Utama > Hematoma

Antara hidup dan mati. Apa yang dirasakan seseorang dalam keadaan koma?

Michael Schumacher, Masha Konchalovskaya. puluhan ribu orang setelah pelbagai keadaan darurat jatuh dalam keadaan koma, iaitu, mereka seolah-olah tergantung antara hidup dan mati.

Para saintis telah bertahun-tahun berusaha untuk memahami apa yang sebenarnya dirasakan seseorang dalam keadaan vegetatif dan bagaimana menolongnya. Kerana hampir mustahil untuk berhubung dengan kesedaran orang sayur ini, dan sebilangan kecil orang yang keluar dari koma, sebagai peraturan, lebih suka tidak mengingati keadaan itu. Namun - apa yang berlaku kepada orang-orang malang yang terkurung di dalam badan mereka sendiri? Adakah mereka dalam kesakitan, ketakutan? Adakah mereka faham siapa mereka dan apa yang berlaku? Ini dibahas dalam dokumentari BBC "Coma".

Sudah mati atau masih hidup?

Di Eropah sahaja, 230 ribu orang mengalami koma setiap tahun. Kekal dalam keadaan ini untuk masa yang lama, dan kadang-kadang selamanya 30 ribu daripadanya. Jumlahnya sangat besar. Lebih-lebih lagi, ia berkembang dari tahun ke tahun - berkat perubatan yang baru. Peningkatan mendadak dalam jumlah pesakit seperti itu terjadi ketika dua perkara baru yang dibuat oleh para saintis pada abad ke-20 diuji - defibrilator, yang "memulakan" jantung yang berhenti dengan pembuangan elektrik, dan ventilator yang dapat "bernafas" dan bukannya pesakit. Oleh itu, konsepnya kabur tajam: siapa yang dianggap mati, dan siapa yang benar-benar hidup? Dan ini adalah masalah etika yang besar bagi doktor, saudara dan rakan pesakit dan masyarakat secara keseluruhan..

"Adakah anda dalam kesakitan?"

"Saya telah bekerja selama bertahun-tahun dengan pesakit yang berada di 'zon kelabu' antara hidup dan mati," kata ahli sains saraf mengenai kes ini. - Oleh itu, saya bersetuju untuk melakukan percubaan dengan enggan: saya sudah semestinya mengecewakan saudara-mara saya, yang yakin bahawa pesakit akhirnya menunjukkan tanda-tanda kehidupan. Dalam kes Scott Rutley, saya merasakan tanggungjawab khas: ibu bapa saya tidak putus asa selama bertahun-tahun, mereka mencipta semua kemungkinan keadaan untuk anak mereka. Mereka berharap agar dia tidak meninggalkan mereka tanpa bercakap akhirnya. Dan saya sangat gembira apabila harapan mereka dihargai. ".

Inti eksperimen adalah seperti berikut: sementara otak diimbas dengan tomograf, seseorang diajukan soalan. Cahaya di satu atau bahagian otak yang lain membuktikan bahawa ia telah diaktifkan, dan ini membolehkan anda menerima jawapan. Ilmuwan itu bertanya kepada koma, "Scott, tolong bayangkan bahawa anda sedang bermain tenis!" Sebagai tindak balas, bintik-bintik mulai menyala di layar di mana gambar otak diproyeksikan. Kenalan telah terjalin. Setelah serangkaian pertanyaan sederhana diikuti dengan reaksi yang jelas di layar, Adrian, dengan izin orang tua, bertanya, "Scott, apakah anda kesakitan? Sekiranya tidak, bayangkan lagi bagaimana anda bermain tenis. " Nasib baik, tempat yang sama muncul di skrin seperti pada soalan pertama..

Hasil ini adalah penghiburan bagi banyak, saudara-mara mereka yang mendapati diri mereka berada dalam kedudukan yang sama dengan Scott. Ahli sains saraf melakukan beberapa perbualan lagi dengan ahli fizik, tetapi beberapa bulan setelah hubungan pertama dibuat, pesakit meninggal dunia, tidak pernah keluar dari koma, kerana jangkitan.

Ini, salah satu alasan yang paling umum untuk kematian pesakit dalam keadaan koma: penurunan imuniti tidak dapat dielakkan, serta pertemuan dengan jangkitan yang selalu berjalan di hospital.

Apabila anda sangat dahaga

Anda berkata: mengapa menunggu 12 tahun untuk menjalankan eksperimen? Faktanya adalah bahawa sebelum itu, tidak ada mekanisme dan peralatan yang dimiliki oleh para saintis..

Namun, yang pertama, walaupun tidak begitu berkesan, tetapi masih bersentuhan dengan pesakit dalam keadaan koma, dibuat pada tahun 1997 oleh David Menon, doktor dari unit rawatan rapi, yang bekerja rapat dengan Adrian Owen..

Guru sekolah Kate Bainbridge jatuh koma kerana radang di otak, yang menjadi komplikasi setelah dia mengalami jangkitan virus. Keradangan akhirnya berlalu, tetapi kesedaran itu masih tertekan, dan wanita itu jatuh koma. Doktor melakukan tomografi pelepasan positron beberapa kali dan semasa eksperimen mendapati Kate bertindak balas terhadap wajah orang..

Ini adalah kejayaan yang luar biasa bagi sains. Sebelum eksperimen ini, sains rasmi menganggap orang dalam keadaan vegetatif tidak ada harapan. Sebelum pesakit seperti itu, selalunya mereka tidak pernah berusaha untuk merawat.

Tetapi data tomografi memaksa doktor untuk meneruskan rawatan. Dan setelah menjalani rawatan intensif selama 6 bulan, Kate. pulih.

Wanita itu sangat putus asa sehingga dia bermimpi membunuh diri. Tetapi bagaimana melakukan ini dalam keadaan apabila anda tidak dapat mengedipkan mata dengan betul? Kate cuba mati menahan nafas, tetapi itu juga tidak berjaya..

Kembalinya hidup, walaupun di kerusi roda, Kate Bainbridge, dan yang paling penting, kisahnya sebahagian besarnya mengesahkan spekulasi para saintis dan mendorong kajian yang lebih aktif mengenai fenomena seorang lelaki dalam keadaan koma.

Pada masa yang sama, malangnya, sejumlah besar manipulasi berkenaan dengan orang-orang seperti itu muncul. Kes jurutera Belgium, Roma Houben menjadi kes buku teks. Dia menghabiskan 23 tahun dalam keadaan koma setelah kemalangan kereta. Oleh itu, pada tahun 2006, pakar neurologi Stephen Loreis, yang juga seorang pencahayaan dunia untuk keadaan yang berubah-ubah, menyarankan agar pesakit mula melihat kesedaran. Dia disokong oleh ibu pesakit, yakin bahawa anaknya menjawab soalannya dengan menggerakkan kakinya. Seorang penterjemah perubatan dipanggil, yang mengatakan bahawa ungkapan pertama yang dijelaskan oleh jurutera adalah: "Saya berteriak, tetapi tidak ada yang mendengar saya." Sayangnya, eksperimen selanjutnya menunjukkan bahawa semua komunikasi ini adalah penipuan..

Walaupun begitu, hari ini fakta telah terbukti: dari 30 hingga 40% pesakit koma sedar atau tidak sepenuhnya. Hanya saja sains belum menemukan kaedah untuk berkomunikasi dengan tahanan mayat mereka..

Pendapat pakar

Pengarah Pusat Ilmuwan Neurologi Akademik Mikhail Piradov:

- Dari sudut pandang patofisiologi, sebarang koma berakhir selewat-lewatnya 4 minggu (jika pesakit tidak mati). Pilihan yang mungkin untuk keluar dari koma: peralihan ke kesedaran, keadaan vegetatif (pesakit membuka matanya, bernafas sendiri, tidak ada kesedaran), keadaan kesedaran minimum. Keadaan vegetatif dianggap kekal jika berlangsung dari 3-6 bulan hingga satu tahun. Selama menjalani latihan yang panjang, saya tidak melihat seorang pesakit yang akan keluar dari keadaan vegetatif tanpa kehilangan. Prognosis bagi setiap pesakit bergantung pada banyak faktor, yang utama adalah sifat dan sifat kecederaan..

Antara hidup dan mati. Para saintis Rusia telah menemui cara untuk mengeluarkan seseorang dari koma

Kasia Bialasiewicz / bigstock.com

Koma - keputusan doktor seperti itu hampir merupakan hukuman bagi saudara-mara pesakit. Sehingga baru-baru ini, keluarga hanya dapat berharap untuk cepat bangun dan menunggu dengan sabar. Penantian ini dapat bertahan selama bertahun-tahun, dan hasilnya tidak selalu menggembirakan. Tetapi hari ini para saintis Rusia yang mewakili Pusat Neurologi Ilmiah Moscow telah menemui cara yang berkesan untuk mengeluarkan seseorang dari keadaan "antara hidup dan mati." Dengan bantuan kaedah unik baru yang baru-baru ini diuji, pakar neurologi akan dapat memulihkan kesedaran walaupun pada pesakit yang paling teruk. Penyelidikan dilakukan dengan kerjasama University of Milan dan Harvard Medical School.

Impuls elektromagnetik membantu mencari kesedaran

Dengan bantuan denyutan elektromagnetik, saintis merangsang korteks serebrum dan memerhatikan tindak balasnya. Dalam pemerhatian, para penyelidik mengetahui kawasan otak mana yang mula bertindak balas terhadap impuls terlebih dahulu. Berkat prosedur ini, adalah mungkin untuk mendapatkan gambaran lengkap mengenai tahap di mana seseorang yang berada dalam keadaan koma kini dalam kesedaran dan kejelasan fikiran. Sebagai pengarah Pusat Neurologi Ilmiah Moscow, Ahli akademik Mikhail Piradov menjelaskan kepada surat khabar Izvestia, tidak ada seorang pun di dunia yang menggunakan prosedur sedemikian, jadi lebih penting:

"Dengan mengkaji pesakit di keadaan pasca koma yang berbeza menggunakan pengimejan resonans magnetik yang berfungsi, kita dapat melihat kawasan otak mana yang terbangun terlebih dahulu, ketika tidak hanya seseorang terjaga, tetapi juga kesadaran muncul. Kami sekarang berusaha mencari kawasan otak yang pertama dipulihkan dan menentukan kehadiran kesedaran tanpa pengaruh luar, "kata Mikhail Alexandrovich.

Kesedaran minimum mempengaruhi keberkesanan kaedah

Pada masa ini, saintis telah mengkaji tindak balas otak orang dalam keadaan koma selama dua tahun. Menurut para pakar, kaedah yang mereka gunakan paling efektif dalam kaitannya dengan pesakit dalam keadaan kurang sadar - ketika hanya ada satu langkah menuju vegetatif. Pada masa ini, penyelidikan diteruskan berdasarkan jabatan neuroreanimation dan neurorehabilitation di Pusat Ilmu Neurologi Ilmiah dengan sokongan Yayasan Sains Rusia. Projek ini penting bukan sahaja untuk keluarga yang menghadapi tragedi seperti itu, tetapi untuk seluruh negeri secara keseluruhan. Untuk pelaksanaan projek, 6 juta rubel setiap tahun diperuntukkan dari anggaran. Penyelidikan dirancang untuk diselesaikan pada tahun 2019.

Kaedah untuk memulihkan kesedaran telah memberikan hasil pertama

Hari ini, doktor dapat memberitahu dengan yakin mengenai hasil pertama - mereka kembali sedar kepada beberapa pesakit yang teruk. Dan ini adalah kemajuan besar, memandangkan secara semula jadi sebarang koma berakhir dalam dua hingga empat minggu setelah permulaannya dengan beberapa keadaan: tidak jelas, jelas, vegetatif dan kematian. Tidak jelas dibahagikan kepada tambah dan tolak: dalam kes tambah, kesedaran dekat dengan kejelasan mental, dan tolak dekat dengan keadaan vegetatif. Sistem pemulihan koma baru ini dapat mengatasi walaupun dengan kesedaran kabur negatif..

"Percubaan untuk melihat di luar batas kesedaran yang hilang dan mengembalikannya dilakukan di seluruh dunia. Hasil kajian khusus ini sangat menarik. Ini adalah peluang bagi pesakit untuk pulih secara peribadi, ‚ÄĚkata Andrey Belkin, Doktor Sains Perubatan, Profesor Jabatan Penyakit Saraf dan Anestesiologi dan Reanimatologi, Universiti Perubatan Negeri Ural, kepada Izvestia..

Statistik di Persekutuan Rusia tidak jelas: majoriti pesakit tidak diikuti oleh doktor setelah keluar.

Menurut kajian asing baru-baru ini, jumlah pesakit yang kini koma berbeza dari 0.2 hingga 6.1 bagi setiap 100 ribu orang. Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia tidak dapat memberikan statistik yang tepat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kebanyakan pesakit ini sering tidak datang ke pejabat doktor setelah keluar dari hospital dan mengalihkan semua beban dan masalah mereka ke bahu saudara mereka..

Pendapat pakar

Irina Vladimirovna Evstafeeva, pakar neurologi, calon sains perubatan

"Saya mengakui keberkesanan kaedah ini, kerana koma adalah kekurangan tenaga dalam sistem saraf. Dan tenaga serupa dengan elektrik, dan apabila ada beberapa kesan energetik yang berkaitan pada sistem saraf, yang, seperti itu, "mengisi" otak, tidak mengejutkan bahawa proses pengaktifan berlaku di dalamnya.
Sekiranya kita bercakap mengenai kemungkinan campur tangan seperti itu...
Menjawab soalan ini, saya tidak akan kelihatan seperti doktor tradisional, namun saya akan menyatakan pendapat saya..
Sekiranya seseorang ditakdirkan untuk keluar dari koma dan terus hidup, teknik ini akan berkesan. Dan jika ditakdirkan mati, maka tidak ada yang dapat mengubah arah kejadian.
Kami, para doktor, sebagai pembantu Tuhan di bumi, hanya menolong seseorang untuk mengikuti jalannya dengan lebih setia. Sekiranya sesuatu berlaku kepadanya: kemalangan atau penyakit, maka doktor akan membantunya mengatasinya, tetapi ini harus menjadi isyarat untuk beberapa perubahan penting dalam hidup. Kebijaksanaan perubatan utama bukanlah memberi pil, tetapi merasakan apa yang salah dengan pesakit, dan membantunya lebih memahami dirinya dan apa yang berlaku kepadanya, berdasarkan pengetahuan dan sensasi ini..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Apa itu koma dan bagaimana mengeluarkan seseorang daripadanya

Pesakit baru dimasukkan ke hospital di bandar yang berbeza setiap hari. Kadang-kadang pesakit harus membuat pilihan untuk memilih satu atau lain rawatan, atau menolaknya sama sekali, tetapi apa yang harus dilakukan kepada seseorang yang sedang koma?

Orang yang dalam tidur nyenyak tidak dapat membuat keputusan, dan oleh itu tanggungjawab berat ini terletak pada bahu saudara mereka. Untuk memahami bagaimana bertindak dalam situasi seperti itu, anda perlu mengetahui apa itu koma, bagaimana anda dapat mengeluarkan seseorang dan apa akibatnya. Mari kita bincangkan perkara ini.

Apa itu koma dan mengapa orang boleh memasuki keadaan ini?

Koma difahami sebagai koma yang teruk di mana seseorang terbenam dalam tidur nyenyak. Bergantung pada tahap koma pesakit apa, pelbagai fungsi badan dapat diperlahankan, aktiviti otak dinonaktifkan, metabolisme dihentikan sepenuhnya atau perlahan, kerja sistem saraf.

Sebabnya: strok, kecederaan otak, meningitis, epilepsi, ensefalitis, hipotermia atau terlalu panas badan.

Adakah terdapat kelayakan koma?

Koma secara konvensional dibahagikan kepada 5 darjah keparahan, iaitu:

  • Darjah 1 - precom. Mereka yang terjejas secara beransur-ansur mulai mengalami kelesuan umum, penurunan reaksi, perasaan mengantuk, kurang tidur, dan kebingungan dalam kesedaran. Jarang, tetapi masih berlaku bahawa semuanya berlaku sebaliknya, dalam kegembiraan yang berlebihan. Refleks pada tahap ini dipelihara, sementara kerja semua organ dalaman sudah dihambat. Kadang-kadang precoma disebut tidak lain daripada keadaan koma, dan sama sekali tidak disebut koma.
  • Gred 2 - tahap keparahan awal. Mereka mula menghalang reaksi terhadap rangsangan luaran. Orang itu masih mampu menelan makanan dan air cair, dia dapat menggerakkan anggota badannya, tetapi hanya sedikit.
  • Gred 3 - keparahan sederhana. Pesakit sudah memasuki keadaan tidur nyenyak, hubungan dengannya tidak mungkin dilakukan. Kadang-kadang pergerakan anggota badan dapat diperhatikan, tetapi jarang sekali mereka sedar. Kulit sudah mempunyai kepekaan yang rendah, orang itu berjalan di bawah dirinya.
  • Gred 4 - keterukan tinggi. Terdapat kekurangan rasa sakit, kesedaran, refleks tendon, tidak ada reaksi terhadap cahaya. Mengurangkan bukan sahaja suhu badan tetapi juga tekanan dengan pernafasan.
  • Gred 5 - koma teruk. Kerosakan kesedaran menjadi mendalam, refleks tidak ada. Penghentian pernafasan berlaku dan pesakit dipindahkan ke alat pernafasan buatan.

Apakah tanda-tanda untuk mengenali siapa?

Hanya pakar yang dapat mengenali siapa. Untuk tujuan ini, mereka melakukan penyelidikan berikut:

  • Tentukan tahap alkohol dalam darah untuk mengecualikan mabuk alkohol, di mana kesedaran dapat dimatikan sebentar.
  • Tentukan kehadiran ubat dalam darah untuk mengecualikan sinkop narkotik.
  • Elektrokardiogram dilakukan.

Ini hanya kajian umum, yang khusus boleh diresepkan oleh doktor jika perlu..

Berapa banyak masa seseorang dalam keadaan koma?

Doktor masih tidak dapat menjawab persoalan berapa lama orang boleh koma. Masalahnya ialah sejarah mengetahui kes apabila, setelah 12 tahun, orang berjaya keluar dari koma. Ini adalah individu semata-mata dan seseorang dapat keluar dari keadaan ini dalam tiga hari, dan seseorang akan menghabiskan bertahun-tahun hidupnya di dalamnya.

Apa yang dirasakan seseorang ketika berada dalam keadaan koma?

Reaksi telah disebutkan sebelumnya, bergantung pada tahap keparahannya, seseorang mungkin merasa sentuhan, atau mungkin tidak. Semua orang yang masih hidup yang menyatakan bahawa mereka mendengar semua yang berlaku di sekitar mereka, tetapi tidak dapat memahami sama ada ini adalah mimpi atau kenyataan.

Doktor juga berpendapat bahawa apabila saudara-mara sering berkomunikasi dengan pesakit dalam keadaan koma, mereka memulakan aktiviti aktif di bahagian otak yang bertanggungjawab untuk pengecaman wajah. Juga, dorongan aktif muncul di pusat-pusat yang bertanggungjawab untuk emosi..

Seseorang mendakwa bahawa dia bertemu dengan saudara-mara yang meninggal, semua ini berlaku pada pesakit dalam keadaan tidur, di mana, seperti yang anda tahu, apa sahaja boleh berlaku.

Bagaimana anda boleh mengeluarkan seseorang dari koma??

Sayangnya, tidak ada jawapan untuk pertanyaan "bagaimana mengeluarkan orang yang disayangi daripada koma" yang menarik minat semua orang. Yang dinasihatkan oleh doktor adalah bercakap dengan seseorang, memegang tangannya, membiarkannya mendengar muzik, membaca buku. Kadang-kadang bunyi atau frasa menyumbang kepada fakta bahawa seseorang, yang mencengkamnya seperti benang, keluar dari koma.

Bagaimana untuk keluar daripadanya?

Koma keluar secara beransur-ansur. Pada mulanya, seseorang dapat bangun selama beberapa minit, melihat sekeliling dan tertidur semula. Satu atau dua jam akan berlalu, dan dia akan bangun semula, dan ini berlaku beberapa kali.

Pada masa ini, seseorang akan memerlukan pertolongan orang tersayang lebih daripada sebelumnya, semua yang ada di sekitarnya akan asing baginya dan seolah-olah anak itu akan mula belajar berjalan dan bercakap lagi.

Adakah terdapat akibatnya?

Oleh kerana koma dicirikan oleh kerosakan otak, anda perlu memahami bahawa memerlukan masa untuk memulihkan beberapa fungsi. Pemulihan memerlukan simulator pembangunan khas.

Secara langsung akibatnya boleh dikaitkan dengan masalah ingatan, hingga amnesia. Kelesuan, gangguan, keagresifan mungkin muncul. Jangan takut, semua ini dapat dipulihkan, anda hanya memerlukan masa dan kesabaran. Seseorang mungkin kehilangan kemahiran seharian, jadi perlu untuk mengajarnya lagi. Sangat mudah untuk memahami apa akibatnya yang menanti mereka yang berada dalam koma selama lebih dari lima tahun, selama ini banyak yang berubah dan kemudian orang itu perlu diperkenalkan dengan semua perkara di sekitar.

Koma pasti menakutkan, tetapi jika orang yang anda sayangi masuk ke dalamnya, anda tidak perlu menyerah, kerana orang keluar dari situ, dan setelah itu mereka mula menjalani kehidupan lama mereka, walaupun tidak segera.

SEBAGAI? bagaimana untuk mengeluarkan seseorang dari koma?

Catatan dihantar oleh Marinka25 12 April 2014

1,063 pandangan

Gadis-gadis, saya faham semua perkara yang seseorang dapat keluar dari koma. tetapi siapa yang menghadapi ini? apa yang awak buat? bercakap, menjerit kepadanya? apakah tindakan anda yang menurut anda berjaya?

Saudara mara saya (dijelaskan dalam blok terakhir) telah berada dalam keadaan koma yang mendalam selama 6 hari! https://vk.com/id150369277, tiada refleks, murid tidak bertindak balas.

Hari ini saya mula menggelitiknya di bawah ketiak, dan dia mendapat bulu angsa. hanya merinding, dan penuh dengan seluar kebahagiaan! apa lagi yang boleh saya lakukan untuk membangunkannya??

Cara mengeluarkan seseorang dari koma?

Koma adalah keadaan yang paling sukar bagi seseorang, di mana dia kehilangan kesedaran. Di dalam badan, kemurungan sistem saraf, gangguan pernafasan, peredaran darah dan fungsi penting lain mula berjalan. Perubatan moden tidak selalu dapat mengeluarkan seseorang dari koma, tetapi masih banyak kaedah yang berkesan.

Pertama sekali, tentukan jenis koma. Keadaan yang serupa boleh berlaku kerana pelbagai sebab - kerana kecederaan otak, strok, penyakit berjangkit, diabetes mellitus progresif. Hanya dalam kes yang terakhir anda boleh bergantung pada penawar ubat. Untuk jenis koma yang lain, pakar tidak memberikan jaminan.

Sekiranya seseorang terjejas dalam keadaan koma, tindakan harus segera diambil. Ia perlu untuk memberi akses oksigen ke otak dan meningkatkan aliran darah ke otak. Ini akan disediakan oleh peralatan perubatan.

Perubahan aktiviti otak dan fungsi badan harus dicatat secara berterusan untuk mengambil langkah tepat pada masanya. Contohnya, meningkatkan bekalan oksigen ke otak, memastikan ketepuan darah.

Ubat yang boleh membawa seseorang keluar dari koma (kecuali diabetes) tidak ada. Secara umum diterima bahawa badan mesti bergerak secara bebas dan keluar dari keadaan patologi koma. Jangan tergesa-gesa untuk berputus asa, tetapi mula mencari pilihan alternatif.

Ahli neuropsikologi mendakwa bahawa seseorang sering dibantu untuk mengatasi aliran maklumat luaran. Beritahu pesakit sesuatu secara teratur, hidupkan muzik, ambil tangannya. Terdapat banyak kes apabila, akibat tindakan tersebut, seseorang pulih.

Mengeluarkan seseorang dari koma sama sekali tidak mudah. Malah pusat perubatan khusus dengan semua peralatan yang diperlukan dan kakitangan berkelayakan yang berpengalaman sering kali tidak berdaya.
Namun, masih ada kemajuan di kawasan ini. Sebagai contoh, saintis Amerika melakukan eksperimen pada rangsangan otak elektrik. Menurut hasil penyelidikan, jelas bahawa kemajuan dalam rawatan sudah jelas. Kini para saintis terus berkembang di kawasan ini. Walaupun masalah utama adalah kerumitan teknik.

Seseorang yang berada dalam keadaan koma sering memerlukan pemulihan dan rawatan intensif. Itulah sebabnya selama ini dia perlu memberikan rawatan dan perawatan yang komprehensif di institusi khas..

Ambil semua langkah yang mungkin untuk menjelaskan diagnosis pesakit yang betul, selari dengan langkah-langkah pemulihan. Ini memerlukan kaedah pemeriksaan tambahan (makmal, klinikal), pengenalan anamnesis. Setelah menjelaskan kemungkinan penyebab perkembangan koma, lakukan terapi patogenetik dan etiologi. Ingat: matlamat utama semua langkah adalah penyingkiran pesakit dari koma dengan cepat.

Jaga rawatan rapi pesakit. Ini harus difahami sebagai penyelenggaraan dan pembetulan fungsi penting asas.

. Matlamat utama rawatan akan dipertimbangkan: pencegahan edema serebrum dan hipoksia,

, kawalan fungsi organ pelvis, memenuhi keperluan tenaga badan, pampasan pelanggaran metabolisme air dan elektrolit, detoksifikasi; memerangi hipertensi, meningkatkan metabolisme, mengekalkan hemodinamik otak dan umum, memastikan pengudaraan normal, memantau kemungkinan komplikasi (

arteri pulmonari, atelektasis), dll..

Aturkan langkah-langkah terapi patogenetik dan etiologi bergantung pada hasil kajian makmal dan klinikal. Sebagai peraturan, dengan kegagalan buah pinggang, hemodialisis diresepkan, dengan status epileptikus - pentadbiran antikonvulsan, dengan purulen

, untuk dos berlebihan - naloxone, untuk koma alkohol - dos vitamin B yang besar,

penawar yang sesuai, untuk ketoasidosis - insulin, dll. Dalam setiap kes

pesakit dijalankan secara individu, bergantung pada petunjuk kajian yang dilakukan oleh doktor yang menghadiri.

Setelah mengeluarkan seseorang dari koma, beri perhatian khusus kepada manifestasi patologi yang menyebabkan pesakit mengalami perkembangan keadaan ini. Jaga langkah pemulihan sekiranya perlu.

Diabetes mellitus (glisemia) adalah keadaan kronik di mana kadar gula darah meningkat. Sekiranya anda belajar mengawal indikatornya, maka diabetes akan berubah dari penyakit menjadi cara hidup yang istimewa. Maka mungkin untuk mengelakkan komplikasi yang menyertainya. Tindakan anda akan bergantung pada jenis glisemia yang anda miliki.

  • - menderma darah untuk analisis.

Terdapat dua jenis penyakit: jenis I - bergantung kepada insulin dan jenis II - tidak bergantung kepada insulin.

Jenis I berlaku pada orang dengan penurunan pengeluaran insulin. Dalam kes ini

tidak mengatasi pengeluaran hormon. Sama ada tidak dihasilkan sama sekali, atau dihasilkan dalam jumlah minimum dan tidak dapat memproses jumlah glukosa yang masuk, akibatnya tahapnya dalam darah meningkat. Biasanya, penyakit ini berlaku

dan belia. Dengan jenis ini

diabetes, anda perlu sentiasa menyuntik diri dengan insulin untuk mengelakkan peningkatan badan keton dalam air kencing dan untuk mengekalkan kehidupan.

Jenis I melambatkan aliran gula dari darah ke dalam sel, dan dikeluarkan dalam air kencing. Oleh kerana gula adalah sumber tenaga utama, sel-sel mula kelaparan. Gejala utama penyakit ini adalah kencing yang kerap, lemah, penurunan berat badan, dan dahaga yang kuat. Mereka membenarkan anda menentukan

Sekiranya anda menghidap diabetes jenis I, anda perlu mengukur gula darah anda sekurang-kurangnya 4 kali sehari - pada waktu pagi semasa perut kosong dan sebelum makan. Kadang kala perlu dikawal sebelum tidur, 2 jam selepas makan dan pukul 3-4 pagi.

Jenis II berlaku dengan pengeluaran insulin yang tidak mencukupi dan mencukupi. Walau bagaimanapun, hormon boleh menjadi tidak berguna, kerana tisu kehilangan kepekaan terhadapnya. Diabetes jenis II umumnya muncul pada usia yang lebih matang, 35-40 tahun. Perkembangannya sering dikaitkan dengan berat badan berlebihan. Oleh itu, dengan jenis penyakit ini, kadang-kadang cukup untuk mengubah diet dan meningkatkan aktiviti fizikal, dan banyak lagi

mungkin hilang. Untuk merawat penyakit ini, ubat-ubatan diresepkan untuk mengurangkan ketahanan sel terhadap insulin atau ubat-ubatan yang merangsang pankreas

kepada rembesan insulin.

Sekiranya diabetes jenis II, gejala penyakit mungkin tidak ada atau ringan. Anda boleh menyedari kehadiran penyakit ini selama bertahun-tahun.

Sekiranya diabetes jenis II dirawat dengan diet, cukup untuk mengukur gula darah sehari sekali. Boleh

ia pada waktu perut kosong atau 2 jam selepas makan. Sekiranya anda telah ditetapkan

, anda perlu mengukur gula 2 kali sehari - pada waktu pagi semasa perut kosong dan 2 jam selepas makan.

Hanya doktor yang boleh membuat diagnosis berdasarkan hasil ujian kepekatan gula dalam darah. Ia mesti dijalankan di makmal khas.

Ujian glukosa darah pertama dilakukan semasa perut kosong. Kemudian anda diberi larutan manis untuk diminum (75 g glukosa dilarutkan dalam 300 ml air rebus). Selepas itu, gula anda diukur dalam satu jam dan selepas dua jam..

Hasilnya diuraikan seperti berikut: jika dalam darah yang diambil ketika perut kosong kadar gula di bawah 120mg%, dan dalam darah yang diambil 2 jam kemudian tidak melebihi 140mg%, penyakit ini tidak

. Sekiranya, pada pengukuran pertama, gula melebihi 120 mg%, dan setelah 120 minit - melebihi 200 mg% (11.1 mmol / L), ini menunjukkan kehadiran

Pada kecurigaan pertama diabetes, anda perlu berjumpa doktor.

  • cara mengenal pasti diabetes jenis 2

mabuk bergantung pada kualiti dan kuantiti alkohol yang dimakan, kerentanan individu terhadap minuman beralkohol dan psikofisiologi manusia. Tiga darjah menonjol

mabuk: ringan, sederhana dan berat. Darjah yang teruk

keracunan boleh menyebabkan koma, bantuan perubatan diberikan di institusi perubatan.

  • Perubatan tradisional menawarkan sejumlah kaedah untuk menghilangkan keadaan mereka yang mabuk alkohol. Sediakan ramuan berikut:
  • - pudina;
  • - Ramuan Yarrow;
  • - amonia;
  • - kopi;
  • - permanganat kalium.

infusi berikut disyorkan. Ambil 3 bahagian pudina dan 1 bahagian yarrow, potong dan campurkan. Bancuh 1 sudu besar campuran dengan segelas air mendidih dan biarkan selama 30 minit untuk meresap. Selepas meneran, minum suam sekali gus. Mabuk

Sekiranya mabuk kuat, untuk cepat tergesa-gesa, disarankan untuk minum sekali gelas air sejuk dengan 6-10 tetes amonia yang dicairkan.

Untuk menyedihkan ketika mabuk, disyorkan untuk minum segelas

kopi pekat. Anda tidak boleh menggunakan kaedah merenung ini sekiranya sakit

mabuk disyorkan

larutan kalium permanganat yang lemah. Untuk menyediakan penyelesaiannya, ambil 2 liter air dan larutkan beberapa kristal

. Minum larutan ini dan muntah..

Anda harus tahu bahawa pengambilan alkohol setelah mengalami tekanan, insomnia paksa, kelaparan, terlalu panas, dan pada orang yang mengalami cacat jiwa boleh menyebabkan keracunan patologi. Dalam keadaan ini, penyadaran kesadaran berlaku dari beberapa minit hingga beberapa jam, hasilnya boleh berupa pembunuhan, bunuh diri, idea-idea khayalan, tindakan yang merosakkan, dll..

Menggosok aurikel secara intensif untuk aliran darah aktif ke otak banyak membantu keluar dari keadaan mabuk alkohol.

Cara mengeluarkan seseorang dari koma

Pesakit baru dimasukkan ke hospital di bandar yang berbeza setiap hari. Kadang-kadang pesakit harus membuat pilihan untuk memilih satu atau lain rawatan, atau menolaknya sama sekali, tetapi apa yang harus dilakukan kepada seseorang yang sedang koma?

Orang yang dalam tidur nyenyak tidak dapat membuat keputusan, dan oleh itu tanggungjawab berat ini terletak pada bahu saudara mereka. Untuk memahami bagaimana bertindak dalam situasi seperti itu, anda perlu mengetahui apa itu koma, bagaimana anda dapat mengeluarkan seseorang dan apa akibatnya. Mari kita bincangkan perkara ini.

Koma difahami sebagai koma yang teruk di mana seseorang terbenam dalam tidur nyenyak. Bergantung pada tahap koma pesakit apa, pelbagai fungsi badan dapat diperlahankan, aktiviti otak dinonaktifkan, metabolisme dihentikan sepenuhnya atau perlahan, kerja sistem saraf.

Sebabnya: strok, kecederaan otak, meningitis, epilepsi, ensefalitis, hipotermia atau terlalu panas badan.

Koma secara konvensional dibahagikan kepada 5 darjah keparahan, iaitu:

  • Darjah 1 - precom. Mereka yang terjejas secara beransur-ansur mulai mengalami kelesuan umum, penurunan reaksi, perasaan mengantuk, kurang tidur, dan kebingungan dalam kesedaran. Jarang, tetapi masih berlaku bahawa semuanya berlaku sebaliknya, dalam kegembiraan yang berlebihan. Refleks pada tahap ini dipelihara, sementara kerja semua organ dalaman sudah dihambat. Kadang-kadang precoma disebut tidak lain daripada keadaan koma, dan sama sekali tidak disebut koma.
  • Gred 2 - tahap keparahan awal. Mereka mula menghalang reaksi terhadap rangsangan luaran. Orang itu masih mampu menelan makanan dan air cair, dia dapat menggerakkan anggota badannya, tetapi hanya sedikit.
  • Gred 3 - keparahan sederhana. Pesakit sudah memasuki keadaan tidur nyenyak, hubungan dengannya tidak mungkin dilakukan. Kadang-kadang pergerakan anggota badan dapat diperhatikan, tetapi jarang sekali mereka sedar. Kulit sudah mempunyai kepekaan yang rendah, orang itu berjalan di bawah dirinya.
  • Gred 4 - keterukan tinggi. Terdapat kekurangan rasa sakit, kesedaran, refleks tendon, tidak ada reaksi terhadap cahaya. Mengurangkan bukan sahaja suhu badan tetapi juga tekanan dengan pernafasan.
  • Gred 5 - koma teruk. Kerosakan kesedaran menjadi mendalam, refleks tidak ada. Penghentian pernafasan berlaku dan pesakit dipindahkan ke alat pernafasan buatan.

Hanya pakar yang dapat mengenali siapa. Untuk tujuan ini, mereka melakukan penyelidikan berikut:

  • Tentukan tahap alkohol dalam darah untuk mengecualikan mabuk alkohol, di mana kesedaran dapat dimatikan sebentar.
  • Tentukan kehadiran ubat dalam darah untuk mengecualikan sinkop narkotik.
  • Elektrokardiogram dilakukan.

Ini hanya kajian umum, yang khusus boleh diresepkan oleh doktor jika perlu..

Doktor masih tidak dapat menjawab persoalan berapa lama orang boleh koma. Masalahnya ialah sejarah mengetahui kes apabila, setelah 12 tahun, orang berjaya keluar dari koma. Ini adalah individu semata-mata dan seseorang dapat keluar dari keadaan ini dalam tiga hari, dan seseorang akan menghabiskan bertahun-tahun hidupnya di dalamnya.

Perlu dinyatakan bahawa doktor sering, setelah beberapa tahun, menasihati saudara-mara untuk membuat keputusan untuk memutuskan sambungan seseorang dari alat yang menyokong hidupnya. Prognosisnya semakin buruk dan menjaga kehidupan tidak murah, jadi ramai yang bersetuju dengan langkah ini. Tetapi jangan lupa bahawa seseorang masih hidup, dia tidak boleh hidup tanpa pertolongan khas. Masa yang paling lama dicatatkan dalam koma adalah 37 tahun.

Reaksi telah disebutkan sebelumnya, bergantung pada tahap keparahannya, seseorang mungkin merasa sentuhan, atau mungkin tidak. Semua orang yang masih hidup yang menyatakan bahawa mereka mendengar semua yang berlaku di sekitar mereka, tetapi tidak dapat memahami sama ada ini adalah mimpi atau kenyataan.

Doktor juga berpendapat bahawa apabila saudara-mara sering berkomunikasi dengan pesakit dalam keadaan koma, mereka memulakan aktiviti aktif di bahagian otak yang bertanggungjawab untuk pengecaman wajah. Juga, dorongan aktif muncul di pusat-pusat yang bertanggungjawab untuk emosi..

Seseorang mendakwa bahawa dia bertemu dengan saudara-mara yang meninggal, semua ini berlaku pada pesakit dalam keadaan tidur, di mana, seperti yang anda tahu, apa sahaja boleh berlaku.

Sayangnya, tidak ada jawapan untuk pertanyaan "bagaimana mengeluarkan orang yang disayangi daripada koma" yang menarik minat semua orang. Yang dinasihatkan oleh doktor adalah bercakap dengan seseorang, memegang tangannya, membiarkannya mendengar muzik, membaca buku. Kadang-kadang bunyi atau frasa menyumbang kepada fakta bahawa seseorang, yang mencengkamnya seperti benang, keluar dari koma.

Koma keluar secara beransur-ansur. Pada mulanya, seseorang dapat bangun selama beberapa minit, melihat sekeliling dan tertidur semula. Satu atau dua jam akan berlalu, dan dia akan bangun semula, dan ini berlaku beberapa kali.

Keluar dari koma, seseorang akan mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri. Segala sesuatu di sekelilingnya kelihatan pelik, jika dia menghabiskan lebih dari satu tahun di negeri ini, dia memerlukan masa untuk menyedari bahawa begitu banyak masa telah berlalu. Jangan berharap bahawa seseorang akan segera berdiri dan mula hidup dengan cara yang sama seperti sebelumnya. Ucapan tidak akan dipulihkan dengan segera.

Pada masa ini, seseorang akan memerlukan pertolongan orang tersayang lebih daripada sebelumnya, semua yang ada di sekitarnya akan asing baginya dan seolah-olah anak itu akan mula belajar berjalan dan bercakap lagi.

Oleh kerana koma dicirikan oleh kerosakan otak, anda perlu memahami bahawa memerlukan masa untuk memulihkan beberapa fungsi. Pemulihan memerlukan simulator pembangunan khas.

Secara langsung akibatnya boleh dikaitkan dengan masalah ingatan, hingga amnesia. Kelesuan, gangguan, keagresifan mungkin muncul. Jangan takut, semua ini dapat dipulihkan, anda hanya memerlukan masa dan kesabaran. Seseorang mungkin kehilangan kemahiran seharian, jadi perlu untuk mengajarnya lagi. Sangat mudah untuk memahami apa akibatnya yang menanti mereka yang berada dalam koma selama lebih dari lima tahun, selama ini banyak yang berubah dan kemudian orang itu perlu diperkenalkan dengan semua perkara di sekitar.

Koma pasti menakutkan, tetapi jika orang yang anda sayangi masuk ke dalamnya, anda tidak perlu menyerah, kerana orang keluar dari situ, dan setelah itu mereka mula menjalani kehidupan lama mereka, walaupun tidak segera.

Seseorang yang mengalami koma tidak sedarkan diri. Dia tidak mempunyai reaksi terhadap suara dan semua yang berlaku di sekelilingnya. Koma tidak ada kaitan dengan tidur dan tidak boleh mempunyai apa-apa. Tubuh, tentu saja, masih hidup dan berfungsi, namun otak berada di luar kewaspadaan. Orang seperti itu tidak boleh bangun atau diganggu dengan cara apa pun. Bagaimana untuk keluar dari koma dan adakah mungkin?

Berapa lama koma bertahan?

Sebagai peraturan, koma berlangsung tidak lebih dari beberapa minggu. Walaupun terdapat kes seseorang koma selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Setakat ini, rekod koma adalah 37 tahun. Sebilangan mangsa berjaya keluar dari koma setelah aktiviti otak dipulihkan, dan ada yang harus menjalani terapi khas untuk keluar dari koma..

Apabila terdapat kecederaan otak yang serius, seseorang boleh keluar dari koma, namun otaknya tidak akan berfungsi sepenuhnya, hanya melakukan fungsi asas..

Apa yang boleh menyebabkan koma?

Sudah tentu, kerosakan serius pada kepala dan otak, dengan kata lain, kecederaan otak traumatik.

Jangkitan yang telah sampai dan berkembang di otak sebagai penyebab koma.

Kerosakan otak kerana kekurangan oksigen dalam jangka masa yang panjang.

Overdosis jenis ubat dan ubat narkotik tertentu sebagai penyebab koma.

Keracunan alkohol yang sangat teruk

Terdapat beberapa jenis koma. Mereka dikelaskan kepada 15 darjah. Walau bagaimanapun, dalam praktiknya, keadaan koma terbahagi kepada 3 keadaan:

dan koma dangkal.

Jelas bahawa semua perkara di sini bergantung pada tahap kesedaran mangsa.

Sebagai contoh, jauh lebih mudah untuk menjawab soalan bagaimana keluar dari koma daripada mencari jawapan untuk soalan yang sama hanya ketika menghadapi koma yang mendalam..

Pada hakikatnya, tidak ada langkah khas untuk mengembalikan seseorang dari keadaan seperti itu. Di sini seseorang hanya dapat memanfaatkan pengalaman sebelumnya apabila orang berjaya mengembalikan saudara dan orang tersayang. Baiklah, mari cuba menggabungkan kaedah yang paling biasa dan berkesan untuk mengeluarkan seseorang dari koma..

Bagaimana untuk keluar dari koma?

Perkara yang paling penting adalah komunikasi dengan seseorang. Terdapat sejumlah besar bukti yang menunjukkan bahawa mangsa dalam keadaan koma masih dapat mendengar gema dari dunia kita..

Ahli neuropsikologi mendakwa bahawa aliran maklumat luaran membantu seseorang untuk keluar dari koma..

Cuba beritahu pesakit tentang situasi kehidupan tertentu sekerap mungkin, kongsi peristiwa yang sedang berlaku, membaca buku, menghidupkan muzik, mengingatkan tentang yang paling dalam. Untuk keluar dari koma, jangan biarkan orang terlepas kali ini, bagikan kepadanya semua yang berlaku.

Cubalah untuk tidak membincangkan betapa buruk dan menyakitkannya anda, kerana ini hanya boleh memperburuk keadaan. Namun, ada sebab untuk menolak kenyataan ini. Banyak orang bercakap dengan tepat tentang apa yang mereka rasa tidak enak, dan kemudian mangsa sepertinya datang untuk menyelamatkan, kembali, agar tidak terluka.

Anda boleh menyentuh seseorang dalam keadaan koma, kerana tidak ada yang tahu, mungkin dia akan merasakannya dan kembali.

Terdapat banyak kes ketika seseorang keluar dari koma di bawah pengaruh faktor psikologi. Jadi, jika seseorang memuja anjingnya sepanjang hayatnya, maka hanya membicarakannya atau menggonggongnya akan membantunya kembali.

Terdapat banyak fakta bahawa jika seseorang tidak menyukai nada suara percakapan yang meningkat, maka dialah yang akan menyedarkannya, menyebabkan aktiviti otak.

Cuba gunakan burung hantu lain untuk keluar dari koma, "pikat pesakit", ingatkan dia tentang nilai dan minat, ingatkan bahawa dia mahu melakukannya. Semua ini dapat membantunya mengatasi koma. Biarkan dia mendengar ini dan mula bertengkar, biarkan dia bangun dari koma dan datang sendiri.

Koma ubat adalah tidur atau penenang yang berpanjangan yang disebabkan oleh ubat-ubatan khas untuk melindungi tubuh daripada pelbagai patologi korteks serebrum. Dalam perubatan, koma tiruan digunakan bersama dengan anestesia umum, jika pesakit perlu menjalani beberapa operasi kecemasan. Tetapi pada masa yang sama ia jarang digunakan, dengan kekurangan atau tidak berkesannya anestesia. Ia banyak dipraktikkan dalam bedah saraf. Masuk ke dalam koma ubat dengan menggunakan ubat analgesik narkotik. Unsur-unsur ini melambatkan bekalan darah dan proses metabolik di otak, yang seterusnya menyebabkan vasokonstriksi dan penurunan tekanan. Kedudukan membantu mencegah pembengkakan dan nekrosis tisu otak.

Dalam keadaan koma buatan, mangsa diperkenalkan oleh doktor menggunakan alat khas. Mangsa dikeluarkan dari keadaan ini oleh doktor pada bila-bila masa. Tempoh rendaman pesakit dalam keadaan koma adalah disebabkan oleh ukuran kawasan yang terjejas dan keparahan kecederaan kepala. Terdapat kes ketika orang di negeri ini tiba hingga enam bulan.

Koma buatan untuk radang paru-paru juga digunakan dalam praktik perubatan, yang memungkinkan doktor untuk melakukan semua manipulasi, mengurangkan semua komplikasi penyakit hingga peratusan minimum. Tetapi ia juga dianggap sebagai jalan terakhir jika risikonya dibenarkan dengan cara ini. Keadaan strok juga berlaku dalam latihan pembedahan jantung. Pendedahan yang lama terhadap koma ubat mempengaruhi sistem kardiovaskular. Dalam keadaan seperti itu, seseorang memerlukan pemantauan rapi terhadap keadaan pesakit. Kemerosotan petunjuk dan kegagalan organ dalam koma membawa kepada pemulihan pesakit segera dan membawanya keluar dari kedudukan ini. Sekiranya langkah-langkah diambil lewat atau keadaan tidak diendahkan, maka ini akhirnya akan mengakibatkan kematian..

Mereka menggunakan keadaan ini apabila pesakit perlu mengurangkan tekanan intrakranial. Dalam kes ini, edema reda dan nekrosis tisu tidak berlaku. Prosedur ini dijalankan di unit rawatan intensif, di bawah pengawasan ketat doktor, dengan penyuntikan ubat yang berterusan. Selalunya, ubat ini termasuk barbiturat, berkat sistem saraf pusat yang dihambat. Dosis analgesik narkotik diberikan dalam jumlah besar.

Tanda-tanda koma tiruan:

  • imobilisasi dan kelonggaran otot yang lengkap;
  • tidak sedar, ketiadaan semua refleks;
  • menurunkan tekanan darah dan suhu badan;
  • kegagalan saluran usus;
  • penurunan kadar jantung.

Dalam keadaan ini, disebabkan oleh penurunan dalam semua proses penting, otak mengalami kebuluran oksigen. Oleh itu, seseorang dihubungkan dengan pengudaraan paru-paru buatan, kerana ini, aliran darah diperkaya dengan oksigen, yang bergerak ke otak. Harus diingat bahawa dalam keadaan ini, semua fungsi penting tubuh direkodkan oleh peralatan khusus, yang dikendalikan oleh seorang resusitasi dan seorang ahli anestesi..

Tindakan koma ubat bertujuan menekan fungsi otak. Dan kerana otak manusia tidak dijelajahi sepenuhnya, komplikasi mungkin timbul. Sebagai permulaan, harus diperhatikan bahawa terdapat kesan sampingan dengan penggunaan pengudaraan mekanikal yang berpanjangan. Kesan ini menampakkan diri pada radang paru-paru, penyumbatan bronkus oleh lekatan, stenosis, fistula bronkus dan esofagus. Juga, setelah keadaan seperti itu, pesakit mungkin mengalami gangguan aliran darah, kegagalan jantung dan ginjal terjadi, dan penyimpangan saluran usus dapat dilihat.

Koma buatan selepas pembedahan dapat menampakkan diri dengan komplikasi yang bersifat neurologi dan psiko-emosi..

Hasil koma yang biasa adalah:

  • kerosakan otak yang berbeza-beza;
  • pelanggaran sistem pernafasan;
  • edema paru;
  • lonjakan tekanan darah yang kuat;
  • kekurangan kardiovaskular.

Keadaan didiagnosis untuk mengkaji petunjuk aktiviti otak manusia. Ini dilakukan dengan menggunakan kaedah elektroensefalografi. Selanjutnya, aliran aliran darah ke otak dan bekalan oksigennya selalu dipantau dengan menggunakan laser fluometri. Keadaan umum otak dinilai dengan mengukur tekanan intrakranial di ventrikel otak. Kaedah diagnostik juga merangkumi CT dan MRI, ini terutama dilakukan untuk menentukan hasil koma perubatan.

Dalam bidang perubatan, mereka belum mencapai kesepakatan mengenai ketika koma dianggap sebagai keadaan putus asa. Di banyak negara, secara umum diterima bahawa keadaan koma di mana seseorang berada selama lebih dari 6 bulan dianggap tidak ada harapan..

Adalah tidak tepat untuk membicarakan rawatan, kerana koma ubat adalah keadaan yang disebabkan secara sengaja, bukan penyakit. Oleh itu, adalah betul untuk menarik pesakit dari keadaan sedemikian. Tempoh koma bergantung pada lokasi dan tahap kerosakan otak. Mereka menarik diri daripadanya apabila masalah dan akibat penyakit itu dihilangkan. Ini juga dilakukan dengan ubat. Seorang pesakit yang kembali sedar memerlukan rawatan keabnormalan patologi dan gejala yang menyertainya. Adalah mustahak bahawa setelah keluar dari keadaan yang sukar, anda perlu menggunakan langkah-langkah pemulihan.

Malangnya, ramalannya boleh berbeza. Yang paling mengecewakan adalah selalunya pecahnya aneurisma atau strok, iaitu dengan pendarahan di otak. Semakin banyak masa mangsa tiba dalam keadaan koma tiruan, semakin sedikit peluang untuk menyelamatkannya. Dalam kajian di negara ini, didapati bahawa pesakit yang mengalami koma selama lebih dari satu tahun, dalam 60% kes meninggal atau kekal pada tahap refleks, dalam 30% mereka mengalami kecacatan, 10% orang pulih ke indikator normal. Tetapi dalam beberapa kes, koma perubatan adalah satu-satunya peluang menyelamatkan seseorang..

Koma buatan adalah perlindungan otak, yang dibuat dengan mengurangkan kelajuan proses metabolik di otak dan dalam aliran darah. Subjek sementara direndam dalam keadaan vegetatif (tidak sedar). Ia dicirikan oleh penghambatan kerja korteks dan subkorteks, penutupan fungsi. Oleh itu, seseorang dalam keadaan ini kelihatan tidak bermaya..

Koma diterjemahkan dari bahasa Yunani kuno sebagai "tidur nyenyak". Pelanggaran fungsi sedar selalu muncul di hadapannya. Semasa berada dalam keadaan ini, subjek mungkin tiba-tiba bercakap suara, mata terbuka, dan juga sebahagian bergerak..

Apa itu koma tiruan?

Ramai yang berminat bukan hanya dengan koma tiruan, tetapi juga perbezaannya dengan koma yang sebenarnya. Dengan rendaman ubat, seseorang dapat dikeluarkan dari keadaan ini pada bila-bila masa. Dengan proses bukan ubat, pengembalian ke kehidupan normal boleh berlaku pada bila-bila masa. Proses ini di luar kawalan.

Jenis pendedahan ini jarang digunakan apabila tidak ada kaedah dan teknologi lain untuk melindungi kehidupan seseorang dari pelbagai faktor negatif. Dalam rawatan dan operasi di kepala, teknik ini dapat mengurangkan risiko pendarahan atau edema serebrum. Kaedah ini boleh digunakan sebagai ganti anestesia utama ketika melakukan operasi yang kompleks atau panjang.

Koma buatan menjadi penyelamat jika terdapat hipertensi intrakranial yang disebabkan oleh TBI, strok, tumor dan beberapa jenis jangkitan. Apabila cedera, cairan menumpuk di otak, menyebabkan tisu membengkak. Tengkorak menghalang otak mengembang ke ukuran yang diinginkan. Sekiranya tekanan tidak menurun, oksigen tidak mencapai tisu sasaran. Ini menjadi prasyarat utama kerosakan mereka. Akibatnya adalah kematian seseorang.

Ubat khas, biasanya barbiturat, membawa kepada:

  • Penurunan kadar metabolisme;
  • Vasokonstriksi;
  • Peredaran menurun.

Terhadap latar belakang faktor-faktor ini, cairan menjadi kurang, dan edema menurun, yang mempercepat proses pembaikan tisu.

Untuk memahami apa itu koma tiruan, bidang utama penggunaan kaedah harus dipertimbangkan. Sekiranya cedera di kepala, kaedah ini relevan untuk pencegahan pendarahan yang meluas. Teknik ini juga digunakan untuk menjalankan serangkaian operasi kompleks. Selalunya, kaedah ini digunakan untuk rawatan bedah saraf. Doktor mengatakan bahawa setelah koma seperti itu, proses pemulihan memerlukan lebih sedikit masa..

Sebaiknya gunakan rawatan sedemikian untuk menghilangkan pesakit dari epileptikus status kompleks atau untuk memerangi rabies. Perlakuan yang terakhir adalah pada peringkat eksperimen, tetapi kajian yang sedang dijalankan menunjukkan hasil yang positif..

Gejala dan tanda koma yang disebabkan

Apa "koma tiruan" ini dapat difahami oleh tanda-tanda yang timbul ketika seseorang tenggelam dalam keadaan kesedaran khas. Semasa itu, diperhatikan:

  • Penurunan tekanan darah;
  • Pengurangan kadar denyutan jantung yang ketara;
  • Pembatalan keadaan dan perasaan refleks;
  • Penutupan otot;
  • Penurunan suhu badan;
  • Menghentikan saluran pencernaan.

Untuk mengelakkan kekurangan oksigen, pesakit disambungkan ke pengudaraan mekanikal sebelum pemberian ubat ke keadaan vegetatif. Berkat ini, campuran khas dengan oksigen dibekalkan ke paru-paru..

Bergantung pada keparahan gejala, beberapa tahap koma dibezakan:

  • Tahap 1 - dangkal;
  • Tahap 2 - sederhana;
  • Tahap 3 - dalam;
  • Tahap 4 - Di Luar.

Bagaimana seseorang mengalami koma?

Persiapan bergantung kepada mengapa mereka disuntik dalam keadaan koma tiruan. Pesakit mesti dibawa ke unit resusitasi dan rawatan intensif. Negeri dipanggil dengan dua cara:

  • Ubat;
  • Dengan menyejukkan badan.

Kaedah kedua jarang digunakan. Pada asasnya, jumlah ubat khas yang telah dikira diperkenalkan. Barbiturate dan analognya mempunyai kesan menyedihkan pada sistem saraf pusat. Untuk rendaman, dos dipilih mengikut tahap anestesia. Sejurus selepas permulaan pendedahan ubat, kelonggaran lengkap ligamen dan rangka otot berlaku.

Dalam proses mencari subjek dalam keadaan vegetatif, petunjuk semua sistem biologi direkodkan dan dikendalikan oleh doktor. Tempoh koma tiruan adalah berbeza. Ia bergantung pada tahap dan sifat penyakit utama. Tugas doktor adalah untuk mengatasi pembengkakan otak dan mencegah kerosakan pada tisu. Koma biasa boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa tahun. Ubat jarang bertahan lama.

Diagnostik seseorang semasa koma tiruan

Oleh kerana koma selalu disertai dengan pengudaraan paru-paru buatan, petunjuk semestinya diambil dari semua organ penting:

  1. Dengan bantuan elektroensefalograf, data diperoleh mengenai fungsi korteks serebrum. Peranti sentiasa memantau. Tanpa peranti ini, anda tidak boleh membuat seseorang tidur nyenyak..
  2. Tahap peredaran darah di otak diukur dengan menggunakan alat khas yang dimasukkan ke dalam tisu. Kadang kala kaedah radioisotop ditetapkan.
  3. Kateter ventrikel membolehkan anda memeriksa tekanan intrakranial. Terima kasih kepadanya, tahap oksigen dalam tisu dinilai, keanehan proses metabolik pada tahap sel. Teknik ini membolehkan anda belajar mengenai semua tindak balas biokimia yang berlaku di dalam badan. Dengan menggunakan kateter, darah diambil dari vena jugular untuk analisis.
  4. Imbasan MRI dan CT membolehkan anda mendapatkan gambaran keseluruhan, mengukur tahap aliran darah, membuat ramalan.

Bagaimana untuk mengeluarkan seseorang dari keadaan ini?

Akibat koma tiruan belum dapat difahami sepenuhnya hingga ke hari ini. Mereka dianggap bergantung pada banyak faktor lain. Bawa seseorang keluar dari negeri ini dengan bantuan ubat-ubatan. Perhatian khusus diberikan selepas prosedur untuk menghilangkan komplikasi..

Selepas prosedur, diperlukan tempoh pemulihan yang panjang. Ia berlangsung sekitar satu tahun. Hanya selepas itu, pesakit menjalani langkah pemulihan. Skema bagaimana ia dikeluarkan dari koma buatan bergantung pada teknik dan ubat yang digunakan.

Akibat dan ramalan

Prosedur ini dilakukan secara eksklusif dalam situasi yang paling sukar, kerana ia mempunyai banyak reaksi yang tidak diingini. Prognosis terburuk dikaitkan dengan TBI, strok dan aneurisma arteri pecah. Semakin lama seseorang berada dalam kedudukan ini, semakin kritikal akibatnya..

Menurut statistik, 25% pesakit yang mengalami koma buatan mengalami kesan sampingan. Pelanggaran mempengaruhi:

  • Hati;
  • Peristalsis gastrousus;
  • Buah pinggang;
  • Kekebalan.

Kadang kala, dalam proses koma, penyakit paru-paru dan sistem pernafasan berkembang. Mereka terutama berkaitan dengan penggunaan pengudaraan buatan. Kesan sampingan termasuk radang paru-paru, penyumbatan bronkus, lekatan, stenosis, ulser tekanan pada mukosa trakea.

Beberapa pesakit menyatakan bahawa semasa proses rendaman mereka mengalami halusinasi dan mimpi buruk. Di seluruh dunia, antara akibatnya adalah gangguan neurologi yang dikenal pasti pada pesakit setelah pulih dari keadaan seperti itu. Mungkin ada reaksi yang tertangguh. Ini termasuk:

  • Kemerosotan ingatan dan pemikiran;
  • Perubahan tingkah laku;
  • Kehilangan beberapa kemahiran dan kebolehan.

Akibat dan pertuturannya terjejas. Sebilangan pesakit mengambil masa berbulan-bulan untuk belajar bercakap.

Di UK, ujian klinikal telah dilakukan terhadap orang yang telah sampai dalam keadaan ini selama lebih dari satu tahun. Data berikut diperoleh:

  • 63% keluar dari koma dengan proses patologi yang tidak dapat dipulihkan;
  • 27% menerima pelbagai tahap kecacatan;
  • 10% memulihkan keadaan yang memuaskan.

Kajian sedemikian telah menunjukkan bahawa terdapat 4 ciri yang mempengaruhi ramalan:

  • Kedalaman tidur;
  • Ciri degupan jantung;
  • Petunjuk refleks somatosensori batang;
  • Data darah biokimia.

Dengan prognosis terburuk, kematian otak berlaku. Ini adalah tahap di mana organ berhenti menjalankan fungsinya dan mustahil untuk mengembalikan keupayaan kerjanya..

Mereka mengatakan mengenai kematian jika tidak ada reaksi otot, suhu badan dan tekanan darah menurun secara spontan. Sekiranya gejala tidak berubah selama 6-24 jam, doktor mengatakan kematian.

Oleh itu, risiko selalu dinilai, tujuan ditentukan, yang mana ia dimasukkan ke dalam koma buatan. Adalah dipercayai bahawa pemulihan sepenuhnya tidak mungkin dilakukan sekiranya seseorang berada dalam keadaan vegetatif lebih dari 6 bulan.

Dari sudut pandang perubatan, koma tiruan adalah keadaan tidak sedar di mana seseorang diperkenalkan untuk waktu tertentu. Dalam kes ini, terdapat perencatan mendalam terhadap aktiviti subkorteks dan otak, penutupan lengkap semua refleks.

Langkah ini dibenarkan apabila doktor tidak melihat cara lain untuk menghentikan perubahan yang tidak dapat dipulihkan yang mengancam nyawa. Ini termasuk kesan mampatan, pendarahan dan pendarahan.

Sekiranya pesakit akan menjalani pembedahan besar atau pembedahan yang kompleks, koma boleh menggantikan anestesia umum.

Sekiranya pesakit disuntik dengan koma yang disebabkan oleh ubat, metabolisme tisu otak menjadi perlahan dan intensiti aliran darah berkurang. Pengenalan koma hanya boleh dilakukan di unit rawatan rapi dan unit rawatan rapi, di bawah pengawasan doktor secara berterusan. Ubat terpakai yang menekan sistem pusat - barbiturat dan turunannya. Dos dipilih secara individu dan sesuai dengan tahap anestesia pembedahan.

Gejala koma ubat adalah seperti berikut:

  • imobilisasi dan kelonggaran otot sepenuhnya;
  • tidak sedar, ketiadaan semua refleks;
  • penurunan suhu badan;
  • tekanan darah menurun;
  • degupan jantung menurun:
  • pengaliran atrioventrikular melambatkan;
  • kerja saluran pencernaan tersekat.

Keadaan ini menyebabkan kekurangan oksigen, jadi pesakit segera disambungkan ke ventilator - campuran oksigen dan udara kering bernafas dibekalkan. Berkat ini, karbon dioksida dilepaskan dari paru-paru, dan darah tepu dengan oksigen..

Tempoh koma perubatan, atau buatan, mungkin berbeza. Semasa pesakit berada dalam keadaan ini, semua tanda penting dicatatkan pada peralatan khas. Mereka sentiasa dipantau oleh pakar dan pakar bius.

Sehingga kini, beberapa kaedah digunakan untuk tujuan ini. Pertama sekali, dengan menggunakan ensefalografi, aktiviti korteks serebrum dipantau. Pesakit sentiasa disambungkan ke peranti ini.

Aliran darah serebrum diukur menggunakan kaedah berikut:

  • fluometri laser tempatan, apabila sensor dimasukkan ke dalam tisu otak;
  • pengukuran radioisotop peredaran darah.

Kateter ventrikel diletakkan untuk mengukur tekanan intrakranial. Secara berkala perlu dilakukan ujian darah dari urat jugular dari pesakit untuk mengelakkan edema serebrum.

Kaedah pengimejan berikut digunakan untuk diagnostik:

  • tomografi dikira;
  • pengimejan resonans magnetik:
  • tomografi dikira pelepasan positron.

Sangat sukar untuk mengatakan apabila koma boleh dianggap putus asa. Pakar masih membincangkan masalah ini. Di banyak negara Barat, dipercayai bahawa pesakit tidak mempunyai peluang untuk sembuh jika keadaan vegetatif berlanjutan selama lebih dari enam bulan. Pada masa yang sama, faktor lain diambil kira: penilaian klinikal keadaan umum, penyebab sindrom.

Penting untuk memahami bahawa koma tiruan bukan penyakit. Ini adalah satu siklus tindakan yang disasarkan untuk membawa pesakit ke dalam koma yang bergantung secara perubatan, seperti strok atau radang paru-paru..

Tempoh koma bergantung pada sifat dan keparahan penyakit. Tempoh ini boleh berkisar antara beberapa hari hingga beberapa bulan. Penarikan diri dari keadaan ini dapat dilakukan hanya setelah penyebab dan tanda-tanda penyakit itu dihilangkan..

Sebelum ini, pemeriksaan menyeluruh pesakit adalah wajib, keadaannya ditentukan.

Ahli bedah saraf percaya bahawa akibat yang boleh terjadi setelah koma perubatan bergantung pada alasan yang menjadi asas untuk memasukkan seseorang ke keadaan ini. Pengudaraan mekanikal mempunyai banyak kesan sampingan. Komplikasi boleh masuk ke sistem pernafasan, yang akan memprovokasi perkembangan tracheobronchitis, pneumonia, stenosis, dan ada juga kemungkinan pembentukan fistula di dinding esofagus.

Akibat koma ubat, akibat seperti aliran darah terganggu, perubahan patologi dalam fungsi saluran gastrointestinal, yang tidak berfungsi untuk waktu yang lama, dan kegagalan buah pinggang, mungkin berlaku. Tidak jarang pesakit mengalami gangguan neurologi setelah pulih dari keadaan ini..

Strok menimbulkan kerosakan otak, dan akibat yang tidak dapat dipulihkan dapat terjadi dalam beberapa jam. Untuk mengurangkan risiko dan membuang darah beku, orang tersebut dimasukkan ke dalam keadaan koma tiruan..

Tetapi kaedah ini untuk merawat beberapa penyakit agak berbahaya..

Prognosis yang paling menyedihkan mungkin berlaku dengan pendarahan subarachnoid. Ia berlaku akibat TBI atau pecahnya aneurisma arteri, dengan strok. Semakin pendek tempoh koma, semakin banyak pesakit berpeluang untuk sembuh.

Sudah tentu, kaedah rawatan ini berisiko, tetapi hasil yang berjaya tidak jarang berlaku. Selepas anestesia seperti itu, seseorang akan menjalani pemulihan yang lama. Memerlukan masa untuk semua fungsi badan dipulihkan. Sebilangan orang berjaya kembali ke kehidupan normal mereka dalam masa satu tahun, yang lain memerlukan sedikit lebih lama. Semasa tempoh pemulihan, adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh dan memenuhi semua preskripsi doktor.

Komplikasi yang paling biasa selepas koma adalah:

  • kerosakan otak yang berbeza;
  • gangguan pernafasan;
  • edema paru;
  • tekanan darah meningkat;
  • kegagalan jantung.

Komplikasi seperti ini boleh menyebabkan kematian klinikal dan kemudian biologi. Muntah tidak kurang berbahaya - jisim boleh memasuki saluran pernafasan. Pengekalan air kencing boleh menyebabkan pecahnya pundi kencing dan perkembangan peritonitis.

Orang boleh berada dalam keadaan ini untuk waktu yang sangat lama. Peralatan moden memungkinkan untuk mengekalkan fungsi penting. Tetapi adakah wajar?

Untuk menjawab soalan ini, perlu mengambil kira bukan sahaja keadaan otak, tetapi juga banyak faktor: adakah mungkin untuk merawat pesakit, seberapa baik pengawasan perubatan.

Aspek moral dalam isu ini tidak kurang pentingnya. Kadang-kadang perang nyata berlaku antara kakitangan perubatan dan saudara-mara..

Untuk memahami jika masuk akal untuk menyelamatkan nyawa pesakit, anda perlu mengambil kira usianya, sebab-sebab yang menyebabkan koma dan banyak lagi faktor lain.

Dengan penurunan kadar proses metabolik di otak dan aliran darah, seseorang jatuh tidur nyenyak - koma tiruan. Apa itu? Pesakit berada dalam keadaan vegetatif yang tidak sedarkan diri. Kerja korteks serebrum dihambat, semua fungsi dimatikan, dalam beberapa kes pernafasan. Lelaki itu kelihatan tidak bermaya.

Perkataan "koma" dari bahasa Yunani kuno bermaksud "tidur nyenyak". Kesedaran yang terganggu adalah gejala pertama. Pesakit tiba-tiba dapat mengucapkan kata-kata, membuka matanya, menggerakkan jari-jari kaki dan tangannya, tetapi ini semua berlaku secara kacau, tanpa sedar.

Sekiranya terdapat koma tiruan, maka yang sebenarnya berbeza dengannya? Yang pertama biasanya dilakukan dengan penggunaan ubat-ubatan, seseorang dapat kembali ke kehidupan normal setiap saat. Semasa koma sebenar, tidak ada yang bergantung kepada doktor; seseorang secara tidak disangka dapat mengembalikan dirinya sendiri walaupun setelah beberapa tahun. Proses ini tidak dikawal dengan cara apa pun dalam kes ini.

Koma buatan atau perubatan sangat jarang digunakan, kerana itu satu-satunya cara yang mungkin untuk melindungi kehidupan seseorang. Biasanya ia digunakan dalam pembedahan otak, kaedahnya dapat mengurangkan risiko pendarahan dan edema. Koma jenis ini juga boleh digunakan sebagai ganti anestesia untuk operasi jangka panjang yang kompleks..

Satu-satunya keselamatan adalah koma tiruan jika pesakit mengalami tekanan darah tinggi intrakranial yang disebabkan oleh kecederaan otak trauma, strok, tumor jinak dan malignan.

Rawatan ini diperlukan untuk mengelakkan pendarahan yang meluas pada kecederaan otak traumatik. Dalam bedah saraf, kaedah ini sering digunakan untuk operasi kompleks yang dilakukan serentak pada satu pesakit. Telah terbukti dalam praktiknya bahawa setelah mengalami anestesia-koma, proses pemulihan berjalan lebih cepat..

Bagi penghidap rabies, koma tiruan adalah satu-satunya peluang untuk sembuh. Walaupun kajian sedang dijalankan pada orang dengan epilepsi, tetapi, hasilnya dalam 90% kes adalah positif.

Untuk koma tiruan, tanda-tanda tertentu memang wujud. Semasa penggunaan kaedah ini, diperhatikan:

  • penurunan tekanan darah yang mendadak, ia menjadi di bawah normal;
  • degupan jantung kurang daripada 60 denyutan seminit;
  • tiada refleks dan kepekaan yang dikurangkan atau tidak ada;
  • jisim otot atropik;
  • penurunan suhu badan manusia yang mendadak;
  • saluran gastrointestinal berhenti berfungsi.

Sehingga tidak ada hasil yang mematikan pada seseorang yang mengalami koma buatan akibat kekurangan oksigen, pesakit disambungkan ke ventilator sebelum dimasukkan ke dalamnya. Campuran kaya oksigen akan sampai ke sana.

Ini termasuk:

  1. Dangkal.
  2. Tahap sederhana.
  3. Dalam.
  4. Tahap transendental.

Ia perlu disiapkan sebelum memasuki koma. Pesakit dipindahkan ke unit rawatan rapi.

Keadaan koma buatan disebabkan oleh 2 cara:

  1. Dengan ubat (contohnya, sodium thiopental).
  2. Penyejukan badan dan badan secara beransur-ansur.

Kaedah kedua praktikal tidak digunakan, hanya dalam kes alergi terhadap ubat. Pesakit selalu disuntik dengan jumlah ubat yang telah dikira sebanding dengan usia dan berat badan. Mereka dipanggil barbiturat. Sodium thiopental ada di sini..

Mereka bertindak tertekan pada sistem saraf pusat - otak dan saraf tunjang. Bergantung pada masa operasi, dos juga dipilih. Sejurus selepas pemberian ubat secara intravena, ligamen dan otot benar-benar santai, badan menjadi lemas. Koma buatan masuk. Apa yang ada sekarang jelas.

Dalam keadaan vegetatif, petunjuk semua organ pesakit direkodkan dan sentiasa berada di bawah pengawasan doktor dan jururawat. Tempoh koma boleh diatur ke mana-mana, bergantung pada tujuan pesakit dimasukkan ke dalamnya. Pada masa yang sama, tugas utama kakitangan perubatan adalah mencegah edema serebrum dan nekrosis.

Masa kini boleh berlangsung dari beberapa jam hingga puluhan tahun. Koma perubatan mempunyai had masa yang jelas.

Koma menghalang semua fungsi badan, termasuk pernafasan. Oleh itu, berada dalam keadaan koma disertai dengan pengudaraan paru-paru buatan, untuk mengelakkan serangan jantung, petunjuk berikut diambil:

  1. Electroencephalograph menunjukkan data mengenai kerja korteks serebrum. Memasuki tidur yang nyenyak bermula dengannya. Peranti ini sentiasa berfungsi sepanjang masa dalam keadaan koma.
  2. Kawalan radioisotop. Bersamanya, alat khas diperkenalkan ke dalam tisu. Ia memantau peredaran darah di otak.
  3. Tekanan intrakranial. Diukur dengan kateter ventrikel. Ia mencatat tahap oksigen dalam tisu, semua proses metabolik pada organ dan tisu. Dengan bantuannya, darah diambil dari vena jugular untuk analisis..
  4. Tahap aliran darah, ramalan keadaan masa depan. Di sini mesin MRI dan CT membantu.

Kami tahu mengapa mereka disuntik dengan koma tiruan. Tetapi bagaimana untuk keluar dari itu?

Sehingga kini, akibat koma tiruan belum dikaji sepenuhnya. Mereka bergantung pada banyak faktor, termasuk keadaan tubuh manusia, yang dimasukkan ke dalam tidur nyenyak. Pesakit juga dikeluarkan dari koma perubatan dengan bantuan ubat-ubatan. Perhatian khusus diberikan kepada komplikasi..

Oleh kerana keadaan ini diperlukan untuk keadaan pesakit yang paling sukar, maka pemulihan memerlukan masa yang lama - sekurang-kurangnya setahun. Hanya setelah badan dipulihkan sepenuhnya, langkah-langkah pemulihan dapat diambil.

Kaedah ini digunakan dalam situasi yang paling sukar, kerana kadang-kadang terdapat komplikasi selepas operasi. Ini terutama berlaku untuk operasi yang berkaitan dengan kecederaan otak traumatik, strok, arteri pecah. Semakin cepat anda meminta pertolongan daripada doktor dalam situasi seperti ini, semakin menyedihkan akibatnya selepas operasi..

Lebih daripada 20% pesakit yang mengalami koma tiruan mengadu kesan sampingan:

  • sakit hati;
  • pelanggaran peristaltik usus kecil dan besar;
  • kolik buah pinggang;
  • penurunan imuniti yang ketara.

Selalunya, semasa koma, seseorang menghidap penyakit paru-paru dan saluran pernafasan atas kerana pengudaraan mekanikal.

Pelbagai reaksi sampingan tidak dikecualikan:

  • radang paru-paru, lekatan, lesi membran mukus trakea, bronkitis;
  • halusinasi, mimpi buruk semasa merendam dalam keadaan koma akibat dadah, neuralgia setelah keluar dari koma;
  • reaksi tertunda: kemerosotan ingatan yang tajam, perubahan tingkah laku, pertuturan, melupakan beberapa kemampuan, penampilan yang baru, seseorang tidak dapat mula bercakap.

Ciri-ciri yang mempengaruhi keadaan setelah keluar dari koma:

  • tempoh tidur;
  • berdebar-debar;
  • data biokimia semasa operasi;
  • kematian otak (dalam keadaan ini, tidak mungkin keluar dari koma).

Untuk membuat keputusan mengenai pengenalan seseorang ke dalam koma tiruan (yang harus dijelaskan kepada pesakit), risikonya selalu ditimbang, kesesuaian operasi dan prosedur ini ditetapkan. Oleh kerana akibat daripada penggunaan kaedah ini tidak dapat dipulihkan, komisen doktor khusus selalu bertemu dan secara kolektif memutuskan sama ada untuk memperkenalkan pesakit ke dalam koma tiruan atau tidak. Pemulihan sepenuhnya setelah keluar memerlukan masa.