Utama > Sklerosis

CT dan MRI untuk gegaran otak dan kecederaan di kepala

Kecederaan kepala selalu mengancam nyawa dan kesihatan. Akibat yang paling menyedihkan biasanya berlaku apabila diagnosis tidak dibuat tepat pada waktunya dan rawatan tidak dimulakan. Contohnya, seorang lelaki tergelincir pada musim sejuk, jatuh, memukul kepala dan tangannya. Dan kemudian dia bangun sendiri, mengusap sikunya yang lebam dan berjalan. "Mengapa saya harus pergi ke doktor jika tulang tidak utuh," katanya. Dan hanya setelah selang cahaya yang disebut, ketika mata mulai gelap, mual dan muntah muncul, paling baik ia memanggil ahli terapi tempatan, dan paling buruk ia memutuskan untuk berbaring di rumah selama beberapa hari. "Rawatan ekspres" seperti itu boleh berubah menjadi strok dan mengorbankan nyawa. Oleh itu, dengan kecederaan kepala, walaupun tidak ada kerosakan luaran pada tengkorak, sangat penting untuk segera melakukan MRI otak.

Kecederaan otak traumatik - ancaman yang jelas dan terpendam

Sekiranya kulitnya rosak, terdapat pendarahan, maka orang itu memahami bahawa ia benar-benar berbahaya. Tetapi tidak selalu dengan kecederaan, luka ternganga terbentuk, di mana otak mengalir keluar. Ketika jatuh atau memukul, kulit atas dapat tetap utuh, dan retakan terbentuk di tulang tengkorak, dan perubahan organik berlaku di otak. Lesi distrofik neuron yang meresap dapat digabungkan dengan vasodilatasi dan kekejangan, pendarahan fokus dan edema serebrum umum. Bayangkan bahawa anda melukai kaki anda dengan teruk. Apa yang akan berlaku? Lebam akan meningkat di mata, bengkak akan muncul. Banyak perkara yang sama berlaku dengan otak. Tetapi jika cukup untuk memberi sejuk pada lutut yang lebam dan berehat, maka semuanya lebih serius dengan otak. Untuk memahami tahap kerosakan, hanya MRI otak yang memungkinkan - pemeriksaan tomografi semua jabatannya.

Gejala gegar otak

Tubuh boleh mula memberi isyarat SOS atau selepas beberapa ketika. Gejala pertama gegar otak yang paling biasa adalah:

  • kehilangan kesedaran;
  • hidung berdarah;
  • sakit kepala;
  • pening, muntah;
  • gangguan penglihatan (penglihatan kabur, percikan cahaya dari mata, lalat dan bintang);
  • kelemahan umum.

Kemudian, mungkin terdapat manifestasi berikut:

  • sakit ketika bergerak, membongkok dan memusingkan kepala;
  • gangguan, kelesuan, pelanggaran reaksi;
  • garis besar objek yang kabur, ketidakupayaan untuk menumpukan pandangan;
  • mengantuk atau insomnia;
  • mudah marah;
  • kehilangan ingatan;
  • pergantungan cuaca, dll..

Adakah anda mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada gejala ini? Anggap diri anda bertuah! Pilih klinik terdekat di laman web kami, daftar untuk MRI otak, hubungi teksi dan pergi ke diagnosis, dan kemudian temu janji dengan pakar neurologi. Akan lebih buruk lagi jika tidak ada tanda-tanda gegar otak yang jelas sekarang. Dan anda, seperti mana-mana pekerja yang layak, akan tergesa-gesa bekerja esok, dan tidak berjaya dirawat selama bertahun-tahun. Adakah kesihatan mangsa seperti itu layak jika harga MRI otak bermula dari 1,500-2,000 rubel, dan bahkan lebih murah dalam tempoh promosi??

Kemungkinan akibat gegar otak:

  • sindrom asthenik;
  • strok;
  • keletihan kronik, peningkatan keletihan;
  • tics saraf, sawan;
  • kepekaan terjejas, gangguan pertuturan, dll..

Jaga kesihatan anda dan orang yang anda sayangi lebih sihat!

MRI untuk gegar otak

Gegar otak adalah jenis kecederaan otak traumatik (TBI) yang paling biasa. Pada masa yang sama, organ tidak menerima perubahan anatomi, dan gejala neurologi hilang dengan sendirinya. Proses diagnostik merangkumi tinjauan, pemeriksaan dan penerapan kaedah instrumental. Melakukan pengimejan resonans magnetik untuk gegar otak yang disyaki tidak masuk akal dalam tempoh akut. Ini disebabkan oleh fakta bahawa versi TBI yang dipertimbangkan tidak disertai dengan perubahan struktur. MRI setelah disyaki gegar otak akan menunjukkan keadaan tisu saraf dengan tepat dan tepat pada masanya akan menunjukkan adanya masalah serius beberapa minggu dan bahkan beberapa bulan selepas kecederaan. Dalam tempoh akut, diagnosis tidak masuk akal.

Gegar otak dianggap sebagai kecederaan ringan disertai hanya dengan gangguan fungsi otak. Seseorang mungkin mengalami simptom tertentu selepas kecederaan, termasuk:

  • kehilangan kesedaran jangka pendek;
  • loya;
  • muntah;
  • amnesia jangka pendek (kehilangan ingatan);
  • gangguan tidur;
  • sakit kepala, dll..

Kehilangan kesedaran berlangsung dari beberapa saat hingga 5 minit. Pesakit mungkin tidak mengingati peristiwa yang mendahului kesan traumatik (retro-) atau yang berlaku sejurus selepas itu (anterograde amnesia). Walau bagaimanapun, semua gejala akan hilang tidak lebih dari 7 hari. Tugas utama doktor dalam situasi seperti ini adalah tidak terlepas dari kecederaan berbahaya..

Kekejangan otak adalah kecederaan yang lebih teruk. Dalam varian TBI ini, perubahan morfologi berlaku, sel-sel rosak dan sambungan prosesnya (akson) dapat terganggu, saluran intrakranial terkoyak dengan pembentukan pendarahan dan hematoma. Apabila daya fizikal diberikan ke kepala, tisu saraf menerima dua pukulan: yang pertama berada tepat di tempat hentaman, yang kedua berada di sisi yang bertentangan. Fenomena yang dijelaskan berlaku kerana otak cedera dari dalam oleh tengkoraknya sendiri. Tempoh pemulihan sekiranya berlaku kecederaan boleh memakan masa lebih dari satu bulan, tetapi tomografi yang dikira akan menunjukkan adanya kecederaan jenis ini dan akan membolehkan anda memulakan rawatan, dan MRI akan mendedahkan akibat TBI yang teruk setelah beberapa saat, membantu memilih kaedah pemulihan yang tepat.

Hematoma subdural dalam kecederaan otak traumatik

Adakah MRI akan menunjukkan gegaran??

Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah yang menggambarkan bahan otak dengan ketebalan potongan 1 mm. Resolusi tinggi menentukan kelaziman teknologi ini. Doktor mendapat gambaran yang tepat, diagnosis menjadi lebih cepat, dan kesimpulannya lebih dipercayai. MRI menunjukkan parameter berikut untuk gegar otak:

  • struktur otak;
  • lokasi dan saiz kawasan yang berlainan;
  • keadaan saluran darah;
  • kehadiran neoplasma, dll..

Tidak ada lesi anatomi semasa gegar otak, dan MRI selepas kecederaan akan menunjukkan keadaan tisu normal. Sekiranya keterukan kesannya lebih besar, maka CT akan lebih berguna. Kaedah ini mengesan patah tulang tengkorak, pecahnya kapal dan pengumpulan darah (hematoma), serta perubahan lain. Komplikasi yang dijelaskan dapat dikesan ketika otak lebam atau dimampatkan..

Bila perlu melakukan MRI otak selepas kecederaan?

Dalam tempoh trauma akut, doktor akan mengesyorkan imbasan CT untuk menilai struktur organ, keparahan kecederaan, dan menentukan strategi rawatan. Tomografi yang dikira harus dilakukan sekiranya pesakit mempunyai tanda-tanda gegar otak di atas. Dan sekiranya terdapat kerosakan pada kepala dan leher, lebam. Doktor akan menetapkan MRI setelah kecederaan otak traumatik, beberapa minggu dan bulan setelah kejadian, jika pesakit masih mempunyai aduan berikut:

  • ketegangan berjalan;
  • penurunan daya tumpuan dan ingatan;
  • peningkatan berpeluh;
  • pening, dll..

Orang tua dan kanak-kanak mempunyai gejala yang berbeza. Kumpulan pesakit ini mungkin tidak pingsan dengan gegaran otak. Bayi dicirikan oleh regurgitasi yang kerap, perubahan aktiviti, anak lebih banyak tidur. Orang tua akan mengadu penurunan tumpuan dan perubahan kognitif lain. Sukar bagi pesakit dalam kumpulan usia ini untuk menentukan keparahan dan akibat dari pukulan kepala, jadi perlu untuk memantau keadaan mereka dengan berhati-hati. Sekiranya berlaku kemalangan, kanak-kanak menjalani imbasan ultrasound otak dan sinar-X tengkorak, orang tua - CT. Pencitraan resonans magnetik diperlukan jika lebih dari beberapa minggu berlalu sejak kecederaan, tetapi gejalanya tetap ada.

Imbasan CT dilakukan untuk orang berumur lebih dari 18 tahun yang dimasukkan ke jabatan kemasukan hospital di St Petersburg dengan disyaki TBI. Pilihannya adalah kerana kandungan maklumat yang tinggi berkaitan dengan patah tulang dan pendarahan intrakranial atau pendarahan, proses pengimbasan yang cepat: dalam trauma teruk, kadang-kadang memerlukan beberapa minit. Apabila nyawa seseorang tidak lagi dalam bahaya, MRI diresepkan untuk menjelaskan keadaan struktur otak. Dinamika dinilai, sebagai peraturan, setelah 6 bulan atau sebelum pembedahan rekonstruktif.

MRI mendedahkan kawasan kerosakan otak akibat trauma vaskular (ditunjukkan oleh anak panah)

Kesimpulan MRI selepas gegaran otak

Pencitraan resonans magnetik memberikan gambaran lapisan demi demi-sel mengenai masalah kelabu dan putih otak, membrannya, kelenjar pituitari, saluran darah, saraf dan bola mata. Hasil imbasan selepas gegar otak sekiranya tidak ada patologi lain mestilah normal. Namun, melakukan imbasan MRI setelah kecederaan otak traumatik dapat menunjukkan bahawa ada masalah yang mungkin tidak diketahui oleh pesakit. Doktor, setelah mendapat gambar, akan memberikan pendapat mengenai kehadirannya.

Pencitraan resonans magnetik untuk trauma dapat mendedahkan keadaan yang berkaitan berikut:

  • adenoma hipofisis dan tumor di kawasan lain;
  • lesi iskemia;
  • perubahan saluran darah (penyempitan lumennya, aneurisma, dll.);
  • proses demyelization, dll..

Untuk mendapatkan lebih banyak data, diperlukan MRI dengan peningkatan kontras. Prosedurnya selamat dan tidak menyakitkan bagi pesakit. Di pusat perubatan "Magnet", sebatian gadolinium disuntik secara intravena sebagai agen kontras. Ubat ini cepat diedarkan dalam cairan antar sel, menunjukkan tumor dan perubahan keradangan.

Anak panah menunjukkan kerosakan pada bahagian otak putih dan kelabu pada TBI

Gegar otak: MRI, CT, atau sinar-X?

Selalunya timbul persoalan di hadapan seseorang: "Penyelidikan apa yang harus dilakukan sekiranya berlaku gegar otak?" Doktor anda akan membantu anda menentukan kaedah pencitraan yang diperlukan. Dia akan memilih prosedur yang paling sesuai bergantung pada tahap keparahan keadaan dan ciri-ciri kecederaan.

Bagi orang dewasa, segera setelah memukul kepala, doktor akan mempertimbangkan bahawa imbasan CT diperlukan. Kajian ini menggunakan sinar-X, mengambil masa beberapa minit dan memberikan kesimpulan mengenai patah tulang tengkorak dan hematoma di rongga. Sinar-X konvensional diambil lebih jarang. Kaedah kehilangan kandungan maklumat gambar, kualitinya dan tidak menunjukkan pendarahan. Walau bagaimanapun, sinar-X akan dilakukan jika imbasan CT tidak tersedia di kemudahan perubatan. Kanak-kanak yang disyaki mengalami kecederaan otak trauma mengalami neurosonografi (ultrasound otak). Manipulasi ini mesti dilengkapi dengan sinar-X tengkorak. CT dilakukan hanya untuk kecederaan serius.

MRI, termasuk setelah kecederaan di kepala, memberikan gambaran yang lebih baik mengenai tisu saraf, hubungannya dan pembentukan fokusnya. Doktor akan memilih kaedah ini apabila tidak ada lagi ancaman terhadap kehidupan pesakit dan perlu untuk mengenal pasti perubahan patologi pada masalah kelabu dan putih. Sejurus selepas kecederaan, MRI hanya disarankan jika disyaki kerosakan otak aksonal tersebar. Prosedur ini akan memakan masa sehingga 30 minit.

Kita tidak boleh melupakan kontraindikasi terhadap kajian yang sedang dipertimbangkan. Kehamilan adalah larangan mutlak untuk imbasan CT. Walaupun MRI boleh dilakukan pada bila-bila masa (pada trimester pertama sangat terhad). Kontraindikasi yang biasa adalah berat pesakit: lebih daripada 150 kg untuk imbasan komputer dan lebih daripada 120 kg untuk imbasan MRI. Sinaran magnetik berbahaya jika seseorang mempunyai prostesis, injap, atau implan logam lain. Pengenalpastian fungsi buah pinggang yang berkurang secara mendadak akan berfungsi sebagai penarikan diri dari pemeriksaan ini. Larangan untuk CT akan menjadi pelanggaran keupayaan penapisan organ dari tahap apa pun. Tetapi penilaian kontraindikasi dan keputusan akhir tetap dengan doktor..

MRI untuk gegar otak

Mengapa penting untuk melakukan imbasan MRI secepat mungkin sekiranya berlaku gegar otak?
Gegar otak dianggap bentuk paling ringan yang boleh ditanggung oleh kecederaan kepala. Mungkin tidak perlu dibincangkan sebab-sebab sebelum gegar otak, kerana ia mungkin sangat berbeza, tetapi anda perlu memperhatikan gejalanya. Mereka boleh muncul dalam bentuk perkara berikut:

  • kesedaran yang keliru;
  • kelambatan dalam tindakan, pemikiran dan aktiviti pertuturan;
  • sakit kepala bertukar menjadi pening;
  • deringan atau tinitus;
  • loya menyebabkan muntah;
  • diplopia atau imej berpecah;
  • kesukaran atau ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian;
  • kehilangan ingatan separa atau lengkap.

Apabila sekurang-kurangnya salah satu daripada gejala ini berlaku, perkara pertama yang harus dilakukan oleh mangsa adalah MRI otak di klinik.

Bagaimana MRI dilakukan untuk gegaran otak?

Sekiranya gegar otak, MRI dilakukan dengan cara yang sama seperti pemeriksaan tengkorak yang normal. Walau bagaimanapun, harganya mungkin sedikit lebih rendah. Orang itu ditempatkan untuk beberapa waktu dalam pengimbas pengimejan resonans magnetik, di mana doktor menerima serangkaian gambar kotak intrakranial dengan semua organ dan strukturnya. Dengan mengkaji gambar secara teliti, doktor akan dapat membuat kesimpulan mengenai kesihatan anda dan akibat kecederaan anda, dan analisis terperinci seperti itu mempunyai kos yang sangat berpatutan..

Petunjuk untuk diagnostik

Apabila kepala dipukul, otak menerima gegaran tajam, tetapi kerana daya inersia, ia memukul cranium. Ini adalah bagaimana mekanisme gegaran. Nampaknya semuanya sangat mudah, tetapi doktor masih tidak dapat memberikan jawapan yang jelas mengenai bagaimana otak bertindak balas terhadap kesan seperti itu dan apa yang terjadi padanya pada saat terjejas. Terdapat beberapa cara untuk mengatasi masalah ini, yang setuju dengan pendapat yang sama: untuk gegaran, MRI adalah penyelesaian yang munasabah.

Kontraindikasi

Memang, dengan gegaran otak, MRI mempunyai beberapa kontraindikasi, tetapi sepenuhnya bertepatan dengan kontraindikasi yang diterima umum yang berlaku untuk semua pesakit: ketiadaan alat asing di dalam badan dan objek logam.

Keselamatan MRI

Secara amnya, dalam praktik perubatan, gegar otak dibahagikan kepada tiga jenis: ringan, sederhana dan teruk. Dua jenis kerosakan pertama tidak disertai dengan kehilangan kesedaran, berbeza dengan bentuk yang teruk. Ramai orang percaya bahawa imbasan MRI tidak diperlukan dengan gegar otak - pendapat ini salah. Bagaimanapun, sebarang proses patologi, walaupun tidak penting, mungkin tidak dapat dipulihkan dan mengingatkan diri anda sendiri tidak segera, tetapi setelah beberapa waktu. Untuk mengelakkan masalah dengan kesejahteraan anda di masa depan, sekarang sudah memahami dengan jelas bahawa gegaran dan MRI adalah konsep yang tidak dapat dipisahkan. Ini bermaksud bahawa pada tanda-tanda awal kecederaan, anda harus segera melakukan prosedur ini.!

Gegar otak, lebam atau pukulan ke kepala: manifestasi, gejala yang akan menunjukkan MRI

Gegar otak adalah keadaan patologi yang paling biasa di antara akibat kesan traumatik pada tisu tengkorak dan otak. Patologi ini dianggap sebagai gangguan fungsi otak yang agak ringan dan dapat dipulihkan, namun diagnosis yang tidak mencukupi akibat trauma dapat menyebabkan gangguan yang teruk dalam aktiviti selanjutnya..

Dalam hal ini, MRI jika terjadi gegar otak, yang dilakukan tanpa rasa sakit dan tidak menimbulkan ancaman terhadap kesihatan pesakit, digunakan sebagai teknik yang dapat dipercaya yang memungkinkan untuk menilai sepenuhnya akibat trauma..

Manifestasi fisiologi gegar otak

Patologi timbul, seperti yang disebutkan sebelumnya, sebagai akibat dari trauma, yang boleh menjadi sifat yang berbeza dan mempengaruhi mana-mana bahagian tengkorak pesakit. Pada masa yang sama, peningkatan tekanan intrakranial sepantas kilat berkembang, yang dianggap sebagai faktor etiologi langsung yang menyebabkan gangguan fungsi lebih lanjut - kehilangan hubungan antara struktur otak, gangguan pemakanan selular, transformasi fizikokimia.

Selepas gegar otak, MRI juga dilakukan untuk mengenal pasti akibat yang lebih serius, termasuk pecahnya saluran intrakranial dan perubahan traumatik yang tidak dapat dipulihkan di kawasan otak. Jenis penyelidikan inilah yang paling informatif berkaitan dengan perubahan morfologi dan struktur..

Gejala

Gejala gegaran jelas dan ciri. Pada minit pertama selepas kecederaan, gambar klinikal berikut berkembang:

  • muntah;
  • pernafasan cepat diucapkan;
  • gangguan dalam irama nadi (melambatkan atau, sebaliknya, peningkatan frekuensi);
  • kehilangan sebahagian atau keseluruhan ingatan mengenai kejadian segera sebelum kecederaan.

Selalunya, tempoh pemulihan pesakit tidak disertai dengan penyimpangan dari norma suhu badan dan tekanan darah, tetapi kompleks gejala berikut dari tempoh pemulihan diperhatikan:

  • sakit kepala yang teruk dan pelbagai;
  • pening;
  • loya;
  • kelemahan umum;
  • perencatan proses kognitif;
  • bunyi di telinga;
  • berpeluh.

Harus diingat bahawa semua gejala yang disenaraikan di atas khas untuk pesakit kumpulan muda dan pertengahan, sementara bayi baru lahir dan orang tua menunjukkan gambaran klinikal yang sedikit berbeza. Perbezaan asas di sini adalah ketiadaan gejala kehilangan kesedaran..

Selepas kecederaan, kanak-kanak kecil menunjukkan regurgitasi, kelemahan dan mengantuk yang kerap, sementara orang tua melaporkan koordinasi pergerakan dan gangguan aktiviti mental, termasuk ingatan. Kerana gambaran klinikal dan kerentanan tubuh yang tidak khas, pesakit dari kumpulan usia ini pertama sekali memerlukan tomografi untuk gegar otak.

Adakah MRI menunjukkan gegaran otak?

Oleh kerana gegar otak biasanya tidak disertai dengan kelainan morfologi, kajian ini paling relevan untuk mengecualikan perkembangan komplikasi. Melakukan MRI dengan gegar otak adalah terutamanya untuk mengecualikan patologi berbahaya - gangguan otak. Doktor mengesyorkan menggunakan teknik ini juga sekiranya terdapat bahaya pendarahan intrakranial, trauma kraniocerebral yang teruk dan keadaan iskemia. Oleh kerana teknik pengimejan resonans magnetik sangat bermaklumat, sangat berguna untuk melakukan MRI jika pesakit memukul kepalanya..

Pemeriksaan akan berlangsung sekitar 15 minit, di mana pesakit berada di bawah pengaruh medan elektromagnetik tomograf - ia benar-benar selamat dan tidak menyakitkan. Pada masa ini, doktor mengambil gambar tiga dimensi tulang tengkorak dan tisu otak.

Kebolehlaksanaan MRI untuk kecederaan kepala disahkan oleh kajian dunia terkemuka dan dijelaskan oleh kandungan maklumat kaedah diagnostik moden ini..

Apakah risiko kecederaan otak dan bantuan apa yang dapat diberikan kepada mangsa?

Pukulan kuat ke bahagian kepala boleh mencederakan otak, termasuk kes-kes ketika tengkorak tetap utuh. Walaupun otak tertutup selaput lembut dan "terapung" dalam cairan serebrospinal, ia tidak dilindungi 100% dari kejutan inersia terhadap permukaan dalam tengkorak. Sekiranya tengkorak patah, otak boleh rosak oleh serpihan tulang..

Semasa bertemu untuk pertama kalinya dan membuat sejarah perubatan, mana-mana doktor am akan bertanya sama ada terdapat kecederaan otak trauma dalam sejarah pesakit barunya. Kerosakan otak boleh memberi kesan kepada keadaan emosi dan mental seseorang selama bertahun-tahun, kerja organ dalaman dan sistem vitalnya.

Jenis kecederaan otak dan tanda-tandanya

Menurut Institut Penyelidikan. N.V. Institut Penyelidikan Sklifosovsky untuk Perubatan Kecemasan, di Rusia penyebab utama kecederaan otak adalah dari pertumbuhan yang tinggi (biasanya mabuk) dan kecederaan yang dialami semasa tindakan jenayah. Secara keseluruhan, hanya dua faktor ini yang menyumbang sekitar 65% kes. 20% lagi adalah kemalangan jalan raya dan jatuh dari ketinggian. Statistik ini berbeza dengan statistik dunia, di mana kemalangan jalan raya menyebabkan separuh daripada kecederaan otak. Di peringkat global, 200 daripada 10,000 orang mengalami kecederaan otak setiap tahun, dan jumlah ini terus meningkat..

Gegar otak. Ia berlaku selepas kesan traumatik kecil di kepala dan mewakili perubahan fungsi yang boleh dibalikkan di otak. Ia berlaku pada hampir 70% mangsa yang mengalami kecederaan otak traumatik. Gegar otak dicirikan (tetapi tidak diperlukan) oleh kehilangan kesedaran jangka pendek - dari 1 hingga 15 minit. Setelah sedar, pesakit sering tidak mengingati keadaan kejadian. Pada masa yang sama, dia mungkin terganggu oleh sakit kepala, mual, jarang muntah, pening, kelemahan, sakit ketika menggerakkan bola mata. Gejala ini mereda secara spontan setelah 5-8 hari. Walaupun gegar otak dianggap sebagai kecederaan otak ringan, kira-kira separuh dari mereka yang terkena mempunyai pelbagai sisa yang boleh merosakkan kemampuan mereka untuk bekerja. Sekiranya gegar otak, diperlukan pemeriksaan oleh pakar bedah saraf atau pakar neurologi, yang akan menentukan keperluan CT atau MRI otak, elektroensefalografi. Sebagai peraturan, dengan gegaran otak, hospitalisasi tidak diperlukan; rawatan pesakit luar di bawah pengawasan ahli saraf cukup.

Mampatan otak. Berlaku kerana hematoma pada rongga kranial dan penurunan ruang intrakranial. Ia berbahaya kerana, kerana pelanggaran batang otak yang tidak dapat dielakkan, fungsi vital pernafasan dan peredaran darah terganggu. Hematoma yang menyebabkan mampatan mesti dikeluarkan dengan segera.

Kekacauan otak. Kerosakan bahan otak akibat pukulan ke kepala, selalunya dengan pendarahan. Boleh ringan, sederhana, atau teruk. Dengan lebam ringan, gejala neurologi berlangsung selama 2-3 minggu dan hilang dengan sendirinya. Keparahan sederhana dicirikan oleh gangguan mental dan gangguan sementara fungsi vital. Dengan lebam teruk, pesakit mungkin tidak sedarkan diri selama beberapa minggu. Kekejangan otak, tahap dan keadaannya semasa rawatan didiagnosis menggunakan tomografi yang dikira. Rawatan ubat: neuroprotectors, antioksidan, vaskular dan penenang, vitamin B, antibiotik diresepkan. Tempat tidur yang ditunjukkan.

Kecederaan paksi. Akson adalah sel silinder yang panjang dan keluar yang boleh rosak apabila terkena pada kepala. Lesi aksonal adalah pecah aksonal disertai dengan pendarahan serebrum mikroskopik. Jenis kecederaan otak ini menyebabkan penghentian aktiviti kortikal dan pesakit jatuh dalam keadaan koma, yang boleh berlangsung selama bertahun-tahun sehingga otak berfungsi semula. Rawatan terdiri daripada menjaga fungsi penting dan mencegah penyakit berjangkit.

Pendarahan intrakranial. Pukulan ke kepala boleh menyebabkan kerusakan dinding salah satu saluran darah, yang menyebabkan pendarahan setempat ke rongga kranial. Tekanan intrakranial meningkat seketika, menyebabkan tisu otak menderita. Gejala pendarahan intrakranial adalah sakit kepala yang tajam, kemurungan kesedaran, sawan, muntah. Tidak ada satu pun taktik untuk merawat kes-kes tersebut, bergantung pada gambaran masing-masing, kaedah perubatan dan pembedahan digabungkan, bertujuan untuk menghilangkan dan menyelesaikan hematoma..

Akibat kecederaan kepala

Pelbagai akibat kecederaan otak dapat menampakkan diri dalam rawatannya, dalam tempoh pemulihan (hingga enam bulan) dan jangka masa panjang (biasanya hingga dua tahun, tetapi mungkin lebih lama). Pertama sekali, ini adalah disfungsi mental dan autonomi yang boleh merumitkan seluruh kehidupan masa depan pesakit: perubahan kepekaan, pertuturan, penglihatan, pendengaran, mobiliti, ingatan dan gangguan tidur, kekeliruan. Kemungkinan perkembangan bentuk epilepsi pasca trauma, penyakit Parkinson, atrofi otak. Semakin parah kecederaan, semakin banyak kesan negatif yang ditanggungnya. Banyak bergantung bukan hanya pada perawatan yang tepat, tetapi juga pada masa pemulihan, ketika pasien secara beransur-ansur kembali ke kehidupan normal dan ada peluang untuk mengesan permulaan penyakit pasca-trauma pada waktunya untuk memulai rawatan mereka.

Cerita diketahui mengenai kes-kes ketika kecederaan otak menyebabkan munculnya bakat baru pada mangsa - misalnya, peningkatan kemampuan belajar bahasa asing atau ilmu yang tepat, kepada seni rupa atau muzik. Ini dipanggil sindrom savant yang diperoleh (savantism yang diperoleh). Selalunya kebolehan ini berdasarkan kenangan lama - misalnya, pesakit dapat belajar bahasa Cina sebentar di sekolah, melupakannya sepenuhnya, tetapi mengucapkannya lagi setelah mengalami kecederaan dan terus belajar dengan kejayaan yang lebih baik..

Pertolongan cemas untuk kecederaan kepala

Sesiapa sahaja boleh berada dalam keadaan di mana seseorang yang mengalami kecederaan kepala berdekatan. Mengetahui peraturan menyediakan pertolongan cemas, anda dapat meringankan keadaannya dan bahkan menyelamatkan nyawanya.

  • Tanda-tanda kecederaan otak traumatik yang serius adalah pendarahan atau cairan jernih (cecair serebrospinal) dari hidung atau telinga, atau lebam di sekitar mata. Gejala mungkin tidak muncul dengan segera, tetapi beberapa jam selepas kecederaan, oleh itu, dengan pukulan kuat ke kepala, anda mesti segera menghubungi ambulans..
  • Sekiranya mangsa tidak sedarkan diri, pernafasan dan nadi harus diperiksa. Sekiranya tidak, pernafasan buatan dan urutan jantung akan diperlukan. Dengan adanya nadi dan pernafasan, seseorang dibaringkan di sisinya sebelum ketibaan ambulans sehingga muntah atau lidah yang tenggelam tidak memungkinkan dia tercekik. Anda tidak boleh menanam atau membesarkannya.
  • Dengan cedera tertutup, ais atau tuala basah yang sejuk harus disapu ke tempat impak untuk menghentikan pembengkakan tisu dan mengurangkan rasa sakit. Sekiranya terdapat luka yang berdarah, pelincirkan kulit di sekelilingnya dengan iodin atau hijau terang, tutup luka dengan serbet kain kasa dan balutkan kepala dengan hati-hati.
  • Dilarang sama sekali menyentuh atau mengeluarkan serpihan tulang, logam atau benda asing lain yang melekat dari luka agar tidak meningkatkan pendarahan, merosakkan tisu lebih banyak lagi, dan tidak menjangkiti. Dalam kes ini, roller kasa pertama kali diletakkan di sekitar luka, dan kemudian pembalut dibuat..
  • Kemungkinan memindahkan mangsa ke hospital hanya dalam keadaan terlentang..

Di hospital, pemeriksaan dilakukan, keparahan keadaan pesakit ditentukan, dan prosedur diagnostik ditetapkan. Untuk luka terbuka dengan patah tulang atau benda asing yang lain, pesakit memerlukan pembedahan segera.

Terapi pemulihan

Tempoh pemulihan perlu dilakukan untuk mengembalikan fungsi pesakit secara maksimum kerana trauma dan mempersiapkannya untuk kehidupan kemudian. Piawaian antarabangsa menunjukkan langkah-langkah pemulihan berikut untuk kecederaan otak:

  • Pembetulan neuropsikologi - untuk mengembalikan ingatan, perhatian dan kawalan emosi.
  • Terapi ubat - untuk mengembalikan peredaran darah di otak.
  • Kelas terapi pertuturan.
  • Jenis psikoterapi yang berbeza - untuk melegakan keadaan kemurungan.
  • Aquatherapy, stabilometry, PNF-terapi - untuk mengimbangi gangguan pergerakan.
  • Fisioterapi (magnetoterapi, terapi transkranial) - untuk merangsang aktiviti otak.
  • Makanan diet - untuk membekalkan sel otak dengan semua asid amino penting.
  • Memberi keselesaan fizikal dan penjagaan kejururawatan yang penuh perhatian.
  • Kaunseling Keluarga - untuk mewujudkan persekitaran persefahaman dalam keluarga.

Masa yang optimum untuk memulakan rawatan pemulihan adalah 3-4 minggu dari saat kecederaan kepala. Kejayaan terbesar dalam pemulihan dapat dicapai dalam 1,5-2 tahun ke depan setelah keluar dari hospital, kemajuan selanjutnya akan menjadi perlahan.

Di mana saya boleh mendapatkan kursus pemulihan kecederaan kepala??

Pemulihan boleh dilakukan di hospital dan klinik awam, sanatorium, pusat pemulihan swasta atau awam. Program paling debug untuk pemulihan pesakit setelah kecederaan otak di pusat pemulihan swasta, sementara pendekatan individu dijamin dalam setiap kes klinikal, yang penting.

Oleh itu, sebagai contoh, pusat pemulihan Three Sisters mempunyai reputasi yang tinggi, yang menyediakan pendekatan pelbagai disiplin untuk menyelesaikan masalah pesakitnya dalam tempoh pemulihan. Pasukan pakar berkelayakan yang terkoordinasi berkumpul di sini, yang merangkumi ahli rehabilitologi, ahli terapi fizikal, ahli terapi pekerjaan, ahli terapi pertuturan, pakar neuropsikologi, jururawat.

Three Sisters adalah pusat pemulihan dengan persekitaran yang selesa, tidak seperti hospital. Sebaliknya, kita boleh membincangkan keadaan hotel yang selesa. Dapur, ruang dalaman, wilayah - semua yang ada di sini menyumbang kepada sikap positif pesakit terhadap pemulihan. Penginapan di pusat dibayar secara "semua termasuk" dan berjumlah 12,000 rubel setiap hari, yang dapat menghilangkan kebimbangan yang tidak perlu bagi pesakit dan keluarganya mengenai perbelanjaan tiba-tiba.

* Lesen Kementerian Kesihatan Wilayah Moscow No. LO-50-01-011140, dikeluarkan oleh LLC RC Three Sisters pada 02 Ogos 2019.

Kesimpulan: klasifikasi, gejala, diagnosis

Kelaziman kecacatan dan kematian selepas kecederaan otak traumatik (gegar otak, edema serebrum) di Persekutuan Rusia melebihi lima puluh peratus pada orang di bawah usia 35 tahun. Menurut statistik, kira-kira separuh orang mati setelah gegaran kerana penyediaan rawatan perubatan yang berkelayakan tepat pada waktunya..

Gegar otak berlaku bukan hanya dengan patah tulang tengkorak. Kesan luaran yang kuat pada cranium boleh menyebabkan kejutan apabila jisim otak bergerak secara tiba-tiba ke tulang. Pada titik kontak, pendarahan, hematoma, edema berlaku.

MRI selepas gegar otak: peringkat pembentukan edema

Gegar otak - apa itu

Manifestasi klinikal penyakit ini disebabkan oleh perubahan serba boleh:

  1. Pecah kapal kecil dan besar;
  2. Pembelahan gentian saraf;
  3. Pembengkakan parenchyma serebrum;
  4. Proses keradangan;
  5. Jangkitan tisu.

Tambahan "tisu tambah" menyebabkan anjakan otak. Keadaan ini disebabkan oleh penyebaran bahan asas ke dalam bukaan pangkal tengkorak. Memindahkan cerebellum ke dalam foramen magnum sangat berbahaya kerana penghambatan pusat pernafasan dan kardiovaskular.

Kecederaan ringan dikaitkan dengan gejala neurologi. Gangguan teruk berlaku dengan komplikasi yang timbul daripada pembentukan:

  1. Hematoma intraserebral (epidural, subdural);
  2. Pendarahan;
  3. Edema otak;
  4. Tekanan intrakranial meningkat.

Gejala patologi tambahan timbul kerana komplikasi bersama dengan latar belakang gangguan pembekuan darah, perubahan meresap pada parenkim intraserebral, kerosakan pada saraf kranial.

Dengan patologi keparahan sederhana gegar otak, gangguan neurologi berlaku:

  • Kehilangan pendengaran, penglihatan;
  • Patologi mobiliti;
  • Gangguan ingatan;
  • Kecerdasan terjejas;
  • Kekeliruan kesedaran.

Luka yang teruk menyebabkan koma.

Klasifikasi jenis gegaran mengikut ICD 10

Sebelum menerangkan ciri pengkodan mengikut klasifikasi penyakit penyakit semakan kesepuluh, perlu menentukan sifat perubahan:

  • Luka terbuka;
  • Tiada kecacatan luaran.

Kod nosologi yang disebut "gegar otak" adalah "S06". Nama Latin "commotio cerebri". Semasa menerangkan diagnosis, diperlukan untuk mengenal pasti:

  1. Edema otak traumatik - "S06.1";
  2. Kecederaan otak yang meresap - "S06.2";
  3. Kecederaan traumatik fokus - "S06.3";
  4. Pendarahan epidural - "S06.4".

Semasa menentukan tahap kerosakan, kekacauan dan pecah harus disahkan. Kecederaan traumatik disertai dengan sejumlah perubahan - pecah serebrum, kekejangan, pendarahan intraserebral.

Gejala utama gegar otak

Penentuan diagnosis dengan kaedah klinikal adalah berdasarkan pengenalpastian sejumlah gangguan neurologi:

  1. Pening;
  2. Sakit ketika menggerakkan mata;
  3. Refleks muntah, loya;
  4. Kelemahan dan demam;
  5. Gangguan pernafasan;
  6. Insomnia.

Trauma yang teruk pada tengkorak disertai dengan kerosakan pada saluran intraserebral, edema tisu otak, perubahan berjangkit dan radang bersamaan. Tahap teruk disertai dengan kekacauan, penyusutan tisu otak. Keanehan gejala klinikal gangguan teruk - pendarahan dari hidung, mulut, telinga.

Kemunculan kekejangan dicirikan oleh kejang epilepsi, kelumpuhan anggota badan. Dengan pendarahan yang meresap, kehilangan kecerdasan, ingatan terbentuk, gangguan neurologi berkembang.

Gegaran intraserebral adalah yang paling ringan dari semua jenis trauma craniocerebral tertutup. Adalah perlu untuk mengambil kira gejala penyakit jangka panjang yang berlaku beberapa bulan setelah kecederaan utama. Untuk menghilangkan akibat negatif, diperlukan kajian ketepatan tinggi tambahan - pengimejan resonans magnetik (CT dan MRI).

Tanda-tanda klinikal gegar otak

Penentuan gejala neurologi kecederaan otak traumatik (TBI) memungkinkan pengesahan nosologi tepat pada masanya:

  • Takut cahaya;
  • Pelebaran murid;
  • Terjejas koordinasi ketika berjalan;
  • Gangguan ingatan;
  • Pening dan sakit kepala;
  • Kelemahan umum;
  • Perendaman secara beransur-ansur dalam keadaan koma.

Kejadian mana-mana tanda yang dijelaskan selepas kecederaan otak trauma memerlukan pertolongan cemas segera:

  1. Orang itu sesuai di sebelah kanan atau kiri;
  2. Untuk mengurangkan bengkak, pembalut sejuk disapu ke dahi;
  3. Tanggalkan atau lepaskan baju yang menghalang pernafasan;
  4. Sekiranya perlu, lakukan urutan jantung dan pengudaraan paru-paru buatan.

Prosedur dilakukan di rumah sebelum ketibaan pasukan ambulans. Sikap prihatin terhadap keadaan seseorang setelah pukulan tengkorak, rawatan awal mencegah kematian.

Ciri-ciri gegaran otak pada kanak-kanak

Gejala pertama pada kanak-kanak muncul lebih awal - sejurus selepas kesannya. Tanda-tanda pertama gegaran pada kanak-kanak:

  • Pucat kulit;
  • Kelesuan dan kelemahan;
  • Aduan pening;
  • Kebiruan kulit;
  • Bunyi di telinga;
  • Keratan di dalam mata.

Kecurigaan gegaran intraserebral memerlukan perundingan dengan pakar neurologi dan traumatologi. Pakar akan menetapkan jenis diagnostik klinikal dan instrumental yang diperlukan:

  1. Tusukan lumbar;
  2. Pengimejan resonans magnetik (CT dan MRI);
  3. Echoencephalography;
  4. Elektroensefalografi.

Semasa dimasukkan ke hospital, kaedah diagnostik membolehkan anda menilai keberkesanan rawatan dengan nootropik, penenang, terapi dehidrasi, hipotermia tempatan.

Pada bayi, gejala tidak spesifik mungkin muncul:

  • Kekurangan selera makan;
  • Regurgitasi yang kerap;
  • Kerengsaan dan tangisan yang tidak menyenangkan;
  • Kesedaran mendung.

Pada kanak-kanak yang lebih tua, gejala yang menyertainya muncul:

  1. Peluh sejuk;
  2. Kebiruan kulit;
  3. Lebih hebat dan memukau;
  4. Muntah berulang;
  5. Peningkatan tekanan di dalam bola mata;
  6. Bunyi di telinga.

Gejala yang menyertainya boleh menyebabkan amnesia antegrade dan retrograde.

Gangguan kompleks dalam patologi:

  • Exotropia;
  • Gangguan Oculomotor;
  • Paresis pandangan;
  • Keupayaan nadi;
  • Penurunan tekanan darah;
  • Peningkatan suhu (hipertermia).

Gejala gegaran lebih sukar dikesan pada bayi. Semakin kecil bayinya, semakin sukar untuk mengesahkan klinik nosologi.

Gejala gegaran pada orang dewasa

Banyak tanda-tanda penyakit pada orang dewasa tidak membenarkan diagnosis dibuat semasa pemeriksaan luaran, kajian mengenai gejala. Gegaran yang kerap dilihat pada petinju. Pukulan yang kerap ke kepala dicirikan oleh perkembangan ensefalopati secara beransur-ansur.

Gejala patologi pada orang dewasa:

  • Kehilangan keseimbangan
  • Kelewatan sebelah kaki sedikit ketika berjalan;
  • Pergerakan perlahan;
  • Kehabisan pertuturan;
  • Melambatkan reaksi mental;
  • Gegaran kepala dan anggota badan.

Gejala yang dijelaskan muncul dengan gegaran sederhana atau teruk. Manifestasi ringan pada orang dewasa:

  1. Kemunculan gangguan mental setelah minum alkohol, penyakit berjangkit;
  2. Peningkatan reaksi vasomotor dengan sakit kepala, hiperemia kulit semasa tindakan fizikal (membongkok, berlari, mengangkat berat);
  3. Kerengsaan mendadak, kecenderungan kekejangan otot;
  4. Pembentukan sifat keperibadian paranoid (neurosis, ketakutan, kegelisahan, ketidakstabilan emosi).

Manifestasi umum gegar otak ringan adalah sindrom pasca gegar otak, yang berlaku beberapa minggu atau bulan selepas kecederaan tengkorak. Rawatan psikoterapi penyakit ini tidak berkesan.

Keterukan gegaran

Pada kanak-kanak, tanda-tanda gegaran otak dianggap sebagai varian kecederaan otak traumatik tertutup dengan tanda-tanda pemampatan formasi intraserebral, kerosakan pada otak kecil. Pakar membahagikan gejala patologi kepada tiga darjah:

  • Ringan - manifestasi berterusan hanya 15 minit selepas kecederaan, tidak ada gangguan kesedaran;
  • Sederhana (darjah II) - gejala berlangsung selama beberapa jam, tidak ada patologi bidang sedar;
  • Parah (III) - kanak-kanak kehilangan kesedaran dengan segera atau beberapa saat selepas terkena.

Pada tahap ringan, tidak ada kerusakan pada tulang tengkorak, ada gangguan fungsi kecil.

Akibat gegar otak

Kecederaan traumatik pada tahap yang teruk boleh membawa maut dan pemulihan penuh dengan kebarangkalian yang sama. Fungsi serebrum melalui koordinasi, penggantian kompleks fungsi satu pusat aktif dengan pusat yang lain. Struktur anatomi khas memungkinkan untuk mengimbangi fungsi pusat yang hilang dengan mengorbankan struktur lain.

Seiring bertambahnya usia, pertukaran tugas dari satu kawasan ke kawasan lain berkurang. Umur zon fungsional, kecacatan berterusan dalam aktiviti pertuturan, masalah mental muncul.

Kerosakan zon pertuturan pada anak disertai dengan pembentukan kecacatan berterusan dalam aktiviti pertuturan. Kerana peningkatan kereaktifan, keupayaan regeneratif parenkim otak, pemulihan selepas gegar otak membantu memulihkan sebahagian besar fungsi yang hilang.

Trauma yang teruk disertai dengan kehilangan ingatan, kecacatan intelektual. Beberapa kanak-kanak mengalami sindrom pasca trauma dengan gangguan neurologi - pening, sakit kepala, gangguan tidur.

Komplikasi kecederaan teruk adalah gangguan autonomi kronik - kehilangan kesedaran yang berpanjangan sambil mengekalkan kualiti tidur, aktiviti kardiovaskular dan pernafasan. Keadaan ini berterusan kerana normalisasi aktiviti batang, hemisfera. Perubahan dapat bertahan lama, tetapi dengan perawatan yang berkelayakan ada kemungkinan pemulihan sebagian fungsi yang hilang.

Apakah kaedah untuk mendiagnosis gegar otak

Setelah memberikan pertolongan cemas di lokasi, pesakit segera dibawa ke institusi perubatan. Diagnosis awal - pengujian fungsi penting:

  • Ciri pertukaran gas;
  • Penurunan tekanan darah;
  • Pemeriksaan kadar jantung.

Sekiranya perlu, diagnostik dilakukan semasa seseorang berada di bawah alat pengudaraan paru-paru buatan.

Penilaian keadaan otak selepas kecederaan dilakukan dengan kaedah neuroimaging - MSCT otak dan MRI. Sebelum tomografi, disarankan untuk melakukan sinar-X tengkorak untuk mengesahkan patah tulang. Pembentukan edema serebrum tanpa rawatan membawa kepada peningkatan gejala.

Pada kanak-kanak, setelah dimasukkan ke hospital, sejumlah tanda diperiksa:

  1. Refleks Oculomotor;
  2. Nada otot;
  3. Refleks Palmar-dagu;
  4. Lokasi bahasa.

Pada anak-anak tahun pertama atau kedua kehidupan, fontanelles tetap ada, di mana pemeriksaan ultrasound dapat dilakukan.

Senarai kaedah untuk mendiagnosis gegar otak:

  • Echoencephalography dilakukan untuk menentukan anjakan struktur otak;
  • Neurosonografi - pada kanak-kanak di bawah usia dua tahun, ia menentukan pendarahan, edema, hematoma;
  • X-ray tengkorak dalam dua unjuran dilakukan untuk mengesan patah tulang tengkorak, vertebra serviks;
  • Tomografi yang dikira dan pencitraan resonans magnetik ditetapkan untuk menentukan keadaan tulang kubah kranial, mengenal pasti perubahan dalam parenkim otak, dan mengesahkan perubahan yang berkaitan;
  • Tusukan lumbal adalah cara untuk mengesahkan proses keradangan, pendarahan. Kajian itu mendedahkan meningitis, pendarahan kronik pada masalah putih dan kelabu;
  • Electroencephalography menentukan kekonduksian bioelektrik tisu, yang berubah semasa demyelination, kerosakan sel saraf, aktiviti epilepsi tisu otak.

Peranan penting dalam menyelamatkan nyawa seseorang dimainkan oleh perhatian orang di sekelilingnya terhadap keadaan orang yang cedera. Segala jenis gegar otak harus didiagnosis untuk mengecualikan komplikasi berbahaya..

Hubungi kami di 8 (812) 241-10-46 dari jam 7:00 hingga 00:00 atau tinggalkan permintaan di laman web pada bila-bila masa yang sesuai

Mri untuk gegar otak

Komputasi tomografi (CT) adalah teknik pencitraan pilihan pertama untuk TBI dengan kecurigaan klinikal terhadap kecederaan intrakranial. Di Eropah, pengimbas CT tersedia di semua pusat utama yang merawat pesakit trauma sepanjang masa. Kelebihan utama adalah masa pengimejan yang cepat, terutamanya dengan pengimbas CT multi-slice generasi baru, yang mengimbas seluruh badan dalam potongan 1-3mm dalam beberapa minit. Kelebihan lain daripada MRI adalah mereka dapat mengimbas walaupun pesakit bergerak, mengurangkan keperluan penenang.

Hasil yang diperoleh juga terbukti berkorelasi erat dengan hasil klinikal. Klasifikasi praktikal TBI yang berkaitan dengan CT diberikan oleh Marshall pada tahun 1991..

Oleh itu, CT kepala telah menggantikan sinar-X di kebanyakan institusi, kerana ia bukan sahaja memungkinkan untuk memvisualisasikan patah tulang tengkorak, udara intrakranial dan badan asing (seperti sinar-X konvensional), tetapi juga luka parenkim otak itu sendiri, terutama hematoma volumetrik yang memerlukan evakuasi segera..

Di setiap pusat individu, protokol pengimbasan khas mesti dibuat, yang mesti dipatuhi dengan ketat dalam semua kes, tanpa pengecualian, agar tidak kehilangan satu lesi yang signifikan secara klinikal. Di institut kami, kami melakukan CT dengan potongan 0.5 mm dari foramen oksipital ke bucu dalam satah selari dengan garis logam orbital. Pembentukan semula gambar dalam pelbagai mod boleh dilakukan: untuk tulang, tisu lembut dan darah.

Medium kontras intravena biasanya tidak ditunjukkan, tetapi mungkin diperlukan jika keadaan perubatan yang mendasari (contohnya, kecederaan di kepala akibat serangan tumor intrakranial) atau penyakit vaskular disyaki. Kadang-kadang peningkatan kontras juga ditunjukkan untuk mengesan hematoma subakut isodense atau subdural kronik.

Perlu juga diingat bahawa sebilangan pesakit dengan trauma otak mungkin mengalami kecederaan tulang belakang tambahan dan harus dikecualikan sesuai dengan protokol standard..

Artikel berikut menerangkan perubahan patologi yang paling biasa pada pesakit dengan kecederaan otak traumatik akut..

Klasifikasi kecederaan otak traumatik berkaitan dengan tomografi yang dikira (Marshall et al.)

a) Kerosakan otak parenkim pada CT. Kerosakan otak parenkim berlaku akibat pecahnya saluran intrakranial kecil. Secara klinikal, mereka diklasifikasikan sebagai tunggal atau berganda dan dijelaskan berdasarkan ukuran, lokasi, dan kesan jisim..

1. Lebam. Lebam kortikal berlaku oleh mekanisme pecutan-perlambatan yang berlaku di bahagian dalam tengkorak. Oleh kerana kebanyakan pesakit cedera semasa bergerak ke depan, kebanyakan lebam dilokalisasi di parenchyma otak yang berdekatan dengan fossa kranial anterior atau tengah, iaitu permukaan basal lobus frontal dan parietal. Dalam beberapa kes, lebam tambahan mungkin dijumpai di sisi yang bertentangan dengan perlanggaran (dengan mekanisme serangan balas). Lebam sering kali dua hala dan berganda. Pada CT mereka kelihatan seperti zon hiper padat tempatan dan dalam beberapa kes (lama) disertai dengan edema perifokal.

Sebagai peraturan, imbasan CT awal tidak menunjukkan kelengkapan jumlah lesi, kerana penyusutan ini cenderung "tumbuh" dalam beberapa jam atau hari berikutnya (sehingga 30% dari semua kes). Peningkatan jumlah kekejangan sering diperhatikan pada pesakit dengan gangguan pendarahan. Oleh itu, disarankan untuk mengulangi prosedur ini dalam 4-8 jam ke depan atau sekiranya berlaku kemerosotan klinikal.

2. Kecederaan axonal yang meresap. Kecederaan axonal yang berlainan (DAP, sinonim untuk kerosakan ricih meresap pada benda putih) berlaku akibat penggunaan daya ricih yang teruk semasa kecederaan dengan kecepatan tinggi. Pesakit berada dalam keadaan koma dalam dengan gejala batang. Sebilangan besar lesi berlaku di garis tengah, dengan lesi kecil terbentuk di bahagian putih dalam hemisfera serebrum, corpus callosum, dan batang otak. Dalam beberapa kes, deposit darah kecil dikesan di salah satu ventrikel lateral, yang disebabkan oleh pecahnya ependyma. Jumlah kerosakan hanya dapat dinilai pada MRI.

3. Lesi subkortikal bahan kelabu. Lesi subkortikal bahan kelabu kadang-kadang (3-5%) pada ganglia basal dan thalamus.
Mereka biasanya dikaitkan dengan prognosis yang buruk. Mekanisme kerosakan pada arteri kecil oleh daya ricih disalurkan.

4. Kecederaan batang otak. Kecederaan batang otak paling baik dikesan pada MRI; CT scan hanya sekitar 10% daripada kecederaan ini. Cedera parah ini biasanya dikaitkan dengan kecederaan axonal yang meresap teruk. Kecederaan batang otak yang terpencil menyumbang kurang dari 1% daripada semua kecederaan kepala yang teruk. Mereka mesti dibezakan dari pendarahan sekunder ke batang otak kerana keterlibatan transtentorial..

b) Hematoma ekstraksial:
1. Hematoma epidural.
2. Hematoma subdural akut.
3. Hematoma intraserebral traumatik.

c) Pneumocephalus traumatik pada CT. Biasanya, ruang intrakranial tidak mengandungi udara. Oleh itu, kehadiran udara di otak, ventrikel, atau ruang subdural / epidural pada imbasan CT awal menunjukkan hubungan ruang intrakranial dengan sinus paranasal, sel mastoid, atau secara langsung dengan persekitaran luaran. Fistula CSF adalah perkara biasa akibat kecederaan jenis ini. Sebilangan kecil udara intrakranial biasanya larut dan hilang pada imbasan CT berikutnya. Pneumocephalus ketegangan akut, bagaimanapun, merujuk kepada keadaan kecemasan dan dikaitkan dengan mekanisme pemasaan injap, apabila, disebabkan oleh kecederaan basal frontal, udara dari rongga hidung semakin banyak memasuki rongga kranial dengan setiap nafas pesakit.

d) Kerosakan otak sekunder pada CT:

1. Sindrom dislokasi. Sindrom Dislokasi Pendedahan Volumetrik Menjadi Perubahan CT Khas yang Perlu Tahu Setiap Pakar Bedah Saraf.

Pengembangan jisim patologi supratentorial pada awalnya menyebabkan perataan dan hilangnya sempadan alur kortikal ipsilateral, diikuti oleh pemampatan ventrikel ipsilateral dan herniasi di bawah sabit otak. Sebagai hasil dari berlanjutannya proses ini, akhirnya terjadinya penyebaran amandel otak kecil ke dalam foramen magnum dan kematian otak berlaku. Semua ciri kesan jisim ini dapat dikesan pada CT.

- Kecenderungan bulan sabit gyrus iodin cingulate. Jenis implantasi ini disebabkan oleh pembentukan patologi supratentorial yang menggantikan gyrus cingulate di bawah sabit otak. Dalam kes yang teruk, baji seperti itu boleh menyebabkan penyumbatan ventrikel lateral kontralateral dan hidrosefalus di sisi itu. Dengan jenis baji ini, pemampatan arteri serebral anterior ipsilateral berlaku dengan perkembangan seterusnya serangan jantung di zon yang sesuai..

- Penambahan transtentorial yang menurun. Bendungan transtentorial menurun berlaku akibat perpindahan kawasan mediobasal lobus temporal ke arah medial dan inferior. Kehilangan tangki perimesencephalic ipsilateral dan pemampatan otak tengah adalah penemuan CT khas. Dalam kes yang teruk, jenis implantasi ini sendiri menyebabkan infark hemoragik otak tengah..

- Penyisipan amandel cerebellar. Penglibatan amandel cerebellar berlaku sama ada disebabkan oleh pengaruh pembentukan infratentorial, atau disebabkan oleh penyisipan transtentorial yang berpanjangan. Amandel cerebellar bergerak ke bawah foramen magnum. Ini mungkin disertai oleh hidrosefalus obstruktif.

2. Edema serebrum supratentorial yang meresap. Edema serebral supratentorial yang menyakitkan boleh menjadi biasa pada trauma yang teruk, terutama pada pesakit muda. Kehilangan kontur alur otak, pemampatan fisura Sylvian dan ventrikel ketiga, serta hilangnya tangki basal menunjukkan peningkatan tekanan intrakranial. Keseluruhan bahagian supratentorial kelihatan hypodense jika dibandingkan dengan hemisfera tentorium dan cerebellar. Perbezaan antara bahan putih dan kelabu cenderung hilang. Penemuan ini mungkin disebabkan oleh trauma, hipoksia, atau gabungan kedua-duanya..

3. Hidrosefalus. Hidrosefalus terbuka adalah penemuan biasa dalam kecederaan otak traumatik yang teruk. Hidrosefalus oklusif, sebaliknya, sangat jarang berlaku dan biasanya berlaku apabila isipadu (seperti gumpalan darah intraventrikular) menyekat aliran keluar cecair serebrospinal dari ventrikel.

a - Pencemaran otak khas dari penyetempatan frontal dan temporal (anak panah).
b - Penyebaran hemoragus lobus temporal kanan (panah berganda) dengan edema perifokal yang ketara (anak panah tunggal). A-B "Tumbuh" bifrontal contus pada seorang alkohol berusia 47 tahun. Tarikh kajian ditunjukkan dalam gambar. a - Tomografi yang dikira untuk kecederaan axonal yang meresap.
Banyak lesi hemoragik (anak panah) di sepanjang garis tengah, serta hematoma epidural luphoid sisi kanan.
b - Pendarahan terpencil ke batang otak (anak panah) pada seorang gadis berusia 12 tahun, GCS 3 mata. Nota: Kecederaan otak didiagnosis dengan MRI. a - Pendarahan ke thalamus (anak panah) pada pesakit muda yang dimasukkan dalam keadaan koma dalam (GCS 4 mata).
b - Pneumocephalus pada pesakit tua yang mengalami kecederaan frontal-basal. a - Penyisipan di bawah sabit otak (satu anak panah), menyebabkan pengembangan hidrosefalik ventrikel kontralateral (anak panah berganda) kerana hematoma subdural akut yang besar.
b - Baji transtentorial bahagian basal tengah lobus temporal disebabkan oleh hematoma subdural akut yang besar. Imbasan CT khas pesakit dengan serangan tonsil otak kecil <одна стрелка) и компрессией ствола мозга (двойная стрелка). а - Диффузный супратенториальный отек головного мозга у маленького ребенка.
Perhatikan supratentorial hipodense dibandingkan dengan ruang tentorium dan infratentorial.
b - Hidrosefalus oklusif akut pada anak kecil. Komplikasi ini berkembang dalam masa 6 jam selepas imbasan CT pertama.