Utama > Tekanan

Semua mengenai sakit kepala - dari penyebab berlakunya rawatan dan pencegahan

Sakit kepala adalah salah satu gejala kesakitan yang paling biasa. Terdapat banyak manifestasi sakit kepala, dan juga jenisnya. Beberapa pakar membezakan gejala ini sebagai penyakit yang terpisah, yang mempunyai asas, yang akan kita bincangkan di bawah..

Menjelang usia tua, banyak orang menjadi pakar sebenar dalam perkara ini dan dengan jelas mengetahui apa dan dari apa sakit kepala yang harus diambil. Perkara utama adalah tidak membahayakan diri sendiri, dan kebodohan tertentu, sayangnya, sering menjadi alasan untuk rawatan yang tidak berguna dan kadang-kadang berbahaya. Dalam artikel ini kita akan membincangkan jenis sakit kepala utama, manifestasi mereka, langkah-langkah terapi dan pencegahan penyakit.

Sakit kepala tegang

Ini adalah masalah yang paling biasa dan melibatkan terlalu banyak otot di kepala dan leher. Boleh berlaku secara sporadis atau kekal.

Tekanan, keterlaluan, kemurungan sering menjadi asas kepada kesakitan ketegangan. Dari masalah kesihatan, kesakitan seperti itu boleh menjadi manifestasi osteoartritis sendi leher dan spondylitis serviks..

Seseorang merasakan kesakitan yang membosankan yang monoton dan sakit, yang, seperti itu, mengetatkan, tetapi tidak berdenyut. Ia dilokalisasikan paling kerap di leher dan belakang kepala, menyerang pada waktu siang. Kerosakan penglihatan, halusinasi, dan rasa sakit pada usus dapat ditambahkan. Terdapat perasaan cemas ditambah dengan kerengsaan. Cara berjalan goyah, keletihan dan kehilangan minat penting berlaku. Orang itu kelihatan tidak apik dan malah marah, wajahnya pucat dan bengkak.

Rawatan dan pencegahan. Analgesik melegakan ketegangan sakit kepala dengan baik. Manifestasi akut dapat diatasi dengan hanya 1 tablet ubat bius. Untuk sakit kepala kronik, ubat antidepresan, analgesik, dan anti-radang (bukan steroid) diresepkan.

Dari terapi konservatif, akupunktur, urut, terapi manual dan fototerapi berjaya digunakan..

Untuk mengelakkan kesakitan, anda harus bergerak lebih banyak dan berehat tepat pada waktunya. Postur harus dijaga semasa kerja duduk untuk memastikan aliran darah menegak normal. Tidur yang sihat di tilam dan bantal ortopedik adalah penting. Urut profilaksis juga baik, terutama leher dan kepala. Semua sukan aktif terbukti dapat membantu mencegah ketegangan sakit kepala: berlari, kecergasan, senamrobik.

Sakit kepala vaskular

Sakit kepala kedua yang paling biasa dikaitkan dengan vasodilatasi atau vasokonstriksi.

Kesakitan ini secara langsung berkaitan dengan tekanan darah. Vasodilatasi menimbulkan rasa sakit, ketika saluran melebar menekan saraf yang berdekatan. Penyempitan dinding vaskular juga menyebabkan sakit kepala, kerana penurunan bekalan darah ke otak.

Orang itu merasa sakit di bahagian simetri di kawasan oksipital. Serangan itu dicatat tepat pada saat kenaikan atau penurunan tekanan. Ciri-ciri manifestasi, rawatan dan pencegahan bergantung pada tahap tekanan darah.

a) Sakit kepala dengan hipertensi arteri.

Ia adalah pendamping pesakit hipertensi yang berterusan dengan kadar yang tinggi dan lonjakan tekanan kritikal..

Orang itu merasakan sakit kepala yang berdenyut dan teruk yang merangkumi seluruh kepala, atau hanya bahagian belakang kepala dan bahagian depan-temporal. Biasanya berlaku pada waktu pagi, kemudian berlalu dan menyerang lagi dengan senaman fizikal, cuaca berubah dan terdedah kepada bunyi bising. Boleh menyebabkan pening dan pingsan, muntah.

Rawatan dan pencegahan

Kesakitan dihilangkan dengan mengambil ubat antihipertensi, iaitu semasa tekanan dinormalisasi.

Kaedah pencegahan utama adalah kawalan tekanan darah yang paling ketat, penggunaan ubat-ubatan yang mendesak untuk menurunkan tekanan ketika meningkat. Peranan penting dimainkan oleh diet bebas garam, dengan menu ringan dan hari puasa..

b) Sakit kepala dengan hipotensi.

Hipotonik yang menderita sakit kepala paling sering mempunyai kecenderungan keturunan untuk masalah ini. Selain hipotensi, orang-orang tersebut mempunyai sindrom dystonia vegetatif-vaskular, penurunan peredaran darah dan nada vaskular.

Kesakitan ini menyerang pada waktu pagi - setelah bangun, seseorang merasakan kepalanya terasa panas. Pening, mantra pengsan pendek, kelemahan, sakit di kawasan jantung mengiringi rasa tidak selesa di kepala. Seseorang berasa cemas, merasa takikardia dan kekurangan udara, kebas pada lidah dan anggota badan. Secara luaran, kulit pucat, kebiruan tangan dan lebam di bawah mata ditunjukkan. Menjelang tengah hari dan menjelang petang, gejala menurun..

Rawatan dan pencegahan. Rawatan ini mempunyai sifat pengukuhan umum dan terutama terdiri dalam menjalankan prosedur fisioterapeutik: pelbagai jenis pancuran mandian, penyinaran ultraviolet umum, mandi dengan penyejukan air secara beransur-ansur. Akupunktur, tonik tempatan dan urut am berfungsi dengan baik. Ubat digunakan untuk meningkatkan tekanan darah.

Pencegahan untuk pesakit hipotensi lebih penting daripada rawatan - normalisasi rejimen harian, gaya hidup sihat, mengelakkan faktor tekanan membantu menormalkan keadaan tanpa ubat. Mandi kontras, mengeras dengan berjalan kaki tanpa alas kaki berfungsi dengan sempurna. Dan disyorkan untuk meningkatkan tekanan dengan cara semula jadi: teh hijau dan hitam, phytotherapy.

Migrain

Merujuk kepada jenis sakit kepala yang khas dan dianggap sebagai penyakit yang berasingan. Ia dicirikan oleh serangan sakit akut di lokasi tertentu. Sebilangan besar mangsa migrain adalah wanita di bawah umur 55 tahun.

Di jantung migrain terdapat penyempitan berkala saluran darah otak dan pengembangannya seterusnya, yang diprovokasi oleh reseptor saraf di kepala. Fluktuasi vaskular menyebabkan ketidakseimbangan tekanan intrakranial dan juga menimbulkan sakit kepala migrain. Selalunya migrain diturunkan dari generasi ke generasi.

Terasa seperti sakit paroxysmal secara tiba-tiba yang berdenyut dan berguling berulang kali. Meliputi satu bahagian kepala atau hanya kuil, mata. Serangan bermula dengan kekeliruan, kemampuan untuk melihat apa yang berlaku semakin berkurang. Migrain rumit oleh loya, kerlipan mata dan kehilangan penglihatan, pening. Otot menjadi kebas, kekejangan di leher dan belakang kepala mungkin muncul.

Rawatan dan pencegahan. Ubat untuk migrain dipilih secara ketat secara individu, tetapi selalu rumit. Termasuk dalam analgesik terapi, antihistamin, ubat anti-radang bukan steroid, ubat penenang. Kadang-kadang rawatan hormon ditunjukkan.

Pada gejala pertama migrain, mandi air panas dan teh suam sangat membantu. Di tengah kesakitan, sejukkan bahagian kepala yang sakit dengan menggunakan kompres sejuk.

Pencegahan terdiri daripada mengoptimumkan keadaan bekerja dan berehat dan mengaktifkan sistem imun. Anda harus sentiasa bersukan dalam sukan aktif - berlari, berenang, bermain bola tampar di udara segar. Secara amnya, bekalan udara segar yang berterusan, baik pada waktu malam semasa tidur dan siang hari semasa kerja utama, mengurangkan serangan migrain secara signifikan..

Sakit kepala menyertai dystonia vegetatif-vaskular

Gangguan Vegeto-vaskular menimbulkan sakit kepala tertentu yang berlaku setiap hari, mingguan, atau selalu.

Dorongan untuk serangan sakit adalah tekanan, insomnia, keletihan, keterlaluan, mental dan fizikal. Ia boleh bermula dengan latar belakang penyakit berjangkit. Selalunya serangan pada waktu pagi, yang dijelaskan oleh genangan darah pada malam hari dan gangguan peredaran otak. Dan lebih kerap diperhatikan dalam keadaan kekurangan oksigen.

Seseorang merasakan kesakitan yang membosankan dan menyekat, lebih jarang - pecah dan terbakar. Kesukaran bernafas, pingsan dan pening, perasaan takut bergabung.

Rawatan dan pencegahan. Semua ubat hanya secara tidak langsung mempengaruhi penyebab kesakitan: ubat penenang, ubat penenang, diuretik (diuretik) dan ubat yang menormalkan nada vaskular.

Pencegahan penyakit biasa dengan penguatan imuniti dilakukan. Pencegahan psikofizik merangkumi kelonggaran, mengurangkan keparahan persepsi terhadap faktor tekanan, mencari keseimbangan psikologi dalaman.

Persekitaran yang baik di rumah dan di tempat kerja, tidur yang baik, makan yang sihat, penyaman, sukan adalah faktor nombor satu dalam memerangi sakit kepala dystonic.

Telah terbukti bahawa semua manifestasi vegetatif-vaskular, termasuk sakit kepala, dapat dihentikan dengan keputusan dalaman yang sukarela, iaitu mencegah serangan daripada menyerang. Ini adalah kaedah yang sangat berkesan, tetapi memerlukan banyak usaha untuk diri sendiri..

Selain perkara di atas, kepala boleh sakit akibat selsema, hipotermia, setelah pergolakan emosi (negatif dan positif), ketika minum banyak kopi dan teh. Reaksi dalam bentuk sakit kepala boleh terjadi pada saat seseorang meninggalkan udara setelah berada di bilik yang sesak. Dan terdapat banyak lagi keadaan apabila anda dapat merasakan sakit kepala yang kuat atau kuat. Semua kes ini tidak memerlukan campur tangan perubatan dan rawatan ubat..

Diagnosis pembezaan sakit kepala

Oleh kerana sakit kepala adalah simptom pelbagai aspek, perbezaan diagnosis setiap jenis sangat penting. Tugas utama bagi setiap doktor adalah untuk mengenal pasti hubungan antara sakit kepala dan penyakit tertentu, iaitu alasannya. Bagaimanapun, jika anda hanya mengubati simptom tanpa mengubati penyakit yang menyebabkan sakit kepala, tidak akan ada kesan terapi.

Algoritma untuk memeriksa pesakit yang mengadu sakit kepala adalah seperti berikut:

Temu ramah. Doktor mengetahui kapan rasa sakit mula-mula muncul, sifat dan intensiti, penyetempatan dan kelaziman, tempoh dan tindak balas pengambilan analgesik. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, sukar bagi seseorang yang pertama kali menangani masalah seperti itu untuk menggambarkan kesakitannya, dan doktor mengemukakan soalan khusus yang dapat dijawab dengan tegas..

Selepas tinjauan, kajian umum dan teknik instrumental sempit ditugaskan. Sudah tentu, semua kaedah berikut tidak digunakan pada masa yang sama, satu atau dua kajian ditugaskan untuk membantu mewujudkan gambaran klinikal yang jelas..

Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah penyelidikan informatif yang membolehkan anda mengecualikan atau mengesahkan kehadiran pelbagai proses patologi di otak tulang belakang (tumor, kawasan iskemia, hernia intervertebral, dll.). Angiografi resonans magnetik (sejenis MRI) mengesan kerosakan dan keabnormalan vaskular.

Komputasi tomografi adalah kaedah yang lebih bermaklumat yang membolehkan anda melihat gambaran lapisan demi lapisan struktur otak, saluran darah dan tulang..

Ultrasonografi Doppler pada saluran tulang belakang serviks dan otak membolehkan anda melihat keadaan dinding vaskular, menentukan kadar aliran darah, kehadiran penyempitan, plak dan darah beku.

Electroencephalogram mengesan gangguan kecil dalam aktiviti elektrik sel otak.

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, darah diuji tanpa gagal, tekanan darah dan tekanan intraokular dipantau, elektrokardiogram diambil.

Secara adil, perlu dikatakan bahawa anda tidak boleh membuat diagnosis sendiri! Sakit kepala boleh menjadi manifestasi keadaan perubatan yang serius seperti tumor otak dan pendarahan serebrum. Oleh itu, demi keselesaan, algoritma rawatan sakit kepala harus dimulakan dengan lawatan ke doktor. Dan setelah itu, dengan mengikuti cadangannya, anda dapat membantu diri anda untuk menyingkirkan penyakit ini.

Semasa darah mengalir dari kepala

Panas di kepala: senarai sebab yang lengkap

Panas di kepala adalah sensasi subjektif, yang menunjukkan patologi sebenar. Keadaan baking di kepala boleh berlaku dengan demam dan berpeluh. Muka boleh berubah menjadi merah dan nadi bertambah cepat. Tetapi semua ini mungkin tidak berlaku.

Selanjutnya dalam artikel kami akan menganalisis apakah keadaan seperti itu berbahaya, kami akan menjawab pertanyaan bagaimana mendiagnosis dan pulih. Maklumat tersebut diberikan untuk tujuan maklumat sahaja: doktor akan mempunyai kata terakhir, kerana demam di kepala adalah gejala yang serius, dan pesakit tidak dapat melakukannya tanpa bantuan profesional.

Kenapa ada kepanasan di kepala

Panas di kepala berlaku disebabkan oleh "permainan saluran darah", fungsi sistem saraf yang tidak betul, dan lain-lain. Sebab yang paling biasa - surut dan aliran darah ke kepala akibat pengecutan dan pengembangan saluran darah. Dalam kes ini, terasa seperti kepala terbakar atau membakar.

Penyakit apa yang menyebabkan darah mengalir ke kepala

Rasa panas di kepala dikaitkan dengan pelbagai penyakit. Diagnosis akan dibuat hanya oleh doktor setelah pemeriksaan menyeluruh terhadap tubuh dilakukan.

Pertama, pertimbangkan sebab-sebab keadaan ketika demam tidak berbahaya dan cepat berlalu. Kemudian mari kita beralih kepada kes-kes apabila patologi serius menjadi penyebabnya..

Emosi yang kuat

Kemarahan, keputusasaan, ketakutan, rasa malu, keterlaluan intelektual - semua ini boleh menyebabkan kilatan panas di kepala. Selalunya keadaan ini disertai dengan kemerahan muka dan sakit kepala. Ini adalah isyarat terang kepada fakta bahawa anda perlu menangguhkan perkara dan, menarik diri bersama-sama, menjauhkan diri dari masalah. Sebaiknya keluar ke udara segar. Setelah orang itu tenang dan berehat, demam akan hilang dengan sendirinya.

Makanan yang salah

Lebihan rempah dalam piring, serta natrium glutamat (natrium glutamat, garam asam glutamat, E621) boleh menyebabkan perasaan suhu tinggi dalam jangka pendek di kepala. Pendedahan terhadap monosodium glutamat, yang biasa digunakan dalam makanan segera, telah disebut sindrom restoran Cina. Bahan ini mengujakan sel-sel otak, akibatnya kepala kelihatan panas. Ini adalah keadaan yang jelas yang akan berlalu dengan sendirinya pada waktunya.

Panas dan gatal pada kulit kepala, pada kulit, biasanya menunjukkan reaksi alergi. Ia cukup untuk menghilangkan faktor yang menjengkelkan dan minum antihistamin agar simptom itu hilang.

Dalam salah satu artikel berikut di temperaturka.com, anda akan mengetahui bila suhu meningkat dengan alahan..

Masalah kulit

Punca lain dari "panas kulit" adalah dermatitis atau pembersih kulit kepala yang kurang dipilih. Kulit berasa jengkel, kelemumur muncul, kepala gatal - ini adalah gejala utama masalah ini..

Alkohol dan merokok

Di bawah pengaruh nikotin, saluran menyempit dan bekalan darah ke kepala terganggu, yang memberikan sensasi terbakar di kepala. Setelah merokok, dengan alasan yang sama, sebilangan orang mengalami sakit kepala..

Pada orang yang menyalahgunakan alkohol, kawasan otak yang mengatur nada saluran darah, kelenjar endokrin dan sistem autonomi terjejas. Akibatnya, badan alkoholik menjadi kecewa seperti piano dan mengeluarkan sensasi aneh.

Panas panas

Sunstroke dan heat stroke menyebabkan aliran darah ke kepala, kerana kapal mengembang di bawah pengaruh panas yang berlebihan. Diagnosis semacam itu mudah dicurigai: ia akan ditentukan oleh keadaan, serta gejala lain - mual, muntah, sakit kepala, kehilangan atau kesedaran yang tidak menyenangkan. Pertama sekali, mangsa harus dibawa ke tempat yang sejuk. Cara mengatasi panas dan sengatan matahari, baca artikel kami yang lain..

Menopaus dan gangguan hormon

Tempoh perubahan hormon dalam badan (menopaus, sindrom pramenstruasi) disertai dengan penurunan tahap estrogen hormon wanita, yang membantu mengatur nada vaskular. Oleh itu, kekurangan estrogen menyebabkan disregulasi dan pembilasan berkala dan refluks darah dari kepala. Ini disertai dengan rasa panas dan kekurangan udara, serta berpeluh..

Panas di kepala pada lelaki menampakkan diri dengan penurunan tahap hormon testosteron. Ini berlaku semasa menopaus, serta selepas pengebirian dan trauma pada testis, atau dengan patologi mereka. Seperti pada wanita, dengan kekurangan hormon seks, pengaturan nada vaskular terganggu, ada kekejangan dan pengembangan yang berkala, akibatnya kepala membakar, wajah dan telinga menjadi merah.

Masalah kapal

Kilatan panas yang tidak berkaitan dengan menopaus mungkin menunjukkan kerosakan vaskular. Apabila aterosklerosis berkembang, hipertensi (tekanan darah tinggi) tidak jauh. Dalam krisis hipertensi, peredaran darah di otak terganggu. Dalam kes ini, demam biasanya disertai sakit kepala. Namun, mungkin tidak ada gejala: tekanan untuk ini disebut pembunuh yang tidak kelihatan. Kadang-kadang seseorang merasa ceria dan ceria, dan sementara itu dia mengalami krisis hipertensi. Oleh itu, orang yang terdedah kepada tekanan darah tinggi dan sakit kepala perlu memiliki tonometer di tangan dan, sekiranya berlaku krisis, minum ubat yang bertujuan untuk menurunkan tekanan.

Dystonia vegetovaskular

Krisis Vagoinsular (serangan dystonia vaskular) juga disertai dengan rasa panas dan terbakar di kepala. Krisis seperti itu berlaku kerana ketidakseimbangan dalam tubuh dan pelanggaran termoregulasi dan pengaturan nada vaskular. Baca lebih lanjut mengenai keadaan ini dalam artikel "Thermoneurosis dan suhu di VSD".

Gejala lain juga merupakan ciri krisis vagoinsular:

  • pening;
  • loya;
  • kelemahan atau sebaliknya berlebihan;
  • panik;
  • mulut kering;
  • gemuruh di perut;
  • pening kepala.

Hipertiroidisme

Hyperthyroidism adalah hiperfungsi kelenjar tiroid, di mana lebih banyak hormon tiroid yang diperlukan dihasilkan, yang mempercepat metabolisme. Keadaan ini menyebabkan kenaikan suhu dan demam di kepala. Pesakit gelisah, degup jantung cepat, tangan gemetar, peluh dilepaskan - ini adalah gejala ciri hipertiroidisme.

Hydrocephalus

Hydrocephalus (penurunan otak) membawa kepada peningkatan tekanan intrakranial. Oleh kerana itu, pesakit merasakan sakit yang mendesak di kepala, yang kelihatannya terbakar. Selalunya, dia mengejar seseorang pada waktu pagi, tetapi dalam kes lanjut, dia dapat hadir sepanjang hari. Gejala lain: loya, muntah, penglihatan kabur, mengantuk, sukar bernafas.

Perut yang dikendalikan

Doktor mengenal pasti sindrom perut yang dikendalikan sebagai salah satu penyebab sakit kepala. Nampaknya, di mana sambungannya? Faktanya ialah pencernaan dikawal oleh sistem hormon usus, yang mensintesis, antara lain, bahan yang melebarkan saluran darah dan mengaktifkan saraf vagus. Dalam sindrom perut yang dikendalikan, selepas makan, terdapat demam di kepala tanpa demam.

Masalah muskuloskeletal

Dengan kecederaan tulang belakang dan osteochondrosis serviks, kerengsaan ujung saraf berlaku. Akibatnya adalah sakit dan demam di kepala, pening, dan ketidakselesaan pada otot. Sebagai peraturan, dengan neuralgia yang disebabkan oleh osteochondrosis, sensasi terbakar bermula di mahkota dan merebak ke bahagian belakang kepala..

Penyebab yang paling membimbangkan adalah tumor otak. Neoplasma memampatkan tisu dan saluran darah kepala, yang mengganggu aliran darah, akibatnya, pesakit merasakan kilat panas berkala. Tumor tumbuh dari masa ke masa, menyebabkan lebih banyak kerosakan pada saluran darah dan memburukkan lagi gejala.

Dalam artikel berasingan di laman web temperaturka.com anda dapat membaca mengenai penyebab suhu tinggi dengan tumor di otak.

Sejumlah tumor organ lain (karsinoid, adenokarsinoma, dll.) Boleh mempengaruhi latar belakang hormon badan, yang mengganggu termoregulasi.

Cara menghilangkan kepanasan di kepala anda

Rasa panas di kepala hanyalah gejala. Untuk menyingkirkannya, anda perlu menyembuhkan patologi yang menjadi punca. Oleh itu, pertama anda perlu membuat diagnosis yang betul. Untuk tujuan ini, doktor menetapkan pemeriksaan berikut untuk pesakit:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • ujian darah untuk hormon;
  • mengukur tekanan dan menyusun jadualnya;
  • MRI (pengimejan resonans magnetik);
  • elektrokardiogram;
  • elektroensefalogram;
  • echoencephaloscopy;
  • sinar-x.

Selanjutnya, rawatan ditetapkan untuk penyakit yang menyebabkan demam. Setelah sembuh, penaiknya hilang dengan sendirinya.

Dalam kes di mana penyebabnya adalah patologi yang tidak dapat disembuhkan, misalnya, barah otak yang tidak dapat dikendalikan, doktor menetapkan terapi simptomatik yang dirancang untuk menghilangkan rasa tidak selesa..

Penting untuk diingat bahawa demam di kepala adalah gejala yang serius. Diagnosis keadaan ini tidak dapat ditangguhkan sehingga kemudian. Setelah terselamat dari krisis, segera berjumpa doktor.

8 tanda darah tebal yang tidak boleh diabaikan pada usia berapa pun

Darah adalah sistem pengangkutan utama badan, memberikan nutrien dan oksigen ke semua organ. Sekiranya ketumpatannya meningkat dengan kuat, darah berhenti menembusi kapilari kecil. Kelaparan oksigen terbentuk, penuh dengan serangan jantung, strok dan trombosis. Gejala ini adalah bom waktu yang berdetak, yang penting untuk dikenali seawal mungkin..

Bright Side mengumpulkan tanda-tanda peningkatan ketumpatan darah; kami telah memeriksa diri dan orang tersayang dan sekarang kami mengajak anda untuk melakukan perkara yang sama.

1. Kesemutan di tangan dan kaki

Perasaan mati rasa dan kesemutan di bahagian ekstremitas (seolah-olah anda sedang berbaring semasa tidur) hanya menunjukkan bahawa darah hampir tidak dapat menembusi saluran kecil. Akibatnya, penyumbatan dan keradangan urat boleh berlaku..

Awas tanda-tanda darah tebal yang berkaitan dengan anggota badan:

  • selamanya berais;
  • urat yang menonjol di kaki;
  • kulit biru pada kaki dan lengan, terutamanya dengan perubahan suhu.

2. Kemerosotan pendengaran dan penglihatan

Sekiranya penglihatan dan pendengaran mula berkurang secara sistematik, penyebabnya juga mungkin kepadatan darah tinggi: bekalan saluran darah yang lemah menyebabkan kekurangan zat makanan dan kemerosotan fungsi organ.

Gejala ini sering disertai dengan air mata, lalat di mata, dan tinitus..

3. Kebimbangan

Kerengsaan dan kegelisahan boleh menjadi gejala banyak penyakit. Ketumpatan darah yang meningkat juga salah satunya. Sekiranya anda mula menyedari pemikiran tertekan dalam diri anda, ketidakupayaan untuk berkonsentrasi dan melakukan pekerjaan yang sukar untuk jangka masa yang panjang, pastikan anda menjalani ujian darah.

Ngomong-ngomong, sebaliknya juga berlaku: tekanan membawa kepada penebalan darah dan penampilan anjing laut yang berbahaya..

4. Dengan luka, darah mengalir perlahan

Sekiranya anda memotong diri anda secara tidak sengaja, perhatikan kadar aliran darah dan penampilannya: dengan peningkatan ketumpatan, warna cecair akan maroon, tetesnya akan sangat perlahan dan berat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan penurunan peratusan air dalam darah, jumlah elemen darah meningkat, yaitu, ketepuan eritrosit sangat tinggi.

5. Menguap dan mengantuk yang kerap

Darah yang terlalu tebal tidak dapat membekalkan otak dengan oksigen sepenuhnya, yang mana ia bertindak balas dengan mengantuk dan menguap berterusan dalam usaha mendapatkan jumlah unsur yang hilang dari udara. Ini bukan hanya gejala yang menjengkelkan - perubahan dalam komposisi darah sebenarnya mempengaruhi kualiti tidur..

Tanda kelaparan oksigen yang lain adalah keletihan, kelemahan umum, warna kebiruan membran mukus mata, mulut dan hidung.

6. Sakit otot

Kesakitan dan kelemahan otot seperti pada suhu tinggi juga boleh menjadi tanda darah terlalu tebal. Selalunya menyerang bahagian belakang kepala, leher, dan punggung atas. Ia berlaku bukan hanya semasa bersenam, tetapi dapat muncul walaupun setelah tidur malam penuh.

Sekiranya rasa sakit mula muncul secara berterusan di tempat yang sama, kita dapat membicarakan trombosis, iaitu pembentukan gumpalan darah di vena.

7. Sesak nafas dan berdebar-debar jantung

Pada bahagian jantung, peningkatan jumlah bahan kering dalam darah menampakkan dirinya sebagai rasa sakit yang menusuk tajam, sesak nafas dan aritmia setelah sedikit bersenam. Sebagai contoh, anda tidak boleh berjalan di atas tingkat dua, kerana jantung benar-benar melompat keluar dari dada..

8. Peningkatan jumlah sel darah merah

Darah terdiri dari plasma cair, serta sel darah. Jumlah sel merah (eritrosit) hanya menentukan ketumpatan darah. Petunjuk ini mesti diperiksa semasa ujian darah klinikal..

Seseorang juga boleh mengesyaki ketumpatan darah tinggi dengan tahap hemoglobin. Kita terbiasa dengan kenyataan bahawa kita perlu berusaha merangsang pengeluarannya, tetapi terlalu banyak juga berbahaya. Sekiranya analisis menunjukkan hemoglobin melebihi 160 g per 1 L darah pada seorang lelaki dan 150 g pada seorang wanita, darahnya terlalu tebal.

Penting: cara menurunkan ketumpatan darah

Kecenderungan untuk meningkatkan pembentukan gumpalan darah dapat diperbaiki dengan diet yang betul. Cukup untuk memperkayakan menu anda dengan produk tertentu.

Rempah: halia, kunyit, kayu manis, cili panas.

Sayuran: selada, tomato, brokoli, bayam, bawang putih, bawang.

Buah: semua beri, anggur, limau gedang, nanas, delima.

Kacang: walnut, badam, gajus, pistachio.

Minuman: teh hijau, delima dan jus nanas.

Dari pencuci mulut, coklat gelap dan kurma sangat baik untuk ketumpatan darah. Sebelum mengubah diet anda secara drastik, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda..

Sudahkah anda memeriksa ketumpatan darah anda dengan senarai kami??

Dari apa sakit kepala, leher, kaki, jantung. Darah tebal, likat dan berminyak.

Serangan jantung, strok, tromboflebitis, urat varikos, buasir, barah, semua jenis tumor, sklerosis vaskular, fibroid, adenoma - apakah persamaan penyakit ini? Salah satu sebab kejadiannya adalah darah tebal, darah likat dan darah berminyak. Maksudnya, terdapat 3 jenis darah. Ia tidak dapat bergerak bebas melalui saluran darah dan membawa nutrien dan oksigen.

Adakah mungkin dilakukan tanpa ubat mahal dengan hanya mengubah diet anda? Tidak, tentu saja, kerana tidak banyak orang mengetahui diet yang mengubah darah, dan mereka tidak akan memberi anda resipi untuk apa-apa. Kerana seseorang itu bukan haiwan yang bersyukur, dan dia tidak akan mengucapkan terima kasih. Amatur dapat dibezakan dengan segera setelah beberapa perkataan: gunakan minyak zaitun, buah-buahan, minum lebih banyak air.


Minum banyak air! 90% orang minum sedikit air. Ini mengenai air, bukan cecair. Seorang dewasa harus minum 1.5-2 liter air setiap hari. Latih anak-anak anda untuk minum air. Air semula jadi adalah ubat pertama dan sangat kuat terhadap pembekuan darah. Ini adalah maklumat populis, anda boleh mabuk dengan air, ini kecil - 1% daripada 100.

Maklumat Disinfo - Produk penipisan darah:

- minyak zaitun dan biji rami;

- tomato, jus tomato;

- raspberi, blueberry, cranberry, strawberi, ceri, ceri manis;

Setiap hari 2-3 makanan dari senarai ini mesti ada dalam diet anda..

Ditandatangani - Baba Nyura

Oatmeal mengental darah, minyak zaitun mempunyai 70% asid lemak asid oleik omega-6, dan bahkan direbus (dipanaskan) - mengental darah, menekan sejuk juga mempunyai 70% asid oleik. Minyak ikan menebal darah; ia adalah lemak haiwan. Ceri manis, mereka memakan mikroparasit, dan mengasidkan darah dengan enzim mereka dan menebalnya, seperti semua buah manis, biji bunga matahari menebal darah, ada kalium, bit manis, tidak dapat menipiskan darah. Saya tidak mengatakan bahawa anda tidak akan memakan produk makanan ini, tidak, makan, tetapi anda perlu mempunyai pengetahuan biokimia mengenai formula dan kesan setiap produk makanan. Dalam buku "Bagaimana menjadi gergasi kesihatan", atau - makanan strategik untuk imuniti anda, ada skema penipisan darah.

Ingat bahawa terdapat tiga jenis darah - berminyak, likat, dan tebal. Contohnya - koktel bawang putih, kubis Brussels dan cranberry akan menipiskan darah, membuang metastasis di otak, tidak semua orang, tentu saja, akan membuka saluran darah di beberapa organ, sup kubis-kubis dengan ramuan, bawang putih dan halia - (1 sudu besar serbuk halia ) di atas pinggan, juga berguna, merebus gandum dalam sekam dengan halia, juga membantu membersihkan hati, yang secara automatik akan menyebabkan penipisan darah, mandi turpentin Dr Zalmanov, juga mendorong penipisan darah, kulit pohon willow, pad pemanasan panas untuk hati juga merupakan ubat yang terbukti, enzim pankreas akan mengurangkan lemak darah, tetapi ia mesti hidup, disiapkan baru, bukan dalam kapsul, di mana ia mati. Dan lain-lain. Terdapat 92 jenis diet, untuk setiap individu.

Segala-galanya yang direbus menebal darah, berlemak, manis (gula, jem, roti bakar) juga menebal darah, tetapi bagaimana anda suka stevia, delima, lobak, mustard? Memilih diet yang menipis darah adalah seni yang hebat.!


Saya akan memberi anda resipi untuk ingatan.

Larutkan serbuk mustard dengan air garam atau timun, atau tomato, tutup penutup dengan ketat dan gunakan dalam makanan, terutama dengan kekacang dan bijirin. Anda boleh menghidu selama 1 minit setiap jam, sangat meningkatkan aktiviti imun, gunakan serbuk mustard dan bukannya sabun dan syampu kimia. Kukus kaki anda dalam air panas semalaman sehingga kemerahan teruk - anda akan hidup lama. By the way, adakah anda mempunyai buku saya "Jaminan kesihatan - pembersihan dari parasit dan kimia?", Baca, anda akan belajar banyak.

Kalimat dengan frasa "jengkelkan kepala"

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan kata-kata biasa dengan yang sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata potter (kata nama):

Sinonim untuk "piss off the head"

Petikan dari klasik Rusia dengan frasa "jengkelkan kepala"

  • Drake itu cantik luar biasa; kepalanya dan separuh lehernya seperti beludru hijau dengan warna keemasan; kemudian pita putih yang sempit masuk ke leher; bermula dari itu, dada atau gondok berwarna ungu gelap; perut berwarna keputihan dengan beberapa corak dan warna yang sangat cantik; di ekor, bulu bawah berwarna putih, pendek dan keras; kuncir berwarna kehijauan dan melengkung menjadi cincin; kaki pucat kemerahan, hidung berwarna kuning-hijau.

Maksud perkataan "tuangkan"

Pelakon, lebur, lebur; terakhir dituangkan dan dicurahkan, dituangkan, dicurahkan dan dicurahkan; diketuai. tanggalkan; dan menderita. terakhir pemeran, pelakon dan pelakon, pelakon, pelakon dan pelakon; Sov., Trans. (pelakon bukan Soviet). 1. (apa dan apa). Tuang sebilangan cecair keluar dari smth. Ambil sedikit susu. (Kamus Akademik Kecil, MAS)

Maksud perkataan "kepala"

KEPALA, -y, wain. kepala, pl. kepala, -lov, -am, f. 1. Bahagian atas tubuh manusia, bahagian atas atau depan badan haiwan, yang mengandungi otak. Kepala saya sakit. Gelengkan kepala. Gantung kepala. (Kamus Akademik Kecil, IAS)

Penyebab kegelapan mata dengan pening

Ramai orang mengalami keadaan di mana mereka melelapkan mata dan merasa pening. Kadang kala terdapat gejala lain. Sensasi seperti itu dapat muncul pada waktu rehat dan ketika kedudukan badan berubah. Pada masa yang sama, mereka sering takut kehilangan kesedaran, keliru mengelirukan keadaan ini dengan bermulanya pengsan. Tetapi adakah kesamaan di sini, atau sebab kejadian di sini sama sekali berbeza?

Gejala

Selalunya, ahli terapi berhadapan dengan aduan mengenai kejadian seperti itu. Pada dasarnya, mereka diarahkan ke pakar neuropatologi, ahli kardiologi, kadang-kadang ahli otolaryngologi atau ahli endokrinologi dapat mengetahui masalahnya. Ada kalanya pening adalah fenomena yang tidak berbahaya dan semula jadi. Contohnya, apabila timbul perasaan tidak menyenangkan ketika melakukan perjalanan dengan pengangkutan awam, atau ketika menunggang tarikan. Hanya ada satu sebab mengapa kepala saya berputar - penyakit bergerak.

Semasa perubahan mendadak di lokasi badan, pesawat di mana orang itu berada, alat vestibular tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri, memberikan kegagalan jangka pendek. Ini dianggap sebagai kebiasaan. Tetapi jika ia menjadi gelap pada mata dengan pergerakan yang sedikit, sering menjadi gelap pada mata, anda harus memahami sebabnya, kerana tubuh berusaha untuk memberitahu tentang adanya beberapa masalah.

Ramai orang sering tidak tahu apa yang harus dilakukan sekiranya merasa pening. Sensasi yang timbul sukar untuk dikelirukan dengan orang lain. Bumi keluar dari bawah kaki anda. Kadang-kadang mereka mengatakan bahawa darah mengalir dari kepala. Sebenarnya, perkara lain sedang berlaku. Kapal yang bertanggungjawab untuk membekalkan otak dengan darah dikenakan kekejangan, yang menyebabkan kebuluran oksigen. Kekurangan nutrien yang diperlukan untuk pemakanan normal seluruh badan secara amnya dan otak khususnya.

Kadang-kadang pening yang tajam dan gelap di mata dilengkapi dengan sekumpulan tanda:

  • tiba-tiba menjadi gelap di mata, kabut muncul;
  • penurunan tekanan;
  • telinga tersekat;
  • mula berasa sakit;
  • sakit kepala muncul.

Beberapa orang merasa pening dan gelap di mata mereka tidak lebih dari beberapa saat, tetapi ada serangan yang jauh lebih lama. Boleh berlaku semasa tekanan, kegembiraan, peningkatan tahap adrenalin.

Punca pening dan kegelapan pada mata

Sebab-sebab munculnya pening, kegelapan mata dalam jumlah yang mencukupi. Yang paling biasa di antaranya adalah seperti berikut:

  1. Peningkatan tahap adrenalin. Dalam keadaan tertekan, dengan berat yang tiba-tiba, kepala boleh menjadi pening. Ini termasuk bangun dari tempat tidur secara tiba-tiba dan perubahan kedudukan badan yang lain, bercakap di hadapan khalayak ramai..
  2. Naik ke ketinggian yang tinggi. Sekiranya telinga tersumbat, ia mungkin disebabkan oleh kenaikan yang tinggi. Sebabnya di sini adalah pelanggaran kesedaran diri di ruang sekitar, kadang-kadang berlaku adrenalin yang teruk.
  3. Diet. Selepas oksigen, nutrien utama bagi badan kita adalah glukosa. Dengan diet jangka panjang, jumlahnya dalam badan berkurang, menjadi mustahil untuk menyuburkan semua organ dan sistem. Banyak bahan berguna diambil dari simpanan lemak, tetapi proses ini panjang, kemasukan nutrien tidak diperoleh secara berterusan, hanya dalam tempoh.
  4. Bersenam atau bersenam. Dengan latihan fizikal yang tidak mencukupi, anda tidak boleh mula bermain sukan secara tiba-tiba, sehingga tubuh mengalami tekanan yang teruk. Pergerakan tajam boleh menyebabkan mata mendung. Anda perlu memulakan dengan beban minimum, secara bertahap meningkatkannya ke had yang diperlukan.
  5. Pemfokusan jangka panjang terhadap subjek. Dengan pemeriksaan panjang objek dari jarak minimum, otot mata mulai terlalu banyak bekerja, dan kekurangan nutrisi pada bola mata muncul. Semasa melihat objek yang jauh, kesannya mungkin sama. Ia diperlukan untuk merehatkan mata agar keadaan stabil.
  6. Menjalankan rawatan ubat. Ubat sering menyebabkan kesan sampingan, salah satunya adalah pening. Kesan yang serupa diperhatikan pada ubat penenang yang kuat, antiseptik, sebilangan antibiotik.

Sebab-sebab mengapa kepala berputar, mulai gelap pada mata, adalah berbeza-beza. Pening boleh berlaku kerana penyakit tertentu. Dalam kes ini, akan ada tanda-tanda lain yang menjadi ciri penyakit yang ada. Senarai penyakit, yang gejala adalah pening:

  1. Dystonia Vegeto-vaskular. Tiba-tiba ada pening, sakit di pelipis, belakang kepala. Kadang-kadang ada rasa sakit di mata dan tekanan meningkat. Sebab-sebab penyakit ini: tekanan berterusan, aktiviti fizikal yang kerap dan tajam, kerja berlebihan yang teruk, adanya masalah dengan sistem endokrin.
  2. Migrain. Sakit kepala jenis ini berbeza dari yang biasa, tidak boleh dikelirukan dengan apa-apa. Sebab-sebab penampilan belum difahami sepenuhnya. Terdapat kekeruhan, mual, mula mengeluarkan suara di telinga, ada rasa sakit yang tajam di bahagian kepala yang berlainan. Salah satu gejala penting penyakit ini ialah munculnya reaksi negatif terhadap cahaya dan bunyi..
  3. Otitis. Kesakitan telinga yang teruk muncul. Saluran telinga yang sesak adalah biasa dengan penyakit. Tidak semua orang pening, ini adalah gejala tambahan. Sekiranya telinga mula terisi, anda harus berjumpa pakar otolaryngologi.
  4. Penyakit yang mempengaruhi telinga dalam. Mereka disertai dengan perubahan dalam kerja alat vestibular. Terdapat gejala lain: tekanan melonjak, mula muntah, muntah muncul. Kadang-kadang peluh sejuk muncul.
  5. Osteoporosis serviks. Jumlah darah yang diperlukan tidak mengalir ke kepala, sehingga pening muncul ketika pergerakan tiba-tiba terjadi.
  6. Kanser. Perubahan yang dihasilkan oleh penyakit ini dapat menyebabkan gangguan dalam kerja organ individu, yang menyebabkan pening..
  7. Trauma kepala. Semasa kecederaan, perjalanan banyak proses terganggu, yang menyebabkan gejala.

Rawatan

Sukar untuk mengatakan tanpa pemeriksaan doktor mengapa kepala berpusing. Sekiranya anda mempunyai penyakit yang menyebabkan pening, anda harus mengikuti rejimen khas, yang diresepkan oleh doktor yang hadir, dan melakukan prosedur yang diperlukan. Memerhatikan aktiviti fizikal sederhana adalah wajib, pendedahan tekanan terhad.

Sekiranya penyakitnya teruk, rawatan bukan ubat harus dikeluarkan. Sekiranya tidak ada penyakit, dan alasan untuk merasa tidak sihat adalah kerja berlebihan dan faktor lain yang serupa, anda boleh melakukan:

  • urut kepala dan belakang leher;
  • akupunktur;
  • hydromassage, mandi ubat;
  • pendedahan kaedah fisioterapi.

Mata kabur dan pening mungkin berumur pendek. Dalam kes ini, anda tidak perlu risau; untuk pencegahan, anda harus berjumpa doktor. Tetapi jika keadaan seperti itu menjadi sistemik, penting untuk mendapatkan pertolongan secepat mungkin..

SIKAP PELBAGAI

Maaf kerana saya tidak dapat menjelaskan semuanya kepada anda. Saya akan cuba lagi. Sekarang, jika kita meletakkan tangan ke dada, kita merasakan gegaran, dan gegaran ini lemah, tidak terisi, seolah-olah pramatang, nadi tidak penuh, seolah-olah tidak ada ruang lingkup yang cukup. Kontraksi kerap terjadi dan di dada sensasi seperti semasa gangguan, extrasystoles, darah mengalir dari kepala dan tangan. Gegaran lemah, cepat tanpa pengisian, dan kontraksi, sebaliknya, seolah-olah kuat, seolah-olah flutter yang tidak berfungsi tepat pada waktunya. Serangan sangat jarang berlaku, berlangsung beberapa saat. Saya faham bahawa ia jarang berlaku dan tidak bertahan lama, mungkin tidak perlu diperhatikan, tetapi saya masih ingin mengetahui apa masalahnya. Saya tidak tahu bila saya akan sampai ke bandar, dan saya tidak cukup kuat dari segi fizikal. Maaf sekali lagi, terima kasih.

=================================
TULISAN TERTULIS KEPADA ANDA (# 361614)
=================================
Hello Eduard Romanovich, dari semasa ke semasa terdapat serangan yang sangat jarang difahami. Saya akan cuba menerangkannya, jika jantung berkontrak, dorongan pertama yang kita rasakan sebagai denyutan mungkin memenuhi dan dorongan seterusnya adalah pengecutan yang tidak kita rasakan, saya tidak tahu ia jelas atau tidak. Secara umum, jika kita menyentuh nadi, denyutan apa yang kita rasa, pengecutan atau pengisian? Jadi ada kejang yang berlangsung sekitar 10 saat, yang terasa seolah-olah degupan jantung tidak lengkap, tetapi penguncupannya normal, sementara nadi cepat dan denyutan nadi terasa samar, seolah-olah kejutan kedua lebih kuat daripada yang pertama. Rasa di dada seperti extrasystoles dan, seperti itu, saya merasakan peredaran darah tidak normal, saya merasakannya dengan kepala dan anggota badan saya, seolah-olah darah telah mengalir dari kepala dan tangan saya. Serangan itu bermula tanpa diduga dan berlaku dengan cara yang sama. Saya sendiri menderita extrasystole, selama lebih dari 10 tahun, dulu ada yang tunggal, sekarang mereka berpasangan, dan serangan seperti itu berlaku tetapi jarang sekali. Saya hanya bimbang apa serangan ini, mungkin sesuatu yang berkelip dan tidak kira bagaimana serangan tersebut menjadi lebih kerap dari masa ke masa. Apabila ia berlaku, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, saya takut jika masa akan lebih lama daripada beberapa saat. Saya tahu bagaimana menerangkan sensasi degupan jantung, tetapi jika anda menggenggam jantung anda dengan tangan anda, maka pengecutan untuk mampatan akan menjadi normal dan degupan menjadi lemah, begitulah sensasi seperti itu. Saya tidak tahu sama ada saya menerangkannya dengan jelas. Terima kasih terlebih dahulu.

Anda menjawab: Saya tidak memahami keterangannya. Memerlukan ECG.

7 gejala barah, strok, diabetes yang menyamar sebagai penyakit lain

Penyakit yang dahsyat pada awalnya dapat menampakkan diri secara sembrono

Seperti yang anda ketahui, semua orang memahami dua perkara: bagaimana menjalankan keadaan dan bagaimana dilayan. Tetapi jika tidak semua orang berjaya memimpin negara, maka banyak orang sendiri membuat diagnosis. Bersin bermaksud selsema. Sakit belakang bawah - osteochondrosis. Gangguan najis - memakan sesuatu yang salah. Di farmasi anda akan banyak mendengar apabila orang mengambil ubat yang berbeza dari tingkap.

Sementara itu, penyakit serius memanfaatkan kecerobohan kita. Dan mereka suka menyamar sebagai sesuatu yang biasa dan tidak berbahaya. Akibatnya, kita mungkin membuang masa dengan memadankan pil dengan gejala kita. Tetapi barah, yang dijangkiti pada tahap awal, dalam beberapa kes dapat disembuhkan sebanyak 95 persen. Dan kemudian - sayang.

Kami telah memutuskan untuk mengumpulkan gejala berbahaya yang mungkin membingungkan anda. Dan kami mengesyorkan bahawa sekiranya terdapat kesakitan dan masalah kesihatan yang berpanjangan, berjumpa doktor. Hanya berdasarkan keputusan ujian klinikal, diagnosis yang tepat dapat dibuat. Oleh itu...

1. Batuk yang menjengkelkan

Nampaknya lebih mudah. Dia mula batuk, yang bermaksud dia demam. Nah, dalam kes yang melampau, radang bronkus atau paru-paru telah berjaya. Dan orang membeli "sesuatu untuk batuk" di farmasi, kemudian mereka minum antibiotik.

Sementara itu: Batuk kering dan ringan, yang masih tidak akan hilang, sakit tekak yang berterusan, kesukaran menelan mungkin menunjukkan refleks gastroesofagus - ini adalah ketika kandungan perut dimasukkan ke dalam esofagus. Pedih ulu hati juga biasa berlaku, tetapi tidak ada yang menghubungkan kedua-dua gejala ini. GER yang tidak dirawat boleh menyebabkan bisul dan akibat lain.

Dan apa yang perlu anda ketahui untuk hidup lebih lama

Batuk dan bersin (tidak semestinya bersama, kadang-kadang secara berasingan) - mungkin bukan demam, tetapi alergi, dan alergi yang tidak dirawat akan berubah menjadi asma.

Batuk yang kerap (yang nampaknya tidak masuk akal!) Sebenarnya boleh memberi isyarat keradangan kelenjar tiroid. Dan sehingga anda benar-benar mengelirukan penyakit ini dengan selesema, rasa sejuk, berpeluh, kelemahan, sakit pada sendi atau otot muncul. Dan ahli endokrinologi harus menentukan mengapa ini semua berlaku..

Kanser paru-paru juga boleh bermula dengan batuk ringan yang tidak berbahaya. Semuanya terus berjalan. Dan gejala-gejala lain akan muncul tidak lama lagi, hanya pada peringkat terakhir, kerana paru-paru tidak mempunyai ujung saraf dan bahkan 26% daripada tisu sihatnya memberi seseorang jumlah oksigen yang diperlukan. Sekarang anda faham mengapa sangat penting untuk menjalani fluorografi setahun sekali?

Dan jika batuk semakin teruk, sebaik sahaja anda berbaring, masih ada sesak nafas, keletihan, bengkak - ada bahaya besar bahawa ini menghidap penyakit jantung hingga cacat atau serangan jantung yang akan berlaku.

Oleh itu, jika batuk berlangsung lebih dari dua minggu, dan anda belum pergi ke doktor - segera temu janji!

2. Tidak ada kekuatan untuk apa-apa

Nampaknya tidak ada yang menyakitkan. Dan kekuatan tiba-tiba meninggalkan anda. Saya tidak mahu apa-apa. Setiap langkah, setiap perkara terkecil terasa seperti beban yang tidak tertanggung. Saya hanya mahu berbaring dan berbaring menatap siling. Gejala-gejala ini biasa dilakukan oleh hampir semua orang dan sering kali menunjukkan diagnosis mudah: sudah tiba masanya untuk pergi bercuti.!

Atau mengenai yang sukar - kemurungan. Yang memerlukan pengawasan perubatan wajib.
Tetapi penyakit lain yang sangat berbahaya ingin menyamarkan diri dengan keletihan yang biasa dari kehidupan dan tekanan:

Diabetes mellitus memberi kerosakan, kerana tubuh tidak dapat menyerap glukosa, sel-sel tidak mendapat nutrisi yang diperlukan. Lemak digunakan, sebagai akibatnya, zat-zat yang beracun bagi otak terbentuk, dan semua ini memberikan rasa apatis dan kelemahan, termasuk kelemahan otot, seseorang cepat letih, ingin tidur sepanjang masa, dan hanya kemudian bertambah rasa dahaga, kadang-kadang gatal pada kulit. Oleh itu, untuk keletihan yang berpanjangan, penting untuk menjalani ujian gula darah..

Penyakit jantung iskemik kadang-kadang menunjukkan dirinya sangat lemah dan tidak menimbulkan rasa sakit, sehingga serangan jantung mengejutkan pesakit. Apabila bengkak kaki ditambahkan pada kelemahan, sesak nafas semasa latihan fizikal - segera berjumpa doktor dan menggunakan ECG!

Penyakit onkologi pada peringkat awal perkembangan tumor, kelemahan dan apatis kadang-kadang menjadi satu-satunya gejala. Tumor yang tumbuh memakan banyak tenaga, mengubah metabolisme dan menghasilkan toksin yang meracuni badan, dan mengurangkan hemoglobin. Dan seseorang yang masih tidak sakit, merasa keletihan yang tidak dapat difahami, kelesuan, dia mengalami anemia tanpa sebab yang jelas. Oleh itu, sangat penting untuk mendapatkan ujian darah tepat pada waktunya..

Kekurangan vitamin D dan vitamin B12 kadang-kadang orang selama bertahun-tahun mencari beberapa jenis penyakit yang menghalangnya daripada hidup secara normal, walaupun sukar untuk mengangkat tangan. Sementara itu, gejala kelemahan seperti ini disebabkan oleh kekurangan vitamin penting yang biasa: D atau B12. Mereka memainkan peranan penting: vitamin B12 mengatur pematangan sel darah merah dan apabila tidak mencukupi, anemia bermula dan sistem saraf terjejas. Vitamin D diperlukan untuk fungsi reseptor otak dan kekurangannya menyebabkan kemurungan, hipertensi dan kelemahan patologi.

Bagaimanapun, kekurangan kekuatan dan kelesuan adalah petunjuk langsung untuk ujian darah yang berlanjutan. Cuma kekuatan itu tidak meninggalkan sesiapa dalam jangka masa yang lama. Ke suatu tempat mereka pergi?

3. Penurunan atau kenaikan berat badan secara tiba-tiba

- Apa yang anda lakukan untuk menurunkan berat badan?

- Bayangkan, tidak ada. Saya makan seperti biasa, saya tidak bersenam. Dan berat mengambil dan pergi!

Sebenarnya, dialog seperti itu seharusnya tidak menggembirakan anda, tetapi memberi amaran kepada anda. Penurunan berat badan yang tidak berkaitan boleh disebabkan oleh penyakit serius. Yang paling teruk adalah barah, yang mengambil banyak nutrien dari badan. Tetapi dia jauh dari satu-satunya yang melakukan ini. Penyakit hati, penyakit tiroid (hipotiroidisme), dan gangguan pencernaan, yang menghalang tubuh menyerap nutrien, sering menyebabkan penurunan berat badan..

Berat badan dipertimbangkan apabila seseorang kehilangan lebih dari 5 peratus berat badannya dalam sebulan tanpa diet, senaman dan tekanan, dan dalam enam bulan atau setahun - kira-kira 10 peratus. Walaupun anda telah kehilangan 3-4 kilogram tanpa alasan dalam sebulan, anda perlu diperiksa.

By the way, kenaikan berat badan yang tajam dengan diet biasa, peningkatan yang kuat dalam volume pinggang, perut juga merupakan isyarat yang serius. Ini boleh bermakna bermulanya diabetes mellitus, penyakit hati dan ginjal yang tidak bergantung kepada insulin, apabila cecair terkumpul di dalam badan, masalah hormon, dan banyak lagi. Jujur saja: mungkin anda masih terlalu banyak minum bir atau kek.?

4. Pelupa manis

Anda tidak dapat mengingati nama kenalan. Tiba-tiba, semasa perbualan, anda kehilangan topik dan bertanya lagi: jadi apa yang saya bicarakan? Melupakan kata-kata. Keluar dari pintu masuk anda - dan tiba-tiba sesaat anda tidak dapat memahami jalan yang mana. Anda kembali ke apartmen sepuluh kali untuk barang-barang anda: telefon, kunci, selendang, dompet, cermin mata. Semasa menaip SMS, anda selalu mengelirukan huruf. Tidak ingat sama sekali mengapa anda datang ke suatu tempat, kerana anda bersetuju dengan rakan anda semalam, anda mendengar dengan terkejut mendengar semula komen anda sendiri dalam pertikaian itu. Berseronoklah: gangguan saya!

Sementara itu, kealpaan manis adalah alasan untuk berjaga-jaga. Ya, ingatan merosot seiring bertambahnya usia dan banyak yang menderita. Tetapi jika pelupa yang berterusan telah mengganggu kehidupan anda, ini mungkin menunjukkan gangguan serebrum, aterosklerosis saluran darah kerana kolesterol tinggi, penyakit tiroid (kekurangan beberapa hormon mengurangkan ingatan), diabetes mellitus (dengan itu, saluran darah sangat menyempit dan darah tidak memasuki otak dengan baik ), osteochondrosis serviks, hernia lumbal (kerana penjepitan arteri vertebra, kurang oksigen dan nutrien memasuki otak, yang menyebabkan lemahnya ingatan, tinnitus, sakit kepala).

Pelupa dapat menunjukkan kecenderungan untuk strok, penyakit Alzheimer.
Walau apa pun, dengan ketidakhadiran luar skala, anda perlu mengunjungi ahli neuropatologi dan memeriksa darah untuk kolesterol, gula, dan saluran darah untuk keanjalan.

5. Sakit belakang

Iklan di TV secara berterusan mendorong stereotaip ke dalam otak kita. Rasa sakit menembusi punggung bawah - kami mengoleskannya dengan krim ajaib dan bersorak sepanjang hidup. Jangan dengar iklan! Sakit belakang adalah salah satu gejala yang paling berbahaya di mana segala sesuatu dapat disembunyikan: dari cakera herniasi hingga serangan jantung dan barah..

Sudah tentu, suspek pertama adalah radang usus buntu, yang sangat menakutkan untuk dilewatkan. Dan serangan radang usus buntu dapat memberikan gambaran kabur: rasa sakit akan timbul dan tidak bermula di kawasan iliaka kanan, seperti yang diharapkan, tetapi di sepanjang punggung bawah, dan suhu mungkin tidak akan meningkat serta-merta.

Selalunya, kolik ginjal ditutupi oleh serangan sciatica atau osteochandrosis. Kesakitan yang tajam akan meningkat dengan pergerakan, dan masalah dengan kencing, darah di dalam air kencing mungkin tidak.

Pada lelaki, sakit punggung bawah kadang-kadang boleh menyebabkan prostatitis (ditambah kelemahan,
sakit kepala, demam). Pada wanita, keradangan pelengkap.
Cholecystitis (radang pundi hempedu), pankreatitis (radang pankreas) dan penyakit usus boleh disalah anggap sebagai serangan osteochandrosis atau keracunan: sakit berlaku di sebelah kanan atau di pusar, diberikan pada punggung bawah, mual, kelemahan, kadang-kadang demam, kembung, najis yang sakit.
Dan orang itu mula menelan ubat penghilang rasa sakit atau arang aktif. Sebenarnya, anda perlu menjalani ujian darah dan melakukan ultrasound.

Infark miokard dapat disamarkan sebagai radiculitis - sakit belati tajam tidak dapat terjadi sama sekali di belakang sternum, tetapi di kawasan lumbar. Nah, ciri sesak nafas, bengkak mungkin tidak segera muncul.

Penyakit onkologi - kadang-kadang rasa sakit di kawasan lumbar menimbulkan neoplasma, termasuk yang ganas - ia boleh berlaku di perut, usus, organ lain, dan juga tumbuh di sepanjang serat saraf yang merangkumi punggung bawah. Gejala mereka sangat pelbagai, mudah mengelirukan mereka dengan banyak penyakit lain dari rongga perut dan tulang belakang..
Oleh itu, sakit belakang adalah isyarat untuk lawatan segera ke doktor, yang harus menetapkan imbasan ultrasound, sinar-X, dan kadang-kadang gastro dan kolonoskopi..

6. Sakit kepala

Simptomnya begitu kerap sehingga ramai yang tidak memperhatikannya, mereka membeli "pil dari kepala" di farmasi, dan terus maju. Sementara itu, doktor mengira sebanyak 150 jenis sakit kepala, dan banyak daripadanya merupakan tanda penyakit serius..

Dengan sakit kepala yang mendadak tiba-tiba, strok bermula, dan jika pada masa yang sama belakang kepala menjadi mati rasa, sukar bernafas, penglihatan jatuh, orang itu tidak dapat tersenyum, membingungkan suku kata dengan kata-kata - segera panggil ambulans. Serangan iskemia juga bermula, hanya pesakit yang tidak dapat berbicara sama sekali dan tidak mengawal tubuhnya.

Dengan hipertensi, rasa sakit paling kerap muncul di bahagian belakang kepala - ditambah dengan pening, rasa panas di kepala, tinitus, terbang di depan mata. Dengan hipotensi (tekanan rendah), kelemahan, kelainan umum, mual, dering di telinga ditambahkan pada sakit kepala.
Walau apa pun, dengan sakit kepala, anda perlu mengukur tekanan.

Pusat Doktrin dan Taktik Perikatan akan muncul di "Square"

Sakit kepala yang kusam, teruk, sakit, digabungkan dengan kelemahan, boleh menjadi gejala barah, diabetes, kegagalan buah pinggang. Dan juga selalu menyertai penyakit berikut:

- Meningitis
- Encephalitis
- Penyakit mata (seperti glaukoma)
- Neuralgia
- Penyakit neoplastik otak
- Osteochondrosis serviks

- Kesakitan berlaku buat pertama kalinya dan anda berumur lebih dari 50 tahun
- Kesakitan yang teruk berlangsung lebih dari seminggu
- Tidak hilang setelah mengambil ubat penahan sakit dan antipiretik
- Peningkatan pergerakan kepala
- Meningkat dari masa ke masa

Anda mesti berjumpa dengan ahli terapi.

7. Kemunculan darah

Apa-apa pembuangan berdarah - dalam air kencing, najis, dahak, mimisan yang terlalu kerap, luka yang tidak sembuh - adalah isyarat untuk pemeriksaan segera. Sebab pembuangan seperti itu adalah buasir dangkal (darah dalam tinja dalam kes ini akan cerah, merah), batu ginjal, saluran yang lemah. Tetapi gejala ini dapat menyembunyikan barah. Oleh itu, jangan buang masa.

Penting untuk diingat: anda perlu melangkah ke arah ketakutan anda. Dan jangan mengubat sendiri. Sebilangan besar penyakit yang paling serius dapat disembuhkan sekarang. Perkara utama adalah menangkap mereka lebih awal..

Tambahkan "Free Press" ke senarai sumber anda Google.News dan Yandex.News. Lihat penilaian artikel kami di MediaMetrics agregator berita

Syarikat-syarikat transnasional menggunakan kuasa atas massa melalui "organisasi dunia": secara langsung, tanpa perantaraan negara dan pemerintah

Sergei Shargunov tentang bagaimana di Moscow seorang veteran Perang Patriotik Besar tidak dapat diberikan ubat-ubatan penting

Skandal di sekitar ujian ubat yang tidak diketahui oleh doktor semakin mendapat tempat