Utama > Tekanan

Berapa kerap MRI dapat dilakukan: fakta, spekulasi

25 Oktober 2019

  • 1 Kontraindikasi untuk MRI
  • 2 Berapa kerap mendapatkan MRI?

Pencitraan resonans magnetik (atau MRI) hari ini adalah salah satu kaedah diagnostik neuroimaging yang paling tepat berdasarkan fenomena resonans magnetik nuklear. Ini adalah kaedah diagnostik utama dalam mengenal pasti penyakit neurologi semua jenis; untuk ini, pemeriksaan MRI otak dan saraf tunjang dilakukan.

Kaedah moden untuk mendiagnosis penyakit didasarkan pada fenomena fizikal yang kompleks yang, dengan tidak dapat difahami, menakutkan pesakit biasa yang tidak biasa dengan seluk-beluk fizik nuklear atau teori resonans magnetik. Dan kerana semua orang tahu bahawa kerap melakukan kajian seperti sinar-X atau ultrasound dapat menyebabkan bahaya tertentu pada kesihatan, sikap berhati-hati dipindahkan ke kaedah diagnostik lain. Pengimejan resonans magnetik tidak terkecuali. Sebilangan besar pesakit neurologi berminat dengan soalan - berapa kerap MRI dapat dilakukan? Situasi ini rumit oleh fakta bahawa ia sering dikelirukan dengan tomografi otak yang dihitung, yang menggunakan sinar-X dan, jika sering digunakan, dapat membahayakan kesihatan..

Agak sukar untuk menjawab soalan ini dengan tegas, kerana, di satu pihak, tidak ada kesan negatif yang tercatat setelah diagnostik, dan fakta seperti itu tidak dijelaskan dalam praktik perubatan. Sebaliknya, penggunaan medan magnet frekuensi tinggi secara teoritis masih mempengaruhi tubuh manusia, dan fakta bahawa tidak ada bahaya yang diperhatikan setakat ini tidak menjamin bahawa akan ada gambaran yang sama di masa depan..

Gelombang magnet dan radio dianggap selamat, tetapi telefon bimbit dijauhkan dari badan - semua orang mengetahui perkara ini.

Selain itu, di media, pendapat selalu diedarkan mengenai bahaya medan geomagnetik, ribut magnetik dan solar dan kesannya terhadap manusia. Maklumat ini selalunya tidak membawa muatan, tetapi membuat orang sangat gugup, yang mudah tunduk dengan pelbagai khabar angin dan panik. Oleh itu, terserah kepada doktor untuk memutuskan seberapa kerap imbasan MRI dapat dilakukan, berdasarkan maklumat mengenai keadaan pesakit dan petunjuk perubatan..

Pencitraan resonans magnetik boleh meletihkan pesakit dan boleh menyebabkan gangguan tertentu pada sebilangan daripada mereka. Oleh kerana diagnosis melibatkan menempatkan seseorang di pengimbas khas, pesakit yang menderita claustrophobia mengalami kegelisahan yang serius, yang dapat meningkat menjadi panik dan menyebabkan kemerosotan kesehatan secara umum..

Kontraindikasi untuk MRI

Pesakit dengan alat pacu jantung juga tidak boleh menjalani diagnosis ini kerana risiko kerosakan alat. Tidak ada data mengenai kesan medan magnet pada janin, oleh itu kehamilan dianggap sebagai kontraindikasi dari trimester ketiga. Lebih tepat lagi, MRI disarankan sekiranya manfaat kepada ibu melebihi risiko kepada bayi. Kontraindikasi kategori lain termasuk:

  • kehadiran implan plastik atau logam di dalam badan pesakit;
  • keperluan pemantauan berterusan terhadap keadaan fisiologi pesakit;
  • implan di telinga tengah, serta penyakit ENT;
  • tempoh selepas operasi untuk pembedahan hernia tulang belakang, jika struktur logam dipasang;
  • kehadiran alat feromagnetik Ilizarov, yang dapat memutarbelitkan gambar diagnostik kerana interaksi medan magnet.

Pemeriksaan saraf tunjang (atau tulang belakang, seperti yang biasa dikatakan oleh pesakit) ditetapkan dalam kes berikut:

  • kehadiran kecederaan tulang belakang, dengan disyaki kecederaan saraf tunjang;
  • kehadiran kecurigaan cakera herniasi;
  • penubuhan myelopathy;
  • kecurigaan pelbagai sklerosis.

Berapa kerap mendapatkan MRI?

Kekerapan pemeriksaan sklerosis dan myelopathy yang disyorkan adalah sekali atau dua kali setahun. Dengan hernia, jika diagnosis disahkan dan tidak ada reaksi neurologi yang diamati pada pesakit, diagnosis dapat dilakukan setiap dua hingga tiga tahun. Walaupun ada kes yang memerlukan pemeriksaan berulang pesakit:

  • jika dia mengalami senaman fizikal yang berat, selepas itu kemerosotan berlaku;
  • berlakunya reaksi neurologi (defisit), yang ditunjukkan dalam bentuk kelemahan otot, penurunan nada otot, terutamanya di kawasan pelvis;
  • sekiranya pesakit mengalami kecederaan tulang belakang;
  • keperluan untuk menyelesaikan kursus dengan ahli terapi manual apabila data diperlukan untuk mengawal keadaan dan mengorientasikan ahli terapi.

Walaupun kaedah penyelidikan itu sendiri tidak berbahaya bagi tubuh, diagnostik MRI disertai dengan ketidakselesaan tertentu bagi pesakit. Ini adalah jangka masa (hingga 1 jam), tahap kebisingan yang tinggi, keperluan untuk tidak bergerak lama dalam masa pengimbas. Semua ini dapat menjadikan prosedur secara subyektif tidak menyenangkan bagi pesakit..

Dari sudut petunjuk indikator perubatan, data yang diberikan oleh MRI benar-benar tumpang tindih dengan hasil kajian dan diagnostik lain, sebab itulah doktor mungkin tidak menghantar pesakit untuk diagnostik hanya kerana mereka sudah memiliki semua maklumat yang diperlukan. Oleh itu, tidak masuk akal untuk menjalani MRI terlalu kerap. Sebagai peraturan, badan tidak mempunyai masa untuk muncul perubahan yang begitu penting yang memerlukan diagnostik lebih kerap daripada dua kali setahun.

Bolehkah MRI dilakukan beberapa kali dalam setahun

MRI adalah salah satu kaedah diagnostik perkakasan moden yang paling tepat dan bermaklumat. Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk mengenal pasti patologi dan pembentukan malignan pada peringkat awal perkembangannya. Walau bagaimanapun, banyak orang mempunyai soalan: berapa kerap anda boleh melakukan pencitraan resonans magnetik (MRI) agar tidak membahayakan kesihatan anda. Mari kita bahas masalah ini dengan lebih terperinci..

Maklumat am

Pencitraan resonans magnetik dilakukan dengan menggunakan peralatan perubatan moden: tomografi berketepatan tinggi dengan pelbagai daya. Tindakannya didasarkan pada kombinasi medan magnet berterusan dengan intensiti tinggi dan radiasi elektromagnetik. Dengan bantuan radas, adalah mungkin untuk membina model tiga dimensi objek yang sedang dikaji dan melakukan kajian lebih lanjut.

Tomograf memungkinkan untuk mendapatkan rangkaian gambar berurutan tisu dan organ dalaman. Selalunya, menggunakan pengimejan resonans magnetik, kajian dilakukan:

  • Sistem muskuloskeletal.
  • Sistem vaskular otak.
  • Tisu lembut.
  • Sistem kardio-vaskular.

MRI dapat mendedahkan:

  • Pembentukan malignan dan jinak.
  • Proses patologi yang berlaku di organ dalaman dan tisu badan manusia.
  • Metastasis tunggal atau berganda.
  • Anomali pelbagai etiologi.
  • Lokasi penyetempatan fokus pelbagai penyakit.

Rata-rata, prosedur diagnostik menggunakan resonans magnetik nuklear memerlukan masa 30 minit. Bergantung pada tujuan pemeriksaan dan objek yang dikaji, ia memerlukan masa sehingga 60 minit.

Berapa kerap anda boleh lakukan

Soalan mengenai seberapa sering MRI dapat dilakukan dan apa kesannya terhadap tubuh diajukan oleh banyak pasien, kerana medan magnet yang kuat digunakan dalam kajian diagnostik. Oleh kerana tidak berbahaya, MRI tidak memberi kesan negatif kepada tubuh. Oleh itu, prosedur boleh dilakukan sekerap yang dibenarkan untuk tujuan diagnostik. Walau bagaimanapun, rujukan dari doktor yang berkelayakan mesti dilakukan untuk ujian. Beberapa klinik moden menjalankan pemeriksaan tanpa rujukan. Tetapi jangan membuat keputusan sendiri mengenai diagnosis. Anda harus berjumpa dengan profesional yang berpengalaman sebelum melakukan ini..

MRI sering diresepkan sebagai langkah pencegahan atau kawalan. Sebagai peraturan, ia dilakukan selepas pembedahan untuk melihat kesan operasi..

Berapa kerap MRI dilakukan dengan kontras?

Salah satu cara untuk mendapatkan gambaran klinikal terperinci adalah dengan menggunakan agen kontras yang terbuat dari garam gadolinium. Kontras memungkinkan untuk mengenal pasti perubahan patologi pada tahap awal perkembangannya dan pembentukan ganas walaupun dengan ukuran terkecil (kurang dari 1 mm). Sebagai peraturan, MRI dengan kontras ditetapkan untuk memeriksa saluran kepala..

Persediaan berdasarkan garam gadolinium tidak beracun dan benar-benar selamat untuk kesihatan. Walau bagaimanapun, sebilangan pesakit mungkin mengalami intoleransi individu terhadap beberapa komponen yang membentuknya. Dalam kes ini, hanya MRI konvensional tanpa penguat yang sering dapat dilakukan.

Berapa kerap kanak-kanak dapat didiagnosis?

MRI dapat dilakukan, jika perlu, bukan hanya untuk orang dewasa, tetapi juga untuk anak. Kaedah penyelidikan diagnostik ini tidak menjejaskan kesihatan dan kesejahteraan mereka. Hari ini adalah salah satu yang paling selamat, paling tidak menyakitkan dan moden. Tidak seperti CT, MRI tidak menyinari badan dan hampir tidak menyebabkan kesan sampingan.

Walau bagaimanapun, adalah mustahak bagi doktor untuk memastikan keadaan bayi tidak bergerak semasa pemeriksaan, jika tidak, hasil diagnostik mungkin tidak tepat dan tidak memberi maklumat. Oleh itu, prosedur itu dilakukan di bawah anestesia umum jangka pendek. Oleh kerana ubat anestetik mempengaruhi sistem saraf anak, seringkali mustahil untuk menggunakannya untuk mengelakkan kemungkinan akibat negatif..

Sekiranya bayi dapat mengekalkan kedudukan pegun semasa prosedur, anestesia tidak digunakan. Oleh itu, pengimejan resonans magnetik dapat dilakukan sekerap yang sesuai..

Yang penting adalah persiapan psikologi awal pesakit muda sebelum prosedur diagnostik. Ia dilakukan oleh ibu bapa, untuk menjelaskan kepada anak mereka apa pemeriksaan itu dan bagaimana ia akan dilakukan.

Seperti yang dinyatakan di atas, seringkali tidak digalakkan melakukan MRI untuk kanak-kanak: terutamanya untuk pesakit muda di bawah usia tiga tahun. Beban magnet yang berlebihan tidak akan menguntungkan badan yang sedang berkembang dan berkembang.

Berapa kerap wanita hamil boleh didiagnosis?

Selalunya wanita yang berada pada trimester pertama kehamilan tidak disarankan menjalani MRI. Walaupun kesan negatif medan magnet voltan tinggi pada tubuh manusia belum dapat dikenal pasti, kesannya terhadap perkembangan janin tidak dapat difahami sepenuhnya..

Tomografi dengan agen kontras amat berbahaya. Ejen kontras dapat melintasi penghalang plasenta dan mempunyai kesan yang tidak dapat diramalkan pada janin yang sedang berkembang.

Walaupun semua perkara di atas, doktor, bagaimanapun, dapat menetapkan diagnosis untuk seorang wanita, tidak kira berapa lama kehamilannya. Ini berlaku sekiranya berlaku ancaman terhadap kehidupan pesakit, ketika melakukan tomografi sangat penting. Kekerapan ujian bergantung pada keadaan tertentu.

Adakah mungkin untuk menjalankan diagnosis sekali lagi setelah jangka waktu yang singkat

Oleh itu, mari kita lihat seberapa kerap MRI dapat dilakukan, adakah prosedur itu dapat diulang setelah jangka waktu yang singkat. Selalunya, doktor menetapkan diagnosis kedua. Sebagai peraturan, ini diperlukan untuk menentukan seberapa berkesan perjalanan rawatan ini. Di skrin komputer, doktor akan dapat melihat semua perubahan yang berlaku pada organ atau tisu yang diperiksa selama tempoh terapi yang lalu.

Oleh kerana MRI konvensional adalah kaedah diagnostik yang cukup selamat, ia dapat dilakukan beberapa kali berturut-turut. Dalam beberapa kes, tomografi boleh dilakukan 2 kali pada hari yang sama. Selalunya, MRI diresepkan segera setelah kaedah diagnostik lain dijalankan, yang untuk sebab tertentu tidak memberikan gambaran klinikal yang lengkap..

Berapa kerapkah diagnosis otak dapat dilakukan?

Soalan mengenai seberapa sering MRI otak dapat dilakukan adalah soalan yang serius dan membimbangkan bagi banyak pesakit. Kaedah diagnostik ini ditetapkan untuk:

  • Mual, sakit kepala dan pening yang kerap.
  • Onkologi yang disyaki.
  • Halangan vaskular serebrum.
  • Kehadiran kecederaan otak traumatik.
  • Pukulan.
  • Hydrocephalus.

Juga, MRI diresepkan selepas pembedahan di otak. Ini diperlukan untuk memantau keadaan pesakit selepas pembedahan dan perlunya memilih rawatan yang paling berkesan. Kemudian timbul persoalan lain, berapa kali dalam setahun anda boleh melakukan MRI otak. Diagnostik boleh dilakukan berkali-kali tanpa had. Sebagai peraturan, doktor menetapkan prosedur tidak lebih dari sekali dalam setahun. Walau bagaimanapun, dengan adanya penyakit tertentu dan kecurigaan terhadap pembentukan ganas, diagnosis dapat dilakukan sebanyak yang diperlukan. Sebagai contoh, untuk sklerosis berganda, prosedur dilakukan sekurang-kurangnya dua kali setahun. Ini diperlukan untuk mengawal perkembangan penyakit ini..

Berapa kerapkah diagnosis tulang belakang dapat dilakukan?

Pencitraan resonans magnetik tulang belakang adalah kaedah diagnostik yang paling popular sekarang. Ia ditetapkan oleh doktor untuk mengenal pasti semua perubahan atau gangguan yang berlaku di tulang belakang. Dengan menggunakan kaedah diagnostik ini, anda boleh memeriksa bahagian:

  • Brachial.
  • Lumbosacral.
  • Serviks.
  • Temporomandibular.
  • Pinggul.

MRI tulang belakang boleh diresepkan untuk:

  • Hernia intervertebral yang disyaki.
  • Kecederaan serius.
  • Disyaki keganasan.
  • Kehadiran gangguan degeneratif di tulang belakang.
  • Osteochondrosis kronik.

Menjawab persoalan berapa kerap MRI tulang belakang dapat dilakukan, kami menegaskan bahawa kaedah diagnostik ini dapat dilakukan sekerap yang diperlukan oleh doktor yang merawat. Sekiranya pakar sering menetapkan diagnostik, anda tidak boleh meninggalkannya. Oleh itu, anda boleh memburukkan kesihatan anda sendiri. Sebelum menjalankan penyelidikan, anda harus bertanya kepada doktor mengenai kemungkinan risiko dan akibatnya..

MRI tulang belakang boleh dilakukan walaupun untuk kanak-kanak. Anda mesti membawa prosedur diagnostik:

  • Kad pesakit luar kanak-kanak.
  • Rujukan dari doktor.
  • Hasil kajian diagnostik sebelumnya.

Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah moden untuk mendiagnosis sebilangan besar penyakit. Ia benar-benar selamat dan tidak menyakitkan. Oleh itu, imbasan MRI boleh dipesan beberapa kali dalam setahun dengan rujukan doktor. Selalunya diresepkan untuk melakukan tomografi otak dan saraf tunjang.

Berapa kerap MRI dapat dilakukan?

Sekiranya anda tertanya-tanya berapa kerap menjalani tomografi, dalam setiap kes hanya doktor yang dapat menjawab dengan tepat. Sesungguhnya, pengimejan resonans magnetik adalah kaedah yang paling biasa dalam mencari dan mengenal pasti banyak penyakit. Doktor melantik pemeriksaan dari pelbagai bidang perubatan.

Kaedah MRI berfungsi berdasarkan prinsip zarah selular yang menarik apabila terkena medan magnet yang kuat. Isyarat tindak balas yang dikeluarkan oleh atom tisu organ dalaman direkodkan oleh peralatan dan dipaparkan pada monitor komputer dalam bentuk gambar. Tiada sinaran pengion berbahaya dihasilkan semasa medan dihasilkan, oleh itu kaedah MR dianggap paling selamat.

Walaupun demikian, hanya untuk kepentingan, mustahil untuk menjalani pemeriksaan menggunakan tomografi. Hanya pakar yang berpengalaman yang dapat merujuk prosedur jika tidak dapat menentukan atau mengesahkan penyakit ini dengan cara lain.

Berapa kali anda boleh melakukan MRI otak

MRI otak ditunjukkan untuk diagnosis penyakit berikut:

  • kecurigaan terhadap penampilan neoplasma (tumor, sista);
  • penembusan objek asing ke kawasan dalam kepala;
  • kerosakan pada gentian saraf di otak, penyakit Alzheimer atau Parkinson;
  • keadaan selepas trauma selepas pukulan atau kemalangan, lebam teruk;
  • sklerosis pelbagai etiologi;
  • tempoh persediaan untuk pembedahan atau pemantauan pasca operasi.

Walaupun terdapat kecurigaan atas sebab-sebab di atas, doktor tidak mengesyorkan untuk "menghantar" diri mereka sendiri untuk diperiksa, melewati kesimpulan pakar. Walaupun prosedur MR dianggap tidak berbahaya, ia tetap boleh menyebabkan bahaya bersyarat.

Pertama, sebarang pemeriksaan adalah tekanan psikologi bagi seseorang. Persekitaran yang tidak dikenali, kehadiran peralatan yang bising, keperluan menyelam ke ruang tertutup dalam bentuk "terowong" tomograf dan tidak dapat bergerak dalam jangka masa yang lama - semua ini adalah faktor psikotraumatik..

Pesakit dengan ketakutan akan ruang tertutup berisiko memburukkan lagi psikosis yang sudah tidak stabil. Tekanan diketahui mempengaruhi kesihatan keseluruhan.

Kedua, seseorang yang menetapkan diagnosis jenis ini untuk dirinya sendiri mungkin tidak menyedari adanya alergi terhadap beberapa ubat. Dalam mri yang ditingkatkan kontras, sebatian pewarnaan khas disuntik secara intravena. Selalunya mengandungi iodin, yang boleh menyebabkan reaksi alergi. Atau penyelesaian garam gadolinium, yang dikontraindikasikan pada pesakit dengan penyakit ginjal atau hati.

Tidak setiap institusi perubatan mempunyai doktor pakar yang bersedia memberikan nasihat percuma mengenai kes khusus anda. Pesakit sudah dihantar untuk diagnostik dengan pakej dokumen yang dikumpulkan: keterangan doktor, rekod perubatan atau petikan dari sejarah perubatan, hasil kajian lain. Kakitangan pusat ini tidak berhadapan dengan tugas secara bebas menimbulkan kecurigaan terhadap kemungkinan patologi..

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit kronik, maka terdapat risiko keracunan badan dengan kerap melakukan tomografi. Gambar akan dilengkapi dengan tekanan yang tidak masuk akal dan kemungkinan merosakkan implan yang mengandungi logam (jika ada).

Seberapa sering menjalani prosedur ditentukan oleh pakar, jangka waktu rata-rata antara sesi adalah setengah tahun dengan adanya petunjuk perubatan.

Adakah mungkin melakukan MRI semasa haid

Sekiranya prosedur yang dirancang dijadualkan untuk salah satu hari kitaran haid wanita, anda tidak perlu takut dengan sesi tersebut. "Hari kritikal" bukanlah kontraindikasi langsung.

Terdapat hipotesis di antara beberapa doktor bahawa medan magnet yang kuat mempunyai keupayaan untuk mempengaruhi kerja kelenjar pituitari, yang bertanggungjawab untuk keseimbangan hormon dalam tubuh. Namun, tidak ada bukti langsung mengenai skor ini, kerana eksperimen dan penyelidikan di bidang ini belum dilakukan..

Sama ada untuk menjalani pemeriksaan semasa haid atau tidak, wanita itu memutuskannya sendiri. Untuk menyokong keselamatan prosedur seperti itu, kita dapat mengatakan bahawa jangka masa pendedahan ke medan magnet semasa sesi tidak dapat mempengaruhi pelanggaran keteraturan kitaran wanita..

Berapa kali anda boleh melakukan MRI tulang belakang

Pemeriksaan tulang belakang ditetapkan kerana sebab berikut:

  • keadaan pasca-trauma ruang tulang belakang, kelengkungan mekanikal;
  • hernia pelbagai etiologi;
  • neoplasma malignan dan jinak, sista, tumor;
  • osteochondrosis, osteoporosis dan penyakit tulang belakang yang lain.

Sekiranya, selepas pemeriksaan, pesakit didiagnosis dengan hernia intervertebral, maka dengan dinamika statik dan ketiadaan kemerosotan yang tajam, prosedur kedua ditetapkan hanya sekali setiap 2-3 tahun.

Kes yang luar biasa adalah peningkatan kesakitan akibat kecederaan berulang atau latihan fizikal yang tidak tertahankan. Apatis otot secara tiba-tiba di kawasan pelvis juga memerlukan pemeriksaan segera..

MRI tulang belakang diperlukan jika perlu untuk menjelaskan diagnosis dan perancangan langkah-langkah terapi selanjutnya. Langkah pertama pesakit sekiranya berlaku sindrom kesakitan secara tiba-tiba di bahagian punggung adalah lawatan ke pakar - pakar bedah. Dia boleh menghantar pesakit untuk menjalani terapi manual, tetapi pertama-tama anda perlu mendapatkan pengesahan visual mengenai masalah tersebut. Untuk melakukan ini, anda mesti menjalani tomografi.

Berapa kerap imbasan MRI dilakukan tanpa preskripsi doktor?

Seperti yang dinyatakan di atas, rawatan diri adalah jalan ke mana-mana. Kecurigaan yang berlebihan atau kemalasan yang berterusan boleh menyebabkan pengambilan penyakit tambahan. Sekiranya seseorang terus-menerus memproyeksikan "luka" orang lain pada dirinya sendiri, cuba mencari masalah di mana ia tidak wujud, ini penuh dengan pergantungan psikologi atau gangguan mental.

Seseorang yang ketagihan berisiko membuang tubuhnya dengan manipulasi perubatan dan ubat-ubatan yang berterusan. Sekiranya anda tidak mendapatkan bantuan khusus dari ahli psikologi pada waktunya, terdapat kemungkinan besar untuk memburukkan kesihatan anda..

Peraturan utama pesakit teladan adalah pengaturan yang betul: pertama lawatan ke doktor, dan kemudian pemeriksaan.

Berapa kali MRI organ dalaman dapat dilakukan

Untuk mengkaji keadaan organ-organ saluran gastrousus, pakar boleh menetapkan MRI organ-organ perut kepada pesakit. Untuk menjadikan struktur dalaman saluran gastrointestinal ditunjukkan dengan lebih jelas dalam gambar, disarankan untuk menggunakan larutan kontras.

Kontraindikasi untuk tomografi kontras adalah:

  • penyakit buah pinggang dan hati kronik;
  • kehadiran alahan terhadap ubat-ubatan, khususnya gadolinium dan yodium;
  • asma teruk.

Sekiranya terdapat keperluan mendesak untuk diagnostik MR, disarankan untuk mengamati selang waktu satu tahun.

Untuk mempersiapkan pemeriksaan saluran gastrointestinal, doktor akan menetapkan diet awal hingga puasa sementara, mengambil ubat yang mengurangkan perut kembung, dan membersihkan enema sebelum prosedur..

Sekiranya tidak ada kontraindikasi, saluran gastrousus didiagnosis tidak lebih kerap daripada sekali setiap tiga hingga empat bulan. Manipulasi yang lebih kerap disebabkan oleh berpuasa berterusan dapat memperburuk gastritis kronik dan akut, bisul perut. Pembilasan sistem GI secara sistematik adalah penyebab dysbiosis dan sembelit. Oleh itu, jangan terbawa-bawa dengan lawatan ke MRI yang kerap.

Berapa kerap anda mendapat MRI alat kelamin

Pencitraan resonans magnetik organ-organ sistem kencing dan pembiakan ditetapkan untuk petunjuk berikut:

  • tumor atau sista yang disyaki;
  • diagnosis fibroid dan formasi lain;
  • penentuan sebab-sebab kemustahilan konsepsi dan kehamilan;
  • patologi fungsi seksual (pada lelaki).

Diagnostik sistem genitouriner tidak digalakkan untuk wanita pada hari-hari kitaran haid. Struktur pengelupasan endometrium tidak disiasat, oleh itu ia tidak menarik untuk diagnosis. Vena, arteri dan saluran darah meningkat pada hari-hari haid, jadi gambaran penyakit ini akan menjadi berat sebelah.

Akibat tekanan yang dipindahkan semasa tomografi, kitaran mungkin gagal. Oleh itu, anda harus menunggu sehingga akhir "hari kritikal" dan menjalani pemeriksaan pada masa yang lain..

Berapa kerap anda mendapat MRI

MRI (pengimejan resonans magnetik) adalah salah satu kaedah perubatan moden yang paling bermaklumat dan sederhana. Oleh kerana pelbagai patologi dikesan, doktor sering memilih untuk menetapkannya. Dengan mengambil kira keunikan prosedur dan jangka masa kajian, pesakit dengan preskripsi yang kerap merasa bimbang dan bertanya-tanya berapa kerap MRI dapat dilakukan dan adakah ia mempunyai kesan negatif pada tubuh?

Prinsip perlakuan

Untuk memahami apakah mungkin sering melakukan MRI, anda harus membiasakan diri secara terperinci dengan prinsip-prinsip di mana pemeriksaan berlangsung, cari tahu berdasarkan apa itu? Adalah mungkin untuk membuat kajian terperinci mengenai pelbagai tisu badan melalui interaksi medan elektromagnetik yang dibuat oleh alat dan atom hidrogen, yang merupakan zarah utama dalam tubuh manusia..

Tomograf mencipta dan mengekalkan medan magnet yang berterusan di mana isyarat radio melintas dan pada frekuensi yang dekat dengan getaran yang dipancarkan oleh atom hidrogen. Resonans menguatkan getaran, dan ini membolehkannya dirakam dalam matriks dan kemudian diubah oleh program komputer menjadi imej organ.

Pembentukan tisu badan yang berbeza mengandungi hidrogen dalam jumlah yang berbeza dan isyarat elektromagnetik yang keluar berbeza, yang memberikan bahan yang tepat untuk penyelidikan. Fokus patologi dan gangguan struktur tisu juga berbeza dengan yang sihat - ini diperbaiki pada gambar dan membolehkan anda mendiagnosis penyakit.

Pemeriksaan menggunakan pengimejan resonans magnetik tidak menyebabkan bahaya, tidak menggunakan sinar yang membawa sinaran tambahan atau beban kimia pada tubuh manusia. Setelah kajian berjuta-juta dolar, tidak dijumpai kesihatan atau bahaya kepada tubuh manusia.

Tetapi ciri-ciri tingkah laku dan prinsip MRI membuatnya tidak dapat diakses oleh beberapa pesakit atau sangat terhad dan sukar didiagnosis. Oleh itu, doktor harus menggunakan kaedah lain atau, dalam keadaan mendesak untuk mengambil risiko, melakukan segala yang mungkin untuk mengurangkan bahaya dan melakukan pengimejan resonans magnetik.

Berapa kerap MRI dapat dilakukan??

Mengetahui tentang bahaya mutlak pemeriksaan ini, sebilangan pesakit yang sangat mencurigakan, yang bimbang akan penyakit mereka, menganggap perlu untuk menetapkan MRI secara berkala. Tetapi pada masa yang sama, mereka takut dan berminat berapa kali setahun MRI dapat dilakukan sehingga tidak memerlukan perkembangan patologi. Untuk melakukan ini, perlu dipertimbangkan secara terperinci jenis prosedur dan kategori pesakit..

Melakukan secara berbeza

Untuk mendapatkan imej berkualiti tinggi untuk penyakit tertentu, MRI dilakukan menggunakan agen kontras berdasarkan garam gadolinium. Ejen kontras memungkinkan untuk mengenali perubahan patologi pada peringkat awal dan pelbagai neoplasma dengan ukuran terkecil. Dalam kebanyakan kes, kontras digunakan untuk MRI saluran kepala..

Persediaan berdasarkan garam gadolinium tidak beracun dan sama sekali tidak berbahaya bagi tubuh manusia. Walau bagaimanapun, sebilangan pesakit mungkin mempunyai intoleransi individu terhadap komponen media kontras tertentu, yang memerlukan penolakan prosedur sepenuhnya atau mengurangkan jumlahnya minimum. Dalam kes ini, anda boleh melakukan imbasan MRI tanpa kontras atau cuba mengganti pemeriksaan dengan ujian lain yang dapat memberikan hasil yang sama boleh dipercayai yang diperlukan untuk membuat diagnosis..

Kekerapan pengimejan resonans magnetik pada zaman kanak-kanak

Sekiranya perlu, pemeriksaan dengan bantuan medan elektromagnetik diberikan kepada kanak-kanak. Kaedah ini sama sekali tidak membahayakan kesihatan bayi..

Hari ini, MRI dianggap salah satu kaedah yang paling selamat dan tidak menyakitkan di mana pesakit tidak mendapat kesan sampingan. Satu-satunya masa yang menjadikan prosedur ini mustahil adalah kedudukan pegun yang wajib di dalam alat.

Terdapat dua cara untuk keluar dari situasi ini - jika anak kecil, maka jika memerlukan keperluan MRI data mendesak, prosedur tersebut dilakukan dengan anestesia. Dan jalan keluar kedua - jika anak berusia lebih dari 10-12 tahun, maka ada kesempatan untuk memujuknya untuk berbaring secara senyap dan menjelaskan pentingnya lulus peperiksaan.

Semasa melakukan MRI di bawah anestesia, kekerapan prosedur ditentukan oleh nisbah keperluan paksa dan kesedaran tentang fakta bahawa ubat anestetik sedang digunakan. Sudah tentu, doktor mengambil kira setiap risiko yang mungkin berlaku, dan jika dia telah menetapkan imbasan MRI sekali lagi, ini bermakna penolakan itu boleh menyebabkan komplikasi yang lebih berbahaya dalam keadaan kesihatan. Sudah tentu, jika kanak-kanak dapat berbaring secara senyap-senyap di dalam alat dari 15 minit hingga satu jam semasa prosedur sedang berjalan, maka tidak ada gunanya menggunakan anestesia.

Pemeriksaan semasa kehamilan

Dalam kebanyakan kes, MRI tidak diresepkan pada trimester pertama kehamilan. Walaupun kesan negatif medan elektromagnetik pada tubuh manusia belum dicatat, doktor berusaha memainkannya dengan selamat sebanyak mungkin, kerana kesannya terhadap perkembangan janin intrauterin belum sepenuhnya difahami. Berbahaya dan dikecualikan sepenuhnya semasa kehamilan adalah tomografi menggunakan agen kontras. Ubat ini mampu menembusi penghalang plasenta dan mempunyai kesan yang tidak dapat diramalkan pada janin.

Walaupun di bawah syarat-syarat sekatan di atas, doktor masih boleh menetapkan pemeriksaan untuk seorang wanita dalam kedudukan, tanpa mengira usia kehamilan. Keputusan sedemikian dibuat sekiranya berlaku keperluan mendesak dan jika ada ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan pesakit. Kekerapan penggunaan diagnostik ditetapkan sepenuhnya oleh keadaan semasa..

Bilakah anda boleh menguji semula??

Pesakit yang menjalani rawatan pesakit luar atau pesakit dalam dan menerima rujukan lain untuk pemeriksaan sering berminat berapa kali imbasan MRI dapat dilakukan tanpa rasa takut untuk kesihatan tubuh? Sudah tentu, tidak ada doktor yang menyarankan untuk menjalani prosedur lebih banyak daripada yang diperlukan..

Tetapi untuk menentukan hasil pertengahan atau akhir rawatan, doktor mesti melihat organ yang dituju terapi dan menentukan keberkesanannya. Pemeriksaan berulang memberi peluang seperti itu, dan dengan setiap prosedur berikutnya, doktor dapat memerhatikan secara terperinci perubahan pada tisu pada organ yang diperiksa dan, setelah mendapat maklumat ini, menyesuaikan rawatan untuk mencapai hasil yang terbaik.

Oleh kerana pencitraan resonans magnetik standard dianggap kaedah yang benar-benar selamat, ia dapat dilakukan beberapa kali berturut-turut jika keadaan pesakit memerlukannya. Dalam kes tertentu, anda harus menjalankan prosedur 2 kali dalam satu hari.

Dalam kebanyakan kes, MRI diresepkan setelah menggunakan kaedah diagnostik lain yang, dengan pelbagai alasan, tidak memberikan maklumat yang diperlukan untuk membuat diagnosis yang tepat atau untuk mempertimbangkan perubahan.

Garis panduan umum untuk mendapatkan MRI

Sudah tentu, untuk setiap pesakit tertentu, pendekatan individu digunakan dalam menetapkan prosedur, tetapi untuk penyakit tertentu, yang perjalanannya agak tetap, ada jadual standard. Sebagai contoh, dengan neoplasma yang stabil, disarankan untuk menjalani prosedur sekali setiap 12-18 bulan, tetapi dengan sedikit pun kecurigaan perkembangannya, bilangan kali meningkat menjadi satu setiap 3-6 bulan.

Cadangan umum untuk ensefalopati peredaran darah adalah melakukan imbasan MRI otak secara berkala sekali dalam setahun. Dengan riwayat strok, pesakit diperiksa sekali selama 1-3 tahun. Apabila didiagnosis dengan sklerosis berganda, disyorkan sekali setiap enam bulan. Untuk MRI otak, kekerapan pemeriksaan bergantung pada ciri terapi - di hospital, diagnostik boleh diresepkan lebih kerap (hingga 3-6 kali sebulan), dan jika tempoh selepas operasi, maka hingga 10 kali atau lebih.

Walau apa pun, adalah perlu untuk mempercayai doktor dan mengikuti cadangannya dengan tepat, kerana tidak masuk akal bagi pakar untuk menetapkan pemeriksaan sekali lagi, walaupun benar-benar tidak berbahaya. Sekiranya doktor membuat keputusan dan menetapkan prosedur, maka ada keperluan untuk ini dan pesakit, untuk menghilangkan semua keraguan, hanya dapat meminta dan mengetahui semua maklumat agar tidak bimbang, tetapi menjalani pemeriksaan dengan penuh pemahaman..

Berapa kerap anda boleh melakukan MRI sendi, tulang belakang

Medan magnet daya tinggi tidak merosakkan tisu manusia. Eksperimen saintifik tidak termasuk bahaya tinjauan. Mengehadkan kemungkinan pendapat teori tomografi berulang mengenai kekurangan maklumat mengenai kesan gelombang elektromagnetik pada alat genetik.

Adalah mustahil untuk membuktikan tidak adanya akibat jangka panjang setelah menjalani imbasan MR. Atas sebab ini, pemeriksaan terhadap wanita hamil tidak dilakukan pada trimester pertama. Apabila perlu melakukan tomografi lebih kerap, diperlukan temu janji dengan pakar.

Doktor diagnostik radiasi membuat cadangan praktikal mengenai seberapa kerap tomografi tulang belakang dan kepala dapat dilakukan. Keperluan untuk memeriksa saraf tunjang dan otak berlaku lagi tidak lebih dari 6 bulan. Bahaya MRI pada kanak-kanak belum terbukti, tetapi seseorang harus berhati-hati dalam pemeriksaan.

Sekiranya doktor menetapkan tomografi untuk masa yang lebih pendek, prosedur harus dilakukan. Kemungkinan bahaya dalam meneliti semula adalah minimum. Komplikasi muncul selepas suntikan agen kontras. Garam Gadolinium jarang menimbulkan reaksi alahan. Untuk mengurangkan bahaya, ujian provokatif dilakukan secara awal dengan memperkenalkan sejumlah kecil bahan.

Ketepatan diagnostik yang tinggi penting untuk pengesahan penyakit berbahaya - strok, serangan jantung, tumor. Pencitraan resonans magnetik dilakukan dengan segera setelah kecederaan parah, kemalangan jalan raya. Pemeriksaan tidak menyakitkan, selamat, tetapi memerlukan pemilihan petunjuk yang teliti.

Berapa kali pengimejan resonans magnetik dilakukan

Asas fizikal resonans magnetik nuklear menentukan aplikasi penyelidikan yang tidak terhad. Ketiadaan pendedahan radiasi jika dibandingkan dengan radiografi atau komputasi tomografi menyebabkan ketiadaan kesan negatif. Tidak ada bukti teori kajian, jadi mustahil untuk mengatakan dengan pasti bahawa berapa kali selamat melakukan pengimejan resonans magnetik. Kehadiran kontraindikasi secara signifikan membatasi kemungkinan prosedur berulang:

  • Kehadiran objek ferrimagnetik, tatu dengan kemasukan logam, implan, serpihan peluru. Pendedahan luaran ke medan magnet dapat memprovokasi kerosakan organ akibat pergerakan objek;
  • Kehamilan trimester pertama
  • Berat berlebihan melebihi toleransi peralatan;
  • Alergi terhadap agen kontras.

Penjagaan mesti diambil semasa mengimbas anak-anak. Tidak dianjurkan melakukan imbasan MRI lebih dari sekali dalam setahun sekiranya tidak ada cadangan doktor lain. Sekiranya anda lebih kerap melakukan tomografi, rujuklah terlebih dahulu! Terdapat petunjuk untuk MRI sendi yang mesti dipatuhi.

Sebelum tomografi, kanak-kanak diperiksa dengan teliti untuk penyakit dalaman yang boleh mengganggu kualiti tomogram, memutarbelitkan hasil akhir.

Adalah sukar bagi anak-anak kecil untuk berbaring diam. Imbasan dilakukan di bawah anestesia umum. MRI yang kerap dikecualikan kerana bahaya dadah. Tidur anestetik meningkatkan risiko pengimbasan.

Apabila menerangkan seberapa kerap imbasan MRI dapat dilakukan, kita akan menyebutkan kategori pesakit dengan penyakit mental. Sebelum pengimejan resonans magnetik, keadaan ubat-ubatan anti-kecemasan dihentikan. Psychoneuroleptics, antidepresan mempunyai kesan sampingan yang serius.

Berapa lama dibenarkan menjalani MRI kedua

Perlu menjalani MRI sekali lagi untuk pemantauan dinamik keadaan setelah campur tangan pembedahan, pemantauan rawatan onkologi. Sekumpulan kecil ahli radiologi menganggap perlu untuk menghadkan bilangan kaedah penyinaran. Atas cadangan doktor yang hadir, tomografi harus dilakukan lebih kerap setelah mendapat pengesahan oleh pakar radiologi.

Selalunya mustahil bagi seorang anak untuk menjalani imbasan MRI kerana peningkatan risiko "diagnosis sindrom mangsa" - pengenalpastian formasi yang tidak berbahaya dapat menyebabkan operasi atas permintaan ibu bapa atau kelayakan rendah dari doktor yang hadir. Terdapat lebih banyak komplikasi dari pembedahan daripada bahaya daripada pengimejan resonans magnetik. Secara standard, tidak digalakkan melakukan MRI otak lebih dari sekali setiap 6 bulan.

Sekumpulan pakar yang paling kerap menetapkan MRI kedua dengan sedikit keperluan. Pendekatan ini dijelaskan dengan meminimumkan risiko dibandingkan dengan kajian radiasi lain (sinar-X, CT). Penjelasan keadaan organ yang menggunakan resonans magnetik nuklear tidak terhad pada waktunya (jika orang tersebut tidak berada di bawah anestesia). Had ditetapkan dengan teknik kontras. Prosedur boleh diulang hanya jika tidak ada komplikasi semasa pendekatan awal.

Imbasan dilakukan sekerap yang diperlukan untuk mengesahkan diagnosis atau menentukan strategi rawatan. Pusat swasta mengesyorkan MRI lebih kerap untuk mengesahkan keabnormalan tisu lembut pada awal perkembangannya.

Adalah sukar untuk memberikan cadangan yang optimum mengenai seberapa sering melakukan tomografi otak, jantung, dan buah pinggang. Masalahnya diselesaikan secara individu. Adalah mustahil untuk membuat cadangan umum.

Memperbaiki teknologi moden mengurangkan kemungkinan berlakunya komplikasi. Prosedur lapangan tinggi dilakukan dengan cepat, kualiti tomogram yang tinggi dijaga. Gelombang elektromagnetik berkekuatan tinggi mengaktifkan banyak atom hidrogen, memungkinkan untuk mengesan lesi patologi dengan diameter lebih dari 0.3 mm.

Pengesahan nod barah tersebut membolehkan anda mengekspos neoplasma secara radikal dengan pemulihan sepenuhnya orang tersebut. Kandungan maklumat tomogram tinggi. Kombinasi dengan kaedah diagnostik lain membolehkan anda menetapkan diagnosis dengan betul.

Berapa kerap membahayakan MRI

MRI yang kerap bagi kategori pesakit dengan pelbagai bentuk nosologi tidak termasuk. Kontras dikeluarkan oleh buah pinggang. Anda tidak boleh melakukan prosedur untuk orang yang mengalami kegagalan buah pinggang, jangkitan bakteria.

Keadaan di mana tomografi dibenarkan selepas 3-4 tahun adalah proses intraserebral diskirkulasi, hidrosefalus obstruktif. Cuma kecederaan kepala yang teruk adalah petunjuk untuk mengimbas. Apabila ancaman terhadap nyawa pesakit melebihi kemungkinan komplikasi, prosedur dilakukan secara kecemasan..

Pada waktunya, disyorkan untuk melakukan MRI sendi lebih kerap selepas permulaan strok iskemia. Satu siri tomogram, model tiga dimensi menunjukkan perkembangan atau pemulihan jirim putih. Pemeriksaan semula akan memungkinkan untuk meramalkan perjalanan penyakit seterusnya. Keadaan iskemia tidak dapat didiagnosis dengan kaedah radiasi lain..

Selepas penyingkiran neoplasma, tomografi harus dilakukan tiga kali setahun. Dari masa ke masa, selang memanjang. Sekiranya tidak ada gambaran klinikal penyakit ini, imbasan semula dilakukan selepas setahun. Kemudian tempohnya meningkat hingga kali ganda dalam 2-3 tahun.

Remisi berterusan dalam sklerosis berganda didiagnosis semula selepas 6 bulan. Selang waktu yang serupa adalah rasional setelah mendedahkan cakera herniated, laman demyelination, dan multiple sclerosis. Ketiadaan gangguan neurologi di latar belakang penyakit tidak termasuk perjalanan MRI yang kerap. Cukup untuk mengimbas dua atau tiga kali setahun.

Kajian ini tidak boleh ditinggalkan sekiranya dinasihatkan oleh ahli radiologi. Pakar menentukan berapa kali setahun MRI dapat dilakukan, berapa kerap menjalani pemeriksaan, mod, dan jangka masa.

Hubungi kami di 8 (812) 241-10-46 dari jam 7:00 hingga 00:00 atau tinggalkan permintaan di laman web pada bila-bila masa yang sesuai

Berapa kerap MRI dapat dilakukan dan kajian ini selamat untuk kesihatan?

Ramai pesakit mempunyai banyak soalan - adakah berbahaya melakukan MRI, seberapa kerap MRI dapat dilakukan, apa tujuan melakukan penyelidikan ini? Hari ini adalah salah satu kaedah yang paling berkesan dengan cepat anda dapat menilai keadaan organ dan sistem pesakit. MRI dapat dilakukan pada usia berapa pun, kajian ini benar-benar selamat untuk kanak-kanak dan orang tua.

Adakah MRI selamat?

Kelebihan utama MRI, selain sangat bermaklumat untuk membuat diagnosis, adalah ketiadaan radiasi pengion.

Kaedah MRI didasarkan pada ciri elektromagnetik atom hidrogen, yang secara kuantitatif mengatasi zarah-zarah lain dalam tisu manusia. Medan magnet malar berkekuatan tinggi dikekalkan di dalam tomograf, dan isyarat radio melaluinya dengan frekuensi yang hampir dengan hidrogen. Oleh kerana resonansi, gelombang radio diperkuat, yang terpaku dalam matriks khas dan diubah oleh komputer menjadi gambar.

Oleh kerana hidrogen terkandung dalam tisu tubuh manusia yang berlainan dalam kuantiti yang berbeza, isyarat keluar dari organ dan tisu yang berbeza berbeza dengan ketara, yang memungkinkan untuk mendapatkan gambar yang cukup tepat.

Dalam perubatan, tidak ada bukti bahawa prosedur ini berbahaya bagi kesihatan atau menyebabkan komplikasi. Di antara berjuta-juta orang yang menghidap MRI, tidak ada kes-kes kesihatan yang dilaporkan selepas pemeriksaan atau bahaya pada tubuh..

Satu-satunya ketidakselesaan bagi pesakit semasa melakukan tomografi adalah tempoh kajian. Imbasan MRI boleh berlangsung dari 15 minit hingga 1 jam. Dalam tempoh ini, pesakit mesti berbaring tanpa bergerak. Pemeriksaan itu sendiri adalah prosedur yang sama sekali tidak menyakitkan, kesan gelombang magnetik tidak menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan kepada pesakit.

Berapa kerap MRI dapat dilakukan??

MRI diresepkan untuk pelbagai patologi bahan dan saluran darah otak, sinus paranasal, penyakit tulang belakang dan saraf tunjang, sendi, organ perut dan pelvis. Kajian ini dijalankan mengikut keperluan. Sebagai peraturan, MRI primer membolehkan anda menjelaskan diagnosis dan menetapkan rawatan. Kajian MRI berulang ditetapkan untuk menjelaskan keadaan organ atau sistem selepas operasi, untuk memantau proses rawatan, untuk diagnosis yang lebih halus menggunakan agen kontras.

Oleh kerana gelombang elektromagnetik tidak mempunyai beban radiasi pada tubuh manusia, tidak seperti pemeriksaan sinar-X, MRI dapat dilakukan sekerap yang diperlukan untuk diagnosis dan rawatan yang berkesan. Berkat peningkatan teknologi komputer yang berterusan, prosedur MRI telah menjadi sangat selamat bagi penduduk, dan pada masa yang sama, yang paling bermaklumat bagi doktor..

Kontraindikasi untuk MRI

Dalam beberapa kes, MRI boleh menyebabkan bahaya kepada kesihatan, dan oleh itu doktor tidak menetapkan kaedah ini kepada pesakit. Sebab biasa untuk tidak menggunakan tomografi magnetik termasuk:

  • Trimester pertama kehamilan (kontraindikasi mutlak), trimester kedua dan ketiga, atas sebab kesihatan, secara ketat secara individu;
  • Mencari pelbagai implan logam perubatan di tubuh pesakit (alat pacu jantung, klip hemostatik yang digunakan pada saluran otak, wayar di tulang, struktur ortopedik, sendi buatan);
  • Takut pada ruang terkurung (claustrophobia)

MRI untuk kanak-kanak

Untuk kanak-kanak kecil, imbasan MRI dilakukan mengikut petunjuk klinikal yang ketat di klinik khusus, sebagai peraturan, dengan menggunakan anestesia. Sekiranya perlu dilakukan MRI untuk anak yang lebih tua, maka ibu bapa harus menjelaskan kepadanya bahawa kajian itu tidak menimbulkan rasa sakit. Satu-satunya ketidakselesaan adalah bunyi tomograf yang kuat (penyumbat telinga digunakan) dan jangka masa prosedur pemeriksaan, di mana perlu berbaring diam.

Sekiranya diagnosis penyakit pada kanak-kanak mungkin dilakukan tanpa pengimejan resonans magnetik, maka pakar pediatrik cuba untuk tidak menetapkan kajian, ketidakselesaan yang sukar ditanggung oleh bayi. Sekiranya kajian itu masih diperlukan, dan kanak-kanak itu tidak dapat bergerak, ubat penenang dan ubat bius digunakan. MRI kanak-kanak di bawah anestesia boleh dilakukan dengan ketat setelah berunding dengan pakar bius.

Kadar imbasan MRI

Pencitraan resonans magnetik dilakukan dengan menggunakan alat moden - tomograf frekuensi tinggi. Peralatan beroperasi kerana medan magnet yang berterusan dan sinaran elektromagnetik. Selepas itu, model tiga dimensi organ yang disiasat diperoleh, yang dianalisis lebih lanjut..

  1. MRI dan medan magnet
  2. Kesan diagnostik pada badan
  3. Kekerapan prosedur yang dibenarkan
  4. Seberapa kerap anda boleh menjalani diagnostik dengan kontras
  5. Kekerapan MRI pada wanita hamil
  6. Diagnostik MRI untuk kanak-kanak
  7. Lembaran kontraindikasi
  8. Video

MRI dan medan magnet

Fenomena resonans magnetik nuklear bertindak sebagai asas bagi kajian MRI. Inti fenomena terletak pada kemungkinan inti dari beberapa elemen di bawah pengaruh gelombang magnet untuk mengambil tenaga denyut frekuensi radio.

Tubuh manusia adalah 70% proton air atau hidrogen, yang bertindak sebagai "magnet" kecil yang tersebar secara rawak di ruang dalam keadaan normal. Apabila atom hidrogen terkena medan magnet, ia disusun.

Apabila terkena gelombang frekuensi radio, "magnet" mula berputar di sekitar paksinya. Dengan kembalinya yang terakhir ke keadaan sebelumnya, mereka mula memancarkan gelombang radio, yang dirakam oleh peralatan. Isyarat yang datang dari organ yang sihat berbeza dengan yang dipancarkan oleh kawasan yang terkena penyakit ini.

Kesimpulannya jelas: kaedah diagnostik yang dijelaskan paling berkesan dalam memeriksa organ, yang kebanyakannya terdiri daripada air - otak dan saraf tunjang, ligamen, otot, dll..

Kesan diagnostik pada badan

Petunjuk kuasa magnet yang digunakan dalam peralatan moden ialah 0.2-7.0 T (Tesla). Intensiti radiasi disesuaikan bergantung pada keperluan untuk mendapatkan gambar berkualiti tinggi dari kawasan tertentu..

Semasa menjalankan kerja eksperimen yang dijalankan dengan tujuan untuk mengkaji pengaruh gelombang elektromagnetik dan pelepasan radio pada badan, had intensiti yang dibenarkan ditentukan - 4 T. Sekiranya penunjuk ini dilebihi, perencatan pengaliran saraf diperhatikan.

Peranan tertentu juga dimainkan oleh masa yang dihabiskan oleh pesakit di bawah pengaruh gelombang elektromagnetik berterusan. Berapa lama MRI biasanya diambil? Secara tradisinya, prosedur ini memakan masa 30-60 minit. Hubungan prosesnya adalah seperti berikut: ketika pesakit berada di bawah pengaruh medan magnet, amplitud ECG meningkat, yang berkadar langsung dengan peningkatan daya gelombang elektromagnetik.

Walau bagaimanapun, kerja penyelidikan yang dilakukan membuktikan tidak adanya perubahan yang signifikan dalam fungsi sistem kardiovaskular, bahkan dalam keadaan perubahan amplitud..

Interaksi gelombang frekuensi radio dengan tisu biologi membawa kepada peningkatan suhu. Walau bagaimanapun, menurut penyelidikan, dalam keadaan sedemikian, kadar pemanasan tidak melebihi 1˚.

Cara empirikal tidak menunjukkan kesan buruk diagnostik pada tubuh manusia. Walaupun begitu, terdapat keperluan untuk peningkatan indeks tekanan yang betul semasa kajian..

Kekerapan prosedur yang dibenarkan

Berapa kerap orang dewasa boleh melakukan imbasan MRI? Oleh kerana MRI diklasifikasikan sebagai prosedur yang tidak berbahaya, diagnostik dapat dilakukan sekerap yang dibenarkan dalam kes klinikal tertentu. Namun, sebelum menjalani MRI sekali lagi (kedua atau ketiga kalinya), perlu dilakukan perundingan dengan pakar..

Jumlah prosedur urutan yang optimum adalah yang membantu pakar mendapatkan maklumat yang boleh dipercayai mengenai perubahan keadaan pesakit. Walau bagaimanapun, walaupun dalam diagnosis patologi teruk, kajian MRI sangat jarang digunakan dengan frekuensi kurang dari 1 kali dalam 7 hari..

Berapa kali dalam setahun boleh dilakukan MRI? Kekerapan kajian yang disyorkan ditentukan bergantung pada bidang kajian dan diagnosis yang dibuat.

Jadual di bawah menunjukkan pilihan untuk kekerapan diagnostik MRI bahagian oksipital kepala, dengan mengambil kira penyakit yang didiagnosis:

Jenis penyakitCadangan untuk diagnostik MRI otak
Ensefalopati dyscirculatory (pening kerana masalah vaskular)1 prosedur pada usia 4-5 tahun (sekiranya tiada perubahan kritikal)
Hydrocephalus1 prosedur pada usia 4-5 tahun (dengan penyakit yang tidak memburukkan lagi). Sekiranya berlakunya peningkatan penyakit, kekerapannya ditentukan oleh pakar
PukulanSekiranya strok iskemia, pemeriksaan ditetapkan untuk mengesahkan diagnosis dan menilai keberkesanan rawatan yang ditetapkan. Selanjutnya, 1 imbasan MRI pada usia 4-5 tahun sudah cukup untuk mencegah kambuh. Dengan pendarahan dalaman, mungkin diperlukan untuk mengawal dinamika keadaan untuk mengelakkan penyambungan semula proses patologi
Sklerosis berbilang1-2 prosedur per tahun (bergantung pada kadar perkembangan penyakit dan keparahan gejala)
Penyakit AlzheimerMRI diperlukan sekali untuk mengesahkan diagnosis andaian
Neoplasma di otakMaksimum 4 kali dalam 12 bulan pertama. Kemudian setiap 6-12 bulan, dengan syarat tidak ada perkembangan tumor
Memantau keadaan pesakit selepas operasi3-4 prosedur pada tahun pertama. Kemudian sekali setiap 12-18 bulan

Seberapa kerap anda boleh menjalani diagnostik dengan kontras

Untuk mendapatkan gambaran diagnostik terperinci, dalam sejumlah kes klinikal, MRI menggunakan agen kontras yang mengandungi garam gadolinium. Lebih kerap, kaedah ini digunakan semasa mendiagnosis sistem vaskular kepala..

Oleh kerana bahan yang digunakan tidak beracun dan selamat untuk kesihatan pesakit, tidak ada batasan kekerapan diagnostik untuk orang dewasa, seperti dalam kasus MRI tradisional..

Sebilangan pesakit menunjukkan intoleransi individu terhadap perbezaan. Dalam keadaan seperti itu, diagnosis MRI konvensional ditunjukkan..

Kekerapan MRI pada wanita hamil

Pesakit pada trimester pertama kehamilan tidak menerima pengimejan resonans magnetik. Tidak ada kesan buruk gelombang magnetik pada tubuh manusia yang dikenal pasti, tetapi kesannya terhadap anak belum dipelajari sepenuhnya..

Berbahaya bagi wanita hamil dan janin mungkin tomografi menggunakan agen kontras. Ini disebabkan oleh kemampuan kontras untuk memintas penghalang plasenta dan memberi kesan buruk terhadap perkembangan anak..

Walau bagaimanapun, doktor mungkin menetapkan pemeriksaan MRI pada wanita hamil, tanpa mengira tempoh kehamilan. Keputusan serupa dibuat sekiranya berlaku ancaman terhadap nyawa pesakit. Kekerapan diagnostik bergantung pada keadaan.

Diagnostik MRI untuk kanak-kanak

Pencitraan resonans magnetik dilakukan untuk kanak-kanak dari mana-mana kumpulan umur. Dalam kes diagnostik bayi dan kanak-kanak di bawah umur 7 tahun, anestesia digunakan untuk memastikan keadaan pesakit tidak bergerak. Kanak-kanak yang lebih tua bersedia untuk menjalani prosedur: mereka diminta untuk tidak bergerak di dalam kapsul, tidak takut dengan bunyi bising, mereka ditawarkan untuk menggunakan penutup telinga.

MRI untuk kanak-kanak dan, terutamanya, dua kali berturut-turut, sangat jarang berlaku kerana ketidaknyamanan dalam mendiagnosis anak-anak dan meletakkan beban berat pada tubuh anak ketika menggunakan anestesia.

MRI (alat jenis terbuka)

Lembaran kontraindikasi

Dalam beberapa kes, kekerapan MRI ditentukan oleh diagnosis dan batasan yang tepat. Kehadiran kontraindikasi mutlak untuk diagnostik menjadi alasan untuk mencari teknik alternatif. Sekatan ini merangkumi:

  • alat pacu jantung;
  • Radas Ilizarov;
  • implan telinga tengah;
  • klip hemostatik.

Apabila berkaitan dengan kontraindikasi relatif, sekatan pada diagnosis seterusnya tidak begitu ketat: jika cadangan diikuti dan prosedur alternatif tidak mungkin, pelantikan tomografi magnetik berulang tidak dikecualikan.

Dalam senarai kontraindikasi relatif untuk keadaan pesakit, memerlukan pembetulan kekuatan peralatan yang digunakan atau penstabilan keadaan pesakit, misalnya:

  • takut akan ruang yang terhad, ketidakcukupan seseorang (MRI tidak dikontraindikasikan hanya dengan penggunaan ubat penenang);
  • kegagalan jantung dekompensasi;
  • prostesis injap jantung.

Implan gigi titanium bukan merupakan kontraindikasi terhadap diagnostik MRI organ.

Setelah membiasakan diri dengan prinsip-prinsip operasi tomograf dan kesannya pada tubuh semasa diagnostik MRI, kita dapat menyimpulkan: kemungkinan reaksi buruk tubuh disamakan dengan sifar.

Walau bagaimanapun, dengan mempertimbangkan kebaharuan teknik ini, pemeriksaan diperlukan dengan mengambil kira keperluan umum yang mengatur frekuensi diagnostik, dengan mempertimbangkan patologi yang berkembang pada pesakit. Persoalan mengenai kesesuaian menjalankan kajian diagnostik adalah akut dalam kes wanita hamil dan anak-anak.