Utama > Sklerosis

Mengapa anda memerlukan MRI?

Kaedah penyelidikan moden membantu menetapkan diagnosis dengan tahap ketepatan yang tinggi. Salah satu yang paling berkesan antaranya ialah pencitraan resonans magnetik (MRI). Ini adalah bahagian pemeriksaan yang sangat diperlukan untuk banyak penyakit. Mengapa anda memerlukan MRI kepala, apakah petunjuk dan kontraindikasi untuk laluannya? Mari kita fahami dengan lebih terperinci.

Inti MRI dan mengapa ia dilakukan

MRI membolehkan anda menilai keadaan organ dan tisu kerana terdedah kepada medan magnet. Semasa prosedur, imbasan keratan rentas kawasan badan dilakukan, yang menjalani pemeriksaan. Struktur tulang, saluran darah dan saraf, dan tisu lembut secara serentak dipaparkan dalam setiap gambar yang diperoleh. Dari gambar-gambar ini, doktor dapat mendapatkan idea yang tepat mengenai struktur kawasan yang dikaji dan perubahan di dalamnya..

MRI di Moscow dan bandar-bandar lain digunakan terutamanya untuk mengesan patologi tulang belakang dan sistem saraf pusat, jantung dan saluran darah, otak dan saraf tunjang, sendi, beberapa organ pelvis kecil dan rongga perut. Dalam kes ini, pemeriksaan tidak digunakan untuk mengkaji paru-paru, tulang, usus dan perut..

MRI memungkinkan untuk menilai struktur organ secara tepat, mengesan tumor, patologi, perubahan traumatik. Kaedah ini digunakan dalam onkologi, urologi, angiologi dan bidang perubatan lain. Selalunya ia dilakukan dengan agen kontras, yang memungkinkan pemeriksaan struktur tisu yang lebih terperinci.

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk prosedur adalah seperti berikut:

  1. Diagnosis penyakit berdasarkan keluhan pesakit mengenai sakit kepala, pingsan, sakit belakang, kesesakan hidung, sawan.
  2. Penilaian keadaan otak kerana strok.
  3. Bersedia untuk beberapa jenis pembedahan dan memantau keadaan badan selepasnya.
  4. Penjelasan diagnosis berdasarkan sinar-X, ultrasound, mamografi.

Malangnya, tidak setiap pesakit dapat menjalani pemeriksaan ini, kerana dia mempunyai kontraindikasi. Oleh itu, kaedah ini tidak boleh digunakan jika terdapat alat pacu jantung di dalam tubuh manusia, pelbagai serpihan logam atau implan: endoprostheses sendi, mahkota logam-seramik, pin di tulang, alat intrauterin, dan lain-lain. Faktanya ialah di bawah pengaruh medan magnet, zarah logam boleh masuk merosakkan dan merosakkan tisu di sekitarnya.

MRI harus dilakukan dengan berhati-hati dan hanya dalam kes kecemasan pada trimester pertama kehamilan, jika penolakan pemeriksaan dapat mengancam kesihatan dan kehidupan wanita tersebut. Pada trimester ke-2 dan ke-3, kaedah ini digunakan hanya jika terdapat petunjuk yang munasabah. Namun, jika dibandingkan dengan tomografi dan radiografi yang dikira, kaedah ini lebih disukai dan memungkinkan untuk memperoleh maklumat yang lebih terperinci daripada dengan ultrasound.

Kehadiran tatu pada tubuh manusia adalah batasan relatif untuk prosedur. Tetapi kita hanya bercakap mengenai tatu yang dibuat dengan pewarna yang mengandungi zarah logam. Walau apa pun, sebelum menjalani pemeriksaan, anda harus memaklumkan kepada doktor mengenai kehadiran tatu di badan..

Bagaimana prosedurnya?

Sebelum pemeriksaan, perlu membuang semua yang mengandungi logam. Selepas itu, pesakit berbaring di atas meja penghantar, yang memasuki mesin pengimbas, di mana dia tinggal selama keseluruhan kajian. Inilah sebabnya mengapa MRI juga dikontraindikasikan untuk pesakit claustrophobic..

Pesakit mungkin ditawarkan fon kepala, kerana alat ini mengeluarkan suara ketika dihidupkan, yang sangat tidak menyenangkan untuk pendengaran. Bunyi ini terdengar seperti pukulan tukul, yang secara berkala menjadi sangat kuat. Tetapi jika seseorang merasa tidak selesa, anda boleh memberitahu doktor mengenainya menggunakan interkom dan menghentikan prosedurnya atas permintaan pesakit..

MRI tulang belakang serviks dan kawasan badan yang lain berlangsung selama 15-60 minit. Orang yang disiasat harus tetap diam selama pelaksanaannya, kerana kualiti gambar yang diperoleh bergantung pada ini. Untuk mengekalkan pergerakan, mereka sering menggunakan klip khas dari tali pinggang dan pita..

Mereka yang tidak boleh bergerak dalam tomograf untuk waktu yang ditentukan (kanak-kanak, orang yang mengalami kesakitan yang teruk), prosedur ini dilakukan di bawah anestesia.

Latihan

Tidak diperlukan latihan khas untuk MRI. Hanya semasa memeriksa rongga perut sebelum prosedur, seseorang harus berpantang (selama 5 jam) harus menahan diri dari makan dan minum. Pengecualian adalah pemeriksaan organ panggul, yang paling baik dilakukan dengan pundi kencing penuh..

Sekiranya MRI dilakukan dengan menggunakan anestesia, pesakit harus menolak untuk menggunakan kosmetik badan, kerana boleh mengganggu sentuhan sensor khas. Kajian seperti itu dilakukan semasa perut kosong. Bagi wanita, pemeriksaan organ panggul dan kelenjar susu disyorkan pada hari 5-12 kitaran haid..

MRI otak dan organ lain membolehkan pakar memeriksa kawasan yang diinginkan dari sudut yang berbeza dan bahkan melihat tanda-tanda kecil penyakit atau gangguan, jadi ketika ditanya "mengapa anda perlu melakukan pencitraan resonans magnetik? dapat dijawab seperti ini: untuk mengurangkan kemungkinan membuat diagnosis yang salah.

MRI: untuk apa prosedur ini?

Prosedur yang disebut pencitraan resonans magnetik adalah kaedah teknologi tinggi moden untuk mendiagnosis organ dan sistem manusia untuk mengenal pasti penyakit berbahaya dan kelainan patologi. Setelah pakar menetapkan prosedur untuk pesakit, timbul persoalan, mengapa MRI dilakukan? Matlamat utama yang dicapai oleh pencitraan resonans magnetik adalah kemungkinan diagnosis tepat pada masanya terhadap pelbagai jenis penyakit pada manusia. Prosedur MRI dapat dilakukan baik untuk petunjuk tertentu dan untuk tujuan pencegahan untuk mengecualikan kehadiran pelbagai neoplasma di dalam tubuh manusia. Diagnosis patologi tepat pada masanya meningkatkan kemungkinan menyingkirkannya. Kami akan menganalisis semua perkara penting mengenai MRI, mengapa diagnostik dijalankan, dan juga kelebihan utamanya.

Diagnostik MRI: mengapa anda perlu menjalankan kajian

Prosedur MRI adalah kaedah penyelidikan non-invasif yang memberikan maklumat yang paling tepat mengenai keadaan organ dalaman, sistem, tisu, saluran darah, tendon, tisu tulang, dll. Kajian ini memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit di semua tisu manusia, yang mana ia tersebar luas di seluruh dunia.

Prinsip operasi pengimejan resonans magnetik berdasarkan secara langsung pada penciptaan medan magnet berkuasa tinggi. Getaran elektromagnetik direkodkan, berdasarkan gambaran mengenai apa yang berlaku di dalam diri seseorang. Fungsi ini dilakukan oleh peranti yang disebut tomograf. Tomograf ini dilengkapi dengan komputer berketepatan tinggi yang membolehkan anda menganalisis getaran magnetik dan memberikan hasil yang sesuai dalam bentuk visualisasi. Hasil kajian dipaparkan di layar komputer dalam gambar tiga dimensi, dan juga direkam dalam bentuk gambar yang diterima oleh pesakit di tangannya pada akhir diagnosis.

Tomograf adalah kapsul besar dengan ruang kosong di dalamnya. Ruang ini direka untuk menampung pesakit. Cangkang kapsul dilengkapi dengan magnet yang kuat, di mana medan magnet tetap dibuat. Penyelidikan MRI sering digunakan apabila sinar-X, ultrasound atau komputasi tomografi tidak memungkinkan untuk memperoleh hasil yang tepat.

Penting untuk mengetahui! MRI juga digunakan untuk tujuan profilaksis, tetapi perlu diketahui bahawa pencitraan resonans magnetik adalah salah satu teknik diagnostik yang paling mahal..

Dalam kes apa doktor menetapkan imbasan MRI

Kelebihan penting dari diagnostik MRI adalah keselamatan dan keburukan teknik ini. Dalam kajian ini, sinar-X tidak digunakan, kerana proses diagnostik berdasarkan kesan medan magnet. Medan magnet selamat untuk manusia, yang telah dibuktikan oleh banyak kajian yang dilakukan oleh saintis terhadap haiwan. Setiap hari seseorang berhadapan dengan pengaruh medan elektromagnetik yang tidak membahayakan tubuh kita.

Penting untuk mengetahui! Prosedur MRI dijalankan untuk menjalankan kajian yang paling terperinci. Kadang-kadang, untuk mendiagnosis beberapa penyakit pada tahap perkembangannya, mereka menggunakan penggunaan agen kontras.

Apa itu agen kontras, dan apa gunanya semasa menjalankan kajian? Ejen kontras adalah dalam bentuk garam gadolinium. Komponen ini diperkenalkan terutamanya ke dalam urat dalam jumlah yang diperlukan. Perlu segera diperhatikan bahawa kontrasnya benar-benar selamat dan tidak berbahaya. Satu-satunya kontraindikasi penggunaannya adalah adanya tanda-tanda intoleransi individu. Setelah kontras memasuki badan, darah menyampaikannya ke semua organ dan tisu. Pewarnaan organ yang diperiksa meningkatkan kecekapan diagnostik hingga 100%.

Biasanya, kajian ini ditetapkan oleh doktor yang hadir sekiranya dia mempunyai keraguan untuk membuat diagnosis yang tepat. Pada masa yang sama, doktor boleh menetapkan sinar-x, tomografi yang dikira atau ultrasound, tetapi jenis kajian ini mempunyai kelemahan yang ketara - ketidakupayaan untuk mendapatkan hasil yang paling tepat. Selalunya, berdasarkan hasil awal kajian-kajian ini keputusan dibuat untuk melakukan diagnostik MRI tambahan. Pencitraan resonans magnetik digunakan bukan hanya seperti yang ditentukan oleh doktor, tetapi juga atas permintaan mereka sendiri. Dalam kes ini, pesakit mesti memahami bidang tubuh mana yang ingin diterokainya. Hasil yang diperoleh mesti diuraikan oleh doktor, kerana doktor hanya menulis kesimpulannya.

Penting untuk mengetahui! Diagnostik MRI dapat dilakukan sekerap yang diperlukan, kerana teknik ini tidak berbahaya.

Jenis patologi utama yang didiagnosis pada MRI

Diagnostik dengan pengimejan resonans magnetik dapat dilakukan untuk keseluruhan organisma dan juga untuk organ individu. Pemeriksaan lengkap terhadap tubuh memerlukan masa yang lama, oleh itu, para pakar mengesyorkan agar diagnostik dilakukan secara berperingkat, yang meningkatkan kemungkinan mengesan patologi serius. Pertimbangkan bahagian utama badan yang akan didiagnosis menggunakan pencitraan resonans magnetik.

  1. MRI otak. Salah satu jenis diagnostik yang paling biasa, yang memungkinkan untuk menentukan kehadiran tumor, mengenal pasti masalah dengan saluran darah, kehadiran aneurisma, serta pelbagai jenis neoplasma.
  2. MRI tulang belakang. Prosedur ini ditetapkan terutamanya untuk mengenal pasti penyebab perkembangan sindrom kesakitan. Tulang belakang, seperti otak, adalah salah satu bahagian tubuh yang paling penting yang terdedah kepada trauma. Diagnostik tulang belakang membolehkan anda mendapatkan maklumat mengenai keadaan cakera intervertebral, kehadiran hernia dan tumor, dan juga memungkinkan untuk mengesan kelajuan pergerakan cecair serebrospinal..
  3. MRI perut. Membolehkan anda melakukan kajian lengkap mengenai semua organ, dan juga memvisualisasikannya. Organ-organ rongga perut rentan terhadap pengaruh negatif makanan yang dimakan, oleh itu, diagnosis MRI tepat pada masanya dapat mencegah manifestasi patologi yang serius: tumor, neoplasma, bisul.
  4. MRI sendi. Prosedur MRI untuk sendi ditetapkan apabila terdapat keperluan untuk mendiagnosis kecederaan dan kecacatan usang. Biasanya, sinar-x pada awalnya diresepkan, tetapi jika dengan latar belakangnya tidak mungkin membuat diagnosis yang tepat, maka mereka menggunakan kajian mendalam tentang MRI.

Diagnostik MRI membolehkan anda memeriksa tangan, bahagian bawah dan atas kaki, mata, telinga dan organ lain dan bahagian tubuh manusia. Penting untuk diperhatikan bahawa prosedur MRI tidak berguna ketika perlu mengkaji usus dan ginjal dengan urolithiasis. Dalam semua kes lain, MRI adalah peneraju prosedur penyelidikan yang menyelamatkan ratusan malah ribuan pesakit setiap hari..

Faedah utama MRI

Mengapa anda perlu melakukan MRI jika terdapat sinar-X atau pemeriksaan ultrasound? MRI diresepkan oleh doktor yang hadir sekiranya dia mempunyai keraguan mengenai diagnosis awal. Teknik seperti sinar-X dan ultrasound, membolehkan anda mendapatkan gambaran yang tidak lengkap tentang apa yang berlaku di dalamnya, jadi secara individu, seorang pakar dapat menetapkan MRI. Sekiranya gambaran penyakit ini jelas, maka doktor boleh menetapkan MRI selepas rawatan atau pembedahan terapi..

Seperti kaedah diagnostik, teknik penyelidikan magnetik mempunyai kebaikan dan keburukannya. Kelebihan teknik MRI merangkumi:

  1. Tidak membahayakan dan keselamatan. Prosedurnya sangat selamat sehingga dapat dilakukan pada anak-anak.
  2. Kandungan maklumat tinggi. Setelah tamat diagnosis, doktor dapat membuat diagnosis yang tepat 100%.
  3. Tidak boleh menyerang. Untuk menjalankan kajian, pesakit tidak perlu memasukkan pelbagai alat atau objek ke dalam badan. Semasa diagnostik, satu-satunya kelemahan adalah keperluan untuk tidak bergerak di atas meja peranti dalam jangka masa yang lama.
  4. Kecekapan. Walaupun kos diagnostik tinggi, hasil kajian memungkinkan untuk memperoleh maklumat yang tepat mengenai kehadiran patologi pada seseorang.

Hanya ada satu kekurangan MRI - kos prosedur yang tinggi. Sekiranya semasa kajian perlu menggunakan agen kontras, maka kosnya meningkat beberapa kali.

Penting untuk mengetahui! MRI tidak digunakan dalam kes di mana perlu untuk mengetahui adanya patologi di perut, paru-paru, usus dan tisu tulang.

Bagaimana MRI dilakukan

Teknik ini sangat selamat sehingga pesakit tidak perlu mempersiapkannya. Bagaimana proses pencitraan resonans magnetik sedang berjalan, setiap pesakit yang mendaftar untuk diagnostik ingin mengetahui. Semuanya bermula dengan fakta bahawa pada hari prosedur dijadualkan, orang itu mesti datang ke klinik 10-15 minit lebih awal dari yang dijadualkan. Masa ini diperuntukkan supaya pesakit pada mulanya dapat membiasakan diri dengan kontrak, yang menyatakan bahawa dia tidak akan mempunyai tuntutan sekiranya ada yang tidak kena. Program seperti ini sering dilakukan di klinik swasta..

Selepas itu, pesakit perlu menanggalkan pakaiannya, yang mempunyai unsur logam. Biasanya prosedur itu dilakukan dengan gaun perubatan khas. Pesakit diberi amaran terlebih dahulu mengenai perlunya membeli gaun itu. Apabila semuanya sudah siap, pesakit berbaring di atas meja gelongsor tomograf, selepas itu pakar diagnostik mengikatnya dengan tali. Ini dilakukan supaya pesakit tidak bergerak semasa pemeriksaan, kerana ini tidak dapat dilakukan.

Penting untuk mengetahui! Sekiranya pesakit bergerak semasa pemeriksaan, hasilnya akan kabur dan tidak tepat..

Setelah pesakit bersedia, pakar diagnostik meletakkan meja dengan pesakit di dalam kapsul, dan kemudian meninggalkan bilik. Untuk mengelakkan kemerosotan kesejahteraan pesakit, pakar memberikannya alat khas di tangannya, yang mesti dia tekan jika merasa tidak sihat. Tempoh diagnosis berlangsung dari 20-30 minit hingga 2 jam, yang bergantung pada kawasan yang dikaji, dan juga keperluan penggunaan agen kontras.

Semasa kajian dilakukan, pesakit hanya akan merasakan hum dari tomografi yang berfungsi. Kadang-kadang, sehingga suara tomograf tidak mengganggu, pesakit diberi fon kepala untuk mendengar muzik. Diagnostik yang dibuat membolehkan anda mengenal pasti kehadiran patologi dengan segera. Berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor membuat kesimpulan dengan mana pesakit harus berjumpa doktor.

Penting untuk mengetahui! Kadang-kadang prosedur MRI dilakukan di bawah anestesia, tetapi bukan kerana boleh menyebabkan kesakitan, tetapi untuk melumpuhkan pesakit. MRI dilakukan dengan ubat penenang untuk kanak-kanak dan pesakit yang menderita claustrophobia dan gangguan saraf yang lain.

Kontraindikasi

Keselamatan prosedur MRI sama sekali tidak bermaksud bahawa diagnosis tidak mempunyai kontraindikasi. Kontraindikasi utama termasuk:

  1. Kehadiran alat elektronik atau prostesis logam di tubuh pesakit dan unsur-unsur lain.
  2. Trimester pertama kehamilan. Pakar tidak mengesyorkan agar wanita melakukan diagnostik pada 12 minggu pertama kehamilan untuk mengurangkan risiko patologi pada bayi selepas kelahiran..
  3. Claustrophobia dan gangguan mental. Keputusan dibuat secara individu untuk melakukan kajian di bawah anestesia atau mesin MRI jenis terbuka.
  4. Sekiranya terdapat tatu di badan pesakit. Tinta tatu mengandungi zarah logam yang memberi kesan negatif pada diagnosis..

Pesakit harus memberitahu pakar mengenai kehadiran kontraindikasi sebelum waktunya. Sekiranya pesakit tidak menyedari adanya claustrophobia, maka keputusan untuk melakukan diagnosis di bawah anestesia dibuat semasa kajian. Berdasarkan hasil yang diperoleh dan gambar dalam bentuk bahagian organ yang dikaji, doktor membuat diagnosis, selepas itu dia menetapkan rawatan.

Untuk apa MRI otak ditetapkan?

Untuk menjawab soalan: mengapa MRI kepala dilakukan, mari kita jelaskan bahawa ini adalah pemeriksaan resonans magnetik, yang bertujuan untuk menentukan perubahan morfologi pada organ, serta kualiti bekalan darah ke sel-sel otak. Hari ini, salah satu kaedah yang paling tepat untuk mendiagnosis keadaan saluran darah, tisu lembut dan tulang badan adalah kajian yang tidak invasif menggunakan peralatan yang sangat sensitif. Petunjuk untuk penyelidikan adalah semua gejala neurologi: pening, pingsan, penurunan penglihatan, pendengaran, ketidakstabilan keseimbangan, serta penyimpangan keadaan kesihatan lain dari norma.

Kaedah resonans magnetik untuk memeriksa kepala sangat penting pada usia tua untuk menentukan lesi otak organik untuk mencegah perkembangan patologi lebih lanjut. Tomografi kepala mesti dilakukan sekiranya neoplasma disyaki, serta edema serebrum kerana, misalnya, kecederaan dalam kemalangan, jatuh di jalan yang licin, kerana MRI saluran otak membolehkan anda memulakan rawatan pembetulan tepat pada masanya, yang menghalang perkembangan perkembangan penyakit sistem saraf pusat, sistem peredaran darah.

Prosedur untuk melakukan imbasan otak MRI

Ramai pesakit tua bertanya mengapa mereka melakukan MRI otak, takut prosedur ini. Untuk mengurangkan keadaan tertekan, penting untuk menjelaskan bahawa cara belajar aktiviti otak ini benar-benar selamat. Bagaimana prosedur itu berfungsi:

  1. Sekiranya tomograf jenis tertutup berbentuk tiub, seseorang diletakkan di atas katil khas yang perlahan-lahan bergerak di dalam alat besar. Ia mengandungi sensor khas yang mengimbas keadaan lapisan tisu otak dan saluran darah hampir tanpa suara dan sepenuhnya tanpa rasa sakit.
  2. Semasa menggunakan tomograf pandangan terbuka, pesakit diletakkan di atas meja khas, di atas dan di bawahnya terdapat alat pengimbas jenis magnetik.
  3. Atas sebab keselamatan, seseorang diikat ke meja dengan tali pinggang ikat. Fon kepala dipakai jika pesakit datang ke pemeriksaan MRI, tidak berkaitan dengan bunyi yang dihasilkan oleh peranti.
  4. Tidak diperlukan persiapan awal untuk peperiksaan. Anda hanya perlu mengeluarkan jam tangan, tindik dan perhiasan yang diperbuat daripada emas dan perak dari badan. Beg dengan kad elektronik plastik, serta alat dan barang lain dengan bingkai logam, butiran tertinggal di koridor.
  5. Sekiranya penggunaan agen kontras (misalnya, yodium) diperlukan untuk analisis peredaran darah, doktor membuat ujian awal untuk reaksi alahan.
  6. Tempoh prosedur pengimbasan ditentukan bergantung pada kerumitan dan jumlah gambar yang diinginkan: dari seperempat jam hingga 60 minit.

Hasil diagnostik yang lebih tepat diperoleh dalam peralatan tertutup, tetapi jika seseorang terdedah kepada serangan claustrophobia atau pesakit yang sangat tua (sakit) yang menjadi histeris dari sebarang prosedur, dia diberi imbasan CT, di mana dia melihat persekitarannya, mempunyai hubungan langsung dengan ahli radiologi.

Selain itu, tomografi terbuka digunakan untuk mengkaji otak kanak-kanak, serta orang yang gemuk dan tidak sesuai dengan mesin..

Petunjuk untuk kajian arteri dan tisu otak oleh MRI, gejala

Sebelum seseorang diberi MRI otak, dia mengambil ujian darah am dan biokimia. Berdasarkan hasil kajian ini, doktor menetapkan diagnosis awal dan kesesuaian pemeriksaan tomografi. Untuk menjawab soalan, mengapa melakukan MRI, kami akan mendedahkan petunjuk utama untuk pemeriksaan MRI sekiranya terdapat gejala berikut:

  • sakit akut di kepala, leher dengan latar belakang kelemahan, suhu tinggi;
  • pening, pingsan;
  • deringan dan bunyi di telinga;
  • penurunan ketara dalam fungsi visual;
  • tekanan darah tinggi atau perubahan tekanan secara tiba-tiba;
  • kehilangan ingatan (penuh atau sebahagian);
  • kekejangan dengan kehilangan sebahagian kepekaan tisu kepala;
  • muntah berterusan, mual selepas kecederaan otak traumatik;
  • penyakit organ ENT, disertai dengan keradangan purulen, pendarahan;
  • sawan, sawan sebagai tanda epilepsi, luka organik lain dari sistem saraf pusat;
  • aterosklerosis, demensia pikun;
  • gangguan sistem endokrin dan organ peredaran darah.

MRI mesti diresepkan jika ada anggapan adanya tumor dan pembengkakan otak, serta ketika muncul gejala strok, serangan jantung, dan gangguan jantung yang lain. Tidak perlu takut komplikasi. Sebelum merujuk kepada prosedur, doktor terlebih dahulu menentukan adanya kontraindikasi, kerana dalam beberapa kes dilarang melakukan MRI.

Larangan relatif dan mutlak pada MRI

Tidak dapat dipelajari melalui MRI jika seseorang telah memasang berbagai jenis implan di kepala, daerah serviks, yang berisi bahagian logam yang tertarik oleh magnet, dan juga alat elektronik. Sebagai contoh, adalah mustahil untuk melakukan MRI saluran otak seseorang dengan alat pacu jantung, kerana gelombang magnet mengganggu kerjanya. MRI juga tidak digalakkan jika pesakit mempunyai tatu dengan pewarna yang mengandungi zarah logam. Keadaan yang memungkinkan untuk membuat kajian merangkumi kes berikut:

  • peranti implan bukan feromagnetik;
  • kehamilan trimester pertama;
  • kanak-kanak di bawah umur lima tahun;
  • patologi jantung;
  • fobia.

Prosedur ini ditetapkan dengan berhati-hati kepada ibu-ibu sepanjang tempoh penyusuan bayi dengan pengenalan agen kontras untuk penyelidikan. Doktor mungkin mengenal pasti sebab-sebab lain yang membatasi penggunaan pengimejan resonans magnetik.

Kelayakan pemeriksaan MRI otak

Untuk patologi apa, bila perlu dan mengapa MRI diresepkan tanpa gagal. Penyelidikan mesti dilakukan dengan segera sekiranya terdapat sekurang-kurangnya salah satu tanda patologi berikut:

  • kecurigaan terhadap tumor, edema serebrum;
  • di hadapan hematoma kawasan kepala, ruang tulang belakang;
  • sekiranya terdapat serangan strok;
  • selepas kemalangan, lebam, pembengkakan tisu kepala dan leher dinyatakan;
  • dengan osteochondrosis, scoliosis, aterosklerosis, terdapat pelanggaran peredaran darah;
  • dengan gejala kejang sebagai tanda epilepsi;
  • jika disyaki aneurisma;
  • dengan pengumpulan cecair di tisu otak.

Selepas prosedur, doktor menerima serangkaian gambar 3D yang secara visual menggambarkan bayangan, perubahan tisu dan tulang di bahagian kepala dan leher secara visual.

Diagnosis keabnormalan kesihatan dengan MRI saluran cerebral

MRI saluran cerebral mencatatkan keadaan patologi berikut:

  • penyempitan, pecahnya saluran darah;
  • plak kolesterol;
  • stratifikasi dan pembengkakan dinding tisu aliran darah;
  • kehadiran dan lokasi pengumpulan eritrosit - gumpalan darah;
  • kawasan di mana peredaran darah terganggu;
  • morfologi degeneratif, perubahan struktur pada korteks dan tisu otak;
  • tumor, lesi organik sel yang berjangkit.

Gambar menunjukkan kawasan kepala, kawasan serviks dengan proses keradangan.

Pengenalpastian visual patologi otak

Apa sebenarnya kajian radiologis dalam gambar dan terangkan dalam kesimpulannya:

  • struktur anatomi kepala;
  • anomali vaskular (aneurisma dan penyempitan lumen);
  • ketumbuhan;
  • kehadiran (ketiadaan) pendarahan, edema tisu;
  • penyakit telinga, hidung, tekak;
  • perubahan traumatik;
  • penyakit kelenjar pituitari;
  • meningitis;
  • ensefalopati (termasuk alkohol);
  • Penyakit Parkinson, serta penyakit Alzheimer;
  • sklerosis, tanda-tanda demensia pikun, patologi lain.

Rawatan dijalankan dengan mengambil kira penyakit yang dikenal pasti di jabatan onkologi, neurologi, pembedahan khusus di bawah polisi perubatan secara percuma.

Doktor mana yang boleh menetapkan MRI otak

Sekiranya terdapat penyakit terpendam yang berkaitan dengan kesihatan yang merosot, pada mulanya semua pesakit beralih kepada doktor umum, doktor keluarga untuk memeriksa ujian darah. Selepas itu, doktor, jika ada bukti, membuat janji temu untuk berunding dengan pakar sempit, yang akan memberikan rujukan untuk imbasan CT, kajian lain (anggaran waktu beratur: 2 minggu - sebulan). Prosedur ini adalah percuma di institusi perubatan awam.

Kes MRI saluran cerebral yang sangat diperlukan berlaku pertama sekali setelah pakar bedah mengesan kecederaan kepala, dan pakar neurologi mengenal pasti patologi neurologi yang teruk.

Di samping itu, kajian pencitraan resonans magnetik yang mendesak semestinya dilakukan sekiranya pesakit dimasukkan ke ambulans, tidak sedarkan diri kerana alasan yang tidak diketahui semasa pemeriksaan. Analisis aktiviti otak dan keadaan saluran darah, yang ditetapkan oleh ahli terapi, pakar neurologi, pakar bedah saraf, ahli onkologi, ditafsirkan oleh ahli radiologi. Gambar disemak dan dianalisis oleh komputer, gambar tersebut dapat dicetak di atas kepingan kertas, memperbesar kawasan otak dan kawasan serviks yang diperlukan.

Untuk kemudahan mengarahkan ke doktor yang hadir, maklumat tersebut akan dipindahkan ke cakera, kad flash, atau gambar dihantar terus ke doktor yang hadir melalui e-mel. Mengapa MRI diresepkan, dan bukan pemeriksaan sinar-X, adalah persoalan, jawapannya terletak pada kenyataan bahawa gambar yang diperoleh dengan bantuan analisis resonans magnetik adalah frontal, dengan bahagian serong, paksi, oleh itu ia mencerminkan perubahan patologi pada saluran darah dan organ dengan lebih dipercayai. Selain itu, pesakit tidak terdedah kepada radiasi semasa prosedur, yang berbahaya bagi banyak penyakit otak. Banyak kelebihan MRI - kaedah moden dan selamat - semestinya menanamkan keyakinan sepenuhnya kepada pesakit, dan perkataan "takut" hanya tidak sesuai dalam keadaan di mana MRI diresepkan.

Pemeriksaan MRI apa itu: petunjuk, apa yang diungkapkannya

Dalam proses mendiagnosis pelbagai penyakit dalam amalan perubatan, kaedah yang informatif dan relatif selamat digunakan secara meluas - pengimejan resonans magnetik. Teknik ini membantu menilai struktur organ dan tisu dalaman, serta untuk menggambarkan proses fungsi unit anatomi..

  1. Apa itu MRI
  2. Apabila MRI ditunjukkan
  3. Organ apa yang diperiksa
  4. Patologi apa yang dikesan oleh MRI?
  5. Lembaran kontraindikasi
  6. Jenis MRI
  7. Tahap persediaan, kemajuan diagnostik
  8. Bagaimana pemeriksaan dijalankan
  9. Proses penyahkodan hasilnya
  10. MRI, ultrasound, CT, radiografi - apa bezanya
  11. Kebaikan MRI dalam amalan perubatan
  12. Manfaat prosedur
  13. Kelemahan teknik
  14. Tempat diagnostik, kos
  15. Ulasan pesakit
  16. Video

Apa itu MRI

Diagnosis MRI adalah kaedah pemeriksaan bukan invasif berdasarkan penentuan medan elektromagnetik dalam proses hubungannya dengan atom hidrogen - komponen utama semua organ dan tisu badan.

Apabila MRI ditunjukkan

Prosedur MRI ditunjukkan dalam keadaan berikut:

  • jika perlu untuk menilai keadaan organ individu atau bahagian tubuh manusia (otak, barisan rahang, sinus rahang atas, jantung dan saluran darah, organ pelvis, dll.);
  • untuk mengawal perkembangan neoplasma malignan, untuk menentukan kehadiran metastasis pada unit anatomi lain;
  • untuk mengecualikan / mengesahkan patologi berulang selepas rawatan pembedahan tumor.

Organ apa yang diperiksa

Kaedah diagnostik yang dijelaskan boleh digunakan untuk organ dan sistem berikut:

Kaedah diagnostik ini tidak selalu berlaku. Penetapan imbasan MRI digunakan dalam kes kandungan maklumat rendah kaedah diagnostik alternatif: ultrasound, sinar-X.

Patologi apa yang dikesan oleh MRI?

Julat penyakit yang didiagnosis dalam kes MRI adalah luas. Senarai patologi yang disingkat:

  • penyakit yang bersifat keradangan (penyakit sistem genitouriner);
  • fenomena patologi di otak dan saraf tunjang (penyakit kelenjar pituitari, tulang belakang, kerosakan pada sistem saraf);
  • tumor jinak dan malignan (di otak, hati, organ pernafasan, kelenjar susu, dan lain-lain);
  • patologi kardiovaskular (proses patologi vaskular, kecacatan jantung);
  • luka traumatik;
  • jangkitan pada sendi dan tisu tulang (osteochondrosis, dll.).

Lembaran kontraindikasi

Walaupun terdapat fakta keselamatan perbandingan prosedur yang dijelaskan, terdapat kontraindikasi untuk pemeriksaan:

  • alat pacu jantung terbina dalam untuk pesakit;
  • implan di saluran telinga;
  • Peralatan, serpihan dan plat logam Ilizarov;
  • tempoh melahirkan anak (trimester pertama);
  • kelainan mental pada pesakit;
  • orang yang berada dalam keadaan koma atau menderita penyakit serius ringan pada peringkat dekompensasi;
  • tatu pada badan pesakit (mengandungi sebatian logam);
  • berat badan melebihi 240 kg;
  • claustrophobia pada pesakit (jika perlu, prosedur dilakukan di bawah anestesia umum).

Apabila agen kontras digunakan semasa pemeriksaan, senarai sekatan ditambah dengan reaksi alergi terhadap bahan dan kegagalan buah pinggang yang teruk.

Juga, kontraindikasi relatif termasuk MRI untuk selesema, hidung berair, demam, batuk, kerana keadaan seperti itu dapat menimbulkan ketidakselesaan tambahan pada pesakit ketika berada di dalam tomograf.

Secara berasingan, perlu menyentuh isu mendiagnosis kanak-kanak. Pada usia berapa MRI boleh dilakukan? Tidak ada had umur untuk diagnosis.

Sekiranya perlu, pemeriksaan ditetapkan walaupun untuk kanak-kanak di bawah satu tahun, belum lagi pesakit dewasa.

Jenis MRI

Bergantung pada tujuan perubatan, 5 jenis diagnostik MRI dibezakan:

Jenis pemeriksaanPenjelasan
MRI dengan kontras
Untuk pembezaan tumor yang jelas, pesakit disuntik secara intravena dengan agen kontras
MRA (angiografi)
Selalunya, angiografi tomografi berlaku untuk memeriksa otak, iaitu saluran (penilaian aliran darah, anatomi dan fungsi vaskular dilakukan). Angiografi kontras kadang-kadang diperlukan
Pengimejan resonans magnetik berfungsi
Dengan bantuan pengimejan resonans magnetik yang berfungsi, kawasan otak yang bertanggungjawab untuk pertuturan, ingatan, penglihatan dinilai. Semasa diagnosis, perubahan dicatat, dirangsang oleh kerja neuron di otak.
MRI Perfusi


Teknik ini dapat digunakan untuk mendiagnosis perjalanan darah melalui tisu organ.
MRS (spektroskopi)
Prosedur ini ditetapkan untuk mendiagnosis penyakit pada peringkat awal manifestasi. Dalam proses penyelidikan, perubahan biokimia dalam tisu dianalisis.

Bergantung pada jenis pemeriksaan, mod tomograf juga berubah (ketinggian atau kecerahan isyarat).

Tahap persediaan, kemajuan diagnostik

Persiapan untuk MRI diperlukan sekiranya berlaku diagnosis organ perut dan pelvis. 3 hari sebelum berjumpa doktor, pesakit harus beralih ke diet bebas karbohidrat, 24 jam sebelum prosedur, pesakit hanya boleh makan makanan ringan, tidak minum kopi, teh, alkohol.

Makan dan minum dilarang 5 jam sebelum pemeriksaan MRI. Diagnosis sering dilakukan semasa perut kosong..

Sekiranya subjek mempunyai kecenderungan kembung perut, pesakit harus mengambil dos karbon aktif. Adalah disyorkan untuk minum agen antispasmodik 40 minit sebelum acara berlangsung.

Pemeriksaan bahagian badan yang lain tidak memerlukan latihan khas. Anda tidak perlu membawa apa-apa dengan prosedur ini (di beberapa institusi mereka meminta anda menyediakan tuala sahaja).

Bagaimana pemeriksaan dijalankan

Prosedur ini mengambil masa rata-rata 15 minit hingga setengah jam. Tempoh sesi bergantung pada jumlah kawasan tubuh yang diperiksa dan berat badan pesakit..

Setelah berada di bilik diagnostik, pesakit mesti menanggalkan pakaian (perlu menanggalkan pakaian dengan mengambil kira kawasan yang dikaji). Barang perhiasan dan logam juga dikeluarkan dari bahagian badan atau pakaian yang tersisa. Kemudian subjek diletakkan di permukaan khas dan, atas isyarat pakar, berada di dalam terowong tomograf.

Peranti jenis tertutup adalah magnet seperti terowong yang besar, di mana pesakit harus menghabiskan sepanjang masa diagnosis dalam keadaan tidak bergerak. Bagi kanak-kanak, serta orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau klaustrofobia, ada pilihan alternatif - tomografi "terbuka", yang prinsipnya tetap sama, namun, alat ini melakukan pemeriksaan di tempat terbuka.

Semasa prosedur, pakar berada di pejabat dengan seseorang atau di bilik bersebelahan. Dia membimbing prosesnya: mengumumkan awal dan akhir diagnosis, mungkin meminta subjek untuk menarik nafas panjang, menahan nafas.

Selepas akhir prosedur, radas ditarik keluar - pesakit boleh berpakaian dan meninggalkan pejabat. Hasil pemeriksaan, iaitu penyahkodannya, diserahkan kepada pesakit setelah beberapa jam.

Proses penyahkodan hasilnya

Menentukan hasil pemeriksaan, tanpa mengira kawasan yang didiagnosis, oleh ahli radiologi. Walau bagaimanapun, pakar ini tidak membuat diagnosis. Dokumen (gambar, penyahkodan gambar) diserahkan ke tangan pesakit, yang memberikannya kepada doktor yang hadir.

MRI, ultrasound, CT, radiografi - apa bezanya

Berikut adalah ciri khas MRI dari teknik diagnostik perkakasan lain. Medan elektromagnetik digunakan semasa pemeriksaan MRI.

Bagi CT dan sinar-X, kaedah ini berbeza dengan yang sebelumnya, kerana dilakukan menggunakan sinar-X. Walau bagaimanapun, tugas kedua kaedah adalah biasa - untuk membolehkan pakar, setelah menyahkod data, untuk menilai foto bahagian organ dengan langkah tertentu.

Pengimejan resonans magnetik dengan kebolehpercayaan terbesar menilai keadaan tisu lembut, sementara CT membantu mengesan metastasis, kalsifikasi.

Semasa sinar-X, transiluminasi satu sisi tulang, jantung, organ pernafasan, dan lain-lain berlaku. Kelemahan kaedah ini adalah kemungkinan penyimpangan hasil kerana bayang-bayang dari organ lain - mereka meliputi kawasan yang diinginkan.

Dalam proses ultrasound, radiasi ultrasound digunakan, yang dipantulkan dari tisu dengan tahap intensiti yang berbeza-beza. Imej organ besar dilihat pada skrin. Kaedahnya kurang bermaklumat, tetapi paling selamat.

Kaedah diagnostik yang paling berbahaya

Kebaikan MRI dalam amalan perubatan

Kaedah diagnostik yang dipertimbangkan boleh digunakan semasa memeriksa tisu dan sendi lembut. Teknik ini digunakan untuk mengenal pasti penyakit belakang dan tulang belakang, patologi otak. Teknik yang sama digunakan dalam bidang onkologi, angiologi dan bidang perubatan lain..

Manfaat prosedur

Kelebihan MRI dinyatakan dalam ciri berikut:

  • pengecualian pendedahan radiasi (yang tidak boleh dikatakan mengenai tomografi yang dikira);
  • diagnosis kanser pada peringkat awal dengan tahap ketepatan yang tinggi;
  • keupayaan untuk membuat gambar bahagian yang berkualiti tinggi tanpa menggunakan agen kontras;
  • demonstrasi bukan sahaja elemen struktur, tetapi juga sejumlah petunjuk berfungsi (kadar aliran darah, aktiviti otak, suhu organ dalaman, dll.);
  • pemeriksaan wanita hamil.

Kelemahan teknik

Antara kelemahan kaedah diagnostik yang dijelaskan:

  • tempoh prosedur. Atas sebab ini, diagnostik MRI dikecualikan dalam kes klinikal kecemasan (pendarahan, kecederaan serius, pelanggaran integriti saluran utama, dll.);
  • kandungan maklumat yang rendah dalam diagnosis tisu tulang. CT adalah kaedah alternatif dalam kes seperti itu;
  • keperluan untuk memastikan pesakit tidak bergerak sepanjang prosedur. Fakta ini merumitkan proses pemeriksaan kanak-kanak, ketika bekerja dengan siapa anestesia sering digunakan;
  • kos yang tinggi jika dibandingkan dengan kaedah diagnostik perkakasan lain.

Tempat diagnostik, kos

Anda boleh menjalani pengimejan resonans magnetik di pusat persendirian atau di pusat perubatan besar di bandar (hospital wilayah, institusi khusus).

Harga prosedur berbeza dengan kos sinar-X dan ultrasound dan tidak jauh berbeza dengan harga tomografi yang dikira. Kos perkhidmatan bergantung pada kawasan yang diperiksa (MRI urat di kaki akan lebih mahal daripada pemeriksaan leher), dan juga dasar harga pusat. Kos purata diagnostik ialah 4000 rubel (di Moscow).

Ulasan pesakit

Sebilangan besar pesakit yang menjalani diagnostik bertindak balas positif terhadap prosedur tersebut. Dalam beberapa kes, pesakit mencatat bahawa sia-sia mereka mengalami perasaan takut sebelum pemeriksaan. Sebilangan pesakit merasa sukar untuk tinggal di ruang terkurung untuk jangka masa yang lama. Yang lain mencatat bunyi yang tidak menyenangkan yang dibuat oleh alat itu. Tidak ada yang menggambarkan sensasi yang tidak menyenangkan dari tinjauan itu.

Diagnosis MRI agak selamat untuk kesihatan dan bermaklumat. Teknik ini membantu menilai keadaan organ dalaman dan memerhatikan fungsi struktur anatomi. Kelebihan kaedah ini adalah penghapusan pendedahan radiasi ke tubuh pesakit. Kaedah diagnostik ini mengesan neoplasma pada peringkat awal perkembangannya..

Variasi MRI memberikan kemampuan diagnostik yang luas, melebihi teknik perkakasan lain dalam sejumlah petunjuk. Antara kelemahan prosedur, selain kos yang tinggi, lamanya, perjalanan diagnostik yang sukar untuk kanak-kanak, kandungan maklumat yang rendah dalam pemeriksaan struktur tulang. Dalam keadaan apa pun, kemungkinan MRI harus dinilai oleh pakar.

Bagaimana ia berfungsi. Dalam bahasa mudah mengenai MRI

Prosedur diagnostik yang berkesan menjadikan kehidupan lebih baik - untuk penyedia perkhidmatan kesihatan dan pesakit. Yang pertama mendapat lebih banyak maklumat, dan oleh itu mereka dapat membuat diagnosis dengan lebih tepat, dan lebih sedikit masa yang dihabiskan untuk proses tersebut. Bahagian kedua juga menang - sekurang-kurangnya jalan yang dilalui seseorang ketika mengunjungi pejabat doktor dipendekkan. Walaupun ini didominasi oleh keinginan untuk tidak mengunjungi doktor sama sekali, tetap sihat selalu. Namun, ini hanya mungkin berlaku di dunia yang ideal, dan kita hidup dalam keadaan tidak sempurna.

Setelah kami mengetahui bagaimana endoskopi kapsul berfungsi, yang dirancang untuk prosedur diagnostik yang tidak menyakitkan dan pemeriksaan kawasan yang sukar dijangkau saluran gastrousus. Kali ini kita akan cuba mengetahui bagaimana pengimejan resonans magnetik berfungsi - cara lain yang tidak menyakitkan untuk mendapatkan data mengenai keadaan organ dan tisu dalaman manusia..

Sila ambil perhatian bahawa bahan ini diterbitkan hanya untuk tujuan pendidikan dan bukan arahan, cadangan, atau dokumen rasmi, saintifik atau perubatan.

Kandungan

  • Teori ringkas
  • Apa yang tidak boleh dibuat
  • Diuji sendiri
  • Berapa lama masa imbasan
  • Adakah terdapat masalah yang sukar untuk tomograf??
  • Mengapa anda tidak boleh bergerak?
  • Gigi mesti dimampatkan supaya tampalan tidak terbang keluar?
  • Perisian, gegelung
  • Gambar yang cantik

Teori ringkas

Pertama, teori sederhana. MRI (MRI dalam bahasa Inggeris) adalah kaedah untuk memperoleh gambar lapisan demi lapisan struktur dalaman objek. Secara kasar, MRI membantu mendapatkan bahagian tisu dan organ maya orang yang hidup tanpa menyerang tubuhnya - ini adalah kaedah yang tidak disebut invasif.

Ini didasarkan pada fenomena yang disebut resonans magnetik nuklear (NMR), dan pada masa lalu, huruf "I" ditambahkan pada singkatan MRI pada awalnya (dalam bahasa Inggeris dan bukannya MRI mereka mengatakan NMR). Tetapi mereka memutuskan untuk menyingkirkan kata "nuklear" dengan alasan yang mudah - agar tidak mengganggu orang, walaupun tidak ada persamaan dengan bom atau unsur radioaktif dari jadual berkala..

Sekiranya ini membantu memahami proses yang mendasari fenomena tersebut, dalam hal ini kita bercakap mengenai mengukur tindak balas elektromagnetik nukleus atom yang teruja oleh gelombang elektromagnetik dengan kombinasi yang berbeza (oleh itu, omong-omong, terdengar bunyi berirama dengan nada yang berbeza) dalam medan magnet berterusan dengan intensiti tinggi, ditunjukkan dalam teslas.

Kekuatan medan mempengaruhi kualiti gambar yang dihasilkan. Semakin rendah daya, semakin sempit rentang penerapan tomograf, yang seterusnya dibahagikan kepada beberapa jenis utama - dari medan rendah hingga medan ultra tinggi (dari kata "medan", bukan "lantai").

Kami tidak akan berpendapat bahawa semakin kuat semakin baik. Mari kita letakkan seperti ini: sistem yang lebih kuat, lebih serba boleh dan tepat. Tetapi semakin serba boleh, harganya semakin tinggi, yang boleh berjumlah ratusan ribu dolar dan bahkan melebihi satu juta..

Di medan medan rendah, kekuatan medan hingga 0,5 T. Dipercayai bahawa tomograf seperti itu tanpa kontras memberikan maklumat asas. Ini diikuti oleh medan sederhana (1 T), medan tinggi (1.5 T) dan medan ultra tinggi (3 T). Terdapat yang lebih kuat, tetapi institusi perubatan biasa tidak memerlukannya.

"Banyak orang bertanya, apa perbezaan antara 3 T dan 1,5 T? Perbezaan mendasar adalah pada perincian dan kejelasan gambar, "jelas Vesta Korolenok, ketua pusat MRI" Tomografi ". Sebagai contoh, dia menceritakan tentang pesakit dengan tumor kecil: alat dengan 1,5 T tidak menyedarinya, tetapi pada 3 T mereka melihat patologi, menghantar orang itu ke salah satu Pusat Ilmiah dan Praktik Republik.

Terdapat juga tomografi tertutup dan terbuka. Salah satu ciri yang pertama, yang lebih umum adalah batasan ukuran pesakit - orang yang sangat kenyang tidak akan masuk ke dalam "paip". Selain itu, penderita klaustrofobia mungkin merasa tidak selesa di ruang terbatas di mana mereka juga tidak dapat bergerak. Tomograf terbuka membolehkan memeriksa sendi individu, tulang belakang, dan juga kepala. Sisi lemah dari tomografi jenis terbuka adalah resolusi yang lebih rendah: semuanya adalah medan rendah dan mempunyai kekuatan medan magnet tidak lebih daripada 0,35 T.

Apa yang tidak boleh dibuat

Ada kemungkinan masuk ke dalam tomograf, tetapi tidak untuk semua orang. Pertama sekali, pemilik pelbagai jenis implan tidak boleh pergi ke sana: dari alat pacu jantung hingga alat bantu pendengaran. Terdapat beberapa sebab: pertama, medan magnet boleh merosakkan dan / atau mengganggu operasi implan, kedua, ada kemungkinan menyebabkan kecederaan termal atau lain-lain pada pesakit, dan ketiga, kehadiran implan akan mempengaruhi hasil imbasan secara negatif..

Perkara yang sama berlaku untuk logam di dalam badan - "jari" dan pin, tembakan dan serpihan, pengapit pembedahan dan elemen serupa (titanium adalah pengecualian).

Dalam beberapa kes, semasa mengimbas, agen kontras digunakan, yang juga meningkatkan kejernihan gambar. Komponen mereka boleh menyebabkan alahan, biasanya dikontraindikasikan pada wanita hamil, dan juga semasa menyusui.

Diuji sendiri

Siemens Magnetom Spectra 3 T medan ultra tinggi dipasang di Tomografi. Unit ini tidak boleh dipanggil ringan: beratnya sekitar 7.3 tan dengan panjang terowong 173 cm. Sistem ini membenarkan penggunaan hingga 120 elemen gegelung untuk menutup seluruh zon anatomi (contohnya, keseluruhan sistem saraf pusat). Perisian proprietari Siemens digunakan, yang terutama mempengaruhi kualiti pengimbasan dan gambar akhir dengan potongan 0.5-1 mm.

Pemeriksa mengenakan pakaian tanpa dimensi sekali pakai, di mana dia dihantar ke mulut tomograf. Orang itu dibaringkan di atas meja (ini adalah nama struktur, yang kemudian disembunyikan di terowong). Untuk melindungi telinga dari bunyi yang kuat, fon kepala diletakkan di kepala, dari mana bunyi muzik ringan. Sekiranya anda mahu, anda boleh menggunakan senarai lagu atau buku audio anda sendiri.

Ini mengejutkan saya: jenis fon kepala apa jika tidak ada logam? Sederhana - suara di corong-fon kepala dihantar bukan melalui wayar, tetapi melalui tiub yang diperbuat daripada plastik elastik, sehingga komposisi terdengar seperti dari telaga. Perlu diperhatikan bahawa aksesori tidak dapat sepenuhnya menenggelamkan "nada" tomograf.

Tidak mungkin melompat keluar dari alat, oleh itu, sekiranya berjaga-jaga, pir diletakkan di tangan pesakit (dengan betul - alat isyarat). Sekiranya berlaku serangan panik atau untuk alasan lain, cukup untuk menekannya, dan penggera yang sangat kuat akan dicetuskan oleh ahli radiologi yang mengawal prosesnya di bilik berdekatan (di bilik kawalan yang disebut).

"Nampaknya semuanya baik-baik saja, pesakit di tempat tidur, tetapi begitu mereka sempat menutup pintu, pir itu ditekan," kata Vesta kepada kami. Menurutnya, ada orang yang merasa letih dalam prosesnya, dan itu dapat berlangsung hingga dua jam. Oleh itu, rehat kadang-kadang diambil supaya pesakit dapat berehat. Ini terutama berlaku untuk penyelidikan seperti MRI seluruh badan.

Orang yang mengalami claustrophobia dan gangguan panik adalah perkara biasa. Dalam kes ini, disarankan untuk bertanya kepada pakar mengenai semua peringkat kajian dan melihat sendiri alat tersebut.

Pengimbasan memerlukan masa yang lama, dalam kes kami memerlukan masa sekitar 20 minit. 10 kedua (atau semua 19) berlarutan selama-lamanya - bagaimanapun, anda tidak boleh bergerak, tetapi anda benar-benar mahu. "Houston, kita ada masalah", - tersekat di kepalaku ketika hidungku mulai gatal semakin banyak (dan ini terjadi ketika aku berfikir: "Perkara utama adalah jangan gatal hidungmu"). Tetapi angin sepoi-sepoi kipas di atas kepala membantu menahan gerakan sehingga akhir prosedur..

Sama sekali tidak ada hubungannya di terowong - tidak ada tempat untuk dilihat, kerana hampir di depan hidung ada gegelung (?), Mirip dengan alat penahan. Yang tinggal hanyalah memejamkan mata dan mendengar "muzik resonans magnetik": sistem, mengumpulkan data, dengungan dan "bernyanyi" dalam kekunci yang berbeza, tetapi selalu berirama (sebenarnya, ini adalah getaran ultra cepat). Kadang-kadang dia berhenti dan anda berfikir, "Sudah berakhir." Tetapi jeda, yang diperlukan untuk menyesuaikan sistem, berlalu, dan irama bermula dari awal. Mereka mengatakan bahawa ada yang tertidur dalam prosesnya - seseorang hanya dapat iri terhadapnya..

By the way, suara tomograf bergantung pada jenis gegelung yang digunakan dan program semasa..

"Meninggalkan" terowong, anda ingin melompat dan berjalan - kerana kedudukan yang tidak bergerak dan suara yang kuat, ada perasaan pendek yang tidak menyenangkan. Perkara utama adalah tidak terburu-buru (dan anda tidak akan dibenarkan).

Setelah semua yang dialami, ada keinginan untuk melakukan seperti di film - untuk mendekati tomograf dengan pistol (dalam filem aksi ini ditunjukkan secara teratur). Tetapi senjata itu tidak ada, jadi percubaan tetap menjadi mimpi - tidak mungkin untuk memeriksa sama ada pistol itu magnet.

Berapa lama masa imbasan?

- Di pusat "Tomografi" - hingga dua jam. Ini adalah MRI badan penuh dengan kontras. Seperti yang disebutkan di atas, dalam kes seperti ini kita membahagikan kajian menjadi beberapa bahagian.

Paling sedikit masa yang dihabiskan untuk memeriksa sendi biasa seperti lutut. Dalam keadaan standard [tanpa patologi], ia tidak lebih dari 15 minit untuk satu sendi. Tetapi inilah masanya pesakit langsung melakukan tomograf tanpa mengambil kira analisis data.

Siemens sentiasa mengembangkan perisian baru. Ini membolehkan anda mengurangkan masa untuk beberapa jenis diagnostik. Contohnya, anda dapat mempercepat pengimbasan sendi - hingga 8 minit, dan imbasan otak - hingga 6-10. Walau bagaimanapun, pilihan baru dalam perisian memerlukan kajian, pengembangan dan pengoptimuman protokol penyelidikan yang ada sebelum pelaksanaan..

Adakah terdapat masalah yang sukar untuk tomograf??

- Ketika memeriksa rongga perut, misalnya, dan jika kita bekerja dalam mod automatik, peranti menyesuaikan diri dengan pergerakan diafragma, membaca data pada posisi tertentu. Ini meningkatkan masa penyelidikan dengan ketara. Prosesnya dapat dipercepat, tetapi pesakit harus menahan nafas selama 20 saat berkali-kali. Mencabar secara fizikal.

Tidak ada sekatan untuk peranti ini apabila dilengkapi sepenuhnya dengan gegelung. Sebagai contoh, kita belum melihat jantung dan tidak melakukan kajian payudara. Tetapi tahun ini komponen yang diperlukan akan dibeli.

Mengapa anda tidak boleh bergerak?

- Apabila seseorang bergerak, gambarnya kabur. Dalam beberapa kes, untuk mendapatkan gambar berkualiti tinggi, perlu menyesuaikan program tomograf. Kita perlu melihat dengan jelas dinding vertebra yang sama, strukturnya - ini membolehkan kita menentukan kehadiran patologi. Apabila seseorang bergerak, walaupun konturnya hilang, diagnosis sukar dilakukan.

Untuk beberapa jenis imbasan, pergerakan kecil dan jarang tidak akan menjadi masalah, tetapi dalam kes tertentu - apabila imbasan kabur tiba-tiba dengan hernia atau perubahan lain - kita harus mengulangi satu atau satu lagi siri untuk mendapatkan gambar yang jelas.

Gigi mesti dimampatkan supaya tampalan tidak terbang keluar?

- Bagi masalah pergigian, tidak ada kontraindikasi. Sebaliknya, timbul nuansa teknikal. Sekiranya ini adalah kajian otak, artifak [meterai, pin] boleh jatuh ke kawasan kajian. Kami kemudian membina program untuk memintas tempat-tempat seperti itu dan mendapatkan gambar kawasan yang diinginkan..

Pesakit dengan tatu yang dibuat kira-kira 20 tahun yang lalu, ketika tinta logamnya tinggi, mungkin mengalami pemanasan secara halus. Terdapat pesakit yang sangat sensitif, dan mereka biasanya membincangkan perkara seperti itu..

Ketakutan, sebagai peraturan, muncul pada mereka yang menjalani prosedur serupa untuk pertama kalinya, juga pada pasien yang lebih tua.

Perisian, gegelung

Menurut Vesta, MRI membolehkan anda melihat apa yang tersisa di sebalik gambar sinar-X. Pada masa yang sama, skrin stesen kerja doktor memaparkan gambar dengan patah tulang belakang dan sakrum. "Trauma ini tidak dapat dilihat pada sinar-x yang diambil di klinik," jelas pembicara kami..

Sebagai tambahan kepada bahagian teknikal, satu set program untuk penyelidikan dan analisis data mempunyai kesan langsung pada proses diagnostik..

Peranti mengambil gambar dalam tiga bidang: koronal (sepanjang badan dari depan ke belakang), sagital (dari kanan ke kiri) dan paksi (atas ke bawah). Sekiranya perlu, gambar boleh diberikan dalam mod 3D.

Pertama, satu set program (atau sekumpulan urutan) dimainkan, yang memberikan maklumat, - sebenarnya, mengimbas. Pilihannya berdasarkan bidang mana yang akan dikaji: untuk otak - setnya sendiri, untuk sendi - sendiri, dan sebagainya. Selain itu, algoritma berbeza bergantung pada usia pesakit..

Dalam mod automatik, setelah menerima data, maklumat tersebut dihantar ke stesen kerja doktor. Dia, "bersenjata" dengan perisiannya, melihat hasilnya, membetulkannya jika perlu dan bekerja dengan gambar yang membolehkan anda melihat keseluruhan gambar secara keseluruhan atau perinciannya, iaitu di hadapan pakar ada model maya (atau peta) tepat dari kawasan yang disiasat, organ.

Terdapat sekumpulan program yang sangat khusus, yang merangkumi, misalnya, algoritma perfusi. Ia lebih sering digunakan jika terdapat tumor, terutama di otak, memberikan maklumat yang memungkinkan seseorang menentukan tahap keganasan..

Sudah tentu, tidak semua perisian akan mendapat permintaan yang sama. "Sebagai contoh, kajian seperti traktografi (membina hubungan neuron di otak ke sel terkecil - gambar tiga dimensi warna yang indah diperolehi) atau MRI berfungsi, yang menerangi kawasan otak yang terlibat dalam pergerakan tertentu, menarik, tetapi digunakan terutamanya untuk mendiagnosis kompleks dan penyakit jarang sistem saraf pusat ", - menerangkan Vesta.

Adalah dipercayai bahawa MRI dapat menggantikan beberapa prosedur diagnostik yang menyakitkan atau berbahaya. Contoh khusus adalah mamografi, yang harus dilakukan ketika imbasan ultrasound tidak dapat dilakukan untuk sejumlah faktor, termasuk usia. Kaedah ini sangat bermaklumat, tetapi sangat tidak selesa, kerana ia memerlukan pemampatan kelenjar susu yang serius, dan jika terdapat patologi, ini sangat menyakitkan. "Alternatifnya ialah MRI. Pada masa ini, di Eropah, imbasan MRI kelenjar susu menggantikan mamografi dari rutin mamolog. Kaedah ini mempunyai kelebihan dan prospek yang luar biasa, "kata pembicara..

"Sebelumnya, tomografi yang dikira dengan kontras digunakan terutamanya - ini adalah dos radiasi kolosal. Dan jika anda perlu melakukan pemeriksaan seperti itu beberapa kali sepanjang tahun... Lebih-lebih lagi, semua agen kontras sinar-X agak alergen, "kata Vesta.

Gambar yang cantik

Gambar yang indah, yang ditekankan di pusat "Tomografi", tanpa pekerja yang berkelayakan adalah gambar dan kekal. Di Belarus, latihan MRI dilakukan, tetapi dalam jumlah yang sangat terhad: anda tidak dapat mengikuti kursus seperti itu, doktor datang dari seluruh republik. Mereka bertahan sebulan, yang menurut para pakar, tidak cukup untuk bidang perubatan yang begitu luas. Oleh itu, doktor yang berminat untuk meningkatkan kelayakan mereka menggunakan semua sumber maklumat yang mungkin: dari laman web dan komuniti saintifik dan perubatan khusus untuk pameran dan persidangan industri..

"Doktor, ketika merujuk pesakit ke MRI, sering kali tidak menunjukkan tujuan kajian, yang harus mereka tentukan di hadapan doktor lain - seorang diagnostik MRI. Mereka menulis "MRI otak". Dan untuk apa? Apa yang mereka mahu lihat? " - kata Emilia Mezina, ketua doktor Pusat Tomografi. Menurutnya, latihan doktor harus mempengaruhi keadaan secara positif, menjadikan penelitian itu bermanfaat bagi pesakit dalam hal mendapatkan informasi, kerana prosedur ini tidak murah.

Kami mengucapkan terima kasih kepada pusat perubatan "Tomografi" atas bantuan dalam menyediakan bahan.