Utama > Trauma

* Sekiranya anak jatuh dari katil

Sekiranya ini berlaku, maka ibu takut dan keliru. Bilakah kanak-kanak mesti ditunjukkan kepada doktor? Apa yang perlu dicari sekiranya semuanya kelihatan teratur? Pengarang kami menceritakan kisahnya mengenai kejatuhan kanak-kanak, dan juga apa yang diajarkan kepadanya.

"Semua kanak-kanak jatuh, tetapi tidak semua saudara-mara tahu mengenainya" - ini adalah bagaimana saya memberitahu kenalan saya ibu-ibu muda yang meminta nasihat sama ada untuk memberitahu saudara mereka mengenai kejatuhan pertama harta mereka. Mungkin di suatu tempat ada ibu-ibu yang sentiasa berjaga-jaga dan mengikuti bayi dengan sempurna, tetapi saya bukan salah seorang daripada mereka dan tidak ada di antara rakan-rakan saya..

Saya tidak akan melupakan kejatuhan pertama anak perempuan saya dalam tempoh lima bulan. Ini berlaku dengan ibu bapa saya, dan saya duduk di sebelah bayi dan masih tidak faham bagaimana ia berlaku. Anak perempuan saya jatuh dari sofa, bergolek dari perutnya ke belakang. Betapa takutnya saya - di luar kata-kata. Saya meraih anak perempuan saya dan berlari pulang sehingga tidak ada yang melihat rasa malu saya (seperti yang saya fikirkan ketika itu). Anak perempuan saya tertidur dalam perjalanan pulang, walaupun kami tinggal berdekatan. Saya menjadi lebih takut, pemikiran berputar yang paling dahsyat.

Suami saya pulang dari kerja sejam setelah kami pulang dari ibu bapa kami, dan saya semua menangis. Saya terpaksa memberitahu. Suami menjadi pucat, mahu memanggil ambulans, tetapi kemudian anak perempuan itu bangun - ceria dan ceria. Kami memutuskan untuk menonton. Si suami memanggil ibunya dan mendapat tahu bahawa dia juga berulang kali terbaring di tempat tidur ketika kecil. Sekian lama topik ini tidak meninggalkan perbualan kami..

Suatu ketika, pada makan malam perayaan dengan saudara-mara suaminya, mereka sekali lagi mengangkat topik anak jatuh, dan kami belajar lebih banyak mengenai beberapa "penerbangan" suami semasa kecil, yang bahkan tidak diketahui oleh ibunya. Ketika itulah ungkapan ini bermula dalam keluarga kami: "Semua anak jatuh, tetapi tidak semua saudara mara tahu".

Selepas musim gugur pertama anak perempuan saya, saya menjadi lebih berwaspada. Dia menutupi bayi dengan bantal atau menurunkannya ke lantai atau karpet yang sedang berkembang. Tetapi itu tidak menghalang saya untuk jatuh lagi Pada usia lapan bulan, anak perempuan saya menggulung bantal dan jatuh lagi. Saya gemetar lagi, tetapi tidak ada yang berlaku. Suami saya di tempat kerja, dan sekembalinya saya sudah tenang dan memutuskan untuk tidak memberitahu. Tahu kurang, tidur lebih lena.

Selepas kelahiran anak kedua saya, saya menganggap diri saya seorang ibu yang berpengalaman. Saya mengingati kejatuhan yang lebih tua dan yakin bahawa yang lebih muda tidak akan "terbang" dari sofa. Tetapi di sini saya salah. Anak lelaki jatuh lebih banyak daripada anak perempuan. Saya meletakkan bantal di sekeliling tempat tidur atau cuba menurunkannya ke atas permaidani. Tetapi ketika saya mengumpulkan anak perempuan saya di jalan, sukar bagi saya untuk mengawasi yang lebih muda, ketika itulah dia jatuh. Semasa si tua sedang menyisir, yang lebih muda mendapati dirinya berada di lantai dalam dua giliran. Tidak ada kerisauan yang lebih sedikit daripada dengan anak perempuan saya, tetapi mereka menjadi lebih tenang. Perkara yang paling penting yang saya pelajari adalah menarik diri dan tidak menangis bersama anak. Kami tidak mengalami lebam dan lebam, jadi saya perlukan mengucapkan sepatah dua kata lembut, belaian dan bayi tenang.

Dan semakin tua anak-anak, semakin banyak jatuh: langkah pertama, tangga pertama, tangkapan pertama - semua ini disertai dengan kejatuhan anak-anak kita. Ibu bapa perlu berwaspada. Apabila seorang kanak-kanak sudah kuat berdiri, dia juga tidak kebal dari terjatuh. Oleh itu, anak perempuan tertua saya, pada usia enam tahun, jatuh dari tingkat kedua dari katil dengan kecederaan parah, dan di sinilah ketakutan paling dahsyat. Tetapi saya akan membincangkan perkara ini dalam artikel lain..

Anak-anak adalah segala-galanya, dan kami melakukan yang terbaik untuk melindungi mereka dari masalah. Tetapi apabila sesuatu berlaku, kita mesti mengelilingi harta kita dengan perhatian dan perhatian. Sekiranya berlaku kecederaan badan, berjumpa doktor dengan segera. Atau jika bayi menjadi lesu, mual diperhatikan dan muntah bermula - perundingan dengan pakar pediatrik (atau lebih baik pakar neurologi) diperlukan. Dan secepat mungkin.

Pediatrik Lyudmila Ignatieva:

- Memang, kanak-kanak itu mesti diperhatikan selepas musim gugur. Sekiranya semuanya baik-baik saja dengannya, maka anda tidak perlu risau. Sekiranya bayi itu lesu, maka anda perlu menghubungi pakar neurologi, pakar pediatrik tidak akan membantu di sini. Bagi lebam dan kecederaan yang kelihatan, tentu saja lebih tepat untuk berjumpa pakar sekiranya berlaku. Pada masa yang sama, anda tidak boleh memohon setiap lebam. Pilihan terbaik adalah: semasa anak kecil dan tidak boleh mengeluh, lebih baik berunding. Dan setelah dua tahun, perhatikan keadaan, kesejahteraan dan keluhan bayi.

Seorang kanak-kanak jatuh dari katil atau sofa - bagaimana untuk memahami bahawa semuanya berjalan lancar? Penerbangan dalam mimpi dan realiti

Kandungan artikel

1. Ubat terbaik adalah pencegahan
2. Anak jatuh dari katil - akibatnya
3. Apa yang perlu dibuat? Cara menolong bayi anda?
4. Video Dr Komarovsky

"Mereka terbang" - lebih tepatnya, usaha untuk menyembunyikan rasa takut terhadap kesihatan angkasawan kecil di sebalik ironi. Tidak ada anak lelaki atau perempuan yang belum melalui musim luruh. Kami sendiri mungkin jatuh, anda boleh bertanya kepada saudara anda mengenai perkara ini. Tetapi jika anda mempunyai kesihatan, kecerdasan dan segala sesuatu yang cukup untuk membesar, mendapatkan pendidikan, memulakan keluarga dan menjelajah World Wide Web untuk mencari maklumat berguna - kesimpulan utama: "tenang, tenang, ini adalah urusan seharian." Kata-kata emas pahlawan dongeng kanak-kanak kesayangan Karlson sangat sesuai dalam keadaan seperti itu. Dan kami akan cuba menerangkan algoritma tindakan dalam keadaan semasa dan saat-saat yang perlu diberi perhatian ketika anak itu jatuh dari sofa.

Ubat terbaik adalah pencegahan

Sudah tentu, pencegahan adalah pilihan terbaik. Dan peraturan pencegahan ini ditulis oleh saraf dan tangisan ibu bapa yang telah melalui kejatuhan keturunan mereka..

  • Jangan biarkan anak anda tidak kelihatan,
  • Sekiranya anda perlu pergi ke suatu tempat, bawa bersama anda. Untuk ketiadaan anda, walaupun seminit, apa sahaja boleh berlaku,
  • Sebaik sahaja bayi belajar untuk duduk, dan lebih-lebih lagi untuk berdiri di tempat tidur bayi, turunkan bahagian bawah tempat tidur sehingga dia tidak dapat berguling atau memanjat ke sisi, sambil melemparkan kakinya,
  • Lebih baik menggunakan kereta dorong rendah di mana orang yang duduk boleh dipasang dengan tali pinggang keledar,
  • Cuba pakai stoking dengan "brek" - tompok getah di kaki anda untuk mengurangkan kemungkinan tergelincir. Ia juga berbahaya bagi kanak-kanak untuk jatuh dari ketinggiannya sendiri, lebih-lebih lagi jika ia berlaku semasa lari..
  • Gerakkan kerusi atau meja di sebelah katil - secara umum, semuanya boleh digunakan untuk menaiki tingkap dan melihat ke luar tingkap.
  • Sekiranya perlu, buat kunci kalis kanak-kanak pada pemegang tingkap plastik.
Kes seperti ini pada amnya tidak membawa kesan kepada kesejahteraan anak dan hanya mencederakan sistem saraf saudara-mara.

Alam sememangnya bijak dan mempunyai beberapa tahap perlindungan yang dapat melindungi otak: ini adalah sejumlah besar cairan serebrospinal, yang menyerap pukulan dan fontanelles pada tengkorak.

Setelah tenang, bayi itu tersenyum dan menjalankan perniagaannya yang biasa - kemungkinan terdapat kerosakan pada organ dalaman adalah minimum.

Setakat ini, anda tidak dapat lari ke ultrasound dan MRI.

Anak jatuh dari katil - akibatnya

Bagaimana memahami bahawa semuanya teratur?

Kecederaan kepala sangat berbahaya sehingga tidak selalu pakar dapat melihat sesuatu yang salah. Penghiburan adalah bahawa pada bayi, kelimpahan cairan di dalam tengkorak menyumbang, sehingga dapat dikatakan, kepada "pendaratan lembut" dan dalam kebanyakan kes melindungi dari kecederaan serius.

Tetapi kita tidak boleh kehilangan kewaspadaan kita! Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah menahan rasa panik dalam diri anda, walaupun dengan usaha yang tinggi. Ya, kami tidak ingin ada orang yang melihat bayi anda jatuh atau melihat akibat yang tidak menyenangkan dari kejatuhan tersebut, tetapi cubalah menjaga minda anda dengan jelas dan menilai keadaan dengan tenang. Seorang kanak-kanak, yang merasa ketakutan anda, mungkin semakin takut, dan ini tidak diperlukan oleh sesiapa pun, betul?

Apa tindakan anda:

  • dengan tenang dan berhati-hati bawa bayi dalam pelukan anda, letakkan dia di permukaan rata;
  • periksa dengan teliti, pertama sekali, kepala dan leher untuk calar, lecet, kecederaan dan perkara mencurigakan lain. Seterusnya, gosokkan badan dan anggota badan anda, menilai keadaan dan reaksi mereka;
  • kemungkinan bayi itu menangis, dia akan melakukannya dengan kuat dan putus asa. Selalunya ini hanya disebabkan oleh ketakutan. Tenangkan bayi, tetapi jangan melakukan pergerakan tajam, jangan goncang atau pam terlalu aktif. Sekiranya menangis berterusan, disambung semula selepas berehat sebentar, atau disertai dengan gejala yang dinyatakan di atas, hubungi ambulans SEGERA atau segera ke hospital untuk meminta bantuan;
  • mungkin tidak tanpa lebam dan lecet. Jangan panik! Sekiranya, selain dari masa yang menjengkelkan ini, tidak ada yang menimbulkan kecurigaan, hanya merawat kawasan lebam dengan antiseptik, sapukan ais kering. Tetapi berjaga-jaga, jika terdapat kemerosotan keadaan, tapak kecederaan akan bertambah besar, kemudian berjumpa doktor;
  • ingat bahawa anak itu tidak boleh pingsan, walaupun tidak dalam masa yang singkat. Fikiran dan tindak balasnya harus jelas dan normal. Ini adalah tanda pasti bahawa semuanya baik-baik saja;
  • pantau tingkah laku anak anda selepas kejadian itu. Sekiranya bayi cepat tenang, terganggu, tersenyum dan terlibat dalam urusan "pentingnya", dan anda tidak melihat sesuatu yang luar biasa dalam tingkah laku dan penampilannya, maka anda boleh menjadi tenang, kerana semuanya sesuai dengan bayi anda!

Apa nak buat? Cara menolong bayi anda?

Kami memerhatikan keadaan kanak-kanak dengan teliti. Sekiranya tulang tengkorak jelas tidak rusak, sapukan kain yang direndam dalam air sejuk atau ais yang dibungkus tuala ke lebam (beg mana pun dari peti sejuk akan dilakukan). Ini akan mengurangkan pembengkakan dan pendarahan jika bayi telah memotong kulitnya. Berhati-hati di sini - jika darah tidak berhenti dalam lima belas minit, hubungi doktor!

Cuba jangan biarkan bayi anda tertidur pada jam pertama, walaupun keinginan seperti itu mungkin muncul sebagai reaksi semula jadi tubuh terhadap tekanan. Sekiranya dia tertidur, anda tidak akan dapat mengesan dinamika keadaannya dan tindak balas awal badan terhadap kejadian itu..

Pada hari pertama setelah anak jatuh dari sofa, jaga keadaan anak dan berikan permainan damai - tenang, hidup mengikut peraturan, berjalan di udara segar tidak jauh dari rumah, disarankan untuk tidak menghidupkan TV untuk mengelakkan ketegangan mata dan pusat otak yang berlebihan.

  • Anda boleh memainkan konstruktor, hanya kerana butirannya besar.
  • Main sesuatu di atas lantai (permaidani)
  • Anda boleh melukis, tetapi sekali lagi lebih baik mengambil pensil untuk ini atau menggunakan cat. Penanda, kerana kecerahannya, akan mengetatkan penglihatan.
  • Mengukir dari sebarang bahan yang ada (tanah liat, plastik, jisim pemodelan, dll.)
  • Membaca dengan kuat adalah gangguan yang baik, tetapi tidak lebih dari setengah jam. Sekiranya pemerhatian dapat membaca sendiri, maka berikan buku itu hanya selepas 5-6 hari.

Dalam tempoh pemerhatian kritikal, semua aktiviti anda harus ditujukan untuk mengurangkan beban penglihatan. Perincian kecil dilarang dalam permainan. Dan dengan anak-anak yang lebih tua, jangan menyentuh bijirin, menenun dari manik dan manik, dari mengikat simpul.

Jangan menimbulkan peningkatan tekanan intrakranial.

Lihatlah tindakan bayi itu. Adakah ia melibatkan kedua-dua anggota badan? Adakah terdapat gegaran? Bagaimana dengan strabismus? Adakah dia menjawab soalan dengan normal, meletakkan kata-kata di tempat mereka, apakah hurufnya bingung?

Dianjurkan untuk mengikuti diet untuk jangka waktu tertentu, terutama jika anak jatuh dari tempat tidur atau di sofa di perutnya atau punggung - makan sesuatu yang baik untuk buah pinggang dan hati. Tanpa goreng, pedas dan masin. Makanan kukus, rebus atau rebus dipandang tinggi. Tepung dalam tempoh ini harus berada di atas meja dalam bentuk minimum. Buah boleh diberikan mentah, kecuali epal - dipanggang. Adalah baik untuk makan produk tenusu - kefir, pelbagai kaserol dan puding.

Saya ingin agar kes anda menjadi pengecualian yang jarang berlaku, dan artikel ini tidak akan berguna bagi anda. Tetapi jika, bagaimanapun, berlaku kecelakaan, maka ketenangan dan pengetahuan anda adalah penting, yang kami harap telah cukup menerangi di sini.

Doktor Komarovsky: apa yang harus dilakukan sekiranya bayi jatuh dari katil?

  • Mengenai jatuh
  • Mengapa kanak-kanak paling kerap jatuh di kepala
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat kecederaan
  • Pencegahan

Pergerakan bebas pertama bayi menggembirakan seisi keluarga. Malangnya, jarang bayi jatuh ketika cuba membesar. Ngeri yang paling hebat menggegarkan ibu bapa ketika bayi jatuh dari ketinggian: dari meja ganti, dari buaian, dari sofa ke lantai. Pada masa yang sama, dia menjerit dengan kuat sehingga imaginasi ibu dan ayah yang kaya segera melukis gambar paling gelap: trauma, gegar otak, patah tulang...

Mengenai jatuh

Pakar pediatrik terkenal Yevgeny Komarovsky memberitahu sama ada patut ditakuti jatuh, apa akibat yang boleh mereka alami dan bagaimana bertindak untuk ibu bapa sekiranya anak itu terbang ke lantai dari suatu tempat.

Menurut Komarovsky, biasanya tidak ada akibat yang serius. Sekiranya ada yang terluka, maka hanya jiwa ibu bapa, nenek, datuk. Orang dewasa bersedia untuk mengambil kanak-kanak yang menjerit bingung dan bergegas sekarang untuk melakukan x-ray, imbasan ultrasound, traumatologist, pakar bedah dan di mana sahaja.

Sifat berhemah telah memberikan perhatian yang besar untuk memastikan bahawa akibat kejatuhan adalah minimum bagi anak. Untuk tujuan ini, bayi memiliki "fontanelle" di kepala, dan jumlah cairan serebrospinal pada bayi sangat besar, dan ini bukan tanpa sebab: ia melakukan fungsi penyerap kejutan, dengan ketara melembutkan kejatuhan dari ketinggian apa pun. Sudah tentu, kita tidak membincangkan penerbangan dari tingkat tiga, tetapi fungsi dan mekanisme pelindung tubuh anak cukup untuk ketinggian buaian atau meja ganti..

Kenyataan ini semestinya meyakinkan ibu bapa. Walau bagaimanapun, berhati-hati harus diberikan. Evgeny Komarovsky menasihati ibu dan bapa "brosur" untuk memerhatikan anak dengan berhati-hati pada hari pertama selepas musim gugur. Sekiranya boleh, bayi harus diberi ketenangan fizikal: batalkan sesi urut, berhenti permainan aktif, hiburan luar.

Dr. Komarovsky akan memberitahu mengenai gejala yang menunjukkan kecederaan serius dalam video seterusnya.

Anak yang jatuh menjerit hati bukan kerana kesakitan, seperti yang difikirkan oleh ibu bapa, tetapi dari ketakutan. Perubahan mendadak dalam kedudukan badan di ruang angkasa menyebabkan panik sebenar pada bayi. Sekiranya pada masa yang sama dia merasa panik timbal balik yang kuat, yang akan ditunjukkan oleh ibu bapanya (dan dia akan merasakannya tanpa gagal, anda pasti), ketakutannya hanya akan semakin meningkat.

Perkara utama yang harus dilakukan oleh ibu bapa sekiranya anak jatuh dari ketinggian adalah tetap tenang (sebisa mungkin dalam situasi seperti itu). Bayi mesti diangkat dengan teliti, diperiksa untuk kerosakan dan diyakinkan. Sekiranya setelah setengah jam si kecil mula tersenyum lagi dan bersikap seolah-olah tidak ada yang berlaku, tidak ada alasan untuk perjalanan segera untuk temu janji dengan pakar traumatologi atau pakar bedah. Kemungkinan kerosakan pada organ dalaman adalah minimum.

Pemerhatian kanak-kanak pada hari berikutnya harus berdasarkan memperbaiki sebarang perubahan (walaupun kecil) dalam tingkah lakunya. Secara semula jadi, akibat yang paling berbahaya dari pendaratan yang gagal adalah pelbagai kecederaan di kepala. Ibu bapa harus menyedari gejala yang menunjukkan kerosakan tersebut:

  • Kesedaran terjejas. Tidak kira berapa bulan atau tahun anak itu (seorang kanak-kanak jatuh dari tidur pada 6 bulan atau bayi yang baru lahir digugurkan). Bahkan kehilangan kesedaran jangka pendek adalah alasan untuk segera berjumpa doktor atau menghubungi ambulans.
  • Perubahan pada kadar atau kejelasan ucapan. Sekiranya anak sudah bercakap, walaupun hanya dalam suku kata, dengan pengamatan yang dekat, ibu bapa dapat memperhatikan bahawa dia mula "berkomunikasi" lebih jarang, lebih kerap, lebih kuat atau lebih tenang, ucapannya menjadi tidak dapat dibaca, tanda-tanda kegagapan muncul, dan sebagainya. Dalam kes ini, kecederaan otak traumatik boleh disyaki, dan keadaan ini memerlukan rawatan perubatan wajib..
  • Mengantuk Sekiranya seorang kanak-kanak mula tidur lebih lama setelah jatuh, dia selalu terbaring dan tertidur dengan cepat, walaupun dia sudah "keletihan" persediaan tidur harian untuk waktu yang lama, ini adalah alasan untuk membawanya ke hospital.
  • Kelakuan tidak wajar. Ini adalah bahagian yang paling sukar. Kadang-kadang agak sukar bagi ibu bapa untuk menjelaskan kepada doktor apa sebenarnya kelakuan bayi yang tidak mencukupi (terutamanya jika bayi baru lahir atau bayi berusia 5 bulan). Namun, mereka pasti akan melihat keanehan, hati ibu akan "memberitahu". Jangan malu dan percaya bahawa doktor tidak akan memahami anda, segera hubungi institusi perubatan.
  • Sakit kepala. Gejala ini dapat dicatat jika anak itu sudah berusia ketika dia dapat memberitahu atau menunjukkan kepada orang tuanya bahawa dia mengalami sakit kepala. Bukan sakit kepala sendiri yang harus waspada, tetapi tempohnya. Sekiranya kejatuhan berlalu tanpa akibat, ia akan berlalu dengan cepat. Dengan kecederaan di kepala, kesakitan yang agak teruk akan berterusan sejam setengah jam setengah selepas kejatuhan. Bayi yang tidak dapat bercakap lebih cenderung untuk meluahkan perasaannya ketika menangis. Ia tidak akan keras atau melengking. Sifat menangis akan terasa sakit, berterusan, dengan gangguan pendek (selama beberapa minit, tidak lebih).
  • Kejang. Gejala ini jelas bagi semua orang, kerana juga jelas bahawa tidak perlu menunggu serangan kedua. Selepas sawan pertama, anda harus memanggil ambulans.
  • Pening dan muntah. Sekiranya kanak-kanak mengalami lebih daripada satu serangan muntah, ini mungkin menunjukkan gegar otak. Kanak-kanak itu memerlukan rawatan perubatan yang berkelayakan.
  • Disfungsi alat vestibular. Sekiranya kanak-kanak yang cukup yakin berdiri di kakinya di arena pada usia 10 bulan mengalami ketidakstabilan, ketidakseimbangan setelah jatuh, anda harus berjumpa doktor. Ini juga merangkumi gejala seperti koordinasi yang lemah, ketidakupayaan untuk menggerakkan lengan atau kaki..
  • Ukuran murid. Sekiranya murid-muridnya sama, tidak ada alasan untuk risau. Sekiranya satu lebih besar daripada yang lain, itu adalah salah satu tanda kecederaan kepala yang paling mudah untuk didiagnosis..
  • Bulatan di bawah mata. Sekiranya, setelah beberapa saat selepas musim gugur, lingkaran biru gelap muncul di bawah mata atau di bahagian belakang telinga, ini adalah gejala yang sangat membimbangkan..
  • Pelepasan dari telinga dan hidung. Makluman tidak hanya keluar darah dan berdarah, tetapi juga telus sepenuhnya.
  • Perasaan dan persepsi. Sekiranya seorang kanak-kanak, setelah jatuh, mengalami penglihatan yang sedikit menurun, pendengaran yang merosot, kehilangan bau, ini adalah alasan yang baik untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Mengapa kanak-kanak paling kerap jatuh di kepala

Ini disebabkan oleh ciri fisiologi bayi. Seseorang dari lahir hingga berumur kira-kira lima tahun mempunyai kepala yang agak berat (jika dibandingkan dengan bahagian badan yang umum). Ketidakseimbangan membawa tepat jatuh pada bahagian badan yang paling berat, di kepala. Paling berbahaya jika anak memukul bahagian belakang kepala atau kawasan temporal dengan keras.

Evgeny Komarovsky mengatakan bahawa jatuh di kepalanya biasanya tidak menyebabkan kecederaan. Tulang tengkorak kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa kerana lembut dan lentur. Semasa mendarat di kepala, mereka bergerak terpisah, kusyen dan kembali ke keadaan semula setelah beberapa minit.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat kecederaan

Sekiranya kanak-kanak mempunyai satu atau lebih daripada gejala di atas, dia harus dibawa ke hospital secepat mungkin. Di hospital, bayi akan diberikan imbasan ultrasound otak, tomografi (pencitraan resonans komputer atau magnetik), dan, jika perlu, ensefalogram. Sekiranya kerosakan dikesan, kemasukan ke hospital akan ditunjukkan, di bawah pengawasan berterusan doktor, anak akan menjalani rawatan dengan penggunaan ubat-ubatan dan fisioterapi khas. Sekiranya semuanya dilakukan tepat pada waktunya, akibat kesihatan akan minimum (atau kecederaan tidak akan mempengaruhi perkembangan bayi sama sekali).

Komarovsky mengesyorkan agar ibu bapa bayi, untuk berjaga-jaga, mempelajari prosedur tindakan yang perlu diambil semasa doktor sedang menghubungi. Pertolongan cemas hendaklah seperti berikut:

  • Lebam, lebam, bengkak. Sesuatu yang sejuk mesti digunakan di tempat ini, tetapi bukan sepotong daging beku dari peti sejuk, supaya tidak menyebabkan hipotermia otak.
  • Kedamaian. Anak itu tidak perlu dibawa berulang-alik di sekitar apartmen dan pada masa yang sama berayun secara intensif. Lebih baik bayi berada dalam kedudukan mendatar di sisinya. Tiada bantal! Komarovsky menekankan bahawa kepala dan tulang belakang harus berada pada tahap yang sama.
  • Lebih baik tidak membiarkan bayi tidur sebelum ketibaan ambulans.
  • Sekiranya muntah, jangan biarkan anak berbaring di punggungnya sehingga dia tidak tersedak muntah.
  • Jangan beri ubat.

Pencegahan

Pencegahan kecederaan kepala yang terbaik adalah kawalan ibu bapa. Bayi itu tidak berdaya seperti yang difikirkan oleh sesetengah ibu bapa. Sudah 4 bulan, dia dapat menggulung dan menggulung sofa tempat dia ditinggalkan, atau dari meja ganti, sementara ibunya berpaling untuk mengambil lampin atau seluar dalam yang bersih.

Itulah sebabnya mengapa Yevgeny Komarovsky menasihati untuk membungkus dan menukar bayi sama ada di sofa atau di atas meja dengan sisi tinggi di sekeliling. Lebih baik meletakkan karpet lembut di sebelah lantai. Dia akan melembutkan kejatuhan sekiranya berlaku.

Sekiranya bayi tidak boleh dibiarkan di sofa atau meja, walaupun ibu hanya perlu meninggalkan bilik hanya beberapa minit. Tidak peduli seberapa marah puaknya, masih lebih baik mengalihkannya ke buaian semasa ketiadaan.

Kanak-kanak mengalami kecederaan yang paling berbahaya bukan ketika mereka jatuh di rumah, tetapi di jalan. Agar tidak ada "penerbangan" dari kereta sorong, anda perlu mempertimbangkan dengan teliti percubaan pertama bayi untuk duduk. Segera setelah dia mulai menyatakan hasrat seperti itu, lebih baik mulai menggunakan kereta dorong dengan tali yang membetulkan anak..

Kanak-kanak yang lebih tua yang sudah tahu berjalan kaki, ketika bermain di taman permainan, harus selalu ditemani oleh orang dewasa yang memimpin anak dengan tangan, membantunya memanjat dan turun dari buaian.

  • Jatuh dari katil
  • Di bahagian belakang
  • Pukul kepala saya
  • Adakah terdapat gegar otak

pengulas perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

Bayi jatuh - apa yang harus dilakukan untuk ibu bapa, dan bagaimana memahami bahawa tidak ada komplikasi

Kasih seorang ibu terhadap anaknya tidak bersyarat, seorang wanita tidak akan sengaja membahayakan anaknya. Tetapi anak-anak "diprogramkan" untuk secara aktif meneroka kenyataan di sekitarnya.

Oleh itu, kanak-kanak di bawah satu tahun sangat kerap jatuh dan memukul kepalanya. Ibu bapa harus tahu apa yang harus dilakukan sekiranya anak mereka jatuh dari sofa atau tempat tidur dan dipukul dengan teruk.

  1. Apa yang berlaku semasa anda jatuh
  2. Adakah ketinggian musim luruh itu penting?
  3. Bahaya pelbagai pukulan
  4. Baby memukul dahinya
  5. Bayi itu memukul bahagian belakang kepala
  6. Bayi tersebut telah mencederakan anggota badannya
  7. Bayi tersebut telah mencederakan leher dan punggung
  8. Tanda-tanda kecederaan otak traumatik
  9. Apa yang perlu dilakukan untuk ibu bapa
  10. Tindakan untuk mengelakkan kejatuhan lagi
  11. Kesimpulannya

Apa yang berlaku semasa anda jatuh

Hampir setiap kanak-kanak jatuh dari sofa atau permukaan lain ketika mereka berumur 6 bulan, ketika mereka mula berusaha duduk atau merangkak. Ibu, terbiasa dengan fakta bahawa bayi bergantung sepenuhnya kepada mereka, tinggalkan bilik untuk waktu yang singkat - pada masa ini kejatuhan berlaku.

Pada usia ini, bayi tidak dapat menjaga keseimbangan, dan terjatuh dari sofa ketika terbalik. Pusat graviti pada bayi baru lahir bergerak ke kepala, ia melebihi seluruh badan, dan anak itu memukul kepalanya.

Anda tidak boleh panik dan terus berjumpa doktor, kerana di dalam tubuh anak, alam mempunyai mekanisme yang melindungi bayi dari semua jenis kecederaan.

Ciri-ciri anatomi tulang kranial (lembut dan lentur) memastikan pergerakan janin yang mudah di sepanjang saluran kelahiran. Struktur tulang tetap dapat bertahan sehingga setahun. Apabila jatuh, jahitan kranial diganti, secara beransur-ansur kembali ke tempatnya.

Selain itu, fontanelle bayi melindungi otak daripada gegar otak dan kerosakan. Dan cecair serebrospinal di dalam cranium mencegah akibat berbahaya, kerana ia melembutkan dan menyerap kejutan. Isipadu cecair serebrospinal pada bayi baru lahir jauh lebih tinggi daripada pada orang dewasa..

Oleh itu, dalam kebanyakan kes, ketika bayi jatuh dari sofa, tidak ada yang mengerikan berlaku. Anak itu hanya memukul dahinya dan mula menitiskan air mata kerana ketakutan dan kesakitan, yang cepat berlalu. Gangguan ini membimbangkan ibu bapa lebih daripada mengancam kesihatan bayi yang baru lahir..

Tetapi ada situasi ketika pukulannya benar-benar serius, dan bayi memerlukan pertolongan segera. Bagaimanapun, patah tulang dan gegar otak boleh berlaku. Kecederaan kepala adalah yang paling berbahaya kerana boleh berlaku tanpa gejala pada bayi..

Adakah ketinggian musim luruh itu penting?

Sekiranya kanak-kanak jatuh dari tidur pada usia 6 bulan, maka ia tidak berbahaya.

Bagi bayi, jatuh lebih dari 40 cm dari lantai menimbulkan ancaman kepada kesihatan.

Oleh itu, jika anda hadir pada musim gugur, anggaran ketinggiannya. Pendaratan itu sendiri juga penting: akibatnya akan berbeza jika anak jatuh dari sofa ke karpet atau ke jubin..

Bahaya pelbagai pukulan

Selalunya, bayi jatuh dan memukul kepalanya. Akibat dari pukulan bergantung pada ketinggian dari mana runtuh dan tempat mana yang rosak.

Mari kita lihat dengan lebih dekat hasil kecederaan yang berlainan..

Baby memukul dahinya

Selepas kejatuhan seperti itu, benjolan dan hematoma muncul, ini disebabkan oleh fakta bahawa banyak kapilari dan kapal terletak di dahi, yang meletus akibat terkena. Kemudian tisu berdekatan mula dipenuhi dengan darah..

Kecederaan seperti itu tidak menunjukkan akibat yang serius, kerana tulang depan cukup kuat, dan melindungi otak bayi.

Bayi itu memukul bahagian belakang kepala

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh dari tempat tidur atau sofa, dan memukul bahagian belakang kepala, maka ini tidak berbahaya.

Jatuh dari permukaan yang lebih tinggi adalah bahaya kesihatan: menukar meja, ambang tingkap, kerusi tinggi.

Pukulan seperti itu dengan bahagian belakang kepala boleh menimbulkan:

  • masalah penglihatan, kerana sel saraf yang bertanggungjawab untuk fungsi visual dilokalisasikan di bahagian oksipital kepala;
  • kelemahan;
  • gegaran anggota badan;
  • kehilangan kesedaran.

Sekiranya anda menyaksikan kejatuhan seperti itu, bawa bayi ke doktor. Dia akan menilai keseriusan keadaan, dan, jika perlu, memberikan pertolongan cemas..

Bayi tersebut telah mencederakan anggota badannya

Dalam keadaan ini, anda akan melihat gaya berjalan yang tidak normal, lenturan anggota badan, kelesuan, fungsi kaki atau pegangan yang tidak betul..

Gejala seperti itu memerlukan hubungan segera dengan traumatologist..

Bayi tersebut telah mencederakan leher dan punggung

Kejatuhan bayi yang baru lahir dari ketinggian membawa kepada akibat yang serius, punggung dan tulang belakang serviks bayi mungkin cedera.

Saraf tulang belakang adalah bahagian penting dari sistem saraf pusat, yang bertanggungjawab untuk fungsi semua sistem di dalam badan, dan juga untuk fungsi motor anggota badan.

Sekiranya anda mengesyaki bayi itu cedera di punggung atau leher, segera panggil ambulans. Dilarang mengubah lokasi anak, kerana anda boleh memperburuk keadaan.

Tanda-tanda kecederaan otak traumatik

Sekiranya bayi baru lahir jatuh, gejala berikut menunjukkan adanya kecederaan serius:

  • kehilangan kesedaran;
  • kelesuan, mengantuk;
  • perubahan tingkah laku yang ketara;
  • penampilan kesakitan di kepala, pening;
  • perkembangan sindrom kejang;
  • muntah, loya;
  • kelemahan anggota badan;
  • pembuangan cecair dari aurikel;
  • lebam di bawah mata;
  • hidung berdarah.

Mana-mana manifestasi yang dijelaskan memerlukan panggilan segera dari brigade ambulans.

Kecederaan kepala setelah jatuh dari ketinggian menimbulkan risiko serius terhadap kehidupan kanak-kanak. Kecederaan ini merangkumi:

  1. Kerosakan pada tisu lembut kepala. Fenomena paling berbahaya di mana otak tidak rosak. Hanya lelasan, hematoma atau benjolan yang muncul.
  2. Gegaran otak. Muncul setelah jatuh dari ketinggian (contohnya, dari peti laci, meja ganti, meja). Dimanifestasikan dengan muntah berulang, kehilangan kesedaran, pucat, kelesuan, mengantuk.
  3. Kekacauan otak. Trauma yang teruk, disertai dengan kehilangan kesedaran yang berpanjangan, irama pernafasan yang terganggu, disfungsi otot jantung.
  4. Patah tulang kranial. Kecederaan yang paling mengancam nyawa. Muncul setelah jatuh dari ketinggian yang tinggi. Ia disertai dengan kemerosotan kesejahteraan yang tajam, kebiruan di bawah mata, pelepasan eksudat dari saluran hidung, aurikel.

Secara terpisah, patah tulang tengkorak yang tertekan dibezakan, yang muncul setelah bayi jatuh pada benda padat (dumbbells, mainan, alat). Keadaan ini menyebabkan kerosakan pada meninges, pendarahan.

Apa yang perlu dilakukan untuk ibu bapa

Selepas kejatuhan anak anda, anda mesti memerhatikan tingkah laku anak dengan berhati-hati, inilah yang akan membantu anda memahami keparahan kerosakan sepenuhnya. Sekiranya bayi jatuh dan mula menangis, ini adalah reaksi biasa yang menunjukkan ketakutan..

Kemungkinan besar, bayi akan mengalami lebam, dan ini adalah satu-satunya akibat kejatuhan yang tidak menyenangkan. Anda harus menggunakan sejuk ke permukaan yang rosak, jika perlu, merawat lelasan dengan larutan disinfektan.

Ia juga penting untuk memberi ketenangan kepada anak. Jangan memakainya secara berterusan di tangan anda, jangan goyang atau goncang. Letakkan bayi di buaian di sebelah, dan tinggal bersamanya.

Keadaan harus dimaklumkan sekiranya bayi:

  • tidak segera menangis, tetapi air mata muncul setelah beberapa ketika;
  • menjadi lesu,
  • hilang selera makan.

Kerengsaan adalah tanda jelas kecederaan otak traumatik. Sekiranya anda mengalami gejala ini, berjumpa doktor dengan segera..

Sekiranya bayi menjadi tenang selepas musim gugur, tetapi setelah beberapa saat benjolan tidak padat terbentuk di kepalanya, berjumpa doktor. Keadaan ini mungkin menunjukkan kecederaan otak. Nafas yang meningkat juga merupakan manifestasi negatif..

Tindakan untuk mengelakkan kejatuhan lagi

Untuk mengurangkan risiko kecederaan, anda perlu mengatur kawasan kanak-kanak yang selamat.

Untuk melakukan ini, disarankan untuk mematuhi petua berikut:

  • jika perlu meninggalkan bilik, letakkan bayi di tempat tidur bayi atau di arena dengan sisi tinggi;
  • jika anda tidur bersama, baringkan bayi di dinding;
  • jika anda membiarkan bayi anda di kerusi tinggi, ikatkan dengan tali pinggang khas;
  • jangan sekali-kali meninggalkan anak kecil yang berumur 6 bulan bersendirian di sofa atau katil.

Tempat terbaik untuk bermain bersama adalah lantai berkarpet lembut dan bersih.

Kesimpulannya

Sekiranya bayi telah jatuh, jangan panik - menilai reaksi anak dengan memerhatikannya dengan teliti.

Dalam kebanyakan kes, jatuh dari sofa atau tempat tidur tidak berbahaya dan tidak menimbulkan masalah. Sekiranya anda melihat tanda-tanda amaran, berjumpa dengan doktor anda.

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh

Stor tenaga yang banyak terdapat pada anak-anak tidak membenarkan mereka duduk diam. Mereka secara aktif meneroka dunia di sekitar mereka, mencuba tangan mereka. Selalunya semasa permainan luar, mekanisme pertahanan diri tidak berfungsi, dan anak jatuh. Dan ketakutan terhadap ketinggian terutama mengiringi orang dewasa. Tetapi tomboy kecil sudah siap untuk memanjat pokok tertinggi sekalipun tanpa rasa takut. Oleh itu, ibu bapa harus mengetahui peraturan pertolongan cemas untuk sebarang jenis musim gugur. Ini akan membolehkan mereka menavigasi dengan cepat dalam keadaan kecemasan..

Kandungan:

Sekiranya bayi jatuh

Penerbangan pertama paling kerap dibuat pada masa bayi. Dan tempat yang paling berbahaya bagi anak berusia tiga bulan atau enam bulan boleh menjadi sofa biasa. Kanak-kanak itu baru mula mengenali tubuhnya, membuat percubaan untuk berguling dan merangkak. Pada masa ini, pergerakannya canggung, dan koordinasi tidak dikembangkan. Oleh itu, penurunan dari ketinggian adalah perkara biasa di kalangan kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan..

Mekanisme perlindungan semula jadi bayi

Selalunya, ketika jatuh, bayi memukul kepalanya, kerana pusat graviti bergeser ke atas. Namun, ibu tidak perlu panik terlebih dahulu. Alam telah menetapkan mekanisme pelindung yang dapat melindungi anak dari kecederaan yang tidak perlu:

  • kehadiran fontanelles besar dan kecil yang menjalankan fungsi penyerapan kejutan. Mereka membantu tulang bergerak sedikit dan kemudian kembali;
  • peningkatan jumlah cecair intrakranial (cecair serebrospinal), yang juga mempunyai struktur yang lebih likat. Ia membolehkan anda melindungi otak daripada pukulan.
  • keutamaan pada sendi tisu tulang rawan yang dapat melembutkan pukulan
  • kehadiran lapisan lemak nipis antara kulit kepala dan periosteum. Ia memberikan gelongsor tambahan, mengurangkan kemungkinan pergerakan tulang tengkorak

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bayi jatuh dari sofa

Dalam kebanyakan kes, ciri fisiologi otak melindungi anak daripada kecederaan akibat kejatuhan. Walau bagaimanapun, keadaan seperti itu tidak boleh diabaikan..

Sekiranya bayi jatuh dari sofa, ibu mesti melakukan algoritma tindakan tertentu:

  1. bawa anak dalam pelukan anda dan tenangkan;
  2. memeriksa kepala dan badan kanak-kanak untuk luka dan lebam;
  3. periksa keadaan murid mata: mereka mesti sama saiznya, bertindak balas terhadap cahaya;
  4. pastikan bahawa tidak ada darah di telinga;
  5. Sapukan kompres sejuk ke kawasan lebam untuk mengurangkan risiko pertumbuhan benjolan. Sekiranya tidak ada ais di rumah, anda boleh menggunakan makanan beku yang dibungkus tuala atau lampin. Sekiranya kulit rosak, sejuk tidak boleh digunakan;
  6. membersihkan, merawat luka dengan antiseptik. Hidrogen peroksida boleh digunakan, tetapi chlorhexidine atau miramistin lebih baik. Mereka tidak menyakitkan;
  7. jika pendarahan dikesan, pelapik kapas yang direndam dalam antiseptik (miramistin atau chlorhexidine) harus ditekan rapat ke tempat luka. Sekiranya pendarahan teruk atau tidak berhenti selama lebih dari 10-15 minit, hubungi doktor
  8. terus memerhatikan kanak-kanak itu, pastikan bahawa dia melakukan pergerakan yang biasa;
  9. jika ada gejala yang membimbangkan, tindakan atau reaksi yang tidak biasa muncul, hubungi ambulans (lihat di bawah)

Bayi itu jatuh. Apabila anda perlu menghubungi ambulans?

  • kehilangan kesedaran, kelesuan, mengantuk;
  • tangisan yang berterusan, peningkatan kegembiraan;
  • penampilan mual, muntah;
  • perubahan saiz murid dan kemampuan mereka untuk bertindak balas terhadap cahaya;
  • kekurangan penyelarasan;
  • pengesanan darah atau cecair jernih di telinga;
  • penampilan kekejangan pada anggota badan;
  • kekurangan kemahiran yang dikuasai sebelum ini dalam tingkah laku.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai satu atau lebih gejala ini, ambulans harus dipanggil. Bayi mungkin mengalami kecederaan otak traumatik (TBI).

Apa yang perlu dilakukan sebelum ambulans tiba

Sekiranya seorang kanak-kanak kehilangan kesedaran setelah jatuh, ibu bapa harus berusaha untuk tidak panik, tetapi memberi pertolongan cemas sebelum doktor tiba:

  1. Anda perlu memeriksa sama ada bayi bernafas. Untuk melakukan ini, anda boleh meletakkan telinga ke hidung anak, tetapi lebih baik menggunakan cermin. Sekiranya kabut, nafas akan disimpan.

Dalam kes ini, anda memerlukan:

  • meletakkannya di permukaan mendatar;
  • angkat kaki sedikit;
  • putar kepala anda ke satu sisi;
  • untuk membebaskan dada bayi dari pakaian yang menahan nafasnya (butang buka, ritsleting);
  • menyediakan akses udara segar, buka tingkap;
  • jika boleh, bawa kapas yang dibasahi dengan ammonia ke hidung anak.

Agar tidak membakar selaput lendir dengan wap alkohol, tampon harus dibawa pada jarak tidak lebih dekat dari 5-10 cm;

  • mengawal pernafasan sebelum ketibaan doktor;
  • jika kanak-kanak itu kembali sedar, beri dia air manis;
  1. Tidak ada waktu yang terbuang jika bayi tidak bernafas, kerana otak hanya dapat berfungsi tanpa oksigen selama beberapa minit. Pertama sekali, anda perlu memeriksa sama ada saluran udara bebas. Sekiranya rongga mulut bersih, maka perlu dilakukan resusitasi kardiopulmonari, yang terdiri daripada kombinasi pemampatan dada dan pengudaraan mekanikal. Dalam kes ini, kanak-kanak itu harus berbaring di lantai, lehernya harus dilemparkan sedikit ke belakang, anda boleh meletakkan roller di bawahnya dari pakaian apa pun.

Sekiranya bayi sedar selepas jatuh, tetapi dia mempunyai salah satu gejala membimbangkan yang disenaraikan, maka perlu, jika mungkin, untuk menenangkannya, berikan pergerakan minimum dan tunggu doktor.

Ciri-ciri kecederaan otak traumatik (TBI) pada bayi

Kecederaan otak traumatik (TBI) - kerosakan mekanikal pada tengkorak dan kandungan intrakranial: otak, saluran darah, meninges, saraf kranial. TBI merangkumi gegar otak, lebam, dan tekanan otak.

Kanak-kanak tahun pertama kehidupan dicirikan oleh manifestasi atipikal kecederaan otak traumatik:

  • kehilangan kesedaran pada bayi sangat jarang berlaku
  • gejala neurologi gegar otak yang biasa (gangguan koordinasi, muntah, kejang) mungkin tidak hadir sepenuhnya
  • keadaan kanak-kanak selepas kejatuhan dapat meningkat dengan cepat dan bertambah buruk

Oleh itu, penting untuk mengetahui tanda-tanda utama kecederaan otak traumatik pada bayi:

  • saiz murid yang berbeza
  • regurgitasi, muntah, penolakan untuk makan
  • membuang kepala ke belakang
  • pembengkakan fontanelle
  • perubahan pada kulit di kepala seperti "bola tertekan"
  • mengantuk berlebihan
  • tangisan berterusan

Sekiranya kanak-kanak jatuh dari ketinggian

Bahaya paling besar adalah jatuh dari ketinggian iaitu 2 kali ganda tinggi anak. Terutama jika kepala atau tulang belakang boleh cedera semasa mendarat. Pada usia yang lebih tua, kanak-kanak sudah dapat menilai keadaan mereka. Oleh itu, tidak hanya perlu memeriksa tubuh mengenai luka dan lebam, tetapi juga meminta anak itu. Mungkin dia sendiri akan menunjukkan kemunculan rasa sakit atau pening..

Tindakan pertama ibu bapa selepas kejatuhan anak

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh dan tidak berusaha untuk bangun, jangan tergesa-gesa menjemputnya, jemput dia. Mungkin ketinggian dari mana dia tersandung adalah signifikan, yang meningkatkan risiko patah tulang tersembunyi, kecederaan.

Dalam keadaan ini, anda perlu bertenang dan mengikuti algoritma tindakan ketika anak jatuh dari ketinggian:

  • jika kanak-kanak itu tidak sedarkan diri, tetapi bernafas, kami memanggil ambulans, memusingkan kepala ke satu sisi, membebaskan dada dari pakaian yang menahan nafas, memeriksa pendarahan.
  • jika anak tidak bernafas, panggil ambulans, mulakan resusitasi kardiopulmonari (tekanan dada, pengudaraan paru-paru buatan)
  • jika kanak-kanak itu sedar, tetapi tidak dapat berdiri sendiri, dia tidak dapat diangkat. Kita perlu memanggil ambulans. Sekiranya terdapat pendarahan, hentikan. Tunggu doktor, pantau keadaan anak.
  • Sekiranya bayi dapat bangun, bayi harus diperiksa untuk mengetahui gejala kecederaan otak traumatik. Seterusnya, anda perlu memeriksa badan untuk luka dan lebam, memberikan pertolongan cemas.
  • jika kanak-kanak mempunyai gejala yang membimbangkan (disenaraikan di bawah), anda perlu menghubungi ambulans, sebelum doktor tiba, pastikan ketenangan maksimum.

Kanak-kanak itu jatuh. Bila hendak memanggil ambulans?

Kanak-kanak kerap jatuh, tetapi tidak semestinya berjumpa doktor. Selalunya, anda boleh mengatasinya sendiri. Untuk melakukan ini, sapukan sejuk di tempat kecederaan, merawat luka, menghentikan pendarahan..

Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda di mana anda harus segera menghubungi ambulans:

  • kehilangan kesedaran;
  • tanda-tanda kecederaan otak traumatik:
  • pening;
  • sakit kepala;
  • perubahan saiz murid;
  • muntah;
  • mengantuk;
  • pendarahan dari hidung atau telinga;
  • gangguan pertuturan;
  • sawan;
  • ketidakupayaan untuk bangun sendiri;
  • kesakitan teruk di tempat kecederaan, perubahan bentuk anggota badan;
  • pendarahan teruk, luka pada badan.

Pemeriksaan oleh doktor selepas kejatuhan kanak-kanak itu

Sekiranya terdapat satu atau lebih gejala yang membimbangkan, kanak-kanak mesti segera dibawa ke hospital. Di sana dia akan memerlukan pemeriksaan oleh pakar bedah, pakar neurologi..

Sekiranya disyaki kecederaan otak traumatik, anak akan menjalani imbasan ultrasound otak, tomografi yang dikira, dan kadang-kadang ensefalografi. Sebarang bentuk TBI memerlukan pemeriksaan pakar oftalmologi

Sekiranya patah tulang terancam, setelah diperiksa oleh pakar traumatologi atau pakar bedah, anak akan dihantar untuk melakukan sinar-X.

Bantuan perubatan tepat pada masanya akan membantu mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan bagi anak..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak jatuh dari buaian

Jatuh dari ayunan boleh menyebabkan kecederaan kepala dan belakang yang serius. Dalam kes ini, anak jatuh bukan hanya dari ketinggian, tetapi juga dengan pecutan..

Walaupun pada mulanya bayi tidak mengadu sakit, ada baiknya membawanya ke hospital untuk diperiksa oleh pakar traumatologi. Mungkin dia mempunyai kerosakan tersembunyi pada organ dalaman.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai gejala yang membimbangkan, anda harus segera menghubungi ambulans.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak jatuh dari basikal

Semasa jatuh dari basikal, anggota badan paling kerap cedera. Tetapi sebelum memeriksa kanak-kanak itu untuk lebam dan lecet, anda perlu bertanya kepadanya. Kita perlu mengetahui apakah kepalanya terkena. Sekiranya ini berlaku, anda perlu melakukan pemeriksaan untuk kehadiran TBI, pastikan anda mendapatkan bantuan doktor.

Sekiranya kepala tidak menderita pada musim gugur, perlu dilakukan pembedahan dengan antiseptik, untuk menghentikan pendarahan. Untuk pendarahan yang teruk dan berpanjangan, hubungi doktor. Juga, jatuh dari basikal boleh merosakkan integriti tulang, terkehel, lebam, terseliuh atau pecahnya ligamen. Oleh itu, apabila kesakitan dan pembengkakan yang teruk muncul, anda perlu menunjukkan kepada kanak-kanak itu kepada traumatologist.

Cara melindungi anak anda dari jatuh

Kecederaan kanak-kanak yang jatuh tidak dapat dikesampingkan sepenuhnya. Tetapi perlu diingat bahawa mereka boleh membawa akibat yang buruk. Oleh itu, perlu mengikuti langkah-langkah keselamatan dan peraturan untuk mengatur ruang keluarga dengan anak-anak:

  • anda tidak boleh meninggalkan kanak-kanak di bawah umur 3 tahun untuk waktu yang lama tanpa pengawasan, walaupun di rumah;
  • anak-anak tahun pertama kehidupan tidak boleh ditinggalkan di sofa atau menukar meja, walaupun selama beberapa minit;
  • berada di sebelah bayi, patut dipegangnya, selalunya bayi jatuh dari katil, berada di sebelah ibu mereka;
  • jika ibu perlu menjauh selama beberapa minit, pada masa ini anak perlu dipindahkan ke buaian dengan sisi pelindung yang tinggi, atau ke lantai di tilam rendah, ini akan melindunginya dari jatuh;
  • anda tidak boleh membiarkan bayi tanpa pengawasan di taman permainan;
  • semasa berjalan di stroller duduk, anda harus selalu mengikat anak anda, meletakkan stroller pada brek;
  • bayi yang baru mula berjalan mesti memakai stoking khas dengan telapak getah. Mereka membantu permukaan yang tidak licin di lantai yang licin;
  • kanak-kanak yang lebih tua harus diingatkan lebih kerap mengenai peraturan keselamatan.

Potensi akibat kecederaan teruk akibat jatuh

Komplikasi akibat kecederaan otak mungkin berbeza, bergantung kepada keparahan kecederaan otak traumatik.

  • epilepsi,
  • peningkatan tekanan intrakranial kebolehan intelektual,
  • kelewatan perkembangan,
  • kemunculan neoplasma jinak, malignan,

Ketika jatuh dari ketinggian yang tinggi, ada kemungkinan kecederaan tulang belakang, akibatnya boleh menjadi paresis dan kelumpuhan.

Ibu bapa tidak boleh panik ketika anak mereka jatuh. Pertama sekali, anda perlu berusaha menilai keadaan dengan waras. Sekiranya bayi cedera pada tahun pertama kehidupan, anda perlu menenangkannya dan memastikan bahawa tidak ada gejala kecederaan otak traumatik, berikan pertolongan cemas. Apabila keadaan kanak-kanak selepas jatuh membimbangkan, perlu memanggil ambulans dan memberi ketenangan kepada bayi..

Kanak-kanak yang lebih tua cenderung cedera parah ketika jatuh, tetapi mereka dapat membantu menilai keadaan mereka. Anda tidak boleh mengangkat anak yang jatuh dari ketinggian. Sekiranya dia tidak dapat bangun sendiri, keperluan mendesak untuk memanggil doktor. Dengan kecederaan ringan, ibu bapa seharusnya dapat menghentikan pendarahan, membantu lebam. Penjagaan perubatan yang tepat pada masanya akan melindungi anak daripada kebanyakan akibat yang disebabkan oleh kecederaan pada musim gugur.

Bayi jatuh

Otak, yang suci badan, nampaknya dilindungi dengan kuat oleh tulang tengkorak. Tetapi trauma adalah cranium yang paling sering menyebabkan kerosakan otak. Seperti yang anda ketahui, antara tulang tengkorak dan otak adalah meninges dan cecair khas - cecair serebrospinal, yang juga melindungi otak. Semasa pukulan kepala, otak terus bergerak dengan inersia, iaitu, ia bergerak di dalam tengkorak, menabrak tulang tengkorak dengan tajam. Minuman keras memadamkan pergerakan ini, tetapi tidak selalu. Sekiranya berlaku trauma yang teruk, jika terdapat patah tulang tengkorak, otak boleh rosak oleh serpihan tulang.


Tengkorak kanak-kanak adalah struktur yang lebih rapuh dan rentan. Kanak-kanak lebih cenderung mengalami kecederaan otak akibat terkena kepala berbanding orang dewasa. Terutama pada tahun pertama kehidupan, ketika tulang tengkorak belum tumbuh bersama dan mudah terlantar apabila terkena hentaman.

Orang dewasa wajib mengetahui di mana bayi berada dalam bahaya. Jatuh ke lantai dari meja ganti atau jatuh dari kereta dorong adalah hobi bayi. Kanak-kanak yang lebih tua menguasai dunia, mengujinya untuk kekuatan dengan dahi mereka sendiri. Pengembara muda itu bahkan tidak memerlukan sudut tajam - dia akan mengisi benjolan secara harfiah. Dan bagus jika lebam. Dan ketika bayi membesar dan mula berlari, tidak diketahui siapa yang lebih kerap memusingkan kepalanya - seorang ibu yang ketakutan atau dirinya sendiri.

Sayangnya, mustahil untuk melindungi anak sepenuhnya dari kecederaan. Sekiranya anak anda jarang jatuh, adakah anda terlalu gemetar? Menurut pakar pediatrik yang sangat baik, Benjamin Spock, "ia akan menjaga tulang, tetapi merosakkan wataknya.".

Bagaimana anda dan saya, jika tidak untuk melindungi bayi, sekurang-kurangnya mengurangkan risiko kecederaan kepala?

Bayi paling kerap berguling-guling ke lantai dari meja ganti, jadi anda perlu membungkus bayi anda bukan di atas meja, tetapi, misalnya, di sofa. Ia lebih rendah. Juga, untuk mengatasi kemungkinan jatuh, letakkan permaidani di bawah meja atau di sebelah sofa. Tiga cadangan yang lebih mudah:
jangan mengalihkan pandangan anda dari bayi sebentar semasa menukar;
cuba pegang dengan tangan anda;
jika anda perlu pergi (untuk sebotol, atau mengangkat telefon, atau membuka pintu), bawa bayi anda bersama anda. Jika tidak, dia pada bila-bila masa boleh berguling-guling dari punggung ke perutnya (lebih baik tidak memikirkan akibat daripada tindakan akrobatik seperti itu).


Anda harus mengawasi bayi walaupun dia berbaring dengan tenang di dalam buaiannya. Namun, berbohong adalah separuh pertempuran. Sebaik sahaja dia mula duduk, awasi kedua-duanya. Sekiranya gelisah anda sudah menguasai seni duduk, segera beli kereta dorong rendah. Dan semestinya mudah alih, iaitu di mana anak boleh duduk dan berbohong. Lebih sukar baginya untuk keluar dari kerusi roda seperti itu, dan lebih selamat jatuh..

Stoking khas dengan "brek" (ini adalah sisipan getah di tapak kaki yang mengurangkan tergelincir) dapat melindungi anak dari terjatuh di apartmen. Ia sangat berguna di apartmen dengan lantai parket. Letakkan permaidani di tempat-tempat di mana laluan biasa bayi anda (tetapi supaya ia terletak dengan selesa dan tidak tergelincir di lantai). Buat pertama kalinya, bungkus sudut tajam di dekat perabot, bingkai pintu dengan kain tebal. Tanggalkan kerusi dan perabot lain dari tingkap - ini akan membuatkan orang yang ingin tahu tidak ingin naik ke ambang tingkap atau, menakutkan untuk berfikir, membuka tingkap.

Sekiranya kemalangan berlaku dan kanak-kanak itu jatuh, memukul kepalanya, perkara utama adalah jangan panik, tidak mencari siapa yang harus dipersalahkan. Semua perhatian kepada bayi. Tugas anda adalah dengan cepat mengetahui betapa seriusnya kecederaan tersebut. Bagaimana hendak melakukannya?

Kecederaan yang paling sedikit adalah penyumbatan tisu lembut kepala (tidak boleh dikelirukan dengan gangguan otak!). Dalam kes ini, otak tidak menderita dengan cara apa pun. Mungkin terdapat sedikit lecet atau lecet di tapak impak. Kanak-kanak itu, setelah tersedu selama 10-20 minit, tenang dan berkelakuan seperti biasa. Dalam kes ini, anda tidak perlu berjumpa doktor..

Dengan gegaran otak, semuanya menjadi lebih serius: mungkin ada kehilangan kesedaran jangka pendek, muntah bermula (pada kanak-kanak di bawah 3 bulan - berganda), kulit menjadi pucat, peluh sejuk muncul. Kanak-kanak itu lesu, mengantuk, enggan makan; mereka yang lebih tua dan mampu mengetahui beberapa maklumat mengenai diri mereka - mengadu sakit kepala, tinnitus.

Cedera yang lebih serius adalah gangguan otak. Dalam kes ini, sejurus selepas kecederaan, pemadaman berpanjangan mungkin (kadang-kadang tidak hadir lebih dari satu jam). Dalam kes yang sangat teruk, gangguan pernafasan dan jantung berlaku.

Dengan patah tulang tengkorak, selain keadaan serius kanak-kanak, mungkin terdapat aliran keluar darah atau cairan ringan (cecair serebrospinal) dari hidung atau telinga, lebam terbentuk di sekitar mata (gejala kacamata). Sangat penting untuk mengetahui bahawa dengan patah tulang tengkorak, gejala tidak muncul dengan segera, tetapi beberapa jam selepas kecederaan.

Oleh itu, peraturan nombor satu - setelah lebam (kecederaan) kepala, anda mesti mengawasi keadaan anak dengan sangat berhati-hati. Keraguan bahawa "semuanya berjalan lancar" adalah alasan untuk lawatan segera ke doktor. Sekiranya tanda-tanda gegar otak atau lebam otak muncul, doktor segera dipanggil.

Apa yang boleh dibuat?

Sekiranya tidak ada kerosakan yang jelas pada tulang tengkorak, kain yang dibasahi dengan air sejuk atau ais di kain harus disapu ke tempat terkena. Ia akan mengurangkan kesakitan, menghentikan pembengkakan tisu dan pendarahan..

Pendarahan juga dapat dihentikan dengan menggunakan sehelai kain kering yang tebal (tampon) pada luka. Sekiranya direndam dalam darah, letakkan sebentar di atas tampon pertama. Perhatian! Sekiranya pendarahan berterusan selepas 15 minit, segera hubungi doktor.

Selepas kecederaan kepala, kanak-kanak itu memerlukan rehat, tetapi jangan biarkan dia tertidur selama satu jam, jika tidak, anda tidak akan memahami betapa sukarnya keadaannya. Bangunkan bayi anda pada waktu malam. Sekiranya dia tidak menjawab soalan mudah, atau koordinasi pergerakannya terganggu, atau muntah berulang, segera hubungi doktor. Perhatikan murid: ukurannya yang tidak rata menunjukkan kerosakan otak yang teruk. Sekiranya anda mengesyaki kecederaan serius, dan bayi sedang tidur, jangan tunggu sehingga dia bangun: hubungi doktor.

Sekiranya kanak-kanak itu kehilangan kesedaran setelah memukul kepalanya dan anda sudah memanggil ambulans, letakkan bayi di satu sisi sehingga muntah tidak memasuki saluran pernafasan. Sekiranya anda mengesyaki bahawa, selain otak, tulang belakang telah menderita (ketika jatuh dari ketinggian di kepala atau belakang), anak mesti dipusingkan dengan sangat hati-hati dan supaya batang tubuh dan kepala berada pada paksi yang sama: ini akan membantu mengelakkan kecederaan tambahan.

Namun, perkara terpenting yang diperlukan oleh anda sekiranya anak cedera adalah tetap tenang. Terlalu banyak bergantung pada kecukupan reaksi anda - kesihatan orang kecil bergantung.

Ibu terganggu selama satu minit, tetapi kali ini sudah cukup untuk anak itu jatuh dan memukul kepalanya... Apa yang harus dilakukan? Cara menentukan keparahan kecederaan berdasarkan tanda-tanda luaran, dan sama ada perlu berjumpa doktor sekiranya, pada pandangan pertama, anak itu tidak kelihatan risau?

Penampilan seorang anak dalam keluarga memerlukan perhatian dan penjagaan bayi yang berterusan dari orang dewasa. Dan walaupun, sebagai peraturan, semua anggota keluarga sangat mengetahui hal ini dan benar-benar diserap oleh anak, namun sering kali terdapat kes-kes ketika anak-anak tahun pertama kehidupan, dibiarkan tanpa pengawasan walaupun untuk waktu yang singkat, jatuh dari ketinggian (dari meja ganti, dari buaian, kereta sorong, dari tangan ibu bapa, dll.) dan menerima kecederaan kraniocerebral.
Apa itu kecederaan otak traumatik

Kecederaan otak traumatik (TBI) - kerosakan mekanikal pada struktur tengkorak dan intrakranial (otak, saluran darah, saraf, meninges).

Manifestasi kecederaan otak traumatik pada kanak-kanak berbeza dengan gejala yang biasa berlaku pada orang dewasa, dan ia disebabkan oleh ciri-ciri tubuh anak, iaitu:
proses pengoksidaan tengkorak bayi masih belum selesai, tulang tengkorak plastik, lentur, sambungannya longgar;
tisu otak belum matang, tepu dengan air, pembezaan struktur pusat saraf dan sistem peredaran otak tidak lengkap. Oleh itu, di satu pihak, tisu otak mempunyai kemampuan kompensasi yang besar dan margin keselamatan yang disebut (tulang lembut tengkorak dan lebih banyak cecair dan otak daripada pada orang dewasa dapat menyerap kejutan). Sebaliknya, kerana tisu otak yang belum matang mengalami trauma, yang dapat menyebabkan gangguan dalam pengembangan strukturnya dan seterusnya menimbulkan batasan perkembangan mental, gangguan emosi, dll..
Klasifikasi kecederaan otak traumatik

Menurut salah satu klasifikasi, kecederaan otak traumatik terbahagi kepada:
Kecederaan kepala terbuka - kecederaan kepala, di mana integriti tisu lembut dan tulang tengkorak terjejas. Sekiranya pada masa yang sama dura mater juga rosak1, maka luka itu disebut menembusi. Dengan kata lain, agen trauma menembusi bukan sahaja ke rongga kranial, tetapi juga sampai ke otak. Terdapat ancaman jangkitan, yang secara dramatik memperburuk kecederaan.
Kecederaan kepala tertutup - kecederaan kepala di mana integriti tisu lembut (atau hanya terdapat lecet kecil, calar) dan tulang tengkorak. Selalunya, ketika jatuh dari ketinggian, anak-anak tahun pertama kehidupan mendapat penutupan TBI.

1 Dura mater adalah salah satu daripada tiga meninges, luar, bersebelahan di rongga kranial ke permukaan dalaman tulang, yang terdiri daripada tisu penghubung berserat padat; mempunyai fungsi pelindung.

Sebaliknya, kecederaan tertutup dibahagikan kepada:
gegaran otak (tidak dibahagikan dengan keparahan);
pencemaran otak tahap sederhana, sederhana dan teruk;
pemampatan otak.

Gegar otak (commotio) adalah bentuk kecederaan otak traumatik ringan. Kerosakan otak berlaku pada tahap molekul (molekul digoncang), sementara fungsinya terganggu, tetapi tidak ada perubahan yang nyata dalam struktur bahan otak.

Kekejangan otak (contusio) - kerosakan pada otak, yang dicirikan oleh berlakunya fokus / fokus pemusnahan bahan medula yang mempunyai keparahan yang berbeza-beza. Lesi boleh menjadi tunggal, berganda, berbeza dalam dan lokasi..

Dalam kes ini, pesakit mengalami gangguan neurologi (contohnya, ketidakupayaan untuk mengikuti objek bergerak dengan mata, dll.) Dan / atau perubahan psikologi.

Mampatan otak (kompresio) adalah kerosakan teruk pada bahan otak, yang, sebagai peraturan, berlaku dengan latar belakang kecederaan otak dan sangat jarang terjadi tanpa itu. Sebabnya (tekanan otak boleh menjadi pengumpulan darah di dalam tengkorak akibat pembuluh darah yang pecah, atau otak dapat menekan serpihan tengkorak dalam patah tulang yang disebut tertekan.

Kes khas bayi dengan trauma kraniocerebral
Bayi berbaring di atas meja ganti atau di sofa, ibu berpaling untuk beberapa saat, dan bayi jatuh di atas pop.
Serbuk itu tidak dijaga di kerusi tinggi. Dia menendang meja dan melabuhkan punggung dengan kerusi..
Kanak-kanak itu cuba bangun di buaian. Sesuatu di lantai menimbulkan minatnya, dan dia tergantung di sisi dan jatuh.
Bayi itu dibiarkan duduk di kereta dorong, tidak menganggap bahawa dia akan berusaha untuk bangun dan tidak mendapat sokongan, akan jatuh.

Manifestasi luaran kecederaan kepala

Oleh kerana berat kepala bayi relatif lebih besar daripada berat badan, maka ketika jatuh, pertama sekali dia memukul kepalanya dan, lebih kerap, kawasan parietal. Jarang sekali, bahagian depan dan oksipital kepala cedera.

Selepas musim gugur, kanak-kanak itu mengalami kemerahan di zon hentaman, dan anak itu merasa sakit. Sekiranya selama beberapa minit, edema yang berkembang pesat tidak muncul di tempat ini, tetapi hanya sedikit pembengkakan yang diperhatikan, maka, sebagai peraturan, ini menunjukkan penyebaran tisu lembut kepala (yang tidak berlaku untuk TBI). Anda perlu menggunakan sesuatu yang sejuk ke tempat sakit (gelembung dengan ais, tuala yang direndam dalam air sejuk - jangan lupa membasuhnya secara berkala, dll.). Kompres sejuk digunakan sekurang-kurangnya 5-15 minit (atau sekurang-kurangnya untuk itu masa, berapa banyak yang akan dibenarkan oleh bayi - selalunya prosedur seperti itu menyebabkan protes aktif). Kompres sejuk akan mengurangkan pembengkakan tisu, yang mengganggu fungsi normal organ, penyempitan saluran darah, yang merupakan pencegahan pendarahan dan akan menjadi faktor penting dalam hasil kecederaan yang baik di masa depan. Kelebihan prosedur ini lebih berat daripada kemungkinan mitos hipotermia kanak-kanak dalam jangka masa yang singkat. Yang paling penting, bertenang dan cuba menenangkan anak anda..

Tanda-tanda gegaran luar pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan agak jarang. Bagi bayi, kehilangan kesedaran terhadap latar belakang gegar otak sangat jarang berlaku, berbeza dengan kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah dan orang dewasa. Mereka juga tidak boleh mengadu sakit kepala. Mereka segera mula menangis dengan kuat, kegelisahan motor timbul. Setelah menjerit, mereka boleh tertidur. Bangun, mereka berubah-ubah, menolak makanan. Kemudian muntah (biasanya tunggal) atau regurgitasi kerap berlaku. Pada malam pertama selepas kecederaan, kanak-kanak tidak tidur nyenyak. Semakin jelas pelanggaran ini dalam tingkah laku anak dan semakin lama, semakin besar kemungkinan gegaran.

Reaksi lain terhadap trauma adalah mungkin: setelah tidur, tanda-tanda trauma luaran anak hilang dan idea pemulihan yang salah dibuat. Ini adalah salah tanggapan yang berbahaya: keadaan bayi boleh merosot dengan teruk..

Sekiranya selepas musim gugur terdapat jangka waktu yang panjang (dari satu hingga beberapa minit) antara musim gugur dan tangisan bayi dari pukulan, kemungkinan besar terdapat kehilangan kesedaran. Kehadiran tanda-tanda seperti itu sering menunjukkan kecederaan otak. Tetapi kadang-kadang dalam keadaan seperti itu, ibu bapa kehilangan masa, sukar bagi mereka untuk menavigasi, banyak masa telah berlalu sejak anak jatuh atau tidak cukup, sama ada terdapat kehilangan kesedaran atau tidak. Walaupun kanak-kanak itu hanya menjerit dari pukulan, tetapi sebelum itu dia diam selama beberapa waktu, ibu bapa harus waspada dengan keadaan ini, dan ia harus dikaitkan dengan patologi yang lebih teruk. Ini akan membolehkan anda, tanpa membuang masa, untuk mendapatkan bantuan perubatan dan mengetahui betapa seriusnya kecederaan tersebut. Kekejangan otak disertai oleh aliran darah yang terganggu dengan keparahan yang berbeza-beza (dari penurunan hingga penghentian yang lengkap), edema zat otak, pendarahan serebrum, dan perkembangan paresis2 dan kelumpuhan3 adalah mungkin. Tanda-tanda patologi lain sama seperti semasa gegar otak, tetapi hanya lebih ketara: muntah berulang, kegelisahan berpanjangan, dan lain-lain. Dengan kecederaan otak yang teruk, koma berkembang4.

2Paresis (dari paresis Yunani - melemah, relaksasi) - penurunan kekuatan dan / atau amplitud pergerakan sukarela kerana gangguan penghantaran impuls saraf ke otot yang sepadan.
3 Kelumpuhan (dari paralyo Yunani - untuk melepaskan, berehat) - gangguan fungsi motor dalam bentuk ketiadaan pergerakan sukarela sepenuhnya kerana gangguan penghantaran impuls saraf ke otot yang sepadan.
4Koma (dari koma Yunani - tidur nyenyak; sinonim untuk koma) adalah keadaan kemurungan mendalam terhadap fungsi sistem saraf pusat, yang dicirikan oleh kehilangan kesedaran sepenuhnya, kehilangan tindak balas terhadap rangsangan dan disregulasi fungsi badan penting.

Sekiranya pendarahan berlaku pada zatnya semasa kecederaan otak, ini menyebabkan pemampatan otak, di mana kerosakan pada pusat pernafasan dan aktiviti jantung mungkin berlaku, yang mengganggu fungsi mereka sehingga penghentian sepenuhnya aktiviti vital badan. Sebagai peraturan, pada kanak-kanak dengan pendarahan intrakranial, kemurungan kesedaran diperhatikan. Tahap penurunan kesedaran boleh berbeza-beza bergantung pada tahap kerosakan otak - dari rasa mengantuk yang teruk hingga koma.

Apabila kanak-kanak jatuh dari ketinggian, keretakan tulang tengkorak (kecederaan kepala terbuka) adalah mungkin, yang juga dapat menekan otak. Fraktur tengkorak pada bayi paling sering ditakrifkan sebagai patah tulang, yang disebut fraktur linear. Dengan penyetempatan, panjang, lebar, seseorang dapat menilai keparahan kecederaan. Jadi, perbezaan tepi patah tulang mungkin menunjukkan bahawa terdapat pecahnya dura mater, dan ini adalah petunjuk untuk pembedahan. Fraktur tertekan (penyok) lebih jarang berlaku. Dalam kes ini, tulang cekung di dalam tengkorak, serpihan tulang memerah otak. Fraktur ini juga memerlukan pembedahan. Di zon patah tulang, edema yang berkembang pesat muncul, yang mungkin disebabkan oleh pengumpulan darah di tisu lembut (hematoma) kerana kerosakan pada mereka oleh serpihan tulang. Selalunya, terdapatnya edema (lebam) di kepala anak yang membuat ibu bapa berjumpa doktor, sementara kecederaan atau akibatnya tidak diketahui.
Apa yang perlu dilakukan terlebih dahulu sekiranya anak jatuh

Kami sangat menasihati ibu bapa yang anak-anaknya mengalami kecederaan di kepala: walaupun, menurut pendapat anda, tidak ada yang mengganggu bayi, dia jatuh dari ketinggian yang tidak signifikan, berhenti menangis, dan lain-lain, segera dapatkan bantuan doktor berikut: pakar neurologi pediatrik, traumatologi, pakar bedah saraf. Untuk melakukan ini, anda perlu memanggil pasukan ambulans di rumah dan anda dan anak anda akan dibawa ke hospital khusus. Sebagai alternatif, pergi ke jabatan pembedahan kemasukan di mana-mana hospital kanak-kanak besar, di mana pakar yang ditentukan akan berunding dengan kanak-kanak itu. Sekiranya mereka tidak mengesahkan patologi, anda boleh pulang dengan selamat.

Kegagalan berjumpa doktor adalah berbahaya kerana diagnosis trauma lewat, keadaan anak yang semakin teruk, dan kemungkinan koma. Semua ini memerlukan rawatan dalam rawatan intensif, dalam beberapa kes - pembedahan. Kunjungan ke doktor lewat meningkatkan risiko kematian, komplikasi, memanjangkan tempoh pemulihan dan memburukkan lagi hasilnya, sehingga anak mungkin cacat.
Di manakah TBI dirawat

Mengikut peraturan (standard) yang ada, semua kanak-kanak yang mengalami kecederaan otak traumatik mesti dimasukkan ke hospital. Kanak-kanak dengan gegar otak (kecederaan otak traumatik ringan) dapat dirawat di unit neurologi dan bedah saraf. Pesakit dengan trauma yang lebih teruk harus dirawat di unit bedah saraf (jika ada di kawasan tertentu).

Menjalankan rawatan berdasarkan sasaran memerlukan pemeriksaan menyeluruh terhadap anak, yang hanya mungkin dilakukan di hospital.

Pemeriksaan ini merangkumi kajian menyeluruh mengenai sistem saraf, alat vestibular, organ penglihatan, pendengaran dan kajian lain..

Di jabatan kemasukan, kanak-kanak diperiksa, tanda-tanda kerosakan pada tulang tengkorak atau kecederaan otak dikesan, ibu bapa ditanya mengenai keadaan anak selepas jatuh, dll..
Kaedah untuk mendiagnosis TBI

Pemeriksaan penting untuk trauma kepala pada bayi adalah neurosonografi - pemeriksaan struktur otak menggunakan alat ultrasound melalui fontanelle besar kanak-kanak (kajian sedemikian dapat dilakukan sehingga fontanelle besar ditutup, hingga 1 - 1,5 tahun). Kaedah ini mudah digunakan, tidak memberi kesan negatif pada tubuh, dan memberikan maklumat yang cukup untuk menentukan taktik merawat pesakit. Dengan pertolongannya, pertama-tama seseorang dapat mengecualikan atau menentukan kehadiran pendarahan intrakranial (yang paling berbahaya bagi kehidupan). Satu-satunya batasan penggunaannya adalah ketiadaan mesin ultrasound di hospital atau pakar yang tahu bagaimana mengusahakannya (contohnya, tidak di semua hospital di negara ini yang mempunyai mesin ultrasound, adalah mungkin untuk melakukan neurosonografi kecemasan pada waktu malam, kerana pakar bekerja pada waktu siang).

Sekiranya pendarahan intrakranial disyaki (terutamanya jika kerana pelbagai sebab tidak mungkin melakukan neurosonografi), tusukan lumbal dilakukan - manipulasi perubatan dan diagnostik di mana jarum berongga yang disambungkan ke jarum suntik ditusuk di kawasan vertebra lumbar kedua atau keempat salah satu ruang saraf tunjang (subarachnoid ruang) dan mengambil sebahagian cecair serebrospinal untuk diperiksa di bawah mikroskop. Dengan adanya sel darah dalam cairan serebrospinal dan menilai kehadiran pendarahan intrakranial.

Di samping itu, terdapat kaedah yang lebih canggih untuk memeriksa kepala anak: komputasi tomografi (CT) dan pencitraan resonans magnetik (MRI).

Komputasi tomografi (CT) (dari tomos Yunani - segmen, lapisan + grafik Yunani - untuk menulis, menggambarkan) adalah kaedah penyelidikan di mana gambar lapisan tertentu (bahagian) tubuh manusia (misalnya, kepala) diperoleh menggunakan sinar-X. Semasa CT, sinar jatuh pada peranti khas yang menghantar maklumat ke komputer, yang memproses data yang diterima mengenai penyerapan sinar-X oleh tubuh manusia dan memaparkan gambar di layar monitor. Oleh itu, perubahan terkecil dalam penyerapan sinar direkodkan, yang seterusnya membolehkan anda melihat apa yang tidak dapat dilihat pada sinar-X konvensional. Harus diingat bahawa pendedahan radiasi dengan CT jauh lebih rendah daripada dengan pemeriksaan sinar-X konvensional..

Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah kaedah diagnostik (tidak berkaitan dengan sinaran sinar-X), yang membolehkan anda memperoleh gambaran lapisan demi lapisan organ dalam bidang yang berbeza, untuk membina tiga dimensi pembinaan semula kawasan yang sedang dikaji. Ini didasarkan pada kemampuan beberapa inti atom, ketika ditempatkan di medan magnet, untuk menyerap tenaga dalam julat frekuensi radio dan memancarkannya setelah pendedahan kepada nadi frekuensi radio berhenti. Untuk MRI, pelbagai urutan nadi gambar struktur yang dikaji telah dikembangkan untuk mendapatkan kontras optimum antara tisu normal dan diubah. Ini adalah salah satu kaedah diagnostik yang paling bermaklumat dan tidak berbahaya..

Tetapi penggunaan CT dan MRI secara meluas dan awal kanak-kanak adalah sukar kerana perlunya melakukan pemeriksaan ini pada kanak-kanak dalam keadaan tidak bergerak (di bawah anestesia), kerana syarat penting untuk keberhasilan pelaksanaan teknik ini adalah ketidakmampuan pesakit, yang tidak dapat dicapai dari bayi.
Taktik rawatan TBI

Setelah pemeriksaan dan penjelasan diagnosis, taktik rawatan ditentukan. Ubat ditetapkan (terapi yang bertujuan untuk menghilangkan edema serebrum, menurunkan tekanan intrakranial, membetulkan metabolisme dan aliran darah di otak, dll.). Rawatan pembedahan digunakan <и необходимо) прежде всего для устранения сдавления мозга. Оно назначается детям с вдавленными переломами костей черепа и внутричерепными кровоизлияниями.

Ibu bapa perlu menyedari bahawa hanya pemeriksaan yang menyeluruh dan mencukupi terhadap anak yang memungkinkan rawatan kecederaan otak yang betul dan tepat waktu, untuk mencapai pemulihan dan mengelakkan kecacatan.
Akibat TBI

Penyelidikan mengenai kecederaan otak trauma menunjukkan bahawa walaupun trauma ringan boleh membawa akibat yang tidak diingini.

Di bawah pengaruh trauma (momen kerosakan mekanikal pada bahan otak) dan akibatnya, fungsi pelbagai bahagian otak terganggu, dan, akibatnya, kerja organ dan sistem bawahan (endokrin, sistem pencernaan, dll.). Aliran darah mungkin terganggu, termasuk aliran keluar darah vena dari rongga kranial. Pengaturan nada vaskular menderita - mereka dapat menyempit dengan tidak mencukupi, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah. Semua ini mengganggu proses metabolik di otak, akibatnya sel-sel otak dapat digantikan oleh rongga sista, iaitu lubang yang berisi cairan terbentuk di tempatnya, dan di tempat di mana kista ini, fungsi otak tertentu akan hilang. Sebagai contoh, lobus frontal bertanggungjawab untuk kecerdasan - yang bermaksud bahawa kehadiran sista di tempat ini mengurangkannya. Di samping itu, diketahui bahawa otak biasanya mempunyai ruang di dalam dan di luar yang dipenuhi dengan cairan serebral (serebrospinal). Selepas kecederaan, ia dapat terkumpul secara berlebihan di dalamnya - dan oleh itu, tekanan intrakranial meningkat. Cecair di bawah tekanan menekan bahan otak, menyebabkan atrofi lambatnya 5 (fenomena ini juga boleh berlaku dengan pembentukan sista).

Pelancaran mekanisme trauma patologi bergantung kepada keparahannya: semakin parah, semakin teruk penurunannya, hasil yang lebih buruk, dan tempoh pemulihan yang lebih lama.

5 Atrofi (dari atrophia Yunani; a - tanpa tanda atau kualiti, trofi - pemakanan) - penurunan jisim dan isipadu organ atau tisu akibat gangguan makan, disertai dengan melemahkan atau menghentikan fungsi mereka.

Pada kecederaan otak traumatik ringan, prognosis biasanya baik, dengan syarat rejimen dan rawatan yang disarankan diikuti. Setelah pulih, fenomena asthenization adalah mungkin - anak cepat letih, menjadi tidak peduli, mudah marah. Dalam kes ini, bayi lebih terhambat, yang boleh menyebabkan kecederaan berulang. Fenomena ini boleh mempengaruhi perkembangan intelektual kanak-kanak..

Dengan TBI sederhana, peningkatan tekanan intrakranial, sakit kepala yang kerap, dan gangguan koordinasi dapat bergabung dengan fenomena asthenization..

Dengan TBI yang teruk, prognosis mungkin tidak baik - kematian dalam kes ini mencapai 15-30%. Selepas pemulihan, pelbagai akibat dapat terjadi: dari pelbagai tahap gangguan pergerakan, kejang yang teruk hingga gangguan jiwa yang teruk, kesedaran, yang menyebabkan kecacatan.

Dengan kecederaan kepala terbuka, komplikasi purulen-radang sering berlaku (contohnya, meningitis - radang meninges, dll.), Yang juga boleh menyebabkan kematian.

Masih belum ada jawaban yang jelas untuk persoalan berapa lama badan dapat pulih sepenuhnya walaupun setelah TBI ringan. Dipercayai bahawa setelah kecederaan tersebut, pemulihan berlaku dalam beberapa hari, maksimum 2-3 minggu. Tetapi kajian menunjukkan bahawa 1-3 bulan setelah gegar otak, sekurang-kurangnya separuh daripada kanak-kanak mengalami beberapa penyimpangan dari norma, yang kadang-kadang berterusan untuk jangka masa yang lebih lama. Kepantasan pemulihan bergantung terutamanya pada keparahan kecederaan, usia dan kesihatan anak sebelumnya..

Di antara pelbagai kecederaan pada badan, kecederaan di kepala menyumbang 30-50% daripada semua kecederaan pada kanak-kanak. Dan angka ini meningkat sebanyak 2% setiap tahun..
Cara mengurangkan kemungkinan TBI

Trauma pada kanak-kanak berlaku paling kerap di hadapan orang dewasa, dan ini sekali lagi membuktikan kecerobohan atau keramahan dan kecerobohan kita, dan juga bahawa kita mempunyai idea yang kurang baik mengenai kemahiran motorik bayi. Ibu bapa harus menjangkakan kemahiran motor baru dan mengambil langkah keselamatan.

Jadi, bayi berusia sebulan, yang terbaring di perutnya, dapat menolak dengan kaki dari sisi meja ganti, dari belakang sofa, tempat tidur dan jatuh. Setiap kemahiran atau pergerakan bayi seterusnya (cubaan duduk, merangkak, berdiri) juga boleh menyebabkan kecederaan "tidak dijangka". Kanak-kanak itu, yang cuba bangun, mungkin jatuh dari kereta dorong, dari kerusi anak, terutama jika mereka lupa untuk mengikatnya.

Sekiranya anda perlu menjauh, jangan biarkan bayi terbaring di permukaan yang tinggi (dan tidak begitu), letakkan bayi di dalam buaian, tempat bermain atau bahkan di lantai.

Kencangkan anak anda di kerusi tinggi dan kereta sorong.

Sekiranya terdapat tangga di rumah, letakkan pagar keselamatan untuk mengelakkan anak kecil anda jatuh atau naik tinggi dan kemudian jatuh..

Pejalan kaki juga tidak selamat: kanak-kanak, berada di dalamnya, dapat menolak dengan kuat, memukul sesuatu, berguling, dan juga jatuh ke tangga. Lebih baik menolak penggunaan kenderaan seperti itu..

"Pelompat" berbahaya kerana lintasan pergerakan yang tidak dapat diramalkan: sebagai contoh, kanak-kanak di dalamnya mungkin bertembung dengan dinding.

Pencegahan memainkan peranan yang paling penting dalam mengurangkan kecederaan kanak-kanak, dan yang paling penting, orang dewasa mementingkan kanak-kanak dan keselamatan mereka.