Utama > Trauma

Pemulihan selepas strok di rumah

Di Rusia, tempat ketiga antara penyebab kematian warganegara adalah strok. Ini adalah pendarahan di otak yang disebabkan oleh pecahnya salah satu saluran. Kira-kira 200 ribu orang mati di negara ini setiap tahun, dan mereka yang selamat menjalani pemulihan yang kompleks setelah mengalami strok di dalam keadaan pegun dan di rumah.

Kesukaran untuk pulih dari strok

Fasa pemulihan yang paling sukar berlaku pada 6 bulan pertama. Saudara-mara pesakit beralih ke klinik pemulihan berbayar, kerana mereka takut mencederakan orang yang disayangi. Untuk menjalankan rawatan yang betul, anda perlu mengetahui spesifik penyakit ini, bagaimana dan di mana bahagian otak tertentu berlaku pendarahan. Ia juga memerlukan kesabaran dan ketahanan terhadap tekanan..

Sekiranya pesakit dan keluarganya mempunyai keinginan kuat untuk memulihkan kesihatan dan kembali ke kehidupan sebelumnya secepat mungkin, kemungkinan hasil yang lebih baik..

Untuk mengharungi tempoh yang sukar, anda memerlukan bantuan ahli psikologi, baik yang terselamat dan juga yang merawatnya. Dalam 90% kes, pesakit ditarik balik, mereka mengalami kemurungan. Seseorang menganggap dirinya lebih rendah, dan juga beban saudara-mara.

Percubaan membunuh diri telah direkodkan di kalangan orang yang menderita strok.

Tahap utama pemulihan dari strok

Pemulihan selepas strok di rumah dilakukan di bawah pengawasan pakar. Program latihan bergantung pada tahap pendarahan dan keadaan umum pesakit.

Akibat dari strok adalah:

  • kehilangan ingatan (lengkap atau separa);
  • gangguan pertuturan;
  • masalah penglihatan dan pendengaran;
  • gangguan radas vestibular;
  • lumpuh anggota badan yang lengkap atau separa;
  • gangguan psiko-emosi.

Tugas utama adalah mengembalikan seseorang ke kehidupan normal. Kita harus mengembalikan kemahiran layan diri, menguatkan ingatan, dan mengembangkan kecerdasan. Program pemulihan tidak dapat ditunda; pemulihan mesti dimulakan secepat mungkin. Kelas lebih awal dan lebih kerap dilakukan dengan pesakit, semakin tinggi peluang pemulihan sepenuhnya..

Pemulihan bermula dengan prinsip berikut:

  • bermula tepat pada waktunya;
  • bersenam secara berkala;
  • secara beransur-ansur beralih ke latihan yang lebih kompleks;
  • mengembalikan semua kemahiran yang hilang secara komprehensif.

Langkah pertama untuk pemulihan akan bermula di hospital, maka anda perlu mengikuti semua peraturan yang ditetapkan oleh doktor, dan juga meningkatkan tahap tekanan secara beransur-ansur. Seharusnya tidak ada jurang, perlu melakukan latihan secara sistematik, jika tidak, hasil yang dicapai sebelum rehat akan hilang lagi.

Anda perlu mengikuti rancangan pelajaran. Anda tidak boleh membebani pesakit. Sekiranya ada tugas yang diberikan kepadanya belum mampu dilakukannya, perlu menunjukkan kesabaran, dan tidak memerlukan seseorang untuk menyelesaikannya..

Semua fungsi organ dipulihkan secara serentak. Anda perlu melakukannya dengan cara yang serba boleh, jika tindakan pemulihan ditujukan hanya untuk mengembalikan kemampuan bergerak, maka perkembangan pertuturan dan akal akan berhenti, dan peluang untuk mengejar apa yang terlewat akan menjadi kecil.

Selepas strok iskemia

Menurut statistik dunia, 85% strok adalah iskemia. Salah satu saluran menjadi tersumbat dengan gumpalan darah atau membran udara, kemudian pecah dan berlaku pendarahan serebrum. Strok iskemia berlaku secara beransur-ansur, ia dapat dikenali secara bebas.

Seseorang semasa serangan tidak dapat tersenyum, sudut mulut dipulas. Tangan tidak naik secara simetri, atau tidak patuh sama sekali. Ucapan menjadi kabur. Bantuan yang diberikan dengan cepat akan membantu mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan.

Pemulihan berlaku bergantung kepada keparahan "pukulan". Dalam 30% kes, pesakit tidak kehilangan keupayaan untuk bergerak dan berfikir. Ahli terapi pemulihan menetapkan program senaman secara individu.

Sekiranya kehilangan pertuturan, ahli terapi pertuturan berinteraksi dengan pesakit, mengajar cara mengucapkan kata dengan betul dan melatih otot muka. Rawatan urut berkala ditetapkan. Mereka penting untuk mempengaruhi otot-otot anggota badan dan badan, serta untuk peredaran darah yang baik. Pakar pemakanan membuat rancangan makan, banyak makanan harus dikecualikan dari diet setelah serangan.

Selepas strok hemoragik

Strok hemoragik lebih teruk daripada strok iskemia. Ia datang secara tiba-tiba dan orang itu tidak dapat menyedari apa yang berlaku. Menyelamatkan nyawa orang yang mengalami stroke hemoragik berterusan selama beberapa saat. Bantuan cepat dapat mengelakkan kematian.

Kejang biasanya disebabkan oleh lonjakan tekanan secara tiba-tiba. Kapal tidak dapat menahan beban dan pecah, pendarahan berlaku. Pesakit seperti itu menjalani kraniotomi dan pembedahan kecemasan untuk menyelamatkan nyawa..

Pemulihan selepas strok hemoragik jauh lebih lama daripada selepas stroke iskemia, baik di rumah dan di hospital. Pada tempoh pertama pemulihan, pesakit terbaring di tempat tidur dan memerlukan rawatan yang rapi. Adalah perlu untuk memusingkan badannya untuk mengelakkan timbulnya luka baring.

Anda perlu mengelap semua lipatan kulit, ketiak, selekoh lutut dan siku. Program pemulihan bermula seminggu selepas pembedahan. Sehingga hari ini, hanya urutan ringan dan urutan anggota badan, jari dan jari kaki sahaja yang dibenarkan.

Perkara utama rawatan strok

Pada dasarnya, strok dirawat dengan ubat-ubatan, tanpa pembedahan. Dalam kes yang sukar, doktor menggunakan trepanasi otak. Sekiranya pendarahan terlalu luas, kateter diletakkan untuk menguras lebihan. Semasa operasi, bahagian tulang kranial dapat dikeluarkan dan ditutup dengan kulit.

Minggu pertama orang itu berada di hospital. Doktor memantau tahap pertama pemulihan dengan teliti. Apabila keadaan menjadi stabil, ujian kembali normal, dan keadaan umum bertambah baik, orang itu bersedia untuk keluar. Selanjutnya, orang dekat harus terlibat dalam program pemulihannya, di bawah pengawasan pakar neurologi.

Arahan utama rawatan:

  • terapi ubat;
  • perundingan psikologi;
  • fisioterapi;
  • pematuhan kepada garis panduan diet;
  • aktiviti fizikal (terapi senaman);

Salah satu tujuan utama rawatan adalah untuk mengurangkan kemungkinan serangan kedua. Kekambuhan berlaku pada 15% pesakit dalam 6 bulan pertama. Pendarahan semula boleh membawa maut. Untuk mengelakkan kambuh, perlu mengenal pasti penyebab penyakit ini..

Selalunya, serangan diprovokasi oleh:

  • berat badan berlebihan yang tinggi;
  • kolesterol;
  • darah tinggi;
  • penyakit jantung;
  • gula darah tinggi;
  • pengambilan alkohol yang berlebihan;
  • merokok.

Selain itu, ada faktor lain yang menyumbang kepada berlakunya strok. Sifat asal yang tepat akan ditentukan oleh pakar dan akan memberi cadangan untuk menghilangkan sebab ini..

Penggunaan dadah

Ubat apa yang ditetapkan:

  • Noontropa - ubat yang membantu memulihkan proses neurologi.
  • Antikoagulan - untuk mengawal pembekuan darah.
  • Relaksan otot - untuk mengurangkan nada otot.
  • Antidepresan.
  • Penghilang rasa sakit.
  • Persiapan untuk peraturan metabolisme.
  • Ubat diuretik dan anti-bengkak.
  • Ubat hipertensi.
  • Vasodilator.
  • Vitamin.
  • Glycine.

Dengan strok hemoragik sebelumnya, anda tidak boleh mengambil ubat kumpulan noontrop dan antikoagulan.

Dengan strok iskemia, ubat jangka panjang diperlukan untuk memperbaiki peredaran serebrum. Tempoh kemasukan berlangsung dari 4 hingga 6 bulan.

Urut rumah

Urut membantu mengembalikan keanjalan otot, mengarahkan oksigen kepada mereka dan mempercepat proses pemulihan. Pada peringkat pertama pemulihan, doktor menguruskan urut. Dia akan memilih program individu dan mengira tempoh kursus, serta satu sesi.

Pada mulanya, urutan berlangsung tidak lebih dari 5 minit, kerana otot perlu terbiasa dengan kesan pada mereka. Secara beransur-ansur, waktu prosedur dapat digandakan, dan menjelang akhir tahap pertama pemulihan, durasi sesi adalah 30 minit.

Kursus urut berlangsung kira-kira sebulan, selepas itu rehat 1.5 bulan diperlukan. Urut dimulakan dari hari kedua setelah serangan strok iskemia yang lalu. Dengan strok hemoragik sebelumnya, prosedur bermula tidak lebih awal dari 7 hari.

Pemulihan selepas strok di rumah hanya dapat dilakukan setelah permulaan kestabilan dan keadaan umum pesakit yang baik. Saudara-mara boleh menjemput pakar terlatih ke rumah mereka, atau melakukan prosedur sendiri.

Untuk membantu orang yang disayangi dengan strok, anda perlu belajar bagaimana melakukan pergerakan yang betul. Urut badan am dilakukan mengikut arah kelenjar getah bening.

Sesi prosedur ini dibahagikan kepada tindakan berurutan:

  1. Permulaan. Seharusnya tidak ada kesan kuat pada otot. Hanya dibelai dan digosok ringan sahaja.
  2. Asas. Pergerakan jenis kejutan tidak dibenarkan, tetapi menggosok dan getaran menjadi tindakan tambahan yang menyumbang kepada aliran darah dan oksigen ke tisu.
  3. Akhir. Aktiviti pergerakan menurun, secara beransur-ansur kembali membelai.

Setelah berjumpa doktor, penggunaan alat urut yang bergetar mungkin dibenarkan. Pukulan boleh dilakukan di sepanjang jalan. Pergerakan ini membantu melegakan kesakitan dan melegakan. Apabila disapu pada kulit, kesannya lebih kuat. Adalah perlu untuk menepu sel dengan darah..

Nutrien diedarkan lebih cepat, limfa diedarkan dan keupayaan otot berkontrak dipulihkan. Gosokkan kulit dengan kuat menekan tepi telapak tangan ke atasnya dan tarik ke depan sehingga gulungan kulit terbentuk. Getaran bermanfaat kerana dengan amplitud getaran yang tinggi, kelonggaran otot yang berada dalam nada kuat dapat dicapai.

Urut hendaklah dimulakan dari bawah ke atas. Pertama, kaki, kaki diurut, kemudian paha. Tangan diuli bermula dari sisi kekalahan. Sekiranya pendarahan di sebelah kanan, maka anda harus bermula dengan tangan kanan. Mula-mula tangan, kemudian lengan bawah. Seterusnya, otot pektal diuli, bermula dari sisi lesi.

Setelah pemanasan bahagian depan badan berakhir, pesakit diserahkan ke bahagian yang sihat. Bahagian belakang diurut dengan cara yang sama - bermula dari bawah. Urutan berakhir dengan kesan pada kawasan lumbar.

Terapi senaman di rumah: penerangan kompleks, kekerapan kelas

Terapi fizikal membantu melegakan nada otot yang kuat, meningkatkan peredaran darah dan secara beransur-ansur memulihkan keupayaan untuk mengawal badan anda. Bagi pesakit yang lumpuh sepenuhnya, kaedah beban pasif telah dikembangkan, dengan bantuan orang lain.

Doktor membuat program mengikut mana yang perlu anda pelajari. Kerana keperluan atau kontraindikasi berdasarkan kepada luasnya masalah, sebab-sebab berlakunya dan beberapa faktor lain.

Prinsip asas terapi fizikal:

  • Kelas dimulakan dengan beban pasif, kemudian bergerak dengan lancar ke latihan yang lebih kompleks.
  • Pada peringkat pertama, anda tidak boleh berlatih lebih lama dari masa yang ditentukan. Terdapat risiko melampau badan.
  • Sekiranya pesakit belum kehilangan keupayaan untuk bergerak, maka gimnastik bermula dengan kompleks latihan aktif. Anda perlu memilihnya mengikut perasaan pesakit. Sekiranya beberapa latihan terlalu mudah. Kemudian beban harus sedikit meningkat. Dengan ketegangan yang kuat, anda perlu kembali ke tahap kesukaran kelas sebelumnya. Badan belum bersedia untuk menanggung beban seperti itu.
  • Pengulangan pergerakan dalam gimnastik aktif secara beransur-ansur meningkat dari 1-2 kali menjadi 3-4. Kemudian hingga 6 wakil untuk lengan dan 14 untuk kaki.

Kelas harus diadakan setiap hari tanpa gangguan. Penamatan kelas mengancam kehilangan hasil terkumpul.

Pemulihan selepas strok di rumah bermula secara beransur-ansur. Pertama, pesakit yang terbaring di tempat tidur mesti belajar berguling-guling dari sisi ke sisi, bangun di atas katil. Kemudian dia belajar untuk duduk, bangun dan bergerak..

Sebagai tambahan kepada gimnastik umum, anda perlu mengembangkan kemahiran motor halus tangan. Untuk melakukan ini, pesakit ditawarkan untuk mengumpulkan benda-benda kecil dari meja, menyusun bijirin atau manik, mengikat tali kasut. Latihan khas diperlukan untuk memulihkan otot muka. Contohnya, mengeluarkan pipi, lipatkan bibir ke dalam tiub, hembus di bahagian atas angin.

Latihan fisioterapi untuk pesakit di tempat tidur

Pada tahap pertama pemulihan, pertolongan orang yang dikasihi sangat diperlukan. Pesakit belum dapat melakukan latihan sendiri, jadi dia memerlukan pertolongan.

Satu set latihan pasif:

  • Lenturan dan pemanjangan jari. Latihan bermula di sebelah tempat pendarahan berlaku.
  • Ini diikuti oleh pemanjangan dan lenturan tangan dan kaki. Setelah membongkok, anda perlu membuat beberapa gerakan putaran bulat..
  • Seterusnya, sendi siku dan lutut dibengkokkan dengan teliti. Pertama, satu kaki diangkat dan ditarik perlahan ke dada, kemudian yang lain. Latihan ekstrim mesti selalu bermula di bahagian yang terkena. Juga bekerja dengan tangan.
  • Tahap akhir gimnastik adalah kesan pada sendi dan bahu pinggul.
  • Untuk mengeluarkan nada dari otot anggota badan, anda perlu menahannya tegak selama beberapa minit.

Apabila kemampuan bergerak dipulihkan sebahagian, latihan berikut dapat dilakukan sambil berbaring:

  • Tuala atau tali pinggang digantung di atas katil. Pesakit mesti menggenggam erat tangan dan bengkokkan sendi siku, angkat badan. Lama kelamaan, anda boleh menggantung "simulator" lebih tinggi.
  • Beli pita getah dan gelung balik khas. Letakkan pesakit di lengannya sehingga dia berusaha menyebarkannya, mengatasi kekuatan tegangan jalur elastik.
  • Regangkan dengan tangan anda di kepala katil. Semasa menarik badan, anda perlu menolak dengan kaki.

Semasa menjalankan kompleks ini, anda perlu meningkatkan jumlah pengulangan secara beransur-ansur. Melalui latihan ini, keupayaan untuk bergerak diaktifkan. Tidak lama lagi pesakit akan belajar mengangkat badan dan duduk.

Latihan untuk Duduk Sakit

Apabila seseorang belajar duduk di atas katil, anda boleh pergi ke kompleks berikut:

  • Adalah perlu untuk duduk di tepi katil, meletakkan kaki anda di lantai. Letakkan tangan anda di atas tilam, lengkung punggung, dan kemudian ambil kedudukan permulaan.
  • Pesakit duduk di atas katil, kaki tetap lurus, berbaring di atas katil. Satu kaki secara beransur-ansur membengkok, meluruskan. Kemudian yang kedua. Latihan ini memerlukan sedikit usaha. Kemudian anda perlu menaikkan kaki lurus secara bergantian.
  • Roller getah busa diletakkan di bawah punggung bawah, berbaring rata, tangan di lipit. Satu kaki diangkat dan dibengkokkan, membawanya ke dada. Kemudian mereka meluruskannya dan mengulangi pergerakan dari yang kedua.
  • Duduk di atas katil, anda perlu mengambil kedua-dua tangan ke belakang, bersandar dan perlahan-lahan membongkok, membuang kepala ke belakang.

Latihan ini menguatkan otot-otot tulang belakang dan juga mempersiapkan pesakit untuk berdiri..

Latihan untuk pesakit yang boleh berdiri

Satu set latihan yang mesti dilakukan untuk mempersiapkan otot untuk berjalan sepenuhnya:

  • Berdiri bersandar di atas meja atau tempat tidur dan mengambil benda kecil dari permukaannya.
  • Angkat tangan ke atas sambil menghirup, capai siling sambil berdiri di atas jari kaki. Kemudian, menghembuskan nafas, berehat dan mengambil kedudukan awal.
  • Lengkung dengan tangan di tali pinggang dan kaki selebar bahu.
  • Latihan "gunting" untuk tangan.
  • Ayunkan kaki secara bergantian, dan lakukan tepukan di bawah kaki anda.
  • Berjalan di satu tempat dengan lutut tinggi.

Sehingga pesakit dapat berjalan sepenuhnya, dia memerlukan elemen sokongan, misalnya tongkat atau tongkat. Bagi mereka yang baru belajar bangun dari tidur, anda mungkin memerlukan "walker" khas.

Fisioterapi

Kompleks prosedur ini tidak bergantung pada sifat strok. Dengan strok hemoragik dan iskemia, rawatan dijalankan oleh orang yang kesepian.

Apa yang ditetapkan oleh pakar:

  • terapi magnet dan manual;
  • urut;
  • terapi termal (mandi lumpur, pasir, parafin, dan lain-lain);
  • getaran;
  • akupunktur (tusukan dengan jarum);
  • elektroforesis.

Tempoh kursus dan tempoh satu sesi ditetapkan oleh pakar. Di rumah, hanya urut yang menyediakan fisioterapi. Untuk pemulihan awal, disyorkan untuk menghadiri semua sesi di hospital.

Pemulihan pertuturan

Untuk mengembalikan kemampuan seseorang untuk bercakap, anda perlu mengembangkan otot-otot wajah yang bertanggungjawab menghasilkan semula suara..

Latihan berikut akan membantu dengan ini:

  • Pesakit perlu mengembungkan pipinya dan mengempis dengan menekan kedua-dua belah tangan dengan telapak tangan. Anda perlu mencuba udara dengan membuat halangan kecil dengan tangan anda.
  • Tunjukkan gigi anda.
  • Gulungkan bibir anda ke dalam tiub.
  • Jilat dengan lidah anda mengikut arah jam dan lawan jam.
  • Menjelirkan lidah.
  • Gigit bibir atas dan bawah dengan gigi anda.
  • Senyum, naikkan sudut mulut ke atas dan ke bawah, yang menggambarkan kesedihan.

Secara beransur-ansur, pesakit belajar mengeluarkan suara, menyebut suku kata dan menyebut perkataan. Malangnya, dalam 50% kes yang teruk, pertuturan hanya dipulihkan sebahagiannya. Sekiranya ini berlaku, maka pesakit diajar bahasa isyarat..

Walau apa pun, jangan putus asa. Kita perlu meneruskan latihan. Dalam bidang perubatan, banyak kes telah direkodkan ketika seorang pesakit, tanpa disangka-sangka untuk dirinya sendiri, tiba-tiba mula bercakap.

Pemulihan memori

Mereka yang merawat mangsa strok harus bersabar, kerana ingatan memerlukan masa yang lama untuk pulih. Namun, senaman secara berkala membawa hasil yang positif. Pada peringkat pertama pemulihan, seseorang mungkin tidak mengingati keluarganya dan namanya sendiri. Fenomena ini sangat sering diperhatikan pada mereka yang mengalami strok hemoragik..

Latihan apa yang akan membantu mengembalikan ingatan:

  • Menghafal perkataan.
  • Permainan papan.

Permainan papan membantu memulihkan otak selepas strok

  • Bermain kad dengan gambar yang berbeza. Anda boleh mencari gambar berpasangan atau sebaliknya.
  • Menghafal puisi pendek.
  • Kenangan aktiviti pada waktu siang dianggap senaman yang berkesan..
  • Pesakit dengan siapa mereka berkomunikasi secara berkala mempunyai prognosis yang baik untuk ingatan. Anda boleh menunjukkan album keluarga kepada pesakit dan mengingatkan tentang saudara-mara, masa kecilnya dan pelbagai peristiwa penting.

    Pemulihan kemahiran motor halus

    Cara membantu pesakit mengembalikan keupayaan untuk bekerja dengan objek kecil:

    • Beri untuk menyusun rosario.
    • Kumpulkan gambar dari bijirin. Untuk melakukan ini, anda memerlukan plasticine, kadbod dan soba atau bijirin lain. Kontur dilukis pada kadbod, diisi dengan plastisin yang dioleskan. Pesakit mesti mengambil biji-bijian dan memasukkan ke dalam plastik.
    • Tali pasta pada tali. Apabila hasil mulai bertambah baik, manik atau kancing dapat digunakan..
    • Kumpulkan barang-barang kecil dari katil atau meja.
    • Angkat duit syiling dari permukaan licin.

    Perkembangan kemahiran motor halus yang berjaya memberikan ramalan untuk pemulihan fungsi badan yang lain dengan selamat dan cepat.

    Pemakanan selepas strok

    Pemulihan strok di rumah merangkumi program pemakanan khas. Pesakit tidak boleh makan makanan berlemak, pedas dan goreng. Hadkan pengambilan garam dan gula.

    Minuman keras seperti teh atau kopi dilarang. Merokok dan merokok adalah dilarang bukan sahaja semasa proses pemulihan, tetapi juga sepanjang hayat anda. Sekiranya tabiat buruk kembali, ada kemungkinan kambuh maut.

    Berikut adalah jadual penggantian produk berbahaya dengan yang berguna:

    MemudaratkanBerguna
    MentegaDiet marjerin
    TelurProtein eksklusif
    Daging ayam dengan kulitRebus dan tidak berkulit
    Ais krimYogurt
    Keju kotejBebas lemak sahaja
    Minyak sayuranMinyak zaitun
    BabiLembu
    SusuPasteurized tidak lebih daripada 3.2% lemak
    KejuVarieti keras dan rendah lemak
    RuamKeropok

    Dilarang menggunakan gula-gula manis, daging asap dan jerky. Makanan hanya boleh dikukus, direbus atau dibakar.

    Rawatan strok dengan ubat-ubatan rakyat: resipi, rejimen dos

    Pemulihan selepas strok di rumah dapat dilakukan bukan hanya dengan ubat-ubatan, tetapi juga dengan ubat-ubatan rakyat tambahan.

    Nombor resipi 1

    Membuat antioksidan buatan sendiri.

    Anda perlu:

    • setengah lemon;
    • kaldu konifer.

    Kulit dipotong dari lemon, pulpa dipotong halus dan dicampurkan dengan kaldu jarum. Campuran harus disuntik selama 2-3 jam dan sejuk sepenuhnya. Minum setengah gelas secara lisan sebelum makan, dua kali sehari.

    Nombor resipi 2

    Bahan yang diperlukan:

    • jus kayu cacing;
    • sayang.

    Komponen dicampur dalam nisbah 1: 1. Campuran harus diambil secara oral dalam satu sudu teh 1-2 kali sehari. Tetapi jangan melebihi kadar satu kali 6 gram. Ia membantu mengembalikan ingatan dan juga bertindak sebagai ubat penenang..

    Nombor resipi 3

    Salap untuk bahagian badan yang lumpuh:

    • Daun bay;
    • Minyak zaitun.

    Daun Laurel digiling menjadi serbuk dan dicampurkan dengan minyak hingga sebati. Salap disuntik selama 40 hari. Selepas tempoh ini, anda boleh menggosoknya dengan anggota badan yang tidak bergerak..

    Begitu banyak pemulihan yang diperlukan

    Tidak ada syarat yang tepat untuk pemulihan pesakit. Itu semua bergantung pada keparahan serangan, dan juga pada ciri-ciri individu organisma. Sebilangan orang pulih sepenuhnya dalam 3-4 bulan, sementara yang lain mungkin memerlukan beberapa tahun.

    Faktor terpenting yang sangat mempengaruhi kelajuan pemulihan adalah keinginan pesakit itu sendiri. Sekiranya seseorang tidak mempunyai keinginan untuk kelas, dia berada dalam keadaan tidak peduli atau tertekan, maka hasilnya akan rendah dan panjang.

    Apakah kemungkinan pemulihan sepenuhnya dari strok

    Menurut statistik, hanya 10% orang yang mengalami strok pulih sepenuhnya di Rusia. Kami bercakap mengenai mereka yang menguasai bukan hanya program minimum, tetapi juga kemahiran profesional. Selebihnya selalunya menjadi kurang upaya, 25% daripadanya memerlukan perawatan dalam bentuk perawat tetap.

    Selepas keluar, tempoh pemulihan berterusan. Peluang pemulihan sepenuhnya meningkat apabila seseorang yang mengalami strok diberi sokongan psikologi tepat pada waktunya, serta pertolongan dari orang yang disayangi yang bersedia melalui masa sukar ini dengan pesakit, meneruskan rawatan di rumah. Hanya latihan harian dan fokus pada hasil yang memberikan prognosis positif.

    Reka bentuk artikel: Mila Fridan

    Video pemulihan strok

    Elena Malysheva akan bercakap mengenai pemulihan dari strok:

    Pemulihan yang berkesan selepas strok di rumah, peraturan untuk pencegahan sekunder

    Gangguan peredaran darah akut otak bukanlah ayat. Adakah mungkin untuk memulihkan otak dan fungsi dengan cepat dan sepenuhnya selepas strok??

    Dengan pemulihan yang betul selepas strok di rumah, beberapa fungsi badan (pertuturan, visual, motor) dapat dipulihkan sebahagian atau bahkan sepenuhnya.

    Penjagaan dan sokongan yang betul dapat meningkatkan kualiti hidup, walaupun bagi pesakit yang tidur..

    Pemulihan semasa kembali

    Bagaimana Mencegah Komplikasi dalam Pemulihan Strok? Sekiranya terdapat gangguan akut peredaran serebrum, tisu saraf di kawasan yang terjejas mati. Terdapat pelanggaran fungsi (pertuturan, motor, visual). Tetapi berkat fenomena neuroplastik, sistem saraf memindahkan prestasi fungsi ini ke sel lain..

    Neurorehabilitation diperlukan agar penghantaran berlaku dengan betul. Jika tidak, ada kemungkinan prosesnya berjalan ke arah yang berbeda, akibatnya pergerakan kompensasi akan terbentuk, yang akan menyebabkan ketidaknyamanan dan memburukkan lagi kualiti hidup..

    Tempoh penyingkiran bergantung pada jenis strok.

    Jenis strokManifestasiTempoh pemulihan, bulan
    separalengkap
    Iskemiaminimum (sedikit kelumpuhan anggota badan, otot muka, gangguan penglihatan, koordinasi)1-22-3
    Apa-apa jenisteruk (kelumpuhan kasar, gangguan koordinasi berterusan)sehingga 6 (pilihan layan diri)jarang berlaku, prosesnya memakan masa bertahun-tahun
    Strok teruk (iskemia dan hemoragik)lumpuh satu sisi badan, kecacatan lain12-24 (peluang untuk duduk)mustahil

    Terdapat tiga tahap pemulihan:

    • benar - pengembalian ke keadaan asal;
    • pampasan - pemindahan fungsi dari struktur yang terjejas ke struktur yang sihat;
    • pembacaan semula - dengan lesi yang besar dan ketidakupayaan untuk mengimbangi fungsi yang terganggu.

    Tempoh pemulihan dibahagikan kepada tempoh berikut:

    • awal - sehingga enam bulan penyakit;
    • lewat - enam bulan hingga setahun;
    • baki - selepas setahun.

    Pemulihan pertuturan, jiwa, pemulihan sosial memerlukan masa lebih lama.

    Prinsip pemulihan adalah:

    • permulaan awal;
    • sistematik;
    • tempoh;
    • penglibatan doktor dan orang tersayang dalam proses tersebut.
    Pakar dari pelbagai arah berusaha untuk kembali ke kehidupan normal - pakar neurologi, ahli terapi, ahli terapi pertuturan, ahli fisioterapi, psikologi, dll..

    Untuk perhatian anda video mengenai kaedah pemulihan selepas strok dan pemulihan di rumah:

    Penjagaan rumah untuk pesakit di tempat tidur

    Sebelum pesakit tiba, barang-barang berikut harus disediakan:

    • kapal;
    • lampin untuk orang dewasa;
    • lampin penyerap;
    • lingkaran anti-decubitus, tilam;
    • tiang di tepi katil atau tampuk berhampiran belakang;
    • permaidani lembut berhampiran katil;
    • kerusi berlengan, dll..

    Setiap hari, 2 kali sehari, mereka mencuci pesakit, menggosok gigi, mencuci selaput lendir, membersihkan telinga 1-2 kali seminggu.

    Untuk mengelakkan luka baring terbentuk, tempat tidur diluruskan tanpa meninggalkan lipatan. Ia dibenarkan melincirkan badan dengan produk khas yang terbuat dari 200 ml vodka, 1 sudu besar. syampu, 1 liter air. Setiap 2-3 jam pesakit dihidupkan satu sisi.

    Sekiranya kehilangan fungsi mengunyah, menelan, makanan digiling menjadi kentang tumbuk, dimasukkan melalui tongkat koktel. Makanan bayi dalam tin digunakan sebagai makanan alternatif.

    Makan tidak diberi makan secara paksa - ia menyebabkan muntah. Sekiranya selera makan kurang, berikan makanan kegemaran anda (sebagai sebahagian daripada diet yang ditetapkan). Sebahagian kecil, makanan 6 kali sehari. Sebelum makan, badan wad diberi kedudukan separuh duduk.

    Kejadian yang biasa berlaku adalah inkontinensia atau pengekalan kencing. Dalam kes terakhir, ada keperluan untuk kateterisasi. Sekiranya inkontinensia, jika mustahil untuk mengatur proses dengan ubat atau metode lain, gunakan pembalut, lampin.

    Cadangan untuk pesakit yang tidak tidur

    Sekiranya pesakit dapat bergerak secara bebas, maka tindakan pertama adalah duduk.

    Hari-hari pertama - selama beberapa minit, masa secara beransur-ansur meningkat.

    Tahap seterusnya adalah berdiri, kemudian berjalan, menguasai pemindahan berat badan dari satu kaki ke kaki yang lain.

    Kemahiran berjalan kembali secara beransur-ansur. Untuk mengelakkan kaki berpusing, pakai kasut yang tinggi.

    Anda perlu bergerak dengan sokongan. Tebu atau alat khas dengan kaki 3-4 digunakan sebagai penyokong.

    Diet dan makanan

    Menu merangkumi produk berikut:

    • minyak sayuran - rapeseed, kacang soya, zaitun, bunga matahari (tidak lebih daripada 120 g sehari);
    • makanan laut - sekurang-kurangnya 2 kali seminggu;
    • sayur-sayuran, buah-buahan yang kaya dengan serat, asid folik - dari 400 g setiap hari;
    • air yang disucikan - sehingga 2 liter sehari (jika tidak ada kontraindikasi).

    Blueberry, yang tinggi antioksidan, dan pisang, yang kaya dengan kalium, mempunyai kesan yang baik pada tubuh..

    Penting agar pesakit mendapat cukup asid folik, vitamin A, E, C, yang membantu mengatasi akibat penyakit ini dan mengurangkan risiko kambuh..

    Daging, ikan, produk tenusu dimakan secara sederhana, jenis makanan rendah lemak. Produk dikukus, direbus atau direbus. Lapisan lemak dikeluarkan dari permukaan. Sekiranya anda memasak makanan ini dengan betul, maka kandungan lemak menjadi separuh..

    Adalah bermanfaat untuk memakan kekacang - sumber asid folik yang kaya. Daging dan kentang (hanya dipanggang) diberikan tidak lebih dari 2-3 kali seminggu.

    Diet ini merangkumi biji-bijian - beras perang, oatmeal, dedak, gandum durum.

    Daging asap, hidangan pedas, pedas dikeluarkan dari menu. Roti dan pastri lain, pencuci mulut berlemak manis, lemak haiwan dikontraindikasikan.

    Makanan ini meningkatkan kolesterol. Garam dihilangkan atau dikurangkan minimum.

    Alkohol dilarang. Doktor mungkin mengesyorkan pengambilan wain merah semula jadi yang sederhana, tetapi melebihi dos yang ditetapkan adalah mengancam nyawa.

    Aktiviti fizikal, terapi senaman, kehidupan seks

    Dua minggu pertama selepas keluar, jika tidak ada temu janji lain, aktiviti fizikal hanya dilakukan dalam mengubah kedudukan badan. Kemudian mereka beralih ke beban pasif, yang tujuannya adalah untuk berehat dan menyiapkan otot untuk bekerja..

    Ketika pesakit bergerak, kaedah fisioterapeutik diterapkan kepadanya - urut, terapi manual, terapi termal (aplikasi ozokerite dan parafin), magnetoterapi, terapi laser, latihan pada simulator, gimnastik individu dan kumpulan.

    Hari bermula dengan pemanasan - jongkok cetek, peregangan, selekoh. Sebaiknya ganti beban - berjalan ringan, berjalan, bersenam dengan basikal pegun.

    Program ini disusun secara individu. Adalah mustahil untuk mengubah rejim anda sendiri, kerana serangan berulang mungkin.

    Latihan yang meningkatkan kekejangan otot dilarang - menekan cincin, bola. Keinginan seksual kembali kira-kira 3 bulan selepas serangan. Dalam beberapa kes, penyakit ini menimbulkan peningkatan keinginan seksual, kerana hipotalamus dan pusat yang bertanggungjawab untuk pembebasan hormon berfungsi secara berbeza.

    Terdapat kes-kes ketika seseorang kembali ke kehidupan seks yang aktif bahkan sebelum ucapan kembali kepadanya. Tetapi apa sahaja senario yang dilaksanakan, sebelum memulakan aktiviti seksual, mereka berunding dengan doktor..

    Program Elena Malysheva mengandungi maklumat menarik mengenai cara memulihkan pergerakan selepas penyakit:

    Tabiat

    Pembetulan tabiat diperlukan untuk menormalkan keadaan dengan cepat. Jadi, berhenti merokok atau kurangkan jumlah rokok yang dihisap. Tidak dibenarkan alkohol.

    Gaya hidup yang tidak aktif dikontraindikasikan - anda memerlukan aktiviti fizikal sederhana yang sesuai dengan keadaan.

    Kawalan dan rawatan perubatan

    Dalam rawatan strok, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

      untuk bekalan darah yang lebih baik ke otak (Cavinton, Pentoxifylline, Cerebrolysin, agen yang mengandungi aspirin);

  • untuk mengaktifkan metabolisme dalam sel otak (Ginkor Fort, Solcoseryl, Tserakson, Actovegin, dll.);
  • nootropics - perangsang yang mempengaruhi fungsi otak yang lebih tinggi (Noofen, Piracetam, Lucetam);
  • ubat gabungan dengan beberapa bahan aktif (Phezam, Tiocetam, Neuro-norm);
  • antikoagulan - mereka menipis darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah (Coumadin, Heparin);
  • yang lain - untuk mengurangkan kegembiraan sistem saraf, melegakan ketegangan otot (relaksan otot), ubat tradisional dan teh herba, antidepresan (Gidazepam, Adaptol).
  • Semua pesakit yang mengalami strok serebrum dikenakan pemerhatian dispensari oleh pakar neurologi.

    Sokongan psikologi

    Strok secara negatif mempengaruhi kualiti hidup. Oleh itu, kemungkinan kemurungan meningkat..

    Mereka yang terkena penyakit memerlukan komunikasi, sokongan moral, hubungan dengan dunia luar. Keperluan ini tetap ada, walaupun orang seperti itu tidak dapat bercakap, tetapi memahami ucapan dengan telinga. Topik untuk perbualan sangat berbeza - dari kanak-kanak hingga politik. Penting bagi orang yang terbaring di tempat tidur untuk mendengar bahawa dia akan menjadi lebih baik..

    Pesakit sukar untuk bertolak ansur dengan orang lain, terutama mereka yang dibezakan oleh cintanya terhadap kebebasan dan kebebasan.

    Oleh itu, mereka mungkin mempunyai sifat seperti marah-marah, mudah marah. Dengan kemurungan, semua bantuan, termasuk bantuan perubatan, mungkin ditolak.
    Sekiranya hubungan terganggu, bantuan psikologi atau psikoterapi diperlukan, serta ubat dengan antidepresan.

    Dilarang di hadapan pesakit untuk membincangkan masalahnya, akibat negatif penyakit ini, kesukaran bercakap.

    Tetapi pada masa yang sama, pencapaian yang memberangsangkan, walaupun tidak signifikan, memberi kesan yang besar terhadap harga diri dan kesejahteraan. Kemudian pemulihan datang lebih cepat.

    Saudara-mara juga tidak boleh melupakan kelegaan psikologi. Mereka ditunjukkan emosi positif, relaksasi dalam bentuk sukan, meditasi, urut, aromaterapi. Rawatan vitamin mungkin diperlukan.

    Bagaimana memulihkan psiko-emosi, anda akan diberitahu di sini:

    Kecacatan, berkumpulan, kembali bekerja

    Menurut statistik, hanya sekitar 20% mereka yang terkena strok kembali bekerja dan kehidupan normal. Dalam lima tahun kebelakangan ini, doktor telah melihat kecenderungan yang mana gambaran mengenai kes-kes penyakit yang teruk semakin teruk..

    Syarat ketidakupayaan sementara untuk bekerja - 3-6 bulan. Apabila peredaran serebrum terganggu, dinamika pemulihan fungsi, keadaan sfera mental adalah penting.

    Sekiranya prognosis tidak baik, pemulihan dilambatkan, terdapat lesi organ lain, pada usia tua pesakit dirujuk ke VTEK (komisen pakar perubatan dan tenaga kerja).

    Menurut peraturan (Undang-undang Persekutuan No. 181-FZ), mangsa stroke mempunyai hak untuk mendapatkan pendaftaran kecacatan. Untuk melakukan ini, anda perlu mendapatkan keterangan daripada doktor.

    Terdapat kecacatan kumpulan I, II, III. Setiap tahun pesakit yang telah dikenali sebagai orang kurang upaya menjalani pemeriksaan semula.

    Pengecualian adalah lelaki dan wanita yang masing-masing telah mencapai usia 60 dan 55 tahun. Pemeriksaan semula yang luar biasa dilakukan sekiranya keadaan telah berubah dengan ketara.

    Selepas 3-6 bulan, dengan prognosis yang baik dan pemulihan yang cepat, pekerjaan rasional dibenarkan. Semasa memilih pekerjaan, kontraindikasi diambil kira, yang meningkatkan kemungkinan kambuh:

    • peningkatan tekanan saraf, psikologi, fizikal;
    • suhu dan kelembapan udara yang tinggi;
    • bersentuhan dengan racun neurotropik (arsenik, plumbum, dll.).

    Dengan hemiparesis yang tidak signifikan (kelumpuhan otot separuh badan), aktiviti buruh di mana satu tangan terlibat adalah mungkin. Antara kepakaran tersebut ialah pegawai penolak, pemeriksa jabatan kawalan kualiti, bekerja di pejabat, dll..

    Anda boleh membaca mengenai gejala dan rawatan aterosklerosis serebrum di sini.

    Dan seberapa berkesan rawatan aterosklerosis otak dengan ubat-ubatan rakyat, kami akan memberitahu anda secara berasingan.

    Cara memulihkan ucapan

    Pemulihan pertuturan adalah salah satu tugas yang paling penting. Mereka memulakan kelas sebaik sahaja keadaannya stabil. Seorang pakar - ahli terapi pertuturan terlibat dalam proses tersebut.

    Haiwan peliharaan juga terlibat secara aktif dalam proses tersebut. Untuk ini, misalnya, mereka membaca buku ABC sehingga pesakit menyebut bunyi, suku kata, keseluruhan perkataan.

    Ucapan semasa komunikasi adalah lembut, diukur, tenang. Adalah berguna untuk mengajukan soalan kepada mangsa, bernyanyi dengannya, dan belajar memutar lidah. Ia berguna untuk menceritakan semula teks yang didengarnya.

    Sekiranya ucapan tidak kembali kepada pesakit untuk jangka masa yang panjang, anda mungkin harus belajar bahasa isyarat.

    Tonton video mengenai kaedah pemulihan ucapan selepas strok:

    Kembalinya penglihatan

    Dengan kerosakan pada pusat visual, fungsi visual dipulihkan sepenuhnya pada sekitar sepertiga kes penyakit ini.

    Dalam keadaan seperti itu, gimnastik berguna untuk mata. Latihan yang popular adalah dengan pensil atau benda lain, yang diadakan pada jarak 40–43 cm dari mata pesakit dan digerakkan secara bergantian ke atas dan ke bawah, kanan dan kiri. Pesakit diminta untuk memerhatikan subjek tanpa memusingkan badannya.

    Anda boleh menyimpan teka-teki di mana anda perlu mengeja perkataan dengan mempertimbangkan matriks huruf. Juga di rangkaian terdapat program komputer khas.

    Pusat dan sanatorium terbaik

    Hasil terbaik dicapai jika anda mempercayai penjagaan profesional. Di mana lebih baik menjalani pemulihan setelah strok dan apa hasil yang dapat dicapai?

    Bantuan kompleks diberikan di pusat pemulihan, pesakit berada di bawah pengawasan pakar sepanjang masa.

    Pemilihan institusi adalah perkara individu, yang mengambil kira antara lain faktor kewangan. Berikut adalah beberapa institusi yang terkenal.

    Pusat Rawatan dan Pemulihan Kementerian Kesihatan

    Pusat ini ditubuhkan pada tahun 1918. Mempunyai jabatan rawatan pemulihan. Kitaran penuh perkhidmatan perubatan disediakan di sini - dari poliklinik hingga pemulihan.

    Semasa pelupusan kakitangan perubatan - peralatan diagnostik, jabatan neuroreanimasi sepanjang masa.

    Pemulihan pesakit yang mengalami strok dilakukan di kawasan berikut:

    • pemulihan dan penambahbaikan alat vestibular;
    • pemulihan fungsi menelan dan laring;
    • pengembangan kemahiran motor halus tangan;
    • mengembalikan ingatan, ucapan, kemampuan layan diri;
    • perundingan psikologi dan psikoterapi;
    • fisioterapi;
    • prosedur fisioterapi.

    Pusat pemulihan di Sestroretsk

    Pusat ini terletak di sebuah bandar peranginan yang indah, setengah jam dari St. Petersburg. Dicipta berdasarkan hospital.

    Ahli fisioterapi bekerja di sini, ada gimnasium dengan peralatan robotik, kolam renang. Ahli terapi pertuturan berurusan dengan pesakit. Pesakit yang bergerak secara bebas tidak boleh menetap di pusat pemulihan, tetapi menyewa perumahan di sekitarnya.

    Pusat Adeli (Slovakia)

    Klinik ini pakar dalam pemulihan selepas strok, dan juga rawatan kanak-kanak dengan cerebral palsy. Pusat ini terletak di bandar Piestany, sebuah pusat kesihatan yang terkenal.

    Program pemulihan dirancang dengan harapan bahawa setiap kaedah meningkatkan kesan yang lain.

    Kostum Adele digunakan untuk rawatan.

    Sut itu menimbulkan beban pada sistem muskuloskeletal dan membantu memperbaiki postur dan pergerakan.

    Pelbagai prosedur fisioterapeutik digunakan - urut, terapi manual, terapi lumpur, hipoterapi mekanikal dan lain-lain.

    Hospital Negeri "Sheba" (Israel)

    Hospital ini terletak di bandar Ramat Gan, berhampiran Tel Aviv. Pemulihan dilakukan di kawasan berikut:

    • fisioterapi;
    • terapi pekerjaan;
    • terapi pertuturan - mengembalikan kemahiran pertuturan dan pemahaman perkataan yang ditujukan kepada pesakit;
    • psikologi, neuropsikologi;
    • psikiatri;
    • pemulihan.

    Menurut statistik klinik Sheba, setelah berakhirnya rawatan, 90% pesakit pulih sepenuhnya atau sebahagian kemahiran pergerakan mereka..

    Langkah pencegahan kambuh

    Risiko strok berulang dalam 24 bulan pertama dianggarkan 4-14%.

    Pencegahan strok berulang bermula pada hari-hari pertama rawatan dan berterusan secara berterusan. Tujuannya adalah faktor pembetulan.

    Dengan pencegahan sekunder yang tidak mencukupi, risiko strok sekunder meningkat. Setiap kes keempat kemalangan serebrovaskular akut adalah kekambuhan strok.

    Untuk tujuan pencegahan, pesakit diberi rawatan pencegahan:

      Revaskularisasi arteri karotid - stenting arteri karotid dan endarterektomi karotid.

  • Pengendalian faktor risiko vaskular - penurunan kepekatan kolesterol dalam darah dengan statin, penurunan kepekatan homosistein dalam plasma dengan pemberian vitamin B.
  • Terapi antiplatelet menggunakan aspirin, clopidogrel (Plavix), dipyridamole. Pesakit dengan fibrilasi atrium, injap jantung buatan, trombus intraventrikular, dan penyakit lain yang penuh dengan strok kardioembolik ditetapkan warfarin.
  • Pesakit terhad kepada jumlah rokok yang dihisap atau dilarang merokok, serta menggunakan dadah, menyalahgunakan alkohol. Pembetulan berat badan diperlukan sekiranya kegemukan adalah penyebab strok. Dalam diet, bahagian makanan yang mengandungi lemak dan kolesterol dikurangkan, menggantikannya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Aktiviti fizikal yang sederhana baik untuk tubuh.

    Terapi antihipertensi (rawatan tekanan darah tinggi) dilakukan dengan berhati-hati untuk mencegah hipoperfusi otak (penurunan aliran darah otak di bawah 50 mm Hg. Art.).

    Pemulihan sepenuhnya selepas strok adalah mungkin. Syarat utama untuk ini adalah mematuhi preskripsi perubatan. Dan walaupun dalam kes yang teruk, ada kemungkinan untuk meningkatkan kualiti hidup mangsa dengan ketara.