Utama > Komplikasi

6 tanda bahawa pening mengancam nyawa

Sekiranya anda menyedari hal ini, berjumpa doktor atau hubungi ambulans..

Katakan dengan segera: dalam kebanyakan kes, pening tidak berbahaya. Mereka hanya mempunyai satu risiko: mengalami vertigo (seperti saintis menyebut sensasi ini), jika anda sangat tidak beruntung, anda boleh tersandung, jatuh dan mengalami keseleo atau melecet. Dan kemungkinan besar itu tidak akan berlaku.

Namun, ada kalanya pening menunjukkan masalah kesihatan yang sangat serius..

Kenapa kepala saya berpusing

Secara umum, penyebab vertigo adalah sederhana. Selalunya, vertigo berlaku apabila komunikasi antara otak dan telinga dalam, di mana alat vestibular berada, terganggu. Otak kehilangan orientasinya di ruang angkasa, yang membuatnya terasa seolah-olah tanah tergelincir dari bawah kaki anda. Untuk mengekalkan kedudukan tegak, materi kelabu memicu lata reaksi yang dirancang untuk mengembalikan keseimbangan. Sebilangan reaksi ini juga mempengaruhi pusat muntah, sebab itulah pening sering disertai dengan serangan mual. Ini, misalnya, berlaku dengan penyakit bergerak. Namun, ini adalah kisah yang sedikit berbeza..

Nasib baik, kehilangan hubungan antara otak dan alat vestibular jarang berlaku dan berlangsung hanya beberapa saat. Doktor gagal melihat Apa yang Menyebabkan Pening? dalam insiden pendek seperti sebab panik.

Juga, jangan risau jika anda merasa pening lebih lama, tetapi disebabkan oleh beberapa sebab yang sama. Ini termasuk:

  • mabuk alkohol;
  • kesan sampingan dari ubat yang diambil (periksa arahannya!);
  • penyahhidratan;
  • terlalu panas dan kejutan haba;
  • perjalanan dengan kereta, bas atau kapal;
  • anemia - khususnya, tahap zat besi yang rendah dalam darah;
  • hipoglikemia - gula darah rendah;
  • penurunan tekanan darah;
  • senaman yang terlalu kuat;
  • beberapa jangkitan telinga.

Sudah tentu, vertigo selalu tidak menyenangkan. Tetapi dalam situasi seperti ini, ia adalah satu masa dan jangka pendek dan tidak mengancam nyawa. Dan gejala yang menyertainya membolehkan anda meneka penyebab penyakit..

Pening bukan penyakit bebas, tetapi gejala yang dapat menyertai lebih dari 80 keadaan dan penyakit fisiologi.

Menanda frasa "hampir sepanjang masa"? Mari beralih kepada golongan minoriti - syarat-syarat yang boleh menimbulkan ancaman sebenar kepada kesihatan dan juga kehidupan. Dan pening adalah tanda paling penting di sini.

Apabila pening berbahaya

Ahli neurologi membezakan enam keadaan 6 Tanda Mantra Pening Tiba-tiba Boleh Menjadi Sesuatu yang Lebih Serius, di mana vertigo adalah kunci dan hampir satu-satunya gejala yang menunjukkan perkembangan penyakit serius, tetapi masih pendam.

1. Kepala berpusing dengan kerap dan lebih lama daripada beberapa minit

Ini mungkin menunjukkan gangguan pening yang teruk di telinga dalam. Contohnya, mengenai neuritis vestibular (jangkitan virus saraf vestibular) atau labirinitis (otitis media dalaman).

Penyakit seperti itu berbahaya kerana pada mulanya boleh menjadi hampir tidak simptomatik, dan pada masa akan datang patogen mereka boleh mempengaruhi otak dan sistem saraf - hingga mati.

2. Pening disertai oleh kelemahan teruk, mati rasa pada bahagian badan, masalah dengan pertuturan dan / atau penglihatan

Amaran: gabungan gejala ini boleh menjadi tanda strok! Strok adalah pelanggaran peredaran serebrum. Menurut statistik Stroke, ia adalah penyebab kematian kedua (selepas infark miokard) di Rusia.

Pastikan anda menguji seseorang yang mengalami pening seperti ini dengan satu minit Dapat Minit? Anda Boleh Mendiagnosis Strok:

  • Minta pesakit tersenyum lebar untuk menunjukkan gigi mereka. Sekiranya seseorang mengalami strok, senyuman tidak akan simetris: sudut bibir akan mengeras pada tahap yang berbeza.
  • Minta tutup mata dan angkat tangan. Strok (lebih tepatnya, gangguan fungsi ujung saraf dan kelemahan otot yang disebabkan olehnya) tidak akan membiarkan mangsa mengangkat tangan ke ketinggian yang sama.
  • Tawaran untuk mengulangi ayat yang sederhana dan sedikit perkataan selepas anda. Contohnya: "Saya baik-baik saja, dan sekarang ia akan menjadi jelas." Sekiranya strok berlaku, seseorang akan sukar mengingat dan menghasilkan semula frasa tersebut. Selain itu, sebutannya tidak akan jelas, dengan jelas pada konsonan yang disuarakan..

Dengan cara yang sama, jika ragu-ragu, anda boleh mencuba sendiri..

Sekiranya sekurang-kurangnya satu tugas gagal, segera panggil ambulans. Strok sangat berbahaya Statistik strok: sehingga 84% pesakit mati atau kekal cacat, dan hanya sekitar 16% pulih. Anda hanya mempunyai masa 3-6 jam untuk mencuba menjadi antara yang bertuah dengan bantuan doktor.

3. Anda selalu berasa pening ketika bangun.

Hipotensi ortostatik jangka pendek (penurunan tekanan darah, termasuk di otak, yang menyebabkan pening) adalah keadaan yang agak biasa dan tidak berbahaya.

Selalunya, ia dikaitkan dengan fakta bahawa badan tidak mempunyai cukup cecair. Atas dasar dehidrasi ringan, darah menjadi lebih tebal, peredaran darah bertambah buruk, jadi tidak sukar untuk mendapatkan hipotensi ortostatik ketika berdiri dari posisi berbaring atau duduk. Masalah ini dapat diselesaikan secara sederhana: jangan lupa minum air, terutamanya pada musim panas yang panas atau semasa aktiviti fizikal yang serius.

Tetapi jika anda benar-benar yakin bahawa anda tidak mengalami dehidrasi, dan pening menemani setiap pendakian anda, anda mesti mengunjungi terapis secepat mungkin. Gejala seperti itu menunjukkan kemungkinan penyakit kardiovaskular (aritmia, kegagalan jantung) atau neuropati - lesi saraf yang tidak radang.

4. Anda pernah mengalami sakit kepala yang tidak tertahankan

Ramai yang biasa dengan perkataan "migrain", tetapi kebanyakan percaya bahawa kita bercakap secara eksklusif mengenai sakit kepala yang berdenyut. Walau bagaimanapun, ini tidak sepenuhnya berlaku: pening berulang yang berpanjangan juga boleh menjadi migrain..

Gangguan neuropsikiatri ini berpotensi berbahaya.Apa itu kecemasan migrain? seumur hidup, kerana boleh menyebabkan strok atau serangan jantung.

Sekiranya pening anda berlangsung selama beberapa jam atau lebih, berlaku secara berkala, dan pada masa lalu anda mengalami sakit kepala, pastikan anda berjumpa dengan ahli terapi untuk menentukan kemungkinan sebab dan akibatnya..

Kami memberi amaran kepada anda: anda mungkin memerlukan diagnostik perkakasan - CT atau MRI, arahan yang akan diberikan oleh doktor lagi.

5. Anda baru-baru ini membongkokkan kepala

Vertigo adalah salah satu gejala gegar otak yang paling ketara. Penting untuk berjumpa dengan ahli terapi secepat mungkin untuk mengelakkan kerosakan serius dan edema tisu..

6. Semasa latihan, kepala anda sentiasa berpusing

Selalunya, penyahhidratan yang disebutkan di atas boleh disalahkan untuk keadaan sedemikian. Atau hiperventilasi: kerana pernafasan cepat dalam darah, tahap oksigen meningkat dan kandungan karbon dioksida menurun, yang menyebabkan pening. Oleh itu, penting untuk minum sejumlah cecair yang mencukupi untuk beban dan jangan terlalu bersemangat dengan beban kardio..

Sekiranya anda benar-benar yakin bahawa anda minum norma air anda, dan kepala anda mula berputar walaupun semasa latihan "persaraan", berjumpa doktor. Dalam kes ini, perlu mengecualikan kemungkinan gangguan kardiovaskular yang berpotensi berbahaya..

Cara menghilangkan pening - apa yang perlu dilakukan

Pening adalah gejala kedua yang paling biasa dari pelbagai penyakit yang mempengaruhi saraf, saluran darah atau organ dalaman. Ini dicirikan oleh perasaan putaran di ruang badan anda sendiri atau objek di sekitarnya, atau kelemahan tiba-tiba, pening kepala.

Terdapat sebilangan tanda tambahan yang memungkinkan untuk membezakan patologi, yang menyebabkan kepalanya berputar.

Rawatan untuk vertigo terdiri daripada mengenal pasti dan menghilangkan penyebabnya. Dengan berlalunya paroxysms berulang, adalah mustahak untuk mendapatkan bantuan perubatan. Di samping itu, anda perlu mengetahui cara menghentikan serangan anda sendiri, ubat-ubatan rakyat dan ubat-ubatan apa yang akan membantu melegakan gejala yang menyakitkan.

Kenapa kepala saya berpusing

Untuk rujukan. Pening bukan penyakit bebas, tetapi hanya gejala pelanggaran aktiviti sistem atau organ tertentu.

Sebab-sebab perkembangannya boleh berbeza, yang paling biasa adalah:

  • Patologi penganalisis vestibular - neuronitis, neuritis saraf pendengaran, vertigo kedudukan paroxysmal jinak, labirinitis, penyakit Meniere.
  • Penyakit sistem kardiovaskular (hipertensi arteri, aterosklerosis), serta gangguan serebrovaskular, gangguan aliran darah pada osteochondrosis serviks.
  • Patologi bahagian tengah dan periferal NS - kecederaan otak, pelbagai tumor, VVD, lain-lain.
  • Perubahan atau kegagalan dalam fungsi sistem endokrin, yang diamati semasa kehamilan, menopaus pada wanita, dan juga pada remaja pada awal baligh, atau dikaitkan dengan gangguan patologi.
  • Faktor psikologi (tekanan emosi, tekanan), gangguan mental dalam bentuk neurosis, kemurungan.

Kepala boleh pening bukan sahaja kerana sakit. Sebagai contoh, rawatan khusus untuk vertigo asal fisiologi tidak diperlukan. Ia berlaku apabila sel sensitif labirin telinga dalam mengalami kegatalan berlebihan kerana memandu laju, berguling, bergoyang di atas ayunan.

Untuk menghilangkan gejala patologi, sudah cukup untuk menghentikan kesan faktor yang menjengkelkan, dan untuk mencegah perkembangan sindrom penyakit bergerak, anda perlu melatih alat vestibular..

Apa nak buat

Sekiranya kepala kadang-kadang pening, dan sebab-sebab fenomena ini jelas tidak mempunyai sebab patologi (anda mendapat mabuk laut semasa perjalanan atau serangan adalah akibat kerja berlebihan), tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Dalam kes seperti itu, rehat sahaja sudah cukup..

Penting. Walau bagaimanapun, apabila paroxysms berulang secara teratur, disertai dengan tanda-tanda masalah tambahan seperti mual, sakit kepala, gangguan koordinasi atau masalah pendengaran, anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan.

Anda juga harus tahu bagaimana menangani pening sendiri atau menolong orang lain melegakan serangan..

Cara untuk melegakan serangan pening

Sekiranya kepala anda berputar untuk pertama kalinya, jangan panik. Duduk, tarik nafas dalam-dalam dan berehat dengan mata tertutup selama 1-2 minit.

Selalunya ia boleh menyerang latar belakang tekanan, oleh itu disyorkan untuk minum ubat penenang - "Valerian", "Novo-passit" untuk melegakan sensasi yang tidak menyenangkan dari badan.

Untuk rujukan. Sangat mustahak untuk mengukur tekanan. Adalah perlu untuk mengurangkan tekanan darah tinggi dengan bantuan ubat antihipertensi yang sebelumnya diresepkan oleh pakar kardiologi atau ahli terapi.

Pertolongan cemas untuk pening

Paroxysm of vertigo secara subyektif dirasakan sebagai pemindahan objek di sekitarnya, putaran badan seseorang sendiri, "kegagalan", ketidakstabilan sokongan. Pada masa yang sama, seseorang mual, beberapa penyakit disertai dengan gangguan pendengaran (bunyi bising, dering di telinga, pendengaran).

Secara lahiriah, serangan itu dimanifestasikan oleh gangguan koordinasi dengan keparahan yang berbeza-beza - dari kegigihan berjalan hingga kehilangan keseimbangan, jatuh. Pada masa yang sama, gangguan vegetatif dapat diperhatikan: sianosis atau kemerahan pada kulit wajah, peningkatan berpeluh, takikardia.

Pertolongan cemas bagi orang asing dengan pening terdiri daripada beberapa tindakan berurutan.

Untuk rujukan. Sekiranya seseorang tiba-tiba berubah menjadi pucat atau memerah, mula kehilangan keseimbangan, dia perlu disokong dan kemudian diletakkan di permukaan mendatar. Diperlukan aliran masuk udara segar, oleh itu, tingkap harus dibuka di dalam ruangan, dan pakaian ketat mangsa harus dilepaskan..

Kompres sejuk (dengan air, ais) di dahi juga membantu. Sekiranya tidak mungkin untuk segera menghentikan serangan itu, dan gejala patologi semakin meningkat, pasukan ambulans mesti dipanggil. Jenis pening ini sering menjadi tanda strok, terutama pada usia tua, jadi rawatan perubatan segera sangat penting..

Bagaimana untuk membantu diri anda dengan pening, menghentikan serangan anda sendiri? Sekiranya anda tiba-tiba merasa pening, langkah pertama adalah tidak panik dan mengambil kedudukan yang selamat (duduk atau berbaring) untuk mengelakkan jatuh.

Kemudian ambil beberapa langkah yang akan membantu menghentikan putaran khayalan, meningkatkan kesejahteraan anda:

  • Fokus pada titik tetap di lantai atau siling. Fiksasi ini membantu mengembalikan interaksi antara penganalisis visual dan vestibular..
  • Sekiranya anda tidak dapat berbaring, anda boleh membongkok sambil duduk, menyentuh lutut dengan kepala. Ini akan meningkatkan aliran darah ke tisu otak..
  • Tarik nafas dalam-dalam, kerana sering kali pening adalah akibat kekurangan oksigen.
  • Minum segelas air kerana anda mungkin merasa pening akibat dehidrasi. Ini akan membantu mengembalikan jumlah darah dan melegakan gejala yang menyakitkan..
  • Sekiranya serangan dikaitkan dengan penurunan kadar gula yang tajam (pada penderita diabetes), pastikan anda makan makanan yang kaya dengan karbohidrat cepat - gula-gula, coklat, pisang.
  • Orang dengan diagnosis BPPV disyorkan untuk melakukan kaedah Epley, kerana dalam hal ini, memindahkan otolith dari saluran telinga dalam ke kantung akan membantu menghilangkan pening..

Baca juga mengenai topik ini

Adalah mungkin untuk menghentikan paroxysm dengan ubat-ubatan hanya jika ada diagnosis khusus dan cadangan doktor. Sekiranya gejala berlanjutan dalam beberapa minit, muntah berlaku dan keadaan umum bertambah buruk, ambulans harus dipanggil.

Cara menghentikan pening

Untuk menghentikan pening, pertama anda perlu bertenang. Panik bukanlah penolong dalam keadaan kecemasan..

Penting. Sekiranya kepala anda berpusing dengan kuat, anda perlu duduk. Selepas itu, anda perlu mencuba fokus pada beberapa perkara. Memastikan mata anda terbuka adalah penting.

Sekiranya setelah beberapa minit kepala tidak berhenti berputar dan mulai sakit, atau tangan orang itu mulai mati rasa, maka pasukan ambulans harus dipanggil. Sehingga doktor tiba, anda mesti berbaring. Dalam kes ini, seseorang harus menahan diri dari putaran kepala yang tajam..

Sekiranya seseorang berada di dalam bilik, maka anda perlu membuka semua tingkap supaya udara segar dapat masuk ke dalam bilik. Pesakit perlu berbaring. Kepala dan bahunya harus diletakkan di atas bantal. Kedudukan badan ini akan membantu mencegah mencubit arteri..

Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, anda boleh menggunakan tuala yang direndam dalam air sejuk ke dahi anda. Anda boleh menggunakan larutan cuka ringan untuknya. Ia juga dibenarkan mengambil 8 tetes Atropine dengan kepekatan 0.1%.

Ubat seperti Andaxin - 0,2 g atau Seduxen - 5 mg membantu menenangkan. Ubat-ubatan ini sesuai untuk rawatan kecemasan. Hanya doktor yang dapat mendiagnosis dan menetapkan rawatan.

Rawatan vertigo

Langkah-langkah di atas akan membantu melegakan serangan secara tiba-tiba, tetapi perlu untuk mengetahui dan merawat penyebab pening. Untuk tujuan ini, pemeriksaan menyeluruh yang menyeluruh biasanya dilakukan, sesuai dengan hasil terapi yang sesuai..

Sesuai dengan penyakit yang dikenal pasti, ubat-ubatan dari kumpulan yang berbeza, operasi pembedahan, dan gimnastik vestibular dapat digunakan. Juga perlu untuk menyesuaikan gaya hidup pesakit dengan menyesuaikan diet, berehat dan bekerja. Diizinkan untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk pening, jika ia selamat dan disetujui oleh doktor yang hadir.

Ubat

Rawatan perubatan penyakit yang mendasari ditetapkan oleh pakar berdasarkan hasil pemeriksaan, oleh itu, tidak boleh menggunakan ubat sendiri untuk jangka masa panjang.

Antara agen simptomatik yang membantu mengatasi vertigo, menyingkirkan mual dan gangguan koordinasi, ubat yang paling berkesan adalah betahistin kolinomimetik. Betaserc, Tagista dan pil pening lain ditunjukkan untuk pelbagai gangguan vestibular, mempunyai kesan terapi yang ketara dan relatif selamat..

Juga digunakan secara meluas adalah agen yang meningkatkan peredaran serebrum (Cinnarizine), ubat antihipertensi pada tekanan tinggi. Sekiranya terdapat serangan mual yang kuat, berubah menjadi muntah, metoklopramid, dimensihidrat, trifluoperazin ditunjukkan. Mereka mengatur kesan neurotransmitter pada pusat otak yang muntah. Ubat-ubatan ini boleh diminum sebelum perjalanan udara atau laut, perjalanan jauh dengan kereta..

Kaedah tradisional

Bagaimana anda dapat menghentikan pening, mencegah serangan berulang, menggunakan lebih banyak daripada kaedah terapi ubat tradisional? Dalam perubatan rakyat, terdapat banyak resipi untuk rawatan gangguan vestibular menggunakan ramuan, makanan dan peternakan lebah..

Untuk rujukan. Apa yang dibenarkan untuk digunakan dalam setiap kes tertentu, doktor memutuskan, berdasarkan diagnosis, ciri individu, kontraindikasi.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa ubat yang dianggap paling berkesan dan tidak berbahaya..

Halia

Akar tanaman ini adalah pemimpin yang tidak dapat dipertikaikan dalam rawatan, serta melegakan gejala vertigo yang cepat. Kesan terapi berdasarkan sifat halia untuk merangsang peredaran serebrum.

Ia boleh digunakan dengan cara yang berbeza:

  • Kunyah potongan nipis pada waktu serangan. Ia baik untuk loya, membantu menghentikan pening dan memulihkan koordinasi..
  • Tambah dengan kerap ke pelbagai hidangan. Kaedah ini memastikan pengambilan nutrien yang berterusan ke dalam badan dan pencegahan kambuh..
  • Buat teh halia dan bukannya teh biasa dengan menyeduh beberapa potong rimpang kecil dengan air mendidih.

Perlu diingat bahawa terdapat juga kontraindikasi terhadap penggunaan halia. Contohnya, cholelithiasis, beberapa penyakit gastrousus, separuh kedua kehamilan, dan lain-lain.

Baca juga mengenai topik ini

Buah-buahan dan sayur-sayuran

Dengan pening, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat melibatkan penggunaan jus buah-buahan dan sayur-sayuran dalam jumlah besar. Yang paling banyak digunakan adalah yang mengandungi banyak zat besi, antioksidan. Bahan ini mengoptimumkan komposisi darah dan proses metabolik.

Jus yang paling berguna ialah saderi, epal, bit, wortel. Minum sekurang-kurangnya segelas jus segar setiap hari untuk mengatasi pening.

Tetapi, seperti halnya halia, perlu mempertimbangkan kemungkinan kontraindikasi, keunikan penggunaannya. Sebagai contoh, bit hanya boleh diminum dicairkan dengan air..

Madu, bawang putih, cuka

Bawang putih adalah ubat lama yang sangat berkesan untuk memerangi patologi vaskular dan gangguan metabolik. Sekiranya anda sering pening, disarankan untuk menambahkan sayur-sayuran ini ke makanan secara berkala, membuat warna daripadanya, campuran dengan madu dan lemon. Apa lagi yang perlu dilakukan di rumah dengan pening untuk melegakan serangan?

Madu yang digabungkan dengan cuka sari apel memberikan hasil yang baik. Minuman disediakan dari mereka (2 sudu besar keduanya dalam segelas air), yang disyorkan untuk diminum tiga kali sehari.

Phytotherapy

Penggunaan ramuan perubatan juga membantu meningkatkan kesihatan, menormalkan proses metabolik dan peredaran serebrum. Decoctions atau infus pada air biasanya disediakan dari bahan mentah, serta tincture alkohol.

Yang paling berkesan adalah:

  • bunga hawthorn, disuntik dengan alkohol;
  • balsem lemon yang digabungkan dengan oregano, diseduh dalam mandi air;
  • rebusan bunga semanggi, daun jelatang;
  • kemasukan biji pasli.

Penting. Penggunaan herba untuk pening mesti dipersetujui dengan doktor. Tidak seperti ubat farmasi, produk buatan sendiri tidak berbeza dalam dos yang disahkan dan boleh membahayakan jika digunakan secara tidak terkawal.

Ubat rakyat yang selamat untuk pening

Kadang-kadang ubat-ubatan rakyat membantu mengatasi pening serta ubat-ubatan. Ia selamat untuk kesihatan anda dan tidak menyebabkan kesan sampingan yang teruk. Namun, sebelum mengamalkan kaedah alternatif ini atau kaedah alternatif, anda perlu mendapatkan nasihat perubatan..

Ubat-ubatan rakyat yang selamat untuk pening termasuk:

  • penggunaan jus lobak merah dan bit. Mereka meminumnya semasa perut kosong.
  • mengambil infus biji pasli. Satu sudu teh bahan mentah digiling dan dicurahkan ke dalam segelas air. Benih disuntik selama 6 jam. Ambil minuman dalam bahagian kecil. Keseluruhan kelantangan mesti diminum pada waktu siang..
  • penerimaan perbungaan bunga semanggi. Satu sudu tanaman harus dituangkan dengan 0.2 liter air mendidih dan diambil selepas makan malam atau selepas makan tengah hari.
  • makan buah delima. Buah ini membolehkan anda mengatasi gejala anemia, meningkatkan kualiti darah dan menyingkirkan serangan pening..
  • kemasukan pudina, linden dan balsem lemon. Semua komponen diambil dalam jumlah satu sudu dan dituangkan dengan segelas air panas. Minum pada waktu petang.
  • Makan rumput laut. Produk ini boleh dibeli dalam bentuk serbuk. Produk ini dijual di farmasi. Anda juga boleh makan kubis dengan kemas. Ia mengandungi fosforus, yodium dan unsur surih lain yang berguna yang membolehkan alat vestibular berfungsi dengan normal.

Teh halia tidak kurang berguna untuk pening.

Untuk rujukan. Pusing, sebagai gejala, tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan atau kesihatan manusia, tetapi dapat menunjukkan penyakit serius. Perkara ini berlaku terutamanya apabila seseorang tidak hanya pening, tetapi juga mengalami sakit kepala, ucapan terganggu, kelemahan meningkat, dan kepekaan anggota badan bertambah buruk. Dalam keadaan seperti itu, anda perlu menghubungi ambulans secepat mungkin..

Pencegahan pening

Untuk mengurangkan kemungkinan pening, anda perlu mematuhi petua berikut:

  • untuk menolak dari tabiat buruk.
  • kurang makan garam.
  • elakkan minum banyak kopi dan minuman yang mengandungi kafein.
  • jika aktiviti profesional seseorang memaksanya duduk lama, maka anda perlu melakukan latihan.
  • adalah mustahak untuk mengurangkan tekanan dalam hidup anda.


Cuba jangan melakukan pergerakan kepala atau leher secara tiba-tiba.

Sebanyak mungkin masa harus dihabiskan di luar rumah, di alam semula jadi.

Sekiranya seseorang mendapat mabuk laut dalam perjalanan jauh, maka anda boleh mengambil ubat khas.

Untuk rujukan. Untuk berehat malam yang berkualiti, anda perlu menguruskan tempat tidur anda. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli tilam ortopedik, yang membolehkan anda mengekalkan kedudukan badan yang normal semasa rehat pada waktu malam..

Pening - Punca dan Rawatan. Mengapa pening dan bagaimana menyingkirkannya

Isi kandungan

  • Penerangan
  • Gejala
  • Punca pening
  • Fisiologi penyebab pening
  • Pening patologi
  • Pening. Diagnostik dan rawatan
  • Terapi ubat
  • Bila berjumpa doktor dengan segera?
  • Merawat vertigo di rumah
  • Kelebihan prosedur di MEDSI

Pening bukan penyakit, tetapi gejala yang berlaku dalam sejumlah besar penyakit, menyebabkan pesakit disorientasi di ruang angkasa, sensasi palsu mengenai pergerakan objek dan objek pegun yang berkaitan dengan dirinya atau orang itu sendiri - relatif terhadap objek di sekelilingnya. Amat biasa, terutama di kalangan pesakit tua dan wanita - dari segi kekerapan aduan perubatan, ia berada di kedudukan kedua setelah sakit kepala.

Diagnosis vertigo sukar, kerana sensasi ketidakstabilan di ruang sangat subjektif dan boleh berbeza secara signifikan pada pesakit yang berbeza baik dalam tahap manifestasi dan fenomena deria yang timbul dalam kes ini..

Penerangan

Keadaan boleh timbul secara tiba-tiba, bersifat episodik: pesakit mengalami sesuatu seperti dorongan ke satu arah, seolah-olah dia "dipimpin". Dalam kes lain, mungkin ada perasaan pergerakan benda-benda di sekelilingnya dalam lingkaran atau perasaan putaran orang itu sendiri, seperti setelah berputar panjang pada karusel. Keadaan ini dapat bertahan lama - hingga satu jam. Tetapi lebih sering, pening dinyatakan dalam perasaan ketidakstabilan umum objek dan orang itu sendiri, pelanggaran rasa keseimbangan - pesakit mengalami ketidakpastian ketika berjalan, nampaknya dia akan jatuh atau tersandung, tanah "daun" dari bawah kakinya. Kadang kala simptomnya sangat teruk sehingga pesakit mencengkam objek dan merasa pening, seperti sebelum kehilangan kesedaran..

Tanya soalan

dan buat temu janji

Gejala

Pening boleh disertai oleh gejala lain, yang bergantung pada sebab-sebab yang menyebabkannya (penyakit yang mendasari) dan pada tahap manifestasi.

Pening sistemik (vertigo) dicirikan oleh:

  • Rasa putaran di sekitar paksinya, atau putaran persekitaran di sekeliling, perasaan kedudukan badan yang tidak betul di ruang angkasa (dengan kecenderungan ke satu sisi atau yang lain)
  • Seluar sejuk
  • Hyperhidrosis (berpeluh berlebihan), yang dapat dilokalisasikan ke anggota badan atau mempengaruhi seluruh badan
  • Rasa takut, kekurangan udara
  • Rasa ringan di kepala, kekurangan fikiran
  • Rasa kebas pada bibir, muka dan rasa sakit hati yang lemah pingsan, lemah, ringan
  • Pening dan muntah
  • Pecutan degupan jantung, peningkatan tekanan darah
  • Tinnitus, kehilangan pendengaran
  • Kelipan "lalat", gelap pada mata
  • Nystagmus (kedutan bola mata yang tidak disengajakan)

Gejala muncul atau bertambah buruk dengan perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba, putaran kepala, membongkok / mengangkat, melihat objek bergerak, bergerak dalam perjalanan.

Punca pening

Adalah mungkin untuk membahagikan penyebab keadaan ini secara fisiologi (normal) dan patologi (akibat penyakit).

Penyebab pening secara fisiologi:

  • Pergerakan tidak linier / mendadak yang pantas (naik menunggang, melompat dari ketinggian)
  • Ketakutan (kerana tindakan hormon tekanan pada sistem kardiovaskular)
  • Hiperventilasi paru-paru (keterlaluan oksigen - contohnya, dari selam skuba)
  • Tahap zat besi yang rendah dengan diet tidak seimbang - kekurangan oksigen dalam darah dan tisu, termasuk otak
  • Keadaan hipoglikemik (dengan pemakanan tepat pada waktunya atau diet rendah kalori) - kekurangan bekalan tenaga badan
  • Pening pada wanita semasa atau tidak lama sebelum haid, semasa kehamilan

Pening patologi berlaku apabila:

  • Penyakit telinga dalam (labirinitis, penyakit Meniere, neuritis vestibular), akibatnya bukan sahaja persepsi, tetapi juga pengaliran impuls pendengaran dan vestibular kepada penganalisis di otak mengalami gangguan.
  • Osteochondrosis dan hernia tulang belakang serviks - akibat mampatan saluran leher dan gangguan bekalan darah ke otak
  • Strok, trombosis, iskemia - ketika, akibat gangguan peredaran darah akut, otak mengalami kekurangan oksigen (hipoksia)
  • Migrain dan BPPV (vertigo paroxysmal jinak - paroxysmal, dengan pergerakan kepala)
  • Serangan panik
  • Sindrom climacteric
  • Ketumbuhan otak
  • Mengambil ubat tertentu

Pening. Diagnostik dan rawatan

Rawatan pening secara simptomatik hanya mungkin dilakukan setelah doktor menentukan penyebabnya dan hanya selari dengan rawatan penyakit yang mendasari. Sebagai peraturan, ini merangkumi beberapa komponen: mengambil ubat, mematuhi rejimen harian dan aktiviti fizikal, diet.

Kepala berpusing pada hari ketiga

Mengapa lelaki pening: sebab dan rawatan yang berkesan

Pening diperhatikan oleh hampir setiap lelaki sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya. Perlu diingat bahawa ini bukan penyakit bebas, tetapi tanda masalah dalam badan. Pertimbangkan sebab utama mengapa lelaki pening, sama ada ini berkaitan dengan penyakit berbahaya dan cara mencegahnya.

Apa yang anda perlu tahu mengenai pening

Sindrom yang tidak menyenangkan ini boleh muncul pada usia apa pun, tanpa mengira usia dan jantina. Sebabnya dikaitkan dengan banyak faktor. Adalah salah tanggapan bahawa pening hanya berlaku pada wanita. Lelaki juga mudah diserang, dan mereka sering pusing..

Walau bagaimanapun, jika wanita pada tanda-tanda awal mengalami masalah segera berjumpa doktor atau "sekurang-kurangnya" minum pil, maka lelaki sering berusaha menahan penyakit ini. Lagipun, separuh kuat tidak cenderung lemah.

Perlu diketahui bahawa dalam perubatan istilah "pening benar" (vertigo) digunakan sebagai penyakit bebas. Dalam kes ini, gejala penyakit yang paling biasa adalah perasaan putaran seseorang atau objek di sekelilingnya. Keadaan ini boleh berlaku setelah kerosakan pada sistem saraf dan selalu memerlukan pemeriksaan menyeluruh oleh pakar neuropatologi..

Kadang-kadang vertigo boleh menyebabkan gangguan pada alat vestibular, dan juga otak kecil. Dalam kes seperti itu, lelaki itu juga harus diperiksa oleh doktor..

Apakah jenis pening pada lelaki

Doktor membezakan beberapa kumpulan gangguan seperti itu..

1. Tengah. Pada masa yang sama, kepala berpusing kerana penyakit otak - setelah cedera, dengan tumor, akibat strok, dll..

2. Periferal timbul akibat kerosakan pada telinga dalam atau gangguan alat vestibular.

3. Pening sistemik disebut apabila salah satu sistem yang bertanggungjawab untuk orientasi mula berfungsi dengan buruk: berotot, visual, atau vestibular. Ia juga berkembang sebagai komplikasi strok..

4. Akhirnya, kepala boleh pening kerana sebab fisiologi. Ini berlaku, terutamanya, kerana puasa, perjalanan, tekanan atau setelah terlalu banyak bekerja.

Penyebab vertigo yang paling biasa

Penyebab pening yang paling biasa pada separuh manusia yang kuat adalah:

• tidak kira seberapa bunyinya - pengambilan alkohol yang berlebihan. Sekiranya seseorang dapat minum banyak, maka, di dalam tubuhnya, hasil sampingan metabolisme alkohol terkumpul. Keracunan dengan produk penguraian alkohol hanya membawa kepada tanda-tanda ciri, salah satunya adalah perasaan ketidakstabilan seseorang;

• mabuk, misalnya, di tempat kerja atau di rumah;

• lonjakan tekanan darah yang tajam;

• proses tumor di otak;

• perubahan keadaan akibat bergerak;

• perubahan aktiviti yang mendadak.

Seperti yang anda lihat, penyakit berbahaya boleh menjadi penyebab pening. Oleh itu, sekiranya fenomena ini sering berulang, maka seorang lelaki perlu berjumpa doktor.

Tanda-tanda pening

Vertigo mempunyai gejala yang benar dan salah. Tanda-tanda vertigo sebenarnya memerlukan rawatan perubatan segera. Ini adalah tanda-tanda seperti ini:

• kehilangan pendengaran dan tinitus;

• putaran kepala yang kuat ketika cuba memusingkannya atau mengubah kedudukan badan;

• deringan di telinga dan gangguan pendengaran (selalunya satu sisi);

• disorientasi dan ketidakstabilan kedudukan di ruang angkasa;

• sakit kepala, sering digambarkan sebagai migrain.

Terdapat juga apa yang disebut tanda vertigo palsu. Pada lelaki, mereka diperhatikan lebih jarang dan dikaitkan terutamanya kerana penurunan jumlah glukosa dalam darah:

• gelap pada mata;

• sensasi apa yang disebut tudung atau kelam kabut di depan mata;

Adakah terdapat migrain pada lelaki

Migrain juga boleh berlaku pada lelaki, bertentangan dengan stereotaip popular yang mendefinisikannya sebagai penyakit wanita. Pening, sebagai gejala migrain, sangat biasa.

Kira-kira dua pertiga lelaki mengadu gejala ini. Lebih-lebih lagi, perasaan tidak stabil disertai oleh:

• kemerosotan penglihatan pada satu mata, lebih jarang pada dua mata;

Apa penyakit berbahaya yang boleh dipusingkan oleh kepala anda

Pening adalah gejala penyakit seperti ini:

1. Keradangan telinga dalam. Ia berbahaya dengan perkembangan pekak. Sekiranya anda mengesyaki penyakit ini, anda perlu berjumpa doktor dan rawatan yang mencukupi..

2. Penyakit Meniere dicirikan oleh tinnitus, gangguan koordinasi pergerakan, mual dan muntah.

3. Neuritis radas vestibular. Pening bertambah teruk ketika memusingkan kepala dan berdiri secara tiba-tiba.

4. Pukulan. Selepas fasa akut penyakit ini bermula, pening berkembang dengan cepat. Di samping itu, penyakit ini digabungkan dengan penglihatan berganda, sakit kepala, gangguan pertuturan dan koordinasi otot..

5. Osteochondrosis tulang belakang serviks juga disertai dengan gejala yang ditunjukkan.

6. Dengan tumor, simptomologi, serta intensiti pening, meningkat secara beransur-ansur

8. Posisi vertigo adalah penyakit jinak dan dicirikan oleh munculnya sindrom yang tidak menyenangkan setelah perubahan kedudukan badan..

9. Migrain Basilar berbeza kerana vertigo bermula kira-kira sejam sebelum serangan. Selepas serangan berkembang, tinitus, mual dan muntah berkembang

10. Penyakit otot-otot mata.

11. Mengambil ubat seperti antibiotik. Selain itu, kepala dapat pening akibat penggunaan ubat penenang, antikonvulsan, ubat antihipertensi..

Pening selepas gegar otak

Selepas gegar otak, pening sering berlaku, sering kekal. Harus dikatakan bahawa kecederaan serius seperti itu sangat mengubah seseorang, kerana dia mempunyai gejala lain dari gangguan sistem saraf pusat.

Oleh itu, seseorang sering pening dan gejala ciri gangguan neurologi berikut diperhatikan:

• perubahan ciri peribadi;

• kecenderungan untuk kejang;

• sakit kepala yang berulang dan berterusan sehingga mustahil untuk menumpukan perhatian;

• peningkatan kerengsaan, dan sering menjadi agresif terhadap lawan bicara;

• perasaan cemas, takut, sering disulitkan oleh insomnia;

• gangguan persepsi yang serius, rumit oleh khayalan, halusinasi, kecacatan intelektual.

Oleh itu, jika anda melihat sendiri salah satu tanda di atas dan jika ia digabungkan dengan pening, anda perlu menghubungi pakar neurologi untuk diagnosis dan rawatan. Rawatan tepat pada masanya sangat penting, kerana ia boleh menjadi gejala sindrom pasca gegar otak. Dengan itu, kepala sakit sangat teruk, dan pening menjadi hampir berterusan..

Pening selepas strok

Selepas strok, lelaki mungkin berasa pening untuk waktu yang lama. Selalunya sensasi yang tidak menyenangkan ini selalu menghantui seseorang. Mungkin serangan vertigo berlaku secara berkala. Dalam kedua kes tersebut, pesakit memerlukan pertolongan tepat pada masanya.

Pesakit dengan gejala berikut memerlukan rawatan penuh:

• pening yang sangat teruk, kerana pesakit tidak boleh duduk di atas katil sendiri;

• sakit kepala yang sangat tajam;

• lumpuh satu bahagian badan.

Harus dikatakan bahawa komplikasi strok menghantui pesakit dengan kerap. Mereka datang dalam pelbagai intensiti. Telah terbukti bahawa mereka muncul sebagai akibat dari gangguan pada bahagian otak tertentu akibat strok. Otak yang terkena strok tidak dapat mengenali impuls saraf individu. Keadaan ini disertai oleh rasa sakit, pening..

Harus dikatakan bahawa intensiti gejala ini berbeza bergantung pada rawatan strok. Semakin awal pesakit diberikan rawatan perubatan, semakin kecil kemungkinan mengalami pening sebagai komplikasi strok.

Ubat untuk vertigo

Ramai pesakit tidak tahu apa yang harus dilakukan untuk menghilangkan pening, dan oleh itu menetapkan ubat untuk diri mereka sendiri. Ini sama sekali mustahil untuk dilakukan. Hanya doktor yang dapat menentukan penyebab sebenar pening dan jenisnya dan, berdasarkan ini, menetapkan rawatan.

Pertama sekali, pesakit diberi penekan vestibular - Dipolfen, Relanium, Lorafen (Lorazepam). Kesan sampingan ubat ini termasuk kekeliruan, mengantuk, mulut kering, dan pergantungan ubat. Supresan juga diresepkan jika pesakit didiagnosis dengan migrain..

Untuk memerangi muntah, Torekan, Tserukal, Zofran digunakan. Rawatan strok, digabungkan dengan pening, praktikalnya tidak berbeza dengan skema standard. Antikoagulan, ubat antihipertensi ditetapkan. Sekiranya penyebab pening adalah migrain, pemilihan ubat dilakukan dengan mengambil kira kes individu, dengan mengambil kira keparahan gejala.

Pening yang disebabkan oleh sindrom Meniere diredakan oleh Betaserk dan ubat gabungan. Perkara Diet.

Apa yang anda perlu tahu mengenai rakyat

Rawatan alternatif penyakit ini juga mendapat persetujuan doktor, terutamanya kerana ketersediaannya dan tidak adanya kesan sampingan. Ini adalah jawapan utama kepada persoalan mengapa banyak pesakit memilih kaedah rawatan khusus ini. Dan, tentu saja, perkara yang paling penting: hanya doktor yang boleh mengesyorkan ramuan dan resipi untuk membuat persediaan dari mereka..

Nasihat penyembuh tradisional dalam rawatan vertigo didasarkan terutamanya pada bagaimana mempengaruhi penyebabnya. Di samping itu, rawatan penyakit ini membantu mencegah komplikasi. Berikut adalah beberapa petua berguna dari penyembuh.

1. Sebelum mengambil ramuan rebusan dan ubat herba ubat, anda mesti memastikannya tidak alah.

2. Adalah perlu untuk menyimpan buku harian di mana petunjuk glukosa dan tekanan darah akan diperhatikan. Ini akan memungkinkan untuk memahami mengapa pening berlaku dan bertindak berdasarkan penyebabnya..

3. Dengan perkembangan serangan yang cepat, perlu untuk menenangkan dan menunggu dengan tenang di kerusi.

4. Adalah perlu untuk mengecualikan makanan diet yang menyebabkan penyakit yang tidak menyenangkan, iaitu: makanan pedas, masin, berlemak, kopi dan coklat. Sebaliknya, makanan laut, walnut, pisang, kacang polong akan sihat.

5. Sangat penting untuk meninggalkan tabiat buruk

Jadi, sebab-sebab pening sangat berbeza. Setiap lelaki harus tahu mengapa dia menghidap penyakit dan bagaimana untuk menentangnya. Sekiranya penyakit ini berkembang pesat, dan rawatan biasa tidak memberikan hasil, diperlukan rawatan segera di hospital.

Pusing dan mengejutkan ketika berjalan: sebab, gejala, rawatan

Dalam keadaan normal, seseorang merasa bebas, tidak terbatas, tetapi sebaik sahaja rasa sakit atau kekejangan berlaku, ini sangat mempengaruhi keadaan kesihatan, mengganggu keadaan biasa.

Sebilangan orang mengalami pening spontan atau sekejap-sekejap yang berkaitan dengan berdiri secara tiba-tiba, memusingkan kepala atau badan, atau mungkin berlaku ketika berjalan.

Keadaan boleh berbeza dalam intensiti gejala, dari malaise ringan hingga kehilangan keseimbangan.

Pening ketika berjalan agak biasa. Sebab utama keadaan ini adalah:

  • penyakit;
  • kehamilan;
  • senak (puasa);
  • menopaus;
  • kerja berlebihan;
  • watak psikogenik.

Yang paling sukar untuk mengenali pening psikogenik, yang boleh disebabkan oleh ketakutan, fobia, keletihan, insomnia dan sebab-sebab lain. Seseorang mungkin menyedari mengapa keadaan sedemikian berlaku atau menafikan penglibatan faktor psikogenik.

Penyakit

Apabila kepala berpusing dan terhuyung-huyung ketika berjalan, anda harus memperhatikan manifestasi itu sendiri.

Sekiranya ini berlaku hanya sekali, maka anda tidak perlu bimbang, ini dapat dijelaskan dengan alasan objektif, seperti malaise atau stres.

Maklumat penting Sekiranya pening berterusan dan berselang-seli, maka anda harus memikirkannya, kerana ini mungkin merupakan tanda penyakit.

Penyakit yang paling biasa adalah:

  • gangguan dalam kerja alat vestibular, yang menyebabkan koordinasi pergerakan yang tidak betul;
  • gangguan psikologi (dengan latar belakang pengalaman emosi, tubuh mungkin mengalami tekanan, yang menyebabkan gangguan dalam kerja, yang juga dapat ditunjukkan sebagai manifestasi pening);
  • penyakit sistem saraf, yang bertanggungjawab untuk koordinasi dan pergerakan anggota badan yang betul;
  • penyakit sistem muskuloskeletal, yang menyebabkan kekeliruan dalam pergerakan pesakit;
  • patologi sistem kardiovaskular, yang dicirikan oleh peningkatan keletihan, kelemahan dan pening.

Perlu diingat bahawa pening ketika berjalan dapat diperhatikan dalam keadaan seperti: anemia, patologi atau penyakit telinga dalam, reaksi pengambilan ubat (overdosis atau kesan sampingan), akibat pengambilan alkohol, migrain, sklerosis berganda, perubahan iklim, fizikal yang kuat buruh, strok, tumor otak dan penyakit lain, dan perubahan patologi.

Jenis vertigo

Sebelum mengaitkan pening dengan sebarang penyakit, perlu menentukan jenisnya.

Dalam erti kata yang luas, pening ketika berjalan boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Benar - seseorang merasakan serangan pening, nampaknya semua yang ada di sekelilingnya melayang atau berputar. Ini adalah ciri apabila sistem saraf tidak berfungsi dengan baik, begitu juga organ yang bertanggungjawab untuk kedudukan badan di ruang angkasa.
  2. Salah - seseorang mungkin mengalami pening, yang tidak berkaitan dengan penyakit, tetapi disebabkan oleh sebab objektif (insomnia, kelemahan, kelaparan). Dalam kes ini, kepala berhenti berputar dalam jangka masa yang singkat. Perlu diingat bahawa keadaan ini tidak berulang, tidak seperti pening sebenarnya, yang berkala..

Klasifikasi klinikal membezakan 4 jenis:

  • vertigo (benar, dikaitkan dengan pelanggaran radas vestibular dan kerjanya);
  • keadaan sebelum pengsan atau pengsan sendiri (kehilangan kesedaran);
  • kehilangan keseimbangan;
  • sensasi tidak jelas yang berkaitan dengan masalah keseimbangan dan orientasi di ruang angkasa.

Adalah perlu untuk memahami apa yang menyebabkan pening untuk mengambil langkah-langkah lebih lanjut untuk menghilangkan gejala.

Gejala

Untuk gambaran lengkap mengenai penyakit ini, perlu diambil kira gejala yang menyertainya, mereka mungkin menunjukkan kerosakan pada kerja beberapa organ atau sistem. Gejala yang paling biasa yang menyertai vertigo adalah:

  • loya atau muntah;
  • kulit boleh berubah warna, terutamanya, ia menyangkut wajah, boleh berubah menjadi pucat atau, sebaliknya, kemerahan semasa serangan;
  • kardiopalmus;
  • mati rasa atau kesejukan di tangan atau kaki;
  • bunyi di telinga;
  • kekurangan penyelarasan;
  • serangan panik;
  • pening kepala, pingsan;
  • masalah penglihatan.

Untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat, anda perlu mengambil kira semua gejala..

Apa yang perlu dilakukan dengan serangan pening yang tajam

Anda boleh menolong pening, perkara utama adalah bertindak dengan tenang. Sebagai permulaan, panik tidak boleh dibiarkan. Anda perlu berusaha bersandar pada sesuatu atau duduk untuk mengelakkan terjadinya kejatuhan dan lebam.

  1. jangan panik;
  2. cari sokongan atau duduk, berbaring, cuba bergerak sekecil mungkin agar tidak menimbulkan serangan pening baru;
  3. jika boleh, minta pertolongan;
  4. sediakan akses oksigen (buka baju, cuci muka);
  5. nafas dalam-dalam melalui mulut.

Orang itu mesti berehat selama dua jam. Sekiranya bantuan diberikan kepada orang lain, maka anda memerlukan:

  1. menanam atau meletakkannya;
  2. hidupkan dengan sapu kapas dengan setetes amonia, atau hanya menyediakan oksigen;
  3. memakai pakaian ketat;
  4. basuh muka atau minum air;
  5. pantau keadaan orang dan gejala yang menyertainya.

Sekiranya muntah atau gejala tidak menyenangkan yang lain (kehilangan kesedaran) diperhatikan semasa pening, maka anda perlu segera menghubungi ambulans.

Bahaya paling besar bagi seseorang bukanlah fakta pening itu sendiri, tetapi akibatnya. Pada masa ini, orang itu sangat terdedah. Kehilangan keseimbangan, penglihatan mungkin kabur. Pesakit boleh jatuh dan cedera, sementara dia menimbulkan bahaya bukan hanya untuk dirinya sendiri, tetapi juga orang lain, misalnya, untuk pemandu, jika serangan itu terjadi di lintasan pejalan kaki.

Diagnostik

Untuk mengetahui penyebab pening semasa berjalan, perlu menjalani diagnosis. Selalunya merangkumi kajian berikut:

  • tinjauan dan pemeriksaan oleh pakar, pengalihan mungkin dilakukan;
  • ujian darah (biokimia atau klinikal);
  • Analisis air kencing;
  • CT atau MRI;
  • pemeriksaan putaran mata;
  • sinar-x.

Setelah menyelesaikan diagnosis badan, doktor yang hadir akan memberi rawatan.

Kaedah rawatan

Pening ketika berjalan adalah keadaan yang boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan, oleh itu, perlu memperhatikannya jika ada serangan berkala yang tidak berkaitan dengan alasan objektif yang dapat dilihat.

Ubat-ubatan

Untuk melegakan gejala, mereka biasanya diresepkan:

  • Diazepam;
  • Cetrin;
  • Seduxen;
  • Ephedrine;
  • Penenang;
  • Kompleks vitamin.

Ubat boleh diresepkan oleh pakar, anda tidak perlu mengubati sendiri.

Fisioterapi

Fisioterapi sering menjadi sebahagian daripada rawatan yang kompleks. Tugas utamanya adalah untuk menghilangkan ketegangan pada otot leher, memberi kelonggaran dan menegangkan otot. Semasa rawatan, otak menerima jumlah oksigen yang normal, yang mungkin terhad.

Antara jenisnya, kaedah berikut menonjol:

  • elektroforesis;
  • fonoforesis;
  • rawatan magnet.

Anda juga boleh mendapatkan cadangan seperti urut, yang tidak kalah dengan keberkesanannya. Mereka juga menggunakan rawatan dan mandi akupunktur.

Fisioterapi

Aktiviti fizikal dalam banyak kes adalah kaedah yang baik untuk menghilangkan ketegangan dan mengekalkan nada badan secara keseluruhan. Pada asasnya, terapi tersebut berlaku di bawah pengawasan doktor terapi senaman secara individu atau berkumpulan, kerana pesakit mesti belajar latihan khas, tanpa melatih dan mengelakkan kecederaan..

Ubat-ubatan rakyat

Penggunaan ubat-ubatan rakyat sebagai kaedah rawatan utama tidak boleh diterima, mereka hanya boleh menjadi tindakan tambahan untuk membius atau merehatkan badan.

Pada asasnya, mereka menggunakan teknik seperti:

  • teh ubat berdasarkan serbuk akar halia;
  • mandi dengan rebusan thyme, penggunaannya tidak boleh lebih dari 15 minit;
  • senaman berjalan kaki: berjongkok, berjalan ke samping, menutup mata atau kedua-dua mata;
  • merebus semanggi (padang rumput);
  • jus dari wortel atau bit, diambil semasa perut kosong;
  • makan buah delima;
  • salad rumput laut;
  • warna biji pasli;
  • rehat dan ketenangan.

Selalunya, pesakit menggunakan ubat tradisional jika mereka mempunyai kontraindikasi terhadap ubat atau alergi terhadap komponennya. Juga sebagai tambahan untuk rawatan ubat. Dalam kes ini, anda perlu berjumpa pakar.

Pencegahan

Untuk mengelakkan pening ketika berjalan, anda mesti mengikuti beberapa peraturan mudah..

Teknik untuk membantu mengelakkan pening:

  • semasa bangun tidur, jangan memusingkan badan secara tiba-tiba, tetapi lakukan dengan gerakan yang lancar, lebih baik berbalik dan berbaring sebelum bangun;
  • jangan bangun dengan tiba-tiba, mula-mula berguling ke sebelah yang dikehendaki, duduk dan kemudian berdiri;
  • sekiranya terdapat masalah dengan alat vestibular, anda tidak boleh mengunjungi tempat-tempat menarik yang boleh menimbulkan serangan pening;
  • elakkan mendaki ke ketinggian yang tinggi;
  • jika pesakit mengambil ubat-ubatan di mana pening adalah kesan sampingan, anda harus berjumpa pakar dan, jika boleh, ganti dengan ubat lain;
  • adalah perlu untuk meninggalkan tabiat buruk;
  • mematuhi rutin harian;
  • pemakanan yang betul (mengikut masa).

Pencegahan, sebagai cara untuk mencegah manifestasi kehidupan seseorang yang tidak menyenangkan dan rumit, adalah kaedah yang berkesan.

Mengapa hari ketiga sakit kepala: sebab utama

Keadaan yang tidak menyenangkan, apabila bahagian belakang kepala sakit dan pening, biasa bagi banyak orang secara langsung. Tetapi bagi 10-12% penduduk, ia telah menjadi teman hidup yang berterusan. Ramai yang berusaha menahan rasa tidak selesa, mengabaikannya, sehingga memperburuk keadaan.

Sekiranya seseorang mengalami sakit kepala berulang kali untuk hari ketiga pada bulan terakhir, tidak digalakkan menangguhkan dengan berunding dengan pakar. Hanya prosedur diagnostik yang dapat mengetahui mengapa keadaannya bertambah buruk dan apa yang perlu dilakukan untuk memperbaikinya.

Ciri-ciri sakit kepala

Pakar menekankan bahawa tulang tengkorak dan tisu otak secara langsung tidak mampu mengalami kesakitan. Struktur vaskular yang terletak di dalam kepala bertindak balas terhadap rangsangan yang menyakitkan. Gejala negatif - bahagian belakang kepala sakit selama tiga hari, dan kepala berpusing - terbentuk dengan latar belakang ini.

Manifestasi seperti itu boleh berlaku pada mana-mana orang - tanpa mengira jantina, kategori umur dan keselamatan sosial. Sakit kepala semakin kerap dikesan pada kanak-kanak di bawah umur 8-10 tahun - apa yang harus dilakukan, dan langkah terapi apa yang harus diambil, diputuskan oleh pakar dalam setiap kes secara individu.

Pada masa ini, semua pilihan sakit kepala boleh dibahagikan kepada jenis utama berikut:

  • sakit kepala ketegangan;
  • sifat sensogenik psikogenik;
  • gangguan patologi struktur vaskular;
  • ketidakseimbangan dinamik CSF;
  • gabungan jenis kesakitan.

Sebagai tambahan kepada sebab di atas, kepala mungkin sakit dan pusing selama tiga hari berturut-turut kerana penyakit somatik yang ada di dalam badan:

  • sifat patologi berjangkit;
  • penyakit yang bersifat vaskular;
  • pelbagai neoplasma intraserebral;
  • keracunan kronik, misalnya, dadah, alkohol, sifat kimia.

Pengumpulan anamnesis dengan teliti oleh pakar semasa rundingan pertama membolehkan anda membuat diagnosis awal mengapa pesakit sering pening dan bahagian belakang kepala sakit. Pada masa akan datang, ia akan disahkan atau dibantah oleh hasil pemeriksaan diagnostik..

Manifestasi utama cephalalgia

Walaupun pada peringkat merancang lawatan ke pakar, disarankan untuk menganalisis dengan teliti ketidakselesaan anda sendiri di kepala dan peristiwa yang berlaku sebelum mereka. Ini membolehkan pakar melihat gejala dan sebab utama dengan lebih jelas, mengapa kepala berpusing, belakang kepala sakit, hari kedua lalat berkelip, manifestasi klinikal lain diperhatikan.

Sakit di kepala dalam bentuk denyutan berdenyut satu sisi dalam kombinasi dengan loya, fotofobia dan halusinasi pendengaran menunjukkan sifat vaskular sejak awal - ciri hipertensi dan migrain.

Sepanjang hari rasa sakit dapat berlanjutan kerana kekejangan yang signifikan pada saluran intrakranial, yang menyebabkan hipoksia tempatan atau umum struktur otak - gejala kusam, pecah selama tiga atau lebih hari berturut-turut adalah ciri lesi serebrum. Apa yang perlu dibuat, pakar neurologi mesti memutuskan, rawatan diri hanya boleh memperburuk keadaan.

Sifat klaster kesakitan di kepala belum dapat dipelajari hingga kini. Daripada gejala yang sering disebut oleh pesakit, seseorang dapat menunjukkan - sakit pada soket mata, dahi di satu sisi, timbul selama tiga atau lebih hari berturut-turut pada waktu pagi atau petang. Kepala jarang pening, belakang kepala tidak sakit.

Sakit kepala meliputi seperti gelung, kebisingan, mual, perasaan bahawa semuanya berputar dan melayang di depan mata, mengantuk adalah tanda peningkatan parameter tekanan intrakranial, yang merupakan gejala sejumlah penyakit neurologi - untuk mengetahui mengapa ia timbul dan apa yang harus dilakukan, kompetensi ahli neuropatologi.

Penyebab patologi sakit kepala

Hari keempat, kepala berpusing dan belakang kepala sakit, analgesik biasa tidak membantu - anda perlu memikirkan apa yang boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan seperti itu. Sekiranya keadaan tertekan yang teruk, keletihan fizikal dan gangguan tidur dikecualikan, perlu dilakukan diagnosis pembezaan antara kemungkinan penyakit berikut:

  1. Cephalalgia traumatik - seseorang mungkin tidak menyedari bahawa dia mengalami kecederaan tengkorak ringan, misalnya, ketika jatuh semasa es, tetapi dia akan terganggu oleh perasaan bahawa kepalanya berputar, sedikit mual, ada kelemahan.
  2. Sindrom nyeri yang teruk terhadap latar belakang pelbagai proses berjangkit yang berlaku pada struktur otak disebabkan oleh arteritis. Selepas 3-4 hari, selain hipertermia dan sakit di kawasan leher, pesakit mungkin mengalami kemerosotan penglihatan, muntah yang tidak dapat dielakkan, kemurungan kesedaran - hanya rayuan tepat pada masanya kepada pakar yang akan mengesyorkan apa yang harus dilakukan dan ubat apa yang akan diambil untuk mengelakkan komplikasi serius.
  3. Cephalalgia dalam kombinasi dengan bunyi dan deringan di telinga, rasa sakit di kawasan struktur serviks dan tali pinggang bahu adalah tanda sindrom arteri vertebra. Serangan boleh berlangsung dari beberapa minit, hingga perasaan bahawa hari kedua sakit dan pening. Analgesik praktikal tidak membantu, prosedur rawatan harus ditetapkan hanya oleh pakar, setelah pemeriksaan diagnostik.
  4. Sifat satu sisi, penembakan, paroxysmal adalah sindrom kesakitan yang mengiringi keradangan saraf trigeminal - patologi yang sangat tidak menyenangkan yang paling kerap berlaku kerana hipotermia tempatan. Untuk melegakan ketidakselesaan, terapi kompleks akan diperlukan - ubat anti-radang, vitamin, fisioterapi.

Adalah dilarang sama sekali untuk membuat keputusan mengenai rawatan secara bebas dalam satu cara atau cara lain - terdapat risiko tinggi pembentukan komplikasi dan keadaan yang teruk. Dianjurkan untuk mempercayakan pelantikan prosedur rawatan yang sesuai dan mencukupi kepada pakar.

Penyebab lain dari cephalalgias

Pakar menunjukkan alasan lain yang memprovokasi impuls kesakitan di kepala selama 3-5 hari, dengan penyetempatan dan intensiti yang berbeza:

  1. Lesi keradangan pada cangkang aksesori, misalnya, dengan sinusitis, sinusitis, sinusitis frontal, di rongga mulut, dengan kerosakan pada gigi. Gejala utama adalah sakit atau berdenyut-denyut, rasa sakit yang menekan, bersama dengan hipertermia yang teruk, kelemahan, gejala keracunan umum. Manifestasi yang tidak menyenangkan hilang setelah fokus utama sembuh.
  2. Kepala berpusing dan selalu sakit, parameter pendengaran atau penglihatan menurun - gejala yang sangat membimbangkan dari segi prognostik. Mereka mungkin menunjukkan adanya neoplasma malignan dalam struktur otak. Apa yang harus dilakukan dalam kes ini diputuskan di majlis perubatan, secara individu.
  3. Kerosakan adenovirus pada badan sering menjadi punca sifat sakit kepala cephalalgia. Sebagai tambahan kepada kelemahan dan kelemahan umum pada seseorang, subfibrilasi, penurunan selera makan dan prestasi diperhatikan selama 5-12 hari. Tisu saluran pernafasan atas dan konjungtiva diserang.
  4. Lesi radang amandel nasofaring - adenoiditis, satu lagi penyebab sakit kepala yang berpanjangan. Lebih kerap diperhatikan dalam amalan pediatrik. Dalam kes ini, kepala sakit kerana kesukaran yang signifikan dalam aliran keluar limfa dan darah terhadap latar belakang edema tisu keradangan. Prosedur rawatan disyorkan oleh ENT.
  5. Kepala boleh sakit selama 5 hari atau lebih kerana zat besi yang rendah dalam aliran darah manusia - dengan pelbagai anemia. Dalam kes ini, cephalalgia berterusan dilengkapi dengan sesak nafas walaupun dengan sedikit usaha, perasaan bahawa semuanya berputar di depan mata, penurunan selera makan yang ketara, peningkatan kerapuhan kuku dan rambut.

Apa pun alasan untuk kesakitan berterusan di pelbagai bahagian kepala, seorang pakar harus menangani pendirian dan penghapusannya. Ubat-ubatan sendiri dan diagnosis diri membawa kepada pembentukan akibat yang teruk, hingga dan termasuk kematian.

Faktor predisposisi lain

Sakit kepala setiap hari boleh dicetuskan oleh faktor predisposisi lain:

  1. Reaksi alergi terhadap pengambilan makanan apa pun, misalnya ais krim atau minuman sejuk, rasa sakit yang sering berlanjutan di kepala ketika terdapat pelbagai sosej dalam makanan, hidangan siap pakai di tetrapak. Ini disebabkan oleh peningkatan kandungan sodium glutamat di dalamnya..
  2. Pengambilan sistemik ubat-ubatan subkumpulan tertentu, yang diperlukan kerana adanya patologi somatik, juga dapat menimbulkan rasa tidak selesa di kepala..
  3. Selama lebih dari 3-5 hari, rasa sakit di tengkorak dapat diperhatikan apabila seseorang mengalami situasi tekanan yang teruk, tekanan jiwa dan emosi yang berterusan.
  4. Gangguan metabolik dalam badan juga tidak berlalu tanpa meninggalkan jejak - fokus hipoksia yang kerap atau tersebar yang menimbulkan impuls kesakitan dengan intensiti yang berbeza-beza, termasuk di kawasan kepala.
  5. Gejala serupa - sakit kepala yang berterusan, apatis, kelemahan, peningkatan kerengsaan, gangguan selera dicirikan oleh peringkat awal pembentukan pelbagai keadaan depresi. Rawatan dalam kes ini harus ditangani oleh psikoterapi, psikiatri.

Analisis yang teliti terhadap semua parameter cephalalgias dan momen kehidupan pesakit sebelum mereka membantu pakar membuat diagnosis yang mencukupi, yang selanjutnya disahkan atau dibantah oleh prosedur diagnostik.

Apa yang harus dilakukan

Sekiranya kepala sakit selama 3 atau lebih hari berturut-turut, tidak digalakkan untuk mengabaikan keadaan ini. Adalah perlu untuk mendapatkan nasihat pakar dan melakukan pemeriksaan lengkap badan untuk mengetahui punca sebenar ketidakselesaan itu..

Pakar memberikan cadangan berikut mengenai cara melegakan gejala sakit kepala:

  • cuba berehat, minum teh chamomile atau pudina dengan setetes madu;
  • urut sendiri dan cuba tidur;
  • ventilasi kawasan kerja lebih kerap, berehat sebentar setiap 45-60 minit;
  • sesuaikan diet - banyak makanan boleh menimbulkan sakit kepala yang kerap.

Resipi ubat tradisional mungkin melengkapkan prosedur perubatan asas yang disyorkan oleh pakar, tetapi tidak menggantikannya - untuk mengelakkan manifestasi alahan.