Utama > Komplikasi

Bolehkah suara hilang dari saraf

Gangguan saraf boleh membawa pelbagai akibat. Sebilangan besar orang telah menghadapi situasi di mana, kerana tekanan, mereka kehilangan ucapan. Untuk memahami fenomena ini, anda perlu ingat mengenai pembinaan radas vokal.

Kehilangan suara boleh disebabkan oleh tekanan

Punca Kehilangan Suara

Suara adalah komponen terpenting dalam pertuturan. Ucapan itu sendiri adalah hasil aktiviti otak yang kompleks yang melibatkan lebih daripada 200 otot. Koordinasi pergerakan otot diatur oleh sistem saraf pusat. Pertimbangkan di bawah apa yang terdiri daripada alat pertuturan:

  1. Larynx dengan pita suara, yang merupakan sumber utama getaran suara.
  2. Resonator: bronkus, paru-paru, trakea, mulut, hidung, sinus frontal dan rahang atas.

Resonator menambah warna pada suara. Dengan kehilangan gigi, kerosakan pada lidah, suaranya akan berubah, akibat daripada kerosakan salah satu resonator. Tanpa resonator, suara manusia akan berderak seragam. Gangguan sistem saraf pusat boleh memberi kesan yang signifikan terhadap fungsi alat pertuturan.

Kehilangan suara boleh menjadi separa (serak) atau lengkap. Gejala spesifik seperti itu boleh disebabkan oleh penyakit yang membahayakan sistem saraf pusat:

  • kecederaan otak;
  • barah otak;
  • Penyakit Parkinson;
  • sklerosis;
  • alkoholisme;
  • ketagihan;
  • tekanan teruk;
  • kemurungan;
  • penyakit disertai dengan paresis otot muka.

Penggunaan antidepresan jangka panjang boleh memberi kesan negatif terhadap fungsi sistem saraf pusat..

Tanda-tanda patologi

Kehilangan suara dalam keadaan tertekan dalam kes-kes yang teruk boleh menyebabkan kebodohan sepenuhnya. Penting untuk belajar bagaimana mengenali ciri ciri kelainan patologi tepat pada masanya. Salah satu gejala pertama adalah perbezaan sepenuhnya antara pengucapan dan usia pesakit. Distrofi spastik pada tahap awal perkembangan ditunjukkan oleh suara serak, suara tercekik. Gejala seperti itu muncul akibat pengecutan otot vokal secara tidak sengaja..

Patologi ini dicirikan oleh kurangnya ekspresi pemikiran seseorang yang kompeten, serta masalah dengan persepsi ucapan yang ditujukan kepada pesakit..

Tempo pertuturan yang dipercepat dengan pengucapan kata yang tidak dapat disangkal mungkin merupakan hasil penyimpangan dalam kerja alat vokal. Biasanya, patologi seperti ini diperhatikan pada pesakit dengan penyakit mental yang teruk, keabnormalan dalam perkembangan otak, dan penyakit berjangkit. Gejala umum penyakit ini adalah perubahan dalam suara, serta penggunaan kata-kata parasit dalam perbualan. Di samping itu, mungkin terdapat penyimpangan seperti itu:

  • gagap;
  • sebutan berulang beberapa bunyi atau perkataan;
  • ucapan dipercepat;
  • pembinaan bentuk sintaksis yang tidak betul.

Dengan disfungsi seperti itu, bukan sahaja alat pertuturan biasanya menderita. Kemerosotan keperibadian berlaku. Tekanan mempunyai kesan buruk pada jiwa dan kerja pusat otak.

Diagnostik

Sekiranya, setelah mengalami tekanan yang teruk, seseorang telah kehilangan suaranya, anda perlu menentukan jenis gangguan pertuturan.

  1. Anartria - kehilangan pertuturan kerana gangguan koordinasi pergerakan otot-otot alat pernafasan dan pembentuk suara.
  2. Aphasia - gangguan pertuturan.

Agak sukar untuk melakukan ini, walaupun pesakit sedar. Apabila pesakit menjawab dengan jawapan ya atau tidak monoselabik, mereka mungkin jawapan rawak. Walaupun dengan adanya afsia, pesakit dapat menerapkan strategi "kata kunci", menggunakannya untuk memahami makna keseluruhan frasa. Gangguan bersamaan (apraxia oral) boleh menyebabkan kesukaran serius dalam membuat diagnosis. Dengan pelanggaran seperti itu, seseorang tidak dapat membuka mulut dan menunjukkan lidahnya.

Mutisme psikogenik sering muncul selepas tekanan. Patologi dicirikan oleh kekurangan pertuturan pertuturan sambil mengekalkan kemampuan untuk bercakap dan memahami pertuturan orang yang bercakap.

Kanak-kanak mungkin menunjukkan mutisme selektif neurotik, yang berlaku ketika berkomunikasi dengan satu orang tertentu.

Kaedah rawatan

Sekiranya seseorang berhenti bercakap selepas tekanan, tujuan utama rawatan adalah untuk menghilangkan faktor yang memprovokasi. Pada masa kanak-kanak, ahli terapi pertuturan-psikologi akan membantu menghilangkan patologi dengan pertuturan. Semakin tua usia pesakit, semakin sukar untuk membetulkan patologi..

Dalam terapi konservatif, latihan khas digunakan untuk alat pertuturan, yang membantu mengembalikan fungsinya. Prosedur fisioterapi digunakan: pemanasan, UHF, dll. Terapi ubat bertujuan untuk meningkatkan aliran darah di otak. Ubat sering digunakan untuk meningkatkan ingatan dan memulihkan sistem saraf pusat.

Kaedah psikologi

Kerosakan pertuturan pada orang dewasa akibat pengalaman stres harus ditangani secara menyeluruh. Salah satu aktiviti yang bertujuan untuk memperbaiki keadaan pesakit adalah bekerja dengan ahli psikologi. Dalam kes yang teruk, cadangan melalui hipnosis dapat digunakan.

Doktor merangka rancangan rawatan yang sesuai. Psikoterapi memberi tumpuan kepada relaksasi dan kajian teknik relaksasi agar kemudian dapat menyelaraskan kerja otot anda secara bebas dan mengawal emosi ketika tekanan mula memberi tekanan pada saraf anda.

Penting bagi pesakit untuk belajar bagaimana mengendurkan otot yang berkontraksi secara spontan semasa tekanan. Ubat yang baik adalah:

  • mandi santai;
  • urut;
  • penyedutan;
  • teknik pernafasan.

Pesakit perlu menyedari masalahnya dan mula menghilangkan faktor psikologi yang memprovokasi gangguan pertuturan. Anda perlu mengubah persepsi anda mengenai keadaan yang tertekan.

Sebilangan pesakit memerlukan ubat penenang untuk pulih. Ini adalah persediaan herba semula jadi: Persen, Sedavit, Valerian, dll. Dalam kes yang teruk, ubat antidepresan diresepkan.

Penyedutan akan membantu memulihkan suara anda

Amalan santai

Seseorang mesti belajar mengenali keadaannya sendiri. Terhadap latar belakang tekanan, suara itu mungkin hilang, tetapi penting untuk memahami bahawa prasyarat untuk ini adalah pemusnahan sel-sel saraf yang berlaku dalam jangka masa yang lama. Sebaik sahaja pesakit merasa cemas, dia harus berusaha untuk berehat..

Mula-mula anda perlu melakukan relaksasi total di rumah. Perkembangan refleks terkondisi adalah salah satu kaedah relaksasi utama. Duduk dalam posisi yang selesa dan tutup mata, mulailah mengurut kawasan badan yang tegang, seperti leher atau telapak tangan.

Bernafas secara merata, fokus pada titik urut, rasakan relaksasi, cubalah mental untuk memberikan tugas untuk berehat badan. Bayangkan tempat di mana tidak ada yang boleh mengganggu anda. Latihan harus dilakukan selama 3-5 minit. Lama kelamaan, apabila anda merasa cemas, menyentuh titik yang diinginkan dapat menenangkan saraf anda dengan cepat..

Langkah pencegahan

Mengelakkan situasi tertekan adalah rawatan yang paling penting untuk kehilangan suara yang berkaitan dengan saraf. Pencegahan juga diperlukan. Perjalanan ke gim secara sistematik, pengerasan membantu menguatkan sistem saraf. Penting untuk memastikan bahawa hormon endorfin dihasilkan yang membantu tubuh mengatasi tekanan. Anda perlu makan makanan sihat untuk membekalkan tubuh dengan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk membina sel-sel saraf. Terapi Falcon adalah kaedah yang berkesan..

Untuk menguatkan saraf, disarankan menggunakan jus segar dari bit, kentang, kiwi, buah sitrus, strawberi, wortel, kubis, labu.

Kesimpulannya

Bolehkah suara hilang dari saraf? Suara saraf mungkin hilang kerana gangguan sistem saraf pusat. Patologi seperti itu boleh mengakibatkan akibat yang serius, hingga mati rasa sepenuhnya. Selalunya, patologi kehilangan suara disertai dengan aktiviti otak yang terganggu, oleh itu, setelah mengetahui gejala pertama penyakit ini, anda perlu berjumpa doktor.

Kehilangan ucapan kerana saraf

ARTIKEL AKAN MEMBANTU ANDA MEMAHAMI ALASAN KEHILANGAN UCAPAN, KERANA SIAPA DIAGNOSES SEBENARNYA - YANG BENAR. Kehilangan pertuturan secara tiba-tiba boleh disebabkan oleh sebab-sebab yang disenaraikan di bawah. Untuk satu, memeriksa dan menolak satu demi satu alasan yang tidak berkaitan dengan kes anda, hanya kes anda yang akan tersisa. Ramalan kesihatan dan kehidupan sangat bergantung pada pengiktirafan tepat pada masanya.

LANGKAH MANDATORI PERTAMA - MENENTUKAN LOKASI FOKUS OTAK DALAM SUDDEN HILANG UCAPAN, JIKA FOKUS ADA

Sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian postcentral dari hemisfera yang dominan, yang menerima maklumat dari reseptor yang menghantar maklumat dari alat motor pertuturan dan memastikan kerja yang diselaraskan dari alat motor pertuturan, kehilangan ucapan berlaku - afasia motor aferen. Dengan kekalahan bahagian otak ini, pelanggaran koordinasi kerja otot yang terlibat dalam pembentukan pertuturan berlaku, dan kesalahan muncul ketika mengucapkan bunyi ucapan tertentu, lebih jelas jika terdapat sebutan fonetik yang serupa (misalnya, "t", "d", "n"; celah depan "W", "u", "z", "x"; labial "p", "b", "m").

Oleh kerana itu, pertuturan spontan ternyata tidak dapat dibaca, banyak penggantian suara muncul di dalamnya, yang membuatnya tidak dapat difahami oleh orang lain, sementara pesakit sendiri tidak dapat mengendalikannya kerana semacam ataksia sensitif dalam struktur yang memastikan kemunculan pertuturan. Afasia motor aferen biasanya digabungkan dengan apraxia oral (buccal-lingual) (ketidakupayaan untuk menghasilkan semula pergerakan lidah dan bibir, memerlukan ketepatan yang cukup besar - untuk meletakkan lidah di antara bibir atas dan gigi, dll.) Dan dicirikan oleh pelanggaran terhadap semua jenis pengeluaran pertuturan (pertuturan spontan, automatik, berulang, penamaan).

Sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian posterior gyrus frontal inferior (zon Broca), ia berlaku - afasia motor efferent. Dalam kes ini, artikulasi bunyi individu adalah mungkin, tetapi sukar untuk beralih dari satu unit pertuturan ke yang lain. Ucapan pesakit lambat, dia laconic, artikulasi yang buruk diperhatikan, memerlukan usaha yang besar daripadanya, ucapannya penuh dengan ketekunan literal dan verbal (pengulangan), yang dimanifestasikan, misalnya, oleh gangguan kemampuan untuk mengganti suku kata individu (ma-pa-ma-pa). Kerana peninggalan kata bantu dan akhir kes, ucapan pesakit kadang-kadang menjadi "telegrafik". Dengan manifestasi yang jelas dari bentuk afasia ini, mungkin bagi pesakit untuk membentuk "emboli ucapan" - pengulangan beberapa kata (sering kasar), yang diucapkan oleh pesakit "di luar tempat", sambil menyampaikan sikapnya terhadap situasi dalam intonasi. Kadang-kadang pesakit berjaya mengulangi kata-kata individu setelah pemeriksa, tetapi dia tidak dapat mengulangi frasa, terutama yang tidak biasa, tanpa makna. Fungsi nominatif ucapan (menamakan objek), membaca dan menulis aktif terganggu. Pada masa yang sama, pemahaman pertuturan lisan dan tulisan relatif terjaga. Pemeliharaan pertuturan automatik yang terpecah-pecah, nyanyian mungkin dilakukan (pesakit dapat menyanyikan melodi).

Pesakit, sebagai peraturan, menyedari adanya gangguan pertuturan dan kadang-kadang sukar untuk mengalami kehadiran kecacatan ini, menunjukkan kecenderungan untuk mengalami kemurungan. Dengan aphasia motor efferent Broca, hemiparesis biasanya terdapat pada sisi yang berlawanan dengan hemisfera dominan, sementara keparahan paresis lebih ketara di tangan dan di muka (mengikut jenis brachiofacial).

Afasia motor dinamik berlaku apabila kawasan prefrontal terjejas di anterior zon Broca, yang dicirikan oleh penurunan aktiviti dan inisiatif pertuturan. Pada masa yang sama, pembiakan (pengulangan kata, frasa selepas pemeriksa) dan pertuturan automatik mengalami penurunan yang ketara. Pesakit dapat mengartikulasikan semua suara, mengucapkan kata-kata, tetapi motivasinya untuk bercakap berkurang. Ini jelas terbukti dalam ucapan naratif spontan. Pesakit nampaknya enggan memasuki hubungan pertuturan, pertuturan mereka dipermudahkan, dikurangkan, habis kerana kesukaran untuk mengekalkan tahap aktiviti mental yang mencukupi dalam proses komunikasi pertuturan. Pengaktifan pertuturan dalam kes seperti itu dapat dilakukan dengan merangsang pesakit, khususnya, dengan membicarakan topik yang mempunyai kepentingan peribadi yang tinggi bagi pesakit. Bentuk kehilangan pertuturan ini dapat dijelaskan sebagai akibat penurunan kesan pada struktur kortikal dari sistem pengaktifan pembentukan retikular pada bahagian mulut batang otak.

Afasia sensori, atau afasia akustik-gnostik, berlaku apabila zon Wernicke, yang terletak di bahagian posterior gyrus temporal yang unggul, rosak. Di tengah-tengah afasia deria adalah gangguan pengecaman pertuturan dalam aliran suara umum kerana pelanggaran pendengaran fonemik (fonem adalah unit bahasa dengan bantuan yang komponennya dibezakan dan disamakan; dalam pertuturan Rusia, ini termasuk suara dan tuli, tertekan dan tidak tertekan). Dalam kes ini, terdapat juga pelanggaran analisis huruf bunyi dan pengasingan makna kata.

Akibatnya, dalam afasia deria, pesakit kehilangan kemampuan untuk membezakan fonem dan tidak dapat membezakan antara kata-kata seperti "menara" dan "tanah subur"; "Ardor", "debu", "realiti"; "Istana" dan "istana", dan lain-lain: dia tidak dapat mengulangi gabungan suku kata seperti "sa-za", "ta-da", dan lain-lain, kerana dia tidak memperhatikan perbezaan di antara mereka. Tidak memahami ucapan orang lain, pesakit pada masa yang sama tidak dapat mengesan ucapannya sendiri. Pada masa yang sama, dia berbicara dengan lancar, verbose, sementara ucapannya tidak betul secara tatabahasa kerana banyak penggantian bunyi yang diperlukan, perkataan dengan bunyi dan kata lain; Jadi, ucapan spontan pesakit tersumbat dengan ketidaktepatan, paraphasias, neologisme, kata-kata parasit dan berubah menjadi "salad verbal" di mana sukar bagi orang lain untuk mencari makna. Pesakit, bagaimanapun, tidak memahami kesalahan ucapannya sendiri, sering kali marah kerana kurangnya pemahaman, kebodohan orang lain. Pada masa yang sama, dia berusaha untuk mengimbangi kecacatan ucapannya yang tidak disadari dengan peningkatan pengeluaran pertuturan.

Dalam afasia deria, keupayaan untuk mengulang perkataan juga hilang. Seorang pesakit dengan kehilangan ucapan secara tiba-tiba dalam bentuk afasia deria tidak dapat menamakan objek yang dikenali dengan betul. Seiring dengan pelanggaran pertuturan lisan pesakit, kemampuan memahami ucapan bertulis, membaca juga terganggu. Kerana gangguan pendengaran fonemik, pesakit dengan afasia deria membuat kesilapan ketika menulis, terutama ketika menulis di bawah imlak. Pada masa yang sama, pertama-tama, penggantian huruf yang mencerminkan bunyi perkusi dan tanpa tekanan, keras dan lembut adalah ciri. Akibatnya, ucapan bertulis pesakit itu sendiri, seperti ucapan lisan, nampaknya tidak bermakna, tetapi tulisan tangan mungkin tidak berubah..

Dengan afasia sensori yang khas dan terpencil, manifestasi hemiparesis pada sisi yang bertentangan dengan hemisfera dominan mungkin tidak ada atau ringan. Walau bagaimanapun, hemianopsia kuadran atas adalah mungkin kerana penglibatan bahagian bawah cahaya visual dalam proses patologi yang melewati lobus temporal otak.

Afasia semantik berlaku apabila lobus parietal inferior rosak. Ini menampakkan dirinya dalam kesukaran memahami frasa yang agak kompleks dalam pembinaan, perbandingan, frasa logik-tatabahasa refleksif dan atributif yang menyatakan hubungan spasial. Pesakit tidak dipandu dalam makna semantik preposisi, kata keterangan: di bawah, di atas, sebelum, di belakang, di atas, di bawah, lebih ringan, lebih gelap, dan lain-lain. Sukar baginya untuk memahami perbezaan antara frasa: "Matahari diterangi oleh Bumi" dan "Bumi diterangi oleh Matahari", "Abang ayah" dan "Ayah abang", untuk memberikan jawapan yang betul untuk soalan: "Sekiranya Vanya mengikuti Petya, lalu siapa yang akan berada di depan?", Lukis segitiga dalam bulatan, salib di atas petak, dll..

Afasia amnestik (anomali) diperhatikan apabila bahagian posterior lobus parietal dan temporal hemisfera kiri rosak, terutamanya gyrus sudut, dan ditunjukkan oleh ketidakupayaan untuk menamakan objek; pada masa yang sama, pesakit dapat membincangkan tujuannya dengan betul (contohnya, ketika pemeriksa meminta untuk menamakan pensil yang ditunjukkan, pesakit menyatakan: "Baiklah, ini yang mereka tulis" dan biasanya ingin menunjukkan bagaimana ini dilakukan). Petunjuk membantunya mengingat perkataan yang tepat untuk nama objek, sementara dia dapat mengulang perkataan ini. Dalam ucapan seorang pesakit dengan afasia amnestic, terdapat beberapa kata nama dan banyak kata kerja. Pada masa yang sama, pertuturan aktif lancar, pemahaman kedua-dua pertuturan lisan dan tulisan dipertahankan. Hemiparesis bersamaan di sisi hemisfera subdominant jarang berlaku.

Afasia total adalah gabungan afasia motorik dan deria: pesakit tidak memahami ucapan yang ditujukan kepadanya dan pada masa yang sama dia sendiri tidak dapat mengucapkan perkataan dan frasa secara aktif. Ia berkembang lebih kerap dengan infark serebral yang luas di lembangan arteri serebral tengah kiri dan biasanya digabungkan dengan hemiparesis teruk di sisi hemisfera yang bertentangan dengan dominan.

Diusulkan untuk mengambil kira manifestasi disfasia minimal, atau preaphasia, yang sering dijumpai di klinik, di mana kecacatan pertuturan muncul dengan begitu mudah sehingga semasa perbualan biasa, ia tidak dapat disedari baik untuk pembicara dan untuk percakapannya. Pra-phasia adalah mungkin dengan peningkatan patologi otak (ensefalopati aterosklerotik, tumor otak, dan lain-lain), dan dalam proses memulihkan fungsi yang terganggu setelah strok, kecederaan otak, dan lain-lain (sisa dysphasia). Pengenalpastiannya memerlukan kajian yang sangat teliti. Ia dapat menampakkan diri dalam bentuk inersia pertuturan, spontaniti, impulsif, penurunan kemampuan untuk memilih kata yang tepat dengan cepat dan mudah, penggunaan terutama kata-kata yang terdapat di kamus pesakit dengan frekuensi tinggi. Pada masa yang sama, kata-kata yang lebih jarang diingat dengan kesukaran dan kelewatan, dan pesakit sering menggantinya dengan kata-kata yang lebih umum, walaupun kurang sesuai dalam konteks ini. Dalam pertuturan pesakit, kata-kata dan frasa "hackneyed", ucapan "klise", kebiasaan bertukar ucapan menjadi banyak. Tidak menemui kata dan frasa tepat pada masanya, pesakit cenderung mengganti perkataan ("baik, ini, bagaimana keadaannya") dan dengan demikian mengimbangi kekurangan kualiti ucapannya dengan jumlah pengeluaran pertuturan yang berlebihan, sehubungan dengan keterlaluan yang berlebihan ditunjukkan. Sekiranya pesakit melakukan tugas individu dengan betul, maka pelaksanaan tugas bersiri (misalnya, menyentuh jambatan hidung dengan jari telunjuk tangan kanan, pegang telinga kanan dengan tangan kiri dan tutup mata kiri) sukar. Bahan yang disampaikan secara lisan kepada pesakit tidak dapat ditafsirkan dengan buruk dan diulang secara tidak tepat, kesulitan timbul dalam menjelaskan makna ungkapan dan peribahasa yang diterima umum seperti "tangan emas", "ambil banteng di tanduk", "syaitan dijumpai di kolam pegun", dan lain-lain Kesukaran mungkin berlaku semasa menyenaraikan barang yang tergolong dalam kelas tertentu (haiwan, bunga, dll.). Gangguan pertuturan sering dikesan semasa pesakit menyusun cerita lisan atau tulisan berdasarkan gambar atau topik tertentu. Sebagai tambahan kepada kesulitan lain, dalam proses berkomunikasi dengan pesakit, ketidakpastian dalam persepsi tugas lisan dan kelambatan reaksi terhadapnya dapat diperhatikan..

LANGKAH MANDATORI KEDUA - MENCARI PENYEBAB UTAMA UNDANG-UNDANG SUDDEN:


1. Tumor TUMOR ADALAH… baca secara terperinci atau abses otak yang mempengaruhi kawasan otak yang bertanggungjawab untuk fungsi pertuturan
2. Strok di bahagian kiri otak
3. Keadaan selepas sawan kejang
4. Migrain dengan aura dalam bentuk gangguan pertuturan
5. Ensefalitis yang disebabkan oleh virus herpes simplex
6. Trombosis sinus sagittal intraserebral
7. Mutisme psikotik
8. Masalah psikologi

Kiraan darah lengkap dan kadar pemendapan eritrosit (ESR); kimia darah; CT tomografi yang dikira atau pengimejan resonans magnetik (MRI); optometris

fundus, bidang visual; pemeriksaan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal);

Ultrasound Doppler (USDG) arteri utama kepala; perundingan pakar neuropsikologi.

1 Sebab kehilangan pertuturan secara tiba-tiba - Tumor otak atau abses.

Kehilangan pertuturan secara tiba-tiba boleh berlaku: kerana pecahnya kapal yang membekalkan tumor dengan darah, yang disertai dengan pendarahan ke dalam tumor;
kerana peningkatan edema yang pesat;
atau - dalam kes tumor hemisfera kiri atau abses - kerana serangan epilepsi separa atau meluas.

Dengan tomografi yang dikira, baik dengan tumor dan dengan abses, proses volumetrik di dalam otak didiagnosis dalam bentuk fokus berketumpatan rendah dengan atau tanpa penyerapan kontras. Dengan abses, sering terdapat edema perifokal yang lebih jelas, iaitu terletak atau berlaku berhampiran fokus kerosakan tisu. Punca kehilangan pertuturan secara tiba-tiba - Migrain dengan aura.

2 Penyebab kehilangan ucapan secara tiba-tiba adalah strok di hemisfera kiri otak.

Apabila pertuturan terganggu pada pesakit tua, diagnosis yang paling mungkin adalah strok. Dalam kebanyakan kes gangguan pertuturan pada strok, pesakit didiagnosis

kekurangan kekuatan atau kelemahan otot di lengan kanan dan / atau kaki, gangguan kepekaan di lengan kanan dan / atau kaki, kadang-kadang gangguan pada bidang visual yang betul.

Tomografi yang dikira dan pengimejan resonans magnetik adalah satu-satunya perkara yang paling dapat membezakan pendarahan intraserebral dengan strok iskemia.

Kehilangan pertuturan hampir selalu berlaku dengan stroke hemisfera kiri. Ia juga dapat diperhatikan dengan stroke hemisfera kanan (iaitu, dengan lesi hemisfera yang berlawanan dengan yang dominan), tetapi dalam kes ini, ucapan dapat dipulihkan dengan lebih cepat.

3 Penyebab kehilangan pertuturan secara tiba-tiba adalah keadaan selepas sawan.

Pada usia berapa pun, kehilangan pertuturan secara tiba-tiba yang teruk boleh disebabkan oleh keadaan berikutan sawan.

Dalam kes ini, pertuturan cepat dipulihkan..

Kejang epilepsi itu sendiri mungkin tidak disedari, dan gigitan lidah atau bibir mungkin tidak ada;

EEG membantu mendiagnosis keadaan selepas penyitaan sebagai penyebab kerugian: aktiviti gelombang pulau dan gelombang umum atau tempatan direkodkan.

Peningkatan tahap fosfokinase kreatin darah sebagai diagnosis kejang epilepsi tidak boleh dipercayai.

4 Pada pesakit muda, kehilangan ucapan secara tiba-tiba mungkin disebabkan oleh migrain dengan aura.

Dalam 60% kes, semasa pengumpulan sejarah penyakit, saudara-mara pesakit juga mengalami sakit kepala migrain..

Dalam kes-kes ini, kehilangan pertuturan akut atau subakut berlaku serentak dengan sakit kepala..

Pada ELEKTROENCEPHALOGRAFI - EEG, mungkin terdapat fokus aktiviti gelombang lambat di rantau temporoparietal kiri, yang dapat berlanjutan selama 3 minggu, sementara
dengan pengimejan resonans magnetik dan tomografi yang dikira, tiada alasan dijumpai. Perubahan fokus yang diucapkan pada EEG dengan ketiadaan penyimpangan mengikut hasil neuroimaging
kajian pada hari ke-2 penyakit ini, secara prinsipnya, membolehkan diagnosis yang tepat dibuat, kecuali kes-kes ensefalitis herpetic yang dijelaskan di bawah.

Sekiranya boleh, ultrasound transkranial Doppler harus dilakukan. Pada pesakit yang menderita migrain dan berkaitan
kepada kumpulan usia dari 40 hingga 50 tahun, kehadiran lesi vaskular stenosis asimtomatik adalah mungkin, tetapi sifat sakit kepala yang khas, cepat terbalik
perkembangan gejala dan ketiadaan perubahan struktur di otak berdasarkan hasil kaedah penyelidikan neuroimaging dalam kombinasi dengan perubahan yang dijelaskan di atas dalam
EEG membolehkan diagnosis yang betul.

Pesakit tidak boleh mengalami murmur jantung, yang mungkin menunjukkan kemungkinan embolisme kardiogenik, yang dapat terjadi pada usia berapa pun.

Sumber embolisme yang mungkin dikenal pasti (atau dikesampingkan) oleh kardiografi gema. Mendengar murmur vaskular di atas saluran leher kurang dipercayai daripada
doppler ultrasound.

5 Kehilangan pertuturan secara tiba-tiba disebabkan oleh ensefalitis herpes simplex.

Sejak ensefalitis herpes simplex disebabkan oleh virus herpes simplex
, lobus temporal sering terjejas, afasia (atau paraphasias) sering kali pertama
simptom.

Dengan pengimejan resonans magnetik dan dikira, zon ketumpatan rendah ditentukan, yang tidak lama lagi memperoleh ciri-ciri proses volumetrik dan menyebar dari bahagian dalam lobus temporal ke lobus frontal, dan kemudian secara kontral, yang melibatkan terutamanya zon-zon yang berkaitan dengan sistem limbik. Dalam cecair serebrospinal
terdapat perubahan dalam proses keradangan.

EEG mendedahkan aktiviti gelombang perlahan fokus, yang, setelah rakaman EEG berulang, berubah menjadi kompleks tiga fasa yang timbul secara berkala. Lama kelamaan, kompleks ini juga menangkap bahagian depan dan arah di seberang. Klarifikasi virus herpes simplex dengan visualisasi langsung zarah virus atau menggunakan analisis imunofluoresensi dilakukan dengan waktu yang signifikan
ditangguhkan, sementara terapi antivirus harus dimulakan sebaik sahaja timbul kecurigaan pertama ensefalitis virus (dengan mempertimbangkan fakta bahawa kematian pada ensefalitis disebabkan oleh virus herpes simplex
. mencapai 85%).

6 Punca kehilangan pertuturan secara tiba-tiba - Trombosis sinus sagital intraserebral.

Triad gejala yang mungkin menunjukkan trombosis sinus intraserebral: sawan epilepsi umum atau separa, gejala fokus hemisfera, penurunan tahap terjaga.

Dengan pengimejan resonans magnetik dan tomografi yang dikira, trombosis sinus ditunjukkan oleh edema hemisfera (terutamanya di rantau parasagital) dengan pendarahan diapetik,
hiperintensiti isyarat dalam sinus dan zon deltoid yang tidak mengumpul kontras yang disuntikkan dan sesuai dengan sinus yang terkena.
EEG mencatat aktiviti gelombang perlahan amplitud rendah umum di seluruh hemisfera, juga meluas ke hemisfera yang bertentangan.

7 Penyebab kehilangan pertuturan secara tiba-tiba adalah mutisme psikotik

- sindrom mutism
negativisme dalam skizofrenia.

8 Penyebab kehilangan pertuturan secara tiba-tiba adalah mutisme psikogenik.

Mutisme psikogenik ditunjukkan oleh ketiadaan pertuturan yang responsif dan spontan dengan kemampuan yang dipertahankan untuk bercakap dan memahami ucapan yang ditujukan kepada pesakit. Sindrom ini boleh
diperhatikan dalam gambar gangguan penukaran. Satu lagi bentuk mutisme neurotik pada kanak-kanak adalah selektif, yang berlaku ketika berkomunikasi dengan hanya satu
mutisme manusia.

Pembangunan diri

Psikologi dalam kehidupan seharian

Sakit kepala tegang berlaku dengan latar belakang tekanan, akut atau kronik, serta masalah mental lain, seperti kemurungan. Sakit kepala dengan dystonia vegetatif-vaskular juga, sebagai peraturan, sakit...

Apa yang harus dilakukan dalam pertengkaran dengan suami saya: nasihat dan cadangan praktikal Ajukan soalan kepada diri sendiri - mengapa suami saya bodoh? Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, gadis-gadis memanggil kata-kata yang tidak berat sebelah...

Artikel terakhir dikemas kini 02.02.2018 Psikopat selalu psikopat. Bukan sahaja dia sendiri menderita sifat wataknya yang tidak normal, tetapi juga orang di sekelilingnya. Baiklah, jika seseorang yang mempunyai masalah keperibadian...

"Semua orang berbohong" - ungkapan Dr. House yang terkenal telah lama terpampang di bibir semua orang. Tetapi masih, tidak semua orang tahu bagaimana melakukannya dengan pantas dan tanpa...

Reaksi Pertama Walaupun pasangan anda berselingkuh, kemungkinan besar dia akan menyalahkan anda. Berhati-hatilah untuk tidak menggunakan cajnya. Walaupun...

Keperluan untuk filem "Syarikat ke-9" Adalah sukar bagi lelaki yang sihat tanpa wanita selama 15 bulan. Perlu, bagaimanapun! Seluar dalam filem "Shopaholic" dari Mark Jeffes - adakah keperluan mendesak manusia?...

. Seseorang menghabiskan sebahagian besar waktunya di tempat kerja. Di sana dia paling sering memenuhi keperluan komunikasi. Dengan berinteraksi dengan rakan sekerja, dia tidak hanya menikmati perbualan yang menyenangkan,...

Latihan dan kaunseling psikologi memberi tumpuan kepada proses pengetahuan diri, refleksi dan introspeksi. Ahli psikologi moden mengatakan bahawa jauh lebih produktif dan lebih mudah bagi seseorang untuk memberikan bantuan pembetulan dalam kumpulan kecil....

Apakah kerohanian manusia? Sekiranya anda mengemukakan soalan ini, maka anda merasakan bahawa dunia ini lebih daripada sekumpulan atom yang kacau. Anda mungkin merasa lebih luas daripada dikenakan...

Perjuangan untuk terus hidup Kita sering mendengar cerita tentang bagaimana anak-anak yang lebih tua bereaksi negatif terhadap penampilan adik lelaki atau adik perempuan dalam keluarga. Warga emas mungkin berhenti bercakap dengan ibu bapa mereka...

Kehilangan pertuturan secara tiba-tiba. Sebab-sebabnya. Gejala Diagnostik

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Sekiranya kehilangan pertuturan secara tiba-tiba, pertama sekali, harus ditentukan sama ada anarthria (iaitu, ketidakmampuan untuk mengucapkan kata-kata kerana pelanggaran aktiviti yang diselaraskan alat pernafasan, pembentukan suara dan artikulasi kerana paresis, ataksia, dll.) Atau - aphasia (bahawa terdapat pelanggaran praksis pertuturan).

Tugas ini tidak mudah, walaupun pesakit sedar dan dapat mengikuti arahan, yang jarang berlaku dalam patologi akut. Anda boleh mendapatkan jawapan untuk soalan mudah seperti "ya" / "tidak", yang kemungkinan 50% adalah jawapan secara rawak. Lebih-lebih lagi, walaupun dengan afasia, pesakit dapat memahami makna apa yang mereka dengar dengan sangat baik, dengan menggunakan strategi "kata kunci", di mana mereka memahami makna umum frasa berkat kemahiran situasional ("pragmatik") yang tersedia, yang tidak mengalami gangguan pertuturan.

Pemeriksaan dengan perintah mudah sukar sekiranya pesakit mengalami hemiplegia dan / atau tidak bergerak. Di samping itu, apraxia bersamaan juga dapat membatasi pilihan doktor. Sekiranya apraxia oral, pesakit tidak akan dapat mengikuti arahan yang cukup mudah (contohnya, "buka mulut anda" atau "lepaskan lidah anda").

Kemampuan membaca sukar diterokai, kerana membaca memerlukan tindak balas yang utuh terhadap gerak kerja lisan dan kemahiran motorik, tetapi mempelajari bahasa bertulis dapat membantu membuat keputusan yang tepat. Dengan hemiplegia sisi kanan, ujian berikut digunakan: pesakit diminta untuk mengatur urutan yang betul kata-kata dari ayat yang lengkap, yang dia terima secara bertulis pada helaian kertas yang terpisah, bercampur. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, bahkan pakar afasia yang berpengalaman mungkin tidak segera membuat keputusan yang tepat (contohnya, ketika pesakit bahkan tidak berusaha mengeluarkan suara). Perlu diingat bahawa lama-kelamaan gambar dapat berubah dengan cepat, dan sebagai ganti afasia yang dialami pesakit pada saat kemasukan, disartria, iaitu, gangguan pertuturan artikulatif, dapat dengan cepat muncul. Semasa membuat diagnosis, usia pesakit memainkan peranan penting..

Penyebab utama kehilangan ucapan secara tiba-tiba adalah:

  1. Migrain dengan aura (migrain aphatik)
  2. Strok di hemisfera kiri
  3. Keadaan poskal
  4. Tumor otak atau abses
  5. Trombosis sinus sagital intraserebral
  6. Ensefalitis herpes simplex
  7. Mutisme psikogenik
  8. Mutisme psikotik

Migrain dengan aura

Pada pesakit muda, migrain dengan aura boleh disyaki terlebih dahulu. Dalam kes-kes ini, terdapat kombinasi gejala berikut: kehilangan pertuturan akut atau subakut (lebih kerap tanpa hemiplegia), disertai dengan sakit kepala yang berulang kali terjadi pada pesakit pada masa lalu dan yang mungkin atau mungkin tidak disertai dengan perubahan status neurologi. Sekiranya serangan migrain seperti ini berlaku pada pesakit ini untuk pertama kalinya, sejarah keluarga (jika mungkin) dapat memberikan maklumat yang berguna, kerana dalam 60% kes penyakit ini bersifat keluarga.

EEG kemungkinan besar menunjukkan fokus aktiviti gelombang perlahan di rantau temporo-parietal kiri, yang dapat bertahan selama 3 minggu, sementara pencitraan neuro tidak menunjukkan adanya patologi. Perubahan fokus yang diucapkan pada EEG dengan ketiadaan penyimpangan mengikut hasil kajian neuroimaging pada hari ke-2 penyakit ini, pada prinsipnya, memungkinkan diagnosis yang tepat dibuat, kecuali kes-kes ensefalitis herpetic (lihat di bawah). Pesakit tidak boleh mengalami murmur jantung, yang mungkin menunjukkan kemungkinan embolisme kardiogenik, yang dapat terjadi pada usia berapa pun. Sumber embolisme yang mungkin dikenal pasti (atau dikesampingkan) oleh ekokardiografi. Mendengar murmur vaskular di atas saluran leher kurang dipercayai berbanding dengan ultrasound Doppler. Sekiranya boleh, ultrasound transkranial Doppler harus dilakukan. Seorang pesakit yang menderita migrain dan tergolong dalam kumpulan umur dari 40 hingga 50 tahun mungkin mengalami lesi vaskular stenosis asimtomatik, tetapi corak sakit kepala khas, pembalikan gejala yang cepat dan ketiadaan perubahan struktur di otak berdasarkan hasil kaedah penyelidikan neuroimaging dalam kombinasi dengan perubahan yang dijelaskan di atas EEG membolehkan anda membuat diagnosis yang betul. Sekiranya gejala tidak berkembang, ujian CSF tidak diperlukan.

Apabila pertuturan terganggu pada pesakit tua, diagnosis yang paling mungkin adalah strok. Dalam kebanyakan kes gangguan pertuturan pada strok, pesakit mempunyai hemiparesis sisi kanan atau hemiplegia, hemihypesthesia, kadang-kadang hemianopsia atau kecacatan pada bidang visual yang betul. Dalam kes seperti itu, neuroimaging adalah satu-satunya cara untuk membezakan antara pendarahan serebrum dan strok iskemia..

Kehilangan pertuturan hampir selalu berlaku dengan stroke hemisfera kiri. Ia juga dapat diperhatikan dengan stroke hemisfera kanan (iaitu, dengan lesi hemisfera yang tidak dominan), tetapi dalam kes ini, ucapan dapat dipulihkan lebih cepat, sementara kemungkinan pemulihan lengkap sangat tinggi.

Mutisme boleh berlaku sebelum terjadinya afasia ketika kawasan Broca terjejas; ia juga telah dijelaskan pada pesakit dengan kerosakan pada kawasan motor tambahan, dengan kelumpuhan pseudobulbar yang teruk. Secara umum, mutisme berkembang lebih kerap dengan lesi otak dua hala: thalamus, anterior cingulate gyrus, kerosakan pada putamen di kedua-dua belah pihak, cerebellum (cerebellar mutism pada kerosakan bilateral akut pada hemisfera cerebellar).

Pelanggaran artikulasi yang teruk dapat terjadi apabila peredaran darah terganggu di lembangan vertebrobasilar, tetapi ketiadaan ucapan sepenuhnya dapat dilihat hanya dengan penyumbatan arteri basilar, ketika mutisme akinetik berkembang, yang merupakan fenomena yang agak jarang berlaku (lesi bilateral mesencephalon). Mutisme kerana kekurangan vokalisasi juga dimungkinkan dengan kelumpuhan bilateral otot-otot faring atau pita suara (mutism "periferal").

Keadaan pasca ictal (keadaan selepas sawan)

Di semua peringkat umur kecuali bayi, kehilangan ucapan boleh menjadi fenomena postictal. Kejang epilepsi itu sendiri mungkin tidak disedari, dan gigitan lidah atau bibir mungkin tidak ada; indikasi kejang yang berlaku mungkin peningkatan tahap kreatin fosfokinase dalam darah, namun, penemuan ini tidak dapat dipercayai dari segi diagnosis.

Sering kali, diagnosis difasilitasi oleh EEG: aktiviti gelombang perlahan dan pulau yang umum atau direkodkan. Ucapan cepat pulih, dan doktor berhadapan dengan tugas untuk menentukan penyebab serangan epilepsi.

Tumor otak atau abses

Dalam sejarah pesakit dengan tumor atau abses otak, segala maklumat berharga mungkin hilang: tidak ada sakit kepala, tidak ada perubahan tingkah laku (aspek, penurunan kesan, kelesuan). Proses keradangan yang jelas pada organ ENT juga tidak ada. Kehilangan pertuturan secara tiba-tiba boleh berlaku: kerana pecahnya kapal yang membekalkan tumor, dan pendarahan yang dihasilkan ke dalam tumor; disebabkan oleh peningkatan pesat edema perifokal; atau - dalam kes tumor hemisfera kiri atau abses - kerana serangan sawan separa atau umum. Diagnosis yang betul hanya mungkin dilakukan dengan pemeriksaan pesakit yang sistematik. Adalah perlu untuk melakukan kajian EEG, di mana mungkin untuk mendaftarkan fokus aktiviti gelombang perlahan, yang kehadirannya tidak dapat ditafsirkan secara jelas. Walau bagaimanapun, kehadiran gelombang delta yang sangat perlahan dalam kombinasi dengan perlambatan am dalam aktiviti elektrik otak mungkin menunjukkan abses otak atau tumor penyetempatan hemisfera..

Dengan tomografi yang dikira, baik untuk tumor dan juga untuk abses, adalah mungkin untuk mengungkapkan proses intraserebral volumetrik dalam bentuk fokus kepadatan rendah dengan atau tanpa penyerapan kontras. Dengan abses, edema perifokal yang lebih ketara adalah lebih biasa.

Trombosis sinus sagital intraserebral

Terdapat tiga gejala khas berikut yang mungkin menunjukkan trombosis sinus intraserebral: sawan epilepsi separa atau umum, gejala fokus hemisfera, penurunan tahap terjaga. EEG mencatat aktiviti gelombang perlahan amplitud rendah umum di seluruh hemisfera, meluas juga ke hemisfera yang bertentangan. Dalam pencitraan neuro, trombosis sinus ditunjukkan oleh edema hemisfera (terutamanya di rantau parasagital) dengan pendarahan diapees, hiperintensiti isyarat pada sinus dan zon deltoid yang tidak mengumpulkan kontras yang disuntikkan dan sesuai dengan sinus yang terkena.

Ensefalitis virus herpes simplex (HSV)

Oleh kerana ensefalitis herpetic yang disebabkan oleh HSV terutama mempengaruhi lobus temporal, afasia (atau paraphasia) sering menjadi gejala pertama. EEG mendedahkan aktiviti gelombang perlahan fokus, yang, setelah rakaman EEG berulang, berubah menjadi kompleks tiga fasa (triplet) yang timbul secara berkala. Secara beransur-ansur, kompleks ini merebak ke arah depan dan kontralateral. Semasa neuroimaging, zon ketumpatan rendah ditentukan, yang tidak lama lagi memperoleh ciri-ciri proses volumetrik dan menyebar dari bahagian dalam lobus temporal ke lobus frontal, dan kemudian secara kontral, melibatkan terutamanya zon-zon yang berkaitan dengan sistem limbik. Tanda-tanda proses keradangan terdapat dalam cecair serebrospinal. Malangnya, pengesahan jangkitan HSV dengan visualisasi langsung zarah virus atau dengan analisis imunofluoresensi hanya mungkin dilakukan dengan kelewatan waktu yang signifikan, sementara terapi antivirus harus dimulakan segera setelah kecurigaan pertama ensefalitis virus (dengan mengambil kira bahawa kematian dalam HSV adalah ensefalitis mencapai 85%).

Mutisme psikogenik ditunjukkan oleh ketiadaan pertuturan yang responsif dan spontan dengan kemampuan yang dipertahankan untuk bercakap dan memahami ucapan yang ditujukan kepada pesakit. Sindrom ini dapat diperhatikan dalam gambaran gangguan penukaran. Satu lagi bentuk mutisme neurotik pada kanak-kanak adalah mutisme elektif (selektif, yang berlaku ketika berkomunikasi dengan satu orang sahaja).

Mutisme psikotik - mutisme dalam gambaran sindrom negativisme pada skizofrenia.

Ujian diagnostik untuk kehilangan ucapan secara tiba-tiba

Ujian darah am dan biokimia; ESR; fundus okular; Kajian CSF; CT atau MRI; Ultrasonografi Doppler arteri utama kepala; perundingan pakar neuropsikologi dapat memberikan pertolongan yang tidak ternilai.

Kehilangan pertuturan secara tiba-tiba selepas tekanan: bagaimana mengenali dan bagaimana merawatnya

Dalam situasi tekanan yang teruk, seseorang boleh kehilangan suaranya, iaitu mati rasa. Secara fizikal, dia tetap sihat sepenuhnya, tetapi tidak dapat bercakap. Keadaan ini disebut psikogenik mutism. Selalunya, mutisme berlaku pada kanak-kanak, tetapi orang dewasa dengan jiwa yang tidak stabil juga rentan terhadapnya. Nasib baik, kehilangan pertuturan ini bersifat sementara dan dapat diatasi..

Dengan tekanan yang teruk, hilangnya ucapan sementara

Sebab-sebab mutisme

Sebab-sebab kebodohan psikogenik adalah:

  • kematian orang tersayang;
  • penderaan fizikal atau mental;
  • ketakutan teruk;
  • perubahan keadaan hidup secara tiba-tiba.

Pada orang yang mudah terdedah dan senang bersuara, gangguan pertuturan akan menjadi lebih sukar dan tempoh pemulihan akan lebih lama. Sebab ketakutan adalah individu bagi setiap orang. Tidak seperti mutisme, yang berkembang berdasarkan gangguan fizikal, dengan mutisme psikogenik, pesakit mempertahankan kemampuan untuk memberi isyarat. Kadang-kadang dia enggan bercakap hanya dengan orang yang tidak dikenali, tetapi terus berkomunikasi dengan orang tersayang. Kadang-kadang pesakit tidak bercakap dengan orang lain selain doktornya. Sekiranya seseorang berhenti bercakap, anda tidak boleh memberi tekanan kepadanya, memaksanya untuk berkomunikasi dengan mereka yang dia sendiri hindari. Ia memerlukan masa untuk pulih sepenuhnya.

Gejala

Kerosakan pertuturan muncul sejurus selepas tekanan. Pesakit mungkin terkejut, tidak memahami apa yang berlaku kepadanya. Ketika dia cuba bercakap, dia mendapati bahawa suaranya telah hilang. Kadang-kadang pesakit menolak komunikasi itu sendiri, menarik diri.

Kehilangan bukan hanya kemampuan verbal untuk berkomunikasi adalah mungkin, tetapi orang itu juga tidak dapat mengungkapkan pemikiran mereka secara bertulis. Kerana kejutan saraf, pesakit mungkin mengalami kesadaran, gegaran anggota badan dan gangguan lain.

Sekiranya suara tidak pulih dalam beberapa jam selepas kejadian, ini belum menjadi patologi. 2-3 hari akan datang sangat penting. Sekiranya seseorang tidak bercakap selama ini, kebodohannya sudah didefinisikan sebagai mutism. Diam selama 2 minggu atau lebih boleh dianggap sebagai mutisme kronik.

Diam dalam 2 hingga 3 hari selepas kejadian trauma dianggap normal

Rawatan

Selepas banyak tekanan, ia akan mengambil masa yang lama untuk pulih. Kehilangan pertuturan harus diatasi secara menyeluruh, dengan menggunakan ubat-ubatan dan psikoterapi. Hanya seorang doktor yang dapat memilih ubat-ubatan yang akan mengurangkan tekanan pada sistem saraf dan membantu seseorang mengatasi keadaan tersebut. Tindakan pil sahaja tidak mencukupi. Kerana lama berdiam diri, alat pertuturan, seperti motor kereta yang sudah lama berada di garaj, perlu "dipanaskan". Untuk memulihkan suara, berguna untuk melakukan latihan khas. Anda boleh memilih satu set latihan bersama dengan ahli terapi pertuturan.

Terapi seni membantu pulih dari kehilangan ucapan. Anda perlu menarik ketakutan, emosi, kesan anda untuk memberi mereka jalan keluar. Pengalaman tersembunyi sering menyebabkan komplikasi pada mutisme.

Selepas keadaan tertekan, penting untuk menyediakan persekitaran yang stabil dalam keluarga. Seseorang memerlukan perhatian tambahan dari orang tersayang. Anda perlu terus berkomunikasi dengannya, walaupun pada hakikatnya dia tidak dapat menjawab. Sekiranya gaya komunikasi sebelum sakit tidak melibatkan hubungan rapat, maka anda tidak boleh memaksanya. Kedamaian dan ketenteraman mendorong kembalinya suara.

Neurosis histeris

Kadang-kadang alasan kehilangan keupayaan untuk bercakap bukanlah faktor tekanan itu sendiri, tetapi neurosis histeris yang berkembang dengan latar belakang mereka. Penampilannya diprovokasi oleh tekanan mental biasa. Pesakit dengan neurosis tetap sedar semasa serangan bisu. Penting agar dia dapat berada dalam keadaan tenang sehingga keadaan mentalnya kembali normal. Jangan menuangkan air pada pesakit atau menampar muka. Kaedah seperti itu tidak melegakan: mereka boleh memprovokasi serangan baru dan munculnya komplikasi. Setelah pemulihan suara, untuk mengelakkan serangan berulang, disarankan untuk menghindari situasi yang menyebabkan ketegangan saraf.

Seorang pesakit dengan neurosis histeris dapat dibantu untuk mengurangkan manifestasi gangguan pertuturan. Sekiranya dapat mengenali serangan itu lebih awal, hampir mustahil untuk menghentikannya..

  • kardiopalmus;
  • pemutihan kulit;
  • perasaan sejuk di tangan dan kaki;
  • pernafasan yang sukar;
  • pening.

Penting untuk memahami bahawa orang yang mengalami histeria tidak dapat mengawal penyakit mereka, dan menjadi tugas orang lain untuk menolong mereka..

Sekiranya pesakit merasakan kekejangan, alat pertuturan tidak mematuhinya, perlu melakukan latihan pernafasan: nafas dalam-dalam dan nafas perlahan dengan pendek dan cepat.

Adalah berguna untuk melakukan urutan ringan: merejam tangan anda, bermula dari bahu, belakang leher. Sekiranya pesakit dapat minum, anda perlu memberinya sedikit air suam. Kehilangan suara, walaupun sementara, akan menjadi cabaran serius bagi mana-mana orang. Sekiranya kemampuan bukan hanya untuk bercakap, tetapi juga untuk berkomunikasi dengan bantuan tulisan dan gerak isyarat telah hilang, pesakit akan terpencil. Dia perlu disokong agar dia dapat merasa selamat. Adalah berguna untuk berjalan bersamanya, menonton filem bersama, membaca dengan kuat kepadanya, mengelilinginya dengan perhatian dan perhatian.

Gangguan pertuturan ekspresif pada kanak-kanak, orang dewasa: sebab, rawatan

Ucapan manusia tergolong dalam fungsi kortikal tertinggi; untuk mengucapkan kalimat termudah memerlukan aktiviti integrasi banyak bahagian otak dan alat vokal. Ini adalah syarat utama komunikasi, tanpa itu komunikasi dengan jenis anda sendiri tidak mungkin dilakukan. Ciri-ciri pertuturan secara langsung bergantung pada pendidikan dan pandangan. Kerosakan pertuturan pada orang dewasa selalu menunjukkan penyakit serius. Gangguan pertuturan adalah kongenital dan diperolehi.

Di CELT, anda boleh mendapatkan konsultasi dengan pakar neurologi pakar.

  • Rundingan awal - 3 200
  • Konsultasi berulang - 2,000

Untuk membuat temu janji
Gangguan kongenital bermula pada awal kanak-kanak dan menemani seseorang sepanjang hayat, secara praktikal tidak menyerah pada pembetulan. Gangguan pertuturan yang diperoleh selalu mempunyai sebab patologi, organik atau berfungsi. Penyebab organik merangkumi kerosakan pada struktur otak dan alat pertuturan. Berfungsi - pelbagai faktor persekitaran yang mengganggu fungsi sistem saraf buat sementara waktu. Ini adalah tekanan, jangkitan, trauma, penyakit mental..

Terdapat jenis gangguan pertuturan berikut:

  • perubahan dalam kadar - pecutan (tachyllalia) atau perlambatan (bradilalia);
  • sakit hidung;
  • gagap;
  • dislalia atau inarticulateness - "menelan" suku kata atau huruf, ucapan yang kabur dan tidak jelas;
  • afasia atau kemustahilan pertuturan, yang seterusnya terbahagi kepada beberapa jenis - motor, deria, -
  • konduktif atau konduktif, akustik-mnestic, optik-mnestic, jumlah;
  • dysarthria - pelanggaran artikulasi;
  • oligofasia ("beberapa perkataan") - keadaan selepas serangan epilepsi, ketika seseorang terpegun oleh sawan yang berpengalaman, bercakap sedikit dan monosllabik;
  • mutism (senyap);
  • disfonia (serak) atau aphonia (tiada suara).

Hanya doktor yang dapat menentukan jenis gangguan pertuturan dengan tepat; untuk diagnosis lengkap, kadang-kadang diperlukan pemeriksaan neurolinguistik, yang dilakukan oleh psikologi dan ahli terapi pertuturan. Hampir selalu diperlukan untuk mengkaji ciri aliran darah, kawasan yang terjejas, tempat kecederaan, atau mengenal pasti agen berjangkit atau toksik.

Mengubah rentak

Kadar pertuturan biasa ialah 10 atau 14 perkataan seminit. Penyebab perubahan rentak yang paling biasa adalah emosi atau penyakit mental. Pengaruh tertekan - persekitaran yang tidak dikenali, komunikasi dengan keperibadian autoritarian, argumen - boleh menyebabkan percepatan dan perlambatan dalam langkah. Percepatan jangka panjang pertuturan diperhatikan dalam psikosis afektif (nama lama adalah manik-depresif), keadaan lain ketika berfikir dipercepat. Ucapan juga dipercepat dalam penyakit Parkinson, disertai dengan gegaran. Irama dan kelancaran pengucapan menderita.

Pertuturan perlahan dengan perbendaharaan kata kecil adalah ciri orang yang mengalami keterbelakangan mental atau demensia, yang berkembang akibat pelbagai penyakit sistem saraf. Kata dan bunyi diregangkan, sebutannya tidak jelas, kata-kata itu primitif atau tidak betul.

Snuffle boleh menjadi akibat dari perpindahan septum hidung, dan kelumpuhan otot-otot lelangit. Nasial sementara sudah biasa bagi semua orang, ia berlaku dengan selesema yang teruk. Sekiranya tidak ada jangkitan pernafasan, maka hidung hidung adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera..

Gejala dan tanda

Kerosakan pertuturan adalah manifestasi keabnormalan. Ini adalah tempo yang tidak betul, perubahan jenis bunyi, perbendaharaan kata yang tidak mencukupi, dll. Ia boleh menjadi kronik atau berlaku secara tiba-tiba. Perbezaan ciri antara gangguan kanak-kanak dan orang dewasa adalah yang terakhir lebih sering disebabkan oleh penyakit organik. Gejala bersamaan: peningkatan air liur, kegagapan, kekurangan ekspresi wajah, frasa kabur, dll..

Apabila beberapa tanda penyakit muncul, ucapan menjadi sukar untuk dilihat oleh orang lain. Sekiranya berlaku gangguan pertuturan secara tiba-tiba, pertama sekali, perlu mengecualikan perkembangan strok.

Gagap atau logoneurosis

Ia berkembang pada orang dewasa setelah ketakutan yang teruk atau tekanan yang tidak dapat ditoleransi terhadap latar belakang kekurangan alat pertuturan kongenital. Sebabnya mungkin tidak berbahaya, tetapi mempengaruhi konsep penting bagi seseorang - cinta, kasih sayang, perasaan keluarga, aspirasi kerjaya.

Asasnya adalah gangguan neurotik. Logoneurosis sering meningkat dalam situasi ketegangan - pada saat-saat penting, ketika bercakap di khalayak ramai, semasa peperiksaan, semasa konflik. Beberapa percubaan yang tidak berjaya atau tingkah laku orang lain yang tidak bijaksana dapat menimbulkan rasa takut untuk berbicara, ketika seseorang secara harfiah "membeku" dan tidak dapat mengucapkan sepatah kata pun.

Logoneurosis dimanifestasikan oleh jeda panjang dalam ucapan, pengulangan bunyi, suku kata atau keseluruhan kata, serta kekejangan bibir dan lidah. Mencuba untuk "melintasi" tempat yang sukar meningkatkan kegagapan. Pada masa yang sama, tidak ada kata-kata atau suara tertentu yang menyebabkan seseorang tersandung, pertuturan dapat menghentikan perkataan apa pun.

Gagap selalu disertai oleh neurosis pernafasan ketika kekejangan pernafasan berlaku. Hampir selalu, seiring dengan rasa takut bercakap, seseorang bimbang akan kegelisahan, penurunan harga diri, ketegangan dalaman, berpeluh, dan gangguan tidur. Pergerakan tambahan dalam bentuk tics otot muka, pergerakan lengan dan tali pinggang bahu adalah kerap. Rawatan gagap yang berjaya adalah mungkin pada tahap apa pun, penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Sebab dan faktor risiko

Klasifikasi keadaan patologi menyiratkan pembahagian menjadi organik dan berfungsi. Gangguan tersebut mungkin disebabkan oleh disfungsi sistem saraf pusat, gangguan pendengaran. Juga, kejadiannya disebabkan oleh kecederaan dan lebam di kepala, kerosakan pada organ pertuturan. Ia boleh menjadi neoplasma otak, strok, trombosis. Pada orang tua, ada kaitan dengan penyakit Alzheimer, Parkinson. Dalam kes ini, gangguan ingatan patologi dan gangguan mental berlaku secara selari. Kurang kerap, disfungsi disebabkan oleh epilepsi, penyalahgunaan alkohol, cerebral palsy, penyakit berjangkit otak.

Faktor luaran, seperti tekanan, ketakutan, histeria, dan patologi yang tidak dirawat sejak kecil, dianggap sebagai penyebab gangguan pertuturan. Di bawah pengaruh mengambil ubat-ubatan tertentu (antidepresan, penenang), persepsi pendengaran dapat menurun, yang memperburuk gangguan pertuturan. Peranan penting juga diberikan kepada faktor keturunan. Sekiranya terdapat kecenderungan, adalah perlu untuk memantau keadaan seseorang secara dinamik.

Pengaruh serentak penyebab luaran dan dalaman adalah mungkin, dalam hal ini gambar pelanggaran menjadi berlapis-lapis dan menampakkan dirinya dalam sejumlah besar gejala.

Fungsi komunikasi pada manusia juga dipengaruhi oleh pemasangan gigi palsu yang tidak betul. Tekanan mendalam dan tekanan berlebihan boleh menyebabkan disfonia spastik. Pada masa yang sama, ketegangan suara atau hilangnya diperhatikan..

Aphasia

Ini adalah pelanggaran struktur pertuturan atau pemahaman maknanya.

Afasia motor adalah tanda kerosakan pada kawasan Broca atau bahagian bawah lobus frontal. Orang itu memahami ucapan yang disampaikan, tetapi tidak dapat mengucapkan apa-apa. Kadang-kadang perkataan atau bunyi yang terpisah menerobos, lebih sering kata-kata cabul. Gangguan pertuturan seperti itu hampir selalu disertai dengan gangguan pergerakan dalam bentuk kelumpuhan anggota badan kanan. Sebab - penyumbatan cawangan atas arteri serebrum tengah.

Afasia sensori - ketidakupayaan untuk memahami makna ucapan, berkembang apabila gyrus temporal hemisfera atau zon Wernicke rosak. Orang itu tidak memahami ucapan yang ditujukan, tetapi dia dengan lancar mengucapkan sekumpulan kata-kata yang tidak mempunyai makna. Tulisan tangan tetap sama, tetapi intinya dari apa yang ditulis tidak. Selalunya digabungkan dengan masalah penglihatan, orang itu tidak menyedari kecacatannya. Sebabnya ialah penyumbatan cawangan bawah arteri serebrum tengah oleh embolus atau trombus. Afasia konduktif atau konduktif - seseorang memahami pertuturan, tetapi tidak dapat mengulangi atau menulis apa-apa di bawah imlak. Ucapan terdiri daripada banyak kesalahan yang selalu dilakukan seseorang untuk membetulkannya, tetapi tidak dapat dilakukan. Bahan putih otak gyrus supra-marginal terjejas.

Acoustic-mnestic - seseorang tidak dapat mengucapkan frasa kompleks yang panjang, membuat hubungan dengan sekumpulan kata primitif minimum. Sangat sukar untuk mencari perkataan. Ia berkembang ketika kawasan temporal kiri terjejas, ciri penyakit Alzheimer.

Optical-mnestic - seseorang mengenali objek, tetapi tidak dapat menamakan dan menggambarkannya. Kehilangan konsep sederhana dari kehidupan seharian memudaratkan ucapan dan pemikiran. Berkembang dengan ensefalopati toksik dan peredaran darah, serta tumor otak.

Afasia total - tidak ada cara untuk memahami pertuturan, atau untuk mengatakan atau menulis apa-apa. Ini adalah ciri infark serebrum di lembangan arteri serebrum tengah, sering disertai dengan kelumpuhan, gangguan penglihatan dan kepekaan. Apabila aliran darah dipulihkan melalui arteri serebrum tengah, ucapan dapat dipulihkan sebahagiannya.

Cara mengembalikan kemampuan orang dewasa untuk bercakap setelah kehilangannya?

Berapa lama tempoh fungsi pertuturan dipulihkan bergantung pada seberapa teruk otak itu terjejas. Oleh itu, pada sesetengah pesakit, kemampuan bercakap dapat dipulihkan dengan cepat (dalam beberapa minggu atau bulan), sementara yang lain memerlukan masa bertahun-tahun, dan sukar untuk meramalkan berapa lama perkara ini akan berlaku..

Untuk pemulihan pesakit yang mengalami strok, jenis pemulihan berikut digunakan:

  • Terapi ubat.
  • Kelas dengan ahli terapi pertuturan.
  • Fisioterapi.
  • Urut.
  • Campur tangan operasi.

Ubat-ubatan


Semasa pemulihan selepas strok, doktor menetapkan kepada pesakit beberapa kumpulan ubat yang membantu mengurangkan kesan sampingan, memperbaiki keadaan dan membantu pesakit dengan cepat kembali ke gaya hidup biasa:

  • Relaksan otot.
  • Antidepresan.
  • Antikonvulsan.
  • Ejen antiplatelet.

Relaksan otot

Pada nota. Pada bulan ketiga setelah strok, pesakit mungkin mengalami hipertonik otot, yang sangat menghalang proses pemulihan..

Kemudian ubat penenang otot diresepkan, yang dapat mengurangkan nada otot yang berlebihan. Relaksan otot terbaik untuk strok:

  • Sirdalud (kos di Moscow dari 227 rubel, di St Petersburg dari 176 rubel).
  • Tizalud (kos di Moscow dari 160 rubel, di St Petersburg dari 125 rubel).

Ubat siri antidepresan

Hampir 80% pesakit strok menderita kemurungan, yang memperlambat proses pemulihan. Dalam kes ini, antidepresan ditetapkan. Antidepresan terbaik untuk strok:

  • Nortriptyline (kos di Moscow dari 990 rubel, di St Petersburg dari 1.000 rubel).
  • Paxil (kos di Moscow dari 650 rubel, di St Petersburg dari 660 rubel).

Antikonvulsan

Apabila kejang muncul, antikonvulsan diresepkan, tetapi ia harus diambil dengan berhati-hati, kerana kumpulan ubat ini dapat menyebabkan kesan sampingan. Antikonvulsan terbaik untuk strok:

  • Finlepsin (kos di Moscow dari 215 rubel, di St Petersburg dari 193 rubel).
  • Konvulex (kos di Moscow dari 116 rubel, di St Petersburg dari 135 rubel).

Ejen antiplatelet


Sekiranya darah pesakit menjadi lebih likat setelah strok, ini menghalang pemulihan tisu otak. Dalam kes ini, bantuan agen antiplatelet diperlukan, yang mencegah munculnya pembekuan darah. Ejen antiplatelet terbaik untuk strok:

  • Reopoliglyukin (kos di Moscow dari 102 rubel, di St Petersburg dari 110 rubel).
  • Clopidogrel (kos di Moscow dari 226 rubel, di St Petersburg dari 205 rubel).

Penting! Sebarang ubat harus diberikan hanya oleh doktor yang hadir. Jangan ubat sendiri, jika tidak, ia hanya boleh memburukkan keadaan pesakit.

Ubat sahaja tidak berfungsi dengan baik, tetapi mendorong pemulihan dengan terapi lain, seperti terapi pertuturan dan terapi fizikal..

Kelas dengan ahli terapi pertuturan

Pada pelajaran pertama, ahli terapi pertuturan membuat rancangan untuk setiap pesakit secara individu. Latihan berikut adalah wajib:

  • Membaca lidah berbunyi.
  • Mengecat.
  • Urut terapi peniruan dan pertuturan.

Dengan pelaksanaan semua cadangan pakar dengan teliti, kira-kira 20-30% pesakit dengan gangguan pertuturan sederhana dan teruk mula bercakap secara normal pada waktu mereka keluar dari hospital. Kelas juga boleh diadakan di rumah. Program senaman mesti digabungkan dengan ubat-ubatan, terapi fizikal dan jenis pemulihan lain.

Fisioterapi


Pemulihan jenis ini merangsang pemulihan otot dan membantu mencapai kesan terbaik dari kelas dengan ahli terapi pertuturan dan dari mengambil ubat..

  • Magnetoterapi. Prosedur ini merangsang semua proses di otak, dan juga meningkatkan fungsi sistem endokrin dan saraf. Kaedah yang cukup menyakitkan, tetapi ia dianggap sebagai kaedah yang paling berkesan. Keadaan pesakit bertambah baik selepas 2-3 minggu.
  • Dorsanval. Ia diresepkan untuk bekalan darah yang lemah ke otak dan anggota badan. Setelah menjalani keseluruhan prosedur, iaitu sekurang-kurangnya 5-7 sesi, yang berlangsung dalam 2-3 minggu, keadaan pesakit bertambah baik.

Urut

Urutan terapeutik untuk strok meningkatkan bekalan darah ke tisu yang terjejas dengan ketara, yang meningkatkan aliran oksigen dan nutrien lain kepada mereka. Di samping itu, urut membantu melegakan ketegangan otot dan psikologi. Kursus urut terapi biasanya terdiri daripada 10 sesi, tetapi bagi setiap pesakit, ia dapat disesuaikan secara individu.

Nota! Kursus urut hanya boleh dilakukan oleh pakar yang berkelayakan dengan pendidikan perubatan.

Campur tangan operasi

Kaedah seperti operasi digunakan dalam kes yang melampau, apabila kaedah lain tidak memperbaiki keadaan pesakit dan tidak dapat memulihkan ucapan yang telah hilang. Untuk memulihkan pertuturan, operasi bedah saraf dilakukan, yang membentuk hubungan tambahan antara tisu yang sihat dan saluran darah di kawasan ucapan otak, tanpa mempengaruhi kawasan yang rosak.

Dysarthria

Dysarthria adalah pelanggaran pengucapan atau artikulasi kerana kelumpuhan otot bulbar, disfungsi otot muka. Motivasi pertuturan, pengucapan suara, irama pernafasan, warna intonasi terganggu. Menjadi sukar untuk memahami apa yang ingin disampaikan oleh orang itu. Orang di sekeliling anda melihat disartria. Seseorang "menarik" ucapan, bercakap dengan tidak jelas, dan mengucapkan kata-kata sederhana secara tidak jelas. Makna dan rentak selalunya tidak berubah, kekuatan suaranya terganggu. Gangguan ini selalu disebabkan oleh organik - gangguan aliran darah, jangkitan atau mabuk. Dengan gangguan seperti itu pada orang dewasa, keperluan mendesak untuk berunding dengan pakar neurologi untuk mengetahui penyebabnya. Mungkin ada tumor sistem saraf, trauma, pendarahan, atau iskemia (kekurangan oksigen). Dysarthria ditunjukkan oleh sklerosis berganda, sklerosis lateral amyotrophic, penyakit Parkinson, myotonia, aterosklerosis serebrum, syringobulbia dan banyak penyakit saraf yang lain. Pada orang yang sihat, disartria diperhatikan dalam keadaan mabuk yang mendalam..

Dysarthria yang disebabkan oleh penyakit mempunyai beberapa bentuk:

  • bulbar, disebabkan oleh kerosakan pada inti saraf kranial, ia berlaku dengan gangguan peredaran serebrum, menampakkan dirinya sebagai bunyi celah tunggal;
  • pseudobulbar (kerosakan pada satu sisi otot pertuturan), yang berlaku apabila jalan dari korteks serebrum ke inti di batang otak rosak, menampakkan diri dalam ucapan kabur kabur dengan ketidakmampuan untuk mengucapkan suara mendesis dan bersiul;
  • extrapyramidal, apabila inti saraf yang terletak di subkorteks terjejas, menunjukkan dirinya dalam tangisan laring yang tidak disengajakan;
  • cerebellar - ucapan "teriakan";
  • hemisfera atau kortikal, sekiranya terdapat lesi pada korteks, sukar untuk menggunakan semua kaedah bahasa.

Ahli saraf dan ahli terapi pertuturan terlibat dalam diagnosis dan rawatan diazarthria.

Apa yang menunjukkan gangguan pertuturan pada kanak-kanak?

Pakar mengatakan bahawa gangguan pertuturan dapat ditentukan hampir dari hari-hari pertama kehidupan anak. Pertama sekali, ini ditunjukkan oleh tangisan bayi yang lemah monoton..

Tanda-tanda apa yang masih menunjukkan kemungkinan masalah pertuturan??

Umur kanak-kanak, bulanApa yang gagal dilakukan oleh anak?
Menjelang akhir 1 bulanBerteriak tidak menyatakan rasa tidak senangnya dengan keinginan untuk makan atau ketidakselesaan lain.
Menjelang akhir 4 bulanTidak tersenyum ketika mereka bercakap dengannya.
Menjelang akhir 5Tidak menyebut bunyi atau suku kata individu, tidak berusaha mencari sekilas objek yang ditunjuk orang dewasa ("Di manakah cahaya itu?").
Menjelang akhir 7Tidak berusaha menarik perhatiannya dengan mengeluarkan suara tertentu.
Menjelang akhir 9Kata-kata yang terdiri dari suku kata yang sama tidak muncul ("ma-ma", "pa-pa", "give-give", dll.).
Menjelang akhir 10Kanak-kanak itu tidak menyebut lapan suku kata atau gabungan bunyi, tidak melambaikan kepalanya secara negatif, tidak bertindak balas dengan pergerakan tangan ketika berpisah.
Menjelang akhir 12Tidak mengucapkan satu kata pun secara bermakna, tidak mendengar ketika muzik berbunyi, tidak memenuhi syarat sederhana ("Beri beruang!", Dll.).
Menjelang akhir 15Tidak menggunakan perkataan "ibu", "ayah" secara bermakna.
Menjelang akhir 19Tidak mengatakan kata-kata yang bermakna, tidak menunjukkan bahagian badan yang disebut orang dewasa.
Menjelang akhir 29Tidak memahami maksud perkataan "besar - kecil".

Sekiranya seorang kanak-kanak mempunyai masalah ini, maka dia mungkin mengalami gangguan perkembangan pertuturan. Untuk mengetahui sebab penampilan mereka dan menentukan diagnosis yang tepat, anda perlu berunding dengan pakar seperti itu:

  • pakar otolaryngologi (memeriksa pendengaran kanak-kanak);
  • pakar neuropatologi (untuk menentukan sama ada bayi mempunyai lesi organik sistem saraf pusat, termasuk pusat pertuturan korteks serebrum);
  • psikologi kanak-kanak, defectologist atau psikiatri (untuk menentukan keadaan kecerdasan bukan lisan);
  • guru terapi pertuturan (untuk diagnosis akhir).

Mutisme

Etiologi mutisme kompleks - kesunyian berkembang baik pada orang yang mempunyai otak dan alat pertuturan yang utuh, dan pada banyak lesi otak.

Kadang-kadang mutisme disebabkan oleh atrofi kawasan Broca atau lesi otak lain yang tidak dapat dikesan dengan segera. Mutisme akinetik berkembang dengan hilangnya semua pergerakan sukarela, termasuk ucapan. Mutisme seperti ini dijelaskan dalam koma, AIDS, sindrom neuroleptik. Ini adalah keadaan di mana seseorang menatap mata pembicara, tetapi tidak dapat bergerak, tetapi mengucapkan sekurang-kurangnya satu suara. Keadaan yang serupa diperhatikan dalam tempoh akut cedera otak traumatik yang teruk, apabila tidak hanya ucapan terganggu, tetapi juga kesedaran, bersama dengan fungsi sukarela.

Selalunya penyebab mutisme adalah penyakit mental, terutamanya histeria, kemurungan mendalam, catatonia (gangguan pergerakan khas apabila seseorang kelihatan seperti boneka lilin) ​​dengan psikosis besar yang endogen. Mutisme histeris lebih kerap berlaku pada wanita, disertai dengan tingkah laku demonstratif yang bertujuan untuk mencapai tujuan mereka.

Latihan untuk lidah

Kami segera tekankan: sebelum anda mula melakukan latihan, cubalah lakukannya sendiri terlebih dahulu, kemudian dengan anak anda, dan kemudian ajar dia melakukannya sendiri. Semua latihan dilakukan di hadapan cermin. Mereka harus dilakukan dengan lancar, bergerak dari yang sederhana ke yang kompleks.

Agar anak dapat mengucapkan suara desis dengan baik, ada baiknya melakukan latihan "Pagar": gigi ditutup, bibir ditarik ke depan. Pegang kedudukan ini sekitar 10s.

Untuk sebutan bunyi bersiul, latihan "Hill" berguna: buka mulut anda sedikit; rehatkan tepi lidah yang bertentangan dengan geraham atas; hujung lidah berada di bahagian depan bawah. Anda perlu bertahan selama 10-15 s.

Untuk mengucapkan [p], latihan "Woodpecker" dianjurkan: buka mulut dengan lebar, angkat lidah ke gigi atas, ucapkan [d], ketuk alveoli atas.

Ahli terapi pertuturan boleh menawarkan banyak kompleks lain untuk pelbagai bunyi. Perkara utama adalah selalu berurusan dengan anak. Hanya dalam kes ini, hasil positif dapat dicapai tidak lama lagi.

Dysphonia

Gangguan di mana suara kehilangan resonansinya. Ia berlaku dengan jangkitan pernafasan, penyakit pita suara, tumor. Ini adalah penyakit pekerjaan penyanyi, guru, tokoh masyarakat.

Doktor CELT memahami secara terperinci apa sebenarnya yang berlaku pada ucapan seseorang. Diagnostik kelas tertinggi dan rawatan tepat pada masanya membantu melepaskan diri dari kemalangan serebrovaskular, tumor yang semakin meningkat, jangkitan yang agresif.

Buat janji temu melalui aplikasi atau melalui telefon +7 +7 Kami bekerja setiap hari:

  • Isnin-Jumaat: 8.00-20.00
  • Sabtu: 9.00-18.00
  • Ahad: 9.00-17.00

Stesen metro dan MCC terdekat ke klinik:

  • Peminat lebuh raya atau Perovo
  • Partisan
  • Peminat lebuh raya

Rawatan gangguan pertuturan di Moscow

Strategi terapi dipilih bergantung pada gambaran klinikal penyakit ini. Klinik Dr. Isaev mempunyai pakar yang mengadakan kelas dengan pesakit untuk memperbaiki keadaan mereka. Sebagai contoh, ahli terapi pertuturan merawat kegagapan dengan latihan khas, beberapa di antaranya dilakukan di rumah untuk menggabungkan kesannya..

Rawatan gangguan pertuturan di Moscow dengan disarthria dilengkapi dengan fisioterapi, akupunktur, ubat-ubatan.

Selebriti dengan masalah pertuturan

Tidak diragukan lagi, kesukaran dengan sebutan bunyi, kata dan ayat yang betul meninggalkan kesan terhadap persepsi diri seseorang. Selalunya, orang yang ucapannya jauh dari ideal adalah rumit kerana ini, mengelakkan komunikasi yang tidak perlu dengan orang lain, dan bercakap di depan khalayak di depan khalayak sama sekali sama dengan mimpi buruk.

Masalah ini amat serius bagi orang awam, yang berdasarkan aktiviti mereka, mesti berkomunikasi dengan banyak orang setiap hari. Filem "The King's Speech" didedikasikan untuk masalah ini - sebuah drama sejarah mengenai British Duke George VI (dimainkan oleh Colin Firth), yang akan menjadi raja.

Semuanya akan baik-baik saja, tetapi raja masa depan mengalami kegagapan teruk. Sepanjang pita, dia, bersama isterinya (diperankan oleh Helena Bonham Carter) dan ahli terapi pertuturan - penganut kaedah rawatan bukan tradisional, memerangi penyakitnya untuk menyampaikan "pesan utama kepada rakyatnya.".