Utama > Hematoma

Mengapa mual selepas bersenam

Mual selepas bersenam adalah masalah biasa. Ia tidak selalu dikaitkan dengan sifat beban, atau penyakit. Gangguan kecil dalam pemakanan, kekurangan pemulihan atau ciri-ciri individu badan boleh menyebabkan serangannya. Tetapi kadang-kadang keadaan mendung adalah tanda masalah kesihatan. Mengetahui sebab-sebab loya dapat membantu melegakan loya..

Sebab-Sebab Mual Lepas Bersenam

Tekanan turun

Orang yang hipotensif biasa dengan perasaan lemah selepas latihan. Gejala muncul dengan cepat:

  • Berpeluh meningkat;
  • Kepala anda mula berpusing;
  • Terdapat "sesak nafas;
  • Persepsi visual berubah, mata mungkin menjadi gelap

Doktor mengesyorkan memantau tekanan darah anda pada hari latihan, dan menangguhkan sesi sekiranya ada masalah. Anda perlu mendapatkan cadangan khusus untuk menyusun rancangan latihan, pemakanan, dan ubat-ubatan dari ahli terapi dan doktor sukan.

Malaise

Wanita merasakannya pada sepertiga terakhir kitaran haid. Dan ini benar-benar semula jadi. Mual boleh menjadi reaksi terhadap rahim yang membesar. Keadaan kesihatan umum yang tidak penting disebabkan oleh kurang tidur, bermula dengan selesema atau sakit kepala. Dalam kes ini, lebih baik melangkau latihan amatur, dan profesional harus mengurangkan beban dalam had yang munasabah..

Gula darah menurun

Gula darah jatuh adalah masalah bagi mereka yang menjalani diet rendah karbohidrat. Mereka harus mengambil BCA untuk menyokong badan semasa bersenam. Sesiapa yang ingin menurunkan berat badan harus makan makanan yang seimbang dan mengambil karbohidrat kompleks sebelum latihan. Sekiranya ini tidak mungkin, buah dibenarkan setengah jam sebelum permulaan pelajaran, tetapi lebih baik menolak jus. Mereka secara mendadak meningkatkan kadar gula dalam darah, dan dengan cepat "menurunkannya".

Kekurangan zat besi (anemia)

Mual dan rasa pening yang berterusan boleh menjadi gejala anemia. Selepas bersenam, rasa sakit semakin teruk. Sekiranya masalah berulang, ada baiknya menjalani ujian darah biokimia dan mengikuti cadangan doktor. Kapsul besi biasanya diresepkan. Keadaan ini bukan merupakan kontraindikasi untuk melakukan senaman sederhana..

Makanan berat di perut

Makan makanan yang banyak boleh menyebabkan rasa mual. Makanan tidak mempunyai masa untuk dicerna, berada di dalam perut, dan mengganggu senaman dengan kekuatan penuh. Mual dapat dielakkan dengan mengambil enzim dengan makanan besar, atau dengan merancang diet anda agar makanan tidak segera sebelum bersenam. Adakah masalah itu berulang dan makanan yang sihat terasa "terlalu berat"? Adalah disyorkan untuk diperiksa oleh ahli gastroenterologi. Keparahan boleh disebabkan bukan hanya dengan makan berlebihan, tetapi juga oleh kekurangan enzim tertentu yang perlu diperbaiki..

Kekurangan natrium

Natrium adalah unsur jejak untuk mengekalkan keseimbangan air-garam. Ionnya tidak mencukupi, seseorang boleh merasa sakit. Tubuh "mengisyaratkan" bahawa senang minum air mineral, atau makan makanan masin. Natrium dikeluarkan melalui peluh, dengan aktiviti fizikal yang aktif - ini adalah proses semula jadi.

Natrium boleh diambil sama ada sebagai tambahan, dalam bentuk tablet, atau dalam bentuk garam beryodium meja biasa. Jangan menjalani diet tanpa garam tanpa keperluan perubatan dan tidak akan ada loya

Panas panas

Terlalu panas adalah reaksi biasa terhadap kelas di bilik dengan pengudaraan yang kurang baik, mengambil termogenik dan berusaha "menguras" berat badan dengan melakukan latihan dengan pakaian termal. Dengan panas terik, mual disertai dengan muntah, seseorang berasa sangat tidak enak, kesedarannya bingung, ucapan tidak sesuai, dia dapat "mematikan". Dalam kes ini, perlu meletakkan pesakit agar dia tidak tersedak dengan muntah, melonggarkan pakaiannya, menyediakan aliran udara dan memanggil ambulans..

Pengurangan aliran darah ke lapisan perut

Ini adalah masalah biasa di kalangan pegawai keselamatan. Sekiranya anda menggunakan tali pinggang angkat berat yang terlalu ketat, jangan buka tali pinggang selepas pendekatan, maka peredaran darah mungkin terganggu. Sebaik sahaja terdapat sejumlah makanan di dalam perut, tubuh akan berusaha menyingkirkan perkara-perkara yang tidak perlu dengan cara semula jadi - untuk muntah. Itulah sebabnya tidak digalakkan memakai tali pinggang keras dalam keadaan cergas, begitu juga dengan latihan yang memerlukan regangan di tali pinggang..

Pelanggaran peredaran darah adalah masalah biasa di kalangan pencinta korset untuk penurunan berat badan dan penurunan pinggang. Mungkin peralatan seperti itu juga mematikan otot perut yang serong dari bekerja, tetapi hampir tidak dapat dielakkan apabila merasa sakit menggunakannya. Demi kesihatan, anda hanya perlu belajar bagaimana melakukan senaman dengan betul, dan tidak membuang masa untuk memilih tali pinggang.

Keracunan atau reaksi alahan

Alergen boleh menjadi apa-apa dari minyak wangi jiran treadmill yang indah hingga sebatian fenolik yang dikeluarkan oleh beberapa pengeluar yang tidak bertanggungjawab dalam botol air. Pening dan mual dengan muntah, kehilangan kesedaran dan pembengkakan adalah gejala serius di mana mangsa mesti dirawat dengan segera. Penghidap alergi harus membawa nebulizer bersama mereka dan memberi amaran kepada kakitangan gim mengenai kemungkinan masalah kesihatan.

Kekeringan

Kekurangan air boleh disertai dengan kejang atau "terhad" oleh loya. Apabila mengalami dehidrasi dalam kombinasi dengan mabuk alkohol pada malam atlet, dia muntah hempedu, terdapat rasa logam di mulut. Sekiranya dehidrasi disebabkan oleh diet penurunan berat badan yang tidak teratur (diet yang dikeringkan pada musim panas), elektrolit, seperti Rehydron atau Gatorade, harus segera diberikan. Sekiranya berlaku keracunan, hubungi doktor. Sekiranya kekejangan otot bermula, walaupun minimum, latihan dihentikan, dan atlet ditunjukkan kepada doktor.

Kekurangan karbohidrat, glukosa

Biasanya, seseorang mesti mempunyai sedikit glukosa dalam darah mereka. Hipoglikemia menjangkiti mereka yang menjalani diet rendah karbohidrat. Sebilangan kecil diet ini boleh membahayakan kesihatan atlet bukan profesional, kerana ini juga menyebabkan mual semasa bersenam. Nasihat terbaik di sini adalah menyesuaikan diet anda agar diet menimbulkan sedikit kekurangan kalori dan membolehkan anda menurunkan berat badan, tetapi tidak membuat anda mengalami mual setiap senaman..

Mereka yang telah mengeluarkan pundi hempedu atau pankreatitis juga boleh muntah semasa dan selepas bersenam. Dalam kes ini, anda perlu berjumpa doktor untuk penyakit yang mendasari..

Penting: jika loya muncul semasa latihan intensiti tinggi, dengan latar belakang latihan berlebihan dan kerja berlebihan, anda harus segera mendapatkan bantuan. Telah diketahui bahawa beban berlebihan seperti ini dapat menyebabkan rhabdomyolysis, iaitu penyakit di mana proses katabolik secara harfiah memusnahkan tubuh dan sistem perkumuhan.

Mual selepas bersenam dan bagaimana untuk mengelakkannya

Satu-satunya sensasi yang tidak menyenangkan yang dibenarkan semasa bermain sukan adalah rasa sakit pada otot. Semua simptom lain selepas bersenam, termasuk loya, menunjukkan kesilapan dalam pendekatan proses latihan. Pertimbangkan sebab mengapa atlet merasa mual selepas bersenam, dan apa yang harus dilakukan dalam setiap kes untuk mengelakkan loya..

Terdapat beberapa sebab mual selepas bersenam. Untuk menghilangkan gejala yang menjengkelkan ini, perlu menentukan apa yang menyebabkannya dan mengambil langkah pencegahan yang sesuai..

Penyebab utama loya

Muntah selepas bersenam boleh disebabkan oleh sebab-sebab yang mudah ditanggalkan, misalnya, kerana gangguan makan, dan untuk alasan yang lebih serius yang berkaitan dengan kesihatan.

Perut yang meluap-luap

Anda boleh menimbulkan mual semasa bersenam sekiranya anda bersenam secara intensif semasa perut penuh. Semasa bersenam, darah secara aktif mengalir ke otot rangka, kerana bekalan darah ke sistem pencernaan berkurang sebanyak 5 kali. Akibatnya, tidak ada enzim pencernaan yang dilepaskan, dan saluran gastrointestinal berhenti berfungsi. Sekiranya perut kenyang, maka isinya tidak berfungsi, dan dengan beban yang kuat, tubuh memberi isyarat mual tentang keinginan untuk menyingkirkan pemberat ini.

Tekanan darah turun

Penyebab mual latihan yang lain adalah tekanan darah tinggi. Dengan senaman yang kuat, darah mengalir dari kepala ke anggota badan, akibatnya tekanan darah menurun, memprovokasi mual.

Selepas proses latihan selesai, rasa mual muncul kerana ketika otot-otot berehat, kapilari berkontraksi, mengembalikan peredaran darah menjadi normal. Pada saat yang sama, detak jantung meningkat, darah bergegas ke kepala dan tekanan darah meningkat tajam, yang juga dapat menyebabkan mual. Proses-proses ini dapat diperburuk sekiranya atlet mengalami hipertensi, hipotensi, dystonia vegetatif.

Menurunkan gula dalam darah

Penurunan glukosa darah yang tajam boleh menyebabkan mual semasa bersenam. Glukosa digunakan sebagai bahan bakar untuk otot, dan selama melakukan senaman yang intens, cadangannya cepat habis, yang dapat menyebabkan kekurangan gula dalam darah. Ini berlaku terutama sekali dengan atlet yang menurunkan berat badan pada diet rendah karbohidrat. Sekiranya anda mula merasa sakit semasa latihan kerana penurunan kadar glukosa, anda perlu makan sesuatu yang manis, tetapi lebih baik berhenti bersenam..

Anemia

Ia berlaku bahawa seorang atlet selalu sakit setelah melakukan senaman fizikal, tanpa mengira rejimen latihan dan faktor luaran. Sebabnya mungkin tahap hemoglobin rendah dalam darah - anemia. Tahap hemoglobin yang tidak mencukupi menyebabkan oksigen pada tisu badan. Anemia boleh berkembang kerana pelbagai sebab, paling sering disebabkan oleh kehilangan darah yang banyak, pemakanan yang buruk dengan kekurangan zat besi dan vitamin B12.

Panas panas

Heatstroke adalah salah satu keadaan berbahaya yang berkaitan dengan loya. Semasa bersenam, suhu badan meningkat. Sekiranya, pada waktu yang sama, ia panas di dewan, dan pakaiannya dipilih dengan tidak betul, maka badan mungkin terlalu panas. Ini berlaku terutamanya ketika bersenam dengan pakaian termal dan mengambil pembakar lemak. Atlet berisiko tinggi mengalami serangan panas dalam usaha mengeringkan badan melalui peningkatan berpeluh dengan pakaian termal..

Sekiranya anda mula merasa sakit akibat terlalu panas, anda harus segera memberi mangsa masuknya udara segar, bebas dari pakaian hangat, letakkan kompres sejuk di kepala anda dan hubungi ambulans. Anda boleh mengelakkan terlalu panas dengan memakai pakaian ringan yang terbuat dari bahan bernafas, minum sedikit air semasa bersenam, memilih gim berhawa dingin dengan suhu yang selesa.

Kekurangan natrium

Kekurangan ion natrium dalam darah (hiponatremia) juga boleh menyebabkan mual semasa bersenam. Dalam keadaan ini, terdapat pengagihan semula air dari plasma darah ke sel tisu, termasuk sel otak. Ia menyebabkan rasa mual, muntah, pening, kelemahan.

Hyponatremia berkembang apabila diet bebas garam diikuti dengan peluh yang banyak semasa bersenam. Dalam kes sedemikian, anda perlu minum air masin dan mengganggu latihan, kerana gejala hiponatremia dapat memburukkan diri sehingga koma berlaku..

Kekeringan

Sekiranya anda berpeluh dengan banyak semasa latihan yang kuat, gejala dehidrasi, termasuk mual, mungkin muncul. Selalunya, dehidrasi berlaku dengan cirit-birit, serta mengambil diuretik untuk penurunan berat badan. Kaedah ini tidak berkesan untuk membakar lemak; ketika menggunakannya, penurunan berat badan terjadi kerana air meninggalkan tisu badan. Ini boleh menjadi sangat berbahaya kerana kehilangan 20% dari jumlah air badan anda boleh membawa maut..

Tali pinggang atlet yang diketatkan

Semasa bersenam dengan berat badan, pengangkat berat sering merasa mual semasa latihan kerana tali pinggang sukan yang ketat. Apabila digunakan, peningkatan tekanan dibuat di rongga perut, disebabkan oleh itu pemampatan cakera intervertebral berlaku, dan tulang belakang mendapat sokongan tambahan.

Tetapi pada masa yang sama dengan menyokong tulang belakang, perut mengalami tekanan tinggi. Selain itu, bekalan darahnya terganggu, kerana tali pinggang yang ketat menekan arteri. Ini boleh menyebabkan serangan mual dan muntah pada waktu usaha maksimum. Untuk mengelakkan ini, anda perlu melonggarkan tali pinggang sukan antara pendekatan untuk memulihkan bekalan darah ke perut dan organ dalaman yang lain..

Pernafasan yang salah

Ramai atlet pemula mengalami loya semasa dan selepas bersenam kerana pernafasan yang tidak betul. Semasa melakukan latihan kekuatan, atlet membuat kesalahan bernafas secara berselang-seli, menahan nafas untuk waktu yang lama. Ini menyebabkan kesukaran dalam peredaran paru-paru, akibatnya hipoksia berkembang, salah satunya gejalanya adalah mual.

Pelari pemula sering mengalami loya selepas berlari kerana latihan pernafasan setelah berhenti, yang menyebabkan hiperventilasi. Ini menyebabkan keracunan oksigen, kerana atlet mula merasa sakit, kerana lebihan oksigen sama berbahayanya dengan tubuh dengan kekurangannya.

Malaise

Juga, muntah semasa latihan boleh berlaku ketika tubuh menjadi lemah kerana terlalu banyak latihan, penyakit yang lalu, alergi, pada masa pramenstruasi pada wanita. Pada atlet muda, penyebab mual mungkin adalah dystonia vaskular vegetatif, yang berlaku apabila pertumbuhan fizikal yang cepat melebihi perkembangan sistem saraf autonomi.

Langkah pencegahan terhadap loya

Untuk mengelakkan timbulnya loya semasa dan selepas latihan, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • Elakkan berlatih berlebihan, tingkatkan beban secara beransur-ansur sehingga badan mempunyai masa untuk menyesuaikan diri. Simpan buku harian latihan untuk mengesan kemajuan anda.
  • Atur diet anda sehingga waktu rehat antara makanan berat dan bersenam sekurang-kurangnya 2 jam. Dan jika selepas itu terus muntah semasa latihan, tingkatkan selang ini hingga 3-4 jam dengan makanan ringan karbohidrat cepat sebelum latihan, ambil enzim pencernaan.
  • Jangan minum banyak air sebelum bersenam, minum sedikit semasa bersenam, dengan meneguk kecil.
  • Jangan gunakan kaedah menurunkan berat badan yang berbahaya dan tidak berkesan seperti diet bebas garam, mengambil diuretik, menggunakan pakaian termal.
  • Pantau kesejahteraan anda setelah mengambil makanan tambahan sukan. Selalunya atlet merasa sakit semasa latihan dari kompleks pra-latihan, pembakar lemak termogenik.
  • Belajar bernafas dengan betul, bernafas sekata semasa melakukan senaman.
  • Pantau tekanan darah dan kadar gula darah anda.
  • Gunakan tali pinggang sukan dengan berhati-hati.
  • Elakkan terlalu panas badan semasa latihan.

Sekiranya anda merasa mual semasa latihan, maka segera berhenti, duduk, atau lebih baik - berbaring, minum beberapa tablet glukosa, minum air masin. Sekiranya loya berterusan, selain merasa lemah, pening, berpeluh sejuk, maka berhenti bersenam dan jangan bersendirian. Anda mungkin memerlukan ambulans.

Kesimpulannya

Semasa berusaha untuk pencapaian sukan, jangan lupa tentang kesihatan anda. Mual semasa dan selepas bersenam adalah isyarat dari badan anda bahawa anda tidak sihat, dan kadang-kadang mengancam nyawa. Cuba perbaiki kesilapan anda dan ambil langkah agar fenomena yang tidak menyenangkan ini tidak mengganggu anda lagi..

Mengapa anda berasa sakit selepas bersenam di gim dan bagaimana untuk menghilangkannya?

Ramai atlet berminat mengapa mereka merasa sakit selepas latihan. Ketidakselesaan ini tidak selalu berpunca daripada aktiviti berat atau masalah kesihatan. Kadang-kadang alasannya terletak pada organisasi pemakanan yang salah atau waktu latihan yang kurang dipilih. Serangan juga boleh disebabkan oleh pemulihan yang tidak mencukupi, sifat keperibadian, atau keadaan gim yang buruk..

Namun, jangan tinggalkan pilihan bahawa selepas latihan kekuatan anda merasa sakit kerana masalah kesihatan. Dalam kes ini, gejala tidak dapat diabaikan. Itulah sebabnya sangat penting untuk memahami sebab-sebabnya, untuk memahami mengapa sakit kepala dan mual selepas berlari. Inilah yang akan kami lakukan dengan anda hari ini.!

Mengapa mual selepas bersenam: sebab utama

Oleh itu, mengapa mual boleh berlaku selepas bersenam di gim, kami menyenaraikan semua pilihan:

  • Atlet itu makan makanan berlemak dan tidak dicerna sebelum latihan. Mungkin makanan itu berlangsung jauh sebelum beban, tetapi begitu berat sehingga proses pencernaan tidak sempat diselesaikan. Dalam kes ini, anda tidak boleh bertanya dan bertanya-tanya mengapa dia sakit. Sebabnya jelas.
  • Latihan yang terlalu kuat menyebabkan dehidrasi, pelanggaran keseimbangan garam-air. Namun, ia berlaku jika sehari sebelum atlet "mencuba" alkohol, atau menjalani diet dengan diet demineralisasi (terutama pada musim panas). Nah, pelanggaran keseimbangan natrium berlaku dengan beban tinggi dan minum rendah, misalnya, banyak orang merasa sakit setelah berlari dengan sangat cepat. Atlet berkeringat banyak, tetapi tidak mengisi cecair. Kadang-kadang, selepas mual, kekejangan mungkin berlaku..
  • Seseorang mungkin merasa mual jika mereka mengalami sembelit selama lebih dari 3-4 hari. Toksin memasuki aliran darah, dan kerana beban, kelajuan proses meningkat dengan sangat banyak. Sebab itu dia sakit.
  • Bekalan darah yang lemah ke organ-organ sistem gastrointestinal. Keadaan ini berlaku setelah mengangkat beban berat pada tali pinggang sukan yang ketat. Ia akan bertambah teruk sekiranya terdapat serpihan makanan di dalam perut. Sebabnya, mungkin korset yang dipakai oleh gadis agar tidak mengepam otot perut yang serong (supaya tidak kehilangan bentuk pinggang).
  • Mengapa anda rasa anda mual setelah bersenam di gim dengan diet rendah karbohidrat? Jawapannya terletak di permukaan - sebabnya adalah penurunan kadar glukosa darah.
  • Mual boleh berlaku pada atlet dengan penyakit sistem kardiovaskular. Sekiranya anda tertanya-tanya mengapa anda selalu mual setelah berlari dan sering pening, masuk akal untuk menjalani kardiogram dan memeriksa tekanan darah anda. Sekiranya turun dengan mendadak, orang itu merasa lemah, pening, berpeluh meningkat, sesak nafas, ada "lalat" di depan mata.
  • Ramai wanita merasa sakit pada hari-hari tertentu kitaran haid mereka, paling kerap pada sepertiga terakhir. Dalam tempoh yang disebut PMS, selain mual, kelemahan, kurang mood, rasa sakit di kawasan pelvis diperhatikan.
  • Selalunya, jawapan kepada soalan "mengapa selepas latihan sakit dan pening" tersembunyi di sebalik keadaan di gimnasium. Sekiranya bilik terlalu panas, pengudaraan tidak berfungsi dengan baik, terdapat banyak orang - badan sukar untuk menghadapi beban yang kuat di persekitaran seperti itu. Seseorang terlalu panas, berpeluh, tetapi tidak mempunyai masa untuk menyejukkan badan. Hasilnya adalah serangan panas. Sebab itu dia sakit. By the way, serangan panas boleh berlaku jika anda sengaja, untuk membakar lemak, bersenam dengan pakaian termal.
  • Sekiranya anda kerap merasa mual tepat selepas bersenam, dan keesokan harinya, kami mengesyorkan memeriksa tahap zat besi darah anda. Mual adalah gejala umum anemia kekurangan zat besi..
  • Sekiranya anda merasa mual setelah bersenam di gimnasium, mengapa tidak menolak kemungkinan timbulnya reaksi alergi? Ejen penyebabnya boleh menjadi apa sahaja - aroma minyak wangi jiran di treadmill, plastik termos sukan berkualiti rendah anda, bahan kimia rumah tangga yang digunakan untuk memproses simulator di gim, dll. Penghidap alergi harus berhati-hati.
  • Kadang-kadang gejala berlaku kerana perubahan program secara tiba-tiba, lebih-lebih lagi, yang menyokong peningkatan beban. Inilah sebabnya mengapa atlet trek dan padang merasa mual ketika berlari jauh. Penting untuk meningkatkan jarak dan beban secara beransur-ansur, maka anda tidak akan sakit.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa sakit?

Di bawah ini kami akan memberitahu anda apa yang harus dilakukan sekiranya anda merasa sakit selepas atau semasa bersenam. Sudah tentu, algoritma tindakan bergantung kepada penyebab gejala, sebab itulah sangat penting untuk menentukannya dengan betul..

  1. Sekiranya anda merasa mual kerana berat badan, perlahankan. Tarik nafas, regangkan. Berjalanlah dengan bersukan jika berlari.
  2. Belajar bernafas dengan betul. Semasa berlari, hirup melalui hidung, hembus melalui mulut, perhatikan iramanya. Semasa beban kuasa, hembuskan dengan usaha, tarik nafas sebagai persediaan untuk merebut. Anda perlu bernafas bukan dengan dada, tetapi dengan peritoneum anda.
  3. Sekiranya berlaku panas terik, berbaring di bangku supaya kepala anda lebih tinggi daripada kaki anda, longgarkan pakaian anda, minum air, tarik nafas dengan terukur dan dalam. Sekiranya keadaan disertai dengan kehilangan kesedaran, orang itu terbaring di sebelahnya sehingga dia tidak tersedak muntah dan ambulans segera dipanggil.
  4. Sekiranya reaksi alergi berkembang, gunakan nebulizer atau inhaler. Jelas bahawa mereka selalu dibawa bersama mereka. Sekiranya jiran anda mengalami serangan, jangan ragu untuk memeriksa begnya untuk mendapatkan penawar. Segera hubungi ambulans.
  5. Sekiranya mengalami kekejangan, sensasi yang menyakitkan, terutama di jantung, hentikan latihan dengan segera, dan kemudian berjumpa doktor secepat mungkin..
  6. Sekiranya anda tertanya-tanya apa yang harus dilakukan jika anda merasa mual setelah berlari dengan kuat, kami menasihatkan anda untuk makan sesuatu yang manis atau tablet glukosa. Mungkin gula anda baru turun. Sekiranya penyebab mual sememangnya hipoglikemia, anda akan berasa lebih baik. Sekiranya keadaan tidak bertambah baik dan tidak berlaku buat pertama kalinya - mengapa tidak membuat temu janji dengan ahli terapi?

Mencegah loya

Kami telah mengetahui sebab-sebab mual selepas berlari dan banyak tenaga, sekarang mari kita bincangkan secara ringkas mengenai bagaimana mengelakkan fenomena ini:

  1. Pada hari latihan, jangan makan makanan berat - berlemak, pedas, tinggi kalori. Sudah tentu, anda tidak boleh berlatih dengan perut penuh. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk makan tengah hari, tetapi kekuatan ada di hidung anda, minum protein goncang sejam sebelum itu.
  2. Semasa latihan, minum secukupnya cecair - air murni, air mineral, minuman isotonik, jus buah segar. Lihat senarai lengkap apa yang harus diminum semasa bersenam dan pilih yang sesuai untuk anda. Jangan minum alkohol, sama ada semasa bersenam, selepas atau sebelum. Dan juga pada hari rehat, berpantang juga. Secara umum, rejim sukan tidak menerima alkohol..
  3. Makan dengan betul sehingga anda tidak menghadapi masalah usus. Diet harus mengandungi makanan kaya serat, sayur-sayuran segar dan buah-buahan (termasuk pisang). Minum banyak air.
  4. Pilih gim yang selesa dan moden untuk senaman anda. Suhu harus diatur di sana dan pengudaraan harus berfungsi dengan sempurna. Dalam pakaian termal, bersenamlah dengan teliti, dengarkan perasaan anda.
  5. Jangan mengetatkan korset dan tali pinggang yang ketat semasa latihan di mana anda harus menekan kuat di perut.
  6. Makan makanan yang seimbang, terutamanya jika anda menjalani diet rendah karbohidrat. Jadikan peraturan untuk memakan buah berair sebelum dan selepas latihan.
  7. Untuk masalah jantung pada hari latihan, awasi tekanan darah anda. Ukur prestasi anda sebaik sahaja latihan. Sekiranya anda tidak sihat, tunda latihan tanpa penyesalan, kerana kesihatan lebih penting daripada batang tubuh.
  8. Jangan sekali-kali bersenam jika anda merasa tidak sihat. Contohnya, dengan permulaan ARVI, PMS, jika anda mengalami tekanan, dll..
  9. Lakukan ujian darah biokimia secara berkala untuk memantau komposisinya dan mencegah perkembangan pelbagai kekurangan;
  10. Ambil makanan tambahan anda dengan secukupnya. Pemakanan sukan harus membantu, tidak membahayakan;
  11. Minum kompleks multivitamin dari semasa ke semasa, kerana badan yang aktif bersenam sering kekurangan unsur berguna dari makanan dan makanan tambahan.
  12. Dapatkan rehat yang mencukupi, bersenam tidak lebih dari 4 kali seminggu, dan cukup tidur.

Kami tahu mengapa banyak atlet muntah dan muntah setelah berlari, dan juga menjelaskan bagaimana untuk mengelakkan gejala yang tidak menyenangkan. Sebagai kesimpulan, kami akan memberikan 4 faktor, yang menunjukkan bahawa seseorang mesti berjumpa doktor:

  1. Sekiranya muntah berterusan selepas bersenam selama beberapa jam. Mengapa ini berlaku, hanya doktor yang dapat menentukan;
  2. Sekiranya anda merasa sakit bukan hanya selepas latihan, tetapi juga pada hari rehat, dan secara amnya, sentiasa;
  3. Sekiranya simptom lain menyertai mual: cirit-birit, demam, ruam pada kulit, sakit, dan lain-lain;
  4. Sekiranya loya sangat teruk sehingga anda pingsan.

Ingat, aktiviti fizikal yang normal tidak boleh disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan. Sekiranya ini berlaku, maka sesuatu yang anda lakukan salah. Mengapa tidak membaca semula artikel kami untuk mencari kemungkinan penyebabnya dan menyelesaikannya? Kami harap kami tidak perlu menjelaskan mengapa anda tidak perlu berlatih sekiranya menghadapi masalah kesihatan. Pertama - pertolongan, kemudian - barbel, dan hanya mengikut urutan itu. Hanya dalam kes ini sukan akan memberi anda kesihatan, kecantikan, dan kekuatan fizikal..

Sebab-sebab merasa tidak sihat: mengapa anda merasa sakit selepas bersenam

Ramai pemula mengadu bahawa selepas bersenam di gim, mereka merasa pening dan mual. Gejala ini tidak menyenangkan, tetapi anda pasti tidak perlu panik. Sejarah sukan mengetahui contoh di mana ahli bina badan menganggap latihan tidak berkesan sekiranya mereka tidak muntah beberapa kali dalam proses tersebut. Kami tidak akan berusaha untuk mendapatkan hasil seperti itu, tetapi berikut adalah sebab mengapa selepas latihan anda merasa mual dan pening, kami akan berusaha menjelaskan sebanyak mungkin.

Rasa tidak sihat semasa atau selepas bersenam

Sebelum menyelami selok-belok latihan, yang akan dibincangkan kemudian, mari kita ketahui terlebih dahulu apa mual itu.

Hampir rumit

Jelas bahawa pada masa yang sama dengan mereka sejumlah besar air, mineral, garam dan bahan lain dikeluarkan. Mereka direka untuk membersihkan esofagus dari sisa-sisa sebatian toksik, membersihkannya. Adalah logik untuk menganggap bahawa penyebab utama mual boleh dianggap sebagai pengumpulan toksin, pelbagai bahaya untuk kesihatan dan nyawa, bahan toksik.

Namun, ada pilihan lain. Kerengsaan pada selaput lendir usus, perut, kekurangan jus gastrik, pengumpulan hempedu yang berlebihan, semua ini boleh menyebabkan kerosakan makanan, yang juga menyebabkan pening dan mual. Tubuh juga dapat melawan keracunan darah hanya dengan bantuan gejala yang tidak menyenangkan.

Tetapi selalunya orang yang tidak diracuni oleh apa-apa mengatakan bahawa mereka merasa tidak enak setelah berlatih atau bahkan selama itu. Ada persamaan dengan mabuk, tetapi tidak dalam semua kes. Semasa aktiviti sukan, badan mengalami beban tinggi, yang bermaksud tekanan. Tubuh mula mencari sumber tenaga dengan cepat, mula membakar semua yang jatuh di bawah lengannya. Selalunya ini disertai dengan pelepasan produk pembusukan, yang berfungsi dengan cara yang sama seperti racun dari luar. Mereka menjengkelkan hampir semua sistem badan..

Punca mual dan pening

Dengan mempertimbangkan semua perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa mual selepas bersenam berlaku disebabkan oleh pengumpulan bahan toksik atau disebabkan oleh kerengsaan usus. Namun, ini tidak berlaku, ada pilihan lain, yang sering menjadi penyebab kesihatan yang buruk setelah pendidikan jasmani yang aktif dan intensif..

Tekanan melonjak

Sekiranya anda merasa pening semasa bersenam, tinitus, loya, sakit kepala, penyebabnya adalah peningkatan tekanan darah yang mendadak. Ia dapat melonjak karena kekurangan oksigen semasa bersenam, ketika pernafasan menjadi tidak teratur, dan kemudian juga jatuh tajam. Dari lonjakan seperti itu, loya berlaku, tubuh merasakan kekurangan udara sebagai keracunan dan termasuk perlindungan.

Oleh itu, sangat penting untuk bernafas dengan betul semasa latihan kekuatan dan kardio. Tidak sukar untuk mengetahui perkara ini, yang utama adalah memberi perhatian yang cukup kepada isu ini. Sebagai contoh, sudah ada bahan di laman web kami bagaimana bernafas dengan betul ketika berlari atau push-up. Tekanan selepas bersenam kembali normal dan semua gejala hilang dengan sendirinya.

Tekanan berlebihan pada saluran pencernaan

Masalah makanan membimbangkan hampir separuh penduduk dunia sekarang. Semua orang mahu makan lazat, tetapi pada masa yang sama tidak gemuk, dapatkan semua vitamin, mikro-makro, mineral yang diperlukan. Sering kali, dalam perlumbaan panik untuk pemakanan yang betul dan teratur, kita hanya lupa berapa lama kita menjadikan diri kita bersenam. Hasilnya, ternyata anda baru sahaja makan siang "dari perut", dan setelah dua puluh minit mengayuh atau tarik barbel di lorong.

Ini pada dasarnya adalah pendekatan yang salah, dan anda pasti akan merasa tidak sihat setelah berlatih dengannya. Secara optimum, tidak lebih dari satu setengah hingga dua jam sebelum pergi ke gim. Sekiranya ada yang menghalang anda makan tepat pada waktunya, anda selalu dapat mencari alternatif. Contohnya, makan peraih yang baik atau buat goncang protein yang enak dan sihat.

Kesihatan negatif

Pening atau loya sering disebabkan oleh kenyataan bahawa anda merasa tidak selesa dan tidak sihat sebelum bermain sukan. Mungkin pada waktu petang anda telah makan sesuatu yang salah dan sedikit diracun. Gejala utama hilang, tetapi semasa kelas mereka menunjukkan diri mereka sepenuhnya.

Dengan selesema, penyakit virus atau bakteria, seseorang juga mungkin tidak merasakan gejalanya. Hanya di bawah beban berat mereka muncul dalam semua kemuliaan mereka. Oleh itu, anda tidak perlu berasa sangat takut jika anda muntah selepas semalam anda merasakan sedikit kenaikan suhu. Mungkin selesema atau ARVI baru bermula, ada baiknya berjumpa dengan ahli terapi.

Badan memerlukan karbohidrat: kekurangan gula

Ramai yang berusaha menurunkan berat badan, membuang lemak badan yang berlebihan, menggunakan pelbagai diet rendah karbohidrat. Ini adalah kaedah yang sangat berkesan, misalnya, diet keto melibatkan penolakan gula sepenuhnya..

Namun, pada masa yang sama, orang-orang terus-menerus terus bersukan, lupa pada awalnya untuk mengurangkan beban, membiarkan tubuh terbiasa. Menurunkan kadar gula dalam darah mempunyai hasil yang tidak diingini. Akibatnya - loya, sakit kepala, lingkaran hitam di depan mata dan juga pingsan. Hanya mengurangkan intensiti, sekurang-kurangnya pada mulanya, ini harus menyelesaikan masalah..

Tidak cukup garam dan air

Selalunya, ingin mendapatkan hasil di sini dan sekarang, orang membesar-besarkan kemampuan mereka. Mereka mendedahkan diri kepada tuntutan yang berlebihan dan beban yang tidak tertanggung. Hasilnya berpeluh kuat. Bersama dengan peluh, badan kehilangan banyak natrium dan air. Ini juga boleh membuatkan anda berasa mual..

Tidak sukar untuk menebus kekurangan garam. Daripada air biasa, yang biasanya anda minum setiap hari, beli air mineral yang tepu dengan unsur ini. Hanya dengan minum segelas air mineral ini sebelum kelas, anda akan memastikan tahap natrium yang betul dan ketiadaan pening..

Pengurangan aliran darah ke lapisan perut

Sebab lain yang cukup popular adalah aliran darah yang tidak betul di membran mukus atau sekatan tajamnya kerana beberapa jenis aktiviti fizikal. Dalam kebanyakan kes, penyebab masalah ini adalah perubatan semata-mata. Selalunya dalam kes seperti itu, atlet melaporkan kurang tidur selepas latihan..

Untuk mengecualikan patologi atau anemia saluran gastrousus, lebih baik segera berjumpa doktor. Hanya dia yang dapat, setelah melakukan ujian yang diperlukan, meneliti, melakukan analisis, mengetahui sebab-sebab kesihatan yang buruk. Sekiranya masalahnya kurang serius, maka doktor akan tetap menolongnya, memberi nasihat dan cadangan yang baik..

Tubuh terlalu panas dan kesan terlalu banyak latihan

Semasa mengeringkan badan, ketika atlet ingin membuang lemak sepenuhnya dan menjadikan otot mereka lega, badan sentiasa kehilangan sejumlah besar air. Lebih-lebih lagi, jika suhu di luar atau di gimnasium cukup tinggi, anda dapat merasakan semua kegembiraan terlalu panas: pening, kelemahan, mual. Tubuh juga bertindak balas ketika merasa terbeban, yang disebut kesan overtraining..

Untuk menghentikan simptom, anda perlu mengambil tindakan. Anda perlu mengurangkan beban, atau suhu, atau meningkatkan penggunaan cecair. Sebaiknya gunakan air mineral sebelum kelas, seperti yang dinyatakan dalam sub-perenggan mengenai kekurangan natrium. Pembalut sejuk di dahi banyak membantu. Tidak sukar untuk mengeluarkannya dari tuala dan air paip biasa. Sekiranya terdapat ais - umumnya baik. Balut dengan kain dan letakkan di dahi anda.

Mungkin anda hanya perlu berhenti sebentar dan berehat sehingga dalam proses mengeluarkan glikogen, alkaloid berbahaya yang tidak dapat ditanggung oleh hati dengan berhenti terhasil. Adrenalin yang dilepaskan ke dalam darah tidak dapat mengawal beban sepenuhnya, jadi anda harus mendengar akal sehat dan mengurangkan intensiti pada waktu berikutnya.

Sebab lain

Ia berlaku bahawa loya dan pening tidak ada kaitan dengan atlet itu sendiri. Artinya, faktor pihak ketiga yang harus dipersalahkan, yang dalam satu cara atau yang lain mempengaruhi seseorang. Contohnya, bau yang tidak menyenangkan dan menjijikkan di gimnasium, reaksi alergi terhadap deodoran jiran pada peralatan senaman, dan seumpamanya..

Paling mudah untuk menghilangkan sebab-sebab tersebut. Anda boleh menjauhkan diri dari orang yang berbau seperti kilang minyak wangi atau memintanya untuk tidak lagi menggunakan perengsa kuat di dewan, jika anda saling mengenali. Pentadbiran boleh menghidupkan penyaman udara dengan kapasiti penuh, ia pasti menjadi lebih mudah untuk bernafas. Dalam kes yang teruk, anda boleh menukar simulator.

Tanda berlebihan: kelemahan selepas bersenam

Latihan berlebihan adalah penyebab pening, mual dan muntah yang paling biasa. Ia berlaku terutamanya kerana keseimbangan optimum antara latihan dan rehat tidak diperhatikan. Tubuh pasti memerlukan pemulihan, ini adalah fakta mutlak. Sekiranya tidak mencukupi, maka masalah tidak dapat dielakkan. Tetapi bagaimana anda tahu bahawa masalah ini dan bukan masalah lain yang menyeksa anda? Sangat mudah - untuk mengetahui tanda-tanda apa yang menunjukkan beban yang terlalu tinggi.

Gejala berlebihan

  • Sejak beberapa ketika, kelas di gim tidak menjadi keseronokan, tetapi kerja keras yang nyata. Sekiranya anda tidak lagi bersemangat untuk pergi ke gim, ini adalah gejala yang membimbangkan..
  • Sakit, sakit otot.
  • Kelemahan selepas bersenam, keletihan, rasa kehilangan tenaga yang berterusan.
  • Penyimpangan yang tidak disengajakan, masalah untuk tidur, insomnia, atau dorongan berterusan untuk tidur.
  • Kerengsaan, kegelisahan, perasaan biasa bahawa semua orang di sekitar anda ingin membahayakan anda, lakukannya walaupun, kerosakan tanpa sebab.
  • Kekurangan prestasi sepenuhnya, kesan dataran tinggi yang tahan lama, kemerosotan jelas dalam kecergasan.
  • Kehilangan selera makan, keengganan untuk makan pada dasarnya.
  • Kehilangan minat seks, dengan itu, penurunan libido, kekurangan haid pada wanita.
  • Sakit kepala yang kerap atau berterusan yang tidak hilang, dari mana pil tidak membantu atau menolong sebentar.
  • Kekurangan imuniti, selsema kerap, SARS.
  • Tachycardia, hipertensi.
  • Penampilan yang menyedihkan, letih, bulatan di bawah mata, kulit yang bersahaja.

Kaedah diagnostik paling mudah: ujian ortostatik

Untuk mengetahui dengan tepat sama ada anda salah untuk membuat latihan berlebihan, anda boleh melakukan ujian yang paling mudah untuk semua orang - mengukur kadar degupan jantung. Cara termudah untuk melakukannya adalah dengan monitor denyut jantung khas, tetapi tidak semua orang memilikinya. Oleh itu, mari kita lihat bagaimana mengira hasilnya tanpa peranti ini..

  • Kira nadi anda dalam satu minit.
  • Dalam keadaan tenang, hitung degupan jantung anda dalam lima belas saat, dan kemudian kalikan dengan empat..
  • Semasa memuatkan, anda boleh memulakan jam randik, mengira hingga sepuluh denyut, dan segera mematikannya. Kemudian anda perlu mengira menggunakan formula: 10x (60 / saat diterima) = degupan jantung seminit.

Tetapi apakah maksud hasil yang diperoleh? Tidak akan sukar untuk memahami perkara ini. Pada satu ketika, anda tidak akan memahami apa-apa, kerana degup jantung boleh turun naik dari enam puluh hingga sembilan puluh denyut seminit dalam keadaan tenang. Oleh itu, anda perlu membuat kajian keseluruhan, mengukur indikator ini secara berkala. Maka akan jelas apabila penyimpangan dari norma berlaku.

  • Ketangkasan dari sifar hingga dua belas hingga lima belas denyut bercakap mengenai bentuk yang ideal.
  • Lima belas hingga lapan belas pukulan adalah petunjuk bagi atlet yang kurang terlatih.
  • Sekiranya penyebarannya hingga dua puluh lima kali, maka bentuk fizikalnya dalam keadaan buruk, sudah tiba masanya untuk melakukan sesuatu mengenainya.
  • Perbezaan lebih daripada dua puluh lima denyut sebelum dan sesudah beban menunjukkan keletihan berlebihan, dan mungkin terlalu banyak latihan..

Mencegah kesihatan yang tidak baik

Apa yang perlu dilakukan sekiranya masalah itu terus terasa, dan anda tidak dapat menghentikan gejala dengan cepat dengan kaedah mudah? Untuk melakukan ini, tidak ada salahnya mengikuti sekumpulan cadangan dari mereka yang berpengalaman, yang juga pernah melalui jalan yang sukar ini..

Berjumpa dengan doktor

Perkara pertama yang harus dilakukan sebaik sahaja anda merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan anda. Sangat mustahak untuk mengecualikan kemungkinan patologi, penyakit, supaya tidak memburuk dari masa ke masa. Doktor akan menetapkan ujian, analisis, dan menjalankan semua penyelidikan yang diperlukan. Barulah anda dapat yakin sepenuhnya bahawa alasannya bukan perubatan..

Simpan buku harian latihan

Sebaik sahaja anda mula berlatih di gim, masuk akal untuk memulakan "mencatat" proses ini. Ini akan membantu bukan sahaja untuk menilai hasil anda secara objektif, tetapi juga untuk mencegah latihan berlebihan. Anda boleh membuat catatan mengenai beban dan membuat rancangan untuk latihan seterusnya, dengan itu melindungi diri anda. Di dalamnya, anda dapat memantau kebenaran latihan, peningkatan intensiti secara beransur-ansur dan perkara-perkara lain yang biasanya melupakan perhatian kita..

Selaraskan diet anda

Atlet yang berlatih telah lama mengetahui betapa pentingnya dalam proses membina otot, meningkatkan daya tahan, diet yang seimbang dan sihat. Pada masa yang sama, bukan sahaja apa yang anda makan berperanan, tetapi juga ketika anda melakukannya. Jangan makan sebelum bersenam, tetapi makan dua jam sebelum bersenam..

Jumlah cecair yang mencukupi

Minum air akan membantu melindungi daripada terlalu panas di simulator. Semasa latihan, cecair hilang, meninggalkan dengan peluh, serta natrium. Atasi kekurangannya terlebih dahulu dengan minum satu atau dua gelas air mineral sebelum latihan. Harap maklum bahawa lebih baik mengambil air tanpa gas.

Pernafasan yang betul

Nafas adalah faktor yang sama pentingnya. Ia mesti betul. Mempelajari cara bernafas dengan betul semasa bermain sukan adalah sangat penting. Kekurangan oksigen pasti akan membuat dirinya merasa pening, mual, malah muntah dan pingsan.

Mual selepas bersenam: mengapa aktiviti fizikal menyebabkan mual, apa yang perlu dilakukan

2 Ogos 2020 Laman Utama Pentadbir ┬╗Petua dan Trik

Adakah anda mengalami loya semasa atau selepas latihan ?! Ketahui punca kejadiannya dan apa yang perlu dilakukan untuk mencegahnya. Video bermaklumat.

Semua orang tahu bahawa latihan meningkatkan daya tahan dan daya tarikan fizikal badan dan penampilan loya, tepat pada waktunya dan selepas latihan, tidak sesuai dengan rancangannya. Dalam kes ini, setiap orang akan mempunyai pertanyaan mengapa mereka merasa sakit selepas latihan dan mengapa ia berlaku.?!

Ramai yang datang ke gim meningkatkan berat badan melebihi kemampuan mereka, terutamanya jika badan tidak kuat dan tidak terbiasa dengan senaman fizikal, bahkan tanpa mengesyaki bahawa kerana ini, peredaran darah di organ pencernaan terganggu.

Cara meningkatkan tekanan 100 hingga 80

Dengan tekanan darah rendah, perlu berjumpa doktor umum untuk diagnosis, yang akan menentukan dengan tepat bagaimana merawat tekanan darah rendah, dan, dengan risiko penyakit serius, akan mengarahkan anda ke doktor pakar untuk rawatan lebih lanjut. Ahli endokrinologi akan diperlukan sekiranya berlaku kegagalan fungsi sistem hormon, seorang pakar kardiologi - sekiranya berlaku penyakit kardiovaskular. Berpeluh dan pening, nadi jarang adalah gejala tekanan tinggi, kemurungan, fobia, terutama pada remaja. Dalam kes ini, bekerjasama dengan ahli psikologi profesional akan membantu..

Sekiranya hipotensi, disarankan untuk mengatur gaya hidup sihat:

  • buat rutin kerja dan rehat yang normal.
  • tidur tanpa gangguan sekurang-kurangnya 8 jam;
  • bersenam secara berkala;
  • makan dengan betul.

Penyebab loya

Sebenarnya, bukan semua sebab seseorang mula merasa mual semasa latihan kekuatan berat adalah subjektif. Antaranya terdapat kedua-dua faktor objektif dan faktor satu masa yang tidak membawa kesan yang serius..

  • Pada mulanya berasa tidak sihat;
  • Kekurangan air / garam;
  • Faktor pihak ketiga;
  • Tekanan;
  • Panas berlebihan;
  • Lebihan saluran pencernaan;
  • Kekurangan gula darah;
  • Pengurangan aliran darah ke lapisan perut;
  • Beban berlebihan.

Tekanan

Senaman adalah banyak tekanan untuk badan. Akibat tekanan ini, tubuh kehilangan cairan dan meningkatkan kadar aliran darah. Akibatnya, percepatan proses metabolik bersamaan dengan penebalan darah. Semua ini boleh menyebabkan peningkatan tekanan yang serius. Bagi orang yang mengalami tekanan mendadak, proses loya adalah wajar bukan sahaja semasa bersenam, tetapi juga dalam kehidupan seharian. Hentikan loya tekanan dengan menghentikan senaman dan minum banyak cecair..

Pada mulanya berasa tidak sihat

Selalunya, loya boleh timbul bukan sebagai akibat dari latihan itu sendiri, tetapi sebagai akibat dari rasa tidak enak badan. Lebih-lebih lagi, sifat malaise mungkin tidak berkaitan dengan latihan. Mungkin selesema baru muncul. Semasa latihan, badan tidak dapat menumpukan semua sumber daya untuk bersenam, dan selebihnya tidak mencukupi, yang menyebabkan berlatih berlebihan kerana penyakit dan semua faktor yang berkaitan, termasuk mual.

Lebihan gastrousus

Sebarang senaman akan menyebabkan kadar asid perut meningkat - tindak balas semula jadi terhadap latihan kekuatan. Walau bagaimanapun, jika seseorang mempunyai kecenderungan untuk keasidan yang tinggi, terdapat gastritis di belakangnya, maka semua ini boleh menyebabkan bukan sahaja mual, tetapi juga mulas. Kadang-kadang perasaan loya adalah akibat kenyataan bahawa makanan itu tidak mempunyai masa untuk dicerna sepenuhnya sebelum latihan. Oleh itu, disyorkan untuk makan makanan selewat-lewatnya satu setengah jam sebelum latihan..

Kekurangan air / garam

Semasa bersenam, badan mengalami dehidrasi yang teruk, yang menyebabkan kepanasan dan pembekuan darah. Ini boleh menyebabkan loya. Inilah sebabnya mengapa sangat disyorkan untuk minum banyak cecair semasa dan selepas bersenam..

Kekurangan gula dalam darah

Selalunya, orang yang ingin menurunkan berat badan bersenam dalam keadaan separuh kelaparan. Mereka berharap akan ada cukup simpanan glikogen dalam darah untuk bersenam sepenuhnya. Ini tidak benar sepenuhnya. Kadar pemecahan glikogen agak rendah, dan oleh itu, badan pertama kali berusaha untuk menggunakan sumber-sumber yang ada padanya. Gula darah rendah mendestabilkan semua sistem badan, dan mudah menyebabkan rasa lapar, dan kemudian - loya.

Panas berlebihan

Walaupun anda minum cukup cecair, loya dapat mengatasi anda semasa melakukan senaman kardio. Ini adalah akibat daripada terlalu panas badan, iaitu peluh tidak mempunyai masa untuk menyejukkan badan dan suhu anda mula meningkat. Untuk mengelakkan ini, disarankan untuk bekerja dengan monitor denyut jantung di kawasan yang berventilasi baik, di zon ambang pembakaran lemak yang lebih rendah. Sekiranya loya, mengurangkan intensiti ke zon aerobik.

Pengurangan aliran darah ke lapisan perut

Oleh kerana sebarang aktiviti fizikal memberi tekanan kepada badan, ia berusaha untuk mengalihkan semua sumber daya untuk melawannya. Akibatnya, beberapa organ mungkin tidak menerima cukup darah dan oksigen untuk berfungsi dengan baik. Sekiranya, kerana kekurangan aliran darah, perut mulai menderita, maka anda bukan sahaja akan sakit, tetapi juga muntah. Untuk mengatur faktor ini, anda perlu meningkatkan jumlah hemoglobin dalam darah, yang akan membantu tomato, hematogen atau bahan tambahan aktif lain.

Tekanan apa yang dianggap normal

Kadar tekanan darah adalah individu, nilai optimum purata dianggap sama dengan 120/80. Anda dapat mengetahui nilai optimum jika anda mengambil kira usia, berat badan dan jantina pesakit. Indikator rata-rata lelaki dan wanita dewasa berbeza, dan pada siang hari tekanan dapat meningkat atau menurun dengan perbezaan yang ketara..

Untuk mengukur tekanan, tonometer digunakan, yang menggunakan milimeter merkuri sebagai unit pengukuran. Untuk mendapatkan hasil yang tepat ketika bekerja dengannya, anda harus mematuhi beberapa peraturan mudah:

  1. Lakukan pengukuran pada masa yang sama.
  2. Elakkan alkohol, kopi, ubat-ubatan tertentu dan merokok selama 1 jam sebelum pengukuran.
  3. Lakukan pengukuran sambil duduk, di persekitaran yang tenang, setelah berehat sebentar.
  4. Ukur tekanan beberapa kali pada selang waktu 2 minit.

Pencegahan

Sudah tentu, tidak ada yang kebal dari mual atau tiba-tiba loya. Walau bagaimanapun, mengikuti beberapa panduan mudah dapat mengurangkan kemungkinan mual. Dan dalam beberapa kes, cadangan ini akan membantu anda mengatasi rasa mual semasa bersenam..

PencegahanBagaimana?
Mengambil lebih banyak airSelalunya, loya berlaku kerana terlalu panas atau lonjakan tekanan. Air membantu menyejukkan badan dan menstabilkan tekanan darah.
Pencegahan selsemaAdaptogen dalam bentuk makanan tambahan tidak hanya membantu melawan selesema, tetapi juga membantu tubuh untuk mengatasi tekanan dengan lebih baik semasa latihan, yang mengurangkan kemungkinan berlatih berlebihan.
Pencegahan penyakit gastroususCukup untuk mengawasi diet anda dan jangan makan lebih dari satu jam sebelum latihan. Sekiranya terdapat kecenderungan keasidan tinggi atau rendah, minum ubat yang ditunjukkan oleh doktor dan sesuaikan intensiti latihan.
Menyimpan buku harian latihanFaktor ini membantu mengatasi kemungkinan berlatih berlebihan. Apabila anda merancang lebih awal untuk melakukan latihan berdasarkan hasil sebelumnya, anda akan mengurangkan risiko beban berlebihan..
Gainer Penggunaan 50 Minit Sebelum BersenamPenambah secara praktikal tidak memuat sistem pencernaan, pada masa yang sama, ia membantu membekalkan gula dengan badan semasa latihan.

Apakah tekanan

Tekanan darah adalah petunjuk penting bagi kesihatan tubuh manusia. Dengan pertolongannya, kekuatan dengan mana darah yang dikeluarkan oleh jantung menekan pada dinding pembuluh darah ditentukan. Nilainya sangat dipengaruhi oleh usia dan berat pesakit. Jumlah tekanan darah ditentukan oleh dua nombor. Yang pertama menunjukkan penunjuk sistologi (atas), yang menggambarkan tahap tekanan pada saat penguncupan otot jantung yang paling besar. Yang kedua - diastolik (bawah) - mencirikan tekanan pada dinding saluran darah dengan kelonggaran jantung yang paling besar.

Untuk Meringkaskan

Sekiranya anda tidak pasti apa yang harus dilakukan jika anda merasa mual selepas bersenam, minum segelas air terlebih dahulu, atau gunakan kaedah biasa anda untuk mengatasi loya tanpa senaman. Sekiranya loya berterusan untuk masa yang lama, anda mungkin mengalami ulser atau gastritis. Sekiranya anda mengalami loya selepas setiap senaman, berunding terlebih dahulu dengan pelatih, jika penurunan intensiti dan pencegahan tidak menyebabkan apa-apa, pastikan anda menghubungi ahli gastroenterologi dan ahli terapi anda untuk mengetahui sebab-sebab mual di bawah tekanan.

Apakah maksud tekanan 100 hingga 80

Bacaan 100 hingga 80 tidak normal. Tekanan atas rendah 100 adalah alasan untuk melihat kesihatan anda dengan lebih teliti dan berjumpa doktor untuk berunding lebih lanjut. Nilai sistolik kurang daripada 90-100 mm Hg. Seni. selalunya bermaksud gejala hipotensi - nada vaskular rendah. Harga antara 100 hingga 80 boleh selamat bagi orang muda sekiranya tidak ada aduan. Tekanan atas rendah pada orang tua dan kehadiran kesihatan yang buruk memerlukan panggilan segera untuk ambulans.

Video

Selalunya, setelah berlari, serangan mual teruk diperhatikan. Lebih-lebih lagi, keadaan seperti ini diperhatikan oleh atlet pemula dan atlet berpengalaman dalam bidang larian..

Jenis latihan

Latihan boleh dibahagikan kepada latihan kekuatan dan aerobik. Jenis aktiviti fizikal pertama dikaitkan dengan menahan nafas. Jadi, latihan kekuatan paling kerap bermaksud latihan dengan berat badan. Latihan angkat berat, bina badan atau angkat tenaga adalah contoh latihan anaerobik yang bagus. Ini dapat squats dengan barbell, bench bench, bekerja dengan dumbbells dan weight. Terdapat jenis beban lain - aerobik, ia dikaitkan dengan penyedutan dan pernafasan berirama yang berterusan. Contoh senaman aerobik termasuk berlari dan berjalan pantas, kerja elipsoid, berbasikal, dan berenang. Atlet profesional dan amatur cenderung untuk menggantikan kedua-dua jenis beban ini..

Mengapa kepala saya sakit dan berasa sakit selepas bersenam? Mungkinkah ini jika seseorang sihat? Mari kita atasi setiap jenis tekanan dan sebab-sebab kesihatan yang buruk selepas mereka..

Rawatan tekanan darah rendah

Untuk rawatan hipotensi, persediaan farmakologi, vitamin dan ubat-ubatan rakyat berkesan membantu. Lebih baik jika ubat yang diperlukan diresepkan oleh doktor setelah pemeriksaan awal. Di rumah, anda boleh menyediakan ubat-ubatan rakyat yang terbukti dan mengikuti diet seimbang yang mengandungi unsur dan vitamin yang berguna. Rawatan hipotensi yang tepat pada masanya secara signifikan meningkatkan kemungkinan peningkatan.

Pil

Ubat-ubatan yang ditetapkan untuk hipotensi, sebahagian besarnya, mengandungi kafein, seperti citramone yang meluas, dan ekstrak tumbuhan ubat: eleutherococcus, ginseng, rhodiola rosea, echinacea. Ubat farmakologi yang biasa akan membantu menyembuhkan penyakit: fludrocortisone, mezaton, strophanthin, camphor.

Vitamin

Terapi vitamin telah terbukti sangat baik dalam hipotensi. Vitamin B mengatasi keletihan kronik, meningkatkan daya tahan badan dalam tekanan dan senaman fizikal yang tinggi, dan membantu menormalkan tekanan darah. Dengan migrain bersamaan, disyorkan untuk menggunakan ragi bir dan vitamin E selama dua minggu.

Ubat-ubatan rakyat

Apa yang diminum dengan tekanan darah rendah disyorkan oleh ubat?

  1. Kopi, teh yang diseduh dengan kuat, coklat, dan anggur merah berkesan secara sederhana.
  2. Merebus herba perubatan - ginseng, eleutherococcus, elecampane - melawan hipotensi dengan meningkatkan nada vaskular. Ibu mengandung boleh minum jus cranberry atau birch, kaldu labu dengan madu pada siang hari.

Petua dari atlet profesional

Jaga kesihatan anda - simpan pautan Vkontakte

Jurulatih dan atlet yang berpengalaman telah mengembangkan senarai cadangan yang mudah, tetapi pada masa yang sama cadangan berkesan mengenai bagaimana menyokong badan dan melindunginya dari loya. Antaranya:

  1. Tidur mesti berlangsung sekurang-kurangnya 7-8 jam. Tempoh yang lebih pendek secara langsung membawa kepada voltan dan keletihan yang berterusan.
  2. Pada hari-hari kelas, adalah penting untuk mengecualikan makanan berat dan penggunaan makanan berat, yang sukar dan lama dicerna.
  3. Makanan ringan terakhir mestilah 2 jam sebelum senaman yang diharapkan.
  4. Mual dan pening adalah tanda hipersensitiviti terhadap hipoglikemia. Dalam kes sedemikian, para pakar menasihatkan untuk makan sekeping coklat gelap sebelum latihan (teknik yang berkesan untuk cepat tepu dengan karbohidrat).
  5. Selepas latihan, disyorkan untuk menggunakan susu atau protein shake. Rawatan seperti ini pasti akan menghilangkan loya..
  6. Memanaskan badan sangat diperlukan sebelum perlumbaan berlangsung. Peregangan pada akhir sesi juga penting. Prosedur sebegini membantu tubuh mempersiapkan beban dan lebih mudah untuk memindahkannya. Dalam kes ini, loya tidak akan muncul..
  7. Sekiranya anda berasa mual, penting untuk berhenti bersenam dan berjalan sedikit mengikut kadar biasa anda. Ia berguna untuk berjongkok.

Dengan mengikuti cadangan yang diuji masa dan terbukti generasi, mungkin untuk menghilangkan rasa tidak selesa sedikit pun semasa latihan..

Peraturan tersebut juga akan meningkatkan tenaga, kesejahteraan dan kesihatan yang baik..

Telah terbukti bahawa dengan mengikuti jadual yang dirancang dengan baik, anda dapat mencapai kekuatan tubuh yang ketara. Badan yang teratur berfungsi sepenuhnya, menyegarkan dan pulih lebih cepat.

Sekiranya, dengan latar belakang rejim normal dan pelaksanaan saranan, gejala mual dan pening di kepala tidak hilang setelah berlari, ini adalah gejala yang membimbangkan yang tidak dapat diabaikan..

Penting untuk segera berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan tubuh secara menyeluruh..

Mengapa terdapat sakit kepala setelah menghadiri senaman aerobik?

Kami mengetahui sebab-sebab yang boleh menyebabkan sakit kepala dan mual semasa latihan kekuatan. Tetapi bagaimana jika anda pergi ke gim untuk bersenam di treadmill? Bagaimana untuk menerangkan sensasi yang tidak menyenangkan selepas kelas?

Mula-mula, analisis jika anda mengambil ubat. Beberapa pil boleh menyebabkan migrain kerana pengembangan atau penyempitan saluran darah kerana tekanan yang ditambahkan. Sekiranya anda tidak menggunakan ubat apa pun, mungkin ada penyebab sakit kepala yang lain. Oleh kerana jantung berfungsi dalam mod yang dipercepat, ia menyalurkan jumlah darah yang jauh lebih besar daripada ketika berehat. Ini menyebabkan saluran darah melebar. Tetapi sekarang anda sudah selesai bersenam, jantung mulai berdegup dalam irama normal, dan ukuran kapal tidak dapat berkurang secepat itu. Ia boleh membuatkan anda berasa pening atau mual..

Kekeringan

Faktor lain yang serius ialah dehidrasi, yang bermula setelah berpeluh berat dan peningkatan suhu badan. Mengapa selepas berlari mual dan pening dalam kes ini?

Tubuh kita adalah 80% air, jadi sebab apa pun yang mengurangkan jumlah cecair ini membawa kepada fakta bahawa seseorang itu sakit setelah berlari atau bermain sukan lain. Keringat yang disebabkan oleh peningkatan suhu badan tidak hanya membawa toksin dan bahan berbahaya yang lain, tetapi juga kelembapan yang berharga bagi tubuh.

Oleh itu, semasa pertandingan serius, Sukan Olimpik dan latihan dengan beban berat, atlet berpengalaman selalu minum air atau larutan masin khas yang membantu mengekalkan tahap cecair yang diinginkan. Jika tidak, kelebihan beban bukan sahaja membuat anda sakit, tetapi juga meningkatkan tekanan.

Aktiviti membuang air dari badan bergantung kepada banyak faktor:

  • suhu badan atlet;
  • pakaian di mana dia melatih;
  • suhu ambien;
  • tahap beban, serta jenis latihan.

Pemakanan yang mencukupi sebelum latihan kekuatan

Mereka yang sering pergi ke gim tahu bahawa makan sebelum latihan cukup menyusahkan. Lebih sukar untuk memanaskan badan ketika kenyang, bersenam lebih sukar, dan akibatnya, banyak pengunjung gimnasium cuba untuk tidak makan 4-5 jam sebelum mengunjungi kelab kecergasan. Kadang kala atlet tidak dapat makan dengan alasan di luar kawalannya. Contohnya, jika anda mesti ke gim sejurus selepas bekerja.

Akibatnya, setelah beban berat, orang yang sihat mungkin merasa pening dan loya. Intinya adalah kekurangan tenaga yang disediakan oleh makanan. Oleh itu, jawapan kepada persoalan mengapa anda merasa mual selepas bersenam, sakit kepala, akan menjadi "pemakanan yang tidak mencukupi".

Penyelesaian untuk masalah ini adalah dengan mengambil makanan cair, seperti protein shake. Protein adalah protein lengkap yang cepat dicerna. Sekiranya anda tidak mahu makan bubur biasa dengan daging atau makanan pejal lain, maka ganti makanan dengan koktel yang dijelaskan sejam sebelum permulaan sesi. Anda boleh menambah pisang cambuk ke susu dan protein. Dengan cara ini, anda akan menyuburkan otot dan memastikan anda berasa sihat selepas bersenam..