Utama > Tekanan

Berapa kerap MRI otak dapat dilakukan

Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah yang tidak invasif untuk mendiagnosis penyakit otak pelbagai alam. Dengan bantuan MRI, penyakit fungsional dan penyakit sistem saraf yang berasal dari organik disiasat. Apa yang dilakukan oleh MRI - sebagai hasil kajian, seorang pakar diagnostik radiasi menerima satu set gambar, di mana otak digambarkan dalam lapisan dalam ruang tiga dimensi.

Prinsip diagnostik adalah bahawa medan magnet memaksa atom hidrogen untuk mengubah kedudukan spatialnya, akibatnya tenaga dilepaskan, yang menghasilkan medan elektromagnetiknya sendiri. Daya yang dihasilkan direkodkan oleh sensor tomograf. Maklumat ini dihantar ke komputer, diproses dan dipaparkan di monitor dalam bentuk kawasan terang dan gelap dengan isyarat intensiti tinggi atau rendah..

Pelbagai pengimejan resonans magnetik:

  1. Angiografi. Kaedah ini bertujuan untuk mendiagnosis gangguan vaskular, misalnya, aterosklerosis atau aneurisma arteri besar.
  2. Tomografi berwajaran difusi. Mendiagnosis gangguan peredaran darah akut dan tumor.
  3. Spektroskopi. Menguji metabolisme di otak. Mendedahkan penyakit neurodegeneratif sistem saraf pusat, tumor dan kecederaan.

Persiapan untuk prosedur

Tidak diperlukan latihan khas untuk tomografi magnet biasa. Namun, untuk mempermudah prosedur, ada cadangan berikut sebelum MRI:

  • tinggalkan hiasan logam di rumah - mereka akan diminta untuk membuangnya sebelum prosedur; juga jangan bawa jam tangan anda; jika boleh, tanggalkan gigi palsu anda (jika boleh ditanggalkan);
  • cuba mengosongkan pundi kencing dan usus besar 1-2 jam sebelum imbasan CT;
  • supaya tidak ada keinginan untuk pergi ke tandas semasa prosedur, jangan minum banyak air dan jangan makan 3-4 jam sebelum pemeriksaan;
  • jangan merokok satu jam sebelum kajian dan jangan minum alkohol pada malam sebelumnya - bahan toksik mengubah nada saluran darah di otak, dan hasil ujian akan diputarbelitkan.

Sepanjang tempoh pengimbasan (mengikut masa MRI, otak memerlukan masa 15 hingga 60 minit), anda tidak dapat bergerak. Perkara ini mudah dijelaskan oleh orang dewasa. Tetapi ini sukar disampaikan kepada anak-anak kecil. Sekiranya diagnostik diberikan kepada anak, cubalah menyiapkannya untuk prosedur. MRI tidak menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan - jelaskan perkara ini kepada bayi anda. Sebelum prosedur, berjalan-jalan di sekitar halaman dan klinik, biarkan anak membiasakan diri dengan keadaan.

Petunjuk dan kontraindikasi

Bilakah melakukan MRI otak:

  1. Gangguan mental: gangguan ingatan, gangguan perhatian, gangguan pemikiran, ketidakupayaan emosi, gangguan tidur, perubahan mood yang kerap, apatis.
  2. Kerosakan fungsi neurologi yang lebih tinggi secara tiba-tiba: kehilangan pertuturan, kekurangan kekuatan otot, sensitiviti terganggu, gaya berjalan terganggu, kehilangan medan visual, penurunan ketajaman penglihatan.
  3. Terjejas koordinasi pergerakan, gegaran anggota badan.
  4. Kejang bersendirian, sawan yang kerap.

Anda juga perlu melakukan MRI untuk gangguan autonomi, jika ia digabungkan dengan gejala neurologi akut.

Bila perlu dilakukan pada anak yang baru lahir - apabila terdapat kecurigaan efusi intraserebral postpartum, dengan kecurigaan kecacatan intrauterin sistem saraf pusat.

Sebagai tambahan kepada petunjuk simptomatik, MRI dilakukan untuk profilaksis, memantau keberkesanan ubat-ubatan dan menilai dinamika penyakit progresif..

  • Kehadiran sisipan feromagnetik di dalam badan. Kehadiran sisipan logam, seperti pendakap bukan titanium atau injap jantung.
  • Implan elektronik di badan: alat pacu jantung buatan, alat koklea.
  • Claustrophobia.
  • Trimester pertama kehamilan.
  • Keadaan pesakit yang akut dan teruk.

Bagaimana pemeriksaan dijalankan

Prosedur pengimbasan bergantung pada sama ada agen kontras disuntik.

  1. Pesakit menanggalkan semua barang kemas, menanggalkan pakaian. Jururawat memberikan gaun di mana subjeknya berubah.
  2. Pesakit masuk ke pejabat dengan menggunakan tomograf. Ahli radiologi menerangkan intipati dan prosedur prosedur.
  3. Pesakit berbaring di atas meja. Jururawat mengelap tempat suntikan dan memasukkan kateter di sana. Ejen kontras memasuki aliran darah dan dibawa ke seluruh badan. Pada masa ini, pesakit mungkin merasakan sensasi terbakar yang tidak menyenangkan di kawasan tusukan, sensasi kesemutan di bahagian belakang kepala, dan sedikit pening. Ini adalah tindak balas biasa dan akan hilang selepas beberapa minit..
  4. Setelah bahan itu menyebar melalui aliran darah, panggung dipindahkan ke terowong tomograf. Imbasan otak bermula. Peranti mengeluarkan suara, jadi pesakit diberi penyumbat telinga atau fon kepala atas permintaan.
  5. Pengimbasan berakhir. Meja meluncur keluar dari terowong. Jururawat mengeluarkan kateter dan menggunakan sehelai bulu kapas. Pesakit bangun, menukar pakaian.
  6. Selepas pemeriksaan, seseorang harus diperhatikan oleh doktor sekurang-kurangnya 30 minit. Selepas itu pesakit mengambil keputusan dan dibebaskan.

Pengimejan resonans magnetik tanpa kontras dilakukan dengan cara yang sama, hanya titik dengan pengenalan kateter yang dikecualikan dari algoritma.

Berapa kerap anda boleh lakukan

Medan magnet tidak membawa pendedahan radiasi, dan oleh itu tidak mempengaruhi tahap radiasi tahunan yang diterima. Berapa kali anda boleh lakukan dalam setahun: bilangan prosedur tidak terhad. Kekerapan imbasan ditentukan oleh doktor yang hadir bergantung pada petunjuk dan gejala. Contohnya, ketika memantau pertumbuhan tumor, prosedur dapat dilakukan hingga 3-4 kali setahun, dan untuk diagnosis strok, cukup 1-2 kali.

Berapa lama ia bertahan

Waktu prosedur bergantung pada mod di mana ia dilakukan:

  • Tanpa pengenalan agen kontras. MRI tanpa kontras berlangsung selama 15 hingga 30 minit.
  • Dengan pengenalan agen kontras. Tempoh prosedur MRI dengan kontras berbeza dari 30 hingga 60 minit.

Adakah MRI selamat

Pencitraan resonans magnetik dianggap kaedah selamat sepenuhnya. Tidak seperti tomografi yang dikira, yang menggunakan sinar-X yang agresif, medan magnet MRI tidak membawa pendedahan radiasi dan tidak meninggalkan jejak di dalam badan..

Keselamatan kaedah ini juga disahkan oleh fakta bahawa ia dilakukan untuk wanita hamil selepas trimester pertama dan untuk anak kecil sebaik sahaja dilahirkan. MRI tidak diresepkan pada tiga bulan pertama kehamilan kerana tidak diketahui bagaimana janin akan bertindak balas terhadap pendedahan ke medan magnet.

Selepas mengimbas, pengimejan resonans magnetik tidak menyebabkan kesan sampingan. Yang terakhir ini boleh disebabkan oleh pemberian agen kontras, dengan syarat bahawa seseorang mempunyai intoleransi individu terhadap ubat atau kecenderungan reaksi alergi. Walau bagaimanapun, sebelum kajian, kecenderungan ini diperiksa oleh doktor, dan mereka tidak menyuntikkan kontras dengan pesakit yang secara hipotetis tidak dapat bertoleransi dengan bahan asing..

Alergi terhadap kontras menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza: dari sedikit pembengkakan, kemerahan dan gatal, hingga menahan dan berhenti bernafas. Walau bagaimanapun, doktor selalu mempunyai kaedah untuk menghidupkan semula pesakit dan pemulihan pesakit dengan cepat..

Apa yang akan ditunjukkan oleh MRI

  1. Penyakit neurodegeneratif: Penyakit Alzheimer, penyakit Pick, penyakit Parkinson, sklerosis berganda.
  2. Tumor, sista dan metastasis.
  3. Penyakit keradangan yang berasal dari virus dan bakteria: meningitis, ensefalitis.
  4. Gangguan peredaran darah: strok iskemia dan hemoragik.
  5. Perdarahan di ruang antara meninges, pengumpulan darah di ventrikel.
  6. Hydrocephalus, sindrom tekanan intrakranial tinggi.
  7. Kecederaan otak traumatik: gegar otak, kekejangan, kehilangan otak, patah tulang tengkorak.
  8. Pergeseran struktur otak.
  9. Edema, penyumbatan aliran keluar cecair serebrospinal, kesesakan vena, ensefalopati discirculatory.
  10. Kecacatan kongenital sistem saraf pusat: ketiadaan otak, penyatuan hemisfera serebrum.
  11. Epilepsi.
  12. Adenoma hipofisis, pelana Turki kosong.

Apa yang akan ditunjukkan oleh MRI jika agen kontras disuntik:

  • Aterosklerosis saluran serebrum.
  • Aneurisma, pembedahan vaskular, pembengkakan dinding vena dan arteri.
  • Kecacatan arteriovenous.
  • Trombosis, emboli.
  • Penyempitan patologi lumen saluran darah.

Bagaimana MRI otak dilakukan?

Pencitraan resonans magnetik (MRI) otak adalah prosedur yang membolehkan anda melihat struktur otak dan mengenal pasti pelbagai penyakit. Ia tidak berbahaya, selamat, tidak menyakitkan dan atraumatik, tetapi pada masa yang sama sangat bermaklumat.

Apakah MRI otak berdasarkan

Kesan diagnostik MRI otak berdasarkan pada resonans magnetik nuklear. Sebagai tindak balas kepada sinaran kuat yang dihasilkan oleh penjana, inti hidrogen atom yang terkandung dalam tisu berbaris di sepanjang garis kekuatan medan elektromagnetik dan mula bergetar. Setiap atom menjadi seperti mini-yula yang berputar, mengeluarkan gelombang tenaga.

Struktur yang berbeza mengeluarkan tenaga yang berlainan - ada yang memberikannya lebih kuat, sementara yang lain - lebih lemah. Perbezaannya dicatat oleh peranti yang mengambil gambar (kepingan) dalam unjuran yang berbeza.

Untuk ini, pesakit ditempatkan di dalam tomograf, di mana penjana mengekalkan medan elektromagnetik frekuensi tinggi. Pemancar radio khas menghasilkan denyutan, dan gegelung menangkap tenaga yang dihantar oleh atom yang bergetar.

Imej kepingan yang dihasilkan digabungkan menggunakan program komputer khas ke dalam matriks tiga dimensi, di mana kawasan yang tidak sihat gelap atau terang dapat dilihat dengan latar belakang kelabu.

Kelebihan pengimejan resonans magnetik berbanding kaedah lain

Pemeriksaan MRI memberikan hasil dengan lebih tepat daripada sinar-X, echoencephalography (EchoEG), USDG dan pilihan diagnostik lain. Ia membolehkan anda mendapatkan jumlah data maksimum mengenai tumor, penyakit, perubahan pasca trauma dan pasca strok yang ada. Tidak seperti CT dan sinar-X, dalam hal ini badan tidak disinari.

Pada gambar siap, hanya tisu lembut yang dapat dilihat. Tulang tengkorak tidak kelihatan, oleh itu ia tidak mengganggu analisis dan penyahkodan.

Ejen kontras yang digunakan untuk diagnostik MRI cenderung menyebabkan reaksi alahan berbanding dengan agen kontras sinar-X yang digunakan untuk sinar-X.

Bagaimana prosedurnya

Pesakit menanggalkan semua perhiasan logam dan mengeluarkan gigi palsu yang boleh ditanggalkan yang mengandungi logam.

Pesakit diletakkan di atas meja yang boleh bergerak dan dipasang dengan tali pinggang khas. Langkah ini diperlukan, kerana akan memakan masa yang lama untuk berada di dalam tomograf, tanpa bergerak..

Peranti yang dilengkapi dengan wayar yang menghantar dan menerima isyarat radio diletakkan di kepala. Peralatannya cukup bising dan meletihkan dengan klik dan wisel berterusan. Oleh itu, telinga pesakit dilindungi dengan penutup telinga. Selepas itu, meja masuk ke dalam peranti, dan pakar duduk di komputer, yang menganalisis dan memproses data yang dihantar..

Teknik mengambil gambar, kualitinya bergantung pada ciri-ciri pengimbas MRI tertentu. Semakin nipis potongan visual yang dibuat oleh peralatan, semakin tepat gambar akhir. Tempoh diagnosis adalah 20-30 minit, dan apabila menggunakan kontras - hingga satu jam.

Selepas diagnostik MRI, anda boleh kembali ke kehidupan biasa anda. Tidak ada kesan sampingan selepas atau semasa imbasan MRI berlaku, kecuali alergi yang sangat jarang berlaku terhadap garam gadolinium.

Gambar yang telah selesai diserahkan kepada tangan yang dicetak atau dirakam pada media magnetik - cakera atau kad flash. Kemungkinan menghantar ke e-mel dengan pemberitahuan SMS.

Jenis MRI otak

  • Standard - dilakukan tanpa pengenalan penyelesaian yang berbeza, tetapi pada masa yang sama memberikan jumlah maklumat yang mencukupi.
  • Sebaliknya, sebelum ini sediaan yang mengandung garam gadolinium disuntik ke dalam vena - asam gadopentetik dan gadoterik, Omniscan, Magnevist, dan lain-lain. Penyelesaian ini meresap ke dalam aliran darah dan, sekali dalam sinar-tomograf MR, menerangi "gambar" yang dihasilkan. Dalam kes ini, kawasan yang berubah menjadi lebih kelihatan, yang mempermudah penyahkodan. Teknik ini paling sering digunakan untuk mengesan kelainan vaskular, sklerosis berganda dan pembentukan tumor. Dos medium kontras dipilih secara individu, dengan mengambil kira berat badan.
  • Angiografi MR - dilakukan untuk menilai keadaan saluran darah pada aterosklerosis, aneurisma, pembekuan darah dan keadaan pra-stroke. Dibuat dengan kontras gadolinium untuk menunjukkan masalah aliran darah secara terperinci.
  • MRI kelenjar pituitari - lampiran, yang merupakan kelenjar endokrin. Kelenjar pituitari mengeluarkan hormon yang bertanggungjawab untuk fungsi pembiakan, metabolisme tisu dan pengaturan pertumbuhan manusia. Pemeriksaan ditetapkan untuk disyaki adenoma - tumor jinak yang menyebabkan sakit seperti migrain, gangguan hormon, gigantisme, kemandulan, kegemukan, dan disfungsi seksual. Kaedah yang sama menunjukkan pembentukan pituitari malignan dengan gejala yang serupa dan disertai dengan kemerosotan kesihatan yang ketara..

Latihan

Prosedur MRI tidak memerlukan persiapan khas, oleh itu ia dilakukan pada bila-bila masa sepanjang hari. Sekiranya anestesia dirancang, hanya makan malam ringan yang diperbolehkan pada waktu petang, dan pada waktu pagi anda tidak boleh sarapan dan minum air, supaya tidak menyebabkan muntah pasca-anestetik.

Petunjuk untuk anestesia umum pada MRI

Penenang intravena atau penyedutan hanya diperlukan untuk pesakit yang tidak dapat menjaga badan mereka untuk bergerak dalam jangka masa yang lama. Petunjuk utama untuk anestesia umum:

  • Claustrophobia adalah ketakutan terhadap ruang tertutup. Pesakit seperti itu, berada di dalam radas, mengalami panik, yang memberi kesan negatif kepada kesihatan dan menjadikannya mustahil untuk diagnostik MRI..
  • Gangguan mental dengan tingkah laku yang tidak dapat diramalkan dan kegembiraan yang tinggi.
  • Pergerakan kepala sukarela yang tidak terkawal (bobbing, gemetar, tics).
  • Epilepsi dan jenis kesediaan dan kejang kejang lain - anestesia hanya diberikan secara intravena kerana risiko memprovokasi serangan sawan.
  • Zaman kanak-kanak. Kanak-kanak kecil tidak boleh berbaring lama dalam pengimbas MRI, jadi mereka ditunjukkan anestesia topeng ringan.
  • Sindrom kesakitan yang teruk, di mana tinggal berpanjangan dalam satu kedudukan menyebabkan ketidakselesaan, kekejangan, sakit dan kekejangan.

Petunjuk untuk pencitraan resonans magnetik otak

  • Neoplasma atau metastasisnya. Diagnostik ditetapkan untuk kesakitan seperti migrain yang berterusan, kehilangan penglihatan dan pendengaran secara tiba-tiba, pendengaran, penciuman penciuman dan visual, serangan kekeliruan, gangguan membaca dan menulis secara tiba-tiba, yang sering menyertai onkopatologi.
  • Epilepsi dan penyakit lain yang muncul sebagai pengsan, kekeliruan dan kejang.
  • Rongga sista tunggal atau berbilang yang disyaki dipenuhi dengan cecair, berdarah, atau sebaliknya.
  • Kemungkinan kehadiran parasit (cysticercus dan echinococci) yang dibawa di sepanjang katil vaskular dengan aliran darah di dalam kepala.
  • Keradangan - meningitis, ensefalitis, arachnoiditis, myelitis. Jangkitan yang disebabkan oleh jangkitan - campak, herpes, tuberkulosis, toxoplasmosis, ensefalitis bawaan kutu.
  • Pemulihan selepas strok, kecederaan otak trauma dan pembedahan. Dengan bantuan pengimejan resonans magnetik, doktor menilai keberkesanan rawatan dan meramalkan hasil jangka panjang.
  • Kemungkinan menghidap sklerosis berganda, penyakit Alzheimer dan proses degeneratif lain.
  • Kanak-kanak diperiksa untuk patologi kongenital dan hidrosefalus.

Dengan semua penyakit ini, kehidupan dan kesihatan secara langsung bergantung pada diagnosis tepat pada masanya. Oleh itu, pada kecurigaan sedikit pun mengenai gangguan otak pada diri anda atau anak, anda perlu datang ke klinik dan diperiksa.

Apa yang ditunjukkan oleh hasilnya

Pemeriksaan MRI, terutama dengan peningkatan kontras, menunjukkan banyak proses patologi. Segel, rongga sista, hematoma (pengumpulan darah) dilihat secara terperinci pada bahagian. Parut, parasit dan kista mereka, fokus degenerasi, sklerosis dan keradangan diperuntukkan.

Perubahan vaskular didiagnosis, ditunjukkan oleh gangguan patensi, penyempitan atau pelebaran saluran darah, kemunculan aneurisma (membonjol dinding) dan trombosis.

Tahap kerosakan tisu pada kecederaan otak traumatik, strok hemoragik dan iskemia ditentukan. Kawasan yang terjejas kelihatan lebih ringan dan kelihatan walaupun dengan saiz kecil dan gejala neurologi yang jarang berlaku.

Malformasi kongenital ditentukan - kekurangan dan hipertrofi organ, gyri kecil, tidak betul, kista, holoproencephaly - kekurangan pembahagian ke hemisfera. Hydrocephalus terungkap - pengumpulan cecair di ventrikel, yang, dengan anomali ini, sangat meningkat.

Kawasan patologi dan neoplasma kelihatan seperti bintik-bintik gelap atau terang dengan pelbagai saiz dan bentuk yang menonjol dengan latar belakang kelabu. Meterai onkologi, terutamanya yang ganas, telah kabur, tepi yang tidak rata dan zon nekrosis sekitarnya.

Dianjurkan untuk menjalani diagnostik MRI secara berkala untuk semua orang yang telah dirawat kerana onkopatologi dari mana-mana penyetempatan. Ia mengesan metastasis, biasanya menyertai kambuh barah.

Berapa kerap MRI otak dapat dilakukan?

Oleh kerana diagnostik MRI tidak disertai dengan pendedahan radiasi, ia boleh dilakukan tanpa had tanpa sedikit pun risiko. Oleh itu, jika doktor menghantar kajian kedua, anda tidak perlu risau. Ini tidak akan mendatangkan kesan negatif kepada tubuh..

Kontraindikasi

  • Alat pacu jantung yang dipasang dan alat elektronik lain yang tidak berfungsi kerana medan elektromagnetik di sekitarnya.
  • Memperbaiki gigi palsu dengan unsur logam di mulut, mahkota yang mengandungi logam, pendakap dan pembinaan ortodontik lain. Logam yang terdapat di dalamnya dipanaskan oleh magnet dan merosot, sambil merosakkan tisu sekitarnya.
  • Tinta logam tatu pada kulit. Haba dari elektromagnet boleh menyebabkan luka bakar di kawasan ini. Sekiranya tiada maklumat pigmen. digunakan semasa menggunakan tatu, lebih baik tidak mengambil risiko dan melakukan CT, ultrasound atau X-ray. Pemeriksaan juga dilarang untuk menindik logam yang tidak dapat dikeluarkan.
  • Kajian MRI dengan kontras tidak dilakukan semasa kehamilan dan jika agen kontras tidak bertoleransi. Pemeriksaan semacam itu tidak ditetapkan untuk patologi buah pinggang yang teruk yang merumitkan perkumuhan gadolinium..

Pencitraan resonans magnetik adalah prosedur yang selamat dan sangat bermaklumat yang mengesan patologi pada peringkat awal. Oleh itu, sekiranya berlaku fenomena migrain, koordinasi terganggu, penurunan pendengaran dan penglihatan yang tajam, pengsan, gangguan ingatan progresif, adalah mustahak untuk pergi ke klinik dan diperiksa. Harga diagnostik MR rendah dan cukup berpatutan untuk Muscovites dan penduduk wilayah Moscow.

Cara mempersiapkan MRI dengan betul dan apa yang perlu anda ketahui

Untuk mengesahkan sebahagian besar penyakit otak dan mengenal pasti ciri-cirinya, pesakit boleh diberi pelbagai prosedur diagnostik. Pencitraan resonans magnetik dianggap salah satu yang paling berkesan. Ia dilakukan dengan menggunakan alat khas dan memerlukan pendekatan khusus, kerana mempunyai sejumlah kontraindikasi. Anda harus mengkaji terlebih dahulu bagaimana MRI otak dilakukan agar mempunyai masa untuk mempersiapkan kajian dengan betul..

Mengenai prosedur

Pencitraan resonans magnetik difahami sebagai teknik khusus pemeriksaan lapisan demi lapisan organ, yang memungkinkan untuk memperoleh maklumat yang tepat mengenai status kesihatan pesakit dan membuat skema untuk perawatan di masa depan. Operasi tomograf berdasarkan reaksi medan magnet dan gelombang elektromagnetik. Hasil kajian dipaparkan di komputer, menunjukkan struktur dalaman organ manusia.

Kaedah penyelidikan ini digunakan untuk mengkaji keadaan serviks atau bahagian lain pada tulang belakang, sendi bahu atau lutut, dada, rongga perut dan bahagian badan pesakit yang lain. Organ yang paling kerap didiagnosis adalah otak. Ia dapat disiasat secara keseluruhan atau hanya di bahagian yang terpisah. Juga, angiografi sering dilakukan dengan bantuan mesin MRI, yang menunjukkan keadaan urat dan arteri..

Semasa melakukan pengimejan resonans magnetik, doktor menerima gambar organ yang sedang dikaji dalam tiga pesawat:

  • paksi;
  • frontal;
  • sagittal.

Ini membolehkan anda mengenal pasti masalah dengan saluran darah, gangguan dalam kerja kelenjar pituitari, kerosakan pada tisu saraf, edema, pendarahan dan neoplasma. Prosedur MRI sangat penting ketika bekerja dengan yang terakhir, kerana menunjukkan ukuran, bentuk dan penyetempatan tumor yang tepat lebih baik daripada kaedah lain..

Otak MRI benar-benar selamat bagi kebanyakan orang. Ia boleh dijalankan pada jangka masa tertentu walaupun untuk wanita hamil dan anak kecil. Biasanya doktor mengesyorkan menggunakan tomografi untuk kanak-kanak berusia lebih dari tiga tahun, tetapi dalam praktiknya, prosedur ini sering ditetapkan walaupun untuk kanak-kanak berusia satu tahun atau bayi yang baru lahir, kerana ia tidak membahayakannya dengan cara apa pun dan tetap merupakan kaedah terbaik untuk mengenal pasti penyakit berbahaya. Walaupun melakukan imbasan MRI untuk kanak-kanak rumit oleh ketakutan mereka dengan kemungkinan panik.

Bagi pesakit yang takut akan ruang terkurung atau mengalami serangan panik, doktor boleh memberikan dos anestesia.

Tomografi boleh dilakukan dengan cara standard atau dengan pengenalan kontras. Dalam kes pertama, pesakit hanya diimbas dan hasilnya diperoleh. Pada detik, dia diberi kontras khas, menyuntikkan zat khas secara intravena ke dalam darah. Ini membantu meningkatkan kejelasan gambar yang dihasilkan dengan menonjolkan organ yang dikehendaki. Kaedah ini lebih berkesan, tetapi digunakan dengan berhati-hati, kerana bahan yang digunakan boleh menyebabkan reaksi alergi. Mereka biasanya berdasarkan garam gadolinium dan digunakan untuk mendiagnosis kanser..

Petunjuk

Seorang doktor menghantar seseorang untuk menjalani tomografi otak manusia untuk menentukan diagnosis yang tepat. Biasanya, penyebabnya adalah adanya gejala dan kecurigaan yang tidak jelas mengenai perkembangan neoplasma, kerosakan otak atau patologi serius yang lain. Beberapa klinik membolehkan anda menjalani prosedur tanpa rujukan yang sesuai, tetapi dalam kes sedemikian, anda perlu mengetahui cara terbaik untuk melakukan MRI - organ mana yang harus dipilih untuk kajian dan jenis prosedur mana yang harus diutamakan. Oleh itu, jika anda ingin melakukan tomografi, anda masih harus berjumpa doktor untuk mendapatkan cadangan..

Dalam kes apa MRI ditetapkan:

  • sakit kepala biasa;
  • migrain atau tanda-tandanya;
  • pening yang kerap;
  • strok sebelumnya;
  • kelemahan anggota badan;
  • kekurangan penyelarasan;
  • sawan epilepsi;
  • penglihatan kabur, penglihatan berganda;
  • melemahkan deria bau;
  • kehilangan pendengaran, tinitus;
  • kemerosotan ingatan yang ketara;
  • masalah menumpukan perhatian;
  • kecederaan kepala atau leher.

Bahkan satu atau beberapa gejala mesti menjadi alasan serius untuk pergi ke klinik dan menjalani tomografi. Sebilangan doktor mengesyorkan melakukan MRI jika anda merasa sihat, kerana beberapa penyakit boleh menjadi pendam, dan setelah manifestasi mereka, rawatan akan jauh lebih sukar. Kekerapan prosedur yang optimum adalah setahun sekali.

Pada masa kanak-kanak, ketika anak belum mencapai usia tiga tahun, pencitraan resonans magnetik ditentukan untuk faktor-faktor tertentu. Selalunya, penyebab prosedur adalah trauma kelahiran, gangguan sistem saraf atau tanda-tanda kerosakan otak. Juga, kajian dibuat sekiranya bayi tidak tidur nyenyak, sering menangis, enggan makan dan tidak melihat atau mendengar dengan baik. Pada usia ini, sangat penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya..

Latihan

Adalah sangat penting untuk berfikir terlebih dahulu mengenai cara mempersiapkan MRI otak dengan betul. Prosedur ini tidak memerlukan langkah awal yang sangat kompleks, tetapi ada beberapa perkara serius yang perlu dipertimbangkan..

Walaupun pada peringkat penerimaan rujukan atau rakaman untuk tomografi, seseorang akan menerima soal selidik pendek. Ia mesti diisi dengan maklumat yang betul mengenai diri dan kesihatan anda. Ia diisi untuk menentukan kemungkinan MRI dan tidak adanya kontraindikasi. Selepas itu, akan diputuskan sama ada untuk memasukkan orang itu ke prosedur tersebut.

Komponen utama penyediaan tomografi adalah sikap psikologi. Anda perlu memahami bahawa semasa prosedur anda mesti berada dalam kedudukan tetap. Dalam kes ini, peranti akan mengeluarkan klik, yang mungkin kelihatan tidak menyenangkan dalam keadaan tertekan. Perlu juga diperhatikan bahawa tomograf tertutup menghadkan ruang kosong dengan ketara. Tetapi orang itu tidak mengalami sensasi yang menyakitkan semasa prosedur. Oleh itu, anda tidak perlu risau. Anda hanya perlu mengatur diri anda untuk menjalani semuanya dengan tenang. Sekiranya timbul rasa takut, maka anda harus bergantung pada tiga fakta: prosesnya tidak akan memakan banyak masa, tidak ada ketidakselesaan yang timbul, prosedur itu penting untuk menjaga kesihatan.

Biasanya, orang dewasa tidak memerlukan persiapan psikologi untuk MRI otak begitu banyak, kerana mereka bertolak ansur dengan prosedur. Dengan kanak-kanak, perkara lebih rumit. Dianjurkan untuk memberi amaran kepada anak bahawa dia harus tinggal di dalam peranti untuk beberapa waktu, dan menerangkan sepenuhnya prosedurnya dengan semua ciri-cirinya. Bagi yang termuda, yang terbaik adalah mengatakan bahawa mereka hanya perlu memandu melalui "terowong", di mana mereka harus berbaring sebentar. Tetapi tidak setiap bayi dapat bertahan lama di dalam alat tertutup. Sekiranya kanak-kanak itu gelisah dan tidak dapat diam, mereka mungkin diberi sedikit ubat penenang atau anestesia.

Anda tidak perlu menyiapkan prosedur dengan menghadkan makanan. Anda perlu datang dengan perut kosong hanya jika organ-organ rongga perut atau dada diperiksa. Dengan memeriksa otak, anda juga boleh makan sejurus sebelum permulaan imbasan CT. Pengecualian mungkin MRI dengan kontras.

Dilarang membawa telefon bimbit atau alat lain dan benda logam bersama anda. Bahkan disyorkan untuk memilih pakaian yang bebas daripada unsur-unsur kecil yang terdiri daripada logam. Kehadiran mereka boleh mengganggu prosedur.

Menjalankan

Asas alat pencitraan resonans magnetik adalah silinder besar dengan dua lubang di mana meja dengan pesakit masuk dan keluar. Sebilangan besar tomografi padat dan besar, tetapi ada versi khas dengan terowong yang dipendekkan atau sisi terbuka. Yang terakhir ini digunakan untuk pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan atau sesak, yang mungkin takut berada di dalam ruang terkurung. Kecekapan peranti sedemikian agak rendah.

Proses penyelidikan bermula dengan fakta bahawa pakar memberitahu pesakit tentang prosedur MRI otak, dan menamakan peraturan asas. Selepas itu, orang itu berbaring di meja khas, di mana dia dipasang dengan tali untuk membuatnya tetap pegun. Peranti khas dengan wayar dipasang di sekitar kepala, di mana gelombang dihantar. Kemudian pesakit dipindahkan ke dalam tomograf, dan doktor pergi ke pejabat dengan komputer memproses prosedur. Tomograf mengambil beberapa gambar, berdasarkan hasilnya hasilnya akan dibuat kemudian, dan kemudian orang itu dikeluarkan dari radas dan dibiarkan berdiri.

Sekiranya MRI peningkatan kontras dilakukan, maka tidak lama sebelum prosedur, pesakit akan disuntik dengan agen kontras secara intravena. Sebelum pagi ini, akan ada ujian percubaan dengan dos kecil untuk memeriksa tindak balas badan..

Tomografi boleh memakan masa sehingga 30 minit. Sekiranya kontras digunakan, waktunya boleh sampai 50 minit. Kos prosedurnya berbeza dari 3 hingga 6 ribu rubel. Sekiranya pengenalan agen kontras diperlukan, maka ia meningkat menjadi 8 ribu rubel.

Kontraindikasi

Pencitraan resonans magnetik hanya dapat dilakukan jika tidak ada kontraindikasi. Sekiranya ia berlaku, maka prosedur itu harus ditinggalkan. Jika tidak, hasilnya boleh menjadi kemerosotan kesihatan dan kerosakan organ yang ketara..

  • prostesis logam atau feromagnetik, implan, alat pacu jantung;
  • peluru atau serpihan logam di dalam badan;
  • trimester kehamilan pertama atau ketiga;
  • klip pada saluran otak, paru-paru atau rongga perut;
  • pembedahan baru-baru ini untuk memulihkan pendengaran pada kanak-kanak.

Dalam semua kes lain, penggunaan prosedur tomografi dibenarkan. Adalah cukup untuk menyiapkan dengan betul dan tidak membawa sebarang alat logam atau elektronik ke pejabat.

Mengetahui bagaimana pesakit melakukan MRI kepala, seseorang dapat mengambil kira nuansa prosedur ini dan menyesuaikannya. Oleh itu, adalah penting untuk mengkaji semua soalan terlebih dahulu. Perhatian khusus harus diberikan kepada anak-anak yang menjalani prosedur, kerana mereka lebih rentan terhadap bahaya dan sangat takut.

MRI kepala dan otak: semua mengenai prosedur

Perubatan moden telah mencapai tahap pengetahuan dan kaedah mempelajari tubuh, di mana pengesanan patologi pada tahap awal tersedia. Untuk ini, seluruh ilmu pengetahuan saintifik dalam bidang fizik, kimia dan biologi digunakan. Kami akan mempertimbangkan kaedah paling moden untuk memeriksa otak - MRI kepala.

Sejarah penemuan

Semasa pengembangan kaedah MRI, tiga Hadiah Nobel diberikan. Pertama, pada tahun 1945, Felix Bloch (Stanford) dan Edward Purcell (Harvard) secara bebas menggambarkan fenomena resonans magnetik nuklear, yang mana mereka menerima Hadiah Nobel dalam Fizik (1952). Pada tahun 1973, Paul Lutherbul membuat gambar tiga dimensi pertama objek menggunakan resonans magnetik. Tahun ini dianggap sebagai permulaan MRI. Tomograf muncul di klinik pada tahun 80-an abad yang lalu. Kini, tidak ada satu pun hospital besar yang dapat melakukannya tanpa peralatan ini..

Bagaimana MRI berfungsi

Untuk memahami apa itu MRI otak dan seberapa selamat kajian bagi seseorang, anda perlu memahami intipati kaedah ini.

Semua sel di dalam badan kita mengandungi molekul air, yang diketahui terdiri daripada dua atom hidrogen dan satu oksigen. Atom itu sendiri adalah dari sudut pandang fizikal magnet. Sekiranya mereka diletakkan di medan magnet dengan intensiti tinggi, maka elektron dalam atom mula berputar selari dengan paksi medan luaran, iaitu, mereka menyimpang dari orbit asalnya. Apabila sistem sedemikian terkena gelombang radio, sudut kecondongan ini meningkat.

Sekiranya anda menghentikan pengaruh luaran, elektron dalam atom hidrogen bergerak ke orbit asalnya, sementara gelombang elektromagnetik dipancarkan. Mereka diperbaiki dengan tomograf. Dengan cara ini anda dapat menentukan kepekatan air dalam sel. Dengan nilai ini, dengan menggunakan program komputer, imej tiga dimensi tisu yang sedang dikaji terbentuk.

Resolusi terapi resonans magnetik otak sangat tinggi. Tomograf moden membolehkan anda mendapatkan bahagian (gambar berlapis organ) dari 1 mm.

Semasa MRI kepala, seseorang tidak terdedah kepada sinar-X atau sinaran ultrasound, yang berbahaya bagi tubuh. Keselamatan kajian MRI otak telah terbukti dengan banyak pemerhatian klinikal. Dalam keseluruhan sejarah keberadaannya, tidak ada satu pun kes komplikasi yang dijelaskan. Ini dapat difahami, kerana medan magnet dan gelombang radio adalah habitat semula jadi manusia..

Penerangan kaedah

Pesakit berminat bagaimana prosedur MRI otak dilakukan. Bagaimanapun, banyak kaedah penyelidikan berkaitan dengan ketidakselesaan atau bahkan kesakitan..

Persiapan untuk MRI otak sangat mudah dan hanya berkaitan dengan fakta bahawa semasa pemeriksaan tidak boleh ada benda logam di dalam kapsul tomograf. Untuk melakukan ini, sebelum prosedur, anda perlu mengeluarkan jam tangan, cincin, rantai. Menghilangkan tindikan. Pakaian mestilah sesuai (tiada butang logam, gesper, dll.). Beberapa tatu mengandungi pewarna logam, anda mesti memaklumkan kepada doktor mengenai perkara ini..

PENTING! Beberapa jenis kosmetik warna mengandungi molekul logam. Dapatkan maklumat mengenai perkara ini terlebih dahulu atau, lebih baik, jangan gunakan kosmetik sama sekali pada hari ini.

Jangan lupa mengeluarkan kad plastik dari poket anda, kad tersebut mungkin rosak oleh medan magnet.

Prosedur untuk melakukan MRI otak boleh dibahagikan kepada beberapa peringkat:

  • Perbualan awal dengan doktor atau jururawat. Pesakit diberitahu secara terperinci bagaimana berkelakuan semasa pemeriksaan. Perkara utama adalah berbaring diam, kerana kejelasan gambar yang dihasilkan bergantung pada ini. Orang itu mesti diberi amaran mengenai bunyi tomograf yang kuat. Ini boleh mengejutkan atau menakutkan pesakit secara tidak menyenangkan (lebih baik menggunakan penutup telinga).
  • Pesakit berbaring di atas meja khas. Lengan, kaki dan dada diikat dengan tali.
  • Jadual ditolak ke dalam kapsul tomograf dan proses pemeriksaan dimulakan. Pesakit dikehendaki tenang dan tenang.

Jenis tomografi untuk MRI

Prosedur untuk pemeriksaan MRI hari ini berbeza bergantung pada jenis tomograf. Ia adalah seperti berikut:

  1. jenis tertutup;
  2. jenis terbuka.

Tomografi tertutup adalah tradisional. Pesakit ditempatkan di ruang khas, mirip dengan terowong. Ini adalah ruang yang agak ketat - lebar 60 cm, panjang 2 meter.

Jenis tomografi terbuka mula digunakan secara relatif baru-baru ini, yang selanjutnya memperluas kemungkinan kaedah tersebut. Kamera terowong telah diganti dengan gegelung magnet khas yang tidak menghadkan ruang. MRI otak terbuka mempunyai beberapa kelebihan:

  • Membolehkan anda memeriksa otak kanak-kanak, sesak, obesiti.
  • Hubungan dengan doktor atau orang yang disertainya dijaga. Ini penting dalam amalan pediatrik.
  • MRI otak terbuka membolehkan operasi pembedahan di bawah kawalan visual yang paling tepat.
  • Sebelum ini, pesakit dengan kecederaan parah dan patah tulang tidak dapat berada dalam kedudukan mendatar untuk waktu yang lama dalam kapsul tomograf tertutup. Kaedah terbuka menjadikan tomografi tersedia untuk mereka juga.
  • Hari ini, alat telah dibangunkan untuk tomografi bahagian individu badan (contohnya, untuk memeriksa sendi).

Kelemahan MRI jenis terbuka hanya dapat disebut gambar yang kurang jelas dibandingkan dengan tomograf tertutup (kerana medan magnet yang tidak begitu kuat).

Berapa lama MRI otak bergantung pada jenis prosedur. Rata-rata, durasinya adalah 20 minit, tetapi dalam beberapa kes prosesnya dapat memakan waktu satu jam.

Kesukaran paling besar timbul ketika melakukan MRI kepala pada kanak-kanak, pada orang yang menderita claustrophobia dan gangguan mental tertentu. Persiapan untuk MRI otak dalam kes seperti ini mungkin memakan masa lebih lama. Penenang sering digunakan. Penggunaan anestesia intravena jangka pendek kadang-kadang dibenarkan.

Petunjuk untuk MRI

Senarai yang dapat ditunjukkan oleh MRI otak cukup panjang. Petunjuknya adalah:

  • Proses ketumbuhan. Oleh kerana resolusi tinggi menggunakan kajian MRI otak, kemungkinan untuk mengenal pasti tumor pada peringkat awal. Ini secara signifikan meningkatkan hasil terapi antikanker dan prognosis jangka hayat pesakit. MRI kepala sangat diperlukan untuk mengesan metastasis.
  • Kecederaan. Sekiranya disyaki lebam atau pendarahan di otak, pencitraan resonans magnetik dilakukan sebagai keadaan kecemasan. Ini amat penting apabila kapal otak besar rosak, ketika masa untuk menyelamatkan nyawa pesakit terhad kepada beberapa jam. Kraniotomi tepat waktu dan penyingkiran hematoma dapat menyelamatkan nyawanya.
  • Strok iskemia akut atau hemoragik. Terdapat tetingkap terapi (hingga 6 jam), ketika rawatan strok yang kompleks (terutama stroke iskemia) memungkinkan pemulihan fungsi otak sepenuhnya. Rawatan tepat pada masanya adalah mungkin kerana diagnosis awal menggunakan MRI.
  • Proses berjangkit di tisu otak. Kadang-kadang sukar untuk membezakan meningitis, ensefalitis dan abses otak dengan gejala klinikal dan pemeriksaan cecair serebrospinal. Taktik untuk merawat penyakit ini sedikit berbeza, sehingga MRI kepala dapat menyelamatkannya.
  • Patologi dalam struktur otak yang dalam (tumor hipofisis, penyakit otak kecil).
  • Patologi keturunan dan vaskular (aneurisma serebrum, aterosklerosis).
  • Kehadiran simptom seperti: sakit kepala yang berpanjangan, pening, kekurangan koordinasi, tidak stabil, berjalan, kejang. Kesemuanya mungkin menunjukkan penyakit serius yang mudah ditentukan oleh diagnostik MRI otak..
  • Proses degeneratif pada neuron (sklerosis berganda).
  • Komplikasi jangkitan HIV (meningitis, ensefalopati, demensia, sarkoma Kaposi).
  • Gangguan mental dan tingkah laku: kehilangan ingatan progresif, gangguan emosi, gangguan perhatian. Gejala ini boleh menjadi tanda jenis demensia yang berbeza (termasuk penyakit Alzheimer). Dalam kes seperti itu, lebih awal pesakit akan diberi ubat antidementive tertentu, semakin banyak masa dia dapat menghindari kecacatan teruk dan keperibadian lengkap..

Varieti MRI otak

Sains perubatan tidak berhenti, dan kaedah terapi resonans magnetik sentiasa diperbaiki. Hari ini terdapat dua jenis MRI otak yang berbeza. Ini adalah CT tradisional dan MRI otak dengan kontras.

Perbezaannya adalah penggunaan agen kontras yang meningkatkan visualisasi bahagian tisu otak. Ini sangat penting untuk mengkaji bukan ukuran, tetapi struktur tisu..

Bagaimana MRI otak dengan kontras dilakukan? Bahan tersebut (biasanya garam gadolinium dengan ketoksikan terendah) diberikan secara intravena. Ia melalui kapal dan terkumpul di tisu otak. Gadolinium mampu meningkatkan medan magnet, yang seterusnya meningkatkan kualiti gambar.

Ejen kontras boleh disuntik secara intravena atau sebagai jet - yang disebut kontras bolus. Dalam kes ini, kajian MRI dilakukan serentak dengan pengenalan kontras.

Bilakah MRI kontras otak ditetapkan? Dalam kes di mana penting bukan sahaja untuk menentukan ukuran dan kontur proses patologi, tetapi juga struktur tisu yang diubah:

  • tumor mikroskopik, termasuk kelenjar pituitari;
  • penentuan sifat tumor bergantung pada strukturnya;
  • metastasis otak;
  • perubahan tisu otak dalam sklerosis berganda (demyelination), penyakit Alzheimer (pembentukan protein dan glomeruli neurofibrillary).

Pencitraan resonans magnetik juga sangat diperlukan setelah operasi membuang tumor otak. Dengan menggunakan kajian ini, anda dapat menentukan tahap trauma pada tisu otak dengan cepat dan selamat dan keberkesanan campur tangan pembedahan..

Kontraindikasi

Sebarang kesan pada tubuh manusia dalam keadaan tertentu tidak diingini. MRI otak tidak terkecuali. Kontraindikasi untuk kajian ini biasanya dikaitkan dengan kehadiran logam di dalam tubuh pesakit atau alat yang tidak tahan terhadap pendedahan medan magnet:

  • Kawat logam, pinggan, alat Ilizarov (memperbaiki serpihan tulang pada patah kompleks).
  • Cedera pada mata dengan objek logam, apabila terdapat risiko menahan serpihan logam di dalam tisu.
  • Pacemaker (medan magnet dapat mengubah degupan jantung dan mengganggu tetapan alat pacu jantung).
  • Pelbagai implan di telinga tengah (feromagnetik, elektronik).
  • Kehadiran klip hemostatik di dalam kapal (medan magnet dapat merangsang pendarahan).
  • Pam insulin (mengandungi objek logam).
  • Untuk tomografi tertutup - kegemukan (berat lebih dari 120 kg dan isipadu pinggang lebih dari 70 cm).
  • Tatu dengan pewarna yang mengandungi logam.
  • Untuk MRI dengan kontras - reaksi alahan terhadap medium kontras, kegagalan buah pinggang, kehamilan.

PENTING! Sekiranya pesakit melaporkan adanya implan di tubuhnya, maka perlu membiasakan dirinya dengan sijil untuk bahan implan, yang mesti menunjukkan keselamatannya untuk diagnostik MRI.

Selain mutlak, terdapat juga kontraindikasi relatif terhadap MRI otak:

  • Kehamilan, terutamanya pada trimester pertama (kesan medan magnet pada embrio tidak pernah dikaji, jadi anda harus menahan diri dari kajian sedemikian).
  • Keadaan umum pesakit yang teruk (kegagalan jantung, paru-paru, buah pinggang dekompensasi).
  • Tempoh akut selepas kecederaan teruk (posisi bergerak tanpa paksa dalam satu kedudukan dapat meningkatkan sindrom kesakitan atau menyebabkan perkembangan kejutan kesakitan).
  • Pesakit dalam rawatan intensif (keperluan untuk memantau fungsi penting dan melakukan manipulasi resusitasi kecemasan).
  • Intoleransi terhadap ruang terkurung (claustrophobia).
  • Penyakit mental (disertai dengan ketakutan, serangan panik) dan kekurangan pesakit (mabuk alkohol atau dadah).
  • Implan plastik (injap jantung buatan, prostesis telinga dalam).

PENTING! Plat titanium, alat intrauterin, gigi palsu, haid dan penyusuan bukanlah kontraindikasi untuk pemeriksaan MRI.

Batasan MRI

Untuk memeriksa otak, kaedah MRI sangat bermaklumat. Satu-satunya perkara yang tidak ditunjukkan oleh tomografi magnetik adalah aktiviti bioelektrik neuron. Penggunaan MRI tidak praktikal dalam kes berikut:

  1. Pengesahan diagnosis epilepsi. Dalam penyakit ini, MRI kadang-kadang dapat menentukan penyebab kegembiraan patologi (jika dikaitkan dengan perubahan struktur tisu otak), tetapi diagnosis akhir hanya dapat dilakukan dengan electroencephalography (EEG).
  2. Semua penyakit yang berkaitan dengan gangguan tidur (bersifat berfungsi).
  3. Mendiagnosis kematian otak pada pesakit koma.
  4. Gangguan mental berfungsi (neurosis, psikopati, gangguan saraf).

Keputusan ujian MRI

Sebilangan besar persoalan timbul pada pesakit setelah mereka menerima hasil MRI otak. Ini biasanya filem yang mengandungi imbasan otak berperingkat. Kadang-kadang (atas permintaan pesakit) hasilnya ditulis ke cakera. Penerangan ahli radiologi dilampirkan pada filem itu sendiri, di mana dia menunjukkan perubahan patologi yang dikesan. Pada peringkat ini, pesakit tidak mendapat kesimpulan dan, lebih-lebih lagi, rawatan yang ditetapkan.

Menguraikan hasil MRI otak adalah proses yang sangat kompleks yang hanya dilakukan oleh doktor yang merawat. Pada masa yang sama, tidak hanya perubahan morfologi otak, tetapi juga keluhan pesakit, dinamika perkembangan penyakit ini.

PENTING! Apabila anda menerima keputusan MRI yang menunjukkan perubahan (sering dijelaskan dalam istilah perubatan yang tidak dapat difahami), jangan panik, tetapi berjumpa dengan doktor yang baik.

Tidak ada, bahkan kaedah paling moden, yang dapat menggantikan pengalaman dan pemikiran logik doktor yang merawat. Kesimpulan dari MRI otak hanyalah bantuan, yang membolehkan anda dengan cepat mengesahkan diagnosis yang diduga..

Bagaimana MRI otak dilakukan?

Kemungkinan besar, anda tahu bahawa MRI adalah pengimejan resonans magnetik. Mungkin ini yang anda tahu mengenai teknik ini. Kemudian ada beberapa fakta mengenai bagaimana MRI otak dilakukan yang akan berguna untuk anda ketahui. Tomografi adalah kaedah diagnostik moden yang membolehkan anda mendapatkan gambaran jelas mengenai organ dalaman. Sekiranya MRI otak, gambar menunjukkan semua struktur otak - tisu, saluran darah, cecair serebrospinal. Mengapa doktor menetapkan pengimejan resonans magnetik otak? Untuk mendiagnosis atau mengecualikan patologi yang disyaki dengan yakin.

Persiapan untuk MRI otak

  1. Sebelum pemeriksaan, anda perlu membuang semua perhiasan logam dan meninggalkan barang-barang yang mengandungi logam di ruang simpanan.
  2. Anda harus mengisi borang soal selidik mudah untuk mengecualikan kontraindikasi (kontraindikasi untuk MRI otak disenaraikan di bawah).
  3. Kajian ini dilakukan di bilik MRI yang lengkap, subjeknya berada di dalam radas dalam keadaan terlentang, operator berada di bilik sebelah, komunikasi radio digunakan untuk berkomunikasi dengannya.
  4. Prosedur ini berlangsung selama 20 minit, selama ini anda perlu berbaring diam; pesakit tidak mengalami ketidakselesaan, satu-satunya elemen ketidakselesaan adalah klik yang dibuat oleh peranti.
  5. Setelah berakhirnya MRI otak, dalam masa 20 minit hasil pemeriksaan akan disiapkan - kesimpulan dan gambar yang perlu ditunjukkan kepada doktor yang hadir.

Petunjuk untuk diagnostik

Sebab-sebab rujukan untuk pemeriksaan mungkin termasuk sakit kepala yang teruk, penurunan ketajaman penglihatan, kecederaan otak traumatik, atau pembedahan yang dirancang. Di samping itu, anda akan disyorkan mempunyai MRI otak jika, untuk petunjuk lain, doktor mencadangkan:

  • penyakit berjangkit, radang, atau parasit
  • sklerosis berbilang
  • gangguan akut dan kronik peredaran serebrum
  • tumor otak
  • aneurisma serebrum
  • tumor hipofisis
  • vaskulitis
  • malformasi arteri dan sejumlah penyakit lain

Terdapat pelbagai mod MRI, yang memungkinkan untuk membuat kajian terpisah mengenai saluran otak (angiografi), serta telinga dalam, cerebellum, sudut pontine-cerebellar, kelenjar pituitari, orbit, sinus paranasal.

Prosedur MRI otak, faedah

Kelebihan utama MRI adalah keselamatan kajian. Medan magnet tidak memancarkan sinaran, jadi MRI dapat dilakukan berkali-kali. Pencitraan resonans magnetik otak dilakukan walaupun untuk kanak-kanak, dan tidak kira berapa umur kanak-kanak itu, perkara utama ialah dia dapat berbaring secara senyap selama 20 minit. Ketiadaan sekatan semasa melakukan MRI otak pada kanak-kanak adalah pengesahan terbaik mengenai keselamatan teknik ini..

Kontraindikasi

Walaupun terdapat banyak kelebihan MRI, kaedah ini masih mempunyai sejumlah kontraindikasi. Trimester pertama kehamilan adalah kontraindikasi relatif. Sekiranya anda mempunyai tatu, anda memerlukan maklumat mengenai sama ada logam adalah sebahagian daripada pewarna. Apabila menggunakan tomograf litar tertutup, kontraindikasi semula jadi adalah claustrophobia. Akhirnya, terdapat kontraindikasi mutlak:

  • prostesis injap jantung
  • alat pacu jantung
  • alat dan implan feromagnetik
  • klip hemostatik serebrum
  • implan logam dan serpihan
  • prostesis telinga dalam.

Di mana anda boleh mendapatkan MRI otak

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan MRI otak di Moscow, pertimbangkan cadangan rangkaian pusat diagnostik MRI24.

Alamat MRT24 sen:

  • Moscow, Sirenevy Boulevard, 4, bldg.6;
  • Moscow, Paveletskaya tanggul, 2;
  • Moscow, st. Ostrovityanova, 1, bldg.9;
  • Moscow, st. Kalanchevskaya, 17, bangunan 1;
  • St. Ordzhonikidze, 11, bldg.10.

MRI otak

Petunjuk untuk MRI otak

Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah sejenis kajian diagnostik yang membolehkan anda memeriksa otak dan salurannya dengan ketepatan maksimum, memungkinkan untuk mengenal pasti neoplasma, ukuran dan penyetempatannya, dan juga memilih rawatan yang paling berkesan dalam setiap kes. Semasa prosedur, otak divisualisasikan di bawah pengaruh medan magnet. Setelah itu, data yang diterima diproses oleh komputer dan memberikan maklumat dalam bentuk gambar..

Kelebihan utama MRI otak adalah kandungan maklumat yang tinggi, kesakitan dan keselamatan mutlak bagi pesakit. Semasa kajian, pesakit tidak terdedah kepada sinar-X, sehingga prosedur dapat dilakukan untuk anak-anak berusia lebih dari 3 tahun dan orang tua dari usia apa pun. Kelemahan kaedah pemeriksaan ini adalah kos prosedur yang agak tinggi, yang tidak tersedia untuk semua orang..

Terdapat banyak kes apabila doktor menetapkan MRI otak untuk mendapatkan maklumat mengenai penyakit, tahap dan sifatnya. Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti perubahan patologi pada kapal dan korteks serebrum, memungkinkan untuk menentukan perubahan struktur dan fungsional sedikit pun.
MRI mandatori otak diresepkan dalam kes seperti:

  • Selalunya mengganggu, sakit kepala yang teruk dan pening.
  • Sekiranya ada sebab untuk mempercayai bahawa neoplasma sifat jinak atau ganas telah terbentuk di otak.
  • Pemeriksaan diagnostik sebelum menjalankan pembedahan di otak.
  • Penilaian keadaan otak selepas operasi.
  • Perkembangan penyakit berjangkit - ensefalitis, meningitis, dll..
  • Gangguan pendengaran dan penglihatan, jika masalah yang dihadapi tidak berkaitan dengan penyakit mata atau telinga. Dan juga untuk diagnosis penyakit saraf optik dan pendengaran.
  • Pukulan.
  • Pingsan dan gangguan neurologi yang kerap.
  • Kepekatan terganggu, gangguan ingatan.
  • Patologi otak kongenital.
  • Penyakit Alzheimer, sklerosis berganda, skizofrenia, epilepsi.
  • Trauma otak.

Bagi kanak-kanak, MRI otak juga diresepkan untuk kelewatan perkembangan, kegagapan dan gangguan pertuturan lain, sekiranya terdapat sindrom kejang atau tingkah laku yang tidak sesuai dalam masyarakat tanpa sebab yang dapat dijelaskan.

Persiapan untuk MRI otak

MRI otak tidak memerlukan persiapan khas dan boleh dilakukan tanpa merujuk kepada masa atau faktor objektif lain. Untuk menjalani diagnosis, pesakit pada waktu yang ditentukan mesti hadir di ruang diagnostik, dengan merujuknya, hasil kajian sebelumnya dan dokumen pengenalan diri.

Semasa merancang imbasan MRI, penting untuk memilih pakaian tanpa bahagian logam (ritsleting, kancing, elemen hiasan). Pada masa yang sama, perkara tidak boleh menghalang pergerakan, meremas saluran darah. Penting untuk menanggalkan semua jam tangan dan perhiasan logam.

Bagaimana MRI otak dilakukan?

MRI dilakukan di bilik khusus yang dilengkapi dengan semua peralatan yang diperlukan. Pemeriksaan boleh dilakukan di hospital atau pesakit luar. Tempoh prosedur tidak melebihi setengah jam.

Sebelum pemeriksaan, pesakit diletakkan di atas kerusi yang dapat ditarik, dipasang dengan tali, dan kepala dengan pengapit khas. Langkah berjaga-jaga sedemikian akan membolehkan anda mendapatkan maklumat yang paling lengkap dan mencegah pergerakan badan yang tidak perlu yang boleh memutarbelitkan keputusan peperiksaan..

MRI otak dengan kontras digunakan untuk menilai keadaan saluran darah. Kateter intravena dimasukkan ke dalam pesakit dan agen kontras disuntik - ini memungkinkan untuk menilai keupayaan vaskular, yang sangat penting ketika mendiagnosis strok. Penggunaan kontras tidak mempengaruhi kesejahteraan dan kesihatan pesakit dengan cara apa pun.

Setelah pesakit selamat sepenuhnya, meja keluar masuk ke dalam kapsul. Adalah penting bahawa semua kakitangan perubatan meninggalkan tempat ini semasa pemeriksaan. Komunikasi antara doktor dan pesakit berlaku melalui komunikasi dua hala. Ini sangat penting, kerana pada beberapa saat doktor meminta pesakit menahan nafas atau hanya berminat dengan kesihatannya. Sebaliknya, pesakit menerangkan semua sensasi dan pastikan untuk memberitahu doktor mengenai perubahan kesejahteraan sedikit pun.

Sepanjang kajian ini, kamera mengambil gambar otak dari pelbagai sudut, yang membolehkan anda mendapatkan gambar yang paling lengkap dan terperinci. Pada akhir prosedur, pesakit dilepaskan dari tali fiksasi dan kateter dikeluarkan. Pesakit diminta untuk menunggu di luar pintu sementara doktor melakukan analisis awal gambar.

Prosedur ini sama sekali tidak menyakitkan dan tidak menyebabkan komplikasi atau kesan sampingan. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, pesakit mempunyai sedikit ketidakselesaan psikologi yang berkaitan dengan berada di tempat yang kecil. Mengambil ubat penenang akan membantu mengatasi keadaan ini..

Kadang-kadang perkembangan reaksi alergi terhadap agen kontras yang disuntik diperhatikan. Anda mesti memberitahu seseorang dari kakitangan perubatan mengenai perkara ini untuk mendapatkan nasihat tambahan dan bantuan yang diperlukan..

Dengan hasil MRI otak, pesakit dihantar ke pakar neurologi, yang menguraikan gambar dengan lebih terperinci dan membuat diagnosis akhir..

Kontraindikasi terhadap MRI otak

Walaupun kandungan maklumatnya tinggi, MRI otak mempunyai sejumlah kontraindikasi. Dalam perubatan, ada yang relatif (prosedur mungkin dilakukan dengan petunjuk yang baik dan apabila kekurangan diagnosis boleh menyebabkan kematian) dan mutlak (diagnosis dilarang sama sekali).

  • Kehadiran alat pacu jantung, alat bantu dengar, endoprosthes feromagnetik dan pendakap logam di otak. Prosedur ini juga dilarang sekiranya terdapat serpihan logam di kepala..
  • Orang yang mempunyai berat badan berlebihan, kerana diameter terowong radas hanya 60 cm.
  • Menghidap claustrophobia atau masalah psikiatri.

Kontraindikasi relatif merangkumi:

  • Tempoh kehamilan kecil.
  • Penggunaan mahkota gigi.
  • Mempunyai tatu yang dibuat dengan penambahan besi.
  • Menggunakan pam insulin.

MRI otak adalah kaedah diagnostik yang membolehkan anda mendapatkan gambaran maksimum mengenai keadaan organ, menilai fungsinya, mengenal pasti perubahan struktur dan lain-lain, dan menentukan kehadiran patologi. Di samping itu, kaedah ini digunakan untuk menilai keberkesanan rawatan dan intervensi pembedahan yang dilakukan..

Buat temu janji dengan pakar

Membaca maklumat tidak menggantikan nasihat doktor yang berpengalaman. Jangan ubat sendiri. Percayalah kesihatan anda kepada profesional.