Utama > Sklerosis

Skizofrenia pada remaja

Skizofrenia pada remaja adalah penyakit mental yang teruk, gejalanya mulai berkurang pada usia 12-15 tahun. Tempoh usia ini dicirikan oleh keadaan emosi yang tidak stabil, perubahan kualiti keinginan, dan peningkatan kemampuan mental. Klinik kami menyediakan diagnostik dan rawatan untuk kanak-kanak lelaki dari 15-16 tahun dan kanak-kanak perempuan dari 15 tahun. Diagnosis gangguan mental tepat pada masanya, kerana kebanyakan tanda serupa dengan manifestasi krisis remaja. Untuk membuat diagnosis yang jelas, hubungi pusat kesihatan mental "Equilibrium", kami akan memilih farmakoterapi yang kompeten dengan pembetulan dos minimum dan berkesan.

Rawatan untuk skizofrenia pada remaja
Rundingan doktor melalui telefon: +7 (499) 495-45-03

Ciri-ciri skizofrenia remaja

Ciri pembezaan utama penyakit pada orang muda adalah pemisahan emosi dan pengasingan. Anak itu tidak mahu berkomunikasi dengan rakan sekelas dan kenalannya, menghabiskan masa dalam kesunyian. Anak-anak ini tidak mempunyai kawan dan tidak mempunyai aspirasi yang biasa untuk usia mereka. Mereka tidak mahu menjadi sebahagian daripada pasukan, memantapkan diri di dalamnya, menarik perhatian kepada diri mereka sendiri atau entah bagaimana menonjol..

Kanak-kanak perempuan dan lelaki mudah dijangkiti penyakit ini. Sebilangan besar daripada mereka dicirikan oleh kemajuan yang perlahan dan berterusan, bagi minoriti - episodik, paroxysmal. Beberapa kes diperburuk oleh autisme dan kecacatan oligofrenia.

Punca skizofrenia

Penyebab utama gangguan mental dianggap sebagai pelanggaran otak. Beberapa faktor menyumbang kepada perkara ini..

  • Kecenderungan genetik. Sekiranya kedua-dua ibu bapa menderita penyakit ini dalam keluarga, kemungkinan penyakit anak adalah sekitar 50%. Walaupun nenek moyang kanak-kanak itu sakit skizofrenia beberapa generasi yang lalu, risiko mendapat penyakit itu tetap tinggi - sehingga 10%.
  • Trauma psikologi yang diterima pada zaman kanak-kanak. Mereka mementingkan penindasan dan penindasan moral anak oleh ibu bapanya. Kanak-kanak itu boleh menjadi saksi yang tidak disangka-sangka terhadap adegan penderaan fizikal atau seksual domestik. Pada masa yang sama, dia tidak memiliki kesempatan untuk mendukung orang yang dicintainya, untuk memberitahu seseorang tentang apa yang dia lihat dan dengar. Kanak-kanak itu mengalami ketakutan akan hukuman yang paling kuat. Kes seperti ini menyumbang kepada pemisahan jiwa, perkembangan perubahan yang tidak diingini pada korteks serebrum..
  • Jangkitan virus dan penyakit serius lain yang dialami oleh seorang wanita semasa kehamilan, serta kecederaan yang dialami semasa melahirkan.
  • Penggunaan minuman beralkohol dan ubat-ubatan. Pada masa remaja, bahaya faktor risiko tertentu meningkat dengan ketara. Ubat sintetik moden yang dicuba oleh gadis dan lelaki muda untuk memenuhi rasa ingin tahu mereka sangat ketagihan dan ketagihan. Pengaruh negatif bahan psikotropik menyebabkan timbulnya gangguan mental yang teruk.

Tahap perkembangan skizofrenia pada remaja

Terdapat beberapa peringkat dalam perkembangan penyakit ini pada anak-anak remaja..

Peringkat pertama.

Manifestasi tanda-tanda pertama skizofrenia pada remaja diperhatikan pada usia 12-15 tahun. Mereka dinyatakan:

  • keadaan kemurungan;
  • mengasah sifat watak;
  • kehadiran fobia, terutamanya mengenai penampilannya;
  • depersonalisasi - kanak-kanak merasakan perubahan dalam persepsi "I" sendiri;
  • kesukaran menjalin hubungan dengan orang lain.

Aktif, tahap nyata.

Tahap ini sesuai dengan usia 16-20 tahun. Semua tanda-tanda skizofrenia di atas, ciri remaja 15 tahun, mula berkembang pesat. Sekarang mereka dinyatakan dengan lebih jelas dan jelas. Pada tahap inilah pandangan pertama, halusinasi, idea-idea khayalan dan obsesif, hipokondria muncul. Seiring dengan ini, kemampuan mental terus merosot - pemikiran menjadi terhambat, pertuturan, ingatan dan gangguan tumpuan diperhatikan.

Tahap pemulihan, pemulihan.

Tahap ini sesuai dengan usia 20-25 tahun. Berkat terapi yang berkesan dan rejimen rawatan yang dikembangkan secara individu, adalah mungkin untuk menghilangkan sebahagian besar tanda produktif dalam bentuk khayalan, halusinasi, peningkatan kegembiraan, serta mengimbangi fungsi kognitif. Pesakit dapat kembali menyesuaikan diri dalam masyarakat, pulih di universiti dan melanjutkan pelajaran.

Baki, tempoh pencegahan.

Pada sesetengah pesakit, gejala simptom negatif yang masih ada mungkin berlanjutan - pemisahan dan pengasingan dari dunia di sekitarnya, pengasingan, infantilisme. Keparahan tanda-tanda ini yang lemah tidak akan menjadi halangan untuk menjalani kehidupan yang normal dan memuaskan..

Gejala dan tanda skizofrenia pada remaja

Bergantung pada bentuk skizofrenia pada kanak-kanak, salah satu jenis gejala berikut mendominasi..

Sindrom Geboid.

Ini adalah ciri bentuk skizofrenia hebephrenic. Kanak-kanak tersebut mempunyai minat yang tinggi terhadap kekejaman dan keganasan. Dia mula menonton filem seram di mana adegan bencana dan pembunuhan ditunjukkan. Sekiranya terdapat adik-beradik atau adik perempuan dalam keluarga, mereka dibuli oleh anak yang lebih tua dan sakit. Kanak-kanak itu juga menunjukkan keganasan terhadap haiwan dan makhluk hidup lain - dia secara fizikal menyeksa binatang peliharaan, merobek kaki katak. Anak itu bersikap kasar terhadap ibu bapa, menyinggung perasaan tanpa alasan, menjauhkan diri dari keluarga, menjadi tidak peduli.

Gejala dan tanda-tanda skizofrenia pada remaja dengan sindrom heboid yang ketara juga ditunjukkan dalam tingkah laku tidak bermoral. Tindakan dan tindakan anak itu agresif. Dia menyatakan keinginan untuk kebebasan secara samar - dia meninggalkan rumah, menghabiskan malam di jalan, di ruang bawah tanah atau loteng. Di bawah pengaruh faktor persekitaran yang negatif, dia mula menggunakan alkohol dan dadah. Dalam keadaan bersemangat, melakukan pencurian atau kesalahan yang lebih serius.

Ibu bapa yang telah melihat keanehan dalam tingkah laku anak mereka, manifestasi kekejaman yang tidak masuk akal, kami sangat mengesyorkan agar anda segera meminta bantuan psikiatri. Walaupun sindrom heboid adalah terapi terburuk, dengan rawatan tepat pada masanya dan mencukupi, hasil yang baik dapat dicapai - untuk mencapai keadaan pengampunan.

Hubungi klinik "Keseimbangan" melalui telefon +7 (499) 495-45-03
Bila-bila masa. Kami bekerja sepanjang masa. Sekiranya perlu, kami akan mengadakan lawatan ke psikiatri ke rumah untuk rawatan perubatan kecemasan, kami akan membantu dengan membawa anak ke hospital. Kami menyediakan semua perkhidmatan tanpa nama. Setelah berjaya menjalani rawatan, kanak-kanak itu akan dapat kembali ke sekolah atau universiti tanpa rasa takut untuk mendapat publisiti.

Serangan gangguan dysmorphophobic.

Kesungguhan untuk idea-idea falsafah, mistik, spiritualisme, dunia lain, parapsikologi dan bioenergetik. Kanak-kanak yang sakit memperlakukan rakan sebaya dengan sombong dan sinis, menganggap diri mereka lebih hebat dan lebih pintar daripada mereka. Mereka lebih suka bersendirian daripada berkomunikasi dengan rakan. Gadis-gadis dan lelaki muda bertekad pada persoalan penampilan mereka sendiri, menganggap diri mereka jelek dan jelek. Pemikiran sedemikian sangat mengurangkan harga diri mereka - menjadikannya tidak tegas, tidak yakin dengan kemampuan mereka sendiri..

Kerosakan mental

Segala bentuk skizofrenia menyumbang kepada penurunan fungsi kognitif secara beransur-ansur. Anak mengalami kesukaran dengan persepsi dan asimilasi maklumat baru, menjadi sukar baginya untuk membuat kerja rumahnya, untuk menumpukan perhatian pada pelajaran. Sehubungan itu, prestasi sekolah menurun dengan mendadak. Kemerosotan kemampuan mental berlaku disebabkan oleh penghambatan pemikiran, kemerosotan ruang emosi dan kelemahan kualiti kehendak. Anak menjadi tidak peduli, apatis, kehilangan rasa ingin tahu dan minat untuk belajar, cepat letih, terutamanya akibat tekanan mental.

Serangan khayalan hubungan

Simptomologi ini berkembang dengan latar belakang fobia kecacatan, kemurungan. Anak itu tidak dapat melihat kenyataan dengan secukupnya, menjadi curiga. Semua tindakan dan perbuatan saudara-saudaranya tidak dinilai dengan baik, mempercayai bahawa di belakang punggungnya dia hanya dikritik, dikutuk dan dipersalahkan.

Sekiranya tingkah laku anak anda merisaukan dan anda tidak pasti apa yang harus dilakukan, berjumpa dengan profesional. Klinik kami menggunakan psikiatri berpengalaman yang pasti akan membantu anda.
Buat janji temu melalui telefon: +7 (499) 495-45-03.

Mendiagnosis skizofrenia remaja

Seperti yang telah dinyatakan di atas, diagnosis penyakit pada remaja diperumit oleh kesamaan gejala dengan usia, krisis remaja atau tanda-tanda ringan dan kabur. Diagnosis tepat hanya dapat dibuat oleh pakar psikiatri, setelah melakukan beberapa siri kajian dan memantau pesakit selama 2-6 bulan.

Dalam kerja mereka, pakar kami menggunakan semua alat yang ada padanya.

  • Kaedah klinikal dan anamnestic. Psikiatri bercakap dengan pesakit itu sendiri dan ibu bapanya. Melalui perbualan, dia mengumpulkan maklumat mengenai keparahan gejala, masa manifestasi tanda-tanda pertama, tahap penyakit, bentuk skizofrenia. Kaedah ini memerlukan sedikit masa. Doktor mesti memerhatikan perkembangan penyakit secara dinamik untuk menentukan secara tepat kompleks gejala ciri gangguan mental.
  • Ujian psikologi - melukis gambar, ujian Luscher, Rorschach dan lain-lain. Mereka memainkan peranan yang menyokong, membolehkan doktor mengumpulkan maklumat peribadi penting dan tambahan..
  • Neurotest. Ini adalah kaedah makmal yang melibatkan pengambilan darah. Ini menentukan reaksi yang berlaku dalam sistem saraf. Neurotest membolehkan anda mengenal pasti skizofrenia pada peringkat awal perkembangan, ketika gejala masih tidak dapat dilihat atau dihaluskan.
  • Sistem ujian neurofisiologi. Dia mengkaji reaksi anak apabila terdedah kepada pelbagai rangsangan pada deria.
  • CT, MRI otak, jika perlu.
  • Penyelidikan patopsikologi - menguji kebolehan kognitif kanak-kanak.

Hanya berdasarkan pemeriksaan menyeluruh, doktor kami membuat diagnosis, mengklasifikasikan bentuk skizofrenia dan memilih rejimen rawatan individu.

Adakah anda mempunyai sebarang pertanyaan? Panggilan melalui telefon: +7 (499) 495-45-03
dan pakar kami pasti akan menjawabnya.

Terapi

Sekiranya seorang remaja mengalami gejala produktif dalam bentuk khayalan dan halusinasi, ibu bapa disarankan untuk menempatkannya di hospital untuk sementara waktu. Ini adalah langkah yang perlu. Seorang pesakit dalam keadaan ini memerlukan pengawasan dan pengawasan perubatan yang berterusan oleh doktor, dalam terapi ubat yang berkesan. Klinik "Equilibrium" mempunyai hospital yang selesa dengan bilik-bilik yang luas dan terang - kategori 2, 3-tempat tidur, VIP dan tanpa kemungkinan untuk berkongsi. Anda akan dapat melawat anak anda setiap hari dan menghabiskan masa dengannya. Selepas rawatan di klinik, doktor kami terus membimbing pesakitnya dan memberi cadangan. Juga, pada bila-bila masa, pesakit dan orang yang mereka sayangi dapat menggunakan konsultasi dalam talian tanpa meninggalkan rumah..

Daftar untuk konsultasi dalam talian melalui telefon +7 (499) 495-45-03

Untuk melegakan simptom gejala produktif, gunakan:

  • antipsikotik dan antipsikotik generasi baru;
  • antidepresan;
  • ubat penenang.

Doktor memilih dos dan kompleks ubat secara individu, bergantung kepada bentuk penyakit dan gejala yang ditunjukkan. Tempoh rawatan pesakit dalam - 4-8 minggu.

Setelah mencapai keadaan stabil, perjalanan terapi dapat dilanjutkan secara rawat jalan. Ibu bapa boleh membawa anak pulang, sambil menjamin kehadirannya setiap hari untuk prosedur perubatan dan sesi psikoterapi. Pada latihan individu dengan psikiatri, kanak-kanak diajar untuk menangani ketakutan dan fobia mereka, untuk membezakan peristiwa sebenar dari ilusi yang diciptakan, untuk berkomunikasi dengan rakan sebaya dan persekitaran terdekat.

Setelah menjalani kursus ubat dan psikoterapi yang berjaya, banyak pesakit muda berpeluang untuk menyesuaikan diri dengan masyarakat dan kembali ke keluarga mereka. Untuk memanjangkan tahap pengampunan, anak perlu selalu minum ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor, tetapi dalam dos yang lebih kecil. Lawatan berkala ke psikiatri juga akan menjadi langkah paksa. Ini adalah perlu untuk memantau keadaan pesakit dan bertindak balas tepat pada masanya jika ia bertambah buruk..

Pusat Kesihatan Mental "Keseimbangan"

Ia menawarkan rawatan kepada pesakitnya tanpa nama, tanpa pendaftaran. Kami menawarkan program pendek untuk kemasukan ke hospital dan hospital harian. Doktor terus membimbing pesakit selepas keluar. Kami menyediakan perkhidmatan perundingan dalam talian.

Gejala dan rawatan skizofrenia kanak-kanak

Skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja adalah penyakit yang sangat jarang berlaku, tetapi cukup serius yang memerlukan rawatan segera, pertolongan doktor yang berkelayakan dan pastinya bukan ubat sendiri atau mengabaikan masalah.

Bentuk skizofrenia pada kanak-kanak

Doktor dalam praktik dan klasifikasi patologi mereka membahagikan skizofrenia pada kanak-kanak menjadi bentuk berikut:

  1. bentuk malignan, yang paling sering didiagnosis pada pesakit di bawah usia 7 tahun dan ciri khasnya adalah dominasi gejala negatif berbanding yang produktif, regresi penyakit mental, apabila patologi berkembang dengan cukup cepat - dalam 1-2 tahun. Kanak-kanak seperti itu mengalami gangguan pertuturan, dia kehilangan kemampuan untuk berkomunikasi dalam masyarakat, mereka mengeluarkan bunyi yang tidak bernyawa, kadang-kadang bayi berhenti berjalan seperti biasa, bergerak dengan keempat-empat;
  2. bentuk paranoid - ia paling sering berkembang pada kanak-kanak berumur 10-12 tahun, menunjukkan dirinya dalam ketakutan, khayalan khayalan, anak menjadi marah dan mudah marah, perkembangan anoreksia;
  3. bentuk yang lembap adalah bentuk skizofrenia kanak-kanak yang paling biasa dan tanda-tanda pertamanya boleh menjadi perkembangan pesat dari beberapa fungsi jiwa, misalnya pemikiran abstrak atau kemampuan muzik. Pesakit seperti itu dianggap sebagai penyakit yang tidak menyenangkan, tetapi secara beransur-ansur gejala tersebut dihambat, yang digantikan oleh gangguan mental;
  4. paroxysmal - bentuk progresif - pada masa kanak-kanak serangan penyakit akan terhapus, gejala tidak mempunyai manifestasi yang jelas, dan pada usia yang lebih tua, pesakit mengalami gejala delusi, serangan katatonik;
  5. bentuk berulang adalah manifestasi skizofrenia yang sangat jarang berlaku pada seorang anak, menunjukkan dirinya dalam serangan ketakutan, demam, kerosakan saluran gastrousus, sakit kepala dan krisis vegetatif yang tidak masuk akal.

Tanda-tanda skizofrenia

Walaupun begitu, semua gejala boleh dibahagikan secara kasar kepada kategori berikut:

  1. simptomologi produktif - proses patologi yang memanifestasikan dirinya sebagai patologi berkembang, mewujudkan dirinya dalam idea khayalan, halusinasi, bentuk fantasi patologi;
  2. simptomologi negatif - dalam kes ini, pesakit kehilangan kualiti psikologinya ketika penyakit itu berkembang, khususnya, minat terhadap dunia luar berkurang, manifestasi emosi menurun.

Kami akan mempertimbangkannya dengan lebih terperinci..

Gejala negatif

Dengan perkembangan mereka pada kanak-kanak dan remaja:

  • Aktiviti fizikal menurun, emosi menjadi kurang jelas dan pesakit hanya terjun ke dunia batinnya.
  • Patologi memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi pesakit setelah beberapa ketika, dia mengalami tanda-tanda kanak-kanak terencat akal.
  • Ucapan kanak-kanak itu menjadi kabur, proses pemikiran merosot, tahap intelektual remaja jatuh, dan dalam keadaan terburuk, dia dapat bersikap seperti binatang, berjalan di atas keempat-empat.

Gangguan produktif

Pesakit:

  • ketakutan berkembang;
  • perencatan fungsi motor;
  • bentuk khayalan patologi, idea khayalan didiagnosis;
  • anoreksia.

Gejala

Semua simptom patologi, dengan mengambil kira ciri-ciri jiwa setiap pesakit, dapat dilihat lebih kurang.

Bercakap tentang skizofrenia kanak-kanak, gejalanya sering merangkumi manifestasi berikut:

  • paranoia - nampaknya kanak-kanak bahawa setiap orang dan semua orang menentangnya, bahawa di belakangnya mereka bercakap negatif tentangnya;
  • halusinasi - seorang remaja dapat melihat atau mendengar sesuatu yang sebenarnya tidak wujud;
  • perkembangan ketakutan dan kegelisahan yang tidak berasas - pesakit mungkin mengadu ketakutannya sendiri, yang akan melampaui manifestasi ketakutan manusia biasa, misalnya, raksasa di bawah katil atau dia melihat perkara-perkara yang tidak ada dalam kenyataan;
  • tahap pengasingan tertentu - dalam kes ini, anak itu boleh menolak permainan dan aktiviti kanak-kanak, tidak menjaga hubungan dengan rakan sebaya, tidak mempunyai rakan;
  • serangan moodiness yang melampau tanpa sebab yang jelas - perubahan mood yang tajam, yang tidak disertai dan tidak diprovokasi oleh faktor objektif yang dapat dilihat oleh orang lain;
  • ucapan anak menjadi terpecah - dalam kes ini, pesakit mungkin tiba-tiba atau secara beransur-ansur kehilangan keupayaan untuk melakukan corak perbualan standard;
  • pemikiran kanak-kanak menjadi huru-hara apabila yang terakhir tidak dapat membezakan antara fantasi dari skrin TV atau komputer dan realiti sekitarnya.

Bercakap tentang seorang remaja, pesakit mengalami:

  • pengasingan;
  • keagresifan;
  • ketagihan terhadap pengambilan alkohol;
  • prestasi buruk di sekolah, dan manifestasi patologi yang teruk boleh dinyatakan dalam demensia.

Dalam artikel lain, kita melihat secara terperinci tanda-tanda skizofrenia pada wanita..

Penyebab skizofrenia kanak-kanak

Antara sebab yang boleh memprovokasi perkembangan skizofrenia pada kanak-kanak, ini adalah:

  1. kecenderungan keturunan - dalam kes ini, kemungkinan mengembangkan patologi meningkat sebanyak 10% jika salah seorang saudara sebelum ini didiagnosis menghidap penyakit ini. Walaupun banyak doktor menyatakan bahawa faktor ini tidak mencukupi untuk perkembangan patologi, faktor lain yang dapat memprovokasi perkembangan skizofrenia juga penting;
  2. kegagalan dalam perkembangan anak pada tahap perkembangan intrauterinnya - sekiranya terdapat jangkitan yang ditransmisikan oleh ibu pada masa akan datang, anak itu mungkin menghidap skizofrenia;
  3. asuhan pada masa kanak-kanak, atau lebih tepatnya, ketidakhadiran sepenuhnya, kegagalan adalah faktor yang memprovokasi yang dapat menyebabkan pengaktifan perkembangan patologi;
  4. faktor yang mempunyai warna sosial - tekanan berterusan dan tekanan berlebihan, kedudukan pesakit, yang boleh menindasnya sebagai orang yang tidak dilindungi secara sosial, kemiskinan, perjalanan yang kerap atau kesunyian yang berterusan;
  5. tabiat buruk dan gaya hidup yang tidak sihat - khususnya, kita berbicara mengenai pengambilan dadah dan alkohol, ubat perangsang, dan juga sebatian halusinogenik, yang akhirnya dapat mencetuskan mekanisme pengembangan skizofrenia;
  6. gangguan dalam proses kimia yang berlaku di korteks, masalah otak kelabu - penurunan aktiviti otak dan penyertaan neurotransmitter dapat menyebabkan perkembangan ketidakseimbangan dalam jiwa pesakit. Ramai saintis percaya bahawa proses ini dapat berkembang walaupun pada tahap perkembangan janin intrauterin, tetapi kebanyakannya diperhatikan setelah akil baligh pada usia remaja..

Faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan awal skizofrenia:

  • dalam keluarga pesakit, penyakit ini didiagnosis pada saudara-mara tahap pertama atau kedua;
  • seorang wanita hamil selepas usia 35-40 tahun - lewat melahirkan anak yang dapat memprovokasi perkembangan penyakit ini pada anak atau penyakit berjangkit yang dihidapinya selama tempoh kehamilan.

Rawatan

Hari ini, ubat tidak menjamin pemulihan pesakit 100% - hanya dalam praktiknya tidak ada kaedah yang berkesan dan efisien. Terima kasih kepada kaedah tertentu, manifestasi semula penyakit ini - kambuh dapat dikecualikan.

Oleh itu, antara kaedah yang digunakan oleh doktor dalam rawatan skizofrenia, berikut dapat dibezakan:

  1. rawatan ubat, apabila doktor menetapkan penggunaan antipsikotik, yang, jika perlu, boleh diresepkan dalam kombinasi dengan antidepresan, serta ubat penenang dalam bentuk patologi yang sangat teruk;
  2. terapi elektrokonvulsif - ia digunakan apabila ubat-ubatan tidak berkesan dan dalam kes ini nadi arus elektrik disalurkan melalui otak pesakit;
  3. penggunaan terapi insulinokomatik - dalam kes ini, dos insulin yang banyak disuntikkan ke dalam badan pesakit, dan ini menyebabkan pesakit mengalami koma jenis glisemik, tetapi kaedah ini sangat jarang digunakan;
  4. dari segi sosial dan psikologi, terapi juga merupakan peningkatan dalam keadaan hidup pesakit, pertolongan dari ahli psikologi, yang, dengan penggunaan yang berpanjangan dan sistematik, akan memungkinkan untuk mencapai dinamika positif dalam pemulihan;
  5. psikoterapi, yang, dalam kombinasi dengan pengambilan ubat, memberikan hasil terbaik, memberikan pemulihan positif yang dinamik.

Bantuan psikologi

Banyak kajian mengenai psikologi yang berlatih menunjukkan bahawa bantuan psikologi dalam rawatan skizofrenia memungkinkan untuk menstabilkan kesihatan pesakit, sehingga dapat menyelesaikan sejumlah aspek sosial yang menjadi ciri patologi ini:

  • kesukaran dalam komunikasi dan motivasi;
  • layan diri dan bekerja;
  • membina hubungan dengan orang sekeliling.

Semua ini akan membantu kanak-kanak dan remaja menyesuaikan diri secara psikologi dalam masyarakat dan bersekolah, berkomunikasi dan bekerja - pesakit harus menjalani terapi psikososial secara berkala, mengikuti rawatan ubat, mengurangkan kambuh.

Gejala skizofrenia pada kanak-kanak berumur 10 tahun dan usia lain

Terdapat banyak maklumat mengenai gangguan mental seperti skizofrenia. Malangnya, penyakit ini boleh berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak. Oleh itu, sangat penting untuk mendiagnosis patologi pada waktunya, dengan menentukan bentuknya..

Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya, sokongan anak dari saudara-mara, orang dekat memberi semua peluang kepada pesakit pada masa akan datang untuk melakukan aktiviti sosial yang aktif dan penuh.

Konsep umum penyakit ini, ciri-ciri gejalanya

Skizofrenia kanak-kanak adalah sejenis penyakit mental yang menampakkan dirinya pada usia dini dan dicirikan oleh gejala yang sama dengan bentuk dewasa. Patologi mempengaruhi tingkah laku, keadaan emosi, pemikiran kanak-kanak, yang membawa kepada tafsiran yang salah mengenai realiti sekitarnya.

Gejala kelainan mental yang jelas muncul, paling kerap, ketika mencapai usia 7 tahun. Dalam beberapa kes, penyakit ini dapat didiagnosis pada tahun pertama kehidupan bayi..

Gejala skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja sukar dikelaskan. Oleh itu, keputusan diagnosis akhir dengan terapi pesakit seterusnya harus ditangani oleh psikiatri yang mempunyai pengalaman yang cukup dalam bekerja dengan pesakit tersebut..

Asal proses skizofrenia berlaku pada usia ketika kesedaran mental individu baru mula terbentuk. Oleh itu, gejala patologi pediatrik mempunyai kekhususan berikut:

  • manifestasi klinikal yang tidak jelas. Tanda-tanda penyakit skizofrenia pada kanak-kanak tidak mencapai tahap patologi matang. Walau bagaimanapun, pakar yang berpengalaman dapat menentukan kumpulan risiko walaupun pada bayi dari satu tahun;
  • remaja terdedah kepada fantasi dan berfalsafah. Keinginan mereka untuk gaya hidup bersekutu tidak selalu menunjukkan adanya penyakit, tetapi mungkin merupakan "pencerminan" persekitaran negatif;
  • ketidakkonsistenan pembangunan. Ini terletak pada kenyataan bahawa dalam kehidupan anggota masyarakat minor, ada pergantian tempoh untuk memajukan pembentukan keperibadian yang normal dan yang dicirikan oleh kelewatan perkembangan yang jelas..

Ciri-ciri utama

Untuk jangka masa yang panjang, gangguan skizofrenia pada masa kanak-kanak dianggap sebagai jenis penyakit yang terpisah dan tidak berkaitan dengan bentuk dewasa. Penyelidik moden telah mencapai kesepakatan bahawa patologi, yang mulai berkembang pada usia muda, diubah menjadi gangguan serupa pada orang dewasa, tetapi dengan bentuk yang lebih teruk.

Tanda-tanda kemungkinan permulaan proses skizofrenia, yang harus dilaporkan kepada psikiatri kanak-kanak, adalah:

  • khayalan luar biasa yang sangat tahan. Ini mungkin "kawan" yang tidak dapat dilihat oleh orang di sekeliling mereka, yang datang kepada anak itu, atau identiti mereka dengan watak tertentu. Contohnya, bayi boleh berpura-pura menjadi kucing, mengambil makanan hanya dari mangkuk kucing, tidur di tempat yang paling tidak sesuai untuk seseorang;
  • ketakutan yang tidak dapat dijelaskan. Dalam kes ini, kanak-kanak itu sukar menjawab apa sebenarnya yang dia takutkan, atau, sebaliknya, dengan yakin, jelas menunjukkan kepada "monster" yang menakutkannya, lokasi mereka;
  • tahap tingkah laku sehari-hari dan sosial semakin merosot. Pesakit berhenti mengurus dirinya sendiri, lebih suka dengan kesibukan. Pada masa yang sama, prestasi akademik tiba-tiba merosot. Tingkah laku skizofrenia mula bertindak balas bukan kepada yang sebenarnya, tetapi terhadap perkembangan usia yang lebih awal;
  • semasa perbualan, skizofrenia sering mengganggu perbualan, mula takut melihat sekeliling, atau mendengar sesuatu. Pada masa yang sama, dia sering kehilangan rentak perbualan, ucapannya menjadi tidak koheren dan tanpa beban semantik. Dalam kes yang sangat maju, kerosakan pertuturan diperhatikan;
  • pencerobohan yang tidak masuk akal, sikap kejam terhadap orang lain digantikan oleh sikap tidak peduli, sikap tidak peduli. Emosi sering timbul yang tidak sesuai dengan keadaan - bukannya menangis, pesakit mula ketawa secara histeris, dan sebaliknya;
  • dalam lukisan skizofrenia, warna terang dan kontras yang tidak sesuai dengan realiti mula muncul - rumput biru, matahari hijau, dll. Penguasaan warna hitam pada gambar menunjukkan adanya gangguan kemurungan yang bersamaan. Petak gambar sering menakutkan - ini adalah makhluk dengan mata besar, menonjol, taring yang menakutkan, anggota badan yang terputus, dll..

Penyimpangan jiwa ini agak jarang berlaku sebelum usia 11-12 tahun, gejala penyakit yang jelas lebih kerap diaktifkan pada masa remaja.

Lebih mudah untuk mendiagnosis gangguan mental pada kanak-kanak yang mempunyai kecenderungan terhadap penyakit ini. Seiring dengan tahap kecerdasan yang normal, mereka mengalami kesesuaian dengan aktiviti praktik, misalnya, mereka tidak dapat melakukan aktiviti perawatan diri yang normal. Tingkah laku mereka dicirikan oleh ciri-ciri berikut:

  • mereka mengabaikan keseronokan, yang memerlukan pergerakan aktif, lebih suka bermain permainan yang tenang;
  • selektiviti dalam komunikasi dengan rakan sebaya;
  • tidak mempunyai keupayaan untuk berdiri sendiri;
  • pada awal kanak-kanak, mereka sering merengek tanpa sebab yang jelas;
  • ketika konflik atau situasi masalah muncul, skizotip seperti itu cuba untuk tidak memberikan reaksi emosionalnya, tetapi masuk ke dalam dirinya sendiri, menutup.

Petunjuk tingkah laku pada usia yang berbeza

Gejala pertama skizofrenia pada kanak-kanak ditunjukkan dengan cara yang berbeza, dan bergantung pada usia.

  1. Bayi. Bayi tidak mempunyai pandangan yang fokus, selalunya mustahil untuk menentukan apa sebenarnya yang diperhatikannya. Tidur tidak lama dan gelisah. Halangan dalam pengembangan kemahiran motor asas dan keupayaan untuk bercakap sering diperhatikan. Anak-anak sangat sensitif terhadap suara keras yang luar biasa, sering kali merasa takut, jengkel, emosional terhadap ibu bapa mereka: mereka tidak menunjukkan kegembiraan ketika mereka dipeluk atau dipeluk.
  2. Berumur 1 hingga 3 tahun. Kanak-kanak menunjukkan ciri-ciri motor - mereka boleh berjalan tanpa tujuan dan kacau-bilau dari sisi ke sisi, atau dalam bulatan, sering tiba-tiba lepas landas dan melarikan diri. Emosi, impulsif, air mata atau kegembiraan yang tidak bermotivasi, rasa takut objektif yang tidak masuk akal dinyatakan.
  3. Berumur 4 hingga 5 tahun. Semua masa perbualan dalam tempoh ini dihayati oleh fantasi peribadi anak. Ketakutan yang tidak berlalu dari usia yang lebih awal diubah menjadi fobia dengan tema yang tidak biasa - bayi mula takut akan bayangan, lidah, awan, dan lain-lain. Pesakit mempunyai ketakutan mengenai kesejahteraannya sendiri atau ibu bapa - dia takut hilang, dicuri, untuk kehidupan orang yang disayangi.
  4. Berumur 5 hingga 6 tahun. Skizofrenia menanyakan soalan yang sama berkali-kali tanpa memerlukan jawapan, atau sebaliknya, memerlukan satu respons khusus. Dia obsesif menyanyikan kata-kata, muncul dengan bentuk kata baru yang tidak bermakna. Terdapat unsur-unsur tingkah laku antisosial - penyalahgunaan, tingkah laku yang mengancam nyawa dan mengancam kesihatan, pencerobohan yang ditujukan kepada orang dan haiwan di sekitarnya. Pesakit sering mengadu kepada ibu bapa mereka tentang mimpi buruk yang berulang.
  5. Berumur 6 hingga 7 tahun. Pada usia ini, negatif terhadap masyarakat mula dinyatakan dengan jelas. Sikap permusuhan terhadap orang tertentu dapat dinyatakan dengan cara yang berbeza: anak menjadi cerewet, cuba menyakiti orang yang tidak bersimpati dengannya. Ketakutan tidak berlalu, yang mulai mengambil garis besar yang jelas - pesakit mahu, tetapi takut untuk makan, kerana dia akan diracun, tidak dapat berenang kerana dia akan lemas, takut tertidur, kerana dia tidak mahu mengalami mimpi buruk, dan lain-lain. Keadaan hipomania sering diperhatikan, dicirikan oleh peningkatan nada dan kekecohan motor, yang tidak menunjukkan aktiviti yang bertujuan.
  6. Berumur 10 hingga 12 tahun. Skizofrenia kanak-kanak, yang menampakkan diri selama bertahun-tahun kehidupan ini, sangat mirip dengan bentuk dewasa, dan dicirikan oleh masalah berterusan dengan konsentrasi, gangguan pada waktu tidur dan terjaga. Pelajar sekolah itu mengelakkan sebarang komunikasi, berhenti lama. Ucapan yang tidak koheren disertai dengan pendengaran, halusinasi visual, manifestasi paranoid. Semasa pemburukan penyakit, tingkah laku skizofrenia menjadi tidak dapat diramalkan untuk orang lain, agresif.
  7. 12 hingga 15 tahun. Risiko mengalami kelainan mental pada masa remaja adalah beberapa kali lebih tinggi daripada pada masa kanak-kanak. Pada seorang remaja, keadaan mental dan emosi patologi mula terbentuk, yang dikaitkan dengan persepsi tentang realiti di sekitarnya. Tanda-tanda psikopati muncul - pergaulan seksual, keagresifan, ketidakpatuhan. Seorang remaja dengan gangguan skizofrenia mempunyai perubahan dalam bidang emosi (dia mengalami kesukaran untuk menyatakan emosi yang mencukupi), halusinasi dan idea khayalan muncul, gangguan tingkah laku (pasif, tidak terkawal, minat primitif).

Gejala-gejala di atas skizofrenia mungkin tidak muncul secara serentak, tetapi saling menggantikan bergantung pada fasa penyakit.

Bentuk dan diagnosis skizofrenia kanak-kanak

Semasa mendiagnosis penyakit jiwa ini, psikiatri tidak dipandu oleh satu gejala, tetapi oleh kerumitannya, kadar perkembangan dan susunan manifestasi. Sekiranya jiwa hanya pada tahap perkembangan, sangat penting untuk melakukannya tepat pada masanya dan mahir.

Bergantung pada simtomatologi, bentuk skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja mempunyai bentuk berikut:

  • sederhana. Kemiskinan emosi, kemurungan kehendak dan motivasi adalah gejala utama. Idea dan halusinasi tidak ada. Kanak-kanak dengan gangguan mental bentuk ini secara maksimum boleh menerima rawatan;
  • paranoid. Ciri khas bentuk penyakit ini adalah adanya kecelaruan, yang dikaitkan dengan salah tafsiran terhadap pelbagai peristiwa dan pengalaman - nampaknya seorang remaja bahawa dia mempunyai banyak kecacatan dalam penampilan;
  • hebephrenic. Ia dicirikan oleh impulsif yang berlebihan, tingkah laku sombong, protes, tingkah laku agresif terhadap diri sendiri dan orang lain. Kelewatan dalam rawatan kanak-kanak tersebut mengakibatkan hilangnya kemampuan belajar mereka;
  • baki. Manifestasi akut penyakit ini tidak ada, tetapi ketidakpedulian terhadap penampilannya, petunjuk aktiviti sosial yang rendah, kelesuan umum tetap ada;
  • katatonik. Bentuk ini dicirikan oleh gangguan dalam bidang motor - seorang remaja aktif secara berlebihan, bergerak secara tidak masuk akal, atau, sebaliknya, membeku untuk waktu yang lama dalam satu kedudukan. Keadaan yang merajalela secara tiba-tiba digantikan oleh tempoh sikap tidak peduli. Halusinasi dan khayalan diaktifkan.

Ia harus dicari bukan hanya pada saat pemburukan penyakit, tetapi juga pada masa interictal. Doktor dapat membuat diagnosis yang tepat hanya setelah kawalan dinamik pesakit untuk waktu tertentu.

Gejala patologi mental kanak-kanak tidak spesifik, hanya hubungan dan kerumitan mereka yang mempunyai ciri. Oleh itu, adalah salah untuk mendiagnosis patologi mental ini berdasarkan hanya satu atau beberapa tanda skizofrenia pada kanak-kanak. Penyakit berbahaya ini, pada pandangan pertama, mungkin kelihatan seperti keadaan depresi, neurosis, atau demensia pada masa kanak-kanak..

Gejala pertama proses skizofrenia dapat dikesan oleh psikologi yang berlatih setelah perbualan dengan pesakit, di mana doktor melakukan penyelidikan patopsikologi. Ini terdiri dalam menguji proses kognitif yang berlaku pada seorang kanak-kanak. Oleh kerana itu, gangguan dalam bidang pemikiran dapat dikesan sudah pada tahap awal perkembangan penyakit ini..

Kaedah moden untuk mendiagnosis gangguan mental adalah neurotesting. Dengan pertolongannya, doktor memeriksa sampel darah. Dalam skizofrenia, petunjuk bahan yang disiasat meningkat, yang memungkinkan untuk membuat diagnosis akhir.

Terapi

Matlamat merawat gangguan skizofrenia pada masa kanak-kanak adalah untuk meminimumkan manifestasi patologi, untuk menghentikan perkembangan penyakit mental. Langkah-langkah terapi bertujuan untuk memastikan bahawa penyakit ini tidak mengganggu perkembangan intelektual pesakit. Usaha bersama psikologi, defectologist dan psikiatri akan meningkatkan kehidupan skizofrenia dan penyesuaian sosialnya dengan ketara..

Sebagai ubat farmakologi, neuroleptik, antidepresan, penstabil mood ditetapkan. Kesukaran itu timbul kerana sebahagian besar dana ini tidak dirancang untuk digunakan dalam latihan anak-anak. Oleh itu, sangat penting untuk kerap mengunjungi doktor yang merawat, yang akan dapat memilih ubat dengan cepat, kombinasi dan dosnya, dengan fokus pada perubahan keadaan pesakit.

Cadangan

Untuk mengelakkan timbulnya gangguan skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja, ibu bapa harus mengambil langkah-langkah berikut:

  • kerap menjalani pemeriksaan oleh psikologi dan psikoterapis, terutamanya jika anak mereka tergolong dalam kumpulan risiko untuk permulaan patologi;
  • perhatikan semua perubahan peribadi, terutamanya semasa remaja;
  • anda perlu melakukan perbincangan mengenai bahaya alkohol dan dadah;
  • kanak-kanak harus merasakan sokongan orang dekat dalam pengembangan kemahiran sosial, pembentukan hubungan positif antara anggota masyarakat;
  • adalah penting untuk mengekalkan suasana psikologi dan mental yang sihat dalam keluarga, tidak menggunakan kekerasan moral dan fizikal.

Pakar menasihati ibu bapa dan masyarakat sekitarnya untuk mematuhi beberapa peraturan pendidikan dan komunikasi dengan individu skizotip.

  1. Lindungi mereka dari situasi tertekan, komunikasi harus dilakukan dengan nada yang jelas, bukan perintah.
  2. Tekanan psikologi yang terlalu awal dalam bentuk pengajaran bahasa asing, matematik, dll menyebabkan kemerosotan keadaan umum.
  3. Menunjukkan perhatian dan kesabaran sebanyak mungkin kepada pesakit.
  4. Komunikasi dengan penderita skizofrenia sebaiknya menghormati, tanpa tekanan atau ejekan.
  5. Fisioterapi menunjukkan hasil yang baik.

Gangguan skizofrenia adalah penyakit serius yang boleh merosakkan kehidupan anak yang masih rapuh secara mental. Oleh itu, ibu bapa harus memberikan perhatian yang mungkin kepada anak-anak, dan ingat satu perkara: semakin cepat gejala penyakit dikenal pasti, semakin cepat memulakan rawatan. Ini seterusnya meningkatkan peluang bahawa pada masa akan datang orang tersebut dapat menjalani kehidupan yang aktif dan memuaskan..

Skizofrenia pada remaja

Skizofrenia adalah penyakit mental yang teruk dengan kursus kronik. Selalunya berkembang pada usia muda: selepas 20 tahun pada kanak-kanak lelaki dan selepas 26 tahun pada kanak-kanak perempuan. Tetapi tidak jarang penyakit ini berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Gejala dan tanda-tanda skizofrenia pada remaja berkait rapat dengan ciri dan tahap pengabaian penyakit, keperibadian pesakit dan usianya..

Ciri-ciri perjalanan penyakit ini

Skizofrenia remaja dikaitkan dengan perkembangan patologi pada anak yang menyebabkan penyimpangan dalam kesihatan emosi dan mental, serta memutarbelitkan, dalam hal ini, persepsi yang mencukupi mengenai realiti sekitarnya. Terdapat persamaan antara tanda-tanda utama skizofrenia dan psikopati:

  • amalan pelbagai penyimpangan seksual;
  • tingkah laku dan kemaksiatan yang agresif;
  • keengganan untuk bersekolah.

Di antara gejala skizofrenia yang ketara pada remaja, mereka biasanya membezakan autisme yang ketara, penurunan aktiviti fizikal dan mental, dan serangan emosi negatif yang meletup. Mania penganiayaan dan halusinasi - sebaliknya, praktikalnya tidak khas untuk remaja..

Tahap

Penyakit pada remaja, seperti pada orang dewasa, berkembang pada beberapa peringkat.

Tahap pertama dipanggil penguasaan. Dalam tempoh ini, manifestasi penyakit berlaku. Tahap penguasaan dicirikan oleh fakta bahawa pesakit dapat merasakan fenomena patologi, misalnya, suara halusinasi, tetapi tidak memahami asalnya.

Tahap kedua disebut penyesuaian. Pada tahap penyesuaian, jiwa pesakit menyesuaikan diri dengan penyakit ini. Pesakit dapat menyedari hakikat penyakitnya..

Tahap ketiga, tahap terakhir adalah penurunan. Pada tahap ketiga, terdapat kepupusan secara beransur-ansur semua ciri mental dan intelektual seseorang..

Apa jenis penyakit yang berlaku?

Sekiranya anda melihat dengan lebih terperinci, terdapat beberapa jenis penyakit, yang masing-masing mempunyai ciri khasnya sendiri dan kelajuan perkembangannya, jadi pada remaja, skizofrenia berlaku:

  1. Terus berterusan. Ia bermula pada masa kanak-kanak, tetapi setelah bermulanya akil baligh, ia memperoleh jalan yang berterusan dan tanda-tanda penyimpangan mental yang ketara.
  2. Paranoid. Kadang-kadang khayalan. Lulus dalam bentuk perubahan mood dan pengembangan idea khayalan.
  3. Berulang kali.
  4. Akil baligh akut.

Sebab-sebabnya

  • Penyebab skizofrenia kanak-kanak dan remaja terletak pada gangguan genetik. Mutasi yang berlaku dalam DNA pesakit tidak diperhatikan pada anak yang sihat. Sebelum ini, perubatan tidak menangani masalah genetik. Faktor keturunan kini dibenarkan.
  • Sebabnya mungkin gangguan dalam aktiviti sel otak. Diagnosis semacam itu berlaku apabila pembentukan kekurangan ikatan asetil-histon.
  • Punca penyakit ini boleh menjadi ketidakseimbangan zat tertentu dalam tubuh anak, yang dapat menyebabkan kerusakan metabolisme sebatian protein dan karbohidrat..
  • Terdapat juga sebab untuk kehamilan lewat, pendedahan yang berpanjangan terhadap situasi kehidupan yang melampau, keganasan terhadap kanak-kanak, dan skandal yang kerap berlaku di rumah. Ini boleh memudaratkan jiwa: perceraian ibu bapa, jangkitan virus yang ditransfer di rahim, kelaparannya semasa hamil.
  • Sebabnya mungkin terletak pada ketagihan dadah kanak-kanak dan penggunaan bahan psikotropik..

Bagaimanakah kelainan itu nyata

Skizofrenia pada remaja mengambil beberapa bentuk, mengalir dari satu tahap ke tahap yang lain. Masing-masing mempunyai ciri-ciri tertentu:

  • Paranoia. Orang itu mempunyai halusinasi, dia jatuh ke dalam kecelaruan. Ini bermaksud bahawa remaja itu melihat dan mendengar apa yang tidak dapat dilihat dan didengar oleh orang lain..
  • Catatonia. Perubahan tajam dalam aktiviti. Jangka masa tenaga memberi jalan untuk menyelesaikan rasa tidak peduli.
  • Hebephrenia. Selalunya pada remaja. Seseorang jatuh ke dalam infantilisme, berkelakuan seperti kanak-kanak.
  • Tidak ada bentuk yang jelas. Skizofrenia menunjukkan gabungan beberapa bentuk penyakit sekaligus.
  • Sisa. Ia dicirikan oleh kekurangan empati, kesejukan emosi. Manusia berusaha untuk bersendirian.
  • Ringkas. Menggabungkan sebilangan ciri bentuk sebelumnya. Biasa semasa remaja. Orang itu tidak sabar, tidak mempunyai cita-cita, hobi, tidak menunjukkan kasih sayang kepada orang lain, kekanak-kanakan.

Gejala

Tanda-tanda pertama skizofrenia pada seorang remaja juga mempunyai perbezaan ciri mereka sendiri, semakin tua usia, semakin kompleks penyakit ini. Seorang remaja berusia 13 tahun mungkin mengalami halusinasi, idea khayalan, sebilangan kanak-kanak menjadi benar-benar tidak terkawal dan menimbulkan bahaya bagi orang di sekitar mereka. Ramai ibu bapa, yang tidak mahu mencari alasan untuk perubahan tersebut, menuliskan apa yang berlaku dalam tempoh peralihan..

Gejala berikut mesti menyebabkan penggera:

  1. Remaja itu menunjukkan tingkah laku badut, orang bodoh, terlalu emosional.
  2. Mempunyai kesukaran dalam percakapan, kata-kata menjadi keliru, fikiran menjadi tidak konsisten.
  3. Dalam khayalan remaja, pencerobohan terhadap orang lain dapat dikesan, ini dapat dilihat dari gambar, permainan, dll..
  4. Menunjukkan narsisisme yang berlebihan, mementingkan diri sendiri.
  5. Lama kelamaan, kanak-kanak itu menjadi terpisah, kehilangan minat untuk berkomunikasi dengan orang tersayang, kekejaman muncul.
  6. Selalunya, seorang remaja mempunyai perbualan yang tidak bermakna dengan dirinya sendiri.
  7. Duduk dalam satu kedudukan untuk waktu yang lama, atau, sebaliknya, menunjukkan hiperaktif.
  8. Anak boleh mula berminat secara aktif dalam buku-buku mengenai topik fiksyen sains, mempelajari proses alam semesta, membaca ensiklopedia dan buku rujukan.
  9. Permainan seorang remaja adalah jenis yang sama dan berbentuk kitaran, dia memainkan situasi yang sama beberapa kali.

Tanda-tanda pertama penyakit ini

Gejala spesifik skizofrenia adalah gangguan pemikiran dan persepsi, ubah bentuk pemikiran delusi, kehadiran sindrom halusinasi.

Membantu mencurigai adanya penyakit pada remaja boleh muncul dalam tingkah laku hariannya dengan ciri-ciri berikut:

  • pengasingan;
  • detasmen;
  • kesunyian luar biasa;
  • pengasingan dari orang lain;
  • kesukaran untuk berkomunikasi dengan rakan sebaya;
  • perubahan emosi.

Kewaspadaan khusus diperlukan dalam kes dengan adanya gejala penyakit pertama yang berterusan ini dengan adanya sejarah keluarga yang membebankan.

Remaja juga dicirikan oleh tanda-tanda serupa pada anak yang sihat. Situasi patologi dicirikan oleh kemunculan tiba-tiba dan kewujudan kompleks gejala ini dalam kombinasi dengan tanda-tanda penyakit tertentu..

Bahaya utama skizofrenia pada remaja

Skizofrenia pada remaja berbahaya kerana gejalanya sering menyerupai krisis remaja; kejatuhan yang perlahan boleh berlaku beberapa tahun sebelum orang lain mengesyaki penyakit itu. Pada mulanya, seorang remaja mungkin terseksa oleh pemikiran bunuh diri dan persepsi sensasi yang menyimpang, kemudian penarikan diri secara beransur-ansur dari dunia dan dari dirinya sendiri. Ini berlaku hampir tidak dapat dirasakan oleh saudara-mara, yang berpendapat bahawa penurunan sifat hidup dan kerap bertimbang rasa adalah tanda-tanda seorang anak membesar. Cinta bekas orang tua dan kebaikan hilang, tawa tanpa sebab digantikan oleh air mata yang sama, keinginan untuk kesepian, kesuraman dan pengasingan muncul. Semua ini disebabkan oleh zaman peralihan dan tidak membimbangkan orang yang tersayang.

Adakah skizofrenia diwarisi?

Terdapat banyak kajian Eropah yang menunjukkan adanya skizofrenia yang diwarisi. Walaupun terdapat banyak pemeriksaan skizofrenia, pakar gagal mengenal pasti gen khas yang memprovokasi penyakit pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa.

Dalam kajian kumpulan besar pesakit yang ibu bapanya menderita psikosis, terdapat banyak gen patologi, tetapi tidak mungkin untuk menjalin hubungan mereka dengan permulaan gangguan skizofrenia..

Sekiranya anda menganalisis sumber sastera, anda dapat mencari keterangan mengenai pelbagai jenis gen patologi yang terdapat dalam skizofrenia, tetapi mustahil untuk menunjukkan aktiviti faktor genetik tertentu dalam satu bentuk atau skizofrenia yang lain..

Sindrom halusinasi

Manifestasi patologi dapat bervariasi: halusinasi adalah pendengaran, visual, gustatory, penciuman, taktil. Pilihan yang paling biasa adalah pendengaran, visual agak kurang biasa, varieti lain muncul dalam kes yang jarang berlaku..

Halusinasi pendengaran dinyatakan dalam persepsi suara yang tidak ada atau bunyi lain. Variasi khas adalah bunyi air yang menitis, pintu berderit. Bunyi mengganggu dan mengganggu pesakit. Suara yang didengar oleh pesakit mungkin bercakap antara satu sama lain, atau mungkin satu suara yang bercakap dengan pesakit.

Halusinasi menimbulkan gejala seterusnya - kecelaruan. Ini memanifestasikan dirinya dalam bentuk munculnya pelbagai idea yang tidak masuk akal, kesimpulan, kekurangan padu pertuturan, potongan frasa. Terdapat banyak jenis kecelaruan, selalunya jenis khayalan berikut diperhatikan:

  • kehebatan ketika pesakit mengangkat dirinya melebihi orang lain;
  • kesannya, dalam kes ini, remaja itu percaya bahawa beberapa kekuatan yang lebih tinggi mempengaruhi dia dan pemikirannya, membacanya;
  • penganiayaan, pesakit yakin bahawa mereka memerhatikannya dan ingin mencederakannya, misalnya, jiran dari tingkat lapan adalah ejen khas atau makhluk asing dan mesti membunuhnya;
  • kecacatan fizikal. Menyakitkan menganggap dirinya cacat yang tidak ada, misalnya, hidung besar, satu kaki lebih pendek daripada yang lain, dll..

Siapa yang berisiko

Skizofrenia dikaitkan dengan remaja dengan masalah komunikasi, terdedah kepada hipokondria dan kesunyian. Jenis keperibadian ini disebut skizoid, atau skizotopik, dan selalunya merangkumi orang yang berbakat, sensitif (penyair, pemuzik), mereka biasanya menyimpan buku harian dan suka menyelami diri mereka sendiri. Semua ini disertai dengan peningkatan refleksi, kecenderungan penaakulan dan kemunculan minat khusus yang terlalu tinggi untuknya (keracunan metafizik).

Doktor mana yang akan menyembuhkan?

Sekiranya anda menemui tanda-tanda pertama skizofrenia pada seorang remaja, anda harus mendapatkan bantuan pakar yang berkelayakan. Masalah seperti ini didiagnosis oleh doktor seperti:

  • Ahli terapi
  • Psikiatri

Kadang kala campur tangan pakar narkologi mungkin diperlukan. Bantuannya akan diperlukan sekiranya skizofrenia diprovokasi oleh penggunaan bahan narkotik dan toksik. Sebelum menetapkan rawatan, doktor mesti memastikan bahawa diagnosisnya betul. Untuk melakukan ini, dia:

  1. Dengarkan keluhan pesakit;
  2. Berkomunikasi dengan ibu bapa atau saudara terdekat;
  3. Menanyakan serangkaian soalan mengenai kesejahteraan pesakit.

Ujian psikologi mungkin dilakukan oleh doktor anda untuk membantu anda menjadi lebih biasa dengan gejala skizofrenia pada remaja. Selepas itu, dia akan menulis arahan untuk melewati kaedah penyelidikan alat.

Langkah-langkah diagnostik

Tiga kaedah utama digunakan untuk mendiagnosis skizofrenia sepenuhnya:

  1. Pemeriksaan klinikal dan anamnestic. Pakar itu berinteraksi dengan pesakit untuk mengenal pasti gejala, tanda dan penyebab skizofrenia.
  2. Penyelidikan patopsikologi. Pakar melakukan beberapa ujian untuk logik, perhatian, reaksi, dan sebagainya, mengemukakan soalan mengenai keadaan emosi seseorang.
  3. Kaedah instrumental dan makmal (sistem ujian neurotest dan neurofisiologi). Ujian neurotik dilakukan dengan menggunakan ujian darah dari jari, memperbaiki petunjuk tertentu, yang mana tahapnya meningkat dengan keparahan penyakit. Sistem ujian neurofisiologi memantau tindak balas seseorang terhadap pergerakan cahaya, bunyi atau tiba-tiba, ujian ini dapat mengesahkan diagnosis dengan tepat.

Perlu menjalani pelbagai jenis pemeriksaan untuk mengenal pasti kehadiran skizofrenia dengan tepat. Secara berasingan, kaedah diagnostik tidak akan membentuk gambaran lengkap, masing-masing, mereka tidak akan dapat menunjukkan hasil yang tepat..

Rawatan

Kanak-kanak dengan skizofrenia memerlukan rawatan yang mencukupi dari psikiatri. Asas rawatan ubat untuk skizofrenia adalah penggunaan antipsikotik. Ubat ini akan membantu menghilangkan khayalan dan halusinasi, mencegah perkembangan tanda-tanda negatif, dan membantu anak atau remaja kembali ke kehidupan normal..

Tugas ibu bapa bukan hanya berjumpa doktor tepat pada waktunya, tetapi juga untuk memberi sokongan, pengertian dan kasih sayang kepada anak lelaki atau anak perempuan mereka. Walaupun banyak kanak-kanak menjadi agresif, kecewa, ini bukan kesalahan mereka, tetapi akibat penyakit ini. Oleh itu, ibu bapa harus bertoleransi dengan manifestasi skizofrenia seperti itu, mencari bahasa yang sama dengan anak-anak.

Adakah rawatan membantu?

Rawatan untuk skizofrenia sentiasa berkembang. Mereka menggabungkan ubat dan psikoterapi, yang membolehkan remaja memahami mengapa dia tidak dapat membina ruang dalaman untuk dirinya sendiri. Dia juga membantunya untuk mencari sokongan - itu boleh menjadi penulisan, gambar, fotografi, merawat haiwan, muzik... "Sangat penting untuk melihat hadiah istimewa setiap pesakit," menekankan Virginie Meggle. - Ya, memang, tidak ada yang tahu bagaimana menyembuhkan skizofrenia, tetapi dapat diatasi. Cuba fahami anak anda ".

Skizofrenia dapat belajar untuk mengetahui penyakitnya, walaupun mereka tidak dapat mengatasinya sepenuhnya. Dan kira-kira 25% daripada mereka yang didiagnosis dengan skizofrenia akhirnya akan stabil. Sergei Medvedev menambah bahawa "kaedah pemulihan dan psikoterapi moden memungkinkan untuk mencapai pengampunan (kelemahan gejala) sehingga, apabila melihat skizofrenia dalam tempoh ini, seorang psikiater yang tidak mengetahui sejarahnya tidak akan mendiagnosisnya seperti itu".

Entri berkaitan:

  1. Bolehkah demensia disembuhkan di rumah??Demensia - demensia yang diperoleh, penurunan prestasi kognitif yang berterusan dengan kehilangan.
  2. Gangguan panik pada kanak-kanakGangguan panik berlaku jika kanak-kanak berulang, kerap.
  3. Ketakutan dan kebimbangan berterusan pada kanak-kanakAdalah biasa bagi setiap orang untuk mengalami ketakutan, kebimbangan, kegelisahan. Tetapi tidak seperti.
  4. Skizofrenia pada wanitaSkizofrenia boleh tidak dikenali dalam jangka masa yang lama. Pesakit, dan kadang-kadang.

Pengarang: Levio Meshi

Doktor dengan pengalaman 36 tahun. Blogger perubatan Levio Meshi. Kajian berterusan topik pembakaran dalam psikiatri, psikoterapi, ketagihan. Pembedahan, Onkologi dan Terapi. Perbualan dengan doktor terkemuka. Ulasan klinik dan doktor mereka. Bahan berguna untuk rawatan diri dan menyelesaikan masalah kesihatan. Lihat semua entri oleh Levio Meshi

Skizofrenia pada remaja: 1 komen

Skizofrenia pada remaja adalah fenomena yang sangat berbahaya bagi kehidupan mereka dan kehidupan orang-orang di sekitar mereka. Remaja pada usia mereka yang belum matang mengalami semacam kesukaran, sikap tidak peduli, tekanan. Itulah sebabnya tidak selalu mungkin untuk segera memahami apakah dia sakit dengan skizofrenia atau apakah dia seumur peralihan. Ia juga buruk bahawa keadaan ini lebih kerap menyebabkan kanak-kanak itu bunuh diri..