Utama > Trauma

Pening selepas tidur sebagai gejala penyakit berbahaya

Neurologi Utama Pening Pening selepas tidur sebagai gejala penyakit berbahaya

Pusing pada waktu pagi bukanlah penyakit dengan sendirinya. Keadaan ini disebabkan oleh patologi sistem kardiovaskular, organ yang bertanggungjawab untuk keseimbangan, organ pendengaran dan penyakit yang bersifat neurologi..

Gejala yang berkaitan

Seseorang yang mengalami pening pagi mungkin mengalami gejala berikut:

  • lalat terbang sebelum mata anda atau bulatan berwarna muncul;
  • objek di dalam bilik mula berpusing;
  • ketidakselesaan muncul di kawasan kepala;
  • keruh kesedaran mungkin berlaku;
  • kelemahan umum dan loya.

Gejala muncul selepas bangun, ketika seseorang dari kedudukan mendatar mengambil posisi tegak.

Sebab yang mungkin

Mengingat sebab-sebab yang menyebabkan kepala berputar pada waktu pagi, seseorang harus membaginya menjadi tidak berbahaya untuk kesihatan dan penyakit berbahaya. Sebagai contoh, pening pagi selepas keletihan akibat aktiviti fizikal yang berat dan tekanan emosi yang teruk dianggap normal dan hanya berlaku sekali. Iaitu, setelah sembuh dan berehat, kepala tidak boleh lagi berputar..

Vertigo kedudukan paroxysmal jinak (BPPV)

Ia muncul sebagai akibat dari bangun tidur secara tiba-tiba selepas tidur. Berlanjutan selama 40-60 saat. Mual dan berpeluh mungkin ada. Tetapi dengan pening yang disebabkan tepat oleh BPPV, seharusnya tidak ada tuli dan tinitus. Jika tidak, ia boleh menjadi gejala berbahaya. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini berlaku pada wanita. Kejang menjadi lebih kerap dengan usia. Tetapi vertigo kedudukan jinak tidak menyebabkan akibat negatif dan mudah dirawat..

BPPV berkembang kerana kerosakan pada alat statolith atau pemendapan garam kalsium di telinga dalam. Dengan pergerakan kepala secara tiba-tiba dan bangun dari katil, mereka jatuh dari membran, yang menyebabkan sensasi berpusing.

Selepas beberapa ketika, serangan pening yang kerap berhenti seketika. Rawatan tidak selalu diperlukan. Hanya jika BPPV menyakitkan, menyebabkan rasa tidak selesa kepada pesakit, atau bertahan terlalu lama tanpa pengampunan.

Punca BPPV:

  • dengan kecederaan kepala yang teruk;
  • dengan keradangan telinga dalam;
  • semasa mengambil antihistamin dan antibiotik yang kuat;
  • semasa minum alkohol sebelum tidur;
  • dengan perubahan yang berkaitan dengan usia dalam badan.

Untuk mendiagnosis BPPV, ujian Dix-Holpayk digunakan (ditunjukkan dalam gambar). Untuk mengesampingkan barah dan sklerosis berganda, MRI dan sinar-X boleh dilakukan. Rawatan dijalankan terutamanya dengan bantuan latihan yang melatih alat vestibular. Selain itu, ubat boleh diresepkan. Sekiranya semua ini tidak berjaya, maka pembedahan dilakukan.

Penyebab vertigo berbahaya pada waktu pagi termasuk penyakit serius yang tidak boleh dicetuskan dalam keadaan apa pun..

Osteochondrosis serviks

Arteri vertebral memberikan peredaran darah ke kawasan oksipital otak, otak kecil, dan organ kawalan untuk koordinasi dan keseimbangan. Dengan perkembangan osteochondrosis di kawasan vertebra serviks, arteri ini dimampatkan, dan aliran darah ke otak berkurang. Dia kurang mendapat nutrien, oksigen dan mula menderita hipoksia. Keadaan ini menyebabkan rasa tidak selesa dan pening pada waktu pagi ketika bangun dari tidur. Terutama jika pada waktu malam seseorang tidur di atas bantal besar atau dalam keadaan tidak selesa. Darah turun secara mendadak ke kaki dan kepala mula berputar. Tetapi setelah beberapa minit selepas bergerak dan berjalan, semuanya dinormalisasi..

Agar osteochondrosis tidak membawa kesulitan seperti itu, anda harus mengetahui beberapa peraturan yang boleh anda elakkan:

  1. Seseorang yang menghidap penyakit ini perlu tidur dalam keadaan selesa, lebih baik menggunakan tilam ortopedik.
  2. Bantal harus rendah sehingga vertebra serviks tetap dalam kedudukan lurus dan tidak mencubit arteri vertebra.
  3. Setelah bangun, anda perlu berbaring sedikit, meregangkan, bergerak sambil berbaring, dan barulah bangun dari tempat tidur.

Ini adalah penyakit orang tidak aktif yang duduk di komputer untuk waktu yang lama atau menghabiskan banyak masa dalam keadaan yang tidak selesa. Untuk memperbaiki keadaan, anda perlu melakukan latihan pengukuhan fizikal untuk otot-otot punggung dan leher, lebih banyak berada di luar rumah dan cuba menjalani gaya hidup aktif.

Dystonia Vegeto-vaskular (VVD)

Pening selepas tidur dengan dystonia juga tidak biasa. Ia membawa kepada penyempitan saluran darah, kerosakan jantung dan organ lain. Merokok dan makan makanan ringan boleh memburukkan keadaan. Gejala penyakit ini banyak: sakit kepala, sakit kepala, berpeluh, mual, muntah, gegaran di tangan, kilat panas dan berdebar-debar.

Berjalan di udara segar, diet yang pelbagai, minum banyak air dan mengelakkan tabiat buruk akan membantu meningkatkan kesihatan.

Hipertensi intrakranial

Penyakit ini dicirikan oleh peningkatan tekanan intrakranial. Setelah berehat malam pada seseorang, terutamanya ketika bersin dan batuk, sakit kepala bermula. Ini disertai dengan pening, mual, dan muntah. Tekanan tinggi intrakranial boleh disebabkan oleh:

  • lesi sistem saraf pusat asal berjangkit;
  • neoplasma di otak;
  • sebatan;
  • hidrosefalus;
  • trauma kepala dan kerosakan;
  • vasodilasi patologi.

Hipotensi ortostatik

Ini bukan penyakit, tetapi ciri kesihatan beberapa orang, ketika, ketika berubah dari posisi tubuh yang berbaring ke posisi tegak, tubuh mereka tidak mempunyai waktu untuk meningkatkan denyut jantung dan meningkatkan tekanan. Akibatnya, otak seseorang kekurangan peredaran darah dan mengalami:

  • pening pada waktu pagi setelah tiba-tiba bangun dari tidur;
  • penglihatan menjadi tidak jelas;
  • kelemahan dan keadaan buruk dirasakan;
  • dalam beberapa keadaan, seseorang mungkin kehilangan kesedaran;
  • selepas beberapa ketika, semuanya berlalu tanpa jejak.

Selalunya, penyakit ini khas untuk orang yang menghidap VSD dan remaja.

Sebab lain

  • patologi organ vestibular;
  • penyakit telinga dalam;
  • kecederaan kepala dan trauma;
  • hipoglikemia - keadaan di mana kadar gula darah turun dengan mendadak;
  • anemia - hemoglobin rendah;
  • gangguan hormon;
  • keracunan oleh alkohol atau bahan kimia;
  • penyakit onkologi dan sebagainya.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa pening selepas tidur?

Sekiranya kepala sering pening pada waktu pagi dan tanda-tanda yang dinyatakan di atas ada, maka penyelesaian terbaik adalah dengan menghubungi pakar yang berkelayakan. Dan agar doktor dapat mengenal pasti penyakit dan pengabaiannya dengan cepat, anda perlu memperhatikan semua isyarat tubuh yang diberikannya dalam bentuk gejala: berapa kerap ia berlaku, berapa lama ia berlanjutan dan perincian lain. Adalah lebih tepat untuk berjumpa dengan ahli terapi terlebih dahulu. Dia akan menetapkan ujian dan kajian, jika perlu, dia akan merujuk kepada pakar sempit.

Untuk meringankan keadaan anda sendiri, anda memerlukan sarapan seimbang, lebih banyak berjalan di udara segar, tidak termasuk minum kopi, dan minum lebih banyak air. Dan anda perlu ingat bahawa anda tidak boleh tiba-tiba bangun dari tidur setelah bangun tidur. Anda mesti melakukan sedikit gimnastik atau pergerakan semasa berbaring di tempat tidur.

Apa yang perlu dilakukan jika kepala anda sering pening pada waktu pagi?

Tarikh penerbitan artikel: 12/14/2018

Tarikh kemas kini artikel: 7.06.2019

Pening pada waktu pagi (vertigo) adalah keluhan di mana pesakit dari semua peringkat usia, tanpa mengira jantina, sering mengunjungi doktor..

Dalam artikel ini kita akan mengetahui: apa yang menimbulkan gejala yang sama setelah seseorang bangun dan bagaimana anda dapat menyingkirkannya.

Sebab yang mungkin

Pening selepas tidur boleh disebabkan oleh beberapa sebab yang berbeza: dari terlalu banyak kerja dan kurang tidur dan berakhir dengan gangguan serius dalam badan.

Faktor yang memprovokasi utama adalah:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • hipoglikemia;
  • dystonia vegetatif;
  • vertigo kedudukan paroxysmal;
  • hipotensi ortostatik;
  • anemia.

Masalah tulang belakang

Penyebab vertigo dan kesihatan yang paling sederhana dan buruk sekiranya terdapat masalah dengan tulang belakang adalah faktor berikut: bantal tinggi atau posisi yang tidak selesa semasa tidur malam dan ketika tertidur, bangun terlalu cepat ketika bangun dari tidur.

Di samping itu, patologi yang agak kerap yang menimbulkan keadaan pening pada waktu pagi setelah bangun tidur adalah osteochondrosis tulang belakang serviks. Ia dicirikan oleh perpindahan vertebra serviks, yang dari masa ke masa menekan arteri vertebra yang memberi makan otak. Setiap pagi, ketika memiringkan atau memutar kepala, bekalan darah terganggu dan keadaan iskemia sementara terjadi, yang menyebabkan gangguan koordinasi.

Dan juga vertigo boleh menyebabkan anomali Kimmerly, di mana lengkungan tambahan ditentukan pada vertebra serviks pertama. Ia menekan arteri vertebra, akibatnya terdapat pelanggaran aliran oksigen dan darah ke otak, yang menyebabkan pening pada waktu pagi.

Keadaan hipoglikemik

Pening pagi selepas bangun tidur juga boleh disebabkan oleh penurunan kepekatan glukosa darah. Keadaan ini sering berlaku pada pesakit diabetes mellitus, yang melanggar diet, insulin dan ubat penurun glukosa oral. Dari permulaan hipoglikemia secara tiba-tiba, anda boleh pingsan.

Faktor risiko lain untuk perkembangan keadaan hipoglikemik adalah melemahkan diet rendah karbohidrat untuk menurunkan berat badan, tekanan fizikal dan mental yang tidak normal.

Dystonia vegetovaskular

Keadaan dystonia vegetatif-vaskular (VVD) dicirikan oleh reaksi saluran darah yang tidak normal terhadap isyarat dan impuls sistem saraf pusat. Apabila saluran perlu menyempit kerana jumlah darah yang lebih kecil yang dibekalkan, ia mengembang, dan apabila perlu mengembang, sebaliknya, mereka menyempit..

Oleh kerana itu, ada sakit kepala, pening dan terik pada waktu pagi, gelap mata, mual, dan muntah. Pening boleh menjadi sangat teruk sehingga menyebabkan kehilangan kesedaran.

Vertigo kedudukan

Manifestasi vertigo posisi paroxysmal jinak (BPPV) dikaitkan dengan pelanggaran fungsi normal alat vestibular.

Sebab perkembangannya adalah:

  • TBI (kecederaan otak traumatik);
  • kerosakan virus pada alat vestibular;
  • pembedahan telinga dalam;
  • mengambil antibiotik yang ototoksik kepada badan;
  • kekejangan arteri labirin.

Gejala penyakit paling sering dijumpai pada lelaki dan mencapai puncak manifestasi klinikal mereka pada siang hari. Ketika bangun tidur, ketika seseorang bangun dari tempat tidur, tiba-tiba ada rasa pening yang kuat, ruang di sekitar bergoyang dan mula ribut, kelemahan berguling, nystagmus muncul. Gejala berkembang sehingga dia menjadi mual atau bahkan mual (muntah berlaku). Pesakit sering dapat mengenal pasti bahagian yang terjejas, kerana pening hanya mungkin apabila kepala dipusingkan ke arah tertentu.

Serangan tidak disertai dengan gangguan pendengaran atau penglihatan dan dapat diulang beberapa kali pada siang hari, sehingga tidak lebih dari 30 saat.

Hipotensi ortostatik dan tekanan darah rendah

Hipotensi ortostatik adalah penurunan tekanan darah yang tajam dengan perubahan kedudukan badan. Keadaan ini malah boleh menyebabkan kehilangan kesedaran..

Semasa berbaring, kekerapan kontraksi jantung dan tekanan di dalam kapal berkurang, dan ketika naik, mereka meningkat. Gejala utama hipotensi adalah pening yang teruk, rasa lemah, penglihatan yang mengejutkan, kabur. Gejala biasanya timbul ketika bangun dari tidur, berumur pendek, dan hilang dalam beberapa minit. Pesakit yang menderita VSD, terutama remaja, cenderung mengalami hipotensi ortostatik..

Berkenaan dengan tekanan darah, penurunannya menyebabkan fakta bahawa tisu dan sel-sel tubuh manusia tidak tepu dengan oksigen dan nutrien penting. Akibatnya, ketika jatuh, gejala utama tekanan darah rendah muncul - pening. Pesakit mungkin merasa pening dan sakit kepala yang teruk, bahkan pingsan. Mereka juga boleh muntah secara tiba-tiba, yang seterusnya menyebabkan muntah. Di samping itu, pesakit mula berpeluh telapak tangan dan kaki, gelap di mata, ada perasaan lemah dan menumpuk keletihan.

Tekanan darah boleh turun, termasuk kerana penggunaan ubat yang tidak betul, khususnya diuretik dan ubat hipertensi. Pengambilan ubat yang tidak teratur membawa kepada kemerosotan fungsi ginjal dan permulaan perkembangan hipotensi.

Anemia

Pening pada waktu pagi dengan anemia berlaku kerana kandungan hemoglobin rendah dalam darah dan pemakanan tisu radas vestibular yang tidak mencukupi.

Gejala anemia yang biasa berlaku adalah pening, mual, pingsan, ketidakstabilan berjalan.

Pesakit seperti itu sering mengadu bahawa ketika bangun dari tempat tidur, mata mereka menjadi gelap dan perasaan lemah muncul..

Sebab lain

Pening tidak selalu disebabkan oleh kelainan pada sistem saraf pusat. Ia juga boleh berlaku dengan jangkitan bawaan makanan. Apabila bahan toksik memasuki aliran darah, sistem kekebalan tubuh diaktifkan dan fungsi pelindungnya dihidupkan. Oleh itu, untuk membuang bahan toksik asing, pesakit mengalami peningkatan berpeluh, peluh sejuk menembusinya, menggigil, mual dan muntah muncul. Terhadap latar belakang gejala ini, banyak cecair meninggalkan badan, yang mengganggu keseimbangan air dan elektrolit. Gangguan ini ditunjukkan oleh pening, kelemahan, mengantuk, adinamisme, gaya berjalan yang goyah mungkin muncul.

Gejala serupa berlaku dengan ARVI. Kepala boleh pening kerana radang telinga tengah atau dalam, yang mempengaruhi radas vestibular. Sekiranya penyakit otologi menyertai gejala ARVI, maka ini boleh menyebabkan tuli lengkap. Perjalanan sindrom keracunan pada kanak-kanak sering ditunjukkan oleh komplikasi tahap yang lebih teruk daripada pada orang dewasa.

Juga, pening pada waktu pagi boleh berlaku sebagai salah satu tanda gangguan irama jantung (takikardia, bradikardia, sindrom sinus sakit). Dalam kes seperti itu, ia menampakkan diri kerana aliran darah ke otak tidak mencukupi, yang menyebabkan kematian hipoksia dan neuron..

Pesakit tua, dari usia 60 tahun dan lebih tua, terdedah kepada aterosklerosis dan ensefalopati discirculatory. Pusing sering berkembang sebagai petunjuk proses peredaran darah. Semasa itu, fungsi elastik saluran dan jumlah aliran darah yang beredar berkurang dengan adanya stenosis.

Penyakit Meniere adalah gangguan yang tidak hanya menimbulkan pening berterusan, tetapi juga kehilangan pendengaran berkala. Penyakit ini juga dimanifestasikan oleh loya, hiperhidrosis, deringan dan tinitus. Pesakit sering tidak dapat memahami di mana dia berada, apa yang dia lakukan, ruang di sekelilingnya terapung.

Pada wanita, pening sering disebabkan oleh tempoh yang berat, mengakibatkan sindrom anemia. Juga, sindrom pramenstruasi boleh menjadi faktor risiko, di mana penampilan kerengsaan, mual dan kurang selera makan..

Pening sering terjadi akibat pengambilan ubat tertentu. Ini termasuk - antikonvulsan, pil tidur, antihistamin, diuretik, penyekat adrenergik, fluoroquinolones dan beberapa ubat penenang.

Kaedah diagnostik

Sekiranya pening teruk berterusan pada waktu pagi secara berkala, anda harus berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan menyeluruh. Dari kaedah diagnostik makmal, ujian darah am dan biokimia, urinalisis diasingkan.

Dan kaedah diagnostik moden termasuk:

  • X-ray tulang belakang serviks.
  • Ultrasound saluran leher dan kepala.
  • MRI, CT otak dan leher.
  • Ujian putaran menggunakan kerusi Barani.
  • Nystagmografi.
  • Ujian vestibular.

Bagaimana rawatan dijalankan?

Berdasarkan hasil tindakan diagnostik, bergantung pada faktor yang memprovokasi, doktor akan menetapkan kaedah rawatan yang rasional, yang mungkin termasuk mengambil ubat dan kadang-kadang satu set latihan tertentu.

Daripada ubat-ubatan tersebut, ubat-ubatan berikut paling kerap diresepkan:

  • Betagistin dan Vestibo.
  • Metoclopramide dan Cerucal.
  • Vinpocetine dan Piracetam.

Ingatlah bahawa anda tidak harus menyerahkannya kepada diri anda..

Untuk vertigo yang disebabkan oleh masalah tulang belakang, penting untuk mengetahui bahawa leher harus berada dalam posisi yang selesa semasa tidur dan bantal yang terlalu tinggi tidak boleh digunakan. Terdapat juga satu set latihan yang boleh anda lakukan di rumah. Ia membantu menyingkirkan manifestasi osteochondrosis. Sekali lagi, doktor yang hadir memberi rawatan kepadanya, jadi anda hanya dapat mengetahui dengan lebih terperinci darinya.

Untuk hipoksia, berjalan di udara segar pada waktu petang sebelum tidur membantu.

Dengan hipoglikemia, pening lega dengan makan atau minum sesuatu yang manis. Perlu diingat bahawa anda perlu memantau diet anda dan tidak membebani badan anda dengan makan malam yang lewat..

Dengan dystonia vaskular vegetatif, pertama sekali, anda harus melepaskan tabiat buruk: merokok, minum alkohol, kerana ia memberi kesan negatif kepada keadaan saluran darah dan menyebabkan hipoksia otak.

Dengan pening posisi, kaedah utama terapi adalah latihan terapi, yang mesti dilakukan secara teratur dan setiap hari..

Untuk anemia, masukkan daging merah, ikan, kekacang, dan sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan zat besi dalam makanan anda. Makanan tambahan besi oral digunakan untuk terapi ubat.

Dengan hipo dan hipertensi arteri, pertama sekali, anda perlu membuat rejimen pengambilan ubat yang betul untuk mengatasi tekanan. Penting untuk diketahui bahawa ubat yang tidak betul boleh menyebabkan pening bukan hanya ketika bangun tidur, tetapi juga setelah makan..

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa gaya hidup yang betul harus dijadikan kebiasaan..

Dan pastikan untuk berhenti menggunakan kaedah menurunkan berat badan secara melampau jika anda menggunakannya, kerana anda dapat menurunkan berat badan hanya dengan meninggalkan hidup dan kebiasaan makan yang berbahaya.

Lakukan aktiviti fizikal yang sederhana sepanjang hari. Dan, dalam kebanyakan kes, adalah mungkin untuk melupakan pening dan gejala tidak menyenangkan yang lain..

Sekiranya anda merasa pening selepas tidur

Adakah kepala anda berputar pada waktu pagi, bintik-bintik gelap berkelip sebelum mata dan pengsan anda muncul? Gejala yang tidak menyenangkan seperti itu, yang berlaku dengan keteraturan yang sangat baik, semestinya memberi amaran kepada seseorang.

Pening yang disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berat atau disebabkan oleh tekanan berlebihan emosi adalah reaksi normal badan terhadap tekanan berlebihan.

Tetapi pening pagi (nama saintifik - vertigo), yang berlaku pada masa ketika seseorang paling banyak beristirahat dan mendapat kekuatan, secara langsung dapat menunjukkan adanya penyakit pendam dan menyebabkan rujukan awal kepada pakar.

Jadi, mengapa seseorang merasa pening tepat setelah tidur malam, sebab apa yang paling sering menyebabkan keadaan ini??

Penyakit pendam yang mempengaruhi keadaan pesakit pada waktu pagi

  • Vertigo, kedudukan jinak.

Pusing pagi ini adalah kejadian yang agak biasa berlaku kerana kerosakan pada telinga dalaman seseorang. Sekiranya alat statolit yang terletak jauh di dalam auricle rosak, maka apabila kedudukan badan berubah, gejala yang tidak menyenangkan dapat terjadi, disertai dengan pening dan sakit kepala jangka pendek.

Gejala di mana anda dapat menentukan kehadiran penyakit ini:

  • pening (kuat dan tajam) berlaku jika anda membuang kepala ke belakang atau memutar leher ke arah yang berbeza, tempoh keadaan yang tidak menyenangkan adalah kira-kira satu minit;
  • gejala hilang dengan cepat, tetapi orang itu merasa lemah selama beberapa jam;
  • tidur malam yang gelisah, disertai dengan pening, mual dan keinginan untuk muntah pada waktu pagi selepas tidur.

Serangan seperti itu boleh berlaku setiap hari, tidak hanya setelah bangun tidur, tetapi juga pada siang hari. Kemudian simptom-simptom tersebut dapat melemahkan, ketika penyakit ini telah pulih sepenuhnya, keadaan rehat mungkin berlangsung selama beberapa tahun, dan pening tiba-tiba muncul kembali setelah tidur malam.

Penyakit ini dinyatakan semasa pemeriksaan dan didiagnosis dengan kaedah ujian khas. Dengan serangan yang kerap dan menyakitkan, doktor menetapkan ubat dan satu set latihan, yang dapat mengurangkan keadaan pesakit dengan ketara. Dalam kes yang melampau, pembedahan diperlukan.

  • Tekanan intrakranial meningkat.

Tekanan intrakranial yang meningkat (hipertensi intrakranial) dapat didiagnosis dalam beberapa keadaan. Akibat peningkatan tekanan di dalam tengkorak boleh menjadi sangat teruk, antara simptom dan seperti: mual, kegelapan di depan mata, keinginan untuk muntah, kepala boleh pening pada waktu pagi dan siang hari.

Tekanan intrakranial yang tinggi boleh berlaku dalam beberapa kes:

  • di hadapan tumor jinak dan malignan di otak;
  • dengan hidrosefalus;
  • dengan kerosakan pada sistem saraf pusat (sistem saraf pusat) oleh pelbagai jangkitan;
  • dengan aneurisma yang berlaku di saluran otak;
  • selepas strok;
  • dengan kecederaan otak (gegar otak, lebam teruk).

Salah satu gejala utama yang mungkin menunjukkan adanya penyakit ini boleh dianggap pening pagi, disertai dengan rasa sakit yang teruk..

Selalunya, pesakit pasti bahawa ini adalah serangan migrain. Sekiranya kepala anda berpusing dan sakit semasa batuk atau bersin, mual atau muntah muncul, anda harus segera menghubungi pakar yang akan melakukan pemeriksaan dan memberi rawatan yang mencukupi.

  • Osteochondrosis.

Pusing pada waktu pagi boleh berlaku sekiranya terdapat penyakit yang tidak menyenangkan seperti osteochondrosis tulang belakang serviks. Dalam kes ini, alasannya adalah seperti berikut: dengan perkembangan penyakit ini, vertebra serviks dipindahkan dan mula memerah arteri vertebra, aliran darah terganggu. Hasilnya adalah kekurangan oksigen dalam korteks serebrum. Ini menjadikan kepala anda berpusing..

Orang yang menderita osteochondrosis serviks mungkin merasa tidak sihat jika postur semasa tidur tidak selesa, atau jika mereka tidur di atas bantal yang tinggi. Penyakit seperti ini memerlukan rawatan ubat semasa eksaserbasi, biasanya ia diresepkan oleh pakar.

Terdapat beberapa cadangan yang mesti dipatuhi untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan dalam bentuk pening:

  • untuk tidur, tilam ortopedik harus dipilih;
  • bantal tidak boleh subur dan tinggi;
  • Sejurus selepas tidur, anda tidak dapat bangun secara tiba-tiba, anda harus perlahan-lahan meregangkan, sedikit memusingkan kepala ke arah yang berbeza, perlahan-lahan mula melambung dan berpusing dari sisi ke sisi, hanya setelah itu anda dapat bangun dari tempat tidur.

Dengan mengikuti cadangan ini, anda boleh melupakan pening sepenuhnya..

  • Hipotensi ortostatik.

Keadaan ini tidak dianggap sebagai penyakit, tetapi boleh dikaitkan dengan ciri-ciri individu badan. Sekiranya seseorang, bangun pada waktu pagi, tiba-tiba bangun dari tempat tidur, kepala mungkin berputar dan bahkan kehilangan kesedaran jangka pendek mungkin berlaku..

Sebabnya adalah penurunan tekanan darah seketika; pada orang yang mempunyai masalah seperti itu, jantung dan saluran darah tidak mempunyai masa untuk bertindak balas dengan cepat terhadap perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba.

Selalunya, keadaan ini menampakkan diri:

  • pada remaja;
  • pada orang yang didiagnosis dengan dystonia vegetatif-vaskular.

Segala-galanya berlaku kerana ketika seseorang berbohong, darah di saluran mengalir lebih perlahan, otot jantung juga berkontraksi dalam irama perlahan, kenaikan mendadak menyebabkan peningkatan segera dalam indikator-indikator ini, yang menjadi sebab timbulnya cahaya pusing.

Gejala yang menunjukkan keadaan seperti itu:

  • kejadian pening segera setelah bangun dari tidur;
  • penampilan mual, kelemahan, kegelapan di mata;
  • kehilangan kesedaran jangka pendek;
  • hilangnya semua gejala dengan cepat (dalam beberapa minit).

Untuk mengesan keadaan ini, ujian ortostatik dilakukan. Kaedah ini memungkinkan untuk mengesan kerosakan sistem kardiovaskular dan mendiagnosis pesakit.

Beberapa nasihat yang harus diberikan kepada orang yang menderita hipotensi ortostatik adalah: jangan membuat gerakan tiba-tiba segera setelah bangun tidur, perlahan-lahan berguling-guling ke sisi anda dan perlahan-lahan bangun dari katil untuk mengelakkan rasa sakit.

Apa yang harus dilakukan untuk mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan

Sekiranya seseorang mempunyai simptom seperti yang berulang dengan kebiasaan yang sangat baik, anda tidak perlu mengubati diri sendiri, anda mesti menghubungi pakar untuk mendiagnosis penyakit ini dan menghilangkan masalahnya..

Anda harus memulakan dengan perjalanan ke ahli terapi, yang akan menawarkan untuk diperiksa oleh doktor pakar berikut:

  • pakar otolaryngologi;
  • pakar neurologi;
  • ahli endokrinologi.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, ujian dan ujian, rawatan yang mencukupi akan ditentukan, yang mungkin termasuk ubat-ubatan dan satu set latihan yang dirancang khas.

Sekiranya, setelah lulus pemeriksaan, doktor tidak mendedahkan penyakit, anda perlu ingat beberapa peraturan mudah untuk mengatasi masalah tersebut:

  • anda tidak boleh tiba-tiba bangun dari katil selepas tidur. Kenaikan seperti itu adalah provokator utama penampilan titik di depan mata, keadaan loya dan pening;
  • untuk menghilangkan simptom-simptom ini, anda perlu bangun seperti berikut: setelah bangun tidur, anda perlu meregangkan diri di posisi terlentang, perlahan-lahan berpusing ke sebelah kanan anda, setelah beberapa saat berguling ke sebelah kiri anda, berbaring di punggung dan meregangkan lagi. Hanya selepas itu anda boleh mula mengangkat, pertama anda perlu mengambil posisi duduk, menarik nafas dalam-dalam dan hanya dengan perlahan berdiri di atas kaki anda;
  • anda boleh minum suntikan herba yang membantu melegakan penyakit pada waktu pagi, antara ramuan herba yang anda dapat membezakan: pudina, akar valerian, balsem lemon.

Anda harus sangat berhati-hati dalam proses kebangkitan, kerana kenaikan tajam tidak hanya dapat menyebabkan pening, tetapi juga jatuh secara tiba-tiba. Kecederaan yang berlaku dalam kes sedemikian sering sangat serius dan menyakitkan..

Pening pagi boleh berlaku dengan pelbagai sebab. Antaranya banyak penyakit berbahaya yang berlaku secara laten di dalam tubuh manusia. Sekiranya kepala anda berputar walaupun tanpa pergerakan tiba-tiba, dan ini berlaku dengan kerap, anda hanya perlu berjumpa doktor.

Faktor penyebab vertigo pada waktu pagi

Pening pada waktu pagi, atau vertigo, adalah gejala biasa dalam neurologi. Perlu difahami bahawa ini bukan penyakit bebas, tetapi hanya tanda penyakit ini. Sekiranya pening dikesan pada lelaki atau wanita, doktor akan melakukan pemeriksaan menyeluruh. Rawatan bergantung kepada penyebab gejala yang tidak menyenangkan..

Punca patologi

Penyebab vertigo pada waktu pagi berbeza. Pada sesetengah orang, mereka dikaitkan dengan keletihan normal dan tekanan kronik. Walau bagaimanapun, vertigo boleh berlaku akibat penyakit neurologi dan somatik yang teruk..

Manifestasi osteochondrosis

Sebilangan besar pesakit pening pada waktu pagi kerana masalah tulang belakang. Osteochondrosis dimanifestasikan oleh pemampatan akar saraf dan saluran darah yang membekalkan otak. Sekiranya seseorang mempunyai bantal atau posisi yang tidak selesa ketika tidur di tempat tidur, maka ketika bangun tidur, dia mungkin mengalami rasa mual dan pening. Vertigo pada waktu pagi dan pada waktu makan tengah hari adalah manifestasi mampatan arteri serebrum. Keadaan ini disertai oleh gangguan neurologi dalam bentuk gangguan kepekaan, penurunan kekuatan otot, dll..

Dystonia vegetovaskular

Dengan VSD, pening pada waktu pagi mungkin merupakan salah satu tanda patologi pertama. Sensasi yang tidak menyenangkan timbul dari ketidakseimbangan antara sistem saraf autonomi simpatik dan parasimpatis. Pesakit mula merasa pening, loya dan sensasi tidak menyenangkan yang lain. VSD khas untuk remaja dan kanak-kanak perempuan.

Dystonia vegetovaskular dicirikan oleh gangguan tambahan pada bahagian organ dalaman: perubahan tahap tekanan, kadar nadi, dan lain-lain. Ciri khasnya ialah gejala mula berlalu tanpa mengambil ubat.

Pada satu pesakit, beberapa faktor perkembangan penyakit ini mungkin wujud secara serentak. Contohnya, tekanan darah tinggi dan merokok. Perkara ini harus dipertimbangkan semasa menetapkan rawatan..

Vertigo kedudukan

Apabila seseorang pening selepas tidur, mungkin vertigo kedudukan jinak. Ia berlaku dengan kerosakan organik pada alat vestibular akibat trauma kraniocerebral, jangkitan virus, perubahan arteri labirin, dan lain-lain. Vertigo posisi paling kerap dijumpai pada lelaki. Pada waktu pagi mereka diluahkan dengan lemah dan mencapai puncaknya pada sebelah petang..

Sensasi yang tidak menyenangkan muncul ketika kepala dipusingkan ke arah kekalahan. Pada masa yang sama, pesakit mula merasa mual dan muntah berlaku. Pendengaran dan penglihatan tidak terganggu. Separuh lagi jarak gerakan tidak membawa kepada vertigo.

Hipotensi ortostatik

Pening selepas tidur, yang berlaku ketika seseorang bangun dan berdiri, adalah tanda penurunan tekanan darah yang tajam - hipotensi ortostatik. Apabila berdiri secara tiba-tiba dan mengubah kedudukan badan ke menegak, saluran darah tidak mempunyai masa untuk menyempit, yang menyebabkan penurunan jumlah darah yang beredar. Ini membawa kepada penurunan tekanan darah. Terdapat peningkatan kadar denyutan jantung secara refleks. Kehilangan gejala yang tidak menyenangkan dan pengembalian tahap tekanan normal diperhatikan dalam beberapa saat.

Vertigo mungkin juga mempunyai sebab lain. Sebagai contoh, pada wanita hamil, terdapat kelainan dalam pengaturan kadar tekanan darah. Apabila ia menurun, mereka mula merasa mual, kelemahan dan manifestasi hipotensi lain berkembang. Mengonsumsi alkohol dan ubat dalam jumlah besar membawa kepada gejala yang serupa.

Pening yang teruk, disertai dengan gangguan neurologi dalam bentuk kelumpuhan dan perubahan kesedaran, menunjukkan kerosakan pada otak. Ini boleh menjadi tanda strok iskemia atau hemoragik. Dalam kes pertama, bekalan darah ke sistem saraf pusat terganggu, yang menyebabkan kematian struktur individu. Dengan strok hemoragik, pendarahan intrakranial berkembang, yang merosakkan otak dan menyebabkan mampatannya. Keadaan ini mengancam nyawa kerana risiko serangan jantung atau kegagalan pernafasan..

Manifestasi vertigo

Pening boleh muncul pada bila-bila masa sepanjang hari - pagi, petang atau petang. Vertigo mempunyai tanda-tanda klinikal yang khas. Ia disertai dengan loya dan muntah, yang boleh berulang. Serangan itu berumur pendek dan berakhir setelah normalisasi tekanan darah atau, dalam hal vertigo posisi, dengan memutar kepala ke belakang. Ini disertai dengan perubahan vegetatif umum: takikardia, berpeluh meningkat, murid melebar, dll..

Tidak ada perubahan organik di otak. Gejala dikaitkan dengan perubahan tahap tekanan darah, penyakit telinga dalam, dll. Tidak ada perubahan dalam kesedaran. Dalam kes osteochondrosis, selain pening, pesakit mencatat gangguan kesakitan, gangguan kepekaan dan pergerakan. Mereka meningkat dengan pergerakan kepala..

Langkah-langkah diagnostik

Sekiranya anda merasa pening pada waktu petang atau pagi, anda mesti berjumpa doktor. Percubaan bebas dalam rawatan boleh menyebabkan perkembangan patologi yang mendasari dan perkembangan komplikasi. Pakar melakukan pemeriksaan mengikut algoritma berikut:

  1. Pengumpulan aduan yang ada dari kanak-kanak atau pesakit dewasa. Penting untuk mengenal pasti situasi di mana gejala meningkat, misalnya ketika memusingkan atau memiringkan kepala, dll. Penyakit bersamaan dikenal pasti.
  2. Pemeriksaan visual. Semua pesakit menjalani ujian ortostatik. Ia dilakukan seperti berikut. Pesakit berbaring selama 3-5 minit. Tekanan darah dan degupan jantungnya diukur. Setelah itu, dia tiba-tiba naik ke posisi tegak. Sekiranya ia mula mengejutkan, muntah dan vertigo berlaku, ujian itu dianggap positif.
  3. Ujian putaran menggunakan kerusi Barani, yang memungkinkan untuk menilai keadaan alat vestibular. Peranti ini membolehkan anda mengayunkan badan pesakit secara merata, menentukan tindak balasnya terhadap perubahan kedudukan badan dan kepala. Prosedur serupa dan ujian vestibular lain memungkinkan diagnosis kerosakan kerosakan pada otak kecil dan struktur otak yang lain..
  4. Ultrasound saluran leher dan kepala dengan Dopplerografi untuk menilai aliran darah di arteri yang membekalkan otak.
  5. Radiografi, pengiraan tomografi atau pencitraan resonans magnetik tulang belakang serviks, dilakukan untuk mengecualikan osteochondrosis.

Doktor sekiranya seseorang pening pada waktu pagi, melakukan pemeriksaan menyeluruh. Diagnosis pembezaan osteochondrosis, hipotensi ortostatik, kerosakan pada sistem vestibular dan keadaan lain membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat dan memilih terapi yang berkesan.

Pendekatan rawatan

Untuk menghilangkan vertigo, anda perlu menghilangkan sebab-sebab penampilannya. Setelah pemeriksaan pesakit, rawatan dapat dilakukan di rumah, secara rawat jalan, atau dengan seseorang dimasukkan ke hospital. Bergantung pada faktor yang menyebabkan pening, pesakit disarankan untuk:

  • dengan hipertensi arteri, apabila terdapat peningkatan tekanan darah yang kuat, ahli terapi atau ahli kardiologi memilih pil antihipertensi. Yang paling kerap diresepkan adalah Enalapril, Enap, dan lain-lain;
  • dengan ujian vestibular positif dan deringan bersamaan di telinga, pesakit diperiksa oleh pakar otoneurologi;
  • dengan osteochondrosis, rawatan dijalankan oleh pakar neurologi. Dalam tempoh patologi akut, pesakit ditunjukkan berada di tempat tidur dengan aktiviti fizikal yang terhad, serta penggunaan ubat-ubatan anti-radang. Selepas penstabilan keadaan, terapi pencegahan dijalankan, dll..

Percubaan bebas dalam rawatan membawa kepada perkembangan penyakit yang mendasari. Pesakit yang tidak lama mendapatkan bantuan perubatan mempunyai peluang pemulihan yang rendah.

Diet yang seimbang ditunjukkan kepada setiap pesakit dengan vertigo. Kurangkan jumlah garam, makanan goreng, pedas dan berlemak dalam makanan. Buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan dan daging tanpa lemak lebih disukai bagi pesakit yang mengalami pening. Perlu mengecualikan tabiat buruk - seseorang tidak boleh minum alkohol dan merokok.

Ubat-ubatan

Ubat dapat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan mencegahnya pada masa akan datang. Kumpulan ubat berikut paling kerap digunakan:

  • perangsang reseptor histamin - Betaserc dan Betahistin. Pengaktifan reseptor histamin membawa kepada hilangnya pening dan penurunan keparahan manifestasi klinikal vertigo yang lain;
  • antiemetik (Ondansetron dan Metoclopramide) melegakan loya dan muntah;
  • dengan osteochondrosis, apabila leher dan belakang kepala mula sakit, ubat-ubatan nonsteroid anti-radang diresepkan - Ketorol, Nise, dan lain-lain;
  • nootropics (Phenotropil, Piracetam) dan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran serebrum (Actovegin, Vinpocetine,) digunakan untuk aterosklerosis arteri serebral, setelah kecederaan otak traumatik, dll..

Ubat-ubatan hanya ditetapkan oleh doktor yang hadir. Ini amat penting apabila pening berlaku semasa kehamilan. Semua ubat mempunyai kontraindikasi, ketidakpatuhan yang menyebabkan kesan sampingan terapi.

Selain mengambil ubat, pesakit mesti melakukan latihan terapeutik dan mengikuti prosedur urut. Sekiranya tiada proses keradangan akut di dalam badan, fisioterapi dijalankan, yang bertujuan untuk mencegah kambuhnya patologi.

Pencegahan pelanggaran

Osteochondrosis, hipertensi dan penyakit lain yang menyebabkan pening memerlukan rawatan jangka panjang. Terapi tidak memungkinkan untuk mencapai pemulihan sepenuhnya, tetapi hanya menghilangkan manifestasi penyakit akut. Oleh itu, doktor memperhatikan pentingnya pencegahan. Ia termasuk:

  • penghapusan tabiat buruk - merokok, alkohol dan dadah;
  • normalisasi tidur dan rehat;
  • senaman biasa. Aktiviti fizikal harus mencukupi untuk tahap latihan seseorang;
  • normalisasi pemakanan dengan penghapusan makanan segera, goreng dan makanan masin. Keutamaan dalam makanan diberikan kepada sayur-sayuran, buah-buahan, ayam, arnab dan produk susu yang ditapai;
  • rawatan tepat pada masanya penyakit bersamaan sistem saraf dan organ dalaman;
  • mengurangkan tahap tekanan dalam kehidupan peribadi dan profesional.

Sekiranya anda mengalami pening pada waktu pagi, anda harus segera berjumpa doktor. Diagnosis tepat pada masanya memungkinkan untuk mengesan penyakit pada peringkat awal, ketika rawatan paling berkesan.

Prognosis untuk vertigo bergantung pada ketepatan masa rawatan dan sebab-sebab kejadiannya. Hipotensi ortostatik, tabiat buruk, kehamilan dan dystonia vaskular tidak memerlukan terapi jangka panjang. Perubahan gaya hidup dapat sepenuhnya menghilangkan pening pada waktu pagi. Sekiranya vertigo berlaku terhadap latar belakang proses patologi pada sistem saraf atau telinga dalam, maka keberkesanan rawatan bergantung pada masa penyakit itu dikesan..

Punca pening pagi dan rawatan yang berkesan

Pusing pada waktu pagi adalah keluhan yang biasa bagi pesakit yang berumur berbeza. Simptom yang serupa menyertai banyak keadaan patologi, mulai dari keletihan sederhana dan berakhir dengan gangguan dalam kerja struktur serebrum. Untuk menentukan taktik rawatan yang berkesan, disarankan untuk mendapatkan bantuan perubatan. Doktor akan melakukan pemeriksaan yang diperlukan dan menetapkan terapi, dengan mengambil kira semua ciri individu pesakit.

Punca pening pagi

Gejala yang tidak menyenangkan adalah akibat gangguan peredaran darah di pelbagai bahagian otak. Perubahan seperti itu disertai dengan penurunan kepekatan oksigen dalam tisu. Neuron sensitif terhadap perubahan tersebut, sehingga kelemahan dan disorientasi berkembang. Dalam beberapa kes, pening pada waktu pagi dikaitkan dengan kerosakan alat vestibular, misalnya, kerana kerosakan pada telinga dalam. Penurunan atau, sebaliknya, peningkatan tekanan yang tajam dalam badan juga disertai dengan gejala yang serupa. Dalam perubatan, adalah kebiasaan untuk membedakan beberapa penyebab utama ketidakselesaan setelah tidur, serta dengan perubahan posisi tubuh yang tajam. Mereka dikaitkan secara langsung dengan kerosakan otak, dan dengan gangguan metabolik umum..

Hipoglikemia

Pening pagi boleh disebabkan oleh penurunan kepekatan gula dalam darah. Masalah ini lebih kerap menjadi penyebab timbulnya gejala pada anak, kerana fungsi organ pencernaan tidak sempurna pada masa kanak-kanak. Pada pesakit diabetes mellitus, ketidakselesaan setelah bangun dari tidur adalah salah satu keluhan yang paling biasa. Ini disebabkan oleh ketidakupayaan untuk mengekalkan glukosa pada tahap yang tetap. Pening akan hilang jika anda makan sedikit gula-gula. Walau bagaimanapun, anda harus berhati-hati untuk tidak menimbulkan peningkatan kepekatan karbohidrat dalam darah. Sekiranya gambar klinikal serupa muncul pada waktu pagi, disyorkan untuk berjumpa dengan doktor anda.

Hipertensi intrakranial

Perubahan tekanan pada saluran kepala selalu disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan. Sering kali, reaksi ini menimbulkan rasa sakit yang kuat. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, perubahan kedudukan badan disertai hanya dengan disorientasi kecil. Lebih-lebih lagi, tekanan intrakranial yang tinggi jarang didiagnosis pada waktu pagi. Keadaan ini lebih kerap diperhatikan pada waktu petang, kerana ia berkaitan dengan terlalu banyak kerja dan tekanan. Ciri khasnya ialah berlakunya loya dan muntah kerana pengaktifan pusat otak yang sesuai..

Hipotensi ortostatik

Pening selepas tidur juga berlaku dengan latar belakang hipotensi. Penurunan tekanan yang ketara dikaitkan dengan penurunan metabolisme semasa berehat dan dengan perubahan kedudukan badan. Keadaan ini dalam beberapa kes menyebabkan ketidakupayaan sepenuhnya untuk bergerak. Hipotensi ortostatik paling sering didiagnosis pada masa remaja, pada orang dengan lesi struktur vaskular, dan juga pada wanita semasa haid.

Gangguan usus, keracunan

Pusing pada waktu pagi tidak selalu dikaitkan dengan patologi sistem saraf pusat. Gangguan serupa didiagnosis dengan disfungsi sistem pencernaan. Toksin yang terkumpul di dalam badan boleh menyebabkan kerengsaan refleks pusat muntah, serta disfungsi alat vestibular. Dengan kehilangan cairan yang ketara akibat fenomena dyspeptik, kepala dapat pening dan disebabkan oleh dehidrasi, penebalan darah dan penurunan tekanan darah.

Toksikosis semasa mengandung

Membawa bayi adalah tempoh penting dalam kehidupan seorang wanita. Di sebalik semua kegembiraan kelahiran anak yang akan datang, ibu mengandung menghadapi banyak masalah. Pada trimester pertama kehamilan, kebanyakan seks yang adil mengalami toksikosis dengan tahap keparahan yang berbeza-beza. Gejala keadaan ini termasuk kelemahan umum, gejala dyspeptik, dan perubahan mood. Penyusunan semula kerja badan ini mungkin juga menjadi sebab kepala wanita berpusing pada waktu pagi, yang membuat ibu hamil merasa mual. Toksikosis dianggap sebagai varian norma dan berlaku sendiri ketika janin berkembang. Doktor mengesyorkan menyeimbangkan diet anda, tidak termasuk makanan yang boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan perkembangan gejala yang tidak menyenangkan.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Patologi bekalan darah ke struktur serebrum berlaku dengan latar belakang banyak penyakit. Dalam kes ini, penyebab perkembangan gangguan dalam beberapa kes adalah di luar tengkorak. Osteochondrosis leher sering menyebabkan mampatan arteri yang memberi makan otak. Oleh kerana seseorang bergerak sangat sedikit semasa tidur, dan juga sering mengambil postur bukan fisiologi, setelah bangun, penurunan tekanan berlaku, dan kepala berpusing. Ini disebabkan oleh peningkatan nada vaskular yang tajam kerana permulaan pergerakan. Dalam kes sedemikian, perubahan kedudukan yang cepat harus dielakkan..

Vertigo paroxysmal jinak

Patologi ini sering didiagnosis pada orang tua. Gejala gangguan boleh muncul sepanjang hari, walaupun gambaran klinikalnya paling kuat pada waktu pagi. Ini disebabkan oleh beban yang ketara pada alat vestibular setelah bangun, ketika seseorang mula bergerak secara aktif..

Diagnostik

Sekiranya kepala anda berpusing secara berkala pada waktu pagi, anda perlu berjumpa doktor. Untuk mengetahui punca penyakit tersebut, anda perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Ia merangkumi pemeriksaan neurologi, ujian darah dan air kencing. Ketelitian diagnosis seperti itu dikaitkan dengan kekurangan kekhususan gejala ini. Untuk mengecualikan penyebab pening berbahaya, teknik visual juga digunakan, seperti pencitraan resonans magnetik dan komputasi..

Kaedah untuk menghilangkan loya

Mereka mula menangani masalah hanya setelah mengenal pasti etiologi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa prinsip terapi untuk pelbagai penyakit berbeza. Untuk mengatasi rasa pening dan loya yang berlatarbelakangkannya, kedua-dua agen farmakologi dan resipi rakyat digunakan. Kesemuanya bertujuan untuk mengembalikan fungsi normal struktur serebrum dan memperbaiki keadaan pesakit. Sebelum menggunakan ubat, anda harus berjumpa doktor.

Pertolongan cemas

Apabila anda merasa pening pada waktu pagi, penting untuk mengambil tindakan tepat pada waktunya. Ini amat diperlukan apabila intensiti gejala tinggi, kerana pesakit mungkin pingsan, jatuh dan cedera. Kaedah pertolongan cemas merangkumi:

  1. Urut leher. Ia boleh dilakukan secara bebas, tetapi disyorkan untuk meminta orang yang anda sayangi. Teknik ini membantu meningkatkan peredaran mikro dan mengembalikan aliran darah yang normal..
  2. Sekiranya anda merasa pening tepat setelah bangun tidur, penting untuk meluangkan masa anda. Dianjurkan untuk duduk dengan lembut dan minum segelas air.
  3. Sebilangan pesakit mendapat pancuran mandian kontras. Walau bagaimanapun, kaedah ini hanya dapat digunakan setelah berunding dengan doktor, kerana penurunan suhu menimbulkan perubahan tajam pada nada arteri dan urat. Rawatan air menormalkan peredaran darah dan membantu meningkatkan kesejahteraan.
  4. Semasa serangan pening, penting untuk memberikan udara segar ke bilik. Kepekatan oksigen yang mencukupi menghalang perkembangan sinkop.

Rawatan ubat

Untuk membetulkan keadaan pesakit, ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan digunakan:

  1. Antipsikotik mengembalikan fungsi semula jadi sistem saraf pusat. Mereka membantu pesakit di mana pening dikaitkan dengan tekanan emosi dan psikologi. Dana ini termasuk "Diazepam" dan "Aminazin".
  2. Antiemetik digunakan untuk mengatasi rasa mual. "Cerucal" meningkatkan motilitas usus, yang membantu bukan sahaja menghilangkan gejala, tetapi juga mempercepat penghapusan toksin.
  3. Penggunaan sorben membantu keracunan. Ubat seperti "Smecta" dan "Enterosgel" digunakan. Mereka juga sesuai untuk ibu mengandung yang mengalami toksikosis..

Cadangan orang

  1. Sekiranya pening dikaitkan dengan tahap glukosa rendah, minum air bergula sangat membantu. 2 sudu teh gula dalam segelas cecair akan membantu anda berasa lebih baik.
  2. Jus lemon mempunyai kesan tonik. Anda perlu memasukkan seperempat sitrus ke dalam segelas air. Anda perlu minum ubat seperti itu dengan sedikit tegangan agar tidak mengganggu perut..
  3. Jus kentang juga mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan pesakit. Sayuran parut diperah melalui kain tipis. Cecair yang dihasilkan dimakan dalam jumlah 15 ml..
  4. Penting untuk berhenti merokok, alkohol dan makanan berat pada waktu malam. Dianjurkan untuk bergerak lebih banyak dan berjalan di udara segar.

Dalam banyak kes, pening juga berlaku dengan latar belakang kesalahan pemakanan, tabiat makan yang buruk. Masalah serupa diselesaikan dengan memerhatikan beberapa peraturan:

  1. Dianjurkan untuk melangkau kopi untuk sarapan. Minuman tersebut menyebabkan peningkatan kekeringan, yang dialami oleh banyak orang pada waktu pagi. Kenaikan tekanan yang mendadak terhadap latar belakang penggunaan produk juga menimbulkan pening..
  2. Halia mempunyai kesan tonik dan kopi. Teh berasaskan tumbuhan ini akan membantu mengatasi pening, dan juga memberi semangat untuk sepanjang hari..
  3. Buah adalah alternatif untuk gula. Mereka boleh dimakan pada bila-bila masa sepanjang hari, termasuk pada waktu malam. Makan epal, pic, atau pisang sebelum tidur mencegah hipoglikemia pagi, yang dianggap sebagai penyebab malaise yang biasa..
  4. Sarapan pagi yang betul juga memainkan peranan penting dalam memerangi pening. Pakar pemakanan menasihatkan menggunakan telur untuk hidangan pertama hari ini. Protein dalam produk ini menyumbang kepada kesejahteraan.
  5. Makanan masin harus dielakkan pada waktu pagi, kerana natrium klorida menyimpan cecair dan menimbulkan peningkatan tekanan. Oleh itu, perlu dibatasi penggunaan sosej dan keju untuk sarapan..

Ulasan

Ruslan, 51 tahun, Nizhny Novgorod

Selalunya pada waktu pagi kepala saya berpusing, dan setelah makan masalahnya hilang. Saya memutuskan untuk berjumpa doktor. Darah yang disumbangkan, air kencing, ultrasound. Berdasarkan pemeriksaan, doktor mendedahkan bahawa saya menghidap diabetes. Ternyata pening muncul kerana penurunan glukosa. Sekarang saya mengawal penyakit ini. Ada baiknya saya berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Elizaveta, 26 tahun, Chelyabinsk

Semasa dia hamil, muncul rasa mual pagi. Ia disebabkan pening setelah bangun dari tidur. Saya memutuskan untuk berunding dengan pakar sakit puan. Doktor mengatakan bahawa masalah seperti itu adalah manifestasi toksikosis biasa pada trimester pertama. Dia menasihatkan untuk makan lebih sedikit pada waktu malam, ventilasi bilik tidur dan bergerak lebih banyak. Sekarang pening dan loya tidak mengganggu.