Utama > Sklerosis

Kanser yang tidak dapat dikendalikan

Kira-kira 1/3 pesakit dengan penyakit onkologi didiagnosis dengan "tumor yang tidak dapat dikendalikan", apabila penyingkiran lesi besar tidak mungkin dilakukan dengan bantuan campur tangan pembedahan. Dalam situasi seperti itu, pakar memutuskan untuk menggunakan kaedah rawatan lain. Walau bagaimanapun, ramalan akan tetap tidak baik..

Kandungan
  1. Apa
  2. Sebab-sebabnya
  3. Kaedah rawatan
    1. Kemoembolisasi
    2. Kemoterapi sistemik
    3. Anestesia
    4. Terapi radiasi
    5. Imunoterapi
  4. Kelangsungan hidup

Apa

Tumor yang tidak dapat dikendalikan bermaksud bahawa proses ganas berada pada tahap perkembangan ketiga atau keempat dan disertai dengan penyebaran metastasis ke organ dan tisu dalaman yang berdekatan.

Pada peringkat ini, neoplasma boleh mempengaruhi struktur hati, otak, paru-paru, ginjal dan tulang. Sel-sel atipikal menyebar melalui aliran darah dan aliran limfa.

Semasa memilih kaedah melakukan langkah-langkah terapi, sangat mustahak untuk mengambil kira ciri-ciri tanda-tanda klinikal yang dimanifestasikan, yang dapat berfungsi sebagai penolakan untuk menjalankan operasi, kerana pada akhirnya tidak mungkin sepenuhnya untuk menghilangkan operasi ganas tersebut. Wabak akan tetap berlaku dan perkembangan dan penyebarannya akan berlaku..

Perbezaan utama antara tumor yang tidak dapat dikendalikan dan yang boleh dikendalikan adalah, pertama sekali, bahawa dalam kes pertama adalah mustahil untuk menghilangkan pertumbuhan barah sepenuhnya, sementara dalam kes kedua ada kemungkinan seperti itu (barah, sebagai peraturan, berada pada tahap 1-2). Di samping itu, dengan onkopatologi yang tidak dapat dilaksanakan, tidak ada kemungkinan prognosis yang baik..

Sebab-sebabnya

Pakar menjelaskan kemustahilan melakukan campur tangan pembedahan dengan alasan berikut:

  • perkembangan tumor malignan berada pada tahap ke-4;
  • struktur sel bermutasi mempengaruhi tisu dan organ berdekatan;
  • pusat penting dan kapal besar terlibat dalam proses onkologi;
  • beberapa luka didiagnosis pada organ yang jauh.

Menurut statistik, barah yang tidak dapat dikendalikan dalam kebanyakan kes terdapat di otak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pertumbuhan barah terletak di tempat yang sukar dijangkau dan dekat dengan ganglia saraf..

Kaedah rawatan

Sekiranya pakar mendiagnosis "tumor yang tidak dapat dikendalikan", kaedah terapi alternatif digunakan untuk rawatannya, tugas utamanya adalah untuk menghilangkan keparahan gambaran klinikal yang dimanifestasikan, untuk memanjangkan umur pesakit sebanyak mungkin..

Pada masa ini, terdapat beberapa kaedah terapi untuk memerangi tumor ganas yang tidak dapat diterima dengan rawatan pembedahan..

Kemoembolisasi

Pada peringkat terakhir perkembangan patologi, terdapat bekalan darah yang kuat ke pembentukan tumor. Kaedah ini berfungsi dengan dua cara. Terdapat penyumbatan nutrien ke tumor, serta penyampaian ubat ke lesi yang disasarkan.

Ubat kemoterapi moden terkandung dalam mikrokapsul, tindakannya bertujuan untuk menyekat kapilari dan melepaskan bahan aktif.

Kemoembolisasi dilakukan secara selektif, iaitu kateter dimasukkan ke dalam arteri yang memberi makan organ.

Petunjuk untuk teknik terapi ini adalah terutamanya adanya neoplasma dan metastasis dengan ukuran yang mengagumkan.

Kemoterapi sistemik

Dalam kes ini, aliran bahan kimia berlaku secara langsung ke dalam cairan darah, akibatnya kesannya terhadap seluruh tubuh manusia diperhatikan..

Kanser yang tidak dapat dikendalikan

Dengan bertambahnya jumlah, tumor barah menarik tisu dan struktur di sekitarnya ke dalam proses, yang menyebabkan pembentukan konglomerat (proses invasif) yang tidak dapat dikeluarkan secara pembedahan. Tumor dalam perubatan ini disebut barah yang tidak dapat dikendalikan..

Pilihan terapi

Apabila mendapat diagnosis kanser yang tidak dapat dikendalikan, jangan putus asa, kerana selain kaedah terapi pembedahan, kini ada pendekatan lain..

Sudah tentu, tanpa kemungkinan pemindahan fokus patologi utama, prognosis kehidupan pesakit barah jauh lebih teruk, namun, dengan bantuan ubat antikanser yang inovatif, misalnya, seperti terapi LAK dan TIL, adalah mungkin untuk menangguhkan barah yang tidak dapat dikendalikan.

Cara memanjangkan umur pesakit

Apa yang harus dilakukan dalam keadaan ketika doktor enggan merawat pesakit dengan barah tahap 4. Mencari ubat eksperimen adalah satu-satunya jalan penyelesaian. Sebagai peraturan, kaedah eksperimen untuk merawat onkologi hanya dapat dilakukan apabila kaedah kemoterapi klasik telah dicuba, tetapi ternyata tidak berkesan..

Percubaan klinikal adalah percubaan saintifik, dengan penyertaan langsung pesakit kanser, untuk menilai keberkesanan ubat baru. Menjalankan kajian sedemikian sangat penting dalam farmakologi moden, kerana mereka membantu sains moden untuk mencari ubat baru, dan juga membolehkan pesakit menerima terapi yang berkesan..

Menurut beberapa pakar, keberkesanan terapi eksperimental untuk tumor ganas berkisar antara 0,9 hingga 20%.

Apa teknik eksperimen yang digunakan dalam perubatan moden?

Kaedah yang paling popular adalah kaedah berikut:

• Terapi gen - disediakan untuk pesakit barah, di mana berdasarkan hasil analisis individu, dapat diasumsikan bahawa mereka rentan genetik terhadap perkembangan neoplasma onkologi malignan. Kaedah ini didasarkan pada pengenalan gen ke dalam tumor yang menyebabkan sel barah mati.

• Ubat angiostatik, yang bertujuan untuk mengatasi pembentukan kapilari pada tumor. Oleh kerana kewujudan dan pertumbuhan tumor memerlukan aliran darah, pemusnahan kapilari menyebabkan kematian neoplasma onkologi itu sendiri..

• Terapi imunomodulasi adalah pengaktifan tubuh dengan persiapan sel untuk mengembalikan imuniti, yang, seperti semua orang yang sihat, mesti memusnahkan sel barah secara bebas.

Radioterapi dalaman

Teknik ini melibatkan menjahit kapsul dengan bahan radioaktif ke dalam tisu tumor, tab seperti itu menyumbang kepada pemusnahan sisa sel barah setelah pembedahan, memungkinkan untuk menghentikan pertumbuhan tumor, dan mencegah sel-sel atipikal daripada meneruskan patologi selepas radioterapi. Perlu diingatkan bahawa penggunaan teknik ini adalah mungkin dengan patologi kanser yang tidak dapat dikendalikan..

Sebagai tambahan, radioterapi membolehkan pesakit hidup lebih lama, mengurangkan simptom, walaupun dalam keadaan tidak dapat membantu pesakit secara kardinal..

Didapati bahawa kombinasi pelbagai kaedah terapi jenis bukan operasi meningkatkan kesan keseluruhan, namun kemungkinan reaksi buruk meningkat dengan ketara..

Kemoembolisasi

Teknik yang menggabungkan embolisasi tumor (dengan kata lain, penghapusan aliran darah di dalamnya), serta penghantaran ubat kemoterapi ke dalam tisu, yang tertumpu secara eksklusif di neoplasma dan mempunyai kesan tempatan yang fokus.

Tumor paru-paru yang tidak dapat dikendalikan

Untuk kanser paru-paru yang tidak beroperasi, pilihan terapi adalah mungkin:

• Terapi LAK dan TIL;

Dalam beberapa kes, kaedah terapi operasi dan bukan operasi digabungkan, dan selalunya ini membolehkan anda mencapai hasil yang baik..

Radioterapi menunjukkan penyinaran pesakit kanser dengan gelombang radioaktif zarah gamma, sinar beta, radiasi neutron atau zarah unsur. Teknik ini dapat digunakan sebagai kaedah terapi utama, dan juga digunakan dalam kombinasi dengan kaedah perawatan pembedahan. Sebelum operasi, ia digunakan untuk mengurangkan ukuran fokus penyakit..

Setelah reseksi, terapi radiasi digunakan untuk menyinari tempat tidur tumor untuk mengelakkan berulang.

Radioterapi stereotaktik ekstrakranial digunakan untuk rawatan barah paru-paru yang tidak dapat dikendalikan dengan penyetempatan kecil, serta untuk orang yang mengalami kegagalan jantung kronik dan kontraindikasi untuk pembedahan. Kaedah ini adalah serangan neoplasma dengan pancaran sinar dalam kepekatan tinggi di tempat penyetempatan formasi.

Jangka hayat

Oleh kerana neoplasma onkologi mempunyai genesis yang berbeza dan berada pada tahap perkembangan yang berbeza, kadar kelangsungan hidup pada pesakit adalah berbeza. Kanser yang tidak dapat dikendalikan memerlukan 60-70% nyawa yang sudah berada di tahap 1-2. Pada peringkat ke-4, jenis rawatan moden dapat memperpanjang umur hingga 5 tahun (4-8%). Apabila rawatan dimulakan tepat pada waktunya, jangka hayat meningkat hingga 8 bulan (kira-kira 33% kadar survival sepanjang tahun). Untuk kanser tempatan, kadar kelangsungan hidup biasanya tidak melebihi 70% selama 5 tahun.

Ramalan tersebut dipengaruhi oleh beberapa faktor, termasuk:

• kesihatan umum pesakit.

Dengan bantuan pekali "kelangsungan hidup lima tahun" adalah mungkin untuk menentukan jangka hayat secara kasar. Data berikut hanya menunjukkan, kerana tahap barah yang tidak dapat dikendalikan boleh berbeza-beza. Di samping itu, dalam kes ini, komposisi sel neoplasma malignan, kehadiran metastasis, dan kaedah terapi yang digunakan tidak diambil kira, yang mempunyai kesan langsung terhadap kelangsungan hidup..

Dalam kanser paru-paru yang tidak dapat disembuhkan, kelangsungan hidup 5 tahun berada dalam lingkungan 1-10%,

- dengan kerosakan pada saluran gastrousus - 6-10%,

- hati - tidak melebihi 7%,

- otak - maksimum 1%,

- payudara - sehingga 8-10%,

Untuk memilih kaedah rawatan yang berkesan, anda boleh memohon

- kaedah terapi inovatif;
- peluang untuk mengambil bahagian dalam terapi eksperimen;
- bagaimana mendapatkan kuota untuk rawatan percuma di pusat onkologi;
- urusan organisasi.

Setelah berunding, pesakit ditugaskan pada hari dan waktu ketibaan untuk rawatan, jabatan terapi, jika boleh, doktor yang hadir dilantik.

Rawatan tumor yang tidak dapat dikendalikan

Tumor yang tidak dapat dikendalikan sudah dikesan pada peringkat akhir, ketika kawasan yang terjejas luas dan mustahil untuk menghilangkannya secara pembedahan. Dalam kes ini, kaedah rawatan lain digunakan, tetapi prognosis hidup pesakit tidak baik..

Konsep tumor yang tidak dapat dikendalikan

Semasa mendiagnosis patologi, doktor menetapkan ukuran neoplasma barah onkologi, kawasan penyebarannya, kehadiran metastasis pada organ lain. Bergantung pada ini, rawatan ditetapkan. Sekiranya doktor mendapati bahawa tumor telah berkembang menjadi organ tetangga, proses metastasis dimulakan, maka campur tangan pembedahan tidak sesuai.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam keadaan seperti itu mustahil untuk mengeluarkan semua sel yang terkena dari badan sepenuhnya. Walaupun operasi dilakukan, lesi akan tetap ada dan mulai berkembang lebih jauh. Oleh itu, pada tahap 4, tumor tidak dapat dikendalikan..

Sebagai tambahan kepada prevalensi lesi yang tinggi, ada sebab lain, di mana tidak mungkin dilakukan pembedahan pembuangan neoplasma. Ia merangkumi lokasi tumpuan di kawasan saluran darah besar dan sen hidup yang paling penting.

Terapi

Sekiranya tumor malignan dianggap tidak dapat dikendalikan, maka terapi alternatif digunakan. Mereka bertujuan untuk menghilangkan gejala patologi, memanjangkan umur pesakit. Perubatan moden menawarkan rawatan barah berikut:

  1. Kemoembolisasi. Inti kaedah ini terletak pada pengenalan bahan kimia secara langsung ke kawasan yang terjejas. Ini dilakukan dengan menggunakan kateter khas yang dimasukkan ke dalam vena. Dana yang disuntik membantu menghancurkan sel-sel atipikal, pendedahan tempatan.
  2. Kemoterapi sistemik. Tidak seperti kaedah sebelumnya, dalam hal ini, bahan kimia disuntik ke dalam aliran darah dan mempengaruhi seluruh badan. Kelemahannya adalah bahawa dana tersebut memberi kesan negatif terhadap keadaan sel yang sihat, yang menyebabkan reaksi sampingan.
  3. Anestesia. Doktor menetapkan ubat sakit untuk pesakit pada peringkat lanjut untuk melegakan serangan sakit yang teruk.
  4. Terapi radiasi. Rasuk intensiti tinggi digunakan untuk menyingkirkan sel barah. Kaedah ini bertindak secara tempatan, oleh itu, sel normal terjejas secara minimum, yang secara signifikan mengurangkan senarai komplikasi terapi radiasi berbanding kemoterapi.
  5. Imunoterapi. Kaedah ini bertujuan untuk mengaktifkan sistem imun, yang membantu meningkatkan kesan rawatan.

Apa yang sebenarnya untuk menggunakan kaedah dan resipi rawatan yang dijelaskan, itu adalah keputusan doktor.

Ramalan

Tumor yang tidak dapat dikendalikan menimbulkan bahaya besar bagi kehidupan pesakit, kerana mengganggu terapi pembedahan dan tidak memberi peluang untuk sembuh. Seberapa besar kemungkinan untuk memanjangkan usia pesakit adalah mustahil untuk dinyatakan dengan tegas. Setiap keadaan berbeza. Beberapa pesakit bertahan selama beberapa tahun lagi, sementara yang lain meninggal dalam beberapa bulan.

Juga, banyak bergantung pada penyetempatan patologi. Kadar kelangsungan hidup lima tahun untuk pelbagai organ yang terjejas adalah seperti berikut:

  • Kanser rahim - sehingga 9%.
  • Tumor paru-paru - sehingga 10%.
  • Neoplasma di otak - 1%.
  • Kanser payudara - sehingga 10%.
  • Onkologi organ pencernaan - sehingga 10%.
  • Tumor hati - sehingga 7%.
  • Kanser hidung - sehingga 6%.
  • Onkologi ovari - sehingga 9%.

Penggunaan ubat tradisional

Sekiranya terdapat diagnosis yang mengerikan seperti barah dan pengenalpastian tumor yang tidak dapat dikendalikan, pesakit sering mula mencari ubat ajaib dari penyembuh tradisional dan meninggalkan ubat tradisional. Hanya ada satu hasil untuk situasi seperti itu - mematikan. Tidak ada satu ubat rakyat yang dapat menyelamatkan anda dari barah, terutama pada peringkat kemudian..

Doktor tidak melarang penggunaan kaedah ubat alternatif, tetapi hanya sebagai kaedah terapi tambahan. Ubat di rumah mempunyai kesan berikut:

  • Mengaktifkan sistem imun, yang sangat penting dalam perkembangan barah.
  • Menghilangkan gejala penyakit.
  • Mengurangkan kesan negatif terapi kimia dan radiasi.

Untuk rawatan tumor barah, decoctions dan infus dari pelbagai ramuan perubatan paling kerap digunakan. Ia boleh menjadi hemlock, celandine, rahim atas, chamomile, sage dan banyak tanaman lain. Juga digunakan produk seperti propolis, madu, soda.

Sangat dilarang untuk dirawat dengan ubat-ubatan rakyat tanpa kebenaran doktor yang hadir. Resipi juga harus dipilih bersama dengan pakar..

Pencegahan patologi teruk

Selalunya, tumor dikesan tepat pada peringkat kemudian, apabila mustahil untuk keluar dari penyakit ini. Memang, pada peringkat awal perkembangannya, penyakit ini sama sekali tidak mempengaruhi kesejahteraan pesakit..

Hanya tanda-tanda umum yang dapat diperhatikan, misalnya, kelemahan berterusan, pening, mengantuk, demam. Tidak ada yang memperhatikan manifestasi seperti itu. Apabila gejala yang jelas muncul, yang menunjukkan kerusakan dalam kerja satu atau organ lain, ia menjadi terlalu terlambat.

Oleh itu, doktor menggesa semua orang memperuntukkan masa sekurang-kurangnya sekali setahun untuk pemeriksaan badan. Ini adalah pencegahan terbaik, kerana pengesanan ketumbuhan malignan pada kelenjar susu dan organ lain akan membolehkan anda menyembuhkannya dengan cepat dan berjaya.

Mereka yang berjaya mengesan barah pada peringkat awal harus mematuhi semua arahan doktor yang merawat agar tidak menghidap penyakit onkologi sehingga tidak dapat dikendalikan. Anda tidak boleh mengubat sendiri.

Onkologi adalah penyakit berbahaya dan berbahaya, yang hanya dapat dicegah dengan memperhatikan kesihatan seseorang. Oleh itu, seseorang tidak boleh mengabaikan langkah-langkah untuk pencegahan patologi barah..

Kanser yang tidak dapat dikendalikan

Kanser yang tidak dapat dikendalikan dibincangkan apabila tumor ganas tidak dapat dikeluarkan dengan kaedah pembedahan. Biasanya, situasi seperti itu timbul dengan proses yang meluas di peringkat terminal. Lebih-lebih lagi, fokus utama dapat ditemukan di hampir semua organ. Dalam kebanyakan kes, barah tidak dapat dikendalikan dengan adanya banyak metastasis atau ketika tumor primer terletak di bahagian-bahagian tubuh di mana mustahil untuk membentuk akses pembedahan.

  • Statistik
  • Bagaimana barah yang tidak dapat dikendalikan?
  • Varieti barah yang tidak dapat dikendalikan, bergantung pada lokasinya
  • Contohnya barah yang tidak dapat dikendalikan
  • Rawatan barah yang tidak dapat dikendalikan

Statistik

Walaupun perkembangan diagnostik aktif, barah yang tidak dapat dikendalikan adalah perkara biasa. Ciri ini boleh dikaitkan dengan beberapa faktor:

  • Sebilangan jenis barah terdedah kepada penyakit asimtomatik jangka panjang dan hanya muncul pada peringkat terakhir, apabila rawatan pembedahan tidak mungkin dilakukan..
  • Pesakit boleh mengabaikan tanda-tanda ciri barah dan beralih kepada doktor sekiranya berlaku kemerosotan kesihatan yang serius, yang berkaitan dengan perkembangan dan penyebaran proses tumor..
  • Terdapat juga bentuk barah yang berkembang dengan cepat dan jika rawatan tidak dijalankan tepat pada waktunya, maka setelah beberapa bulan tumor menjadi tidak dapat dikendalikan..

Kanser boleh tidak dapat dikendalikan kerana alasan lain, misalnya, ketika tumor menyerang saluran besar atau organ vital, atau ketika pesakit mempunyai kontraindikasi untuk operasi.

Sehubungan dengan keadaan ini, dalam praktik mana-mana ahli onkologi, barah pelbagai organ yang tidak dapat dijaga selalu dijumpai. Secara tradisinya, statistik menilai kadar kelangsungan hidup lima tahun, dan dalam kes ini indikator adalah yang paling mengecewakan. Sebagai contoh, hanya 1% pesakit yang bertahan selama lima tahun dengan barah otak yang tidak dapat dikendalikan, dengan barah hati - 6%, dengan barah rahim - 7%, dengan barah prostat - sekitar 15%.

Petunjuk yang mengecewakan seperti ini dikaitkan dengan kenyataan bahawa rawatan yang berkesan tidak mungkin dilakukan. Kaedah konservatif yang ada memungkinkan untuk memanjangkan umur pesakit atau meningkatkan kualitinya buat sementara waktu.

Bagaimana barah yang tidak dapat dikendalikan?

Oleh kerana bentuk kanser yang tidak dapat dijumpai paling sering dijumpai pada peringkat akhir, gejalanya teruk dan sangat mempengaruhi keadaan pesakit. Manifestasi yang tepat bergantung pada penyetempatan dan kelaziman proses tumor, namun, beberapa gejala dapat dibezakan yang terjadi pada hampir setiap pesakit:

  1. Kesakitan yang kuat. Ia tertumpu di kawasan di mana tumpuan utama kanser berada. Sensasi menyakitkan tidak dapat dihilangkan dengan menggunakan kaedah konvensional, hanya ubat dari kumpulan analgesik narkotik yang membantu.
  2. Keletihan badan yang ketara. Sebilangan besar pesakit kehilangan keupayaan untuk bergerak dan merawat diri sendiri, penurunan berat badan dan kelemahan yang teruk.
  3. Kehilangan selera makan, sesak nafas, loya, muntah, dan gejala lain yang tidak spesifik.

Dengan metastasis kanser, gambaran klinikal dilengkapi dengan tanda-tanda lain. Bergantung pada kerosakan pada organ tertentu, gejala mungkin termasuk gangguan neurologi, patah patologi, penyakit kuning, gangguan fungsi ginjal, dll..

Varieti barah yang tidak dapat dikendalikan, bergantung pada lokasinya

Ciri khas kanser yang tidak dapat dikendalikan adalah peningkatan saiz dan penyebaran yang cepat ke tisu dan organ yang berdekatan, iaitu pertumbuhan invasif. Dalam beberapa kes, fokus utama dapat berkembang menjadi bahagian raksasa dalam jangka waktu yang agak singkat. Lebih-lebih lagi, tumor itu sendiri dapat dilokalisasi atau tersebar luas:

  • Bentuk barah yang dilokalisasi berkembang pada organ yang tidak berpasangan - hati, otak, rahim, kelenjar prostat. Ciri khasnya adalah lokasi fokus tumor dalam batas organ. Dalam beberapa kes, tumor dapat dikeluarkan, tetapi jika menangkap saluran atau saraf besar, atau terletak di kawasan yang tidak dapat diakses, maka doktor membincangkan mengenai barah yang tidak dapat dikendalikan.
  • Proses biasa melangkaui organ dan boleh merebak ke bahagian badan. Sekiranya metastasis tunggal dan terletak "baik", maka metastasis dikeluarkan melalui pembedahan. Dalam kes lain, rawatan barah radikal adalah mustahil..

Contohnya barah yang tidak dapat dikendalikan

Kanser yang tidak dapat dikendalikan boleh berlaku di pelbagai organ. Penyetempatan yang paling biasa boleh disebut sebagai contoh:

  1. Kanser perut. Ia adalah salah satu jenis barah yang tidak dapat dikendalikan. Rawatan pembedahan tidak mungkin berlaku sekiranya terdapat metastasis yang jauh, pertumbuhan tumor ke dalam kumpulan vaskular dan saraf dan organ yang berdekatan dikesan, atau ketika pesakit mengalami keletihan yang teruk, di mana operasi tersebut dikontraindikasikan.
  2. Kanser otak yang tidak dapat dikendalikan. Ia boleh berada di kawasan-kawasan di mana mustahil untuk membentuk akses. Operasi tidak dilakukan walaupun terdapat risiko gangguan fungsi vital, atau jika ukuran tumornya sangat besar. Tidak semua tumor otak yang tidak dapat dikendalikan adalah malignan. Terdapat juga varian jinak.
  3. Kanser paru-paru yang tidak dapat dikendalikan. Rawatan pembedahan tidak dilakukan jika tumor tumbuh ke mediastinum, menangkap kapal besar dan organ penting. Kontraindikasi untuk pembedahan juga adalah kegagalan jantung dan paru-paru, yang sering dikesan pada pesakit seperti itu..
  4. Kanser laring. Tidak seperti jenis barah yang lain, penyetempatan ini tidak dapat dilakukan walaupun pada peringkat awal, kerana keanehan anatomi leher. Pertama, laring terletak di tempat yang sukar dijangkau oleh pakar bedah, dan kedua, ia dikelilingi oleh banyak saluran penting, serta sejumlah besar otot dan saraf.
  5. Kanser payudara yang tidak dapat dikendalikan. Jenis ini kurang biasa walaupun terdapat barah payudara yang tinggi. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa wanita sangat mengetahui kaedah pemeriksaan diri dan ciri-ciri gejala penyakit ini. Namun, dalam beberapa kes, bentuk yang diabaikan masih dapat dikesan, di mana operasi tidak dapat dilakukan..

Selain itu, barah pankreas, usus, kelenjar tiroid, dan organ lain mungkin tidak dapat dikendalikan. Keputusan untuk melakukan operasi selalu dibuat secara individu, dengan mempertimbangkan keadaan umum pesakit, kelaziman dan tahap proses tumor.

Rawatan barah yang tidak dapat dikendalikan

Walaupun tidak mungkin melakukan rawatan radikal, pesakit dapat dibantu dengan kaedah konservatif. Sudah tentu, mereka tidak akan membantu menghilangkan tumor atau meningkatkan prognosis dengan ketara, namun, mereka dapat mengubah kualiti hidup menjadi lebih baik dan meningkatkan jangka hayat. Di antara terapi barah konservatif, doktor mungkin mencadangkan:

  • Kemoembolisasi. Kaedah ini melibatkan pengenalan ubat kemoterapi secara langsung ke dalam kapal yang memberi makan kepada tumor. Akibatnya, adalah mungkin untuk memperlambat pertumbuhan tumor kerana penyekat aliran darah dan kematian sel secara serentak di bawah pengaruh kemoterapi.
  • Polikemoterapi. Ia sering digunakan sekiranya berlaku proses tumor yang meluas. Semasa menetapkan rawatan sedemikian, adalah perlu untuk mempertimbangkan keadaan umum pesakit, kerana ubat kemoterapi memberi kesan negatif bukan hanya pada barah, tetapi juga sel-sel tubuh yang sihat. Hari ini, ahli onkologi mempunyai pelbagai jenis ubat kemoterapi di gudang mereka, yang membolehkan mereka digabungkan dalam kombinasi yang berbeza dan mencapai kesan terapeutik yang diinginkan..
  • Pembedahan invasif minimum. Mereka digunakan dengan syarat pesakit dapat menjalani intervensi tersebut. Pembedahan invasif yang minimum dapat menghilangkan luka kecil dari barah dan melegakan simptom. Kaedah tersebut termasuk pisau siber, penghancuran cryodestruction, pemusnahan elektro, ablasi frekuensi radio, dll.

Untuk bentuk barah yang tidak dapat dikendalikan, rawatan paliatif juga ditetapkan. Ia bertujuan untuk menghilangkan gejala, memperbaiki keadaan psikologi dan emosi pesakit. Dalam beberapa kes, rawatan paliatif dapat dilakukan di rumah, setelah mendapat nasihat doktor.

Kanser yang tidak dapat dikendalikan, tahap apa, kriteria operasi, contoh penyetempatan, rawatan dan berapa lama pesakit hidup?

Kanser yang tidak dapat dikendalikan adalah peringkat terakhir penyakit onkologi, apabila struktur malignan menjadi mustahil untuk dihilangkan dengan bantuan pembedahan. Diagnosis serupa dibuat jika tumor ibu menjadi raksasa atau banyak metastasis merebak ke seluruh badan. Jangka hayat dengan barah yang tidak dapat dikendalikan adalah minimum, kerana dikesan hanya dalam kes-kes apabila seseorang mengabaikan gejala yang tidak menyenangkan untuk waktu yang lama dan beralih kepada doktor terlalu lama.

Kanser mana yang dianggap tidak dapat dikendalikan?

Konsep pengendalian dan ketidakoperasian neoplasma malignan sangat penting dalam praktik onkologi, kerana kehidupan seseorang dan tahap penderitaannya pada peringkat akhir penyakit bergantung pada apakah penyingkiran struktur tumor itu benar atau tidak dalam kes tertentu. Mengenai berapa banyak orang yang menghidap barah yang tidak dapat dikendalikan, tidak ada pakar yang pasti akan mengatakannya. Semuanya bergantung pada banyak faktor, yang utama adalah ketahanan struktur malignan terhadap kesan terapeutik dan keadaan umum pesakit..

Apa maksud barah yang tidak dapat dikendalikan? Ini adalah neoplasia atau tumor yang, untuk satu sebab atau yang lain, tidak dapat dihancurkan oleh pembedahan.

Tumor penyetempatan yang memenuhi salah satu ciri berikut boleh menjadi tidak dapat dikendalikan:

  • terletak di tempat yang sukar diakses untuk prosedur pembedahan;
  • banyak metastasis dijumpai di sistem badan yang berdekatan dan jauh;
  • mempunyai pertumbuhan invasif yang agresif yang mempengaruhi plexus saraf besar dan arteri darah;
  • berkembang menjadi bahagian yang besar dalam satu pasangan yang tidak berpasangan atau satu-satunya yang kekal sebagai yang utama selepas pemindahan organ kedua.
  • pesakit telah didiagnosis dengan patologi bersamaan yang teruk yang tidak dapat disembuhkan, yang menyebabkan disfungsi organ penting.

Perlu diketahui! Dalam amalan klinikal ahli onkologi, terdapat juga konsep seperti tahap kanser yang tidak dapat dikendalikan secara bersyarat. Diagnosis sedemikian dibuat jika ukuran dan lokasi tumor memungkinkan penyingkirannya, tetapi struktur malignan telah menyebarkan banyak fokus metastatik ke seluruh tubuh, kerana pertumbuhannya dapat diaktifkan setelah penghapusan ibu.

Statistik

Kanser yang tidak dapat dikendalikan adalah patologi yang sangat berbahaya, yang didiagnosis, malangnya, sangat kerap. Peralihan penyakit onkologi ke tahap operasi yang tidak dapat disembuhkan secara langsung berkaitan dengan keburukan proses ganas, yang berkembang pesat selama beberapa tahun, tetapi pada peringkat pertama, masih dapat disembuhkan, tidak disertai dengan gejala tertentu. Hak milik mereka inilah yang menyumbang kepada fakta bahawa orang yang merasakan tanda-tanda yang tidak menyenangkan tidak mengaitkannya dengan onkologi dan tidak segera berjumpa pakar, memulakan penyakit yang berkembang pesat.

Berapa banyak yang hidup dengan barah yang tidak dapat dikendalikan, anda dapat mengetahui dari statistik penyakit ini. Mereka memberikan maklumat mengenai lesi onkologi dari penyetempatan yang berbeza..

Sehingga kini, terdapat maklumat berikut mengenai kadar kelangsungan hidup lima tahun orang yang didiagnosis dengan bentuk onkologi pelbagai organ yang tidak dapat dikendalikan:

  • otak - tidak lebih daripada 1%;
  • payudara - sehingga 10%;
  • perut - dari 7 hingga 10%;
  • hati - tidak lebih daripada 6%,
  • paru-paru - dari 1 hingga 9%;
  • prostat - sehingga 15%;
  • ovari - 9%;
  • rahim - 7%.

Adakah barah yang tidak dapat diubati dapat disembuhkan? Tidak, pakar onkologi moden, bahkan yang paling berpengalaman, tidak mempunyai peluang seperti itu. Semua yang dapat dilakukan sekiranya diagnosis yang mengerikan adalah memperpanjang umur pesakit untuk jangka waktu tertentu dengan pemeliharaan kualitinya yang optimum.

Gejala dan manifestasi barah yang tidak dapat dikendalikan

Tanda-tanda penyakit onkologi, yang telah mencapai tahap akhir perkembangannya, mempunyai perbezaan yang serius bergantung pada lokasi tumor. Bagaimanapun, tahap barah yang tidak dapat diatasi disertai dengan gejala yang menyakitkan, yang tidak dapat dilupakan. Gejala utama proses onkologi yang telah sampai ke peringkat akhir adalah kesakitan yang tidak dapat ditoleransi yang dilokalisasi di bahagian tubuh di mana organ yang telah mengalami bentuk transformasi malignan ini berada.

Sekiranya pesakit menghidap barah yang tidak dapat dikendalikan dengan metastasis, gejala negatif akan bertambah buruk oleh organ di mana fokus neoplasia sekunder muncul:

  • sistem pernafasan - sakit dada, sesak nafas yang berterusan, pemburukan penyakit paru-paru, batuk berterusan dengan dahak berdarah;
  • saluran pencernaan - gejala dispepsia yang ketara;
  • organ kencing - kencing yang menyakitkan dan kerap, darah dalam air kencing;
  • sistem pembiakan - pendarahan luar haid, sakit biasa di bahagian bawah abdomen.

Tidak ada pakar yang dapat mengatakan apakah mungkin untuk pulih sepenuhnya dari proses onkologi yang telah mencapai tahap IV, tahap akhir, dan berapa jangka hayat maksimum untuk barah yang tidak dapat dikendalikan, kerana tidak ada doktor yang mempunyai maklumat tersebut. Walau bagaimanapun, tidak perlu dipersiapkan untuk kematian seketika, kerana onkologi moden tidak berhenti dalam perkembangannya, dan setiap tahun kaedah inovatif muncul yang memungkinkan untuk memperpanjang umur pesakit yang didiagnosis dengan bentuk barah yang tidak dapat dikendalikan untuk jangka waktu yang paling lama.

Maklumat am

Ciri utama tumor barah adalah bahawa ia secara aktif meningkat dalam jumlah, akibatnya tisu yang sihat di sekitarnya selalu ditarik ke dalam proses patologi (proses invasif). Akibatnya, struktur ganas dalam waktu singkat meningkat menjadi ukuran raksasa dan membentuk konglomerat tunggal yang tidak dapat dikeluarkan dengan pembedahan. Tumor ini dipanggil barah yang tidak dapat dikendalikan..

Neoplasma yang tidak dapat digunakan boleh terdiri daripada 2 jenis:

  1. Setempat. Struktur tumor berkembang pada organ vital, otak, hati yang tidak berpasangan. Kanser yang dilokalisasi mempunyai satu-satunya syarat untuk pemindahan struktur tersebut - berada di parenchyma hepatik. Hanya dalam kes ini, mungkin untuk membuangnya melalui pemindahan organ yang terjejas. Sekiranya neoplasma tempatan yang tidak dapat dikendalikan milik neuroblastoma, kemungkinan ini dikecualikan, dan terapi paliatif digunakan untuk meringankan keadaan pesakit..
  2. Biasa. Struktur tumor tidak sepenuhnya terkena reseksi, kerana tidak hanya mempengaruhi kawasan organ yang signifikan, tetapi juga melampaui batasnya, memberikan metastasis ke bahagian tubuh yang paling jauh. Rawatan untuk kanser lanjut yang tidak dapat diubati hanya boleh melegakan. Tidak mustahil untuk membuangnya secara pembedahan bukan hanya untuk alasan teknikal, tetapi juga kerana keadaan pesakit barah yang semakin memburuk.

Oleh kerana neoplasma malignan mempunyai asal usul yang berbeza dan berada pada tahap perkembangan yang berbeza, pesakit barah mempunyai kadar kelangsungan hidup yang tidak jelas. Pakar, yang sering menjawab soalan dari pesakit mengenai berapa lama mereka hidup dengan barah yang tidak dapat dikendalikan, semestinya mengambil kira semua faktor yang boleh memanjangkan atau memendekkan jangka hayat orang yang sakit. Tetapi harus dikatakan bahawa jenis terapi moden dan rawatan tepat pada masanya bermula memberi peluang pengampunan selama lima tahun di hampir 8% pesakit.

Kanser yang tidak dapat diatasi dengan pelbagai penyetempatan

Tahap pengoperasian dan ketidakoperasian tumor barah di organ yang berlainan adalah berbeza; tidak ada batasan yang jelas di antara mereka dari segi tahap pementasan. Tahap barah yang tidak dapat dikendalikan adalah konsep yang kabur dalam setiap aspek. Tumor kebanyakan organ dalaman tidak dapat disembuhkan hanya pada tahap akhir perkembangan, di mana pendapat itu berasal dari semua neoplasma ganas yang dapat dikesan pada peringkat awal. Tetapi ini tidak sepenuhnya betul, dan bukti bahawa ini adalah barah laring, kawasan parapharyngeal yang tidak dapat dikendalikan.

Struktur tumor ini tidak dapat dikeluarkan secara pembedahan sejak awal, dan beberapa faktor penting untuk kehidupan pesakit mencegah campur tangan pembedahan:

  1. Kawasan parapharyngeal terletak di tempat yang sukar diakses untuk instrumen pembedahan - di zon dalam persimpangan leher-kepala.
  2. Otot-otot wajah, saraf dan saluran besar yang kompleks melewati kawasan ini..

Untuk memindahkan struktur malignan ke kategori yang tidak dapat dirawat, pakar menjalankan beberapa kajian diagnostik yang mendedahkan keadaan umum pesakit, kehadiran dan tahap lesi metastatik, serta organ penyetempatan tumor dan ukurannya.

Kanser payudara yang tidak dapat dikendalikan

Kanser payudara yang telah mencapai tahap 3 dalam perkembangannya dipindahkan ke kategori barah yang tidak dapat dikendalikan.

Wanita di mana perkembangan penyakit ini mencapai tahap ini biasanya dibahagikan kepada 2 kumpulan utama:

  1. A - kerosakan yang teruk pada tisu payudara dan kehadiran tunggal, tidak menyebabkan penderitaan, metastasis pada kelenjar getah bening axillary;
  2. B - perubahan yang tidak normal di dada tidak signifikan, tetapi terdapat lesi metastatik organ dalaman atau sistem rangka yang jauh.

Gejala tumor yang tidak dapat dilindungi dikurangkan menjadi pemadatan yang jelas (lumpiness) pada otot pektal, sensasi menyakitkan yang teruk dan perubahan struktur dan warna kulit, yang menjadi serupa dengan kulit oren merah atau burgundy. Rawatan barah payudara yang tidak dapat dirawat ditetapkan kepada setiap pesakit secara individu, setelah pemeriksaan lengkap dan pengenalan semua nuansa proses patologi.

Kanser prostat yang tidak dapat dikendalikan

Selalunya, diagnosis kanser prostat yang tidak dapat dilakukan dibuat pada tahap 4, tahap lanjutan proses patologi. Pada peringkat ini, gejala yang ada sebelum ini berkaitan dengan masalah kencing menjadi lebih ketara..

Tanda-tanda yang jelas bahawa pesakit mengalami barah prostat yang tidak dapat dikendalikan adalah:

  • hematuria (kehadiran darah dalam air kencing yang berterusan);
  • sakit teruk di perineum.

Dari tanda tambahan yang disebabkan oleh metastasis jauh, manifestasi paru-paru yang teruk (batuk dengan darah di dahak), gangguan berjalan (metastasis telah tumbuh ke tulang paha), gangguan kesedaran (kerosakan otak) dan kegagalan buah pinggang mungkin muncul. Walau bagaimanapun, harus dikatakan bahawa prognosis untuk kanser prostat yang tidak dapat dikendalikan adalah yang terbaik daripada proses onkologi organ-organ lain yang maju..

Kanser tiroid yang tidak dapat dikendalikan

Kanser tiroid hampir selalu dapat dikendalikan, walaupun pada peringkat terakhir. Pengecualian adalah karsinoma anaplastik yang jarang berlaku, yang tidak dapat dibuang melalui pembedahan kerana pertumbuhan yang berlebihan dan metastasis awal yang luas. Prognosis untuk kanser tiroid yang tidak dapat dikendalikan selalu buruk. Pengampunan kecil dapat dicapai hanya dengan permulaan perawatan yang lebih awal, jika pesakit memberi respons tepat pada waktunya terhadap tanda-tanda tidak spesifik negatif seperti perubahan suara, sesak nafas, penampilan kemasukan berdarah di dahak. Jangka hayat dalam barah tiroid yang tidak dapat dikendalikan tidak melebihi setahun, dan penyebab utama kematian adalah asfiksia.

Kanser pankreas yang tidak dapat dikendalikan

Dengan penyetempatan struktur abnormal seperti itu, terutama jika tumbuh di kepala organ, reseksi tidak dapat diterima dari tahap 2. Kanser pankreas yang tidak dapat dikendalikan boleh terdiri daripada 3 jenis: berkembang secara tempatan (tumor telah berkembang menjadi saiz raksasa di dalam organ), metastatik (metastasis jauh dikesan) dan berulang. Gejala, yang menunjukkan bahawa neoplasma menjadi tidak dapat disembuhkan, hanya terdapat sensasi menyakitkan yang lebih jelas di rongga perut dan munculnya tanda-tanda negatif dari organ yang terkena sekunder. Kanser pankreas yang tidak dapat dikendalikan dirawat dengan terapi paliatif.

Kanser perut yang tidak dapat dikendalikan

Kanser perut yang tidak dapat dikendalikan didiagnosis jika, selain perut, sekurang-kurangnya 1 organ di kawasan berdekatan dan 1 kelenjar getah bening wilayah terjejas.

Tanda-tanda yang menunjukkan bahawa barah gastrik yang tidak dapat dihidap mungkin termasuk:

  • penurunan berat badan yang drastik, sehingga anoreksia;
  • loya, disertai dengan muntah yang teruk dengan kekotoran darah;
  • gangguan najis sistemik dengan perubahan cirit-birit dan sembelit yang berterusan.

Campur tangan pembedahan pada tahap ini hanya boleh melegakan, melegakan gejala yang menyakitkan.

Kanser usus yang tidak dapat dikendalikan

Diagnosis kanser rektum yang tidak dapat dilakukan dibuat ketika kanser telah mencapai tahap 3 atau 4, dan tumor telah mencapai ukuran yang signifikan. Pada masa yang sama, pesakit mengalami kesakitan yang teruk dan perasaan bahawa badan asing ada di dalam usus. Pada peringkat ini, neoplasma secara aktif tumbuh menjadi organ yang berdekatan dan jauh, dan operasi menjadi mustahil kerana tidak berguna atau ancaman menyebabkan lebih banyak bahaya daripada kebaikan. Kanser usus yang tidak dapat dikendalikan hanya dapat dirawat dengan terapi paliatif, tetapi jarang sekali dapat memperpanjang umur untuk jangka masa yang signifikan (hingga 5 tahun).

Kanser esofagus yang tidak dapat dikendalikan

Kanser esofagus yang tidak dapat dikendalikan didiagnosis apabila penyakit ini mencapai tahap akhir dan lumen tiub esofagus disempit dengan ketara. Pesakit pada tahap penyakit ini tidak hanya mengalami kesakitan yang luar biasa, tetapi juga kesukaran menelan yang teruk. Dia tidak boleh menelan bukan sahaja makanan pekat, tetapi juga makanan cair. Prognosis untuk kanser esofagus yang tidak dapat dikendalikan sangat buruk. Untuk memanjangkan umur dan mengurangkan simptom yang menyakitkan, pesakit menjalani stenting, rawatan pembedahan paliatif, di mana stent yang mengembang esofagus dimasukkan ke dalam tiub esofagus.

Kanser testis yang tidak dapat dikendalikan

Diagnosis kanser testis yang tidak dapat dikendalikan tidak terdapat dalam praktik klinikal, kerana campur tangan pembedahan semestinya dilakukan pada tahap mana pun, bahkan tahap penyakit yang paling maju.

Kanser ovari yang tidak dapat dikendalikan

Kanser ovari yang tidak dapat dikendalikan didiagnosis pada peringkat akhir, IIIC dan IV penyakit ini, ketika tumor tidak hanya mencapai bahagian raksasa, tetapi juga mulai menyerang tisu perut secara aktif dan tumbuh menjadi organ yang jauh dan berdekatan. Bukti bahawa pesakit telah mengalami barah yang tidak dapat berfungsi pada salah satu organ berpasangan ini, sakit kusam yang teruk di bahagian bawah abdomen yang tidak hilang walaupun setelah mengambil analgesik, dan ketika memeriksa dinding anterior di kawasan ovari, terdapat segel dengan pertumbuhan styloid.

Kanser pundi kencing yang tidak dapat dikendalikan

Sekiranya tumor malignan yang dilokalisasi dalam pundi kencing mula aktif menyerang dan tumbuh ke rongga perut, rahim, kelenjar prostat, pesakit didiagnosis menghidap barah dengan metastasis.

Penyakit yang telah mencapai tahap ini dalam perkembangannya menyebabkan sejumlah tanda negatif pada pesakit:

  • sakit akut, sering tidak tertahankan, dilokalisasi di bahagian bawah perut;
  • kencing tidak terkawal;
  • hematuria teruk.

Terdapat banyak kes perkembangan proses keradangan pada tisu tumor, yang memperburuk keadaan pesakit. Rawatan pembedahan terhadap kanser yang tidak dapat dijalankan hanya untuk mengurangkan keadaan umum pesakit.

Kanser serviks yang tidak dapat dikendalikan

Diagnosis kanser serviks yang tidak dapat dilakukan dibuat bermula dari tahap 3 penyakit ini, ketika sel-sel yang tidak normal telah tumbuh ke bahagian atas vagina dan dinding pelvis, yang menyebabkan pemampatan ureter. Ini adalah tahap penyakit yang paling berbahaya, disertai bukan sahaja oleh kesakitan akut yang berterusan di bahagian bawah perut, tetapi juga oleh gangguan disurik. Dalam kes ini, hanya kursus kimia dan radiasi yang mampu meringankan keadaan pesakit. Kadang kala dengan pertolongan mereka, mungkin dapat mengurangkan tumor dan memindahkan penyakit ke tahap pembedahan..

Kanser otak yang tidak dapat dikendalikan

Tumor intrakranial yang tidak dapat dikendalikan merangkumi semua jenis neoplasma otak, reseksi pembedahan yang berkaitan dengan risiko kecacatan yang tinggi, ancaman perkembangan aktif penyakit atau kematian pramatang. Untuk mengelakkan perkembangan patologi berbahaya seperti barah otak yang tidak dapat dikendalikan, perlu diperiksa oleh pakar neurologi apabila sekurang-kurangnya salah satu tanda membimbangkan berikut:

  • sakit kepala akut dan pening biasa;
  • muntah yang kerap dan tidak membawa kelegaan;
  • kehilangan koordinasi motor yang tidak dijangka.

Pada asasnya, prognosis untuk barah yang tidak dapat dikendalikan dari penyetempatan berbahaya seperti ini mengecewakan. Penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, dan tugas utama terapi adalah untuk mengurangkan gejala sakit pada hari-hari terakhir kehidupan..

Kanser paru-paru yang tidak dapat dikendalikan

Kanser paru-paru yang tidak dapat dikendalikan - peringkat akhir penyakit yang paling teruk.

Tanda-tanda tahap sebelumnya yang menjadi lebih jelas dapat memberitahu tentang permulaannya:

  • sakit tajam yang berterusan di belakang sternum;
  • pemburukan penyakit paru-paru radang;
  • batuk kronik dengan dahak berdarah.

Sekiranya barah tahap 4 yang tidak dapat dikendalikan didiagnosis di paru-paru, prognosis bagi pesakit sangat buruk. Selalunya, kematian berlaku dalam beberapa bulan selepas pengesanan patologi..

Kanser hati yang tidak dapat dikendalikan

Kanser hati yang tidak dapat dikendalikan adalah bentuk proses patologi yang paling teruk, di mana penampilan banyak metastasis diperhatikan. Semua simptom penyakit yang telah mencapai tahap akhir perkembangannya kelihatan lebih cerah daripada tahap sebelumnya. Seseorang mengalami disfungsi lengkap dari semua proses fisiologi, dan kebanyakan organ tidak berfungsi secara normal, yang berakhir dengan ketidakupayaan sepenuhnya. Prognosis untuk kanser yang tidak dapat dikendalikan sangat buruk - walaupun dalam kes terapi aktif, hanya 10% pesakit yang dapat hidup selama lebih dari satu tahun.

Kanser buah pinggang yang tidak dapat dikendalikan

Kanser buah pinggang yang tidak dapat dikendalikan adalah peringkat IV penyakit ini, yang menampakkan diri dalam salah satu varian berikut:

  • struktur tumor telah berkembang menjadi kelenjar adrenal, adalah kelenjar endokrin;
  • metastasis sel yang tidak normal ke organ lain telah berlaku.

Tanda utama peralihan penyakit ke tahap terminal boleh disebut pemerolehan hematuria, menyertai proses patologi, dari bentuk yang sedikit berbeza - gumpalan darah muncul di dalam air kencing yang menyekat uretra, yang menyumbang kepada perkembangan kesakitan yang tidak tertahankan.

Rawatan barah yang tidak dapat dikendalikan, apa itu?

Sekiranya neoplasma malignan tidak dapat dikeluarkan secara pembedahan, taktik terapi alternatif digunakan untuk memanjangkan umur pesakit dan memulihkan kualitinya..

Kanser yang tidak dapat diubati dirawat dengan kaedah berikut:

  1. Kemoembolisasi. Pengenalan ubat kemoterapi menggunakan kateter khas terus ke kawasan fokus malignan untuk pemusnahan sel bermutasi tempatan.
  2. Penyinaran. Ia digunakan untuk tujuan yang sama seperti chemoembolization. Gunakan hanya pendedahan tempatan kepada sinaran radiasi, yang meminimumkan kerosakan sel yang sihat.
  3. Kemoterapi sistemik. Ia diresepkan jika kanser yang tidak dapat dikendalikan dengan metastasis didiagnosis. Ubat kemoterapi yang diberikan secara intravena mempengaruhi seluruh tubuh, memusnahkan sel barah yang telah menyebar ke dalamnya.
  4. Imunoterapi. Pesakit diberi ubat imunomodulator untuk mengaktifkan sistem imun untuk melawan tumor secara bebas.
  5. Pisau Cyber ​​dan Gamma. Rawatan radiosurgikal inovatif seperti itu dapat memperpanjang jangka hayat pesakit yang paling parah..
  6. Kaedah rawatan eksperimental menjalani ujian klinikal dan dalam kebanyakan kes menunjukkan kecekapan tinggi.

Perlu diketahui! Mengenai persoalan berapa banyak orang yang hidup dengan barah yang tidak dapat dikendalikan, adalah tidak realistis untuk mendapatkan jawapan tepat dari pakar, kerana ahli onkologi menganggap keadaan ini bukan diagnosis, tetapi prognosis. Baru-baru ini, proses patologi jenis ini diperjuangkan hanya melalui kemoterapi dan radiasi, tetapi baru-baru ini para doktor mempunyai peralatan yang cukup besar untuk menghancurkan struktur ganas yang menjadi tidak dapat dikendalikan. Hanya pakar yang berpengalaman yang dapat menentukan kaedah terapi yang dapat meningkatkan jangka hayat kanser yang tidak dapat dikendalikan untuk pesakit tertentu..

Rawatan simptomatik atau paliatif pesakit yang tidak dapat dikendalikan

Sekiranya terdapat diagnosis yang teruk, harapan untuk pemulihan sepenuhnya adalah minimum, atau tidak ada sama sekali. Semua langkah terapi yang ditetapkan untuk pesakit dengan barah yang tidak dapat dikendalikan adalah rawatan paliatif untuk melegakan gejala yang menyakitkan. Asas rawatan simptomatik tersebut adalah terapi anestetik, dan juga intervensi pembedahan, misalnya, stenting, yang memungkinkan untuk meminimumkan manifestasi negatif tempatan penyakit ini dengan minimum..