Utama > Sklerosis

Memilih pil sakit kepala yang terbaik: senarai, arahan dan cadangan

Ubat-ubatan rakyat untuk sakit kepala dianggap sebagai alternatif daripada ubat-ubatan industri. Kerana asalnya semula jadi, mereka dapat digunakan dengan baik untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan di kawasan kepala dan leher..

Serangan migrain dan sakit kepala disebabkan tekanan adalah masalah biasa yang menghantui seseorang. Ketidakselesaan dalam kes ini muncul di dahi dan pelipis, serta bahagian belakang kepala. Bagaimana anda boleh menyembuhkan sakit kepala di rumah??

Denyutan sementara

Kepala boleh sakit kerana pelbagai sebab. Sekiranya ketidakselesaan dilokalisasi di kawasan kuil, maka kemungkinan penyebabnya adalah gangguan vaskular atau migrain..

Baca juga mengenai topik ini

Untuk menghilangkan rasa sakit di kepala, beralih kepada kaedah mudah berikut.

Penutup kepala mengganggu peredaran darah di dalam kapal, oleh itu, untuk memperbaiki peredaran darah, ia segera dikeluarkan. Oleh kerana minum air dapat menipiskan darah sedikit, ia mesti diminum dalam jumlah yang mencukupi. Tindakan ini akan melegakan kekejangan yang teruk. Aliran darah dapat ditingkatkan dengan berbaring secara senyap dengan mata tertutup, sambil membungkus kepala dengan tuala..

Anda boleh mengurangkan ketegangan otot dengan mengurut beberapa titik refleks pada tangan anda. Mereka terletak secara simetri. Dengan langkah mudah, mudah untuk menghilangkan rasa sakit. Urut kepala juga akan membantu menghilangkan rasa sakit. Kesan titik harus dilakukan di kawasan jambatan hidung, pergerakan bulat dengan tekanan ringan di zon temporal. Hasilnya lembut di sudut luar mata.

Dalam beberapa kes, kesan yang baik akan dapat dilihat jika anda menggunakan daun kubis, bubur lemon atau kompres yang dicelupkan ke dalam jus bit. Dengan menggunakan alat penambahbaikan ini ke pelipis, dan meletakkan sapu bit di telinga dari sisi yang menyakitkan, anda dapat menghilangkan serangan sakit sepenuhnya.

Kesakitan Occipital

Kesakitan di bahagian belakang kepala paling kerap berlaku apabila terdapat osteochondrosis serviks atau tekanan darah tinggi. Sangat mudah untuk membuat diri anda berasa lebih baik jika menggunakan kaedah berikut:

  • menyediakan akses udara segar ke bilik;
  • berbaring dan mengambil posisi yang selesa, berehat sepenuhnya;
  • letakkan kompres sejuk di dahi;
  • buat mandi air panas untuk kaki anda;
  • urut kepala dan leher;
  • letakkan plaster sawi di leher dan pelipis, gunakan mandi atau mustard kering untuk tumit;
  • urut cuping telinga.

Pening dan penawar

Tindakan pertama dalam permulaan pening adalah bersandar pada sesuatu, duduk atau berbaring. Jika tidak, terdapat risiko tinggi terjatuh dan kecederaan serius. Urutan boleh dilakukan bermula dari leher dan bekerja hingga ke telinga. Kepala condong ke hadapan pada masa yang sama..

Sekiranya serangan sering berlaku, maka anda tidak boleh bergantung hanya pada bantuan ubat-ubatan rakyat. Anda perlu mengurangkan beban dan mendapatkan nasihat doktor.

Infus herba adalah rawatan utama untuk vertigo. Untuk menyiapkan infus, anda perlu mengambil pudina, balsem lemon, sediakan rebusan dari mereka, yang kemudian dicampurkan dengan akar valerian. Ubat ini harus diminum satu sudu hingga tiga kali sehari. Ia sesuai untuk wanita yang mengalami sakit kepala semasa haid dan semasa menopaus..

Satu lagi ubat yang terbukti adalah campuran akar halia tumbuk dan rebusan balsem lemon, yang dimasukkan selama 20 minit. Ambil infusi dua kali sehari, satu sudu besar. Campuran madu, cuka dan larutan valerian, balsem lemon dan chamomile berperang dengan baik dengan pening. Infus Oregano harus diambil dalam masa dua minggu..

Terdapat kaedah lain yang popular untuk merawat sakit kepala..

Menggunakan minyak pati

Keupayaan minyak pati untuk memberi kesan yang baik terhadap keadaan manusia telah lama diperhatikan. Mereka digunakan untuk tujuan terapi ketika datang ke migrain, kegembiraan berlebihan, dll..

Berkat penggunaan minyak pati, saluran darah mengembang, kualiti peredaran serebrum bertambah baik, dan kekejangan menurun..

Dalam praktiknya, lavender, lemon, eucalyptus, pudina sering digunakan. Kesakitan berdenyut lega dengan minyak thyme dan lemon balm, ylang-ylang dan chamomile memberikan hasil yang baik. Sekiranya kita bercakap mengenai penyempitan lumen saluran darah (aterosklerosis), maka sakit kepala seperti ini dirawat dengan minyak bawang putih dan rosemary. Minyak lada dan lada hitam juga digunakan.

Sakit kepala sering disertai dengan loya, yang dapat melegakan dengan pudina atau halia. Keadaan pengsan diperlakukan dengan minyak pokok teh, pala, geranium dan minyak pain. Untuk mendapatkan kesan yang betul, anda tidak memerlukan lebih dari 8 tetes, dan cecair digunakan secara individu dan komposisi antara satu sama lain.

Terdapat beberapa pilihan untuk menggunakan minyak:

  • lilin, lampu wangi dan alat sedut;
  • mandi dengan penambahan pelbagai komposisi;
  • mengurut dan menggosok kawasan yang menyakitkan menggunakan cecair berminyak;
  • menggunakan kompres.

Rawatan logam

Kaedah alternatif lain untuk mengatasi sakit kepala adalah terapi logam. Pada masa yang sama, tembaga digunakan, yang mampu "menarik" keradangan, meningkatkan fungsi saluran otak, dan memberi tekanan. Terapi terdiri daripada menggunakan duit syiling tembaga ke kawasan yang menyakitkan - pelipis, belakang kepala, dahi. Tempoh satu prosedur adalah 15 minit.

Air tembaga juga disediakan. Untuk melakukan ini, ambil beberapa syiling, isi dengan air (satu setengah liter), rebus sehingga jumlah air menjadi separuh. Kompres dan losyen untuk sakit kepala dibuat dari air yang disediakan. Air minuman disediakan dengan cara yang berbeza - hidangan tembaga diambil, diisi dengan air, ditutup dengan penutup dan dibiarkan semalaman. Dari keesokan harinya, air tembaga yang diperoleh boleh diminum satu sudu teh sebelum makan (3-4 kali sehari).

Ubat herba

Rawatan sakit kepala dengan ubat-ubatan rakyat memberikan hasil yang tidak kalah dengan ubat tradisional. Pertama sekali, ini berkaitan dengan penggunaan herba. Kesan yang paling baik dicapai hanya dengan rawatan herba yang dilakukan secara berkala..

Thyme, linden, viburnum, St. John's wort, tumbuhan lain dan kombinasinya mengatasi sakit kepala ketegangan, sensasi yang tidak menyenangkan yang disebabkan oleh tekanan. Adalah perlu untuk mengambil jumlah pudina yang sama, wort St. John dan oregano, tuangkan campuran dengan air panas, masukkan ke dalam tab mandi air selama 15 minit. Infusi yang dihasilkan disejukkan dan digunakan setiap hari..

Untuk mengendurkan dan menenangkan sistem saraf, campuran herba digunakan, termasuk linden, oregano dan jelatang. Infusi yang disiapkan harus diambil dalam masa dua minggu, minum seperempat gelas setiap hari sebelum makan.

Apabila selesema adalah penyebab sakit kepala dan sakit tekak ditambahkan, chamomile, linden, rose pinggul, kayu manis digunakan. Kompres panas berdasarkan rebusan khas akan membantu mengatasi serangan migrain. Ia boleh disediakan dari daun pisang, pudina, balsem lemon, semanggi. Oregano, pinggul mawar dan cabang currant juga ditambahkan di sana. Kompres digunakan pada kawasan temporal.

Herba sesuai untuk kegunaan luaran - mandi kaki, kompres. Decoctions dan infusions dimasukkan ke dalam. Sebagai peraturan, untuk setiap 2-3 sudu ramuan, diperlukan sekitar 300 ml air mendidih..

Kesakitan berdenyut lega dengan kubis segar atau daun pisang. Mual dan muntah seterusnya menyebabkan dehidrasi. Anda boleh memulihkan baki menggunakan:

  • teh dari aprikot kering, prun, kismis;
  • kentang kentang atau wortel (mungkin gabungan);
  • campuran soda dan garam yang dilarutkan dalam air.

Untuk meningkatkan fungsi perut dan melegakan gejala mual, pengumpulan biji dill, pudina dan herba (valerian, chamomile, cress kering) sesuai.

Hangover juga disertai dengan banyak rasa tidak selesa, yang dapat dengan mudah dihilangkan dengan bantuan akar halia, teh berdasarkan chamomile, wormwood dan oregano..

Tanah liat untuk sakit kepala

Clay adalah salah satu ubat tradisional yang paling kuno untuk merawat sakit kepala. Unsur-unsur mikro yang termasuk dalam tanah liat mempunyai kesan yang baik pada tubuh, mewujudkan kesan penyembuhan. Keistimewaan menggunakan tanah liat adalah ia dapat diambil dalam bentuk murni, serta dicampurkan dengan ekstrak pudina, balsem lemon, mentol. Gabungan ini memberikan hasil yang ketara..

Dengan bantuan tanah liat, balutan dibuat atau aplikasi diletakkan di kawasan yang menyakitkan. Prosedurnya agak mudah: tanah liat perlu dilembutkan dan dibawa ke keadaan lembap. Jisim yang dihasilkan diedarkan di atas kain kasa yang digulung di beberapa lapisan, yang dipindahkan ke tempat di mana rasa tidak selesa sangat kuat.

Rawatan dengan lumpur

Resipi rakyat untuk sakit kepala termasuk pembungkus lumpur dan aplikasi. Pasir dan batu juga digunakan. Kaedah terapi tanah liat yang telah lama diamalkan memberikan kesan yang diinginkan, rawatan lumpur adalah pilihan rawatan yang lebih tempatan.

Komposisi kimia lumpur terapeutik yang kaya membantu meningkatkan kesejahteraan sekiranya migrain atau sakit pada osteochondrosis. Bahan aktif dan unsur jejak lumpur yang bermanfaat, digabungkan dengan minyak pati, dapat dengan cepat menghilangkan sensasi kesakitan yang tidak menyenangkan.

Sifat garam yang berguna

Untuk menghilangkan gejala pertama selesema, di antaranya terdapat sakit kepala, salutan garam digunakan. Kami bercakap mengenai garam meja biasa, yang selalu ada. Sebilangan kecil garam larut dalam air, dan sehelai kain dibasahi dengan larutan yang dihasilkan (sebaiknya bulu). Kepala harus dibalut, dan pembalut tidak boleh dikeluarkan semalaman. Penyembuh tradisional juga mengesyorkan melakukan mandi garam untuk kaki..

Garam laut sesuai untuk membuat mandi garam atau untuk penyedutan. Cara yang berkesan untuk mengurangkan kesakitan adalah dengan meletakkan beg kanvas ais garam ke pelipis, setelah mengeluarkannya dari peti sejuk.

Teh sakit kepala

Sering kali ubat yang diperlukan tidak dekat, dan anda perlu pergi ke farmasi untuk mendapatkan ramuan atau koleksi. Sekiranya anda sakit kepala, maka ubat rakyat yang terbaik adalah teh hitam kuat dengan gula. Ketika diseduh, daun teh memberikan zat yang dapat meningkatkan fungsi sistem saraf. Sebagai tambahan, secawan teh akan meluaskan saluran darah otak, membekalkannya dengan oksigen. Hasilnya, dengan cara yang sederhana, anda dapat dengan mudah menyingkirkan serangan migrain pada peringkat awal..

Teh hijau membantu melegakan, mengatasi tekanan dan keletihan saraf yang dihasilkan. Madu, lemon, halia dapat meningkatkan kesan teh. Penambahan pudina, chamomile, balsem lemon akan melegakan dan menambah kekuatan.

Mummy

Ubat ini, yang sering dibincangkan oleh penyokong perubatan tradisional, boleh didapati dalam pelbagai bentuk:

  • pil;
  • penyelesaian dan penurunan;
  • salap;
  • aplikasi.

Ubat ini unik dalam khasiatnya. Ia dengan cepat melebarkan saluran darah, melegakan kekejangan, dan menenangkan badan. Hanya penggunaan mumi secara teratur yang dapat menormalkan peredaran darah di otak, untuk memperbaiki kerja sistem hormon. Adalah perlu untuk mengambil mumia pada waktu malam, semasa perut kosong, produk harus dicairkan dengan jus. Tempoh kursus adalah sekitar 10 hari. Bentuk dos dalam bentuk larutan 3% memungkinkan untuk menguburkan mumi di hidung dan mendapat kesan cepat.

Penting untuk diingat bahawa ubat rakyat yang popular mempunyai kontraindikasi, jadi anda harus mempelajari arahannya dengan teliti sebelum mengambilnya. Mana-mana ubat rakyat baik apabila digunakan dengan betul, jadi lebih baik berjumpa doktor terlebih dahulu.

Ubat-ubatan rakyat untuk wanita hamil

Wanita hamil sering tertanya-tanya apa ubat-ubatan rakyat yang mampu menghentikan serangan sakit kepala. Banyak ubat dilarang digunakan pada semua trimester kehamilan, dan sensasi menyakitkan menghantui ibu hamil. Oleh kerana perubahan hormon dalam badan, sakit kepala dengan toksikosis sering menjadi masalah yang menanti seorang wanita. Agar keadaan wanita hamil dan moodnya menjadi normal, seseorang tidak boleh melupakan akupresur tulang belakang dan kepala serviks. Ia akan berguna untuk melakukan aromaterapi, dengan lembut menggosok minyak pati yang tidak dilarang ke kawasan temporal.

Minyak pati yang dilarang merangkumi minyak rosemary, melati, dan pudina. Jangan gunakan oregano, basil, juniper, calendula, wormwood, sage dan tanaman lain.

Tetapi chamomile, pinggul mawar, pudina akan memberikan hasil yang baik ketika mengalami sakit kepala. Kehamilan adalah tempoh yang istimewa dalam kehidupan setiap wanita. Agar tidak membahayakan diri sendiri dan anak, sebelum menggunakan ubat ini atau ubat rakyat, lebih baik berjumpa doktor.

Terdapat banyak ubat-ubatan rakyat yang dapat membantu mengurangkan sakit kepala atau bahkan menghilangkannya sepenuhnya. Sebelum menggunakannya, penyelesaian terbaik adalah berjumpa doktor, terutama untuk wanita hamil. Diyakini bahawa ubat tradisional jauh lebih selamat untuk mengatasi gejala daripada terapi ubat tradisional..

Ini benar jika anda menghampiri persoalan bagaimana merawat sakit kepala dengan bijak. Jangan lupa tentang pencegahan - ventilasi secara teratur di tempat, menjalani gaya hidup sihat, makan dengan baik dan berehat dengan baik..