Utama > Tekanan

Kista septum telus otak: gejala, rawatan, akibatnya

Otak manusia adalah organ yang sangat kompleks yang terbentuk dari sebilangan besar jabatan yang saling berkaitan. Patologi atau kegagalan dalam satu jabatan menyebabkan gangguan proses kerja di bahagian lain.

Septum telus otak terdiri daripada tisu otak dan mempunyai bentuk dua plat nipis, di antaranya terdapat rongga seperti celah. Rongga ini memisahkan corpus callosum dari bahagian depan otak. Dalam keadaan normal, ruang septum ini mempunyai bentuk segi empat sama dan mengandungi CSF.

Pembentukan septum ini dipantau walaupun pada peringkat awal perkembangan janin. Semasa melakukan imbasan ultrasound, kehadirannya didiagnosis, serta ukuran jurang antara helaian dan kepatuhannya dengan usia kehamilan.

Pembentukan sista

Kista septum telus otak (rongga Verge) adalah pembentukan kapsul rongga yang terletak di rongga serebrum, ia mempunyai dinding dan cecair yang padat di dalamnya.

Neoplasma jenis ini bukan penyimpangan patologi, tetapi anomali perkembangan yang tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan dan fungsi normal tubuh.

Kista septum telus terbentuk kerana pelanggaran peredaran bebas dan pengumpulan cecair serebrospinal, pengasingan kawasan tertentu bermula, yang dari masa ke masa dapat tumbuh di bawah tekanan cecair yang terkumpul.

Apabila ukuran maksimum dicapai, kapsul memampatkan tisu dan pembuluh vena di sekitarnya, menutup ruang interventrikular yang dimaksudkan untuk saliran bendalir, yang menyumbang kepada peningkatan tekanan intrakranial.

Penyakit serupa akibat MRI dijumpai pada seperempat pesakit..

Walau bagaimanapun, kebanyakan pakar merujuk kepada kista septum telus sebagai jenis arachnoid, kerana ia adalah pembentukan sfera yang terletak di antara meninges dengan cecair di dalamnya. Pembentukan jenis ini berlaku lebih kerap pada lelaki berbanding wanita..

Bergantung pada kedudukannya, formasi terletak di kawasan bahagian anterior septum interventricular atau menempati wilayah hingga cerebellum dan corpus callosum.

Punca dan mekanisme pembentukan

Kapsul dengan cecair di dalamnya adalah kongenital dan diperoleh.

Bentuk kista Verga kongenital:

  • didiagnosis pada kanak-kanak kecil dalam 60% kes, dan dengan pramatang dalam hampir semua;
  • dalam kes ini, ia hampir selalu tanpa gejala dan sering didiagnosis secara kebetulan;
  • biasanya tidak memerlukan rawatan dan dihilangkan 75% sendiri;
  • penyebab kemunculan rongga adalah patologi perkembangan janin, jangkitan intrauterin dan trauma.

Bentuk sista yang diperoleh:

  • berlaku semasa hidup kerana kecederaan kepala, gegar otak, pendarahan serebrum, luka radang dan berjangkit sistem saraf pusat;
  • bentuk ini mampu berkembang dengan ukuran yang besar, sehingga mendatangkan komplikasi kesihatan;
  • Untuk mengelakkan keadaan memburukkan, borang yang diperoleh mesti diperhatikan dan dirawat secara sistematik.

Gejala dan diagnostik

Kista kongenital septum telus otak jika tidak tumbuh tanpa gejala, tetapi jika ia berkembang atau bentuknya diperoleh, maka ukuran yang kecil dapat menyebabkan gejala berikut:

  • sakit kepala, memerah watak, yang timbul dari pemampatan tisu otak;
  • penurunan fungsi penglihatan dan pendengaran;
  • berlakunya halusinasi pendengaran seperti bunyi dan deringan;
  • peningkatan tekanan;
  • gegaran anggota badan.

Lama kelamaan, gejala yang lebih teruk bergabung, yang sifatnya bergantung pada penyetempatan neoplasma.

Oleh kerana bentuk rongga Verge yang diperoleh cenderung berkembang dengan tidak terkawal, ia harus sentiasa dipantau. Untuk tujuan ini, perkara berikut dilakukan secara berkala:

  • MRI otak;
  • dikira tomografi kepala.

Dengan bantuan prosedur ini, adalah mungkin untuk melakukan diagnosis pembezaan untuk menentukan sama ada ia adalah kista atau tumor. Apabila agen kontras disuntik secara intravena, tumor menumpuknya dan kapsul tetap tidak aktif.

Sebagai prosedur pemeriksaan tambahan, di mana sista rongga septum telus dapat dilihat:

  • Ultrasound janin;
  • ECG jantung;
  • kawalan tekanan darah untuk menentukan kumpulan risiko, perkembangan strok selepas neoplasma terbentuk;
  • ujian darah untuk mengesan jangkitan.

Kista septum telus otak dalam foto ditunjukkan oleh anak panah

Sekiranya MRI menunjukkan pertumbuhan neoplasma, langkah tambahan diambil untuk mengetahui penyebab perkembangannya. Pertama sekali, anda harus:

  • menentukan tempat penyetempatan proses keradangan dan kualiti pembekuan darah;
  • untuk mengenal pasti gangguan dalam kerja sistem peredaran darah, untuk ini, aliran darah di saluran kepala diperiksa pada imbasan ultrasound, yang memungkinkan untuk mencari tempat-tempat iskemia, di mana kapsul berkembang;
  • mengenal pasti kemungkinan penyakit autoimun;
  • periksa darah untuk kolesterol, untuk menentukan kecenderungan untuk aterosklerosis, yang menjadi sebab pembentukan sista;
  • periksa aktiviti jantung dengan ECHO-KG untuk kegagalan irama jantung atau tanda-tanda kegagalan jantung.

Untuk prosedur dan perundingan, anda harus menghubungi pakar neurologi atau pakar bedah saraf.

Tujuan dan kaedah terapi

Matlamat rawatan adalah:

  • normalisasi peredaran cecair serebrospinal;
  • memantau keadaan pendidikan;
  • pemulihan peredaran serebrum.

Semasa mendiagnosis kista septum telus otak, biasanya rawatan terdiri daripada kaedah berikut:

  1. Pemerhatian - jika pembentukannya tidak menyebabkan ketidakselesaan dan tidak memburukkan lagi kesejahteraan pesakit, pakar mengesyorkan memantau keadaan rongga dua kali setahun menggunakan MRI atau CT, dan jika kursus itu baik, rawatan tidak diperlukan..
  2. Rawatan konservatif - jika rongga Verge mulai meningkat, rawatan ubat digunakan: diuretik osmotik, ubat nootropik, cara untuk meningkatkan peredaran darah dan aliran keluar cecair, untuk mengurangkan tekanan intrakranial, digunakan. Juga, semasa terapi, ubat-ubatan digunakan untuk menghilangkan penyebab penampilan pendidikan, perjuangan aktif melawan penyakit yang menyebabkan masalah itu dilakukan.
  3. Pembedahan dilakukan apabila terapi konservatif tidak membantu. Inti dari operasi ini adalah untuk mengeringkan dinding kista menggunakan probe khas, yang dimasukkan ke dalam ventrikel. Melalui lubang yang dibuat, cecair masuk ke rongga ventrikel otak dan ukuran pembentukannya berkurang. Operasi ini berkesan 80%, tetapi kadang-kadang cecair terkumpul semula kerana penutupan dinding dan penutupan lumen. Kekambuhan menyebabkan operasi berulang - pintasan, lubang dibuat di tulang tengkorak untuk memasukkan tiub saliran khas ke dalam badan yang terbentuk, ia tidak lagi membiarkan bahan terkumpul dan menutup lumen. Kelemahan operasi ini adalah kemungkinan jangkitan.

Campur tangan pembedahan memberikan hasil hanya dengan pembentukan ruang tunggal, jika kista Vergi mempunyai beberapa bahagian atau dinding yang sangat padat, maka kambuh tidak dapat dielakkan.

Ramalan, akibat dan pencegahan

Dalam kebanyakan kes, terutama pada peringkat awal pengesanan, prognosisnya baik..

Walau bagaimanapun, dengan pertumbuhan cepat kista septum otak yang telus, rawatan yang tidak betul, pengesanan lewat, akibat yang serius dapat terjadi - kerana pemampatan tisu dan saluran darah otak, peningkatan tekanan kronik, kehilangan kesedaran, kemerosotan bekalan oksigen ke otak, kemerosotan penglihatan, pendengaran dan fungsi motor berlaku, berlakunya sawan.

Pada kanak-kanak kecil dengan bentuk gangguan kongenital, perkembangan fizikal dan emosi berlaku pada tahap yang sesuai, jika neoplasma bebas dan tidak menyebabkan masalah bersamaan. Jika tidak, keadaannya rumit oleh pelbagai anomali.

Tidak ada tindakan pencegahan untuk mencegah munculnya kista Verga, tetapi penting untuk menghindari situasi traumatik, penyakit menular yang dapat memprovokasi pembentukannya, peningkatan tekanan darah.

Sekiranya pendidikan sudah ada, perlu setiap enam bulan - menjalani pemeriksaan oleh pakar neurologi, melakukan imbasan MRI atau CT, dan tidak terlibat dalam sukan traumatik. Jumlah pemeriksaan mungkin berbeza-beza bergantung pada keadaan pendidikan dan pesakit.

Sekiranya menangguhkan operasi, jumlah lawatan ke pakar meningkat sehingga 1 kali setiap 4-6 bulan.

Kista jenis ini tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan manusia, tetapi ini tidak bermaksud bahawa semuanya boleh ditinggalkan secara kebetulan, pada gejala pertama, anda harus berjumpa pakar dan sentiasa memantau keadaannya. Hanya dalam kes ini, perjalanan hidup yang biasa tidak akan terganggu..

Rongga rongga

Rongga verge, bersama dengan rongga septum telus, adalah ruang embrio yang tersisa di antara kepingan septum telus, yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Ini adalah pilihan anatomi. Kadang-kadang rongga ambang disebut ventrikel ke-6 [3].

Anatomi

Rongga verge adalah kesinambungan dari rongga septum yang telus, tetapi ia boleh wujud secara bebas darinya [1-3], ia terletak di belakang lajur anterior fornix dan di bawah rabung corpus callosum.

Perkaitan dengan struktur anatomi lain [3]:
  • depan: peti besi
  • belakang: kusyen corpus callosum
  • bahagian atas: badan corpus callosum
  • bawah: lengkungan melintang

Embriologi

Rongga ambang dan rongga septum telus biasanya ditutup pada minggu ke-6 kehamilan, boleh berterusan dan berlaku pada 30% kanak-kanak dan 15% pada orang dewasa [3]. Semasa perkembangan intrauterin, ruang-ruang ini dihapuskan dalam arah posterior-anterior: rongga ambang, kemudian rongga septum lutsinar. Oleh kerana urutan penghilangan ini, rongga septum lutsinar hampir selalu digabungkan dengan rongga ambang, tetapi ia dapat wujud secara bebas [1-2].

Pengaruh kista Verge terhadap kehidupan dan kesihatan manusia

Mendiagnosis kista otak Verge, seseorang menjadi menyeramkan, memikirkan "kalimat" yang menakutkan. Kami akan menyiasat apa itu kista Verge, apa kesan patologi bagi orang. Anomali bukanlah penyakit; pada lelaki, wanita dengan sista otak yang telus, tidak ada pelanggaran aktiviti otak, anatomi serebrum. patologi tidak dianggap berbahaya bagi pembentukan organ utama sistem saraf pusat seseorang, tetapi memerlukan perhatian daripada kakitangan perubatan.

Anomali septum telus otak

Otak manusia adalah organ yang paling kompleks, tidak dapat diterokai sepenuhnya, terdiri daripada sebilangan besar neuron, bahagian, yang saling berkaitan antara satu sama lain. Ciri-ciri patologi, gangguan dalam satu bahagian menyebabkan perubahan prosedur di jabatan lain.

Rongga celah dilokalisasi di antara dua plat tisu otak yang nipis. Rongga celah berfungsi sebagai ruang antara pleksus gentian saraf, otak depan. Orang yang sihat mempunyai rongga persegi dengan cecair serebrospinal.

Dinding terbentuk pada trimester pertama kehamilan. Diagnostik ultrabunyi memantau parameter jurang antara helaian sesuai dengan tempoh minggu kehamilan.

Apa itu sista Verge

Rongga Verge adalah neoplasma jinak, serupa dengan kapsul, dengan dinding yang padat. Pembentukan rongga diisi dengan eksudat cair, mengingatkan komposisi, sifat-sifat cecair serebrospinal. Dinding kista Verge didasarkan pada sel-sel meninges arachnoid. Keabnormalan tidak dianggap sebagai patologi, pada peringkat awal penyakit, penyakit ini tidak mengancam kehidupan manusia, kesihatan, atau fungsi otak.

Lokasi sista memainkan peranan penting:

  • sistoma dilokalisasikan di bahagian anterior IVS;
  • sista terletak di antara pleksus gentian saraf di otak dan "otak kecil"

Anomali sista merujuk kepada patologi arachnoid di rantau organ utama sistem saraf pusat. Lelaki lebih cenderung daripada wanita menderita penyakit ini.

Penyakit ini tidak berbahaya pada peringkat awal. Seiring berjalannya waktu, neoplasma tumbuh, tisu epitel berdekatan dimampatkan, urat ditekan, rongga interventrikular tersekat, yang berfungsi sebagai aliran keluar jisim cair, dan tekanan intrakranial meningkat.

Sumber anomali

Faktor-faktor yang memprovokasi penampilan rongga Verge berbeza.

Kista septum lutsinar terbentuk oleh kekurangan peredaran darah. CSF terkumpul kerana kekurangan peredaran, beberapa kawasan terpencil, satu kawasan tumbuh di bawah tekanan likuore terkumpul.

Varieti etiologi yang tidak normal:

  1. Primer - formasi asimtomatik jinak yang muncul pada peringkat awal pembentukan janin, sembuh secara bebas, didiagnosis pada 60% bayi baru lahir. Sekiranya wanita itu tidak melaporkan bayinya, kemungkinan anomali adalah 100%. Pencitraan resonans magnetik "melihat" neoplasma dengan tepi yang jelas, kandungan jenis yang sama;
  2. Sekunder - diperoleh akibat trauma kraniocerebral, keradangan, jangkitan, aliran darah. Akibat negatif dari pembentukan sista yang diperoleh: kekurangan pemerhatian terhadap neoplasma, pemampatan otak

Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, kista tidak membawa ketidakselesaan kepada seseorang. Penyakit ini didiagnosis secara tidak sengaja dengan melakukan pemeriksaan otak secara lengkap. Sekiranya tidak ada gejala, doktor tidak menganggap anomali sebagai penyakit. Kista progresif mesti diperhatikan dengan kerap mengunjungi pakar neurologi, yang menyatakan perkembangan, pertumbuhan neoplasma.

Gambar klinikal

Mengubah parameter, rongga Verge yang berkembang menekan bahagian vaskular otak, tisu epitelium - pesakit merasakan gejala patologi:

  • perasaan berkala memerah kepala;
  • kemerosotan fungsi organ sentuhan, pendengaran;
  • keupayaan untuk merasakan bunyi tanpa rangsangan pendengaran luaran - bunyi bising, berdering di telinga;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • pengecutan otot-otot batang, anggota badan yang cepat dan berirama;
  • rasa berat di kepala;

Sekiranya terdapat gejala yang teruk, disarankan untuk pergi ke poliklinik untuk berjumpa pakar neurologi, untuk mendapatkan nasihat pakar bedah saraf. Dengan tekanan berterusan pada tisu otak oleh peningkatan neoplasma, perubahan distrofi degeneratif berkembang, yang menyebabkan kecacatan seseorang yang mendalam..

Setelah mengenal pasti anomali yang diperoleh, pemeriksaan perubatan berterusan, terapi dan pembedahan yang tepat pada masanya adalah penting..

Diagnostik

Jenis sekunder Verge cyst berkembang secara tidak terkawal. Pemantauan berterusan terhadap keadaan pesakit adalah penting. Lakukan secara berkala:

  • pengimejan resonans magnetik otak;
  • CT kepala;

MRI, imbasan CT membezakan sista daripada pembentukan malignan. Ejen kontras sinar-X yang disuntik ke dalam vena bertindak balas terhadap tumor.

Langkah-langkah diagnostik tambahan untuk kista septum telus:

  • pemeriksaan ultrasound semasa kehamilan;
  • elektrokardiogram;
  • penyelidikan tekanan darah, mengenal pasti orang yang mengalami perubahan kardiovaskular;
  • jumlah darah lengkap, pengesanan penyakit berjangkit

Dengan keterlihatan pembentukan sista pada pengimejan resonans magnetik, faktor-faktor penampilan rongga Verge ditentukan. Teknik diagnostik tambahan:

  • penentuan lokasi pembentukan keradangan;
  • pembekuan darah;
  • pengenalpastian pelanggaran dalam sistem kardiovaskular: Ultrasound Doppler dilakukan, mencari fokus iskemia;
  • mengenal pasti punca imuniti yang lemah;
  • ujian darah untuk kolesterol: aterosklerosis - penyebab kolesterol tinggi - faktor kemunculan kista Verge;
  • kajian morfologi perubahan fungsi di jantung

Agar neoplasma tidak tumbuh dengan ukuran yang besar, adalah penting bagi pesakit dengan patologi untuk mendiagnosis penyakit pada waktunya, dengan kerap melakukan MRI, CT.

Rawatan

Rawatan diri penuh dengan kesihatan. Kadang-kadang, bukannya sista, neoplasma malignan dikesan. Penggunaan infus herba - ubat tradisional - memprovokasi perkembangan patologi.

  1. Peredaran cecair serebrospinal yang betul
  2. Memantau keadaan neoplasma
  3. Penyambungan semula peredaran darah dalam sistem serebrovaskular

Untuk rawatan kista septum telus otak, gunakan:

  • kawalan - untuk sistoma asimtomatik yang tidak menyenangkan yang tidak memburukkan keadaan pesakit, mereka diperhatikan setiap enam bulan sekali, melawat pakar neurologi, melakukan MRI, CT secara sistematik. Neoplasma yang tidak berkembang tidak dirawat;
  • rawatan ubat - kista yang membesar dirawat secara konservatif: doktor menetapkan ubat tambahan untuk meningkatkan tahap tekanan osmotik, nootropik, ubat yang meningkatkan peredaran darah, peredaran cecair serebrospinal, dan mengurangkan ICP. Pesakit mengambil ubat untuk menghilangkan pembentukan sista. 80% orang berjaya disembuhkan dengan ubat tradisional. Alternatif selalunya tidak diperlukan - pembedahan;
  • beroperasi sekiranya tiada kemajuan rawatan konservatif menggunakan endoskopi. Semasa operasi, dinding kista dikeringkan dengan probe dimasukkan ke dalam rongga yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Melalui sayatan lebar yang dibuat, eksudat cecair memasuki rongga ventrikel. Parameter sista menjadi lebih kecil. Campur tangan pembedahan berjaya dalam 80% kes. Dinding tertutup, lumens tertutup memprovokasi pengumpulan semula cecair. Kerana kambuh, pembedahan pintasan diresepkan - tulang tengkorak ditusuk, tiub saliran dimasukkan ke dalam tengkorak, menyekat pengetatan tisu. Saliran akan mengelakkan CSF terkumpul, menyekat lumen. Kelemahan Bypass: risiko jangkitan.

Operasi ini berkesan sekiranya terdapat tumor dengan satu ruang. Cystoma berdinding tebal yang mempunyai lebih daripada satu bahagian berbahaya kerana penyambungan semula proses.

Akibat dari sista terbentuk dari septum lutsinar

Selalunya dijumpai pada peringkat awal, kista septum lutsinar tidak menimbulkan bahaya bagi kehidupan dan kesihatan manusia. Kista yang berkembang pesat dengan pengesanan lewat adalah berbahaya:

  • dystonia vegetatif-vaskular kronik - tekanan sista mempengaruhi tisu, saluran darah;
  • kebuluran oksigen otak;
  • penurunan penglihatan, pendengaran, mobiliti rendah;
  • kemunculan sawan

Bayi baru lahir yang didiagnosis dengan kista Verge, yang tidak sembuh dengan sendirinya, cenderung mengalami kerencatan mental. Sekiranya terdapat penyakit bersamaan, masalahnya adalah rumit.

Tindakan pencegahan

Tidak ada kaedah profilaksis untuk menghilangkan kista septum lutsinar. Penting untuk berhati-hati terhadap kecederaan kepala, autoimun, penyakit berjangkit, hipertensi, yang menyumbang untuk memprovokasi penampilan anomali.

Bagi pesakit yang telah menjalani pembedahan endoskopi, penting untuk pergi ke pakar bedah saraf, pakar neuropatologi, dan berjumpa doktor mengenai kesihatan mereka.

Penting untuk memantau pembentukan sista yang ada dengan pakar neurologi 1 kali dalam 6 bulan, melakukan pengimejan resonans magnetik, tomografi yang dikira, berhati-hati dengan sukan yang berkaitan dengan trauma, jangan menyalahgunakan alkohol, rokok. Keadaan pesakit mempengaruhi perjalanan pemeriksaan perubatan: jika ada peningkatan, regresi dapat dilihat - pakar neurologi mencadangkan untuk mengurangkan jumlah lawatan, satu lawatan setahun ke doktor cukup.

Rongga Verge selamat untuk manusia. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa gejala harus diabaikan pada peringkat awal. Diagnosis yang tertunda membawa kepada hasil yang tidak menguntungkan, kematian. Penting untuk membawa nombor ke doktor, untuk memantau keadaan neoplasma. Memantau kista septum lutsinar adalah kunci kehidupan yang sihat.

Rongga Verge divisualisasikan, neurologi. Siapa yang tahu atau pernah terjumpa?

Hari ini kami sekali lagi dengan pakar neurologi dan di NSG. Kami telah hipotonik selama 5 bulan, kami secara intensif melakukan urutan profesional dan ubat-ubatan, dinamika positif. TETAPI hari ini saya sangat kecewa... kami mempunyai sikat di kepala akibatnya, tanduk diperbesar (sedikit) rongga Verge dipvisualisasikan, sikat NAV dilonggarkan, dan rongga Verge dari 8mm menjadi 10 mm dan tanduk juga diperbesar (sedikit), walaupun sikatnya terserap dan semuanya semestinya normal. Saya sangat kecewa, pakar neurologi mengatakan saya perlu menonton... Gadis yang menemui seseorang seperti ini... Saya tidak mempunyai kekuatan yang telah kita lalui selama ini.

Kista arachnoid

Definisi

Kista arachnoid adalah sista cecair serebrospinal, dindingnya dibentuk oleh membran arachnoid. Kista arachnoid terletak di antara permukaan otak dan membran arachnoid (arachnoid).

Morfologi

Kista permukaan cembung otak


Rajah 1 Kista arachnoid permukaan cembung otak (klik pada gambar untuk membesarkan gambar)

Kista parasagital

Kista fisur lateral

Kista intrasellar dan suprasellar

Sail Cyst

Kista dari layar tengah adalah rongga segitiga anterior ke tangki empat segi, ke atas dari ventrikel ketiga (Gbr. 7). Ia terbentuk dengan cara yang berbeza daripada kista yang dijelaskan di atas: dengan pertumbuhan corpus callosum posterior, ia membawa pada permukaan bawahnya membran vaskular yang membentuk atap ventrikel ketiga. Bahagian bawah mengiringi bumbung ventrikel ketiga ke kelenjar pineal, bahagian atasnya bersebelahan dengan corpus callosum, dan, melewati corpus callosum, menghubungkan ke koroid yang menutupi permukaan tengah hemisfera. Ini membentuk celah yang mengandungi tempat tidur vaskular dari ventrikel ketiga. Dalam kebanyakan kes, jurang ini terus berkembang.

Sekiranya tetap terbuka, ia akan membentuk tangki layar antara, dan pada saiz yang besar - sista dari layar tengah. Kista punggung muncul sebagai struktur segitiga antara segitiga ventrikel lateral. Puncak segitiga terletak pada tahap lubang Monroe, pangkalnya dibentuk oleh bahagian anterior perigi empat kali ganda. Pada tomogram di satah sagital, rongga menyerupai koma dalam bentuk.

Kista sudut cerebellopontine

Kista retrocerebellar yang unggul dan rendah

Ia terbentuk oleh invaginasi badan vena ventrikel IV ke atas dan belakang cacing yang utuh. Biasanya berkomunikasi dengan ruang ventrikel IV dan subarachnoid. Tanda serebelar dapat dibelah dua, dinaikkan, ventrikel IV dipindahkan ke anterior dan ke atas.

Mega cisterna magna (tangki oksipital besar)

Mega cisterna magna mungkin hanya variasi dari anomali Dandy-Walker. Shunting ventrikel dan sista boleh menyebabkan kesilapan pada CT dan MRI dalam tempoh selepas operasi, oleh itu, kajian pra operasi diperlukan untuk diagnosis yang betul. Harus diingat bahawa apa yang disebut varian Dandy-Walker dan mega cisterna magna adalah jenis malformasi cystic fossa posterior dan saat ini tidak dianggap sebagai unit nosologi bebas..

Kista Septal

Septum telus adalah dinding medial ventrikel lateral; ia terdiri daripada dua kepingan, di antaranya terdapat rongga selebar 1-2 mm. Di depan, ia dibatasi oleh lutut corpus callosum, dari atas oleh corpus callosum, dan di belakang oleh tiang peti besi. Sekiranya rongga besar, maka ia disebut kista septum telus atau ventrikel V.

Rongga rongga

Kista Vergi terbentuk apabila rongga septum lutsinar memanjang ke belakang dan terletak di antara dinding medial ventrikel lateral, corpus callosum dan tiang fornix. Rongga ini pertama kali dijelaskan oleh pakar anatomi Itali Andrea Verga pada tahun 1851 dan kemudian dinamakan sempena (kadang-kadang ia juga disebut ventrikel VI). Ia biasanya berkomunikasi dengan lumen septum, tetapi juga boleh hadir sebagai lumen terpencil. Septum telus biasanya berkembang bersamaan dengan corpus callosum pada 12-19 minggu perkembangan intrauterin. Rongga septum lutsinar mula habis secara beransur-ansur, bermula dari belakang. Kista Vergi hilang bermula dari kehamilan 6 bulan, rongga septum telus - sejurus selepas kelahiran. Selepas 6 bulan, ia berlaku pada 10% kanak-kanak dan jarang pada orang dewasa. Biasanya rongga tidak mempunyai kaitan dengan ventrikel. Kadang-kadang, apabila tekanan berubah di dalam atau di luar, perforasi spontan dindingnya mungkin terjadi..

Kista septum lutsinar dinyatakan sebagai rongga lentikular di antara dinding medial tanduk frontal, pada tomogram frontal ia terletak ke atas dari ventrikel ketiga, rongga Verga seperti rongga di antara badan ventrikel. Selalunya kedua-dua rongga dikenal pasti bersama.

Kista dari kawasan takuk dari torium cerebellar

Kista pinggan empat segi

Diagnosis pembezaan

  • Kista epidermoid (kolisteatoma)
  • Perubahan sista-gliosis yang berlaku di rahim akibat daripada perubahan atau jangkitan iskemia-hipoksia
  • Granulasi pachyon yang dilanjutkan
  • Pengembangan ruang bawah tanah subarachnoid (varian anatomi)
  • Hygroma subdural

Rawatan

Kista arachnoid adalah kelainan perkembangan tanpa kecenderungan untuk berkembang dan tidak ada perkembangan gejala neurologi. Walau bagaimanapun, sekiranya terdapat sista di wilayah sellar atau di kawasan ventrikel IV, serta infratentorial, mungkin terdapat gangguan CSFD.

Rawatan kista arachnoid ditunjukkan apabila gejala muncul yang terbukti menjadi penyebab kehadiran kista arachnoid. Dislokasi dan pemindahan struktur serebrum, meningkat dengan pemerhatian dinamik, juga merupakan petunjuk untuk rawatan pembedahan. Cisternografi kontras mungkin diperlukan sebelum pembedahan. Terdapat pelbagai kaedah mengosongkan kandungan minuman keras kista arachnoid..

  • Pembedahan pintasan - saliran ke ruang subdural atau rongga perut.
  • Fenestration: kraniotomi dengan eksisi sista, pelbagai teknik endoskopi, termasuk laser.
  • Saliran oleh aspirasi jarum.

Cetakan semula sepenuhnya atau sebahagian artikel ini dibenarkan dengan pemasangan pautan hiper aktif ke sumbernya

Artikel serupa

Cephalocele - serebral kongenital yang tertinggal dengan penonjolan sebahagian otak atau membrannya melalui celah tengkorak, mungkin ada meningocele dan meningoencephalocele

Kista neuroepithelial - (sista neuroglial atau glioependymal), adalah keabnormalan perkembangan yang disebabkan oleh penyerapan sebahagian dari neuroectoderm yang sedang berkembang, dari heterotopia neuroglial leptomeningeal, atau dari lipatan koroid dalam kes sista sulkus choroidal. Boleh dikelaskan mengikut lokasi menjadi sista intraventrikular, koroidal sulkus, dan intraparenchymal.

Anomali Dandy-Walker adalah agenesis lengkap atau separa dari cacing serebelum, putaran serebelum berlawanan arah jarum jam dengan pengembangan ventrikel IV terhadap latar belakang pengembangan fossa kranial posterior kerana anjakan tentorium ke atas

Malformasi Chiari - anjakan kongenital struktur fossa posterior ke arah kaudal

Ultrasound Otak pada Bayi Baru Lahir (Anatomi Normal)

SonoAce-R7

Pengimbas ultrasound universal, reka bentuk ultra padat dan ciri inovatif.

Petunjuk untuk melakukan ekografi otak

  • Pramatang.
  • Gejala neurologi.
  • Pelbagai stigma disembryogenesis.
  • Petunjuk untuk sejarah hipoksia intrauterin kronik.
  • Asfiksia semasa bersalin.
  • Sindrom gangguan pernafasan pada tempoh neonatal.
  • Penyakit berjangkit pada ibu dan anak.

Untuk menilai keadaan otak pada kanak-kanak dengan fontanelle anterior terbuka, digunakan sektor atau sensor mikrokonvex dengan frekuensi 5-7.5 MHz. Sekiranya fontanelle ditutup, maka anda boleh menggunakan sensor dengan frekuensi yang lebih rendah - 1,75-3,5 MHz, tetapi resolusi akan rendah, yang memberikan kualiti echogram terburuk. Semasa mengkaji bayi pramatang, serta untuk menilai struktur permukaan (alur dan konvolusi pada permukaan cembung otak, ruang ekstraserebral), sensor dengan frekuensi 7.5-10 MHz digunakan.

Sebarang bukaan semula jadi di tengkorak dapat berfungsi sebagai tingkap akustik untuk pemeriksaan otak, tetapi dalam kebanyakan kes, fontanelle besar digunakan, kerana ia adalah yang terbesar dan yang terakhir ditutup. Saiz fontanelle yang kecil menghadkan bidang pandang dengan ketara, terutama ketika menilai bahagian otak.

Untuk pemeriksaan echoencephalographic, transduser diposisikan di atas fontanelle anterior, mengorientasikannya sehingga memperoleh serangkaian bahagian koronal (frontal), setelah itu terbalik 90 ° untuk melakukan imbasan sagital dan parasagital. Pendekatan tambahan termasuk mengimbas melalui tulang temporal di atas auricle (potongan paksi), serta mengimbas melalui jahitan terbuka, fontanelle posterior, dan persimpangan atlanto-oksipital..

Dengan echogenicity mereka, struktur otak dan tengkorak dapat dibahagikan kepada tiga kategori:

  • hyperechoic - tulang, meninges, retakan, saluran darah, plexus choroid, cacing cerebellar;
  • echogenicity sederhana - parenchyma hemisfera serebrum dan cerebellum;
  • hypoechoic - corpus callosum, pons, kaki serebrum, medulla oblongata;
  • anechoic - rongga ventrikel yang mengandungi minuman keras, tangki, rongga septum telus dan Verge.

Varian normal struktur otak

Furrows dan konvolusi. Alur muncul sebagai struktur linier echogenik yang membahagikan konvolusi. Pembezaan aktif konvolusi bermula dari minggu ke-28 kehamilan; penampilan anatomi mereka didahului oleh pencitraan ekografik oleh 2-6 minggu. Oleh itu, dengan jumlah dan keterukan furrows, seseorang dapat menilai usia kehamilan anak..

Visualisasi struktur kompleks pulau kecil juga bergantung pada kematangan bayi yang baru lahir. Pada bayi yang sangat pramatang, bayi tetap terbuka dan disajikan dalam bentuk segitiga, bendera - sebagai struktur peningkatan echogenicity tanpa menentukan alur di dalamnya. Penutupan sulcus sylvia berlaku sebagai bentuk lobus frontal, parietal, oksipital; penutupan lengkap pulau rel dengan alur Sylvian yang jelas dan formasi vaskular di dalamnya berakhir pada minggu ke-40 kehamilan.

Ventrikel lateral. Ventrikel lateral, ventrikuli lateralis adalah rongga yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal, kelihatan sebagai zon anechoic. Setiap ventrikel lateral terdiri daripada tanduk anterior (frontal), posterior (oksipital), tanduk inferior (temporal), badan dan atrium (segitiga) - Gamb. 1. Atrium terletak di antara badan, tanduk oksipital dan parietal. Tanduk oksipital sukar dilihat, dan lebarnya berubah-ubah. Ukuran ventrikel bergantung pada tahap kematangan anak, dengan peningkatan usia kehamilan, lebarnya menurun; pada kanak-kanak yang matang, mereka biasanya seperti celah. Asimetri sedikit ventrikel lateral (perbezaan ukuran ventrikel lateral kanan dan kiri pada bahagian koronal pada tahap lubang Monroe hingga 2 mm) berlaku cukup kerap dan bukan merupakan tanda patologi. Perluasan patologi ventrikel lateral sering bermula dengan tanduk oksipital, oleh itu kurangnya kemungkinan visualisasi jelas mereka adalah argumen serius terhadap pengembangan. Peluasan ventrikel lateral dapat dikatakan apabila ukuran pepenjuru dari tanduk anterior pada bahagian koronal melalui lubang Monroe melebihi 5 mm dan celahan bawahnya hilang.

Gambar: 1. Sistem ventrikel otak.
1 - ligamen interthalamic;
2 - poket supraoptik ventrikel ketiga;
3 - poket corong ventrikel ketiga;
4 - tanduk anterior ventrikel lateral;
5 - Lubang Monroe;
6 - badan ventrikel lateral;
Ventrikel 7 - III;
8 - poket pineal ventrikel ketiga;
9 - glomerulus plexus vaskular;
10 - tanduk posterior ventrikel lateral;
11 - tanduk bawah ventrikel lateral;
12 - bekalan air sylvian;
13 - IV ventrikel.

Plexus koroid. Plexus choroid (plexus chorioideus) adalah organ vaskularisasi yang kaya yang menghasilkan cecair serebrospinal. Secara ekologi, tisu plexus kelihatan seperti struktur hiperechoik. Plexus melewati bumbung ventrikel ketiga melalui bukaan Monroe (bukaan interventrikular) ke bahagian bawah badan ventrikel lateral dan terus ke bumbung tanduk temporal (lihat Gambar 1); mereka juga terdapat di bumbung ventrikel IV, tetapi tidak ditentukan secara ekografik di kawasan ini. Tanduk anterior dan oksipital ventrikel lateral tidak mengandungi pleksus koroid.

Plexus biasanya mempunyai garis halus yang rata, tetapi mungkin terdapat penyelewengan dan sedikit asimetri. Plexus vaskular mencapai lebar terbesarnya pada tahap badan dan tanduk oksipital (5-14 mm), membentuk meterai tempatan di kawasan atrium - glomerulus vaskular (glomus), yang boleh mempunyai bentuk pertumbuhan seperti jari, berlapis-lapis atau berpecah-pecah. Pada bahagian koronal, pleksus pada tanduk oksipital kelihatan seperti kepadatan elipsoid, hampir memenuhi lumen ventrikel. Kanak-kanak dengan usia kehamilan yang lebih muda mempunyai ukuran plexus yang lebih besar daripada bayi jangka panjang.

Plexus choroid boleh menjadi sumber pendarahan intraventrikular pada bayi jangka panjang, maka asimetri yang jelas dan anjing laut tempatan dapat dilihat pada ekogram, di mana kista kemudian terbentuk.

III ventrikel. III ventrikel (ventriculus tertius) adalah rongga menegak seperti celah nipis yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal yang terletak secara sagital antara thalamus di atas pelana Turki. Ia bersambung ke ventrikel lateral melalui lubang Monroe (foramen interventriculare) dan ke ventrikel IV melalui saluran air sylvian (lihat Gamb. 1). Proses supraoptic, berbentuk corong dan pineal memberikan ventrikel III penampilan segitiga pada potongan sagital. Pada bahagian koronal, ia dilihat sebagai jurang sempit antara inti visual eogenik, yang saling berkaitan dengan lekatan interthalamic (massa intermedia) yang melalui rongga ventrikel ketiga. Pada masa neonatal, lebar ventrikel ketiga pada bahagian koronal tidak boleh melebihi 3 mm, pada masa bayi - 3-4 mm. Garis besar ventrikel ketiga pada bahagian sagital menunjukkan pengembangannya.

Saluran air Silvius dan ventrikel IV. Saluran air Sylvian (aquaeductus cerebri) adalah saluran nipis yang menghubungkan ventrikel ketiga dan keempat (lihat Gamb. 1), jarang kelihatan semasa pemeriksaan ultrasound pada kedudukan standard. Ia dapat dilihat pada bahagian paksi dalam bentuk dua titik echogenik dengan latar belakang peduncles serebrum hipoechoik..

Ventrikel IV (ventriculus quartus) adalah rongga rhomboid kecil. Pada echogram di bahagian sagital yang ketat, ia kelihatan seperti segitiga anechoic kecil di tengah-tengah kontur medan eogenik vermis cerebellar (lihat Gambar 1). Sempadan anteriornya tidak dapat dilihat dengan jelas kerana hipoechoisik pada bahagian dorsal pons. Ukuran anteroposterior ventrikel IV pada masa neonatal tidak melebihi 4 mm.

Corpus callosum. Corpus callosum (corpus callosum) pada potongan sagital kelihatan seperti struktur hipoechoik arcuate mendatar nipis (Gamb. 2), diikat di atas dan di bawah oleh garis-garis echogenic nipis, yang merupakan hasil pantulan dari sulcus callosal (di atas) dan permukaan bawah korpus callosum. Tepat di bawahnya terdapat dua kepingan partisi lutsinar yang membatasi rongga. Pada bahagian depan, corpus callosum kelihatan seperti jalur hipoechoik sempit nipis yang membentuk bumbung ventrikel lateral.

Gambar: 2. Lokasi struktur serebrum utama pada bahagian sagital median.
1 - jambatan varoliev;
2 - tangki pra-pontine;
3 - perairan interleg;
4 - partition telus;
5 - kaki lengkungan;
6 - corpus callosum;
Ventrikel 7 - III;
8 - tangki empat kali ganda;
9 - kaki otak;
Ventrikel 10 - IV;
11 - tangki besar;
12 - medula oblongata.

Rongga septum lutsinar dan rongga Verge. Rongga ini terletak betul-betul di bawah corpus callosum di antara kepingan septum telus (septum pellucidum) dan dibatasi oleh glia, bukan ependyma; mereka mengandungi bendalir, tetapi tidak bersambung ke sistem ventrikel atau ruang bawahara. Rongga septum lutsinar (cavum cepti pellucidi) terletak di bahagian depan otak fornix antara tanduk anterior ventrikel lateral, rongga Verge terletak di bawah roller corpus callosum antara badan ventrikel lateral. Kadang-kadang, titik dan isyarat linier pendek yang berasal dari urat median subependymal biasanya dilihat dalam kepingan septum lutsinar. Pada bahagian koronal, rongga septum telus kelihatan seperti ruang anechoic segi empat, segitiga atau trapezoid dengan pangkalan di bawah korpus callosum. Lebar rongga septum lutsinar tidak melebihi 10-12 mm dan lebih lebar pada bayi pramatang daripada pada bayi jangka panjang. Rongga Verge, sebagai peraturan, lebih sempit daripada rongga septum lutsinar dan jarang dijumpai pada bayi. Rongga ini mula hilang setelah 6 bulan kehamilan ke arah dorsoventral, tetapi tidak ada waktu yang tepat untuk menutupnya, dan kedua-duanya dapat dijumpai pada anak yang matang pada usia 2-3 bulan..

Inti basal, thalamus dan kapsul dalaman. Inti optik (thalami) adalah struktur hipoechoik sfera yang terletak di sisi rongga septum lutsinar dan membentuk sempadan lateral ventrikel ketiga pada bahagian koronal. Permukaan atas kompleks gangliothalamic dibahagikan kepada dua bahagian dengan lekukan caudothalamic - bahagian anteriornya tergolong dalam nukleus caudate, yang bahagian belakang tergolong dalam thalamus (Gamb. 3). Inti visual saling berkaitan dengan lekatan interthalamic, yang menjadi jelas kelihatan hanya dengan pengembangan ventrikel ketiga baik di bahagian depan (dalam bentuk struktur melintang echogenik berganda) dan pada bahagian sagital (dalam bentuk struktur titik hiperechoik).

Gambar: 3. Interposisi struktur kompleks basal-thalamic pada bahagian parasagital.
1 - cangkang kernel lentikular;
2 - bola pucat dari nukleus lentikular;
3 - inti caudate;
4 - thalamus;
5 - kapsul dalaman.

Inti basal adalah pengumpulan subkortikal bahan kelabu yang terletak di antara thalamus dan pulau landasan. Mereka mempunyai echogenicity yang serupa, yang menjadikannya sukar untuk dibezakan. Parasagittal yang menembus takik caudothalamic adalah pendekatan yang paling optimum untuk mengesan thalamus, nukleus lentikular yang terdiri dari cangkang (putamen), dan pallidus (globus pallidus), dan nukleus caudate, serta kapsul dalaman - lapisan nipis bahan putih yang memisahkan inti dari striatum mayat dari thalamus. Visualisasi nukleus basal yang lebih jelas adalah mungkin ketika menggunakan probe 10 MHz, serta dalam patologi (pendarahan atau iskemia) - akibat nekrosis neuron, inti memperoleh peningkatan echogenicity.

Matriks germinal adalah tisu embrio dengan aktiviti metabolik dan fibrinolitik yang tinggi yang menghasilkan glioblast. Plat subependymal ini paling aktif antara kehamilan minggu ke-24 dan ke-34 dan merupakan kumpulan kapal rapuh, dindingnya yang tidak mempunyai kolagen dan serat elastik, mudah rentan pecah, dan merupakan sumber pendarahan peri-traventrikular pada bayi pramatang. Matriks germinal terletak di antara nukleus caudate dan dinding bawah ventrikel lateral di takik caudothalamic; ia kelihatan seperti jalur hiperechoik pada ekogram.

Tangki otak. Tangki adalah ruang di antara struktur otak (lihat Gambar 2) yang mengandungi minuman keras, yang mungkin juga mengandungi saluran dan saraf besar. Biasanya, mereka jarang dilihat pada ekogram. Dengan pembesaran, tangki muncul sebagai rongga yang tidak teratur, yang menunjukkan penyumbatan proksimal terhadap aliran cairan serebrospinal.

Cisterna major (cisterna magna, c. Cerebromedullaris) terletak di bawah cerebellum dan medulla oblongata di atas tulang oksipital, biasanya ukuran atas-bawahnya pada bahagian sagital tidak melebihi 10 mm. Pons cistern adalah zon eogenik di atas pons di hadapan peduncles serebrum, di bawah poket anterior ventrikel ketiga. Ia mengandungi pembelahan arteri basilar, yang menyebabkan kepadatan dan denyutan separa gema.

Selokan basal (c. Suprasellar) merangkumi pasak pasak, c. interpeduncularis (antara kaki otak) dan chiasmatic, c. chiasmatis (antara persimpangan saraf optik dan lobus frontal) perigi. Tangki salib kelihatan seperti zon gema padat pentagonal, sudut yang sesuai dengan arteri bulatan Willis.

Cisterna quadruple (c. Quadrigeminalis) adalah garis echogenik antara pleksus ventrikel ketiga dan vermis cerebellar. Ketebalan zon eogenik ini (biasanya tidak melebihi 3 mm) boleh meningkat dengan pendarahan subarachnoid. Di kawasan cisterna quadruple, mungkin juga terdapat kista arachnoid..

Tangki bypass (c. Ambient) - menjalankan komunikasi lateral antara tangki prepontine dan inter-pectoral di depan dan cisterna quadruple di belakang.

Cerebellum (cerebellum) dapat dilihat melalui fontanelles anterior dan posterior. Semasa mengimbas fontanelle yang besar, kualiti gambar adalah yang paling teruk kerana jaraknya. Cerebellum terdiri daripada dua belahan yang dihubungkan oleh cacing. Hemisfera adalah echogenic sederhana, cacing sebahagiannya hiperechoik. Pada bahagian sagital, bahagian ventral cacing terlihat seperti huruf hypoechoic "E" yang mengandungi cecair serebrospinal: di bahagian atasnya adalah tangki quadrigeminal, di tengahnya adalah ventrikel IV, di bahagian bawahnya terdapat cisterna magna. Ukuran melintang cerebellum secara langsung berkorelasi dengan diameter kepala biparietal, yang memungkinkan untuk menentukan usia kehamilan janin dan bayi baru lahir berdasarkan pengukurannya..

Kaki otak (pedunculus cerebri), pons (pons) dan medulla oblongata (medulla oblongata) terletak secara longitudial anterior ke cerebellum dan kelihatan seperti struktur hypoechoic.

Parenchyma. Biasanya, terdapat perbezaan echogenicity antara korteks serebrum dan bahan putih yang mendasari. Bahan putih sedikit lebih echogenic, mungkin disebabkan oleh jumlah kapal yang lebih besar. Biasanya, ketebalan kulit kayu tidak melebihi beberapa milimeter..

Di sekitar ventrikel lateral, terutamanya di atas oksipital dan lebih jarang di atas tanduk anterior, bayi pramatang dan beberapa bayi mengandung mempunyai banyak peningkatan echogenicity, ukuran dan visualisasi yang bergantung pada usia kehamilan. Ia boleh bertahan sehingga 3-4 minggu hidup. Kebiasaannya, keamatannya harus lebih rendah daripada plexus choroid, pinggirnya harus tidak jelas, dan lokasinya harus simetris. Dengan asimetri atau peningkatan echogenicity di kawasan periventricular, pemeriksaan ultrasound otak harus dilakukan secara dinamik untuk mengecualikan leukomalasia periventrikular.

Potongan echoencephalographic standard

Bahagian koronal (Gamb. 4). Potongan pertama melewati lobus frontal di hadapan ventrikel lateral (Gamb. 5). Di tengah, fisura interhemispheric didefinisikan dalam bentuk jalur echogenik menegak yang membahagi hemisfera. Dengan pengembangannya, isyarat dari falx otak dilihat di tengah, yang tidak dapat dilihat secara terpisah dalam keadaan normal (Gbr. 6). Lebar jurang antara belahan antara konvolusi biasanya tidak melebihi 3-4 mm. Pada bahagian yang sama, lebih mudah untuk mengukur ukuran ruang subarachnoid - antara dinding sisi sinus sagital unggul dan gyrus terdekat (lebar synocortical). Untuk melakukan ini, disarankan untuk menggunakan sensor dengan frekuensi 7,5-10 MHz, sejumlah besar gel dan menyentuh fontanel besar dengan hati-hati, tanpa menekannya. Saiz normal ruang subarachnoid pada bayi jangka panjang hingga 3 mm, pada bayi pramatang - hingga 4 mm.

Gambar: 4. satah pengimbasan koronal.

Cyst Verge otak: apakah itu, diagnosis, rawatan

Kista yang dilokalisasi di kawasan septum lutsinar yang terletak di otak, juga dikenali sebagai kista Verge, lebih kerap merupakan malformasi kongenital yang biasanya tidak menimbulkan kerosakan neurologi yang serius. Biasanya dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan instrumental (neuroimaging) yang berkaitan dengan sebab lain atau gangguan neurologi teruk etiologi yang tidak diketahui.

Neoplasma dicirikan oleh pengumpulan cecair serebrospinal di ruang antara dua plat (lapisan) septum telus, yang memisahkan kawasan anterior otak dan korpus callosum. Ia lebih kerap terbentuk semasa perkembangan intrauterin. Tanda-tanda penyimpangan dari norma dapat dilihat pada masa perinatal, dikesan semasa pemeriksaan ultrasound pada janin.

Definisi patologi

Kista Vergi yang terletak di otak adalah neoplasma yang merupakan simpul dengan dinding yang dipadatkan, dipenuhi dengan cecair serebrospinal, yang terletak di antara ventrikel lateral, yang menentukan sifat gangguan neurologi semasa pertumbuhan. Ia adalah sejenis sista arachnoid. Tidak dianggap sebagai keadaan patologi, tergolong dalam kategori pilihan perkembangan yang tidak normal.

Biasanya, kehadiran neoplasma tidak mempengaruhi kesihatan manusia. Komplikasi, yang dimanifestasikan oleh fungsi otak yang terganggu, kemungkinan dengan peningkatan saiz nod yang ketara. Dalam proses pertumbuhan, kista Verge menekan struktur otak dan elemen sistem vaskular di sekitarnya, yang menyebabkan aliran darah terganggu dan dinamika CSF.

Akibatnya, petunjuk peningkatan tekanan intrakranial, proses iskemia dan hipoksia berkembang. Anomali didiagnosis pada 60% bayi baru lahir, lebih kerap pada bayi pramatang. Selalunya (kira-kira 75% kes) pembentukan sista yang dikesan pada bayi mengalami kemunduran dengan sendirinya. Selalunya ia tidak simptomatik, mempunyai sifat asal yang jinak.

Punca berlakunya

Kista di kawasan septum telus yang terletak di otak adalah neoplasma yang sering terbentuk semasa perkembangan intrauterin, yang menunjukkan bentuk primer. Pembentukan sista jenis ini sering digabungkan dengan varian lain yang tidak normal dari struktur struktur intrakranial (intrakranial):

  • Kecacatan vaskular. Sambungan salah unsur individu sistem peredaran darah (urat, venula, arteri).
  • Anomali Arnold-Chiari. Pembentukan bahagian tengkorak yang salah di bawah, di mana serebelum terletak, yang membawa kepada anjakan dan pemerasan bahagian otak ini.
  • Heterotopi saraf. Susunan neuron yang tidak biasa di kawasan penyetempatan tidak biasa bagi mereka. Dalam 5-25% kes, keadaan berkorelasi dengan kejang epilepsi pada masa kanak-kanak.
  • Hipoplasia (kurang berkembang) saraf optik.

Bentuk primer sering terjadi akibat kecederaan janin, akibat penyakit berjangkit yang dialami oleh seorang wanita semasa kehamilan. Biasanya, ukuran neoplasma berdiameter kira-kira 4 mm. Bentuk sekunder kista berkembang pada usia berapa pun. Punca kejadian dikaitkan dengan trauma di kawasan kepala, pendarahan intrakranial, proses keradangan yang mempengaruhi medula.

Pembentukan sista sekunder boleh berlaku sebagai komplikasi selepas campur tangan bedah saraf. Bentuk sekunder dianggap paling berbahaya, kerana kista septum lutsinar yang terletak di otak, dalam hal ini, rentan terhadap pertumbuhan pesat, dapat mencapai ukuran maksimum - diameter beberapa sentimeter. Berkembang menjadi sangat besar, ia menimbulkan gangguan neurologi dan keadaan yang mengancam nyawa.

Pembentukan jinak jarang berubah menjadi bentuk malignan, yang lebih sering dikaitkan dengan kehadiran fokus patologi, metastatik pada organ lain. Dalam kes ini, tumor biasanya cepat berkembang ke tisu sekitarnya, berkembang dan sukar dirawat..

Gejala

Gejala biasanya muncul pada tidak lebih daripada 20% pesakit. Gangguan neurologi lebih sering dikaitkan dengan pertumbuhan neoplasma. Tanda-tanda khas kista septum interventrikular yang terletak di otak termasuk:

  1. Sakit di bahagian kepala. Keamatan sensasi menyakitkan meningkat kerana aktiviti fizikal.
  2. Bunyi di telinga.
  3. Rasa kenyang, pengecutan, tekanan dalaman di kepala.
  4. Kehilangan pendengaran (separa, lengkap).
  5. Disfungsi visual.
  6. Kejang kejang, kekejangan pada anggota badan.
  7. Gangguan deria (mati rasa, kesemutan di anggota badan).
  8. Perbezaan penunjuk tekanan darah.

Salah satu komplikasi pertumbuhan progresif pembentukan sista adalah peningkatan jangka panjang nilai tekanan intrakranial yang stabil, yang dikaitkan dengan gangguan dinamik CSF (peredaran, aliran keluar cairan serebrospinal). Terhadap latar belakang hipertensi serebrum, hidrosefalus berkembang dengan ciri khas:

  • Gangguan penglihatan.
  • Mual, sering disertai dengan muntah.
  • Mengantuk, peningkatan keletihan, apatis.
  • Kerosakan alat vestibular - pening, gangguan koordinasi motorik, perubahan gaya berjalan.

Sekiranya hidrosefalus berkembang, pesakit memerlukan rawatan perubatan segera. Dengan peningkatan ketara dalam ukuran sista dan mampatan tisu di sekitarnya, kemungkinan serangan epilepsi meningkat.

Diagnostik

Kaedah utama diagnostik instrumental adalah penyelidikan dalam format MRI atau CT. Neuroimaging membolehkan anda memeriksa secara terperinci kista, menentukan diameternya, struktur morfologi, penyetempatan tepat, dan mengungkap sifat kesannya pada tisu sekitarnya. Kaedah diagnostik lain:

  1. Ujian darah (terperinci, biokimia) ditetapkan untuk mengenal pasti fokus proses keradangan.
  2. Elektrokardiografi. Tentukan keadaan sistem kardiovaskular.
  3. Ultrasound di kawasan saluran darah yang membekalkan otak. Mendiagnosis gangguan dalam kerja sistem peredaran otak.
  4. Angiografi. Tentukan kecacatan perkembangan, keadaan fungsional dan patensi unsur-unsur sistem peredaran darah.

Doktor secara individu menentukan sifat dan keperluan rawatan pembedahan bergantung pada ukuran formasi, tahap pengaruhnya pada bahagian dan fungsi otak di sekitarnya. Kepentingan klinikal ukuran berbeza dengan ketara kerana penyetempatan yang berbeza dan keupayaan kompensasi organisma pesakit yang berbeza. Sebagai contoh, pada masa kanak-kanak, kerana kepatuhan tulang kranial, perkembangan laten dan pertumbuhan neoplasma yang berpanjangan mungkin terjadi tanpa tanda-tanda hipertensi serebrum yang jelas..

Kaedah rawatan

Kaedah rawatan bergantung pada kehadiran dan keparahan gejala yang disebabkan oleh kista di kawasan septum lutsinar di otak. Kaedah terapi asas:

  • Taktik pemerhatian dan jangkaan.
  • Rawatan konservatif.
  • Campur tangan pembedahan.

Semasa proses pemerhatian, kadar perkembangan neoplasma dinyatakan. Sekiranya sista tidak tumbuh dan tidak menyebabkan gejala patologi, ia tidak memerlukan rawatan. Biasanya, kajian kawalan dijalankan pada frekuensi 1 setiap enam bulan. Terapi konservatif ditunjukkan sekiranya terdapat pertumbuhan neoplasma. Ubat-ubatan kumpulan ditetapkan:

  1. Nootropic (mengatur proses metabolisme sel dalam tisu otak, merangsang proses transmisi sinopik impuls saraf, mempunyai kesan antihipoksik, antioksidan, menstabilkan membran).
  2. Diuretik jenis osmotik. Mereka menghalang proses pengumpulan cairan dalam tisu, mendorong penyingkiran kelembapan berlebihan dari tubuh melalui sistem genitouriner.
  3. Stimulan peredaran serebrum (meluaskan lumen vaskular, menormalkan nada otot licin dinding vaskular).
  4. Thrombolytics, antikoagulan (mencegah pembentukan gumpalan darah dan memusnahkan bekuan darah yang ada).

Sekiranya perlu, ubat-ubatan diresepkan secara selari untuk merawat gangguan neurologi. Sekiranya, sebagai hasil terapi konservatif, tidak ada peningkatan kesejahteraan, operasi dilakukan, memastikan saluran air cairan serebrospinal berlebihan dari rongga sista. Semasa operasi (mikrosurgikal atau endoskopik fenestrasi), sayatan kecil dibuat di dinding sista.

Lubang-lubang di dinding pembentukan sista menyokong komunikasi dengan jalan semula jadi untuk aliran keluar cecair serebrospinal, yang memudahkan pengaliran cecair serebrospinal dan mencegah pengumpulannya di masa depan. Selepas pembedahan, kemerosotan gejala neurologi diperhatikan pada 80% kes..

Pembedahan bypass melibatkan pemindahan cecair secara paksa dari rongga sista menggunakan shunt (kapal buatan) yang dimasukkan ke dalamnya. Kecekapan operasi sedemikian adalah 75-100%. Campur tangan pembedahan dalam kes ini membawa kepada kawalan pantas terhadap ukuran sista dan gambaran klinikal. Namun, dengan shunting, ada kemungkinan besar komplikasi dalam bentuk jangkitan dan pembentukan ketergantungan pada shunt..

Kemungkinan akibatnya

Akibat dari sista di kawasan septum lutsinar yang terletak di otak dikaitkan dengan peningkatan progresif dalam nilai tekanan intrakranial. Oleh kerana proses iskemia dan hipoksia berlaku dengan latar belakang bekalan darah yang tidak mencukupi, pesakit sering mengalami keadaan kekeliruan dan sindrom kejang, fungsi motorik, visual, dan pendengaran terganggu.

Akibat pelanggaran dinamika CSF, hidrosefalus berkembang. Kerana mampatan, kemerosotan patensi saluran darah otak, patologi yang mengancam kesihatan timbul - pelanggaran aliran darah serebrum, berlanjutan dalam bentuk akut, TIA, serangan jantung dan atrofi otak, strok. Kemerosotan kista arachnoid menjadi bentuk malignan adalah membawa maut.

Kista yang dilokalisasi dalam septum telus adalah anomali perkembangan yang biasa. Lebih sering ia tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan kehidupan pesakit, ia tidak simptomatik, ia dikesan secara kebetulan. Sekiranya berlaku pertumbuhan yang berlebihan dengan pemampatan struktur otak (medula, saluran darah), rawatan konservatif atau pembedahan dilakukan.