang tercermin dan bersambung.

8 Petua. Kami katakan berpasangan. Bersama guru, kami menyebut frasa dan perkataan.

9 Petua. Ceritakan semula kisah dongeng, cerita, menonton filem atau kartun.

Dalam penceritaan semula, sudah ada saat-saat yang memudahkan pertuturan gagap. Setelah menghafal urutan persembahan, dia membuat model untuk dirinya sendiri. Ini adalah pertolongan dalam kes ini..

10 Petua. Beritahu diri anda apa yang anda lihat.

Bercerita adalah ucapan yang bebas dan bahagian yang tidak terpisahkan daripada bekerja dengan gagap. Oleh itu, aktifkannya dalam latihan pertuturan..

Gagap merasa lega apabila mereka mengiringi ucapan mereka dengan pergerakan. Oleh kerana pergerakan adalah gangguan dalam kes ini.

Kaedah lain untuk menghilangkan kegagapan

Untuk menghilangkan penyakit serius seperti kegagapan, perlu menggunakan semua kaedah yang ada. Di atas, saya cuba menggariskan dalam bentuk petua apa yang perlu dilakukan.

Walau bagaimanapun, ada beberapa cara untuk memerangi kegagapan, yang juga boleh anda gunakan jika anda mahu..

  • Akupresur;
  • Prosedur fisioterapi, termasuk: modulasi mesodiencephalic; electrosleep; magnetopuncture;
  • Rawatan dengan decoctions, infusions dan tincture;
  • Peranti dan program komputer.

Kesimpulannya

Dalam latihan terapi pertuturan, pakar selalu berurusan dengan orang yang tidak berpuas hati dengan sistem kerja yang panjang dan sukar pada diri dan ucapan mereka. Selalu ada orang-orang yang mengharapkan adanya semacam "cara super" yang akan segera dan selamanya menyingkirkan kegagapan. Anda sering dapat mendengar soalan:

-Bagaimana cara menghilangkan kegagapan menggunakan pembedahan? Kami pernah mendengar bahawa di suatu tempat mereka melakukan pembedahan lidah.

Biasanya, orang dewasa dengan gagap bertanya soalan ini; jarang - ibu bapa kanak-kanak yang gagap.

Adakah kaedah pembedahan digunakan untuk merawat kegagapan hari ini? Tidak.

Terdapat banyak contoh sezaman kita - antaranya ialah doktor, seniman, penyair, wartawan, ahli politik, saintis. Bagi siapa gagap bukanlah halangan yang tidak dapat diatasi untuk merealisasikan rancangan hidup mereka. Itu tidak mengambil kehidupan dari masyarakat, tidak mengganggu pengungkapan bakat, tidak merampas hidup kegembiraan, keceriaan, keyakinan diri. Perkara utama adalah keinginan mereka untuk hidup selaras dengan dunia dan diri mereka sendiri. Apa yang saya doakan dengan sepenuh hati!

Semoga berjaya dan sabar!

Tatiana Kemishis anda

Sekiranya anda menyukai artikel tersebut, bagikan di media sosial anda. rangkaian dan menulis komen.