Utama > Tekanan

Cara menaikkan tekanan darah pada orang tua di rumah?

Masalah terbesar dalam masyarakat moden ialah orang selalu melupakan rehat dan pemakanan yang betul. Secara teratur mendedahkan diri kepada tekanan dan tekanan yang luar biasa, seseorang menghadapi hipotensi. Pada mulanya, semuanya kelihatan seperti kerja berlebihan, tetapi pesakit tidak mempunyai waktu untuk sadar, kerana dia menjadi sandera penyakit, yang dengan cepat berubah menjadi tahap kronik.

Farmasi menawarkan sebilangan besar ubat-ubatan yang dapat menghilangkan masalahnya, tetapi jika anda tidak berpeluang untuk berjumpa doktor atau anda tidak mempercayai ubat sintetik, kami akan memberitahu anda bagaimana menstabilkan petunjuk menggunakan kaedah rakyat.

Bagaimana untuk memahami bila terapi hipertensi diperlukan?

Sekiranya, semasa mengukur tekanan, anda melihat nilai yang rendah, ini tidak bermakna sama sekali anda perlu segera melakukan terapi hipertensi. Meningkatkan tekanan darah diperlukan untuk orang yang merasa tidak sihat pada tahap rendah.

Terdapat norma individu untuk setiap orang. Sekiranya anda sihat dengan tekanan darah terendah, tidak perlu rawatan. Sebab untuk menghubungi doktor dan memulakan rawatan adalah adanya gejala berikut:

  • kelemahan di seluruh badan;
  • sakit kepala;
  • berpeluh berlebihan;
  • gegaran tangan;
  • gangguan tidur;
  • hilang selera makan;
  • kerap menguap;
  • gelap mata dan pingsan;
  • gangguan koordinasi pergerakan;
  • kekejangan pada waktu malam.

Dengan tekanan darah rendah, ingatan, tumpuan, dan kemampuan mental merosot dengan teruk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak cukup darah yang dibekalkan ke otak dan aktiviti organ menurun. Orang yang mengalami hipotensi lebih cenderung kepada kemurungan, mudah marah, dan perubahan mood yang berterusan..

Pertolongan cemas

Sekiranya penurunan tekanan darah membuat anda terkejut, dan tidak ada apa-apa dari ubat-ubatan, kaedah rawatan bukan tradisional akan membantu:

  1. Cara termudah untuk menghilangkan dan menaikkan tekanan darah rendah adalah dengan kafein. Cukup untuk minum secawan kopi pekat atau teh hitam. Kafein menaikkan saluran darah dan meningkatkan keupayaannya untuk kekejangan. Anda tidak boleh terlibat dalam kaedah ini, jika anda menyalahgunakan kopi, anda menghadapi risiko aterosklerosis dan sejumlah penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Jangan lupa bahawa minum kopi lebih dari 3 kali sehari adalah berbahaya.
  2. Pada usia tua, dengan tekanan darah rendah, orang sering menyelamatkan diri dengan garam, dan dengan petunjuk kritikal, disarankan untuk melarutkan sedikit garam untuk meningkatkan indikator. Seperti yang anda ketahui, natrium menahan air di dalam badan masing-masing, jumlah darah meningkat, dan ia beredar pada kadar yang lebih cepat, meningkatkan tekanan. Kaedah ini tidak digalakkan untuk orang yang mengalami kegagalan buah pinggang, dan juga bisul..
  3. Anda boleh meningkatkan kesejahteraan pesakit pada tekanan rendah dengan menggunakan tuala sejuk di dahi. Manipulasi ini akan meningkatkan aliran darah ke kepala dan jantung. Urutan leher dan cuping telinga adalah idea yang baik. Anda perlu mengurut zon ini selama 5-10 minit..
  4. Tekanan stabil setelah minum minuman kayu manis. Dalam segelas air mendidih, ambil dua sudu teh serbuk kayu manis dan 1 sudu madu. Kacau minuman hingga bersih dan minum suam. Sebagai peraturan, selepas 15 minit, orang hipotonik merasakan peningkatan dalam keadaan umum, dan bacaan tekanan meningkat.

Cara menaikkan indikator dengan cepat: rawatan dan kaedah peningkatan

Sudah berpuluh-puluh atau bahkan ratusan pesakit hipotonik telah meyakinkan diri mereka bahawa doktor terbaik adalah sifat semula jadi, dan jika ramuan herba digunakan dengan betul, anda dapat memperoleh hasil yang luar biasa. Anda boleh yakinkan sendiri kelebihan ubat alternatif dengan menguji salah satu resipi. Pertimbangkan apa yang disyorkan untuk diminum dengan tekanan darah rendah, dan resipi bagaimana membuat infus yang paling berkesan untuk meningkatkan kadar rendah.

Resipi warna

Dengan eleutherococcus

Ciri-ciri bermanfaat Eleutherococcus disebabkan oleh adanya sejumlah besar lemak sayuran, minyak pati, serta vitamin dan polisakarida. Warna tidak hanya meningkatkan tekanan darah, tetapi juga:

  • mengaktifkan daya ketahanan badan;
  • meningkatkan penglihatan dan ingatan;
  • mengurangkan tahap kolesterol jahat dalam darah.

Untuk menyediakan agen penyembuh, daun tanaman dikeringkan dan dibancuh selama 15 minit dengan api kecil. Tegaskan minuman dalam termos selama 2 jam, minum segelas sehari.

Terdapat pilihan kedua untuk menyediakan ubat untuk menaikkan tekanan darah. Buah beri Eleutherococcus dituangkan dengan alkohol dan disimpan selama dua minggu di tempat yang gelap. Ambil 20 tetes sebelum makan.

Dengan ginseng

Hanya akar tanaman ini yang mempunyai sifat penyembuhan, oleh itu hanya ia digunakan dari tekanan rendah. Ginseng mengandungi pektin, resin, tanin, ia juga merupakan sumber protein dan karbohidrat.

Anda boleh membeli tincture ginseng di farmasi atau menyediakannya sendiri..

  1. Untuk melakukan ini, anda perlu mengisar akar yang telah dikupas dan meletakkan satu liter balang alkohol di lantai..
  2. Di bawah penutup yang tertutup rapat, tincture tetap hangat selama 5 hari.
  3. Kemudian gunakan 20 tetes gula sekali sehari selepas makan..

Kesan rawatan dapat dilihat setelah 2 minggu.

Akar ginseng dengan madu dan vodka sangat bagus untuk merawat hipotensi.

  1. Untuk 350 g madu tambah 3 sudu besar. l. akar cincang dan 50g vodka.
  2. Alat ini ditekankan di dalam peti sejuk selama 7 hari, kemudian gunakan setengah sudu teh semasa perut kosong.

Resipi berasaskan madu dengan cepat mengaktifkan daya ketahanan badan, meningkatkan prestasi dan meningkatkan peredaran darah. Pada pesakit setelah tiga minggu rawatan, tidur dinormalisasi, mudah marah dan kemurungan hilang.

Dengan serai

Schisandra chinensis digunakan secara meluas dalam rawatan banyak penyakit dan tekanan darah rendah tidak terkecuali. Daun tumbuhan mengandungi zat unik yang meratakan saluran darah dan mempercepat peredaran darah.

Keberkesanan rawatan alternatif dengan kaedah ini pada tekanan yang rendah sangat bergantung pada bagaimana serai digunakan. Kesan terbaik pada badan adalah tingtur hipotonik terhadap alkohol dan cognac. Siapkan dana dengan cara yang sama, perbezaan dalam tempoh infusi.

  1. Daun tumbuhan segar digunakan, dituangkan dengan setengah liter alkohol atau 200 g brendi.
  2. Produk berasaskan alkohol disimpan selama dua minggu, dan tincture cognac disimpan di dalam peti sejuk selama seminggu.
  3. Gunakan kedua-dua ubat 10 tetes dua kali sehari.
  4. Boleh dibasuh dengan air atau dititis ke roti.

Penting untuk diperhatikan bahawa ubat ini cenderung mempercepat proses metabolik dalam tubuh, oleh itu tidak digalakkan menggunakannya untuk orang yang mengalami gangguan usus..

Dengan pita radio berwarna merah jambu

Di rumah, anda boleh meningkatkan tekanan dengan bantuan merebus radiola merah jambu. Tumbuhan ini menghilangkan kesesakan pada saluran darah, meningkatkan keanjalannya dan menghentikan perubahan berkaitan dengan usia.

  1. Kisar akar, tambah 100g madu segar, 200g vodka.
  2. Pastikan suam selama tiga minggu.
  3. Apabila alkohol bertukar menjadi coklat gelap, saya menggunakan 30 tetes setiap 50 g air tiga kali sehari.

Tempoh terapi adalah 2 bulan. Kali ini, sebagai peraturan, sudah cukup untuk menormalkan pembacaan tekanan. Sekiranya perlu, terapi boleh dilanjutkan.

Dengan calendula

Bunga calendula mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang menguatkan dinding pembuluh darah, menenangkannya, serta asam malik, yang mempunyai sifat anti-radang. Ubat berdasarkan bunga calendula atau marigold, kerana tanaman ini juga disebut, dapat meningkatkan peredaran darah di dalam badan, menguatkan otot jantung dan menormalkan sistem saraf pusat.

Warna bunga yang sangat berguna adalah untuk pesakit hipotonik dengan vena varikos dan aterosklerosis..

Ubat disediakan dengan mencampurkan bunga segar dan alkohol. Berkeras selama tiga hari di tempat yang gelap, tapis dan minum 1 sudu teh dua kali sehari sebelum makan. Alat ini boleh digunakan untuk rawatan dan pencegahan hipotensi. Kesannya akan timbul selepas dua hingga tiga minggu pengambilan tincture.

Dengan rowan

Beri rowan merah meningkatkan tekanan darah dengan sempurna. Anda boleh memakannya mentah bersama dengan gula, madu, atau menyediakan warna dari getah tanaman..

  1. Rowan beri digiling dalam pengisar dan diperah dari jus.
  2. 100ml jus dicampurkan dengan 50g vodka atau alkohol dan berkeras selama dua hari di dalam peti sejuk.
  3. Gunakan 1 sudu besar. l. tiga kali sehari selepas makan.

Ciri dan kesan sampingan

  • Alkohol terus menjadi alkohol walaupun anda menggunakannya secara perubatan. Itulah sebabnya jangan menyalahgunakan tingtur berasaskan alkohol, terutamanya jika anda membawa anak atau mempunyai penyakit bersamaan seperti ulser, gastritis atau diabetes..
  • Sekiranya anda menggabungkan ubat tradisional dan rawatan tradisional untuk hipotensi, pastikan anda berjumpa doktor. Terdapat sebilangan kes apabila alkohol bertindak balas dengan komponen ubat-ubatan dan ini menyebabkan komplikasi serius..
  • Sangat penting untuk menggunakan hanya tanaman yang tumbuh jauh dari lebuh raya pusat dan pengeluaran perindustrian. Sebelum menggunakannya untuk meningkatkan tekanan, ingat jika anda mempunyai alahan..
  • Pastikan untuk mematuhi semua dos yang dinyatakan dalam resipi. Sekiranya dilanggar dan bukannya bermanfaat, tanaman akan menyebabkan mual, muntah dan tanda-tanda keracunan makanan yang lain..

Hipotensi adalah penyakit yang sangat serius, jadi hanya gunakan resipi ubat alternatif yang terbukti untuk merawatnya.

Sekiranya, setelah mengambil ubat-ubatan herba, anda menyedari keadaan umum yang semakin teruk atau anda mengalami gejala tambahan, hentikan rawatan diri dan hubungi doktor.

Kepentingan pemakanan yang betul

Tempoh terapi hipotensi dan kelajuan pemulihannya bergantung pada bagaimana seseorang makan dan makanan apa yang dia makan. Tubuh menerima semua bahan yang diperlukan untuk berfungsi penuh jantung dan saluran darah dengan makanan, jadi anda perlu mengembangkan diet anda dengan betul:

  1. Pesakit hipotensi ditunjukkan 5 kali sehari dalam jumlah kecil.
  2. Sekiranya mereka tidak kelaparan, gejala patologi hanya akan semakin meningkat.
  3. Elakkan makanan yang menyumbat saluran darah dan mengganggu peredaran darah yang normal.
  4. Kecualikan sepenuhnya makanan panggang, makanan cepat saji, makanan dalam tin, daging asap, sosej, serta karbohidrat kosong dari menu, yang terdapat dalam kerepek, keropok, keropok dan barang-barang lain yang diiklankan.

Diet harus merangkumi makanan yang mengandung vitamin yang menipiskan darah dan melancarkan peredaran darah yang normal. Antara produk ini diperhatikan:

  • makanan laut;
  • lobak merah;
  • bit;
  • saderi;
  • daging ayam dan daging lembu;
  • hati;
  • kekacang;
  • bijirin bijirin penuh;
  • produk tenusu;
  • sitrus.

Perhatikan peraturan minum, minum sekurang-kurangnya 2 liter cecair setiap hari. Dengan menyusun diet anda dengan betul, anda bukan sahaja dapat menyembuhkan hipotensi, tetapi juga membersihkan badan dari racun, toksin, yang sering menimbulkan masalah pada saluran gastrointestinal.

Peraturan dan pencegahan umum

  1. Orang dengan tekanan darah rendah disarankan untuk melakukan senaman setiap pagi, ini akan membantu menyegarkan dan menggerakkan otot jantung..
  2. Prosedur air akan bermanfaat. Sebagai contoh, mandi kontras akan membantu meningkatkan kesejahteraan pesakit dalam krisis hipotonik..
  3. Yoga dan latihan pernafasan lain adalah bantuan yang sangat baik dalam memerangi hipotensi. Pesakit tidak perlu melakukan usaha khas dan menghabiskan masa pergi ke gimnasium, kelas boleh dilakukan di rumah pada bila-bila masa yang sesuai.
  4. Jangan bimbang tentang perkara kecil, tekanan psiko-emosi dan tekanan yang kerap adalah sebab utama hipotensi pada warga moden.

Menggunakan resipi rakyat sebagai terapi utama untuk hipotensi, seseorang tidak boleh berharap bahawa patologi yang telah berkembang dalam tubuh selama bertahun-tahun akan hilang setelah satu liter rebusan dari tanaman ubat. Kaedah tradisional untuk meningkatkan tekanan hanya akan membantu jika anda berusaha.

Pantau diet anda, bersenam, berehat lebih banyak dan menghabiskan masa di luar rumah. Jangan terbawa ubat-ubatan sendiri, jika selepas tincture herba tidak ada hasil selama sebulan, pastikan anda berjumpa doktor. Mungkin penyakit anda telah bergerak ke tahap di mana mustahil dilakukan tanpa ubat sintetik.

Cara menaikkan tekanan darah untuk orang tua di rumah

Dalam kehidupan setiap orang ada saat-saat ketika pengawasan yang tidak kenal lelah terhadap kesihatan mereka sendiri menjadi salah satu tugas yang paling penting. Cepat dan lambat tonometer juga tidak dapat diganti, seperti berus gigi. Lompatan tekanan ke bawah tidak kurang berbahaya daripada lompatan ke atas. Keadaan ini penuh dengan kehilangan kekuatan atau pingsan. Oleh itu, penting untuk mengetahui kedua cara untuk mengelakkan keadaan seperti itu, dan apa yang harus dilakukan pada tekanan rendah..

Norma tekanan pada orang tua

Kadar tekanan darah berubah dari masa ke masa. Seseorang berusia 50 tahun atau sedikit lebih tua akan merasa baik pada 130/80. Orang tua dengan bilangan sedemikian mungkin sudah merasa sedikit kelainan. Bagi orang yang berumur cukup, norma rata-rata adalah tekanan dalam lingkungan 140/80.

Fluktuasi sedikit dibenarkan, tetapi hanya naik. Maksudnya, dengan kadar seperti itu, anda tidak boleh mula risau jika tonometer memberikan, misalnya, 142/85.

Sekiranya tekanan mula menurun, ini adalah petanda buruk. Dalam kes ini, anda harus melihat lebih dekat kesejahteraan anda dan mengukurnya lebih kerap. Dari sudut perubatan, ia akan dianggap berkurang jika jatuh ke nilai 100/60 untuk lelaki dan 95/65 untuk wanita..

Sudah tentu, bilangan yang diberikan di sini rata-rata. Setiap orang akan mempunyai petunjuk tekanan ideal mereka sendiri. Mungkin mereka akan jauh berbeza dengan yang dinyatakan di atas. Jadi bagaimana anda tahu bila mula bimbang? Ia mudah. Ia bernilai mengurangkan 20% dari petunjuk normal mereka. Ini akan menjadi ambang di bawah yang tidak dapat diturunkan..

Mengapa ia turun?

Untuk memahami apa yang membawa kepada hipotensi, perlu menentukan bahawa keadaan ini wujud dalam dua bentuk. Masing-masing mempunyai alasan tersendiri.

Hipotensi primer adalah jenis "awet muda". Sebagai peraturan, orang berusia 18 hingga 42 tahun menderita penyakit itu. Ini biasanya merupakan kesalahan keturunan. Tekanan, tekanan atau keletihan kronik yang serius juga boleh memprovokasi..

Hipotensi sekunder boleh berlaku pada usia berapa pun. Orang tua sering menderita penyakit itu. Perkara yang paling tidak menyenangkan adalah bahawa keadaan ini biasanya disertai oleh penyakit lain. Ia boleh menjadi anemia, ulser perut, atau semacam masalah kardiovaskular..

Berikut ini juga menyebabkan penurunan tekanan pada orang tua:

  • mengambil ubat tertentu untuk masa yang lama;
  • makanan berkualiti rendah atau diet yang ketat;
  • kecederaan, keracunan, atau kehilangan darah.

Gejala hipotensi

Sebagai peraturan, orang bertoleransi hipotensi primer dengan mudah, selalunya tanpa menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan badan mereka. Sekunder mempunyai gejala yang tidak dapat diabaikan. Ini termasuk:

  • kelemahan dan mengantuk;
  • pemutihan kulit;
  • pening;
  • berpeluh berlebihan;
  • pengsan.

Juga, seseorang dapat merasakan:

  • sakit kepala, terutamanya teruk di dahi dan pelipis;
  • merobohkan degupan jantung;
  • melelapkan mata ketika melakukan pergerakan secara tiba-tiba.
  • kekurangan oksigen;
  • kekurangan daya hidup;

Apabila cuaca berubah atau semasa ribut magnetik, semua gejala tekanan darah rendah di atas mungkin bertambah buruk, sehingga mustahil menjalani kehidupan normal.

Cara meningkatkan tekanan dengan cepat dan berkesan?

Tekanan darah sering diturunkan kerana penyakit lain yang boleh menyerang badan. Untuk menghilangkan masalah tersebut, anda perlu mencari punca. Sekiranya ia benar-benar berubah menjadi penyakit, tidak ada cara yang akan membantu. Semua kekuatan harus dilancarkan untuk memerangi penyakit utama. Setelah dia dikalahkan, hipotensi akan hilang..

Ubat-ubatan

Setiap orang tua mesti mempunyai ubat anti-hipotonik dalam peti pertolongan cemas. Yang paling biasa adalah citramone dan kafein..

Dilarang keras "memberi" pil kepada diri sendiri, hanya berdasarkan perasaan. Sebelum mengambil ubat, anda harus menggunakan tonometer. Hanya petunjuknya yang harus menjadi inti keputusan. Faktanya adalah bahawa gejala tekanan darah tinggi boleh sama. Artinya, rawatan akan membawa kepada kebalikan dari hasil yang diharapkan..

Sekiranya hipotensi kronik, rawatan pil tidak berguna. Pendekatan yang sistematik dan selalunya pembetulan gaya hidup yang serius akan diperlukan. Sukan, pemakanan yang betul, dan kerap mengunjungi psikoterapi akan membantu menghilangkan masalah..

Bagaimanapun, terserah kepada profesional untuk memutuskan bagaimana meningkatkan tekanan dan menetapkan rawatan. Anda tidak dapat menentukan secara bebas apa yang perlu diubah dalam hidup anda. Cadangan profesional pakar penjagaan kanak-kanak swasta, dengan mengambil kira ciri badan, akan dapat mengatasi hipotensi dengan lebih cepat.

Apa yang perlu dimakan untuk meningkatkan tekanan darah

Produk yang meningkatkan tekanan

Sebilangan makanan boleh meningkatkan tekanan darah. Sekiranya mungkin, perlu memasukkannya ke dalam diet harian anda. Senarai seperti ini:

Kopi atau teh pekat. Kedua-dua minuman tersebut mengandungi kafein, yang melebarkan saluran darah, meningkatkan nada dan membuat anda berasa ceria. Walau bagaimanapun, penting untuk tidak berlebihan: jika disalahgunakan, kesannya akan hilang..

Minuman madu kayu manis. Ia adalah ubat yang sedap dan beraroma. Untuk menyiapkannya, tambahkan setengah sudu teh kayu manis dan satu sudu madu ke segelas air mendidih. Untuk membancuh, ia memerlukan setengah jam dan anda boleh minum. Minuman seperti itu boleh menggantikan kopi atau teh biasa..

Makanan Laut. Udang, kaviar merah dan kerang sangat baik untuk pesakit hipotonik.

Glukosa. Ia berguna dalam jumlah terhad. Seketul gula halus akan membantu menjaga tekanan darah tetap normal.

Wain merah dan cognac. Masih lebih baik menggunakan ubat ini setelah berunding dengan doktor anda. Dan, tentu saja, jangan berlebihan: 50 g sehari cukup untuk menjaga kesejahteraan dan mood..

Tekanan darah sering turun di bawah normal dengan kekurangan zat besi. Dalam kes ini, ada baiknya anda meninjau menu biasa anda dan memperkenalkan hati sapi, soba, delima, epal hijau, sauerkraut ke dalamnya..

Diet vegetarian adalah pilihan yang buruk untuk orang hipotonik. Makanan mereka harus kaya dengan protein. Sekiranya kepercayaan tidak membenarkan memakan daging, anda perlu memelihara dan bahkan meningkatkan bahagian produk tenusu, kekacang, telur dalam makanan.

Ubat herba yang berguna

Fisioterapi

Biasanya, untuk hipotensi kronik, berikut ditetapkan:

  • urut;
  • elektroforesis;
  • penyinaran ultraviolet;
  • krioterapi;
  • balneotherapy;
  • terapi gelombang decimet;
  • galvanisasi.

Cadangan untuk pesakit hipotensi

Terdapat peraturan umum yang menjadikan tekanan darah rendah sebagai perkara masa lalu. Mereka sesuai dengan norma gaya hidup sihat dan tidak akan menjadi penemuan. Walau bagaimanapun, perlu mengingatkan mereka.

  • Singkirkan tabiat buruk: rokok dan penyalahgunaan tidak akan menyelesaikan masalah dengan tekanan melompat.
  • Ingat aktiviti fizikal. Mereka harus biasa, dan tidak kira apa sebenarnya. Ia boleh berkebun atau sukan: berlari, berenang, berjalan kaki Nordik, dll..
  • Berjalan di udara segar setiap hari.
  • Dapatkan tidur yang mencukupi. Pesakit hipotensi memerlukan masa lebih lama untuk mendapatkan tidur yang cukup daripada orang yang tidak biasa dengan masalah ini. Memerlukan sekurang-kurangnya 9 jam untuk mendapatkan kekuatan dan merasa segar..
  • Berhenti gugup dan belajar untuk mengelakkan tekanan.
  • Untuk makan dengan baik.
  • Untuk minum banyak air.
  • Jangan memandu diri untuk bekerja.
  • Jaga kesihatan anda, atasi semua jangkitan tepat pada waktunya dan menjalani diagnostik secara berkala.
  • Cuba dapatkan sebanyak mungkin emosi positif.

kesimpulan

Tekanan darah rendah menjadikan seseorang lemah, lesu, mengganggu cara hidup mereka yang biasa dan menikmati setiap hari. Kita harus mengumpulkan semua kekuatan untuk memberi penekanan kepada penyakit ini. Tidak kira berapa umur seseorang, 50 atau 90. Hipotensi dapat diatasi pada usia berapa pun!

Cara meningkatkan tekanan darah di rumah dengan cepat dan berkesan

Saya tahu secara langsung apa itu tekanan darah rendah. Saya sendiri banyak kali menghadapi situasi ini. Saya harus cepat bangkit.

Dalam artikel ini saya ingin berkongsi pengalaman saya, apa yang membantu saya, apa yang berkesan dan apa yang tidak. Cara berkelakuan, apa yang perlu dilakukan. Kerana kadang-kadang tekanan darah saya turun, dan saya ingin berkongsi pengalaman saya. Saya ingin memberitahu anda tentang apa yang benar-benar berfungsi dan membantu mengatasi penyakit ini.

Tekanan darah rendah bukanlah diagnosis. Petunjuk 120/80 dianggap normal, tetapi setiap organisma adalah individu dan mungkin ada sedikit penyimpangan di mana seseorang merasa baik.

Setiap orang mungkin mempunyai indikator sendiri di mana dia merasa senang, untuk beberapa petunjuk 130/70, normal, untuk yang lain 110/60, semuanya bersifat individu.

Sebab tekanan darah rendah

Terdapat banyak sebab. Saya akan mulakan dengan yang paling sederhana. Baru-baru ini, saya menderma darah untuk gula, menerima hasil ujian, gula darah 3.7, pergi berjumpa doktor, dan saya diberitahu bahawa kerana ini, tekanan darah mungkin turun, kerana gula rendah.

Selain itu, saya berkomunikasi dengan pakar sakit puan, dia adalah kawan baik saya, ya, saya bukan doktor, tetapi saya berpeluang untuk berunding dengan pakar mengenai sebarang masalah. Kami sedikit menjauhi intipati, jadi alasannya:

  • Pelanggaran jantung (kegagalan jantung, bradikardia, dan lain-lain).
  • Gangguan endokrin (termasuk diabetes mellitus).
  • Penyakit alahan yang teruk.
  • Kekurangan zat makanan dan kurang tidur (dengan diet, puasa, kurang tidur, tekanan darah sering turun).
  • Kehilangan darah (trauma dan pendarahan dalaman menyebabkan peredaran darah terganggu).
  • Kehamilan, kerana sistem peredaran darah wanita meningkat dengan cepat dalam jumlah kehamilan.
  • Mengambil beberapa ubat (oleh itu, baca arahan untuk ubat tersebut.
  • Avitaminosis, hipovitaminosis.
  • Anemia (penurunan hemoglobin dalam darah).
  • Kapal yang dicubit di bahagian atas tulang belakang.

Sekiranya pening, dan gejala tidak menyenangkan yang lain, sangat disyorkan untuk berjumpa dengan pakar kardiologi, ahli endokrinologi, ahli nefrologi, ahli terapi, dan dalam beberapa kes - pakar onkologi, ahli hematologi, ahli gastroenterologi, psikoterapis.

Dengan penurunan kelajuan aliran darah di aliran darah, nada sistem vaskular melemah, dan ini hanya menyebabkan pembentukan hipotensi. Selepas itu, hampir semua organ dalam badan mula berfungsi dengan lebih teruk, yang mempunyai kesan yang sangat buruk terhadap fungsi otak..

Tekanan boleh turun kerana alasan berikut:

  • Kemurungan panjang;
  • Kekurangan vitamin;
  • Ginjal dan kegagalan jantung;
  • Tuberkulosis;
  • Keletihan seluruh organisma;
  • Anemia;
  • Berdarah;
  • Tekanan;
  • Pelbagai jenis jangkitan;
  • Serta beberapa ciri kongenital sistem vegetatif;

Terdapat faktor lain, tetapi ini adalah faktor utama. Sekiranya anda mengambil masa yang lama dan dalam dos yang banyak, pelbagai jenis ubat seperti spazmalgon, valocordin, pelbagai tincture dan antibiotik, maka ini boleh menyebabkan hipotensi ringan.

Gejala

Bagaimana anda dapat memahami, misalnya, di jalanan, bahawa tekanan darah anda telah menurun? Dengan membaca, mungkin anda akan mengenali gejala seperti itu dalam diri anda..

  • kelemahan, malaise, penurunan prestasi dan ingatan
  • sakit kepala dan pening, gelap di mata
  • meteosensitiviti, rasa sejuk
  • takikardia, sakit di jantung
  • tinnitus dan kegelapan mata
  • berpeluh tanpa sebab yang jelas
  • sakit di bahagian jantung (jahitan, menekan)

Dalam kes yang lebih maju, apabila tekanan dapat turun ke tahap kritikal (50 mm Hg dan ke bawah), gejala berikut dapat bergabung dengan gejala di atas:

  • serangan kelemahan yang teruk, pengsan;
  • serangan muntah;
  • berasa sesak nafas.

Tekanan darah rendah yang rendah kadang-kadang disertai oleh neurosis, yang menampakkan diri dalam kegelisahan, kerengsaan, air mata. Depresi berlaku, mood boleh berubah.

Cara meningkatkan tekanan darah di rumah dengan cepat dan berkesan tanpa pil

Anda harus bergantung pada pengalaman dan kecekapan doktor, jika keadaannya sangat teruk, hubungi ambulans.

  • Sebelum kedatangan doktor, anda perlu mengambil kedudukan mendatar dan bergerak sekecil mungkin. Ia boleh berbahaya dan penuh dengan penurunan tekanan darah yang tajam..
  • Seterusnya, anda perlu mengambil ubat tonik - pil kafein, anda boleh mengambil dua. Kerana kekurangan ketersediaan, Citramon akan pergi, tetapi "lebih berat" kerana kehadiran paracetamol dalam komposisi. Kedua-dua ubat tersebut harus ada di kabinet ubat rumah sebagai alat untuk meningkatkan tekanan darah dengan cepat.
  • Minum minuman tonik: anda boleh minum kopi atau teh yang kuat, satu atau dua cawan. Atau makan makanan masin seperti timun.
  • Sekiranya selepas 20 minit tekanan tidak meningkat, minum tincture Eleutherococcus (satu sudu teh), atau ginseng (30 tetes).

Biasanya teh manis atau kopi, coklat gelap pahit membantu. Anda boleh menggabungkan kopi dengan coklat gelap. Sekiranya anda tahu bahawa tekanan darah anda rendah, simpan sebatang coklat di dalam peti sejuk..

Makan makanan masin (keju masin, ikan, timun, dll.).

Pada peringkat awal, kopi, teh, coklat, sesuatu yang masin sangat membantu. Tetapi kebetulan ia membantu untuk waktu tertentu, maka anda perlu mengambil langkah-langkah dan diperiksa untuk mengetahui alasan sebenarnya.

Hipotensi atau hipertensi arteri adalah penyakit di mana tekanan darah rendah sentiasa dipantau pada pesakit. Baru-baru ini para saintis menganggap masalah ini tidak mengancam nyawa, tetapi sekarang mereka tidak lagi yakin 100% akan perkara ini..

Oleh itu, hari ini anda harus memikirkan kesihatan anda dan memastikan bahawa tekanan darah anda normal. Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui apa yang menurunkannya, dan apa yang meningkatkannya dan belajar bagaimana memanipulasinya..

Sekiranya anda mengalami tekanan darah rendah dan kerana sebab tertentu tidak mahu atau tidak boleh pergi ke hospital, maka petua yang dijelaskan di bawah akan membantu anda meningkatkan tekanan darah anda..

Kopi adalah cara terbaik untuk meningkatkan tekanan darah dan menyegarkan kerana terdapatnya kafein dalam komposisinya, tetapi anda harus berhati-hati. Dalam beberapa kes, lebih baik minum teh yang kuat daripada kopi..

Urut

Salah satu kaedah yang paling menyeronokkan untuk merawat hipotensi adalah akupresur:

Inti urutan jenis ini adalah untuk merangsang 3 titik dengan tekanan lembut: di kawasan berongga, di antara bibir atas dan pangkal hidung, di jari kelingking di sebelah kuku, di sisi jari kaki besar.

Anda juga boleh mengurut berat badan dan kepala, menggerakkan jari dari leher ke pelipis dengan kedua tangan, dan juga, dari belakang leher ke dahi.

Meningkatkan tekanan dengan daya

Produk tekanan darah terbaik adalah:

  • Produk tenusu;
  • Susu pekat;
  • Teh hijau;
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran oren.
  • Jus bit;
  • Salad akar saderi;
  • Strawberi.

Tekstur farmasi

Tekstur farmasi, seperti namanya, boleh dibeli di farmasi. Tincture farmasi harus diambil secara berterusan dan tidak lebih dari 30 hari, juga setelah 60 hari kursus perlu diulang.

Tincture ginseng

Akar ginseng baik untuk seluruh badan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa tincture ini mesti diambil di bawah pengawasan doktor..

Walaupun tincture ini mempunyai sebilangan besar kualiti positif, ia juga boleh memberi kesan buruk kepada tubuh anda, jadi anda harus tahu kapan anda tidak boleh mengambil tincture ini.

Sebagai contoh, penghidap hipertensi dilarang mengambil ubat ini, kerana ginseng itu sendiri adalah tumbuhan tonik, tetapi jika kita bercakap dalam bahasa lain, dengan bantuan vasodilatasi, berkali-kali lebih banyak oksigen memasuki aliran darah daripada keadaan normal.

Tanda-tanda pengambilan tincture ginseng:

  • Keletihan.
  • Kelesuan.
  • Reaksi perlahan.
  • Sakit kepala.
  • Selera makan sedikit.
  • Pening.

Penting! Ginseng harus dimakan dalam jumlah kecil kerana boleh membahayakan kesihatan.

Kesan pertama dari penggunaan ubat ini berlaku selepas 14 hari, jadi jangan kecewa jika anda tidak melihat hasilnya dalam beberapa hari pertama..

Tekstur Eleutherococcus

Eleutherococcus adalah tumbuhan yang sangat berguna yang memberi kesan yang baik pada tubuh manusia, iaitu:

  1. Meningkatkan nada dan imuniti.
  2. Merangsang metabolisme.
  3. Membuang toksin dari badan.
  4. Meningkatkan daya tahan.
  5. Meningkatkan produktiviti.

Sekiranya dikehendaki, tincture Eleutherococcus boleh dibeli di mana-mana farmasi atau anda boleh membuatnya sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan perkara berikut:

  1. Tuangkan 200 gram akar hancur tanaman ini dengan 1000 ml alkohol.
  2. Kemudian biarkan bekas di tempat yang gelap dan kering selama 2 minggu.
  3. Sekurang-kurangnya sekali setiap 1-2 hari, anda perlu menggoncangkan bekas itu.
  4. Dan pada akhirnya, cecair yang dihasilkan disaring.

Dan itu sahaja, tincture sudah siap. Sebaiknya diminum hanya sekali sehari, setengah jam sebelum makan tengah hari, tetapi jika anda minum tincture sebelum makan malam, ia boleh mengganggu tidur anda..

Bergantung pada keadaan anda, anda boleh menambah atau menurunkan jumlah tetes yang digunakan sedikit, tetapi norma adalah 20-30 tetes sehari.

Penting! Tingtur dilarang digunakan oleh wanita hamil, menyusui dan menyusui, serta orang yang mempunyai penyakit berjangkit.

Tekstur serai

Pada abad ke-21, faedah tanaman ini telah lama terbukti, oleh kerana itu ditanam dalam jumlah besar untuk pembuatan pelbagai persiapan..

Tekstur serai digunakan untuk:

  1. Penat besar.
  2. Kemurungan.
  3. Prestasi buruk
  4. Merasa tidak sihat.
  5. Peningkatan kegelisahan.
  6. Hangover.
  7. Insomnia.

Semasa menggunakan ubat, termasuk serai, anda harus tahu bahawa tanaman ini boleh membahayakan anda. Serai adalah perangsang kuat yang tidak boleh digunakan untuk:

  • penyakit kardiovaskular akut, takikardia, hipertensi arteri;
  • sakit mental;
  • peningkatan kegelisahan dan gangguan tidur;
  • tekanan intrakranial yang tinggi.
  • Juga tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah 12 tahun.

Cara meningkatkan tekanan darah jika rendah 90 hingga 60

Sekiranya anda mempunyai tekanan darah rendah, tetapi anda tidak mahu memasukkan pelbagai jenis ubat, maka beberapa petua dapat membantu anda:

  1. Anda perlu makan sesuatu yang masin.
  2. Minum banyak air.
  3. Minum 1-2 cawan kopi.

Bagaimanapun, jika anda merasa tidak sihat, anda perlu menghubungi ambulans, sebelum doktor tiba, anda boleh minum kopi, berbaring, makan sesuatu yang masin.

Cara meningkatkan tekanan darah dengan segera untuk orang tua tanpa ubat

Pada orang tua, tekanan darah tinggi adalah biasa dan ini sudah dapat dianggap sebagai norma, tetapi tekanan darah rendah sudah menjadi panggilan bangun. Jangan takut, kerana meningkatkan tekanan tidak sesukar seperti yang dilihat pada pandangan pertama, kerana ini anda tidak perlu membeli ubat khas.

  1. Banyakkan minum air garam.
  2. Terdapat kismis.
  3. Minum teh hitam dan kaldu rosehip.

Dengan mengambil kira, hanya tiga petua ini, hampir semua orang tua, yang dapat meningkatkan tekanan mereka ke tahap yang dapat diterima, jangan terlalu berlebihan.

Petua dan cara untuk pesakit hipotensi

  • Perkara pertama yang harus dilakukan dengan tekanan darah rendah adalah minum teh atau kopi yang kuat..
  • Sekiranya anda menderita hipotensi, maka dengan hati nurani yang jelas, anda dapat membeli sedikit coklat gelap, kerana ia menormalkan tekanan darah dengan baik.
  • Gimnastik pernafasan: Tarik nafas perlahan-lahan dan pada masa yang sama, tarik nafas melalui hidung, dan kemudian hembuskan semua udara di paru-paru dengan perlahan. Latihan ini sangat berkesan dan tidak lebih dari 5 minit..
  • Perlu mengembangkan kebiasaan berjalan di jalan setiap hari, sekurang-kurangnya selama 10-20 minit.
  • Mandi kontras adalah suatu keharusan bagi mereka yang mengalami hipotensi..

Cara menaikkan tekanan darah dengan cepat jika turun menjadi 90 mm

Kebetulan anda merasa gugup, atau letih, dan tekanannya turun. Pada wanita, tekanan darah sering turun semasa atau selepas haid. Anda bangun pada waktu pagi dan kepala anda mungkin berpusing. Saya mempunyai tonometer, saya segera mengukurnya, dan saya mendapati bahawa tekanan telah menurun hingga 90. Apa yang perlu saya lakukan dalam kes ini. Saya segera menjadikan kopi manis yang kuat.

Seperti yang saya tulis di atas, saya selalu menyimpan sebatang coklat gelap di dalam peti sejuk saya. Saya menggabungkan kopi dengan coklat, dan tekanan meningkat. Anda masih boleh makan sesuatu yang masin.

Sekiranya terdapat tincture di kabinet ubat, yang saya tulis di atas, anda boleh menggunakannya. Juga, saya minum tongkol, ini adalah persediaan farmaseutikal, anda perlu meminumnya dalam kursus. Ia menormalkan tekanan darah.

Saya juga mempunyai vitamin, kompleks vitamin yang biasa, ia membantu minum vitamin. Atau minum vitamin. Saya tidak tahu bagaimana, tetapi vitamin membantu saya. Saya tidak akan mengatakan bahawa tekanan darah saya meningkat dengan segera, tetapi saya berasa lebih baik. Sama juga, badan kita unik, dan memberi kita isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

Sekiranya benar-benar buruk, hubungi doktor, dapatkan ujian untuk mengetahui apa yang salah dengan anda. Semua kesihatan! Jaga kesihatan anda, bersenam, jaga diet anda, makan makanan berkualiti, berehat lebih banyak dan berada di luar rumah. Dapatkan hanya emosi positif dari kehidupan.

Elena

Kawan, saya suka artikel itu! Kongsikan dengan rakan anda! Hanya satu klik pada butang sosial. rangkaian, dan anda sudah selesai! Ini akan membantu saya menjadikan laman web ini lebih berguna dan menarik untuk anda.!

Makanan yang meningkatkan imuniti untuk orang dewasa dan kanak-kanak

Dandelion - sifat perubatan dan penggunaannya dalam perubatan tradisional

Bibir retak - penyebab dan rawatan di rumah

Komen pada artikel: 13

Lena, saya rasa ada banyak lagi alasan untuk tekanan darah tinggi. Kadang-kadang tekanan ibu saya melonjak, terdapat batu di saluran empedu, hanya apabila bahagiannya terputus - lonjakan tekanan hilang.

Alexander, terima kasih atas penambahannya, anda melihat bahawa alasan yang sama sekali berbeza dapat meningkatkan atau menurunkan tekanan.

Adakah sebiji coklat disyorkan untuk tekanan tinggi dan rendah?... Baru-baru ini saya mencari maklumat mengenai cara mengurangkannya untuk nenek saya. Saya bahkan tidak tahu bahawa ada orang yang berfikir bagaimana membesarkannya. Dan umur saya rendah 110 hingga 70. Tetapi saya berasa hebat

Elena, anda berasa hebat, tetapi ini tidak bermakna anda sihat. Saya mengalami tekanan, hampir sepanjang hidup saya berumur 180/70, tetapi saya juga berasa sihat. Saya menasihati semua orang untuk mengalihkan perhatian mereka ke Timur, mereka tidak menggunakan bahan kimia di sana. Mereka memilikinya hanya untuk pelawat. Mereka menggunakan ubat semula jadi dan menyiapkannya tepat di farmasi.
Terdapat pusat demo percuma syarikat Korea Ceragem di 75 negara di dunia.
(jika dibayar bukan itu - hack) Mungkin anda pernah dengar? Di mana anda mencuba peralatan terkini yang mengembalikan fungsi sistem tulang belakang dan saraf.
Saya tidak mempunyai wang untuk membeli peralatan tersebut, jadi saya telah pergi ke sana selama 3 tahun. Sekarang saya pergi untuk pencegahan.

Saya pernah mempunyai tekanan darah rendah dan tidak tahu apa yang harus dilakukan. Saya ingat dan saya hampir tidak minum air, saya minum beberapa gelas air dan tekanan meningkat. Jangan minum ubat kerana akan meracuni badan. Terdapat ubat-ubatan rakyat, tincture herba.
Kekebalan sangat penting. Saya tertanya-tanya apabila suhu badan anda meningkat, apa yang anda buat. Saya pasti ramai yang mula mencari kaedah untuk menurunkan suhu. Suhu harus diturunkan ketika suhu sekitar 39 darjah. Tubuh telah meningkatkan imuniti dan melawan virus. Dengan menurunkan suhu anda menghalang tubuh menyembuhkan anda. Kami mempunyai farmasi sendiri di dalamnya. Periksa tulang belakang dan darah anda, saya juga yakin bahawa anda jarang membersihkan badan anda dari racun, parasit dan pelbagai serpihan. Bersihkan darah anda, dan badan akan terus bekerja sendiri. sihat.

Elena, mereka lupa tentang brendi. Beberapa sudu kopi. Seluruh hidupnya hipotonik, jadi saya tahu banyak mengenai keadaan ini.

Olya, seolah-olah saya terlupa, entah bagaimana saya menambah, dan kemudian berhenti, tidak ada alkohol di rumah sekarang, saya benar-benar lupa.

Artikel itu sangat berguna, cuma ibu saya selalu mengalami tekanan. Saya akan memberinya untuk membaca, dia mungkin memutuskan untuk memasak sesuatu yang baru.

Terdapat situasi sukar seperti itu, terima kasih atas nasihat yang bermanfaat..

Memang kadang-kadang tekanannya rendah dan anda tidak tahu bagaimana menaikkannya. Saya biasanya menyeduh teh yang kuat, biarkan selama satu jam lagi, dan sekali lagi saya merasakan kerosakan. Terima kasih atas petua dan nasihat, sangat bermaklumat.

Elena, anda menulis “... 120/60 petunjuk dianggap normal. "Bukankah itu 120/80 ?

Ariadra, saya minta maaf, anda betul, 120/80. Saya menulis ini kerana tekanan darah normal saya adalah 120/60. Jadi saya salah. Tetapi saya ingin mengatakan bahawa setiap orang mempunyai tekanan darah normal mereka sendiri. Rakan saya berasa normal 100/60, hanya naik hingga 120-130, dia merasa tidak enak, dan sudah minum pil, kerana ini tinggi. Dan ibu mertua saya berjalan dengan tekanan 140 dan berasa seronok. Setiap orgasme adalah istimewa. Ya, petunjuk ini dibuat supaya anda boleh bergantung pada sesuatu, membina sesuatu.

Selamat hari. Kopi, coklat dan tincture meningkatkan nada vaskular, tetapi gejala mereda hanya dalam waktu yang singkat. Dengan kata mudah, kesan terapi tidak berlaku, hanya gejala yang dihilangkan, dan otak terus mengalami kebuluran oksigen, yang membahayakan kesihatan. Dalam keadaan tenang, kita bernafas dengan cetek, tidak cukup darah dengan oksigen, bahkan bagi seseorang yang mengalami tekanan yang baik, tidak ada cukup oksigen, dan dengan hipotensi, ini menyebabkan gangguan kesihatan yang ketara, yang tidak dapat dipulihkan dalam keadaan pasif.
Saya juga, selama bertahun-tahun, mengalami hipotonik pada jenis bradikardia, dengan nadi 40-45. Sudah lama saya tidak memahami apa yang berlaku kepada saya, keadaan saya bertambah buruk, kelemahan teruk, sakit otot, kekejangan, apatis, gangguan koordinasi pergerakan, menggigil, pening, tangan dan kaki yang sejuk, membawa saya ke titik bahawa saya diukur dengan pemikiran yang sudah ia tidak akan menjadi lebih baik. Tetapi, setelah mengalami banyak tekanan, saya memaksa diri untuk pergi ke doktor dan melarikan diri dari kewujudan itu dengan langkah kecil. Keesokan harinya, saya sudah berlari di sepanjang tanggul musim sejuk Donetsk. Sudah tentu, anda boleh mencari-cari di peti pertolongan cemas atau di dalam peti sejuk untuk menghidupkan semula diri anda, tetapi timbul persoalan mengapa seseorang yang hipotonik mengalami gejala seperti kelesuan, keletihan atau kelemahan, kekurangan perhatian atau kehilangan tumpuan, anggota badan yang sejuk, menggigil, pening, dll. berasa sesak nafas, kadang-kadang sakit kepala, yang menyebabkan rasa tidak peduli, dan kadang-kadang tidak peduli? Jawapannya tidak sukar. Peredaran darah terganggu, tidak dapat dihantar ke otak, jantung dan organ penting lain, jumlah oksigen yang mencukupi, serta vitamin dan mineral, akibatnya, kita merasakan penyakit di atas. Orang, biasanya tidak mementingkan penyakit seperti itu, pada peringkat awal, dan kemerosotan secara beransur-ansur tidak begitu ketara, kita akan lebih terlihat apabila kemerosotan yang tajam, dan sel-sel otak, yang tidak menerima oksigen, sebagai makanan penting, mati dari masa ke masa. Ini bermaksud bahawa perlu dan mustahak untuk meningkatkan bekalan oksigen ke organ dan cara terbaik adalah aktiviti fizikal yang kuat, iaitu berjalan kaki, berjoging, lebih baik di jalan, berenang, menari, bahkan berjalan menaiki tangga di tangga. Dalam bahasa sukan disebut "latihan kardio", iaitu melatih otot jantung dan, yang penting, memperkaya darah dengan oksigen. Apabila seseorang berlari, berjalan dengan cepat, menari atau berenang, jantung mula berdegup kencang, diafragma terbuka, penyedutan menjadi lebih dalam dan paru-paru memperoleh sejumlah besar oksigen, nada di dalam pembuluh darah (tekanan) meningkat dan darah yang diperkaya di bawah tekanan memasuki semua organ manusia. Walaupun selepas latihan selama 15-30 minit, hipotonik terasa lebih baik, daya hidup muncul, perasaan lemah hilang dan mood bertambah baik, kerana dengan banyak beban, hormon kegembiraan mula dihasilkan: serotonin dan endorphin, yang akan melegakan rasa apatis dan kemurungan. Selepas latihan, mandi kontras sangat berguna, yang meningkatkan nada di dalam kapal. Selepas beberapa hari, anda akan melihat kesan latihan tersebut, malah anda akan melupakan perasaan sejuk, dan latihan yang sistematik akan mengubah keadaan anda dengan ketara dan memulihkan fungsi badan yang hilang: alat vestibular, koordinasi pergerakan, reaksi, penglihatan, sendi, otot, dan mengurangkan berat badan berlebihan. Anda perlu menjalani latihan dengan bijak, bergantung pada kesihatan anda, penyakit kronik dan ciri badan yang lain, tanpa fanatik, mungkin anda memerlukan nasihat doktor. Bagi orang yang mengalami hipotensi, penting untuk makan lebih kerap, bukan dalam jumlah yang banyak, juga perlu minum lebih banyak cecair, air mempengaruhi tekanan dan berfungsi sebagai elektrolit, serta membersihkan badan. Bersenam dengan hipotensi sama pentingnya dengan makanan dan air dalam memperbaiki tubuh anda. Saya bersedia untuk berkongsi pengalaman, menulis. Sihat dan nikmati kehidupan.