Utama > Tekanan

Punca Rasa Goyang dan Tidak Mantap Semasa Berjalan

Pesakit biasanya menggambarkan ketidakstabilan dan ketidakstabilan berjalan dengan cara yang berbeza. Bagi sesetengah orang, gejala ini hanya pening ringan, bagi yang lain, kelihatan mengejutkan semasa berjalan. Dan yang lain tidak dapat menjelaskan dengan jelas maksud mereka dengan membicarakan keadaan mereka dan menyebutnya "perasaan tidak stabil di kepala." Walau bagaimanapun, manifestasi seperti itu selalu tidak menyenangkan bagi pesakit; dalam beberapa kes, kurangnya pemahaman tentang apa yang mencetuskannya boleh menyebabkan orang takut akan kesihatan mereka.

Bagaimana perasaan tidak stabil dan tidak stabil muncul ketika berjalan?

Tanda-tanda berikut mungkin menyertai gejala:

  • koordinasi terjejas;
  • pening;
  • merasa seolah-olah "tanah meninggalkan dari bawah kaki anda" ketika berdiri atau berjalan;
  • kerap tersandung atau jatuh;
  • kelemahan pada kaki (kaki gumpalan);
  • gaya berjalan tidak wajar;
  • Kesukaran bergerak menaiki tangga
  • berperingkat dari sisi ke sisi ketika berjalan;
  • kesukaran pergerakan kaki setelah berehat lama;
  • sokongan tumit yang disukai ketika berjalan.

Rasa tidak stabil dapat menunjukkan adanya banyak penyakit. Ia boleh menjadi osteochondrosis, aterosklerosis, kecederaan otak traumatik, artritis, penyakit sistem saraf pusat, kecacatan kaki, dan sebagainya. Sekiranya pesakit mengalami perasaan tidak stabil ketika berjalan, dia biasanya diberi kaedah diagnostik tertentu..

  1. Memeriksa langkah pesakit dengan mata terbuka dan tertutup.
  2. Mengkaji kiprah ketika bergerak ke samping, dan juga ketika bergerak ke belakang.
  3. Mengenal pasti perubahan ketika bergerak di sekitar objek (seperti kerusi).
  4. Mengkaji langkah tumit dan kaki, putaran batang badan, langkah perlahan dan pantas.
  5. Memerhatikan pesakit berjalan di tangga.

Rundingan pelbagai pakar (ahli endokrinologi, ahli otolaryngologi, ahli neuropatologi) juga boleh diresepkan dan kajian CT, MRI dan kajian lain dapat dilakukan..

Psikologi penyebab kiprah dan ketidakstabilan yang tidak stabil

Selalunya, timbulnya perasaan yang mengejutkan ketika berjalan diprovokasi oleh alasan seperti VSD, kemurungan yang berpanjangan, tekanan, neurosis, kegelisahan yang kuat dan ketakutan yang tidak terkawal. Telah diketahui bahawa tekanan psikoemosi dapat menyebabkan banyak gejala yang tidak menyenangkan dan bahkan menyakitkan yang memberi kesan negatif terhadap keadaan pesakit secara keseluruhan. Antaranya:

  • sesak nafas dan sesak di tekak;
  • kelemahan, loya, muntah;
  • gangguan najis (terutamanya cirit-birit atau sembelit);
  • gementar, kesejukan, atau mati rasa anggota badan;
  • tekanan darah tinggi, berdebar-debar;
  • serangan panik disertai dengan ketakutan kematian.

Sebagai peraturan, dengan VSD, kegelisahan yang tinggi pada pesakit sering menyebabkan lonjakan tekanan darah, yang dapat menyebabkan tidak hanya gelap pada mata, penampilan lalat, penglihatan kabur, pening dan tinitus, tetapi juga perasaan ketidakstabilan dan mengejutkan ketika berdiri atau berjalan..

Dengan kegelisahan yang kuat, yang selalu menjadi pendamping VSD dan fobia, pelbagai gangguan pernafasan sering muncul (tersedak, rasa penyedutan atau pernafasan yang tidak lengkap, sesak nafas, kelemahan pada kaki, perasaan derealisasi), yang juga dapat mempengaruhi munculnya perasaan ketidakstabilan dan ketidakamanan.

Di antara orang-orang itu terdapat ungkapan seperti "bumi meninggalkan dari bawah kaki mereka." Maksudnya, jika seseorang mengalami tekanan yang teruk, dia mungkin mengalami kehilangan sokongan dan kehilangan kestabilan, keseimbangan dan keyakinan diri. Orang yang mengalami gangguan kecemasan seperti VSD sentiasa mengalami tekanan. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa mereka menjadi pening dan goyah ketika berjalan..

Merawat ketidakstabilan semasa berjalan dan tidak stabil

Rawatan pesakit yang mengalami ketidakstabilan, sebagai peraturan, dimulai dengan mengenal pasti sebab-sebab yang memicu timbulnya gejala. Oleh itu, bergantung kepada apa yang menyebabkan penyakit itu, pesakit boleh diberi pelbagai kompleks vitamin, diet khas, antibiotik (untuk penyakit berjangkit), penahan sakit atau penenang.

Sekiranya pening dan ketidakstabilan disebabkan oleh tekanan, maka rawatan psikoterapi ditunjukkan untuk menyelesaikan masalah tersebut, iaitu bekerjasama dengan ahli psikologi yang bertujuan untuk memulihkan keadaan psikologi. Dalam kes-kes yang teruk, selain kerja ini, ubat (ubat penenang, neuroleptik, nootropik, antidepresan) diperlukan untuk menormalkan keadaan. Penenang ringan, seperti Valerian atau Motherwort, sering diresepkan.

Sebagai langkah pencegahan, dengan sistem saraf yang tidak stabil, pesakit disarankan untuk menghindari situasi tertekan, bersenam, berjalan-jalan aktif di udara segar dan berusaha mendapatkan sebanyak mungkin emosi positif. Kadang-kadang perubahan gaya hidup sahaja dapat mengurangkan kerentanan jiwa yang berlebihan terhadap situasi "gugup".

Sekiranya terdapat sebarang ketidakstabilan dan mengejutkan, disarankan untuk berjumpa pakar untuk pemeriksaan yang diperlukan. Walau apa pun alasannya, dengan perasaan tidak stabil, pesakit juga diberi rehat yang baik dan pemakanan seimbang dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan.

Pusing dan mengejutkan ketika berjalan: penyebab utama, penyakit, pertolongan cemas

The utamaNeurology Pening Pening dan terguncang ketika berjalan: penyebab utama, penyakit, pertolongan cemas

Punca pening ketika berjalan

Dalam keadaan normal, seseorang merasa bebas, tidak terbatas, tetapi sebaik sahaja rasa sakit atau kekejangan berlaku, ini sangat mempengaruhi keadaan kesihatan, mengganggu keadaan biasa. Sebilangan orang mengalami pening spontan atau sekejap-sekejap yang berkaitan dengan berdiri secara tiba-tiba, memusingkan kepala atau badan, atau mereka mungkin berlaku ketika berjalan. Keadaan boleh berbeza dalam intensiti gejala, dari malaise ringan hingga kehilangan keseimbangan.

Pening ketika berjalan agak biasa. Sebab utama keadaan ini adalah:

  • penyakit;
  • kehamilan;
  • senak (puasa);
  • menopaus;
  • kerja berlebihan;
  • watak psikogenik.

Yang paling sukar untuk mengenali pening psikogenik, yang boleh disebabkan oleh ketakutan, fobia, keletihan, insomnia dan sebab-sebab lain. Seseorang mungkin menyedari mengapa keadaan sedemikian berlaku atau menafikan penglibatan faktor psikogenik.

Penyakit

Apabila kepala berpusing dan terhuyung-huyung ketika berjalan, anda harus memperhatikan manifestasi itu sendiri. Sekiranya ini berlaku hanya sekali, maka anda tidak perlu bimbang, ini dapat dijelaskan dengan alasan objektif, seperti malaise atau stres.

Penyakit yang paling biasa adalah:

  • gangguan dalam kerja alat vestibular, yang menyebabkan koordinasi pergerakan yang tidak betul;
  • gangguan psikologi (dengan latar belakang pengalaman emosi, tubuh mungkin mengalami tekanan, yang menyebabkan gangguan dalam kerja, yang juga dapat ditunjukkan sebagai manifestasi pening);
  • penyakit sistem saraf, yang bertanggungjawab untuk koordinasi dan pergerakan anggota badan yang betul;
  • penyakit sistem muskuloskeletal, yang menyebabkan kekeliruan dalam pergerakan pesakit;
  • patologi sistem kardiovaskular, yang dicirikan oleh peningkatan keletihan, kelemahan dan pening.

Perlu diingat bahawa pening ketika berjalan dapat diperhatikan dalam keadaan seperti: anemia, patologi atau penyakit telinga dalam, reaksi pengambilan ubat (overdosis atau kesan sampingan), akibat pengambilan alkohol, migrain, sklerosis berganda, perubahan iklim, fizikal yang kuat buruh, strok, tumor otak dan penyakit lain, dan perubahan patologi.

Jenis vertigo

Sebelum mengaitkan pening dengan sebarang penyakit, perlu menentukan jenisnya.

Dalam erti kata yang luas, pening ketika berjalan boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Benar - seseorang merasakan serangan pening, nampaknya semua yang ada di sekelilingnya melayang atau berputar. Ini adalah ciri apabila sistem saraf tidak berfungsi dengan baik, begitu juga organ yang bertanggungjawab untuk kedudukan badan di ruang angkasa.
  2. Salah - seseorang mungkin mengalami pening, yang tidak berkaitan dengan penyakit, tetapi disebabkan oleh sebab objektif (insomnia, kelemahan, kelaparan). Dalam kes ini, kepala berhenti berputar dalam jangka masa yang singkat. Perlu diingat bahawa keadaan ini tidak berulang, tidak seperti pening sebenarnya, yang berkala..

Klasifikasi klinikal membezakan 4 jenis:

  • vertigo (benar, dikaitkan dengan pelanggaran radas vestibular dan kerjanya);
  • keadaan sebelum pengsan atau pengsan sendiri (kehilangan kesedaran);
  • kehilangan keseimbangan;
  • sensasi tidak jelas yang berkaitan dengan masalah keseimbangan dan orientasi di ruang angkasa.

Adalah perlu untuk memahami apa yang menyebabkan pening untuk mengambil langkah-langkah lebih lanjut untuk menghilangkan gejala.

Gejala

Untuk gambaran lengkap mengenai penyakit ini, perlu diambil kira gejala yang menyertainya, mereka mungkin menunjukkan kerosakan pada kerja beberapa organ atau sistem. Gejala yang paling biasa yang menyertai vertigo adalah:

  • loya atau muntah;
  • kulit boleh berubah warna, terutamanya, ia menyangkut wajah, boleh berubah menjadi pucat atau, sebaliknya, kemerahan semasa serangan;
  • kardiopalmus;
  • mati rasa atau kesejukan di tangan atau kaki;
  • bunyi di telinga;
  • kekurangan penyelarasan;
  • serangan panik;
  • pening kepala, pingsan;
  • masalah penglihatan.

Untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat, anda perlu mengambil kira semua gejala..

Apa yang perlu dilakukan dengan serangan pening yang tajam

Anda boleh menolong pening, perkara utama adalah bertindak dengan tenang. Sebagai permulaan, panik tidak boleh dibiarkan. Anda perlu berusaha bersandar pada sesuatu atau duduk untuk mengelakkan terjadinya kejatuhan dan lebam.

  1. jangan panik;
  2. cari sokongan atau duduk, berbaring, cuba bergerak sekecil mungkin agar tidak menimbulkan serangan pening baru;
  3. jika boleh, minta pertolongan;
  4. sediakan akses oksigen (buka baju, cuci muka);
  5. nafas dalam-dalam melalui mulut.

Orang itu mesti berehat selama dua jam. Sekiranya bantuan diberikan kepada orang lain, maka anda memerlukan:

  1. menanam atau meletakkannya;
  2. hidupkan dengan sapu kapas dengan setetes amonia, atau hanya menyediakan oksigen;
  3. memakai pakaian ketat;
  4. basuh muka atau minum air;
  5. pantau keadaan orang dan gejala yang menyertainya.

Sekiranya muntah atau gejala tidak menyenangkan yang lain (kehilangan kesedaran) diperhatikan semasa pening, maka anda perlu segera menghubungi ambulans.

Bahaya paling besar bagi seseorang bukanlah fakta pening itu sendiri, tetapi akibatnya. Pada masa ini, orang itu sangat terdedah. Kehilangan keseimbangan, penglihatan mungkin kabur. Pesakit boleh jatuh dan cedera, sementara dia menimbulkan bahaya bukan hanya untuk dirinya sendiri, tetapi juga orang lain, misalnya, untuk pemandu, jika serangan itu terjadi di lintasan pejalan kaki.

Diagnostik

Untuk mengetahui penyebab pening semasa berjalan, perlu menjalani diagnosis. Selalunya merangkumi kajian berikut:

  • tinjauan dan pemeriksaan oleh pakar, pengalihan mungkin dilakukan;
  • ujian darah (biokimia atau klinikal);
  • Analisis air kencing;
  • CT atau MRI;
  • pemeriksaan putaran mata;
  • sinar-x.

Setelah menyelesaikan diagnosis badan, doktor yang hadir akan memberi rawatan.

Kaedah rawatan

Pening ketika berjalan adalah keadaan yang boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan, oleh itu, perlu memperhatikannya jika ada serangan berkala yang tidak berkaitan dengan alasan objektif yang dapat dilihat.

Ubat-ubatan

Untuk melegakan gejala, mereka biasanya diresepkan:

  • Diazepam;
  • Cetrin;
  • Seduxen;
  • Ephedrine;
  • Penenang;
  • Kompleks vitamin.

Ubat boleh diresepkan oleh pakar, anda tidak perlu mengubati sendiri.

Fisioterapi

Fisioterapi sering menjadi sebahagian daripada rawatan yang kompleks. Tugas utamanya adalah untuk menghilangkan ketegangan pada otot leher, memberi kelonggaran dan menegangkan otot. Semasa rawatan, otak menerima jumlah oksigen yang normal, yang mungkin terhad.

Antara jenisnya, kaedah berikut menonjol:

  • elektroforesis;
  • fonoforesis;
  • rawatan magnet.

Anda juga boleh mendapatkan cadangan seperti urut, yang tidak kalah dengan keberkesanannya. Mereka juga menggunakan rawatan dan mandi akupunktur.

Fisioterapi

Aktiviti fizikal dalam banyak kes adalah kaedah yang baik untuk menghilangkan ketegangan dan mengekalkan nada badan secara keseluruhan. Pada asasnya, terapi tersebut berlaku di bawah pengawasan doktor terapi senaman secara individu atau berkumpulan, kerana pesakit mesti belajar latihan khas, tanpa melatih dan mengelakkan kecederaan..

Ubat-ubatan rakyat

Penggunaan ubat-ubatan rakyat sebagai kaedah rawatan utama tidak boleh diterima, mereka hanya boleh menjadi tindakan tambahan untuk membius atau merehatkan badan.

Pada asasnya, mereka menggunakan teknik seperti:

  • teh ubat berdasarkan serbuk akar halia;
  • mandi dengan rebusan thyme, penggunaannya tidak boleh lebih dari 15 minit;
  • senaman berjalan kaki: berjongkok, berjalan ke samping, menutup mata atau kedua-dua mata;
  • merebus semanggi (padang rumput);
  • jus dari wortel atau bit, diambil semasa perut kosong;
  • makan buah delima;
  • salad rumput laut;
  • warna biji pasli;
  • rehat dan ketenangan.

Selalunya, pesakit menggunakan ubat tradisional jika mereka mempunyai kontraindikasi terhadap ubat atau alergi terhadap komponennya. Juga sebagai tambahan untuk rawatan ubat. Dalam kes ini, anda perlu berjumpa pakar.

Pencegahan

Untuk mengelakkan pening ketika berjalan, anda mesti mengikuti beberapa peraturan mudah..

Teknik untuk membantu mengelakkan pening:

  • semasa bangun tidur, jangan memusingkan badan secara tiba-tiba, tetapi lakukan dengan gerakan yang lancar, lebih baik berbalik dan berbaring sebelum bangun;
  • jangan bangun dengan tiba-tiba, mula-mula berguling ke sebelah yang dikehendaki, duduk dan kemudian berdiri;
  • sekiranya terdapat masalah dengan alat vestibular, anda tidak boleh mengunjungi tempat-tempat menarik yang boleh menimbulkan serangan pening;
  • elakkan mendaki ke ketinggian yang tinggi;
  • jika pesakit mengambil ubat-ubatan di mana pening adalah kesan sampingan, anda harus berjumpa pakar dan, jika boleh, ganti dengan ubat lain;
  • adalah perlu untuk meninggalkan tabiat buruk;
  • mematuhi rutin harian;
  • pemakanan yang betul (mengikut masa).

Pencegahan, sebagai cara untuk mencegah manifestasi kehidupan seseorang yang tidak menyenangkan dan rumit, adalah kaedah yang berkesan.

Mengapa seseorang terhuyung-huyung ketika berjalan

Seseorang tidak perlu memikirkan bagaimana menjaga keseimbangan, ini berlaku dengan sewenang-wenangnya. Walau bagaimanapun, jika seorang lelaki atau wanita melihat bahawa koordinasi terganggu, maka perlu dipertimbangkan.

Pada tanda pertama ketidakstabilan berjalan, anda harus segera berjumpa doktor. Gejala seperti itu boleh menjadi tanda penyakit serius yang tidak dapat diabaikan dan rawatannya tidak dapat ditunda..

Apa itu goyah pergerakan?

Pergerakan tidak stabil - kekurangan koordinasi kekal atau sementara. Sekiranya ia berlaku secara sistematik, maka ini menunjukkan adanya gangguan tidak normal di dalam badan. Tidak sistemik menunjukkan bahawa proses keradangan berlaku di dalam badan.

Selalunya, ketidakstabilan berjalan menampakkan diri bersama dengan gejala lain:

  • sakit kepala;
  • kelemahan tiba-tiba yang tidak dapat dijelaskan;
  • kesemutan di kaki;
  • pening.

Untuk pemahaman yang lebih baik, adalah perlu untuk mengetahui mengapa seseorang boleh terhuyung ketika berjalan dan mengapa ia sangat penting.

Pergerakan dilakukan oleh struktur tulang yang sihat, otot yang dikembangkan dan sendi yang sihat. Cerebellum bertanggungjawab untuk koordinasi; penglihatan dan alat vestibular juga mengendalikannya.

Impuls bergerak melalui saraf tunjang, menandakan bahagian bawah badan bergerak. Barulah otot mula berfungsi..

Apabila dorongan ini dilanggar, seluruh sistem dilanggar. Dari sini timbul pelanggaran kiprah. Kegagalan penghantaran menyebabkan hakikat bahawa kaki tidak patuh.

Kegagalan dalam sistem muskuloskeletal membawa hasil yang sama. Kaki tidak dapat melaksanakan "perintah" yang diperlukan dengan betul.

Sekiranya serebrum tidak berfungsi, dorongan itu sendiri tidak sampai, oleh itu, perintah itu tidak sampai sama sekali. Oleh itu, seseorang tidak dapat melakukan pergerakan, kaki tidak patuh.

Kategori penyakit

Secara keseluruhan, terdapat 3 kategori penyakit, gejalanya termasuk mengejutkan:

  • Kategori pertama. Ini adalah kerosakan sistem muskuloskeletal, masalah dengan struktur muskuloskeletal, gangguan peredaran darah.
  • Kategori kedua. Fungsi bahagian otak yang tidak betul yang bertanggungjawab untuk koordinasi dan mengawal kerja keseluruhan sistem motor.
  • Kategori ketiga. Gangguan psiko-emosi.

Kategori pertama

Penyebab kerapuhan:

  • sebelum ini mengalami kecederaan tulang belakang;
  • mendapat kecederaan otak traumatik;
  • lebam dan kecederaan lain pada otot kaki;
  • osteochondrosis (kerosakan pada cakera vertebra);
  • ubah bentuk kaki;
  • artritis;
  • amyotrofi.

Kategori pertama merangkumi penyakit akibat kecederaan, gangguan peredaran darah. Akibatnya, tisu otot kekurangan oksigen dan nutrien. Oleh itu ketidakstabilan kiprah, anggota badan. Pesakit berasa tidak sihat, kepalanya berpusing, dia sangat goyah, dan loya muncul.

Kategori kedua

Seperti yang disebutkan di atas, kategori kedua merangkumi patologi otak dan saraf tunjang. Dengan berkembang, mereka mengganggu fungsi kaki manusia. Otak tidak mempunyai kemampuan untuk mengawal dan memastikan transmisi impuls yang diperlukan, kerana fungsi motor anggota badan bawah menjadi lemah.

Ini disebabkan oleh penyakit berikut:

  • jenis strok hemoragik;
  • onkologi bahagian otak;
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • keradangan atau pembentukan dengan nanah di otak;
  • aterosklerosis;
  • kerosakan sistem saraf pusat (sistem saraf pusat);
  • meningitis;
  • patologi cerebellar kongenital;
  • pelanggaran penggunaan ubat neurotoksik, perkembangan polyneuropathy.

Pada masa yang sama, keadaan umum pesakit sangat buruk, cara berjalan goyah, pergerakannya terganggu teruk.

Kategori ketiga

Staggering sering disebabkan oleh gangguan mental, yang merangkumi:

  • kerosakan saraf, tekanan;
  • kemurungan dan, sebagai akibatnya, kesan buruk pada badan;
  • serangan panik, kegelisahan;
  • neurosis;
  • gangguan persepsi terhadap dunia nyata;
  • keracunan alkohol.

Keracunan oleh alkohol dan bahan lain biasanya dirawat secara berasingan.

Setelah minum alkohol, terdapat gangguan tajam pada gaya berjalan dan perubahan pergerakan lain. Jadi, selepas minum, tingkah laku seseorang berubah secara radikal. Kenapa ini terjadi?

Setelah alkohol memasuki tubuh manusia, ia menyebar melalui darah ke seluruh badan. Tisu otot dan otak kecil tidak terkecuali. Kepekatan alkohol dalam darah tertinggi diperhatikan selepas hanya 20 minit.

Ini adalah fakta yang terkenal bahawa alkohol mempunyai kesan yang lebih besar pada wanita daripada pada lelaki. Akibatnya, alkohol mempengaruhi tisu otot secara langsung.

Apabila memasuki badan, penguraian alkohol bermula, pada masa yang sama asetaldehid (bahan beracun aktif) dilepaskan. Ia mempunyai kesan buruk pada otak kecil, dan orang itu mula bergoyang dan terhuyung-huyung. Sakit kepala dan loya pada waktu pagi.

Sekiranya anda tidak menggunakan sebarang ubat dengan alkohol (malah ubat penghilang rasa sakit), akibatnya boleh mengecewakan.

Di samping itu, rawatan diri disarankan hanya jika keracunannya ringan. Jika tidak, anda perlu menghubungi ambulans dan terus memantau dengan doktor..

Zaman lanjut

Selalunya pada orang yang lebih tua (berumur lebih dari 60 tahun) terdapat pergerakan bergoyang, dan juga "lalat" di depan mata. Juga, tinnitus sering muncul dan kepalanya pening ketika berjalan. Sakit kepala muncul dengan tajam, kadang-kadang bahkan berlaku pengsan. Sebagai peraturan, semua gejala ini diabaikan, jatuh pada usia..

Dalam beberapa kes, ini mungkin menunjukkan gangguan dalam kerja badan, jadi anda harus berjumpa doktor. Ini adalah bagaimana anda dapat memastikan kehidupan penuh anda yang biasa..

Salah satu sebabnya adalah kerosakan sistem kardiovaskular otak. Aterosklerosis muncul (seperti yang disebutkan di atas, penyakit kategori kedua).

Dengan bertambahnya usia, fungsi alat vestibular terganggu..

Pelanggaran kiprah juga disebabkan oleh penyakit jantung. Sebagai contoh, iskemia boleh mengganggu peredaran di kawasan telinga di mana organ yang bertanggungjawab untuk keseimbangan berada. Juga, peredaran darah yang tidak mencukupi menyebabkan pergerakan tidak stabil. Penyakit lain juga memudaratkan (aritmia, hipertensi).

Ini mempunyai pengaruh yang besar terhadap kiprah dan kelikatan darah, kerana ia membekalkan oksigen ke organ. Kelajuannya menentukan seberapa cepat ia sampai ke tempat yang tepat, termasuk otak kecil.

Kecederaan dan penyakit tulang belakang juga menyukarkan penghantaran isyarat. Oleh itu, gangguan pergerakan mungkin berlaku. Orang tua sering terdedah kepada gangguan tidur, oleh itu kategori penyakit ketiga..

Kemunculan ketidakselarasan yang paling biasa. Seseorang merasa sangat tidak selamat, ada perasaan bahawa tidak ada yang memerlukannya, ketakutan dan kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan. Akibatnya, ketika berjalan, dia dapat tergelincir, kepalanya berputar, matanya menjadi gelap, keadaannya bertambah buruk setiap hari. Untuk rawatan, anda mesti menghubungi profesional dan lebih baik tidak menunda, kerana akibatnya boleh mengerikan.

Berdasarkan semua perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa banyak faktor boleh menyebabkan gaya berjalan goyah dan tidak boleh diabaikan..

Sekiranya penyebabnya dihapuskan, akibatnya juga akan dihapuskan. Hidup akan normal, memuaskan dan sihat. Oleh itu, tidak kira berapa umur seseorang, anda perlu dirawat, tanpa mengira usia..

Bila hendak membunyikan penggera?

Penyelarasan terjejas dalam beberapa kes adalah akibat penyakit serius. Adalah disyorkan untuk berjumpa pakar sekiranya:

  • tersandung menjadi lebih kerap, sering berlaku walaupun tidak semestinya;
  • jatuh kerana kelemahan pada kaki;
  • gangguan kawalan terhadap pergerakan;
  • gaya berjalan tidak wajar;
  • setelah berjalan kaki lama, berhenti tiba-tiba berlaku, maka ada perasaan bahawa mustahil untuk menggerakkan kaki;
  • perasaan "wadded" kaki;
  • Kesukaran berjalan di tangga
  • semasa bergerak, sebahagian besar berat badan semakin dipindahkan ke tumit;
  • ketika cuba bangun, seseorang jatuh;
  • Kesukaran untuk mengangkat kaki atau mula bergerak setelah berehat lama
  • penampilan pening, berdebar di pelipis, gelap di mata.

Selalunya seseorang mula takut dan panik..

Sama sekali mustahil untuk mengabaikan gejala seperti itu, kerana mereka menunjukkan adanya penyakit..

Pertolongan doktor

Adalah mustahil untuk mendiagnosis diri anda ketika dia terhuyung-huyung dari satu sisi ke sisi lain. Ini dilakukan secara eksklusif oleh pakar. Sebagai permulaan, doktor memantau pergerakan pesakit menggunakan kaedah berikut:

  • pemerhatian pergerakan yang diarahkan ke hadapan oleh muka dan ke hadapan oleh belakang;
  • doktor memerhatikan bagaimana pesakit bergerak dalam garis lurus dengan sisi kanan dan kiri;
  • irama langkah bergantian;
  • membandingkan berjalan dengan mata tertutup dan terbuka;
  • memerhatikan seseorang menaiki tangga;
  • pergerakan di sekitar objek (seperti kerusi);
  • bergilir-gilir semasa memandu;
  • juga mencadangkan berjalan kaki dan tumit.

Berdasarkan hasilnya, doktor menetapkan pemeriksaan dan rawatan lebih lanjut:

  • menjalani pengimejan resonans magnetik;
  • sinar-x;
  • Imbasan CT;
  • menderma darah (analisis umum dan biokimia);
  • biopsi otot dilakukan.

Di samping itu, pesakit harus diperiksa oleh doktor lain:

  • ENT;
  • optometris;
  • ahli endokrinologi.

Setelah melalui semua peringkat, doktor dapat mendiagnosis pesakit dan menetapkan rawatan yang diperlukan.

Perlu beralih kepada ubat tradisional hanya setelah pemeriksaan dan berunding dengan doktor.

Sebarang ubat hanya diberikan oleh pakar yang bertauliah! Semua ubat diresepkan berdasarkan ciri-ciri individu setiap organisma. Ubat yang membantu satu, yang lain boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki.

Siapa yang patut anda hubungi?

Selalunya terdapat situasi di mana pesakit sendiri memahami bahawa dia memerlukan bantuan pakar. Namun, dia tidak tahu doktor mana yang harus dihubungi. Untuk melakukan ini, anda mesti memantau gejala dengan teliti dan bertindak sesuai dengannya:

  • Pakar Kardiologi. Anda harus menghubunginya jika, bersama dengan gaya berjalan yang terganggu, terdapat juga tekanan darah tinggi atau jika terdapat penyakit pada sistem kardiovaskular.
  • Ahli neuropatologi. Seorang pakar neuropatologi dirujuk sekiranya seseorang sering mengalami keadaan tekanan, saraf atau gangguan mental yang lain.
  • Traumatologist / orthopedist. Kecederaan, sakit otot atau sendi.
  • Pakar Bedah. Perlu pergi ke pakar bedah jika anda mengalami kecederaan serius.

Sekiranya anda tidak dapat mengenal pasti gejala, anda perlu menghubungi doktor umum.

Pencitraan resonans magnetik sering digunakan untuk mencari penyebab gejala. Kaedah diagnostik ini membolehkan anda mengenal pasti punca perkembangan patologi, dan juga membuat diagnosis yang tepat..

Pilihan klinik mudah dijalankan dengan menggunakan perkhidmatan mrt-v-spb.ru. Pusat rakaman MRI atau CT tunggal membolehkan anda memilih pusat perubatan berdasarkan parameter yang ditentukan: jenis kajian, metro, dan juga menyusun hasil carian mengikut harga, penilaian, jadual kerja.

Pesakit boleh membuat janji temu dalam talian melalui laman web atau menghubungi 8 (812) 385-77-56 dengan potongan untuk penyelidikan dalam jumlah sehingga 1,000 rubel.

Punca ketidakstabilan ketika berjalan

Seseorang menjaga keseimbangan tanpa memikirkannya, ini adalah keadaan semula jadi. Ketika pada lelaki atau wanita dewasa, koordinasi pergerakan terganggu, maka ada baiknya berhati-hati.

Sekiranya ketidakstabilan gaya berjalan dan alasannya tidak diketahui, adalah perlu berjumpa doktor secepat mungkin. Adalah mustahil untuk menangguhkan lawatan ke klinik, kerana gaya berjalan yang goyah dapat menandakan penyakit serius yang mungkin memerlukan rawatan segera.

Lebih banyak mengenai pergerakan goyah

Oleh kerana pergerakan yang tidak stabil ketika berjalan boleh menjadi gejala beberapa patologi, adalah penting untuk memahami apa itu kegigihan berjalan, apa yang dapat dilakukan, dan apa yang menyertainya.

Pergerakan yang tidak stabil adalah kekurangan koordinasi yang dapat diperhatikan secara berterusan atau muncul pada waktu yang berlainan. Perubahan pergerakan seperti itu dapat bersifat sistemik, yaitu, menunjukkan gangguan yang tidak normal dalam tubuh, atau menjadi ekstra-sistemik, yang menunjukkan bahawa proses keradangan yang bersifat kronik sedang berlaku di dalam badan.

Fenomena seperti gaya berjalan yang tidak stabil tidak boleh dipandang ringan. Ia mungkin tidak menyakiti apa-apa, tetapi badan sudah memberi isyarat bahaya. Rundingan tepat pada masanya dengan doktor akan membantu mengelakkan masalah serius.

Selalunya, seseorang mengalami tidak hanya ketidakstabilan pergerakan, tetapi juga beberapa manifestasi tidak menyenangkan yang lain pada masa yang sama - sakit kepala, kelemahan tiba-tiba, kesemutan di kaki, pening. Dan ini bukan kebetulan yang sederhana, tetapi gejala penyakit tertentu, yang antara lain memberikan ketidakstabilan.

Perlu dipertimbangkan mengapa seseorang terhuyung-huyung ketika berjalan, dan mengapa bergoyang tidak berbahaya dapat menandakan pelanggaran serius.

Pergerakan dilakukan dengan struktur tulang yang kuat dan sihat, otot yang dikembangkan dengan baik dan sendi yang sihat. Pengendalian terhadap koordinasi pergerakan berlaku dengan bantuan otak kecil, penglihatan dan radas vestibular.

Dorongan melalui saraf tunjang, yang memberi "perintah" kepada anggota bawah untuk melakukan pergerakan. Setelah "perintah" seperti itu, otot mula berfungsi, menggerakkan seluruh sistem rangka.

Tetapi jika laluan impuls saraf terganggu, penerimaan dan penyampaian "perintah" akan terganggu. Akibatnya, kaki tidak akan patuh sama sekali atau cara berjalan tidak pasti..

Perkara yang sama boleh berlaku sekiranya terdapat masalah dengan sistem muskuloskeletal. Dalam kes ini, kaki tidak akan mempunyai peluang yang sihat untuk melaksanakan "perintah".

Sekiranya anomali berlaku di zon cerebellar, maka "perintah" itu sendiri tidak akan diterima.

Kategori penyakit

Berdasarkan perkara di atas, doktor membahagikan semua penyakit, gejalanya mengejutkan, menjadi 3 kategori.

Kategori 1 - ia merangkumi penyakit yang berkaitan dengan disfungsi sistem muskuloskeletal, penyakit struktur muskuloskeletal, sendi, gangguan peredaran darah.

Kategori 2 - patologi kawasan otak yang bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan dan mengawal kerja seluruh alat motor.

Kategori 3 - gangguan psikoemosi.

Kategori 1

Ketidakstabilan ketika berjalan mungkin muncul jika ada sebab berikut:

  • kecederaan tulang belakang;
  • kecederaan otak trauma;
  • kecederaan dan lebam tisu otot di bahagian bawah kaki;
  • osteochondrosis - apabila cakera intervertebral terjejas;
  • amyotrofi;
  • penyakit kaki, termasuk kecacatan kaki;
  • artritis;
  • kerosakan pada tisu tulang rawan dengan keparahan yang berbeza-beza;
  • pelanggaran struktur tulang.

Penyakit kategori 1 berlaku kerana kecederaan, disebabkan oleh peredaran darah yang tidak betul, akibatnya oksigen dan nutrien yang tidak mencukupi memasuki tisu otot, otot-ototnya habis dan tidak dapat menjalankan fungsinya. Ketidakstabilan pergerakan muncul, kaki orang itu bergerak, kepala berpusing dan pesakit terhuyung-huyung ketika berjalan, mual diperhatikan, keadaan kesihatan umum tidak memuaskan.

Kategori 2

Kategori kedua merangkumi patologi pada saraf tunjang dan otak, yang, semasa perkembangannya, mengganggu fungsi ekstremitas bawah yang betul. Otak tidak dapat mengawal dan menghantar isyarat yang diperlukan, jadi proses motor dari anggota bawah menjadi lemah.

Ini berlaku dengan penyakit berikut:

  • strok (jenis buasir);
  • kerosakan onkologi pada otak;
  • dystonia vaskular vegetatif;
  • pembentukan purulen dan keradangan di otak;
  • aterosklerosis;
  • penyakit neurodegenerative, apabila berlalu dengan latar belakang komplikasi mental dan hiperkinesis (jenis korea);
  • gangguan fungsi sistem saraf pusat;
  • anomali kongenital struktur dan lokasi otak kecil;
  • meningitis;
  • Penyakit Parkinson;
  • jangkitan dengan treponema pucat, akibatnya sistem saraf pusat terjejas;
  • keradangan telinga dalam;
  • penggunaan ubat neurotoksik yang tidak betul, akibatnya polyneuropathy berkembang;
  • ensefalomielitis.

Dengan mana-mana penyakit di atas, tidak hanya bergoyang semasa pergerakan atau gangguan berjalan diperhatikan, pesakit juga mengalami keadaan umum yang sangat serius.

Kategori 3

Sekiranya ia berlarutan ketika berjalan, maka gangguan mental juga dapat dijadikan alasan. Ini mungkin:

  • tekanan, gangguan saraf;
  • kemurungan, yang membawa kepada kemurungan seluruh badan;
  • kehadiran ketakutan dan kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan;
  • neurosis;
  • merosakkan persepsi terhadap realiti sekitarnya.

Keracunan alkohol

Keracunan dengan alkohol atau bahan lain harus dipertimbangkan secara berasingan..

Selalunya, anda dapat melihat perubahan tajam dalam gaya berjalan, dan pergerakan lain, setelah minum alkohol. Selepas beberapa minit hari raya, orang yang sihat mula ribut. Terdapat penjelasan untuk ini.

Setelah alkohol memasuki saluran gastrousus, ia dibawa melalui darah ke seluruh badan, termasuk tisu otot dan otak kecil. Kepekatan alkohol tertinggi dalam darah dapat diperhatikan 20 minit selepas pengambilan.

Telah diketahui bahawa kesan alkohol yang memabukkan pada wanita jauh lebih ketara daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh fakta bahawa wanita mempunyai lebih banyak tisu lemak di dalam badan mereka, dan alkohol tidak larut di dalamnya. Semua kekuatan alkohol ditujukan kepada jisim otot, oleh itu, mabuk lebih ketara.

Setelah alkohol memasuki badan, penguraiannya bermula. Dalam kes ini, bahan beracun aktif dilepaskan - asetaldehid. Ia mempunyai kesan yang merosakkan pada otak kecil, akibatnya lantai mulai bergoyang di bawah kaki orang yang mabuk, pandangan menjadi keruh, ketika berjalan kelihatan kuat mengejutkan, keesokan harinya menyakitkan sakit kepala, mual.

Sebilangan saudara-mara atau rakan-rakan, ingin mengurangkan keadaan orang yang mabuk, menawarkan ubat.

Dilarang keras mengambil sebarang ubat, seperti ubat penahan sakit, pada masa yang sama dengan alkohol! Hasilnya boleh memudaratkan kesihatan.

Di samping itu, adalah mungkin untuk menolong mangsa keracunan alkohol secara bebas hanya dalam dua tahap pertama, iaitu dengan mabuk ringan atau sederhana. Tahap ketiga - keracunan teruk - harus dirawat hanya di bawah bimbingan doktor. Oleh itu, jika keracunan teruk diperhatikan, lebih baik menghubungi ambulans..

Umur lanjut usia

Jarang sekali ditemui orang yang berusia lebih dari 60 tahun yang tidak akan merasa sedikit goyah, yang tidak akan berkelip di depan mata mereka. Kadang-kadang orang tua mengalami tinitus dan pening ketika berjalan. Terdapat juga serangan sakit kepala akut, kadang-kadang keadaan kepala ringan dan bahkan jatuh. Tetapi jarang ada yang memperhatikannya. Diyakini normal, sisa usia, dan tidak diperlukan rawatan.

Sementara itu, orang tua menginginkan dan dapat menjalani kehidupan yang penuh, menjalani kehidupan yang normal. Anda hanya perlu berjumpa pakar untuk mendiagnosis penyebab gangguan koordinasi pergerakan..

Salah satu faktor predisposisi adalah fungsi sistem vaskular otak yang tidak mencukupi. Atherosclerosis muncul, iaitu penyakit dari kategori kedua yang mempengaruhi koordinasi kiprah.

Selalunya, kerana usia, terdapat kerosakan fungsi alat vestibular.

Mempengaruhi penyakit kiprah dan jantung. Iskemia boleh menyebabkan gangguan peredaran darah di kawasan telinga di mana organ keseimbangan berada. Dan peredaran darah yang tidak mencukupi akan menyebabkan pergerakan yakin diri terganggu. Aritmia, hipertensi arteri juga akan mempengaruhi tubuh secara negatif.

Kelikatan darah juga mempengaruhi kiprah. Kadar aliran bergantung padanya, yang bermaksud kadar penghantaran oksigen ke semua bahagian badan, termasuk otak kecil.

Cakera hernia, osteochondrosis tulang belakang serviks - semua ini akan menyukarkan penghantaran isyarat di sepanjang ujung saraf ke otak, oleh itu, pelanggaran pergerakan langkah adalah mungkin.

Di samping itu, seiring bertambahnya usia, tidur sangat kerap terganggu, dan ini boleh menyebabkan penyakit pada kategori ke-3 yang disebutkan di atas..

Terdapat juga alasan seperti ketidaksesuaian sosio-psikologi. Ini adalah bidang psikosomatik. Iaitu, orang tua merasa ragu-ragu sendiri, tidak melihat kepentingannya sendiri, dia mengurangkan kemampuan fizikal dan psikologinya. Dia mempunyai perasaan tidak berguna, ketakutan, fobia, kegelisahan yang meningkat. Akibatnya, kepala mungkin pusing, ia mula melayang ketika berjalan, sering kali gelap pada mata, keadaan kesihatan bertambah buruk setiap hari. Adalah mustahak untuk menyingkirkan keadaan seperti itu. Sebaiknya beralih kepada profesional. Jika tidak, boleh ada akibat yang sangat serius..

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak sebab untuk berjalan tidak stabil. Namun, semua faktor ini sama sekali tidak menjadi alasan untuk menolak rawatan..

Sekiranya anda menghapuskan penyebabnya, tidak akan ada akibatnya. Maksudnya, hidup akan penuh dan sihat. Oleh itu, perlu dirawat, tanpa mengira tahun-tahun yang dilalui..

Perlu berhati-hati

Oleh kerana kekurangan koordinasi tidak berbahaya seperti yang disangka, anda harus segera berjumpa doktor sekiranya gejala berikut muncul:

  • hentakan menjadi lebih kerap, sering pada permukaan yang rata;
  • terdapat kelemahan pada kaki, yang menyebabkan jatuh;
  • atas sebab yang tidak diketahui, koordinasi pergerakan terganggu, proses motor tidak terkawal;
  • kiprah menjadi tidak wajar, menyapu;
  • setelah berjalan lama, berhenti secara tiba-tiba dan ada perasaan bahawa langkah seterusnya tidak dapat diambil;
  • kerana kelemahan otot, kaki menjadi gumpalan, anda hanya boleh berjalan dengan kaki bengkok;
  • semasa berjalan, badan jatuh ke satu sisi;
  • Kesukaran berjalan menaiki tangga
  • ketika berjalan, kaki lebih banyak bersandar di tumit;
  • jika anda ingin bangun dari posisi duduk, kejatuhan berlaku;
  • setelah kaki berehat lama, pergerakan menjadi tegang, sukar.

Pada saat yang sama, gegaran seluruh tubuh mungkin muncul, kepala mungkin pusing, ketukan di pelipis mungkin muncul, gelap di mata, garis-garis objek akan kabur atau bercabang. Permulaan yang cepat dari keadaan yang tidak dapat dijelaskan menyebabkan panik, kegelisahan, ketakutan.

Ini adalah gejala penyakit tertentu, anda tidak boleh mengabaikannya..

Bagaimana doktor boleh membantu

Adalah mustahil untuk mendiagnosis secara bebas apabila pesakit bergerak dari sisi ke sisi. Hanya pakar yang menjalankan diagnostik. Doktor menggunakan sebilangan kaedah untuk menentukan punca fenomena dengan tepat, yang pertama adalah memantau pergerakan pesakit. Sebagai contoh:

  • melihat pergerakan ke arah hadapan dengan muka, ke depan dengan belakang;
  • pergerakan dalam garis lurus ke depan dengan sebelah kiri dipertimbangkan, kemudian dengan kanan;
  • menukar irama langkah dari cepat ke perlahan dan sebaliknya;
  • gaya berjalan dengan mata tertutup dipertimbangkan, dibandingkan dengan gaya berjalan dengan mata terbuka;
  • berjalan menaiki tangga;
  • gerakan bulat (contohnya, di sekitar kerusi);
  • menawarkan giliran ketika berjalan;
  • pertimbangkan untuk berjalan di kaki dan tumit.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, pesakit diresepkan:

  • menjalani MRI;
  • CT;
  • sinar-x;
  • ujian darah am dan biokimia;
  • arahan untuk kajian cecair minuman keras diberikan;
  • biopsi tisu otot dilakukan;
  • melakukan stabilografi.

Sebagai tambahan, pesakit dihantar untuk pemeriksaan kepada pakar otolaryngologi, pakar oftalmologi, ahli endokrinologi.

Hanya setelah menjalani semua prosedur ini, pesakit akan diberi diagnosis dan rawatan yang tepat.

Bahkan ubat-ubatan rakyat harus diambil hanya setelah berunding dengan profesional..

Sebarang ubat mesti diresepkan oleh doktor berlesen. Dia akan memilih ubat berdasarkan ciri-ciri individu badan. Apa yang menolong seseorang boleh menyebabkan kemudaratan kepada orang lain.

Siapa yang hendak dihubungi

Selalunya pesakit sendiri memahami bahawa pertolongan pakar perlu dilakukan. Tetapi doktor mana yang harus dikunjungi tidak selalu jelas. Oleh itu, anda perlu mendengar simptomnya dengan teliti, dan berdasarkan ini, pilihlah doktor.

  • pakar kardiologi - jika, selain gangguan berjalan, sering terdapat tekanan darah tinggi, atau terdapat penyakit sistem kardiovaskular;
  • pakar neuropatologi - anda perlu pergi kepadanya ketika tekanan, gangguan saraf, dan manifestasi mental lain diperhatikan;
  • traumatologist, orthopedist - untuk kecederaan, sakit otot atau sendi;
  • pakar bedah - diperlukan untuk kecederaan serius.

Sekiranya, bagaimanapun, tidak mungkin untuk mengenal pasti gejala-gejala itu sendiri, atau tidak ada keyakinan terhadap definisi yang betul, iaitu, terdapat tanda-tanda beberapa penyakit sekaligus (ini berlaku apabila jantung sakit akibat tekanan saraf), anda perlu menghubungi ahli terapi.

membantu diri anda

Bolehkah anda menolong diri sendiri, di rumah? Boleh. Tetapi jangan mengubati sendiri, lebih baik mencegah berlakunya penyakit tersebut daripada merawatnya dalam jangka masa yang lama..

Sukar untuk diinsuranskan daripada kecederaan. Walau bagaimanapun, anda boleh menjadikan badan anda lebih lentur. Untuk ini, faktor berikut akan membantu:

  • pemakanan yang betul (untuk kekuatan struktur tulang);
  • berjalan di udara segar (untuk memenuhi darah dengan oksigen);
  • penyiaran bilik secara berkala;
  • mengeraskan badan untuk menguatkan imuniti (ini akan menyelamatkan anda dari banyak penyakit dan komplikasi mereka);
  • lawatan sistematik ke klinik untuk pemeriksaan rutin;
  • penolakan tabiat buruk;
  • rutin harian yang betul;
  • latihan untuk menguruskan emosi anda (untuk mengelakkan kemurungan dan gangguan saraf);
  • penggantian aktiviti tenang dan kuat yang wajar;
  • urut;
  • sukan dan senaman untuk menguatkan otot.

Beberapa latihan khas telah dikembangkan yang dapat dilakukan di mana saja dan untuk orang yang berumur berbeza.

  1. Dalam pengangkutan, lebih baik tidak duduk di tempat duduk kosong, tetapi berdiri dengan kaki anda dengan lebar, berusaha untuk tidak terhuyung-huyung semasa pergerakan pengangkutan dan menjaga keseimbangan.
  2. Letakkan kaki anda bersama-sama dan hulurkan tangan ke hadapan. Naik dan turunkan tipto, menutup mata anda. Ulangi beberapa kali.
  3. Tangan ke sisi, kaki bersama. Berdiri dengan mata tertutup selama 30 saat, kemudian turunkan tangan anda dan berdiri selama 30 saat dalam keadaan ini.
  4. Tangan di tali pinggang, kaki bersama. Naik pada hujung jari sambil memiringkan kepala ke hadapan, kemudian ke belakang.
  5. Dari kedudukan yang sama, bengkokkan seluruh badan ke depan dan ke belakang, kemudian ke sisi. Lakukan putaran batang badan.
  6. Lakukan senaman # 5 dengan mata tertutup.
  7. Letakkan kaki kiri anda ke tumit kaki kanan anda. Dalam kedudukan ini, tahan selama 15-20 saat. Kemudian ubah kedudukan kaki.
  8. Lakukan "menelan". Pada masa yang sama, tidak begitu penting untuk memastikan bahawa kaki naik tinggi, yang utama adalah keseimbangan dijaga.
  9. Menaikkan kaki pertama ke kiri dan kemudian ke kanan, dalam irama perlahan. Tidak perlu mengangkat kaki anda dengan tinggi, yang utama adalah menjaga keseimbangan yang stabil.
  10. Cubalah diri anda sebagai juggler. Buang dan ambil sebiji epal atau oren dengan sebelah tangan. Sekiranya berjaya, anda boleh membuang dua buah secara bergantian.
  11. Jalan melalui satu papan lantai. Papan boleh dilukis dengan kapur. Anda hanya boleh berjalan di sepanjang garis lurus yang sepatutnya. Ulangi pergerakan yang sama dengan mata anda tertutup. Perkara utama adalah bahawa garis yang dimaksudkan adalah sama (dengan mata tertutup, adalah penting bahawa ada pemerhati luar).
  12. Jangan melangkau jalan di jalan - berjalan di atasnya.

Latihan sederhana ini bukan sahaja dapat membantu mengekalkan koordinasi pergerakan seluruh tubuh, tetapi juga meningkatkan keyakinan diri terhadap kesihatan anda..

Mengapa ia berperingkat ketika berjalan?

Seseorang tidak memikirkan keseimbangan, kerana ini adalah keadaan semula jadi. Tetapi jika koordinasi pergerakan terganggu, ini adalah alasan untuk berwaspada. Apabila terhuyung-huyung ketika berjalan dengan alasan yang tidak diketahui, anda perlu berjumpa doktor secepat mungkin, kerana ini boleh menjadi isyarat penyakit berbahaya yang memerlukan rawatan segera.

Apa yang tidak stabil ketika berjalan?

Pergerakan yang tidak stabil dapat muncul secara sistematik atau berterusan. Gambaran klinikal dapat diperburuk dengan latar belakang rangsangan luaran atau terjadi sebagai akibat perkembangan proses keradangan.

Sering kali, pada seseorang, bersama dengan ketidakstabilan pergerakan, sensasi tidak menyenangkan yang lain muncul ketika berjalan, menandakan penyakit, yang menimbulkan ketidakstabilan berjalan (tergelincir ketika berjalan). Manifestasi tambahan termasuk migrain, kehilangan orientasi di ruang angkasa, mati rasa anggota badan, penurunan kekuatan yang tajam, dan sebagainya..

Pergerakan manusia dilakukan dengan bantuan otot, sendi dan struktur tulang. Dan proses ini dikendalikan oleh otak kecil, organ penglihatan dan alat vestibular. Dari belakang, otak melakukan impuls yang datang ke anggota bawah dan mendorongnya bergerak. Setelah menerima "perintah", otot-otot bergerak seluruh sistem tulang. Sekiranya laluan impuls terganggu kerana beberapa sebab, ia tidak akan memberikan "perintah" yang betul, dan secara semula jadi kaki tidak akan bergerak dengan betul, menjadikan kenaikan itu goyah dan tidak pasti.

Selain itu, ia terhuyung ketika berjalan dan menghadapi pelbagai masalah dengan sistem muskuloskeletal. Dalam kes ini, kaki tidak akan dapat melaksanakan "perintah" dengan betul. Dan jika ada masalah dengan otak kecil, "pasukan" itu sendiri tidak akan hadir.

Penting! Sebelum memulakan terapi, adalah mustahak untuk mengenal pasti penyebab pelanggaran, kerana rawatan dalam setiap kes akan berbeza.

Apa sebabnya?

Dalam perubatan, terdapat 3 kategori penyakit yang boleh disertai dengan mengejutkan ketika berjalan:

  1. Gangguan sistem muskuloskeletal - kecederaan vertebral dan kraniocerebral, lebam dan kerosakan pada otot bahagian bawah kaki, osteochondrosis, kaki rata, arthrosis, atrofi otot.
  2. Proses patologi di otak - kerosakan pada jabatan yang bertanggungjawab untuk penyelarasan semua pergerakan dan mengawal kerja sistem motor. Contohnya, strok hemoragik, tumor otak, VSD, proses keradangan di otak, kegagalan fungsi sistem saraf pusat, aterosklerosis, anomali cerebellar kongenital, meningitis, penggunaan ubat-ubatan neurotoksik yang tidak betul, serta perkembangan polinuropati.
  3. Gangguan dalam keadaan psiko-emosi - tekanan, gangguan saraf, keadaan depresi, serangan panik, neurosis, gangguan psiko-neurologi. Ini juga termasuk keracunan alkohol..

Pengaruh ubat-ubatan dan alkohol pada sistem saraf sangat kuat. Setelah bahan toksik berada di dalam badan, mereka dengan cepat memasuki aliran darah dan menyebar ke seluruh tisu dan organ. Di samping itu, alkohol di dalam badan mula terurai, mengakibatkan pembentukan asetaldehid - bahan beracun yang mempunyai kesan buruk secara langsung pada otak kecil..

Penting! Sekiranya anda tidak mengambil ubat bersama-sama dengan alkohol, termasuk ubat penahan sakit, kerana akibatnya ini sama sekali tidak dapat diramalkan..

Sensasi yang tidak menyenangkan ketika berjalan

Gejala-gejala berikut mungkin disebabkan oleh keadaan berjalan yang tidak stabil:

  • kekurangan penyelarasan;
  • pening;
  • merasakan bahawa "bumi meninggalkan dari bawah kaki anda";
  • jatuh atau kerap tersekat;
  • "Kaki gumpalan";
  • Kesukaran menaiki tangga
  • melayang ketika berjalan ke tepi;
  • kesukaran dengan pergerakan kaki selepas rehat yang berpanjangan;
  • pesakit cuba bersandar pada tumit semasa berjalan.

Masa tua dan kesannya

Selalunya, bergoyang ketika berjalan diperhatikan pada orang yang berumur lebih dari 60 tahun. Pesakit seperti itu merasa pening, "lalat" muncul di depan mata, tinitus muncul, pesakit mengalami sakit kepala yang kerap dan tajam. Dalam kebanyakan kes, orang mengaitkan gejala seperti perubahan yang berkaitan dengan usia dan tidak berjumpa doktor dengannya. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, gejala seperti itu menunjukkan penyelewengan dalam fungsi tubuh, yang, dengan merujuk tepat pada masanya kepada pakar, dapat dikendalikan..

Salah satu penyebab biasa adalah kerosakan jantung dan saluran darah otak. Selain itu, kiprah dapat dipengaruhi oleh peningkatan kelikatan darah, trauma dan penyakit tulang belakang..

Orang yang lebih tua dengan gaya berjalan yang tidak stabil mungkin merasa bingung, takut dan cemas. Oleh itu, jangan menangguhkan lawatan ke doktor, kerana akibatnya boleh sangat mengerikan..

Cara menolong diri sendiri?

Sekiranya gaya berjalan anda tidak stabil, anda harus menghubungi pakar berikut:

  • pakar kardiologi;
  • pakar neuropatologi;
  • traumatologist atau orthopedist.

Agar doktor dapat menentukan untuk alasan apa pesakit tidak stabil dalam berjalan, dia mesti melakukan diagnosis yang sesuai:

  • kaji cara berjalan pesakit dengan mata terbuka dan tertutup;
  • siasat bagaimana pesakit meletakkan kaki ketika melangkah ke sisi atau belakang;
  • mengenal pasti apakah pelanggaran ketika berjalan di sekitar objek (di sekitar kerusi);
  • untuk mengkaji bagaimana pesakit bergerak pada tumit, kaki, bagaimana dia berpusing;
  • perhatikan langkah pesakit semasa menaiki tangga.

Juga, CT, MRI, kajian perkakasan lain, serta perundingan dengan ahli otolaringologi, ahli endokrinologi boleh diresepkan.

Rawatan gangguan koordinasi pergerakan ketika berjalan adalah rawatan patologi yang mendasari. Selain mengambil ubat, latihan terapi berjaya digunakan dalam terapi, yang melatih keseimbangan. Sekiranya pesakit tidak mempunyai kontraindikasi, resipi rakyat boleh diresepkan kepadanya.

Bagi pesakit tua di mana ketidakstabilan gaya berjalan akibat kemerosotan peredaran serebrum, mereka diberi ubat berikut:

  1. Bilobil - meningkatkan bekalan oksigen ke otak,
  2. Ginkoum - mengembalikan proses metabolik di dinding saluran darah, menjadikannya lebih elastik dan fleksibel.

Pening dan tidak stabil dalam berjalan adalah gejala yang sangat tidak menyenangkan. Punca dan rawatan fenomena ini berbeza, jadi tidak akan berkesan untuk tidak berjumpa doktor dan hanya menggunakan cadangan umum. Perkara utama adalah tidak mengabaikan pelanggaran dan memulakan rawatan tepat pada masanya. Jika tidak, komplikasi serius mungkin timbul..