Utama > Tekanan

Oligofrenia

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Kumpulan gangguan perkembangan mental dan mental, yang membawa kepada keterbatasan sindrom kemampuan intelektual, dalam psikiatri klinikal disebut oligofrenia atau demensia.

Untuk penyakit ini, WHO menggunakan istilah "keterbelakangan mental", dan patologi mempunyai kod ICD 10 F70-F79. Dalam edisi seterusnya Klasifikasi Penyakit Antarabangsa, oligofrenia mungkin menerima definisi yang digunakan oleh psikiatri asing - gangguan perkembangan intelektual atau kecacatan intelektual.

Kod ICD-10

Penyebab oligofrenia

Oligofrenia adalah patologi kongenital atau diperoleh pada awal kanak-kanak. Pakar mengaitkan penyakit ini dengan gangguan genetik, organik dan metabolik. Penyebab utama oligofrenia boleh dibahagikan kepada pranatal (embrio), perinatal (dari 28 hingga 40 minggu kehamilan) dan selepas bersalin (selepas bersalin).

Gangguan pranatal boleh disebabkan oleh jangkitan yang diterima dari ibu (virus rubella, treponema, toxoplasma, herpevirus, sitomegalovirus, listeria); kesan teratogenik pada embrio alkohol, ubat-ubatan, ubat-ubatan tertentu; keracunan (fenol, racun perosak, plumbum) atau peningkatan tahap radiasi. Oleh itu, oligofrenia rubeolar adalah akibat kenyataan bahawa seorang wanita hamil pada kehamilan pertama mengalami rubela campak, dan embrio dijangkiti dari ibu melalui darah.

Oligofrenia atau demensia disebabkan oleh kelainan dalam perkembangan otak, seperti: ukuran otak yang tidak mencukupi (microcephaly), ketiadaan otak atau hemisfera otak (hidranencephaly), hipoplasia otak gyri (lissencephaly), keterbelakangan otak kecil (pontocerebral hypoplasia) disostosis muka (kecacatan tengkorak). Sebagai contoh, dengan gangguan intrauterin dalam pembentukan kelenjar pituitari pada janin lelaki, rembesan hormon gonadotropik luteotropin (hormon luteinizing, LH) terganggu, yang memberikan pengeluaran testosteron dan pembentukan ciri-ciri seksual lelaki sekunder. Akibatnya, hipogonadisme hipogonadotropik atau oligofrenia berkaitan LH berkembang. Gambar yang sama diperhatikan dengan kerosakan pada gen ke-15, yang membawa kepada kelahiran anak dengan sindrom Prader-Willi. Sindrom ini dicirikan bukan sahaja oleh hipofungsi gonad, tetapi juga oleh keterbelakangan mental (bentuk ringan oligofrenia).

Selalunya patogenesis gangguan perkembangan mental dan mental terletak pada gangguan metabolik (glukosilceramid lipidosis, sukrosuria, lateostelorosis) atau dalam pengeluaran enzim (fenilketonuria).

Oligofrenia kongenital hampir tidak dapat dielakkan dengan adanya faktor genetik seperti penyusunan semula struktur kromosom, yang menyebabkan sindrom demensia seperti Patau, Edwards, Turner, Cornelia de Lange, dll., Yang memberi dorongan kepada perkembangan patologi pada tahap embriogenesis.

Dalam kebanyakan kes, oligofrenia keturunan juga ditentukan secara genetik, dan salah satu penyebab keterbelakangan mental endogen yang paling biasa adalah kecacatan pada kromosom X-21 - Down sindrom. Kerana kerosakan pada beberapa gen, degenerasi inti hipotalamus dapat terjadi, dan kemudian sindrom Lawrence-Moon-Barde-Biedl muncul - sejenis oligofrenia keturunan yang sering diperhatikan pada saudara terdekat..

Oligofrenia selepas bersalin pada kanak-kanak boleh menjadi akibat kekurangan oksigen dan sesak napas intrauterin semasa melahirkan anak, trauma kepala semasa melahirkan, serta pemusnahan sel darah merah - penyakit hemolitik pada bayi baru lahir yang berlaku akibat konflik Rh semasa kehamilan dan menyebabkan disfungsi serius korteks dan nod saraf otak subkortikal.

Dari saat kelahiran selama tiga tahun pertama kehidupan, penyebab oligofrenia termasuk lesi otak berjangkit (meningitis bakteria, ensefalitis) dan kerosakan otak traumatik, serta kekurangan nutrisi akut kerana kekurangan zat makanan bayi yang kronik.

Menurut pakar psikiatri, dalam 35-40% kes, patogenesis oligofrenia, termasuk kongenital, masih belum jelas. Dan dalam situasi seperti itu, rumusan diagnosis kekurangan mental mungkin kelihatan seperti oligofrenia yang tidak dibezakan.

Diagnosis keterbelakangan mental keluarga dibuat apabila doktor yakin bahawa beberapa bentuk keterbelakangan mental dan beberapa tanda ciri lain diperhatikan pada ahli keluarga, khususnya pada adik-beradik - adik beradik. Dalam kes ini, sebagai peraturan, kehadiran atau ketiadaan kerusakan yang jelas pada struktur otak tidak diperhitungkan, kerana dalam praktik klinikal kajian tentang anomali serebral morfologi jauh dari yang dilakukan dalam semua kasus..

Gejala oligofrenia

Gejala klinikal oligofrenia yang diakui umum - kongenital atau dimanifestasikan dari masa ke masa - termasuk:

  • kelewatan dalam pengembangan kemahiran pertuturan (kanak-kanak mula bertutur lebih lambat daripada istilah biasa dan kurang bercakap - dengan sebilangan besar kecacatan sebutan);
  • tidak senonoh;
  • pemikiran terhad dan khusus;
  • kesukaran mengajar norma-norma tingkah laku;
  • kemahiran motor yang lemah;
  • gangguan pergerakan (paresis, dyskinesiia separa);
  • kelewatan yang ketara dalam penguasaan atau ketidakupayaan untuk mengambil aktiviti rawatan diri (makan, mencuci, berpakaian, dll.);
  • kekurangan minat kognitif;
  • ketidakcukupan atau had reaksi emosi;
  • kekurangan kerangka tingkah laku dan ketidakupayaan untuk menyesuaikan tingkah laku.

Pakar mencatat bahawa pada awal kanak-kanak, tanda-tanda pertama oligofrenia, khususnya, sedikit tahap kelemahan atau kebodohan, jarang kelihatan dan dapat muncul dengan jelas hanya selepas 4-5 tahun. Benar, semua pesakit dengan sindrom Down mempunyai anomali ciri wajah; untuk sindrom Turner yang mempengaruhi kanak-kanak perempuan, tanda-tanda luaran yang khas adalah perawakan kecil dan jari pendek, lipatan kulit yang luas di leher, dada yang membesar, dan lain-lain. Dan dengan PH yang berkaitan dengan oligofrenia dan sindrom Prader-Willi, pada usia dua tahun, peningkatan selera makan, kegemukan, strabismus muncul, koordinasi pergerakan yang lemah.

Pada masa yang sama, walaupun fakta prestasi akademik yang lemah, kelesuan dan ketidakcukupan terbukti, penilaian profesional yang berhati-hati terhadap kemampuan mental kanak-kanak diperlukan - untuk membezakan bentuk lemah lembut dari gangguan emosi-tingkah laku (mental).

Perlu juga diingat bahawa keterbelakangan mental pada kanak-kanak disebabkan oleh sebilangan besar sebab (termasuk sindrom kongenital yang diucapkan), dan gejala oligofrenia ditunjukkan bukan hanya dalam penurunan kemampuan kognitif, tetapi juga pada kelainan mental dan somatik yang lain. Disfungsi otak kerana pelanggaran sintesis neuroserpine pengaktif tisu plasminogen ditunjukkan oleh gejala seperti epilepsi dan oligofrenia. Dan pesakit dengan kebodohan terputus dari kenyataan di sekitarnya, dan tidak ada yang menarik perhatian mereka, yang, sebagai peraturan, sama sekali tidak ada. Gejala yang kerap berlaku dalam patologi ini adalah pergerakan kepala monoton yang tidak masuk akal atau goyangan badan..

Di samping itu, disebabkan oleh anomali korteks serebrum dan cerebellum, kurangnya kemampuan untuk tingkah laku sedar dengan tahap kelemahan dan ketidakseimbangan yang ketara menyebabkan gangguan emosi dan kesediaan. Ini menampakkan dirinya sama ada sebagai oligofrenia hipodinamik (dengan penghambatan semua tindakan dan apatis), atau sebagai oligofrenia hiperinamik, di mana pergolakan psikomotor, peningkatan gestulasi, kegelisahan, keagresifan, dll..

Perubahan mental yang berlaku dengan oligofrenia stabil dan tidak berkembang, oleh itu komplikasi psikosomatik tidak mungkin, dan kesukaran utama bagi pesakit kategori ini adalah kurangnya kemungkinan penyesuaian penuh dalam masyarakat.

Bentuk dan darjah oligofrenia

Dalam psikiatri Rusia, tiga bentuk oligofrenia dibezakan: kelemahan (moronisme), kebodohan dan kebodohan.

Dan bergantung pada jumlah kemampuan kognitif yang hilang, tiga darjah oligofrenia dibezakan, yang digunakan tanpa mengira etiologi penyakit ini..

Ijazah ringan (ICD 10 - F70) - kelemahan: tahap perkembangan intelektual (IQ) berkisar antara 50-69. Pesakit mempunyai kelambatan sensorimotor yang minimum; pada usia prasekolah dapat mengembangkan kemahiran komunikasi, dapat memperoleh beberapa pengetahuan, dan pada usia yang lebih tua - dan kemahiran profesional.

Purata darjah (F71-F72) - kebodohan: ada kemampuan untuk memahami ucapan orang lain dan merumuskan frasa pendek pada usia 5-6 tahun; 30 perhatian dan ingatan terhad dengan ketara, pemikiran adalah primitif, tetapi anda boleh mengajar kemahiran membaca, menulis, mengira dan layan diri.

Tahap teruk (F73) - kebodohan: berfikir dengan oligofrenia bentuk ini hampir sepenuhnya disekat (IQ di bawah 20), semua tindakan terhad kepada tindakan refleks. Kanak-kanak seperti itu terhambat dan tidak dapat dijangkau (kecuali beberapa perkembangan motor), penjagaan berterusan diperlukan.

Pakar Barat menyebut oligofrenia sebagai ketinisme etiologi metabolik, yang merupakan sindrom hipotiroidisme kongenital - kekurangan yodium dalam badan. Terlepas dari sebab-sebab kekurangan yodium (gondok endemik atau patologi kelenjar tiroid wanita hamil, kecacatan pada perkembangan kelenjar tiroid pada embrio, dan lain-lain), doktor dapat membuat kod bentuk keterbelakangan mental F70-F79 ini yang menunjukkan etiologi - E02 (hipotiroidisme subklinikal).

Diagnostik oligofrenia

Hari ini, diagnostik oligofrenia dilakukan dengan mengumpulkan anamnesis terperinci (dengan mengambil kira data pakar kandungan semasa kehamilan dan maklumat mengenai penyakit saudara terdekat), pemeriksaan umum, psikologi dan psikometrik pesakit. Ini memungkinkan untuk menilai keadaan somatik mereka, untuk membuktikan kehadiran bukan hanya tanda-tanda keterbelakangan mental fizikal (ditentukan secara visual), untuk menentukan tahap perkembangan mental dan kepatuhan dengan norma usia rata-rata, serta untuk mengenal pasti ciri-ciri tingkah laku dan reaksi mental.

Untuk menentukan bentuk oligofrenia secara spesifik, ujian mungkin diperlukan (ujian darah umum, biokimia dan serologi, ujian darah untuk sifilis dan jangkitan lain, urinalisis). Ujian genetik dilakukan untuk mengenal pasti penyebab genetik penyakit ini.

Diagnostik instrumental merangkumi ensefalogram, serta CT atau MRI otak (untuk mengesan kecacatan kranial tempatan dan umum dan gangguan serebral struktur). Lihat juga - Diagnosis keterbelakangan mental.

Diagnostik pembezaan diperlukan untuk mendiagnosis oligofrenia. Walaupun terdapat beberapa tanda-tanda keadaan oligofrenik yang jelas (dalam bentuk kecacatan fizikal), banyak gangguan neurologi (paresis, kejang, gangguan trofik dan refleks, kejang epileptiform, dan lain-lain) diperhatikan pada patologi neuropsikiatri lain. Oleh itu, adalah penting untuk tidak mengelirukan oligofrenia dengan penyakit seperti skizofrenia, epilepsi, sindrom Asperger, sindrom Geller, dll..

Apabila membezakan dari penyakit lain yang memberi gejala kegagalan mental, seseorang harus mengambil kira hakikat bahawa oligofrenia tidak menunjukkan perkembangan, menampakkan dirinya dari awal kanak-kanak dan dalam kebanyakan kes disertai oleh gejala somatik - lesi sistem muskuloskeletal, sistem kardiovaskular, organ pernafasan, penglihatan dan pendengaran.

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan oligofrenia

Sekiranya penyebab keterbelakangan mental adalah hipotiroidisme, konflik Rh, fenilketonuria, rawatan etiologi oligofrenia adalah mungkin: dengan bantuan ubat hormon, pemindahan darah ke bayi, diet bebas protein khas. Toksoplasmosis boleh dirawat dengan sulfonamida dan Kloridin. Tetapi dalam kebanyakan kes, rawatan etiologi, sayangnya, tidak ada.

Dan walaupun tidak ada ubat khusus untuk rawatan oligofrenia, terapi simptomatik digunakan untuk pesakit dengan masalah mental. Maksudnya, ubat boleh diresepkan untuk mengurangkan intensiti gangguan psikotik - antipsikotik, dan juga ubat untuk menstabilkan mood (membantu memperbaiki tingkah laku).

Oleh itu, untuk menenangkan umum, mengurangkan kegelisahan, menghentikan kejang dan meningkatkan tidur dalam amalan psikiatri, ubat penenang psikotropik digunakan: Diazepam (Seduxen, Valium, Relanium), Phenazepam, Lorazepam (Lorafen), Peritsiazin (Neuleptil), Chlordiazepoxide (Elenium) Chlorprothixene (Truxal), dsb. Namun, sebagai tambahan kepada perkembangan ketergantungan terhadap ubat-ubatan ini, akibat negatif penggunaannya dinyatakan dalam kelemahan otot, peningkatan rasa mengantuk, gangguan koordinasi pergerakan dan pertuturan, penurunan ketajaman penglihatan. Di samping itu, penggunaan semua ubat ini secara berpanjangan dapat mengganggu perhatian dan ingatan - hingga perkembangan amnesia anterograde.

Untuk merangsang sistem saraf pusat dan aktiviti mental, mereka menggunakan Piracetam (Nootropil), Mesocarb (Sydnocarb), Methylphenidate hydrochloride (Relatin, Meridil, Centedrin). Untuk tujuan yang sama, pengambilan vitamin B1, B12, B15 ditetapkan..

Tujuan asid glutamat disebabkan oleh fakta bahawa ia diubah dalam badan menjadi neurotransmitter - asid gamma-aminobutyric, yang membantu otak dengan keterbelakangan mental.

Rawatan alternatif, misalnya, dengan ragi bir, tidak berdaya dengan oligofrenia kongenital dan keturunan. Rawatan herba yang dicadangkan termasuk penggunaan rebusan yang menenangkan atau warna akar valerian untuk oligofrenia hyperdynamic. Juga dari tumbuhan perubatan yang perlu diperhatikan ialah ginkgo biloba dan adaptogen - akar ginseng. Ginseng mengandungi ginsenosides (panaxisides) - glikosida steroid dan saponin triterpene yang mensimulasikan sintesis asid nukleik, metabolisme dan pengeluaran enzim, dan juga mengaktifkan kelenjar hipofisis dan seluruh sistem saraf pusat. Homeopati menawarkan ubat berasaskan ginseng - Ginsenoside (Ginsenoside).

Salah satu peranan utama dalam pembetulan kecacatan intelektual ditugaskan untuk terapi kognitif-tingkah laku, iaitu, pedagogi terapi dan pembetulan. Untuk melatih dan membesarkan kanak-kanak dengan keterbelakangan mental - di sekolah khusus dan sekolah berasrama penuh - kaedah yang dikembangkan khas digunakan untuk menyesuaikan kanak-kanak dengan masyarakat.

Dan pemulihan pesakit dengan oligofrenia, terutama mereka yang mempunyai bentuk patologi mental yang ditentukan secara genetik, tidak banyak dalam rawatan mereka, tetapi dalam pengajaran (mengikut keistimewaan kemampuan kognitif) program dan menanamkan asas setiap hari dan, jika mungkin, kemahiran kerja paling sederhana. Pakar mengatakan bahawa tahap keterbelakangan mental ringan pada kanak-kanak dapat diperbaiki, dan, walaupun terdapat kecacatan, pesakit seperti itu dapat melakukan pekerjaan paling sederhana dan mengurus diri sendiri. Dengan bentuk ketidaksopanan yang sederhana dan teruk dan dengan semua tahap kebodohan, prognosisnya adalah kecacatan sepenuhnya dan, selalunya, tinggal lama di institusi perubatan khusus dan rumah untuk orang kurang upaya.

Pencegahan oligofrenia

Menurut statistik, satu perempat kecacatan mental dikaitkan dengan kelainan kromosom, oleh itu pencegahan hanya mungkin berkaitan dengan patologi bukan kongenital..

Sebagai persediaan untuk kehamilan yang dirancang, perlu menjalani pemeriksaan lengkap untuk jangkitan, keadaan tiroid, dan tahap hormon. Adalah mustahak untuk menyingkirkan semua fokus keradangan dan merawat penyakit kronik yang ada. Beberapa jenis keterbelakangan mental dapat dicegah dengan bantuan kaunseling genetik untuk ibu bapa masa depan - untuk mengenal pasti gangguan yang berpotensi berbahaya untuk perkembangan normal embrio dan janin.

Semasa kehamilan, wanita harus didaftarkan dengan pakar obstetrik-ginekologi dan kerap mengunjungi doktor mereka, melakukan ujian yang diperlukan tepat pada waktunya dan menjalani imbasan ultrasound. Bercakap tentang gaya hidup sihat, pemakanan yang baik dan melepaskan semua tabiat buruk semasa merancang kehamilan dan ketika membawa anak harus mengambil makna yang konkrit dan membawa kepada tindakan praktikal..

Pakar dari Institut Kesihatan Mental Nasional AS (NIMH) berpendapat bahawa pengesanan awal proses metabolik tertentu yang membawa kepada keterbelakangan mental adalah satu lagi langkah pencegahan penting. Sebagai contoh, mengesan hipotiroidisme kongenital pada bulan pertama kehidupan, yang mempengaruhi satu daripada 4,000 bayi yang dilahirkan di Amerika Syarikat, dapat mencegah demensia. Sekiranya dibiarkan dan tidak dirawat hingga usia 3 bulan, 20% bayi dengan kekurangan hormon tiroid akan cacat mental. Dan kelewatan sehingga enam bulan akan menjadikan 50% bayi menjadi bodoh.

Menurut Jabatan Pendidikan AS, pada tahun 2014, kira-kira 11% kanak-kanak usia sekolah dimasukkan ke kelas untuk pelajar dengan pelbagai bentuk keterbelakangan mental..

Oligofrenia

Oligophrenia adalah sindrom kecacatan mental kongenital, dinyatakan dalam keterbelakangan mental kerana patologi otak.

Oligofrenia menampakkan diri terutama berkaitan dengan akal, pertuturan, emosi, kehendak, kemahiran motor. Buat pertama kalinya, istilah oligofrenia dicadangkan oleh Emil Kraepelin. Bagi oligofrenia, kecerdasan orang dewasa secara fizikal adalah ciri, yang belum mencapai tahap normal dalam perkembangannya.

Penyebab oligofrenia

Penyebab penyakit ini disebabkan oleh perubahan genetik; kerosakan intrauterin pada janin dengan sinaran pengion, kerosakan berjangkit atau kimia; pramatang anak, pelanggaran semasa melahirkan anak (trauma kelahiran, asfiksia).

Penyebab oligofrenia boleh disebabkan oleh trauma kepala, jangkitan sistem saraf pusat, dan hipoksia serebrum. Tidak sedikit peranan dimainkan oleh pengabaian pedagogi dalam keluarga yang tidak berfungsi. Kadang kala keterbelakangan mental tetap tidak dapat dijelaskan etiologi.

Perubahan genetik boleh memprovokasi oligofrenia, dan menurut statistik, sehingga separuh daripada kes mengajar untuk alasan ini.

Jenis utama gangguan gen yang membawa kepada oligofrenia termasuk kelainan kromosom (penghapusan, aneuploidi, pendua). Kelainan kromosom juga merangkumi sindrom Down (trisomi 21), sindrom Prader-Willi, sindrom Angelman, dan sindrom Williams.

Penyebab keterbelakangan mental boleh dicetuskan oleh disfungsi gen individu, serta jumlah mutasi gen di mana tahap melebihi 1000.

Ciri-ciri oligofrenia

Penyakit ini tergolong dalam kumpulan penyakit yang banyak berkaitan dengan gangguan perkembangan. Oligofrenia dianggap sebagai anomali perkembangan jiwa, keperibadian, dan juga seluruh tubuh pesakit. Petunjuk oligofrenia di negara perindustrian mencapai hingga 1% dari jumlah populasi, di mana 85% daripadanya mengalami keterbelakangan mental ringan. Nisbah lelaki dan wanita yang sakit adalah 2: 1. Penilaian yang lebih tepat mengenai penyebaran penyakit sukar dilakukan kerana pendekatan diagnostik yang berbeza, dan juga bergantung pada tahap toleransi sosial terhadap kelainan mental dan tahap aksesibilitas rawatan perubatan..

Oligofrenia bukanlah proses progresif, tetapi berkembang sebagai akibat penyakit sebelumnya. Tahap keterbelakangan mental dinilai secara kuantitatif oleh pekali intelektual setelah menggunakan ujian psikologi standard. Jarang, oligofrenik dianggap sebagai individu yang tidak mampu menyesuaikan diri secara sosial..

Pengelasan

Terdapat beberapa klasifikasi oligofrenia. Secara tradisional, penyakit ini diklasifikasikan mengikut keparahannya, tetapi ada klasifikasi menurut M.S. Pevzner, dan juga klasifikasi alternatif.

Tradisional dari segi keparahan, ia terbahagi kepada yang berikut: lemah lembut (ringan), tidak selesa (sederhana), kebodohan (sangat ketara).

Klasifikasi ICD-10 mengandungi 4 darjah keparahan: ringan, sederhana, teruk, mendalam.

Pengelasan oligofrenia menurut M.S. Pevzner

Hasil karya M.S.Pevzner memungkinkan untuk memahami apa struktur kecacatan pada oligofrenia, yang menyumbang 75% dari semua jenis anomali kanak-kanak, dan untuk membuat klasifikasi, dengan mengambil kira etiopatogenesis, serta keaslian perkembangan yang tidak normal.

Pada tahun 1959, M.Pevzner mencadangkan klasifikasi - tipologi keadaan, di mana dia menyatakan tiga bentuk kecacatan:

- rumit oleh gangguan neurodinamik, yang dimanifestasikan dalam tiga varian kecacatan: dalam prevalensi pengujaan berbanding penghambatan; dalam kelemahan proses saraf utama yang ketara; dalam prevalensi penghambatan terhadap kegembiraan;

- kanak-kanak dengan oligofrenia dengan kekurangan lobus frontal yang jelas.

Dari tahun 1973 hingga 1979, M.S. Pevzner meningkatkan klasifikasinya. Dia mengenal pasti lima bentuk utama:

- rumit oleh gangguan neurodinamik (penghambatan dan kegembiraan);

- keterbelakangan mental dalam kombinasi dengan gangguan pelbagai penganalisis;

- keterbelakangan mental dengan bentuk psikopat dalam tingkah laku;

- oligofrenia dengan kekurangan frontal yang jelas.

Diagnostik oligofrenia

Kriteria diagnostik untuk ICD-10 dibezakan, yang dicirikan oleh manifestasi berikut:

DAN. Kerencatan mental, dimanifestasikan dalam keadaan tahanan, serta perkembangan jiwa yang tidak lengkap, yang dicirikan oleh pelanggaran kemampuan yang tidak berkembang semasa pematangan dan tidak mencapai tahap kecerdasan umum, termasuk ucapan, kognitif, motorik, dan juga kemampuan khas.

DALAM. Kerencatan mental, berkembang bersamaan dengan gangguan mental yang lain, serta gangguan somatik atau timbul secara bebas.

DARI. Tingkah laku adaptif yang terganggu, bagaimanapun, dalam keadaan sosial yang baik, apabila sokongan diberikan, semua gangguan ini dengan tahap keterbelakangan mental yang ringan tidak mempunyai jalan yang jelas sama sekali.

D. Pengukuran IQ dilakukan dengan mengambil kira ciri-ciri silang budaya secara langsung.

E. Penentuan tahap keparahan gangguan tingkah laku, dengan syarat tidak ada gangguan (mental) yang bersamaan.

Pengelasan mengikut E.I.Bogdanova

1 - kecerdasan menurun

2 - perkembangan umum ucapan sistemik

3 - gangguan perhatian (kesukaran pengedaran, ketidakstabilan, pertukaran)

4 - persepsi terjejas (fragmentasi, kelambatan, penurunan jumlah persepsi)

5 - pemikiran tidak kritis, konkrit

6 - produktiviti memori yang rendah

7 - perkembangan minat kognitif yang kurang maju

8 - gangguan dalam bidang emosi-sukarela (ketidakstabilan emosi, perbezaan yang buruk, ketidakcukupan mereka)

Kesukaran dalam diagnosis oligofrenia timbul apabila perlu membezakan dari manifestasi awal skizofrenia. Pesakit dengan skizofrenia, berbeza dengan oligofrenia, mengalami penundaan sebahagian dalam perkembangan, oleh itu, manifestasi ciri proses endogen dicatatkan dalam gambaran klinikal - autisme, gejala katatonik, fantasi patologi.

Tahap oligofrenia

Sebab yang sama boleh menyebabkan tahap keterbelakangan mental yang berbeza pada orang. Pada masa ini, menurut ICD-10, 4 darjah oligofrenia diperhatikan.

Perincian mengenai oligofrenia (keterbelakangan mental), mengenai penyebab, rawatan dan penyesuaian dalam masyarakat

Oligofrenia atau keterbelakangan mental adalah masalah kecacatan mental di mana demensia diperhatikan kerana perubahan patologi serebrum.

Menentukan prevalensi keterbelakangan mental tidaklah mudah. Ini disebabkan oleh kaedah diagnostik yang berbeza antara satu sama lain. Dalam bidang perubatan, konsep "oligofrenia" didefinisikan sebagai penyakit kongenital (diwarisi) atau sebagai patologi yang diperoleh mengenai penurunan kecerdasan pada kanak-kanak di bawah usia 3 tahun.

Terdapat banyak sebab untuk perkembangan keterbelakangan mental. Untuk mengenal pasti mereka, doktor melakukan pemeriksaan komprehensif, memilih terapi individu, pemulihan dan penyesuaian.

Penyebab oligofrenia

Di antara semua penyebab oligofrenia yang ada, terdapat beberapa faktor utama yang paling sering menimbulkan perkembangan patologi:

  • Demensia kongenital, yang dicirikan oleh kerosakan intrauterin pada janin.
  • Oligophrenia, disebabkan oleh patologi genetik (boleh terwujud setelah kelahiran anak).
  • Memperolehi kerencatan mental yang berkaitan dengan pramatang.
  • Kerencatan mental yang bersifat biologi (sering kali menampakkan diri setelah kecederaan kepala, patologi berjangkit yang ditransfer, melahirkan anak yang sukar, pengabaian pedagogi).

Kadang kala penyebab penyakit tidak dapat ditentukan.

Statistik mendakwa bahawa 50% kes penyakit yang didiagnosis adalah akibat gangguan genetik di mana kanak-kanak didiagnosis dengan:

  1. keabnormalan kromosom;
  2. Sindrom Down;
  3. Sindrom Williams;
  4. mutasi gen dalam sindrom Rett;
  5. mutasi genetik dalam fermentopati;
  6. Sindrom Prader-Willi;
  7. Sindrom Angelman.
  • Bayi pramatang adalah penyebab oligofrenia, di mana terdapat kekurangan semua organ dan sistem badan. Biasanya, kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya, dengan perkembangan penyakit ini, tidak dapat menyesuaikan diri dengan keberadaan bebas..
  • Trauma kepala, sesak nafas dan trauma kelahiran semasa bersalin yang rumit boleh menyebabkan penyakit.
  • Pengabaian pedagogi adalah faktor di mana keterbelakangan mental sering didiagnosis pada kanak-kanak yang ibu bapanya penagih dadah atau alkohol.

Gejala oligofrenia

Tanda-tanda utama patologi adalah kerosakan sepenuhnya pada fungsi manusia, di mana terdapat penurunan kecerdasan, gangguan ucapan, ingatan, penampilan perubahan emosi. Pada masa yang sama, seseorang tidak dapat menumpukan perhatian pada objek apa pun, tidak dapat memahami apa yang sedang berlaku, dan tidak dapat memproses maklumat yang diterima dari sumber. Di samping itu, gangguan dalam fungsi sistem lokomotor sering diperhatikan pada orang dewasa..

Manifestasi keterbelakangan mental ditentukan, pertama sekali, oleh gangguan ingatan dan pertuturan pada kanak-kanak atau orang dewasa. Pada masa yang sama, pemikiran kiasan menderita, seseorang tidak dapat abstrak.

Kelambatan mental yang sederhana dicirikan oleh gejala yang kurang teruk. Seseorang dengan bentuk oligofrenia ringan tidak dapat membuat keputusan secara bebas, menganalisis apa yang berlaku, melampaui keadaan semasa, dan terdapat juga penurunan tumpuan perhatian. Sukar bagi pesakit seperti itu untuk duduk di satu tempat atau melakukan tugas yang sama terlalu lama.

Seorang kanak-kanak dengan tahap keterbelakangan mental yang ringan secara selektif menghafal nama, nombor, nama. Semasa perbualan, anda dapat melihat bahawa pertuturan dipermudahkan, perbendaharaan kata kecil.

Oligofrenia dalam bentuk yang teruk dicirikan oleh penurunan ingatan dan perhatian anak yang ketara. Sukar untuk kanak-kanak seperti itu, kadang-kadang kemampuan membaca sama sekali tidak ada. Jauh lebih sukar untuk merawat kanak-kanak dengan bentuk keterbelakangan mental yang teruk. Sekiranya anak tidak dapat membaca, akan memakan masa yang lama (beberapa tahun) untuk mengajar anak mengenal huruf. Tetapi ini tidak dapat menjamin kemampuan anak untuk memahami apa yang dibacanya..

Pengelasan oligofrenia

Struktur kecacatan dalam oligofrenia dicirikan oleh keperibadian yang kurang berkembang dalam aktiviti kognitif. Sebagai peraturan, pemikiran abstrak terganggu pada pesakit yang menderita penyakit ini. Namun, ini bukan satu-satunya ciri penyakit ini, kerana terdapat beberapa lagi klasifikasi di mana gambaran klinikalnya berbeza..

Tidak ada klasifikasi oligofrenia tunggal dan 100% hari ini. Terdapat beberapa klasifikasi yang lazimnya membezakan penyakit ini:

  • mengikut keparahan;
  • oleh M. S. Pevzner;
  • klasifikasi alternatif.

Adalah kebiasaan untuk menentukan jenis oligofrenia berikut:

  1. Bentuk keluarga oligofrenia.
  2. Bentuk penyakit yang dibezakan.
  3. Bentuk keturunan.
  4. Bentuk klinikal.
  5. Bentuk estetik.
  6. Bentuk atipikal.

Di antara semua jenis penyakit, bentuk oligofrenia yang dibezakan telah dipelajari dengan cukup. Akibatnya, dalam perubatan adalah kebiasaan untuk membaginya menjadi beberapa kumpulan:

  1. Mikrosefali. Penyakit ini sering dicirikan oleh penyusutan cranium. Dengan liputan mendatar, ukuran tengkorak dalam bentuk oligofrenia ini adalah 22-49 cm. Jisim otak juga dapat dikurangkan menjadi 150-400 g. Belahan otak dan serebrum kurang berkembang. Sebagai peraturan, dengan microcephaly, ada kebodohan mutlak. Punca patologi: Botkina semasa kehamilan, diabetes atau tuberkulosis, mengambil ubat kemoterapi, toksoplasmosis.
  2. Toksoplasmosis. Patologi bersifat parasit, menampakkan dirinya sebagai akibat daripada kesan berbahaya Toxoplasma pada manusia. Punca jangkitan adalah: haiwan peliharaan, arnab, tikus. Anda perlu tahu bahawa Toxoplasma menembusi janin melalui penghalang plasenta, akibatnya janin dijangkiti dari saat-saat pertama kehidupannya. Oligofrenia yang disebabkan oleh toxoplasmosis sering dicirikan oleh kerosakan pada mata dan tulang tengkorak, di mana kawasan kalsifikasi muncul.
  3. Oligofrenia phenylpyruvic. Patologi dicirikan oleh gangguan metabolisme fenilamin dan sintesis serentak sejumlah besar asid fenilpyruvik. Kepekatan bahan terakhir dapat ditentukan dalam sampel ujian air kencing, darah atau peluh. Sebagai peraturan, bentuk keterbelakangan mental ini menunjukkan tahap penyakit terdalam..
  4. Patologi Langdon Down. Penyakit ini dicirikan oleh kehadiran 47 kromosom pada pesakit (norma adalah 46 kromosom). Penyebab keabnormalan kromosom ini tidak diketahui. Keadaan pesakit dengan penyakit seperti itu terganggu, sementara orang itu bergerak, baik hati dan penyayang. Sebagai peraturan, ekspresi wajah dan pergerakan pada pesakit seperti itu ekspresif, mereka sering meniru berhala mereka.
  5. Oligofrenia pilviadnaya. Penyakit yang dicirikan oleh kekurangan vitamin A pada wanita hamil pada trimester pertama.
  6. Embropati Rubeolar. Patologi yang berkembang akibat dari rubella ibu yang dipindahkan dalam tempoh melahirkan anak. Selepas kelahiran, bayi menderita katarak, penyakit jantung, pekak atau bisu.
  7. Terencat akal. Ia berlaku akibat faktor Rh positif. Patologi sering dicirikan oleh konflik Rh apabila kanak-kanak mempunyai faktor negatif. Dalam kes ini, antibodi Rh menembusi penghalang plasenta, dan janin mengalami kerosakan otak. Kanak-kanak semasa kelahiran menderita kelumpuhan, paresis dan hiperkinesis.
  8. Oligofrenia sisa. Bentuk penyakit yang paling biasa di mana perkembangan mental berhenti akibat penyakit berjangkit atau kecederaan tengkorak.

Diagnosis patologi

Diagnosis "oligofrenia" ditetapkan oleh doktor berdasarkan semua kemahiran sehari-hari, serta keadaan psikologi pesakit. Pada masa yang sama, sejarah perubatan dikaji, tahap penyesuaian sosialnya dinilai, ujian IQ dikaji. MRI, EEG, ujian untuk sifilis kongenital dan toksoplasmosis juga dapat ditunjukkan.

Diagnosis oligofrenia yang betul dan umum diperlukan untuk mengecualikan autisme pada anak kecil. Oleh kerana patologi ini juga dapat digabungkan dengan keterbelakangan mental. Rawatan untuk autisme berbeza, jadi sangat mustahak untuk mendapatkan diagnosis yang tepat.

Dalam pemeriksaan oligofrenia, terdapat:

  1. Kerencatan mental, di mana perkembangan pesakit terganggu, kemampuan intelektual, kognitif, motorik dan pertuturan merosot.
  2. Oligofrenia, yang timbul dalam kombinasi dengan gangguan patologi lain dari sistem saraf pusat, dengan gangguan somatik.
  3. Demensia disebabkan oleh keadaan sosial yang buruk.
  4. Perubahan IQ.
  5. Diagnostik keparahan gangguan tingkah laku, terutamanya jika tidak ada faktor yang berkaitan.

Kriteria diagnostik di atas termasuk dalam sistem ICD-10, yang menentukan tahap oligofrenia.

Tahap keterbelakangan mental

Terdapat beberapa tahap demensia. Dalam bentuk penyakit yang paling ringan, seseorang tidak berbeza dengan orang yang sihat. Walau bagaimanapun, kesukaran timbul semasa latihan dan bekerja. Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan 3 darjah ketidakupayaan mental berikut:

  • kebodohan;
  • kebodohan;
  • kebodohan.

Dalam perubatan moden, adalah kebiasaan untuk membezakan 4 jenis penyakit mengikut klasifikasi ICD-10. Klasifikasi ini berdasarkan hasil ujian IQ:

  1. Terencat akal ringan dengan skor IQ 50-70 mata. Sebagai peraturan, ini adalah bentuk demensia sempadan, di mana terdapat kelewatan dalam perkembangan mental. Anda boleh membetulkan keadaan ini dengan kemahiran penyesuaian sosial yang sederhana..
  2. Terencat akal sederhana dengan skor IQ dari 35 hingga 50 mata.
  3. Oligofrenia yang teruk - dari 20 hingga 35 mata. Oligofrenia phenylpyruvic sering berlaku dalam kes yang teruk..
  4. Penyakit yang teruk, di mana tahap IQ tidak mencapai 20 mata.

Kebodohan

Tahap oligofrenia, di mana tahap IQ tidak mencapai 34 mata. Pesakit dengan tahap demensia yang mendalam tidak terlatih, canggung dalam pergerakan. Ucapan kurang berkembang, emosi dicirikan oleh reaksi paling sederhana. Sebab utama tahap ini adalah keturunan..

Bentuk demensia yang sederhana lebih ringan daripada kebodohan. Pesakit dengan diagnosis ini sering tidak hidup hingga dewasa, dan mati seawal usia kanak-kanak..

Sebagai tambahan kepada manifestasi yang dinyatakan di atas, dengan kebodohan, berikut diperhatikan:

  • kerosakan struktur pada otak dalam bentuk kasar;
  • banyak manifestasi klinikal patologi neurologi;
  • serangan epilepsi yang kerap;
  • kecacatan struktur organ dan sistem dalaman.

Ketidakseimbangan

Oligofrenia pada tahap ketidakmampuan ditunjukkan oleh tahap IQ dalam lingkungan 35-39 mata. Ini adalah tahap penyakit yang sederhana di mana seseorang dapat memperoleh kemahiran standard untuk rawatan diri. Tidak ada pemikiran abstrak atau generalisasi dalam kumpulan pesakit ini. Orang yang sakit memahami pertuturan sederhana, beberapa perkataan dapat dipelajari sendiri.

Ketidakupayaan dalam perubatan biasanya dibahagikan kepada tiga subspesies:

  • tahap sederhana;
  • darjah sederhana;
  • dan manifestasi patologi yang teruk.

Untuk setiap jenis penyakit, keparahan ketidakupayaan ditentukan. Dalam masyarakat, imbeciles dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

  1. Mereka adalah orang yang sangat disarankan..
  2. Imbeciles cukup ceroboh.
  3. Kepentingan peribadi pesakit seperti itu sering sangat primitif, dan memenuhi keperluan fizikal yang memuaskan (memenuhi keperluan makanan, orang-orang ini rakus dan ceroboh, memuaskan keperluan seks, tahap keasyikan mereka meningkat).
  4. Sebilangan pesakit ini terlalu bergerak, aktif dan bertenaga, sementara yang lain, sebaliknya, bersikap apatis dan tidak peduli dengan semua yang berlaku..
  5. Sebilangan pesakit ramah, baik hati dan jinak, sementara yang lain agresif dan kesal..

Kekejaman

Oligofrenia dalam tahap kelemahan ditentukan oleh tahap IQ, dan dicirikan oleh beberapa bentuk:

  • tahap mudah (petunjuk dari 65-69 mata);
  • tahap sederhana (petunjuk dari 60-64 mata);
  • tahap teruk (petunjuk dari 50-59 mata).

Pesakit yang tergolong dalam kumpulan pesakit ini dibezakan oleh ciri ciri berikut:

  1. Mereka telah merosakkan pemikiran abstrak.
  2. Mereka tidak dapat menyelesaikan tugas yang ditetapkan untuk mereka sendiri secara bebas..
  3. Mereka tidak berjaya di sekolah, belajar bahan untuk masa yang lama, dengan usaha yang tinggi.
  4. Mereka tidak mempunyai pendapat sendiri, tidak mempertahankan pandangan mereka, mengambil pihak yang salah.
  5. Navigasi dengan pantas dalam situasi biasa dan biasa.

Sebagai peraturan, pesakit seperti itu menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan menunjukkan daya tarikan primitif.

Rawatan keterbelakangan mental

Terapi untuk pesakit dengan oligofrenia adalah kompleks. Tidak ada rawatan yang sesuai untuk semua pesakit dengan keterbelakangan mental. Walau bagaimanapun, keadaan umum pesakit seperti itu dapat diperbaiki dengan bantuan ubat-ubatan atau ubat-ubatan rakyat..

Biasanya, terapi penyakit merangkumi:

  1. Farmakoterapi dengan ubat penenang, neuroleptik, nootropik, kompleks vitamin, asid amino.
  2. Latihan pembetulan untuk kanak-kanak dengan demensia. Dalam kes ini, latihan dilakukan di hadapan doktor, ahli terapi pertuturan, psikologi.
  3. Aktiviti pemulihan untuk pesakit.
  4. Pendidikan jasmani adaptif, di mana satu set latihan akan dipilih oleh doktor secara individu.
  5. Ubat tradisional menggunakan pelbagai ramuan ubat dari herba dan bunga. Berkat kaedah seperti itu, mungkin untuk mengurangkan psikosis, melegakan sakit kepala..

Demensia pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak dengan oligofrenia, terdapat kekurangan jiwa yang berterusan. Bayi seperti itu berkembang, tetapi sangat sukar dan panjang. Selalunya, kelewatan ini menyebabkan penyimpangan yang teruk. Pada bayi yang ucapannya sudah terbentuk, oligofrenia hampir tidak pernah berkembang. Apa yang tidak boleh dikatakan mengenai demensia.

Tanda-tanda utama demensia pada kanak-kanak adalah kurangnya keinginan mereka untuk bermain. Bayi-bayi ini ketinggalan dalam perkembangan deria dan perhatian sukarela. Sukar bagi mereka untuk menumpukan perhatian pada sesuatu yang spesifik, pertuturan kurang berkembang. Pada usia yang lebih tua, ketika bersekolah, kekurangan inisiatif dan kurangnya kebebasan diperhatikan.

Pembentukan kanak-kanak terencat akal dicirikan oleh:

  1. Kemampuan intelektual terjejas.
  2. Gangguan pemikiran pada kanak-kanak.
  3. Pemerhatian perkembangan sistemik pertuturan pada bayi.
  4. Pelanggaran dan kekurangan keinginan untuk memperoleh kemahiran mengira.

Cara mengenali kerencatan mental pada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun

Oligofrenia pada kanak-kanak di bawah satu tahun didiagnosis oleh doktor. Pada masa yang sama, perhatian diberikan kepada manifestasi tidak langsung penyakit ini:

  1. Epicant of the eye, kehadiran hanya 1 alur di telapak tangan dengan sindrom Down;
  2. Kecacatan jantung, ciri lipatan leher.
  3. Kerencatan mental dan tindak balas yang tidak mencukupi untuk memberi makan, perubahan mendadak dalam mood bayi.
  4. Kanak-kanak yang berumur lebih dari 4 bulan tidak mengikuti objek yang ditunjukkan kepadanya dalam keadaan bergerak.
  5. Penampilan spontan atau pemeliharaan pelbagai refleks semula jadi.
  6. Kejang yang kerap.
  7. Anak itu tidak cuba merangkak, duduk, tidak "ghoul".
  • pakar neurologi, pakar pediatrik;
  • pakar neonatologi;
  • penyelidikan genetik;
  • berunding dengan pakar penyakit berjangkit pediatrik;
  • pakar hematologi.

Cara mengenali kerencatan mental pada kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun

Pada kanak-kanak selepas tahun pertama kehidupan, lebih mudah untuk menentukan kehadiran penyakit ini.

  1. Perkembangan pertuturan dan kemahiran komunikasi bayi terganggu. Kanak-kanak seperti itu mempunyai pertuturan yang buruk, belajar menulis dan membaca itu sukar..
  2. Kanak-kanak itu sering agresif, kadang-kadang tidak mencukupi.
  3. Kanak-kanak itu mengasimilasikan maklumat baru dengan sukar.

Berkat pemerhatian seperti itu, kita dapat membicarakan keterbelakangan mental pada seorang kanak-kanak. Dalam kes ini, doktor menentukan bentuk oligofrenia dan menetapkan rawatan yang sesuai..

Oligofrenia dan demensia

Dementia adalah bentuk demensia yang diperoleh di mana terdapat penurunan kemampuan intelektual dari tahap normal, yang harus sesuai dengan usia seseorang. Sebagai peraturan, orang yang berumur lanjut menderita demensia, oleh itu penyakit ini sering disebut "senile marasmus".

Oligophrenia adalah patologi orang dewasa secara fizikal, yang tahap perkembangannya berhenti pada masa kanak-kanak. Pada masa yang sama, keterbelakangan mental adalah bentuk demensia yang tidak dapat dibalikkan. Penyakit ini berkembang dari usia dini atau dari hari-hari pertama kehidupan.

Kedua-dua bentuk demensia pertama dan kedua diwarisi.

Ramalan dan gaya hidup

Prognosis dan gaya hidup keluarga seterusnya di mana mereka belajar mengenai oligofrenia bergantung pada tahap demensia, serta seberapa tepat dan tepatnya diagnosis dibuat. Sebagai peraturan, jika rawatan dipilih dengan betul dan segera dimulakan, pemulihan pesakit dengan penyakit ringan memungkinkan mereka belajar melakukan fungsi sosial yang paling sederhana. Ada juga peluang untuk belajar dan mulai melakukan pekerjaan sederhana, hidup berdikari dalam masyarakat. Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa pesakit ini sering memerlukan sokongan tambahan..

Semasa mendiagnosis oligofrenia pada kanak-kanak, perbincangan dilakukan dengan ibu bapa, latihan yang membantu mereka mengajar anak mereka kemampuan menguasai tindakan paling sederhana. Pada masa yang sama, ibu bapa harus memahami bahawa bayi seperti itu memerlukan hubungan emosi yang berterusan. Juga, untuk mendidik dan mendidik anak-anak dengan kecacatan intelektual, oligofrenopedagogy digunakan, yang memberi jawapan kepada pertanyaan ibu bapa dan membantu mereka untuk pulih dengan lebih cepat..

Ibu bapa disyorkan:

  1. Dapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya untuk mendiagnosis dan menentukan tahap perkembangan oligofrenia pada seorang kanak-kanak.
  2. Berinteraksi dengan anak secara berkala, ajar dia membaca, menulis, mengira. Dapatkan bantuan daripada ahli psikologi kanak-kanak.
  3. Beri peluang kepada anak untuk menjadi antara rakan sebayanya, bukan untuk berusaha melindunginya dari masyarakat.
  4. Ajar anak untuk berdikari.
  5. Jangan menuntut yang mustahil dari bayi, menaikkan palang mengikut hasil anak-anak yang sihat.

Sastera berguna

Rawatan dan pemulihan sosial pesakit yang menderita oligofrenia adalah mustahil tanpa literatur yang berguna. Ini termasuk:

  1. Penerbitan Rubinstein S. I "Psikologi kanak-kanak sekolah yang mengalami masalah mental" Buku teks untuk pelajar ped. institusi yang mengkhususkan diri dalam "Defectology".
  2. Edisi V. Petrov "Psikologi kanak-kanak sekolah yang mengalami masalah mental".
  3. Edisi Isaev D. N. "Kerencatan mental pada kanak-kanak dan remaja".

Terdapat buku dan penerbitan saintis dan doktor sains yang sama menariknya. Walau bagaimanapun, ini adalah perkara yang harus anda perhatikan ketika mengkaji masalah rawatan dan pemulihan kanak-kanak yang menderita oligofrenia..

Pencegahan

Pencegahan oligofrenia didasarkan, pertama sekali, pada merancang kehamilan dan pendekatan serius terhadap kesihatan anak anda yang belum lahir. Doktor mengesyorkan setiap orang yang merancang untuk hamil untuk mendapatkan nasihat dari pusat perubatan, di mana ibu bapa masa depan dapat menjalani pemeriksaan penuh untuk mengecualikan patologi badan mereka yang tidak dapat dikesan. Berkat kaedah diagnostik moden, adalah mungkin untuk mendiagnosis dan menyembuhkan banyak penyakit yang dapat mengubah perjalanan kehamilan dan mempengaruhi perkembangan anak yang belum lahir..

Di samping merancang kehamilan, perlu mengikuti semua cadangan pakar semasa tempoh melahirkan anak..