Utama > Trauma

Kerosakan pertuturan selepas strok: jenis kelainan dan rawatan

Kerosakan pertuturan strok adalah gejala yang mempengaruhi banyak orang. Sudah tentu, ini bukan gejala kritikal seperti kelumpuhan badan atau bahagian tertentu. Tetapi kekurangan pertuturan yang koheren sangat merumitkan kehidupan pesakit dan orang yang merawatnya. Kami akan membincangkan mengenai jenis gangguan pertuturan yang dihadapi dalam strok, dan juga cara untuk menangani safasia dalam artikel ini..

Lokasi pusat pertuturan di otak

Otak manusia dianggap sebagai organ terpenting dalam sistem saraf pusat. Di batang otak, terdapat inti yang menghantar impuls ke bahagian tertentu (motor, ucapan, dll.).

Zon yang bertanggungjawab untuk pertuturan manusia terletak di hemisfera dominan. Di tangan kanan, pusat pertuturan terletak di hemisfera kiri, dan di tangan kiri, sebaliknya, di sebelah kanan.

Dalam proses pembiakan pertuturan, pusat Broca, yang terletak di bahagian bawah lobus frontal otak, terlibat secara langsung. Pusat Broca mengontrak otot-otot organ pembentuk pertuturan, dan juga bertanggungjawab untuk proses artikulasi pertuturan. Di samping itu, zon ini bertanggungjawab untuk kebenaran penyataan, susunan kata dalam ayat dan inti pati ayat itu sendiri. Sekiranya pelanggaran berlaku di zon Broca, pernyataan pesakit menjadi tidak jelas, dia tidak dapat merumuskan pemikirannya dengan jelas. Tetapi pada masa yang sama, pesakit dengan jelas memahami ucapan orang lain..

Di bahagian belakang gyrus temporal adalah pusat Wernicke, yang bertanggungjawab untuk memahami bahasa tulisan dan lisan. Zon Wernicke adalah pusat pendengaran yang menganalisis dan membandingkan pertuturan yang didengar.

Juga di otak manusia terdapat pusat-pusat lain yang terletak di kawasan yang berbeza. Pusat-pusat bantu bertanggungjawab terhadap kemampuan seseorang membaca, berfikir secara logik, mengenali suara.

Zon pertuturan otak

Gangguan pertuturan: jenis dan tanda

Pada pesakit strok, kehilangan pertuturan terdiri daripada 2 jenis:

  • disarthria;
  • afasia.

Mari kita perhatikan lebih dekat setiap jenis dan subtipe gangguan pertuturan yang berlaku dengan strok..

Ketidakpatuhan

Gangguan pertuturan jenis ini berlaku dengan strok yang mempengaruhi struktur subkortikal otak. Seorang pesakit dengan disartia tidak dapat bercakap.

Di samping itu, pengucapan suara dan kata-kata individu pesakit menjadi perlahan, artikulasi menjadi lemah, dan air liur meningkat. Tetapi seseorang memahami ucapan orang lain, kemampuan membaca dan menulis tetap ada.

Terdapat 4 jenis disarthria:

  • bentuk patologi ringan. Gejala disartria hanya dapat dilihat oleh doktor;
  • yang lain memahami pesakit, tetapi dia mempunyai beberapa kecacatan pengucapan;
  • terdapat gangguan pertuturan yang serius, kata-kata pesakit dapat difahami hanya untuk menutup orang;
  • pertuturan hilang sepenuhnya.

Untuk memulihkan pertuturan pada pesakit strok dengan disartia, latihan khas diresepkan untuk mengembalikan keanjalan otot-otot organ pertuturan.

Aphasia

Patologi dicirikan oleh kehilangan pertuturan separa atau lengkap, tetapi artikulasi dan pendengaran dipertahankan. Otak pesakit menerima sebilangan kecil impuls saraf, sehingga organ-organ pertuturan tidak dapat mengungkapkan pemikiran.

Aphasia dikelaskan kepada jenis berikut:

  1. Afasia motor.
  2. Afasia deria.
  3. Afasia dinamik.
  4. Afasia akustik-mnestic.
  5. Afasia amnestic.
  6. Jumlah afasia.

Afasia motor

Patologi diperhatikan dengan strok yang mempengaruhi lobus atas arteri utama otak. Sekiranya afasia motorik ringan, pesakit akan menyebut perkataan dan ayat. Tetapi susunan kata mungkin tidak teratur. Sebilangan pesakit mengulang perkataan dalam suku kata, tetapi makna umum mereka tetap jelas..

Sekiranya bentuk afasia teruk, maka pertuturan hilang sepenuhnya dengan strok. Pesakit hanya dapat mengucapkan suara vokal, tetapi pada masa yang sama memahami ucapan orang lain.

Rawatan afasia motor disyorkan untuk dimulakan 7 hari selepas strok. Pesakit dianjurkan untuk menyanyikan lagu, mengucapkan kata-kata sederhana.

Selebriti Afasia

Patologi dicirikan oleh kerosakan pada pusat Wernicke. Pesakit mengekalkan fungsi pendengaran, tetapi dia berhenti memahami ucapan.

Pesakit aktif melakukan gestulasi dengan tangannya, mengucapkan potongan perkataan yang tidak berkaitan antara satu sama lain.

Masalahnya dapat menampakkan dirinya dalam bentuk ringan, maka pesakit strok akan mengenali frasa dan kata-kata yang mudah. P

prognosis tidak begitu baik, tetapi dengan sesi biasa dengan ahli terapi pertuturan, gangguan diatasi sebahagiannya.

Fasia dinamik

Patologi ini berlaku apabila kawasan frontal otak posterior rosak (hemisfera dominan).

Pesakit mempunyai proses berfikir yang menyimpang, sukar baginya untuk membina ayat yang koheren di kepalanya, dan kemudian menghasilkannya semula.

Afasia jenis dinamik ditunjukkan oleh pernyataan spontan, yang artinya dilanggar.

Adalah mungkin dan perlu untuk merawat afasia dinamik. Semasa terapi, ahli terapi pertuturan mengajak pesakit untuk menerangkan gambar dan gambar tertentu. Keupayaan pesakit untuk merancang pertuturan secara beransur-ansur kembali.

Afasia akustik-mental

Disfungsi pertuturan yang berkaitan dengan masalah pada lobus temporal posterior dan tengah.

Seorang pesakit yang menderita afasia akustik-mnestic tidak dapat menyimpan maklumat di kepalanya, memori auditori-verbal menurun.

Penulisan dan pembacaan sebahagiannya terpelihara. Tetapi, kerana pesakit tidak dapat menyimpan maklumat dalam ingatan, sukar baginya untuk menjual semula teks atau melakukan tindakan matematik secara lisan.

Afasia amnestic

Dengan strok yang mempengaruhi kawasan temporal bawah, afasia amnestik berlaku. Ini adalah gangguan pertuturan yang paling jinak yang berlaku dengan strok pada orang dewasa. Ucapan pesakit mencukupi, fungsi mental dan pendengaran dipelihara.

Keanehan patologi ini dicirikan dalam kerumitan pemilihan frasa dan kata-kata tertentu, pesakit lupa nama objek dan nama, tidak dapat menggambarkan perkara-perkara tertentu.

Jumlah afasia

Dengan lesi otak yang luas, jumlah afasia diperhatikan. Pesakit tidak dapat memahami dan memperbanyak ucapan, tetapi pada masa yang sama dia mendengar orang lain.

Sensitiviti menurun, tingkah laku menjadi pasif.

Rawat patologi pertuturan dengan segera..

Cara memulihkan pertuturan dalam keadaan strok

Kajian yang dilakukan oleh para saintis di seluruh dunia menunjukkan bahawa mungkin untuk menghilangkan kesan strok sepenuhnya hanya dalam 3 bulan pertama selepas strok..

Sekiranya 6 bulan hingga 2 tahun berlalu sejak permulaan penyakit, keadaan pesakit dapat diperbaiki, tetapi proses pemulihan akan lebih lama dan lebih sukar.

Semasa merawat akibat strok yang berkaitan dengan pertuturan, perhatian khusus harus diberikan kepada kelas dengan ahli terapi pertuturan, serta pakar perubatan lain yang pengkhususannya bertujuan untuk memulihkan ucapan.

Latihan yang dipimpin oleh ahli terapi pertuturan

Di samping itu, pesakit dengan gangguan pertuturan yang berkaitan dengan strok ditunjukkan kelas dengan psikologi. Masalah pertuturan memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi pesakit.

Kelas dengan doktor menyumbang kepada pemulihan pertuturan awal

Dengan disarthria, urut terapeutik, fisioterapi dan rangsangan elektrik ditunjukkan.

Kaedah tradisional

Dengan strok, proses peredaran darah terganggu, bahan putih dan kelabu, serta korteks serebrum, rosak. Proses inilah yang dapat memprovokasi gangguan pertuturan pada pesakit, serta gejala patologi lain..

Teh lemon konifer akan mempercepat pemulihan

Bukan hanya terapi ubat, tetapi juga nasihat perubatan tradisional dapat membantu memulihkan fungsi pertuturan selepas strok:

  • Teh kuah kon dan lemon mereka. Untuk menyediakan ubat, anda perlu mengambil 0,5 biji oren tanpa kulit dan rebusan yang dibuat dari ranting konifer (tuangkan 30 gram dahan konifer dengan satu liter air mendidih). Dalam termos, campurkan semua bahan dan biarkan selama kira-kira empat jam. Minum sekali sehari untuk segelas kaldu.
  • Infusi dari akar peonies hiasan membantu mengembalikan fungsi otak selepas strok. Untuk menyediakan ubat, cukup untuk menuangkan dua atau tiga akar peony yang dihancurkan dengan 30 ml etil alkohol. Berkeras 7 hari di tempat yang gelap. Ambil ubat 3 kali sehari, lima belas hingga dua puluh tetes.
  • Birch tar dalam bentuk rebusan ubat akan membantu menyembuhkan kesan strok iskemia. Sebaiknya sediakan ubat seperti teh biasa. Minum rebusan dalam gelas dua kali sehari. Birch tar adalah ubat tradisional yang berkesan yang menipiskan darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah dan plak kolesterol..
  • Sekiranya ekspresi wajah terganggu, pakar perubatan mengesyorkan menyediakan salap ubat dari serbuk dari daun bay. Sebarang krim bayi akan berfungsi dengan baik sebagai asas salap. Untuk menyediakan salap, anda perlu mengambil empat hingga enam daun laurel, menghancurkannya dengan tiub krim (80 ml). Gosokkan ubat ke otot-otot wajah sebelum tidur dengan gerakan mengurut.

Kerosakan pertuturan dalam penyebab strok, kaedah diagnosis dan rawatan

Kerosakan pertuturan adalah salah satu komplikasi strok yang paling biasa. Pada sesetengah pesakit, pertuturan menjadi kabur dan bingung, sementara yang lain kehilangan kemampuan untuk mengungkapkan pemikiran mereka dengan kata-kata. Selanjutnya kami akan memberitahu anda mengapa gangguan pertuturan berlaku, dalam bentuk apa yang berlaku dan bagaimana pemulihan selepas pendarahan serebrum..

Kerosakan pertuturan dalam strok berlaku apabila reseptor pertuturan terjejas. Ini mungkin disebabkan oleh edema atau kematian tisu. Semasa rawatan, ucapan dapat dipulihkan dengan cepat..

Kandungan artikel

  • Mengapa gangguan pertuturan berlaku dengan strok
  • Varieti gangguan pertuturan
  • Cara memulihkan ucapan selepas strok
  • Sumber

Mengapa gangguan pertuturan berlaku pada strok

Orang yang mengalami strok boleh mengembangkan dua jenis gangguan pertuturan - yang berkaitan dengan kerosakan pada pusat-pusat pertuturan di otak dan kehilangan kawalan terhadap otot-otot artikulatif. Dalam kedua kes tersebut, pelanggaran adalah akibat dari pendarahan serebrum.

Selepas strok, beberapa neuron di otak mati, dan hubungan saraf terganggu antara sel yang sihat. Bergantung pada lokasi kerosakan, strok boleh menyebabkan paresis atau lumpuh, gangguan pemikiran, gangguan pertuturan.

Varieti gangguan pertuturan

Pada pesakit selepas strok, afasia mungkin berlaku - pelanggaran pertuturan yang sudah terbentuk. Sebilangan pesakit mengalami dysarthria - gangguan pengucapan kerana pelanggaran persarafan otot alat pertuturan.

Aphasia

Terdapat beberapa klasifikasi afasia, tetapi selalunya doktor membahagikan gangguan itu kepada dua bentuk - ekspresif dan mengagumkan.

  • motor berkembang apabila bahagian belakang lobus frontal rosak, pesakit mengulangi bunyi atau perkataan yang sama, tersekat pada suku kata;
  • artikulatif adalah ciri lesi bahagian bawah kawasan parietal, pesakit tidak dapat mengucapkan kata-kata atau suara, kerana dia tidak dapat menemukan kedudukan bibir dan lidah yang betul.
  • deria - akibat kerosakan pada kawasan temporal atas, pesakit kehilangan kemampuan untuk melihat dan membezakan bunyi, kerana dia tidak memahami pertuturan, ketika cuba bercakap, dia secara tidak sengaja menggantikan suara;
  • akustik-mnestic adalah ciri lesi pada bahagian posterior dan tengah dari kawasan temporal otak, pesakit tidak mengingat kata-kata, sebagai contoh, dari tiga dia dapat mengulang hanya dua, tidak merasakan kalimat yang panjang, dalam ucapan lisan dia menemukan kata-kata dengan susah payah.

Dysarthria

Artikulasi pesakit, pernafasan ucapan, tempo pertuturan, intonasi terganggu, kerana pertuturan menjadi kabur. Dysarthria boleh mempunyai intensiti yang berbeza: dengan luka kecil, distorsi bunyi individu diperhatikan, dalam kes yang teruk pesakit tidak dapat bercakap sama sekali kerana kelumpuhan otot.

Sifat dysarthria bergantung pada bahagian otak yang terjejas:

  • bulbar berkembang apabila kumpulan bulbar saraf kranial rosak, pesakit bercakap sangat tidak jelas, mengalami kesukaran untuk mengambil makanan cair dan padat;
  • pseudobulbar adalah ciri kekalahan jalan kortikal-nuklear, menimbulkan kelumpuhan spastik otot-otot pertuturan, kerana pesakit kehilangan keupayaan untuk menggerakkan lidah sepenuhnya;
  • subkortikal berlaku apabila nod subkortikal rosak, membawa kepada pergerakan otot yang tidak disengajakan, termasuk tangisan artikulasi dan tangisan sukarela;
  • cerebellar dikaitkan dengan kerosakan pada cerebellum dan laluannya, menyebabkan koordinasi pergerakan otot terganggu yang terlibat dalam proses pertuturan.

Cara memulihkan ucapan selepas strok

Doktor mengenal pasti tiga bentuk pemulihan fungsi pertuturan:

  • pemulihan yang betul, apabila fungsi yang terganggu kembali sepenuhnya, ke keadaan semula - ini mungkin berlaku apabila sel saraf belum mati;
  • pampasan - penstrukturan semula fungsi, penglibatan bahagian otak lain atau otot artikulasi;
  • readaptation - penggunaan peranti khas, misalnya, synthesizer ucapan.

Untuk meningkatkan peluang anda untuk pulih sepenuhnya, penting untuk memulakan pemulihan seawal mungkin. Sebagai peraturan, kelas pemulihan pertuturan dengan ahli terapi pertuturan-aphasiologis bermula 2-3 bulan selepas strok. Tempoh pemulihan adalah individu, dalam beberapa ucapan pesakit hanya selepas 2-3 tahun latihan berterusan yang berterusan.

Pemulihan pertuturan untuk afasia dilakukan secara berperingkat:

  1. Pada peringkat awal, kaedah rangsangan dan penghentian latihan pemulihan digunakan. Pesakit diajar untuk memahami kata-kata dan ucapan individu yang berkaitan dengan situasi tertentu.
  2. Selanjutnya, mereka mengembalikan pemahaman mengenai frasa ekstra-situasional, mengajar pesakit untuk memahami ucapan bertulis.
  3. Apabila seseorang dapat memahami pertuturan, kerja mula memulihkan ucapannya sendiri. Mereka mengajar untuk menamakan objek dan tindakan dari gambar, mengulang bunyi dan kata-kata selepas ahli terapi pertuturan, membuat frasa dan ayat.
  4. Dengan pemulihan ucapan mereka yang berjaya, mereka beralih ke dialog dan monolog latihan. Pesakit diajar untuk memahami soalan dan menjawabnya, menceritakan semula apa yang mereka baca, membuat cerita.

Dengan disarthria, digunakan taktik yang berbeza untuk memulihkan pertuturan. Pesakit dipilih latihan untuk memulihkan artikulasi, urut khas otot-otot artikulasi, rangsangan elektrik faring dan laring dilakukan. Untuk menyatukan hasil kesan fizikal pada otot yang terjejas, mereka melakukan latihan dan mengajar untuk menyebut bunyi, perkataan, frasa, twister lidah individu.

Bagaimana pemulihan pertuturan selepas strok dilakukan?

Pemulihan pertuturan selepas strok adalah salah satu bahagian penting dalam pemulihan. Fungsi inilah yang menanggung sebahagian besar mangsa setelah strok iskemia dan hemoragik..

Ini menampakkan diri dalam ketidakmampuan menyebut bunyi, membina ayat, memilih perkataan. Seseorang tidak selalu memahami ucapannya, ketika mereka berpaling kepadanya, dia mengalami kesukaran untuk menghuraikan apa yang ditulis. Menurut statistik, fungsi pertuturan sering dipulihkan sekiranya langkah pemulihan diikuti.

Jenis pelanggaran

Patologi, yang menyebabkan kemerosotan bekalan darah ke otak, menyebabkan pelbagai komplikasi motorik, gangguan kepekaan. Salah satu komplikasi yang paling biasa adalah gangguan ucapan selepas strok. Orang yang menghidap penyakit ini menghadapi disartria, afasia dan dispraksia.

Gabungan gangguan ini mungkin berlaku selepas strok..

Aphasia

Untuk rujukan. Strok menyebabkan kerosakan tempatan pada tisu pusat-pusat pertuturan, kehilangan keupayaan untuk memahami tulisan, ucapan lisan, dan meluahkan pemikiran seseorang.

Mengikut jenis afasia, terdapat beberapa jenis gangguan pertuturan pada strok:

  • Deria. Ia dikaitkan dengan kematian sel-sel saraf di pusat Wernicke. Pesakit mengalami gangguan persepsi bunyi terhadap perkataan. Orang yang mengalami kekalahan itu dibezakan oleh kurangnya pemahaman tentang apa yang orang lain katakan. Nampaknya mereka ditujukan dalam bahasa asing. Selalunya mereka dapat memahami permulaan kalimat yang ditujukan kepada mereka, tetapi tidak lama kemudian mereka lupa apa yang dikatakan, mereka tersesat.
  • Motor. Kerana kerosakan pada pusat Broca, afasia motor berlaku selepas strok. Seseorang kehilangan kemampuan untuk bercakap, sukar memilih kata, merumuskan pernyataan, kehilangan poin penting, membingungkan nama yang menunjukkan konsep yang berbeza. Dalam banyak keadaan, mereka menjerit dan mengulangi beberapa kata yang tidak bermakna. Patologi bertindak balas dengan baik terhadap rawatan.
  • Semantik. Orang itu tidak menyebut dan tidak memahami maksud frasa individu. Frasa mudah tetap boleh diakses. Prognosis untuk afasia seperti itu cukup baik..
  • Amnestic. Gangguan tersebut dikaitkan dengan gangguan ingatan. Pesakit tidak mengingati kata-kata individu.

Untuk rujukan. Apabila sejumlah besar otak terjejas, afasia lengkap diperhatikan. Dia dicirikan oleh kurangnya ucapan.

Pesakit tidak sedarkan diri, tidak menerima panggilan kepadanya, tidak mengenali orang yang disayangi.

Dysarthria

Perkembangan patologi dikaitkan dengan kelemahan alat otot yang digunakan dalam artikulasi. Kecerdasan sering terpelihara, pesakit memahami pertuturan yang ditujukan kepadanya, mampu mengucapkan ayat pendek sendiri.

Selalunya ucapannya tidak jelas, sukar difahami. Tidak ada kejelasan sebutan. Suara menjadi rendah, perlahan.

Dyspraxia

Untuk rujukan. Kelainan ini bukan disebabkan oleh kelumpuhan atau kelemahan otot, tetapi oleh gangguan koordinasi.

Urutan dan urutan pergerakan otot tidak diperhatikan untuk mendapatkan suara yang jelas dan jelas. Perkataan terhapus. Pengulangan kata yang sering dicatat, tetapi ini disebabkan oleh usaha untuk mencapai pengucapan yang betul, dan bukan dengan demensia, seperti yang terlihat.

Penyebab gangguan pertuturan

Keupayaan untuk bertutur, mengucapkan kata-kata, memahami teks dan alamat bertulis dikendalikan oleh kerja-kerja pusat yang terletak di kawasan otak yang berlainan. Ini adalah zon parietal, korteks premotor, korteks prefrontal hemisfera kiri atau kanan, kawasan parietal-temporal.

Lokasi pusat pertuturan di hemisfera tertentu bergantung pada sama ada seseorang itu tangan kanan atau tangan kiri. Hampir 100% tangan kanan dan kebanyakan kidal memilikinya di hemisfera kiri. Sepertima orang kidal mempunyai susunan campuran, dan 20% lagi mempunyai pusat mereka di sebelah kanan. Ini menyebabkan ciri-ciri gangguan pertuturan dan biasanya gejala yang lebih ringan..

Untuk rujukan. Pecahnya hubungan saraf, pemerasan tisu oleh hematoma, edema, pendarahan, kekurangan zat makanan di mana-mana kawasan ini menyebabkan gangguan pertuturan yang sesuai.

Luas kawasan kerosakan mempunyai kesan langsung terhadap keparahan manifestasi patologi, kemampuan untuk memastikan pemulihan ucapan setelah strok.

Tahap kerosakan pertuturan juga bergantung pada seberapa cepat orang itu dibantu. Adalah penting sejauh mana mangsa bersedia untuk mendapatkan rawatan perubatan, untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk pembetulan dan pemulihan..

Ciri-ciri proses pemulihan

Untuk mencapai hasil positif dalam pemulihan, terapi dimulakan segera setelah strok berlaku. Pada mulanya, kelas dapat berlangsung hanya beberapa minit, setelah sebulan masing-masing dapat mencapai hingga 2 jam setiap hari.

Dalam tempoh strok, aktiviti harus bersifat semula jadi dan fisiologi. Ini hanyalah daya tarik bagi pasien, percakapan dengannya, kesempatan untuk mendengar muzik. Tidak ada manipulasi yang dilakukan.

Selepas akhir tempoh akut dan pulang ke rumah, pemulihan terapi pertuturan intensif bermula..

Perhatian. Keteraturan dianggap sebagai kunci untuk mendapatkan kembali fungsi yang hilang. Berkomunikasi dengan mangsa, biarkan dia mendengar muzik, melakukan latihan untuk memulihkan pertuturan selepas strok, itu perlu setiap hari.

Faktor seperti intensiti, tempoh, jenis latihan harus bergantung pada kesejahteraan pesakit. Dalam keadaan serius, tekanan darah tinggi, kelas khas harus ditunda dan dihentikan pada perbualan senyap biasa atau mendengar muzik yang tenang.

Baca juga mengenai topik ini

Semasa pelajaran, rehat dilakukan jika perlu. Jangan terlalu banyak mengorbankan mangsa.

Latar belakang emosi harus tenang, tidak agresif. Dalam menangani pesakit, sikap tidak peduli dan sikap terhadapnya akan ditakdirkan. Walaupun mengalami strok, banyak orang mengekalkan kemampuan mereka untuk melihat sikap orang lain..

Untuk rujukan. Proses pemulihan harus menyeluruh, termasuk urut, bekerja dengan ahli terapi pertuturan, gimnastik artikulasi, ubat-ubatan.

Mengingat semua perkara ini akan menjadi kunci bagaimana memulihkan ucapan dengan cepat selepas strok..

Interaksi dengan mangsa

Interaksi dengan pesakit mempunyai kesan khas terhadap pemulihan fungsi pertuturan. Dalam banyak kes, kecerdasan dalam gangguan pemahaman pertuturan, pengucapan tidak terjejas.

Untuk rujukan. Perbualan mesti dilakukan secara semula jadi, tanpa ketegangan. Dalam kes ini, disarankan untuk mengucapkan kata-kata, frasa dengan lebih perlahan daripada biasanya. Nada suara harus semula jadi, seperti biasanya digunakan ketika berkomunikasi dengan orang dewasa. Dari kenyataan bahawa dia jatuh sakit, dia tidak berubah menjadi anak.

Setelah menghubungi mangsa, dia harus mempunyai masa untuk bertindak balas. Tidak perlu terburu-buru, ini hanya menimbulkan emosi negatif..

Alamat menggunakan ayat yang terdiri daripada beberapa perkataan. Lebih baik menyokong satu topik perbualan, tidak melompat ke topik yang lain, kemudian ke yang ketiga. Selalunya gunakan soalan di alamat anda yang dapat dijawab dalam suku kata tunggal.

Semasa bercakap, anda perlu mematikan peranti audio. Mereka menimbulkan halangan tertentu, mencegah pesakit memahami apa yang mereka katakan, untuk mengucapkan kata-kata itu sendiri.
Peniruan, gerak isyarat, gambar menyumbang kepada pemahaman yang lebih baik.

Sekiranya apa yang dikatakan pesakit tidak jelas, lebih baik bertanya lagi. Pemahaman seseorang tentang pembohongan akan memburukkan lagi keadaan psiko-emosinya.

Kelas dengan ahli terapi pertuturan

Sebelum keluar dari hospital dengan gangguan pertuturan, rundingan dengan ahli terapi pertuturan dilakukan. Sifat patologi pertuturan ditentukan, program pemulihan ditugaskan.

Pada minggu-minggu pertama penyakit, lebih baik menghubungi pakar di rumah. Jadi pesakit akan lebih tenang dan selesa..

Untuk rujukan. Secara berkala, sekiranya keadaan psikologi dan fizikal seseorang selepas strok mengizinkan, kelas diadakan secara berkumpulan. Ini memungkinkan pesakit untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat, melihat bahawa dia tidak sendirian, dan mendapat kepercayaan pada dirinya sendiri. Kesan persaingan juga penting..

Semasa menjalankan kelas, ahli terapi pertuturan menggunakan teknik fonetik, semantik, kiasan, kreatif.

Fonetik dikaitkan dengan pembetulan sebutan suara. Latihan ini bertujuan untuk meningkatkan kerja otot-otot bibir, lidah, bahagian bawah wajah. Bunyi yang terpisah diucapkan, lidah bergema.

Semantik memerlukan kemampuan untuk mencari makna dengan meneruskan ayat atau melengkapkan pergaulan.

Figuratif bertujuan untuk mengimbangi kekurangan deria. Gambar digunakan, mereka membuat percubaan untuk menyusun cerita, mencari hubungan.

Kaedah kreatif ditunjukkan kepada semua mangsa strok. Nyanyian, terapi seni dengan mangsa strok.

Prinsip mengatur kerja rumah

Sesi dengan ahli terapi pertuturan biasanya bersifat. Beban utama untuk memulihkan ucapan selepas strok jatuh pada kelas di rumah. Namun, mereka berdasarkan prinsip dan saranan yang ditentukan oleh terapi pertuturan..

  • Keupayaan untuk melihat bunyi dengan kelantangan yang berbeza dilatih.
  • Tugas secara beransur-ansur menjadi lebih sukar.
  • Kelas disusun dari sederhana hingga lebih kompleks. Pertama, mereka mengembalikan sebutan suara, kemudian menguasai struktur pertuturan.
  • Di dalam kelas, perhatian diberikan kepada pemahaman.
  • Topik yang penting bagi pesakit digunakan untuk memastikan pesakit berminat.
  • Mangsa terlibat secara aktif dalam proses bercakap. Oleh itu, orang yang dikasihi mula mengucapkan ungkapan itu, dan dia menyelesaikannya.
  • Nyanyian digunakan. Pesakit diminta untuk menyanyi atau menyanyi bersama dengan lagu-lagu yang tidak asing lagi.
  • Ucapan digabungkan dengan lukisan. Apabila mangsa tidak dapat mengatakan sesuatu, menyatakan pemikirannya, dia diminta untuk menariknya.

Semasa pemulihan, bacaan puisi pendek dan sajak kanak-kanak digunakan. Rhythm mengatur ucapan seseorang, membolehkan anda memulihkannya dengan cepat. Sajak dan sajak kanak-kanak - biasanya tidak sukar, senang difahami dan diulang.

Dari semasa ke semasa pada siang hari, putaran lidah diulang dengan mangsa setelah mengalami strok. Mereka meningkatkan diksi, mengembalikan mobiliti bahasa. Lidah twister biasanya dipilih oleh ahli terapi pertuturan bergantung kepada kerumitan dan huruf yang perlu dikembangkan.

Untuk rujukan. Sebagai tambahan kepada kelas yang berkaitan dengan normalisasi kemampuan pertuturan, pesakit ditunjukkan terapi fizikal, berjalan di udara segar, diet.

Latihan

Sekiranya terdapat peluang fizikal, seseorang yang mengalami strok di rumah disarankan untuk melakukan latihan terapi pertuturan sendiri. Pada awalnya, 5 minit sudah cukup, secara beransur-ansur jangka masa kelas meningkat menjadi lima belas.

Baca juga mengenai topik ini

Untuk mengembalikan mobiliti bibir, bibir ditarik, dirapatkan secara bergantian dengan bibir bawah, bahagian atas, kemudian sebaliknya. Dengan jari anda, tarik ke atas, kiri, kanan. Pesakit diminta tersenyum, mengetap gigi, kemudian berpura-pura bahawa dia sedih.

Untuk sebutan normal, otot lidah perlu berfungsi dengan baik. Seseorang yang menderita stroke diminta menjulurkan lidahnya dari mulutnya sejauh mungkin, untuk menggambarkan seekor ular mendesis. Setelah kembali ke mulut, anda perlu menyentuh lelangit atas, kemudian bahagian bawah, menyentuh pipi.

Pesakit menjilat bibirnya terlebih dahulu searah jarum jam, kemudian berlawanan arah jarum jam, cuba menggerakkan lidahnya dalam bulatan di mulutnya, mengeluarkan bunyi klik.

Anda dapat menggambarkan ciuman udara dengan pukulan.

Lakukan setiap pergerakan hingga 10 kali.

Urut

Tindakan yang bertujuan untuk mengembangkan otot-otot wajah dan bibir bermula tidak lebih awal dari dua minggu selepas strok.

Kulit di sekitar mulut dilicinkan, diuli, diketuk ringan. Pergerakan serupa berulang di pipi..

Pelantikan perubatan

Untuk rujukan. Tidak ada penawar yang dapat memulihkan ucapan.

Walaupun begitu, rawatan ubat digunakan untuk memulihkan peredaran darah, mengaktifkan proses otak, melegakan kesakitan, kejang:

  • Ubat nootropik. Ditujukan untuk meningkatkan ingatan, mengaktifkan proses berfikir. Antaranya, Piracetam, Lucetam sangat diperhatikan.
  • Penenang. Persediaan dengan sifat sedemikian melegakan, melegakan kegembiraan yang berlebihan. Tincture valerian, motherwort, Persil terpakai.
  • Ubat-ubatan yang meningkatkan bekalan darah. Kumpulan ini merangkumi Cavinton, Cerebrolysin.
  • Persediaan bertujuan menormalkan pemakanan tisu otak. Tablet terpakai Actovegin, Piracetam, Cortexin.
  • Anticonvulsant dan santai. Lorezepam, Myocalm ditetapkan. Mereka membantu, antara lain, untuk mengurangkan ketegangan otot muka.
  • Hipotensif. Digunakan untuk menghilangkan tekanan. Ubat dari kumpulan sartan, antagonis kalsium, beta dan alpha blocker digunakan. Diuretik mengurangkan jangka masa panjang dan mengurangkan bengkak.
  • Antikoagulan mengurangkan kelikatan darah. Warfarin, Dipaxin, Tromexan diresepkan.

Terapi sel stem memerlukan perhatian khusus. Teknologi inovatif ini sedang diuji dan tidak digunakan secara meluas. Walaupun begitu, ia terbukti berkesan dalam memulihkan saluran darah, membuang gumpalan darah, plak kolesterol, mengaktifkan fungsi pelindung, dan mengembalikan ucapan..

Terapi berdasarkan pemindahan sel stem. Ia dilakukan dua kali dengan rehat tiga bulan..

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, gangguan dirawat dengan fisioterapi.

Ubat-ubatan rakyat

Memulihkan aktiviti otak, mengembalikan fungsi ucapan, membenarkan beberapa ubat rakyat.

Dalam masa 14 hari, ambil mumia dalam jumlah hingga 2 mg sebelum tidur. Secara keseluruhan, tiga kursus diadakan, harus ada rehat lima hari di antara mereka.

Cara lain adalah dengan melarutkan hingga 500 ml zat dalam dua sudu air dan mengambilnya tiga kali sehari dalam kursus sepuluh hari. Rehat selama lima hari, kemudian ulangi kursus.

Mandi konifer membantu menenangkan, melegakan ketegangan otot, ketidakselesaan emosi. Rawatan air dengan minyak pati lain juga digunakan.

Teh sage dibancuh. Ia diminum sehingga lima kali sehari. Teh yang dibuat dari calendula, rosehip dan agrimony berkesan.

Potongan lobak hitam dimasukkan ke dalam mulut setiap hari. Ini menimbulkan kesemutan, pembakaran.

Kadar pemulihan pertuturan

Proses mengembalikan kebolehan pertuturan adalah lama. Kemajuan yang perlahan dan progresif dicatat pada kebanyakan mereka yang terkena afasia deria. Peluang berkembang setiap hari.

Jenis kemajuan yang berbeza dicatat dengan afasia motor. Dalam lebih daripada 60% kes, nampaknya pesakit dan orang tersayang bahawa tidak ada kemajuan dalam pemulihan sejak sekian lama. Kemudian tiba-tiba ada peningkatan mendadak.

Untuk rujukan. Biasanya memerlukan masa hingga lima tahun untuk mendapatkan kembali kemampuan untuk bercakap. Sekiranya dalam tempoh ini tidak ada peningkatan, kemungkinan pesakit itu selamanya kehilangan kemampuan untuk mengekspresikan pemikiran lagi, untuk memahami orang lain..

Ramalan

Keupayaan untuk menormalkan pertuturan bergantung pada keparahan strok, pelaksanaan janji pemulihan.

Sekiranya semua langkah yang disarankan diikuti, ucapan akan dikembalikan dalam nisbah berikut:

  • pada 55% pesakit dengan strok teruk;
  • dalam 76% daripada mereka yang mempunyai penyakit sederhana;
  • dalam 92% selepas strok ringan.

Penting. Penyelidik menyatakan bahawa jika cadangan pemulihan tidak dipatuhi, tidak lebih dari 15% pesakit mempunyai peluang untuk sembuh..

Program yang difokuskan pada bagaimana memulihkan pertuturan selepas strok adalah pelbagai. Mereka melibatkan senaman, urut. Komponen penting dianggap mematuhi preskripsi ubat, penggunaan ubat-ubatan rakyat, kelas terapi pertuturan.

Cara memulihkan pertuturan selepas strok jika terganggu atau hilang sepenuhnya

Pemulihan pertuturan selepas strok adalah salah satu tugas yang paling penting dalam pemulihan pesakit. Penting untuk tidak menangguhkan proses ini sehingga kemudian: semakin lambat anda memulakannya, semakin sedikit peluang untuk berjaya. Dan lebih baik jika anda segera mendekati pemulihan ucapan pada pesakit dengan cekap.

Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan tahap pemulihan yang diperlukan dan semua cara untuk memulihkan pertuturan selepas strok, yang mungkin dilakukan pada masa yang sama..

Sekiranya anda tiba-tiba mengalami strok

Apa yang berlaku dengan strok? Peredaran darah di pelbagai bahagian otak rosak satu atau lain tahap, sistem saraf menderita, dan hubungan dengan otak rosak. Seseorang kehilangan banyak kemampuan tubuhnya, yang sebelumnya tidak pernah difikirkannya.

Strok tanpa belas kasihan membahagikan kehidupan seseorang menjadi "sebelum" dan "selepas". Paling tidak, ini adalah perubahan kecil dalam ingatan, pertuturan, pergerakan. Sekiranya rawatan dan pemulihan dijalankan tepat pada waktunya dan betul, seseorang akan cepat sembuh dan kembali ke kehidupan normal..

Tetapi ada juga kehilangan semua ini dan beberapa fungsi badan yang lain. Dan orang itu tidak akan pernah sama. Ini adalah tragedi bagi dirinya dan orang tersayang..

Dalam keadaan ini, panik tidak boleh dibiarkan. Anda perlu bersabar dan mengambil segala cara yang mungkin untuk menolong pesakit sebanyak mungkin. Lagipun, dia harus belajar hidup lagi.

Apa yang diperlukan untuk kejayaan pemulihan pesakit selepas strok:

  • Sudah tentu, ubat yang ditetapkan oleh doktor. Ia merangsang peredaran otak yang terjejas. Penting untuk menjalankannya secara berterusan.
  • Pemulihan fungsi motor. Ia memerlukan terapi fizikal, fisioterapi, mungkin menggunakan simulator khas untuk mengembalikan kepekaan anggota badan yang lumpuh.
  • Berusaha untuk memulihkan ucapan, ingatan, kemampuan membaca dan menulis, persepsi terhadap realiti. Anda tidak boleh melakukannya tanpa bantuan ahli terapi pertuturan dan sistem kelas yang dibina dengan betul..
  • Iklim yang selesa dalam keluarga, suasana psikologi pesakit itu sendiri, serta saudara-mara, lautan kesabaran dan optimisme.

Kerosakan pertuturan dalam strok

Strok adalah hemoragik atau iskemia. Dengan strok hemoragik, terlalu banyak darah mengalir ke otak, mungkin terdapat pecahnya arteri, dan dengan strok iskemia, sebaliknya, darah tidak cukup mengalir ke otak.

Strok hemoragik jarang berlaku, tetapi menyebabkan akibat yang lebih serius bagi pesakit. Tetapi dalam kedua-dua kes tersebut, seseorang mungkin mengalami gangguan bahagian otak yang bertanggungjawab untuk bersuara..

Sekiranya pertuturan menolak, maka pelanggaran berlaku di hemisfera kiri otak. Dengan pukulan ini, sebelah kanan lumpuh dan ucapan tidak hadir..

Strok dengan lumpuh di sebelah kanan lebih biasa daripada di sebelah kiri. Dan ini lebih baik bagi pesakit, kerana dalam hal ini lebih mudah untuk didiagnosis, kerana gangguan pertuturan selalu terwujud.

Ini dipanggil afasia. Dalam kes ini, pelanggaran boleh berlaku di bahagian otak yang berlainan. Bergantung pada ini, akibatnya mungkin berbeza. Cara memulihkan pertuturan selepas strok iskemia atau hemoragik?

Mari kita ketahui jenis afasia dan akibatnya:

  • Amnestic. Seseorang boleh berkomunikasi, tetapi dari semasa ke semasa melupakan nama objek yang dibincangkannya.
  • Semantik. Dalam kes ini, anda perlu bercakap dengan pesakit dalam ayat yang sangat sederhana, dia tidak akan memahami yang kompleks..
  • Deria. Jenis afasia kompleks di mana pesakit sama sekali tidak memahami ucapan. Baginya ia datang ke satu set suara. Pada masa yang sama, makna dari apa yang dikatakan, dia secara praktikal tidak dapat memahami.
  • Motor. Seseorang memahami segala-galanya, tetapi tidak dapat mengatakan apa-apa secara koheren, membingungkan bunyi dan kata-kata atau bergantung pada satu gabungan bunyi.
  • Jumlah. Pesakit tidak memahami apa-apa, tidak mengenali sesiapa, tidak dapat mengatakan apa-apa. Selalunya, fasa ini berlaku sejurus selepas strok. Selepas beberapa ketika, dia mungkin beralih ke motor.

Bolehkah pertuturan pulih selepas strok?
dan seberapa cepat ia akan berlaku?

Tidak ada yang dapat memberikan jaminan 100% bahawa pesakit akan dapat bercakap sama sekali. Tetapi jika anda bertindak dengan cepat, betul, ikuti semua cadangan pakar, mewujudkan suasana sabar, cinta dan peduli di sekitar saudara yang sakit, menyokongnya sebanyak mungkin dalam keinginannya untuk pulih, maka dia mempunyai lebih banyak peluang untuk memulihkan kehilangan ucapan dengan cepat.

Masalah sederhana dengan pertuturan diselesaikan dalam 2-6 bulan ketika melakukan latihan dan latihan biasa. Sekiranya tahap pelanggaran lebih besar, maka lebih banyak masa akan diperlukan..

Kadang-kadang boleh memakan masa hingga beberapa tahun. Ramalan 5-10 tahun dianggap sebagai tempoh di mana perubahan menjadi lebih baik hampir tidak mungkin. Walau bagaimanapun, keajaiban pemulihan berlaku, tetapi mereka paling sering terletak di alam realiti bukan material..

Orang mengatakan "Rumah dan dinding asli sembuh". Ini adalah persoalan bagaimana tingkah laku saudara-mara pesakit strok. Pertanyaan pertama yang mereka tanyakan kepada doktor adalah: “Adakah ucapan pulih selepas strok? Adakah mungkin untuk memulihkan ucapan sama sekali selepas strok? Berapa lama masa yang diperlukan untuk memulihkan ucapan selepas strok? " Saudara mara dapat difahami. Tetapi banyak bergantung pada tingkah laku mereka, tindakan mereka..

Berikut adalah cadangan doktor yang biasa kepada saudara-mara pesakit:

  • Pesakit harus merasakan bahawa keluarganya memerlukannya, bahawa dia sangat berharga baginya, bahawa saudara-saudaranya mempercayainya, mencintainya, dengan tulus berharap dia pulih dan sama sekali tidak meragukannya. Dalam kes ini, dia akan memiliki motivasi tambahan untuk bangkit secepat mungkin. Ini bermaksud akan ada tenaga untuk ini..
  • Adalah perlu untuk selalu bercakap dengan pesakit dan di hadapannya. Kemudian dia akan merasakan penglibatannya dalam keluarga. Tetapi yang paling penting: jika topik itu penting baginya, dia akan cuba bercakap.
  • Alangkah baiknya jika muzik kegemarannya, lagu-lagu yang dinyanyikannya terdengar di rumah. Keinginan dalaman untuk menyanyi boleh mendorong dorongan ucapannya untuk bangun..
  • Tetapi lebih baik mengeluarkan suara, kepelbagaian dan suara yang tidak perlu agar tidak membebani pesakit. Anda perlu bercakap dengannya secara senyap, tenang, tanpa emosi yang meletup. Kelilingi dia dengan kebaikan anda. Pada masa yang sama, tidak perlu menekankan setiap kali dia sakit parah..
  • Saudara-mara perlu mempunyai kesabaran maksimum, kerana mereka harus menjadi pembantu berterusan bagi pesakit ketika melakukan latihan yang akan ditunjukkan oleh ahli terapi pertuturan. Dan jangan sekali-kali bertindak balas dengan kerengsaan jika latihan tidak dapat dilakukan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kehilangan ucapan berlaku dengan strok

Bagaimana cara mendapatkan kembali ucapan selepas strok? Sejurus selepas pertolongan pertama yang diperlukan untuk pesakit, penting untuk berunding dengan ahli terapi pertuturan.

Hanya pakar ini yang dapat menilai tahap kerosakan pertuturan dengan betul dan membuat satu set langkah yang berkesan untuk memulihkannya. Tugas utama kompleks seperti itu: untuk memulihkan pernafasan ucapan, suara, artikulasi, intonasi, timbre.

Bagaimana memulihkan pertuturan selepas strok di rumah? Jangan ubat sendiri dalam kes ini. Hanya selepas melakukan senaman dan urutan yang ditunjukkan oleh ahli terapi pertuturan, anda boleh melakukannya sendiri di rumah dengan bantuan saudara-mara.

Latihan terapi pertuturan untuk memulihkan pertuturan selepas strok di rumah

Mari kita pertimbangkan kaedah apa yang dapat ditawarkan oleh pakar untuk memulihkan ucapan pesakit, dan bagaimana kaedah itu harus digunakan.

Latihan artikulasi dan pernafasan

Pada mulanya, seseorang diundang untuk bernafas, kemudian semasa menghembuskan nafas untuk mengucapkan bunyi konsonan tertentu, satu suara setiap nafas. Selepas itu, semasa anda menghembuskan nafas, semua bunyi ini diucapkan secara berturut-turut. Tidak ada lebih dari empat daripadanya. Bunyi dapat diucapkan semasa menghembus nafas juga ketika dagu diangkat..

Gimnastik artikulasi selepas strok

Ia merangkumi latihan untuk lidah, bibir, suara, otot muka.

Latihan untuk lidah dan lelangit lembut

  1. Lekatkan lidah anda dari mulut anda dan tahan selama beberapa saat.
  2. Tarik ke bawah dan bengkokkan lagi, jadi tahan sebentar.
  3. Tarik ke bawah dan arahkan terlebih dahulu ke sudut kanan mulut, kemudian ke kiri.
  4. Gunakan hujung lidah anda untuk bergerak berulang-alik ke langit.
  5. Arahkan lidah ke pipi kanan dan kiri.
  6. Tepuk lidah, pertama sekali, kemudian dua, kemudian tiga.
  7. Tenangkan lidah anda dan, gerakkannya ke belakang dan ke belakang, menggigit gigi.
  8. Jilat bibir anda dengan satu cara, kemudian yang lain.

Senaman bibir

  1. Letakkan bibir anda ke dalam tiub ke hadapan.
  2. Lipat menjadi senyuman mulut tertutup.
  3. Gosok gigi dan angkat bibir atas, jadi tahan selama beberapa saat.
  4. Kembangkan pipi anda dan goncangkan udara dari sisi ke sisi, gulung udara ke mulut anda.
  5. Tenangkan bibir anda dan hembus celah di dalamnya.

Latihan suara

Gimnastik pertuturan dilakukan untuk strok iskemia atau hemoragik.

  1. Kami menyebut secara berasingan semua bunyi vokal, panjang pertama, kemudian pendek, semasa kita menghembuskan nafas. Selepas itu, semasa kita menghembuskan nafas, kita mengucapkan semua suara berturut-turut.
  2. Kami hanya menyebutkan suara Y secara artikulatif, tanpa suara, dan kami merasa tegang di bawah dagu.
  3. Kami mengucapkan semua suara vokal berturut-turut dengan saling mengalir, secara bergantian menekankan bunyi yang berbeza.
  4. Kami menyebut konsonan, pekak pertama, secara berasingan, kemudian satu demi satu pada satu nafas. Selepas itu, kami mengucapkan suara yang disuarakan dengan cara yang sama. Kami menambahkan konsonan dengan vokal menjadi suku kata tertentu, sementara bergantian konsonan berpasangan tanpa suara dan bersuara.

Semua kombinasi bunyi, permutasi dan gabungannya ditentukan oleh ahli terapi pertuturan.

Latihan untuk twister lidah selepas strok

Pertama, kami meminta pesakit untuk menyelesaikan gangguan lidah yang biasa, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah kata-katanya. Sekiranya mungkin, kami menjadikan latihan menjadi sempurna..

Latihan untuk otot muka

  1. Naikkan, turunkan, mengerutkan kening, kening santai.
  2. Buka mulut anda dengan lebar, cuba meregangkannya, kemudian berehat.
  3. Senyum tanpa membuka mulut.
  4. Pipi dan pipi keluar.
  5. Tarik bibir keluar untuk ciuman.
  6. Tarik lidah sejauh mungkin ke arah yang berbeza dari mulut.
  7. Gerakkan rahang bawah dengan lembut ke kiri, kemudian ke kanan, kemudian dalam bulatan.

Urut terapi pertuturan selepas strok

Setelah menjalani latihan yang lengkap, anda perlu menggunakan urutan wajah pada setiap bahagian wajah..

Adalah mustahak bahawa pergerakan urut dipilih hanya oleh pakar. Sebilangan kawasan wajah perlu dilemaskan, dan beberapa kawasan perlu dikencangkan. Sekiranya anda menghampirinya sendiri, anda boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki..

Selain mengurut otot muka secara langsung, mereka mengurut lidah, bibir, permukaan dalaman pipi, telinga, kulit kepala, dan tangan. Semua ini melegakan kekejangan otot dan dengan itu membebaskan pertuturan..

Ciri-ciri kerja doktor dengan pesakit

  • Tugas utama semua tindakan seorang pakar adalah penghapusan ucapan. Dan untuk ini mereka menggunakan semua kemampuan pesakit yang dia miliki ketika ini. Kelas tidak boleh melelahkan pesakit. Mereka bermula dengan elemen sederhana dan 10-15 minit terakhir. Selepas program menjadi lebih sukar, dan waktu kelas meningkat..
  • Anda perlu bercakap dengan pesakit dengan tenang dan perlahan agar dia memahami ucapannya. Sekiranya dia tidak dapat mengatakan apa-apa, maka kami memintanya untuk mengangguk sebagai tindak balas, menunjukkan bahawa dia faham.
  • Sekiranya sukar bagi pesakit untuk bercakap, anda perlu memintanya untuk memberikan onomatopoeia yang boleh dilakukannya. Sekiranya dia dapat mengucapkan hanya satu suku kata, maka anda harus mengambil kata-kata yang dimulai dengan suku kata ini, dan biarkan dia mencuba menyelesaikannya secara beransur-ansur.
  • Begitu juga dengan peribahasa dan pepatah, nama filem terkenal. Anda perlu memulakan frasa dan meminta pesakit melengkapkannya, sama ada dalam satu perkataan, atau dalam suku kata, seperti yang dilakukannya. Semua perkataan yang biasanya kita ucapkan secara automatik, dia harus diminta untuk berbicara. Ia boleh menjadi hari dalam seminggu, bulan, jumlah biasa hingga sepuluh.
  • Adalah baik untuk memperkenalkan kad dengan gambar ke tempat kerja. Anda boleh mengemukakan soalan mudah: “Apa ini? Apa yang dia buat? Apa yang dia suka? " Pada masa yang sama, penting untuk bergerak dalam tugas-tugas ini secara beransur-ansur. Kata nama diberi nama pertama. Setelah satu ketika tahap ini selesai, kata kerja dihubungkan, dan hanya kemudian kata sifat.
  • Secara beransur-ansur, latihan untuk menggambar dan menulis dimasukkan dalam aktiviti pemulihan. Pada mulanya, orang tersebut diminta memasukkan huruf yang hilang dalam perkataan, kemudian menyalin keseluruhan perkataan. Tugas secara beransur-ansur menjadi lebih sukar.
  • Latihan berdasarkan soalan yang diajukan kepada pesakit akan baik. Pertama, soalan sederhana diajukan dengan pilihan untuk menjawab "ya" atau "tidak". Selepas itu, soalannya menjadi rumit sehingga soalan itu sendiri mengandungi jawapan monosllabic. Dan perkataan ini mesti diucapkan oleh pesakit sebagai jawapan..

Kaedah pemulihan ucapan yang lain selepas strok

Terapi muzik

Seringkali sukar bagi seseorang yang mengalami strok untuk bercakap, tetapi dia boleh menyanyi. Kemudian semua latihan terapi pertuturan dengan bunyi, suku kata, perkataan dilakukan sebagai lagu.

Refleksologi muka.

Titik aktif secara biologi pada wajah terjejas dengan cara tertentu.

Terapi sel stem.

Apabila sel sedemikian disuntik ke dalam tisu yang terjejas, integriti mereka dapat dipulihkan..

Akupunktur.

Kaedah ini digunakan terutamanya untuk afasia motor. Oleh itu, mereka membetulkan aktiviti pertuturan manusia..

Kesimpulan dan kesimpulan

Sebagai kesimpulan, saya ingin menekankan perkara terpenting yang tidak boleh dilupakan semasa memulihkan ucapan pada pesakit selepas strok:

  • Ini adalah tindak balas cepat terhadap masalah dan tidak menangguhkan langkah pemulihan untuk kemudian hari.,
  • kesederhanaan dalam segala hal,
  • peningkatan beban secara beransur-ansur semasa kelas,
  • rayuan wajib kepada ahli terapi pertuturan, dan mungkin kepada ahli defectologist,
  • mematuhi semua preskripsi mereka,
  • kesabaran yang tinggi dan penciptaan suasana yang paling mesra di rumah.

Strok adalah keadaan yang serius, tetapi dengan pendekatan ini lebih mudah diatasi..

Kerosakan pertuturan selepas strok: jenis kelainan dan rawatan

Kerosakan pertuturan strok adalah gejala yang mempengaruhi banyak orang. Sudah tentu, ini bukan gejala kritikal seperti kelumpuhan badan atau bahagian tertentu. Tetapi kekurangan pertuturan yang koheren sangat merumitkan kehidupan pesakit dan orang yang merawatnya. Kami akan membincangkan mengenai jenis gangguan pertuturan yang dihadapi dalam strok, dan juga cara untuk menangani safasia dalam artikel ini..

Lokasi pusat pertuturan di otak

Otak manusia dianggap sebagai organ terpenting dalam sistem saraf pusat. Di batang otak, terdapat inti yang menghantar impuls ke bahagian tertentu (motor, ucapan, dll.).

Zon yang bertanggungjawab untuk pertuturan manusia terletak di hemisfera dominan. Di tangan kanan, pusat pertuturan terletak di hemisfera kiri, dan di tangan kiri, sebaliknya, di sebelah kanan.

Dalam proses pembiakan pertuturan, pusat Broca, yang terletak di bahagian bawah lobus frontal otak, terlibat secara langsung. Pusat Broca mengontrak otot-otot organ pembentuk pertuturan, dan juga bertanggungjawab untuk proses artikulasi pertuturan. Di samping itu, zon ini bertanggungjawab untuk kebenaran penyataan, susunan kata dalam ayat dan inti pati ayat itu sendiri. Sekiranya pelanggaran berlaku di zon Broca, pernyataan pesakit menjadi tidak jelas, dia tidak dapat merumuskan pemikirannya dengan jelas. Tetapi pada masa yang sama, pesakit dengan jelas memahami ucapan orang lain..

Di bahagian belakang gyrus temporal adalah pusat Wernicke, yang bertanggungjawab untuk memahami bahasa tulisan dan lisan. Zon Wernicke adalah pusat pendengaran yang menganalisis dan membandingkan pertuturan yang didengar.

Juga di otak manusia terdapat pusat-pusat lain yang terletak di kawasan yang berbeza. Pusat-pusat bantu bertanggungjawab terhadap kemampuan seseorang membaca, berfikir secara logik, mengenali suara.

Zon pertuturan otak

Gangguan pertuturan: jenis dan tanda

Pada pesakit strok, kehilangan pertuturan terdiri daripada 2 jenis:

  • disarthria;
  • afasia.

Mari kita perhatikan lebih dekat setiap jenis dan subtipe gangguan pertuturan yang berlaku dengan strok..

Ketidakpatuhan

Gangguan pertuturan jenis ini berlaku dengan strok yang mempengaruhi struktur subkortikal otak. Seorang pesakit dengan disartia tidak dapat bercakap.

Di samping itu, pengucapan suara dan kata-kata individu pesakit menjadi perlahan, artikulasi menjadi lemah, dan air liur meningkat. Tetapi seseorang memahami ucapan orang lain, kemampuan membaca dan menulis tetap ada.

Terdapat 4 jenis disarthria:

  • bentuk patologi ringan. Gejala disartria hanya dapat dilihat oleh doktor;
  • yang lain memahami pesakit, tetapi dia mempunyai beberapa kecacatan pengucapan;
  • terdapat gangguan pertuturan yang serius, kata-kata pesakit dapat difahami hanya untuk menutup orang;
  • pertuturan hilang sepenuhnya.

Untuk memulihkan pertuturan pada pesakit strok dengan disartia, latihan khas diresepkan untuk mengembalikan keanjalan otot-otot organ pertuturan.

Aphasia

Patologi dicirikan oleh kehilangan pertuturan separa atau lengkap, tetapi artikulasi dan pendengaran dipertahankan. Otak pesakit menerima sebilangan kecil impuls saraf, sehingga organ-organ pertuturan tidak dapat mengungkapkan pemikiran.

Aphasia dikelaskan kepada jenis berikut:

  1. Afasia motor.
  2. Afasia deria.
  3. Afasia dinamik.
  4. Afasia akustik-mnestic.
  5. Afasia amnestic.
  6. Jumlah afasia.

Afasia motor

Patologi diperhatikan dengan strok yang mempengaruhi lobus atas arteri utama otak. Sekiranya afasia motorik ringan, pesakit akan menyebut perkataan dan ayat. Tetapi susunan kata mungkin tidak teratur. Sebilangan pesakit mengulang perkataan dalam suku kata, tetapi makna umum mereka tetap jelas..

Sekiranya bentuk afasia teruk, maka pertuturan hilang sepenuhnya dengan strok. Pesakit hanya dapat mengucapkan suara vokal, tetapi pada masa yang sama memahami ucapan orang lain.

Rawatan afasia motor disyorkan untuk dimulakan 7 hari selepas strok. Pesakit dianjurkan untuk menyanyikan lagu, mengucapkan kata-kata sederhana.

Selebriti Afasia

Patologi dicirikan oleh kerosakan pada pusat Wernicke. Pesakit mengekalkan fungsi pendengaran, tetapi dia berhenti memahami ucapan.

Pesakit aktif melakukan gestulasi dengan tangannya, mengucapkan potongan perkataan yang tidak berkaitan antara satu sama lain.

Masalahnya dapat menampakkan dirinya dalam bentuk ringan, maka pesakit strok akan mengenali frasa dan kata-kata yang mudah. P

prognosis tidak begitu baik, tetapi dengan sesi biasa dengan ahli terapi pertuturan, gangguan diatasi sebahagiannya.

Fasia dinamik

Patologi ini berlaku apabila kawasan frontal otak posterior rosak (hemisfera dominan).

Pesakit mempunyai proses berfikir yang menyimpang, sukar baginya untuk membina ayat yang koheren di kepalanya, dan kemudian menghasilkannya semula.

Afasia jenis dinamik ditunjukkan oleh pernyataan spontan, yang artinya dilanggar.

Adalah mungkin dan perlu untuk merawat afasia dinamik. Semasa terapi, ahli terapi pertuturan mengajak pesakit untuk menerangkan gambar dan gambar tertentu. Keupayaan pesakit untuk merancang pertuturan secara beransur-ansur kembali.

Afasia akustik-mental

Disfungsi pertuturan yang berkaitan dengan masalah pada lobus temporal posterior dan tengah.

Seorang pesakit yang menderita afasia akustik-mnestic tidak dapat menyimpan maklumat di kepalanya, memori auditori-verbal menurun.

Penulisan dan pembacaan sebahagiannya terpelihara. Tetapi, kerana pesakit tidak dapat menyimpan maklumat dalam ingatan, sukar baginya untuk menjual semula teks atau melakukan tindakan matematik secara lisan.

Afasia amnestic

Dengan strok yang mempengaruhi kawasan temporal bawah, afasia amnestik berlaku. Ini adalah gangguan pertuturan yang paling jinak yang berlaku dengan strok pada orang dewasa. Ucapan pesakit mencukupi, fungsi mental dan pendengaran dipelihara.

Keanehan patologi ini dicirikan dalam kerumitan pemilihan frasa dan kata-kata tertentu, pesakit lupa nama objek dan nama, tidak dapat menggambarkan perkara-perkara tertentu.

Jumlah afasia

Dengan lesi otak yang luas, jumlah afasia diperhatikan. Pesakit tidak dapat memahami dan memperbanyak ucapan, tetapi pada masa yang sama dia mendengar orang lain.

Sensitiviti menurun, tingkah laku menjadi pasif.

Rawat patologi pertuturan dengan segera..

Cara memulihkan pertuturan dalam keadaan strok

Kajian yang dilakukan oleh para saintis di seluruh dunia menunjukkan bahawa mungkin untuk menghilangkan kesan strok sepenuhnya hanya dalam 3 bulan pertama selepas strok..

Sekiranya 6 bulan hingga 2 tahun berlalu sejak permulaan penyakit, keadaan pesakit dapat diperbaiki, tetapi proses pemulihan akan lebih lama dan lebih sukar.

Semasa merawat akibat strok yang berkaitan dengan pertuturan, perhatian khusus harus diberikan kepada kelas dengan ahli terapi pertuturan, serta pakar perubatan lain yang pengkhususannya bertujuan untuk memulihkan ucapan.

Latihan yang dipimpin oleh ahli terapi pertuturan

Di samping itu, pesakit dengan gangguan pertuturan yang berkaitan dengan strok ditunjukkan kelas dengan psikologi. Masalah pertuturan memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi pesakit.

Kelas dengan doktor menyumbang kepada pemulihan pertuturan awal

Dengan disarthria, urut terapeutik, fisioterapi dan rangsangan elektrik ditunjukkan.

Kaedah tradisional

Dengan strok, proses peredaran darah terganggu, bahan putih dan kelabu, serta korteks serebrum, rosak. Proses inilah yang dapat memprovokasi gangguan pertuturan pada pesakit, serta gejala patologi lain..

Teh lemon konifer akan mempercepat pemulihan

Bukan hanya terapi ubat, tetapi juga nasihat perubatan tradisional dapat membantu memulihkan fungsi pertuturan selepas strok:

  • Teh kuah kon dan lemon mereka. Untuk menyediakan ubat, anda perlu mengambil 0,5 biji oren tanpa kulit dan rebusan yang dibuat dari ranting konifer (tuangkan 30 gram dahan konifer dengan satu liter air mendidih). Dalam termos, campurkan semua bahan dan biarkan selama kira-kira empat jam. Minum sekali sehari untuk segelas kaldu.
  • Infusi dari akar peonies hiasan membantu mengembalikan fungsi otak selepas strok. Untuk menyediakan ubat, cukup untuk menuangkan dua atau tiga akar peony yang dihancurkan dengan 30 ml etil alkohol. Berkeras 7 hari di tempat yang gelap. Ambil ubat 3 kali sehari, lima belas hingga dua puluh tetes.
  • Birch tar dalam bentuk rebusan ubat akan membantu menyembuhkan kesan strok iskemia. Sebaiknya sediakan ubat seperti teh biasa. Minum rebusan dalam gelas dua kali sehari. Birch tar adalah ubat tradisional yang berkesan yang menipiskan darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah dan plak kolesterol..
  • Sekiranya ekspresi wajah terganggu, pakar perubatan mengesyorkan menyediakan salap ubat dari serbuk dari daun bay. Sebarang krim bayi akan berfungsi dengan baik sebagai asas salap. Untuk menyediakan salap, anda perlu mengambil empat hingga enam daun laurel, menghancurkannya dengan tiub krim (80 ml). Gosokkan ubat ke otot-otot wajah sebelum tidur dengan gerakan mengurut.