Utama > Sklerosis

Apa yang menyebabkan skizofrenia: biologi dan psikologi

Skizofrenia boleh disebut salah satu penyakit yang paling misteri. Gejala-gejala di tengah prosesnya bervariasi dan spesifik, sementara permulaannya tidak jelas dan samar-samar, tidak mempunyai petunjuk khusus. Selain itu, masih belum diketahui dengan pasti apa yang menyebabkan gangguan tersebut..

Para saintis tanpa lelah melakukan penyelidikan yang berusaha memahami sebabnya. Hari ini, terdapat sejumlah besar hipotesis yang menunjukkan perkembangan skizofrenia..

Asas fisiologi

Perkembangan penyakit ini berdasarkan patologi proses fisiologi otak, yang memprovokasi ketidakseimbangan dalam jiwa, gejala produktifnya.

Teori dopamin dianggap salah satu yang paling dipercayai. Menurutnya, skizofrenia disebabkan oleh tahap dopamin neurotransmitter ultra-tinggi atau ultra rendah, yang dipertahankan secara berterusan untuk waktu yang lama. Sekiranya terdapat terlalu banyak, gejala gangguan produktif akan muncul: kecelaruan, halusinasi, pemikiran tidak teratur. Sekiranya jumlahnya berada pada tahap rendah, maka gejala negatif akan berlaku: sikap tidak peduli, kurang keinginan, kemurungan.

Selain dopamin, terdapat ketidakseimbangan mediator lain: GABA, serotonin, asetilkolin, norepinefrin, glutamat.

Hubungan telah terjalin antara kegagalan hati, sistem endokrin (akibatnya terdapat pelanggaran metabolisme protein) dan skizofrenia.

Namun, dengan gangguan itu, bukan sahaja keseimbangan kimia terganggu, tetapi juga struktur tisu otak itu sendiri..

Berkat kaedah pencitraan otak, saintis dapat menentukan apa yang berlaku pada otak seseorang dengan skizofrenia. Kaedah ini merangkumi:

  • MRI;
  • CT;
  • spektroskopi;
  • MRI berwajaran difusi;
  • MRI berwajaran perfusi;
  • tomografi pelepasan positron.

Pertama sekali, pesakit seperti itu mengalami kekurangan proses saraf. Akibatnya, bilangan sinaps yang menghantar impuls saraf berkurang..

Kedua, ternyata, jumlah tisu otak pada orang tersebut kurang dari biasanya. Jumlah kedua-dua bahan putih dan kelabu berkurang. Kekurangan bahan putih memainkan peranan utama dalam berlakunya tanda-tanda gangguan patologi seperti gangguan perhatian, ingatan, pemikiran, sikap tidak peduli, kehilangan kemampuan untuk menetapkan tujuan dan pergi ke arah mereka.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa bahan putih mengandungi serat myelin yang panjang, yang menyatukan bahagian otak. Secara semula jadi, dengan penurunan jumlah bahan putih, serat ini menjadi lebih kecil. Komunikasi terganggu, mengganggu, masing-masing, koordinasi otak.

Telah terbukti bahawa semasa akil baligh, kehilangan sedikit masalah abu-abu dianggap sebagai norma. Masalahnya boleh timbul apabila kehilangan jisim otak berlaku dengan cepat.

Masih belum dapat diketahui penyebab sebenar kekurangan zat otak. Diasumsikan bahawa proses keradangan di otak mungkin menjadi penyebabnya. Ia merosakkan hubungan saraf, yang menyebabkan disorganisasi otak, dan dengannya jiwa. Di antara faktor penyumbang yang menyebabkan reaksi keradangan di dalam badan, neuroinfeksi dibezakan: meningitis, ensefalitis, dll..

Anehnya, perubahan yang merosakkan seperti ini dapat dilihat semasa penyelidikan bahkan sebelum bermulanya gangguan..

Punca fisiologi lain

Antara proses patologi dalam badan dengan skizofrenia dibezakan:

  • tindak balas imun;
  • ketidakseimbangan endokrin.

Kesan imunologi yang memprovokasi perkembangan skizofrenia mempunyai dua arah.

Yang pertama adalah bahawa tindak balas imun terdistorsi sebagai tindak balas kepada virus. Yang kedua terletak pada proses autoimun, ketika sel imun anda sendiri memusnahkan tisu otak..

Dalam ketidakseimbangan endokrin, hormon seperti insulin, prolaktin, hormon pertumbuhan memainkan peranan khas.

Teori fisiologi skizofrenia mendorong pengembangan rawatan seperti terapi insulin, di mana pesakit disuntik dengan dos insulin tinggi dan disuntik ke dalam koma hipoglikemik..

Ubat psikotropik memungkinkan untuk mewujudkan keseimbangan neurotransmitter di sistem saraf pusat, yang merupakan langkah besar untuk menghentikan gangguan.

Genetik dan keturunan

Teori genetik yang menjelaskan mengapa skizofrenia berlaku memainkan peranan penting dalam gambaran keseluruhan kemungkinan penyebab yang diberikan. Walau bagaimanapun, masih belum jelas gen mana yang bertanggungjawab untuk kemunculan gangguan tersebut. Sebelum ini, 72 gen dikaitkan dengan itu, tetapi ini belum disahkan secara saintifik.

Adalah dipercayai bahawa gen yang bertanggungjawab untuk pertukaran neurotransmitter memainkan peranan khas dalam perkembangan penyakit ini. Sekiranya kecacatan terbentuk di dalamnya, maka mediator dibebaskan dalam jumlah yang tidak mencukupi, atau strukturnya berubah, dan reseptor tidak mengenalinya. Akibatnya, transmisi impuls saraf terganggu, dan, sebagai akibatnya, terdapat gangguan dalam aktiviti sistem saraf pusat..

Bergantung pada seberapa mempengaruhi gen tertentu, seseorang dapat:

  • menjadi pembawa gen patologi yang menjelma pada generasi berikutnya;
  • mempunyai gangguan skizotip;
  • menghidap skizofrenia.

Walaupun terdapat banyak jurang dalam teori genetik skizofrenia, kenyataannya tetap ada. Terdapat pergantungan yang menyedihkan dari pewarisan penyakit ini, jika salah seorang saudara mara mempunyai gangguan:

  • seorang ibu bapa sakit - risiko jatuh sakit pada anak adalah 15%;
  • kedua ibu bapa - 45%;
  • nenek atau datuk - 10%;
  • cicit atau datuk - 5%;
  • adik beradik - 5-10%;
  • sepupu, kakak, makcik, bapa saudara - 2%;
  • anak saudara - 2%.

Sekiranya ibu adalah pembawa penyakit dalam keluarga, maka risiko mewarisi penyakit itu daripada anak meningkat jika ayahnya sakit.

Teori psikososial

Semua sebab di atas untuk pengembangan skizofrenia berkaitan dengan teori perubatan atau biologi. Walau bagaimanapun, terdapat sekumpulan faktor lain yang terlibat dalam manifestasi gangguan tersebut. Ini termasuk model membesarkan anak, di mana ibu memainkan peranan utama. Terdapat beberapa kedudukan ibu yang memprovokasi perkembangan penyakit ini walaupun pada masa dewasa.

Ibu skizofrenogenik. Konsep ini berasal dari psikoanalisis, dan bermaksud wanita yang benar-benar menguasai anaknya. Dia bersikap dingin, tidak peka, tidak mengambil kira kepentingan anaknya. Salah satu ciri utama ibu seperti itu adalah kawalan sepenuhnya. Anak itu tidak dapat mengambil langkah sedikit pun tanpa campur tangannya. Dia selalu memantau tindakannya, tidak memberinya kebebasan dan kesempatan untuk belajar menyesuaikan diri, mencari jalan keluar dari situasi ini. Secara umum, ia melucutkan kebebasannya.

Ibu seperti itu tidak memperhatikan keinginan dan keperluan anak. Seseorang mendapat gambaran bahawa bayi di tangannya adalah alat untuk memenuhi cita-cita dan harapannya yang tidak terpenuhi. Dia membuat keputusan untuknya, dan dalam beberapa situasi, ia mencapai tahap tidak masuk akal. Sebagai contoh, ibu bapa seperti itu akan membuat bayi bermain dengan kereta hijau, walaupun pada hakikatnya dia sangat mahukan warna merah.

Ibu dari gudang ini mengambil peluang dari anak-anak mereka untuk memahami dunia secara bebas, mengatasi kesulitan, dan menyesuaikan diri dengan kehidupan di dalam masyarakat. Akibatnya, anak mengalami pengasingan, pengasingan, ketidakmampuan untuk menjalin hubungan, yang kemudiannya membawa kepada kesejahteraan gangguan..

Seorang ibu yang terlalu melindungi tidak dicirikan oleh kawalan dan penguasaan yang ketat. Dia berusaha untuk memenuhi semua keperluan anaknya. Dia menjaganya, memenuhi semua keinginannya, melaksanakan semua tugas untuknya. Sebagai contoh, kanak-kanak seperti itu tidak tahu bagaimana menyusun mainannya, membuat katil, meletakkan pakaian di tempat mereka..

Ibu yang tidak hadir hampir tidak mengambil bahagian dalam kehidupan anak. Dia memberikan penjagaan, memastikan bahawa bayi diberi makan, berpakaian, berpakaian, tetapi tidak ada hubungan emosi dengannya. Anak tidak merasakan sokongan, perhatian, menanamkan rasa percaya diri, tetapi hanya menerima teguran, pemanjangan. Akibatnya, orang yang sudah matang merasa cacat, tidak "cukup baik", dia tidak percaya pada kekuatannya sendiri, tidak merasa percaya diri.

Ibu yang merosakkan. Model ini sesuai dengan sikap kejam dan ganas terhadap anak dari aspek fizikal dan moral. Asuhan seperti ini mengganggu proses pengembangan dan pembentukan keperibadian, yang membawa kepada psikopati. Di masa depan, mereka dapat berubah menjadi gangguan mental yang lebih serius, termasuk skizofrenia..

Contoh: seorang lelaki, berusia 28 tahun, menyebut dirinya keturunan Nicholas II, dengan mendakwa bahawa dia adalah anaknya yang tidak sah. Delirium keagungan disertai dengan tingkah laku ciri: pertuturan sengaja dilakukan dengan betul, gerak tubuh dengan bayangan keunggulan, tingkah laku pergerakan, ciri-ciri sikap sombong seorang pesakit dengan skizofrenia.

Menurut ibu, kecelaruan itu bermula 2 hari yang lalu, sebelum itu terdapat perubahan tingkah laku. Lelaki itu menjadi kurang bercakap, dengan penghinaan terhadapnya. Dia menjadi rahsia, mengurung dirinya di dalam biliknya. Saya duduk di dalamnya pada waktu malam, tidak tidur. Rasa gelisah, gugup.

Semasa tinjauan, ternyata ibu dan anak tinggal bersama. Lelaki itu bekerja di rumah, terlibat dalam penjualan dalam talian. Semua kerja rumah dan tugas rumah tangga terletak di bahu ibu. Dia memasak untuk anaknya, mencuci, merejam, memikatnya dari semua pihak. Menurut ibu, anak lelaki itu juga tidak mempunyai kawan, juga anak perempuan. Dia menghabiskan semua masa lapang dengannya, mereka berjalan-jalan, membeli-belah, dll..

Pada masa kanak-kanak, anak lelaki itu juga tidak begitu ramah. Di sekolah, dia sering menghadapi masalah dengan rakan sekelas. Dia dianggap sebagai domba hitam, yang disebut anak mama. Lelaki itu tidak mengenali ayahnya, kerana dia meninggalkan keluarga ketika anak itu berusia setahun, dan tidak menyokong hubungan itu.

Contohnya menunjukkan bagaimana perlindungan berlebihan ibu adalah penyebab manifestasi skizofrenia paranoid.

Baru-baru ini, para saintis secara aktif membicarakan model diatesis tekanan dalam pembentukan skizofrenia. Diatesis adalah kecenderungan biologi seseorang terhadap penyakit. Ini boleh menjadi kerosakan genetik, keturunan, neurochemical, ketidakseimbangan endokrin, reaksi autoimun. Tetapi kehadiran kecacatan tersebut tidak bermaksud seseorang itu semestinya menghidap skizofrenia. Agar ia berlaku, "diatesis" seperti itu bertindak balas dengan faktor predisposisi. Dalam kes ini, faktor seperti itu akan menjadi pencetus yang akan memulakan proses patologi..

Faktor yang memprovokasi boleh menjadi:

  • keadaan tertekan yang teruk - kematian orang yang disayangi, kehilangan status sosial, kerugian kewangan yang besar;
  • tekanan kronik adalah kesan psikologi yang merugikan dalam dos yang kecil untuk jangka masa panjang: kerja berlebihan, tekanan mental dari luar. Terdapat kes yang diketahui ketika skizofrenia menampakkan diri pada seorang pemuda tentera, mungkin di bawah tekanan negatif dari rakan sekerja;
  • ketagihan dadah dan alkoholisme. Bahan psikoaktif semacam itu menyebabkan peningkatan tahap dopamin, dan seterusnya ini menyebabkan disregulasi tahapnya. Menurut teori psikoanalitik, perubahan kesedaran yang berlaku dengan penggunaan alkohol atau ubat-ubatan menyebabkan kelemahan garis antara sedar dan tidak sedar. Dan sekiranya penyalahgunaan berlaku secara sistematik, ia akan merosakkan jiwa;
  • krisis usia. Selalunya, skizofrenia menampakkan diri pada masa remaja;
  • keganasan - seksual, fizikal, psikologi;
  • perubahan hormon - kelahiran anak, menopaus;
  • kesunyian, pengurangan hubungan sosial;
  • kecederaan otak traumatik dan penyakit otak lain.

Oleh itu, faktor yang memprovokasi memainkan peranan penting dalam pembentukan gangguan. Dalam persekitaran yang baik, walaupun dengan unsur predisposisi, penyakit ini akan tetap ada di peringkat awal.

Kanak-kanak terdedah kepada penyakit

Kanak-kanak yang terdedah kepada skizofrenia dapat dikenali dengan tingkah laku mereka. Mereka berhasrat, lebih suka bermain sendiri, tenang, tidak menarik perhatian kepada diri mereka sendiri. Mereka menghindari berkomunikasi dengan orang yang tidak dikenali, tidak memandang sebelah mata, mengalihkan pandangan mereka. Antara hobi mereka adalah sesuatu yang agak pelik: permainan dengan tali, kerak, kepingan kertas. Mereka mungkin mempunyai pilihan untuk mainan menakutkan, menjijikkan, cerita menakutkan..

Bayi-bayi ini menyatakan ketakutan yang pelik. Contohnya, takut ada warna atau tuala. Mereka rajin dalam makanan, berminat dalam sains misteri: psikologi, paleontologi, arkeologi. Perkembangan mereka dapat mendahului rakan sebaya mereka. Mereka menunjukkan kebolehan matematik dan lain-lain pada usia yang cukup awal..

Apa yang boleh mendorong perkembangan skizofrenia pada kanak-kanak skizotipal? Ini adalah, pertama-tama, pengaruh tekanan. Keganasan, ketegaran dalam pendidikan, sebarang ledakan emosi negatif. Contohnya, apabila berjumpa doktor, kanak-kanak harus bersedia terlebih dahulu..

Salah satu kesalahan yang sering dilakukan oleh ibu bapa, yang sering terjadi, adalah perkembangan obsesif dan wajib dari kuasa besar mereka. Anak menunjukkan peningkatan kemampuan untuk bahasa asing, dan ibu bapa berusaha dengan segala cara untuk memperkuatnya. Jangan mendera anak anda. Semuanya harus dilakukan secara sukarela dalam dos yang ditentukan oleh bayi sendiri. Beban tinggi mempunyai kesan yang merosakkan pada jiwa kanak-kanak..

Tidak mungkin memanjakan detasemen, kesejukan kanak-kanak skizotipal. Adalah perlu untuk berusaha dengan semua usaha untuk memupuk respons emosi dalam diri mereka, untuk melibatkan mereka dalam masyarakat.

Kanak-kanak yang terdedah kepada skizofrenia adalah kategori orang yang istimewa dan halus. Persekitaran yang tidak menguntungkan dalam keluarga, tadika atau sekolah cenderung menimbulkan perkembangan penyakit yang berterusan di dalamnya.

Kedua-dua penyebab biologi dan psikoemosi "terlibat" dalam kejadian skizofrenia. Semua hipotesis yang dikemukakan tidak jelas. Dan jangan jelaskan sepenuhnya sifat gangguan tersebut.

Para saintis di seluruh dunia tidak putus asa untuk mewujudkan keseluruhan rangkaian hubungan patologi dalam genesis penyakit ini. Bagaimanapun, justru alasan yang tepat yang memungkinkan untuk mempengaruhi sepenuhnya proses patologi dan mencari kaedah penyembuhan lengkap, yang, sayangnya, saat ini tidak mungkin.

Mengapa skizofrenia berlaku dan bagaimana mengatasinya?

Skizofrenia adalah penyakit mental di mana penyimpangan serius, persepsi, dan proses pemikiran berlaku. Berbeza dengan pelbagai gejala dan manifestasi.

Mengapa skizofrenia berkembang?

Sehingga kini, sebab-sebab perkembangan penyakit ini tidak diketahui secara pasti. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa teori dan andaian. Ramai saintis berpendapat bahawa skizofrenia disebabkan oleh beberapa faktor, beberapa di antaranya secara genetik wujud, dan beberapa dimanifestasikan di bawah pengaruh persekitaran luaran. Telah diperhatikan bahawa penyakit ini diwarisi. Sekiranya seseorang mempunyai saudara terdekat (ibu, ayah, saudara perempuan atau saudara lelaki) yang telah didiagnosis dengan ini, maka risiko skizofrenia meningkat kepada 10%. Namun, harus diingat bahawa dalam 60% pesakit, sejarah keluarga tidak terbeban. Tahap skizofrenia berikut dibezakan: pertama ada penguasaan, kemudian penyesuaian diikuti, dan semuanya berakhir dengan penurunan.

Antara sebab yang meningkatkan kemungkinan penyakit ini termasuk jangkitan yang diterima oleh anak dalam rahim, komplikasi semasa melahirkan anak, dan waktu tahun ketika anak itu dilahirkan. Telah diketahui bahawa skizofrenia berkembang lebih kerap pada orang yang dilahirkan pada musim sejuk dan musim bunga. Faktor sosial yang tidak baik juga boleh memberi kesan buruk. Ini termasuk tahap pembandaran (penduduk megalopolies lebih sering sakit berbanding penduduk kampung), tahap kesejahteraan material yang rendah, keadaan hidup yang buruk pada masa kanak-kanak dan perubahan tempat kediaman. Beberapa saintis percaya skizofrenia dikaitkan dengan kelainan otak seperti ventrikel yang membesar dan penurunan aktiviti di lobus frontal, yang bertanggung jawab untuk berfikir, membuat keputusan, dan merancang. Pada masa yang sama, para saintis mencadangkan bahawa penyimpangan tersebut dapat berkembang untuk kedua kalinya sebagai akibat daripada rawatan antipsikotik..

Cara mendiagnosis skizofrenia dan bagaimana mengobatinya?

Psikiatri membuat diagnosis yang mengecewakan, dipandu oleh anamnesis, perbualan dengan pesakit, tinjauan saudara-mara dan rakan-rakannya. Agar tidak ada keraguan dalam diagnosis, satu atau lebih tanda peringkat pertama harus ada, serta dua atau lebih tanda peringkat kedua, yang dapat dijumpai di ICD-10. Tanda-tanda peringkat pertama: pemikiran yang bernas, "suara" di kepala, kecelaruan. Tanda peringkat kedua: sperrung, tidak aktif, sikap tidak peduli terhadap orang yang disayangi, sikap tidak peduli terhadap semua perkara di sekitar. Gejala ini mesti muncul selama tiga puluh hari atau lebih. Psikiatri wajib menilai status psikologi dan keadaan minda pesakit, dan untuk ini dia menggunakan semua jenis skala dan ujian.

Terapi untuk skizofrenia terdiri daripada mengambil antipsikotik, psikoterapi dan pemulihan sosial. Sekiranya kita bercakap mengenai antipsikotik, maka hari ini yang tidak biasa lebih kerap diresepkan, di mana terdapat kesan sampingan yang jauh lebih sedikit. Di samping itu, dipercayai bahawa mereka dapat mengurangkan apato-abulia. Sekiranya, atas sebab tertentu, antipsikotik khas lama diresepkan, pesakit harus mengambil ubat lain dengannya, biasanya benzodiazepin dan normotimik. Ia juga berlaku bahawa tidak ada yang membantu pesakit, dalam hal ini disarankan untuk menggunakan terapi insulinokomatik dan elektrokonvulsif.

Petua untuk penghidap skizofrenia

Sekiranya pesakit ingin hidup seisi mungkin, dia mesti mematuhi beberapa cadangan:

  • pastikan anda mengambil semua ubat yang ditetapkan oleh doktor anda;
  • sekiranya berlaku kemerosotan kesihatan, hubungi psikiatri dan dimasukkan ke hospital di hospital;
  • semasa tempoh pengampunan, cuba bersosial: cari pekerjaan yang mudah, berkomunikasi dengan orang;
  • sentiasa puji diri anda atas kejayaan anda dan jangan sekali-kali menyalahkan diri sendiri atas kegagalan anda;
  • terlibat dalam psikoterapi.

Skizofrenia adalah penyakit berbahaya yang menghantui seseorang sepanjang hidupnya. Hari ini tidak ada cara radikal untuk menyingkirkan penyakit ini, tetapi ada rawatan simptomatik yang dapat meningkatkan kehidupan pesakit dengan ketara..

Punca skizofrenia

Punca skizofrenia

Gejala negatif dan positif penyakit ini

Semua gejala skizofrenia dibahagikan kepada negatif, positif, dengan cara lain - produktif, dan kognitif. Tanda-tanda negatif klinikal adalah paling ciri untuk membuat diagnosis yang betul. Banyak dari mereka dengan keterangan lengkap telah diberikan di atas. Oleh itu, sekarang kita akan secara ringkas memikirkan setiap kumpulan gejala..

Tanda-tanda negatif adalah ciri dan ciri keperibadian tertentu yang hilang oleh pesakit dengan penyebaran penyakit ini. Ini termasuk:

  • sikap tidak peduli - kekakuan emosi, sikap tidak peduli, pengasingan sepenuhnya dari segala-galanya;
  • autisme - pengasingan pesakit, penarikan diri ke dunia batinnya, kemerosotan sosial;
  • ambivalensi - dualitas, berpecah dalam ruang emosi, perasaan dua perasaan bertentangan untuk objek yang sama;
  • abulia - pelanggaran sepenuhnya atau sebahagian dari kehendak, yang dicirikan oleh penurunan aktiviti yang ketara, sehingga tidak aktif sepenuhnya;
  • gangguan pemikiran - paralogisme, pemikiran terganggu, simbolisme dan resonans.

Gejala positif adalah tanda sekunder penyakit yang timbul semasa perkembangan penyakit ini. Ini termasuk:

  • idea gila;
  • halusinasi;
  • ketidakteraturan pertuturan dan pemikiran;
  • depersonalisasi dan derealisasi.

Gejala kognitif termasuk kemurungan dengan kecenderungan bunuh diri.

Gejala dan tanda skizofrenia

Gejala dan tanda skizofrenia biasanya dibahagikan kepada positif dan negatif.

Simptomologi positif merangkumi gejala yang ditambahkan pada keseluruhan gambaran. Nah, ada, halusinasi yang benar (yang boleh dilokalkan di ruang angkasa), semu (berlaku secara eksklusif di kepala pesakit), kecelaruan dan "kesenangan" lain dari kehidupan skizofrenia. Halusinasi boleh didengar, visual, taktil, keparahannya pada saat psikosis akut juga bervariasi dari "dapat ditoleransi" hingga "mustahil untuk tidur, kepala meletup".

Suara, sebagai peraturan, memerintahkan, mengulas tindakan pesakit, memarahi dia.

Gambaran visual pesakit mungkin takut, mula bersembunyi, mengunci semua tingkap, pintu, keracunan ketakutan, penganiayaan.

Ia berlaku bahawa dengan skizofrenia, mereka merasakan gigitan serangga yang tidak ada, merobek kulit mereka, membran mukus.

Tanda-tanda negatif skizofrenia termasuk perubahan mood, kemurungan yang kerap, ketakutan, gangguan emosi yang sama, semacam pengasingan perasaan. Berkurangnya kualiti kehendak dan ketiadaan keinginan sepenuhnya.

Semua gangguan ini dalam perkembangan skizofrenia dinyatakan secara beransur-ansur. Tidak ada lonjakan secara tiba-tiba. Di sini orang yang anda sayangi berkomunikasi dengan semua orang di kanan dan kiri, tetapi dia sudah tertutup dalam dirinya. Semua berlaku dengan lancar. Dan walaupun tingkah laku skizofrenia sememangnya tidak dapat diramalkan, tiba-tiba, tiba-tiba, entah dari mana, ia tidak akan muncul..

Perasaan skizofrenia sangat teruk. Pesakit sendiri mendefinisikannya sebagai batu di hati, secara saintifik, ia disebut kerinduan penting. Dan, sebagai langkah terakhir ke bawah, bahagian bawahnya adalah kelembutan emosi, yang sangat ciri pesakit skizofrenia.

Skizoid dan beberapa jenis tingkah laku autistik paling kerap diperhatikan. Pesakit dengan skizofrenia juga boleh memulakan sendiri tindakan berulang, demi jaminan, misalnya, berayun di atas buaian, berjalan sejauh beberapa kilometer di sepanjang koridor bolak-balik, tindakan obsesif - menggigit kuku, memutar kancing, rambut, menggigit bibir.

Maklumat baru tidak lagi dapat diasimilasikan, walaupun maklumat lama yang diperoleh sebelum bermulanya penyakit masih dapat diterbitkan semula.

Gangguan sukarela dinyatakan dalam hipobulia dan hiperbulia..
Yang satu dinyatakan oleh peningkatan tekanan, nafsu makan dan libido, yang kedua - oleh penurunannya, ketika saya tidak mahu makan, hanya kerana begitu.
Juga dalam kehidupan skizofrenia terdapat fenomena hanyut. Ini bererti tidak mempunyai rencana untuk hidup, dan membiarkan kehidupan kapal anda bergoyang ombak seperti yang dikehendaki.

Pada peringkat kemudian, ketidaksesuaian ucapan muncul, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, gangguan ingatan. Pesakit berhenti mengawasi penampilannya, menyisir rambut, mencuci pakaian, menukar tempat tidur, mencuci hanya apabila diingatkan oleh orang tersayang.

Jenis penyakit

Terdapat beberapa klasifikasi skizofrenia. Bergantung pada jenis aliran, patologi dengan aliran berterusan, berulang (berkala) dan seperti bulu (paroxysmal) dibezakan. Varian berkala skizofrenia dicirikan oleh penggantian eksaserbasi dan pengampunan, yang durasinya berbeza. Dengan gangguan seperti bulu, gejala penyakit ini stabil, tetapi keparahan khayalan, halusinasi dan gangguan pergerakan berubah.

Pada skizofrenia malignan atau progresif, gejala produktif muncul: khayalan dan halusinasi. Jenis penyakit ini lebih kerap berlaku pada remaja dan jarang berlaku pada masa dewasa. Bergantung pada simptomologi yang berlaku, varian skizofrenia ganas berikut dibezakan:

  • bentuk sederhana dengan gejala negatif yang teruk. Pesakit tidak sabar, sejuk secara emosional. Gangguan pertuturan berlaku lebih awal. Sindrom apato-abulic berkembang, dicirikan oleh ketidakaktifan, kelemahan emosi dan fizikal. Halusinasi pendengaran tidak lama;
  • varian catatonik disertai dengan catatonia yang teruk. Pesakit mengalami kekacauan dan kekeliruan tahap keparahan yang berbeza-beza. Semasa tempoh catatonia, skizofrenia membeku dalam satu kedudukan dan tidak bergerak. Mereka boleh diberi kedudukan apa pun, termasuk bukan fisiologi. Fenomena halusinasi dan khayalan bersifat episodik;
  • skizofrenia paranoid dicirikan oleh khayalan yang tidak dapat dikelaskan. Oleh itu, idea-idea patologi yang muncul dapat saling eksklusif. Sebagai contoh, pesakit mungkin mengalami khayalan penganiayaan dan kehebatan pada masa yang sama. Untuk varian paranoid patologi, halusinasi pseudo pendengaran dan benar adalah ciri. Gangguan katatonik ringan;
  • gangguan hebephrenic ditunjukkan oleh kebodohan dan antik. Pesakit meringis dan gelisah. Halusinasi dan khayalan jarang berlaku. Mereka episodik dan tidak diucapkan..

Skizofrenia malignan dicirikan oleh perkembangan pesat. Bercakap tentang berapa banyak patologi berkembang, doktor mencatat bahawa selepas 3-4 tahun, kecacatan mental yang teruk muncul. Mereka tidak dapat dipulihkan.

Bentuk

Tanda-tanda pertama skizofrenia, di mana penyakit ini dapat dikenali, berbeza untuk bentuk penyakit individu..

  1. Bentuk paranoid berkembang dengan perlahan. Dalam gambaran klinikal, dominasi kecelaruan diperhatikan. Maksudnya, dari luar, orang itu kelihatan normal, aktif dan baik hati. Namun, dengan komunikasi langsung, akan menjadi jelas bahawa dia sakit..
  2. Bentuk Hebephrenic - perkembangan penyakit pada kanak-kanak, yang berkaitan dengan tingkah laku yang tidak sesuai. Nama kategori bentuk pembangunan dipinjam dari dewi pemuda - Hebe. Kanak-kanak itu mula bersikap menantang: selain sifat antik, ciri-ciri kanak-kanak yang sihat secara berkala, skizofrenia menunjukkan euforia yang tidak sesuai, yang boleh bergantian dengan sikap tidak peduli emosi sepenuhnya. Manifestasi patologi sangat jelas sehingga mudah untuk mengenali masalahnya: kanak-kanak membuang air kecil di tempat awam, berusaha untuk menyentuh orang lain melalui alat kelamin. Apa yang membezakan mereka dengan remaja yang nakal adalah kurangnya motif mereka untuk berkelakuan sedemikian..
  3. Bentuk catatonik - merangkumi dua peringkat: kegagapan dan pergolakan. Tahap pertama berlaku lebih kerap, selalunya seseorang berada dalam keadaan beku, dia ditutup secara emosional dan tanpa ragu-ragu dapat mengikuti perintah orang lain. Semasa peringkat gairah, mutisme (aktiviti patologi di mana pesakit diam) dapat diperhatikan. Selalunya terdapat "sindrom kata terakhir" apabila seseorang diajukan dua soalan dengan jeda di antara mereka, dan dia menjawab soalan pertama hanya setelah yang kedua disuarakan.
  4. Skizofrenia sederhana adalah penyakit yang berkembang dan berkembang dalam bentuk khas. Biasanya gambaran klinikal bermula dengan kehilangan minat dalam kehidupan dan aktiviti harian. Kemudian manifestasi negatif semakin meningkat, seseorang secara beransur-ansur kehilangan kemahiran: sosial, bekerja, kognitif. Biasanya patologi berkembang lebih dari 12 bulan..

Sekiranya mustahil untuk menentukan bentuk penyakit dengan tepat, tetapi ada sebab untuk mempercayai bahawa itu adalah skizofrenia yang berlaku, bentuk yang tidak dibezakan didiagnosis. Dalam kes ini, perkara utama adalah sangat berhati-hati semasa memeriksa pesakit. Sekiranya seseorang mempunyai gejala dari pelbagai bentuk, atau manifestasi tidak mencukupi dalam satu bentuk, anda boleh tersilap dengan mendiagnosis skizofrenia dalam bentuk yang tidak biasa.

Skizofrenia: klasifikasi

Skizofrenia dapat berlanjutan secara berterusan (dengan intensifikasi dan peningkatan gejala dalam keadaan stabil, tanpa pengampunan) atau paroxysmal (masing-masing, dengan tempoh pengampunan). Dalam kes yang terakhir, ini disebabkan oleh kemunculan remisi bahawa skizofrenia paroxysmal serupa dengan psikosis manik-depresif..

  • Skizofrenia malignan (atau hebephrenia). Ini terutamanya menampakkan diri semasa remaja. Regresi tingkah laku, ketidakaktifan dan kelembutan emosi mempunyai kaitan. Pada masa kanak-kanak, perjalanan skizofrenia jenis ini disertai oleh kelambatan dalam perkembangan mental, penurunan prestasi akademik. Oleh kerana keparahan manifestasi penyakit ini, pesakit sering harus menyelesaikan persekolahan dengan anak-anak yang sihat..
  • Skizofrenia lambat (skizofrenia progresif rendah). Ia menampakkan diri terutamanya semasa remaja, perkembangan penyakit ini berlangsung selama bertahun-tahun, perubahan peribadi yang relevan untuk penyakit meningkat secara bertahap. Kelainan seperti neurosis dan psikopat menjadi dominan..

Kursus skizofrenia paroxysmal adalah mungkin dalam varian berikut:

  • Skizofrenia adalah paroxysmal dan progresif. Khususnya, ia menggabungkan aliran berterusan dengan aliran paroxysmal. Oleh itu, penyakit dalam bentuk ini dapat menampakkan dirinya hanya dalam bentuk satu serangan, yang pada gilirannya diikuti oleh pengampunan yang panjang. Sementara itu, manifestasi serangan berikut lebih parah. Setiap serangan dicirikan oleh kebolehubahannya yang akut, kerana terdapat perubahan pesat dalam keadaan umum pesakit..
  • Skizofrenia berkala (atau skizofrenia berulang). Penyakit dalam bentuk ini dicirikan oleh jangka masa dan keparahan serangan manifestasi. Pada asasnya, manifestasi ini bertindak sebagai psiko-afektif psikosis. Terdapat juga tempoh pengampunan yang panjang dan mendalam antara serangan. Secara langsung dengan serangan pada pesakit, terdapat pelanggaran sepenuhnya terhadap persepsi semua perkara yang mengelilinginya. Varian kursus skizofrenia ini dapat diperhatikan dalam mana-mana kategori umur..

Asas fisiologi

Perkembangan penyakit ini berdasarkan patologi proses fisiologi otak, yang memprovokasi ketidakseimbangan dalam jiwa, gejala produktifnya.

Teori dopamin dianggap salah satu yang paling dipercayai. Menurutnya, skizofrenia disebabkan oleh tahap dopamin neurotransmitter ultra-tinggi atau ultra rendah, yang dipertahankan secara berterusan untuk waktu yang lama. Sekiranya terdapat terlalu banyak, gejala gangguan produktif akan muncul: kecelaruan, halusinasi, pemikiran tidak teratur. Sekiranya jumlahnya berada pada tahap rendah, maka gejala negatif akan berlaku: sikap tidak peduli, kurang keinginan, kemurungan.

Selain dopamin, terdapat ketidakseimbangan mediator lain: GABA, serotonin, asetilkolin, norepinefrin, glutamat.

Hubungan telah terjalin antara kegagalan hati, sistem endokrin (akibatnya terdapat pelanggaran metabolisme protein) dan skizofrenia.

Namun, dengan gangguan itu, bukan sahaja keseimbangan kimia terganggu, tetapi juga struktur tisu otak itu sendiri..

Berkat kaedah pencitraan otak, saintis dapat menentukan apa yang berlaku pada otak seseorang dengan skizofrenia. Kaedah ini merangkumi:

  • MRI;
  • CT;
  • spektroskopi;
  • MRI berwajaran difusi;
  • MRI berwajaran perfusi;
  • tomografi pelepasan positron.

Pertama sekali, pesakit seperti itu mengalami kekurangan proses saraf. Akibatnya, bilangan sinaps yang menghantar impuls saraf berkurang..

Kedua, ternyata, jumlah tisu otak pada orang tersebut kurang dari biasanya. Jumlah kedua-dua bahan putih dan kelabu berkurang. Kekurangan bahan putih memainkan peranan utama dalam berlakunya tanda-tanda gangguan patologi seperti gangguan perhatian, ingatan, pemikiran, sikap tidak peduli, kehilangan kemampuan untuk menetapkan tujuan dan pergi ke arah mereka.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa bahan putih mengandungi serat myelin yang panjang, yang menyatukan bahagian otak. Secara semula jadi, dengan penurunan jumlah bahan putih, serat ini menjadi lebih kecil. Komunikasi terganggu, mengganggu, masing-masing, koordinasi otak.

Telah terbukti bahawa semasa akil baligh, kehilangan sedikit masalah abu-abu dianggap sebagai norma. Masalahnya boleh timbul apabila kehilangan jisim otak berlaku dengan cepat.

Masih belum dapat diketahui penyebab sebenar kekurangan zat otak. Diasumsikan bahawa proses keradangan di otak mungkin menjadi penyebabnya. Ia merosakkan hubungan saraf, yang menyebabkan disorganisasi otak, dan dengannya jiwa. Di antara faktor penyumbang yang menyebabkan reaksi keradangan di dalam badan, neuroinfeksi dibezakan: meningitis, ensefalitis, dll..

Anehnya, perubahan yang merosakkan seperti ini dapat dilihat semasa penyelidikan bahkan sebelum bermulanya gangguan..

Punca skizofrenia

Seperti penyakit, mental atau tidak, ada sebab untuk ini. Bagaimana skizofrenia dimanifestasikan pada wanita dan sebagai akibat dari apa yang berlaku? Penyakit pada jantina yang lemah boleh berkembang akibat beberapa faktor tertentu.

Pakar mempertimbangkan sebab utama perkembangan penyakit ini:

  • Kecenderungan keturunan terhadap gangguan dan penyakit mental. Pada masa yang sama, risiko terkena penyakit meningkat beberapa kali jika kedua ibu bapa mempunyai gen yang rosak. Sekiranya hanya seorang ibu bapa yang mempunyai masalah kesihatan mental, maka terdapat risiko 15% bahawa anak itu akan mengalami penyimpangan tersebut. Sekiranya terdapat dua ibu bapa, maka kebarangkalian meningkat kepada 45%.
  • Situasi yang tertekan.
  • Mengambil alkohol atau dadah.
  • Keadaan hidup yang tidak baik.
  • Tekanan awal kanak-kanak.
  • Dalam beberapa kes, psikosis mula berkembang pada wanita setelah melahirkan, semasa kemurungan postpartum. Melahirkan itu sendiri bukan alasan untuk munculnya penyakit ini, mereka hanya dapat memulai proses yang tidak dapat dipulihkan, wanita inilah yang mempunyai gen yang cacat ini dari ibu bapa mereka. Pada masa ini pada wanita, sistem hormon mula membina semula di dalam badan, yang memberi dorongan kepada perkembangan psikosis.

Nasihat! Walaupun dengan rawatan yang paling betul dan moden, mustahil untuk pulih sepenuhnya dari skizofrenia, anda hanya dapat mencapai pengampunan jangka panjang.

Bentuk

Terdapat beberapa jenis skizofrenia dan beberapa bentuk penyakit ini..

  1. Skizofrenia paranoid dicirikan oleh gabungan halusinasi pendengaran dengan khayalan berterusan. Gangguan emosi dan sukarela kurang ketara.
  2. Bentuk hebephrenic adalah ciri remaja dan dicirikan oleh gangguan afektif yang dominan (ketidakcukupan dan kedangkalan emosi), tingkah laku yang tidak dapat diramalkan, pemecahan pengalaman halusinasi dan khayalan, penyederhanaan emosi, kecacatan emosi dan pengesanan cepat gejala negatif.
  3. Bentuk catatonik dinyatakan oleh gangguan psikomotorik yang sengit atau kuat. Negativisme dan penyerahan automatik sangat biasa dalam kes ini. Postur yang luar biasa berterusan untuk waktu yang lama, semua ini disertai dengan halusinasi visual yang jelas dan kesedaran yang mengasyikkan.
  4. Skizofrenia residu atau sisa adalah tahap kronik yang disebut, ditunjukkan oleh gejala negatif berikut:
  • kedekut ucapan;
  • pelanggaran bidang sukarela;
  • kekurangan inisiatif dan pasif;
  • kelembutan emosi dan penurunan aktiviti;
  • kerencatan psikomotor.

Skizofrenia sederhana dicirikan oleh perkembangan tingkah laku pelik yang progresif, tetapi tidak terlalu ketara, penurunan aktiviti dan ketidakupayaan untuk memenuhi kehendak masyarakat. Tidak ada episod psikosis akut semasa pembentukan episod residual ciri.

Psikoterapi dan penyesuaian sosial

Skizofrenia sepenuhnya melucutkan interaksi dengan orang ramai, pesakit tidak dapat memulakan keluarga, bekerja dengan berkesan, berkomunikasi dengan rakan dan keluarga, kerana perubahan spesifik berlaku dalam bidang mental dan emosi.

Matlamat psikoterapi dan pemulihan sosial adalah tepat untuk mengurangkan akibat negatif tersebut..

Seorang psikiatri, bersama dengan pekerja sosial dan psikologi klinikal, harus terlibat dalam proses rawatan. Kecekapan dijamin oleh pelbagai jenis psikoterapi, sementara orang yang berpengalaman bukan sahaja dalam psikiatri, tetapi juga sosiologi, falsafah, psikologi dan teologi harus bekerja dengan pesakit.

Psikologi klinikal terdiri daripada neuropsikologi, pemeriksaan patopsikologi, diagnostik keperibadian pesakit untuk mendapatkan data mengenai fungsi struktur kortikal otak.

  1. Psikoterapi keluarga adalah relevan untuk memulihkan keharmonian, hubungan emosi dalam keluarga dan mengajar saudara-mara untuk merawat pesakit dengan betul. Orang di sekitar pesakit sering menjadi tebusan gangguan mental sendiri dari masa ke masa..
  • Gangguan mood termasuk kemurungan dan neurosis;
  • penyakit psikosomatik diwakili oleh neurodermatitis, asma bronkial, kolitis, tirotoksikosis, poliartritis, serta penyakit hipertensi dan ulser peptik;
  • gangguan neurotik;
  • gangguan keperibadian, yang ditunjukkan oleh ketagihan dadah, alkoholisme, atau bahkan gangguan skizofrenia yang serupa.

Matlamat psikoterapi kumpulan adalah untuk membantu membina hubungan sosial. Dalam kes ini, tanda kognitif, negatif dan produktif, ciri dan keterukannya harus diambil kira. Perlu dipertimbangkan gangguan perhatian, ingatan, pemikiran, kemerosotan potensi tenaga, apatis, negativisme, pengasingan, serta gejala-gejala getaran, gangguan mood, halusinasi dan khayalan.

Dalam kebanyakan situasi, lawatan pesakit ke sesi kumpulan bermasalah kerana keunikan tingkah lakunya dan tingkah laku ahli kumpulan yang lain, tetapi jika pesakit hanya hadir dalam sesi psikoterapi seperti itu, ini sudah menjadi pencapaian.

Terima kasih kepada psikoterapi individu, yang juga melibatkan terapi seni dan terapi dengan ekspresi diri yang kreatif, pesakit belajar untuk lebih memahami keadaannya, secara beransur-ansur memulihkan kreativiti, percaya pada dirinya sendiri dan merasa seperti orang yang sihat.
Untuk mengetahui latar belakang emosi dan menguatkan badan, penting untuk menghadiri fisioterapi, balneoterapi, kolam renang, dan juga terapi lanskap. Berkat langkah-langkah ini, kesan psikoterapi dan ubat-ubatan meningkat.
Psikoterapi khayalan memerlukan penyertaan profesional yang sebenar dan dalam hal ini seseorang tidak boleh bersetuju dengan idea khayalan pesakit, tetapi juga tidak digalakkan untuk menolaknya. Kedudukan neutral akan paling berkesan..

Adalah perlu untuk bersikap tenang terhadap pencerobohan pesakit ketika anda cuba mengubah topik pembicaraan atau ketika orang itu terus berusaha untuk membincangkan kecelaruan. Gejala utama bersamaan penyakit yang tidak ada kaitan dengan kecelaruan harus dibincangkan.

Ini boleh menjadi gangguan kognitif - gangguan perhatian, ingatan dan pemikiran

Dalam hal ini, sangat penting untuk menunjukkan belas kasihan kepada pasien, karena dalam banyak hal sangat sulit baginya untuk berada di masyarakat, kerana dia tidak dipahami dan dianggap sebagai orang gila.

Psikoterapi halusinasi melibatkan kerjasama berterusan dari pakar dengan pesakit. Kaedah ekspresi kreatif, belajar mengalihkan perhatian, dan menganalisis buku harian pesakit berkesan..

Rawatan penyakit ini seharusnya tidak hanya didasarkan pada keinginan untuk menghilangkan penyakit sepenuhnya, walaupun hampir semua orang berusaha untuk ini. Adalah lebih penting untuk mengajar pesakit kemahiran kehidupan yang memuaskan di masyarakat, walaupun terdapat tanda-tanda penyakit ini.

Jenis-jenis gangguan skizofrenia

  1. Skizofrenia paranoid - kehadiran khayalan dan halusinasi dalam tingkah laku dan pemikiran normal, ketakutan, idea untuk dikejar oleh seseorang (dalam kehidupan seharian ini disebut paranoia). Selalunya kemudian, pesakit menjadi murung..
  2. Catatonic - secara bergantian pesakit berada dalam satu daripada dua keadaan, saling menggantikan: aktiviti fizikal yang keliru atau tergantung lama dalam satu kedudukan. Kelakuan kekacauan disertai dengan khayalan dan halusinasi.

Hebephrenic - terdapat penyimpangan pemikiran, yang menampakkan diri dalam tingkah laku konyol, percakapan, resonansi, kekecohan dan tingkah laku. Suasana pesakit sentiasa berubah. Khayalan dan halusinasi sangat jarang berlaku.

Tidak dibezakan - menggabungkan jenis penyakit paranoid, katatonik dan hebephrenic.

Sisa - pesakit mempunyai gejala positif ringan.

Skizofrenia ringan adalah gangguan yang biasanya bermula dengan kehilangan makna dalam kehidupan. Secara beransur-ansur, gejala negatif muncul dalam bentuk penampilan yang tidak teratur, kekurangan minat dan aspirasi. Seseorang jatuh pada sikap tidak peduli, intensiti emosi dikurangkan minimum, pertuturan menjadi lebih buruk. Halusinasi dan khayalan tidak ada atau ringan.

Kemurungan pasca-skizofrenia adalah fenomena yang diamati setelah diagnosis utama dikeluarkan.

Ramalan

Pada masa ini, terdapat sejumlah ubat psikotropik berkesan yang membantu mengekalkan taraf hidup sosial yang aktif bagi kebanyakan pesakit. Skizofrenia pada wanita, secara umum, mempunyai prognosis yang cukup baik, kerana ia berkembang pada usia yang agak matang. Rawatan yang berjaya disukai oleh status sosial pesakit yang tinggi dan manifestasi penyakit ini, yang disebabkan oleh kejadian traumatik.

Varian permulaan penyakit dalam bentuk psikosis akut dan pemberian rawatan perubatan intensif yang cepat dianggap lebih baik bagi pesakit daripada perkembangan yang tidak dapat dilihat dan rawatan lewat dengan peningkatan keterasingan yang ketara, kelembutan emosi, dan sikap tidak peduli. Alkoholisme dan ketagihan dadah memburukkan lagi prognosis.

Patogenesis

Punca skizofrenia tidak difahami sepenuhnya; doktor sukar untuk menjelaskan sifat kejadiannya. Manifestasi somatik pada masa kanak-kanak berbeza dalam banyak aspek daripada manifestasi pada orang dewasa.

Oleh itu, psikiatri berhati-hati dalam membuat diagnosis sebelum akil baligh. Terdapat teori tertentu yang sebahagiannya dapat menjelaskan mengapa penyakit ini berlaku.

Salah satu teori ini adalah kecenderungan genetik. Menurut saintis dan doktor, manifestasi penyakit yang berbeza dapat diwarisi oleh saudara terdekat. Sekiranya salah seorang ibu bapa menghidap penyakit ini, ada kemungkinan 10% anak itu akan mengalami masalah yang sama di masa depan. Di antara anak kembar atau kembar, kecenderungan genetik terhadap penyakit ini terdapat pada separuh daripada kes tersebut. Teori ini juga dibuktikan oleh kenyataan bahawa ibu bapa yang sihat secara mental sangat tidak mungkin anak mendapat gangguan mental ini..

Disfungsi pengeluaran dopamin membawa kepada penyakit. Ia adalah hormon dan neurotransmitter yang memberi kesan langsung kepada latar belakang emosi seseorang. Sekiranya terdapat beberapa keabnormalan di otak, maka bahan ini dihasilkan dalam jumlah yang berlebihan, yang boleh menyebabkan kegembiraan mental yang sistematik. Keadaan ini mengakibatkan halusinasi, paranoia, psikosis, atau obsesi..

Kesan patologi agen virus adalah penjelasan lain mengapa skizofrenia berlaku. Patogen patologi tertentu diasingkan, mereka mempunyai keupayaan untuk menghancurkan serat sel saraf. Ejen patologi yang paling terkenal adalah virus herpes. Dengan kekebalan yang normal, dia tidak memperlihatkan dirinya dalam apa-apa, seseorang hanya pembawanya. Tetapi jika ada gangguan pada tubuh, virus herpes dapat menyebabkan gangguan pada fungsi otak. Penyebab biologi skizofrenia menjelaskan berlakunya penyakit dengan pengaruh faktor endogen.

Tanda-tanda pertama skizofrenia

Seperti penyakit lain, skizofrenia mempunyai tanda pertama yang mesti anda perhatikan dan berjumpa dengan pakar psikiatri. Tanda-tanda skizofrenia:

  1. Ketidakupayaan untuk melakukan tindakan kebiasaan, kerana pesakit tidak melihat makna yang jelas di dalamnya. Contohnya, tidak mencuci rambutnya, kerana rambutnya akan kotor lagi;
  2. Gangguan pertuturan, yang dinyatakan terutamanya dalam jawapan monoselab untuk soalan yang diajukan. Sekiranya pesakit masih terpaksa memberikan jawapan terperinci, dia akan bercakap dengan perlahan;
  3. Komponen emosi rendah. Wajah pesakit tidak ekspresif, mustahil untuk memahami pemikirannya, dia menghindari bertemu dengan pembicara dengan matanya;
  4. Tumpuan rendah pada mana-mana subjek atau objek tindakan;
  5. Anhedonia juga merujuk kepada tanda-tanda awal penyakit ini. Lebih-lebih lagi, walaupun aktiviti yang sebelumnya menarik minat seseorang, memberikannya kegembiraan selama beberapa minit, kini menjadi tidak menarik sepenuhnya.
  6. Ketidakcukupan afektif - dinyatakan dalam reaksi yang tidak betul terhadap pelbagai peristiwa dan tindakan. Contohnya, melihat seorang lelaki lemas, seseorang ketawa, dan apabila dia menerima berita baik, dia menangis, dll..

Perlu difikirkan mengenai penyakit ini dalam kes berikut:

  • perubahan watak yang drastik,
  • kemunculan gejala neurotik - keletihan berterusan, peningkatan kegelisahan, berterusan
  • memeriksa semula keputusan dan tindakan,
  • insomnia,
  • mimpi ngeri,
  • sensasi samar-samar di dalam badan.

Seseorang yang terdedah kepada skizofrenia kehilangan minat dalam hidup, keluarga, mencatat keadaan tertekan, tiba-tiba menjadi ketagihan alkohol, menarik gambar-gambar suram.

4 Diagnostik

Pesakit didiagnosis berdasarkan aduan dan anamnesis.

Kisah orang itu sendiri mengenai pengalaman dan masalahnya diambil kira. Adalah perlu untuk mendengar maklumat daripada saudara-mara dan saksi mata mengenai apa yang berlaku dengan pesakit

Beberapa kontinjen orang sengaja berusaha mendapatkan status orang yang mengalami masalah mental. Ini dilakukan untuk mengelakkan tindakan undang-undang. Tetapi mensimulasikan gejala penyakit sebenar tidaklah mudah. Mana-mana doktor yang berpengalaman akan dapat mengetahui penipu, oleh itu, wawancara pesakit adalah permulaan diagnosis dan rawatan.

Terdapat kes kerosakan tempatan dan atrofi tisu saraf. Dalam kes ini, seseorang akan merasakan sensasi yang sebenarnya tidak ada. Keadaan ini tidak dikaitkan dengan gangguan jiwa. Oleh itu, pemeriksaan neuralgik ditetapkan untuk mengenal pasti penyebabnya.

Untuk diagnosis pembezaan, disarankan untuk menjalani pemeriksaan lengkap, yang merangkumi:

  • analisis klinikal darah;
  • pemeriksaan biokimia;
  • pemeriksaan organ dalaman;
  • analisis air kencing dan tinja;
  • tomografi;
  • pemeriksaan dadah.

Perubatan psikiatri moden menggunakan 2 sistem untuk diagnosis yang tepat:

  • Kriteria ICD-10;
  • Kriteria DSM.

Perpecahan dalaman: bagaimana skizofrenia berlaku

Elena Foer

Sebilangan saintis mengaitkan asal-usul skizofrenia dengan perkembangan kemampuan kognitif dan pertuturan pada seseorang, sementara penyakit itu sendiri menekannya. Penyebab kejadian, perkembangan, gejala masih menimbulkan banyak kontroversi: seseorang percaya bahawa skizofrenia ditularkan melalui sekumpulan gen tertentu, tetapi menemui kaitan dengan penyakit virus. Tetapi doktor bersetuju dengan satu perkara: penyakit skizofrenia tidak dapat disembuhkan adalah mitos.

Kesan sampingan ucapan

Tidak diketahui siapa nenek moyang kita yang jauh, yang pertama jatuh sakit dengan skizofrenia. Tetapi ada alasan untuk mempercayai bahawa dia memiliki alat alat batu yang baik, membungkus kulitnya, duduk di dekat api pada malam yang dingin, dan menguasai seni rupa. Ini ditunjukkan oleh hipotesis asal-usul penyakit ini, yang dikemukakan oleh psikiatri Inggeris, Timothy Crowe. Dia mencadangkan bahawa kemunculan skizofrenia secara langsung berkaitan dengan kemunculan bahasa.

Ahli antropologi menyebut penampilan ucapan pada manusia sebagai "kejadian" genetik, kepentingannya sangat sukar untuk dinilai berlebihan - bahasa telah memisahkan kita dari semua spesies haiwan lain. Perubahan kromosom yang menyebabkan kemunculannya menyebabkan asimetri dalam pengembangan hemisfera - yang kiri bertanggungjawab untuk analisis dan "pemasangan" ucapan, untuk sintaksis dan morfologi, dan yang tepat - terutamanya untuk kandungan semantik. Idea Crowe berpunca dari kenyataan bahawa asimetri hemisfera adalah penyebab skizofrenia. Hipotesis, tentu saja, mempunyai bukti tersendiri - pada pesakit dengan diagnosis ini, asimetri hemisfera sebenarnya kurang jelas, yang juga menyebabkan gangguan pertuturan..

"Kehidupan bebas" dari hemisfera bermula sekitar 100-250 ribu tahun yang lalu, pada puncak era Paleolitik, ketika nenek moyang kita belajar melukis hiasan pertama di dinding gua mereka, dan, menurut Crowe, pesakit pertama dengan skizofrenia muncul pada masa yang jauh dan jauh.

Walau bagaimanapun, hipotesis Crowe bukan satu-satunya. Salah satu lawannya yang paling ceroboh adalah Jonathan Kenneth Burns, pengarang teori evolusi skizofrenia. Menurutnya, penyakit ini sama sekali tidak berkaitan dengan bahasa, tetapi dengan pengembangan kemampuan kognitif dan kemahiran sosial seseorang. Walau bagaimanapun, "tarikh lahir" penyakit dalam kes ini tidak akan berubah secara asasnya.

Saya mesti mengatakan bahawa alasannya tidak lebih dari spekulasi - lelaki Rhodesia, pahlawan Paleolitik Tengah, sayangnya, tidak meninggalkan senarai penyakitnya. Tetapi orang Mesir kuno telah menyebut sepenuhnya gejala yang mengingatkan pada skizofrenia dalam dokumen mereka..

Walau bagaimanapun, nama penyakit yang sangat tua ini muncul baru-baru ini - pada tahun 1908, terima kasih kepada doktor Switzerland Eigen Bleuler. Dia menganggap gejala utama skizofrenia adalah ambivalen - dualitas pengalaman dan sikap terhadap. Perpecahan, pembahagian dalam bahasa Yunani kuno disebut schism, maka istilah skizofrenia muncul (dalam bahasa Inggeris kedengarannya lebih dekat dengan yang asli).

Gen, jangkitan dan trauma

Terdapat lebih banyak hipotesis mengenai mengapa orang mendapat skizofrenia daripada yang menjelaskan dari mana asalnya. Menurut model yang paling popular di kawasan ini, biopikososial, kedua-dua biologi dan faktor penting dalam perkembangan skizofrenia..

Penyebab biologi merangkumi, misalnya, kelainan genetik, iaitu keturunan. Skizofrenia tidak berpunca dari pemecahan satu gen, tetapi terdapat sejumlah gangguan genetik yang paling sering menyertai penyakit ini. Lebih-lebih lagi, "gen calon" sudah terkenal oleh para saintis. Tetapi tidak ada hubungan yang jelas dan konsisten "ada kerosakan - ada penyakit". Di satu pihak, ada pesakit yang tidak mempunyai saudara yang sakit. Sebaliknya, walaupun kedua ibu bapa menderita skizofrenia, risiko yang ditanggung oleh anak itu hanya 40%. Sekiranya hanya salah seorang ibu bapa yang sakit, lebih kurang - 6-10%. Ini tentu saja jauh lebih tinggi daripada rata-rata penduduk (secara umum, kejadiannya adalah 0,7-0,8%, iaitu 7-8 orang daripada seribu orang), tetapi masih terlalu sedikit untuk membicarakan hubungan langsung.

Selain keturunan, faktor biologi termasuk akibat penggunaan dadah, termasuk paru-paru, komplikasi kehamilan dan kelahiran anak, dan jangkitan pada anak usia dini. Beberapa saintis juga menyebut pengaruh jangkitan sebelumnya, misalnya, ensefalitis virus. Tetapi selain faktor biologi, dan boleh mempunyai pengaruh. Salah satu yang paling penting adalah hubungan keluarga. Ahli antropologi Amerika Gregory Bateson sampai pada kesimpulan bahawa "komunikasi berganda" dalam keluarga menjadi prasyarat penting untuk perkembangan skizofrenia, keadaan ini juga disebut "pengapit ganda". Telah diketahui bahawa kata-kata bukan satu-satunya cara untuk menyampaikan maklumat. Sebilangan ibu bapa, untuk satu sebab atau yang lain, menghantar mesej bertingkat kepada anak mereka. Sebagai contoh, si ayah memuji anaknya secara lisan atas kejayaannya di kelab catur, tetapi secara lisan menunjukkan penghinaan dan kekecewaan bahawa budak itu tidak masuk ke bahagian bola sepak. Dalam kes sedemikian, kanak-kanak, sebagai peraturan, tidak bertanya lagi dan dibiarkan sahaja dengan maklumat yang bertentangan ini. Situasi inilah yang boleh menjadi salah satu sebab perkembangan skizofrenia..

Menariknya, perkara kecil dapat menjadi kritikal bagi orang dengan peningkatan risiko terkena penyakit - perpindahan ke kelas lain, perpindahan, pertengkaran dengan saudara-mara. Kejadian seperti itu disebut "pencetus". Faktor-faktor ini jauh dari semua yang disebutkan dalam literatur akademik. Tetapi senarai penuh masih tidak boleh disebut lengkap - bagaimanapun, tidak ada yang masih tahu bagaimana menentukan risiko pasti..

Gejala

Skizofrenia secara konsisten menduduki tempat kedua setelah "delirium tremens" di antara orang-orangan sawah psikiatri yang popular. Apa yang dia suka? Semua simptom skizofrenia boleh dibahagikan kepada 9 kumpulan:

Fikiran berhenti, menurut sensasi, menjadi milik pesakit - mereka boleh dibawa pergi, dilaporkan, didengarkan, dan bahkan dijawab secara mental dengan cara yang sama;

Pikiran, sensasi, bahagian tubuh atau sekaligus dicuri oleh orang asing dan bermusuhan, dan dia, bermusuhan dan asing, kini mengendalikan semuanya mengikut budi bicara dia.

Salah satu gejala yang paling "popular" - suara di kepala, memberi komen, memerintahkan, mengutuk.

Pesakit mula menganggap dirinya, dan mungkin orang-orang di sekitarnya, bunian dari Black Forest, Freemason, pegawai keselamatan, makhluk asing atau watak lain. Biasanya, plot diambil dari berita, buku dan filem.

Di dalamnya, idea khayalan mengambil garis besar yang lebih jelas. Mereka boleh menjadi visual, pendengaran, penciuman, dan taktil dan kadang-kadang berlangsung selama berbulan-bulan. Ini juga termasuk "suara di kepala" yang obsesif.

Berfikir berhenti, putus, pemikiran baru bermula dari tempat yang salah dan hanya menjadi keliru. Seseorang kehilangan rentak logik dan tidak dapat mengingati alasan sebelumnya.

Ini adalah nama yang tidak bergerak, pusing. Seorang pesakit dalam keadaan ini boleh diletakkan, duduk atau diletakkan dalam kedudukan yang mewah - dia akan tetap berada di dalamnya..

Sekiranya semua simptomologi yang disebut, produktif, menambahkan sesuatu ke keadaan umum, maka yang negatif, sebaliknya, akan hilang - kecekapan, emosi, perasaan.

Pesakit menjadi sangat tertutup dalam dirinya, berhenti bertindak balas terhadap orang lain, kehilangan semua minat dan hobi masa lalu dan berhenti membuat rancangan untuk masa depan.

Skizofrenia tentu saja mempunyai banyak bentuk dan jenis, tetapi satu perkara selalu berlaku: diagnosis dibuat hanya apabila terdapat sekurang-kurangnya satu gejala yang tidak jelas atau dua "kabur" dari titik 1-4, atau sekurang-kurangnya dua gejala dari titik 5-9. Lebih-lebih lagi, apa yang penting, simptomnya mesti muncul sekurang-kurangnya sebulan. Benar, sepanjang hidup, seperti yang sering dikemukakan dalam mitos mengenai penyakit, mereka juga tidak perlu menampakkan diri. 14% pesakit pulih dalam lima tahun pertama, sekitar 20% hanya menderita satu serangan penyakit sepanjang hidup mereka, dan jumlah yang sama mencapai tahap pemulihan yang berbeza-beza.

Kekhususan manifestasi penyakit ini, nampaknya, juga bergantung pada era - dalam beberapa tahun kebelakangan ini, simptomologi pesakit skizofrenia telah menjadi "lebih ringan", bentuk penyakit yang teruk yang memerlukan rawatan mandatori di hospital jarang berlaku. Terdapat mitos bahawa orang dengan skizofrenia sangat berbahaya bagi masyarakat - tetapi, sebagai peraturan, ini tidak berlaku. Bahagian kesalahan yang dilakukan oleh orang-orang ini lebih rendah daripada jumlah jenayah yang dilakukan oleh mereka yang tidak menderita penyakit ini.

Untuk bantuan dalam menyiapkan artikel ini, kami mengucapkan terima kasih kepada doktor sains perubatan, profesor, penyelidik Institut Penyelidikan Psikiatri Moscow Alexander Shmukler.