Utama > Sklerosis

Pening dan sakit kepala - sebab dan rawatan

Aduan kesihatan yang sering dijumpai dikaitkan dengan sakit kepala. Dalam keadaan pening, seseorang kehilangan keseimbangan, semua yang ada kelihatan berubah-ubah, mudah alih.

Sensasi ini adalah gejala penyakit dan patologi, dan bukan penyebabnya. Kaedah rawatan secara langsung bergantung kepada penyakit yang dikenal pasti.

Apa yang mungkin?

Terdapat banyak sebab mengapa seseorang mengalami kesakitan dan pening. Yang paling biasa adalah:

  • keletihan mata yang teruk;
  • aterosklerosis;
  • migrain;
  • keadaan tertekan;
  • tiba-tiba bangun dari katil; ketumbuhan;
  • darah tinggi;
  • kecederaan otak trauma;
  • osteochondrosis serviks;
  • akibat tabiat buruk;
  • hipotensi;
  • jangkitan;
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • strok.

Ketegangan mata yang berlebihan

Penyebab sedikit pening dan sakit di kepala tidak berbahaya, kerana mudah dihilangkan. Orang moden menghabiskan banyak masa di Internet, sentiasa menggunakan alat.

TV, komputer, telefon pintar - semua ini memberi tekanan serius pada mata. Sensasi menyakitkan timbul pada waktu petang selepas bekerja dan pada waktu petang.

Pekerja pejabat menghabiskan banyak masa di komputer dengan postur yang tidak wajar, yang menyebabkan otot-otot leher dan punggung kronik berlebihan, seluruh badan kelihatan menarik. Untuk mengelakkan akibat seperti itu, rehatkan mata anda, kawal jumlah jam yang dihabiskan dengan alat..

Aterosklerosis

Penyakit kronik, akibatnya plak kolesterol disimpan di dinding saluran otak. Terdapat pelanggaran bekalan darah ke bahagian otak tertentu, yang kurang mendapat nutrien.

Pening dan sakit kepala, gangguan perhatian, gangguan ingatan, kelemahan, keletihan, mungkin mahu tidur.

Migrain

Penyakit neuralgik yang tertumpu pada satu bahagian (di kawasan temporal di sebelah kiri atau kanan, dahi sering sakit) dan menampakkan diri dalam kejang. Penyakit ini disifatkan oleh loya, intoleransi terhadap cahaya terang, bunyi yang kuat, kesakitan yang menekan. Mata sering sakit, lebih jarang malah menyiram.

Rasa sakit dapat bertahan seharian dan bertambah teruk dengan aktiviti apa pun. Minum ubat penghilang rasa sakit bukanlah jalan keluar dari keadaan ini. Penyakit ini ditenggelamkan buat sementara waktu oleh ubat penenang dan antipsikotik, tanpa menghilangkan penyebab penyakit ini.

Situasi yang tertekan

Pelepasan mendadak sejumlah besar adrenalin ke dalam aliran darah semasa kegembiraan dan keadaan tertekan adalah reaksi normal badan. Setelah jangka masa yang singkat, kandungan adrenalin kembali normal.

Pelepasan hormon membawa kepada vasokonstriksi, akibatnya, otak kurang menerima oksigen dan nutrien, yang menimbulkan rasa pening dan sakit. Ia juga berlaku bahawa rasa sakit selalu ada selama seminggu atau lebih..

Kandungan hormon yang tinggi dalam darah ditunjukkan oleh:

  • pening;
  • insomnia;
  • pengurangan berat;
  • degupan jantung mungkin cepat;
  • ketidakstabilan emosi.

Bangun dari tempat tidur secara tiba-tiba

Masalah ini sering berlaku pada orang dengan saluran darah yang lemah: pada remaja dan orang tua. Ini berlaku dari kenaikan jam penggera yang tajam, ketika reaksi jantung dan saluran darah ditunda.

Tumor otak

Gejala-gejala umum dari tumor ganas muncul pada tahap yang berbeza, di antaranya anemia yang disebabkan oleh gangguan tisu tertentu adalah perkara biasa..
Dengan onkologi, kepala tiba-tiba berubah menjadi pening, rasa sakit berpusing dalam serangan, ini sering berlaku. Dicirikan oleh pucat, mati pucuk, pengsan mungkin, boleh muntah, muntah, demam. Pesakit sering mengalami gangguan berjalan, berpeluh meningkat, dan perubahan tekanan secara tiba-tiba.

Hipertensi

Ia dianggap sebagai salah satu penyakit kardiovaskular yang paling biasa. Penyakit di mana tekanan darah meningkat berlaku pada usia 30-60 dan kronik, secara berkala terdapat peningkatan dan kemerosotan.

Tanda-tanda hipertensi yang jelas:

  • sakit kepala berterusan yang berlaku pada waktu malam atau awal pagi selepas bangun tidur;
  • sakit di kawasan jantung;
  • penglihatan kabur, perasaan kabur mata;
  • bunyi di kepala, telinga;
  • sesak nafas selepas senaman ringan.

Kecederaan kepala

Gegaran otak disertai dengan kehilangan kesedaran jangka pendek pada masa kecederaan. Ciri:

  • muntah;
  • sakit kepala yang teruk;
  • gelap di mata;
  • pening;
  • mengantuk disertai dengan menguap;
  • kehilangan koordinasi;
  • kelemahan.

Dalam tempoh selepas trauma, gejala yang sama diperhatikan. Tidak ada muntah dan kehilangan kesedaran, kerana gejala ini bersifat tunggal dan khas hanya pada masa kecederaan.

Osteochondrosis serviks

Pening pada penyakit ini disebabkan oleh kekurangan oksigen dan nutrien ke otak manusia, seperti yang dibuktikan oleh sakit kepala yang kerap.

Sensasi timbul selepas tidur, anggota badan atas mungkin mati rasa, kadang-kadang rasa sakit merebak ke tulang belakang. Disertai dengan keletihan, kelesuan.
Pening bertambah teruk dengan putaran tajam, kemiringan leher, selalunya alasannya terletak pada bantal yang salah - terlalu lembut atau terlalu keras.

Tabiat buruk: tembakau dan alkohol

Sebagai tambahan kepada kesan merosakkan umum pada tubuh, merokok dan penyalahgunaan alkohol mempunyai kesan negatif pada saluran darah otak. Hangover - keadaan selepas mabuk setelah meminum minuman beralkohol.

Ini boleh menjadi penyebab pening dan sakit kepala. Sensasi yang tidak menyenangkan juga terdapat di perut, atau lebih tepatnya di perut. Sekiranya pada hari kedua masalah itu berlanjutan, disarankan berjumpa doktor.

Merokok meningkatkan tekanan darah, mengganggu pemakanan otot jantung, menyekat saluran darah - ini adalah sebahagian kecil dari risiko kesihatan yang mungkin.

Hipotensi

Penyakit ini adalah kebalikan dari hipertensi, iaitu tekanan darah diturunkan, saluran darah melebar. Penyakit ini biasa berlaku pada orang tua. Dengan hipotensi, loya, kelemahan, keadaan badan yang lembap diperhatikan.
Kehilangan keseimbangan dan keruh fikiran berlaku walaupun bangun dari kerusi, sementara kadang-kadang kepala tidak sakit.

Penyakit berjangkit

Proses keradangan di tubuh manusia menyebabkan sakit kepala, pening ringan. Ketidakselesaan ini adalah gejala tambahan yang tidak spesifik..

Dystonia vegetovaskular

Ekologi, kekurangan rejimen (kurang tidur yang berterusan) dan kegembiraan yang kuat, voltan berlebihan menyebabkan kekurangan vaskular, sering dijumpai pada masa remaja.

Dari apa tekanan menurun, ia boleh menjadi gelap di mata, sakit kepala terasa teruk, pening. VSD dan sakit di kepala saling berkaitan, rawatannya mesti dilakukan secara menyeluruh.

Pukulan

Gangguan peredaran darah akut otak berlaku akibat aterosklerosis, hipertensi atau kelainan otak. Keparahan dan kesakitan di kepala adalah salah satu tanda strok. Kesakitan muncul akibat darah masuk ke otak manusia dan bercampur dengan cecair serebrum, setelah itu tiba-tiba ia menjadi teruk.

Seseorang mungkin mengalami sakit belakang, sakit serviks, kehilangan kesedaran berlaku. Pesakit strok melaporkan kegelapan mata yang kerap dan pening selepas sakit.

Punca pening berterusan pada wanita

  • haid yang banyak. Ini disebabkan oleh kehilangan darah dan kekurangan zat besi dalam badan;
  • anemia. Hemoglobin rendah menyebabkan keletihan, kelemahan;
  • kehamilan. Kesakitan boleh berlaku setiap hari;
  • penyakit psikologi: serangan panik, fobia lebih kerap berlaku pada wanita;
  • menopaus (menopaus).

Rawatan yang berkesan bermula dengan diagnosis

Untuk mengenal pasti penyakit ini, anda perlu menghubungi ahli terapi dan pakar neurologi - hanya pakar yang cekap yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Dalam beberapa kes, anda memerlukan bantuan ahli gastroenterologi, pakar otolaryngologi, pakar oftalmologi, ahli onkologi, pakar sakit puan.

Pakar akan melakukan pemeriksaan penuh, yang merangkumi beberapa perkara berikut:

  • MRI;
  • Imbasan CT;
  • analisis darah umum;
  • dopplerografi ultrasound;
  • elektrokardiogram.

Pil

Apa yang perlu diambil sebagai pertolongan diri yang cepat:

UbatBagaimana nak guna
CitramonUntuk menghilangkan sindrom kesakitan 1 tablet di dalamnya
Tidak-shpa1-2 tablet di dalamnya
PentalginDi dalam 1 tablet
BetasercDi dalam dengan makanan, dos harian untuk orang dewasa 24-28 mg
VasobralSecara lisan semasa makan 1-2 tablet

Ubat-ubatan rakyat

Rawatan dengan herba dan tincture melegakan gejala dan mempercepat proses penyembuhan, namun, ubat tradisional digabungkan dengan pengambilan ubat.
Untuk meningkatkan peredaran darah dan melegakan sindrom kesakitan akan membantu:

  1. Koleksi herba. Anda memerlukan: daun pudina segar atau lemon balm (10-15 g setiap 400 ml), akar valerian. Rebus komposisi ini dengan api kecil selama 20 minit, kemudian tambahkan 15 g teh hijau atau kopi segera. Minum minuman sejuk semasa perut kosong, tiga kali sehari, satu sudu besar.
  2. Balsam "Kekuatan yang merosakkan". Anda memerlukan: 100 ml minyak kamper 10%, 30 ml minyak cemara, 10 ml minyak pati juniper. Campurkan dan goncangkan bahan-bahan, simpan di tempat teduh. Dengan alat ini, pelincirkan semua kelenjar getah bening: pelipis, di atas alis, bahagian belakang kepala, telinga dan sekitarnya, di kawasan hidung dan mulut.

Urut

Amat berkesan untuk menggabungkan kaedah tradisional dengan urutan dan urutan diri. Urut adalah cara universal untuk mengurangkan kesakitan, kerana praktikalnya tidak ada kontraindikasi.
Terdapat 3 teknik urut untuk sakit kepala:

  1. Titik. Teknik ini datang kepada kami dari perubatan oriental, lokasi titik adalah sains yang terpisah. Titik pengaruh utama: kawasan temporal di sepanjang garis rambut, rongga oksipital, sudut dalam mata (lebih dekat dengan jambatan hidung).
  2. Serviks. Teknik ini terdiri daripada menggosok dan menguli kawasan yang terkena. Selepas sesi, badan memerlukan pemulihan, lebih baik berbaring dalam posisi tegak selama 15 minit.
  3. Am. Sesi dimulakan dengan pemanasan, kemudian pergerakan menjadi lebih kuat. Urutan ini merangsang kerja saluran darah, memberi kesan santai, mengurangkan kekejangan otot..

Tindakan pencegahan

  1. Mematuhi rutin harian.
  2. Jalan-jalan biasa di udara segar, gaya hidup aktif.
  3. Pemakanan yang betul. Dianjurkan untuk menambahkan makanan diet yang kaya dengan kalsium, magnesium, vitamin E, iaitu sayur-sayuran, kacang-kacangan, minyak sayuran.
  4. Aktiviti sukan.
  5. Kursus urut dan urut sendiri.
  6. Pematuhan dengan peraturan minum.
  7. Penolakan tabiat buruk.
  8. Pecah di komputer setiap 40-50 minit.
  9. Tempat kerja yang teratur.

Ulasan orang

Marina Neyelova, 40 tahun:

Pada usia 14 tahun, anak saya mula merasa pening, dan dia masih mempunyai kelemahan umum. Kami melawat doktor, diagnosisnya adalah VSD. Penting untuk mematuhi rejimen, tidur tepat pada waktunya dan makan secara normal (sarapan, makan tengah hari, minum petang, makan malam) adalah jaminan kesihatan.

Pil yang ditetapkan oleh doktor juga berfungsi dengan baik. Anak lelaki mengatakan bahawa pening yang kerap hilang, tidak ada kelemahan lagi. Dan anda dapat melihatnya: mood sentiasa baik, ceria.

Nikita Manukyan, 23 tahun:

Pada suatu masa teman wanita saya selalu pening. Dia kemudian banyak bekerja, terlalu banyak bekerja, gugup kerana bekerja, dia tidak tahu apa yang harus dilakukan dengannya. Ahli terapi mengatakan bahawa itu adalah neurosis, disarankan untuk minum Vasobral.

Keadaan kesihatan telah bertambah baik, penampilannya bertambah baik. Risaukan kerja juga semakin berkurang, jadi keputusannya adalah: elakkan situasi tertekan, jangan bimbang dengan sia-sia.

Punca sakit kepala dan pening

Sakit kepala adalah gangguan kesihatan yang paling biasa di negara maju. Menurut pakar, lebih daripada 600 juta orang menderita pelbagai jenis sakit kepala (cephalalgia). Kadang-kadang keadaan disertai dengan penglihatan kabur, gangguan pencernaan. Fotofobia, kepekaan terhadap bunyi dan bau, keletihan dan mengantuk, dan masalah lain sering berlaku. Selalunya kepala sakit dan pening pada masa yang sama. Selain voltan berlebihan, gejala seperti itu boleh menyebabkan penyakit, termasuk yang serius.

Sebab untuk menggabungkan sakit kepala dengan pening

Sakit kepala paling sering dikaitkan dengan perubahan dalam peredaran serebrum. Sama ada bekalan darah berkurang, misalnya, ketika tekanan menurun, atau sebaliknya, saluran serebrum mengembang. Kedua-dua gangguan tersebut boleh menyebabkan sakit kepala dan pening yang kerap..

Gejala utama

Cephalalgia adalah primer dan sekunder:

  • Bentuk utama tidak disertai oleh penyakit lain. Ini termasuk migrain, sakit berdenyut, satu sisi (paling kerap dahi, kawasan mata, sakit kuil). Serangan itu disertai oleh gangguan penglihatan, intoleransi ringan terhadap cahaya, kebisingan, bau, dan kadang-kadang muntah. Jenis lain adalah ketegangan cephalalgia, rasa sakit di kepala, disertai dengan ketegangan pada otot kepala dan leher. Serangan boleh dipicu oleh tekanan, kerja komputer yang berpanjangan, dehidrasi, cuaca, keletihan..
  • Bentuk sekunder adalah gejala penyakit lain. Kesakitan ini boleh mempunyai sebab yang berbeza. Mereka beragam dalam penyetempatan, intensiti, kekerapan, keterukan..

Penyebab penyakit

Punca sakit kepala utama:

  • migrain;
  • voltan;
  • aktiviti fizikal (termasuk seksual);
  • cephalalgia autonomi trigeminal.

Punca sakit kepala sekunder:

  • keletihan, insomnia, tekanan, menopaus, sindrom pramenstruasi;
  • neuralgia (pelanggaran sistem pengurusan kesakitan);
  • gangguan sistem peredaran darah, terutamanya bekalan darah ke otak, hipertensi;
  • postur yang lemah, perbezaan panjang kaki, scoliosis, kelebihan tulang belakang, gangguan pada tulang belakang serviks;
  • alahan makanan, intoleransi histamin;
  • keradangan telinga tengah;
  • pendarahan serebrum, strok, trombosis urat serebrum;
  • penyakit buah pinggang;
  • keradangan rahang dan gigi;
  • penyakit mata;
  • selaran matahari, selaran matahari;
  • penyakit berjangkit;
  • penyakit, keradangan saluran pernafasan atas;
  • trauma kepala;
  • bengkak otak;
  • meningitis, meningoencephalitis;
  • glaukoma;
  • sindrom apnea tidur;
  • barah;
  • penggunaan analgesik yang berlebihan;
  • kesan ubat dan vaksin yang tidak diingini.

Tekanan

Keadaan ini mementingkan setiap orang moden. Tekanan disebabkan oleh kerja keras, kebisingan berterusan... Tekanan tidak dapat dielakkan, tetapi dapat dikurangkan. Penting untuk belajar bagaimana berehat, mengetahui situasi mana yang paling tertekan, cuba mengurangkan kesannya, atau setidaknya mengubah sikap anda terhadap masalah tersebut..

Ketegangan mata

Untuk keadaan ketika kepala sakit dan pening muncul hampir setiap hari, rabun jauh (hiperopia) sering bertanggungjawab, di mana ketegangan mata menyebabkan ketidakselesaan yang teruk. Anda merasa sakit di bahagian atas kepala dan di kawasan mata semasa membaca atau bekerja di komputer secara berpanjangan. Masalah terbesar ialah banyak orang berpandangan jauh tanpa menyedarinya, berkat kemudahan penglihatan yang berkesan. Walau bagaimanapun, usaha atau ketegangan berterusan adalah sebab utama mengapa sakit kepala dan pening sering berlaku..

Aterosklerosis

Ini adalah lesi keradangan yang tidak berjangkit pada dinding kapal, di mana lemak disimpan di dindingnya. Kapal menyempit, aliran darah menjadi perlahan.

Manifestasi aterosklerosis sangat beragam, bergantung pada kawasan di mana kapal yang terjejas berada. Seseorang mungkin mengalami kesakitan di kawasan yang terjejas, kadang-kadang pening, sakit kepala, menggigil kerana aliran darah yang tidak mencukupi.

Migrain

Ini adalah penyakit kronik asal vaskular, yang berlaku apabila saluran di kawasan kepala dan leher menjadi sempit dan kemudian melebar. Ini adalah penyakit yang meluas yang menampakkan diri dalam serangan berkala pada pelbagai selang waktu (serangan boleh berlangsung hingga 3 hari). Dengan migrain, mahkota kepala, pelipis, kawasan mata mungkin sakit, sering pening.

Hipertensi

Pada tekanan darah tinggi, pening dan sakit di bahagian belakang kepala disebabkan oleh vasokonstriksi dan aliran darah yang berlebihan, yang secara paradoks menyebabkan kekurangan bekalan darah serebrum. Sekiranya kepala anda pening, tetapi tidak ada yang menyakitkan, perhatikan kemungkinan tekanan tinggi. Pening adalah panggilan bangun.

Penting! Hipertensi boleh menyebabkan pendarahan ke otak tanpa rawatan..

Hipotensi

Keadaan sebaliknya juga mungkin timbul - kepala sakit dan pening ketika tekanan menurun. Gejala ini disebabkan oleh kekurangan bekalan darah ke otak..

Sakit kepala kerana tabiat buruk

Penyebab sakit kepala dan pening yang biasa. Ini disebabkan oleh nikotin, yang menyekat saluran darah, mengurangkan aliran darah ke otak..

Alkohol mempunyai kesan yang serupa. Semasa memilih alkohol, perhatikan kualiti. Anggur murah tidak akan membawa apa-apa selain mahkota yang menyakitkan pada waktu pagi dan pening.

Semasa minum alkohol, ingatlah untuk minum air (1: 1).

Punca patologi

Beberapa kesakitan boleh menjadi sangat berbahaya, menandakan pendarahan ke otak atau bahkan adanya tumor.

Barah otak

Yang paling serius adalah kesakitan yang disebabkan oleh tumor otak. Dengan tumor intrakranial, cephalalgia berlaku pada 60% kes. Selalunya merupakan gejala pertama tumor kelenjar pituitari, cerebellum. Kesakitan jarang dilihat pada tumor yang tumbuh lambat yang terletak di kawasan tanpa gejala (terutamanya di lobus frontal). Khususnya, meningioma secara klinikal "bisu" untuk jangka masa yang panjang.

Selalunya, rasa sakitnya terasa tegang, lebih jarang meniru migrain. Dalam kes penyetempatan tumor frontal, perubahan progresif dalam keperibadian, tingkah laku, sikap tidak peduli, dan keletihan dicatatkan. Kadang-kadang gejala pertama adalah kejang epilepsi. Bergantung pada lokasi, serta kemungkinan memindahkan tekanan ke struktur yang jauh, muncul tanda-tanda neurologi dan / atau peningkatan gejala hipertensi intrakranial..

Patologi vaskular

Penyakit vaskular serebrum yang paling berisiko adalah pendarahan subarachnoid. Kami bercakap mengenai pendarahan dari aneurisma salah satu arteri serebrum ke ruang rongga. Pesakit sakit, menggigil, sakit dan pening.

Lesi berjangkit sistem saraf pusat

Keradangan sistem saraf adalah gangguan neurologi yang agak biasa. Bergantung pada lokasi lesi, penyakit ini terbahagi kepada:

  • keradangan otak (ensefalitis);
  • keradangan meninges (meningitis);
  • keradangan saraf tunjang (myelitis).

Penting! Kerosakan pada ujung saraf disebut radiculitis, saraf - neuritis. Penyakit ini boleh digabungkan dengan pelbagai cara..

Kecederaan kepala

Ini adalah kumpulan yang luas dan sangat pelbagai. Peningkatan jumlah kecederaan tulang belakang kepala dan serviks dijelaskan oleh faktor ketamadunan: 45% kecederaan disebabkan oleh kemalangan jalan raya, 30% - jatuh, 20% - oleh kecederaan di tempat kerja dan sukan.

Setiap otak bertindak balas secara berbeza selepas kecederaan. Walaupun selepas gegar otak, sakit dan pening setiap hari.

Sifat kesakitan berbeza-beza. Ia disertai dengan gejala lain seperti:

  • loya;
  • pening;
  • penglihatan kabur atau berganda;
  • fotofobia;
  • tinitus;
  • masalah pendengaran;
  • peningkatan kepekaan;
  • kegelisahan;
  • kemurungan;
  • keletihan;
  • gangguan tidur;
  • penurunan libido.

Sakit kepala jenis ketegangan kronik adalah yang paling biasa.

Patologi vegetatif

Saraf autonomi jarang menyebabkan masalah serius, tetapi salah satunya sangat biasa. Ini adalah pening yang disebut sinkop vasovagal. Gejalanya disebabkan penurunan tekanan darah dan bekalan darah ke otak.

Osteochondrosis

Fakta bahawa kepala sakit dan pening kerana gangguan pada tulang belakang serviks dapat dikenal pasti oleh jenis kesakitan - biasanya memancar ke kawasan mata. Bahagian belakang kepala sering sakit dari tulang belakang, gejalanya juga termasuk kesemutan di tangan, bengkak (bengkak) tidak jarang.

Kaedah diagnostik untuk sakit kepala etiologi yang tidak dapat dijelaskan

Cephalalgia boleh menunjukkan penyakit serius, kadang-kadang membawa maut, jadi dalam banyak kes, diagnosis diperlukan untuk ketenangan fikiran pesakit sendiri. Doktor membuat sejarah, melakukan ujian darah. Dianjurkan untuk membuat sinar-X tengkorak atau tulang belakang serviks, CT, MRI.

Apa yang perlu dilakukan apabila kepala anda sakit dan pening

Pertama sekali, tanda-tanda ini tidak boleh dipandang rendah. Adalah perlu untuk berjumpa doktor yang, jika perlu, akan merujuk pesakit ke pakar ENT, pakar neurologi. Sekiranya kepala mula sakit dan pening secara tiba-tiba, tiba-tiba, ketidakselesaan disertai dengan muntah, pucat - ini mungkin merupakan amaran penyakit serius (hipoperfusi batang otak, penyumbatan saluran otak). Setiap jenis pening dan cephalalgia adalah isyarat pelanggaran yang berlaku di dalam badan..

Semasa mengandung

Sakit kepala adalah salah satu tanda kehamilan yang pertama, tetapi tidak biasa, disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan, peningkatan jumlah darah. Kesakitan dan pening semasa kehamilan lebih biasa daripada pada waktu lain. Cephalalgia disebabkan oleh pelbagai sebab. Kemudian pada kehamilan, terutamanya pada akhir trimester ke-3, ia boleh menjadi tanda preeklamsia.

Semasa mengandung, disarankan untuk mengelakkan ubat kecuali jika perlu menggunakannya. Untuk meringankan keadaan (dalam kes yang teruk, setelah berunding dengan doktor), anda boleh menggunakan ubat berdasarkan parasetamol (Paracetamol, Panadol, Paralen).

Penting! Semasa mengandung, dilarang mengambil asid Acetylsalicylic (Aspirin) atau Ibuprofen (Ibalgin, Ibuprofen, Nurofen).

Bila berjumpa pakar

  • ketidakselesaan muncul berulang kali tanpa sebab yang diketahui;
  • gejala muncul secara tiba-tiba, ia sangat teruk;
  • simptom bertahan lebih lama dari 1 hari, jangan bertindak balas terhadap ubat;
  • manifestasi muncul selepas kecederaan kepala atau kecederaan serius yang lain;
  • gejala disertai oleh kesukaran lain;
  • kanak-kanak itu mengalami kesakitan dan pening.

Pertolongan cemas untuk pening

Duduk dengan kepala di antara lutut sehingga pening mula surut. Sebagai alternatif, cuba bernafas dengan perlahan dan sedalam mungkin. Nafas dalam-dalam dapat membantu jika anda merasa pening atau sakit dengan mengembalikan keseimbangan karbon dioksida di dalam badan. Cara lain untuk meringankan keadaan adalah dengan menekan titik di antara alis..

Rawatan

Rawatan bergantung kepada penyebab kesakitan dan pening. Dalam beberapa kes, mungkin ada penyebab serius, bahkan mengancam nyawa. Matlamat utama terapi adalah untuk merawat penyebabnya. Tidur, relaksasi, analgesik, perubahan gaya hidup disyorkan untuk menghilangkan migrain.

Kaedah ubat

Kesakitan dapat diatasi dengan ubat bebas seperti Paracetamol atau Brufen. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak akan menyembuhkan penyebabnya. Yang baru di antara ubat-ubatan adalah Migralgin, yang digunakan dalam rawatan serangan akut. Sekiranya sakit kepala sekunder, penyebabnya mesti dihapuskan; membantu:

  • penurunan tekanan darah;
  • pemulihan (untuk masalah dengan tulang belakang serviks);
  • tidur dan minum yang mencukupi;
  • pergerakan yang sesuai, dll..

Kaedah bukan ubat

Terapi bukan ubat merangkumi tindakan berikut:

  • langkah-langkah rejim;
  • aromaterapi - penggunaan minyak pati (mandarin, kayu putih, lemon, melati, mawar, kemangi, pudina, balsem lemon, lavender, chamomile);
  • kompres sejuk atau suam;
  • perubahan diet - sekatan makanan dan minuman yang menyebabkan sakit kepala dan pening, terutamanya histamin dan histaminoliberator;
  • pergerakan yang mencukupi dan sesuai;
  • urut, pemulihan, fisioterapi, kaedah Dorn.

Kaedah tradisional

Cuba campuran teh yang dibuat dari tanaman berikut:

  • melompat;
  • halia;
  • chamomile;
  • Melissa;
  • lavender;
  • pudina;
  • rosemary.

Ambil 1 sudu kecil. setiap ramuan, tuangkan ½ liter air mendidih, biarkan selama 10 minit. Minum sepanjang hari.

Penolong yang terbukti untuk sakit kepala dan pening adalah surat ubat. Tuangkan dalam 2 sudu kecil. herba 250 ml air mendidih, biarkan selama 15 minit. Teh ini bukan sahaja boleh diminum tetapi juga boleh digunakan sebagai kompres.

Apabila anda sendiri dapat menyelesaikan masalahnya

Sekiranya kepala anda pening dan sakit kerana sejuk, kaldu ayam yang kuat akan membantu. Sup ini melonggarkan saluran pernafasan atas, meningkatkan peredaran darah di saluran..

Gosokkan wiski dengan kepingan lemon.

Rendam sapu tangan atau tisu dalam cuka sari apel. Sapukan di dahi anda, berbaring selama setengah jam.

Pencegahan

Sakit kepala dan pening dapat dicegah dengan menyesuaikan pemakanan, cukup tidur, dan melakukan aktiviti sukan yang sesuai. Peranan penting dimainkan oleh pemikiran positif, pendekatan aktif untuk kehidupan. Sebaiknya hadkan pengambilan kafein, alkohol, nikotin. Penentang sakit kepala dan pening adalah vitamin B2, magnesium, kalium, kalsium, zink. Teh yang diperbuat daripada pudina, chamomile, lemon balm dengan penambahan madu mempunyai kesan yang baik.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mengalami pening kepala

Sakit kepala dan pening adalah antara gejala yang paling biasa dihadapi oleh doktor. Terdapat banyak sebab untuk manifestasi ini, tetapi terutamanya menunjukkan adanya gangguan pada sistem keseimbangan atau gangguan pada otak. Kerana otak bergantung pada bekalan oksigen dan persekitaran dalaman yang baik, otak dapat dipengaruhi oleh penyakit kardiovaskular dan ketidakseimbangan di mana-mana bahagian badan..

Sebab-sebabnya

Sebab mengapa kepala sakit dan pening adalah pelbagai. Mereka berkisar dari masalah kesihatan yang agak ringan hingga keadaan yang serius dan mengancam nyawa..

Sebab yang kurang serius

Pertama, pertimbangkan penyebab yang tidak serius yang tidak membimbangkan. Ini termasuk:

  • pengambilan alkohol;
  • minum kopi;
  • merokok;
  • penggunaan makanan tambahan tenaga.

Seseorang yang tidak terbiasa dengan bahan di atas boleh mengubah tekanan darah, mengalami pelbagai reaksi pelindung, dan mabuk badan. Keadaan ini mempengaruhi otak untuk waktu yang singkat. Dalam kes ini, berbaring, tunggu sehingga gejala mereda..

Tetapi tanda-tanda ini bukan hanya disebabkan oleh masalah fizikal. Sekiranya kepala anda sakit dan pening, alasannya sering dikaitkan dengan jiwa. Manifestasi seperti itu timbul dalam keadaan yang tidak menyenangkan. Salah satu mekanisme pelindung tubuh manusia bertanggungjawab terhadapnya, yang menunjukkan pelanggaran dan perlunya mengelakkan bahaya. Pening dan kesakitan dapat dirasakan dalam situasi berikut:

  • Kekal di tempat tinggi.
  • Berada di ruang terkurung.
  • Ketakutan teruk.
  • Rasa gugup atau tekanan tinggi.

Menghilangkan masalah bergantung pada orang itu sendiri. Mengelakkan situasi berisiko sangat sesuai. Sekiranya tidak ada peluang seperti itu, lebih baik anda berusaha mengatasi ketakutan (seorang pakar dapat menolongnya). Kekurangan kecemasan akan menyebabkan hilangnya rasa sakit dan pusaran.

Gerak

Selalunya kepala sakit dan pening kerana pergerakan tertentu dilakukan. Tindakan yang paling biasa yang menyebabkan gejala ini adalah bangun dari tidur. Ramai orang ketika ini mengalami kesakitan jangka pendek, pening, penglihatan kabur.

Pergerakan berisiko - kenaikan mendadak setelah kecondongan. Dalam kes ini, salah satu sebab mengapa mata menjadi gelap, kepala sakit dan pening adalah dehidrasi. Sekiranya semuanya teratur dalam hal ini, mungkin terdapat penurunan tekanan darah atau peredaran darah. Adalah disyorkan untuk pergi ke doktor. Setelah meneliti hasil diagnostik, dia akan memberi nasihat mengenai cara mengatasi masalah tersebut.

Penyakit Otak

Sebab serius mengapa kepala selalu sakit dan pening adalah penyakit otak, khususnya peningkatan tekanan intrakranial. Manifestasi yang tidak menyenangkan (kelemahan, sakit di pelipis, di bahagian belakang kepala, mahkota, dll.) Boleh berlaku kerana keadaan seperti:

  • trauma, paling sering dikaitkan dengan gegar otak;
  • tumor otak;
  • keradangan;
  • meningitis;
  • sawan epilepsi, dll..

Gangguan sistem vestibular

Sekiranya kepala sakit teruk dan pening tanpa sebab yang dapat dikenal pasti, masalahnya mungkin tersembunyi di sistem vestibular, iaitu. di telinga dalam. Berikut adalah "peranti" yang menghantar maklumat mengenai kedudukan badan di ruang angkasa terus ke otak, di mana ia diproses. Apabila ia rosak, maklumat dihantar ke otak yang berbeza dari yang sebenarnya. Akibatnya, vertigo periferal yang disertai sakit kepala mungkin berlaku..

Jangkitan telinga adalah penyebab pening dan sakit kepala yang agak biasa. Ini juga merupakan tanda yang mungkin seperti:

  • peningkatan suhu (hingga panas);
  • sakit tekak.

Pening dan sakit kepala juga boleh berlaku akibat trauma serius yang mengakibatkan kerosakan pada telinga dalam.

Gangguan tulang belakang serviks

Pening, sakit di kepala, leher, memancar ke bahagian dada atau lumbar, sakit di bahagian belakang adalah gejala penyumbatan tulang belakang serviks. Otot leher mempunyai ujung saraf yang sangat sensitif yang diaktifkan ketika tulang belakang serviks bergerak. Dalam keadaan normal, fungsi mereka adalah untuk memberi otak maklumat mengenai kedudukan kepala berhubung dengan ruang. Menyekat saraf ini boleh menyebabkan pening.

Sakit kepala tulang belakang serviks disebabkan terutamanya pada orang yang mempunyai beban mental yang ketara. Mereka berlaku dengan tekanan, kekurangan aktiviti fizikal. Sebagai peraturan, masalah ini khas untuk orang dengan gaya hidup yang tidak aktif, yang terlibat dalam pekerjaan tidak aktif, di mana tulang belakang serviks mengalami ketegangan selama beberapa jam. Fakta ini biasanya tidak dipedulikan sehingga beban tekanan dan ketegangan otot seterusnya, yang memberi kesan negatif terhadap aliran darah di kepala..

Sekiranya pening dan sakit kepala muncul, lawatan ke doktor diperlukan. Sebagai tambahan kepada rawatan perubatan, pemulihan juga ditetapkan. Kebaikan seperti berenang untuk menguatkan otot leher.

Gangguan vaskular

Sakit kepala, bersama dengan pening, berlaku apabila saluran darah tidak memberikan darah beroksigen yang cukup ke otak. Gejala khas adalah kelemahan, mengejutkan, kadang-kadang kehilangan kesedaran. Selalunya kita bercakap mengenai aterosklerosis arteri serebrum, khas untuk orang tua. Hampir keseluruhan otak terkena penyakit ini..

Sebab seterusnya adalah penyempitan arteri karotid, yang berkaitan dengan risiko strok iskemia yang tinggi..

Keadaan yang sama seriusnya ialah penyempitan arteri vertebra posterior. Mereka sampai ke kepala secara langsung di tulang belakang serviks, di otak mereka bergabung menjadi satu arteri yang memberi makan batang otak dan otak kecil Arteri ini sering sempit pada usia tua, keadaan biasanya semakin dalam ketika kepala dimiringkan.

Penyempitan arteri vertebra posterior juga dikenali sebagai kekurangan vertebrobasilar.

Mabuk

Overdosis ubat yang banyak digunakan (biasanya pelbagai antidepresan, pil tidur, dan lain-lain) sering menyebabkan sakit kepala dan pening. Kumpulan ini juga merangkumi kesan alkohol, yang mempengaruhi otak dan mekanisme keseimbangan, pergerakan. Sebatian toksik biasa yang lain termasuk karbon monoksida.

Dengan keracunan, sebagai peraturan, perut sakit, badan sering sakit (keracunan teruk).

Turun naik tekanan

Kepala pusing dan sakit, merasa mual, dan mencubit telinga boleh berlaku dengan tekanan darah tinggi (hipertensi) atau rendah (hipotensi). Tekanan darah tinggi (melebihi 140/90 mm Hg) tidak boleh dipandang rendah. Jika tidak dirawat, hipertensi boleh menyebabkan kegagalan jantung, strok.

Hipotensi (kurang dari 90/65 mm Hg) bukanlah keadaan yang berbahaya. Tetapi ia boleh menyebabkan banyak kesulitan, khususnya:

  • kelemahan;
  • keletihan;
  • pengsan.

Dalam kedua kes tersebut, disarankan berjumpa doktor. Untuk hipertensi, ubat antihipertensi biasanya diresepkan, perubahan gaya hidup disyorkan.

Langkah-langkah rejim juga diterapkan pada tekanan rendah. Latihan fizikal yang sesuai, diet seimbang yang mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran akan membantu mengelakkan gejala yang tidak menyenangkan.

Kegagalan jantung

Gangguan pam jantung menyebabkan kemerosotan bekalan oksigen ke otak. Oleh itu, hampir apa-apa gangguan dalam kerja jantung mempengaruhi otak, boleh menimbulkan sakit kepala dan pening..

Anemia

Kekurangan sel darah merah menyebabkan penurunan bekalan oksigen ke otak, yang menyebabkan pelbagai masalah berterusan, di antaranya sakit kepala dan pening adalah yang paling biasa. Kami bercakap mengenai apa yang disebut. sindrom anemia.

Anemia adalah penyebab umum gejala ini semasa haid..

Gangguan mata

Banyak penyakit mata berlaku dengan sakit kepala dan pening. Penyakit ini merangkumi bentuk glaukoma akut dengan peningkatan tekanan intraokular, keadaan disertai dengan penglihatan berganda, astigmatisme, dll..

Pelanggaran persekitaran dalaman badan

Sekiranya anda selalu kesakitan dan pening, provokator boleh:

  • perubahan kepekatan ion (terutamanya natrium dan klorida);
  • penyahhidratan;
  • peningkatan kepekatan metabolit pada kegagalan hepatik atau buah pinggang;
  • hipoglikemia atau hiperglikemia dengan diabetes yang tidak dapat dikesan.

Kehamilan

Pening, mual, sakit kepala adalah gejala biasa yang dialami oleh seorang wanita semasa kehamilan. Rahim yang membesar memerlukan peningkatan aliran darah. Tetapi kadang-kadang jantung tidak dapat membekalkan semua organ dengan jumlah darah yang mencukupi. Di samping itu, rahim yang membesar dapat menyekat saluran darah, sehingga memperlambat peredaran darah..

Bila berjumpa doktor?

Pemeriksaan khusus diperlukan dalam keadaan berikut:

  • Pening dan sakit kepala yang kerap (beberapa kali seminggu).
  • Kemunculan serentak gangguan pertuturan dan penglihatan, kelemahan tiba-tiba, kesukaran berjalan, kebas tangan. Tanda-tanda ini mungkin menunjukkan strok. Segera hubungi ambulans!
  • Gejala berlanjutan lebih dari 5 minit - mungkin mempunyai keadaan telinga atau migrain yang serius.
  • Gejala berlaku pada waktu malam dan mengganggu tidur (tidur yang buruk boleh menyebabkan masalah kesihatan sekunder).

Diagnostik

Memandangkan pelbagai kemungkinan penyebabnya, pemeriksaan umum diperlukan. Pesakit diperiksa oleh pakar neurologi, ECG, pengukuran tekanan darah. Juga penting adalah ujian darah untuk tahap mineral, parameter ginjal, ujian hati, CRP (proses berjangkit di dalam badan), dll..

Sekiranya terdapat kecurigaan penyakit otak, vestibular, dan sistem motor, CT scan biasanya dilakukan. Sebaiknya lakukan ultrasound otot jantung.

Sekiranya tidak ada sebab yang jelas atau gangguan penglihatan, disyorkan pemeriksaan oftalmologi. Ujian lanjutan dijadualkan sesuai dengan hasil kajian di atas.

Pertolongan cemas

Apa yang perlu dilakukan jika kepala anda sakit dan pening? Cuba melegakan ketidakselesaan dengan duduk dan mengangkat kaki. Ini akan meningkatkan aliran darah ke otak dan organ lain..

Rawatan

Sakit kepala dan pening yang kerap boleh memberi isyarat penyakit. Oleh itu, gejala ini harus dibincangkan dengan doktor anda; penting untuk mengetahui kemungkinan penyebabnya. Rawatan keadaan bergantung padanya..

Sekiranya terdapat manifestasi ringan, disarankan untuk mencuba langkah-langkah berikut sebelum menggunakan tablet dan suntikan:

  • Pematuhan dengan peraturan minum.
  • Makanan biasa.
  • Rehat yang cukup.
  • Berdiri perlahan (untuk gejala yang berkaitan dengan perubahan kedudukan badan yang cepat).

Psikoterapi

Sekiranya faktor neurologi (strok, penyakit sistem saraf pusat, tumor) dikecualikan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan profesional, alasannya mungkin terletak pada jiwa. Gangguan mental tidak hanya berlaku pada wanita, tetapi juga pada lelaki. Dari sudut pandang psikosomatik, pening dan sakit kepala adalah manifestasi autonomi dari kecenderungan peningkatan kecemasan. Psikoterapi akan membantu menstabilkan keadaan dalam kerangka psikoterapi profesional yang kompleks..

Kadang-kadang agen penyebab pening dan sakit kepala tidak dapat dikesan dengan segera. Seseorang mungkin memerlukan bantuan pakar, ujian profesional terperinci. Hanya setelah mengenal pasti penyebabnya, rancangan terapi yang berkesan dapat dikembangkan..

Sakit kepala dan pening - sebab dan apa yang harus dilakukan mengenainya?

Tidak ada seorang pun di planet Bumi yang tidak pernah mengalami sakit kepala dan pening. Ini biasanya berlaku kerana keletihan dangkal, dengan penurunan tekanan atmosfera, atau untuk alasan kecil yang lain. Tetapi juga berlaku bahawa sakit kepala adalah petunjuk proses patologi yang serius di dalam badan. Itulah sebabnya jika seseorang menyedari bahawa pening dan kesakitan tidak hilang untuk waktu yang lama atau kerap muncul, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan..

Gejala dan aduan utama

Sakit kepala dan pening sering disertai dengan gejala tambahan:

  • kelemahan dan keletihan;
  • perasaan kebimbangan dan ketakutan;
  • muntah dan loya;
  • tidur malam yang terganggu;
  • lonjakan tekanan darah;
  • kekeliruan dan kelesuan.

Muntah dan pening sering berlaku pada masa yang sama. Pening dapat dilihat dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan dan tekanan mental atau fizikal yang berlebihan, peningkatan keinginan untuk membuang air kecil, rasa sakit di pelipat dan kelemahan umum juga mungkin.

Sebab-sebabnya

Sakit kepala dan pening boleh muncul dalam keadaan yang berbeza. Dalam beberapa kes, ini adalah fenomena sementara yang hanya membawa ketidakselesaan, tetapi kadang-kadang kebetulan gejala muncul dalam patologi serius..

Faktor tidak berbahaya yang menimbulkan sakit kepala dan pening:

  • perubahan mendadak dalam kedudukan badan. Sekiranya seseorang cepat bangun dari tidur, badannya tidak mempunyai masa untuk bertindak balas terhadap perubahan ini dan otak tidak menerima jumlah darah yang diperlukan untuk sementara waktu;
  • keletihan mata juga boleh mencetuskan sakit kepala dan pening;
  • tekanan. Semasa kejutan emosi yang kuat, kortisol dan adrenalin dilepaskan ke dalam darah dalam jumlah besar, di bawah tindakan yang mana salurannya menyempit. Aliran darah yang lemah dan tekanan darah tinggi menghalang sel-sel otak daripada tepu sepenuhnya dengan oksigen;
  • kekurangan nutrien, vitamin dan mineral juga menyebabkan pening dan sakit. Terutama gejala seperti ini diperhatikan dengan kekurangan karbohidrat..

Penyebab sakit kepala dan pening yang berbahaya:

  • kecederaan kepala menyebabkan edema yang menekan otak;
  • aterosklerosis. Plak kolesterol terbentuk di dinding saluran darah, yang mengganggu darah, hilang kerana rasa pening, keletihan dan rasa sakit;
  • neoplasma otak. Tumor boleh menekan tisu otak atau memampatkan saluran darah;
  • hipertensi arteri. Gangguan patologi sistem autonomi kerana tekanan darah tinggi;
  • migrain. Penyakit yang meluas yang dicirikan oleh vasokonstriksi yang tidak normal;
  • hipotensi ditunjukkan oleh tekanan darah rendah dan nada vaskular yang tidak mencukupi.

Anda tidak boleh mengabaikan sakit kepala dan pening, kerana ia boleh berlaku dengan alasan yang sangat berbahaya. Permintaan segera kepada pakar akan membantu menyelesaikan masalah atau menyelamatkan nyawa.

Pening dan sakit kepala - apa itu?

Apabila anda sendiri dapat menyelesaikan masalahnya

Sakit kepala dan pening adalah gejala khas:

  1. Perubahan tajam dalam kedudukan badan. Kesakitan dan pening adalah sementara dan muncul pada masa remaja dan dengan patologi vaskular kecil.
  2. Kekejangan vaskular kerana adrenalin yang kuat memasuki peredaran sistemik. Dalam kes ini, vasokonstriksi berlaku dan, sebagai akibatnya, hipoksia serebrum. Kelaparan oksigen menyumbang kepada pertumbuhan sakit kepala dan pening ringan. Adakah tindak balas badan terhadap tekanan.
  3. Beban pada organ penglihatan. Bermain permainan komputer, menonton TV, membaca sastera adalah musuh mata manusia. Dengan beban kerja yang kuat dan kesibukan yang berterusan di komputer, bukan sahaja mata tetapi kepala juga menderita. Kerja tidak aktif menyebabkan genangan darah di tulang belakang serviks, yang mengakibatkan gangguan aliran darah, kekurangan nutrisi dan, akibatnya, sakit kepala.
  4. Bukan makanan biasa, diet ketat dan puasa. Pengambilan karbohidrat yang tidak mencukupi dalam badan menyebabkan gangguan pada tubuh, yang bertindak balas terhadap rasa lapar dengan pening dan pingsan.

Cara menghilangkan manifestasi seperti itu

Sakit kepala dan pening yang timbul dari sebab-sebab yang dinyatakan di atas mudah dihentikan dengan menyesuaikan diet dan mengubah kualiti hidup. Sekiranya seseorang, yang bertugas, terpaksa menghabiskan 8 jam di komputer, dia perlu berehat setiap 30 hingga 40 minit. Ini tidak bermaksud bahawa dia harus berlari untuk berhenti merokok, tindakan seperti itu akan meningkatkan intensiti kesakitan. Perlu melakukan gimnastik yang bertujuan untuk menghilangkan kesesakan di tulang belakang serviks, serta menguatkan otot punggung. Mata juga memerlukan rehat, satu set latihan sederhana akan membantu "menghidupkan" kembali pekerja pejabat.

Sekiranya seseorang berusaha untuk menurunkan berat badan, anda harus mempertimbangkan semula diet dan memasukkan makanan yang tidak mempunyai kandungan kalori tinggi, tetapi pada masa yang sama menambah bekalan tenaga dalam badan.

Apabila keadaan tertekan timbul, anda mesti belajar mengenali reaksi badan, jika tidak, anda boleh kehilangan kesedaran. Sekiranya anda merasakan degupan jantung yang cepat, aliran darah ke pipi anda, telapak tangan anda menjadi basah dan kepala anda pening, tarik nafas dalam-dalam dan cuba tarik diri anda. Sediakan udara segar jika boleh.

Sebab yang memerlukan campur tangan pakar segera

Dalam beberapa kes, rawatan diri pening kepala tidak dapat diterima. Hanya pendekatan yang tepat untuk penyakit ini yang dapat membantu menyelesaikan masalah kesihatan dengan cepat dan tanpa komplikasi.

Penyebab patologi pening dan sakit kepala termasuk:

  • penyakit sistem saraf periferal (osteochondrosis serviks);
  • penyakit berjangkit sistem saraf pusat (meningitis, arachnoiditis, ensefalitis);
  • penyakit yang disebabkan oleh peredaran serebrum yang terganggu (strok, perubahan aterosklerotik);
  • barah otak;
  • Kecederaan CNS (gegar otak, lebam);
  • penyakit di mana sistem saraf autonomi menderita (migrain, dystonia vegetatif-vaskular);

Rawatan hanya ditetapkan oleh doktor, berdasarkan hasil pemeriksaan.

Penyakit sistem saraf periferal

Osteochondrosis serviks adalah salah satu penyebab utama sakit kepala yang berterusan, disertai dengan pening.

  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • melompat dari ketinggian;
  • ciri usia;
  • kecederaan sistem muskuloskeletal;
  • sentiasa dalam keadaan terpaksa;
  • hipotermia.

Osteochondrosis dicirikan oleh peredaran darah yang tidak mencukupi di cakera intervertebral. Perubahan sklerotik diperhatikan pada inti cakera, yang menyebabkan pelanggaran akar, yang memberikan nutrisi untuk saraf tunjang dan saluran darah..

  • Kesakitan akut di bahagian belakang kepala, diperburuk oleh pergerakan dan lenturan;
  • Sensasi menyakitkan di leher;
  • Loya;
  • Muntah;
  • Pening;
  • Kemunculan tinnitus.
  • Urut;
  • Terapi senaman;
  • Fisioterapi;
  • Memakai kolar leher;
  • Ubat vasodilator;
  • Aplikasi salap anestetik tempatan;
  • Kedamaian;
  • Vitamin B.

Penyakit berjangkit sistem saraf pusat

Meningitis adalah penyakit radang yang berlaku pada selaput otak dan saraf tunjang. Berkembang akibat penembusan virus ke dalam sistem saraf pusat.

Sindrom meningeal dicirikan oleh gejala keracunan umum (kelemahan, sakit kepala, pening. Di samping itu:

  • Peningkatan kepekaan terhadap bunyi dan cahaya;
  • Leher yang tegang.

Seorang pesakit dengan meningitis terletak pada posisi paksa: di sisinya, dengan kakinya ditarik ke perutnya, lengannya dibengkokkan, dan kepalanya dilemparkan ke belakang. Dalam kes ini, tulang belakang melengkung.

Arachnoiditis - patologi yang disertai dengan proses keradangan serous meninges.

  • Meningitis;
  • Encephalitis;
  • Selesema;
  • Trauma otak.

Penyakit ini bermula dengan teruk, dengan adanya:

  • Sakit kepala;
  • Loya;
  • Pening;
  • Peningkatan suhu badan menjadi bilangan subfebril;
  • Perkembangan strabismus;
  • Tekanan intrakranial meningkat.

Encephalitis adalah penyakit radang otak. Penyakit ini bermula dengan kenaikan suhu badan yang tajam, kemudian bergabung:

  • Gejala keracunan umum (loya, kelemahan);
  • sakit kepala dan pening;
  • Gangguan tidur;
  • Penglihatan berganda;
  • Halusinasi.

Untuk diagnosis, perlu membawa tusukan tulang belakang.

Rawat meningitis, arachnoiditis dan ensefalitis dengan antibiotik siri penisilin, ubat-ubatan yang melegakan edema serebrum, ubat detoksifikasi, antikonvulsan, nootropik, vitamin B.

Kemalangan serebrovaskular

Gangguan akut peredaran otak termasuk strok dan aterosklerosis..

  • Kecil;
  • Buasir;
  • Iskemia.

Penyebab utama strok adalah perubahan sklerotik pada saluran otak, hipotensi, hipertensi, peningkatan kelikatan darah, osteochondrosis tulang belakang serviks, penyalahgunaan alkohol, terlalu panas, tekanan.

Dengan strok hemoragik, gejala berikut diperhatikan:

  • Kepala berpusing dan sakit;
  • Tekanan darah tinggi;
  • Pesakit sakit;
  • Pernafasan terganggu;
  • Kepala dan mata pesakit dipusingkan ke arah yang berlawanan dari kelumpuhan;
  • Lipatan di kawasan segitiga nasolabial dilicinkan;
  • Sudut mulut turun;
  • Suhu meningkat.

Dalam dua hari pertama, radang paru-paru mungkin timbul, dan penyakit barah terbentuk.

Dengan strok iskemia, darah berhenti mengalir ke otak melalui kapal mana pun. Plak aterosklerotik menyumbang kepada penyumbatan kapal.

Dengan trombosis saluran otak, penyakit ini berkembang dengan perlahan. Selama beberapa bulan pesakit mungkin diseksa oleh pendahulu - gangguan visual, paresis jangka pendek, pertuturan terganggu.

Strok iskemia berkembang pada waktu pagi.

Aterosklerosis serebrum - penyempitan lumen saluran otak akibat pemendapan bahan lipoid.

  • Kerosakan pertuturan;
  • Penyelarasan terjejas;
  • sakit kepala dan pening;
  • Penurunan ingatan, kecerdasan;

Komplikasi - strok.

Rawatan mesti dimulakan dengan segera. Sebelum ketibaan ambulans, pesakit mesti dibaringkan dengan hujung kepala yang tinggi, kepalanya mesti dipusingkan ke sisi.

Rawatan strok dijalankan di hospital di bawah pengawasan ketat doktor.

Ketumbuhan otak

Perkembangan tumor didahului oleh trauma dan penyakit berjangkit sebelumnya. Bergantung pada lokalisasi neoplasma, penyakit ini mempunyai gejala tertentu. Namun, gambaran klinikal keseluruhannya adalah seperti berikut:

  • Sakit kepala yang berterusan;
  • Loya;
  • Muntah;
  • Pening;
  • Peningkatan tekanan intrakranial;
  • Kejang;
  • Aritmia;
  • Takikardia.

Bergantung pada peringkat penyakit, rawatan adalah paliatif dan radikal. Yang terakhir ini menunjukkan penyingkiran tumor dan rawatan dengan kemoterapi, terapi hormon, dan radiasi sinar-X. Ubat-ubatan ditetapkan oleh doktor.

Kecederaan CNS

Ini termasuk gegar otak, lebam, dan tekanan otak..

Gegar otak adalah bentuk kecederaan otak traumatik yang dicirikan oleh:

  • Amnesia. Gegar otak dicirikan oleh amnesia retrograde - kehilangan masa dari ingatan pada masa kecederaan;
  • Muntah dan loya;
  • Sakit kepala, pening;
  • Bunyi di telinga.

Kekeliruan adalah bentuk TBI dengan jalan yang lebih serius. Seseorang boleh kehilangan kesedaran untuk jangka masa yang panjang - hingga beberapa hari. Gejala serupa dengan gegar otak, hanya dengan lebam, koordinasi, kepekaan dan gangguan fungsi penting (pernafasan, termoregulasi, degup jantung) terganggu.

Prinsip rawatan adalah mewujudkan rehat yang lengkap untuk pesakit. Tidak mungkin tinggal di rumah dengan kecederaan kepala, ada kemungkinan hematoma dan gangguan otak. Ubat ditetapkan oleh doktor.

Penyakit sistem saraf autonomi

Migrain lebih kerap menular melalui saluran wanita. Kejang telah diperhatikan sejak kecil. Migrain dicirikan oleh rasa sakit di satu sisi kepala. Kesakitan paroxysmal boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor: bau, muzik keras, kegembiraan, kekenyangan.

Dengan migrain, kepala terasa sakit dan pening. Kepala sakit di satu sisi, sementara pesakit mencatat denyutan di kuil atau mata, disertai dengan fotofobia.

Sakit kepala migrain sangat sukar untuk dirawat. Penting untuk mengambil tindakan sebaik sahaja pendahulunya muncul: perubahan mood, sikap tidak peduli, kelemahan.

Dystonia vegetatif-vaskular ditunjukkan oleh sekumpulan gejala yang mencerminkan keadaan badan. Ia bukan penyakit, tetapi sindrom yang disebabkan oleh kerosakan fungsi badan. Apabila penyakit yang mendasari dihilangkan, VSD akan berlalu.

Kaedah diagnostik untuk sakit kepala etiologi yang tidak dapat dijelaskan

Untuk mendiagnosis dengan tepat mengapa kepala sakit dan pening. Perlu menjalani beberapa siri peperiksaan:

  • CT;
  • MRI;
  • X-ray;
  • Angiografi;
  • ECG;
  • ECHOKG;
  • REG;
  • Dupleks.

Dalam beberapa kes, perlu lulus ujian darah klinikal dan biokimia.

Hanya setelah pemeriksaan lengkap selesai, doktor akan memberikan rawatan rasional yang akan melegakan anda dari sakit kepala dan pening yang berterusan tanpa komplikasi.