Utama > Hematoma

Rahsia otak dan kesedaran manusia

Kajian mengenai otak telah ada sejak zaman Rom kuno. Para saintis sentiasa berusaha untuk menembusi kesedaran dan membongkar misteri otak. Tetapi sehingga kini, organ tubuh manusia ini adalah misteri utama. Dalam artikel ini, kami akan berkongsi fakta menakjubkan mengenai otak manusia..

Saiz otak tidak sama dengan tahap kecerdasan

Telah terbukti secara saintifik bahawa orang yang hidup di planet ini 5 ribu tahun yang lalu mempunyai otak yang lebih besar. Untuk lebih tepat, ia mengurangkan 10% jumlah. Para saintis mengaitkannya dengan fakta bahawa seseorang tidak lagi memerlukan rahang besar untuk mengunyah makanan, masing-masing, jumlah kepala dan otak telah menurun - akibatnya.

Otak menghabiskan banyak tenaga

Kerja otak sangat memerlukan tenaga. Walaupun beratnya berkaitan dengan berat badan keseluruhan adalah sekitar 2%, ia mengambil sekitar 20% oksigen dan sebanyak 25% glukosa memasuki tubuh.

Semakin banyak konvolusi, semakin baik?

Di permukaan otak, yang disebut oleh saintis korteks, terdapat banyak yang disebut retakan, alur, alur, dan sebagainya. Ia adalah rumah bagi neuron yang bertanggungjawab untuk fungsi otak kita. Semakin banyak neuron, semakin baik otak manusia berfungsi..

Tidak semua sel otak adalah neuron

Sekiranya kita mengukur bilangan neuron di otak sebagai peratusan, maka hanya ada 10% dari jumlah keseluruhan. Berat selebihnya disebut glia. Para saintis sebelum ini menganggap bahawa tugas utama mereka adalah menjaga sel-sel saraf. Namun, pada kenyataannya, ternyata mereka mempunyai sekumpulan fungsi yang jauh lebih luas: dari menjaga kekebalan tubuh hingga memelihara otak dari kerosakan oleh sel-sel patogen..

Otak berubah sepanjang hayat

Sambungan saraf baru dapat terbentuk sepanjang hayat. Ini telah terbukti dalam penyelidikan otak pada orang yang mengalami strok. Otak menyesuaikan diri dengan kenyataan bahawa beberapa saraf telah rosak dan mula menggunakan yang lain untuk mendapatkan maklumat yang serupa. Tambahan, senaman yang kuat dan teratur dapat membantu membina hubungan saraf baru..

Rahsia otak kita: 15 fakta menarik

Ekologi kehidupan. Kognitif: Sel saraf dipulihkan. Neuron tumbuh sepanjang hayat. Selama bertahun-tahun, saintis percaya bahawa neuron dan tisu saraf.

1. Semakin berpendidikan seseorang, semakin jarang penyakit otak. Aktiviti intelektual menyebabkan pengeluaran tisu tambahan yang mengimbangi orang yang berpenyakit.

2. Perkembangan otak yang paling pesat berlaku pada usia 2 hingga 11 tahun.

3. Ukuran otak tidak mempengaruhi kemampuan intelektual seseorang. Namun, menurut para penyelidik, minda bergantung pada sinapsis - hubungan antara neuron. Jumlah sinaps tumbuh pada zaman kanak-kanak dan remaja dan mempengaruhi kecerdasan.

4. Senaman membantu menjaga kesihatan otak anda. Latihan berterusan meningkatkan jumlah kapilari di otak, yang membolehkan lebih banyak oksigen dan glukosa dihantar. Bekas atlet kehilangan kesihatan mental dengan usia lebih jarang berbanding yang lain. Untuk berkesan, senaman harus berlangsung sekurang-kurangnya 30 minit beberapa kali seminggu.

5. Melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak dikenali adalah cara terbaik untuk mengembangkan otak anda. Berinteraksi dengan mereka yang mengatasi anda dalam kecerdasan juga merupakan alat pengembangan otak yang kuat..

6. Kerja mental tidak meletihkan otak. Didapati bahawa komposisi darah yang mengalir melalui otak tidak berubah selama aktiviti yang kuat, tidak kira berapa lama ia berlangsung. Lebih-lebih lagi, darah yang diambil dari urat seseorang yang telah bekerja sepanjang hari mengandungi peratusan tertentu dari "toksin keletihan". Psikiatri mendapati bahawa perasaan keletihan otak disebabkan oleh keadaan mental dan emosi kita..

7. Solat mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti otak. Semasa berdoa, persepsi maklumat oleh seseorang melewati proses pemikiran dan analisis, iaitu seseorang meninggalkan kenyataan. Dalam keadaan ini (seperti dalam meditasi) gelombang delta muncul di otak, yang biasanya direkodkan pada bayi dalam enam bulan pertama kehidupannya. Mungkin hakikat inilah yang mempengaruhi kenyataan bahawa orang beriman sakit lebih jarang dan cepat sembuh..

8. Untuk fungsi otak penuh, anda perlu minum jumlah cecair yang mencukupi. Otak, seperti seluruh badan kita, kira-kira 75% air. Oleh itu, untuk memastikannya dalam keadaan sihat dan berfungsi, anda perlu minum jumlah air yang diperlukan oleh badan anda. Mereka yang berusaha menurunkan berat badan dengan bantuan pil dan teh, mengeluarkan air dari badan, harus bersedia untuk fakta bahawa, bersamaan dengan penurunan berat badan, mereka juga akan kehilangan prestasi otak..

9. Otak bangun lebih lama daripada badan. Kebolehan intelektual seseorang sejurus selepas bangun tidur lebih rendah daripada selepas tidur malam atau dalam keadaan mabuk sederhana. Ia sangat berguna, selain joging pagi dan sarapan pagi, yang memperhebat proses metabolik dalam badan anda, untuk melakukan sedikit latihan otak. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh menghidupkan TV pada waktu pagi, melainkan membaca sesuatu atau menyelesaikan teka-teki silang kata.

10. Lebih mudah bagi otak untuk memahami ucapan lelaki daripada wanita. Suara lelaki dan wanita mempengaruhi bahagian otak yang berlainan. Suara wanita lebih muzikal, terdengar pada frekuensi yang lebih tinggi, sementara julat frekuensi lebih luas daripada suara lelaki. Otak manusia harus "menguraikan" makna apa yang dikatakan oleh wanita dengan menggunakan sumber tambahannya.

11. Otak menggunakan lebih banyak tenaga daripada semua organ lain. Ini hanya menyumbang 2% dari jumlah berat badan, tetapi menghabiskan sekitar 20% tenaga yang dihasilkan oleh badan. Tenaga menyokong fungsi otak yang normal dan dihantar oleh neuron untuk membuat impuls saraf.

Setiap minit 750 mililiter darah melewati otak, yang merupakan 15-20 peratus dari semua aliran darah.

Ia juga memakan lebih banyak oksigen daripada organ lain. Ini menjadikannya sangat rentan terhadap kerosakan akibat kekurangan oksigen. Jadi bernafas lebih dalam!

12. Sel saraf dipulihkan. Neuron tumbuh sepanjang hayat. Selama bertahun-tahun, saintis percaya bahawa neuron dan tisu saraf tidak dapat tumbuh atau memperbaiki dirinya sendiri. Ternyata ini tidak berlaku, walaupun tisu saraf berperilaku berbeza daripada tisu badan manusia yang lain - neuron tumbuh sepanjang hayat dan fakta ini membuka halaman baru dalam bidang penyelidikan otak dan penyakitnya.

13. Otak tidak pernah tidur. Otak jauh lebih aktif pada waktu malam daripada pada waktu siang. Nampaknya tidak logik, kerana pada waktu siang kita bergerak, dia sibuk dengan perhitungan, menyelesaikan masalah yang rumit di tempat kerja, yang seharusnya membuatnya bekerja lebih keras daripada ketika tidur. Ternyata sebaliknya adalah benar. Apabila anda mematikan, otak menyala. Para saintis belum memahami mengapa ini berlaku, tetapi anda harus berterima kasih kepada otak anda kerana bekerja semasa anda tidur..

14. Jumlah impian bergantung pada IQ. Para saintis mendakwa bahawa semakin tinggi IQ anda, semakin banyak impian yang anda lihat. Sekiranya demikian, maka anda tidak perlu risau jika anda tidak ingat apa yang anda impikan. Sebilangan besar dari kita tidak mengingati mimpi dengan baik, kerana ia tidak bertahan lebih dari 2-3 saat..

15. Menguap membantu otak bangun. Menguap sering dikaitkan dengan kurang tidur dan kebosanan, tetapi sebenarnya membantu seseorang bangun. Semasa menguap, saluran angin mengembang, dan paru-paru menerima lebih banyak oksigen, yang kemudian bergerak ke aliran darah, membuat kita lebih waspada. diterbitkan oleh econet.ru

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

5 misteri otak yang tidak dapat diselesaikan

Ahli sains saraf tidak begitu popular seperti detektif. Hercule Poirot dan Miss Marple menyelesaikan teka-teki dengan hanya satu mata melirik ke buku harian orang lain. Menyelesaikan misteri otak jauh lebih sukar. Proses kognisi organ manusia utama menjadi rumit oleh fakta bahawa ia dapat dipelajari hanya dalam keadaan "berfungsi", iaitu, peralatan tersebut tidak boleh mengganggu fungsi normal otak. Jika tidak, hasilnya tidak boleh dipercayai. Penyelidikan neurobiologi lebih daripada menunjukkan bagaimana otak berfungsi. Mereka membantu memahami fungsi mental dan mengembangkan kaedah terbaik untuk merawat gangguan.

Dari sudut pandang falsafah, mustahil untuk mengungkap semua rahsia organ ini, kerana otak orang lain tetap menjadi alat kognisi dalam apa jua keadaan. Semua ini menimbulkan rintangan, tetapi para saintis tidak menyerah. Hari ini kita mengetahui zon apa yang terdiri daripada otak dan apa yang dipertanggungjawabkan oleh setiap kawasan. Walau bagaimanapun, beberapa soalan masih belum dijawab..

Factrum tidak dapat dilalui oleh rahsia saintifik otak yang luar biasa, yang belum dapat diselesaikan oleh sesiapa pun. Lima misteri ini membingungkan seluruh komuniti saintifik.

Alam semula jadi atau pengasuhan?

Tiga puluh tahun yang lalu, ahli psikologi berpendapat bahawa gen menentukan segala sesuatu dalam diri seseorang, termasuk jiwa. Dengan pendekatan ini, kehendak bebas atau keperibadian tidak berperanan, kerana jiwa manusia "diprogramkan" sejak lahir. Pada akhir abad ke-20, pendekatan humanistik mulai mendapat kekuatan, yang memberikan peranan utama dalam pembentukan keperibadian terhadap pendidikan. Baik pakar psikologi dan pakar sains saraf masih dapat menjawab persoalan mengenai perkara yang lebih utama - gen atau persekitaran -.

Mungkin saintis mempunyai "alat" terbaik untuk mengkaji masalah ini - kembar yang sama. Orang yang sejak lahir mempunyai set gen yang sama mengambil bahagian dalam kajian yang berbeza sehingga sains akhirnya dapat menjawab persoalan asal usul keperibadian. Di Ohio, diadakan forum tahunan ahli sains saraf, di mana para pakar membincangkan hasil terkini di bidang ini. Segala sesuatu yang berlaku di forum ini merangkumi kajian kembar yang sama - ini adalah landasan subur untuk penyelidikan.

Kajian mengenai kembar bermula pada pertengahan abad ke-20, dan hasil satu eksperimen akan tetap menjadi misteri hingga 2066. Pada tahun 1960-an dan 1980-an, psikiatri kanak-kanak Peter Neubauer memulakan kajian di mana kembar dan kembar tiga dari rumah anak yatim dihantar ke keluarga yang berbeza. Psikiatri mengikuti mereka sepanjang hidup mereka. Ibu bapa angkat dilarang keras untuk mengatakan apa-apa kepada anak-anak mereka. Ketika orang ramai mengetahui mengenai eksperimen tersebut, kritikan turun ke atas Neubauer: orang menuntut agar saudara dan saudari bersatu kembali. Dan kemudian saintis memutuskan bahawa orang tidak bersedia untuk hasil. Atas arahannya, semua data eksperimen disegel dalam kapsul dan diletakkan di Universiti Yale..

Dua peserta dalam kajian ini - Paula Bernstein dan Eliza Shane - bertemu kembali setelah orang ramai membuat kajian ini menjadi umum. Pada masa itu mereka berumur 35 tahun. Mereka menyatakan bahawa mustahil untuk menafikan pengaruh genetik, dan, menurut penilaian peribadi mereka, kod tersebut mengandungi separuh watak keperibadian. Sebagai contoh, kanak-kanak perempuan memilih jurusan yang sama di kolej. Tetapi sebaliknya, saudara perempuan itu menekankan bahawa mereka adalah orang yang berbeza dengan sejarah yang berbeza. Dan sains tidak mempunyai penjelasan mengenai fenomena ini.

Mengapa otak berhenti berfungsi?

Menyelesaikan teka-teki kematian sel otak akibat penyakit degeneratif adalah seperti mengejar pembunuh berantai. Bagi ahli sains saraf, seperti detektif, jumlah jam. Sains masih belum mengetahui mengapa perubahan tersebut berlaku dan bagaimana menghalangnya. Dan sungguh menakutkan. Contohnya, setelah seseorang didiagnosis menghidap Alzheimer, terdapat dua jenis formasi di otaknya: plak amiloid dan kusut neurofibrillary. Mereka terbentuk setelah penyakit ini bertambah kuat, atau jauh sebelum itu - tidak diketahui. Neurobiologi dengan seluruh peralatan dan ubat-ubatannya tidak berdaya mengatasi misteri perubahan otak yang merosot.

Pada akhir abad ke-20, George W. Bush menyebut sepuluh tahun terakhir abad yang keluar sebagai "dekad otak." Walaupun terdapat banyak kerja yang dilakukan selama sepuluh tahun ini, banyak penyakit otak masih kurang difahami. Sebagai contoh, manusia masih tidak tahu di mana dan bagaimana skizofrenia, penyakit Parkinson, penyakit Huntington dan distrofi otot berasal. Untuk memahami mengapa otak berhenti berfungsi secara normal pada satu ketika, anda perlu memahami bagaimana fungsinya. Para saintis hari ini memahami dengan baik tanggungjawab setiap bahagian otak. Tetapi mereka tidak dapat menjawab persoalan bagaimana semua sistem kompleks ini sepakat satu sama lain dengan begitu jelas, dan mengapa semua proses di otak berjalan dengan sepantas kilat. Sehingga neurobiologi memberikan jawapan kepada soalan-soalan ini, seseorang hanya dapat bermimpi untuk menyembuhkan penyakit mental dan otak..

Mengapa tidur dan bermimpi?

Setiap malam seseorang menghabiskan tujuh hingga sembilan jam dengan mata tertutup, dan para saintis tidak tahu pasti mengapa. Sains mengetahui bahawa kurang tidur secara teratur menimbulkan gangguan fisiologi dan psikologi. Tidur adalah kritikal, tetapi apa fungsinya? Sekumpulan penyelidik mencadangkan bahawa tidur adalah sejenis mekanisme pertahanan evolusi. Bagi orang kuno, jalan-jalan malam, ketika harimau bergigi pedang dengan taring tajam pergi memburu, dengan kemungkinan tinggi berakhir dengan sedih. Berdasarkan teori ini, tidur adalah sekering yang boleh dipercayai. Mengapa kita tidur begitu lama dan dalam mimpi kita menjadi tidak berdaya?

Para saintis telah membuktikan bahawa tidur adalah asas pembelajaran dan penghafalan. Banyak kajian dengan pelajar menunjukkan bahawa mereka menyerap maklumat dengan lebih baik sekiranya mereka tidur malam selepas bersiap. Masih belum jelas bagaimana otak menangani maklumat pada waktu malam dan apa peranan mimpi dalam proses ini. Mimpi hanya muncul dalam fasa pantas dan kononnya berfungsi sebagai pelatih otak. Pada masa ini, dia menguatkan pemikiran dan ingatan, menyusun maklumat, menghapus perkara yang tidak perlu. Secara amnya, bekerja keras.

Bagaimana memori berfungsi?

Para saintis belum mengetahui bagaimana kenangan dilahirkan, disimpan dan hilang. Terdapat banyak jenis memori, dan ada perbezaan besar antara kepentingan ingatan. Tetapi kita bersama-sama mengingati resipi pai nenek, dan penyelesaian untuk persamaan yang rumit, dan kata laluan untuk surat. Bagaimana otak memutuskan apa yang harus disimpan dan apa yang hendak dibuang tidak diketahui. Dan tidak jelas mengapa kita tidak dapat mengakses maklumat pada bila-bila masa yang kita mahukan..

Tetapi saintis mengetahui sesuatu tentang ingatan. Mereka tahu bahawa pelbagai jenis memori timbul di bahagian otak yang berlainan. Eksperimen telah memungkinkan untuk melihat sekilas proses saraf, untuk memahami bagaimana sinaps (titik hubungan antara neuron) diperkuat semasa hafalan. Apa sebenarnya neuron yang menyimpan ingatan dibuat tidak ditunjukkan oleh eksperimen. Atas sebab ini, saintis tidak mempunyai alat sihir yang akan "melarutkan" kenangan yang tidak diingini bersama dengan hubungan ini. Tetapi sains semakin hampir. Dalam satu kajian, para saintis mendapati bahawa neuron yang sama menembak semasa dan selepas kejadian di kepala ketika ia berlaku. Oleh itu, apabila anda menelusuri kenangan di kepala anda dan nampaknya anda menghidupkannya kembali, sebenarnya. Sekurang-kurangnya untuk otak.

Soalan utama adalah kedalaman memori yang sebenarnya. Kenangan palsu menunjukkan betapa sedikitnya yang kita tahu mengenai peringatan kenangan yang tidak berasas. Pada tahun 2005, gelombang serangan pengganas melanda London. Tinjauan susulan menunjukkan bahawa empat dari sepuluh orang mempunyai ingatan palsu. Mereka menegaskan bahawa mereka melihat siaran berita khas, walaupun tidak pernah ada siaran tersebut..

Di manakah sempadan antara otak dan kesedaran?

Para saintis tidak dapat menjawab soalan ini dan tidak tahu di mana pemikiran dan keinginan dilahirkan yang menjadikan kita siapa kita. Ahli falsafah adalah yang pertama mencari kesedaran; hari ini ahli sains saraf terlibat dalam hal ini. Dengan bantuan peralatan khas, saintis memerhatikan bagaimana zon tertentu "menyala" di otak semasa berfikir. Secara fisiologi, kesedaran kita tersebar di seluruh otak, dan setiap zon bertanggungjawab untuk set fungsinya sendiri. Sains tahu bahawa aliran pemikiran dapat diubah dengan pembedahan atau bahan kimia. Walau bagaimanapun, proses berfikir itu sendiri tetap menjadi misteri: apabila neuron yang berkelip menjadi pemikiran yang tidak ketara?

Soalan penting lain untuk sains adalah bagaimana tidak sedar berkaitan dengan sedar? Mengapa kita tidak pernah memikirkan bagaimana kita bernafas, bagaimana jantung kita berdegup? Sebilangan saintis yakin bahawa tidak ada sempadan antara dua tahap pemikiran. Dalam kajian baru, peserta dilekatkan pada elektrod dan diminta menekan salah satu daripada dua butang sesuka hati. Melalui imbasan otak, saintis meramalkan pilihan seseorang tujuh saat sebelum mereka membuat keputusan. Para penyelidik menghadapi dilema. Eksperimen menunjukkan bahawa pilihan itu hanyalah ilusi, kerana otak menentukan segalanya untuk kita. Tetapi tidak jelas apakah dalam kehidupan nyata kehendak dapat campur tangan dalam proses pada saat terakhir dan mengubah pilihan, bertentangan dengan perhitungan otak. Sesungguhnya, dalam hidup, seseorang menghadapi tugas yang jauh lebih sukar daripada menekan salah satu daripada dua butang.

5 misteri otak yang tidak dapat diselesaikan

Mengapa pakar neurologi masih belum dapat membongkar semua misteri otak? Namun, struktur karyanya sangat kompleks. Walau bagaimanapun, bagaimanapun, pakar neurologi pasti akan memaafkan anda jika anda menganggapnya sebagai pemalas, kerana anda jauh dari memahami kerja organ manusia paling penting 1.4 kilogram ini. Walaupun begitu, 1,4 kilogram ini dikelilingi oleh banyak rahsia, dan sehingga baru-baru ini, para saintis tidak mempunyai teknologi khas yang cukup untuk memeriksa otak sepenuhnya. Dengan munculnya teknologi pencitraan otak, ada kemungkinan para saintis dapat mempelajari lebih banyak lagi.

Akan tetapi, kerja otak menentukan persoalan mendasar mengenai keperibadian manusia sehingga kita mungkin tidak pernah mengetahui keseluruhan kebenarannya. Namun, ini tidak bermaksud bahawa kita tidak dapat membuat andaian. Oleh itu, kita dapat menyelami idea moden beberapa saintis terkenal mengenai misteri otak yang tidak dapat diselesaikan..

5. Alam berbanding memelihara

Gemini adalah fenomena semula jadi yang indah. Dan ketika kelahiran berganda adalah salah satu keajaiban hidup, mereka memberikan petunjuk penting untuk memahami penentangan alam misterius dan memelihara.

Persoalannya ialah bagaimana pembentukan keperibadian kita dipengaruhi oleh apa yang kita masuk ke dunia ini - gen kita. Adakah mereka menentukan betapa pintarnya kita? Siapa yang akan kita sayang? Apa yang kita suka makan untuk makan tengah hari? Atau adakah persekitaran di mana dia tumbuh mempunyai pengaruh penting terhadap pembentukan keperibadian seseorang? Salah satu percubaan untuk menjawab ini dan banyak persoalan lain yang serupa adalah kajian mengenai kembar identik untuk mengetahui di mana pengaruh persekitaran bermula dan pengaruh gen berakhir. Maksudnya, para saintis mengkaji anak kembar untuk mengetahui pengaruh gen pada semua perkara, dari kemampuan matematik hingga mempunyai kecenderungan untuk kanser payudara. Gemini adalah ladang ranjau penyelidikan yang kaya untuk pakar neurologi.

Walau bagaimanapun, data yang tepat hanya dapat diperoleh apabila kembar yang terpisah sejak lahir dapat diperiksa. Tetapi setakat ini, hanya satu kajian seperti ini yang telah dilakukan, dan hasilnya tidak akan diketahui oleh masyarakat umum sehingga tahun 2066. Pada tahun 1960-an, 1970-an, 1980-an, psikiatri kanak-kanak Peter Neubauer dan psikologi kanak-kanak Bernard Viola (Viola Bernard) melakukan kajian di mana anak kembar dan kembar tiga diadopsi, dan para ahli mempelajarinya sepanjang kehidupan.

Semasa anak-anak ditempatkan dalam keluarga, ibu bapa baru mereka diberitahu bahawa anak itu adalah sebahagian daripada kajian yang sedang berlangsung yang melibatkan wawancara dan penilaian yang sedang berjalan. Namun, tidak ada ibu bapa baru yang diberitahu bahawa anak mereka adalah kembar atau kembar tiga, dan kajian itu melihat pertentangan antara sifat dan pengasuhan. Pada tahun 1981, pihak berkuasa New York City menuntut agar anak kembar tidak dipisahkan dalam proses adopsi, dan Neubauer menyedari bahawa masyarakat umum mungkin tidak menerima penyelidikannya, yang menggunakan kaedah pemisahan. Hasil karyanya dimeteraikan dan disimpan di peti besi Universiti Yale hingga 2066.

Memoir Identical Aliens adalah kisah Paula Bernstein dan Elyse Schein, yang merupakan sebahagian dari kajian ini. Saudara perempuan itu bertemu ketika mereka berusia 35 tahun. Hampir semua kanak-kanak yang mengambil bahagian dalam kajian ini menemui saudara dan saudari mereka. Ketika saudara perempuan itu ditemu ramah, mereka menyatakan bahawa genetik memainkan peranan penting: Bernstein bercakap mengenai pengaruh genetik 50 peratus terhadap kehidupan manusia. Wanita mendapati bahawa mereka mempunyai banyak tabiat tidak konvensional yang sama. Namun, berkaitan dengan aspek kehidupan yang lain, Bernstein mengatakan bahawa dia dan kakaknya adalah "orang yang berbeza dengan kisah hidup yang berbeza.".

4. Misteri mengapa otak berhenti berfungsi

Apabila pembunuhnya bebas dalam novel atau di layar filem, detektif segera mulai bekerja dalam mod yang lebih baik untuk mencari penjenayah itu sehingga dia melakukan kejahatan baru. Misteri bagaimana sel otak mula mati akibat penyakit neurologi degeneratif tidak terkecuali. Sebagaimana berjuta-juta orang dan keluarga mereka dapat membuktikan, disfungsi otak atau kerosakan boleh menakutkan, membuat frustrasi, dan akhirnya membawa maut..

Satu perkara yang menjadikan gangguan ini lebih menakutkan adalah kurangnya pemahaman tentang mengapa ini berlaku dan bagaimana menanganinya. Ambil penyakit Alzheimer, sebagai contoh. Penyakit ini meninggalkan dua petunjuk yang sangat penting: plak amiloid dan kusut neurofibrillary. Tetapi apa yang mereka bincangkan? Adakah kehadiran mereka berarti penyakit ini baru mulai berkembang, atau apakah mereka muncul sebagai akibatnya? Apa yang boleh anda lakukan untuk menjauhkan otak daripada mereka? Tidak ada peluru ajaib untuk pertumbuhan semula sel-sel otak setelah mereka mati..

Pada tahun 1990, Presiden AS George W. Bush mengumumkan bahawa dekad terakhir abad ke-20 akan dikenali sebagai "dekad otak." Sudah tentu, dalam dekad ini, banyak penemuan penting dibuat dan bahkan beberapa kemajuan telah dicapai, namun masih banyak yang perlu dipelajari mengenai apa yang berlaku di dalam organ kita yang paling penting. Bush bercakap tentang harapan untuk memahami gangguan neurologi seperti Alzheimer, strok, skizofrenia, autisme, Parkinson, Huntington's, dan distrofi otot..

Seperti yang anda duga, satu dekad tidak cukup untuk menyelesaikan semua misteri ini yang mengganggu otak kita. Untuk memahami bagaimana dan mengapa otak berhenti berfungsi, penyelidik mesti memahami sepenuhnya bagaimana ia berfungsi. Walaupun para saintis mengetahui tentang fungsi individu bahagian otak, mereka hanya mengetahui secara umum mengenai bagaimana mereka bekerja bersama..

3. Rahsia tidur dan mimpi

Sebenarnya, tidak ada yang tahu apa impian kita dibuat atau mengapa kita melihatnya. Bolehkah anda mempercayainya? Kami menghabiskan beberapa jam setiap malam dengan mata tertutup, dan para saintis bahkan tidak tahu mengapa! Namun, mereka tahu bahawa kurang tidur mempengaruhi tubuh manusia dengan cara yang sangat merosakkan, dan ada kemungkinan tidur itu merupakan sejenis manfaat evolusi. Tidur adalah gangguan yang sangat berguna, terutama ketika lelaki pertama ingin berjalan-jalan malam ketika harimau bergigi pedang sedang berburu. Sebaliknya, ia tidak begitu bermanfaat dari segi masa di zaman elektrik, kerana prosesnya memakannya terlalu banyak (kita menghabiskan sekitar sepertiga hidup kita dalam mimpi).

Terdapat beberapa teori mengapa kita memerlukan tidur yang banyak. Satu teori adalah bahawa tidur memulihkan badan, iaitu tidur memberikannya rehat. Tetapi jika tidur adalah soal rehat, mengapa otak kita tidak berhenti berfungsi? Ada kemungkinan bahawa semasa kita tidur, otak memproses masalah yang menarik bagi kita dan berusaha mencari jalan keluar untuk mereka dengan tujuan untuk diterapkan lebih jauh di dunia nyata. Terdapat beberapa kajian yang membuktikan bahawa proses pendidikan tidak dapat dilakukan tanpa tidur, kerana pengetahuan diperkuat semasa tidur..

Sebilangan kajian ini dapat membantu pelajar. Seorang pakar mengatakan bahawa masa terbaik bagi pelajar untuk mengulang atau mempelajari maklumat baru adalah sebelum mereka merasa letih, dengan timbulnya perasaan ini, anda perlu tidur, tetapi jika anda duduk sepanjang malam membaca buku, maka sedikit berguna untuk mengekstraknya. Beberapa sekolah dan universiti sedikit mengubah waktu mula kelas, jadi pelajar dan pelajar sekolah menengah mempunyai sedikit masa untuk tidur.

Namun, apa yang berlaku kepada kita setelah kita tertidur? Setelah bermimpi REM pertama kali ditemui pada tahun 1951, penemuan itu digambarkan sebagai "benua baru di otak." Walaupun para saintis cuba menyerang benua yang belum diterokai ini, mereka masih belum mempunyai peta topografi di tangan mereka. Seperti tidur, mimpi boleh menjadi masa untuk gimnastik otak peribadi, ketika mimpi membolehkan seseorang menyelesaikan masalah emosi, menyelesaikan pemikiran dan ingatan..

Atau mungkin keadaannya agak berbeza. Semasa anda tidur, anda mengalami banyak rangsangan visual yang otak anda proseskan dalam beberapa cara. Ketika terjaga, ada rangsangan tambahan untuk mengaktifkan deria yang berbeza, tetapi otak kemungkinan memprosesnya dengan cara yang sama. Lebih-lebih lagi, jika otak kita juga aktif bekerja dalam mimpi, seperti pada kenyataannya, maka mungkin kehidupan adalah mimpi atau sebaliknya..

2. Persoalan ingatan

Para saintis belum sepenuhnya yakin bagaimana kenangan terbentuk, bagaimana kita kembali kepada mereka, dan bagaimana ia hilang. Terdapat banyak jenis memori, dan kita manusia menyimpan segala yang ada di otak kita, dari bagaimana membuat kek kegemaran nenek kita hingga bagaimana menyelesaikan persamaan aljabar. Tetapi apa yang membuat otak menyimpan maklumat? Di mana dia meletakkannya dan mengapa kadang-kadang kita tidak dapat mendapatkan beberapa maklumat yang sangat kita perlukan pada satu masa atau yang lain?

Para saintis, bagaimanapun, dapat menentukan di mana jenis memori tertentu disimpan. Mereka juga mendapati bahawa neuron dan sinapsis menjadi terlalu aktif ketika "dihafal." Tetapi mereka tidak tahu dengan tepat, bagaimanapun, apa yang berlaku di neuron itu sendiri ketika maklumat "direkodkan", atau bagaimana sambungan sinaptik larut ketika anda ingin melupakan sesuatu. Walau bagaimanapun, sebagai sebahagian daripada kajian pada bulan September 2008, terdapat petunjuk baru yang dapat membantu kita mengetahui ini. Akibatnya, didapati bahawa neuron yang diaktifkan ketika seseorang cuba mengingat sesuatu mirip dengan yang aktif semasa tindakan yang diingat oleh orang itu. Oleh itu, ketika anda bercakap tentang mengembalikan kenangan lama anda, anda sebenarnya melakukannya, secara harfiah, kerana otak anda berfungsi dengan cara yang sama seperti yang pertama kali anda alami..

Tetapi apa yang berlaku ketika pertama kalinya tidak pernah berlaku? Contohnya, kita sering mencipta kenangan palsu. Pada 7 Julai 2005, satu siri letupan berlaku di London. Penyelidikan selanjutnya menunjukkan bahawa empat dari 10 orang mengatakan bahawa mereka telah menonton laporan TV mengenai topik tersebut, yang sebenarnya tidak berlaku! Ini menimbulkan persoalan: jika otak kita menyimpan kenangan tentang kejadian yang tidak ada, adakah ingatan manusia mempunyai tujuan sama sekali??

1. Teka-teki kesedaran

Adakah seseorang itu benar-benar mempunyai fikiran? Para saintis masih tidak tahu di mana otak berakhir dan minda bermula. Atau mungkin ia perkara yang sama? Bagaimana dengan jiwa? Adakah ia terletak di otak kita? Apa yang bertanggung jawab untuk membentuk semua pemikiran dan perasaan unik yang menjadikan kita siapa kita? Semua orang, dari ahli falsafah hingga ahli fizik, mengemukakan soalan-soalan ini, tetapi mereka tidak pernah menemui apa-apa..

Untuk masa yang lama, kajian kesedaran dianggap di luar ruang lingkup penyelidikan konvensional. Bagaimana anda dapat mempelajari sesuatu yang begitu subjektif secara saintifik? Bagaimana anda dapat membuat seseorang mengukur apa yang dirasakan orang lain? Tetapi sekarang, dalam usaha tanpa henti mereka untuk memahami bagaimana setiap benda di dunia berfungsi, para saintis berusaha untuk mengetahui dengan tepat apa yang terjadi pada kesedaran dan bagaimana ia berfungsi..

Walaupun persoalan metafizik yang mendalam mengenai sifat jiwa, fikiran, dan otak meninggalkan banyak kekeliruan mengenai apakah mereka berada dalam bidang sains, otak kemungkinan besar terlibat dalam membentuk pemikiran sedar kita. Dengan mencitrakan otak, saintis dapat memerhatikan aktiviti pelbagai bahagian otak, dan mereka tahu mereka dapat mengubah otak dan kesedaran kita melalui pembedahan atau bahan kimia tertentu. Walau bagaimanapun, saintis tidak tahu pada tahap apa kerja neuron pemikiran menjadi sedar. Komponen kesedaran dapat tersebar ke seluruh otak, dan bagi pakar, seperti yang disebutkan, masih menjadi misteri besar untuk masih memahami bagaimana komponen ini dapat bekerja bersama..

Para saintis juga berusaha mencari hubungan antara pengalaman sedar dan tidak sedar kita. Ada beberapa perkara, seperti pernafasan atau degupan jantung, yang tidak boleh kita fikirkan. Bagaimana perkara tidak sedar ini berkaitan dengan kesedaran kita? Adakah perbezaan sama sekali? Kami suka berfikir bahawa kami membuat keputusan sendiri, tetapi penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa ini tidak sepenuhnya benar. Selama kajian ini, para saintis dapat menggunakan alat pengimbas otak untuk meramalkan apa yang akan dilakukan seseorang tujuh saat sebelum keputusan itu berlaku. Kesedaran kita mungkin hanya khayalan.

Namun, ada kemungkinan bahawa sesuatu seperti kehendak bebas dapat dimainkan pada saat terakhir, membatalkan keputusan yang dibuat oleh otak..

Rahsia Otak. Kuasa super berbahaya bagi pemiliknya

Bagaimana otak manusia berfungsi? Adakah dia dapat mengenali dirinya sendiri? Dari mana intuisi dan kreativiti berasal? Ahli fisiologi Rusia, ahli akademik, pengarah Institut Otak Manusia Akademi Sains Rusia Svyatoslav Medvedev bercakap mengenai perkara ini dan banyak perkara lain kepada AiF.

Jeli berfikir

Vladimir Kozhemyakin, "AiF": - Svyatoslav Vsevolodovich, apa yang anda fikirkan paling misteri dan tidak dapat dijelaskan dalam aktiviti otak??

Svyatoslav Medvedev: Sebenarnya, yang telah saya curahkan, kehidupan ilmiah saya: persoalan yang masih belum dapat diselesaikan mengenai bagaimana neuron otak disusun ke dalam sistem. Bayangkan: komputer dan otak. Jumlah unsur di otak adalah 100 bilion neuron. Untuk menggambarkan interaksi antara mereka, jumlah memori komputer diperlukan, setanding dengan jumlah zarah di alam semesta yang kita lihat. Pada masa yang sama, kecepatan penyebaran maklumat melalui otak hanya 1400 meter sesaat. Dalam komputer, ini sebenarnya adalah kelajuan cahaya. Omong-omong, otak bekerja dengan tenaga yang setanding dengan kekuatan yang diberikan oleh bateri kereta. Perhatikan bahawa komputer berkuasa menggunakan puluhan kilowatt hanya untuk penyejukan. Tetapi pada masa yang sama, kecekapannya jauh lebih tinggi daripada mana-mana komputer yang sangat berkuasa sekarang ini. Bagaimanakah neuron dapat mengatur diri mereka ketika otak sangat perlahan? Mengapa kecekapannya masih jauh lebih tinggi daripada apa yang kini dicapai oleh komputer? Kita tidak dapat membayangkan bagaimana ini berlaku dari sudut undang-undang fizik.

- Pernahkah anda melihat otak manusia yang hidup?

- Sudah tentu, saya telah menjalani banyak operasi bedah saraf. Dan ini benar-benar memberi kesan bahawa seluruh harta intelek kita kelihatan seperti sejenis jeli dengan urat. Dan bagi kita, para penyelidik, sukar untuk menyedari dan benar-benar mempercayai bahawa 1.5 kilogram jisim gelatin berwarna merah jambu ini di tengkorak mengandungi semua kekayaan dunia dalaman kita, semua jenis tingkah laku!

Mungkin ini adalah misteri utama otak - bagaimana semua sambungan Alam Semesta tertutup dalam jeli ini? Bagaimana interaksi antara yang ideal dan bahan berlaku di dalamnya? Bagaimana perasaan kita berubah menjadi proses biokimia, dan sebaliknya - bagaimana proses ini berubah menjadi emosi? Adakah awak tahu? Saya juga. Sehingga…

- Berapakah peratusan otak yang dikaji??

- Tidak ada jawapan untuk soalan ini. By the way, kira-kira peratusannya. Adalah dipercayai bahawa seseorang hanya menggunakan 10, 15 atau 20% kemampuan otak. Ini tidak masuk akal! Bayangkan bahawa pada abad ke-19. penyelidik otak manusia mendarat di pantai yang tidak diketahui dan secara beransur-ansur mula menjelajahi kawasan itu: mereka secara beransur-ansur bergerak ke pedalaman, jalan berturap, tanah maju, jambatan yang dibina, gunung yang dilintas. Dan sebagai hasilnya, mereka menguasai wilayah yang agak kecil, katakanlah, semenanjung, dan seluruh wilayah tetap tidak diketahui oleh mereka. Ini berterusan sekarang: kita, secara kiasan, masih belum mempunyai satelit atau pesawat terbang, dan kita bahkan tidak tahu betapa besarnya benua kita..

Sentinel di kepala

- Intuisi, suara dalaman, deria keenam - apa itu?

- Saya rasa, pengalaman yang diperoleh semasa hidup saya dan analisis keadaan bawah sedar. Sebagai contoh, seseorang melihat tanda-tanda bahaya, tetapi tidak mempunyai masa untuk menyedari sepenuhnya apa yang dilihatnya. Namun, berdasarkan tanda-tanda ini, otak memberikan perintah dengan kecepatan kilat, yang kita anggap petunjuk dari suara dalam. Kita secara naluriah dapat berhenti di tengah jalan atau, sebaliknya, mempercepat langkah kita dengan tajam, memerhatikan es atau bata yang jatuh dari bumbung dari sudut mata kita.

Di otak manusia ada mekanisme untuk membandingkan keadaan sebenar dengan yang terkawal - iaitu, matriks stereotaip tertentu. Secara kiasan, seorang penjaga bertugas sepanjang masa di kepala kita, yang mengumpulkan keseluruhan gambar, memprosesnya, memperbaikinya, dan kemudian memantau keadaan semasa, memeriksa apakah ada yang berubah. Sekiranya terdapat perubahan, isyarat muncul di otak - kegelisahan yang tidak jelas, perasaan bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Catatan: otak tidak memberitahu anda apa yang salah, tetapi hanya "merosakkan mood anda." Tugas "penjaga" adalah untuk memantau penyimpangan dari standar, dan memperhatikannya, dan kemudian membiarkan orang itu memutuskan sendiri apa yang harus dilakukan.

- Tetapi mengapa kegelisahan samar itu sering muncul jauh sebelum acara itu? Apa itu pandangan jauh?

- Saya akan menjawab dengan peribahasa: "Sekiranya Encik Hussar bermain kad sepanjang malam, bahkan pada waktu petang, ketika belum ada apa-apa, isterinya sudah mula risau jika dia akan kalah." Dengan kata lain, anda secara kasar memahami bahawa perkara buruk boleh berlaku, dan mula bimbang terlebih dahulu, menganggarkan kemungkinan kejayaan. Pandangan Masa Depan adalah analisis keadaan.

- Seberapa besar pengaruh kehendak manusia, menurut pendapat anda? Di manakah garis di luar yang dia sudah tidak berdaya? Atau seseorang mampu melakukan apa sahaja sehingga dia mati?

- Tentu tidak, tidak mampu. Sifat seperti itu adalah jalan keluar dari situasi normal: penyakit serius, kecederaan serius, keracunan dadah... Otak berfungsi dengan baik dalam keadaan stabil. Apabila ketidakstabilan yang muncul disimpan dalam kerangka kerja, dia menyelaraskannya dengan sempurna. Tetapi ada situasi di mana tidak ada yang dapat membantu: akan ada kemahuan, tidak akan ada - itu saja. Sebagai contoh, terdapat pengaruh yang tidak dapat dilakukan oleh otak: jika anda memasukkan bahan-bahan tertentu ke dalam badan, misalnya, psikotropik, narkotik, maka daya tahan hampir mustahil. Terdapat legenda mengenai pegawai perisik berkehendak kuat yang diam di bawah penyeksaan. Tetapi setelah mendapat rawatan dengan ubat psikotropik khas, seseorang kehilangan kehendaknya dan menjawab sebarang pertanyaan.

- Terdapat beberapa di antaranya: tomografi pelepasan positron, pencitraan resonans magnetik, pelbagai alat yang menggunakan kaedah elektroensefalografi moden. Kami mengajak orang untuk melakukan tugas kreatif tertentu - misalnya, tampil dengan frasa yang tidak standard. Dan kita melihat pada peranti bagaimana otak berfungsi dalam keadaan ini.

Kreativiti mungkin satu-satunya aktiviti di mana seluruh otak diaktifkan. Contohnya, semasa anda baru sahaja berbual, kawasan otak berhampiran kuil terlibat, dan ketika mendengar ucapan, kawasan itu sedikit di belakang. Ini tidak berlaku dalam kreativiti, kerana seseorang tidak tahu sumber apa yang akan diperlukan untuk menyelesaikan masalah. Anehnya, neuron yang sama terlibat dalam proses berfikir, dan dalam pelaksanaan beberapa tindakan, dan dalam kawalan fungsi organ-organ dalaman..

Monograf ilmiah terakhir ibu saya, Natalia Petrovna Bekhtereva, ditulis pada topik "Orang pintar hidup lebih lama". Ahli gerontologi terkenal Vladimir Anisimov bercakap mengenai perkara yang sama: para saintis yang mempunyai keistimewaan di mana kreativiti wajib sering dapat membanggakan umur mereka.

Kuasa super berbahaya?

- Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa otak mempunyai beberapa kekuatan super yang tersembunyi di bawah sedar. Ia betul-betul?

- Jangan terlalu memandang tinggi peranan ideal dalam otak. Oleh itu, mitos muncul mengenai kuasa besar dan simpanan tersembunyi - mereka mengatakan, seseorang dalam kehidupan biasa didakwa hanya menggunakan sebahagian kecil dari apa yang sebenarnya berada di bawah kawalannya. Siapa, misalnya, yang belum pernah mendengar kisah orang yang lewat, melarikan diri dari seekor anjing, memanjat tembok sepanjang tiga meter, walaupun tidak pernah sebelum atau sesudah tidak dapat memanjat sepanjang dua meter... Terdapat banyak variasi mengenai tema ini. Pada akhirnya, kesimpulan biasanya dibuat bahawa kita masing-masing memiliki banyak peluang yang belum direalisasikan, dan jika kita dapat belajar menggunakannya... Yah, itu tidak sukar. Gulung sendiri dos dope kuda dan pergilah. Anda kemungkinan besar akan mati pada percubaan kedua.

Idea semacam itu serupa dengan mitos penaklukan alam. Ya, badan mempunyai simpanan. Tetapi mereka adalah simpanan kerana disimpan untuk kes-kes yang jarang berlaku dan sangat melampau. Seseorang boleh melakukan banyak perkara, tetapi tidak semuanya - pada masa yang sama seseorang harus membayar pencapaian, kadang-kadang harganya terlalu tinggi...

Sebagai contoh, ada teori bahawa kekuatan otot sebenar jauh lebih besar daripada yang kita tunjukkan dalam pertandingan. Keadaannya sama seperti kereta super berkuasa moden yang kelajuannya terhad. Batasan kekuatan otot berlaku kerana kerapuhan tulang, kekuatan tendon yang tidak mencukupi. Mengapa ada kisah melompat dan kekuatan yang luar biasa? Kerana pada saat bahaya, dosis kuda adrenalin dilepaskan di dalam badan. Badan direka dengan bijak. Dia memahami bahawa ketika, katakanlah, seekor harimau menyerang, ini bukan waktunya untuk memikirkan pembahagian tenaga yang betul, dan ligamen yang diregangkan dapat diperbaiki kemudian. Tetapi ketika mereka membincangkan kemampuan otak yang tidak didedahkan (memori super, penghitungan super cepat, dan fenomena lain), idea yang membosankan mengenai halangan semula jadi segera dilupakan..

Keseluruhan persoalan di sini adalah harga kuasa besar. Telah diketahui bahawa hampir semua juara peringkat Olimpik adalah orang sakit. Catatan mereka dikaitkan dengan mobilisasi transendental kekuatan tubuh: ini tidak sia-sia. Bayaran pingat pada usia 18 tahun sering menjadi kecacatan pada usia 40. Seseorang bekerja keras, tidak memikirkan masa depan. Atau, katakan, ada orang yang tidak pernah tidur: cukup aneh, mereka tidak dibenarkan memandu kereta. Mereka mengimbangi kekurangan tidur normal dengan tertidur selama satu atau dua saat. Dan sekejap lagi, sebuah kereta boleh menempuh jarak puluhan meter...

Ngomong-ngomong, kuasa besar itu sendiri tidak selalu baik. Ambil ingatan yang sama, misalnya. Menyimpan sejumlah besar maklumat di kepala anda dengan segera dan selamanya sangat bagus. Tetapi kemampuan untuk melupakan juga perkara yang hebat. Bayangkan bahawa salah satu pasangan mengingati semua skandal keluarga, trauma psikologi, dan kekalahan. Sukar untuk hidup dengan ingatan seperti itu. Detektif hebat Sherlock Holmes menghindari pengetahuan yang tidak perlu. Setiap orang yang bekerja di komputer menghadapi masalah yang serupa: cakera 500 gig dapat diisi dengan sangat cepat, tetapi bagaimana kemudian anda dapat mencari fail yang anda perlukan? Orang yang mengingati segalanya sering menggunakan sedikit: dia dibanjiri dengan maklumat.

Setakat ini, kebanyakan kes prestasi manusia yang luar biasa menyebabkan kerugian pada masa akan datang atau bahkan sekarang. Hampir setiap penyimpangan dari kestabilan tubuh manusia tidak membawa kepada kebaikan. Oleh itu kesimpulannya: kuasa besar, secara teori, harus dilarang pada tahap biologi - oleh keinginan otak dan tubuh itu sendiri untuk seimbang. Oleh itu, otak memperkenalkan sekatan pemikiran yang agak berat, seperti dalam daftar bass, anda tidak dapat memainkan melodi yang pantas.

Kuasa super berbahaya bagi pemiliknya. Ambil hidup dan mati Vladimir Vysotsky, yang pasti memiliki kuasa besar, tetapi mereka "membakar" (secara harfiah, jika kita bercakap mengenai tenaga) tubuhnya. Atau, katakanlah, nasib Pushkin, Lermontov... Sekiranya pembayaran untuk pengembangan kemampuan dan kemahiran seseorang dalam lingkungan normal adalah latihan dan gaya hidup yang sihat, maka harga kuasa besar adalah hipertrofi satu kualiti dengan mengorbankan orang lain dan, mungkin, kematian pramatang.

- Saya rasa akan tiba masanya untuk mengkaji fenomena yang kini dianggap tidak ada: fenomena pandangan jauh, keluarnya jiwa dari tubuh, kemungkinan telepati, mimpi kenabian. Contohnya, telepati: ada atau tidak? Satu perkara yang jelas: penyebaran pemikiran ke kejauhan akan menjadikan mustahil adanya kewujudan bentuk kehidupan yang sangat maju. Dan apa yang disebut keluar dari jiwa hanya berlaku dalam keadaan kritikal, misalnya, ketika seseorang sedang mati. Kenapa? Apabila hidup mati, kerja yang diselaraskan dari pelbagai sistem terganggu. Mereka hampir tidak mencukupi untuk keperluan diri, tetapi tidak lagi untuk interaksi. Dan kemudian, mungkin, beberapa larangan dan sekatan berhenti beroperasi di otak... Bagi sesetengah orang, ini adalah sifat semula jadi (dalam kes ini, kita bercakap mengenai bakat atau genius). Mereka dapat memanifestasikan diri mereka, misalnya, ketika menetapkan tugas super dalam bentuk wawasan dan disertai dengan perubahan dalam rezim waktu dalaman..

- Maksudnya, waktu di otak mengalir dengan cara yang berbeza?

- Mungkin begitu. Dalam struktur yang sangat kompleks, tenaga boleh bergerak ke masa atau ruang dan sebaliknya. Dengan kata lain, ada kemungkinan otak dalam jumlahnya mampu mengubah undang-undang ruang-waktu. Secara teorinya, seseorang dapat membayangkan bagaimana rangkaian saraf yang kompleks (kumpulan berbilion neuron) secara tempatan, dalam jumlah kepala, mengubah sifat ruang bergantung pada struktur dan keadaannya.

Adakah mungkin untuk memindahkan kepala?

- Anda telah berulang kali bercakap mengenai percanggahan antara kekuatan intelektual otak yang sangat besar dan pergantungannya pada keadaan badan. Dan jika otak benar-benar bebas dari badan, maka bagaimana?

- Pergantungan otak pada badan tidak selalu baik. Tetapi, jika tidak ada, maka akan ada kesan tekanan pada otak. Dan tekanan, seperti yang anda ketahui, adalah perangsang aktiviti yang kuat. Terdapat versi popular bahawa hasil dari Pertempuran Borodino dan Pertempuran Waterloo secara tidak langsung dipengaruhi oleh penyakit Napoleon, khususnya, hidung berair yang terkenal pada hari pertempuran. Penjelasan ini mempunyai makna tertentu - bagaimanapun, hidung berair menyebabkan hipoksia, kebuluran oksigen otak, yang mengurangkan ketajaman dan kejelasan pemikiran, kelajuan reaksi. Mungkin ini adalah alasan bahawa Napoleon tidak dikunjungi oleh pandangan wataknya, yang membantu memenangkan pertempuran lain..

Memisahkan otak dan menjadikannya autonomi secara dramatik akan memiskinkannya. Sebagai contoh, ia akan menghilangkan morfin endogen - sebatian kimia yang mempunyai keupayaan untuk mempengaruhi keadaan emosi. Keluarkan hormon kebahagiaan ini - dan seseorang tidak akan dapat memperoleh kesenangan, akan kehilangan sejumlah besar emosi. Otak mesti bergantung pada badan. Ini adalah kemestian mutlak. Dan apa yang menjadikan seseorang itu manusia dan membezakannya dengan komputer.

- Dalam filem fiksyen ilmiah, otak dipindahkan ke exoskeleton, dan hasilnya adalah cyborg. Adakah ini mungkin berlaku pada masa akan datang? Adakah mungkin untuk memindahkan otak ke badan lain?

- Sejauh ini, sayangnya, mustahil. Akibatnya, saraf tunjang tidak "melekat bersama" dan orang itu menjadi lumpuh. Semasa era Soviet, kami mengkaji tentera yang kembali dari Afghanistan dengan gangguan saraf tunjang yang lengkap. Tidak mustahil untuk memulihkannya, walaupun peningkatan keadaan pesakit cukup ketara. Kura-kura, misalnya, cukup mampu pulih dan bergerak dengan kecederaan seperti itu, kucing juga, tetapi manusia, tidak. Sekiranya operasi seperti itu masih dapat dilakukan dengan jayanya, maka boleh dilakukan pemindahan kepala..

Internet menjadikan minda mudah

- Pernahkah anda perhatikan bahawa Internet mempermudah minda. Tetapi adakah ia? Mencari jawapan untuk semua soalan di Web, orang sering lupa cara berfikir. Tetapi di sisi lain, pemerolehan pengetahuan segera dapat memperkaya otak...

- Tidak ada perkara buruk yang abstrak dan baik di dunia. Sebagai contoh, ubat-ubatan pasti merupakan perkara yang buruk, tetapi tanpanya, operasi tidak mungkin dilakukan. Atau, katakan, bom atom - adakah itu baik atau buruk? Dia sendiri bukan apa-apa. Dengan pertolongannya, anda boleh membuat kemudahan penyimpanan bawah tanah yang besar, dan anda boleh memusnahkan bandar. Atau, katakan, menembak komet yang terbang ke Bumi.

Sejujurnya, saya lebih gemar membaca buku daripada menonton TV. Tetapi saya melihat - dalam had yang munasabah. Televisyen tidak memperbudak saya, tidak membuat saya ketagih dengan "kotak". Sebagai peraturan, seseorang tidak menjadi penagih, dia terpaksa menjadi seperti itu. Dan jika dia menyerah, dia akhirnya mati. Latihan ketagihan adalah industri yang besar. Dan ini adalah kisah yang sama dengan Internet. Pada masa ini, banyak helah yang sangat rumit telah dibuat untuk "memutuskan hubungan" orang dari kehidupan sebenar - termasuk agar mereka tidak mengemukakan soalan yang tidak perlu. Oleh itu, malangnya, ia berlaku di seluruh dunia.

Dan sebenarnya, jika kita meneruskan logik ini - mengapa mengingat petikan dengan hati, jika semuanya dapat dijumpai "di klik" di Internet? Mengapa membaca buku - lebih mudah untuk menonton penyesuaian filem... Sebenarnya, masalah sudah ada di pintu gerbang: kita tidak memperbodohkan anak-anak kita, tetapi kita mempermudah fikiran mereka. Pawagam yang sama memberikan penonton plot karya dan menghancurkan fantasi. Anda tidak lagi dapat membayangkan gambar sebenar Milady dan d'Artagnan oleh Dumas. Ini jelas Terekhova dan Boyarsky...

Percambahan otak

- Buku baru anda dipanggil Brain vs. Brain. Apa yang dimaksudkan?

- Dalam bahasa Inggeris, frasa ini terdengar lebih dekat dengan makna buku: "Mind vs brain". Iaitu, otak yang berfikir (kesedaran, pengetahuan, akal) terhadap otak sebagai badan material. Adakah otak manusia mampu mengetahui otak itu sendiri? Bagaimana mungkin, dengan bantuan pemahaman, sains, logik, untuk memahami karya "alat" yang sangat kompleks (atau, siapa yang tahu, mungkin, "makhluk"), yang tertutup di kepala kita? Para saintis pertama kali menemui situasi di mana "alat" dan objek kajiannya sama kompleks. Percaya atau tidak, semua yang telah kita pelajari sejauh ini, sama ada atom atau galaksi, lebih mudah daripada otak manusia. Adakah mungkin mengenalnya sama sekali? Saya rasa tidak mungkin sampai akhir. Satu-satunya harapan adalah bahawa jumlah penemuan saintifik dalam kajian otak tidak berhenti. Nampaknya otak secara bergurau mengungkap rahsianya, percaya bahawa otaknya banyak sekali, yang bermaksud bahawa anda dapat "membuang" seorang saintis yang ingin tahu.

- Anda menyatakan keraguan bahawa otak manusia dapat dikenali dengan bantuan otak, iaitu "alat" yang sebanding dengan kerumitan dengan objek yang dikaji. Ini bermaksud bahawa hampir mustahil untuk membongkar semua rahsia otak hingga akhir. Tetapi mungkin para saintis akan dibantu dalam hal ini dengan melakukan percambahan fikiran - kaedah mencari penyelesaian secara kolektif? Satu otak baik, tetapi ada yang lebih baik...

- Malangnya, biasanya dengan peningkatan kuantiti otak, perubahan kualitatif tidak berlaku. Semakin banyak orang buta berkumpul, merasakan gajah itu. Consilium hanyalah peningkatan dalam jumlah percubaan.

Kaedah sumbang saran berfungsi, tetapi dalam kes kajian otak, belum ada hasil yang penting. Mungkin kerana kita tidak tahu bagaimana bertanya kepada otak soalan yang betul..

Rahsia utama otak manusia yang berada di luar kawalan para saintis dinamakan

Pembangunan kemanusiaan terhalang oleh "pengesan ralat"

09.05.2019 pada 19:04, pandangan: 16700

Situasi yang agak menyedihkan telah berkembang dalam kajian otak. Sekiranya kita membandingkannya dengan kereta, maka saintis tahu bagaimana tayar berfungsi, bagaimana brek berfungsi, tetapi mereka masih tidak tahu bagaimana kereta itu sendiri berfungsi. Pendekatan baru untuk kajian organ paling kompleks, yang sedang dikembangkan di Institut Otak Manusia Akademi Sains Rusia di St Petersburg, dijelaskan oleh penasihat saintifiknya, Akademik Akademi Sains Rusia Svyatoslav Medvedev.

- Svyatoslav Vsevolodovich, beritahu kami apa yang telah dipelajari oleh saintis mengenai otak manusia dalam beberapa tahun kebelakangan ini?

"Baru-baru ini, di salah satu sesi Jabatan Ilmu Fisiologi yang dikhaskan untuk penyelidikan otak, kita semua sampai pada kesimpulan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini tidak ada kemajuan besar dalam bidang pengetahuan ini. Dan keadaan ini diperhatikan bukan sahaja di Rusia, tetapi di seluruh sains otak dunia..

- Adakah anda sudah menjawab sebarang pertanyaan? Sebagai contoh, adakah rata-rata orang hanya mempunyai 10 peratus otak mereka bekerja dan selebihnya ada simpanan??

"Tidak ianya bukan. Otak kita menggunakan secara maksimum segala yang diberikan oleh alam.

- Adakah otak betul-betul organ yang paling banyak menggunakan tenaga??

- Ya, berbanding badan lain. Sekiranya kita mengambil kekuatan intelektual otak, maka ia akan lebih kuat daripada semua komputer yang ada di Bumi, tetapi ia menggunakan tenaga seperti mentol lampu rata-rata.

- Bilangan sel saraf yang diketahui?

- Mungkin satu bilion, mungkin seratus bilion. Mereka sangat sukar untuk dikira kerana mereka semua mempunyai bentuk yang berbeza..

- Adakah sudah diketahui mengenai perbezaan utama antara otak manusia dan otak haiwan?

Ini adalah soalan yang paling sukar - belum ada jawapan. Lebih-lebih lagi, tidak jelas mengapa otak kita muncul dalam bentuk ini, kerana pada awalnya kita tidak memerlukannya sebesar ini untuk bertahan hidup. Kami belum menemui jambatan peralihan antara Pithecanthropus dan Homo sapiens. Kami mempunyai gen Neanderthal, tetapi mengapa pada satu ketika mereka berpaling, tidak melangkah lebih jauh dengan kami, juga tidak jelas.

"Titik cahaya" bergerak di otak kita

- Rakan sekerja asing anda menanyakan soalan yang sama?

- Pasti. Cuma kita mempunyai pendekatan yang berbeza untuk mempelajari otak dengan mereka. Mereka bermula dari perubahan khusus, dari pengukuran instrumental, tetapi kami telah mengembangkan pendekatan yang sama sekali berbeza. Kami masih mempunyai sekolah fisiologi Sechenov, Pavlov, Bekhterev, yang terutama mempelajari undang-undang umum. Rakan-rakan Barat kita kadang-kadang tidak tahu banyak perkara yang kita lakukan..

Ivan Petrovich Pavlov yang sama mengusulkan konsep "titik cahaya". "Sekiranya kita dapat melihat sistem kegembiraan menyebar melalui korteks haiwan yang terjaga (atau orang), kita dapat melihat 'spot light' yang pekat bergerak di sepanjang korteks ketika kita bergerak dari satu aktiviti ke yang lain dan mempersonifikasikan titik pengujaan yang optimum, tanpa itu mustahil Operasi biasa ".

Dengan kata lain, bergantung pada jenis aktiviti di otak kita, satu atau kawasan lain selalu termasuk dalam pekerjaan. Dan sebelumnya dipercayai bahawa hanya dia yang dominan.

Tetapi ternyata "titik cahaya" hanyalah puncak gunung es. Di makmal kami, kami sampai pada kesimpulan bahawa sistem kawalan utama yang membentuk tempat seperti itu tersembunyi di kedalaman, menyebar ke bahagian otak yang berlainan dan berfungsi tanpa menunjukkan dirinya dengan cara apa pun.

Contohnya, ketika seseorang mengucapkan kata-kata, kita merakam gairah di kawasan Broca yang disebutnya. Tetapi ia boleh dibandingkan dengan pembesar suara di TV. Sebilangan besar kerja dilakukan dalam rangkaian neuron yang besar dan koheren yang diedarkan ke seluruh otak. Berbicara secara kiasan, jika seseorang mempunyai keperluan untuk mengatakan sesuatu, maka "pengarah ucapan" bersyarat itu berkaitan dengan perkara itu, yang mula melibatkan bahagian otak yang diperlukan dalam pekerjaan, yang melibatkan kawasan Broca, yang dapat kita ukur.

- Ada banyak "pengarah" di otak kita, untuk setiap fungsi, atau satu?

- Ini adalah masalah yang sangat sukar dan diperdebatkan. Ada pendapat bahawa ada "pengarah" untuk setiap jenis kegiatan. Oleh itu, "neuron nenek", di mana maklumat mengenai nenek dirakam, atau wajah pelakon, dll. Saya tidak bersetuju dengan itu. Rupa-rupanya, terdapat rangkaian sistem yang kompleks yang secara adaptif terbentuk apabila perlu melakukan beberapa aktiviti. Ini adalah neuron yang sama yang diaktifkan dengan cara yang berbeza..

Oleh itu, sebelum setiap operasi, pertama-tama kita di MRI menentukan semua bidang yang boleh terlibat dalam proses tersebut. Pada tahun 1987, kami mempunyai pesakit yang patah tengkoraknya dengan sebotol. Dia mengembangkan afasia lengkap (gangguan persepsi pertuturan dan pertuturan). Ketika tengkorak dibuka, mereka melihat di sana, di wilayah Broca dan Wernicke (kawasan penjanaan dan persepsi pertuturan), "kekacauan" yang nyata. Tetapi, dengan memperkenalkan elektrod berhampiran kawasan ini, melalui rangsangan elektrik terapeutik, kami memindahkan tugas membentuk dan memahami pertuturan ke sel lain. Selepas beberapa minggu, pesakit bercakap dan memahami segalanya. Dia masih hidup.

Kemajuan dunia terhambat oleh "pengesan ralat"

- Saya mendengar bahawa anda sedang membuat kajian mengenai proses ingatan.

- Penyelidik Rusia lain terlibat dalam ingatan, misalnya, anggota Akademi Sains Rusia Konstantin Vladimirovich Anokhin dan Pavel Miloslavovich Balaban. Mereka telah belajar menghapus kenangan yang tidak menyenangkan dari tikus. Kami mempunyai arah yang sedikit berbeza. Izinkan saya memberitahu anda lebih lanjut mengenai salah satu mekanisme otak, yang ditemui pada tahun 1986 oleh mantan pengarah saintifik institut kami, Natalya Petrovna Bekhtereva. Ini adalah apa yang disebut "pengesan ralat".

Bayangkan meninggalkan rumah dan merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Kami melakukan perkara biasa seperti mematikan dapur atau elektrik secara automatik. Tetapi jika kita lupa melakukan sesuatu, "pengesan ralat" segera membandingkan tindakan anda dengan apa yang tertulis dalam ingatan anda. Dan memberi isyarat, menghantar gelombang ketidakselesaan dari suatu tempat di bawah sedar.

"Pengesan ralat" yang sama dicetuskan oleh orang dewasa yang sudah tahu bagaimana melompat melulu ke dalam air dari tebing tinggi di tempat yang tidak disahkan dapat berakhir. Anak-anak kecil belum mempunyai alat pengesan seperti itu, matriksnya, iaitu sekumpulan peraturan tertentu, belum terbentuk, dan oleh itu mereka sering jatuh, mengisi lebam, tetapi, bagaimanapun, tetap memiliki kemampuan untuk melakukan tindakan yang tidak dijangka dan keras. Contoh yang mencolok adalah kisah Niels Bohr, pengasas teori kuantum pertama atom, yang berbeza dengan teori klasik. Hujah-hujah penyelidik muda dan berbakat kepada banyak pencahayaan sains yang muktamad sepertinya tidak masuk akal.

Keupayaan untuk mengambil risiko, tanpa mengira tajuk dan tajuk, tetap, sebagai peraturan, hingga 35-40, setelah itu "pengesan ralat", yang mulai berkuat kuasa, tidak lagi memungkinkan anda melakukan "omong kosong". Tidak ada satu penemuan yang luar biasa dalam bidang matematik atau fizik teori yang telah dibuat oleh saintis setelah 40 tahun..

Seorang lelaki berusia 50-60 tahun tidak lagi mampu idea gila. Dia tahu terlalu banyak untuk itu. Ini adalah fenomena penuaan ahli fizik dan ahli matematik. Mengapakah ahli matematik terhebat abad ke-20, Andrei Nikolaevich Kolmogorov, pada usia 50 tahun, berhenti mengajar matematik kepada pelajar sekolah? Dia kehilangan rasa terbakar, dan ini adalah perkara fisiologi..

Atau ambil Brezhnev Politburo. Lagipun, orang-orang yang berfikiran luar biasa bekerja di sana. Tetapi lama-kelamaan, pada suatu tahap, mereka tidak lagi dapat mengubah kebijakan, terlalu banyak "pengesan ralat" mereka tidak membenarkan mereka "menyebarkan" idea berani dalam kehidupan. Mengapa putch gagal? Mereka tidak muda.

Kami sekarang bercakap mengenai pelanjutan hidup dan kualitinya. Peratusan warga tua dalam masyarakat semakin meningkat. Hanya sedikit orang yang memikirkan hal ini, tetapi bagaimanapun, dengan penuaan masyarakat, peradaban tiba-tiba kehilangan kemungkinan untuk berkembang. Ada yang kurang dan kurang muda dan tidak berani dan lebih tua dan berhati-hati. Kerja mengkaji "pengesan ralat" sangat penting jika kita ingin memanjangkan umur dan mendorong kemajuan sains dan teknologi. Salah satu soalan yang paling penting: bagaimana melindungi seseorang daripada perlindungan berlebihan dari "pengesan ralat", masih belum ada jawapan, walaupun ini adalah salah satu petunjuk utama kerja kita.

By the way, pengaruh "pengesan ralat" pada kehidupan kita tidak selalu membawa unsur-unsur genangan. Sekiranya anda mengambil kepakaran seorang peguam, peguam, doktor, di mana anda perlu mempunyai pengalaman yang luas, maka di sini mekanisme ini kadang-kadang berfungsi sebagai keajaiban. Saya nyatakan sebagai contoh kehidupan ahli kardiologi terkenal, ahli akademik Vladimir Andreevich Almazov. Dia mendekati pesakit dan, tanpa menyentuhnya, dapat mengetahui bahawa hatinya tidak berada di sebelah kiri, seperti orang lain, tetapi di sebelah kanan, dia dapat membuat diagnosis hanya dengan melihat seseorang Pengesan kesalahannya terlatih sehingga memungkinkan dia menentukan yang paling halus, tidak dapat dilihat oleh perbezaan orang lain antara pesakit biasa dan tidak biasa.

Bagaimana mengenali genius

- Adakah mungkin untuk mengenal pasti orang yang akan berjaya dalam pelbagai bidang sains berdasarkan konfigurasi zon aktif otak?

- Anda tidak boleh. Terdapat satu novel fantasi di mana makhluk asing dari planet lain ingin mencari komandan yang paling hebat. Mereka dibawa ke pembuat kasut. Dia sangat sesuai untuk memimpin tentera, tetapi sebaliknya dia memeluk kasut. Dia tidak perlu menggunakan kemampuannya dalam urusan ketenteraan. Jadi dengan semua data otak yang "betul", seseorang yang menuju kejayaannya dalam perniagaan ini atau perniagaan itu dapat dihalang oleh keadaan hidup.

Banyak yang mempunyai bakat yang tersembunyi di suatu tempat di kedalaman alam. Sebilangan mempunyai daya tindak watak yang cukup untuk menunjukkannya, yang lain - tidak. Ada orang yang tidak bersinar dengan kebolehan, tetapi, berkat aspirasi, kerja keras mereka, mereka tampil ke hadapan, meninggalkan awalnya lebih berbakat.

- Genius yang jelas?

- Saya tidak bercakap mengenai mereka. Tidak kira berapa banyak orang bekerja, dan untuk menjadi seperti Leonardo da Vinci, Einstein atau Mozart, tanpa genetik yang sesuai, tetap tidak akan berjaya. Tidak perlu memaksa orang-orang seperti itu untuk belajar, mereka sendiri tidak akan dapat duduk-duduk.

- Nasihat apa yang dapat anda berikan kepada ibu bapa?

- Anda tidak boleh memaksa belajar membaca dan menulis sebelum anak matang untuk ini. Ia seperti mensimulasikan Pentium pada komputer lama 286. Ia akan berfungsi, tetapi sangat perlahan, berderak dan membengkak.

Juga, kanak-kanak tidak boleh meletakkan konsep yang rumit ke kepala kecil mereka terlebih dahulu. Mereka akan mempelajari subjek dengan teruk, dan selama-lamanya. Sekiranya anda mula mengajar mereka untuk menulis, ketika pusat otak otak belum berkembang, ia akan memerlukan banyak tenaga untuk mengatasi masalah ini, dan hasilnya tetap tidak akan menjadi yang terbaik..

Satu-satunya perkara yang saya cadangkan untuk mengajar dengan anak-anak kecil hingga 5-6 tahun adalah bahasa asing, dan hanya dengan telinga.

- Berapa banyak bahasa yang boleh anda ajarkan?

- Satu sudah mencukupi. Kita mesti meluangkan masa untuk kisah dongeng dan permainan di halaman.

- Bahaya dari gelombang elektromagnetik ke otak terbukti?

- Isu ini telah dikaji selama 30 tahun. Dan masih belum ada jawapan yang pasti. Tetapi saya akan menasihati, sekiranya berjaga-jaga, berhati-hatilah dengan perbualan yang terlalu lama di telefon bimbit sambil memegangnya di telinga anda. Sebagai contoh, sekarang saya bercakap dengan anda melalui telefon dalam mod pembesar suara.

Tidak digalakkan membawa telefon anda ke dalam poket payudara. Kenapa? Selalunya ia berlaku apabila menyentuh kawasan yang lemah isyaratnya, telefon anda menghidupkan sinaran dengan kekuatan penuh untuk mencari sambungan. Sejauh ini, tidak ada bukti mengenai bahaya yang jelas dari ini, tetapi sekiranya perlu memilih garis tingkah laku yang wajar. Di sini kita dapat memetik sebagai contoh kata-kata seorang pemenang Nobel. Ketika ditanya: "Mengapa anda tidak memulakan apa-apa pada hari Isnin - adakah anda benar-benar percaya pada pertanda?".

Tajuk Akhbar: Membuka Kepala Anda
Diterbitkan di akhbar "Moskovsky Komsomolets" No. 27973 17 Mei 2019 Tags: Sekolah, Kanak-kanak, Masyarakat, Sains Tempat: Rusia