Utama > Tekanan

Sleepwalking: sebab, gejala, rawatan

Nama saintifik sleepwalking adalah somnambulism (dari bahasa Latin Somnus - tidur dan Ambulare - untuk berjalan, berjalan), dan sinonim "rakyat" kedua untuk keadaan ini adalah "sleepwalking". Sebenarnya, patologi ini tidak ada kaitan dengan bulan, tetapi dinamakan demikian, mungkin disebabkan oleh fakta bahawa ia sering dikesan pada malam yang terang bulan. Ini adalah salah satu bentuk gangguan tidur, yang manifestasi adalah tidak sedar berjalan dalam mimpi..

Somnambulisme adalah fenomena yang sangat biasa, menurut statistik, setiap lima puluh penduduk planet kita menderita. Jumlah orang yang menderita tidur lena adalah kanak-kanak berumur 4 hingga 10-16 tahun. Mengapa ia timbul, bagaimana cara tidur berjalan menampakkan diri, bagaimana menangani keadaan ini dan akan dibincangkan dalam artikel kami.

Sebab-sebab Sleepwalking

Seperti disebutkan di atas, kanak-kanak, terutama anak lelaki, cenderung menderita tidur malam. Ini mungkin disebabkan oleh ketidakmatangan fungsi sistem saraf pusat. Kanak-kanak secara semula jadi emosional, mudah terkesan, dan beban pada sistem saraf hari ini sangat hebat sehingga, menyerap maklumat baru pada siang hari, otak terus bekerja aktif pada waktu malam, semasa tidur anak. Pertengkaran malam antara anak dan ahli keluarga, kebimbangan mengenai pertengkaran ibu bapa, permainan aktif, bermain di komputer, menonton kartun atau program TV sebelum tidur menyumbang kepada berjalan kaki: di bawah pengaruh faktor-faktor ini, sistem saraf, keletihan pada waktu petang, teruja dan tidak mempunyai masa untuk tenang tidur. Dalam situasi seperti itu, berjalan kaki dapat disertai dengan gangguan sistem saraf yang lain - kencing tidak disengaja (enuresis), gangguan obsesif-kompulsif, tics seperti neurosis, sindrom kaki gelisah.

Faktor risiko lain untuk mengembangkan tidur malam pada kanak-kanak adalah:

  • kecenderungan genetik (diketahui bahawa jika salah seorang ibu bapa kanak-kanak menderita atau menderita tidur malam, kemungkinan timbulnya gejala gangguan ini pada anak adalah sekitar 40%, dan jika kedua-duanya meningkat kepada 65%);
  • demam tinggi semasa sakit;
  • migrain;
  • epilepsi (somnambulisme boleh menyertai epilepsi, menjadi salah satu gejalanya, atau menjadi peramal penyakit ini, berkembang bahkan beberapa tahun sebelum permulaannya).

Pada orang dewasa, somnambulisme berkembang lebih jarang dan, sebagai peraturan, bersifat sekunder. Penyebab utama tidur malam pada orang dewasa adalah:

  • kurang tidur kronik;
  • tekanan akut dan kronik;
  • migrain;
  • penyakit neoplastik otak;
  • neurosis;
  • serangan panik;
  • Penyakit Parkinson;
  • demensia pikun;
  • epilepsi;
  • kecederaan otak trauma;
  • aneurisma serebrum;
  • gangguan jantung (aritmia teruk);
  • sindrom apnea tidur obstruktif;
  • kehamilan dan haid pada wanita;
  • serangan malam asma bronkial;
  • diabetes mellitus (kerana hipoglikemia pada waktu malam, atau penurunan kadar gula di bawah normal pada waktu malam);
  • makan malam yang enak sebelum tidur;
  • pemakanan tidak rasional, yang mengandungi komposisi makanan yang tidak dimurnikan dalam jumlah besar, menyebabkan kekurangan unsur surih dalam tubuh;
  • mengambil alkohol dan dadah;
  • mengambil ubat tertentu (khususnya, antipsikotik, penenang dan hipnotik).

Ketika tidur berjalan

Seperti yang anda ketahui, tidur merangkumi 2 fasa: lambat dan cepat. Fasa tidur gelombang perlahan terdiri daripada 4 peringkat - dari tertidur hingga tidur nyenyak. Fasa tidur REM disertai dengan pergerakan bola mata yang aktif, semasa fasa ini seseorang melihat mimpi. Kitaran tidur, yang merangkumi 2 fasa besar, berlangsung rata-rata 90-100 minit dan diulang hingga 10 kali pada waktu malam. Sleepwalking berlaku, sebagai peraturan, semasa fasa tidur nyenyak (iaitu, pada akhir fasa 1) kitaran pertama atau kedua. Pada siang hari, somnambulisme sangat jarang berlaku, kerana jangka waktu tidur siang tidak mencukupi.

Pada kanak-kanak yang lebih muda, fasa tidur gelombang lambat lebih lama dan tidur lebih dalam pada fasa ini daripada pada orang dewasa: ciri-ciri ini juga meningkatkan kemungkinan tidur berjalan.

Bagi fisiologi, sleepwalking berlaku ketika, semasa tidur, penghambatan fungsi sistem saraf pusat tidak meluas ke kawasan otak yang bertanggungjawab untuk fungsi motor. Maksudnya, fungsi tubuh yang banyak dihambat, tetapi fungsi pergerakannya tidak..

Gejala tidur malam

Gejala utama dan utama somnambulisme adalah tidur malam. Orang itu nampaknya tertidur, tetapi tiba-tiba tiba-tiba bangun dan pergi ke suatu tempat atau melakukan tindakan tertentu. Tempoh serangan tidur berjalan dapat berkisar antara beberapa detik hingga setengah jam, dalam kes yang jarang terjadi - hingga 50 menit.

Sebilangan pesakit tidak berjalan, tetapi hanya duduk di atas katil, duduk selama beberapa saat atau minit, dan tidur semula..

Sebilangan besar orang yang menderita tidur nyenyak bangun dari tidur, kemudian mereka dapat menyalakan cahaya, atau mereka dapat berjalan di sekitar bilik dalam kegelapan, melakukan sebarang tindakan, dan bahkan pergi ke luar rumah - ke pintu masuk, ke halaman, mereka dapat masuk ke dalam kereta dan bahkan menyalakannya.

Beberapa sumber mempunyai maklumat bahawa semasa dalam mimpi, beberapa "orang gila" dapat memandu kereta, tetapi ini adalah mitos: refleks semasa tidur membosankan dan seseorang tidak dapat bertindak balas dengan baik terhadap kejadian di sekelilingnya, yang bermaksud bahawa walaupun dia berjaya memulakan kereta, maka dia tidak akan pergi jauh: kemalangan akan segera berlaku.

Dalam beberapa kes, seseorang bahkan tidak bangun dari tidur, melakukan gerakan stereotaip tertentu (meluruskan piyama, menggosok matanya, dan sebagainya): ini juga boleh menjadi manifestasi dari tidur malam.

Semasa berjalan kaki, mata seseorang terbuka lebar, tetapi nampaknya kaca - pandangan diarahkan ke kekosongan, dia "tidak hadir", wajah sama sekali tidak mengekspresikan emosi, pergerakannya perlahan, lancar. Sekiranya pada saat ini anda beralih kepada orang gila, dia tidak akan mendengar dan tidak akan menjawab soalan, tetapi dia dapat mengucapkan kata-kata dan ayat yang tidak sesuai dengan dirinya sendiri atau hanya menggumamkan sesuatu di bawah nafasnya.

Episod sleepwalking berakhir secara spontan: pesakit kembali ke tempat tidurnya atau tertidur di tempat lain. Pada waktu pagi dia tidak ingat apa-apa tentang pengembaraannya pada waktu malam dan, bangun dari tempat tidurnya, sangat terkejut. Sekiranya fasa aktif tidur berjalan berpanjangan, pada siang hari seseorang merasakan kelemahan, mengantuk, keletihan, penurunan kemampuan untuk bekerja.

Episod Sleepwalking jarang setiap hari: biasanya, ia berlaku dengan kekerapan beberapa kali seminggu hingga 1-2 kali sebulan atau kurang.

Semasa episod somnambulisme, semua jenis perasaan tumpul, sehingga pasien tidak mengetahui bahaya: dia dengan tenang dapat berjalan di atas bumbung, menggunakan pisau atau melompat keluar dari tingkap. Seseorang boleh membahayakan dirinya sendiri (seperempat somnambulis terluka semasa berjalan kaki), dan orang di sekelilingnya, tanpa menyedarinya, oleh itu, tinggal di bawah bumbung yang sama dengan sleepwalker, beberapa langkah mesti diambil untuk mengelakkannya. Kami akan membincangkan mengenai apa peristiwa di bawah ini..

Diagnosis sleepwalking

Sekiranya episod sleepwalking berlaku untuk pertama kalinya, dan anda boleh mengaitkannya dengan keadaan tertekan atau kerja berlebihan yang dialami sehari sebelumnya, maka meminta bantuan perubatan dapat ditunda. Sekiranya episod seperti ini berulang berulang kali, anda masih perlu mendapatkan bantuan pakar neurologi, pakar neuropsikiatri atau psikiatri untuk menentukan punca fenomena ini..

Untuk membantu pakar dengan diagnosis, anda atau keluarga anda harus:

  • perhatikan di atas kertas waktu tertidur, setelah jam berapa episod tidur berjalan, berapa lama ia berlangsung, tingkah laku pesakit dalam tempoh ini, bangun pagi;
  • fikirkan semula dan perhatikan sebab-sebab yang boleh menimbulkan somnambulisme (disenaraikan pada awal artikel);
  • buat senarai makanan dan ubat yang paling banyak dimakan yang selalu diambil.

Pergi ke kaunter penerimaan tetamu, sangat disarankan untuk membawa anda menyaksikan perjalanan "perjalanan" malam anda.

Doktor akan bercakap dengan pesakit, menanyakan kepadanya beberapa soalan yang diperlukan, melakukan pemeriksaan objektif dan menetapkan kaedah penyelidikan tambahan yang mengesahkan atau menolak diagnosis. Biasanya, kajian seperti itu adalah:

  • elektroensefalografi (penentuan aktiviti elektrik otak; kaedah ini memungkinkan untuk mendiagnosis kehadiran fokus epilepsi di otak);
  • polisomnografi (pesakit menghabiskan malam di makmal tidur khas, di mana, sebelum tertidur, sensor akan disambungkan kepadanya dan perubahan sistem saraf semasa tidur akan dipantau);
  • pemeriksaan ultrasound saluran otak (akan menentukan sifat aliran darah di dalamnya);
  • pengimejan resonans magnetik atau dikira (mengesan neoplasma, jika ada, atau perubahan sifat lain);
  • perundingan dengan pakar berkaitan (ahli endokrinologi, ahli kardiologi, ahli pulmonologi) untuk diagnosis penyakit somatik yang boleh mencetuskan perkembangan sleepwalking.

Prinsip rawatan Somnambulism

Bagi kebanyakan kanak-kanak, gangguan ini hilang dengan sendirinya, ketika kanak-kanak itu membesar..

Sekiranya jalan tidur jarang berlaku dan tidak ada perubahan patologi dalam tubuh yang dikenal pasti, rawatan terdiri daripada mengubah gaya hidup, iaitu, meminimumkan kesan faktor risiko:

  • tidur malam berkala (7-8 jam) secara berkala;
  • sebelum tidur - ritual santai (contohnya, anda boleh mandi air hangat dengan minyak yang menenangkan, mendengar muzik yang tenang, mengadakan sesi urutan yang menenangkan, minum teh pudina, dll.);
  • tidak termasuk menonton TV dan bekerja di komputer sekurang-kurangnya 2 jam sebelum tidur;
  • tidak termasuk pengambilan alkohol;
  • elakkan tekanan di tempat kerja dan dalam kehidupan seharian, dan sekiranya berlaku, maka cubalah untuk tidak membawanya ke rumah, tetapi, biarkan, di luar pintu;
  • jika seorang kanak-kanak mengalami tidur malam, maka dia harus memastikan bahawa dia mematuhi rutin harian; pastikan dia tidur cukup untuk mendapatkan tidur yang cukup; hadkan menonton TV dan bermain di komputer, sebelum tidur, jangan bermain permainan aktif, tetapi bermain dengan tenang (contohnya, permainan papan), menarik, membaca buku atau mendengar muzik yang menyenangkan.

Sekiranya penyebab tidur adalah ubat yang diambil oleh pesakit, ubat tersebut harus dibatalkan atau sekurang-kurangnya dosnya harus dikurangkan.

Sekiranya jalan tidur berjalan dengan latar belakang epilepsi, pesakit akan diberi ubat antiepilepsi, dan apabila penyebabnya adalah neurosis - ubat penenang dan antidepresan.

Dengan sifat bukan neurologi penyakit ini, penyakit yang menjadi penyebabnya dapat dirawat (dengan aritmia, antiaritmia diresepkan, dengan diabetes mellitus - terapi antihiperglikemik yang mencukupi, dan sebagainya).

Sekiranya walaupun berlatarbelakangkan rawatan penyakit latar belakang, episod berjalan kaki tidak berhenti, mengganggu aktiviti harian pesakit, dan ada risiko kecederaan pada masa ini, pesakit mungkin diberi ubat yang mempengaruhi fasa tidur. Mereka diresepkan dalam dos yang rendah dan jangka masa rawatan adalah 3 hingga 6 minggu..

Anda tidak harus bangun dari somnambulist semasa tidur malam - ini boleh menakutkannya, memprovokasi perkembangan gangguan mental yang lain. Anda harus membawanya dengan tenang dengan tangan atau bahu dan, dengan suara rendah, membawanya ke bilik dan membawanya ke tempat tidur..

Kadang-kadang pakar psikiatri dan psikoterapi menggunakan hipnosis sebagai rawatan untuk tidur malam..

Cara mengelakkan kecederaan

Kami telah menulis di atas bahawa penghidap tidur semasa berjalan kaki boleh membahayakan kesihatan mereka dan kesihatan orang lain. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, langkah-langkah berikut harus diperhatikan:

  • jangan biarkan pesakit berseorangan pada waktu malam di bilik (jika anda berada di dekatnya, anda akan melihat permulaan episod tepat pada waktunya dan meletakkan pesakit di tempat tidur);
  • tanggalkan katil bertingkat dengan mengatur katil untuk pesakit di tingkat satu;
  • semasa tidur, keluarkan semua sumber cahaya (lampu lantai, lampu sisi katil, lukis langsir supaya cahaya bulan tidak melewati tingkap);
  • sekat pintu dan tingkap bilik tidur sebelum tidur, dan jika ini tidak mungkin, pasang palang di tingkap (pesakit mungkin mengelirukan tingkap dengan pintu dan cuba "keluar" melaluinya);
  • jika boleh, "ratakan" sudut tajam pada perabot;
  • sebelum tidur, keluarkan dari bawah kaki anda benda yang pesakit boleh tersandung, benda tajam dan rapuh sehingga dia boleh cedera;
  • matikan peralatan elektrik sebelum tidur, jangan tinggalkan wayar elektrik di bawah kaki anda;
  • sembunyikan kunci pintu depan dan kereta;
  • dalam kes-kes yang teruk, anda bahkan boleh mengikat pesakit ke tempat tidur, tetapi kadang-kadang orang yang berjalan tidur entah bagaimana melepaskan diri dalam mimpi;
  • anda juga boleh meletakkan lembangan air sejuk di depan tempat tidur pesakit atau meletakkan kain basah dengan air sejuk - bangun, seseorang akan mencelupkan kaki mereka ke dalam air dan ini akan bangun.

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengulangi bahawa dalam kebanyakan kes, berjalan kaki tidak berbahaya dan berakhir dengan pemulihan walaupun tanpa rawatan, tetapi kadang-kadang ia menyertai perjalanan penyakit yang agak serius. Oleh itu, agar tidak terlepas dari penyakit yang paling serius ini dan mencegah kecederaan manusia semasa berjalan kaki, seseorang tidak boleh "menunggu cuaca di tepi laut" atau merawat diri anda sendiri: keputusan yang tepat adalah meminta bantuan doktor.

Saluran Satu, program "Hidup Sihat" bersama Elena Malysheva dengan topik "Sleepwalking: Symptoms and Treatment":

Program "Doktor bertugas" mengenai sleepwalking:

Saluran TV Geografik Nasional, filem dokumentari Sleepwalking. Mitos dan Realiti ":

Cara mengenal pasti jalan tidur: tanda-tanda ciri kehadiran patologi

Sleepwalking adalah gangguan tidur di mana pesakit dapat berjalan, bercakap, tanpa bangun sepenuhnya.

Punca patologi ini pada orang dewasa belum dikaji sepenuhnya..

Somnambulisme mempengaruhi 1 orang dalam seribu. Pada orang dewasa, penyakit ini berlaku lebih jarang daripada pada kanak-kanak..

Apabila tanda-tanda patologi muncul, sangat penting untuk berjumpa doktor, kerana ia mungkin berkaitan dengan kehadiran penyakit serius.

Penerangan

Tanda-tanda sleepwalking muncul semasa fasa tidur nyenyak.

Pada waktu siang, penidur tidur lebih jarang berlaku, kerana tempoh rehat dalam kes ini tidak mencukupi.

Sleepwalking disebabkan oleh fakta bahawa semasa tidur, proses penghambatan fungsi sistem saraf pusat tidak menangkap kawasan otak yang bertanggungjawab untuk pergerakan.

Akibatnya, seseorang bangun dari tempat tidur, bercakap, meninggalkan bilik, dll..

Punca, faktor risiko

Somnambulism adalah penyakit yang berasal dari anorganik, oleh itu, penyebab patologi mungkin:

  1. Tekanan yang berpanjangan.
  2. Pergolakan hidup, seperti perceraian, kematian saudara terdekat.
  3. Keganasan lalu, kemalangan jalan raya yang serius.
  4. Epilepsi.
  5. Ketagihan alkohol.
  6. Mengambil dadah.
Faktor risiko untuk mengembangkan serangan termasuk kerja berlebihan, demam dengan jangkitan virus pernafasan akut, menonton rancangan televisyen yang menyebabkan kegembiraan emosi yang teruk sebelum tidur.

Gejala somnambulisme pada orang dewasa

Bagaimana tidur berjalan menampakkan diri?

Tanda utama sleepwalking adalah pergerakan semasa tidur..

Orang itu tiba-tiba bangun dari tempat tidur, berjalan ke suatu tempat, atau mula melakukan sesuatu.

Tempoh serangan tersebut berkisar antara beberapa saat hingga setengah jam. Dalam kes yang jarang berlaku, ia boleh bertahan sehingga 50 minit..

Kadang-kadang para pejalan tidur hanya duduk di atas katil, selepas itu mereka berbaring dan tidak bangun sehingga pagi, tetapi lebih kerap mereka bangun dari tidur, menyalakan lampu atau berjalan di sekitar bilik dalam kegelapan. Mereka dapat keluar ke halaman malah masuk ke dalam kereta dan menghidupkan enjin..

Dalam kes yang jarang berlaku, seorang penidur tidur, berbaring di tempat tidur, melakukan pergerakan tertentu: menggosok matanya dengan tangannya, meluruskan pakaiannya, dll. Ia juga merupakan tanda somnambulisme..

Sleepwalking berlaku dengan mata terbuka. Ketika berjalan dalam mimpi, mereka terbuka lebar dan kelihatan berkaca-kaca, kerana pandangannya tidak ada, diarahkan ke ruang kosong.

Tiada emosi yang tidak dapat dilihat di wajah, pergerakan sleepwalker berjalan lancar, perlahan. Sekiranya anda berpaling kepadanya, dia tidak akan mendengar atau menjawab, tetapi dia boleh bergumam sesak nafas, mengucapkan frasa yang tidak koheren.

Tempoh tidur tidur berakhir secara spontan: seseorang kembali tidur atau berbaring di tempat lain, selepas itu dia tertidur. Dia tidak ingat apa-apa di pagi hari.

Sekiranya dia bangun di sofa atau di kerusi berlengan, dia sangat terkejut. Dengan serangan yang berpanjangan pada keesokan harinya, pesakit merasa terbeban, mengadu kelemahan, mengantuk, kerana dia tidak dapat tidur lena.

Episod berjalan seperti itu biasanya tidak berulang setiap malam..

Selalunya ia berlaku beberapa kali setiap 7 hari atau 1-2 kali sebulan, atau bahkan kurang.

Semasa serangan, semua jenis perasaan tumpul, sehingga pasien dapat melompat keluar dari tingkap, menggunakan pisau, melukai dirinya sendiri.

Dia menimbulkan bahaya tertentu kepada orang lain, jadi saudara-mara harus sangat berhati-hati.

Bagaimana mengenali diri anda, doktor mana yang harus dihubungi

Adalah tidak selalu mungkin untuk mengenal pasti penyakit ini secara bebas, kerana pada waktu pagi pesakit tidak ingat apa-apa, walaupun dia diberi hujah yang berat, dia mungkin tidak percaya akan adanya masalah.

Gejala utama baginya adalah kenyataan bahawa dia bangun di tempat yang berbeza: di lantai dapur atau di lorong, di kerusi berlengan, dll..

Sekiranya semasa serangan, pesakit menghidupkan air, maka dia dapat membasahi pakaiannya. Pada waktu pagi dia melihat bahawa baju tidurnya basah dan terus menerus. Kadang-kadang, ketika dia bangun, dia mendapati bahawa dia memegang beberapa benda..

Dengan tanda-tanda ini, anda dapat mengesyaki anda mempunyai patologi.

Pesakit perlu membuat janji temu dengan pakar neuropsikiatri, ahli neuropatologi atau psikiatri. Seorang pakar memeriksa pesakit dan kemudian dapat membuat diagnosis yang boleh dipercayai dan menjadualkan rawatan.

Berjalan tidur pada orang dewasa dapat dikenali dengan tanda-tanda yang jelas, termasuk berjalan dalam mimpi.

Penyakit ini tidak dapat diabaikan, kerana semasa serangan seseorang dapat membahayakan dirinya sendiri. Doktor pasti akan membantunya mengatasi somnambulisme.

Sleepwalking atau sleepwalking

Artikel pakar perubatan

  • Kod ICD-10
  • Epidemiologi
  • Sebab-sebabnya
  • Faktor-faktor risiko
  • Patogenesis
  • Gejala
  • Komplikasi dan akibatnya
  • Diagnostik
  • Diagnosis pembezaan
  • Rawatan
  • Siapa yang hendak dihubungi?

Dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa (ICD-10), tidak ada patologi sleepwalking, tetapi sleepwalking (nama perubatannya adalah somnambulism) - Kelas V (gangguan mental dan tingkah laku), kod - F51.3.

Sejak zaman berzaman, keadaan yang tidak biasa ini dalam mimpi, disertai dengan pergerakan tidak sedar, beberapa tindakan dan bahkan ucapan, telah dikaitkan dengan pengaruh negatif cahaya bulan (terutama dengan bulan purnama). Sebenarnya, bulan tidak ada kaitan dengannya: sleepwalking adalah sejenis gangguan tidur - parasomnias.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Sleepwalking lebih kerap berlaku pada kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan. Puncak manifestasi parasomnia ini jatuh pada usia 8 hingga 12 tahun, walaupun manifestasi dicatat pada usia yang lebih awal. Menurut data terbaru (2015), keseluruhan prevalensi tidur berjalan pada masa kanak-kanak - dari 2.5 hingga 13 tahun - adalah 29.1%.

Dipercayai bahawa tidur malam pada orang dewasa mempengaruhi sehingga 2.5-3% populasi. Menurut hasil kajian yang dilakukan pada tahun 2010-2012. oleh sepasukan saintis dari American Academy of Neurology (AAN) di bawah naungan National Institutes of Health, sleepwalking adalah lebih biasa pada orang dewasa daripada yang difikirkan sebelumnya.

Seperti yang ditulis oleh jurnal Neurologi (2012, Mei), sleepwalking dipicu oleh adanya kemurungan, kegelisahan, gangguan obsesif-kompulsif. Dari 15,929 orang Amerika lebih dari 18 (direkrut dalam kajian ini), hampir sepertiga mempunyai sejarah mengantuk. 3.6% kes seperti ini hanya sekali dalam setahun; 2.6% mengalami serangan tidur setiap bulan. Lebih-lebih lagi, 17% peserta mengalami kegilaan di kalangan saudara darah..

Orang yang mengalami kemurungan "melakukan perjalanan" dalam tidur mereka 3,5 kali lebih kerap daripada mereka yang tidak mengalami kemurungan yang berlanjutan. Dan dengan gangguan obsesif-kompulsif, somnambulisme diperhatikan pada 7.3% pesakit.

Punca tidur malam

Sebilangan besar pakar melihat penyebab utama tidur dalam neurosis, yang timbul dari keadaan kehidupan traumatik dan percanggahan dalaman keperibadian dan boleh menyebabkan gangguan fungsi sistem saraf tertentu, khususnya, proses pengujaan dan penghambatan pada korteks serebrum. Iaitu, sleepwalking berlaku sebagai reaksi neurotik psikogenik.

Faktor-faktor risiko

Faktor risiko untuk tindak balas CNS seperti:

  • kerja berlebihan yang teruk, kurang tidur (pelanggaran jadualnya yang berpanjangan), kegelisahan, tekanan, kemurungan;
  • gangguan obsesif-kompulsif (pada orang dewasa, jalan tidur dan pemikiran obsesif, iaitu, neurosis pemikiran obsesif, tidak dikecualikan);
  • sebatan;
  • kecederaan otak trauma;
  • demam;
  • migrain dengan aura;
  • ensefalitis dan jangkitan otak lain;
  • hipertiroidisme;
  • dariapnea tidur indrom;
  • narkolepsi penting (penyakit Jelino);
  • perubahan neurodegeneratif di otak (dalam penyakit Alzheimer atau Parkinson);
  • mengambil antidepresan trisiklik, neuroleptik, pil tidur;
  • ketagihan dadah;
  • penyalahgunaan alkohol (menyebabkan alkohol tidur).

Sleepwalking pada kanak-kanak, dan juga sleepwalking pada remaja, tidak jarang terjadi: menurut tinjauan yang dilakukan oleh National Sleep Foundation (USA), 1% kanak-kanak berumur tiga hingga tujuh tahun dan 2% pelajar sekolah kerap berjalan dalam tidur mereka. Kanak-kanak ini sihat secara mental, dan dalam kebanyakan kes, parasomnia hilang ketika mereka semakin tua..

Menurut pakar neuropsikiatri, lebih banyak perhatian harus diberikan kepada berjalan kaki pada orang dewasa - apabila semua struktur otak telah lama terbentuk, dan gangguan tidur ini mungkin menunjukkan permulaan proses neurodegeneratif yang tidak dapat dipulihkan..

Adakah sleepwalking berkaitan dengan epilepsi? Oleh kerana fasa yang serupa dengan tidur paradoks dikesan semasa serangan epilepsi, dan epilepsi tidak dapat mengingati peristiwa yang berlaku sebelum kejang, tidur berjalan dianggap sebagai sebahagian daripada kompleks gejala epilepsi pada pesakit dengan penyakit ini..

Dan satu lagi soalan: adakah jalan tidur diwarisi? Kecenderungan keluarga untuk jenis parasomnia ini dikesan oleh pakar pada tahun 1980-an. Dan pada tahun 2011, dilaporkan bahawa para saintis di University of Washington memeriksa empat generasi dari keluarga yang sama, di mana 9 dari 22 anggota menderita sleepwalking, dan mereka semua mengalami kecacatan DNA pada kromosom ke-20. Oleh itu, lokasi genetik pertama untuk berjalan kaki telah ditemui. Menurut American Medical Association JAMA Pediatrics, 48-61% kanak-kanak dengan sleepwalking mempunyai satu atau kedua ibu bapa yang sedang tidur.

Patogenesis

Patogenesis sleepwalking dikaitkan dengan perubahan mekanisme tidur neurofisiologi normal atau dengan ciri-ciri individu aktiviti bioelektrik hemisfera serebrum dan subkorteks semasa tidur malam.

Ngomong-ngomong, mereka yang tidur lama pada waktu siang, walaupun pada hakikatnya gelombang otak alpha yang lemah berlaku pada waktu malam, mungkin mengalami tidur berjalan pada waktu siang.

Dari saat anda tertidur sehingga anda bangun, terdapat lima kitaran tidur berulang, di mana selang tidur perlahan ortodoks (NREM - tanpa menggerakkan bola mata di bawah kelopak mata tertutup) dan tidur REM (REM - dengan mata tertutup) bergantian. Nisbah purata mereka dalam struktur tidur malam masing-masing adalah 80% dan 20%..

Sejurus selepas seseorang tertidur, gelombang otak alfa melemah dan digantikan oleh gelombang theta, yang menyebabkan penurunan aktiviti otot, suhu badan, degupan jantung dan pernafasan, dan penurunan metabolisme juga berlaku. Ini adalah tidur lambat (NREM), dan ketika semakin dalam, isyarat bioelektrik yang dihasilkan oleh otak menjadi gelombang utama delta. Lebih-lebih lagi, beberapa neuron subkortikal dan kortikal memang tidak aktif semasa tidur, sementara kumpulan neuron lain boleh aktif secara bervariasi. Oleh itu, pembentukan retikular otak dan struktur hippocampus, walaupun semasa tidur, akan bertindak balas terhadap rangsangan luaran, memulakan gerakan untuk mengekalkan integriti tubuh. Pemikiran subkortikal (bawah sedar) sangat aktif semasa tidur.

Semasa tempoh tidur cepat (REM), yang secara ringkas menggantikan tidur lambat, sebaliknya: nadi dan pernafasan menjadi lebih kerap, aliran darah serebrum meningkat, kelenjar adrenal mensintesis hormon lebih cepat, dan aktiviti neuron otak sangat serupa dengan keadaannya semasa terjaga.

Serangan sleepwalking berlaku dalam dua jam pertama setelah tertidur - semasa peringkat ketiga tidur NREM terdalam, ketika sistem saraf parasimpatis yang menjaga homeostasis mendominasi. Sleepwalking berlaku pada orang dengan gangguan tahap tidur, ketika otak "tersekat" pada tahap tidur gelombang lambat, isyarat bioelektrik otak tidak disinkronkan, dan sebahagian dari korteks dan zon individu subkorteks dibawa ke keadaan aktiviti fisiologi separa.

Patogenesis sleepwalking pada kanak-kanak dan remaja juga bergantung pada tahap kematangan struktur otak yang memberikan aktiviti fungsional sistem saraf pusat. Pada zaman kanak-kanak dan remaja, sistem hipotalamus-hipofisis berfungsi secara intensif (menghasilkan hormon pertumbuhan somatotropin), dan aktiviti bioelektrik korteks serebrum mempunyai ciri tersendiri. Jadi, penyegerakan biopotensinya pada usia 6-10 tahun meningkat, pada usia 11-14 tahun ia menurun, dan setelah berumur 15-16 tahun ia meningkat lagi. Dengan penurunan tahap sinkronisasi, proses pengujaan sistem saraf pusat berlaku, terdapat beberapa gangguan fungsi autonomi.

Tetapi berjalan sambil berjalan menurut Freud adalah tanda konflik emosi yang tidak dapat diselesaikan dan merupakan usaha untuk memenuhi keperluan naluri yang tidak sedar.

Gejala tidur malam

Tanda-tanda pertama berjalan kaki: orang yang tidur duduk di atas katil, membuka matanya, bangun dan berjalan...

Gejala mandatori tidur: kosong, seolah-olah mata berkaca dan ekspresi wajah yang tidak ada; kekok pergerakan; kekurangan tindak balas terhadap persekitaran dan kekeliruan.

Sleepwalker boleh berkeliaran di sekitar apartmen, mula berpakaian, mengambil barang, menyusun semula barang di dalam bilik, naik ke almari, naik ke ambang tingkap; boleh meninggalkan rumah dan berjalan ke arah yang tidak diketahui (termasuk di sepanjang jalan raya). Anak-anak Somnambulis dapat berjalan dengan selamat ke bilik tidur ibu bapa atau hanya ke arah cahaya; membasahi tidur dan menggosok gigi semasa tidur adalah gejala biasa (bruxism).

Serangan sleepwalking dapat berlangsung kurang dari satu minit, atau dapat berlanjutan selama setengah jam. Sangat sukar untuk membangunkan seseorang dalam keadaan ini, kerana otak tahan terhadap rangsangan semasa tidur nyenyak..

Pesakit boleh mengambil posisi berbaring dan tenang di mana sahaja. Dan ketika dia bangun, dia tidak ingat apa-apa dan bingung. Benar, orang dewasa kadang-kadang mengingati detik-detik tertentu dari apa yang berlaku.

Dalam senarai gejala, tidur dan keraguan disebut tidur berjalan dan bermimpi, iaitu bercakap dengan kuat ketika tidur. Keraguan juga merujuk kepada parasomnia dan memanifestasikan dirinya dengan cara yang berbeza: bergumam, suara yang agak keras, menjerit, dan juga ucapan yang panjang, sering kali tidak jelas. Selalunya, orang yang tidur mula bercakap semasa gelombang delta tahap tidur ortodoks yang kurang mendalam. Tidur mengantuk dan menjerit lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan remaja, terutamanya apabila digabungkan dengan mimpi buruk.

Sleepwalking pada orang dewasa boleh merangkumi unsur keagresifan dan juga tindakan yang tidak sesuai. Ketelanjangan dan aktiviti seksual dalam keadaan somnambulisme adalah mungkin. Sehingga tahun 2003, profesional perubatan mendefinisikan ini sebagai tingkah laku tidur seksual; tetapi ada kecenderungan untuk menonjolkan tidur tidur seksual, yang - atas cadangan sekumpulan ahli neuropatologi Kanada (Shapiro S., Trajanovic N., Fedoroff J.) - kini disebut sexomnia.

Komplikasi dan akibatnya

Menurut doktor, berjalan kaki pada kanak-kanak dan remaja dengan sendirinya tidak membahayakan mereka secara emosional, kerana ingatan tidak merekodkan "jalan malam" ini, dan berjalan kaki tidak dianggap sebagai tanda penyakit jiwa. Tetapi apa bahaya tidur malam?

Orang yang berjalan kaki dapat dengan mudah cedera, misalnya, menuruni tangga, jatuh atau cuba melompat dari ketinggian. Gangguan tidur yang berpanjangan boleh menyebabkan rasa mengantuk yang berlebihan pada waktu siang dan mungkin masalah dengan prestasi akademik dan tingkah laku di sekolah.

Akibat yang tidak diingini bagi orang lain tidak dikecualikan - apabila tindakan dalam keadaan parasom adalah agresif dan ganas (terutama pada lelaki).

Ini adalah kesalahpahaman yang biasa bahawa penghidap tidur tidak dapat dibangunkan; sebenarnya, anda perlu bangun, jika tidak, "berjalan" boleh berakhir dengan kemalangan. Namun, disarankan untuk tidak mengganggu anak-anak, tetapi mengembalikannya ke tempat tidur dengan berhati-hati..

Diagnosis sleepwalking

Diagnosis sleepwalking harus dilakukan oleh pakar neuropatologi, psikiatri atau doktor tidur.

Untuk mengetahui tahap aktiviti otak dan mengkaji ciri-ciri tidur, pakar menggunakan diagnostik instrumental:

  • electroencephalogram (EEG);
  • elektromiogram (EMG);
  • elektrookulogram (EOG);
  • polisomnografi.

Diagnosis pembezaan

Tugas diagnosis pembezaan adalah untuk mengenal pasti perubahan neurodegeneratif di otak (MRI digunakan), gangguan obsesif-kompulsif dan keadaan lain di mana parasomnias dapat diperhatikan. Dan membezakannya dari khayalan dan halusinasi.

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan tidur malam

Dalam sebilangan besar kes, jalan tidur tidak dirawat: bantuan terapi komprehensif harus diberikan untuk penyakit yang menyebabkan perkembangan parasomnia.

Selalunya, anda dapat menyelesaikan masalah atau sekurang-kurangnya mengurangkan gejala berjalan kaki pada anak dengan meningkatkan kebersihan tidur. Sebagai contoh, pakar menasihatkan rawatan santai yang kerap sebelum tidur. Sekiranya tidur berjalan kerap berlaku pada kanak-kanak, doktor mungkin mengesyorkan menggunakan kebangkitan yang dirancang - 45-50 minit selepas anak tertidur. Ia mengganggu kitaran tidur dan mencegah serangan..

Hipnosis boleh digunakan untuk merawat tidur malam pada orang dewasa. Di samping itu, ada yang boleh menetapkan agen farmakologi seperti hipnotik, penenang, atau antidepresan. Oleh itu, tablet Clonazepam (nama lain - Klonopin, Iktoril, Rivotril) digunakan sebagai barisan pertama rawatan untuk sexomnia (sleepwalking seksual) - 0,5 mg sejam sebelum tidur. Ubat psikotropik ini dikontraindikasikan untuk penyakit buah pinggang, masalah hati, kelemahan otot dan kehamilan. Kesan sampingan termasuk loya, ataksia, kemurungan, dan peningkatan kerengsaan. Penggunaan jangka panjang adalah ketagihan.

Perkara utama dalam sleepwalking adalah pencegahan kecederaan semasa sawan. Anak tidak boleh tidur di atas katil dua tingkat; tingkap dan pintu ke balkoni tertutup rapat pada waktu malam, perabot yang tidak diperlukan dikeluarkan (supaya sleepwalker tidak tersekat), kunci di pintu depan harus disekat (untuk mengelakkan keluar).

Sleepwalking dan tentera

Ramai yang berminat sama ada mereka memasuki tentera dengan berjalan sambil tidur?

Kesesuaian untuk perkhidmatan ketenteraan anggota tentera Pengawal Nasional Ukraine yang menjalani pemeriksaan perubatan sesuai dengan Peraturan pemeriksaan perubatan ketenteraan di Angkatan Bersenjata Ukraine, yang disetujui dengan perintah Menteri Pertahanan Ukraine bertarikh 14 Ogos 2008 No. 402.

Lampiran untuk Perintah No. 402, Artikel 18: Sindrom Tingkah Laku, Gangguan Keperibadian dan Emosi F50-F69; F80-F99 (berkaitan dengan gangguan makan, penyalahgunaan bahan yang tidak ketagihan); gangguan tingkah laku dan emosi pada masa remaja (hiperkinetik, sosial, emosi, mental yang tidak ditentukan), dll. Sleepwalking mempunyai kod ICD - F51.3.

Sekiranya sindrom tingkah laku dan gangguan keperibadian yang disenaraikan: 1) dinyatakan dengan tajam, dengan kecenderungan pengulangan atau reaksi patologi yang berpanjangan - orang tersebut tidak layak untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan dengan penyingkiran dari pendaftaran ketenteraan; 2) dinyatakan sederhana dengan pampasan yang tidak stabil atau diberi pampasan - seseorang tidak layak untuk perkhidmatan ketenteraan pada masa damai, penggunaan terhad pada masa perang.

Cara menghilangkan sleepwalking

Kandungan artikel:

  1. Penerangan dan pengembangan
  2. Sebab-sebab Sleepwalking
  3. Gejala utama
  4. Cara untuk melawan
    • Pada kanak-kanak dan remaja
    • Pada orang dewasa

Sleepwalking (sleepwalking) adalah keadaan istimewa apabila orang yang mengantuk mula berjalan dan dapat melakukan sesuatu yang, ketika dia bangun, tidak ingat sama sekali. Patologi semacam itu dikaitkan dengan gangguan dalam kerja bahagian otak yang bertanggungjawab untuk keadaan tidur..

Penerangan dan mekanisme pengembangan sleepwalking

Semua orang telah mendengar cerita yang menggembirakan mengenai orang yang sedang tidur. Diduga, pada malam yang terang bulan, mereka berjalan di atas bumbung dan pada masa yang sama tidak jatuh, tetapi jika mereka menjerit dengan kuat, mereka pasti akan bangun, jatuh dan pecah. Ada juga yang boleh memandu dan tidak mengalami kemalangan..

Cerita pedas yang cukup banyak juga diketahui. Contohnya, bahawa selepas pesta, seorang lelaki yang mengantuk memperkosa seorang gadis yang sedang tidur. Seorang wanita gila meninggalkan rumah dan melakukan hubungan seks dengan lelaki yang tidak dikenali. Orang seperti itu tidak mengingati tindakan mereka, penyakit mereka dianggap sebagai sejenis tidur malam dan disebut sexomnia - seks dalam mimpi. Di negara-negara Barat, mereka dikecualikan daripada tanggungjawab jenayah.

Terdapat banyak mitos mengenai tidur malam. Pada zaman dahulu, dipercayai bahawa penyihir menari berputar-putar di bulan purnama. Dan kemudian tiba-tiba makhluk dengan mata lebar muncul di jalan dan pergi ke suatu tempat yang terpisah. Orang-orang seperti itu dianggap gila dan dibakar, rakan-rakan miskin, dipertaruhkan.

Pada masa ini, perubatan menolak hubungan antara bulan dan tidur malam. Walaupun masih ada kaitan tertentu. Cahaya malam boleh menjadi perengsa - "pencetus" yang mencetuskan mekanisme "berjalan" tengah malam.

Sleepwalking atau somnambulism, kadang-kadang menggunakan istilah "selenisme" (dari bahasa Yunani kuno "selenium" - "bulan"), fenomena ini tidak begitu jarang berlaku, walaupun tidak dianggap sebagai gangguan mental yang serius. Sehingga 10% orang dewasa berjalan dalam mimpi: lelaki dan wanita. Ini disebabkan oleh jenis watak histeris, penyakit saraf, misalnya, tekanan, atau kerosakan mental kronik, seperti epilepsi.

Kanak-kanak lebih kerap mengalami gangguan tidur kerana sistem saraf mereka masih rapuh. Anak itu sihat sepenuhnya dari segi mental, tetapi dia mengalami kegelisahan yang hebat, misalnya, ketika lulus peperiksaan di sekolah. Tidur menjadi lemah dan mengganggu. Dia tiba-tiba bangun dan, misalnya, pergi ke dapur untuk minum air. Dan pada waktu pagi dia tidak akan mengingati perkara ini. Bagi kebanyakan kanak-kanak, keadaan ini hilang seiring dengan bertambahnya usia. Sekiranya ia tetap ada, maka kita perlu bercakap mengenai manifestasi patologi perkembangan mental.

Sleepwalking bergantung pada kerja bahagian otak yang bertanggungjawab untuk peralihan dari tidur cepat ke tidur nyenyak. Semasa fasa cepat, maklumat yang diperlukan disusun dan dihafal. Dalam gerakan perlahan, badan pulih dan tumbuh. Sekiranya terdapat kerosakan fungsi organ ini, tidur nyenyak terganggu. Ini dapat menampakkan dirinya dalam faktor seperti tidur sambil berjalan. Ucapan penidur tidur dihambat, dia tidak menyedari ketakutan dan dapat melakukan apa yang biasanya tidak akan dilakukannya. Contohnya, berjalan di tepi bumbung dan tidak jatuh.

Walau bagaimanapun, baru-baru ini, saintis Amerika telah menyatakan bahawa "berjalan di bawah bulan" telah ditentukan secara genetik. Ini disebabkan oleh perubahan pada beberapa gen. Ini adalah kerja "salah" mereka yang menyebabkan keadaan ketika tidak ada cara untuk "menjauhkan diri" sepenuhnya dari tidur. Ini adalah titik utama untuk tidur. Tetapi gen spesifik apa yang bertanggungjawab untuk tidur malam masih belum jelas..

Punca tidur berjalan pada kanak-kanak dan orang dewasa

Doktor tidak dapat mengetahui sebab-sebab untuk tidur malam. Terdapat sejumlah andaian mengapa orang tidak berkelakuan cukup dalam tidur mereka. Mungkin ini disebabkan oleh gangguan sistem saraf. Contohnya, seseorang mempunyai "sindrom kaki gelisah": ketika tertidur, sensasi yang tidak menyenangkan timbul di bahagian bawah kaki dan anda ingin terus menggerakkannya, bangun dan berjalan. Sekiranya saraf berada di had, keadaan keletihan dan tekanan dapat mempengaruhi.

Gangguan tidur - kurang, apabila seseorang tidak terjaga atau tertidur, dan reaksi terhadap rangsangan luaran semakin lemah, juga menyebabkan tidur malam. Keadaan ini boleh dipicu oleh penyakit mental yang teruk, seperti penyakit Parkinson. Baru-baru ini, versi telah dikemukakan bahawa sleepwalking adalah penyakit keturunan, akarnya harus dicari dalam gen.

Sebagai hasil penyelidikan, adalah mungkin untuk mengetahui sejumlah pola. Pertama sekali, mereka berkaitan dengan usia mereka yang menderita berjalan dalam mimpi. Sleepwalking lebih kerap berlaku pada kanak-kanak berumur 4 hingga 10 tahun. Ini disebabkan sistem saraf yang masih rapuh dan banyak beban. Kanak-kanak lelaki lebih mudah alih daripada kanak-kanak perempuan, kerana ada lebih banyak orang yang tidur di antara mereka.

Remaja semasa akil baligh - akil baligh, yang bermula pada usia 10 atau sedikit kemudian, mengalami "ribut emosi" yang sebenar. Ini sering menimbulkan rasa tidak senang tidur. Namun, pada usia 20 tahun, sistem pembiakan sudah terbentuk, "ribut" reda. Sebilangan besar anak muda melupakan "pengembaraan malam" mereka.

Pertimbangkan sebab-sebab tidur berjalan pada kanak-kanak dan remaja dengan lebih terperinci:

    Kebolehtekanan. Sekiranya kanak-kanak itu sangat emosional, maklumat yang diterima pada waktu siang menghalang tidur. Otak terus berfungsi. Ia boleh menyebabkan tidur malam.

Nafas lemah semasa tidur. Boleh dikaitkan dengan gangguan saluran udara atau tidur saraf yang cetek.

Persekitaran keluarga yang buruk. Ibu bapa bertengkar sesama sendiri atau memarahi anak. Sistem sarafnya terganggu, enuresis mungkin bermula, tidur terganggu. Ini memprovokasi tidur malam.

Permainan sebelum tidur. Kanak-kanak itu berlari, bermain di halaman sehingga gelap. Saya pulang dengan teruja dan segera tidur. Sistem saraf tidak sempat menenangkan diri, kaki dalam mimpi "mereka sendiri meminta untuk menari", dan anak itu bangun dari tempat tidur. Permainan komputer hingga larut malam, menonton televisyen juga menjadi faktor dalam tidur malam.

Kecenderungan keturunan. Sekiranya salah seorang ibu bapa berjalan atau berjalan dalam mimpi, ada kemungkinan besar bahawa anak itu juga akan menjadi penghidap tidur..

Penyakit demam. Keadaan ini menimbulkan tidur dan tidur yang tidak selesa..

  • Sakit kepala. Bahagian otak yang khas, hipotalamus, bertanggungjawab untuk berehat. Migrain yang teruk boleh mengganggu fungsinya dan menyebabkan gangguan tidur. Selalunya berakhir dengan tidur malam.

  • Sekiranya anak itu tiba-tiba bangun dan mengantuk, anda tidak boleh berteriak dengan kuat. Ini akan menakutkannya, dia dapat membuat gerakan ceroboh dan mencederakan dirinya sendiri..

    Berjalan tidur pada orang dewasa jauh lebih jarang berlaku berbanding kanak-kanak. Ia menampakkan diri pada lelaki dan wanita. Tidak ada perbezaan besar di sini. Penyebab tidur malam lelaki dan wanita dikaitkan dengan gangguan saraf atau mental yang teruk, selalunya berbentuk kronik.

    Pertimbangkan faktor utama yang mempengaruhi permulaan tidur malam pada orang dewasa. Ini boleh:

      Kekurangan tidur yang kronik. Seseorang banyak bekerja, letih, tidur sedikit dan tidak tidur lena. Sistem saraf sentiasa dalam keadaan tegang.

    Tekanan. Ia boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Contohnya, kekacauan berterusan di tempat kerja atau di rumah. Tidur tidak baik dan mengganggu. Mimpi pelbagai omong kosong, orang yang mengantuk tiba-tiba bangun dan mula berjalan dengan senyap, menakutkan semua orang yang melihatnya.

    Penyakit otak. Katakan tumor telah terbentuk, menekan, mengganggu aktiviti normal semua bahagian otak. Insomnia masuk, serangannya bergantian dengan hilangnya ingatan. Seseorang bangun pada waktu malam dan mula berjalan di sekitar bilik atau bahkan keluar..

    Gangguan neurologi. Terdapat pelbagai, dan semuanya mungkin berkaitan dengan somnambulisme. Sekiranya keadaan obsesif, ketika pemikiran yang sama berputar di kepala selama berhari-hari, ini boleh menyebabkan psikosis dan kurang tidur. Akibatnya, selenisme.

    Keresahan yang teruk. Kekeliruan disertai dengan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan yang menyebabkan disfungsi autonomi - pelanggaran aktiviti normal saluran badan, yang menjadikan keadaan umum semakin buruk.

    Penyakit mental kronik. Ia boleh menjadi penyakit Parkinson, epilepsi, demensia pikun.

    Penyakit organ dalaman dan saluran darah. Sebagai contoh, aneurisma adalah pembengkakan atau penipisan dinding arteri kerana peregangan, atau gangguan pada kerja jantung. Diabetes mellitus dan asma bronkial juga boleh menyebabkan berjalan kaki malam.

    Kecederaan teruk. Ia boleh menjadi kranial, ketika tidur normal terganggu.

    Kehamilan berat. Ini adalah faktor yang membawa kepada tidur malam. Kadang-kadang keadaan ini berkembang pada wanita semasa haid..

    Pemakanan yang tidak betul. Makanan tidak seimbang dalam komposisi unsur surih, apabila tubuh kekurangan magnesium secara kronik, menyebabkan tidur yang buruk. Makan malam yang berat "untuk tidur yang akan datang" juga memberi kesan negatif pada waktu rehat malam. Kegelisahan dan kegelisahan dari mimpi yang berat dapat menyebabkan tidur nyenyak.

    Peningkatan emosi. Jiwa yang tidak stabil dicirikan oleh ledakan emosi yang kuat: pengalaman gembira atau negatif. Keperibadian yang cemas dan mudah terpengaruh juga termasuk dalam kategori "moon rovers".

    Perbualan dalam mimpi. Orang sering bercakap dalam keadaan mengantuk. Ini boleh membuat anda bangun dari tidur dan pergi "mengenai perniagaan anda".

  • Berjalan tidur secara paksa. Selepas pengambilan alkohol atau ubat yang berlebihan, halusinasi berlaku. Mereka mengambil jalan-jalan malam. Dosis besar (overdosis) ubat juga menyebabkan keadaan ini..

  • Gejala utama tidur malam

    Gejala utama berjalan dalam tidur dalam semua kategori umur adalah berjalan dalam keadaan mengantuk. Seorang lelaki di tengah malam tiba-tiba bangun dengan pandangan yang terpisah, matanya terbuka lebar, pandangannya "berkaca". Pergerakan perlahan.

    Penjaga tidur boleh duduk tidak bergerak di atas katil, kemudian menyalakan lampu dan pergi, katakan, ke dapur. Dan di sana dia akan membuka keran, minum air dan kembali tidur. Sekiranya anda memberitahunya tentang perkara ini pada waktu pagi, dia akan terkejut, kerana dia tidak ingat apa-apa. Tempoh "pelayaran" malam itu adalah dari beberapa saat hingga satu jam, mungkin 2-3 kali seminggu atau bahkan setahun.

    Gejala pertama dari sleepwalking muncul, sebagai peraturan, pada usia dini dan menjadi lebih kerap ketika anak membesar. Kekerapan paling tinggi dicapai pada remaja, kemudian pada kebanyakan mereka berhenti setelah selesai baligh. Menurut statistik, hanya 1% pengedar tidur muda yang "menyeberang" dengan penyakit mereka hingga dewasa. Ini agak banyak, tetapi ia berbicara tentang penyakit kronik, yang dalam kebanyakan kes diwarisi dan menyebabkan "berjalan di bawah bulan".

    Pada kanak-kanak dan remaja, serangan berjalan sambil tidur lebih kerap berlaku pada separuh pertama malam. Selalunya kanak-kanak itu hanya duduk di atas katil, jika ada mainan di dekatnya, bermain dengannya, kemudian tidur sendiri. Sekiranya ia tidak sesuai untuk jangka masa yang panjang, anda perlu mengambil tangan dengan senyap dan meletakkan anda di tempat tidur. Tidak ada jeritan atau suara. Seringkali mereka patuh pada soalan, dan pada waktu pagi mereka tidak akan mengingati apa-apa. Dan jangan ingatkan mereka.

    Berjalan tidur pada masa kanak-kanak dan remaja dalam kebanyakan kes bukanlah penyakit. Ini adalah manifestasi "keletihan" badan anak dari tekanan fizikal dan mental yang berlebihan. Mereka harus terhad.

    Berjalan tidur pada orang dewasa kadang-kadang bising. Sleepwalker boleh berjalan dan melambaikan tangannya, bahkan menjerit sesuatu, keluar dari apartmen ke jalan. Sekiranya anda bertanya kepadanya tentang sesuatu, reaksi tidak akan mencukupi. Dia bergumam sesuatu, melihat masa lalu dengan mata lebar, seolah-olah ada ruang kosong di hadapannya. Orang seperti itu selalu menimbulkan rasa takut. Pada Abad Pertengahan, mereka dianggap roh jahat, dilempari batu dan dibakar di tiang.

    Bagi orang-orang yang telah melihat somnambulist, nampaknya mereka melakukan pergerakan yang tidak bermakna. Namun, ini tidak menghalangi mereka untuk menunjukkan "keajaiban" tindakan penyeimbangan. Katakan anda berjalan di tepi bumbung atau dinding semata-mata dan jangan jatuh. Tetapi kes seperti ini sangat jarang berlaku, banyak daripadanya dijelaskan secara terperinci. "Gimnastik" sedemikian disebabkan oleh kenyataan bahawa dalam keadaan separuh tidur, semua refleks dihambat, tidak ada emosi - perasaan takut yang boleh membuat anda mengambil langkah yang salah. Dan secara tidak sedar, semua pergerakan terkawal, naluri pemeliharaan diri dipicu. Sekiranya anda berteriak dengan kuat, pengedar tidur akan gemetar dan tersandung, jatuh dari ketinggian dan patah.

    Pada masa kini, tidak ada yang takut dengan mereka yang menderita tidur malam, mereka dianggap sakit dan berusaha menolong mereka. Sekiranya anda kebetulan bertemu dengan somnambulist, anda tidak boleh menjerit dengan tajam, agar tidak menyebabkan kecederaan yang tidak dijangka atau menyebabkan serangan orang yang tiba-tiba terbangun.

    Pada waktu pagi, orang yang tidur tidak ingat apa-apa. Mereka mengantuk, tidak perhatian dan terganggu, mereka tidak mempunyai "selera makan" untuk bekerja. Ini adalah bagaimana "jalan malam" mempengaruhi keadaan umum pesakit dengan berjalan kaki..

    Cara-cara untuk memerangi jalan tidur

    Bagaimana untuk menghilangkan tidur malam, doktor masih tidak benar-benar tahu, kerana alasan untuk berjalan dalam mimpi sebahagian besarnya tidak jelas. Pelbagai kaedah psikoterapi dan semua jenis cara perubatan digunakan: ubat penenang, antidepresan, penenang, tetapi semuanya tidak cukup berkesan. Walaupun masih ada perkembangan tertentu. Kajian mendapati bahawa penyebab utama tidur adalah tekanan, ketika tidur terganggu, mereka bercakap dalam keadaan mengantuk dan sering bangun di tengah malam. Sekiranya semua tanda-tanda ini ada, perlu menghubungi pakar neurologi, dia akan melakukan pemeriksaan komprehensif dan menetapkan rawatan yang sesuai..

    Cara menghilangkan sleepwalking pada kanak-kanak dan remaja

    Rawatan tidur berjalan pada kanak-kanak dan remaja, sebagai peraturan, bukan ubat-ubatan yang bersifat semula jadi. Dengan pengecualian patologi, yang boleh turun temurun dan nyata, misalnya, sebagai sawan epilepsi. Dalam kes ini, anda perlu menjalani rawatan khas di hospital neuropsikiatrik, di mana ubat penenang (penenang) akan diresepkan sesuai dengan usia. Dalam kebanyakan kes, jalan tidur pada kanak-kanak bukanlah patologi..

    Agar kanak-kanak atau remaja tidak mencederakan dirinya semasa berjalan malam, anda hanya perlu mematuhi peraturan berikut:

      Sekiranya kanak-kanak berjalan dalam keadaan tidur, jangan berteriak kepada mereka. Anda perlu berusaha menenangkan mereka dengan tenang.

    Sebaiknya periksa tidur anak dengan lebih kerap untuk memastikan semuanya baik-baik saja.

    Ke bilik tempat kanak-kanak tidur, perlu mengeluarkan semua benda tajam yang dengannya kanak-kanak itu boleh mencederakan dirinya secara tidak sengaja semasa tidur..

    Suis lampu mesti selamat.

  • Windows mesti ditutup dengan selamat supaya sleepwalker tidak jatuh dari tingkap yang terbuka.

  • Cara merawat tidur malam pada orang dewasa

    Rawatan sleepwalking pada orang dewasa sering terdiri daripada menghilangkan penyebab keadaan tertekan. Di sini pertolongan psikiatri sangat diperlukan. Dia akan menetapkan ubat, yang terdiri daripada pelantikan antidepresan, penenang dan ubat penenang..

    Setelah menjalani rawatan, psikologi dalam sesi psikoterapi akan berusaha mengembangkan sikap psikologi pada pesakit yang akan membantu menghilangkan penyebab tekanan dan memulihkan tidur yang sihat.

    Tidak ada penawar yang berkesan untuk tidur malam, tetapi memerangi tidur berjalan pada orang dewasa tetap membawa hasil yang diinginkan.

    Cara menghilangkan sleepwalking - tonton videonya:

    Sebab dan rawatan untuk tidur malam pada orang dewasa

    Sleepwalking, atau somnambulism, adalah salah satu gangguan tidur yang paling misteri dan kadang-kadang menakutkan. Sleepwalking dengan sendirinya tidak mengancam jiwa atau kerja organ dalaman seseorang. Hanya tindakannya semasa serangan berbahaya - mereka tidak dikawal oleh kesedaran, dan pesakit boleh membahayakan dirinya sendiri atau orang lain. Mari cuba cari tahu apa yang berkaitan dengan jalan tidur pada orang dewasa, dan adakah kaedah rawatan yang berkesan.

    Tanda-tanda tidur

    Somnambulism adalah gangguan tidur, bukan penyakit mental. Dan rentan terhadapnya adalah orang-orang yang mudah terpengaruh dan beremosi yang mengambil segalanya dalam hati, tetapi terbiasa menyembunyikan kebimbangan dan ketakutan mereka dari orang lain. Terdapat banyak tanda-tanda luaran untuk tidur, dari gemetar anggota badan dalam mimpi hingga monolog yang lama difahami dan tindakan yang kompleks. Tetapi tidak kira bagaimana ia menampakkan diri, jika penghidap tidur tidak hidup sendirian, mustahil untuk tidak menyedari masalahnya..

    Gejala somnambulisme utama dan paling jelas adalah berjalan dalam mimpi itu sendiri. Tetapi dia mungkin mempunyai tanda-tanda lain yang kurang ketara. Pada beberapa pesakit, berjalan sambil tidur menampakkan diri dalam bentuk tidur yang sangat gelisah: mereka melemparkan dan berbaring di tempat tidur, bermain-main dengan baju tidur mereka, menyebarkan selimut, mengetuk lidah mereka, menggosok gigi, dan lain-lain. Sleepwalkers juga boleh bercakap dalam tidur mereka, hanya menggumamkan sesuatu yang tidak terdengar kepada diri mereka sendiri atau memasuki " berdialog "dengan lawan khayalan.

    Dalam kes yang paling teruk, pesakit duduk di tempat tidur, bangun dari tempat tidur, tidak bergerak di tempat, atau bergerak di sekitar bilik, seolah-olah melakukan aktiviti biasa. Mereka boleh meniru bercakap di telefon, mencuba memasak makanan, melakukan pembersihan, dan lain-lain. Kadang-kadang frasa yang tidak sesuai dan soalan tidak logik terdengar selari. Terdapat kes-kes ketika para penyokong tidur membuka tingkap, balkoni atau pintu masuk, cuba meninggalkan apartmen, yang sering berakhir dengan tragis.

    Semasa serangan somnambulisme pada seseorang, ambang kesakitan dikurangkan menjadi minimum, perasaan takut dan naluri pemeliharaan diri dimatikan. Pergerakannya perlahan, pertuturan tidak selaras, matanya terbuka, tetapi murid-muridnya tidak normal dan pandangannya berkaca-kaca.

    Biasanya episod ini berlangsung dari beberapa minit hingga setengah jam, selepas itu sleepwalker kembali tidur dan tidur dengan tenang sehingga pagi, tanpa menyimpan kenangan tentang apa yang berlaku pada waktu malam.

    Punca berlakunya

    Punca dan rawatan berjalan kaki pada orang dewasa tidak dapat dipisahkan: hanya dengan memahami apa sebenarnya yang tersembunyi di sebalik gangguan tidur seperti itu, anda boleh memilih kaedah yang sesuai untuk mengatasinya. Selalunya, somnambulisme diprovokasi oleh:

    1. Kekurangan tidur dan rehat. Tekanan berlebihan, fizikal dan emosi, kurang tidur kronik atau dangkal, tidur sekejap memberi kesan buruk kepada keadaan sistem saraf manusia, dalam beberapa kes mengakibatkan serangan tidur.
    2. Pergolakan emosi yang kuat. Buat pertama kalinya, episod tidur berjalan sering direkodkan pada orang yang mendapati diri mereka berada dalam situasi kehidupan yang sukar. Kehilangan orang yang disayangi, kemalangan, penyakit serius yang disertai oleh ketakutan akan kematian, kemusnahan kewangan, dan lain-lain, boleh menyebabkan serangan..
    3. Gangguan dalam kerja otak. Ini boleh menjadi trauma kraniocerebral, neoplasma jinak dan malignan, aneurisma vaskular, demensia pikun, epilepsi, penyakit Parkinson, dll..
    4. Perubahan hormon dalam badan. Ini bukan sahaja tidur malam remaja yang biasa disebabkan oleh akil baligh, tetapi juga berjalan kaki pada wanita dalam posisi dan semasa haid..
    5. Pemakanan yang tidak betul. Makan malam yang banyak dan tinggi kalori sebelum tidur mempunyai kesan negatif terhadap kualiti rehat malam. Selepas dia, seseorang sering dihantui oleh mimpi buruk, di mana dia boleh mula bergerak di sekitar bilik tanpa bangun. Diet yang sedikit tidak kurang berbahaya. Diet yang terlalu kaku menyebabkan kekurangan vitamin dan mineral penting, yang boleh mengakibatkan gangguan tidur, termasuk tidur.
    6. Penyakit organ dalaman. Doktor menganggap diabetes mellitus, patologi kardiovaskular dan asma bronkial dengan serangan nokturnal yang kerap sebagai faktor yang cenderung kepada perkembangan somnambulisme..

    Juga, penyebab terjadinya sleepwalking adalah alkohol, ketagihan dadah atau keracunan dadah, akibatnya seseorang mengalami halusinasi dan serangan somnambulisme..

    Jenis dan bentuk sindrom

    Pakar mengenal pasti beberapa jenis somnambulisme, masing-masing mempunyai tanda dan sebab tersendiri. Yang paling biasa adalah:

    1. Jalan tidur beralkohol. Ini adalah akibat penyalahgunaan minuman beralkohol. Setelah minum alkohol dalam jumlah besar, seseorang tertidur, tetapi setelah beberapa ketika dia bangun dari tidur dan berjalan dalam tidurnya. Sekiranya ini adalah episod terpencil, tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Tetapi dengan kerap berjalan dalam keadaan tidur dalam keadaan mabuk alkohol, seseorang memerlukan bantuan profesional.
    2. Sexomnia, atau somnambulisme seksual. Ia dicirikan oleh aktiviti seksual yang tidak sedarkan diri semasa rehat malam, yang mana seseorang itu tidak mempunyai kenangan. Walaupun gambar individu muncul dalam ingatan pada waktu pagi, ia dianggap sebagai mimpi erotik. Pertama sekali, bentuk jalan tidur ini mempengaruhi orang-orang yang mempunyai kehidupan seks yang tidak menentu, yang menggunakan dadah dan alkohol dalam kuantiti yang banyak..
    3. Perbualan dalam mimpi. Bentuk tidur yang paling tidak berbahaya, yang mempengaruhi kanak-kanak. Manifestasinya tidak bergantung pada fasa tidur, dan ucapan boleh sama sekali tidak jelas atau cukup jelas.
    4. Gangguan Tingkah Laku. Mereka adalah ciri fasa tidur REM dan dikaitkan dengan mimpi malam. Biasanya, walaupun bergerak secara aktif dalam mimpi, seseorang terus berbaring tidak bergerak di atas katil. Ini adalah sejenis reaksi pelindung tubuh, dan jika gagal, tindakan dari dunia ilusi malam boleh terwujud dalam kenyataan. Pesakit dengan bentuk somnambulisme ini tidak hanya bergerak di sekitar bilik, tetapi melakukan pergerakan yang kompleks: melompat, mencubit, menendang, dll..
    5. Sindrom makan dan minum malam. Bentuk somnambulisme yang berbahaya, walaupun pada pandangan pertama ia kelihatan lebih lucu. Pesakit dengan gangguan tidur seperti itu tidak hanya mengambil makanan biasa, tetapi juga makanan yang tidak boleh dimakan, seperti bahan kimia rumah tangga, ubat-ubatan atau kosmetik, yang sering merosakkan kesihatan mereka.

    Selain itu, bentuk jalan tidur ini berpotensi berbahaya bagi orang lain, jika seseorang ingin memasak makanan, mencetuskan kebakaran atau letupan gas..

    Rawatan

    Untuk menyembuhkan somnambulisme pada orang dewasa, pertama sekali, anda perlu mengetahui dan menghilangkan penyebabnya. Ini memerlukan perundingan pakar neuropatologi, psikiatri atau pakar neuropsikiatri. Selain mengumpulkan anamnesis dan pemeriksaan visual, pemeriksaan tambahan ditetapkan:

    • elektroensefalografi;
    • polisomnografi;
    • Ultrasound kapal otak;
    • CT atau MRI.

    Pesakit juga boleh dirujuk kepada pakar lain, misalnya, pakar kardiologi, ahli pulmonologi, atau ahli endokrinologi. Selanjutnya, bergantung pada diagnosis, kaedah rawatan sleepwalking dipilih.

    Ubat

    Adalah mustahil untuk menyembuhkan jalan tidur dengan bantuan ubat-ubatan sahaja, tetapi terapi ubat tertentu diperlukan untuk pesakit dengan gangguan tidur seperti itu. Mengambil ubat diperlukan dalam kes di mana, semasa serangan, seseorang dapat membahayakan dirinya sendiri atau orang lain.

    Antidepresan, penenang, atau penenang biasanya diresepkan untuk pesakit yang menderita somnambulisme saraf. Tugas mereka adalah untuk menstabilkan keadaan sistem saraf dan mengembalikan seseorang ke tidur penuh. Setelah menjalani terapi terapi, untuk menyatukan hasilnya, rawatan dengan psikoterapis sering dianjurkan, yang bertujuan untuk mencari dan menyelesaikan penyebab somnambulisme yang mendasari..

    Anda tidak boleh melakukan tanpa ubat walaupun serangan mengantuk berkaitan dengan penyakit somatik. Sebagai contoh, antikonvulsan dapat meringankan keadaan pesakit dengan epilepsi, dan pada diabetes mellitus, ubat-ubatan yang menormalkan tahap glukosa darah diresepkan untuk tujuan yang sama..

    Pemilihan ubat adalah semata-mata secara individu, oleh itu, tanpa berunding dengan pakar dan membuat diagnosis yang tepat, pengambilan ubat berbahaya untuk kesihatan dan kehidupan pesakit..

    Kaedah kebangkitan amaran

    Bagaimana untuk mengatasi masalah tidur pada orang dewasa sekiranya kejang selalu berlaku pada waktu yang sama dan mempunyai jangka masa yang sama? Untuk kes seperti itu, ada kaedah amaran kebangkitan. Intinya adalah untuk bangun somnambulist 15-20 minit sebelum permulaan episod dan tidak membiarkan dia tertidur lagi sepanjang masa ia harus berlangsung. Pilihan untuk memerangi sleepwalking ini berkesan, tetapi hanya sesuai untuk rawatan yang panjang: pesakit mesti diperhatikan untuk jangka masa yang panjang untuk mengenal pasti pergantungan dalam serangan sleepwalking dan mengira masa pengulangan mereka dengan tepat.

    Ketenangan

    Oleh kerana berjalan kaki sering dikaitkan dengan keadaan sistem saraf manusia yang tidak stabil, pelbagai teknik relaksasi digunakan untuk mengatasinya. Kesan positif diberikan oleh yoga, meditasi, mandi santai yang hangat dengan minyak pati wortel St. John's, sage, lemon balm, pudina atau semanggi manis. Juga berguna adalah sesi urut yang melegakan ketegangan otot dan psiko-emosi, muzik yang tenang dan secawan teh herba sebelum tidur..

    Cara menjaga keselamatan sleepwalker

    Salah satu kesan terburuk dari tidur malam adalah kerosakan yang boleh dilakukan oleh pesakit pada diri mereka sendiri atau orang lain. Untuk melindungi penghidap tidur dan orang tersayang, anda mesti:

    1. Pasang bar di tingkap, terutamanya jika serangan berulang kali.
    2. Cabut semua peralatan elektrik pada waktu malam.
    3. Lengkapkan dapur gas dengan injap yang boleh ditanggalkan, tutup dan lepaskan sebelum tidur.
    4. Pasang kunci di pintu depan yang boleh dibuka dengan kunci di kedua sisi dan sembunyikan pada waktu malam.
    5. Sudut tajam "melicinkan" pada perabot, keluarkan barang yang berpotensi berbahaya (pisau cukur, pisau, pemutar skru, dll.) Dan barang rapuh (barang kaca, termometer, dll.) Ke tempat yang tidak dapat diakses.

    Juga, tidak digalakkan untuk meninggalkan somnambulist di bilik seorang diri semalaman. Sekiranya ini tidak mungkin, untuk mengelakkan serangan, ada baiknya menyebarkan tuala basah di tempat tidurnya sebelum tidur. Bangun dari tidur pada waktu malam dan menyentuh kakinya yang telanjang, pengedar tidur bangun dan berbaring di atas katil. Untuk tujuan yang sama, anda boleh menggunakan jam penggera, yang seharusnya mati setiap 2 jam, agar pesakit dapat mengawal fasa tidur dan mencegah episod baru..

    Semasa serangan, anda tidak perlu bangun dari tidur - hanya diam-diam membawanya ke tangan dan membawanya kembali ke tempat tidur.

    Pencegahan

    Langkah-langkah pencegahan yang mengurangkan kemungkinan berulang adalah bahagian penting dalam merawat jalan tidur pada orang dewasa. Dengan kecenderungan untuk berjalan kaki, perlu:

    1. Elakkan tekanan di tempat kerja dan kehidupan seharian.
    2. Perhatikan rejimen harian, peruntukkan jumlah masa yang mencukupi setiap hari untuk tidur dan rehat yang baik. Sebaiknya latih diri anda untuk tidur dan bangun pada waktu pagi pada waktu yang sama.
    3. Elakkan bermain permainan komputer, menonton TV dan filem sebelum tidur, terutamanya dengan plot yang menakutkan dan sengit.
    4. Jangan terlibat dalam sukan aktif pada waktu petang.
    5. Gantikan makanan malam yang lebat dan berlimpah dengan makanan ringan, menggemari makanan yang meningkatkan kualiti rehat malam anda.
    6. Singkirkan tabiat buruk (penyalahgunaan kopi, minuman tenaga, minuman beralkohol, merokok, dll.).

    Penting untuk memahami bahawa somnambulisme bukanlah penyakit dan jauh dari hukuman. Tetapi anda tidak boleh mengabaikan isyarat seperti itu dari badan, menolak bantuan profesional. Lebih-lebih lagi, dia mungkin mengalami komplikasi yang sangat serius. Dan walaupun seorang penghidap tidur berjaya mengelakkan mikrotraumas semasa serangan, berjalan kaki secara buruk mempengaruhi kualiti rehat malam, dan kekurangan tidur kronik, pada gilirannya, mempengaruhi kesihatan secara umum..