Utama > Trauma

Dyspraxia pada kanak-kanak (gangguan koordinasi pergerakan)

Koordinasi pergerakan yang terganggu pada kanak-kanak disebut dispraxia. Keadaan ini dicirikan oleh koordinasi pergerakan. Ini diperhatikan apabila penghantaran isyarat dari otak ke sel otot terganggu. Sinonim untuk patologi ini adalah sindrom kanak-kanak yang kekok. Dyspraxia berlaku pada 11% kanak-kanak usia sekolah, terutamanya pada kanak-kanak lelaki. Banyak kanak-kanak yang sihat mengalami tempoh kecemasan, yang akhirnya berjaya mereka atasi..

Kehadiran dispraksia pada seorang kanak-kanak mempengaruhi kualiti kehidupan seharian, prestasi sekolah, dan tingkah laku. Semakin cepat ibu bapa memperhatikan adanya kelainan pada anak dan menunjukkannya kepada pakar, semakin tinggi kemungkinannya untuk mengelakkan segala akibat yang tidak menyenangkan.

Apa yang perlu dicari dan apakah gejala dispraxia?

  • Gait "goyah";
  • gegaran (gementar) kepala dan anggota badan dengan keparahan yang berbeza-beza, boleh berlaku semasa pergerakan dan rehat;
  • pelanggaran kestabilan, keseimbangan, anak tidak dapat melakukan pergerakan yang bertujuan;
  • masalah pertuturan;
  • kesukaran dalam melakukan tindakan yang memerlukan kemahiran motor halus (anak tidak dapat mengikat tali kasut secara bebas, menggunakan alat makan, dll.;
  • perhatian tidak fokus.

Kanak-kanak yang mengalami gangguan koordinasi pergerakan selamat secara intelektual. Kesukaran yang mungkin mereka hadapi di institusi pendidikan termasuk: tulisan tangan yang tidak dapat dibaca, peningkatan keletihan, ketinggalan daripada rakan sebaya dalam kelajuan menyelesaikan tugasan, kesukaran belajar membaca, dll..

Penyebab dispraksia pada kanak-kanak

Punca dispraxia tidak difahami sepenuhnya. Terdapat hubungan yang tidak dapat dinafikan antara kehadiran patologi ini dan kelahiran pramatang, kelaparan oksigen intrauterin pada anak, berat lahir rendah, kecederaan otak, penyakit sistem muskuloskeletal.

Rawatan dyspraxia

Penyakit ini mesti dirawat oleh pakar neurologi atau osteopat. Semasa pemeriksaan awal, doktor menilai koordinasi dan fungsi motorik anak, melakukan pemeriksaan menyeluruh untuk mengecualikan penyakit neurologi, seperti cerebral palsy ringan. Walaupun dispraksia dianggap sebagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan, rawatan tepat pada masanya dapat meningkatkan tingkah laku anak, prestasi sekolah, mengurangkan kegelisahan dan semua jenis masalah dari bidang psiko-emosi.

Sekiranya anda melihat gejala anak anda yang disenaraikan di atas, berjumpa dengan pakar neurologi atau osteopath pediatrik seawal mungkin. Semua masalah kesihatan mesti ditangani segera.

Terjejas koordinasi pergerakan pada kanak-kanak

Gangguan pergerakan pada kanak-kanak adalah keadaan yang berlaku akibat kerosakan fungsi sistem saraf. Koordinasi interaksi otot manusia terganggu.

Koordinasi pergerakan yang terganggu mungkin menunjukkan penyakit pada sistem muskuloskeletal, serta penyakit pada sistem saraf pusat. Pergerakan mungkin tidak simetri atau tepat. Sekiranya anda menemui kelainan pada anak anda, hubungi klinik Epihelp. Ahli neurologi yang berkelayakan akan mendiagnosis dan menetapkan rawatan.

Pergerakan dilakukan berkat kerja serebrum dan korteks serebrum. Ia menghubungkan ke sistem saraf dengan 3 pasang kaki. Semasa bergerak melalui jalan tulang belakang, maklumat dihantar ke cerebellum dan cerebral cortex, di mana mereka diproses dan diatur untuk ketepatan, perkadaran, ketepatan dan koordinasi pergerakan, serta pengaturan nada otot.

Penyakit di mana koordinasi pergerakan terganggu:

  • Dyspraxia;
  • Pemangkin;
  • Ataxia;
  • Hydrocephalus;
  • Kecederaan otak trauma;
  • Ketumbuhan;
  • Penyakit sistem muskuloskeletal;
  • Komplikasi penyakit berjangkit;
  • Lumpuh otak.

Yang paling biasa adalah dispraksia.

Dyspraxia adalah koordinasi pergerakan. Pada orang biasa "sindrom kekenyangan". Pelajar sekolah menderita sindrom ini. Penyakit ini dapat menampakkan dirinya sebagai:

  • sukar bagi seorang kanak-kanak untuk belajar menunggang basikal, skate;
  • kekeliruan dalam urutan tindakan;
  • kemerosotan dalam makanan;
  • sukar untuk mengikat tali kasut;
  • gangguan pertuturan;
  • tulisan tangan yang tidak dapat dibaca;
  • kelambatan.

Penyebab dispraxia

Punca dispraxia tidak jelas. Di antara sebab-sebab yang mungkin berlaku, terdapat pelanggaran koordinasi antara kawasan otak tertentu, perkembangan bahagiannya yang tertunda, atau kerosakan pada tisu saraf anak. Mungkin faktor keturunan boleh memainkan peranan yang signifikan..

Rawatan dyspraxia

Hanya pakar yang berkelayakan yang harus menangani rawatan gangguan koordinasi pergerakan pada kanak-kanak. Hanya seorang doktor yang boleh memberitahu anda bagaimana merawat koordinasi pergerakan yang terganggu pada anak, bagaimana menghilangkan komplikasi daripada gangguan koordinasi pergerakan dan mencegah kejadiannya. Pakar utama dalam bidang ini adalah pakar neurologi. Ia menilai koordinasi dan fungsi motorik kanak-kanak.Rawatan dapat meningkatkan tingkah laku, kegelisahan dan masalah emosi yang lain, baik untuk pesakit dan semua anggota keluarga. Fisioterapi adalah aspek penting dalam rawatan. Matlamat utamanya adalah untuk mengembangkan kemahiran motor yang diperlukan secara beransur-ansur pada kanak-kanak. Selalunya, kanak-kanak dengan keadaan ini dihantar untuk berenang. Berikan cadangan untuk latihan tertentu.

Mengapa ataksia pada kanak-kanak berbahaya, tanda-tanda dan langkah-langkah terapinya?

Istilah ataxia pada kanak-kanak bermaksud pelanggaran fungsi motor, yang ditunjukkan oleh koordinasi pergerakan yang tidak betul. Pelaksanaan pergerakan tertentu dilakukan berkat kerja korteks serebrum dan otak kecil.

Dengan zon selebihnya dari sistem saraf pusat, serebelum disatukan dengan bantuan tiga pasang kaki. Apabila otot persendian diproyeksikan ke otak kecil, otot-otot badan dilambangkan di rahimnya, dan otot-otot lengan dan kaki dilambangkan di hemisferanya. Reseptor sendi, tendon, ligamen membolehkan otak kecil sentiasa menerima maklumat mengenai keadaan alat pergerakan. Maklumat yang diterima melalui saluran tulang belakang memasuki korteks serebrum dan otak kecil. Di sana, mereka diproses dan ketepatan, ketepatan, koordinasi dan pengaturan nada otot ditetapkan.

Ia penting! Kerosakan pada otak kecil dan konduktornya menyumbang kepada gangguan proses berjalan dan berdiri, perkembangan gegaran, ucapan yang diucapkan, penurunan tekanan, nystagmus, perubahan tulisan tangan, dll..

Mengapa ataxia berkembang pada masa kanak-kanak?

Ataxia pada kanak-kanak dapat menampakkan dirinya apabila faktor-faktor berikut mempengaruhi tubuhnya:

  • Keabnormalan genetik.
  • Kecederaan yang dialami semasa melahirkan anak.
  • Patologi berjangkit.
  • Reaksi negatif dari saraf tunjang dan otak untuk mengambil ubat.
  • Pendedahan sinaran.
  • Hepatitis.
  • Lumpuh otak.
  • Hernia otak.
  • Kecederaan dan pukulan.
  • Sklerosis berbilang.
  • Abses di otak kecil.

Pengelasan ataksia pada kanak-kanak

Ataxia pada anak dapat menjadi statis, yaitu, ketidakseimbangan terjadi pada posisi berdiri, dan dinamis, ketika kurangnya koordinasi berkembang.

Jenis penyakit berikut dikelaskan berdasarkan asal:

  • Cerebellar ataxia - pelanggaran jarak gerakan berlaku, kiprah menyerupai pergerakan orang yang mabuk dan sering disertai dengan gangguan pertuturan.
  • Ataksia frontal - ia berkembang apabila saluran frontal-cerebellar rosak dan mempengaruhi bahagian yang bertentangan dengan fokus penyakit.
  • Labyrinth ataxia - terdapat pelanggaran koordinasi pergerakan, disertai dengan gangguan fungsi sistem pendengaran, pergerakan organ visual yang tidak disengajakan, tinitus dan pening. Bentuk ini berkembang dengan kerosakan pada alat vestibular dan saluran konduktif di otak.
  • Ataksia sensitif - ia menampakkan diri akibat pelanggaran kerja otot-artikular atau kerosakan pada lajur posterior, akar dan saraf pinggiran dengan polyneuritis.
  • Ataksia psikogenik - berkembang dengan latar belakang histeria pada seorang kanak-kanak dan menampakkan diri dalam pelbagai gangguan berjalan, mengingatkan seseorang yang meluncur di atas kasut atau berjalan di atas panggung.

Bagaimana penyakit ini berkembang

Kehadiran koordinasi pergerakan dan berjalan yang terganggu, ketika ataksia cerebellar berkembang pada anak-anak, dapat diperhatikan setelah tahun pertama kehidupan. Selalunya, manifestasi ataksia tetap tidak disedari hingga akhir usia, kerana pembentukan proses kiprah memerlukan waktu yang lama..

Mendiagnosis penyakit

Apabila pembentukan gaya berjalan yang tidak menentu, koordinasi pergerakan yang terganggu memerlukan MRI otak atau tomografi yang dikira, pelbagai pemeriksaan makmal dan klinikal.

Ia penting! Semasa mendiagnosis ataksia, pemeriksaan fizikal diperlukan, koordinasi pergerakan lengan dan kaki diperiksa, sehubungan dengan itu, ciri-ciri dan tahap penyakit ini dinyatakan.

Analisis seterusnya merangkumi:

  1. Tusukan lumbar - mengambil sejumlah kecil cecair di sekitar saraf tunjang dan otak.
  2. Ujian MRI menggunakan gelombang magnetik untuk mengambil gambar struktur saraf tunjang.
  3. Tomografi yang dikira adalah sejenis pemeriksaan sinar-X yang menggunakan komputer untuk mengambil gambar saraf tunjang.
  4. Ujian darah dan air kencing.
  5. Ultrasound kepala.

Proses untuk merawat ataksia pada kanak-kanak

Tidak ada penawar etiologi untuk ataksia pada kanak-kanak.

Doktor, sebagai peraturan, menetapkan ubat yang menormalkan aliran darah di otak, vitamin B, latihan terapi fizikal, urut, pelbagai prosedur pemulihan dan mengambil ubat penenang.

Ataxia dalam badan kanak-kanak boleh hilang tanpa rawatan khas dalam beberapa bulan. Dalam keadaan di mana penyebab utama penyakit dikenal pasti, doktor menetapkan terapi untuk penyebabnya. Jarang sekali, patologi kanak-kanak tidak hilang dengan sendirinya.

Sekiranya ini tidak berlaku, maka rawatan ataksia pada kanak-kanak adalah dengan menggunakan:

  1. Imunoglobulin intravena.
  2. Kortikosteroid.
  3. Terapi pertukaran plasma.

Ubat untuk meningkatkan prestasi otot hampir tidak berkesan. Prosedur fisioterapi dapat mengurangkan kekurangan koordinasi dengan ketara, terutama ketika mengaturnya untuk kanak-kanak pada tahap awal ataksia. Pakar serius dalam mendiagnosis dan merawat penyakit ini pada seorang kanak-kanak, kerana dapat menimbulkan komplikasi serius dan mengganggu kehidupan normal di masa depan..

"Kanak-kanak kekok" atau sindrom dispraksia pada kanak-kanak. (Sushcheva E.M.)

Semua kanak-kanak melalui tahap canggung ketika mereka tumbuh dan berkembang. Sekiranya aduan kesukaran koordinasi dan gangguan motorik halus berterusan setelah 7 tahun, adalah perlu untuk mengetahui sama ada kanak-kanak ini mengalami dispraksia.

Dyspraxia (sindrom "kanak-kanak canggung", kecemasan koordinasi, kesukaran dalam tindak balas motor) adalah gangguan sistem motor apabila kanak-kanak mengalami kesukaran untuk mengatur tindakannya semasa pergerakan yang kompleks dan bertujuan, tetapi pada masa yang sama dia tidak mengalami kelumpuhan atau gangguan nada otot.

6 hingga 20% kanak-kanak menderita dispraxia. Menurut hasil kajian baru-baru ini, perkembangan fungsi motor yang terganggu dikesan pada sekitar 50% kanak-kanak dengan akibat kerosakan otak hipoksia-iskemia semasa tempoh perinatal..

Sehingga 10% orang Britain mempunyai gejala dispraxia, dan lelaki menderita 4 kali lebih kerap daripada wanita. Pelakon Inggeris Daniel Radcliffe mengakui pada tahun 2008 bahawa dia menderita gangguan ini, tetapi penyakitnya ringan, dan kesukaran terbesar baginya adalah mengikat tali kasut.

Penyebab dispraksia tidak diketahui secara pasti, tetapi kajian neurofisiologi baru-baru ini menunjukkan bahawa penyakit ini mungkin disebabkan oleh perkembangan yang tidak mencukupi atau ketidakmatangan neuron otak, dan bukannya kerosakan pada mereka. Kerosakan otak hipoksia-iskemia dalam tempoh perinatal memainkan peranan khas dalam perkembangan penyakit ini..

Pelanggaran praksis (kemampuan untuk melakukan pergerakan yang disengajakan) hanya dapat didiagnosis setelah tahun ketujuh kehidupan, ketika dapat dibezakan dari gangguan koordinasi dan gangguan pergerakan.

Diagnosis "dispraxia" hanya boleh dibuat oleh pakar pediatrik atau pakar neurologi pediatrik, pakar neuropsikiatri.

Manifestasi sindrom kanak-kanak yang canggung:

  • Kelewatan dalam perkembangan fizikal.
  • Kanak-kanak itu perlahan-lahan belajar berpakaian dan makan secara bebas.
  • Anak ceroboh ketika makan, tidak menggunakan pisau atau garpu dengan baik
  • Kecanggihan dalam melakukan tindakan yang disasarkan
  • Anak tidak boleh atau tidak melompat dengan baik, tidak menunggang basikal dengan baik, sering jatuh di tanah yang rata dan tersandung ketika berjalan.
  • Anak bermain bola dengan teruk.
  • Mengalami kesukaran menulis dan melukis.
  • Pelbagai kompleks psiko-emosi dan tingkah laku.
  • Postur yang tidak stabil dan lembap.

Kanak-kanak dengan diagnosis seperti itu mengalami kesulitan tertentu dalam hubungan sosial, sering kali rakan sebaya enggan menghubungi mereka. Tidak mudah bagi anak yang "tidak cekap" untuk menyamai anak-anak yang sihat dalam kehidupan seharian. Kanak-kanak seperti ini dicirikan oleh peningkatan keletihan, kerana kos tenaga untuk melakukan tugas harian biasa jauh lebih tinggi bagi mereka daripada rakan sebaya yang sihat..

Rawatan dyspraxia harus menyeluruh. Bergantung pada jenis dan keparahan penyakit, pakar neurologi, psikologi dan ahli terapi pertuturan harus mengambil bahagian dalam rawatan ini..

  • Galakkan anak dan bantu dia memperoleh kemahiran khas.
  • Memuji kanak-kanak itu atas segala usaha untuk melakukan sesuatu tindakan, tanpa mengira hasilnya.
  • Pastikan anda mengikuti rutin harian.
  • Tetapkan matlamat yang jelas dan dapat difahami untuk anak.
  • Lebih baik memulakan dengan tindakan yang disukai oleh anak itu sendiri..
  • Bersabarlah dengan anak anda.

Permainan untuk pengembangan kemampuan koordinasi pada kanak-kanak dengan dispraksia:

(mengembangkan kemahiran motorik tangan, sentuhan, kepekaan sentuhan).

Hingga 10 benda kecil dilipat ke dalam beg kain legap, yang sebelumnya menunjukkannya kepada anak: pen, botol gabus, buku nota, alat kawalan jauh, dan lain-lain. Anak mengenal pasti barang-barang di dalam beg dengan sentuhan.

(mengembangkan kemahiran motorik otot tangan kecil, komunikasi lisan, ingatan dan imaginasi).

Sambil mengucapkan teks: "Ada kunci di pintu.

Siapa yang boleh membukanya?
Ditarik, dipintal,
Mereka mengetuk dan membuka! ",
Sambungan cepat jari yang berirama ke dalam kunci berlaku, kemudian pegangan meregang ke arah yang berbeza, tangan dengan jari yang saling terkunci bergerak dari diri mereka sendiri, pangkal telapak tangan saling mengetuk, jari dilepaskan, telapak tangan tersebar. Berulang beberapa kali.

"Kuda siapa lebih pantas".

(mengembangkan koordinasi dan kelajuan pergerakan kumpulan otot besar dan kecil, membentuk postur yang betul, melatih perhatian, meningkatkan penglihatan dan pendengaran, mengkoordinasikan pergerakan batang dan anggota badan).

Memerlukan tongkat 20cm, tali kasut atau tali, mainan atau mainan lain.

Anak-anak duduk di atas kerusi dan memegang tongkat di tangan mereka, di mana mainan (atau mainan lain) diikat dengan tali pada jarak 15-20 anak tangga. Setelah mendapat isyarat, kanak-kanak mula melilitkan renda pada tongkat, membawa mainan itu lebih dekat dengan mereka.

(mengembangkan perhatian, ingatan, kemahiran bermain bola).

Pemain berdiri dalam bulatan. Pemandu di tengah melemparkan bola ke atas dan memanggil nama pemain. Pemain yang dinamakan mesti menangkap bola. Sekiranya bola tidak ditangkap, pemain bertukar dengan pemandu. Pemenangnya adalah yang paling kurang pemandu.

pengarang penerbitan: pakar neurologi pediatrik bangunan klinik di Novoslobodskaya - Sushcheva E.M.

Dyspraxia - gangguan koordinasi pergerakan pada kanak-kanak

Dyspraxia adalah gangguan pergerakan yang menampakkan diri dalam ketidakkonsistenan pergerakan pada kanak-kanak. Sokongan dari guru dan ibu bapa dan terapi tepat pada masanya membantu memperbaiki keadaan anak yang sakit. Dyspraxia adalah kekurangan koordinasi pergerakan. Penyakit ini mempunyai nama lain - sindrom kanak-kanak canggung. Dyspraxia mempengaruhi kira-kira 10% pelajar sekolah, yang kebanyakannya terdiri daripada kanak-kanak lelaki. Dalam proses perkembangannya, banyak kanak-kanak yang sihat mengalami fasa kekok, tetapi kebanyakan mereka berjaya melakukannya dengan selamat.

Seorang kanak-kanak yang menderita dispraksia berterusan dalam pergerakan yang canggung setelah bertahun-tahun dan tidak mempengaruhi kehidupan seharian dengan cara terbaik, serta prestasi sekolah. Kanak-kanak ini sering mengalami gangguan tingkah laku. Rawatan awal dispraxia dapat mengurangkan kemungkinan kesukaran belajar dan gangguan tingkah laku pada anak. Keterukan dan gejala dispraksia mungkin berbeza.

Kanak-kanak dengan dispraksia dicirikan oleh:

- kecuaian dalam minum dan makan;

- kesukaran bermain bola, belajar menunggang basikal;

- Kesukaran dengan koordinasi mata-tangan

- disorganisasi: kanak-kanak dengan dispraksia sering keliru dalam urutan tindakan dan kehilangan perkara;

- Masalah dengan aktiviti yang memerlukan kemahiran motor halus, seperti mengikat tali kasut, mengunci butang, menggunakan alat makan

- kesukaran dalam pentafsiran dalam memahami struktur perkara dan mentafsirkan apa yang dilihatnya;

- kanak-kanak seperti itu sering memakai pakaian ke belakang dan mengelirukan kasut kiri dengan yang kanan;

- kehilangan tumpuan perhatian yang cepat, ketidakupayaan untuk mengikuti secara bersamaan lebih daripada 1-2 kehendak minda orang dewasa;

Kanak-kanak dengan dispraksia mempunyai kecerdasan yang normal, tetapi, walaupun demikian, mereka menghadapi kesukaran di sekolah:

- sukar bagi mereka untuk menulis dengan jelas dan jelas;

- kesukaran belajar membaca;

- mereka melaksanakan tugas guru dengan lebih perlahan daripada rakan sebayanya;

- kanak-kanak ini cepat letih;

- mereka menjadi putus asa dan putus asa sekiranya mereka selalu dicela dan dihukum oleh guru dan ibu bapa yang tidak memahami sebab sebenar kesukaran mereka;

- mereka takut melakukan tindakan yang memerlukan penguasaan kemahiran yang jelas, misalnya, dalam sukan;

- mereka mengalami harga diri dan keraguan diri yang rendah;

- sukar bagi mereka untuk mencari rakan, dan rakan sebaya boleh mengabaikan dan menggoda mereka;

- mereka mungkin menjadi penarik, cemas, agresif, atau tertekan dan ponteng kelas;

- mereka cenderung risau akan kebolehan mereka.

Penyebab dispraxia

Punca dispraksia masih belum difahami sepenuhnya. Kajian telah menunjukkan hubungan antara perkembangan keadaan ini dengan kelahiran prematur, hipoksia dan berat lahir rendah. Di antara sebab-sebab yang mungkin berlaku, terdapat pelanggaran koordinasi antara kawasan otak tertentu, perkembangan bahagiannya yang tertunda, atau kerosakan pada tisu saraf anak. Mungkin faktor keturunan boleh memainkan peranan yang signifikan..

Selalunya, penyakit ini hanya dapat dikesan apabila kanak-kanak tersebut mempunyai masalah di sekolah.

Rawatan dyspraxia

Seorang pakar neurologi menilai koordinasi dan fungsi motorik kanak-kanak dengan memerhatikan aktiviti seperti berjalan tumit-ke-kaki, melompat, manik tali, melipat kubus, dan menyalin corak. Pemeriksaan fizikal yang menyeluruh adalah mustahak untuk mengesampingkan penyakit neurologi seperti cerebral palsy ringan. Dyspraxia dianggap sebagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan, tetapi anda boleh membantu pesakit sekiranya gejala-gejala tersebut dikenali pada waktunya. Rawatan dapat memperbaiki tingkah laku, kegelisahan dan masalah emosi yang lain, baik untuk pesakit dan semua anggota keluarga. Fisioterapi adalah aspek penting dalam rawatan. Matlamat utamanya adalah untuk mengembangkan kemahiran motorik yang diperlukan secara beransur-ansur pada kanak-kanak..

Pelbagai teknik dapat diterapkan dalam praktik, termasuk:

- kanak-kanak itu terlibat dalam kelas gimnastik kumpulan untuk meningkatkan keseimbangan, belajar mengawal pergerakan badan dan mengembangkan koordinasi;

- kanak-kanak dengan dispraksia digalakkan untuk bermain dengan muzik untuk mengembangkan rasa irama;

- kanak-kanak digalakkan untuk melakukan senaman makan dan berpakaian secara berkala untuk meningkatkan kemahiran menolong diri untuk meningkatkan kebebasan.

Sikap khusus dan penuh perhatian terhadap bagaimana seorang kanak-kanak dengan dispraksia belajar di sekolah sangat penting untuk memperbaiki keadaannya. Guru mesti sedar bahawa muridnya mempunyai keperluan khas, dan dia tidak hanya acuh tak acuh atau malas. Kanak-kanak ini perlu diajar secara beransur-ansur dan diberi masa tambahan untuk kerja kelas. Proses menulis dapat dipermudah dengan menyesuaikan ketinggian kerusi dan meja pelajar. Semasa menulis, ketegangan yang berlebihan pada jari kanak-kanak dapat dielakkan dengan mengajaknya menggunakan pensil khas dengan pegangan ringan.

Ibu bapa harus sentiasa mendorong anak perempuan atau anak lelaki mereka untuk melakukan aktiviti yang cenderung kepada mereka dan membantu mengembangkan kemahiran penting. Contohnya, anda boleh mendaftarkan anak anda di gimnastik atau pusat riadah, berkunjung ke taman permainan dengannya untuk meningkatkan kemahiran fizikal. Anda juga boleh melibatkan anak-anak dengan bebas dalam berkebun atau kerja rumah. Kemahiran visual dan motor, serta koordinasi tangan-mata, dapat ditingkatkan melalui aktiviti seperti melukis, melukis, memodelkan, menjahit, bermain alat muzik, dan membuat appliques. Sekiranya anda selalu bekerja dengan anak-anak, maka banyak dari mereka akan bertambah baik dari masa ke masa, dan mereka tidak akan kelihatan janggal jika dibandingkan dengan rakan sebaya mereka..

Terjejas koordinasi pada kanak-kanak

Koordinasi yang terganggu pada bayi hanya dapat dicurigai setelah perkembangan aktiviti motor sukarela. Memerhatikan bagaimana kanak-kanak meraih mainan, membawa sudu ke mulutnya, duduk, berdiri, berjalan, memberi idea mengenai mekanisme koordinasi.

Ataxia dan gegaran berirama tangan ditentukan menggunakan ujian jari-hidung dan tumit lutut, tetapi ia hanya boleh dilakukan pada kanak-kanak yang berumur lebih dari 2-3 tahun. Sekiranya sukar untuk menjalin hubungan dengan anak ketika melakukan ujian tertentu, anda boleh memintanya untuk menyentuh jari ke objek kecil (hidung anak patung, bola kecil, bintik kecil pada pakaian). Hilang dan gegaran ketika mendekati sasaran adalah ciri kerosakan cerebellar. Sukar untuk menjalankan ujian untuk adiadochokinesis. Dengan ataxia, kiprahnya tidak stabil, kanak-kanak membentangkan kakinya lebar, sering jatuh.

Gangguan serebellar berlaku dengan perkembangan kongenital pada cerebellum, bentuk atonik bayi cerebral palsy, tumor hemisfera atau cerebellar worm, cerebellitis yang berasal dari berjangkit, dan trauma otak. Gangguan keseimbangan dan koordinasi pergerakan juga diperhatikan pada penyakit degeneratif keturunan yang berlaku dengan kerosakan pada sistem saraf (leukodystrophy, phakomatosis, distrofi hepatoserebral, dll.).

Jauh lebih sukar untuk mengenal pasti pelanggaran koordinasi pergerakan halus pada anak kecil. Gangguan cerebellar ringan biasanya dikesan pada usia 2-3 tahun, ketika anak mengembangkan kemahiran mengurus diri dan mula mengambil bahagian dalam permainan luar. Kanak-kanak dengan gangguan cerebellar lambat, sering menjatuhkan objek, dan mengalami kesukaran untuk belajar memasang kasut dan memakaikan kasut. Gangguan ini kadang-kadang salah dikenalpasti dengan sindrom kecanggihan, yang dapat dilihat pada hipereksitasi dan motor disinhibit, dan pada kanak-kanak yang tidak aktif. Kanak-kanak yang canggung sukar melakukan latihan yang tidak pernah mereka lakukan, tetapi jika anda melatih apa-apa aktiviti fizikal, anda dapat memperoleh kesan yang baik. Kadang-kadang, bagaimanapun, kecemasan juga boleh menjadi gejala awal gangguan sistem saraf progresif..

Pergerakan tidak sengaja dapat diperhatikan pada kanak-kanak kecil. Pergerakan besar-besaran yang disebut, yang disebabkan oleh pengaruh utama sistem thalamo-pallidary, adalah ciri dari masa neonatal dan awal bayi. Pergerakan besar-besaran berlaku secara spontan dan diperhatikan pada sendi besar: bahu, siku, pinggul, lutut. Mereka simetri dan tidak simetri. Anggota badan sering berada dalam fasa pergerakan yang berbeza. Oleh itu, di satu sisi kaki tidak dapat dibengkokkan, di sebelah yang lain dibengkokkan. Apabila kepala dipusingkan ke sisi, refleks tonik serviks asimetri berlaku (pose pagar). Semasa tangisan, semua otot badan mengalami ketegangan dan anak memperoleh kedudukan opisthotonus. Pergerakan besar-besaran, tajam dan lontaran berlaku secara tiba-tiba dan saling mengikut. Apabila dilakukan, berbeza dengan pergerakan orang dewasa, tidak ada kelancaran, konsistensi dan ekonomi.

Pada bayi pramatang dan, lebih jarang, pada bayi jangka panjang, pergerakan athetoid di lengan bawah dan tangan diperhatikan semasa tempoh neonatal. Jari-jari tangan, secara bebas antara satu sama lain, menghasilkan pelbagai pergerakan: lenturan, penyebaran, berlebihan. Pergerakan athetoid perlahan, kedudukan jari yang diadopsi dapat bertahan lama. Pergerakan Athetoid kurang ketara di kaki. Jari kaki boleh dilanjutkan dan dilanjutkan secara bebas dari yang lain. Ini tidak berlaku pada kanak-kanak yang lebih tua. Pergerakan sukarela yang dijelaskan tidak bersifat patologi, ia dihambat dan hilang ketika sistem striatal dan korteks serebrum matang. Pada peringkat awal aktiviti sukarela (4-5 bulan), pergerakan tidak tepat dan canggung, tetapi lama-kelamaan mereka memperoleh kelancaran dan kelembutan (pada usia 3,5-4 tahun).

Dengan kerosakan pada sistem saraf (penyakit hemolitik pada bayi baru lahir, athetosis kongenital), pergerakan athetoid dapat muncul semula sebagai gejala patologi. Dalam kebanyakan kes, mereka digabungkan dengan pergerakan korea..

Keberkesanan pemeriksaan anak kecil sangat bergantung pada kemampuan untuk berhubung dengannya, keyakinan dan moodnya. Ini paling baik dilakukan oleh doktor yang mengenali anak dengan baik. Dalam kes seperti itu, anak-anak dapat menunjukkan peluang yang jauh lebih besar daripada dengan satu kali kajian dan tidak cukup berkenalan dengan anak itu..

Semua penyebab ataksia pada kanak-kanak dan orang dewasa - apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat gangguan koordinasi?

Fenomena ini adalah gangguan neuromuskular yang dicirikan oleh gangguan koordinasi pergerakan bahagian atas dan bawah, serta berjalan.

Ataxia adalah gejala penyakit lain, kadang-kadang disebabkan oleh kecenderungan genetik.

Gejala koordinasi yang lemah - yang mungkin menunjukkan bahawa koordinasi terganggu?

  1. Ketidakupayaan untuk mengekalkan keseimbangan semasa berdiri. Seseorang boleh terhuyung-huyung ke arah yang berbeza, jatuh juga mungkin. Sekiranya penyakit yang dimaksudkan membuat dirinya merasa eksklusif dalam posisi berdiri, mereka bercakap mengenai ataksia statik.
  2. Kesalahan dalam keseimbangan (goyah, jatuh ke sisi atau belakang) yang berlaku semasa pergerakan. Sekiranya pelanggaran hanya muncul pada masa tindakan motor, doktor mendiagnosis ataksia dinamik.
  3. Gegaran anggota badan, yang hampir tidak dapat dilihat ketika berada dalam keadaan tenang. Fenomena serupa berlaku apabila seseorang merasa gugup atau dalam keadaan tertekan..
  4. Gangguan pertuturan. Pesakit bercakap perlahan atau terlalu cepat, kadang-kadang membingungkan susunan kata dalam ayat, menekankan setiap suku kata dalam satu perkataan. Gejala ini kadang-kadang disertai oleh pergerakan bola mata yang tidak terkawal, perubahan tulisan tangan. Dalam beberapa kes, pendengaran merosot.
  5. Kesalahan bernafas (tidak selalu).

Ataxia sebagai simptom - di bawah apa koordinasi patologi mungkin terganggu pada orang dewasa atau kanak-kanak?

Keadaan patologi yang dipertimbangkan merujuk kepada penyakit sekunder. Ia tidak timbul dengan sendirinya, tetapi merupakan manifestasi penyakit tertentu:

1. Gangguan fungsi otak:

  • Sklerosis berbilang.
  • Hydrocephalus, dicirikan oleh lebihan cecair serebrum di sektor ventrikel otak.
  • Kecacatan pada perkembangan tengkorak dan otak: Penyakit Arnold-Chiari.
  • Ensefalomielitis berganda, serta patologi lain yang disebabkan oleh kerosakan myelin.
  • Ketidaktepatan serius yang berkaitan dengan bekalan darah ke otak.
  • Trauma yang teruk pada tengkorak, yang menyebabkan gangguan fungsi otak.
  • Neoplasma patologi di otak kecil atau otak.
  • Pukulan.

2. Keracunan badan

Ini merujuk kepada keracunan, yang berkembang dengan latar belakang keracunan dengan logam berat, gam sintetik, hipnotik

Ataxia dalam kes ini sering bersifat episodik, dan menghilangkan diri setelah penamatan hubungan dengan rangsangan ini.

3. Gangguan metabolik

4. Kerja alat vestibular yang tidak betul

  • Vestibulopati periferal - proses keradangan pada struktur retrolabyrinth, disertai dengan gangguan pendengaran, pergerakan bola mata secara spontan.
  • Labirinitis. Selain ataxia, pesakit mengadu loya, sakit kepala, demam. Fenomena serupa adalah akibat reaksi keradangan di telinga dalam..
  • Proses tumor pada membran saraf vestibular.

5. Kekurangan vitamin B1, B12, E dalam darah

Fenomena serupa adalah akibat pemakanan yang tidak betul, atau akibat alkoholisme.

6. Penyakit keturunan:

  • Sindrom Louis Bar. Tanda-tanda pertama penyakit ini dapat dilihat pada bulan-bulan pertama selepas kelahiran anak. Gangguan dalam kerja alat vestibular bertambah buruk setiap tahun, dan selalunya pada usia 10 tahun, anak kehilangan kemampuan untuk berjalan. Gambaran umum dilengkapi dengan keterbelakangan mental, reaksi pertahanan tubuh yang lemah (pesakit kecil sering didiagnosis dengan radang paru-paru, bronkus, sinusitis). Di samping itu, pesakit seperti ini mempunyai kecenderungan untuk menghidap barah..
  • Ataxia Friedreich. Mempunyai mod pusaka autosomal yang dominan, dan keluarga di mana terdapat perkahwinan sejenis cenderung mempunyai anak dengan penyimpangan yang serupa. Patologi menampakkan diri pada tahap awal dengan gangguan berjalan. Selanjutnya, dalam perjalanan, gegaran ekstremitas, kerosakan jantung, gangguan pendengaran, perubahan patologi pada kerangka (dislokasi sendi biasa, kyphoscoliosis, dll.).
  • Pierre-Marie's Ataxia. Mempunyai sifat progresif kronik. Penyakit ini sering terasa setelah melepasi tonggak 35 tahun. Gejala ataksia statistik dan dinamik disertai dengan pelanggaran ekspresi wajah, keadaan mental, serta ptosis dan gangguan penglihatan. Patologi ini mempunyai pewarisan dominan autosomal.

Pengelasan ataxia

Bergantung pada bahagian otak atau alat vestibular mana yang rosak, beberapa jenis ataxia dibezakan:

Sensitif

Oleh kerana kecacatan dilokalisasikan pada serat posterior saraf tunjang, ataxia jenis ini juga disebut ataxia tiang posterior. Ciri khas penyimpangan ini adalah peningkatan gejala tanpa adanya kawalan visual..

Secara luaran, penyakit ini menampakkan diri sebagai berikut:

  • Lenturan kaki yang kuat pada sendi ketika berjalan, dan turunkan ke lantai dengan keseluruhan telapak kaki. Pesakit mempunyai kesan bahawa dia berjalan di permukaan yang lembut, oleh itu, ketika bergerak, dia selalu melihat anggota bawahnya.
  • Kerosakan deria pada kaki.
  • Ketidakupayaan untuk merasakan arah motor bertindak.
  • Pergerakan jari kompulsif.

Vestibular (labirin)

Ia berlaku dengan latar belakang kecacatan pada struktur salah satu komponen, yang membentuk radas vestibular. Gejala utama adalah:

  • Pening teruk, yang mungkin berlaku walaupun dalam keadaan rehat.
  • Loya.
  • Muntah.
  • Pergerakan bola mata secara tidak sengaja.
  • Masalah pendengaran. Selalunya berlaku dengan perkembangan ataxia vestibular terhadap latar belakang penyakit telinga.

Semua manifestasi ini menjadi lebih jelas dengan perubahan kedudukan badan, atau dengan putaran kepala yang tajam..

Kortikal (depan)

Penyebab keadaan patologi yang dipertimbangkan adalah gangguan pada lobus frontal korteks serebrum. Kanser, bekalan darah yang lemah ke otak, abses boleh memprovokasi ataksia jenis ini.

Tanda-tanda ciri penyakit ini:

  • Memiringkan, menjatuhkan badan, atau jatuh ketika menikung.
  • Kegoncangan ketika bergerak. Dengan perubahan degeneratif yang meluas, pesakit tidak dapat berjalan, atau bahkan berdiri.
  • Gangguan mental dalam bentuk halusinasi, kehilangan bau.

Cerebellar

Ini adalah gangguan neuromuskular yang timbul dengan latar belakang kecacatan pada struktur otak kecil, di mana kemahiran motorik statistik dan dinamik menderita.

Gejala mungkin berbeza-beza, bergantung pada lokasi dan parameter kawasan otak kecil yang terjejas:

  • Ketidakstabilan ketika bergerak, jatuh ke depan atau ke belakang. Kesalahan yang berkaitan dengan koordinasi pergerakan meningkat dengan perubahan tajam dalam kedudukan badan, dan juga dengan perubahan lintasan.
  • Langkah yang tidak biasa.
  • Pertuturan cepat dan kabur - atau lambat. Semasa bercakap, pesakit menekankan setiap suku kata.
  • Perubahan tulisan tangan kerana gegaran tangan. Gejala ini diperhatikan apabila hemisfera cerebellar rosak..
  • Pergerakan mata yang tidak terkawal.

Keadaan yang dimaksudkan sering muncul semasa keadaan histeris - atau akibat keadaan tekanan yang kuat.

Gejala koordinasi yang lemah, yang memerlukan rawatan perubatan segera

  • Peningkatan suhu badan.
  • Muntah dan loya.
  • Pening yang teruk.
  • Disorientasi di ruang angkasa.
  • Halusinasi.
  • Peningkatan tekanan darah dan degupan jantung yang mendadak.

Diagnosis dan rawatan gangguan koordinasi pergerakan pada orang dewasa atau kanak-kanak

Untuk mengenal pasti gangguan neuromuskular yang dimaksudkan, set langkah-langkah diagnostik berikut dapat digunakan:

1. Perbualan dengan doktor, di mana perkara berikut diperjelaskan:

  • Masa aduan mengenai masalah berjalan kaki.
  • Kehadiran keluhan serupa di kalangan keluarga terdekat pesakit.
  • Mengambil ubat kuat.

2. Pemeriksaan oleh pakar neurologi dan doktor ENT

3. Analisis umum darah, air kencing, koagulogram

Di sini mereka memperhatikan kadar pemendapan eritrosit, jumlah leukosit, tahap asid amino dalam air kencing..

4. Ujian DNA untuk ataksia keturunan yang disyaki

5. Kepekatan vitamin B, E dalam darah

6. Elektroensefalografi

Ini memungkinkan untuk mengenal pasti aktiviti penyebaran bahagian otak yang berlainan, yang boleh berbeza-beza dengan adanya patologi tertentu.

7. Angiografi resonans magnetik

Melalui teknik ini, saluran darah yang membekalkan otak diperiksa.

8. CT dan MRI kepala, saraf tunjang

Membantu mengkaji secara terperinci struktur otak, memeriksa bahan untuk kehadiran pembentukan tumor, abses, pendarahan.

Fokus utama dalam rawatan ataksia adalah pada penghapusan penyakit yang mendasari..

  • Untuk menguatkan tisu otot dan menormalkan koordinasi pergerakan, latihan fisioterapi ditetapkan. D
  • Untuk menguatkan reaksi pelindung tubuh, pesakit menjalani pengambilan ubat yang mengandungi imunoglobulin.

Terjejas koordinasi pergerakan pada anak

Koordinasi pergerakan yang terganggu memberi isyarat bahawa "kegagalan" telah berlaku dalam penghantaran perintah dari otak ke otot. Malangnya, masalah ini juga timbul pada kanak-kanak. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan sedemikian?

Apakah koordinasi pergerakan?

Langkah pertama bayi kecil, lompatan meluru ke parit anak yang lebih tua, sombong akrobatik seorang pelajar sekolah membangkitkan senyuman hangat, kebanggaan terhadap anak-anak mereka. Pada masa yang sama, tanpa memikirkan betapa kompleksnya sistem muskuloskeletal anak. Perkembangannya yang serba lengkap dan seragam membolehkan tomboy muda memainkan peranan sebagai "mesin pergerakan berterusan".

Sistem muskuloskeletal manusia terdiri daripada tulang dan sendi yang terletak di persimpangannya. Bahagian lain dari sistem muskuloskeletal - tisu penghubung dan kapsul sendi - mencegah kerangka daripada berselerak. Tetapi untuk membuat tulang bergerak, otot diperlukan, dan mereka memerlukan perintah dari otak untuk menguncup..

Pergerakan adalah kumpulan tindakan yang kompleks yang dilakukan dengan penyertaan sistem saraf pusat (CNS), atau lebih tepatnya bahagiannya:

  • Korteks hemisfera serebrum;
  • Laluan Afferent dan efferent;
  • Inti asas;
  • Saraf tunjang;
  • Bahagian periferal sistem saraf pusat.

Korteks serebrum menghantar dorongan, apabila mencapai otot melalui sistem saraf, ia berkontraksi. Tetapi tidak begitu banyak fakta pergerakan ini yang penting seperti ketepatan, koordinasi, kelancaran. Dan inti serebelum dan basal bertanggungjawab untuk ini..

Gangguan dengan gangguan koordinasi

Gangguan kerja atau kerosakan pada mana-mana bahagian sistem saraf pusat mengakibatkan gangguan fungsi pergerakan. Koordinasi yang lemah atau gangguan lain diperhatikan pada peringkat awal, yang memungkinkan untuk berjumpa doktor pada waktunya dan meneruskan rawatan.

Selalunya, tangan yang lemah dengan koordinasi dan gangguan pergerakan lain adalah perubahan nada otot dan refleks tendon.

Dalam kes terakhir, doktor menganggap urut terapi berguna. Sekiranya kita bercakap mengenai urut, maka penting untuk mengetahui spesifik aplikasi untuk penyakit neuromuskular: urut tonik pada kawasan dengan nada yang berkurang, dan santai - dengan nada yang meningkat. Dengan otot kompleks pernafasan yang lemah, urutan dada digunakan.

Lumpuh akut

Penyakit sistem saraf pusat, yang bersifat berjangkit atau vaskular, serta beberapa kecederaan akibat trauma, menyebabkan kemunculan kelumpuhan akut pada anak. Mungkin perkembangan lumpuh secara beransur-ansur disebabkan oleh patologi sistem imun. Sekiranya terdapat anak di sekitarnya yang menderita serangan lumpuh akut, anda perlu memperhatikan keadaannya dan dapat memberikan rawatan perubatan utama (urut jantung langsung, pernafasan buatan).

Penyakit neuromuskular genetik

Penyakit seperti ini dicirikan oleh nada otot yang merosot dan atrofi otot. Gejala berkembang dari masa ke masa. Tanda permulaan penyakit ini adalah gaya berjalan "itik" dan penurunan aktiviti fizikal anak. Dengan perkembangan penyakit ini, atrofi otot meningkat, dan refleks tisu penghubung berkurang atau tidak ada. Dalam beberapa bentuk penyakit keturunan seperti itu, gangguan nada otot menjadi gejala utama. Lebih-lebih lagi, penurunan atau peningkatan pada anak bergantung pada setiap kes tertentu..

Penyakit genetik seperti itu hanya mempunyai rawatan yang kompleks:

  • Terapi ubat (kortikosteroid dan ubat lain);
  • Prosedur fisioterapi;
  • Urut, gimnastik pemulihan;
  • Pembetulan ortopedik;
  • Diet yang betul;
  • Sokongan psikologi sangat penting.

Myasthenia gravis

Myasthenia gravis merujuk kepada patologi yang diperoleh dan boleh berlaku pada kanak-kanak. Ia disebabkan oleh kelemahan otot yang ketara. Dengan myasthenia gravis, kanak-kanak itu mengadu keletihan yang teruk semasa melakukan aktiviti fizikal, sehingga tidak bergerak sepenuhnya. Untuk keluar dari keadaan ini, diperlukan urutan intensif. Membezakan kelemahan otot separa, yang mempengaruhi, sebagai contoh, hanya otot okular dan okular.

Myasthenia gravis sering berkembang dengan latar belakang kekurangan kalium dalam badan. Sekatan pergerakan berlaku secara tiba-tiba, paling kerap pada waktu malam semasa tidur atau sejurus selepas itu. Pada masa yang sama, orang itu tetap sedar, mengalami akibat gangguan vegetatif:

  • Berpeluh berlebihan;
  • Haus yang kuat;
  • Demam
  • Loya yang teruk.

Rawatan myasthenia gravis terdiri dalam kombinasi terapi kompensasi, patogenetik, bukan spesifik. Juga, doktor menasihatkan untuk tidak mengabaikan terapi urut dan senaman gimnastik. Urut selalu baik untuk otot, metabolisme.

Hiperkinesis

Gangguan koordinasi pada kanak-kanak adalah pelbagai kontraksi otot yang tidak disengajakan. Hyperkinesis ditunjukkan pada otot individu badan, mereka mempunyai frekuensi dan watak yang berbeza. Contoh yang menarik adalah tics dangkal, yang tidak biasa pada kanak-kanak dari semua peringkat umur. Sistem saraf pusat kanak-kanak yang lemah sangat terdedah kepada hiperkinesis seperti itu..

Penyebab utama ini adalah jangkitan mata, penyakit ENT dan gaya baju yang tidak selesa. Kaedah rawatan adalah ubat-ubatan (ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di otak dan membekalkan oksigen ke tisu-tisu) dan fisioterapi (urut, gimnastik terapeutik).

Ataxia

Dengan penyakit ini, kanak-kanak, dalam keadaan rehat dan ketika berjalan, terhuyung-huyung, malah boleh jatuh. Semasa bergerak, dia melebarkan kakinya dengan lebar. Pergerakan menjadi tidak seimbang dan tidak tepat, sementara sukar untuk mencapai sasaran, tangan menggeletar, dll..

Koordinasi yang terganggu pada kanak-kanak disebabkan oleh penyakit genetik sistem saraf. Punca ataksia boleh berlaku: jangkitan akut, keracunan, keradangan bahagian oksipital otak, mabuk.

Rawatan bergantung kepada penyebab penyakit. Sekiranya berjangkit dan radang - ubat antibakteria dan antivirus diresepkan, beracun - detoksifikasi. Sekiranya pelanggaran koordinasi pergerakan pada anak mempunyai akar genetik, maka terapi metabolik digunakan, yang difokuskan pada rawatan simptomatik. Urut disyorkan untuk sebarang penyebab timbulnya penyakit, sebagai langkah untuk meningkatkan metabolisme dan memulihkan nada otot.

Nilaikan artikel: 28 Sila nilai artikel

Pada masa ini, artikel tersebut telah menerima 28 ulasan, penilaian rata-rata: 4.29 daripada 5

Masalah koordinasi pada kanak-kanak

Disleksia, dysgraphia, dan dyscalculia selalunya boleh mengiringi masalah koordinasi pada anak. Dalam neurologi, ini disebut "diskoordinasi pergerakan" - ini adalah ketidaktepatan dan kecanggihan melakukan pergerakan. Guru dan ibu bapa sering menyebut anak seperti itu "canggung" atau "canggung". Anak-anak inilah yang mempunyai masalah dengan koordinasi pergerakan. Ini boleh menjadi ketidakseimbangan dan koordinasi dalam keadaan berdiri atau berjalan, ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan yang tepat, takut jatuh, pening, kesukaran menguasai kemahiran motor kasar baru (berjalan, merangkak, berlari, melompat), kesukaran menjaga postur yang baik untuk jangka masa yang panjang masa, kesukaran menguasai kemahiran motor halus: mengikat tali kasut, keupayaan untuk berpakaian dan menanggalkan pakaian, menggunakan sudu, garpu.

Gejala masalah koordinasi pada kanak-kanak

Sekiranya seorang kanak-kanak mempunyai masalah dengan koordinasi pergerakan, mungkin sukar baginya untuk memahat dari plastik, bekerja dengan gunting. Dia mungkin lebih mengutamakan permainan televisyen atau komputer daripada permainan atau sukan luar. Sekiranya penyelesaian mudah sukar bagi anak anda, misalnya, berdiri di sebelah kaki walaupun selama beberapa saat, ini juga masalah dengan koordinasi pergerakan. Mungkin ada gejala lain:

  • Kelambatan dan canggung dalam melakukan tindakan asas;
  • Anak kurang berdikari daripada rakan sebaya;
  • Kerosakan dan jatuh yang kerap ketika berjalan;
  • Ketidakupayaan untuk belajar menunggang basikal dan permainan luar, termasuk dengan bola;

Sekiranya anda telah mengenal pasti ketidakseimbangan pergerakan pada anak, anda perlu mendapatkan nasihat daripada ahli metodologi Davis!

Ronald Davis - siapa dia?

Pada tahun 1980, pada usia 38 tahun, Ronald Dell Davis mengatasi disleksia sendiri dalam bentuk yang teruk: dia menemui cara untuk dengan cepat menghilangkan gangguan pada persepsi (atau disorientasi). Buat pertama kalinya dalam hidupnya, dia dapat membaca dan menikmati buku, dan tidak "bertengkar" dengannya! Yang mengejutkan dan kagum, dia segera mengetahui bahawa penyelesaian mental sederhana yang dia temukan untuk dirinya ternyata memberi kesan positif yang sama pada orang dewasa lain yang tidak dapat membaca..

Tidak lama kemudian R. Davis menyedari bahawa membetulkan persepsi (menghilangkan disorientasi) tidak mencukupi. Juga perlu untuk menghapus sebab-sebab yang menyebabkan disorientasi. Untuk melakukan ini, perlu mencari jalan yang dapat mengembangkan kemampuan memahami dan mengenali kata-kata..
Selepas penyelidikan klinikal bebas dan bekerja dengan pakar dalam banyak bidang, Ron Davis telah memperbaiki program pembetulan disleksia untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Pada tahun 1982, Ron dan Ph.D. Fatima Ali membuka Pusat Penyelidikan Membaca di Dyslexia Correction Center di California, di mana mereka telah mencapai kejayaan dengan 97% pelanggan dengan masalah pembelajaran..

Pada tahun 1994, buku pertama, The Gift of Dyslexia, diterbitkan. Ia diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa sepanjang tahun. Persatuan Antarabangsa Davis (www.dyslexia.com) juga ditubuhkan untuk melatih para profesional untuk menyediakan program pembetulan di seluruh dunia..

Kenapa plasticine?

Disleksia hanya mengkaji perkara-perkara yang mereka buat sendiri. Sekiranya mereka membuat sesuatu dalam bentuk hafalan, mereka akan berakhir dengan sesuatu yang dipelajari. Sekiranya mereka mencipta sesuatu dalam bentuk pemahaman, itulah yang mereka miliki - pemahaman. Tetapi, jika mereka mencipta sesuatu melalui penguasaan atau penguasaan, ia menjadi sebahagian dari diri mereka sendiri, ia menjadi sebahagian dari akal mereka. Apabila disleksia menguasai sesuatu, ia menjadi sebahagian daripada proses pemikiran mereka..

Apabila kita mengingati atau memahami sesuatu, kita membuatnya secara mental. Dengan kata lain, kita membuat gambaran mental atau bunyi mental perkara ini. Apabila sesuatu dikuasai, ia tidak lagi hanya diciptakan dalam fikiran; ia juga diciptakan di dunia nyata. Menciptakan sesuatu secara mental (dalam diri kita) adalah yang terbaik yang boleh kita harapkan untuk memahami perkara-perkara ini; menguasai sesuatu memerlukan menciptanya di luar kita.

Tidak kira seberapa baik kita memahami bagaimana mengendalikan basikal, pemahaman itu tidak akan membuat kita jatuh ketika pertama kali menaiki basikal. Untuk menguasai menunggang basikal, anda perlu duduk di atasnya dan menunggangnya. Untuk menguasai pemanduan, kita mesti membuatnya di dunia nyata..

Apabila kita membuat konsep perkataan dengan bantuan plasticine, kita menjadikan konsep ini di dunia nyata..

Kejayaan kami dalam membetulkan disleksia dan disgraphia

Sejak kecil, anak saya Matvey menghadapi kesukaran membaca dan menulis. Sebilangan besar kesilapan, tulisan tangan yang mengerikan, kelajuan membaca yang sangat perlahan dari kelas satu. Kami melakukan banyak perkara secara bebas, dan dengan ahli terapi pertuturan, dan dengan ahli neuropsikologi. Hampir tidak ada hasil. Diagnosis: disleksia neurologi, dysgraphia. Di sekolah, untuk karya bertulis - 2, tetapi jawapan lisan membantu, jadi Matvey menarik.
Saya tidak pernah berhenti mencari maklumat mengenai pembetulan disleksia dan membaca mengenai teknik Davis. Kami sangat bertuah dan bertemu dengan Anna. Anna segera memikat saya dan Matvey. Matvey dengan senang hati pergi ke kelas dan bercakap dengan penuh semangat pada waktu petang tentang apa yang dia lakukan. Minggu berlalu dengan cepat dan dalam pelajaran terakhir Anna menunjukkan kepada saya bagaimana untuk terus belajar di rumah sendiri.
Hasilnya dapat dilihat dengan segera dan sungguh mengagumkan. Lima yang pertama untuk imlak dan trimester pertama berakhir dengan 4 dalam bahasa Rusia! (kami bekerja dengan Anna pada awal Oktober). Membaca juga bertambah baik, dengan sedikit kesalahan dan sedikit peningkatan kelajuan. Dan secara umum, nampaknya Matvey menjadi lebih yakin diri dan lebih tenang.
Terima kasih banyak kepada Anna! Anna adalah seorang yang sangat ramah, sabar, pintar! Profesional sejati! Semoga berjaya, semoga berjaya untuk anda!
P.S. Kerja rumah mengambil masa 20-30 minit sehari, tidak sukar sama sekali.

Dengan hormat dan terima kasih, Rzhevskaya Maria

Kami mengetahui tentang masalah dalam belajar membaca dan menulis dari cucu bongsu saya berdasarkan hasil kerja akhir di kelas satu. Dia ketinggalan dalam kelajuan membaca, tidak selalu menangkap rantai cerita yang logik, dan menggambarkan gambar dengan cara yang pelik. Dalam tulisan, saya ketinggalan huruf vokal, walaupun saya menulis, menyebut suku kata. Di kelas dua, kami memutuskan untuk menjemput ahli psikologi dan ahli terapi pertuturan untuk kelas tambahan. Latihan selama enam bulan tidak memberikan hasil. Mendengar tentang disleksia pada kanak-kanak. Menurut keterangan, kami sampai pada kesimpulan bahawa kami perlu meminta pertolongan dari seorang ahli metodologi. Tamat kursus pembetulan disleksia Davis. Rumah terus menjalankan tugas dengan mempertimbangkan cadangan baru.
Guru memberitahu kami tentang "kejayaan" dan "kejayaan". Dia mencatat peningkatan yang jelas dalam bahasa dan membaca. Nilainya sekarang 4. Tetapi cucu perempuan sekarang tidak melangkau huruf, mengetahui peraturan menulis tanda b dan b, awalan, struktur ayat. Saya telah mempelajari. Kelajuan membaca telah meningkat. Menceritakan semula dan memahami teks juga menyerah kepada kami.
Pada awal kelas 5, kami memutuskan untuk mengikuti kursus matematik Davis, kerana walaupun menghafal jadual pendaraban menyebabkan kesukaran besar. Sebagai tambahan dan pengurangan setelah sepuluh, kesalahan sering dilakukan, bahkan komposisi bilangannya, dengan mempertimbangkan gambar yang berbeza, tidak mematuhi kita. Kursus dalam matematik diambil oleh ahli metodologi Anna Hare. Kursus ini berlangsung selama 5 hari, begitu juga untuk disleksia. Pada akhir kursus, masalah dengan memahami teks masalah diselesaikan, dengan semua operasi aritmetik, termasuk jadual pendaraban. Tidak ada penambahan nombor negatif, pecahan perpuluhan (saya akan menjelaskan bahawa ini belum dilakukan di sekolah). Harga diri anak telah meningkat. Markah ujian bertambah baik dan dia menyelesaikan kerja rumahnya dengan lebih cepat. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ahli metodologi Anna untuk profesionalisme, dedikasi, keinginannya untuk menolong anak itu, kerana semangatnya untuk berjaya. Kami percaya bahawa program berdasarkan kaedah Davis berkesan! Disarankan sekiranya anda tidak acuh tak acuh dengan nasib anak anda.

Kami baru-baru ini menyelesaikan kursus pembetulan disleksia Anna (kira-kira sebulan yang lalu). Saya mesti mengatakan bahawa selama lapan dari sembilan tahun anak saya dipantau oleh pakar neurologi dan diagnosis apa yang belum kami berikan! Sukar untuk membayangkan berapa banyak yang telah kami alami, berapa banyak profesor perubatan, psikologi, terapi pertuturan yang telah kami lawati. Sekali lagi, sekali lagi cuba mencari "cahaya di hujung terowong," saya menemui maklumat mengenai disleksia dan pembetulannya. Saya tidak tahu bahawa disleksia bukan hanya ketidakupayaan untuk bercakap, menulis, membaca dengan betul, tetapi keadaan tertentu seseorang (disorientasi), kerana seseorang tidak dapat melakukan banyak perkara: "menyatukan" huruf secara berurutan, membaca secara mendatar, memahami makna apa yang dia baca, apatah lagi kaligrafi, dan lain-lain. Setelah membaca buku Davis, saya lebih yakin bahawa itu "mengenai kita." Pencarian mentor membawa kami ke Anna. Saya mesti mengatakan bahawa anak saya tidak mempunyai keinginan yang besar untuk pergi ke rundingan awal (ada pengalaman buruk dalam berkomunikasi dengan ahli psikologi). Saya bimbang. Mesyuarat pertama dimulakan dengan tangisan, tetapi Anya dapat memenangkan anak itu sendiri dalam beberapa minit dan pada akhir pelajaran dia memberitahu semua rahsia. Kami "meneka" pelajaran untuk cuti Mei. Saya akan mengatakan apa yang berlaku pada awal kelas: kita belajar di kelas 2, membaca mengikut suku kata, kadang-kadang tidak memahami teksnya. Masa maksimum untuk menumpukan perhatian membaca adalah 4 baris, kemudian saya mengalihkan pandangan, terganggu jika saya membaca "untuk diri saya sendiri", tidak memahami apa yang saya baca sama sekali. Matematik betul-betul buruk, saya belum menguasai komposisi nombor hingga 10. Menulis-menipu dengan kesukaran 2 baris, tidak melihat titik atau koma, itu gramatis. Tulisan tangan - kerja rumah di bawah pengawasan dan imlak saya - baik, dalam kerja kelas - terima kasih jika 5 baris ditulis. Dia tidak dapat menulis karangan atau eksposisi. Dia mengabaikan bahagian kiri helaian. Selepas kursus dengan Anna, banyak yang telah berubah. Yang paling penting ialah saya. Saya dapat memahami anak saya apa yang berlaku kepadanya semasa dia menulis, membaca, membuat keputusan. Sungguh payah dia menangkap huruf "terbang" dan memasukkannya ke dalam kata-kata! Sekarang saya sendiri, daripada berhenti membaca, merasakan kata-kata yang mencetuskannya. Pandangan dunia kanak-kanak berubah selepas kursus. Dia dapat membaca dengan lancar, secara keseluruhan, untuk memahami apa yang telah dibacanya.Sebelum ini, saya harus membaca kepadanya apa yang dibacanya separuh dengan kesedihan untuk "mendapatkan makna", sekarang dia membaca sendiri. Dan dia membaca bukan empat baris dalam satu masa, tetapi satu halaman pada satu masa! Ini adalah pencapaian yang luar biasa bagi kami. Huruf: mula "melihat" tepi kiri helaian. Kami bekerja dengan celik huruf! Tetapi sekarang saya telah menemui "cahaya di hujung terowong" saya. Kami bekerja di rumah. Ia mudah, malah menyeronokkan. Pemodelan telah menjadi perkara kegemaran. Terima kasih kepada Anna kerana kesabaran, pemahaman, sikap positif, optimisme dan sokongannya..

Kami belajar dengan Anna Zayats pada bulan Mac. Saya tidak mahu menulis ulasan lebih awal, agar tidak menyentuhnya) Baiklah, lihat hasilnya. Jadi apa yang berlaku: seorang anak perempuan berusia 10 tahun, seorang pelajar kelas 3. Ketiga-tiga tahun di sekolah saya sangat membaca! Saya memikirkan akhir kata, dan sangat perlahan dan menyakitkan! Jelas bahawa dengan pembacaan seperti itu saya tidak memahami maksud apa yang saya baca. Saya secara amnya diam mengenai surat itu! Saya terlepas surat, keras kepala tidak melihat tanda lembut, nama dan nama selalu dengan huruf kecil! Saya boleh mula menulis dari tengah lembaran, bukan dari bahagian atas. Kami belajar dengan pakar neuropsikologi selama 2 tahun di rumah. Tidak ada hasil! (Apa sekarang: 4 dalam bahasa Rusia dan 4 dalam sastera setiap trimester. Ini adalah pencapaian yang luar biasa bagi kami! Kami belum pernah melihat apa-apa kecuali 3 dan 2 sebelum ini! Saya sangat gembira dengan program ini dan Anna! Ini adalah orang yang sangat menyenangkan dan profesional Ini dapat dilihat bahawa dia mencintai anak-anak, bagi saya itu penting ketika memilih pakar. Saya segera menemui bahasa yang sama dengan Arisha. Kelas diadakan di rumah Anna di bilik berasingan yang sangat luas. Ini juga merupakan kelebihan bagi saya. Ya, satu perkara lagi: sekarang kita belajar di rumah 2 kali seminggu. Setiap pelajaran mengambil masa kira-kira 30 minit. Sama sekali tidak menjengkelkan dan tidak sukar! Semoga berjaya dan semua yang terbaik untuk semua orang! Kepada Anna, manusia yang besar terima kasih atas apa yang dia lakukan!

Sudah tentu bukan secara kebetulan kata disleksia menarik perhatian..

Ini adalah bagaimana saya sampai ke laman web anda. Dan saya benar-benar ingin mengatakan, tidak, bahkan menjerit - teknik ini berfungsi. Anak saya disleksia. Saya mengetahui mengenai perkara ini semasa dia berada di kelas dua (sudah 13 tahun yang lalu) dan guru menarik perhatian saya terhadap masalah membaca dan menulis dengan anak saya, menasihati saya untuk mencari pakar. Kami diuji, mendapat kesimpulan "disleksia dan disgraphia" dan tawaran untuk memindahkan anak itu ke sekolah pembetulan khas. Tetapi saya mempunyai anak yang normal, pintar, sihat, bahagia. Ya, dia tidak membaca dengan baik, ya, dia membuat kesalahan lucu dalam hampir setiap perkataan. Dan saya tidak bersetuju dengan sekolah lain. Saya mula mengkaji sebarang maklumat mengenai disleksia. Saya terjumpa sebuah artikel mengenai Ronald Davis dan bukunya "The Gift of Dyslexia". Ketagih. Saya menjumpai sebuah pusat di Moscow, pergi berunding. Saya dan anak saya menyukai segalanya. Kami melanjutkan pelajaran. Hari ini dia adalah pelajar tahun empat, pegawai negeri Universiti Teknikal Moscow yang tidak lemah. Dan walaupun dia masih menulis secara heterogen, kadang-kadang ada kesalahan, dan kadang-kadang tidak sama sekali, saya berterima kasih kepada Davis atas semua yang dapat saya berikan dan ajarkan kepada anak saya menggunakan kaedahnya. Dia bekerja!

Saya ingin memberikan maklum balas saya mengenai kaedah Davis tidak banyak untuk Anna, tetapi untuk semua ibu bapa yang mencari sekurang-kurangnya beberapa maklumat mengenai rawatan disleksia dan kaedah Davis. Saya sendiri menghadapi masalah apabila terdapat sedikit maklumat dan maklum balas di Internet daripada mereka yang telah mencuba untuk menggunakan kaedah ini. Anak saya berumur 11 tahun. Tidak ada yang mendiagnosis kami dengan disleksia, walaupun kami berjumpa dengan pakar neuropsikologi. Kami dinasihatkan untuk mengambil ahli terapi pertuturan yang baik. Kami telah bekerja dengan dua ahli terapi pertuturan selama hampir dua tahun! Saya tidak boleh mengatakan bahawa tidak ada hasil sama sekali. Tidak, ada beberapa. Anak lelaki mula membaca suku kata sekurang-kurangnya. Sebelum itu, dia sama sekali tidak memahami cara melipat huruf. Tetapi masalahnya ialah dalam membaca suku kata ini, dia selalu melakukan kesalahan. Terdapat BANYAK kesalahan dalam bahasa Rusia! Terutama dalam imlak! Sudah tentu, saya mempunyai idea untuk memindahkannya ke sekolah swasta, bagaimanapun, terdapat lebih sedikit anak dan pendekatannya adalah individu. Tetapi kebetulan pada mulanya saya memutuskan untuk mencuba kaedah Davis. Pilihan saya jatuh pada Anna. Sejurus selepas berunding, kami belum sempat keluar dari pintu, dan Artyom sudah mengatakan bahawa dia ingin datang ke sini lagi dan bersedia mengikuti kursus. Oleh itu, dia menyukai Anna). Secara umum, dia sangat pemalu dan enggan melakukan hubungan, terutama dengan orang dewasa. Dan kemudian saya masuk ke perbualan, tidak langsung, tentu saja, tetapi saya menonton perbualan antara Artyom dan Anna dan terkejut bagaimana dia memberitahu banyak perkara tentang dirinya kepada orang asing. Secara umum, kami mengikuti kursus pada bulan September. Pada hari kelima, terdapat peningkatan yang ketara dalam membaca. Saya sangat gembira dengan perkara itu! Kami pulang untuk belajar lebih jauh. Kami berlatih tiga kali seminggu: ini adalah hari Rabu dan dua hari cuti. Sebulan telah berlalu. Membaca semakin baik dan baik. Terdapat sedikit kesilapan dalam penulisan. Anna memberi amaran kepada kami bahawa kesilapan menulis akan hilang secara beransur-ansur, jika anda kerap berlatih: pertama, peningkatan dalam membaca, dan selepas itu dalam menulis. Untuk kerja kelas dalam bahasa Rusia, Artyom mula membawa 4! Guru bertanya di mana kami berada dan apa yang kami lakukan, kerana dia juga melihat peningkatan dan hasilnya! Artyom memahami apa yang dia baca dan boleh menceritakan semula. Perkara ini tidak pernah berlaku sebelumnya! Saya memutuskan untuk tinggal di sekolah awam buat masa ini. Sungguh luar biasa, tetapi dia masih menarik program ini. Saya harap semakan saya dapat membantu ibu bapa yang tidak tahu apa yang harus dilakukan atau di mana untuk mengatasi masalah disleksia..

Gadis, 8 tahun. Kami menghadapi masalah dalam pembelajaran: sangat sukar bagi kami untuk mengumpulkan pemikiran dan melakukan pelajaran, sukar untuk fokus pada satu perkara. Oleh itu, kesukaran timbul dengan pihak sekolah dan rakan sekelas: anak tidak menarik kurikulum sekolah. Kami berpaling kepada Anna untuk meminta pertolongan. Dan ternyata Anna memiliki alat muzik yang hebat, rahsia yang diketahui oleh gadis kami sekarang. Dan sekarang, dalam keadaan "terbang ke awan", kita menggunakan alat-alat keajaiban. Anak itu kembali ke pelajaran dalam satu minit, dan pada masa yang sama, prestasi sekolah bertambah baik di depan mata kita. Di kelas 1, para guru memberitahu kami: "Anak akan belajar selama 2 dalam semua mata pelajaran." Akhir trimester kelas kedua, nilai kami sebenarnya berbeza dari 3 hingga 5. Dan kedua-duanya telah menguap di suatu tempat dan terus menguap! Terima kasih banyak, Anna!

Anak perempuan saya Varya (9 tahun) menjalani rawatan disleksia mengikut kaedah Davis pada bulan Ogos 2017. Sebelum itu, terdapat 1.5 tahun program pembetulan menggunakan kaedah klasik, yang tidak memberikan peningkatan yang ketara. Keinginan saya (sebagai seorang ibu) adalah untuk meningkatkan kelajuan membaca anak. Varya mempunyai "pemikiran matematik", malah bahasa Inggeris diberikan kepadanya dengan tekanan yang lebih rendah daripada sastera dan bahasa Rusia. Pelajaran Anna banyak membantu kami! Varya mula membaca dengan lebih lancar dan penuh makna. Dia tidak perlu membaca semula ayat dua atau tiga kali untuk mendapatkan intinya. DIA BELAJAR UNTUK MENENTUKAN PERHATIAN! Masih ada jalan yang jauh untuk sekolah. Sekarang saya tahu bagaimana menolongnya tepat pada waktunya, mengarahkannya ke arah yang betul..

Terima kasih banyak Anna!

Kami mengikuti kursus Anna pada akhir bulan Mei. Sebelum kursus, anak perempuan saya membaca dengan susah payah, dengan sepenuh hati dia benci membaca! Pekerjaan rumah membaca dan bahasa Rusia adalah penyiksaan yang nyata bagi dia dan bagi saya dan selalu berakhir dengan jeritan dan pertengkaran, hubungan kami mula merosot dengan teruk, kami mula menjauh antara satu sama lain. Ujian dalam bahasa Rusia di sekolah mendorongnya mengalami kerosakan. Ia sampai pada tahap bahawa ketika ujian dalam bahasa Rusia sepatutnya, anak perempuan saya mula sakit! Kami tidak pernah menemui doktor khas dengan soalan ini, dan pakar pediatrik yang memandangnya tidak melihat masalah. Guru itu juga mengatakan bahawa dia hanya malas dan tidak mahu belajar, dan bahawa dia perlu belajar lebih banyak di rumah: membaca dan menulis lebih banyak. Saya mendapati maklumat mengenai disleksia sendiri di Internet, banyak membaca mengenainya, menyedari bahawa ia mengenai Darina saya. Di tempat yang sama saya menjumpai laman web Anna dan, sejujurnya, tidak mencari sesiapa atau perkara lain. Kami datang untuk berunding dan Darina yang keras hati jatuh cinta pada Anna. Pada perundingan itu, Anna mencabar pemikiran saya mengenai disleksia dan pada akhir Mei kami mengikuti kursus ini. Kami sangat gembira dengan hasilnya! Anak perempuan saya mula membaca dirinya dengan senang hati! Dia memilih buku itu sendiri dan membacanya pada waktu malam! Sekarang saya mula mendikte dan memeriksa kata-kata semasa saya menulis. Terdapat lebih banyak kesilapan! Dia menjadi lebih yakin pada dirinya sendiri, melihat kejayaannya dan oleh itu tertarik untuk membaca! Hebat! Dan menjadi lebih mudah bagi saya! Dia diberi tugas di buku nota musim panasnya untuk musim panas: dia mahu melakukannya sendiri, tanpa pertolongan saya! Saya sangat gembira dan berpuas hati! Anna, terima kasih!

Saya perhatikan masalahnya di kelas 1: membaca selalu sukar, hurufnya keliru, hujungnya ditelan atau dicipta. Dia mengaitkannya dengan perhatian. Perkataan kosa kata telah diajarkan sejak musim panas, dengan cara yang berbeza: secara visual, dengan telinga, ditulis berkali-kali. Tetapi, malangnya, di kelas 2, kata-kata perbendaharaan kata dilupakan, preposisi ditulis bersama dengan kata-kata. Saya menyedari ada masalah dan disyaki disleksia. Hasil ujian, ketakutan saya disahkan. Diputuskan untuk menjalani kursus pembetulan bersama Anna. Hasilnya sungguh menakjubkan: imlak, kata-kata perbendaharaan kata, membaca tidak lagi menjadi penyeksaan. Anak belajar menggunakan alat, menjadi yakin diri. Telah menjadi kurang cemas. Saya mengubah pendekatan saya, ia menjadi lebih mudah bagi saya. Sudah tentu, masih banyak kerja di rumah, tetapi ia menggembirakan saya dan anak. Anna, terima kasih kerana bertemu dengan anda: orang yang hebat dan profesional dengan huruf besar. Terima kasih dari seluruh keluarga kami. Ekaterina dan Artyom

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada manusia yang besar untuk Anna kerana kerjanya! Setelah menamatkan kursus, anak saya, yang pada umumnya, tidak dapat membaca, tidak memahami apa yang dibacanya, benci membaca dan semua yang berkaitan dengannya, meminta untuk membelikannya buku. Dia membaca setiap hari, dan saya tidak mahu bernafas, supaya tidak menakutkan saya!) Dia duduk untuk kelas dan memanggil saya! Dalam imlak yang saya tetapkan kepadanya, setelah mengikuti kursus, saya mula melakukan kesalahan dua kali ganda! Kursus ini baru sahaja selesai dan masih ada pelajaran yang akan datang, tetapi sekarang saya melihat kemajuan! Kami mempunyai masa untuk belajar secara aktif sebelum bermulanya tahun persekolahan. Saya akan menulis mengenai keputusan selanjutnya..

Sukar untuk melihat kanak-kanak yang dianggap lebih daripada sekadar "domba hitam" di kelas, yang tidak mempunyai kawan, ketika seorang psikologi sekolah rendah bercakap mengenai sekolah untuk kanak-kanak "orang kurang upaya". Di rumah, kanak-kanak ini menyukai astronomi, haiwan, dll. Malahan ibu bapa memutuskan untuk memindahkan Nastya ke sekolah lain. Tetapi di mana kemungkinan ia akan lebih baik di sana? Saya tidak akan menulis dan menyenaraikan semua masalah yang anda semua ketahui dengan baik (disleksia dan disgraphia). Ini ditulis dalam semua ulasan mengenai anak-anak mereka. Saya hanya ingin mengatakan ANNA, TERIMA KASIH BANYAK, TERIMA KASIH sehingga mustahil untuk menyampaikannya. Ini hanya dapat difahami oleh ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang menjalani disleksia Anna. Ini dapat difahami oleh kanak-kanak yang tidak mahu berpisah dengan Anya. Ibu bapa yang dihormati, jika anda membaca ulasan saya, jangan ragu, hubungi dan daftar ke Anna. Percayalah, anda tidak akan mengenali anak anda selepas 2 pelajaran. Sekali lagi TERIMA KASIH BESAR dan RENDAH!.

Saya menemui Anna pada bulan Jun 2018. Kami menghubunginya dengan masalah membaca dan menulis daripada anaknya. Dia membaca dengan teruk, membuat banyak kesalahan, tidak memahami apa yang dibacanya. Dalam buku nota Rusia, semua halaman berwarna merah daripada pembetulan guru. Saya boleh mengatakan bahawa kaedah itu berfungsi. Sekarang anak saya membaca tanpa masalah. Sudah tentu, bukan apa yang diminta di sekolah pada musim panas, ia tidak menarik baginya. Tetapi dia membaca buku yang dipilihnya: dia melihat di Internet, mencari, meminta untuk membeli. Ini mengejutkan, tentu saja, dan tidak biasa. Saya belum dapat memberikan jawapan yang jelas mengenai surat itu. Isterinya bekerja dengannya, anda perlu mengulang banyak lagi peraturan dalam bahasa Rusia. Tetapi, dalam imlak yang dia tetapkan kepadanya, dia pasti mula melakukan lebih sedikit kesalahan. Saya boleh mengesyorkan kaedah Davis dengan selamat. Ini adalah "dorongan" yang dapat dilihat dalam perkembangan anak..

Selamat petang, sebelum datang ke Anna, saya berkenalan dengan banyak kaedah yang ada untuk membetulkan disleksia. Saya mencari yang terbaik untuk anak saya dan saya fikir saya telah menemui jalan yang betul. Maxim tidak mahu mengikuti kursus ini, dia ingat pelajaran terakhir kami. Terdapat tugasan kerja rumah yang membosankan untuk membetulkan disleksia. Tetapi setelah pertemuan pertama dengan Anna, dia menjadi tertarik dan mengatakan bahawa dia ingin belajar. Anna, dalam perbualan dengan anak remaja, memikat dan minat. Masalahnya adalah sebilangan besar kesalahan ejaan dalam imlak, dan bahkan dengan menulis semula yang sederhana. Menyelesaikan kursus pembetulan disleksia. Kami mula belajar di rumah 2 kali seminggu. Sebulan setengah kemudian, anak lelaki itu untuk pertama kalinya dalam hidupnya meminta untuk membelikannya sebuah buku. Ini bukan kurikulum sekolah, tetapi pilihannya, tetapi selama musim panas dia "menelan" tiga jilid dari 350 halaman. Kami terus bekerja di rumah, dalam keadaan yang disetel dengan baik, kami meluluskan kembali peraturan untuk bahasa Rusia. Tulisan tangan saya bertambah baik, saya mula memikirkan ejaan, lebih mudah menumpukan perhatian, tidak terlalu letih. Kami terus berusaha dan memerhatikan hasilnya. Anna, terima kasih banyak dari seluruh keluarga kami!

Pada bulan September 2018, pelajar saya Sasha (11 tahun) belajar dengan Anna Zayats mengenai mengatasi disgraphia dan disleksia. Kesukaran Sasha dalam menguasai kurikulum sekolah dalam bahasa dan sastera Rusia berkembang dari tahun ke tahun. Menjelang akhir kelas 5, timbul persoalan mengenai pengambilan keputusan akhir, kerana mereka "tidak memuaskan". Pelajar mengetahui peraturannya, melakukan tugas tatabahasa, dan dengan imlak itu adalah bencana, walaupun dia melakukan kesalahan selanjutnya secara lisan. Anna mengajarnya untuk menyesuaikan diri dengan pekerjaan, untuk menarik perhatian untuk waktu yang lama semasa menyelesaikan tugasan, membaca tanpa kehilangan surat, untuk mengetahui apa yang dia baca; bekerja dengan kata-kata di mana dia membuat kesilapan semasa menulisnya. Kelasnya menarik dan produktif. Anak dengan mudah belajar bagaimana dia harus bertindak untuk mengatasi kesukaran yang timbul. Kami meneruskan dengan penuh semangat kerja di rumah. Dalam kajiannya, Sasha menunjukkan hasil yang positif, dan ini secara alamiah mencerminkan sikapnya terhadap pelajaran. Dia menjadi lebih yakin dengan kebolehannya, dengan senang mengikuti pelajaran bahasa Rusia dan sastera. Terima kasih banyak kepada Anna kerana hasilnya!

Selamat hari! Kami baik. Dari penulisan dari ingatan, imlak dan persembahan saya mendapat 4. Bukan sahaja orang Rusia menjadi lebih baik, tetapi juga mulai membawa 4-5 dari sastera. Itu hanya masalah dengan matematik, tetapi kami akan memperbaikinya tahun depan..

Selamat petang! Maaf sudah lewat! Hasilnya pasti ada (saya akan menghantar buku nota kemudian). Kami sendiri, tentu saja, mengakui bahawa kami melakukannya dua kali seminggu, tetapi tutor kami juga menerimanya dan melakukannya 2 kali seminggu. Kami melihat pemahaman yang lebih baik mengenai persekitaran, persekitaran dan kehidupan. Guru: mula belajar dengan penuh minat dan tanpa ratapan, pengurangan penolakan terhadap aktiviti. Dia selalu menggunakan kaedah penumpuan, dan "kushiki" (bola) dan tangan di bahunya banyak membantu. Melakukan dan menarik dirinya bersama. Saya dan suami percaya Kaedah Davis dapat banyak membantu orang autis! Danka mula membaca dengan ekspresi, dengan mengambil kira tanda baca, dia suka. Terima kasih atas perhatian anda, sangat bagus! Dan terima kasih atas kesabaran dan pemahaman anda terhadap keadaan Daniel.!

Halo Anna, terima kasih banyak untuk kerja anda, kemajuannya jelas.

Pada kelas 2, anak saya didiagnosis dengan disgraphia, disleksia, RRD. Lulus PMPK, dihantar ke sekolah koordinasi. Semasa pelajaran saya menulis dengan perlahan, saya membaca dengan perlahan saya tidak faham apa-apa. Saya malu untuk menjawab dalam pelajaran membaca, saya tidak menghafal puisi. Dalam pelajaran saya gugup, saya merasa tertekan, saya tidak mahu pergi ke sekolah. Kami beralih ke homeschooling. Kami mula belajar dengan ahli terapi pertuturan, menulis 28 perkataan setiap pelajaran.Di Internet, saya menjumpai kursus mengenai kaedah Davis. Kami datang untuk berunding, ujian mengesahkan diagnosis kami, kami memulakan latihan. Pada hari pertama setelah kursus, dia keluar dengan mata terbakar dan berkata: 'Ibu, saya gembira! "Sehingga petang, dia terus mengatakan sesuatu, bagi saya ada banyak kemajuan, kerana di sekolah dia dijadikan contoh - tidak ada satu pun komen dalam setahun, gadis pintar itu diam (dan ini adalah diagnosis), yang mengakibatkan mereka meninggalkan sekolah. di kelas, kanak-kanak itu gembira, membuat lelucon dan sehingga petang dia tidak dapat dihalang untuk bercakap. Di dalam kelas, Anna menggantikan psikologi, ahli neuropsikologi, ahli terapi pertuturan, dan ahli terapi pertuturan, yang diberitahu oleh kami. Selepas 3 hari kelas, dia bertimbang rasa, bertumpu selama 2 jam, dan kemudian dia tidak berhenti sehingga petang. Setelah 4 hari kelas, dia memberitahu abjad kembali, dia yakin pada dirinya sendiri, mood yang baik. Setelah 5 hari kelas dia membaca buku di kereta bawah tanah, dengan begitu ekspresif, kuat dan kuat, dengan bangga - seluruh kereta tersentuh. Saya membaca buku kedua sendiri. Setiap petang dia membaca kepada adiknya pada waktu malam, membaca 13 buku dongeng, dia sendiri membaca 11 kisah Nosov. Sekarang dia mula membaca "Boy-Star." Saya menulis cerita 110-kata dalam format A4 dengan semua tanda baca, dalam keterangan musang saya menggunakan 6 kata sifat, preposisi tanpa kesalahan dalam 1 jam. Ahli terapi pertuturan melihat kejayaan selepas kursus Davis. Dia dipuji di dalam kelas, menceritakan semula apa yang dia baca, mengingat pelajaran, belajar puisi, pelajaran mengambil sedikit masa.

Tahun-tahun siksaan bagi saya dan anak berakhir dalam sekelip mata! Seperti menghirup udara segar! Terima kasih banyak Anna untuk kerja dan pertolongannya. Ibu bapa yang menghadapi masalah seperti itu, tidak membuang masa, datang untuk mengikuti kursus. Program yang sangat berkesan saya cadangkan.

Anna, selamat pagi! Saya mula melihat pergeseran Vlada, dia mula bercakap, tidak boleh diam, tertarik dengan banyak perkara, dia menjadi lebih bebas secara dalaman. Semalam kami menulis kata-kata kamus, saya pergi menulis tanpa pretensi yang tidak perlu, saya menulis hampir tanpa kesalahan, tidak membingungkan huruf. Saya mendiktekannya dengan suku kata, kadang-kadang dia menyebutnya sendiri. Hasilnya ialah!

Anna, selamat petang! Saya berkongsi kecil, tetapi masih maju. Hari ini adalah hari pertama kami bersekolah, guru mengatakan bahawa Grisha telah menjalani keseluruhan pelajaran, tidak menyedari bagaimana ia berakhir, dia terkejut sendiri! Semalam dia mengajak saya belajar, semuanya dilakukan sesuai dengan rencananya, dia mulai membaca dengan cepat, tetapi kemudian dia merasa kesal, malah melaung, mengatakan bahawa dia ingat bagaimana dia suka belajar dengan kamu dan kita seharusnya pergi tinggal di Moscow. Hari ini kami bersetuju bahawa kami akan duduk dan membawa segalanya sampai akhir.

Anna, selamat petang! Kami diam selama seminggu, kami berusaha belajar setiap hari, seperti yang kami katakan. Kita tidak selalu mempunyai masa untuk mengukir kata-kata, tetapi kita selalu membaca. Hari ini kita telah mengeluarkan sehelai kertas, dan saya ingin mengatakan bahawa kemajuan dapat dilihat dengan jelas, dia membaca dengan sangat perlahan, tetapi walaupun sudah seperti membaca, saya menambah sedikit, ini tidak menakutkannya. Dia mula belajar dengan guru selain di sekolah, dia sangat memujinya, dia belajar dengan keinginan, semua orang melihat kemajuan! Bekerja lebih jauh!

Sudah 4 bulan sejak anak saya Luca menyelesaikan program pembetulan disleksia, dan kita boleh membincangkan kejayaan. Pertama, dan yang paling penting bagi saya secara peribadi, dia menjadi lebih berdikari. Saya tidak perlu duduk di sebelah saya dan mengatakan apa yang hendak ditulis semasa membuat kerja rumah. Dia menjadikan mereka sendiri, hanya jika dia tidak memahami sesuatu, dia meminta pertolongan. Titik muncul di akhir ayat, preposisi dan kata hubung. Akhirannya betul semasa membaca. Terus mengikuti anak-anak lain di kelas, sebelum ada "jurang" dalam kerja kelas sepanjang masa. Sudah tentu, ADHD meninggalkan kesannya, dan anda tidak boleh menulis karya panjang tanpa kesilapan. 4ki mula muncul, walaupun pada hakikatnya kita mengikuti pelajaran lebih sedikit, dan tidak perlu menjelaskan topiknya. Ujian ditulis pada kali pertama, dan tidak ditulis semula selepas pelajaran, seperti sebelumnya. Saya rasa jika dia lebih bermotivasi, hasilnya akan lebih baik. Dan kami sedang mengusahakannya. Dan, menurut saya, kekuatan kaedah Davis, selain teknik dan tetapan, adalah bahawa anak itu memahami dan menyedari bahawa dia sendiri dapat mengubah sesuatu dalam hidupnya, dapat mencapai kejayaan. Adalah sangat penting untuk memahami perkara ini pada masa kanak-kanak, kerana orang dewasa yang sama tumbuh dari anak-anak yang bergantung kepada ibu, ayah, dan tutor mereka. Perkara yang hebat mengenai program Davis ialah memberi peluang kepada anak-anak - merasakan bahawa mereka dapat menguruskan disleksia mereka, mengawalnya, dan, tentu saja, terus maju. Kadang-kadang ini adalah langkah-langkah kecil, dan kadang-kadang - kejayaan besar, tetapi kemajuannya nyata dan membuat anda ingin terus berusaha. Terima kasih banyak Anna, dan salam dari Luke!

Untuk kawalan 5! Bagus! Tetapi dia gembira dan tidak mempercayai dirinya sendiri! Terima kasih kerana memberi kepercayaan kepada Grisha! Sekarang dia menawarkan pertolongan kepada orang lain! Saya, kata mereka, memahami segalanya, saya boleh membantu!))

Anak saya Alexander dan saya ingin mengucapkan terima kasih banyak kerana mengubah hidup kita! Terima kasih kerana memberinya keyakinan diri! Terima kasih kerana dia sekarang tahu bahawa dia tidak lebih buruk daripada yang lain di kelas! Terima kasih kerana menjadi bayi saya buat pertama kalinya. selama 5 tahun di sekolah dia mengambil buku itu di tangannya dan membaca dengan penuh minat! Terima kasih kerana begitu baik kepadanya dan dia ingin kembali kepada anda untuk mengikuti kursus matematik. Ya, dan ketika dia menulis, dia melakukan lebih sedikit kesalahan daripada sebelumnya! Terima kasih dan jumpa lagi! Inga dan Sasha.

Anna, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda! Berapa banyak keraguan saya sebelum membawa anak perempuan saya ke kursus anda. Berapa banyak pakar yang telah saya hubungi sebelum menghubungi anda! Dan saya sangat gembira kerana kami memilih anda! Naluri saya tidak pernah gagal saya! Pada pandangan pertama, saya faham bahawa orang ini suka anak-anak dan anak perempuan saya akan selesa di sini. Veronica, tidak sempat meninggalkan anda setelah berunding, segera mengumumkan bahawa dia akan datang kepada anda untuk belajar! Saya tidak pernah melihat hasrat untuk belajar di anak perempuan saya! Dia bangun awal dengan senang hati dan bergegas ke kelas anda. Sekarang sudah tiga bulan sejak kami menamatkan kursus. Anak perempuan membaca tanpa kesilapan dengan yakin dan lancar! Dia diberi 4 bahasa Rusia pada suku itu! Ini adalah hasil yang baik untuk kami! Sastera 5! Saya dengan senang hati akan mengesyorkan anda kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pertolongan! Kami juga tidak berhenti belajar. Saya memutuskan, kerana sekarang adalah percutian dan ada masa - kami akan menggunakannya untuk kelas. Lebih-lebih lagi, mereka tidak tertekan dan berlalu dalam satu nafas. Saya mendoakan kejayaan dan bersyukur kepada nasib kerana menyatukan kami!

Gleb berumur 17 tahun. Kursus pembetulan disleksia berlaku pada musim gugur. Pada musim bunga saya mengambil OGE. Hasil: Bahasa Rusia lulus pada 4, matematik pada 4!

Anak perempuan saya menjalani kursus pembetulan dengan Anna pada awal September. Dia dan saya sangat gembira dengan hasilnya. Tetapi pertama, saya ingin menceritakan kisah kami. Anak perempuan saya berumur 14 tahun, dia adalah pelajar kelas 8. Saya tahu bahawa dia menderita disleksia sejak sekian lama - sejak darjah empat, dan selama ini kami berusaha untuk menyelesaikan masalah ini. Saya mendengar mengenai Anna di radio. Saya seorang yang percaya, saya kerap mendengar radio "Vera". Dan di sini, di salah satu program, mereka membincangkan mengenai disleksia dan pelanggan Anna yang berpuas hati membincangkannya sebagai pakar yang sangat baik dan kaedah pembetulan yang membantu. Setelah beberapa hari kami datang ke Anna untuk berunding. Saya mesti mengatakan bahawa sekarang anak perempuan saya sudah berumur peralihan dan dia sangat "berduri", sering bersikap kasar, kadang-kadang tidak senang dan sering bersikap kasar dengan guru, dia sering mengetahui hubungannya dengan rakan sekelas kerana kegagalan akademiknya. Mereka ketawa bahawa dia tidak dapat membaca dengan kuat atau mengikutinya. Anna mengaturkan anak perempuannya dari minit pertama perbualan. Saya belajar banyak perkara baru dan menarik mengenai anak saya, mengenalnya dari seberang! Ia luar biasa! Anak perempuan saya sangat kagum dengan Anna dan mengatakan bahawa dia akan belajar. Memang, sepanjang lima hari kursus, anak perempuan saya bangun dengan gembira pada waktu pagi dan berlari ke kelas. Dia begitu terbawa-bawa! Dan saya rasa bahawa hasil yang dilihatnya sendiri memainkan peranan yang sangat penting dalam keinginannya untuk belajar. Dia melihat bahawa dia boleh membaca tanpa kesilapan dan tidak malu dengan rakan sekelasnya. Ini dapat dilihat bahawa harga dirinya meningkat. Oleh itu, kelas di rumah sekarang tidak menimbulkan masalah. Dia duduk sendiri - lebih-lebih lagi, dia melakukannya sendiri. Ulasan itu panjang dan agak kacau. Tetapi saya ingin menasihati semua orang agar tidak teragak-agak dan datang kepada Anna. Anda tidak akan menyesal, itu pasti!

Artyom menjalani pembetulan dyscalculia pada awal September. Mereka berharap bahawa dia akan mulai belajar sekurang-kurangnya untuk Cs, tetapi mula membawa empat dan bahkan lima.

Saya ingin memberikan ulasan mengenai karya Anna, baru hari ini saya menyelesaikan kursus pembetulan. Kami dari Yekaterinburg dan belajar dengan Anna dari jarak jauh, walaupun pada mulanya rancangannya adalah untuk mengunjunginya di Moscow pada bulan Jun. Saya sangat bimbang kerana keadaan dunia sekarang, kita sama sekali tidak akan dapat melakukan pembetulan. Oleh itu, ketika Anna menulis bahawa ada peluang untuk belajar dalam talian, saya segera bersetuju. Sekarang mengenai pembetulan itu sendiri. Anak saya Kirill berumur 12 tahun dan dia menamatkan kelas 6. Selama bertahun-tahun, pelajarannya untuk seluruh keluarga kami adalah ujian yang nyata! Dia tidak dapat membaca tanpa kesilapan, tidak memahami apa yang dibacanya. Lebih-lebih lagi, baik buku dan tugasan dalam matematik atau tugasan ujian. Secara umum, dalam bahasa Rusia dan sastera - stabil 2, dengan peregangan tiga dalam satu perempat. Baiklah, dan semua mata pelajaran lain, seperti sejarah, biologi, geografi, dia tidak dapat melakukannya tanpa bantuan luar. Saya duduk dan menunggu saya atau suami pulang dari tempat kerja, membaca dan menerangkan. Kursus pembetulan disleksia memakan masa 10 hari, walaupun dirancang dengan latihan peribadi memerlukan 5 hari. Kami bersetuju dengan Anna bahawa kami akan belajar selama 3 jam sehari, Anna tidak memberi nasihat lebih lama, dan saya bukan penyokong kanak-kanak menghabiskan banyak masa di komputer. Semasa kelas, mereka berehat dan Cyril berpeluang untuk berehat. Saya ingin menulis begitu banyak perkara yang bersemangat sehingga fikiran saya menjadi keliru! Pada hari keempat kelas, saya perhatikan bahawa Kirill menjadi lebih prihatin, lebih pekat, tidak begitu berpikiran tidak hadir. Dia duduk sendiri untuk membuat kerja rumahnya, tidak ada rasa malu dan rengekan. Mereka diminta mempelajari puisi. Dan buat pertama kalinya dia tidak memanggil saya untuk ini. Saya melakukan semuanya sendiri, saya hanya memeriksa! Membaca menjadi lebih baik. Pemahaman teks muncul! Dia sendiri membaca dan menceritakan kembali perenggan mengenai biologi. Tetapi hanya 10 hari berlalu! Sekarang kami berdua bekerja dengan penuh semangat, kerana kami melihat hasilnya. Dia telah tumbuh sayap! Saya melihat bahawa keyakinan diri telah muncul! Saya ingin memperbaikinya, jadi kami melakukannya mengikut jadual. Sekarang dia tidak takut dengan tugas besar dalam bahasa Rusia. Saya melihat bahawa pada awalnya ketakutan akan muncul di mata saya kerana kebiasaan, tetapi dia segera menyingkirkannya, duduk dan melakukannya. Saya akan menghantar ulasan ini kebanyakan bagi mereka yang tidak tinggal di Moscow. Jangan takut dengan kursus pembetulan jarak! Hasilnya luar biasa! Dan bagi kami ternyata jauh lebih murah! Saya tidak perlu membeli tiket kapal terbang, saya tidak perlu membayar perumahan di Moscow, untuk teksi, dll. Secara moral, saya bimbang: bagaimana kita akan sampai di sana, bagaimana kita akan menetap, bagaimana kita akan mencari, bagaimana meninggalkan yang lebih muda. Dan di sini tidak perlu! Kami sangat gembira! Satu-satunya perkara ialah anda mesti berhubung semasa kelas, kerana anda perlu mencetak sesuatu, kemudian mencari garis, kemudian membetulkan kamera.

Anak perempuan saya berjaya menjalani pembetulan disleksia dengan Anna sebelum karantina. Kami melompat ke kereta terakhir, untuk bercakap) Kursus berlangsung selama 5 hari, saya membawa Ira ke Anna, kiri, dan mereka bekerja dari jam 10 hingga 16.00 Pertama sekali, saya ingin memperhatikan sikap Anna yang baik dan baik terhadap anak saya. Ira sangat kagum, berlari ke kelas dengan senang hati dan kecewa ketika mereka tamat). Saya tidak pernah memarahi anak perempuan saya kerana keputusan dan gred buruk di sekolah. Kami didiagnosis menderita disleksia suatu ketika dahulu dan lebih daripada sekali. Selama ini, kami telah mencuba banyak teknik. Sesuatu yang membantu, sesuatu yang tidak banyak. Tetapi di sini selepas kursus saya melihat pergeseran. Dan nampaknya kita memerlukannya. Sepanjang masa ada perasaan yang akan mendorongnya sedikit, dan semuanya akan berjalan lancar. Kini sebulan telah berlalu selepas kelas, Irina membaca dengan sempurna dan dengan mudah menceritakan apa yang dibacanya. Saya mula membuat kesilapan dalam menulis lebih sedikit. Masih banyak dari mereka dari sudut penilaian sekolah, tetapi dari segi jumlahnya, jumlahnya beberapa kali lebih sedikit. Saya berusia 20 tahun ketika menulis imlak, dan sekarang 7. Saya mengesyorkan Anna dengan senang hati!)