Utama > Trauma

Apa yang perlu dilakukan dengan sakit kepala yang teruk: sebab dan ubat

Apa yang perlu dilakukan dengan sakit kepala yang teruk? Pertama sekali, ketahui penyebabnya dan melegakan sindrom kesakitan dengan betul, dan kemudian hapuskan penyebab yang menyebabkan sensasi menyakitkan. Sakit kepala yang teruk adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan.

Gambar 1 - Kepala boleh sakit kerana pelbagai sebab

Punca sakit kepala yang teruk

Selalunya, sakit kepala yang teruk menunjukkan masalah pada saluran darah, yang:

  • menyusut terlalu banyak. Sebab utama vasokonstriksi berlebihan adalah kebuluran oksigen, kekurangan nutrien (mereka tidak makan atau minum untuk waktu yang lama), nada urat lemah;
  • mengembang terlalu banyak. Penyakit di mana saluran darah melebar secara berkala disebut migrain. Jenis gangguan neurologi ini mempengaruhi kira-kira 10% populasi..

Untuk mencari doktor yang merawat sakit kepala, pergi ke jabatan neuropatologi. Dalam kebanyakan kes, pakar neuropatologi yang membuat diagnosis dan menetapkan rejimen rawatan. Sekiranya terdapat kesakitan pada sinus, hidung atau telinga rahang atas, buat temu janji dengan pakar otorhinolaryngolog. Sinusitis, sinusitis, otitis, penyakit lain dari organ ENT juga boleh menimbulkan sensasi yang menyakitkan di seluruh kepala.

Gambar 2 - Sakit kepala migrain boleh disebabkan oleh faktor pencetus seperti bau atau rasa.

  • sensasi kesakitan yang kuat dilokalisasikan setiap kali di bahagian kepala yang sama;
  • sebelum serangan, terdapat perubahan rasa, warna, bau, halusinasi (apa yang disebut aura);
  • semasa serangan, seseorang kehilangan keupayaannya untuk bekerja selama 2-72 jam;
  • sakit - berdenyut;
  • intoleransi terhadap bunyi, fotofobia;
  • muntah, loya, gangguan neurologi;
  • kehadiran faktor pemicu (contohnya, serangan migrain boleh mencetuskan bau pisang atau kucing meow).

Memahami sama ada anda menghidap migrain atau tidak adalah sangat mudah. Dengan migrain, serangan jelas dinyatakan, di antara mereka kepala sama sekali tidak sakit. Sekiranya kepala selalu sakit, ini bukan migrain..

Para penyelidik mendakwa bahawa dalam 90% kes, sensasi menyakitkan berlaku kerana ketegangan otot leher, mata, muka, dahi, dan pelbagai bahagian kepala. Kesakitan akibat ketegangan otot dan migrain disebut primer. Anda boleh menyingkirkannya dengan bertindak secara langsung atas penyebab kejadiannya (contohnya, dengan melakukan urutan leher, melakukan gimnastik mata, minum antispasmodik). Penyetempatan sensasi berbeza. Kadang-kadang ia adalah sakit kepala girdle, dalam kes lain seluruh kepala sakit, atau sebahagian daripadanya (belakang kepala, pelipis).

Ubat paling selamat "dari kepala" adalah Ibuprofen dan Paracetamol.

Sakit kepala sekunder berkembang kerana proses patologi yang berlaku di leher atau kepala. Mereka disebabkan, misalnya, oleh osteochondrosis, dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi. Kesakitan dapat dilokalisasi dengan ubat anestetik. Anda perlu merawat penyakit yang mendasari, maka sakit kepala akan hilang dengan sendirinya.

Sakit kepala yang teruk, yang tidak dapat menghilangkan pil, adalah alasan serius untuk berjumpa doktor. Keadaan ini adalah antara tanda-tanda strok, gangguan neurologi dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Gambar 3 - Kesakitan yang teruk di kepala kadang-kadang disebabkan oleh penyakit organ ENT.

Kadang-kadang sakit kepala yang sangat teruk timbul setelah mengambil ubat sakit kepala yang tinggi. Sensasi yang menyakitkan itu disebut penyalahgunaan. Oleh itu, prinsip "semakin banyak yang lebih baik" tidak berfungsi di sini..

Sakit kepala yang tiba-tiba dan teruk adalah tanda strok atau neuralgia kranial. Bagi pesakit diabetes mellitus, kegagalan buah pinggang dan barah, ini merupakan tanda perkembangan ketidakseimbangan metabolik..

Gambar 4 - Sakit kepala yang teruk boleh menjadi tanda tekanan atau strok

Sakit di bahagian kepala boleh menjadi kesan sampingan semasa mengambil ubat. Sekiranya ini berlaku, koordinasi dengan doktor anda..

Dan sensasi yang menyakitkan menunggu orang semasa mabuk. Inilah yang perlu dilakukan jika anda mengalami sakit kepala yang teruk:

  • 6 jam selepas minum terakhir, ambil Aspirin (boleh diganti dengan Picamilon, Mexidol, Pantogam);
  • mandi dengan kontras;
  • minum banyak air (tidak akan sukar) dan diuretik (Diacarb, Triamten, Veroshpiron). Diuretik yang kuat (mis. Lasix, Furosemide, Hypothiazide, Oxodolin) tidak perlu digunakan.

Jangan mengambil Citramon P atau Paracetamol. Mereka akan membebani hati, yang pada masa ini sudah bekerja "dengan peningkatan kecepatan".

Pertolongan cemas untuk sakit kepala

Apa yang perlu dilakukan apabila sakit kepala terkejut dan tidak ada ubat di tangan? Langkah pertama adalah mengundurkan diri, berbaring, menggelapkan ruangan, meredam suara, membuang semua faktor yang menjengkelkan (terutamanya jika anda merasakan pendekatan serangan migrain). Latihan mata yang menenangkan akan membantu melegakan kesakitan yang disebabkan oleh vasospasme. Dengan kekejangan saluran darah, anda boleh mandi air panas, dengan pengembangannya yang berlebihan - yang sejuk. Pergi ke mandi adalah berbahaya - terdapat kebarangkalian untuk merasa buruk.

Gambar 5 - Apabila kepala anda sakit, cuba berbaring

Mandi kontras tidak boleh diambil. Perubahan suhu menyebabkan kapal menguncup dan mengembang secara bergantian. Sekiranya masalah itu disebabkan oleh kekejangan atau vasodilasi yang berlebihan, ini pasti akan meningkatkan sensasi yang menyakitkan..

Sekiranya boleh, berikan urutan kepala ringan. Cuba jangan berlebihan badan pada hari ini - jangan makan berlebihan, kecualikan alkohol dan aktiviti fizikal. Dalam beberapa kes, langkah-langkah ini membantu melegakan serangan atau menggunakan ubat yang lebih ringan. Pembetulan diet dan aktiviti fizikal yang ringan (berjalan-jalan biasa di udara segar sesuai) pada masa akan datang untuk mengelakkan serangan atau mengurangkan kesakitan mereka dengan ketara.

Gambar 6 - Sebotol air panas dengan ais akan membantu mengurangkan keadaan semasa serangan migrain

Apa yang perlu diminum untuk sakit kepala bagi wanita hamil?

Seperti yang anda ketahui, wanita hamil tidak dapat melakukan segalanya - mereka berdua dapat menahan sensasi yang menyakitkan dan mengambil ubat untuk melawannya. Walau bagaimanapun, jalan keluar dapat dijumpai. Biasanya perubahan keseimbangan hormon dan peningkatan jumlah darah, yang tidak biasa bagi tubuh, menimbulkan sakit kepala. Sekiranya ibu mengandung bertambah berat badan dengan cepat, masalah akan ditambahkan. Mereka yang tahu betul mengapa kepala sakit teruk boleh mengambil No-shpa, Paracetamol, Citramon. Sekiranya sensasi muncul untuk pertama kalinya atau kelihatan mencurigakan, segera dapatkan pemeriksaan kepada pakar.

Wanita hamil dikontraindikasikan:

  • ubat berasaskan tryptamine - Amigrenin, Antimigren;
  • Nurofen, Aspirin, Propranolol, Ergotamine. Ubat ini boleh memprovokasi pendarahan, kelahiran pramatang, dan mengganggu perkembangan janin..

Gambar 7 - Apa yang harus diminum "dari kepala" untuk wanita hamil, doktor akan memberi nasihat.

Apa yang perlu diambil untuk sakit kepala?

Gambar 8 - Untuk memilih ubat yang betul, anda perlu mengetahui punca sakit kepala.

Apa yang boleh anda minum untuk sakit kepala:

  • Untuk sebarang sensasi menyakitkan di kepala, leher, suhu tinggi - Ibuprofen, Nurofen, Burana, Mig, Faspik. Bahan aktif mereka dianggap paling selamat dari segi nisbah faedah / kesan sampingan..
  • Untuk meneutralkan rasa sakit ringan hingga sederhana, yang jarang muncul, Panadol, Paracetamol, Calpol, Askofen-P, Kofitsil, Citramon, Tempalgin, Sedalgin. Ubat dilarang untuk disfungsi hati dan setelah minum alkohol, bersama dengan ubat lain yang dimetabolisme di hati.
  • Asid asetilsalisilat akan membantu melegakan sensasi menyakitkan yang disebabkan oleh keradangan.
  • Untuk kesakitan teruk - Migrenol (gabungan paracetamol dan diphenhydramine). Menyebabkan mengantuk, jadi lebih baik meminumnya sebelum tidur dan tidak boleh diambil jika anda perlu memandu.

Gambar 9 - Jika anda cenderung sakit kepala, selalu bawa ubat "anda" ke dalam poket atau beg anda

  • Sekiranya sakit kepala sangat teruk, dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan (ubat konvensional tidak membantu), - Pentalgin, Piralgin, Sedal, Sedalgin. Mereka adalah ubat gabungan yang kuat bahkan mengandungi phenobarbital. Gunakannya sebagai kaedah terakhir, lebih baik atas cadangan pakar. Mereka menyebabkan rasa mengantuk, memberikan hasil positif pada ujian doping, jadi pemandu dan atlet tidak dibenarkan meminumnya.
  • Apabila sakit kepala berterusan dan disertai demam - Analgin, Baralgin. Ubat-ubatan tersebut juga dapat mengatasi sakit gigi. Bahan aktif - metamizole sodium - mengurangkan pengeluaran leukosit, jadi ubat ini harus diambil dengan sangat berhati-hati.
  • Sensasi menyakitkan di kawasan kepala disebabkan oleh vasospasme - Bral, Trigan-D, Maksigan, Novigan, Spazmalgon, Spazgan, Revalgin. Ubat ini juga membantu mengatasi sakit bulanan wanita. Adalah tidak diinginkan untuk meminumnya semasa perut kosong..
  • Untuk sakit kepala yang disertai batuk (contohnya, semasa jangkitan pernafasan akut), Solpadein dan Kaffetin membantu. Ubat ini hanya diresepkan untuk orang dewasa. Anda boleh minum sehingga 6 tablet sehari.
  • Apabila kepala sakit di bawah tekanan yang berkurang - Migrenol, Panadol, Solpadein Fast, Askofen, Kofitsil, Citramon, Tempalgin. Ubat-ubatan ini mengandungi kafein, oleh itu, dikontraindikasikan untuk pesakit hipertensi..
  • Apabila anda sakit kepala, dan ubat-ubatan konvensional tidak berfungsi, anda boleh minum Next, Brustan atau Ibuklin - gabungan ibuprofen dan paracetamol.

Sekiranya anda memandu kereta, elakkan ubat yang mengandungi phenobarbital dan codeine. Kehadiran bahan-bahan ini dalam darah semasa kemalangan dianggap sebagai keadaan mabuk dadah. Agar mereka benar-benar tersingkir dari badan, anda perlu menunggu 72 jam.

Gambar 10 - Untuk mengetahui punca sakit kepala, lakukan pemeriksaan

Jadi sekarang anda tahu apa yang harus dilakukan dengan sakit kepala dari pelbagai asal usul. Sekiranya anda belum berjumpa doktor, pastikan anda berjumpa. Kemungkinan sensasi menyakitkan menandakan bermulanya kerosakan pada tubuh yang boleh berkembang menjadi masalah yang serius. Terimalah waktunya dan jangan jatuh sakit!

Cara menghilangkan sakit kepala

Sakit kepala adalah salah satu gejala organisma yang tidak sihat. Pada penerimaan ahli terapi, hampir setiap pesakit kesepuluh mengadu sakit kepala. Lebih-lebih lagi, ini adalah mereka yang sering mengalami sakit kepala yang teruk yang mengganggu kehidupan normal. Sebilangan besar orang lebih suka melakukan ubat penahan sakit dan tidak berfikir untuk pergi ke doktor..

Dalam artikel ini saya akan memberitahu anda bagaimana mengatasi sakit kepala sendiri dan bila berjumpa doktor..

Bila berjumpa doktor dengan segera

Apabila seseorang datang kepada saya dengan sakit kepala, perkara pertama yang saya lakukan adalah, jika boleh, menolak penyakit yang mengancam nyawa. Anda juga harus mengetahui "bendera merah" yang menunjukkan perlunya rawatan perubatan kecemasan.

Kadang-kadang sakit kepala berlaku dengan penyakit hidung, telinga, mata, sebagai gejala jangkitan biasa, seperti influenza atau ARVI. Dalam kes seperti itu, anda perlu merawat penyakit yang mendasari, dan rasa sakit akan hilang dengan sendirinya..

Bahaya nyata timbul sekiranya sakit kepala adalah akibat peningkatan tekanan darah yang mendadak - krisis hipertensi, strok, meningitis, atau penyakit otak lain. Penting untuk segera memahami perkara ini agar tidak membuang masa berharga untuk rawatan diri..

Oleh itu, sakit kepala seperti apa yang tidak dapat anda atasi

  • Yang timbul secara tiba-tiba, seperti pukulan ke kepala, dan berkembang setiap minit.
  • Dengan tekanan darah tinggi yang luar biasa.
  • Disertai dengan loya, muntah, gangguan pendengaran, penglihatan dan pertuturan, kebas pada bahagian muka dan badan, episod kehilangan kesedaran.
  • Dengan suhu badan yang tinggi, kekakuan leher, kelemahan teruk, kejang, keadaan yang memukau.
  • Sakit kepala "baru" yang tidak pernah berlaku sebelumnya.
  • Sakit kepala, intensitasnya berubah tajam dengan perubahan posisi badan, batuk, bersin dan ketegangan, dan disertai dengan gangguan koordinasi pergerakan.
  • Sakit kepala yang tidak dapat diatasi dengan ubat-ubatan yang sebelumnya berfungsi.

Jenis sakit kepala

Setelah anda mengesampingkan keadaan yang mengancam nyawa, anda boleh memulakan perjuangan bebas dengan sakit kepala - untuk menentukan mengapa dan di mana kepala sakit.

Sakit kepala tegang

Jenis sakit kepala yang paling biasa adalah sakit kepala ketegangan. Saya mengenalnya secara peribadi, seperti kebanyakan orang. Penyebab yang paling mungkin adalah kerja berlebihan, tekanan dan ketegangan yang berpanjangan pada otot leher. Ini adalah pencetus terakhir yang paling kerap berlaku dalam kes saya. Saya menghabiskan banyak masa di depan komputer, mengelilingi bandar dengan kereta, dan melakukan sukan kecil, kecuali melakukan lawatan spontan ke gimnasium. Setelah beberapa jam mengerjakan artikel tersebut, otot leher menjadi "batu". Ini membawa kepada saraf oksipital yang mencubit dan sakit kepala..

Kesakitan di kepala berbeza. Sakit kepala tegang jarang teruk. Seolah-olah dia memicit kepalanya dengan gelung atau topi keledar - menekan pada dahi, pelipis, mahkota dan belakang kepala. Sedikit loya. Kepala berpusing. Pada masa yang sama, suasana memburuk, kerengsaan muncul, keinginan untuk menyelesaikan sesuatu secepat mungkin dan akhirnya berehat.

Sekiranya ketegangan tidak mereda dalam beberapa hari bekerja, ubat sakit kepala menjadi kebanggaan dalam beg tangan anda. Pada masa yang sama, satu pil dan beberapa jam rehat sudah cukup untuk kembali hidup..

Migrain

Migrain adalah jenis sakit kepala kedua yang paling biasa. Rasa sakit biasanya satu sisi, berdenyut-denyut, kuat dan bahkan tidak dapat ditoleransi, diperburuk oleh pergerakan sedikit pun, suara tajam atau cahaya terang. Dia sering disertai mual dan muntah, yang tidak menghilangkan kelegaan..

Dalam sepertiga kes, serangan migrain didahului oleh apa yang disebut "aura". 10-15 minit sebelum munculnya sakit kepala, lalat terang mula berkedip di depan mata, kilatan cahaya, kilat, kabut muncul. Pendengaran mungkin terganggu dan halusinasi pendengaran muncul. Kadang-kadang terdapat sensasi merangkak, kelemahan pada kaki atau lengan, dan juga lumpuh.

Gambaran "aura" bergantung pada individu, juga, sebenarnya, jangka masa dan kekerapan serangan migrain. Serangan boleh berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari, secara beransur-ansur memudar. Serangan boleh mencetuskan nikotin, alkohol dan makanan tertentu, perubahan pola tidur dan terjaga, dan juga perubahan hormon. Sebagai contoh, pada wanita, serangan migrain berlaku lebih kerap pada hari-hari pertama kitaran haid, ketika tahap hormon estrogen menurun..

Menyakitkan kepala

Bersama dengan migrain adalah sakit kepala penolakan, yang berkaitan dengan ubat yang kerap dan berpanjangan. Sekiranya anda mengambil ubat penahan sakit konvensional sendiri selama lebih dari 15 hari sebulan atau menggunakan ubat anti-migrain gabungan dan khas lebih dari 10 kali, anda dijamin sakit kepala. Dia akan "bangun" dengan anda, "menuntut" untuk mengambil dos ubat seterusnya dan meningkat dengan mendadak apabila anda cuba membatalkannya.

Jenis sakit kepala yang lain

Jenis sakit kepala yang lain adalah sakit kepala yang berkaitan dengan osteochondrosis serviks, yang, seperti yang anda ketahui, tidak memberi kesan kepada yang muda. Pasti anda juga bangun sekurang-kurangnya sekali dengan sakit kepala dan rasa kekejangan di leher anda. Kesakitan seperti itu merebak ke kawasan parietal dan orbit di satu pihak, berlalu dengan cepat dengan sendirinya atau ketika mengambil analgesik.

Akhirnya, sakit kepala kluster. Jarang, tetapi tepat - ini mengenai dirinya. Ia berlaku secara tiba-tiba, lebih kerap di kawasan sebelah mata. Sangat kuat, tajam, terbakar, membosankan, disertai dengan laserasi dan kemerahan mata. Ia berlalu dalam masa 15 minit dan boleh diulang setiap hari selama 3 minggu atau bulan, dan kemudian hilang dan tidak pernah kembali.

Cara melegakan serangan sakit kepala

Rawatan sakit kepala sangat bergantung pada jenis sakit kepala, walaupun terdapat prinsip umum. Kami akan menganalisis apa yang perlu anda lakukan untuk melegakan serangan sakit kepala.

1. Ambil pil sakit kepala

Ya betul. Sakit kepala tidak boleh ditoleransi. Semakin awal anda memulakan rawatan, semakin sukar untuk mengatasi serangan tersebut..

Dengan ketegangan sakit kepala, ibuprofen, aspirin, acetaminophen, naproxen, ubat berdasarkannya, dengan dan tanpa kafein akan membantu. Nama ubat boleh sangat berbeza, bergantung pada pengeluarnya. Cukup baca label dan cari bahan aktifnya.

Sekiranya sakit kepala tidak hilang dalam satu setengah jam, anda boleh minum pil ubat lain, tetapi tidak lebih banyak. Sekiranya tidak terasa lebih baik, kemungkinan besar anda mengalami serangan migrain, dan anda memerlukan ubat yang lebih berkesan..

Jangan mengambil analgesik dalam "pek"! Ini akan menyebabkan sakit kepala yang menyakitkan, yang sukar untuk disingkirkan..

Rawatan sakit kepala harus dimulakan segera setelah permulaannya dengan penggunaan ubat penghilang rasa sakit konvensional dan gabungan. Sekiranya mereka tidak membantu dalam masa 2 jam, beralih ke ubat anti-migrain khas.

Sekiranya anda mengalami sakit kepala migrain dan mengalami serangan migrain, rawatan akan bergantung pada intensiti sakit kepala dan kepekaan ubat peribadi anda..

Untuk sakit kepala yang sederhana, anda boleh memulakan dengan ubat yang sama seperti sakit kepala yang tegang. Sekiranya sakit kepala tidak hilang dalam satu jam, beralih ke ubat anti-migrain khas - triptans. Sekiranya sakit kepala yang teruk, lebih baik membawanya segera, iaitu sudah pada tahap pertama.

Nama ubat dari sebilangan triptan juga boleh berbeza. Cari nama bahan aktif pada kotak, semuanya berakhir dengan "-triptan" - sumatriptan, eletriptan, zolmitriptan.

2. Minum segelas air atau kopi dengan gula

Selalunya serangan sakit kepala berlaku berdasarkan dehidrasi dan kelaparan - penurunan kadar gula dalam darah, jadi minum pil dengan segelas air dan kunyah gula batu. Minum sekurang-kurangnya 80 ml pada siang hari untuk kekal terhidrat. air selama 1 kg. berat badan anda. Jangan minum air ais atau minuman sejuk - ia boleh mencetuskan serangan migrain.

Anda boleh minum kopi dengan gula. Secara kebetulan, kafein termasuk dalam komposisi ubat penahan sakit gabungan; ia menyekat reseptor yang terlibat dalam pembentukan dorongan kesakitan dan melebarkan saluran darah serebrum.

3. Berbaring untuk berehat di tempat yang tenang dan gelap

Sekiranya boleh, berbaring dan berehat sekurang-kurangnya setengah jam. Kepala harus berada dalam kedudukan sedemikian sehingga leher benar-benar santai. Sekiranya anda suka kesejukan, anda boleh membuka tingkap, jika anda lebih suka kehangatan, tutup diri dengan selimut dan letakkan pad pemanasan di kaki anda..

Sekutu anda dalam memerangi sakit kepala adalah kegelapan dan keheningan mutlak. Sekiranya anda tidak bersendirian di dalam bilik, minta orang di sekitar anda untuk tidak membuat bising, bercakap dengan lebih senyap dan jangan "tersentak" dengan alasan apa pun.

4. Urut kepala, belakang leher dan titik aktif secara biologi

Urut dan akupunktur sangat berkesan untuk mengatasi sakit kepala. Mereka menormalkan nada pembuluh darah dan meningkatkan peredaran darah dengan memberikan oksigen ke otak..

Migrain berada di seluruh kepala. Cara menghilangkan serangan sakit kepala?

Bagaimana menangani serangan sakit kepala yang boleh berlangsung dari 3 jam hingga 3 hari? Bagaimana jika pil biasa tidak berfungsi? Pada tahun 2019, terdapat terapi migrain baru. Untuk menghilangkan kejang, hanya satu suntikan sebulan.

Apakah rawatan migrain semasa? Bagaimana untuk tidak ketagih dengan pil? Perkara ini diberitahu oleh pakar neurologi di Klinik Rawatan Kesakitan di N.N. V.V. Vinogradova Pyotr Sokov.

- Pertama, mari kita fahami apa itu migrain. Sakit kepala boleh disebut migrain jika terdapat lima atau lebih serangan sakit kepala yang tidak diprovokasi yang berlangsung dari 3 jam hingga 3 hari, mengganggu aktiviti harian, atau lebih banyak serangan yang tidak diprovokasi, disertai dengan loya atau peningkatan kepekaan terhadap cahaya dan suara. Selalunya, sakit kepala migrain yang berdenyut menyerang separuh bahagian kepala. Pada seperempat pesakit, serangan didahului oleh apa yang disebut aura - ia boleh menjadi perasaan mati rasa, kelemahan, pelbagai gangguan penciuman atau pendengaran. Selanjutnya, sakit kepala itu sendiri berlaku dan selepas - keadaan postdroma, ketika perasaan kekosongan datang, perasaan mati rasa, mual, dan lain-lain juga dapat disambung semula. Pementasan ini adalah ciri migrain.

Serangan migrain biasanya dipicu oleh pengambilan pelbagai makanan (wain merah, coklat gelap, kopi, kacang, dll.), Bau kuat, tekanan fizikal atau emosi. Pesakit harus berusaha mengelakkan faktor pencetus migrain ini..

Untuk mendiagnosis migrain, doktor hanya perlu berbincang dengan pesakit dan menerangkan serangan sakit kepala migrain yang biasa. Tidak diperlukan pengiraan tomografi, atau pengimejan resonans magnetik, atau elektroensefalografi. Kajian semacam itu mungkin diperlukan untuk mengesampingkan penyebab kesakitan lain yang disyaki oleh doktor. By the way, sakit kepala dirawat oleh doktor khas yang disebut cephalgologists..

Ubat yang berbeza diresepkan bergantung pada intensiti dan kekerapan kesakitan. Baris pertama terapi adalah analgesik dan ubat anti-radang bukan steroid. Dalam kes yang lebih teruk, triptan diresepkan, analgesik narkotik boleh digunakan. Di samping itu, dalam beberapa kes migrain kronik, doktor boleh menetapkan ubat biasa. Untuk terapi sistematik, ubat-ubatan dari kumpulan beta-blocker, anticonvulsants, antidepressants digunakan. Kaedah lain untuk melegakan serangan sakit kepala yang teruk adalah penyumbatan terapeutik. Mereka selamat dan berkesan. Seseorang memerlukan beberapa prosedur, ada kes apabila rasa sakit hilang setelah satu suntikan.

Sejak 2019, terapi baru untuk migrain telah muncul - pengenalan penyekat reseptor CGRP. Suntikan dilakukan secara subkutan sebulan sekali. Beberapa ubat telah memasuki pasaran Rusia. Ujian klinikal telah dilakukan untuk membuktikan bahawa terapi ini sebenarnya dapat mengurangkan intensiti serangan dan mengurangkan kekerapannya. Satu-satunya negatif ialah harga tinggi setakat ini. Tetapi, seperti semua ubat baru, ubat-ubatan tersebut kemudian akan lebih banyak tersedia..

Apa yang perlu diketahui oleh seseorang yang sering mengalami sakit kepala?

Simpan buku harian sakit kepala. Tuliskan ketika rasa sakit itu berlaku, apa yang mendahului, apa nadi dan tekanan, yang membantu menghilangkan rasa sakit. Perkara ini diperlukan bukan sahaja bagi doktor dari sudut diagnosis, tetapi juga dapat membantu pesakit mengatasi kesakitan dengan lebih baik. Dalam banyak kes, dengan menyimpan buku harian sakit kepala, anda boleh menghilangkan sakit kepala dengan mengenal pasti faktor-faktor yang memprovokasi..

Jangan menahan sakit. Pil harus diminum seawal mungkin dari permulaan serangan sakit kepala. Pengambilan yang tertunda mengurangkan keberkesanan terapi.

Tidak setiap sakit kepala memerlukan ubat. Sekiranya sakit kepala tidak teruk, timbul dengan latar belakang tekanan, kedudukan statik yang berpanjangan dan ketegangan umum badan, anda tidak boleh segera mengambil pil. Anda perlu berusaha untuk berehat, mengambil postur badan yang selesa, jika boleh, menghilangkan faktor tekanan. Sakit kepala boleh reda.

Sakit kepala boleh disebabkan oleh pengambilan ubat sakit yang salah dan terlalu lama. Lingkaran patologi terbentuk: pesakit minum ubat bius dan dengan itu menimbulkan serangan sakit kepala. Ini adalah alasan yang cukup biasa untuk berunding dengan pakar neurologi. Sebilangan pesakit mengambil hingga 60-70 penahan sakit sebulan - 1-2 sehari.

Perlu menghubungi pakar sekiranya:

- sakit kepala yang teruk muncul untuk pertama kalinya, dengan latar belakang kesihatan yang lengkap;

- sakit kepala yang sederhana berlangsung lama, dan ubat-ubatan mudah yang anda ambil sendiri tidak membantu;

- sakit kepala menjadi berbeza, tidak biasa;

- anda tidak boleh melakukan tanpa pil dan meminumnya setiap hari;

- sakit kepala disertai dengan kelemahan pada lengan atau kaki, pening, muntah, pertuturan atau gangguan penglihatan.

Penyebab, rawatan dan pencegahan sakit kepala yang teruk

Sebab mengapa sakit kepala boleh menjadi teruk

Punca sakit kepala yang teruk boleh berbeza-beza. Tetapi pada masa yang sama, dapat dibahaskan secara jelas bahawa dengan gejala seperti itu, jika tidak mungkin untuk mengurangkan atau menghilangkan sindrom kesakitan dengan ubat penahan sakit atau ubat-ubatan rakyat, perlu berjumpa doktor.

Semua penyakit berjangkit boleh menyebabkan sakit kepala yang teruk. Khususnya, selesema atau ARVI selalu bermula dengan serangan sakit kepala yang teruk, dan barulah gejala lain muncul. Cephalalgia disertai dengan sinusitis, tonsilitis, sinusitis.

Sakit kepala yang teruk disertai dengan serangan migrain. Keanehannya adalah bahawa kesakitan dilokalisasi pada satu setengah kepala. Terhadap latar belakang patologi, mual dan muntah sering berlaku. Fotofobia mungkin berlaku, serta penolakan terhadap bunyi yang kuat dan bau yang keras.

Kesakitan yang teruk, yang berlaku secara berkala, tetapi pada masa yang sama terus meningkat, mungkin menunjukkan patologi otak. Ini boleh menjadi neoplasma, aneurisma, sista, pelbagai anomali vaskular..

Patologi lain juga boleh menyebabkan sakit kepala yang teruk:

  • Osteochondrosis.
  • Penyakit mata.
  • Penyakit pergigian.
  • Kecederaan kepala dan tulang belakang.
  • Proses keradangan.
  • Penyakit endokrin.
  • Gangguan hormon.

Selalunya, keadaan tertekan menjadi penyebab sakit kepala yang teruk. Faktor yang memprovokasi adalah insomnia, kekurangan zat makanan, hipotensi, aktiviti fizikal yang tinggi.

Sifat sakit kepala yang teruk

Sakit kepala yang teruk dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Dia mungkin:

  • tajam. Dalam kes ini, sensasi kesakitan muncul secara tiba-tiba dan dilokalisasi di tempat tertentu di kepala. Selalunya, kesakitan seperti ini boleh menjadi progresif;
  • sakit Selalunya berlaku dengan overtrain, dan juga dengan adanya penyakit bersamaan;
  • tajam. Kesakitan seperti itu, jika meningkat, sangat berbahaya, kerana ini mungkin menunjukkan strok, patologi vaskular yang serius, kecederaan kepala;
  • bodoh. Cephalalgia seperti ini memberi tumpuan kepada proses yang tidak baik yang berlaku di dalam badan. Dan walaupun mereka tidak menimbulkan ancaman serius, mereka mesti didiagnosis dan dihapuskan;
  • pecah. Kesakitan jenis ini boleh disebabkan oleh pelbagai patologi, tetapi dalam kebanyakan kes ia berkaitan dengan masalah vaskular;
  • berdenyut. Kesakitan seperti itu paling sering disebabkan oleh pelbagai sebab sehari-hari, seperti insomnia, kerja berlebihan, tekanan. Tetapi ia juga dapat menunjukkan perkembangan pelbagai patologi vaskular..

Gejala

Sensasi menyakitkan boleh muncul di pelbagai bahagian kepala. Penyetempatan akan membantu doktor membuat diagnosis yang lebih tepat dan menetapkan kajian perkakasan dengan tepat untuk menjelaskannya.

Sakit di bahagian belakang kepala

Kesakitan yang teruk di bahagian belakang kepala sering menunjukkan perkembangan proses patologi pada tulang belakang serviks. Biasanya kesakitan seperti itu adalah gejala osteochondrosis..

Di samping itu, sakit di bahagian belakang kepala boleh menjadi akibat penyakit seperti:

Hipertensi. Kesakitan meletup yang teruk menunjukkan krisis hipertensi. Sensasi menyakitkan sangat kerap diucapkan pada waktu pagi. Terhadap latar belakang kemerosotan, nadi meningkat dan kelemahan berlaku.

Tekanan intrakranial tinggi. Gejala tambahan adalah rasa sakit yang meningkat dari cahaya terang dan bunyi yang kuat. Sakit kepala dalam kes ini mungkin disertai dengan muntah..

Myositis serviks adalah keradangan pada tisu otot leher. Penyakit ini boleh disebabkan oleh hipotermia, berpanjangan dalam kedudukan yang tidak selesa. Kesakitan dalam kes ini mungkin membosankan, tetapi semakin meningkat ketika memusingkan kepala..

Myogelosis. Patologi ini dicirikan oleh pembentukan segel otot di bahagian serviks. Merekalah yang memberi tekanan pada ujung saraf dan menyebabkan sakit kepala yang teruk di bahagian belakang kepala. Kejadian pening teruk secara berkala adalah ciri..

Neuralgia. Sakit kepala ini biasanya dikaitkan dengan hipotermia. Kesakitan seperti itu sangat tajam dan tajam, sukar untuk menahannya. Sebarang pergerakan leher memperburuk keadaan..

Keabnormalan vaskular. Sakit kepala di bahagian belakang kepala sering berlaku dengan vasospasme kerana pelbagai sebab. Kesakitan ini meningkat dengan ketara dengan tekanan..

Sakit kepala yang teruk di dahi

Kesakitan dahi yang teruk boleh berlaku kerana pelbagai sebab:

  • Trauma kepala. Cephalalgia penyetempatan sedemikian berlaku dengan latar belakang dahi yang lebam dan gegar otak. Dalam kes pertama, hematoma subkutan sering muncul, dalam kes kedua, gejala tambahan adalah mual dan muntah..
  • Penyakit berjangkit. Kesakitan di dahi dan mata berlaku dengan latar belakang perkembangan sinusitis, sinusitis frontal, meningitis, influenza dan penyakit berjangkit lain. Sindrom nyeri paling teruk pada waktu pagi. Ini disertai dengan rasa tidak enak, kelemahan, dan demam. Dengan meningitis, kesakitan yang teruk dapat menyebabkan kehilangan kesedaran dan perkembangan pelbagai gejala neurologi..
  • Patologi sistem kardiovaskular, yang membawa kepada perubahan tekanan intrakranial. Ketika naik, sakit berdenyut, pening berlaku, nadi semakin cepat, mual dan muntah muncul. Penurunan tekanan dicirikan oleh berlakunya sakit girdle, yang tidak hanya mempengaruhi dahi, tetapi juga pelipat dan bahagian belakang kepala. Selalunya terdapat kelemahan yang tajam dan keadaan kepala ringan dicatatkan..
  • Penyakit sistem saraf - migrain, sakit kepala kluster, neuralgia trigeminal.
  • Patologi mata. Penyebab kesakitan yang paling biasa dalam kes ini adalah glaukoma. Tetapi kadang-kadang kesakitan yang teruk boleh disebabkan oleh ketegangan mata..
  • Proses ketumbuhan. Ciri khas adalah bahawa dalam kes ini, sakit kepala yang teruk berlaku ketika neoplasma mencapai ukuran yang besar..

Sakit kepala, loya dan muntah

Selalunya, sakit kepala yang teruk disertai dengan loya dan muntah. Pertama sekali, gabungan tanda-tanda tersebut adalah ciri migrain. Rasa tidak sihat mungkin berterusan selama beberapa hari.

Di samping itu, gabungan sakit kepala yang teruk, mual dan muntah boleh menunjukkan patologi lain:

  • Hipertensi.
  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Keracunan makanan.
  • Kecederaan otak trauma.
  • Ketumbuhan otak.
  • Meningitis.

Kesakitan yang sangat teruk di pelipis

Sakit kepala di pelipis terutama berkaitan dengan migrain. Ciri khas adalah penyetempatan kesakitan di satu sisi. Sakit kepala cluster juga paling sering dilokalisasi di kawasan temporal..

Sakit kepala yang sangat teruk di kuil, yang berdenyut, juga boleh menjadi tanda penyakit lain:

  • angiodystonia yang bersifat serebrum, yang dicirikan oleh pelanggaran nada dinding vaskular. Ia disertai dengan kebas jari-jari jangka pendek, pening dan kelemahan;
  • tekanan intrakranial yang tinggi. Ini adalah patologi berbahaya yang membawa kepada gangguan dalam kerja bahagian otak masing-masing;
  • aterosklerosis. Dengan penyempitan lumen saluran serebrum dengan latar belakang kesakitan yang teruk secara berkala di pelipis, gangguan ingatan, kerengsaan dan keletihan tidak bermotivasi diperhatikan.

Sakit kepala semasa mengandung

Sakit kepala semasa kehamilan pada wanita sering berlaku. Sebab utama mereka adalah perubahan hormon. Biasanya, kesakitan berselang ringan pada trimester pertama dianggap normal. Dan kesakitan yang meningkat sering disebabkan oleh tekanan darah rendah. Tetapi sudah pada trimester kedua dan ketiga, keadaan berubah dan sakit kepala yang teruk boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.

Semasa mengandung, seorang wanita menjadi lebih terdedah kepada pengaruh negatif dari pelbagai faktor luaran. Oleh itu, walaupun perubahan cuaca dapat menimbulkan sakit kepala yang teruk pada dirinya. Cephalalgia sering berlaku akibat bau yang menyakitkan, bunyi yang kuat, cahaya yang terang, dan rangsangan luaran yang lain. Untuk mengurangkan risiko sakit kepala yang teruk, semasa kehamilan, perlu memantau gaya hidup dan diet, menghindari tekanan dan tekanan fizikal yang berat.

Sakit kepala dan gejala lain

Gejala yang paling biasa yang menyertai sakit kepala yang teruk adalah pening. Ini biasanya dikaitkan dengan cephalalgia sekunder, yang berlaku dengan latar belakang perkembangan strok, osteochondrosis, meningitis, aterosklerosis saluran cerebral.

Selalunya, dengan sakit kepala yang teruk, kelemahan umum berlaku. Gejala ini adalah ciri cephalalgia primer dan sekunder. Oleh itu, semasa membuat diagnosis, ini tidak menunjukkan..

Peningkatan suhu dengan sakit kepala yang teruk menunjukkan perkembangan proses menular dan radang pada tubuh manusia. Pengsan adalah gejala tambahan yang berbahaya. Selalunya berlaku dengan strok, meningitis, krisis hipertensi, kegagalan jantung, dan penyakit serius lain.

Diagnostik

Sekiranya sakit kepala kerap berlaku atau tidak melegakan dengan ubat penahan sakit, maka adalah mustahak untuk melakukan diagnosis untuk menentukan penyebabnya. Hanya dengan itu rawatan boleh ditetapkan..

Biasanya, diagnosis dibuat menggunakan kajian perkakasan moden. Tetapi sebelumnya, pakar neurologi semestinya menjelaskan maklumat mengenai sifat sensasi kesakitan dan tempohnya. Dikehendaki menjalani pemeriksaan oleh pakar dari pelbagai arah, contohnya, pakar otolaryngologi, doktor gigi, pakar oftalmologi, dll. Ujian makmal yang diperlukan untuk mengesan jangkitan.

Kaedah utama penyelidikan perkakasan yang membolehkan anda menilai keadaan otak:

Elektroensefalografi. Dengan pertolongannya, fungsi utama otak dinilai, anomali vaskular dikesan, terdapat tanda-tanda tidak langsung adanya neoplasma dan hematoma.

Radiografi. Terima kasih, anda dapat mengesan trauma kraniocerebral, hidrosefalus, sinusitis.

Pengimejan resonans magnetik. Ia dirancang untuk mengesan tumor, kemalangan serebrovaskular dan penyakit lain.

Imbasan CT. Ia membolehkan anda mengesan tumor, kista, aneurisma, jejak pendarahan, perubahan struktur tisu dan saluran otak.

Elektromiografi. Dengan bantuannya, penyakit sistem neuromuskular didiagnosis, kerosakan saraf dikesan.

Diagnostik ultrabunyi. Ia membolehkan anda mengenal pasti aterosklerosis, anomali vaskular, aneurisma.

Cara menghilangkan sakit kepala yang teruk

Sekiranya sakit kepala disebabkan oleh terlalu banyak tekanan atau tekanan, anda harus berehat secukupnya. Tetapi, agar sakit kepala yang teruk tidak mengganggu ini, disarankan untuk mengambil ubat bius atau menggunakan salah satu kaedah rakyat. Urut pada kawasan temporal, jambatan hidung dan belakang kepala berkesan melawan sakit kepala. Ia mendorong kelonggaran, dan jika setelah itu rasa sakit mulai berkurang, maka anestetik dapat ditinggalkan.

Anda boleh menggunakan kaedah rakyat terkenal lain untuk melegakan sakit kepala..

Untuk sakit kepala yang teruk, anda boleh mencuba:

  • Sapukan daun kubis segar ke bahagian atas kepala dan ke pelipis, ia harus diganti semasa mengering.
  • Sapukan bulatan bit segar ke telinga.
  • Sapukan hirisan lemon pada pelipis.

Biasanya, kaedah ini akan mengurangkan sakit kepala tidak lebih dari 20 minit. Tetapi, jika ini tidak berlaku, dan penghilang rasa sakit tidak membantu, lebih baik berjumpa doktor untuk diagnosis dan preskripsi rawatan..

Pil sakit kepala yang teruk

Ubat berikut dapat membantu melegakan sakit kepala yang teruk:

  • ubat anti-radang bukan steroid. Jenis ubat ini bukan sahaja membantu menghilangkan rasa sakit, tetapi juga keradangan. Ubat-ubatan dalam kumpulan ini termasuk Ibuprofen, Nimesulide, Movalis, Indomethacin, dan lain-lain;
  • analgesik yang mempunyai sifat analgesik dan antipiretik - Paracetamol dan Analgin;
  • antispasmodik untuk melegakan sakit kepala yang disebabkan oleh vasospasme. Ini adalah Spazmalgon, Spazgan, No-shpa;
  • antidepresan yang dapat berjaya melawan tekanan perasaan. Mereka juga diresepkan untuk melegakan sindrom depresi, yang sering menjadi penyebab cephalalgia..

Ubat-ubatan rakyat untuk sakit kepala

Ubat-ubatan rakyat yang banyak diminta untuk menghilangkan sakit kepala dengan cepat adalah minyak pati lavender, pudina, lemon atau chamomile. Anda boleh menggunakan satu produk atau mencampurkan minyak pati yang berbeza dalam perkadaran yang sama. Setitik produk mesti digosok selama beberapa minit ke zon temporal, dan juga ke kawasan hidung. Untuk melegakan sakit kepala, anda boleh membuat kompres dengan minyak pati, menambahkannya ke dalam tab mandi, menghirup wap menggunakan lampu aroma.

Untuk melegakan sakit kepala yang disebabkan oleh tekanan darah rendah, anda perlu minum teh, kopi, dan juga makan sepotong coklat gelap. Segelas air masin akan membantu menstabilkan keadaan. Sekiranya sakit kepala sering berlaku, maka madu harus dimasukkan ke dalam makanan, jika tidak ada alergi terhadap produk semula jadi ini.

Pencegahan

Kaedah tradisional bukan sahaja dapat melegakan sakit kepala yang teruk, tetapi juga dapat mencegahnya. Pertama sekali, selepas tekanan emosi atau latihan fizikal yang berat, anda pasti mesti mandi air panas, yang akan berehat dan menenangkan. Anda boleh mandi kontras.

Meringankan tekanan dan membantu mencegah ketegangan sakit kepala herba perubatan.

Adalah perlu untuk menyeduh teh dari kombinasi tanaman ubat berikut:

  • Pudina, oregano dan St. John's wort.
  • Knotweed dan calendula.
  • Lindens, jelatang dan simpul.
  • Bearberry, hawthorn, valerian dan motherwort.

Untuk mengelakkan sakit kepala, anda harus menjalani gaya hidup sihat dan bersukan. Makan dengan betul sangat penting. Pendekatan ini akan meningkatkan pertahanan badan dan berjaya melawan kesan negatif tekanan..

Mengapa kepala sakit dan apa yang harus dilakukan dengannya

Tunggu pengambilan pil anda. Mungkin anda memerlukan ambulans atau secawan teh.

Sakit kepala jarang berbahaya. Selalunya, dia mempunyai alasan yang mudah. Sekiranya anda terlalu malas untuk mengetahuinya, minum sahaja ubat penghilang rasa sakit OTC (aspirin, ibuprofen, paracetamol) - dan rasa tidak selesa akan reda.

Walau bagaimanapun, ada pilihan lain: apabila pil tidak mencukupi atau, sebaliknya, mudah dilakukan tanpanya.

Bila hendak memanggil ambulans

Kadang-kadang sakit kepala boleh menjadi tanda penyakit serius. Contohnya, ketumbuhan yang perlahan atau strok yang cepat.

Segera hubungi doktor atau hubungi ambulans jika kesakitan tiba-tiba dan sangat teruk, hampir tidak dapat ditanggung, atau jika disertai oleh salah satu gejala berikut:

  • mati rasa atau kelemahan pada satu sisi muka atau badan;
  • percakapan yang tidak jelas;
  • kesedaran yang keliru;
  • masalah penglihatan secara tiba-tiba: anda melihat semuanya seolah-olah dalam kabus atau anda mempunyai penglihatan berganda;
  • pening dan muntah;
  • pening, kehilangan keseimbangan.

Mengambil ubat penghilang rasa sakit akan melancarkan gejala dan membiarkan penyakit itu berlanjutan. Hasilnya tidak dapat diperbaiki.

Sekiranya anda tidak melihat tanda-tanda yang mencurigakan dan masalahnya hanya terbatas pada sakit kepala, anda boleh berehat dan mencari punca ketidakselesaan di Mengapa Kepala Saya Sakit? di bawah.

Mengapa kepala sakit dan apa yang perlu dilakukan dalam setiap kes

1. Anda menghidap hiperopia

Dalam kes ini, sakit kepala timbul ketika anda cuba memusatkan perhatian pada objek yang berdekatan: buku nota di desktop, skrin komputer riba, perkara yang disentuh. Sebilangan orang dilahirkan dengan pandangan jauh, tetapi bagi kebanyakan orang, masalah penglihatan ini berlaku setelah 40 tahun. Oleh itu, sakit kepala boleh muncul pada pandangan pertama sama sekali tidak bermotivasi dan tiba-tiba..

Apa nak buat

Alihkan perhatian anda terlebih dahulu dan rehatkan mata anda. Sekiranya tidak berjaya, ambil ubat penahan sakit.

Apabila kepalanya hilang, lakukan sedikit ujian. Sekiranya, ketika melihat sesuatu yang dekat, anda tertarik untuk berjongkok, lawati pakar oftalmologi. Rabun jauh berjaya diperbetulkan dengan cermin mata atau lensa.

2. Anda tidak cukup tidur atau, sebaliknya, tidur

Kadar tidur bagi orang dewasa ialah 7-8 jam. Tidur kurang atau lebih mungkin berisiko bangun dengan sakit kepala.

Apa nak buat

Ambil ubat penghilang rasa sakit kali ini. Untuk masa depan - cuba jangan melampaui batas.

3. Anda terlalu tertekan, tetapi tidak menyedarinya

Ramai orang bekerja di komputer selama berjam-jam lurus. Atau mereka suka bercakap di telefon, menekan penerima ke telinga dengan bahu mereka. Atau mereka hanya gementar, marah, tanpa sedar mengepalkan rahang mereka. Mana-mana keadaan ini boleh menyebabkan sakit kepala ketegangan yang disebut Tension sakit kepala (HDN).

Sakit kepala ketegangan paling kerap berlaku di dunia moden.

Tidak sukar untuk mengenali mereka: rasa sakit mempunyai watak yang memerah, memerah, seolah-olah pembalut terlalu ketat di dahi anda. Selalunya pada masa yang sama anda mengalami ketidakselesaan di leher dan bahu, anda ingin meluruskan, meregangkan.

Apa nak buat

Luruskan ke atas dan regangkan. Berjalanlah dengan bahu anda selembut mungkin. Lakukan beberapa latihan mudah: condongkan kepala ke hadapan, kemudian ke belakang, sapu dari bahu ke bahu, ulangi. Sekiranya boleh, mandi atau mandi air suam.

Untuk melegakan ketidakselesaan dengan cepat, minum aspirin sakit kepala Ketegangan atau ubat berasaskan ibuprofen atau naproxen (tentu saja, mengikut arahan).

Sekiranya ketegangan sakit kepala menghantui anda sepanjang masa, cari cara untuk melonggarkan otot di leher dan bahu anda dan kepala. Berenang, yoga, urut yang terbukti baik.

4. Anda gugup atau mengalami tekanan kronik

Tekanan juga boleh mencetuskan sakit kepala yang tegang..

Apa nak buat

Cadangannya sama seperti pada ayat di atas. Penting untuk tidak menghilangkan tekanan sehingga melepaskan otot..

5. Anda dibebani dengan ubat penghilang rasa sakit

Walaupun ubat OTC yang relatif selamat - aspirin, ibuprofen, paracetamol - boleh menyebabkan sakit kepala jika anda menggunakannya lebih dari 15 hari. Mengapa Kepala Saya Sakit? sebulan. Ubat-ubatan preskripsi - contohnya berasaskan opioid atau mengandungi kafein - mencukupi selama 10 hari.

Apa nak buat

Jumpa ahli terapi. Sekiranya perlu, dia akan memberi ubat lain untuk anda atau mengesyorkan bagaimana mengatasi kesakitan tanpa ubat.

6. Anda bertindak balas terhadap cuaca

Perubahan mendadak dalam tekanan atmosfera (ke arah mana pun), angin sejuk, angin yang semakin meningkat - semua ini boleh mencetuskan sakit kepala Cuaca sebagai Sakit Kepala dan Pencetus Migrain.

Apa nak buat

Sekiranya boleh, berbaring dan berehat untuk membolehkan badan anda menghadapi perubahan persekitaran dengan lebih mudah. Sekiranya tidak, ambil ubat penahan sakit. Dan, tentu saja, mula memerangi pergantungan cuaca..

7. Anda lapar

Menurunkan gula darah bolehkah anda mendapat sakit kepala akibat gula? menyebabkan sakit kepala. Keadaan seperti ini sering dialami oleh mereka yang lupa makan tepat pada waktunya, menjalani diet yang ketat atau terlalu aktif dalam sukan, sehingga membatasi diri dalam pemakanan..

Apa nak buat

Makan atau minum sesuatu yang mengandungi karbohidrat yang mudah dicerna: teh manis, jus buah, susu atau koko, biskut, gula-gula, sepotong roti. Ini akan membantu meningkatkan kadar glukosa dengan cepat dan menenangkan sakit kepala..

Cuba jangan kelaparan di masa depan.

Beralihlah kepada 5-6 makanan kecil dan bukannya sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam anda yang biasa. Sentiasa jaga makanan ringan yang sihat, seperti kacang atau sayur-sayuran..

8. Anda makan atau minum terlalu banyak gula-gula

Lebihan gula dalam darah menimbulkan sakit kepala sekerap kekurangannya. Glukosa mempengaruhi tahap hormon, khususnya adrenalin dan norepinefrin. Mereka, pada gilirannya, dapat menyempitkan saluran darah di otak secara drastik, dan anda mengalami sakit kepala..

Apa nak buat

Ambil ubat penahan sakit. Pertimbangkan semula sikap anda terhadap gula-gula dan hadkan pengambilan gula anda.

9. Anda mempunyai mabuk

Sebenarnya, mabuk adalah keracunan badan dengan produk etanol yang merosot. Di samping itu, alkohol menyebabkan dehidrasi, dan otak menjadi organ pertama yang menderita..

Nah, otak tidak mahu menderita sendirian, jadi dapatkan dan tandakan: sakit kepala, pening, mual dan kegembiraan lain.

Apa nak buat

Sekiranya rasa sakit itu benar-benar tidak dapat ditanggung, jangan risau - minum pil. Tetapi tetap cuba lakukan tanpa itu, agar tidak membebani hati yang sudah menderita dengan ubat. Minum air, minum sorben, tidur, berjalan-jalan. Secara amnya, cubalah pelbagai cara untuk menghilangkan mabuk..

10. Anda terlepas kopi pagi anda

Ketagihan kopi bukanlah mitos Kafein dan Fakta. Nasib baik, kafein tidak mempengaruhi tubuh kita sama kuatnya dengan ubat undang-undang lain seperti rokok atau alkohol. Walau bagaimanapun, badan masih terbiasa. Dan tiba-tiba dibiarkan tanpa dos biasa, ia dapat memberikan gejala yang tidak menyenangkan: keletihan, mudah marah, kurang tumpuan dan sakit kepala yang sangat.

Apa nak buat

Nasihat Banal: minum kopi. Malah dos satu setengah hingga dua kali lebih sedikit daripada biasa adalah sesuai. Sekiranya anda tidak mempunyai kopi, bancuh teh hijau atau teh hitam. Atau makan sekeping coklat gelap.

Untuk masa depan: Sekiranya anda ingin melawan ketagihan kafein, jangan lakukannya dengan segera. Kurangkan dos kopi anda sekitar 25% setiap minggu. Kemudian penolakan minuman akan berlalu tanpa gejala yang tidak menyenangkan..

11. Anda baru sahaja melakukan hubungan seks

Betul? Dan sekarang anda mengalami kesakitan yang membosankan atau berdenyut di kepala dan bahagian leher? Kemungkinan besar, dia - sakit kepala yang disebabkan oleh aktiviti seksual Seks sakit kepala. Sebagai peraturan, ketidakselesaan seperti itu hilang dalam beberapa minit, tetapi dalam beberapa kes memerlukan beberapa jam..

Apa nak buat

Selalunya, sakit kepala jangka pendek yang berkaitan dengan aktiviti seksual tidak begitu ketara dan tidak berbahaya. Tetapi jika mereka mengganggu anda, berjumpa doktor..

Dan jangan menangguhkan lawatan ke doktor sekiranya anda mengalami kesakitan jenis ini secara tiba-tiba dan untuk pertama kalinya..

12. Anda demam

Selsema boleh menyebabkan pembengkakan dan keradangan sinus, yang merupakan rongga pada tulang tengkorak yang berkomunikasi dengan hidung. Perkara ini tidak selalu berbahaya. Sering kali, pembengkakan ringan dengan cepat hilang dengan sendirinya, dan gejalanya terbatas pada rasa tersumbat di hidung dan sakit kepala yang menjadi menekan ketika anda memiringkan kepala ke bawah.

Apa nak buat

Sekiranya ketidakselesaan mengganggu kehidupan dan bekerja, minum ubat penahan sakit bebas - ibuprofen yang sama. Anda perlu menghubungi ahli terapi hanya jika anda demam, setelah tindakan ubat berakhir, ia menjadi lebih teruk bagi anda, dan kesesakan hidung dan kesakitan meningkat.

Kemudian, mungkin, kita berbicara tentang sinusitis, sinusitis frontal atau keradangan sinus lain, yang memerlukan Sinus Sakit kepala penggunaan ubat-ubatan preskripsi, hingga antibiotik.

13. Anda hanya makan ais krim atau minum sesuatu yang sejuk

Jenis kesakitan ini dipanggil sakit kepala ais krim Sakit kepala ais krim. Doktor belum sepenuhnya memahami mekanisme kesakitan yang disebabkan oleh selesema, tetapi mereka menganggap bahawa masalahnya adalah seperti berikut. Apabila anda menggigit ais krim atau menghirup minuman sejuk, saluran darah di mulut, nasofaring, dan esofagus menjadi sempit. Kekejangan menyebabkan serangan sakit kepala.

Apa nak buat

Tidak ada. Biasanya, sakit kepala ais krim berkurang 5 minit selepas puncaknya. Sekiranya anda terdedah kepada migrain, rasa tidak selesa mungkin bertahan lebih lama, tetapi ia akan hilang ketika badan anda menyesuaikan diri dengan perubahan suhu secara tiba-tiba.

14. Anda pernah mengalami kecederaan di kepala

Anda mungkin pernah berjumpa doktor. Atau mungkin mereka hanya mengetuk, mengalami beberapa minit yang tidak menyenangkan dan melupakannya dengan selamat, memutuskan bahawa kejadian itu tetap tanpa akibat. Malangnya, peningkatan keadaan selepas kecederaan tidak selalu menjamin bahawa kepala tidak mengalami kerosakan dengan lebih serius..

Kesakitan mungkin muncul walaupun beberapa bulan selepas kesannya.

Apa nak buat

Sekiranya anda ingat bahawa anda pernah memukul kepala anda, berjumpa dengan ahli terapi dan bercakap mengenai kecederaan tersebut. Doktor akan memberikan anda penyelidikan, dan berdasarkan hasilnya, dia akan memberikan rawatan. Sehingga itu, rasa sakit dapat diatasi dengan ubat penghilang rasa sakit seperti ibuprofen..

15. Anda mengalami jangkitan telinga

Kita boleh membicarakannya jika sakit kepala yang menekan atau berdenyut disertai dengan masalah pendengaran, deringan atau ketidakselesaan di telinga.

Apa nak buat

Sekiranya, selain daripada gejala yang dinyatakan di atas, tidak ada manifestasi penyakit lain, anda tidak dapat melakukan apa-apa: kebanyakan keradangan kecil ini hilang dalam satu atau dua minggu. Mengapa Kepala Saya Sakit?... Mana-mana penghilang rasa sakit di kaunter boleh mengatasi sakit kepala..

Sekiranya gejalanya disertai demam, sakit telinga yang teruk dan pening, pastikan anda menghubungi ahli terapi agar tidak terlepas otitis media.

16. Anda telah memakan salah satu makanan yang boleh menyebabkan sakit kepala

Makanan pencetus termasuk Sakit Kepala dan Makanan:

  • keju tua (parmesan, keju biru), feta dan mozzarella;
  • beberapa buah dan beri: pisang masak, buah sitrus, kiwi, nanas, alpukat, raspberi.
  • kacang, terutamanya kacang almond dan kacang;
  • buah kering: kismis, aprikot kering, kurma;
  • makanan acar: timun, zaitun, kubis;
  • makanan dengan pengawet: sosej, daging asap, ham, hot dog;
  • alkohol...

Sebenarnya, senarai produk seperti itu dapat dilanjutkan untuk waktu yang lama dan mungkin untuk menentukan yang mana reaksi kepala anda hanya dengan pemerhatian..

Apa nak buat

Secara taktik, ambil ubat penghilang rasa sakit di luar kaunter sekiranya rasa sakit itu menghalangi. Secara strategik, mulailah menyimpan buku harian pemerhatian. Tuliskan apa yang anda makan sebelum anda sakit kepala. Selepas beberapa entri seperti ini, kemungkinan besar anda dapat mengira produk pencetus peribadi anda tanpa masalah..

17. Anda baru sahaja berjaya.

Latihan adalah provokator lain dari Latihan sakit kepala. Terutama ketidakselesaan yang kerap dirasakan setelah:

  • berlari;
  • mendayung;
  • tenis;
  • berenang;
  • angkat berat.

Apa nak buat

Dalam kebanyakan kes, sakit kepala latihan tidak berbahaya. Mereka berlalu dalam satu atau dua jam. Anda boleh mempercepat proses dengan mengambil ubat penghilang rasa sakit.