Utama > Tekanan

Menentukan keparahan gegar otak

Gegar otak adalah bentuk kecederaan kepala yang kurang teruk. Ini adalah salah satu trauma kraniocerebral tertutup yang paling biasa (CCI). Dengan fenomena seperti itu, ketenangan dan tidur adalah penting. Gegaran kepala boleh dikelirukan dengan kecederaan yang paling serius - gangguan otak. Dalam keadaan ini, nasihat pakar segera diperlukan.

Walau bagaimanapun, dengan kesan kepala yang tidak lemah, perlu mengunjungi doktor, melakukan sinar-X, untuk mengecualikan penampilan retakan pada kerangka tengkorak dan pendarahan.

Keterukan

Tahap gegaran kepala dibahagikan mengikut selang waktu untuk kehilangan kesedaran. Dalam hal ini, terdapat:

  1. Ijazah itu senang. Ia dicirikan oleh ketiadaan kehilangan kesedaran atau kehilangan kesedaran sehingga lima minit. Mangsa berada dalam keadaan normal.
  2. Ijazahnya sederhana. Dengan fenomena seperti itu, kesedaran hilang selama seperempat jam. Selepas kecederaan otak ini, pesakit berada dalam kedudukan yang tidak memuaskan.
  3. Darjatnya teruk. Dalam kes ini, kesedaran seseorang hilang selama lebih dari 10-20 minit, mangsa mungkin koma. Dengan tahap ini, seseorang berada dalam keadaan serius, perlu memantau fungsi semua sistem tubuhnya.

Dalam kebanyakan kes, dengan munculnya kesedaran setelah gegar otak, seseorang mengalami amnesia yang mengalami kemunduran, iaitu, dia tidak dapat mengingat keadaan yang berkaitan dengan trauma. Sakit kepala, mual, tersumbat, dan pening juga diperhatikan.

Gegar otak disertai dengan penurunan nadi, peningkatan suhu badan, ketidakstabilan tekanan darah, kepekaan tinggi terhadap rangsangan luaran.

Pada pemeriksaan visual, pakar neurologi dapat melihat mikrosimptom yang meresap:

  • mengayunkan badan dalam kedudukan Romberg;
  • nystagmus mudah;
  • memanjangkan jari kaki pertama dan membuka selebihnya dengan kipas, berbaring di belakang sambil melenturkan sendi lutut terhadap daya yang digunakan
  • sedikit asimetri refleks tendon.

Fenomena ini tidak tahan lama. Kesakitan di bahagian tengah kepala dan disfungsi autonomi lebih berterusan, yang menampakkan diri dalam peningkatan berpeluh, asthenia, ketidakstabilan nadi dan tekanan, mengantuk berterusan, kurang selera makan, gangguan mental dan gangguan tingkah laku (keletihan, perubahan mood yang kerap).

Perkara penting ialah pemeriksaan dan pemerhatian pesakit oleh doktor. Walaupun dengan trauma kecil, terdapat risiko pembentukan hematoma di dalam tengkorak, yang manifestasi hanya meningkat dari masa ke masa.

Di negeri Colorado, komuniti perubatan telah mengembangkan garis panduan untuk merawat sebarang tahap kerosakan:

  1. Dalam bentuk pertama, periksa mangsa sejurus selepas kejadian dan periksa dia dalam keadaan tegang dan tenang selama seperempat jam pertama. Sekiranya selama ini tidak ada tanda-tanda amnesia setelah kecederaan di kepala dikesan, maka pesakit disarankan untuk tidur di rumah selama 48-72 jam.
  2. Sekiranya berlaku kerosakan tahap kedua, orang yang cedera harus diperiksa secara berkala untuk mengenal pasti patologi intrakranial. Sekiranya tidak ada gejala, rehat di tempat tidur mesti diperhatikan selama 5-10 hari.
  3. Sekiranya berlaku kerosakan tahap ketiga, mangsa harus segera dibawa ke kemudahan perubatan, di mana dia akan diberikan perkhidmatan perubatan yang sesuai.

Dengan sebarang pukulan kepala, anda perlu mengawal keadaan orang tersebut. Hanya selepas pemeriksaan dan pemeriksaan khas doktor akan mendedahkan sifat kerosakan otak pada kepala.

Mengapa penting untuk menentukan tahap

Untuk mengelakkan akibat negatif dan kemerosotan kesihatan, perkara utama adalah menentukan keparahan gegar otak. Selepas kecederaan di kepala, pelbagai gangguan badan boleh berlaku. Jenis berikut diperhatikan:

  • gangguan akut yang timbul sejurus selepas kecederaan kepala;
  • pelanggaran jauh yang menampakkan diri setelah jangka waktu tertentu.

Akibat dari kecederaan tengkorak penuh dengan risiko kesihatan yang serius. Setelah gegar otak, mungkin ada masa yang disebut "jurang cahaya", di mana bahkan pakar yang berpengalaman tidak dapat menentukan gejala CCI. Sebagai contoh, edema serebrum atau hematoma subarachnoid boleh terbentuk hanya selepas satu hari atau lebih. Dalam keadaan ini, seseorang berada dalam bahaya fana..

Oleh itu, setelah mengalami kecederaan di kepala, walaupun keadaannya memuaskan, adalah mustahak pada jam-jam pertama untuk mendapatkan bantuan doktor yang berkelayakan dan menjalani diagnostik khas..

Sekiranya seseorang mengalami lebih daripada tiga gegar otak, maka risiko komplikasi meningkat, dan tempoh terapi dan pemulihan diperpanjang..

Gegaran otak

Gegar otak (Latin commocio cerebri) adalah kecederaan kraniocerebral tertutup (TBI) tahap ringan, yang tidak menyebabkan penyimpangan yang signifikan dalam fungsi otak dan disertai dengan gejala sementara.

Dalam struktur neurotrauma, gegar otak menyumbang 70 hingga 90% daripada semua kes. Membuat diagnosis agak bermasalah, terdapat banyak kes hiper- dan underdiagnostics.

Underdiagnosis gegar otak biasanya dikaitkan dengan kemasukan ke hospital pesakit di hospital pediatrik, jabatan pembedahan, unit rawatan intensif, dan lain-lain, apabila kakitangan tidak mungkin dengan tahap kebarangkalian yang tinggi dapat mengesahkan penyakit dari kawasan neurotrauma. Di samping itu, harus diingat bahawa kira-kira satu pertiga pesakit cedera, berada di bawah pengaruh dos alkohol yang berlebihan, tanpa menilai tahap keadaan mereka dengan secukupnya dan tanpa mendapatkan rawatan perubatan khusus. Kadar kesilapan diagnostik dalam kes ini boleh mencapai 50%.

Overdiagnosis gegar otak disebabkan, pada tahap yang lebih besar, adalah kejengkelan dan percubaan untuk mensimulasikan keadaan yang menyakitkan kerana kurangnya kriteria diagnostik objektif yang tidak jelas.

Kekalahan tisu otak dalam patologi ini menyebar, tersebar luas. Tidak ada perubahan struktur makro semasa gegar otak, integriti tisu tidak terganggu. Terdapat kemerosotan sementara dalam interaksi interneuronal disebabkan oleh perubahan fungsi pada tahap sel dan molekul.

Sebab dan faktor risiko

Gegar otak sebagai keadaan patologi adalah akibat tekanan mekanikal yang kuat:

  • langsung (kecederaan kepala kejutan);
  • dimediasi (kecederaan inersia atau pecutan).

Oleh kerana kesan traumatik, jisim otak dipindahkan tajam berbanding dengan rongga kranial dan paksi badan, kerosakan pada alat sinaptik dan pengagihan semula cecair tisu berlaku, yang merupakan substrat morfologi gambaran klinikal khas.

Penyebab gegar otak yang paling biasa adalah:

  • kemalangan jalan raya (pukulan langsung ke kepala atau perubahan inersia secara tiba-tiba pada kedudukan kepala dan leher);
  • kecederaan isi rumah;
  • kecederaan kerja;
  • kecederaan sukan;
  • kes jenayah.

Bentuk penyakit

Gegar otak secara tradisional dianggap sebagai bentuk TBI yang paling ringan dan tidak mengikut tahap keparahannya. Penyakit ini juga tidak terbahagi kepada bentuk dan jenis..

Klasifikasi tiga darjah, yang digunakan secara meluas pada masa lalu, saat ini tidak digunakan, kerana sesuai dengan kriteria yang dicadangkan, gangguan otak sering salah didiagnosis sebagai gegar otak.

Tahap

Semasa penyakit ini, adalah kebiasaan untuk membezakan 3 peringkat asas (tempoh):

  1. Tempoh akut, berlangsung dari saat pengaruh traumatik dengan perkembangan gejala ciri sehingga keadaan pesakit stabil, pada orang dewasa rata-rata dari 1 hingga 2 minggu.
  2. Menengah - masa dari penstabilan fungsi tubuh yang terganggu pada umumnya dan otak khususnya, sehinggalah ke pampasan atau normalisasi, jangka masa biasanya 1-2 bulan.
  3. Tempoh yang jauh (sisa) di mana pesakit pulih atau kemunculan atau perkembangan penyakit neurologi yang baru timbul yang disebabkan oleh kecederaan sebelumnya (berlangsung 1.5-2.5 tahun, walaupun dalam kes pembentukan gejala gejala yang progresif, tempohnya mungkin tidak terbatas).

Dalam tempoh akut, kadar proses metabolik (yang disebut metabolik api) pada tisu yang rosak meningkat dengan ketara, dan reaksi autoimun dipicu berkaitan dengan neuron dan sel pendamping. Peningkatan metabolisme tidak lama kemudian membawa kepada pembentukan defisit tenaga dan perkembangan gangguan sekunder fungsi serebrum..

Kematian gegar otak tidak direkodkan, gejala aktif dapat diselesaikan dengan selamat dalam 2-3 minggu, selepas itu pesakit kembali ke cara kerja dan aktiviti sosial yang biasa.

Tempoh pertengahan dicirikan oleh pemulihan homeostasis sama ada dalam mod stabil, yang merupakan prasyarat untuk pemulihan klinikal sepenuhnya, atau kerana tekanan yang berlebihan, yang menimbulkan kemungkinan pembentukan keadaan patologi baru.

Kesejahteraan jangka masa panjang adalah semata-mata individu dan ditentukan oleh kemampuan simpanan sistem saraf pusat, kehadiran patologi neurologi pra-trauma, ciri imunologi, kehadiran penyakit bersamaan dan faktor lain.

Gejala gegar otak

Tanda-tanda gegar otak ditunjukkan oleh gabungan gejala serebrum, gejala neurologi fokus, dan manifestasi autonomi:

  • gangguan kesedaran berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa minit, tahap keparahannya berbeza-beza;
  • kehilangan ingatan separa atau lengkap;
  • aduan sakit kepala yang meresap, episod pening (berkaitan dengan sakit kepala atau berlaku secara terpisah), deringan, tinitus, rasa panas;
  • loya muntah;
  • fenomena oculostatic Gurevich (pelanggaran statik dengan pergerakan bola mata tertentu);
  • dystonia saluran muka ("permainan vasomotor"), dimanifestasikan oleh pucat bergantian dan hiperemia kulit dan membran mukus yang kelihatan;
  • peningkatan peluh tapak tangan, kaki;
  • mikrosimptom neurologi - asimetri lipatan nasolabial yang ringan, cepat, sudut mulut, ujian hidung-jari positif, penyempitan atau pelebaran sedikit murid, refleks palmar-chin;
  • nystagmus;
  • ketegangan berjalan.

Gangguan kesedaran mempunyai keparahan yang berbeza - dari memukau hingga pingsan - dan dimanifestasikan oleh ketidakhadiran sepenuhnya atau kesukaran untuk dihubungi. Jawapannya selalunya satu perkataan, pendek, diikuti dengan jeda, beberapa waktu setelah soalan diajukan, kadang-kadang pengulangan soalan atau rangsangan tambahan (taktil, ucapan) diperlukan, kadang-kadang ketekunan dicatat (berterusan, berulang pengulangan frasa atau kata). Ekspresi wajah habis, mangsa tidak apik, lesu (kadang-kadang, sebaliknya, kegembiraan motorik dan pertuturan berlebihan diperhatikan), orientasi pada masa dan tempat sukar atau mustahil. Dalam beberapa kes, mangsa tidak mengingati atau menafikan fakta kehilangan kesedaran.

Kehilangan ingatan separa atau lengkap (amnesia), yang sering menyertai gegar otak, mungkin berbeza-beza mengikut masa berlakunya:

  • retrograde - kehilangan ingatan mengenai keadaan dan peristiwa yang berlaku sebelum kecederaan;
  • kongradnaya - jangka masa yang sesuai dengan kecederaan hilang;
  • anterograde - tidak ada kenangan yang berlaku sejurus selepas kecederaan.

Amnesia gabungan sering diperhatikan apabila pesakit tidak dapat membiak sama ada gegaran sebelumnya atau kejadian seterusnya..

Gejala aktif gegaran otak (sakit kepala, mual, pening, asimetri refleks, sakit ketika menggerakkan bola mata, gangguan tidur, dan lain-lain) pada pesakit dewasa berterusan sehingga 7 hari.

Ciri-ciri gegar otak pada kanak-kanak

Tanda-tanda gegar otak pada kanak-kanak lebih menunjukkan, gambaran klinikalnya ribut dan cepat.

Ciri-ciri perjalanan penyakit dalam kes ini disebabkan oleh kemampuan kompensasi yang jelas dari sistem saraf pusat, keanjalan unsur-unsur struktur tengkorak, kalsifikasi jahitan yang tidak lengkap..

Gegaran pada kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah pada separuh daripada kes berlanjutan tanpa kehilangan kesedaran (atau pulih dalam beberapa saat), gejala vegetatif berlaku: perubahan warna pada kulit, takikardia, pernafasan cepat, dermografi merah yang ketara. Sakit kepala sering dilokalkan secara langsung di tempat kecederaan, loya dan muntah berlaku dengan segera atau dalam jam pertama selepas kecederaan. Tempoh akut pada kanak-kanak dipendekkan, berlangsung tidak lebih dari 10 hari, aduan aktif dihentikan dalam beberapa hari.

Pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, tanda-tanda ciri kecederaan otak traumatik ringan adalah regurgitasi atau muntah baik semasa makan dan tanpa kaitan dengan pengambilan makanan, kegelisahan, gangguan dalam rejim bangun tidur, dan menangis ketika mengubah posisi kepala diperhatikan. Oleh kerana sedikit perbezaan sistem saraf pusat, kursus asimtomatik adalah mungkin.

Diagnostik

Diagnosis gegar otak adalah sukar kerana data objektif yang lemah, kekurangan tanda-tanda tertentu dan terutamanya berdasarkan aduan pesakit.

Salah satu kriteria diagnostik utama penyakit ini adalah kemerosotan gejala dalam 3-7 hari.

Dalam struktur neurotrauma, gegar otak menyumbang 70 hingga 90% daripada semua kes.

Untuk membezakan kemungkinan kecederaan otak, kajian instrumental berikut dilakukan:

  • X-ray tulang tengkorak (tiada patah tulang);
  • electroencephalography (perubahan serebrum dalam aktiviti bioelektrik);
  • pengimejan resonans terkira atau magnetik (tidak ada perubahan dalam ketumpatan bahan kelabu dan putih otak dan struktur ruang intrakranial yang mengandungi cecair serebrospinal).

Tusukan lumbar sekiranya disyaki cedera otak dikontraindikasikan kerana kurangnya maklumat dan ancaman terhadap kesihatan pesakit kerana kemungkinan terkehelnya batang otak; satu-satunya petunjuk untuk itu adalah kecurigaan terhadap perkembangan meningitis pasca-trauma.

Rawatan gegar otak

Pesakit dengan gegaran otak dikenakan rawatan di hospital di jabatan khusus, terutamanya untuk menjelaskan diagnosis dan tindak lanjut (tempoh kemasukan ke hospital adalah 1-14 hari atau lebih, bergantung kepada keparahan keadaan). Pesakit dengan gejala berikut dipantau dengan teliti:

  • kehilangan kesedaran selama 10 minit atau lebih lama;
  • pesakit menafikan kehilangan kesedaran, tetapi ada bukti yang menyokong;
  • gejala neurologi fokus yang merumitkan TBI;
  • sindrom kejang;
  • kecurigaan pelanggaran integriti tulang tengkorak, tanda-tanda kecederaan menembusi;
  • gangguan kesedaran yang berterusan;
  • disyaki patah dasar tengkorak.

Syarat utama untuk mengatasi penyakit ini adalah rehat psikoemosi: sebelum pemulihan, menonton TV, mendengar muzik yang kuat (terutamanya melalui fon kepala), permainan video tidak digalakkan.

Dalam kebanyakan kes, tidak diperlukan rawatan gegar otak yang agresif, farmakoterapi adalah simptomatik:

  • analgesik;
  • ubat penenang;
  • pil tidur;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan aliran darah serebrum;
  • nootropik;
  • tonik.

Kekalahan tisu otak dengan gegar otak merebak, tersebar luas. Tidak ada perubahan struktur makro, integriti tisu tidak terganggu.

Resep theophyllines, magnesium sulfate, diuretik, vitamin B tidak dibenarkan, kerana ubat ini tidak terbukti keberkesanannya dalam rawatan gegar otak.

Walaupun menetapkan nootropik adalah amalan yang paling biasa dalam membina semula sel otak setelah gegaran otak. Salah satu ubat yang paling berkesan, doktor menganggap Gliatilin. Gliatilin adalah ubat nootropik asli dari tindakan pusat berdasarkan kolin alfoscerate, yang memperbaiki keadaan sistem saraf pusat (CNS). Oleh kerana bentuk fosfatnya, ia menembusi otak dengan lebih cepat dan lebih baik diserap. Choline alfoscerate juga mempunyai kesan neuroprotektif dan mempercepat pemulihan sel otak setelah mengalami kerosakan. Gliatilin meningkatkan transmisi impuls saraf, mempunyai kesan positif pada keplastikan membran neuron, dan juga pada fungsi reseptor.

Kemungkinan komplikasi dan akibat gegar otak

Akibat gegar otak yang paling kerap didiagnosis adalah sindrom pasca gegar otak. Ini adalah keadaan yang berkembang dengan latar belakang TBI sebelumnya dan menunjukkan dirinya dalam spektrum aduan subjektif pesakit tanpa adanya gangguan objektif (dalam masa enam bulan setelah gegar otak, ia muncul pada sekitar 15-30% pesakit).

Gejala utama sindrom pasca gegar otak adalah sakit kepala dan serangan pening, mengantuk, mood tertekan, kebas kaki, paresthesia, kelemahan emosi, penurunan ingatan dan tumpuan, mudah marah, gugup, peningkatan kepekaan terhadap cahaya, bunyi bising.

Juga, keadaan berikut dapat menjadi akibat dari kecederaan otak traumatik ringan yang ditunda, yang biasanya berhenti dalam beberapa bulan setelah penyelesaian penyakit:

  • sindrom asthenik;
  • disfungsi autonomi somatoform;
  • penurunan ingatan;
  • gangguan emosi dan tingkah laku;
  • gangguan tidur.

Ramalan

Pesakit yang mengalami gegaran disyorkan untuk menindaklanjuti dengan pakar neurologi selama satu tahun.

Kematian dalam patologi ini tidak direkodkan, gejala aktif dapat diselesaikan dengan selamat dalam 2-3 minggu, selepas itu pesakit kembali ke cara kerja dan aktiviti sosial yang biasa.

Gegaran

Maklumat am

Gegar otak adalah keadaan yang berlaku akibat kecederaan otak traumatik ringan. Akibat gegaran, hubungan interneuronal terganggu buat sementara waktu. Ia sangat biasa dan berada di kedudukan pertama di antara keadaan yang berkaitan dengan kecederaan otak traumatik. Walaupun kecederaannya dianggap agak ringan, sangat penting setelah mengalami trauma kraniocerebral untuk berjumpa doktor, melakukan pemeriksaan dan mengikuti arahannya. Bagaimanapun, keadaan seperti itu memerlukan pematuhan wajib untuk berehat dan mengikuti cadangan doktor lain. Kod gegaran mengikut ICD-10 - S06.0.

Patogenesis

Dalam keadaan normal, otak manusia terletak di cairan serebrospinal. Dengan gegaran kepala yang tajam, tukul air terjadi, diprovokasi oleh penurunan tekanan pada cecair serebrospinal. Kadang kala otak boleh memukul bahagian dalam tengkorak.

Dengan kecederaan dan kekejangan, keseluruhan tisu otak tersumbat. Pada awalnya, terdapat disfungsi otak yang meresap (berlaku pengsan). Selepas beberapa minit atau jam, keparahan fenomena umum menurun, dan hanya tanda-tanda gangguan fokus yang tinggal di bahagian otak tertentu.

Gejala trauma berkembang sebagai akibat perkembangan pemisahan fungsional batang otak dan hemisfera. Ketika gegar otak, beberapa sifat fizikal dan kimia neuron berubah, yang dapat menyebabkan perubahan dalam organisasi spatial molekul protein. Pemutusan sementara isyarat antara sinaps neuron sel dan bahagian otak juga mungkin berlaku. Sinaps memancarkan impuls saraf antara sel. Ini adalah titik hubungan antara neuron, atau antara neuron dan sel efektor yang menerima isyarat. Dan sekiranya hubungan itu terputus buat sementara waktu, gangguan fungsi akan timbul. Dengan gegaran otak, seluruh bahan otak terdedah kepada pengaruh patologi.

Pengelasan

Bergantung pada keparahan bahaya kepada kesihatan, dan apa gejala klinikalnya, terdapat 3 darjah keadaan ini:

  • Ringan Sekiranya ada gegar otak, kesadaran mangsa tidak terganggu, namun, dia mungkin mengalami pening, disorientasi, sakit kepala, dan gangguan mual selama 20 minit. selepas kecederaan. Gegaran ringan boleh menyebabkan kenaikan suhu sedikit - hingga 38 darjah. Selanjutnya, kesejahteraan umum bertambah baik, gejala yang tidak menyenangkan hilang.
  • Rata-rata. Orang itu tetap sedar, tetapi dia menunjukkan tanda-tanda ciri keadaan ini - mual, disorientasi, sakit kepala, pening. Tanda-tanda ini tidak hilang lebih dari 20 minit. Kehilangan ingatan jangka pendek juga mungkin berlaku. Dalam kebanyakan kes, ini adalah amnesia retrograde, apabila mangsa tidak ingat beberapa minit sebelum kecederaan itu berlaku.
  • Berat. Kehilangan kesedaran diperhatikan dalam masa yang singkat. Keadaan ini boleh bertahan selama beberapa minit atau berjam-jam. Orang itu tidak ingat apa yang berlaku - dia mengalami amnesia retrograde. Selepas trauma yang dialami, gejala yang tidak menyenangkan dapat kekal pada mangsa selama satu atau beberapa minggu. Dalam tempoh ini, pening, sakit kepala, mual, disorientasi, keletihan, kurang tidur dan selera makan..

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab keadaan ini adalah pelbagai TBI, iaitu terdapat kesan mekanikal langsung pada cranium..

Ini boleh menjadi kecederaan rumah tangga, sukan, industri, akibat kemalangan jalan raya.

Gegar otak berlaku dengan pengaruh tajam beban paksi yang dihantar melalui tulang belakang. Ini mungkin berlaku apabila seseorang jatuh pada kaki atau punggungnya, melambatkan atau memecut dengan tajam.

Gejala gegar otak

Penting untuk difahami bahawa gegar otak boleh berlaku walaupun keparahan kecederaannya agak kecil. Oleh itu, sangat penting untuk memperhatikan keadaan mangsa dan tidak terlepas tanda pertama gegar otak..

Jadi, tanda pertama yang menunjukkan gegaran adalah seperti berikut:

  • Kekeliruan kesedaran, hilang setelah sekejap.
  • Pening - kepala pesakit pusing walaupun dalam keadaan rehat, dan ketika badan bergerak atau kepala memiringkan, ia menjadi semakin kuat. Gejala gegar otak ini dikaitkan dengan peredaran darah yang terganggu pada alat vestibular..
  • Sakit kepala yang berdenyut.
  • Rasa tinnitus.
  • Rasa lemah.
  • Mual, muntah, muncul sekali.
  • Bunyi di telinga.
  • Kekeliruan kesedaran, kelesuan, percanggahan pertuturan.
  • Berganda di mata. Walaupun gegaran ringan boleh menyebabkan mata seseorang sakit ketika cuba membaca..
  • Fotofobia. Malah tahap cahaya yang biasa boleh menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan. Begitu juga dengan peningkatan kepekaan terhadap bunyi.
  • Koordinasi pergerakan terjejas.

Dalam banyak keadaan, setelah mengalami kecederaan, sangat penting untuk mengetahui apakah seseorang mengalami gegar otak. Terdapat kaedah yang sangat mudah untuk mengesan gegar otak di rumah. Untuk melakukan ini, mangsa mesti memejamkan mata, berdiri, mengangkat tangan ke sisi, dan kemudian cuba menyentuh hujung hidung dengan jari telunjuknya. Walaupun terdapat tanda-tanda keadaan ringan, ia sukar dilakukan..

Pilihan lain digunakan untuk membantu anda memahami di rumah bahawa anda mengalami gegaran otak. Mangsa harus memejamkan mata, mengangkat tangan dan berjalan dalam garis lurus, dengan meletakkan satu kaki ke arah yang lain. Tetapi seseorang mesti memerhatikannya, kerana mangsa menghadapi risiko terjatuh kerana disorientasi..

Gejala gegaran pada orang dewasa selepas kecederaan boleh berbeza-beza. Biasanya, tanda-tanda gegar otak yang teruk pada orang dewasa berterusan 1-3 hari selepas kejutan atau kecederaan lain.

Mengenai apakah ada suhu dalam keadaan seperti itu, harus diingat bahawa manifestasi seperti itu sering terjadi. Selepas gegar otak, mungkin ada suhu - ia meningkat menjadi petunjuk subfebril.

Kadang-kadang mangsa menunjukkan gejala neurologi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, mereka tidak hadir. Sebagai peraturan, denyut nadi dan tekanan mangsa berubah, kelesuan muncul, ingatan merosot.

Penting untuk difahami bahawa orang yang mengalami gegar otak mungkin tidak mempunyai semua gejala ini. Walau bagaimanapun, jika anda mengesyaki gegaran, anda tidak boleh teragak-agak untuk berjumpa doktor..

Gejala gegar otak pada kanak-kanak

Sekiranya anda dapat memeriksa keadaan orang dewasa menggunakan kaedah yang dijelaskan di atas, maka lebih sukar untuk mengenali tanda-tanda keadaan seperti itu pada bayi atau pada anak berusia 2-3 tahun. Pada kanak-kanak, keadaan ini menampakkan dirinya berbeza daripada pada orang dewasa. Diagnosis rumit oleh fakta bahawa tidak selalu mungkin untuk mengesan hubungan gejala dengan penyakit ini. Di samping itu, tanda-tanda sering tidak spesifik..

Bagaimana untuk menentukan keadaan ini pada bayi? Biasanya, bayi dengan gegar otak akan menunjukkan simptom berikut:

  • regurgitasi semasa memberi makan;
  • muntah;
  • degupan jantung yang kerap;
  • penurunan tekanan;
  • manifestasi kegelisahan, yang segera digantikan dengan kelesuan yang ketara;
  • menangis tanpa sebab.

Tanda-tanda pertama gegar otak pada kanak-kanak mungkin pucat kulit yang teruk. Kesedaran mungkin tidak terganggu.

Tanda-tanda gegar otak pada kanak-kanak berumur 1 tahun ke atas menunjukkan simptom yang serupa dengan orang dewasa. Bayi seperti itu, dan juga kanak-kanak berumur 2 tahun ke atas, mungkin mengalami kehilangan kesedaran. Kadang-kadang bayi itu mual, dia bimbang muntah, sakit kepala, bayi mengadu tinitus, pening. Anak mungkin kurang tidur, banyak berpeluh. Dalam beberapa kes, kanak-kanak mengalami kebutaan pasca trauma sementara. Kadang-kadang apa yang disebut sebagai "kesejahteraan khayalan" dirayakan, ketika bayi merasa normal setelah kecederaan. Tetapi kemudian keadaannya bertambah buruk.

Sekiranya kanak-kanak mengalami kecederaan otak atau saraf tunjang, segera berjumpa doktor.

Analisis dan diagnosis gegar otak

Selalunya orang tidak faham dengan tepat doktor mana yang harus berjumpa dengan gegar otak. Penting untuk mempertimbangkan perkara berikut: segera berjumpa doktor. Maksudnya, setelah cedera, adalah mustahak untuk memanggil pertolongan kecemasan, yang mana pakarnya akan menilai keadaan pesakit dan menentukan siapa yang akan membawa anak sekiranya berlaku gegar otak atau ke mana orang dewasa dimasukkan ke hospital. Tanda-tanda seperti itu harus ditujukan kepada pakar neurologi..

Bagaimana diagnosis gegar otak? Doktor melakukan tinjauan dan pemeriksaan, memperhatikan tanda-tanda ciri keadaan:

  • Mangsa mengalami kesakitan ketika dia mengalihkan pandangan ke sisi, dia tidak dapat membawanya ke posisi paling ekstrem.
  • Sejurus selepas kecederaan - pada jam pertama - terdapat sedikit penyempitan atau pelebaran murid. Walau bagaimanapun, mereka bertindak balas terhadap cahaya secara normal..
  • Terdapat sedikit asimetri refleks - kulit dan tendon. Mereka berbeza di sebelah kanan dan kiri. Tetapi kerana tanda ini sangat berubah-ubah, gambarnya mungkin berubah setelah diperiksa semula..
  • Dalam kedudukan yang melampau, pergerakan kembali cahaya murid diperhatikan.
  • Kegoncangan diperhatikan ketika seseorang berpose di Romberg (mata tertutup, kaki bersatu, tangan di hadapannya).
  • Doktor mungkin mengesan sedikit ketegangan pada otot leher yang hilang dalam tiga hari pertama.

Dalam proses menetapkan diagnosis, pakar dapat menggunakan kaedah berikut:

  • pemeriksaan, menyoal pesakit;
  • X-ray tulang tengkorak;
  • Imbasan CT;
  • MRI;
  • elektroensefalografi;
  • neurosonografi (kanak-kanak di bawah 2 tahun).

Rawatan gegar otak

Walaupun kecederaannya tidak terlalu parah, pertolongan pertama untuk gegaran otak melibatkan ambulans. Selanjutnya, pertolongan cemas diberikan di hospital terdekat, di mana mangsa diberi sinar-X atau CT scan kepala. Dalam tempoh akut, pesakit tinggal di jabatan bedah saraf. Walaupun terdapat gegaran ringan, perlu melakukan rehat di tempat tidur sekurang-kurangnya 5 hari. Adapun berapa banyak yang berada di hospital dengan diagnosis seperti itu, maka jika tidak ada komplikasi, pesakit akan keluar dari hospital sekitar 7-10 hari. Walau bagaimanapun, rawatan di rumah untuk gegar otak harus diteruskan untuk beberapa waktu. Di rumah, penting untuk berehat sebanyak mungkin - mental dan fizikal. Tidur lebih banyak di rumah adalah digalakkan. Sangat penting untuk mengikuti panduan ini semasa merawat gegar otak di rumah. Sesungguhnya, ia bergantung kepada pendekatan rawatan yang betul sama ada kesan negatif akan muncul pada masa akan datang..

Para doktor

Himalova Radmila Radikovna

Svirina Tatiana Alexandrovna

Churkina Zhanneta Nikolaevna

Ubat-ubatan

Untuk menyembuhkan gegaran kepala, terapi ubat digunakan, yang tujuannya adalah untuk menormalkan keadaan fungsional otak, melegakan gejala yang tidak menyenangkan - pening, sakit kepala, kegelisahan, dll. Apa ubat yang harus diresepkan, doktor menentukan secara individu.

Biasanya, orang yang mengalami gegar otak diberi ubat berikut:

  • Analgesik - tablet Pentalgin, Analgin, Baralgin, Paracetamol, dll..
  • Penenang - tinwur motherwort, tincture valerian, Valocordin, Corvalol.
  • Penenang - Phenazepam, Sibazon, Nozepami dll..
  • Mereka juga mengamalkan pengangkatan kursus rawatan vaskular dan metabolik untuk memulihkan fungsi otak dengan cepat dan mencegah perkembangan gejala pasca gegar otak..
  • Dalam proses pemulihan, pesakit diberi ubat vasotropik (Cavinton, Stugeron), ubat nootropik (Aminalon, Piracetam, Picamilon).
  • Mereka juga menetapkan pengambilan multivitamin.
  • Pada peringkat pemulihan, agen tonik umum ditetapkan - ekstrak eleutherococcus, buah serai, akar ginseng.

Tetapi rejimen rawatan umum ditetapkan oleh doktor, oleh itu, anda tidak boleh memutuskan sendiri apa yang harus diminum dan dalam jumlah berapa. Berapa banyak rawatan yang dilakukan bergantung pada tahap kerosakan.

Prosedur dan operasi

Walaupun rawatan ubat adalah tahap penting dalam terapi umum, perkara utama dalam rawatan keadaan ini adalah menjaga rehat, rehat yang baik, dan rehat di tempat tidur. Ibu bapa, yang diberitahu oleh doktor mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya berlaku gegar otak pada anak, mesti memberikan rejimen sedemikian kepada bayi selama 1-2 minggu.

Ngomong-ngomong, ada pendapat bahawa setelah gegar otak seseorang tidak dapat tidur. Banyak garis panduan pertolongan cemas mengatakan bahawa seseorang tidak boleh dibenarkan tidur sebaik sahaja mengalami kecederaan sehingga dia tidak koma. Tetapi pakar moden percaya bahawa persoalan mengapa anda tidak dapat tidur tidak relevan, kerana pernyataan ini adalah mitos biasa..

Selama sebulan setelah mengalami gegar otak, anda tidak dapat melakukan kerja keras, anda harus menghadkan latihan sukan. Penting untuk mengehadkan membaca, menghabiskan sedikit masa di komputer dan alat lain, dan jangan menggunakan fon kepala.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Untuk mempercepat proses penyembuhan, anda boleh menggunakan beberapa ubat tradisional..

  • Penyerapan pudina, balsem lemon dan mistletoe. Ambil 1 sudu besar. l. setiap ramuan, tuangkan ke dalam termos dan tuangkan 2 sudu besar. air mendidih. Bersikeras sepanjang malam, minum setengah gelas 4 kali sehari.
  • Merebus wort St. John. Ia disediakan dari 2 sudu besar. l. St. John's wort dan 1 gelas air. Kaldu mesti didihkan, bersikeras dan minum 100 g tiga kali sehari.
  • Menghidupkan semula infusi. Ambil 10 g setiap daun pudina, kerucut hop, kulit kayu buckthorn, ramuan balsem lemon dan 20 g akar valerian. Campurkan semua bahan, ambil 2 sudu besar. l. dana dan isi dengan 2 sudu besar. air mendidih. Minum 100 g beberapa kali sehari, pastikan anda mengambil infus sebelum tidur.
  • Infusi adalah ubat penenang. Anda perlu mengambil 2 sudu besar. l. herba pudina, motherwort dan lemon balm, tuangkan 1 liter air mendidih dan biarkan semalaman. Minum setengah gelas tiga kali sehari.
  • Infusi menenangkan dan memulihkan. Anda perlu mengambil kerucut hop yang sama, kulit kayu buckthorn, balsem lemon, akar valerian, daun birch, teh ivan, wort St. John. Tuang 3 sudu besar. l. koleksi ini dengan satu liter air mendidih dan biarkan selama 2 jam. Minum setengah gelas 3 kali sehari.
  • Ubat untuk insomnia. Campurkan 1 sudu besar. l. herba pudina dan 1 sudu kecil. kayu manis. Tuangkan air mendidih (1 l) dan biarkan dalam termos selama 2 jam. Minum 4 p. 100 g sehari, juga diambil sebelum tidur.
  • Campuran madu dan walnut. Kacang cincang mesti dicampurkan dengan madu dalam jumlah yang sama dan ambil ubat ini dalam 1 sudu besar. l. setiap hari selama enam bulan.
  • Debunga lebah. Adalah disyorkan untuk mengambil butirannya - setengah sudu teh sehari selama sebulan. Selepas enam bulan, ulangi.
  • Dianjurkan untuk tidur di atas bantal dengan ramuan yang menenangkan - pudina, balsem lemon, lovage, semanggi.

Pertolongan cemas

Sekiranya seseorang cedera dan tidak sedarkan diri atau menunjukkan tanda-tanda disorientasi, ambulans harus segera dipanggil.

  • Mangsa yang tidak sedarkan diri mesti diletakkan di sebelah kanan, dengan kaki dan siku dibengkokkan dan permukaannya tegap. Kepala harus dimiringkan ke belakang dan dipusingkan ke tanah untuk memastikan kebolehtelapan udara yang baik dan mencegah banjir semasa muntah. Anda tidak harus membalikkan pesakit lagi dan cuba menentukan seberapa parah dia terluka. Lebih baik menunggu doktor.
  • Sekiranya seseorang berdarah, hentikan dengan pembalut.
  • Mangsa yang sedar harus dibaringkan dalam posisi mendatar, kepalanya sedikit diangkat. Adalah perlu untuk mengawasi keadaannya, kerana jangka waktu kesejahteraan yang sepatutnya dapat diganti dengan manifestasi gejala serius yang tajam.
  • Penting untuk berjumpa pakar, walaupun kecederaannya kelihatan kecil.

Pencegahan

Anda harus mematuhi peraturan pencegahan berikut:

  • Gunakan peralatan pelindung dan patuhi peraturan keselamatan semasa bermain sukan.
  • Gunakan tali pinggang keledar semasa perjalanan dengan kereta.
  • Bawa anak-anak hanya di tempat duduk kereta.
  • Rawat di rumah untuk mengelakkan jatuh dan cedera.
  • Menguatkan imuniti.

Pada kanak-kanak

Gegar otak pada kanak-kanak adalah keadaan yang serius. Sekiranya kanak-kanak menunjukkan gejala yang dinyatakan di atas setelah cedera, adalah mustahak anda berjumpa doktor dengan segera. Sebagai tambahan, seperti yang diperhatikan oleh pakar pediatrik Komarovsky dan pakar lain, ibu bapa harus mengambil kira bahawa gejala yang membimbangkan dapat berkembang pada siang hari setelah kecederaan. Oleh itu, adalah penting untuk mempertimbangkan keadaan bayi dengan teliti..

Anda tidak boleh menggunakan kaedah rawatan sendiri. Apa yang harus dilakukan dan rejimen rawatan yang harus digunakan hanya ditentukan oleh doktor. Terapi biasanya dijalankan di hospital untuk memantau keadaan anak dan mencegah kemungkinan akibatnya. Dengan pendekatan rawatan yang betul, keadaan anak kembali normal dalam masa 3 minggu.

Diet

Diet untuk sistem saraf

  • Kecekapan: kesan terapeutik selepas 2 bulan
  • Masa: sentiasa
  • Kos makanan: 1700-1800 rubel seminggu

Pemakanan dalam tempoh rawatan dan pemulihan harus betul - anda perlu makan makanan ringan, jangan makan berlebihan, agar tidak membebankan badan juga. Menu harus didominasi oleh sayur-sayuran dan buah-buahan segar, makanan rebus atau hidangan kukus.

Semasa tempoh pemulihan, adalah penting untuk memberi tubuh bahan seperti:

  • Vitamin B - mereka menormalkan fungsi sistem saraf. Menu harus merangkumi hati, kacang, asparagus, telur, kekacang, roti gandum, ikan.
  • Zat besi - diperlukan untuk penyerapan vitamin kumpulan normal. Anda harus makan soba, oatmeal, bubur gandum, kekacang, bayam, daging ayam.
  • Lecithin - meningkatkan fungsi otak. Bahan ini terdapat dalam daging unggas, telur, hati.
  • Kalium - Penting untuk menambah kalium sekiranya seseorang diberi ubat diuretik. Ia terdapat dalam aprikot kering, produk tenusu, kacang, kismis, kekacang.
  • Vitamin C - meningkatkan daya tahan tekanan. Ia terdapat di pinggul mawar, kismis, buah sitrus, viburnum, kubis, dll..
  • Magnesium - melindungi tubuh daripada tekanan. Terkandung dalam kacang, millet, soba, rumput laut, kekacang.

Akibat dan komplikasi

Penting untuk difahami bahawa akibat gegar otak kadang-kadang diperhatikan walaupun beberapa tahun setelah seseorang mengalami trauma. Selalunya, komplikasi muncul selepas gegaran pada kaki. Sekiranya tidak dirawat dengan betul, risiko komplikasi tersebut juga meningkat dengan ketara..

Apakah akibatnya selepas gegar otak? Manifestasi berikut mungkin berlaku sebagai akibat jangka pendek:

  • Sakit kepala yang teruk. Sebagai peraturan, gejala seperti itu hilang dalam 2-4 minggu, bergantung pada tahap penyakit. Terutama kesakitan yang teruk berlaku pada mereka yang menderita hipertensi. Apa yang harus dilakukan jika kepala sakit selepas tempoh ini, doktor menentukan setelah pemeriksaan tambahan.
  • Kerosakan memori, tumpuan, gangguan. Pada seorang kanak-kanak, manifestasi ini boleh menyebabkan kemerosotan prestasi sekolah..
  • Pening.
  • Pening dan muntah.
  • Mengantuk, keletihan teruk, kelemahan.
  • Kesukaran menulis dan membaca.

Bahaya manifestasi seperti itu bergantung pada tempohnya. Adalah penting bahawa mereka secara beransur-ansur hilang selama 3-4 minggu. Jika tidak, pemeriksaan dan rawatan tambahan akan diperlukan..

Gegar otak pada orang dewasa dan kanak-kanak boleh menyebabkan manifestasi akibat jangka panjang yang berlaku setelah beberapa bulan atau tahun:

  • Sindrom Postconcussion - sebagai peraturan, berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak yang belum menerima rawatan yang mencukupi untuk penyakit ini. Dalam keadaan ini, sakit kepala, pening, gangguan tidur, kegelisahan teruk, gangguan konsentrasi, gangguan kognitif, VSD, sawan epilepsi, keletihan teruk semasa latihan normal ditunjukkan.
  • Epilepsi pasca trauma - trauma adalah faktor yang memprovokasi epilepsi, jika seseorang mempunyai kecenderungan untuk itu. Selalunya, doktor menghadapi kesukaran untuk mengesan hubungan sebab-akibat sekiranya pesakit berpaling kepada mereka dalam keadaan sedemikian..
  • Perubahan keperibadian - seseorang mungkin menunjukkan keagresifan, kebencian, kerengsaan, dan lain-lain. Dia berada dalam mood buruk, sering timbul kemarahan atau euforia.
  • Gangguan kognitif - ingatan merosot, keletihan tinggi diperhatikan. Seseorang mungkin mengalami penurunan kosa kata dan asas pengetahuan..
  • Dystonia Vegeto-vaskular - gangguan vegetatif berkembang. Terganggu oleh sesak nafas, sakit kepala, takikardia, berpeluh, tekanan darah meningkat.
  • Akibat lain ialah neurosis, psikosis, persepsi alkohol yang tidak mencukupi oleh tubuh, peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal, penurunan pengeluaran cecair serebrospinal.

Apabila komplikasi seperti itu muncul, doktor menetapkan ubat yang diperlukan dan kaedah rawatan lain..

Ramalan

Bergantung pada keparahan kecederaan dan gegaran otak. Dengan tahap yang ringan, prognosis adalah baik secara kondisional. Dalam kes yang teruk, pesakit boleh mati tanpa rawatan dan rawatan yang mencukupi.

Dalam beberapa kes, kesan trauma diperhatikan dalam jangka masa yang panjang. Menurut statistik perubatan, komplikasi diperhatikan pada sekitar 3% mangsa.

Senarai sumber

  • Penyakit Sistem Saraf. Panduan untuk doktor. / Ed. prof. N.N. Yakhno, prof. D.R.Shtulman. - M.: Perubatan, 2001.-- T. 1. - S. 711.-- 744 p..
  • Zhulev N.M., Yakovlev N.A. Kecederaan otak traumatik kecil dan akibatnya. M., 2004.
  • Sarkisyan B.A., Bastuee N.V. Gegaran otak. Novosibirsk: Sains, 2000.
  • V. V. Khozyaine Akibat jangka panjang dari kecederaan kraniocerebral tertutup (perbandingan PEG klinikal dan CT). Dis.... Cand. sayang. sains. Kiev, 1988.

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan sijil dan perbezaan selama bertahun-tahun dan kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Gegar otak - gejala, tanda, pertolongan cemas, tahap kerosakan

Gegar otak adalah pelanggaran fungsi otak setelah kecederaan yang tidak berkaitan dengan kerosakan vaskular. Ia disebabkan oleh fakta bahawa otak memukul permukaan dalaman tengkorak, sementara proses sel saraf diregangkan.

Gegar otak adalah yang paling ringan dari semua jenis kecederaan otak traumatik. Doktor tidak mempunyai konsensus mengenai mekanisme perkembangan penyakit ini. Satu perkara yang pasti: gegar otak tidak menyebabkan gangguan pada struktur otak. Selnya tetap hidup dan hampir tidak rosak. Tetapi pada masa yang sama, mereka menjalankan fungsinya dengan buruk. Terdapat beberapa versi yang menjelaskan mekanisme penyakit ini..

  1. Hubungan antara sel saraf terganggu (neuron).
  2. Perubahan berlaku pada molekul yang membentuk tisu otak.
  3. Terdapat kekejangan saluran otak. Akibatnya, kapilari tidak membawa cukup oksigen dan nutrien ke sel saraf.
  4. Koordinasi antara korteks serebrum dan struktur tiangnya terganggu.
  5. Perubahan keseimbangan kimia cecair yang mengelilingi otak.
Jenis kecederaan otak traumatik ini berlaku paling kerap. Diagnosis ini dibuat oleh 80-90% pesakit yang mengunjungi doktor dengan lebam di kepala. Di Rusia, 400 ribu orang dimasukkan ke hospital setiap tahun dengan gegaran otak..

Lelaki 2 kali lebih mungkin mengalami gegar otak berbanding wanita. Tetapi seks yang lebih adil lebih sukar untuk mengalami kecederaan seperti itu dan lebih menderita akibatnya.

Menurut statistik, lebih daripada separuh kes (55-65%) gegar otak berlaku dalam kehidupan seharian. 8-18 tahun adalah usia yang paling berbahaya apabila terdapat banyak gegar otak. Sebilangan besar kes dalam tempoh ini disebabkan oleh peningkatan aktiviti bravado kanak-kanak dan remaja. Tetapi pada musim sejuk, ketika jalan itu berais, semua orang berisiko sama.

Sekiranya berjumpa doktor tepat pada waktunya, anda boleh menyembuhkan gegar otak dalam 1-2 minggu. Tetapi, jika anda tidak memperhatikan kemerosotan keadaan sementara, maka di masa depan ini boleh menyebabkan komplikasi serius: risiko alkoholisme meningkat 2 kali dan kemungkinan kematian mendadak meningkat 7 kali.

Punca gegar otak

Trauma selalu menjadi penyebab gegar otak. Tetapi ia tidak harus menjadi kepala. Sebagai contoh, seorang lelaki tergelincir di atas ais dan mendarat di punggungnya. Pada waktu yang sama, kepalanya tidak menyentuh tanah, tetapi kesadarannya kabur. Dia tidak ingat jatuh. Inilah gambaran gegaran musim sejuk yang paling biasa..

Situasi serupa berlaku di kalangan penumpang kereta semasa permulaan yang tajam, brek atau kemalangan..

Dan tentu saja, kes-kes apabila seseorang dipukul di kepala harus diberi perhatian. Ia boleh menjadi kecederaan rumah tangga, industri, sukan atau jenayah.

Ibu bapa remaja harus berhati-hati. Anak lelaki sering dipukul dengan buku atau beg bimbit dari rakan sekelas yang aktif, mengambil bahagian dalam pergaduhan, menaiki pagar, atau menunjukkan keberanian dan ketangkasan mereka di syarikat itu. Dan itu jarang berlaku tanpa pendaratan keras atau poni kepala. Oleh itu, perhatikan kesihatan anak-anak anda dan jangan menolak keluhan mereka tentang sakit kepala dan pening..

Tanda dan gejala gegar otak

GejalaTanda-tanda pelanggaranMekanisme kejadian
Sejurus selepas kecederaan
PenipuKeadaan yang menakjubkan, kebingungan. Otot tegang, ekspresi di wajah membeku.Perencatan emosi dan pergerakan badan berlaku. Ini adalah hasil pelanggaran proses transmisi impuls saraf di korteks serebrum..
Kehilangan kesedaranOrang itu tidak bertindak balas terhadap rangsangan, tidak merasakan apa-apa. Ini boleh berlangsung dari beberapa saat hingga 6 jam bergantung pada kekuatan pukulan.Pelanggaran transmisi impuls sepanjang proses sel saraf. Oleh itu, tubuh bertindak balas terhadap kekurangan oksigen, yang timbul akibat gangguan peredaran darah di otak..
Muntah tunggalIsi perut dikeluarkan melalui mulut. Pada masa yang sama, pernafasan menjadi lebih kerap, air liur dan air mata dikeluarkan. Kadang-kadang muntah boleh berulang.Sebabnya adalah gangguan peredaran darah di pusat muntah dan di alat vestibular.
LoyaSensasi, tekanan, berat yang tidak menyenangkan di kawasan epigastrik.Sensasi seperti itu disebabkan oleh pengujaan pusat muntah. Formasi ini terletak di medulla oblongata. Ia menjadi jengkel akibat kesan.
PeningBerlaku dalam keadaan rehat dan meningkat dengan perubahan kedudukan badan.Disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada alat vestibular.
Denyut jantung yang cepat atau lambat (kurang daripada 60 atau lebih daripada 90 denyutan seminit)Terasa seperti degupan jantung yang cepat atau perasaan lemah kerana kekurangan oksigen pada organ.Fenomena ini dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial, pemampatan saraf vagus dan cerebellum.
Pucat, yang digantikan oleh kemerahan kulit wajah (permainan vasomotor)Kemerahan kulit leher dan wajah tiba-tiba digantikan oleh pucat.Pelanggaran nada sistem saraf autonomi. Akibatnya, arteri kecil di kulit secara berkala melebar atau sempit..
Sakit kepalaSakit berdenyut di bahagian belakang kepala atau lebam. Tekanan dan rasa sakit di seluruh kepala.Sensasi yang tidak menyenangkan dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial dan kerengsaan reseptor sensitif pada lapisan otak.
Bunyi di telingaRasa mendesis atau berdering di telinga.Kerana peningkatan tekanan di tengkorak, saraf telinga yang besar ditekan. Ini menyebabkan alat pendengaran tidak berfungsi. Akibatnya, seseorang, seperti itu, mendengar suara kerana kerengsaan reseptor pendengaran..
Sakit dengan pergerakan mata
Membaca atau mengalihkan mata ke sisi menyebabkan rasa tidak selesa pada bola mata atau pelipis.Sensasi yang tidak menyenangkan muncul kerana peningkatan tekanan intrakranial.
Koordinasi pergerakan terjejasOrang itu mempunyai kesan bahawa tubuh tidak mematuhinya dengan baik, pergerakan dilakukan untuk waktu yang lama, seolah-olah mereka terlambat.Ini adalah akibat pelanggaran transmisi impuls saraf dari korteks serebrum di sepanjang saraf ke otot, serta peredaran darah yang lemah di radas vestibular..
BerpeluhMerasakan bahawa tapak tangan sejuk dan lembap. Manik peluh muncul di wajah dan badan.Sistem saraf simpatik, yang mengawal organ dalaman, terlalu gelisah. Ini menjadikan kelenjar peluh berfungsi secara aktif dan mengeluarkan peluh lebih banyak daripada biasa..
Pada jam pertama selepas kecederaan
Penyempitan atau pelebaran kedua-dua muridMurid-murid bertindak balas secara normal terhadap cahaya, dan orang itu tidak merasakan sesuatu yang luar biasa. Tetapi doktor mungkin menyedari bahawa reaksi murid itu salah. Sekiranya murid berlainan ukuran, maka ini menunjukkan kecederaan otak yang lebih serius daripada gegar otak..Tekanan intrakranial bertindak pada pusat sistem saraf autonomi, yang mengatur pengecutan otot yang menyempitkan atau melebarkan murid.
Mata bergetar ketika ke sisiApabila seseorang melihat ke sebelah, matanya mula bergetar. Sukar untuk melihat objek tanpa menoleh ke arahnya.Fenomena ini dikaitkan dengan kerosakan pada telinga dalam, alat vestibular dan otak kecil. Struktur ini menyebabkan otot-otot mata berkontraksi dengan cepat. Akibatnya, mangsa tidak dapat memusatkan pandangan mereka..
Asimetri refleks tendonRefleks ini diperiksa oleh pakar neurologi. Dia memukul tendon dengan tukul, sebagai tindak balas, terdapat lenturan lengan pada sendi siku atau kaki di lutut.Biasanya, anggota badan kanan dan kiri membengkok dengan cara yang sama. Tekanan intrakranial yang meningkat mengganggu otak dan serat saraf yang bertanggungjawab untuk melakukan tindakan refleks.
Gejala dihilangkan tepat pada waktunya (muncul selepas 2-5 hari)
Fotofobia dan peningkatan kepekaan terhadap bunyiSeseorang dapat merasakan bunyi biasa atau tahap pencahayaan biasa tidak mencukupi. Dia terganggu bukan hanya dengan suara keras, tetapi juga oleh suara yang sederhana..Oleh kerana penyempitan refleks murid terganggu pada seseorang selepas kecederaan, cahaya terang menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan.
Gangguan saraf yang mengawal alat bantu pendengaran menyebabkan kerengsaan dari bunyi.
Depresi, murung, dan mudah marahSuasana tidak baik, tidak mahu bergerak, bekerja dan bermain.Kerengsaan didasarkan pada pelanggaran hubungan antara sel saraf di korteks serebrum, yang bertanggungjawab untuk emosi.
Kecemasan tidurKesukaran untuk tidur, bangun malam atau bangun awal.Masalah tidur dikaitkan dengan emosi yang tidak menyenangkan yang dialami seseorang, dengan tekanan dan kegembiraan berlebihan, serta dengan peredaran darah yang terganggu di otak
AmnesiaHilang ingatan. Orang itu tidak dapat mengingati apa yang berlaku sebelum kecederaan. Biasanya, semakin sukar pukulan, semakin lama tempoh ingatannya hilang..Proses menghafal dan memperbanyak peristiwa dalam ingatan berlaku dalam beberapa peringkat. Sekiranya pada masa kecederaan rantai ini terputus, maka beberapa peristiwa mungkin tidak disimpan dalam ingatan jangka panjang..
Kekurangan tumpuanSeseorang tidak dapat menumpukan perhatian pada apa yang sedang dilakukannya pada masa ini. Dia sering terganggu, menjadi tidak peduli, beralih ke aktiviti lain.Kepekatan yang lemah disebabkan oleh gangguan hubungan antara korteks serebrum dan struktur subkortikal.

Bagaimana diagnosis gegar otak??

Sekiranya, setelah cedera di kepala, sekurang-kurangnya salah satu tanda yang disenaraikan muncul, maka sangat penting untuk berunding dengan pakar traumatologi, dan sebaiknya pakar neurologi. Doktor mempunyai kriteria khas yang memungkinkan untuk mendiagnosis gegar otak dan membezakan kecederaan ini dari yang lebih serius.

Kriteria diagnosis

  1. Ketiadaan perubahan dalam otak: hematoma, pendarahan.
  2. X-ray kepala tidak menunjukkan kerosakan pada tengkorak.
  3. Komposisi cecair serebrospinal adalah normal.
  4. Pencitraan resonans magnetik tidak mengesan lesi fokus (luas) di otak. Keutuhan tisu otak tidak terganggu, ketumpatan bahan kelabu dan putih adalah normal. Bengkak berlaku secara beransur-ansur selepas kecederaan.
  5. Orang yang terkena mengalami kebingungan, kelesuan, atau peningkatan aktiviti.
  6. Kehilangan kesedaran selepas trauma, yang dapat berlangsung dari beberapa saat hingga 30 minit. Dalam beberapa kes, seseorang tidak ingat bahawa dia kehilangan kesedaran.
  7. Amnesia retrograde. Kehilangan ingatan mengenai peristiwa yang berlaku sebelum kecederaan.
  8. Pelanggaran sistem saraf autonomi. Ketidakstabilan tekanan darah dan degupan jantung, kemerahan atau keputihan kulit.
  9. Fenomena oculostatik Gurevich. Pesakit mula jatuh ke belakang ketika melihat ke atas dan jatuh ke depan ketika mata jatuh.
  10. Mikrosimptom neurologi. Sudut mulut terletak tidak simetris, senyuman lebar "gigi baring" juga kelihatan tidak rata. Refleks kulit yang terganggu: perut, kremaster, plantar.
  11. Simptom Romberg. Orang itu diminta untuk berdiri tegak, kaki digerakkan, lengan dilanjutkan di hadapannya, mata ditutup. Dengan gegaran pada kedudukan ini, jari dan kelopak mata bergetar, sukar bagi pesakit untuk menjaga keseimbangan, dia jatuh.
  12. Refleks Palmar-dagu. Kulit telapak tangan di kawasan bersebelahan ibu jari dibelai dengan sebatan. Pada orang yang mengalami gegar otak, otot dagu berkontraksi sebagai tindak balas kepada kerengsaan ini. Tanda ini dapat dilihat dengan jelas dari 3 hingga 7-14 hari.
  13. Nystagmus. Ia menampakkan diri dengan kelenturan bola mata mendatar yang tidak teratur..
  14. Berpeluh berlebihan pada kaki dan telapak tangan (hiperhidrosis).
Semasa pemeriksaan pesakit, doktor mengetahui keadaan di mana kecederaan itu berlaku, mendengar keluhan mangsa, melakukan pemeriksaan. Seorang pakar neurologi memerlukan 1-2 gejala untuk membuat diagnosis yang betul. Semua tanda gegaran ini jarang berlaku. Sebilangan daripadanya ringan atau muncul dari masa ke masa.

Sekiranya perlu, doktor akan menetapkan pemeriksaan tambahan: elektroensefalografi (EEG), komputasi tomografi otak, echoencephalography, Doppler ultrasonografi saluran cerebral, tusukan tulang belakang.

Cara menolong gegar otak?

Sekiranya berlaku kecederaan di kepala atau selepas kecederaan lain yang boleh menyebabkan gegar otak, perlu memantau keadaan orang dengan teliti. Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu gejala gegaran otak muncul, maka adalah mustahak untuk memanggil ambulans atau membawa mangsa ke bilik kecemasan.

Sebelum ambulans tiba, orang itu mesti diberi rehat sepenuhnya. Letakkannya di atas katil atau permukaan rata. Letakkan bantal kecil di bawah kepala anda. Bersantai pakaian ketat (tali leher, kolar) dan sediakan udara segar.

Apabila seseorang tidak sedarkan diri, lebih baik tidak memindahkannya. Sebarang pergerakan boleh menyebabkan perpindahan tulang pada patah tulang belakang.

Sekiranya mangsa tidak sedarkan diri, maka dia mesti diletakkan di sebelah kanannya. Bengkokkan kaki dan lengan kiri anda. Kedudukan ini akan membantunya untuk tidak tersedak muntah dan akan memberikan akses udara percuma ke paru-parunya. Ia diperlukan untuk memantau nadi dan tekanan darah. Sekiranya pernafasan hilang, anda perlu melakukan urutan jantung dan pernafasan buatan.

Sekiranya terdapat luka di kepala, maka perlu merawatnya dengan peroksida dan pembalut atau memperbaiki pembalut dengan pelekat.

Sejuk mesti disapu ke tapak impak. Ini boleh menjadi beg berisi beku yang dibungkus dengan tuala, botol plastik, atau botol air panas yang diisi dengan air sejuk. Selsema menyebabkan saluran darah menyempit dan ini membantu mengurangkan edema otak..

Rawatan gegar otak dilakukan di hospital. Sekurang-kurangnya 5-7 hari perlu dihabiskan di hospital, dengan memerhatikan rehat di tempat tidur. Selepas ini, orang itu diberhentikan. Tetapi rawatan pesakit luar di rumah akan berterusan selama 2 minggu lagi. Tidak wajar membaca, menonton TV, bergerak secara aktif.

Darjah gegar otak

Bagaimana gegar otak dirawat??

Orang yang mengalami gegar otak dirawat di jabatan neurologi dan, dalam kes yang teruk, di jabatan bedah saraf. 3-5 hari pertama, perlu memerhatikan rehat tempat tidur dan arahan doktor dengan ketat. Sekiranya ini tidak dilakukan, komplikasi mungkin timbul: sawan serupa dengan penyakit epilepsi, ingatan dan pemikiran yang lemah, serangan pencerobohan dan manifestasi ketidakstabilan emosi.

Semasa berada di hospital, doktor memantau keadaan pesakit. Rawatan bertujuan untuk meningkatkan fungsi otak, menghilangkan rasa sakit dan membuat orang keluar dari tekanan. Untuk ini, pelbagai kumpulan ubat digunakan..

  1. Penghilang rasa sakit: Analgin, Pentalgin, Baralgin, Sedalgin.
  2. Untuk melegakan pening: Betaserc, Bellaspon, Platyphyllin with papaverine, Microzer, Tanakan.
  3. Ejen menenangkan. Persediaan berasaskan tumbuhan: motherwort tincture, valerian. Penenang: Elenium, Phenazepam, Rudotel.
  4. Untuk menormalkan tidur: Phenobarbital atau Reladorm.
  5. Untuk menormalkan peredaran darah di otak, vasotropik (Cavinton, Sermion, Theonikol) dan ubat nootropik (Nootropil, Encephabol, Picamilon) digabungkan.
  6. Untuk meningkatkan kesejahteraan keseluruhan: Pantogam, Vitrum
  7. Untuk menaikkan nada dan meningkatkan fungsi otak: tingtur ginseng dan Eleutherococcus, Saparal, Pantokrin.
Dengan rawatan yang betul, seminggu setelah kecederaan, seseorang merasa normal, tetapi perlu minum ubat dari 3 minggu hingga 3 bulan. Pemulihan penuh berlaku dalam 3-12 bulan.
Selama satu tahun selepas kecederaan, seseorang tetap berada di bawah pengawasan dispensari pakar neurologi atau ahli terapi. Anda mesti berjumpa doktor sekurang-kurangnya 3 bulan sekali. Ini mengurangkan risiko komplikasi selepas gegar otak..

Akibat gegaran otak

Dulu berpendapat bahawa akibat gegar otak berlaku pada 30-40% orang. Tetapi hari ini hanya 3-5% mereka yang terkena mengalami komplikasi. Penurunan indikator ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit gegar otak terdahulu juga termasuk mereka yang mengalami gegar otak. Dan kecederaan otak traumatik ini lebih parah dan sering menyebabkan komplikasi..

Akibat gegar otak lebih kerap berlaku pada mereka yang sudah mempunyai penyakit sistem saraf atau pada mereka yang tidak mengikuti preskripsi doktor.

Kesan awal gegar otak tidak biasa. Mereka dikaitkan dengan fakta bahawa selama 10 hari setelah kecederaan, pembengkakan dan pemusnahan sel otak berterusan..

  • Epilepsi pasca trauma boleh berlaku dalam masa 24 jam dan seterusnya selepas kecederaan. Ia dikaitkan dengan kemunculan fokus epilepsi di otak frontal atau temporal otak.
  • Meningitis dan ensefalitis, yang menyebabkan radang otak bernanah atau serous, kini sangat jarang berlaku. Mereka dikhuatiri akan mengalami kecederaan kraniocerebral yang lebih serius beberapa hari selepas kecederaan..
  • Sindrom Postconcussion (dari Lat. Setelah gegar otak) - istilah ini menggabungkan banyak gangguan: sakit kepala yang luar biasa, insomnia, gangguan, peningkatan keletihan, gangguan ingatan, bunyi dan fotofobia. Mekanisme penampilan mereka dikaitkan dengan pelanggaran laluan dorongan saraf antara lobus frontal dan temporal otak..

Akibat jangka panjang dari gegaran otak

Mereka muncul 1 atau 30 tahun selepas kecederaan.

  • Vegeto-vaskular dystonia - gangguan sistem saraf autonomi, yang menyebabkan gangguan fungsi jantung dan saluran darah. Mereka disebabkan oleh gangguan pada inti bahagian sistem saraf ini. Akibatnya, semua organ, termasuk otak, mengalami peredaran darah yang tidak mencukupi..
  • Gangguan emosi - terdapat kemurungan, peningkatan aktiviti atau pencerobohan tanpa alasan yang jelas, peningkatan kerengsaan dan air mata. Mekanisme untuk perkembangan akibat tersebut dikaitkan dengan gangguan pada korteks hemisfera serebrum, yang bertanggungjawab terhadap emosi kita..
  • Gangguan intelektual - ingatan seseorang merosot, tumpuan perhatian berkurang, pemikiran berubah. Manifestasi ini boleh menyebabkan perubahan keperibadian dan demensia. Gangguan berkaitan dengan kematian sel saraf (neuron) di bahagian korteks serebrum yang berlainan.
  • Sakit kepala - ia disebabkan oleh peredaran darah yang lemah di otak setelah kecederaan atau ketegangan otot-otot kepala dan leher.
  • Vestibulopati pasca trauma - penyakit yang disebabkan oleh kerosakan fungsi alat vestibular.
Bahagian otak yang memproses maklumat yang berasal daripadanya juga menderita. Ia ditunjukkan oleh pening, mual, muntah yang kerap. Selalunya, ini mengubah gaya berjalan, menjadi mengepakkan, seolah-olah seseorang berjalan dengan kasut yang terlalu besar.

Semua akibat gegar otak harus menjadi alasan untuk berunding dengan pakar neurologi. Rawatan diri dengan ubat-ubatan rakyat atau nasihat pakar psikologi tidak akan melegakan. Untuk menghilangkan akibat kecederaan, perlu menjalani rawatan dengan ubat-ubatan yang meningkatkan fungsi otak dan memulihkan hubungan antara sel-sel saraf.

Pencegahan berlakunya akibat

Pada tahun pertama selepas kecederaan, disarankan untuk mengelakkan tekanan fizikal dan mental yang kuat agar tidak menimbulkan komplikasi. Hasil yang baik diperoleh dengan latihan khas fisioterapi, yang menormalkan aliran darah ke otak. Adalah perlu untuk memerhatikan rejimen harian dan banyak di udara segar. Tetapi cahaya matahari langsung dan terlalu panas tidak wajar. Oleh itu, adalah lebih baik untuk tidak melakukan perjalanan ke laut dalam tempoh ini..