Utama > Komplikasi

Tanda-tanda pertama coronavirus: cirit-birit, mual, sakit kepala..

Doktor China telah menamakan tanda jangkitan pertama dengan jenis coronavirus baru, lapor Xinhua.

RIA Novosti menyatakan bahawa pakar hospital di University of Wuhan mendapati bahawa gejala yang menyerupai selesema atau selesema sudah muncul pada peringkat akhir penyakit ini, dan pada awalnya, perkembangan radang paru-paru dapat menampakkan dirinya secara tidak normal. Oleh itu, sebagai hasil pemeriksaan yang baru dijangkiti, doktor mendapati bahawa simptom pertama coronavirus mungkin cirit-birit, mual dan masalah lain dengan sistem pencernaan, sakit kepala, dan dalam kes yang lebih jarang berlaku - berdebar-debar, sesak dada.

Doktor menyatakan bahawa dalam sejumlah kes, hanya tanda-tanda atipikal penyakit yang diperhatikan pada yang dijangkiti, dan tidak ada kenaikan suhu, jadi mungkin untuk memastikan adanya virus berbahaya hanya setelah ujian tambahan. Pada akhir Disember, pihak berkuasa China melaporkan kepada Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengenai wabaknya radang paru-paru yang tidak diketahui di bandar Wuhan, yang terletak di bahagian tengah negara itu. Pakar telah mengenal pasti penyebab penyakit ini - coronavirus 2019-nCoV. Di luar tanah besar China, kes jangkitan telah direkodkan di Hong Kong, Macau, Taiwan, Thailand, Jepun, Korea Selatan, Amerika Syarikat, Kanada, Vietnam, Singapura, Nepal, Perancis, Australia dan Malaysia. data rasmi, hanya di China, 1975 orang dijangkiti, di mana 56 orang mati.

Kementerian Kesihatan Perancis melaporkan bahawa negara itu telah mencatat kes ketiga jenis koronavirus baru.
Sebelumnya, Menteri Kesihatan Perancis, Agnes Bouzin, melaporkan dua kes penyakit yang dicatatkan di bandar-bandar Perancis, Paris dan Bordeaux. Menurut saluran TV BFMTV, kes ketiga adalah saudara dekat salah seorang yang dijangkiti diketahui pada awal hari Jumaat..

Dan sekarang seluruh dunia berharap agar doktor tetap membuat vaksin terhadap bencana baru. Jika tidak, akan ada sesuatu?

Sementara itu, di Moscow, tujuh warga China dimasukkan ke hospital dengan suhu tinggi dari sebuah hotel di daerah Voikovsky, Moscow. Ini dilaporkan oleh TASS dengan merujuk kepada sumber dalam kalangan perubatan. "Mereka telah didiagnosis dengan suhu tinggi," - kata pembicara agensi itu, sambil menambah bahawa mereka sebelumnya telah didiagnosis dengan ARVI.

Sekiranya loya, cirit-birit, cirit-birit, sakit kepala, sebab dan rawatan

Serangan loya dengan sakit kepala, munculnya cirit-birit - semua ini menunjukkan gangguan fungsi tubuh. Dalam beberapa kes, gejala seperti itu dilengkapi dengan peningkatan suhu badan, kekejangan perut. Ini adalah bagaimana pelbagai keadaan fisiologi badan dapat menampakkan diri, termasuk keadaan patologi, dan juga penyimpangan serius dalam kerja pelbagai sistem tubuh. Gangguan vestibular dan saraf sering ditunjukkan oleh loya, pening dan serangan muntah, sindrom diare menunjukkan gangguan sistem pencernaan. Tetapi kelemahan, mual, cirit-birit dan muntah adalah gejala penyakit dan patologi yang kerap. Selanjutnya dalam artikel, secara terperinci mengenai apa yang boleh menjadi sebabnya, jika anda merasa sakit lama, najis menjadi cair, seperti cirit-birit, dan hampir tidak ada kekuatan, iaitu penyebab cirit-birit dan mual yang paling biasa pada orang dewasa atau kanak-kanak..

Kandungan artikel:

Sekiranya loya dan cirit-birit pada masa yang sama, maka gejala seperti itu disebabkan oleh masalah kesihatan fisiologi dan patologi. Mual dan cirit-birit tanpa demam boleh disebabkan oleh kedua-dua patologi hati dan penyakit saluran gastrousus (kerosakan ulseratif pada dinding perut atau usus), rasa mual dengan latar belakang cirit-birit yang sangat kerap juga boleh berlaku dengan gastritis atau pankreatitis (proses keradangan di pankreas)... Muntah selepas gangguan mual dan najis, najis yang sangat longgar dan kerap seperti air, semuanya adalah gejala keracunan yang kerap oleh makanan yang berkualiti rendah atau manja, mereka boleh muntah walaupun terdapat sedikit jangkitan pada tubuh, yang akhirnya menyebabkan jangkitan serius dengan gejala cirit-birit, muntah, suhu tinggi dan gangguan lain dalam kerja pelbagai organ dan sistem badan.

Punca kelemahan, mual, cirit-birit yang teruk dan sakit kepala, apa yang boleh terjadi

Keseluruhan senarai sebab boleh dibahagikan secara bersyarat kepada patologi dan fisiologi. Apa yang boleh menyebabkan muntah, muntah, sakit kepala yang teruk, apa sebab fisiologi (tidak berbahaya) dan sebab patologi untuk gejala berbahaya dan tidak menyenangkan itu? Penyebab kelemahan yang teruk, mual, cirit-birit dan muntah tanpa demam adalah keracunan makanan, yang paling kerap disebabkan oleh makanan yang rosak atau memasak yang tidak betul..

Tempat kedua, yang menyebabkan kelemahan teruk, mual dan cirit-birit, adalah luka berjangkit, jangkitan pada tubuh orang dewasa atau kanak-kanak. Dalam kes ini, pelanggaran buang air besar menampakkan diri dengan sangat kuat dalam bentuk najis yang kerap dan sangat longgar. Cirit-birit semasa jangkitan pada orang dewasa boleh dicampur dengan nanah, lendir, hempedu, bintik-bintik darah (merah atau hitam (darah dengan cirit-birit boleh menjadi hitam jika mempunyai masa untuk membeku melewati saluran gastrointestinal)). Sekiranya terdapat kesan jelas lendir kuning, hijau, putih atau lendir pada cirit-birit, maka gejala seperti ini cenderung menunjukkan penyebab patologi cirit-birit. Sekiranya cirit-birit dengan darah berwarna merah atau hitam (coklat gelap), maka ini adalah tanda pendarahan dalaman. Sekiranya darah muncul dari rektum dengan cirit-birit, yang tidak berhenti, dan darah merah dari dubur hanya meningkat atau tidak berhenti untuk waktu yang lama, adalah mustahak untuk memanggil rawatan perubatan kecemasan (terutamanya jika seseorang menjadi sangat lemah atau kehilangan kesedaran).

Kekotoran pada kotoran dan sakit perut, bersama dengan loya, sering menjadi salah satu gejala penyakit kronik saluran gastrousus (pankreas, pundi hempedu, penyakit usus atau perut, pembentukan proses keradangan di dalamnya atau luka ulseratif pada mukosa gastrik atau kawasan usus). Sekiranya sakit atau kerap menarik perut, ada perasaan seolah-olah sangat mual, maka gejala seperti itu tidak dapat diabaikan. Penyakit kronik yang lembap sering menyebabkan sakit, sakit menarik sedikit di perut, sakit kusam di perut. Bentuk proses dan penyakit patologi yang lebih serius dan akut menyebabkan munculnya gejala seperti sakit akut, berdenyut-denyut atau kekejangan di perut, sakit tajam yang sangat teruk, sakit pada usus atau perut, kadang-kadang mungkin terdapat kekejangan (sakit di bahagian perut). Selanjutnya, secara terperinci mengenai penyebab kesakitan di bahagian bawah perut dengan cirit-birit, kelemahan dan loya yang teruk, bergantung kepada faktor-faktor yang memprovokasi mereka.

Fisiologi (bukan patologi) penyebab cirit-birit, loya dan kelemahan

Kelemahan dan sedikit mual dapat muncul dengan latar belakang kerja berlebihan, pendedahan cahaya matahari langsung yang berpanjangan, memprovokasi pemanasan badan yang berlebihan, akibat mabuk alkohol yang sederhana atau kerana turun naik tekanan darah. Najis longgar kadang-kadang merupakan salah satu kesan sampingan terapi ubat. Perbualan yang terpisah adalah keadaan kehamilan pada wanita, ketika ada penyusunan semula kerja semua organ dan sistem, yang bertujuan meningkatkan potensi tenaga, yang akan memastikan kemampuan tubuh untuk mengatasi beban yang berlipat ganda. Ini boleh menyebabkan ketidakselesaan sementara, jadi jika wanita itu belum menggunakan alat kontrasepsi, ada baiknya menjalani ujian kehamilan. Semasa mengesahkan konsepsi, seorang wanita perlu berunding dengan pakar sakit puan yang akan menetapkan kursus terapi sokongan yang menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan.

Penyalahgunaan ubat-ubatan atau mengambilnya untuk jangka masa yang panjang boleh menyebabkan kekejangan dan mual, kelemahan teruk dan cirit-birit. Sekiranya pengambilan ubat yang tidak betul atau overdosisnya, perlu menghentikan rawatan secepat mungkin, berhenti minum pil. Dengan hipotensi atau tekanan darah rendah, orang sering merasa peningkatan keletihan, kelemahan, sakit kepala yang tajam, pening, kadang-kadang dengan hipotensi sedikit mual, dalam kes yang jarang terjadi terdapat pelanggaran najis dalam bentuk cirit-birit. Keadaan fisiologi ini tidak tergolong dalam patologi serius, tidak memerlukan rawatan khusus, tubuh menghidupkan mekanisme pertahanan, secara beransur-ansur menjadikan dirinya kembali normal. Tetapi kompleks gejala yang membimbangkan juga dapat menunjukkan permulaan perkembangan penyakit serius, jadi anda harus selalu mendengar reaksi tubuh anda, menganalisis tabiat, diet dan keadaan emosi anda.

Sekiranya cirit-birit, mual, kelemahan teruk - penyebab patologi (penyakit)

Sebab-sebab patologi termasuk sebab-sebab yang memprovokasi perkembangan penyakit, kadang-kadang sangat serius:

1 Sekiranya seseorang itu mual dan mual, mungkin keracunan makanan;

2 jangkitan usus (cirit-birit yang tajam dan kerap, suhu badan tinggi (37, 37.5, 38 darjah));

3 serangan parasit (sering menyebabkan sakit kepala, cirit-birit, sakit sendi, kelemahan dan keletihan);

4 enteropati (kelemahan teruk dan berlebihan terhadap latar belakang cirit-birit, bengkak di lidah, rasa gatal yang teruk dan tidak tertahankan di tekak, pedih ulu hati dan loya, kekejangan di perut (sakit tajam di perut, sebagai reaksi terhadap alergen yang memasuki badan)), dehidrasi;

5 penyakit organ individu sistem pencernaan;

6 gangguan alat vestibular (loya ringan atau ringan, pening, gangguan);

7 gangguan kardiovaskular.

Selalunya, apabila cirit-birit, kelemahan, mual bimbang, terdapat kecurigaan keracunan makanan. Ini adalah keadaan ketika tubuh mabuk melalui tindakan bahan berbahaya yang masuk ke dalam dengan makanan berkualiti rendah atau basi. Sekiranya langkah-langkah yang tepat tidak diambil tepat pada waktunya, bahan toksik dari usus akan memasuki aliran darah, membawanya ke seluruh badan. Ini mengancam dengan mabuk umum, yang sangat berbahaya bagi kesihatan..

Helminthiasis, berkembang akibat kerosakan pada tisu badan oleh parasit, sering disertai dengan loya, peningkatan keletihan, kelemahan, dan pening. Reaksi tempatan terhadap sisa buangan helminths, yang meracuni media cecair badan dengan racunnya, sering ditunjukkan oleh sindrom diare. Tisu yang terkena parasit kehilangan kemampuan untuk menjalankan fungsinya sepenuhnya, proses pemprosesan dan penyerapan makanan normal terganggu. Kesukaran umum berlaku, pesakit mengadu kerosakan pada latar belakang kekurangan nutrisi progresif.

Dengan kelemahan yang teruk, cirit-birit dan mual biasa, perkembangan enteropati dapat disyaki. Penyakit ini dicirikan oleh kursus kronik dan mempunyai etiologi non-radang. Ia kurang biasa daripada penyakit saluran gastrousus yang dipelajari dengan baik, dan mempunyai penyebabnya dalam bentuk intoleransi individu atau reaksi alergi badan terhadap makanan tertentu (penyakit seliak, sindrom malabsorpsi). Beberapa jenis enteropati berkembang dengan latar belakang gangguan limfovenus dan arteri pada sistem peredaran tisu usus. Gejala klinikal enteropati dinyatakan dalam cirit-birit dengan intensiti yang berbeza-beza, dengan adanya sensasi kesemutan yang menyakitkan di kawasan sekitar pusar, dan mual berkala.

Dalam arahan ubat, dalam senarai kesan sampingan, mual dan cirit-birit sering ditunjukkan. Oleh itu, jika pesakit mengetahui tahap keparahan fenomena ini semasa terapi dengan ubat tertentu, ini harus dilaporkan kepada doktor. Sekiranya ada pilihan untuk mengganti ubat dengan ubat lain, doktor akan mengubah rejimen rawatan. Tetapi dalam beberapa situasi, kemungkinan ini tidak ada ketika datang, misalnya, ubat antikanker. Penggunaannya memberi kesan buruk kepada keadaan umum pesakit, penambahbaikan harus berlaku hanya setelah berakhirnya rawatan. Gangguan veto-vaskular, menurunkan tekanan darah juga dapat menyebabkan sakit kepala, mual ringan, dan malaise umum. Dengan patologi kardiovaskular, tubuh tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan, jadi pesakit mungkin terganggu oleh keadaan kelemahan berterusan, peningkatan keletihan. Pesakit mengadu berpeluh berlebihan, pening, dengan loya berterusan, makanan kurang diserap dan cirit-birit muncul.

Penyakit lain yang menyebabkan cirit-birit (cirit-birit), mual dan sakit kepala dengan kelemahan yang teruk

Apa yang boleh berlaku jika mual dan cirit-birit muncul pada masa yang sama? Sekiranya semuanya sesuai dengan diet, makanannya segar dan berkualiti tinggi, tetapi setelah mengambilnya, perasaan mual dan cirit-birit yang tidak menyenangkan, ada baiknya memeriksa kerja sistem pencernaan. Banyak penyakit saluran gastrousus ditunjukkan oleh cirit-birit, mual dengan latar belakang kelemahan umum dan sakit kepala:

1 Gastritis dan rasa loya dan kelemahan, masalah dengan najis. Dengan keradangan mukosa gastrik kerana pengaruh faktor tekanan, alergi, dos ubat yang berlebihan, penggunaan makanan pedas, pedas, berlemak, serangan mual dan cirit-birit muncul. Simptomologi ini, dalam bentuk gangguan najis (cirit-birit seperti air), kelemahan dan perasaan, seolah-olah kaku, adalah ciri penyakit akut. Sekiranya pesakit beralih kepada ahli gastroenterologi tepat pada waktunya, perjalanan terapi membantu mengembalikan integriti membran mukus, melegakan proses keradangan dan membantu menormalkan fungsi pencernaan perut. Bentuk gastritis kronik memerlukan terapi yang lebih lama, diet yang ketat untuk sepanjang tempoh penyakit ini sehingga pemulihan sepenuhnya. Kesakitan tajam yang berlaku selepas setiap kali makan, mual dan cirit-birit berkala harus beransur hilang..

2 Pankreatitis. Penyakit ini dicirikan oleh keabnormalan dalam kerja pankreas yang disebabkan oleh proses keradangan pada tisu. Gangguan fungsi pankreas mengganggu perjalanan keseluruhan proses pencernaan. Jus pankreas yang dirembeskan oleh tubuh mengandungi sekumpulan enzim tertentu yang terlibat dalam pemecahan makanan menjadi bahagian penyusun yang mesti diserap oleh badan. Tisu kelenjar yang meradang tidak dapat memberikan tahap enzim yang mencukupi, yang bermaksud protein, lemak dan karbohidrat tidak mengalami tahap pemecahan yang mencukupi. Dalam tempoh bentuk penyakit yang akut, pesakit mengalami kesakitan teruk di epigastrium yang memancar ke belakang. Mereka sering menjadi sirap. Secara berkala terdapat mual yang teruk, disertai dengan sakit kepala dan cirit-birit. Pankreatitis memerlukan terapi yang mendesak, kerana tisu pankreas dipulihkan dengan perlahan, dan proses kronik boleh menyebabkan perkembangan nekrosis pankreas.

3 Keradangan pada apendiks - loya, cirit-birit dan demam 37 tahun ke atas. Dengan radang usus buntu, mungkin tidak ada suhu, tetapi rasa sakit di perut bawah di sebelah kanan, di tengah atau di bahagian perut yang lain, bersama-sama dengan mual yang teruk, adalah beberapa gejala biasa dari radang usus buntu. Lebih-lebih lagi, rasa sakit yang menarik di bahagian bawah perut mungkin muncul, di bahagian kanannya, kadang-kadang, bersamaan dengan loya dengan apendisitis, muntah, kekejangan atau sakit akut di bahagian bawah abdomen. Proses ini diprovokasi oleh dua faktor: penyumbatan lumen apendiks sekum atau pengaktifan bakteria patogen di bahagian usus ini, sebab itulah kesakitan teruk muncul di bahagian bawah kanan perut. Gejala radang usus buntu dinyatakan dalam sakit perut yang tajam, diperburuk oleh bersin, batuk. Pesakit mengalami cirit-birit dan loya, mungkin peningkatan suhu badan. Sekiranya disyaki radang usus buntu, pesakit perlu didiagnosis secara menyeluruh untuk memberikan semua bantuan yang diperlukan tepat pada waktunya, jika tidak, komplikasi mungkin timbul dalam bentuk peritonitis, yang mengancam nyawa pesakit..

4 Jika sutra muntah dan cirit-birit, mungkin lesi ulseratif pada mukosa gastrik dan ulser duodenum. Kerana kerengsaan berterusan pada selaput lendir, kecacatan kecil pertama kali terbentuk di permukaannya, dan kemudian luka yang masuk lebih jauh ke dalam tisu organ. Pembentukan luka menyebabkan hakisan, dan semakin serius kerosakan pada membran mukus, semakin besar kecacatan erosif. Ini memprovokasi penampilan kekurangan ulseratif, gastritis yang rumit, keradangan pada tisu pankreas, aktiviti penting bakteria Helicobacter pylori. Penyakit ulser peptik semasa proses akutnya dicirikan oleh adanya kesakitan yang kuat yang bersifat spasmodik di kawasan epigastrik. Pesakit menderita pedih ulu hati, bersendawa, mual, yang disertai oleh sindrom diare. Penyakit di banyak mempunyai watak musiman yang ketara, ketika tempoh eksaserbasi terjadi pada musim bunga atau musim luruh. Gejala diucapkan setelah makan berlebihan, makan makanan berlemak tepu dengan rempah, minum alkohol.

5 Penyakit hati boleh disertai dengan gejala seperti mual dan cirit-birit tanpa demam. Dengan perkembangan keradangan dan edema parenkim hepatik, pesakit mengadu gejala dyspeptik, sensasi seleranya terdistorsi, ketidakstabilan najis ditunjukkan dengan keadaan sembelit dan cirit-birit yang bergantian. Selepas makan, dia mula muntah, dan pada waktu pagi sering terdapat rasa yang tidak menyenangkan di mulut, yang menimbulkan kepahitan. Gejala serupa diperhatikan dengan kolesistitis.

Apa yang perlu dilakukan, merawat cirit-birit dan loya, bagaimana cepat menghilangkan gejala

Secara serentak: loya, cirit-birit, serangan sakit kepala, malaise umum, digabungkan dengan demam, ini adalah isyarat dari tubuh mengenai keadaan yang memerlukan rawatan perubatan segera, mungkin bersifat pembedahan. Ambulans harus dipanggil, dan sebelum ketibaannya, pesakit tidak dianjurkan untuk mengambil ubat-ubatan yang dapat memutarbelitkan gambaran klinikal.

Apa yang harus dilakukan sekiranya seseorang itu sangat sakit, mengalami cirit-birit dan kelemahan? Pertolongan cemas untuk simptom seperti ini terdiri daripada cadangan berikut kepada pesakit:

1 lebih baik mengambil posisi yang selesa untuk menghilangkan rasa sakit;

2 disarankan untuk menanggalkan elemen pakaian yang memerah (tali pinggang, tali leher);

Bernafas sekata, tanpa ketegangan;

4 minum segelas air dapat melegakan loya dan meningkatkan kekuatan.

Tidak disarankan untuk menggunakan kompres sejuk ke kawasan perut, kerana ini dapat meningkatkan kekejangan, dan pad pemanasan dengan air panas dapat mempercepat proses keradangan. Langkah-langkah diagnostik termasuk pemeriksaan ultrasound keadaan organ peritoneal, ujian makmal darah, air kencing, dan sampel najis. Apa yang boleh anda minum untuk cirit-birit, kelemahan dan loya, pil mana yang harus dipilih? Pengambilan ubat sendiri di rumah dibenarkan sekiranya terdapat keyakinan bahawa fenomena sindrom loya dan diare dikaitkan dengan mabuk makanan sederhana. Apa penyerap terbaik untuk rawatan loya dan cirit-birit? Dianjurkan untuk mengambil adsorben (karbon aktif atau putih, Sorbex, Atoxil) dan mengisi semula cecair yang hilang dengan menggunakan larutan garam yang mencukupi, asas yang boleh dibeli di farmasi (Regidron, Gastrolit) atau disediakan secara bebas (untuk 250 ml air - 1 sdt setiap satu) gula, garam dan sedikit soda).

Seberapa penting diet untuk cirit-birit? Apabila keparahan gejala mereda, pesakit perlu mengikuti diet selama 2-3 hari. Dibolehkan untuk digunakan:

1 kuah beras;

3 biji telur rebus;

4 sayur kukus, ikan kukus.

5 teh chamomile;

6 air mineral masih.

Apa yang anda tidak boleh makan dan minum dengan cirit-birit, apa yang dilarang untuk dimakan dengan cirit-birit? Produk berikut dilarang kerana cirit-birit, najis yang kerap kuat:

2 tepung dan gula-gula;

3 ikan berlemak dan daging, daging asap, perap;

4 semua jenis minuman keras.

Dengan penurunan tekanan darah dan gangguan fungsi alat vestibular, perlu mengambil ubat dan perangsang vasokonstriktor - analeptik (Cordiamin, Effortil, Pantokrin). Serangan sakit kepala dapat dihentikan dengan Spazmalgon, Spazgan, Baralgin. Tentukan sistem badan yang mana, pencernaan, saraf, kardiovaskular, yang gagal, hanya boleh menjadi pakar, setelah melakukan pemeriksaan yang diperlukan. Gejala mual, sakit kepala dan cirit-birit yang tidak menyenangkan akan hilang sebaik sahaja pesakit menjalani terapi berdasarkan diagnosis.

Sakit kepala, loya dan cirit-birit: kemungkinan penyebab dan rawatan

Penyakit di mana seseorang mengalami sakit kepala, mual dan cirit-birit boleh disebabkan oleh pelbagai sebab.

Untuk menentukan penyakit seseorang, anda perlu segera mendapatkan bantuan doktor. Keadaan menjadi lebih serius sekiranya kanak-kanak atau wanita hamil sakit..

Untuk memahami cara menghilangkan penyakit, anda perlu memahami sebab-sebab kejadiannya. Terdapat beberapa di antaranya, pertimbangkan beberapa.

Punca penyakit

Sakit kepala, loya, dan cirit-birit boleh berlaku dalam situasi berikut.

Keracunan cendawan beracun

Sekiranya seseorang benar-benar diracuni oleh cendawan, maka gejala tidak akan lama datang. Biasanya 15 minit hingga beberapa jam cukup untuk manifestasi mereka. Mula-mula, orang yang diracuni akan merasa loya yang teruk, kemudian dia akan mula muntah dengan kerap dan banyak. Selepas itu, gejala seperti cirit-birit, sakit kepala mungkin muncul, dalam beberapa kes suhu badan meningkat, tetapi agak sedikit. Sekiranya pesakit tidak memberikan pertolongan cemas tepat pada waktunya, maka semuanya boleh berakhir dengan kematian..

Bagaimana untuk membantu seseorang yang telah diracun oleh cendawan beracun? Intipati pertolongan adalah membersihkan perut dan usus mangsa dari semua kandungan sebanyak mungkin. Untuk melakukan ini, anda perlu minum banyak air dan cuba menyebabkan muntah. Untuk membuang usus, anda memerlukan enema dengan air suam. Setelah pertolongan cemas diberikan, anda perlu segera menghubungi ambulans.

Keracunan makanan

Malangnya, tidak ada yang selamat dari penggunaan produk yang tidak berkualiti atau hanya basi. Mereka mungkin kelihatan cukup dimakan, tetapi keracunan makanan tidak dapat dielakkan. Pertama sekali, anda perlu memahami jenis produk yang diracuni oleh pesakit, untuk membuang makanan ini agar orang lain tidak meracunnya..

Gejala apa yang dapat menunjukkan bahawa keracunan makanan telah berlaku?

  1. Mual diikuti dengan muntah.
  2. Cirit-birit.
  3. Kelemahan, demam, menggigil.

Biasanya, gejala ini muncul sejurus seseorang makan banyak. Keadaan hanya diperburuk oleh minuman beralkohol jika dimakan. Apa yang perlu dilakukan dalam kes sedemikian? Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa semakin cepat badan dibersihkan dari bahan berbahaya, semakin cepat seseorang menjadi lebih baik. Oleh itu, muntah dan cirit-birit tidak boleh dihentikan atau dibendung..

Pesakit perlu minum cecair sebanyak mungkin. Air atau teh akan berjaya. Nah, dalam situasi seperti itu, karbon aktif membantu. Anda perlu meminumnya dalam perkadaran berikut - 1 tablet per 10 kilogram berat badan. Orang itu akan cepat sembuh. Pada hari pertama, tidak digalakkan makan sama sekali, anda hanya boleh minum air atau teh suam, anda perlu melakukan ini dengan meneguk kecil. Keesokan harinya, jika keadaan tidak bertambah buruk, anda boleh makan sedikit makanan rendah lemak, misalnya, oatmeal yang dimasak di dalam air, soba, nasi, roti hitam.

Jangkitan rotavirus

Penyakit seperti ini pada orang biasa biasanya disebut selesema usus, ia menggabungkan kedua-dua gejala selesema dan gejala gangguan gastrointestinal. Apakah tanda-tanda penyakit ini?

  1. Muntah yang hampir tidak berhenti. Kerana dia, mustahil untuk mengambil ubat apa pun, setelah beberapa lama ia keluar bersama dengan muntah.
  2. Cirit-birit yang berulang berulang kali. Muntah juga menjadikannya mustahil untuk berhenti. Pada hari-hari awal penyakit ini, tinja mempunyai bau masam yang tidak menyenangkan dan warna kekuningan..
  3. Perut dan kepala sakit, sakit tidak berhenti, itu melemahkan seseorang.
  4. Suhu tinggi yang melintasi 38 darjah. Perkara yang paling tidak menyenangkan adalah bahawa doktor tidak menyarankan untuk menurunkan suhu, kerana virus itu mati hanya apabila cukup tinggi.
  5. Kelemahan umum, pening, ketidakupayaan untuk melakukan kerja, peningkatan keletihan.
  6. Sekiranya anda melihat kerongkong, anda boleh melihatnya kemerahan. Ia boleh menyakitkan, sementara seseorang menderita batuk, menggelitik, air mata dari mata. Hidung berair mungkin.

Cara jangkitan dengan selesema usus:

  1. Semasa batuk, bersin.
  2. Melalui pinggan mangkuk, barang kebersihan diri, barang yang eksklusif untuk kegunaan peribadi.
  3. Minum air yang belum direbus. Anda tidak boleh bergantung pada penapis yang paling moden, walaupun ia membiarkan jangkitan berlalu. Oleh itu, anda perlu minum air masak atau botol..
  4. Tangan kotor. Kanak-kanak terutamanya melakukan perkara ini. Dari usia dini, anda perlu mengajar anak anda untuk mencuci tangan mereka selepas jalan, tandas dan sebelum makan. Orang dewasa harus memberi contoh positif bagi anak dalam kes ini..
  5. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak dicuci. Semua mesti dicuci sebelum makan, peraturan ini tidak ada pengecualian.

Penting untuk diketahui bahawa kanak-kanak yang bersekolah di tadika, sekolah, dan pusat pendidikan tambahan sangat mudah diserang selesema usus. Biasanya, apabila kanak-kanak membawa jangkitan seperti itu ke rumah, orang dewasa berusaha mengubatinya dan mengidap penyakit itu sendiri. Setelah mengalami jangkitan seperti itu, kekebalan terhadap selesema usus tetap ada, yang dimiliki keluarga itu. Setelah pulih, anak itu perlu dijaga di rumah selama beberapa waktu, sekurang-kurangnya 2-3 hari, kerana dia mungkin masih berbahaya bagi orang lain.

Salmonellosis

Sakit kepala dan muntah, cirit-birit yang teruk, dan kelemahan umum mungkin menunjukkan adanya penyakit seperti salmonellosis. Penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh manusia diserang oleh bakteria berbahaya Salmonella. Bagaimana anda boleh mendapatkan salmonella? Selalunya jalan jangkitan adalah makanan, iaitu melalui makanan.

  1. Makan produk tenusu yang mengandungi terlalu banyak bakteria.
  2. Makan daging yang belum dimasak dengan betul.
  3. Sekiranya orang tersebut telah memakan telur yang berkualiti, terutamanya telur mentah.
  4. Salad yang sudah habis juga boleh membahayakan.

Penyakit ini mungkin tidak langsung terasa, tetapi setelah beberapa jam. Tanda-tanda utama penyakit ini adalah muntah dan cirit-birit. Pesakit mesti segera ditunjukkan kepada doktor. Doktor membuat diagnosis akhir hanya setelah muntah, darah atau tinja dianalisis. Sekiranya salmonellosis pada seseorang ringan, maka untuk rawatan selanjutnya, dia mungkin dibenarkan pulang. Tetapi jika ada komplikasi, maka diperlukan rawatan di hospital. Pertama sekali, perut pesakit dibasuh dan gejala keracunan lega dengan setiap cara yang mungkin..

Terapi diet

Selepas seseorang pulih, tidak peduli apa jenis gangguan usus yang dihidapinya, anda perlu mengikuti diet sehingga pulih sepenuhnya.

  1. Anda mesti mengecualikan semua produk tenusu dari diet. Pengecualian hanya boleh dibuat untuk kefir khas dan tidak berasid.
  2. Jangan makan buah-buahan mentah, sayur-sayuran dan beri. Perkara yang sama berlaku untuk pelbagai jus..
  3. Anda masih harus minum banyak cecair..
  4. Sebarang bubur yang dimasak di dalam air adalah dialu-alukan.
  5. Anda boleh makan sayur kukus dengan bubur.
  6. Seperti yang ditetapkan oleh doktor anda, anda perlu mengambil beberapa enzim yang memudahkan pencernaan..
  7. Anda tidak perlu memaksa diri anda makan secara paksa. Anda perlu makan seberapa banyak yang anda mahukan. Ini juga berlaku untuk anak.
  8. Lebih baik makan dalam bahagian kecil, tetapi lebih kerap, tidak membebani sistem pencernaan.

Cara mengelakkan jangkitan usus dan keracunan?

  1. Basuh tangan anda dengan teliti untuk diri sendiri dan bayi anda sebelum setiap kali makan.
  2. Basuh sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri dengan teliti sebelum memakannya, lebih baik menggunakan sabun.
  3. Hati-hati mematuhi peraturan kebersihan diri dan bersikeras agar anak itu juga mematuhinya.
  4. Pantau kualiti dan jangka hayat produk makanan yang ada di dalam peti sejuk dan dibawa dari kedai.
  5. Daging dan ikan mesti dimasak dengan teliti. Ini juga berlaku untuk telur, anda tidak perlu meminumnya mentah dan memasak eggnog.
  6. Terutama pada musim panas, anda harus mengelakkan makanan ringan di tempat katering yang mencurigakan, kerana produk berkualiti rendah mungkin ditawarkan di sana..
  7. Sekiranya seorang kanak-kanak menghadiri institusi kanak-kanak, dan wabak penyakit merebak di sana, maka lebih baik meninggalkan anak itu di rumah dan berusaha melindungi dia dan seluruh keluarga dari jangkitan.

Kesimpulannya

Oleh itu, jika anda memperhatikan kesihatan dan kesihatan anak anda, ikuti peraturan mudah dan berjumpa doktor tepat pada masanya, anda dapat mengelakkan banyak penyakit. Sekiranya penyakit itu masih tidak berlalu, maka anda harus dapat menghilangkan akibatnya dengan betul.

Muntah dan cirit-birit dengan sakit kepala: kemungkinan penyebab dan rawatan

Sekiranya pesakit mengalami muntah, cirit-birit dan sakit kepala, perhatian khusus harus diberikan kepada ini, kerana sekumpulan gejala tersebut boleh menjadi tanda banyak penyakit.

Dalam kes ini, hanya doktor yang dapat menentukan penyebab manifestasi tersebut dan membuat diagnosis yang tepat. Pada masa yang sama, keadaan menjadi lebih serius sekiranya kemunculan muntah, cirit-birit, sakit kepala diperhatikan pada kanak-kanak atau wanita hamil. Anda juga harus risau sekiranya gejala di atas digabungkan dengan demam. Ini adalah tanda yang membimbangkan, terutama pada anak kecil..

Kemungkinan penyebab penyakit

Kemunculan muntah, cirit-birit, sakit kepala, suhu dapat menunjukkan banyak penyakit. Antara pilihan yang paling biasa adalah seperti berikut:

  • Keracunan kerana penggunaan cendawan beracun;
  • keracunan makanan;
  • penyakit berjangkit, termasuk jangkitan rotavirus dan salmonellosis.

Keracunan yang disebabkan oleh penggunaan cendawan beracun, sebagai peraturan, muncul dengan cepat. Rata-rata, sekurang-kurangnya 15 minit dan maksimum beberapa jam berlalu dari saat cendawan dimakan sehingga tanda-tanda keracunan pertama muncul. Pada masa yang sama, pesakit, selain sakit kepala, demam, cirit-birit, juga mengalami demam. Yang pertama muncul adalah loya (terutamanya pada jam pertama selepas makan cendawan). Pesakit kemudian akan kerap muntah. Ini diikuti oleh sakit kepala, cirit-birit, dan kelemahan. Suhu badan secara beransur-ansur mula meningkat. Keracunan seperti itu sangat berbahaya, jika seseorang tidak diberi pertolongan yang diperlukan tepat pada waktunya, ini boleh mengakibatkan kematian..

Cendawan yang paling berbahaya adalah bangku pucat. Kebarangkalian kematian mencapai 90% kes. Sudah tentu, sekiranya berlaku keracunan jamur, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memanggil ambulans, namun, sementara menunggu doktor, anda juga perlu berusaha membantu pesakit itu sendiri. Inti pertolongan untuk mual, cirit-birit, sakit kepala yang disebabkan oleh penggunaan cendawan adalah membersihkan perut dari bahan toksik secepat mungkin. Untuk melakukan ini, anda perlu memaksa pesakit untuk minum 1-2 liter air suam dan menyebabkan muntah sehingga sisa-sisa kulat di perut keluar. Ambil arang aktif dalam dos 1 gram per 1 kilogram berat badan. Prognosisnya baik sekiranya rawatan dimulakan selewat-lewatnya 36 jam selepas makan cendawan.
Perlu difahami bahawa jangkitan menyebar lebih cepat di badan anak. Itulah sebabnya tidak disyorkan untuk kanak-kanak di bawah tiga tahun untuk makan cendawan dalam bentuk apa pun..

Fakta! Salah satu sebab yang paling umum untuk kemungkinan munculnya demam, cirit-birit, sakit kepala adalah keracunan makanan..

Malangnya, tidak ada yang selamat dari penggunaan produk berkualiti rendah. Oleh itu, keracunan makanan adalah yang pertama kerana alasan mabuk badan. Sebagai peraturan, pertama sekali, keracunan menampakkan diri dalam bentuk mual, sakit kepala, cirit-birit dan muntah. Tanda-tanda seperti demam dan kelemahan umum juga mungkin muncul..

Tanda-tanda ini secara amnya dapat muncul dalam setengah jam setelah makan produk berkualiti rendah, tetapi paling kerap - setelah 4-6 jam. Ramai yang tertanya-tanya apa yang harus dilakukan dalam keadaan sedemikian? Sudah tentu, keracunan makanan tidak selalu menjadi alasan untuk memanggil doktor, semuanya bergantung pada keparahan gejala. Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa anda tidak perlu berhenti mual dan muntah, kerana dengan cara ini tubuh menyingkirkan bahan toksik yang menyebabkan bahaya. Pada masa yang sama, pesakit perlu minum banyak cecair, terutama air atau teh manis yang lemah. Penggunaan minuman buah beri atau jeli dibenarkan. Minuman dengan susu harus dikecualikan, serta jus. Di samping itu, untuk pembebasan komponen berbahaya yang lebih cepat, anda boleh minum karbon aktif. Ia diambil berdasarkan perkadaran: satu tablet per 10 kilogram berat badan.

Sekiranya pesakit tidak berasa lebih baik pada keesokan harinya, pesakit harus dirujuk ke doktor. Sekiranya loya dan muntah berhenti, anda boleh mula memasukkan makanan ke dalam makanan. Pada masa yang sama, anda perlu merawat makanan dengan hati-hati mungkin. Dalam tempoh ini, bijirin yang dimasak di dalam air, seperti oatmeal, beras dan soba, sangat sesuai. Anda juga boleh makan roti perang. Sehingga pulih sepenuhnya, anda harus mengelakkan makanan asap, acar, pedas, masin. Keluarkan minuman berkarbonat dari diet.

Jangkitan rotavirus adalah sebab lain orang dewasa boleh mengalami gejala seperti cirit-birit, mual, muntah, dan sakit kepala. Dalam kehidupan seharian, penyakit ini juga sering disebut selesema usus. Perbezaan utama antara penyakit ini adalah bahawa ia menggabungkan kedua-dua gejala selesema dan gejala gangguan usus. Anda boleh menentukan jangkitan rotavirus dengan tanda-tanda berikut:

  1. Dengan jangkitan rotavirus, seseorang bukan sahaja akan merasa mual, dia benar-benar diseksa oleh muntah yang teruk dan hampir berterusan. Keadaan ini bahkan tidak membenarkan dia minum ubat itu, kerana ia keluar bersama dengan muntah..
  2. Seorang pesakit mengalami sakit kepala dan cirit-birit semasa jangkitan rotavirus. Lebih-lebih lagi, cirit-birit, seperti muntah, berulang sekali dan praktikal tidak berhenti. Najis memperoleh bau masam dan warna yang tidak menyenangkan.
  3. Pesakit mengalami kesakitan yang teruk di perut dan kepala. Akibat dari gejala seperti itu, pesakit menjadi sangat lemah dan merasakan kelemahan badan secara umum..
  4. Selain itu, pesakit juga mengalami pening dan keletihan yang meningkat. Selalunya, pesakit dengan jangkitan rotavirus sangat lemah sehingga tidak bangun dari tidur sepanjang keseluruhan penyakit.
  5. Sakit tekak, batuk, air mata dan kesesakan hidung juga ditambahkan pada gangguan usus dengan penyakit ini..

Perlu diingat bahawa selesema usus adalah penyakit berjangkit yang mudah dijangkiti walaupun di persekitaran rumah tangga. Oleh itu, beberapa langkah berjaga-jaga harus diambil. Contohnya, anda mesti mencuci tangan sebelum makan, hanya menggunakan pinggan bersih, dan basuh buah-buahan dan sayur-sayuran sebelum makan. Sekiranya ada pesakit dengan jangkitan rotavirus di rumah, lebih baik melindunginya dari anggota keluarga yang sihat.

Sekiranya pesakit mengalami sakit kepala dan muntah, serta kelemahan umum dan cirit-birit, penyebab penyakit ini boleh menjadi penyakit berjangkit lain - salmonellosis. Penyakit ini berlaku kerana jangkitan badan oleh bakteria berbahaya - salmonella. Selalunya, jangkitan berlaku melalui makanan:

  • Makanan tenusu dengan kandungan mikroorganisma patogen yang tinggi;
  • produk daging yang belum menjalani rawatan haba yang betul;
  • Telur mentah atau berkualiti rendah
  • salad habis.

Sebagai peraturan, salmonellosis tidak muncul segera setelah makan, tetapi setelah beberapa jam. Pesakit menyatakan bahawa dia mual, sakit kepala, muntah dan cirit-birit. Diagnosis salmonellosis hanya dapat dibuat oleh pakar dan hanya setelah semua ujian yang diperlukan telah dijalankan. Pada dasarnya, kajian ini mengambil muntah, tinja dan darah, hempedu, air kencing. Sekiranya penyakit itu ringan, pesakit boleh dibebaskan untuk rawatan di rumah. Sekiranya terdapat komplikasi, maka diperlukan rawatan pesakit di hospital.

Cara menghilangkan gejala?

Doktor tidak dapat menentukan sebab sakit kepala, muntah, mual dan cirit-birit pesakit hanya dengan tanda-tanda luaran. Untuk diagnosis yang tepat, sangat mustahak untuk lulus ujian. Pada masa yang sama, jika anda hanya menggunakan rawatan simptomatik, anda boleh mencetuskan penyakit ini lebih banyak dan menyebabkan munculnya komplikasi tambahan..

Ingat! Rawatan jangkitan usus dan keracunan makanan secara langsung bergantung kepada perjalanan penyakit dan tahap keracunan badan.

Kadang-kadang cirit-birit disertai dengan sakit tajam. Dalam kes ini, tidak dianjurkan untuk menggunakan ubat penghilang rasa sakit, kerana mereka hanya meringankan keadaan, tetapi tidak menghilangkan sumber penyakit ini. Di samping itu, tindakan ubat tersebut dapat mengaburkan gambaran penyakit dan mengelakkan doktor membuat diagnosis yang tepat..

Sebagai tambahan kepada rawatan ubat (antibiotik, penitis), untuk sebarang gangguan usus, tanpa mengira penyebab penampilannya, diet yang ketat mesti diresepkan kepada pesakit. Semasa terapi, pesakit dilarang makan sayur-sayuran mentah dan buah-buahan dan produk tenusu. Semua makanan mesti direbus atau dikukus. Jus, kopi, soda harus dikecualikan daripada minuman. Mengekalkan diet sedemikian akan membolehkan anda memulihkan mikroflora usus secepat mungkin..

Sakit kepala muntah cirit-birit

Jangkitan otak

Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari..

Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Meningitis atau jangkitan otak lain ditunjukkan dengan loya, kelemahan dengan kesedaran kabur, dan sakit kepala yang bertambah buruk pada waktu malam. Tidak lebih dari 1% warganegara yang mendapatkan bantuan perubatan terdedah kepada penyakit ini. Sekiranya anda mengesyaki, anda perlu berjumpa doktor dengan segera dan jangan memulakan rawatan sendiri.

Punca penyakit

Sakit kepala, loya, dan cirit-birit boleh berlaku dalam situasi berikut.

Keracunan cendawan beracun

Sekiranya seseorang benar-benar diracuni oleh cendawan, maka gejala tidak akan lama datang. Biasanya 15 minit hingga beberapa jam cukup untuk manifestasi mereka. Mula-mula, orang yang diracuni akan merasa loya yang teruk, kemudian dia akan mula muntah dengan kerap dan banyak. Selepas itu, gejala seperti cirit-birit, sakit kepala mungkin muncul, dalam beberapa kes suhu badan meningkat, tetapi agak sedikit. Sekiranya pesakit tidak memberikan pertolongan cemas tepat pada waktunya, maka semuanya boleh berakhir dengan kematian..

Bagaimana untuk membantu seseorang yang telah diracun oleh cendawan beracun? Intipati pertolongan adalah membersihkan perut dan usus mangsa dari semua kandungan sebanyak mungkin. Untuk melakukan ini, anda perlu minum banyak air dan cuba menyebabkan muntah. Untuk membuang usus, anda memerlukan enema dengan air suam. Setelah pertolongan cemas diberikan, anda perlu segera menghubungi ambulans.

Keracunan makanan

Malangnya, tidak ada yang selamat dari penggunaan produk yang tidak berkualiti atau hanya basi. Mereka mungkin kelihatan cukup dimakan, tetapi keracunan makanan tidak dapat dielakkan. Pertama sekali, anda perlu memahami jenis produk yang diracuni oleh pesakit, untuk membuang makanan ini agar orang lain tidak meracunnya..

Gejala apa yang dapat menunjukkan bahawa keracunan makanan telah berlaku?

  1. Mual diikuti dengan muntah.
  2. Cirit-birit.
  3. Kelemahan, demam, menggigil.

Biasanya, gejala ini muncul sejurus seseorang makan banyak. Keadaan hanya diperburuk oleh minuman beralkohol jika dimakan. Apa yang perlu dilakukan dalam kes sedemikian? Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa semakin cepat badan dibersihkan dari bahan berbahaya, semakin cepat seseorang menjadi lebih baik. Oleh itu, muntah dan cirit-birit tidak boleh dihentikan atau dibendung..

Pesakit perlu minum cecair sebanyak mungkin. Air atau teh akan berjaya. Nah, dalam situasi seperti itu, karbon aktif membantu. Anda perlu meminumnya dalam perkadaran berikut - 1 tablet per 10 kilogram berat badan. Orang itu akan cepat sembuh. Pada hari pertama, tidak digalakkan makan sama sekali, anda hanya boleh minum air atau teh suam, anda perlu melakukan ini dengan meneguk kecil. Keesokan harinya, jika keadaan tidak bertambah buruk, anda boleh makan sedikit makanan rendah lemak, misalnya, oatmeal yang dimasak di dalam air, soba, nasi, roti hitam.

Jangkitan rotavirus

Penyakit seperti ini pada orang biasa biasanya disebut selesema usus, ia menggabungkan kedua-dua gejala selesema dan gejala gangguan gastrointestinal. Apakah tanda-tanda penyakit ini?

  1. Muntah yang hampir tidak berhenti. Kerana dia, mustahil untuk mengambil ubat apa pun, setelah beberapa lama ia keluar bersama dengan muntah.
  2. Cirit-birit yang berulang berulang kali. Muntah juga menjadikannya mustahil untuk berhenti. Pada hari-hari awal penyakit ini, tinja mempunyai bau masam yang tidak menyenangkan dan warna kekuningan..
  3. Perut dan kepala sakit, sakit tidak berhenti, itu melemahkan seseorang.
  4. Suhu tinggi yang melintasi 38 darjah. Perkara yang paling tidak menyenangkan adalah bahawa doktor tidak menyarankan untuk menurunkan suhu, kerana virus itu mati hanya apabila cukup tinggi.
  5. Kelemahan umum, pening, ketidakupayaan untuk melakukan kerja, peningkatan keletihan.
  6. Sekiranya anda melihat kerongkong, anda boleh melihatnya kemerahan. Ia boleh menyakitkan, sementara seseorang menderita batuk, menggelitik, air mata dari mata. Hidung berair mungkin.

Cara jangkitan dengan selesema usus:

  1. Semasa batuk, bersin.
  2. Melalui pinggan mangkuk, barang kebersihan diri, barang yang eksklusif untuk kegunaan peribadi.
  3. Minum air yang belum direbus. Anda tidak boleh bergantung pada penapis yang paling moden, walaupun ia membiarkan jangkitan berlalu. Oleh itu, anda perlu minum air masak atau botol..
  4. Tangan kotor. Kanak-kanak terutamanya melakukan perkara ini. Dari usia dini, anda perlu mengajar anak anda untuk mencuci tangan mereka selepas jalan, tandas dan sebelum makan. Orang dewasa harus memberi contoh positif bagi anak dalam kes ini..
  5. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak dicuci. Semua mesti dicuci sebelum makan, peraturan ini tidak ada pengecualian.

Penting untuk diketahui bahawa kanak-kanak yang bersekolah di tadika, sekolah, dan pusat pendidikan tambahan sangat mudah diserang selesema usus. Biasanya, apabila kanak-kanak membawa jangkitan seperti itu ke rumah, orang dewasa berusaha mengubatinya dan mengidap penyakit itu sendiri. Setelah mengalami jangkitan seperti itu, kekebalan terhadap selesema usus tetap ada, yang dimiliki keluarga itu. Setelah pulih, anak itu perlu dijaga di rumah selama beberapa waktu, sekurang-kurangnya 2-3 hari, kerana dia mungkin masih berbahaya bagi orang lain.

Salmonellosis

Sakit kepala dan muntah, cirit-birit yang teruk, dan kelemahan umum mungkin menunjukkan adanya penyakit seperti salmonellosis. Penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh manusia diserang oleh bakteria berbahaya Salmonella. Bagaimana anda boleh mendapatkan salmonella? Selalunya jalan jangkitan adalah makanan, iaitu melalui makanan.

  1. Makan produk tenusu yang mengandungi terlalu banyak bakteria.
  2. Makan daging yang belum dimasak dengan betul.
  3. Sekiranya orang tersebut telah memakan telur yang berkualiti, terutamanya telur mentah.
  4. Salad yang sudah habis juga boleh membahayakan.

Penyakit ini mungkin tidak langsung terasa, tetapi setelah beberapa jam. Tanda-tanda utama penyakit ini adalah muntah dan cirit-birit. Pesakit mesti segera ditunjukkan kepada doktor. Doktor membuat diagnosis akhir hanya setelah muntah, darah atau tinja dianalisis. Sekiranya salmonellosis pada seseorang ringan, maka untuk rawatan selanjutnya, dia mungkin dibenarkan pulang. Tetapi jika ada komplikasi, maka diperlukan rawatan di hospital. Pertama sekali, perut pesakit dibasuh dan gejala keracunan lega dengan setiap cara yang mungkin..

Etiologi

Keadaan patologi bagi orang dewasa adalah peningkatan najis lebih dari 3 kali sehari dan perubahan dalam konsistensinya.

Pergerakan usus yang kerap dan muntah membawa garam cecair dan elektrolit bersama-sama dengannya, yang boleh menyebabkan dehidrasi, disfungsi pelbagai organ dan munculnya gejala dan aduan..

Sebab apa yang boleh menyebabkan cirit-birit dengan sakit kepala:

  • Penyakit berjangkit virus (rotavirus, enterovirus, adenovirus) atau etiologi bakteria (shigella disentery, salmonella), serta pencerobohan parasit dan helminthik (amebiasis, giardiasis, toxoplasmosis).
  • Hepatitis virus - pelbagai jenis patogen menyebabkan kerosakan pada tisu hati, yang disertai dengan gejala keracunan umum, termasuk mual, muntah, cirit-birit, sakit perut dan kelemahan yang teruk.
  • Keracunan makanan - toksikoinfeksi (keracunan dengan makanan berkualiti rendah atau sebatian kimia) yang disebabkan oleh bentuk patogenik staphylococcus.
  • Proses keradangan kronik - di usus besar (kolitis tidak spesifik dengan pembentukan kecacatan ulseratif), di seluruh saluran gastrointestinal (penyakit Crohn), iskemia, kemoterapi atau kerosakan radiasi pada usus besar dan kecil.
  • Penyakit serius umum (selesema, tonsilitis, keadaan septik) berlaku dengan keracunan umum, cirit-birit dan sakit kepala.

Pening, cirit-birit, dan sakit perut

Selain jangkitan usus, cirit-birit, sakit kepala, mual, dan demam boleh menunjukkan masalah dengan sistem saraf autonomi. Di samping itu, muntah, kelemahan umum, pernafasan cepat dan hidung tersumbat boleh menyertai penyakit seperti itu. Ini boleh menjadi akibat daripada perubahan hormon dalam badan, yang sering terjadi semasa remaja. Walaupun begitu, kelemahan, cirit-birit dan sakit kepala sering muncul dengan latar belakang tekanan, neurosis dan kerosakan otak organik. Dystonia boleh dibahagikan kepada beberapa jenis, dan seorang profesional harus mengenal pasti mereka melalui ujian darah makmal, dan juga ujian air kencing umum.

Rawatan penyakit seperti itu, yang sering disertai dengan mual, cirit-birit dan sakit kepala, berlaku melalui normalisasi rejimen yang wajib. Pertama sekali, rejim tidur dan rehat mesti dioptimumkan. Manifestasi seperti itu pasti tanda-tanda kerja berlebihan, bagaimanapun, untuk menormalkan keadaan, hanya perubahan gaya hidup tidak cukup, pembetulan pemakanan dan penggunaan ubat-ubatan atau yang berasal dari herba adalah penting. Sebagai contoh, jika terdapat tekanan darah tinggi, ubat penenang diperlukan..

Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan cirit-birit, anda juga harus diuji untuk gastritis, kerana tanda-tanda ini mungkin menunjukkan penyakit gastrousus ini. Dari sudut pandang perubatan, ia adalah keradangan pada mukosa usus, di mana epitelnya rosak. Gejala gastritis yang diketahui umum: pening, demam, sakit perut, mual, berubah menjadi muntah, cirit-birit. Penyakit gastritis akut yang kerap, terutamanya jika cirit-birit dan loya diperhatikan, adalah air liur yang banyak. Selaput lendir ditutup dengan plak, di mana doktor dapat dengan mudah mendiagnosis penyakit ini. Ini sangat penting, kerana gejala seperti cirit-birit, pening dan sakit kepala sering kali mempunyai sebab yang berbeza. Pada masa yang sama, perut membengkak dengan ketara berbanding dengan hari biasa ketika tidak ada eksaserbasi, dan sangat sensitif terhadap palpasi. Demam adalah teman pilihan tetapi kerap. Cirit-birit dengan patologi ini selalu berlaku.

Sakit kepala, muntah, cirit-birit - gejala selesema usus

Sekiranya mabuk badan dengan mikroorganisma yang menyebabkan penyakit ini, kemungkinan gejala berikut: demam, mual dan cirit-birit. Virus ini boleh disertai dengan menggigil dan sakit di pelipis dan mata. Tanda-tanda patologi muncul dalam kombinasi yang berbeza, misalnya, pesakit sering merasa pening dan cirit-birit, tetapi tidak ada demam, atau dengan sakit badan secara umum, mual dan muntah diperhatikan, menyebabkan gabungan gejala yang virus masuk ke dalam aliran darah.

Bercakap mengenai rawatan selesema usus, perhatian harus diberikan kepada penyingkiran toksin dari organ pencernaan yang telah menyebabkan sakit kepala, cirit-birit dan pening. Cirit-birit selalu disertai dengan dehidrasi, jadi penggunaan larutan garam berair adalah wajib. Sekiranya tidak ada najis yang longgar, tetapi perut terasa sakit, ini juga mungkin menunjukkan selesema perut. Juga, sakit kepala dan pening dengan cirit-birit mungkin berlaku dengan dysbiosis, yang juga dicirikan oleh keadaan mual yang berterusan. Patologi ini bukan penyakit bebas. Ia boleh terjadi kerana penggunaan ubat-ubatan yang berkepanjangan yang memusnahkan flora, dari jangkitan pada tubuh, dengan diet yang tidak betul dan bahkan disebabkan oleh kecacatan kongenital.

Oleh kerana penyakit apa pun terdapat sakit kepala, cirit-birit dan loya, rawatan diri sangat tidak digalakkan. Pertama sekali, anda harus menghubungi pakar supaya dia mengenal pasti apa yang menyebabkan penyakit ini. Hanya selepas ini barulah dapat memilih terapi yang mencukupi yang dapat menyelamatkan pesakit dari ketidakselesaan secara kekal.

Ciri-ciri kesakitan

Sekiranya anda mengalami sakit kepala dan najis longgar muncul, mungkin ada beberapa sebab. Penting untuk memahami bagaimana sakit kepala berkembang dan apa yang ditunjukkan ini, kerana kedua-dua gejala ini sering saling berkaitan..

Sakit kepala muncul kerana kerengsaan reseptor yang terletak di leher. Ini disebabkan kekejangan otot secara tiba-tiba, gangguan peredaran darah atau vasospasme. Semua sakit kepala dibahagikan:

  • utama;
  • sekunder.

Sakit kepala primer termasuk yang berkaitan langsung dengan aktiviti saluran kepala: migrain, kekejangan, sakit kepala ketegangan, tekanan darah tinggi atau rendah. Sakit kepala yang berlaku semasa cirit-birit adalah sekunder kerana dianggap sebagai gejala keadaan lain.

Anda harus memikirkan rawatan yang kompeten jika sekumpulan gejala segera muncul:

  • kelemahan;
  • pening dan muntah;
  • najis longgar;
  • pening;
  • suhu;
  • sakit.

Sebab-sebab kemunculan beberapa gejala ini pada masa yang sama boleh menjadi sangat serius, jadi ada baiknya memahaminya sebelum rawatan..

Intipati masalah

Secara amnya, sakit kepala atau cephalalgia berlaku apabila reseptor kesakitan yang terletak di kepala dan leher mengalami kegatalan atau tegang. Merekalah yang mengirimkan isyarat ke sel saraf otak yang memberikan persepsi kesakitan. Punca kesakitan boleh dikaitkan dengan kekejangan otot, saluran darah, mampatan atau gangguan bekalan darah.

Sakit kepala boleh menjadi primer atau sekunder. Cephalalgia primer adalah patologi bebas. Ia merangkumi migrain, sindrom kesakitan ketegangan, sakit kluster. Sakit kepala sekunder adalah gejala keadaan perubatan yang lain. Dalam kes ini, ia selalu disertai dengan tanda tambahan: loya, kelemahan, muntah, cirit-birit, demam, dll. Sakit kepala berbeza dalam intensiti, sifat (tajam, paroxysmal, berterusan, membosankan, menyempitkan) dan penyetempatan (oksipital, temporal, frontal).

Cirit-birit atau cirit-birit, yang merupakan pergerakan usus yang cepat dengan najis cair. Sebab utama fenomena ini adalah disfungsi sistem gastrousus. Walau bagaimanapun, cirit-birit juga boleh menjadi gejala yang tidak berkaitan langsung dengan disfungsi pencernaan. Selalunya ini disebabkan oleh pelanggaran motilitas usus atau pelanggaran proses metabolik. Usus paling sensitif terhadap masalah endokrin, tetapi sering bertindak balas terhadap hipertensi, mengambil ubat tertentu. Sekiranya terdapat sekumpulan gejala (cirit-birit, demam, muntah, mual, kelemahan), maka ini mungkin merupakan tanda-tanda patologi serius.

Punca kejadian biasa

Terdapat perbezaan antara sakit kepala dan migrain. Serangan normal berlaku sekali sahaja, dan gejalanya mungkin muncul kerana terlalu banyak bekerja. Sekiranya mereka ditambah dengan muntah, itu mungkin akibat keracunan makanan atau alkohol..

Migrain secara semula jadi berpanjangan, serangan secara sistematik. Mereka dilengkapi dengan manifestasi lain - peningkatan kepekaan terhadap cahaya terang dan suara kuat, kelemahan. Muntah yang kuat boleh muncul sebagai gejala awal migrain.

Ia juga perlu untuk membezakan antara mual dan muntah itu sendiri. Mual adalah sensasi yang menyakitkan di rongga mulut, di bawah sudu, di kawasan epigastrik. Dan muntah adalah refleks yang memprovokasi letusan isi perut..

Muntah dan loya sering disebabkan oleh keracunan makanan, selesema usus, dan penyakit lain. Tujuan muntah adalah membuang toksin dari perut. Selalunya keadaan ini muncul selepas keracunan alkohol. Sekiranya penyebabnya adalah penyakit berjangkit, cirit-birit (cirit-birit), kelemahan, demam, sensasi menyakitkan di kawasan epigastrik juga muncul.

Sekiranya pusat muntah serebrum jengkel, mual tidak muncul, muntah segera berlaku. Ini kadang-kadang menunjukkan bahawa beberapa patologi berkembang di otak..

Pada masa yang sama, demam, cirit-birit dan sakit perut tidak ada..

Sebab-sebabnya

Gejala sakit kepala dan muntah berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Selalunya pada masa yang sama, orang itu juga berasa pening, lemah, dan mengalami peningkatan suhu badan. Penanda seperti ini dapat menunjukkan kedua-dua masalah kecil, seperti gangguan saluran gastrointestinal atau selsema, dan menjadi tanda penyakit serius seperti gangguan sistem saraf pusat, tumor otak, meningitis, bentuk penyakit kelamin lanjut, dll. Terutama membimbangkan adalah keadaan di mana loya tidak hilang untuk jangka masa yang panjang, dan sakit kepala sangat teruk..

Penyakit dan gangguan utama yang ditunjukkan oleh sakit kepala dan muntah adalah berikut:

  • Migrain. Penyakit ini dicirikan oleh kenyataan bahawa rasa sakit dan loya berlangsung selama beberapa jam hingga beberapa hari dan disertai oleh gejala tambahan seperti sesak nafas, menggigil, reaksi akut terhadap bau, pucat dan pening.
  • Kehamilan. Bertentangan dengan kepercayaan popular, mual pada wanita hamil boleh terjadi bukan hanya pada waktu pagi, tetapi sepanjang hari, dan juga disertai dengan sakit kepala..
  • Sindrom Hangover. Selain mual dan sakit kepala, orang itu juga merasakan kehilangan tenaga secara umum, rasa tidak menyenangkan di mulut dan menggigil..
  • Hipertensi. Tekanan darah tinggi adalah penyebab sakit kepala dan muntah yang biasa. Dalam kes ini, orang itu juga merasa mati rasa di jari, kelemahan, peningkatan rasa cemas dan degupan jantung yang cepat..
  • Tekanan intrakranial tinggi. Penyakit ini dicirikan oleh sakit kepala dan mual yang teruk, dan gejala lebih teruk pada waktu petang. Orang itu juga mengalami pening, berpeluh berlebihan, penurunan tahap aktiviti keseluruhan, dan sangat keletihan. Penyakit ini boleh menjadi kongenital atau akibat daripada penyakit berjangkit dan strok sebelumnya.
  • Keracunan makanan. Gejala-gejala ini sering menjadi ciri keracunan makanan. Sebagai peraturan, masalah itu muncul dengan cepat - kurang dari satu jam setelah makan makanan berkualiti rendah atau bahan beracun, dan dicirikan oleh pening, cirit-birit, kelemahan umum seseorang.
  • Pelbagai kecederaan di kepala. Dengan kepala yang lebam, gejala seperti sakit, lemah, mual dan muntah, kejang, mengantuk, kekeliruan dengan kemahiran pertuturan dan motorik, gangguan ingatan, dan lain-lain mungkin muncul. Sekiranya anda mempunyai gejala seperti itu, anda harus segera menghubungi ambulans.
  • Tumor otak. Kesakitan di kepala dan loya dimanifestasikan dengan adanya tumor ganas di otak manusia. Bergantung pada kawasan otak yang terkena, gejala tambahan mungkin muncul, termasuk kemerosotan penglihatan atau pendengaran, halusinasi, masalah ingatan, dll..
  • Urat saraf. Sakit kepala dan muntah boleh menyebabkan gangguan neurologi. Mereka adalah ciri khas orang yang mudah tertekan dan mudah mengalami tekanan dan pengalaman emosi yang kuat. Ia juga dicirikan oleh peningkatan suhu badan, yang tidak hilang selama dua minggu..
  • Selsema perut. Penyakit virus yang merebak melalui makanan, permukaan yang tercemar dan bersentuhan dengan orang yang sudah dijangkiti. Pada mulanya, penyakit ini mempunyai gejala yang sama dengan keracunan makanan, tetapi kemudian disertai dengan kemerahan mata, sakit perut akut, sakit tekak dan menggigil..
  • Meningitis. Di hadapan proses keradangan pada meninges seseorang, dia merasa sakit kepala dan mual yang teruk. Pada masa yang sama, gejala ciri juga suhu yang sangat tinggi, yang mencapai 40 darjah, demam, sakit pada sendi dan otot. Selepas sehari, orang itu mula mengalami kekeliruan, halusinasi dan mengantuk yang berterusan. Sekiranya anda mengalami gejala ini, anda perlu berjumpa doktor dengan segera.

Selalunya, penanda ini dapat menunjukkan kesan sampingan dari pelbagai ubat. Situasi serupa juga biasa berlaku bagi orang yang mengalami masalah kemurungan dan penglihatan, khususnya cermin mata yang tidak betul. Sebab yang tepat dapat diketahui hanya setelah diperiksa oleh pakar..

Untuk rawatan sendi, pembaca kami berjaya menggunakan Sustalife. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Punca sakit kepala dan cirit-birit

Keracunan makanan dan ubat-ubatan sering menyebabkan seseorang mengalami penipisan najis, disertai dengan sakit kepala. Menghirup gas beracun dan mengambil bahan kimia isi rumah adalah faktor lain yang menimbulkan gangguan usus. Pada masa yang sama, pesakit mengalami kelemahan, cirit-birit, dia merasa sakit, kepalanya sakit teruk. Sebab kemunculan serentak gejala keracunan ini adalah keracunan yang dialami oleh badan setelah bahan beracun memasuki perut..

Pakar juga membezakan beberapa penyakit di mana pesakit mengalami sakit kepala dan cirit-birit pada masa yang sama..

Selsema

Menekan sakit kepala adalah gejala biasa selesema. Keracunan hampir selalu menyertai penyakit seperti itu, kerana virus, menembusi ke dalam darah, membiak dengan cepat, melepaskan toksin. Juga, banyak pesakit mengalami cirit-birit kerana kenaikan suhu, mengambil sejumlah besar ubat..

Penyebab cirit-birit dan sakit kepala serentak boleh menjadi penyakit berikut:

  • Selesema.
  • Angina.
  • ARVI.

Penting! Sakit kepala dan pencernaan berlaku dengan meningitis. Ini adalah keadaan serius yang mempengaruhi otak. Ia boleh berasal dari bakteria, kulat atau virus.

Gejala keracunan (cirit-birit dan sakit di kepala) juga disebabkan oleh jangkitan herpes. Tanda-tanda penyakit yang lain: terbakar, gatal dan sakit di tempat ruam, demam, kelenjar getah bening yang bengkak.

Jangkitan usus

Melalui tangan yang kotor, sayur-sayuran yang tidak dicuci, makanan yang dimasak dengan tidak betul, seseorang boleh dijangkiti jangkitan usus. Bakteria terdapat dalam air mentah, daging mentah, telur. Sekali di dalam tubuh manusia, mereka mula membiak, menekan pertumbuhan mikroflora usus yang bermanfaat. Mikrob penyebab penyakit mengeluarkan racun, meninggalkan produk reput. Semua ini membawa kepada keracunan akut, yang dicirikan oleh sakit kepala dan cirit-birit..

Penyebab malaise adalah:

  • Salmonellosis.
  • Disentri.
  • Botulisme.
  • Jangkitan rotavirus.
  • Jangkitan enterovirus

Gejala tambahan jangkitan usus termasuk loya, muntah, seseorang mungkin mengalami sakit kepala selama beberapa hari, cirit-birit tidak berhenti untuk waktu yang lama.

Jalan penularan jangkitan virus dan bakteria: melalui tinja, muntah. Dengan sebilangan besar orang, penularan virus melalui titisan udara dapat dilakukan.

Pencerobohan helminthik

Cacing disebarkan dari orang ke orang, melalui makanan, air. Seorang pesakit yang menderita helminthiasis mungkin mengadu ketidakselesaan perut, cirit-birit, dan sakit kepala yang kerap. Penyebab timbulnya malaise adalah keracunan, yang diprovokasi oleh cacing yang merosakkan mukosa gastrointestinal, melepaskan produk pembusukan ke dalam usus.

Sepsis

Sifat perkembangan sepsis berjangkit: apabila agen berjangkit memasuki aliran darah, reaksi keradangan sistemik berkembang pada seseorang. Penyebab utama jangkitan adalah penurunan imuniti yang kuat.

  • Suhu meningkat hingga 40ºC.
  • Cirit-birit septik.
  • Loya muntah.
  • Sakit kepala.

Dengan sepsis, tekanan darah turun, putih mata menjadi merah pada pesakit, kegembiraan digantikan oleh kelesuan. Untuk mengobati penyakit ini, diperlukan antibiotik, yang diberikan kepada pesakit hanya di rumah sakit di bawah pengawasan doktor.