Utama > Hematoma

Apa itu neurasthenia

Neurasthenia (neurosis asthenik atau neurosis keletihan) adalah gangguan yang berkaitan dengan neurosis. Neurosis asthenik dicirikan oleh sindrom asthenia yang teruk.

Gejala neurosis asthenik adalah peningkatan kerengsaan, keletihan, kehilangan keupayaan untuk kerja fizikal dan mental yang berpanjangan.

Neurasthenia. Sebab-sebabnya.

Penyebab neurasthenia boleh menjadi gabungan trauma mental, kerja keras dan kekurangan fisiologi. Tinggal berpanjangan dalam situasi konflik intrapersonal yang teruk. Permulaan gejala neurosis asthenik difasilitasi oleh jangkitan dan mabuk pelbagai jenis. Faktor penyumbang dalam permulaan neurasthenia boleh menjadi penyakit endokrin dan kekurangan nutrien dari makanan..

Tahap neurasthenia

Terdapat tiga peringkat neurasthenia:

- neurasthenia hipersthenik,
- kelemahan yang mudah marah,
- neurasthenia hiposthenik.

Neurasthenia hipersthenik

Selalunya, neurasthenia hipersthenik menampakkan diri dalam kerengsaan dan kegembiraan. Pesakit dengan neurosis asthenik pada fasa hipersthenik jengkel, secara harfiah, oleh segalanya. Mengganggu suara, suara, percakapan orang lain, menaikkan suara mereka kepada orang yang dikasihi dan rakan sekerja, dengan mudah kehilangan ketenangan mereka.

Pada tahap neurasthenia hipersthenik ini, keupayaan untuk bekerja pesakit menurun, tetapi bukan disebabkan oleh gejala utama neurosis asthenik (keletihan dan keletihan), tetapi disebabkan peningkatan gangguan, ketidakselarasan, ketidakupayaan untuk berkonsentrasi dan melakukan tugas-tugas kerja tertentu. Semasa berusaha menumpukan perhatian dan menyelesaikan tugas, pesakit tidak dapat menahan tekanan dan perhatian yang diperlukan dan, sebagai peraturan, meninggalkan tempat kerja. Dia kesal kerana dia tidak dapat melakukan tugas biasa, dan oleh itu dia berulang kali. Oleh kerana kerugian dan kerugian emosi yang besar dalam masa, kemampuan untuk bekerja sangat berkurang.

Pada peringkat neurasthenia ini, gangguan tidur hampir selalu diperhatikan. Kesukaran untuk tidur, tidur dangkal, dengan banyak impian diperhatikan. Tidur tidak membawa rasa mengantuk, dan pesakit dapat merasakannya sepanjang hari bekerja. Keletihan di pagi hari digantikan oleh keinginan yang kacau-bilau untuk menebus kehilangan waktu pada siang hari, yang menyebabkan keletihan cepat dan kehilangan kekuatan. Selalunya, dengan neurasthenia hipersthenik, aduan somatik diperhatikan: sakit kepala, berdebar-debar, rasa tidak selesa di dalam badan.

Kelemahan yang mudah marah - neurasthenia tahap pertengahan kedua.

Tahap neurasthenia ini dicirikan oleh gejala neurosis asthenik berikut: gabungan peningkatan kegembiraan dan kerengsaan dengan keletihan dan keletihan yang cepat. Terdapat kegembiraan spontan yang kerap dan reaksi kerengsaan yang ganas terhadap perkara yang tidak penting. Fungsi kognitif menurun, pesakit pada tahap neurasthenia ini mungkin mengadu penurunan perhatian. Dalam beberapa kes, ada penurunan mood hingga depresi. Seperti pada tahap pertama neurasthenia, keluhan somatik tetap ada, masalah dengan tidur tetap ada, libido dapat berkurang, mati pucuk mungkin terjadi.

Kelemahan yang teriritasi adalah kandungan klinikal utama tahap kedua neurasthenia. Yang, sebagai peraturan, menampakkan diri pada subjek perangai kolesterol yang tidak terkawal atau pada orang dengan jenis sistem saraf yang kuat dan seimbang dalam kes-kes di mana pemulihan pada tahap hipersthenik tidak berlaku, dan keadaan psikogenik atau patogen tetap tidak dapat diselesaikan.

Tahap ketiga neurasthenia - neurasthenia hiposthenik

Pada tahap ketiga neurasthenia, kelemahan dan keletihan mendominasi. Pada peringkat neurosis asthenik ini, semua gejala sebelumnya semakin meningkat: kelesuan, apatis, mengantuk yang meningkat, kemurungan. Pesakit tidak dapat menggerakkan diri mereka untuk usaha yang berterusan, mereka selalu mengalami rasa keletihan yang hebat, ditindas oleh pemikiran tentang sensasi somatik mereka.

Pada tahap neurasthenia ini, tempat utama diduduki oleh sindrom asthenik yang jelas, dengan latar belakang suasana hati yang tertekan, dikombinasikan dengan tangisan, kegelisahan, dan kadang-kadang aduan hipokondria.

Normalisasi tidur dan mood akan menunjukkan permulaan pemulihan.

Dengan episod neurasthenia berulang, khususnya, neurasthenia hyposthenic, tempoh gejala neurosis asthenik akan meningkat, fenomena depresi akan semakin meningkat. Pada akhirnya, peralihan ke siklothymia adalah mungkin.

Rawatan neurasthenia

Rawatan neurasthenia dengan ubat-ubatan rakyat terutamanya bertujuan untuk menyelaraskan rejim kerja dan rehat, tidur dan terjaga. Penggunaan latihan pengukuhan dan pengerasan adalah mungkin. Penggunaan bahan khas yang kaya dengan vitamin dan mineral dalam makanan. Anda boleh menggunakan decoctions menenangkan herba khas.

Pada tahap neurasthenia yang lebih teruk, perlu menghubungi pakar untuk mendapatkan bantuan. Perubahan pekerjaan adalah mungkin. Dengan serangan neurasthenia yang berpanjangan, rawatan di hospital ditunjukkan. Dengan terapi yang betul, prognosis adalah baik..

Kajian menunjukkan bahawa, 10-25 tahun setelah berjumpa doktor, kira-kira ¬ĺ pesakit sihat dan menyatakan tidak adanya gejala neurosis asthenik..

Kami juga mengesyorkan membaca artikel mengenai neurosis perut.

Neurasthenia

Neurasthenia adalah gangguan mental yang tergolong dalam kumpulan neurosis. Ini adalah keadaan asthenik, yang dimanifestasikan oleh sakit kepala yang kerap atau berterusan, keletihan berlebihan, ketidakmampuan mood, gangguan tidur, ketidakupayaan untuk melakukan usaha fizikal dan mental yang berpanjangan dan konsisten, mudah marah sebagai tindak balas terhadap bunyi yang keras, cahaya terang, bau yang kuat. Penyebab keadaan patologi ini adalah beban berlebihan dan penipisan sistem saraf..

Neurasthenia boleh bertindak sebagai gangguan bebas atau menyertai pelbagai penyakit somatik dan mental, dalam hal ini ia dianggap sebagai sindrom neurasthenik.

Sinonim: kelemahan neuropsik, asthenia, sindrom asthenik-neurotik, neurosis asthenik.

Sebab dan faktor risiko

Neurosis asthenik berkembang akibat gangguan fungsi pengawalan sistem saraf yang lebih tinggi. Ini disebabkan oleh tekanan psikoemosi yang berlebihan dalam kombinasi dengan faktor fizikal, misalnya, rehat yang tidak mencukupi untuk waktu yang lama, kerja meletihkan monoton, diet tidak seimbang, tabiat buruk, penyakit.

Dua jenis neurasthenia dibezakan bergantung kepada faktor etiologi yang dominan:

  • reaktif - timbul sebagai tindak balas kepada tekanan, trauma fizikal atau mental, beban psiko-emosi;
  • sekunder (sindrom neurotik) - disebabkan oleh penyakit lain.

Faktor risiko merangkumi segala yang menyebabkan keletihan mental, mental dan fizikal:

  • rehat malam yang tidak mencukupi;
  • kekurangan rejim kerja dan rehat yang seimbang, waktu kerja yang tidak tetap;
  • tabiat buruk;
  • pemakanan yang buruk (tidak mencukupi, tidak seimbang, tidak teratur);
  • masalah sosial;
  • masalah kewangan;
  • hypodynamia atau, sebaliknya, aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • jangkitan dan penyakit lain (penyakit berjangkit, gangguan metabolik, hipertensi, patologi onkologi, kecederaan dan akibatnya, dll.);
  • tidak cukup tinggal di udara segar;
  • tiada perubahan pemandangan dalam jangka masa yang lama.

Orang yang mempunyai tanggungjawab yang meningkat cenderung kepada neurasthenia, terdedah kepada perfeksionisme, memikul beban tanggungjawab terhadap orang lain yang bergantung kepada mereka, yang merasa perlu untuk mematuhi status sosial tertentu dengan segala cara, serta mereka yang aktivitinya dikaitkan dengan membuat keputusan penting dalam masa terhad.

Yang paling terdedah kepada neurasthenia adalah remaja, pelajar, ibu muda, orang pertengahan pekerjaan tertentu, orang tua.

Bentuk penyakit

Terdapat dua bentuk gangguan neurasthenik - hypersthenic dan hyposthenic, kadang-kadang mereka dianggap sebagai peringkat penyakit berturut-turut.

Neurasthenia hipersthenik

Perkembangan ini berdasarkan mekanisme pengukuhan proses pengujaan otak dengan melemahkan proses penghambatan. Ini adalah tahap awal patologi, yang dimanifestasikan oleh kegembiraan yang berlebihan, peningkatan kerengsaan, yang selalu menemani seseorang dan dinyatakan dalam semua bidang kegiatannya..

  • peningkatan kegembiraan: kerengsaan, ketegangan, mudah marah;
  • ketidakstabilan emosi;
  • kegelisahan;
  • kesukaran menumpukan perhatian;
  • gangguan ingatan;
  • kesukaran untuk tidur, tidur terganggu tanpa rehat, bangun awal, merasa letih selepas tidur;
  • pengurangan keupayaan untuk bekerja, kesukaran untuk membuat usaha mental atau fizikal;
  • manifestasi vegetatif dan somatik (takikardia, berdebar-debar, berpeluh berlebihan, pening, sakit kepala).

Neurasthenia hiposthenik

Ia dicirikan oleh keunggulan proses penghambatan berbanding gairah..

  • kelemahan, kelesuan;
  • apatis:
  • mood tertekan, air mata;
  • keupayaan emosi;
  • peningkatan mengantuk, mengantuk pada waktu siang, masalah tidur, kualiti tidur yang buruk;
  • penetapan pada penyakit, keadaan hipokondria.

Tahap penyakit

Dalam perjalanan neurasthenia, tiga peringkat dibezakan:

  1. Peningkatan kerengsaan. Perkara biasa menyebabkan kerengsaan yang kuat: percakapan, kebisingan yang tidak ketara, kekokohan, kegagalan kecil. Atas sebab-sebab yang remeh, pesakit kehilangan ketenangannya dan menjadi marah. Kesukaran tidur, tidur nyenyak, bangun mengantuk, berasa letih sepanjang hari.
  2. Peningkatan gejala. Walaupun berehat tidak membantu gejala hilang atau bahkan mengurangkannya. Pesakit selalu letih, kerja apa pun memerlukan usaha yang tinggi. Serangan tidak berdaya, air mata muncul.
  3. Tahap gangguan saraf yang teruk yang dicirikan oleh ketidakupayaan sepenuhnya. Pesakit tidak apik, lesu, mengantuk, tertekan, tidak menunjukkan minat terhadap apa yang dilakukannya sebelumnya.

Gejala neurasthenia

Tanda-tanda awal neurasthenia serupa dengan gejala keletihan: keletihan berterusan, kesukaran dalam melakukan kerja mental atau fizikal, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian dalam melakukan tugas yang diperlukan, gangguan, intoleransi terhadap tekanan. Apa yang membezakan neurasthenia dengan keletihan fisiologi adalah bahawa gejala secara beransur-ansur berkembang (kadang-kadang selama lebih dari satu tahun), meningkat dari masa ke masa dan tidak hilang walaupun setelah tidur yang lama. Walau bagaimanapun, tidur yang berpanjangan tidak begitu mudah, kerana insomnia (insomnia) adalah salah satu tanda ciri keadaan neurasthenic. Walaupun keletihan, seseorang mengalami kesukaran untuk tertidur (tempoh tertidur boleh berlangsung beberapa jam), tidurnya dangkal, impiannya mengganggu, dan kebangkitannya sering terlalu awal. Selepas tidur, semangat dan kekuatan tidak datang, keletihan tetap ada. Kadang-kadang pesakit, sebaliknya, mengalami rasa mengantuk yang berterusan, tetapi dalam kes ini, tidur tidak membawa kelegaan..

Keadaan emosi terganggu, pesakit mudah tersinggung, dan segala masalah dapat dijadikan alasan untuk meletihkan emosi yang kuat. Keletihan cepat mengikuti pembebasan emosi. Neurasthenia berbeza dengan ketidakstabilan emosi biasa kerana mood yang buruk secara praktikal tidak mempunyai selang waktu yang cerah, tempoh peningkatan emosi tidak ada, seseorang kehilangan keupayaan untuk menikmati hidup. Pesakit lain mempunyai kecenderungan untuk menangis, mereka sering menangis kerana alasan yang paling kecil, dan kadang-kadang tanpa mereka.

Keadaan ini membimbangkan orang, mereka menyedari bahawa ini tidak biasa dan tidak normal bagi mereka, dan kegelisahan ini, yang terus meningkat menjadi kegelisahan, semakin memburukkan lagi gejala.

Keletihan mental dan fizikal disertai dengan gejala fizikal:

  • sakit kepala mampatan berterusan yang bersifat girdle, begitu ciri keadaan ini sehingga disebut "helmet neurasthenic";
  • pening;
  • takikardia;
  • hiperhidrosis (berpeluh berlebihan);
  • penurunan tekanan darah;
  • penurunan selera makan atau, sebaliknya, makan berlebihan secara kompulsif;
  • penurunan libido, penurunan potensi pada lelaki;
  • jahat.

Sekiranya kita bercakap mengenai sindrom neurotik yang menyertai penyakit somatik, tanda-tanda keletihan fizikal muncul, dan jika mengenai neurasthenia sebagai gangguan mental, gangguan psikoemosi menjadi manifestasi utama. Namun, dalam kedua kes tersebut, terdapat manifestasi mental dan fizikal.

Ciri-ciri perjalanan neurasthenia pada wanita

Diyakini secara meluas dalam masyarakat bahawa neurasthenia berlaku pada wanita lebih kerap daripada pada lelaki. Data ini tidak disahkan secara statistik atau praktik klinikal. Kedua-dua jantina menderita sama dengan neurosis asthenik, tetapi kerana ciri budaya, wanita lebih cenderung menunjukkan gejala, sementara lelaki diperintahkan untuk menahan diri dalam manifestasi emosi mereka. Ciri perjalanan neurasthenia pada wanita dapat disebut sifatnya yang lebih jelas, yang membantu dalam pengesanan dan rawatan penyakit tepat pada masanya. Pada lelaki, neurasthenia lebih kerap didiagnosis pada peringkat kemudian, masing-masing, ia lebih teruk, ini disebabkan oleh fakta bahawa lelaki cenderung untuk memulakan keadaan ini dan meminta bantuan perubatan lewat.

Neurasthenia pada wanita lebih ketara dan ringan, pada lelaki laten dan parah, tetapi ini bukan disebabkan oleh sebab fisiologi, tetapi perbezaan tingkah laku lelaki dan wanita yang dapat diterima secara sosial..

Diagnostik

Mendiagnosis neurasthenia adalah tugas yang sukar, terutama pada peringkat awal, kerana keadaan ini serupa dengan keletihan biasa dan reaksi psikogenik, dan dengan gejala awal kebanyakan penyakit mental. Oleh itu, pakar neurologi melakukan tinjauan menyeluruh dan terperinci terhadap pesakit, kajian mengenai anamnesisnya, keadaan emosi, reaksi terhadap isyarat luaran, kemampuan mnestic.

Dengan sindrom neurasthenic, pemeriksaan diperlukan untuk mengenal pasti penyakit yang mendasari. Pemeriksaan merangkumi diagnosis penyakit berjangkit (analisis bakteriologi, PCR), ujian darah dan air kencing, kajian instrumental mungkin diperlukan, konsultasi dengan pakar sempit.

Asthenia dinilai berdasarkan SHAS - Skala Negeri Asthenic, yang berdasarkan pada soal selidik MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory, Minnesota Multidimensional Personality Inventory). Pesakit diminta untuk mengisi soal selidik 30 item (pernyataan tertentu harus disahkan atau dibantah). Bilik ujian mempunyai syarat khas: bilik itu tidak boleh bising, bilik itu mesti terang dan selesa. Kehadiran asthenia dinilai dengan mata yang dijaringkan:

Sindrom astheno-neurotik (neurasthenia)

Maklumat am

Neurasthenia (neurosis asthenik, sindrom asthenik-neurotik) adalah gangguan mental yang tergolong dalam kumpulan neurosis, yang berkembang sebagai akibat daripada beban mental atau fizikal yang berpanjangan. Menjawab soalan "keadaan asthenoneurotic, apa itu" dan "siapa yang terdedah kepada gangguan ini", harus diperhatikan bahawa keadaan seperti ini biasanya berkembang pada orang muda. Ia dikaitkan dengan tekanan yang dipindahkan, pengalaman emosi yang kuat, masalah tidur yang berterusan, dan lain-lain. Selalunya gangguan seperti itu berlaku apabila trauma mental digabungkan dengan kerja yang terlalu keras, kurang tidur, kurang rehat normal, dan lain-lain. Sindrom neurasthenik sering berkembang pada mereka yang badannya lemah jangkitan, merokok, alkohol, diet tidak sihat, dll..

Buat pertama kalinya, tanda-tanda neurasthenia dijelaskan oleh doktor Amerika Georg Beard - itu pada tahun 1869. Kemudian, diagnosis "neurasthenia" menjadi sangat popular - ia dibuat sangat kerap, tetapi pada masa yang sama istilah memperoleh makna yang lebih luas.

Kod ICD-10 untuk sindrom astheno-neurotik (neurasthenia) adalah F48.0. Orang yang mengalami gejala asthenic mudah marah, mudah tersinggung, sukar menumpukan perhatian pada apa sahaja, dan mengadu keletihan. Mereka sukar tidur dan bangun.

Rawatan keadaan ini dijalankan bukan hanya dengan kaedah ubat. Ia juga diperlukan untuk memperbaiki rutin dan gaya hidup harian..

Apa itu neurasthenia, gejala dan rawatan penyakit ini - ini akan dibincangkan dalam artikel di bawah.

Patogenesis

Di tengah-tengah neurasthenia adalah konflik psikologi, intinya adalah pertentangan antara keinginan dan kemungkinan..

Dalam patogenesis neurasthenia, kedua-dua faktor somatik dan mental adalah penting. Peranan utama dimainkan oleh reaksi keperibadian terhadap trauma. Dalam kes ini, bukan hanya keadaan hidup objektif yang penting, tetapi juga bagaimana pesakit berhubungan dengannya. Dengan neurasthenia, terdapat percanggahan antara kemampuan individu dan keperluannya untuk dirinya sendiri. Perbezaan ini diliputi oleh sumber dalaman, mobilisasi usaha, yang akhirnya membawa kepada penyusunan badan.

Pengelasan

Keadaan astheno-neurotik boleh mempunyai tiga bentuk:

  • Neurasthenia hipersthenik adalah tahap awal neurasthenia, dan dialah yang paling sering menunjukkan dirinya. Keadaan ini dicirikan oleh kegembiraan dan kerengsaan. Pesakit boleh terganggu oleh perkara-perkara yang kelihatan biasa - orang teratas, kebisingan, dan lain-lain. Mereka merosakkan saudara dan rakan, sering menjerit dan gugup. Pada masa yang sama, orang-orang seperti ini mengalami penurunan dalam kemampuan kerja kerana ketidakupayaan mental, kerja berlebihan dan ketidakhadiran. Sekiranya seseorang mula bekerja, maka dia sering terganggu, bereaksi terhadap rangsangan, dll. Akibatnya, produktivitas pekerjanya sangat rendah. Gangguan tidur yang teruk juga diperhatikan: pesakit tertidur dengan susah payah, sering terbangun, dia terganggu oleh gangguan mimpi yang berkaitan dengan kebimbangan yang ada dalam hidupnya. Kesannya, pada waktu pagi dia merasa letih, tidak sempat pulih semalaman. Akibat dari ini adalah mood yang tidak baik, perasaan lemah dengan sakit kepala. Di samping itu, dengan bentuk neurasthenia ini, kelemahan umum, gangguan ingatan, dan sensasi somatik yang tidak menyenangkan diperhatikan..
  • Kelemahan yang mudah teriritasi adalah peringkat kedua penyakit ini, iaitu pertengahan. Dalam tempoh ini, seseorang mengalami apa yang disebut "kelemahan mudah marah" - keadaan di mana kerengsaan dan kerengsaan digabungkan dengan keletihan yang teruk dan keletihan yang cepat. Pecah kerengsaan berlaku walaupun dengan alasan kecil. Wabak ini pendek, tetapi sangat kerap. Pesakit mungkin menunjukkan air mata, yang sebelumnya tidak menjadi ciri khasnya. Ciri ciri lain dari fasa ini adalah intoleransi terhadap cahaya terang, bunyi bising, bau yang kuat. Keupayaan untuk mengawal emosi anda hilang. Suasana boleh berubah secara mendadak, ada kecenderungan untuk muram dan murung. Sekiranya kita berbicara mengenai bentuk neurasthenia yang teruk, mungkin terdapat gejala kemurungan, keletihan, yang ditunjukkan oleh kelesuan dan ketidakpedulian terhadap apa yang berlaku dalam kehidupan. Pada peringkat ini, masalah dengan tidur dan selera makan diperhatikan. Rasa mengantuk pada waktu siang, insomnia pada waktu malam. Terdapat juga masalah dengan pencernaan - terdapat pedih ulu hati, bersendawa, sembelit, dll. Selalunya sakit kepala, masalah dalam aktiviti seksual mungkin bermula.
  • Neurasthenia hiposthenik - pada peringkat ketiga penyakit ini, keletihan dan kelemahan berlaku. Tanda-tanda utama penyakit ini dalam tempoh ini adalah sikap tidak peduli, mengantuk, kelemahan, kelesuan. Seseorang tidak dapat bergerak dan bekerja, dia selalu terganggu oleh fikiran tentang sensasi somatik yang tidak menyenangkan. Asthenia terkenal dengan latar belakang suasana hati yang rendah. Keresahan, kelemahan minat mungkin muncul, tetapi secara umum, suasana hati melekat pada watak neurotik, ketidakupayaan emosi. Keluhan hipokondria dan obsesi dengan sensasi dalaman bukanlah perkara biasa. Sekiranya keadaan asthenik-neurotik dirawat dengan betul dalam tempoh ini, maka lama-kelamaan proses penyembuhan bermula - tidur bertambah baik, keparahan fenomena kemurungan menurun.

Sebab-sebabnya

Neurasthenia berkembang pada orang dengan latar belakang beban mental dan fizikal, yang, pada gilirannya, memprovokasi kerja badan yang berlebihan. Sebab perkembangan keadaan seperti ini adalah konflik dalaman, jiwa yang lemah, kepatuhan jangka panjang terhadap diet yang sangat ketat, dll..

Kejadian neurasthenia dipengaruhi oleh faktor predisposisi dan memprovokasi. Yang mempunyai predisposisi merangkumi:

  • peningkatan kegelisahan;
  • kecenderungan untuk perfeksionisme;
  • tempoh pemulihan selepas penyakit somatik.

Faktor-faktor yang memprovokasi merangkumi:

  • tekanan teruk;
  • situasi konflik dalam keluarga dan di tempat kerja;
  • kekurangan rehat normal untuk masa yang lama;
  • mengalami kecederaan, termasuk kelahiran;
  • campur tangan pembedahan yang dipindahkan;
  • penyakit berjangkit;
  • kekurangan zat makanan dan, akibatnya, kekurangan vitamin dan bahan penting lain;
  • penyalahgunaan alkohol, merokok;
  • kekurangan aktiviti fizikal;
  • kurang tidur;
  • mabuk;
  • gangguan endokrinologi;
  • keadaan psikososial yang buruk;
  • keadaan cuaca yang teruk, dll..

Gejala dan tanda-tanda neurasthenia

Tanda dan gejala sindrom astheno-neurotik bergantung pada peringkat penyakit.

  • Pada peringkat pertama, gejala sindrom neurasthenik adalah: mudah marah, emosi tidak stabil, kegembiraan teruk, agresif, air mata. Wanita sering histeris dan mengalami perubahan mood..
  • Pada peringkat kedua, gejala neurasthenia pada orang dewasa dan kanak-kanak ditunjukkan oleh kerosakan umum, keletihan, dan kelemahan. Tidur dan selera makan terganggu, imuniti merosot, yang boleh menyebabkan penyakit somatik.
  • Tahap ketiga dicirikan oleh kemurungan. Pesakit menginginkan kedamaian dan kesunyian, dia mempunyai rasa apatis dan kelesuan, tidak ada kegembiraan dalam hidup.

Secara amnya, gejala neurasthenia boleh menjadi sangat pelbagai. Yang paling khas dari mereka dicirikan oleh kelemahan fungsi perencatan dalaman..

  • Kerengsaan - intemperance dimanifestasikan, yang sebelumnya tidak bersifat. Walaupun alasan kecil boleh menyebabkan pesakit bertindak balas dengan kasar dengan jeritan dan tindakan..
  • Kerentanan terhadap perengsa ringan - misalnya, pesakit boleh sangat kesal dengan gemerisik kertas, bunyi peralatan kerja, dll..
  • Perasaan emosi yang kerap - manifestasi kemarahan yang kerap, tetapi pendek adalah ciri. Dengan serangan seperti itu, kesedaran tetap ada.
  • Air mata - peningkatan kegembiraan, yang sebelumnya tidak biasa bagi manusia.
  • Ketidakhadiran dan gangguan ingatan - tumpuan perhatian menjadi lebih sukar, jadi pesakit berusaha untuk mengelakkan usaha mental.
  • Masalah yang bersifat seksual - pada lelaki, ejakulasi dini adalah mungkin, dan ini kemudiannya dapat berkembang menjadi sindrom obsesif. Sukar bagi wanita untuk mendapatkan kesenangan semasa persetubuhan, kerana mereka tidak dapat terganggu dari pemikiran obsesif. Sekiranya masalah bertambah buruk, ia boleh menyebabkan frigiditi pada wanita dan lemahnya kekuatan pada lelaki..
  • Sensitiviti meningkat - menjengkelkan suara, cahaya, terdapat peningkatan kepekaan terhadap panas dan sejuk.
  • Insomnia - kerana memikirkan masalah, pesakit tidak dapat tidur malam. Akibatnya, ini menyebabkan ketakutan bahawa dia tidak akan dapat tidur, yang akhirnya memperburuk keadaan..
  • Merasa kelemahan pagi - pesakit bangun dengan mood yang tidak baik, dia tidak mahu bangun dari tidur. Namun, pada waktu petang, dia merasa sedikit lebih ceria, yang menghalangnya untuk tidur tepat pada waktunya dan berehat sepenuhnya..
  • Keletihan berterusan, baik fizikal dan mental. Perasaan kosong adalah ciri - pesakit tidak senang dengan apa-apa, semuanya kelihatan kelabu dan tidak berwajah.
  • Sakit kepala - sakit pinggang adalah ciri, seolah-olah topi keledar diletakkan di kepala.
  • Manifestasi somatik - punggung dan otot mungkin sakit, berpeluh muncul, masalah dengan saluran gastrousus, kencing kerap, dll..

Sekiranya rawatan yang tepat pada masanya dan tidak diberikan, neurasthenia boleh menyebabkan penyakit yang bersifat neurologi dan fisiologi..

Analisis dan diagnostik

Pakar melakukan diagnostik, menilai gambaran klinikal, serta aduan pesakit dan orang tersayang. Dalam proses menetapkan diagnosis, adalah mustahak untuk mengunjungi ahli terapi dan melakukan pemeriksaan yang dia tetapkan untuk mengecualikan penyakit lain.

Oleh kerana neurasthenia boleh menjadi tanda penyakit otak. Oleh itu, penting untuk membuat pengiraan tomografi atau pencitraan resonans magnetik untuk mengesampingkan penyakit tersebut. Juga, doktor boleh menetapkan rheoencephalography untuk menilai peredaran darah di otak..

Dengan pelbagai sumber Internet, anda boleh mengikuti ujian neurasthenia. Walau bagaimanapun, ujian seperti itu tidak dapat dianggap sebagai analog diagnostik - ia hanya dapat mengesahkan atau menafikan adanya kecenderungan untuk penyakit tersebut..

Rawatan sindrom astheno-neurotik

Cara merawat neurasthenia bergantung pada tahap penyakit dan keparahan gejalanya pada pesakit tertentu. Sekiranya kita membicarakan tahap awal penyakit ini, maka rawatan sindrom astheno-neurotik melibatkan penyemakan rejim kerja dan rehat, penghapusan faktor-faktor yang memprovokasi keterlaluan emosi.

Rawatan neurasthenia di rumah harus dijalankan mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor. Adalah sangat penting untuk memberikan pemakanan yang baik, terapi vitamin, langkah-langkah pemulihan di rumah. Adalah sangat penting untuk menentukan sebab yang menimbulkan keadaan ini dan menghapuskannya..

Kelemahan yang mudah marah: Apa itu neurasthenia

Apabila seseorang bimbang tentang keletihan, yang tidak hilang, dia tergesa-gesa untuk "hanya berehat" dan sama sekali tidak memikirkan penyakit itu. Psikiatri-psikoterapis, doktor kategori tertinggi Nino Ashmeiba memberitahu apa itu neurasthenia, apa diagnosis dan rawatannya.

Neurasthenia adalah gangguan neurotik sempadan yang disebabkan oleh kerja berlebihan atau tekanan kronik. Neurasthenia jauh lebih biasa daripada yang disangka - dan bukan pada golongan lemah dan melankolis, tetapi pada lelaki dan wanita muda yang paling aktif dan komited..

Penyakit orang yang tidak bertanggungjawab dan perfeksionis

Umur purata pesakit neurotik adalah dari dua puluh lima hingga lima puluh tahun. Sebagai peraturan, ini adalah penduduk kota besar yang bekerja keras, menjalani kehidupan sosial yang aktif dan, seperti yang mereka katakan, selalu berjaya dalam segala hal. Apabila ahli psikologi mengatakan "burnout," pakar psikiatri sering mengatakan neurasthenia.

Ciri keperibadian khas yang menjadi faktor yang baik untuk perkembangan penyakit: jenis asthenik ("kelemahan saraf", keletihan), peningkatan kegelisahan, kecurigaan dan kesempurnaan. Orang-orang seperti itu sangat bertanggungjawab, mereka sangat bimbang tentang kewajipan mereka, mereka berusaha melakukan segala-galanya pada tahap yang paling tinggi. Mereka tidak pernah terlambat, mereka sangat risau jika mereka tidak dapat menepati janji.

Apabila ahli psikologi mengatakan "burnout," pakar psikiatri sering mengatakan neurasthenia.

Ia berlaku dengan cara lain: keadaan hidup yang sukar menimpa seseorang - penyakit serius saudara, alkoholisme atau pengkhianatan pasangan, masalah rumah tangga dan kewangan. Ringkasnya, persekitaran, tekanan dan tekanan yang tidak menyenangkan, yang menyebabkan tekanan berterusan dan terlalu banyak kerja.

Jenis-jenis neurasthenia

Menurut klasifikasi penyakit antarabangsa, semakan 10 (ICD-10), jenis neurasthenia diwakili oleh dua jenis.

Jenis pertama adalah peningkatan keletihan selepas kerja mental. Orang itu mengadu bahawa mereka kurang berjaya di tempat kerja atau dalam aktiviti seharian kerana mengganggu pergaulan, ingatan, masalah dengan perhatian. Keletihan mental lebih ketara.

Jenis kedua adalah kelemahan umum selepas sedikit latihan fizikal (tidak pergi ke gim, tetapi sesuatu yang biasa) dengan rasa sakit pada otot. Juga, orang itu mengatakan bahawa dia tidak boleh berehat..

Dalam klasifikasi lain, terdapat neurasthenia hipersthenik dan hiposthenik - ini adalah fasa (tahap) gangguan, yang dibincangkan lebih lanjut.

Gejala dan tanda-tanda neurasthenia: dari kerengsaan hingga keletihan yang mendalam

Seseorang boleh mengesyaki neurasthenia pada dirinya sendiri dengan alasan berikut:

  • menjadi lebih mudah marah;
  • menjadi sangat letih pada waktu petang;
  • bertindak balas secara mendadak terhadap rangsangan yang tidak signifikan ("semuanya membuatku kesal");
  • mula bersumpah dengan rakan sekerja dan orang tersayang lebih kerap, "snap back";
  • selalu tenang, dan sekarang kehilangan ketenangannya, meninggikan suara atau menangis tanpa alasan serius.

Penyakit ini berkembang dalam tiga fasa. Tanda-tanda neurasthenia pada tahap yang berbeza sedikit berbeza.

1 Fasa pertama (hipersthenik) dinyatakan dalam peningkatan kegembiraan, kerengsaan dan gangguan tidur. Seseorang selalu berada di tepi, bunyi yang tajam atau cahaya terang yang tiba-tiba menyebabkan kesakitan pada dirinya. Terganggu oleh pening, sakit kepala, demam atau menggigil, kegembiraan disertai dengan serangan berdebar-debar.

2 Fasa kedua (hiposthenik) adalah peningkatan kelemahan. Sistem saraf habis, seseorang harus tegang untuk mengekalkan cara hidup yang biasa. Menjadi sukar untuk bangun dari tidur pada waktu pagi dan melakukan kerja rumah: "Saya tidak boleh memaksa diri", "Saya tidak mempunyai kekuatan untuk meninggalkan rumah", kemampuan untuk "berfikir dengan cepat" hilang.

3 Fasa keletihan - gejala neurasthenia dilengkapi dengan perasaan lemah yang mendalam. Terdapat tangisan, konflik, kelesuan umum. Saya tidak mahu apa-apa, tidak ada yang mendorong. Penyakit ini telah merampas nyawa seseorang.

Neurasthenia dan kemurungan

Sekiranya neurasthenia tidak dirawat untuk masa yang lama, ini membawa kepada perubahan dalam tubuh: sumbernya habis, imuniti menurun. Terdapat penurunan pengeluaran neurotransmitter di otak (serotonin, dopamin), yang boleh menyebabkan patologi yang lebih serius - kemurungan.

Dalam psikiatri ada istilah "gangguan reaksi adaptif." Oleh itu, mereka mengatakan apabila, misalnya, kemurungan berkembang sebagai reaksi terhadap neurasthenia yang berpanjangan.

Kemurungan tulen mempunyai beberapa perbezaan:

  • mood terasa lebih teruk selama lebih dari dua minggu;
  • terdapat gangguan tidur dan selera jangka panjang;
  • bimbang kesakitan yang tidak berkaitan dengan penyakit organ dalaman (sakit di perut, di kawasan pelvis);
  • mood dan kesejahteraan berubah-ubah pada siang hari (lebih teruk pada waktu pagi).

Rawatan neurasthenia

Dalam setiap kes, rawatan neurasthenia harus dimulakan dengan penghapusan keadaan traumatik dan aktiviti yang berlebihan. Sekiranya anda tidak dapat melepaskan diri dari tekanan (pergi ke jabatan lain, menukar pekerjaan, berpisah dengan pasangan anda), maka anda perlu belajar mengatasinya melalui meditasi, latihan auto atau psikoterapi.

Saya selalu mengesyorkan agar pesakit memulakan dengan berehat, mempertimbangkan semula gaya hidup mereka dan mengekalkan rejimen yang sihat, tetapi sayangnya, tidak selalu dapat menyelesaikan masalah tanpa terapi. Sekiranya simptom tidak hilang dalam sebulan setelah permulaan rejimen pemulihan, anda perlu membuat temu janji dengan psikiatri.

Sekiranya gejala tidak hilang dalam sebulan setelah permulaan rejimen pemulihan, anda perlu membuat temu janji dengan doktor. Cara merawat neurasthenia akan diberi nasihat oleh psikiatri atau psikoterapis (bukan psikologi).

Diagnosis dibuat berdasarkan aduan dan kisah pesakit mengenai penyakit ini. Kaedah tambahan ditetapkan untuk menyingkirkan penyakit lain. Untuk rawatan neurasthenia, psikiatri menetapkan antidepresan moden - SSRI (perencat pengambilan serotonin selektif) atau ubat serupa.

Sebagai tambahan kepada meditasi yang membantu seseorang mengembalikan keseimbangan kerja badan, saya juga mengesyorkan sesi hipnosis pemulihan kepada pesakit. Teknik hipnotik adalah rawatan yang sangat berkesan untuk neurasthenia.

Prognosis untuk neurasthenia baik - ia dapat disembuhkan.

Saya menekankan sekali lagi bahawa kemurungan dapat disembunyikan di sebalik gejala neurasthenia. Walaupun kami menjelaskan perbezaan mereka di atas, saya menggesa anda: jangan mendiagnosis diri anda sendiri. Ia juga berlaku bahawa bahkan psikiatri meletakkan neurasthenia di mana keadaan yang lebih serius diperhatikan. Pesakit seperti itu datang kepada saya. Mereka menganggap mereka mempunyai sindrom keletihan kronik, diagnosisnya adalah "neurasthenia", dan saya melihat kes klasik kemurungan berulang. Sekiranya pesakit mengalami kemurungan, dia pasti memerlukan bantuan doktor..

Cara merawat neurasthenia

Sebelum memberitahu bagaimana merawat neurasthenia, anda perlu terlebih dahulu mengetahui apakah itu dan apakah gejala keadaan patologi ini.

Neurasthenia atau sindrom asthenoneurotic adalah jenis gangguan mental yang paling biasa dengan perubahan ringan (neurosis). Pada dasarnya, ini adalah penipisan sistem saraf yang teruk. Kerana kesamaan gejala, kadang-kadang disamakan dengan sindrom keletihan kronik, namun, seperti kajian baru-baru ini menunjukkan, keadaan ini mempunyai asal-usul yang berbeza, oleh itu, rawatan harus berbeza..

Gangguan sistem saraf, yang merupakan neurasthenia, adalah fenomena yang dapat dipulihkan, tidak kira seberapa intensif dan untuk sekian lama manifestasi sindrom ini diperhatikan. Ia berlaku tanpa gangguan keperibadian dan psikosis yang teruk. Tetapi seseorang menyedari keadaannya dan menderita agak sukar, yang memburukkan lagi kualiti hidupnya..

Neurosis asthenik timbul berdasarkan keadaan apa pun yang trauma jiwa, ditambah dengan "kurang tidur" kronik atau kekurangan keperluan fisiologi lain, serta beban badan yang berlebihan. Untuk faktor-faktor ini ditambah pelbagai keadaan yang menyakitkan, termasuk jangkitan..

Gangguan ini tidak mudah pilih: lelaki dan wanita sama-sama rentan terhadapnya, tetapi yang terakhir, kerana beban pelbagai patologi, ia lebih parah. Mengenai had umur, kebanyakan kes adalah orang berusia lebih dari 25 tahun. Penyakit ini malah mendapat sindrom pengurus "popular". Tetapi era pesat kita telah membuat penyesuaiannya sendiri: kerana kurikulum sekolah, aktiviti intelektual dan sukan yang kompleks, neurasthenia juga mula didiagnosis pada wakil generasi muda sekarang..

Adalah khayalan untuk mempercayai bahawa sindrom asthenoneurotic hanya wujud pada penduduk bandar-bandar besar. Orang-orang yang tinggal di perkampungan kecil, termasuk desa, terbiasa mengaitkan semua masalah kesihatan itu dengan keletihan, kemalasan, dan perilaku buruk. Sementara itu, neurasthenia menanti setiap orang.

Penyebab kerosakan sistem saraf

Banyak faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyakit, yang boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan..

Faktor biologi, pertama sekali, termasuk keturunan yang lemah. Senarai ini juga merangkumi:

  • perjalanan kehamilan ibu yang teruk, penyakit berjangkit yang dihidapinya ketika ini;
  • kelahiran anak yang sukar yang berkaitan dengan trauma pada bayi;
  • ciri sistem saraf;
  • kurang tidur;
  • keletihan fizikal dan emosi;
  • kurang rehat, berehat;
  • mabuk badan dengan alkohol, tembakau atau bahan lain;
  • kekurangan vitamin;
  • penyakit somatik.

Sebab psikologi untuk perkembangan neurasthenia adalah psikotraumas yang diterima pada zaman kanak-kanak. Di samping itu, ia menyumbang kepada:

  • tekanan mendadak dalam keadaan yang penting bagi individu, tragedi peribadi;
  • keadaan trauma jangka panjang, konflik;
  • mood pesimis.

Bukan tanpa faktor sosial:

  • keunikan persekitaran keluarga pada masa kanak-kanak, asuhan, keadaan membesar;
  • menerima sejumlah besar maklumat, pemprosesan yang memerlukan syarat khas dan banyak masa;
  • keaslian lingkaran komunikasi, minat;
  • rasa tidak puas hati dengan tuntutan peribadi.

Gejala

Neurasthenia menampakkan diri dalam tanda-tanda seperti:

  1. Kerengsaan yang berlebihan walaupun disebabkan oleh perkara kecil, panas baran, kemarahan, rasa tidak puas hati yang berterusan.
  2. Tidak sabar - keinginan untuk mendapatkan segalanya sekaligus, kemustahilan menunggu - secara harfiah "membunuh".
  3. Rasa penat, kelemahan yang berterusan.
  4. Sakit di pelipis atau tali pinggang, sakit kepala yang menekan.
  5. Ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, untuk melakukan satu perkara untuk masa yang lama.
  6. Pelanggaran urutan pemikiran, persepsi umum terhadap persekitaran.

Bercakap dengan lebih terperinci mengenai gejala sindrom asthenoneurotik, adalah lebih tepat untuk mempertimbangkan gangguan secara berperingkat, kerana intensitas manifestasi secara beransur-ansur meningkat. Tetapi lebih sering penyakit ini berhenti pada fasa tertentu, iaitu perkembangannya tidak terjadi, yang tercermin dalam diagnosis.

Bentuk hipersthenik (teruja)

Ini adalah peringkat awal penyakit ini, yang paling sering dicatat. Ia dicirikan oleh kegelisahan, kerengsaan, kegembiraan..

Pesakit tidak disedari oleh suara, walaupun tenang, bunyi ketukan pintu, bisikan, jam, air menetes, dan lain-lain), cahaya terang, kehadiran orang di dekatnya dan pergerakan mereka. Peristiwa terkecil menyebabkan kilatan emosi, kerengsaan yang tidak dapat ditahan, atau bahkan kemarahan. Tanpa menyedari sebab-sebab pencerobohan itu, seseorang dapat menyinggung perasaan atau menyinggung perasaan seseorang.

Pesakit tidak sabar, berusaha melakukan beberapa perkara sekaligus, ribut-ribut, tetapi penampilannya tidak banyak yang diharapkan. Bukan kelemahan atau keletihan cepat yang harus disalahkan, tetapi penyebaran, kesulitan menumpukan perhatian, gangguan berterusan..

Rejimen tidur terganggu: pada siang hari pesakit lemas, dan pada waktu malam dia tertidur dengan susah payah dan tidak dapat tidur nyenyak, dengan mimpi buruk, sering terbangun. Kebangkitan berlaku lebih awal dari biasa atau kemudian.

Sakit kepala yang berterusan disebut "helmet neurasthenic" - mereka memerah, sangat meletihkan. Sakit ketika memusingkan dan memiringkan kepala melewati tulang belakang ke belakang. Tekanan mental atau fizikal semakin meningkat.

Kelemahan yang mudah marah (pertengahan)

Fasa ini menggabungkan kegatalan teruk dengan penurunan sumber badan yang cepat. Pada prinsipnya, ini adalah gambaran sifat klinikal gangguan tersebut..

Serangan kerengsaan adalah yang paling kuat, ledakan kemarahan langsung berubah menjadi air mata, sama sekali tidak biasa bagi seseorang. Air mata seperti itu timbul akibat kegagalan pesakit mengatasi rasa tidak puas hati yang memakan semua orang. Suasana berubah seketika: sekarang suram, kemudian seronok.

Pesakit sering lesu, dia tidak berminat dengan apa-apa, selera makan menjadi lebih teruk atau hilang sama sekali. Pencernaan menderita, yang dicerminkan oleh cirit-birit, sembelit, bersendawa, pedih ulu hati. Denyut jantung meningkat, nadi dan tekanan darah turun naik. Anggota badan menjadi lesu, ketidakstabilan muncul dan apa yang disebut terbang di depan mata, kepingan panas digantikan dengan menggigil, kemerahan kulit pucat. Mengurangkan libido, lelaki mungkin menghadapi masalah dengan fungsi ereksi. Kemungkinan kerap membuang air kecil.

Bentuk hiposthenik (penghambatan)

Pada peringkat ini, kemurungan, kelemahan, kesuraman, kelesuan sangat ketara. Saya tidak mahu melakukan apa-apa, tetapi saya tidak merasa risau dan rindu. Fikiran pesakit hanya tertumpu pada sensasinya yang tidak menyenangkan di badannya, dan dia, dengan anggapan bahawa dia mempunyai penyakit serius, beralih kepada doktor, yang, secara semula jadi, tidak menemuinya.

Selalunya neurasthenia dapat dihilangkan dengan rehat yang baik. Tetapi jika ini tidak membantu dan penyakitnya sudah terlalu jauh, anda harus menyerah kepada tangan profesional.

Diagnosis dan rawatan

Doktor yang berpengalaman - pakar neurologi, psikiatri atau psikoterapis, tidak akan menghadapi banyak kesukaran dalam menentukan neurosis asthenik, memisahkannya dari gangguan patologi lain. Mengingat semua perkara di atas, dia perlu mengecualikan kehadiran penyakit somatik, onkologi dan lesi organik sistem saraf pusat pada pesakit..

Pakar akan mengumpulkan anamnesis, bercakap dengan pesakit. Dalam kes gejala klasik dengan dominasi reaksi gairah

diagnosis "neurasthenia hipersthenik" dibuat. Sekiranya terdapat lebih banyak reaksi penghambatan, termasuk mengantuk, maka ada sebab untuk mempercayai bahawa ini adalah neurasthenia hiposthenik.

Rawatan komprehensif terhadap gangguan ini menunjukkan, pertama-tama, normalisasi kehidupan pesakit, serta penggunaan psikoterapi dan ubat-ubatan.

Segera harus diperhatikan bahawa anda tidak boleh "memberi ubat" sendiri, terutamanya ubat psikostimulasi - ia boleh menyebabkan ketagihan dan peningkatan manifestasi gangguan.

Doktor memilih ubat berdasarkan kehadiran dan keparahan gejala tertentu (bentuk neurasthenia), dos dan tempoh kemasukan ditetapkan secara individu untuk setiap pesakit. Ini adalah ubat tonik atau ubat penenang yang menormalkan kerja sistem kardiovaskular, penenang. Adalah wajib untuk memasukkan pengukuhan umum, memulihkan fungsi tubuh, meningkatkan metabolisme, serta vitamin kumpulan C dan B, antioksidan, neurorubin, dll. Ekstrak tumbuhan juga tidak akan mengganggu.

Psikoterapi merangkumi psikoanalisis, sesi individu dan kumpulan, perbualan dengan ahli psikoterapi, latihan. Ini membolehkan anda mengenal pasti dan menghilangkan penyebab gangguan, mengubah sikap pesakit terhadap mereka, mendapatkan kemahiran untuk memisahkan yang utama dari yang menengah dan kemampuan untuk menikmati hidup..

Latihan autogenik akan mengajar pendidikan diri dan hipnosis diri, dan hipnosis akan membantu menormalkan degupan jantung, bekalan darah, nada otot.

Penyakit seperti neurasthenia tidak memerlukan kemasukan ke hospital. Pakar, yang menjalankan terapi dan rawatan ubat, biasanya memberi nasihat kepada pesakit:

  • ubah persekitaran, berjalan lebih kerap di udara segar, bersenang-senang, perjalanan;
  • bercuti, jangan periksa e-mel, matikan telefon - untuk berehat sepenuhnya, melakukan perkara yang anda sukai yang membawa keseronokan;
  • mengurangkan tekanan emosi yang memberi kesan negatif kepada jiwa;
  • menetapkan rutin harian seperti itu dengan jadual yang jelas, di mana masa yang cukup untuk berehat dan tidur akan diperuntukkan;
  • menguatkan imuniti, memperkenalkan diet seimbang, mengambil vitamin;
  • mengembalikan fungsi vegetatif melalui urutan, akupunktur, mandian kaki yang hangat, mandi wangi panas.

Pilihan yang baik untuk merawat neurasthenia adalah penggunaan kaedah rakyat, tetapi sebelum itu anda harus berjumpa dengan doktor anda. Daripada pilihan yang paling berkesan yang memberi kesan yang baik pada sistem saraf autonomi dan pusat, kami boleh mengesyorkan yang berikut:

  1. Merebus Motherwort. Satu sendok makan ramuan dituangkan dengan segelas air mendidih, disimpan di tempat mandi air selama seperempat jam, dibiarkan sejuk dan disaring. Ambil 3 kali sehari selama sebulan.
  2. Merebus Hawthorn. Bancuh beri (1 sudu besar) dengan air mendidih (gelas), tapis selepas 45 minit.
  3. Balsem lemon dan teh pudina. Dibancuh seperti teh biasa - minuman ini menenangkan, mendorong tidur yang nyenyak.
  4. Pewarna alkohol valerian - 30 tetes ditambahkan ke sejumlah kecil air dan diminum sebelum tidur.
  5. Mandi lavender. Perbungaan kering (200 gr.) Diletakkan di dalam air mendidih (5 l) dan didihkan selama 7 minit di atas api. Kaldu ditapis dan dituangkan ke dalam bilik mandi yang dipenuhi dengan air suam. Anda perlu berbaring di dalamnya selama 20 minit.
  6. Pengukuhan dengan raspberi, akar calamus, daun birch, chicory, strawberi, pinggul mawar, oregano.

Pencegahan gangguan saraf

Untuk mengelakkan neurasthenia, anda harus merancang hari bekerja anda dengan betul. Jadualnya haruslah sedemikian rupa sehingga ada waktu untuk pelaksanaan tugas yang diberikan dengan tenang dan, jika berlaku situasi yang tidak dijangka, penyelesaiannya normal.

Sistem saraf bukan besi - ia memerlukan pemulihan. Oleh itu, golongan pekerja kerja harus meretas hidung mereka: hari bekerja mesti diselingi dengan hujung minggu dan cuti. Anda harus berehat secara sistematik, sepenuhnya, perlahan-lahan, makan, cukup tidur.

Juga perlu untuk bersukan, meningkatkan kesihatan. Secara amnya, berguna untuk belajar bagaimana mengurus masa anda dengan betul..

Semua cadangan di atas akan membantu mengelakkan sindrom asthenoneurotic, sentiasa dalam keadaan fizikal dan psikologi.

Oleh kerana salah satu penyebab neurasthenia adalah hypodynamia - kekurangan pergerakan, doktor pasti akan menasihati anda untuk memperkenalkan aktiviti fizikal. Mereka tidak boleh kuat, tetapi diberi dos yang ketat. Berenang adalah pilihan yang bagus.

Bagi diet, makan makanan yang boleh memulihkan badan dengan cepat. Makanan mesti dimakan secara berkala, jangan makan berlebihan.

Mandi suam dengan ramuan herba, minyak pati sangat berguna.

Hipnosis sering digunakan untuk merawat keletihan sistem saraf, yang melegakan ketegangan saraf, pemikiran obsesif, kegelisahan. Hanya sejam hipnosis menggantikan jam biasa, sementara anda dapat mencapai kelonggaran mendalam dan mengaktifkan kekuatan badan untuk sembuh.

Terapi ubat melibatkan penggunaan vasodilator, nootropik, antidepresan, ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme otak, dan ubat anti-kegelisahan. Vitamin tertentu juga sangat penting, yang diresepkan pada peringkat rawatan yang berbeza..

Bagi psikoterapi, ini membolehkan anda menghilangkan sebab-sebab yang membawa kepada penyakit ini, menganalisis kesilapan dan mencari jalan untuk membetulkannya..

Rawatan profesional yang dipilih dengan betul memungkinkan untuk menyembuhkan neurasthenia dalam masa yang singkat. Pemulihan sepenuhnya datang, dan orang itu dapat menikmati hidup dan menikmatinya sekali lagi..

Neurasthenia - gejala dan rawatan

Apa itu neurasthenia? Kami akan menganalisis penyebab berlakunya, diagnosis dan kaedah rawatan dalam artikel oleh Dr Kholodov N.B., seorang psikiatri dengan pengalaman 17 tahun.

Definisi penyakit. Punca penyakit

"Neurasthenia" (neuron Yunani - saraf, astheneia - kelemahan), secara harfiah - "kelemahan saraf atau kelemahan saraf".

Ensiklopedia Psikologi Besar: “Neurasthenia adalah gangguan neurotik yang ditandai dengan peningkatan keletihan, mudah marah, sakit kepala, kemurungan, insomnia, kesukaran untuk berkonsentrasi dan hilangnya kemampuan untuk bersukacita (anhedonia). Keadaan ini boleh berkembang selepas jangkitan atau keletihan, atau digabungkan dengan mereka, serta akibat tekanan emosi yang berpanjangan ".

Klasifikasi penyakit antarabangsa, semakan kesepuluh (ICD-10): F48. "Gangguan neurotik lain." F48.0 Neurasthenia Kriteria diagnostik:

A. Selalunya terdapat dua jenis aduan:

1. peningkatan keletihan mental, yang ditunjukkan oleh penurunan aktiviti sosial;

2. untuk peningkatan keletihan fizikal, ketidakupayaan untuk bersenam walaupun sedikit tekanan fizikal;

B. Kelainan mesti disertai oleh sekurang-kurangnya dua gejala berikut:

3. sakit kepala;

4. gangguan tidur;

5. ketidakupayaan untuk berehat;

6. mudah marah, anhedonia;

C. Kemurungan dan kegelisahan sekunder dan tidak terungkap.

Oleh itu, dari semua perkara di atas, ini menunjukkan bahawa "neurasthenia" adalah keadaan yang boleh terbentuk akibat daripada sebab-sebab berikut.

  1. Punca psikogenik. Kehadiran trauma mental yang teruk yang teruk atau trauma mental jangka panjang, bagaimanapun, secara subjektif sangat penting bagi orang ini. Peranan penting dimainkan oleh sistem nilai manusia, cara berfikir dan tingkah lakunya, tahap kesesuaiannya. Terhadap latar belakang ketegangan saraf yang berterusan, sistem saraf habis (contohnya, kematian orang yang disayangi, perpisahan, perceraian, penyakit berpanjangan dari orang yang disayangi, merawat pesakit di tempat tidur. Konflik berterusan dalam keluarga atau di tempat kerja dan ketidakupayaan untuk keluar secara bebas dari keadaan, tidak konsisten dengan keperluan mereka sendiri dan tuntutan kepada diri sendiri dan dunia di sekeliling mereka dengan kemampuan dan realiti realiti mereka sendiri, ketidakupayaan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran dan banyak sebab lain).
  2. Sebab somatik. Penyakit perubatan yang teruk sebelumnya (misalnya, berjangkit dengan demam tinggi).
  3. Peranan tertentu dimainkan oleh penyebab organik - kehadiran pada masa lalu trauma kraniocerebral, gangguan kongenital sistem saraf (kanak-kanak telah diperhatikan oleh ahli saraf sejak kecil dengan diagnosis MMD, ADHD, VSD, "tanda-tanda hipertensi intrakranial", dll.) Dalam kes ini, sistem saraf pada mulanya adalah "hubungan lemah" dan lebih terdedah kepada pengaruh pelbagai faktor buruk.
  4. Keturunan yang tidak baik memainkan peranan - sejarah keluarga yang mengalami gangguan mental.
  5. Kehadiran faktor eksogen adalah penting - pelbagai jenis bahaya: penyalahgunaan alkohol, penyalahgunaan dadah, kerja yang berkaitan dengan keadaan kerja yang berbahaya (kehadiran bahan berbahaya dalam pengeluaran, misalnya, wap petrol, cat dan pernis, dll.), Mental atau fizikal yang berterusan kerja berlebihan di tempat kerja.

Harus diingat bahawa gejala neurasthenia dapat dibalikkan, tanpa mengira keparahannya. Gangguan mental ini bersifat sementara dan boleh dipulihkan sepenuhnya..

Gejala neurasthenia

Mari kita perhatikan secara terperinci bagaimana neurasthenia menampakkan dirinya dan apa yang paling ciri dari keadaan ini.

  1. Kombinasi peningkatan kegembiraan, kerengsaan, keletihan dan keletihan yang cepat, toleransi rangsangan yang kuat, kerana peningkatan keletihan dan kemerosotan konsentrasi, prestasi menurun dengan ketara. (Contohnya, anda bangun dari tidur pada waktu pagi dan akan bekerja, nampaknya anda mempunyai kekuatan untuk melakukan aktiviti biasa. Walau bagaimanapun, apa yang tidak menjadi masalah bagi anda sebelum ini, kini membuat anda tegang, memerlukan kekuatan tambahan. Mana-mana yang tidak betul, dengan pandangan anda, kata rakan sekerja, nada keras sedikit membangkitkan reaksi ganas dalam diri anda. Sukar bagi anda untuk menahan emosi anda sendiri, anda mendapat perasaan bahawa "Saya akan melepaskan brek, saya tidak tahan." tempat kerja, saya akan ditinggalkan tanpa mata pencarian, dan lain-lain. Akibatnya, anda tidak lagi bekerja dan tidak melakukan tugas biasa. Kekuatan fizikal dengan cepat meninggalkan anda. Bunyi kelihatan lebih kuat, bau biasa dapat dirasakan jauh lebih kuat daripada sebelumnya, dan cahaya terang menjengkelkan).
  2. Kekurangan emosi, mood tidak stabil - sering rendah, murung. (Suasana berubah dengan sangat cepat kerana sedikit pun - seseorang mengatakan sesuatu yang salah, didorong dalam perjalanan, bos mengangkat suaranya, dll.).
  3. Peningkatan air mata. Menjadi lebih mudah untuk menangis - dari kebencian, semasa menonton filem, dll..
  4. Keresahan dan ketakutan sering muncul. Tidak memahami apa yang berlaku kepadanya, seseorang mula mengesyaki bahawa dia mempunyai sejenis penyakit mental yang pelik, dan yang paling serius - misalnya, skizofrenia, takut gila. Atau mula berfikir bahawa dia mempunyai penyakit perubatan yang serius - misalnya, barah atau AIDS. Juga, masalah-masalah yang bersifat seksual mungkin timbul, yang semakin memperburuk penurunan harga diri, munculnya pemikiran tentang kebangkrutan mereka sendiri.
  5. Sensasi somatik yang tidak menyenangkan: sakit kepala, turun naik tekanan darah, sakit di pelbagai bahagian badan, sensasi kesemutan, pergerakan usus yang terganggu, gegaran tangan, berpeluh, peningkatan degupan jantung, gangguan tidur (sukar untuk tidur kerana tidak selesa atau, lebih kerap, disebabkan fikiran sentiasa berputar di dalam kepalaku, penggulungan berterusan peristiwa-peristiwa pada hari yang lalu atau trauma mental yang berlaku, ketidakupayaan untuk berehat sepenuhnya, terganggu, beralih kepada sesuatu yang positif).
  6. Sebagai hasil daripada aduan yang timbul, mereka yang menderita gangguan ini sering mulai diperiksa dengan sangat aktif, terutama merujuk kepada pakar bedah (ahli terapi, ahli saraf). Mereka melakukan semua pemeriksaan yang mungkin (mereka menjalani ujian darah dan air kencing, menjalani EEG, ECG, MRI, ultrasound, FGDS, dll., Dan lain-lain, bergantung pada sifat gejala), tetapi, sebagai peraturan, doktor mereka tidak mengalami apa-apa yang serius cari. Pesakit seperti itu datang ke doktor - psikiatri atau psikoterapi - yang sudah mempunyai "sejarah perubatan yang berat" di tangan mereka dengan segala kemungkinan pemeriksaan. Lebih-lebih lagi, lebih kerap mereka datang setelah rujukan doktor internis berulang kali untuk berunding dengan pakar ini. Atau atas cadangan rakan atau saudara yang lebih berpengalaman di kawasan ini, yang mempunyai pengalaman bertemu dengan ahli psikologi, psikoterapis. Selalunya, daripada menghubungi pakar, pesakit seperti itu menggunakan sumber Internet secara aktif, cuba mendiagnosis diri mereka sendiri, menetapkan rawatan untuk diri mereka sendiri. Dan hanya dalam keadaan putus asa, mereka berpaling kepada doktor.

Patogenesis neurasthenia

Pelbagai faktor kekuatan dan / atau jangka masa panjang mempengaruhi seseorang. Sebagai tindak balas, untuk memastikan seluruh tubuh tetap utuh dan meningkatkan daya tahan terhadap faktor-faktor ini, otak menyusun semula kerjanya dengan mengubah fungsi aktiviti saraf yang lebih tinggi. "Dominan" sedang dibentuk. Ini bermaksud bahawa pemikiran dan perhatian kita disesuaikan untuk melawan konflik, atau mengabaikannya. Oleh kerana koherensi fungsi semua organ dan sistem tubuh kita bergantung pada kerja sistem saraf, disebabkan oleh penekanan (penghambatan) atau, sebaliknya, penguatan (pengujaan) sistem saraf, fungsi normalnya terganggu, ketidakseimbangan berlaku. Akibatnya, sistem saraf memberikan perintah yang salah kepada semua organ dalaman. Akibatnya, kerja mereka terganggu. Dan pertama sekali, akan ada kegagalan pada organ itu, yang pada awalnya tidak berbeza dalam keadaan kesihatan yang ideal atau habis akibat beban tambahan luaran atau dalaman. Tekanan neuropsik disebabkan oleh peningkatan kegelisahan terhadap kesihatan seseorang dan pendedahan berterusan terhadap faktor psiko-trauma menyebabkan pelanggaran hubungan interpersonal dan interpersonal. Yang seterusnya dapat menyebabkan peningkatan kekuatan dan / atau jangka masa kesan faktor psikologi.

Klasifikasi dan tahap perkembangan neurasthenia

Peruntukkan secara bersyarat tiga bentuk neurasthenia:

2. kelemahan mudah marah;

3. hyposthenic (dihambat).

Bentuknya mencerminkan keparahan perjalanan neurasthenia, menjadi tahap gangguan ini. Sekiranya tidak ada pertolongan perubatan yang berkelayakan, terdapat peningkatan secara beransur-ansur dalam intensiti gejala, iaitu peningkatan patologi. Satu bentuk secara beransur-ansur berubah menjadi bentuk yang lain. Walau bagaimanapun, ada kalanya pesakit mempunyai keadaan yang menyakitkan dalam satu bentuk yang pasti. Bentuk hipersthenik adalah peringkat awal penyakit ini. Yang paling biasa dalam amalan klinikal doktor.

Hypersthenic

Reaksi yang tidak kuat terhadap rangsangan kecil. Pesakit tidak dapat dilupakan oleh segalanya - bunyi bising, bunyi tajam dan kuat, cahaya terang. Sukar untuk mengawal emosi anda, terdapat kemarahan, pencerobohan. Kilatan ini cepat dipadamkan. Juga, pesakit mengalami kekecohan, tidak sabar, keinginan untuk melakukan semuanya sekaligus. Pada masa yang sama, kecekapan secara beransur-ansur menurun. Tidur terganggu. Sakit kepala yang sengit (tension tension) sering berlaku.

Kelemahan yang mudah marah

Keletihan cepat, baik fizikal dan mental, semakin meningkat. Serangan kerengsaan secara tiba-tiba mencapai tahap maksimum. Serangan ini disertai dengan air mata, tidak khas bagi manusia. Suasana berubah dengan cepat. Jiwa sudah habis: kelesuan, sikap tidak peduli terhadap semua yang ada di sekelilingnya semakin diperhatikan. Mengurangkan selera makan. Selalunya terdapat pelbagai masalah dari saluran gastrousus - sembelit atau cirit-birit, pedih ulu hati atau bersendawa. Perubahan dalam sistem saraf autonomi - turun naik tekanan darah, takikardia. Disfungsi seksual mungkin berlaku.

Hyposthenic

Di tempat pertama - kelesuan dan kelemahan, apatis, mood tertekan. Seseorang tidak boleh memaksa dirinya untuk melakukan tindakan. Semua pemikirannya tertumpu pada keadaannya yang tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun, dalam latar belakang emosi tidak ada kesan kerinduan yang nyata, kegelisahan patologi tidak diperhatikan.

Diagnosis neurasthenia

Diagnosis sebarang penyakit terdiri daripada beberapa peringkat berturut-turut.

  1. Penjelasan aduan dan pengumpulan anamnesis. Psikoterapi terlebih dahulu mendengar keluhan pesakit dengan teliti. Pada masa yang sama, penting bagi doktor bukan sahaja apa yang dikatakan oleh pesakit, tetapi juga bagaimana dia melakukannya. Memerhatikan pesakit, doktor menyedari sama ada ucapannya dipercepat, beremosi atau lambat. Suara itu lengang, lantang. Bagaimana pesakit bertindak balas terhadap pertanyaan doktor, bagaimana moodnya berubah, apakah kritikannya berlanjutan. Apakah keadaan ingatan, perhatian dan pemikirannya. Semuanya penting untuk diagnosis yang betul. Pengumpulan anamnesis kehidupan dan penyakit merangkumi maklumat mengenai penyakit saudara terdekat, kehadiran penyakit kronik pada pesakit itu sendiri, ketika aduan yang dinyatakan oleh pesakit muncul, sama ada ada sebab untuk ini (penyakit kronik jangka panjang atau trauma mental, dll.), Atau sebaliknya, aduan timbul tanpa sebab yang jelas. Adakah dinamika keadaan dan keadaan yang semakin teruk setiap hari, adakah pesakit mengambil ubat. Doktor pasti akan membiasakan dirinya dengan semua pemeriksaan yang dilalui oleh pesakit dan, jika difikirkan perlu, akan melantik sendiri, bergantung pada arah aduan.
  2. Diagnostik pembezaan. Untuk membuat diagnosis akhir, anda mungkin memerlukan bantuan ahli psikologi klinikal untuk menjalankan kajian psikologi eksperimen. Juga, pakar psikoterapi, jika perlu, secara bebas melakukan pelbagai ujian klinikal untuk membantu menilai tahap kegelisahan, kemurungan, asthenia (contohnya, skala Hamilton untuk menilai tahap kegelisahan dan kemurungan, skala kegelisahan dan kemurungan di hospital, skala asthenia, dan banyak lagi). Semasa membuat diagnosis akhir, sering kali perlu dilakukan diagnosis pembezaan antara neurasthenia dan kemurungan endogen, yaitu dengan salah satu jenisnya - larva (kemurungan somatik). Depresi yang berlainan berbeza dengan kemurungan yang tipikal kerana gejala utama triad depresi (melankolis, hipobulia, hipokinesia) biasanya muncul dalam gangguan ini, tetapi tanda tambahan dan pilihan - sakit pada pelbagai organ, gangguan tidur, gangguan sistem saraf autonomi, mengingatkan simptom pada penyakit lain, termasuk neurasthenia.
neurastheniakemurungan
kecelaruan
Menurut
ICD-10 merujuk kepada neurotik
gangguan
Menurut
ICD-10 merujuk kepada gangguan afektif
Untuk
berlakunya gangguan itu perlu
hubungan dengan trauma mental, akut atau
kronik. Terdapat kaitan dengan jangka panjang
beban fizikal atau mental.
Timbul
tanpa alasan luaran, bahkan dengan latar belakang yang lengkap
kesejahteraan
Para pesakit
berasa lebih baik pada waktu pagi lebih kerap
DARI
pada waktu pagi keadaan yang paling serius, oleh
kelegaan muncul pada waktu petang
Tidak
pergantungan bermusim
Terdapat
pergantungan bermusim
Tidak pernah
tidak sampai ke tahap psikotik,
kritikan terpelihara sepenuhnya
Boleh
pergi ke tahap psikotik
Penyakit
dapat disembuhkan sepenuhnya.
Penyakit
terdedah kepada kitaran: mungkin sekejap-sekejap
ulangi mekanisme endogen
tanpa sebab luaran.
Utama
kaedah rawatan - psikoterapi, perubahan
gaya hidup, ubat-ubatan
adalah kepentingan sekunder
Utama
kaedah rawatan - menetapkan antidepresan.
Psikoterapi diperlukan, tetapi tidak dalam fasa
eksaserbasi dan berperanan sebagai pembantu
peranan.

Rawatan neurasthenia

Rawatan neurasthenia harus menyeluruh dan menggabungkan psikoterapi dan farmakoterapi. Hasil yang optimum dapat dicapai dengan pendekatan ini..

Psikoterapi

  • Matlamat psikoterapi adalah, pertama sekali, untuk menjelaskan kepada pesakit apa yang sedang berlaku kepadanya, apakah mekanisme penyakitnya. Bantu dia mengubah sikapnya terhadap situasi yang tidak menguntungkan dalam hidupnya, mengembangkan cara baru untuk bertindak balas, mengubah gaya hidupnya di bahagian yang menyumbang kepada pembentukan penyakit.
  • Jenis psikoterapi - psikoanalisis, berorientasikan keperibadian, penjelasan, psikoterapi tingkah laku dan lain-lain. Adalah penting bahawa ahli terapi mempunyai arahan yang baik terhadap kaedah yang dipilih dan dapat mencari jalan untuk menolong pesakit tertentu..

Farmakoterapi

  • Dengan neurasthenia, terapi ubat adalah tambahan. Bergantung pada gejala, ubat penenang, antipsikotik kecil, kadang-kadang antidepresan, nootropik, angioprotectors, antioksidan, vitamin dalam dos kecil diresepkan.
  • Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, penting untuk meyakinkan pesakit untuk memerhatikan cara kerja dan rehat, menjalani gaya hidup aktif, makan dengan betul, menjaga berat badan, dan berhenti minum alkohol, nikotin, dan ubat-ubatan. Rawatan sanatorium disyorkan.

Ramalan. Pencegahan

Prognosis untuk neurasthenia adalah baik.

Pencegahan neurasthenia merangkumi:

  1. Pada masa kanak-kanak - membesarkan anak dalam keluarga yang harmoni, mempelajari wataknya dan mengembangkan kekuatannya dalam dirinya. Mengajar kebebasan kanak-kanak, komunikasi konstruktif dalam masyarakat, mengembangkan fleksibiliti berfikir, kemampuan menimba pengalaman dari situasi apa pun, bahkan tidak menyenangkan, kemampuan berfikir positif. Mengeraskan anak, memperkenalkannya kepada gaya hidup sihat.
  2. Pada masa dewasa - untuk belajar menilai kemampuan fizikal dan mental anda secara realistik, mengatur percutian untuk diri anda tepat pada waktunya. Belajar merancang hari anda secara konstruktif, mematuhi jadual kerja dan rehat, berusaha untuk menjalani gaya hidup sihat. Kaji watak anda. Gunakan kekuatan dan usaha anda untuk menguatkan kelemahan anda. Dalam proses bekerja dengan psikoterapis, akan berguna untuk menguasai latihan automatik dan meditasi..