Utama > Tekanan

Mengapa tangan anda mula gemetar: apa yang harus dilakukan sekiranya tangan anda berjabat?

Gegaran tangan berulang (gegaran) adalah gejala biasa. Doktor membezakan antara gegaran semula jadi (fisiologi) dan patologi. Setiap orang, yang menghadapi manifestasi seperti itu, bertanya-tanya mengapa tangan mereka mula berjabat.

Punca berlakunya

Sebagai peraturan, gegaran fisiologi adalah reaksi terhadap latihan berlebihan dan kerja berlebihan. Selalunya gegaran ini berlaku kerana tekanan, kemurungan, pergolakan emosi. Sebagai peraturan, cukup untuk berehat, beralih ke sumber emosi positif, tenang, dan serangan berlalu.

Gegaran patologi muncul sebagai gejala bersamaan. Penyakit Parkinson adalah penyebab yang paling biasa. Anggota badan bergetar walaupun dalam keadaan tidur, kadang-kadang bersama dengan kepala dan bahu.

Selain parkinsonisme, gegaran tangan boleh disebabkan oleh sklerosis berganda, tirotoksikosis, kerosakan serebelum, keracunan alkohol, dan demensia. Menggigil bermula pada pesakit diabetes apabila kadar gula darah turun dan berhenti setelah mengambil gula-gula.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya tangan anda berjabat

Langkah pertama adalah menentukan punca simptom tersebut. Sebagai peraturan, gegaran fisiologi hilang setelah waktu tertentu setelah berehat atau perubahan persekitaran. Sekiranya tangan terus berjabat tangan, walaupun beberapa hari telah berlalu sejak fizikal yang berlebihan, perlu menjalani pemeriksaan.

Program minimum adalah lawatan ke ahli terapi. Biasanya, setelah pemeriksaan awal, doktor mengesyorkan menghubungi pakar neurologi, ahli endokrinologi, melakukan ujian untuk memeriksa kelenjar tiroid, dan menetapkan MRI otak. Gejala hilang beberapa ketika selepas diagnosis dan terapi yang betul, jika pesakit tidak lupa minum ubat.

Pencegahan gegaran tangan

Sebagai langkah pencegahan, mereka mengesyorkan

  • bermain sukan;
  • sesi bersantai setiap hari;
  • latihan untuk meningkatkan kemahiran motor halus - sulaman, merajut, ukiran kayu;
  • mengambil warna valerian dan tumbuhan lain yang menenangkan (sediaan bergantian secara berkala).

Semasa serangan bermula, anda harus mengambil objek tersebut dan menggerakkannya dari sisi ke sisi beberapa kali (belakang lurus, lengan turun 30 darjah). Untuk menjadi lebih baik, anda perlu mengikuti peraturan, berhenti merokok, berhenti alkohol, hadkan penggunaan pedas, asin dan kafein.

Sekiranya anda telah menentukan mengapa tangan anda gemetar, anda harus segera mula merawat penyakit yang mendasari, sehingga mengehadkan aktiviti fizikal. Hanya pematuhan dengan cadangan doktor yang akan menyebabkan peningkatan keadaan..

Mengapa tangan seseorang berjabat: sebab dan rawatan

Dalam beberapa kes, gegaran (gegaran) tangan adalah fenomena fisiologi sepenuhnya dan hilang dengan sendirinya.

Pengulangannya yang kerap dan peningkatan gangguan isyarat dalam fungsi normal badan. Seiring berjalannya waktu, berjabat tangan menjadi penyebab kegelisahan, pengembangan kompleks dan serius mengurangkan kualiti hidup. Mengatasi masalah ini dan berusaha menyembunyikannya daripada orang lain tidak membawa kepada sesuatu yang baik dan, dalam kebanyakan kes, hanya memperburuk masalah..

Dalam artikel kami, kami akan cuba menjawab soalan mengenai kapan dan mengapa gegaran tangan menjadi alasan untuk pergi ke doktor, dan dalam keadaan apa itu reaksi fisiologi badan yang benar-benar normal, kami akan memberi nasihat dan cadangan untuk diagnosis, termasuk di rumah., dan rawatan patologi ini.

Apa ini?

Sebenarnya, gegaran kecil tangan atau gegaran, seperti pergerakan berirama anggota badan, atau kepala, atau badan, boleh menjadi ciri fisiologi dan tersebar dengan sendirinya. Sebagai peraturan, kes seperti ini dikaitkan dengan ketegangan lengan, tekanan yang berpanjangan.

Sekiranya kekerapan pengulangan kontraksi otot yang tidak disengajakan, dan dengan itu intensiti, meningkat, ini adalah isyarat bahawa tubuh berfungsi dengan cara yang salah. Sekiranya terdapat perhatian yang tidak tepat pada waktunya, kemungkinan terjadinya perkembangan patologi serius, yang secara serius dapat menurunkan kualiti hidup atau bahkan membahayakan keberadaannya.

Secara semula jadi, gegaran adalah gejala yang boleh terjadi pada sejumlah penyakit; sayangnya, mustahil untuk mendiagnosis gejala simptom ini sahaja, tetapi pasti perlu difikirkan dan periksa sendiri. Bahagian atas anggota badan paling kerap terkena..

Penyebab patologi gegaran tangan

Penyebab gegaran patologi terletak pada beberapa sebab kesihatan. Mereka tidak pergi sendiri untuk waktu yang lama dan memerlukan rawatan perubatan segera dan pemeriksaan menyeluruh..

Selalunya, sebab-sebab berikut boleh menyebabkan gegaran tangan patologi pada orang muda atau tua:

  1. Gangguan kelenjar tiroid. Pengeluaran hormon tiroid yang berlebihan menyebabkan tirotoksikosis. Penurunan kadar kalium darah, menyebabkan gegaran tangan.
  2. Sklerosis berbilang. Kerosakan sistem imun mempengaruhi lapisan neuron di otak. Lebih biasa pada orang muda.
  3. Penyakit Parkinson. Kekurangan dopamin menyebabkan disfungsi kawasan motor otak. Tidak seperti sklerosis berganda, penyakit ini kebanyakannya menyerang orang tua..
  4. Disfungsi serebellar. Tumor otak, kecederaan otak traumatik, dan pembedahan otak boleh mempengaruhi fungsi otak kecil. Koordinasi pergerakan terganggu, nada otot meningkat.
  5. Polineuropati. Saluran darah kecil sistem saraf terjejas. Kelemahan pada anggota badan, jari yang gemetar dan otot yang berirama muncul. Polyneuropathy menyertai diabetes mellitus, kecederaan tulang belakang, alkoholisme, dan keracunan. Patologi vaskular boleh menjadi faktor keturunan yang disebabkan oleh gangguan metabolik genetik.

Penting untuk diketahui bahawa perbezaan utama antara gegaran fisiologi dan patologi adalah bahawa jika dalam kes pertama anda menghilangkan faktor yang tidak baik, misalnya, mengurangkan aktiviti fizikal atau keluar dari situasi yang tertekan, maka gegaran itu berhenti dengan sendirinya dalam waktu yang sangat singkat.

Punca fisiologi

Tangan cenderung berjabat tangan kerana terlalu banyak makanan tertentu. Ini termasuk coklat, teh, kopi. Kafein meningkatkan nada saluran darah di jantung dan otak, yang boleh memudaratkan kesihatan. Ini menimbulkan kegembiraan, seseorang mengalami kegelisahan, tangan berjabat tangan, keadaan umum bertambah buruk. Sekiranya anda tidak menyalahgunakan produk ini, gegaran tangan tidak akan mengganggu.

Pencetus gegaran tangan adalah penyalahgunaan rokok. Pada peringkat lanjut, gegaran alkohol berlaku, biasanya pada waktu pagi. Pada masa yang sama, bukan sahaja tangan menggeletar, tetapi seluruh badan. Gejala hilang apabila alkohol ditarik.

Latihan yang berlebihan, baik fizikal dan mental, boleh menyebabkan gegaran. Kes ini membayangkan:

  • rehat biasa;
  • mengambil ubat penenang;
  • penurunan aktiviti fizikal.

Berlari, berenang, gimnasium - baik untuk kesihatan, tetapi secara sederhana. Ramai yang mengalami gegaran tangan semasa kegelisahan, kemurungan dan tekanan. Dalam kes ini, bukan sahaja tangan, tetapi juga kaki dapat bergetar. Di sini anda perlu mengambil ubat penenang atau bahkan bantuan ahli psikologi.

Situasi yang tidak menyenangkan juga mungkin timbul ketika seseorang mengambil ubat untuk penyakit, dan pada masa yang sama tangannya gemetar, tidur dan aktiviti terganggu. Gegaran kurang ketara dengan ubat. Apabila ubat dibatalkan, semuanya akan kembali normal. Selalunya ini berlaku kerana pengambilan antidepresan, litium, psikostimulan, terutamanya dalam dos yang melebihi.

Dengan mengehadkan rangsangan ini, gegaran tidak akan muncul. Walau bagaimanapun, sebilangan penyakit dibezakan yang disertai dengan gegaran tangan. Dalam kes ini, masalah ini bersifat patologi, dan penyakit yang mendasari perlu diatasi.

Gegaran tangan pada orang tua

Gegaran tangan pada orang tua mungkin disebabkan oleh sebab fisiologi atau menunjukkan patologi. Orang-orang dari kumpulan umur ini mempunyai banyak penyakit dari pelbagai organ pada peringkat akhir mereka, yang disertai dengan gegaran. Kerosakan pada kelenjar tiroid, hati, ginjal, mengambil ubat tertentu - ini bukan semua sebab yang menyumbang kepada gegaran tangan. Untuk mengenal pasti penyebab kemunculan gejala ini pada orang tua, diperlukan diagnosis komprehensif, yang memungkinkan untuk menetapkan rawatan yang mencukupi..

Secara berasingan, seseorang dapat melepaskan gegaran tangan pada orang-orang dari kumpulan usia ini, yang disebabkan oleh penyakit Parkinson. Menurut statistik, dalam kebanyakan kes, ia mula menampakkan diri pada usia sekitar 60 tahun. Dengan penyakit ini, anggota badan atas dapat bergetar walaupun dalam keadaan tenang, dan jari-jari membuat pergerakan khas, mengingatkan pada koin jari atau menggulung bebola roti.

Bersalaman pada orang tua hampir selalu menunjukkan perlunya diagnosis dan rawatan penyakit yang mendasari..

Cara menghilangkan gegaran tangan: cadangan umum

Orang yang berjabat tangan harus mengikuti garis panduan ini:

  1. Elakkan situasi tertekan, belajar untuk menghilangkan beberapa masalah dari diri sendiri, menguasai teknik relaksasi.
  2. Ambil ubat penenang yang berasal dari herba (tincture motherwort, peony, valerian, dll., Menukar ubat secara berkala).
  3. Kurangkan pengambilan kafein ke tahap minimum.
  4. Kekalkan rutin tidur dan rehat yang normal.
  5. Tinggalkan minuman beralkohol dan merokok.
  6. Apabila gegaran muncul, ambil sesuatu yang berat (pemberat membantu meredakan gegaran).
  7. Ikuti cadangan doktor untuk mengambil vasodilator, antikonvulsan, anti-sklerotik, penenang dan ubat penenang.
  8. Jangan ubat sendiri.

Pemeriksaan komprehensif dan kepatuhan terhadap cadangan doktor adalah satu-satunya jalan keluar yang betul dari situasi ketika gegaran mengganggu kerja produktif anda dan menjalani kehidupan yang normal. Malangnya, mustahil untuk menghilangkan beberapa jenis gegaran patologi, tetapi pematuhan berterusan terhadap cadangan doktor akan membantu anda mengurangkan manifestasi gejala yang tidak menyenangkan ini dan menormalkan kualiti hidup..

Rawatan ubat

Pertama sekali, antidepresan diresepkan kepada pesakit sedemikian. Mereka mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, sehingga mengurangkan keparahan gegaran. Selalunya, ubat-ubatan tersebut diresepkan bersama vitamin B, kalsium dan magnesium. Rawatan sedemikian ditetapkan untuk orang yang mengalami gegaran dengan latar belakang tekanan psikologi atau kemurungan yang berpanjangan..

Apabila kes yang teruk diperhatikan (misalnya, gegaran penting) perencat diresepkan. Ubat-ubatan ini mempunyai kesan kuat terhadap fungsi sistem saraf. Walaupun mereka membantu, kebanyakannya mempunyai banyak kesan sampingan, salah satunya adalah selera yang membosankan. Sekiranya, setelah menyelesaikan kursus dengan perencat, tidak ada dinamika positif yang diperhatikan, maka benzodiazepin diresepkan oleh pakar. Ubat ini tidak bertujuan untuk mengatasi punca. Mereka hanya membantu menghilangkan gegaran tangan yang tidak disengajakan..

Anticonvulsants juga diresepkan untuk merawat gegaran. Mereka diambil dalam dosis kecil dan dapat menyembuhkan gegaran kecil. Walau bagaimanapun, dana tersebut juga mempunyai kontraindikasi sendiri dan menyebabkan pelbagai gangguan pada badan. Oleh itu, sebelum menggunakannya, anda harus membaca arahannya dengan teliti..

Walau apa pun, anda tidak perlu mengambil ubat tanpa pengetahuan doktor. Pemilihan semua ubat dilakukan secara individu dan sangat bergantung kepada penyebab gegaran dan usia pesakit.

Ubat-ubatan rakyat

Sekiranya tangan anda berjabat tangan apa yang harus dilakukan dengannya anda tidak tahu, maka anda boleh menggunakan ubat tradisional. Namun, mereka hanya dapat digunakan jika gegaran disebabkan oleh kegembiraan, tekanan, atau kerja berlebihan..

Untuk melegakan gegaran di rumah, anda boleh minum sup oatmeal. Ia disiapkan terlebih dahulu, pada waktu malam, kerana perlu disuntik dengan baik sebelum digunakan. Untuk memasaknya, anda perlu mengambil 150g oat dan tuangkan dengan 2 liter air. Rebus rebusan sedemikian selama beberapa jam.

Terikan minuman pada waktu pagi dan minum sepanjang hari. Anda perlu mengambil rebusan sedemikian selama 5 hari, selepas itu anda harus berehat sebentar. Sekiranya gegaran tangan yang tidak disengajakan berlaku lagi, perjalanan rawatan dengan sup oatmeal mesti diulang. Selain oat, decoctions herba memberikan kesan positif dalam rawatan gegaran. Mereka dibuat dari pelbagai jenis ramuan yang mempunyai kesan menenangkan (seperti akar valerian, motherwort, atau heather).

Merebus seperti itu disediakan dengan mudah. Untuk ini, 2 sudu besar diambil. ramuan herba (pilihan) dan diisi dengan 2 gelas air mendidih. Selepas itu, campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam termos dan disuntik semalaman. Pada waktu pagi, tapis kuahnya dan minum sepanjang hari..

Pencegahan

Petua ini sesuai untuk mencegah gegaran dan seperti berikut:

  1. Meminimumkan keadaan tekanan. Anda perlu berusaha menghilangkan masalah dari diri sendiri, abstrak dan mengawal emosi anda.
  2. Mengambil ubat penenang herba. Beberapa titisan motherwort atau valerian tincture dapat membantu menguruskan tekanan tanpa kesan sampingan atau membahayakan kesihatan.
  3. Normalisasi pemakanan. Kurangkan makanan yang mengandungi kafein dan gula.
  4. Penolakan tabiat buruk. Jelas bahawa pengambilan minuman beralkohol dan merokok menimbulkan sejumlah penyakit serius. Jangan lupa bahawa gegaran boleh berlaku dengan pengambilan alkohol.
  5. Aktiviti sukan. Gaya hidup aktif membantu dalam mencegah bukan sahaja gegaran, tetapi juga banyak penyakit. Tetapi anda perlu bermain sukan dengan bijak: dengan senaman fizikal yang berat, anda sering mendapat kesan sebaliknya.

Mengikuti garis panduan ini akan membantu mencegah gegaran. Pada masa yang sama, jangan lupa bahawa apabila terdapat gejala, seseorang tidak boleh mengubati diri sendiri. Semakin cepat anda berjumpa doktor, semakin cepat anda akan menghadapi penyakit ini..

Menggeletar tangan

Gementar anggota badan adalah satu gejala yang benar-benar diketahui oleh semua orang. Dalam kebanyakan kes, ini tidak berbahaya dan tidak memerlukan nasihat perubatan. Tetapi bagaimana jika tangan yang gemetar menjadi teman tetap dan mengganggu kehidupan normal? Ini bermakna sudah tiba masanya untuk mencari punca patologi dan mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan..

Gegaran tangan boleh menjadi gejala banyak penyakit - oleh itu, sangat sukar untuk menentukan diagnosis anda sendiri. Apabila gejala pertama yang tidak menyenangkan muncul - gegaran tidak bermotivasi yang tidak bertahan lama - anda perlu berjumpa pakar neurologi.

  • Perundingan awal - 3 200
  • Konsultasi berulang - 2,000
Untuk membuat temu janji

Gegaran adalah pergerakan anggota badan, batang badan, yang berlaku akibat pengecutan otot dan secara praktikal tidak dikawal secara sedar. Gegaran bersifat fisiologi dan patologi. Gegaran fisiologi adalah normal, tidak memerlukan rawatan dan tidak menunjukkan perkembangan patologi. Tetapi apabila tanda-tanda gegaran patologi muncul, nasihat dan rawatan pakar akan diperlukan.

Gegaran fisiologi

Fisiologi - bermaksud normal, tidak berbahaya bagi tubuh. Ia disebabkan oleh proses semula jadi dalam badan dan berlaku pada orang yang sihat. Tanda-tanda utama gegaran seperti itu: gemetar hanya pada anggota badan, kedutan hilang sendiri, tidak mempengaruhi kualiti hidup dan tidak mengganggu pelaksanaan tugas harian.

Sebab yang paling biasa untuk perkembangan gegaran fisiologi:

  • Kerja berlebihan. Keletihan fizikal sering menyebabkan berjabat tangan - pasti, ramai yang menyedari bahawa tangan mereka gemetar setelah bersenam atau dalam jangka masa panjang. Dalam kes ini, gegaran diperhatikan bukan sahaja di tangan - ia boleh mempengaruhi kaki, lutut.
  • Beban emosi adalah penyebab kedua yang paling biasa. Kegembiraan yang berlebihan, kemurungan yang berpanjangan, kemarahan, keadaan tertekan - semua ini mendorong kegembiraan sistem saraf pusat dan membawa kepada kemunculan gegaran. Sekiranya gegaran telah berlalu setelah penghapusan faktor tekanan, maka bantuan perubatan tidak diperlukan.
  • Gegaran remaja adalah konsep yang diperkenalkan secara khusus untuk menggambarkan fenomena fisiologi lain yang berkaitan dengan gegaran. Ciri khasnya ialah gemetar muncul secara tiba-tiba, dengan latar belakang ketenangan sepenuhnya, mustahil untuk membuktikan penyebab provokator. Selalunya, gegaran berpindah dari satu tangan ke tangan yang lain, ke kaki atau bahkan ke kepala. Gegaran ini tidak memerlukan rawatan, tetapi ubat khas boleh diresepkan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan..

Pakar bersetuju bahawa adalah mungkin untuk menentukan sebab yang tepat dengan cepat - tetapi untuk beberapa penyakit, ujian khusus mungkin diperlukan. Sekiranya gegaran bersifat fisiologi, doktor dapat menentukan bahawa tidak ada keperluan untuk rawatan walaupun pada temu janji pertama - tetapi untuk ini dia memerlukan penerangan yang tepat mengenai gejala dan persekitaran di mana ia paling kerap terjadi..

Gegaran patologi

Penyebab gegaran patologi jauh lebih berbeza. Gegaran seperti itu adalah gejala penyakit, ia tidak akan hilang sehinggalah penyebabnya dihilangkan. Gegaran patologi biasanya dicirikan oleh manifestasi yang kuat, menyebabkan ketidakselesaan dalam kehidupan seharian atau digabungkan dengan gejala lain yang tidak menyenangkan.

Sebab utama perkembangan gegaran patologi boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan bersyarat:

  • Dikaitkan dengan alkohol atau mengambil dadah dan penghentian penggunaannya secara tiba-tiba.
  • Dikaitkan dengan penggunaan jangka panjang kumpulan ubat tertentu atau penarikannya secara tiba-tiba.
  • Gejala penting keadaan perubatan yang mendasari, seperti penyakit Parkinson.
  • Berkembang sebagai gejala sekunder dengan latar belakang penyakit yang tidak khas.

Mari pertimbangkan dengan lebih terperinci penyebab gegaran tangan yang paling biasa..

Mengambil ubat-ubatan

Gegaran jari, cetek dan tidak terkawal, mungkin disebabkan oleh pengambilan ubat tertentu atau bahan kimia lain (contohnya, narkotik). Dalam sebilangan besar kes, gegaran hilang beberapa saat setelah penarikan ubat yang memprovokasi. Sekiranya ini tidak berlaku, rawatan simptomatik ditetapkan..

Penderaan alkohol

Berkembang secara beransur-ansur. Gegaran teruk adalah gejala bahawa ketergantungan alkohol telah berkembang menjadi bentuk yang teruk. Ciri khas dari gegaran alkohol adalah kurangnya penyetempatan yang jelas. Pesakit mungkin mengalami kekejangan otot secara sukarela, gegaran kepala, atau seluruh badan. Gejala paling ketara pada waktu pagi. Pesakit sering mengambil alkohol dos lain untuk menghilangkan gegaran. Tetapi dalam jangka masa panjang, rawatan ini hanya menjadikan gegaran semakin teruk. Sekiranya terdapat tanda-tanda gegaran alkohol pada saudara-mara, anda perlu menghubungi pakar narkologi secepat mungkin. Gegaran - isyarat bahawa tubuh pesakit sangat bergantung pada pengambilan minuman beralkohol.

Gangguan hormon

Gangguan hormon juga boleh menyebabkan gegaran di tangan. Fluktuasi tahap bahan aktif biologi yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid membawa kepada beberapa gejala yang tidak menyenangkan: gementar tangan, gegaran lidah mungkin muncul, masalah dengan termoregulasi diperhatikan, kadang-kadang masalah psikologi timbul. Gejala yang paling biasa adalah keguguran rambut atau penipisan, berpeluh, dan kegelisahan..

Selain penyakit yang berkaitan dengan pelanggaran pengeluaran hormon tiroid, gegaran dapat disebabkan oleh penurunan kadar gula darah, ciri diabetes mellitus. Dalam kes ini, kelemahan dan peningkatan berpeluh ditambahkan pada gegaran. Gejala yang tidak menyenangkan hilang selepas dos karbohidrat cepat.

penyakit Parkinson

Ini adalah penyebab gegaran yang paling terkenal. Ciri diagnostik utama penyakit ini adalah bahawa gegaran berlaku pada waktu rehat dan hilang semasa melakukan apa-apa tindakan dengan ketegangan otot. Dalam sebilangan besar penyakit, gejalanya adalah sebaliknya..

Penyakit Parkinsock biasanya menyebabkan gegaran di tangan kanan atau kiri - penyakit ini menampakkan dirinya secara tidak simetri, di satu sisi gegarannya lebih kuat. Untuk meredakan gegaran, sudah cukup untuk melakukan beberapa tindakan yang disasarkan. Tetapi pada waktu rehat, kedutan berlaku lagi.

Gegaran tindakan

Nama lain adalah gegaran yang disengajakan. Ini adalah versi gegaran klasik yang berlaku dengan ketegangan - ketika melakukan tindakan fizikal. Ia muncul lebih kerap pada usia tua, walaupun boleh didiagnosis pada remaja dan kanak-kanak. Terdapat cadangan mengenai kecenderungan keturunan. Gegaran itu sendiri tidak begitu kuat, tetapi dengan pengambilan alkohol ia meningkat dan menjadi lebih ketara.

Gegaran otak kecil

Seperti namanya, ia berlaku dengan latar belakang patologi cerebellar. Ciri ciri: tangan berjabat ketika berusaha menjaga mereka tetap di udara tanpa sokongan, atau ketika melakukan gerakan yang memerlukan ketegangan khas. Menggigil dengan aktiviti fizikal.

Relaksasi otot yang konsisten dari lengan ke seluruh badan membantu mengurangkan gegaran. Gejala seperti gegaran cerebellar adalah ciri pelbagai mabuk dan penyakit lain, oleh itu diperlukan diagnosis pembezaan. Pertama sekali, anda perlu mengecualikan pelbagai sklerosis dan kecederaan tengkorak.

Asterixis

Gegaran boleh jadi berbeza, tetapi selalu menyapu. Gegaran di tangan kiri lebih kerap berlaku di tangan kiri, di sebelah kanan - di tangan kanan. Gegaran mempengaruhi otot-otot yang memikul beban yang lebih serius. Peningkatan gejala diperhatikan ketika cuba membengkokkan jari atau memeluk lengan di depan anda.

Myoclonus berirama

Ini adalah nama penyakit yang menampakkan dirinya sebagai gegaran menyapu, yang dapat dihentikan dengan mencapai kelonggaran otot sepenuhnya. Pengukuhan diperhatikan dengan pergerakan dan aktiviti fizikal. Ia boleh menjadi penyakit bebas atau gejala penyakit lain - oleh itu, setelah dikesan, diagnostik tambahan diperlukan untuk mengecualikan kerosakan vaskular, penyakit demyelining dan patologi yang lebih jarang berlaku..

Diagnostik

Ia bermula dengan pengambilan sejarah dan analisis aduan pesakit. Pada peringkat ini, doktor harus mengetahui:

  • Berapa lama gejala terganggu.
  • Di mana sebenarnya gegaran itu berlaku?.
  • Adakah terdapat kecenderungan keturunan.
  • Adakah terdapat faktor yang memprovokasi.

Tahap seterusnya adalah pemeriksaan oleh pakar neurologi, di mana petunjuk seperti ciri-ciri gegaran, gambaran fizikal, kehadiran patologi neurologi yang dapat dilihat (misalnya, nystagmus) ditentukan.

Kaedah diagnostik instrumental sangat kerap digunakan:

  • Elektromiografi - digunakan untuk menilai keadaan otot berfungsi.
  • Electroencephalography - untuk menilai parameter fungsional otak.
  • CT dan MRI - sekiranya disyaki mengalami kerosakan otak.

Bergantung pada diagnosis, mungkin diperlukan perundingan dengan pakar sempit yang lain.

Mengapa tangan saya berjabat?

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Selalunya seseorang berhadapan dengan situasi di mana, untuk satu sebab atau yang lain, tangan mereka mula bergetar: sama ada dari kebimbangan, kebimbangan, atau untuk alasan yang tidak diketahui. Apa yang dapat ditunjukkan oleh gejala seperti ini kepada kita? Bagaimanapun, mengapa tangan anda berjabat? Oleh kerana terdapat banyak sebab, mari cuba memahami masalah ini dengan lebih terperinci..

Mengapa tangan kanan gemetar?

Gegaran yang paling biasa (gegaran) kedua-dua tangan, tetapi kadang-kadang hanya satu tangan yang gemetar, misalnya, sebelah kanan.

Senaman dianggap sebagai penyebab gegaran yang paling biasa di tangan kanan, kerana kebanyakan kita terbiasa bekerja lebih banyak dengan tangan kanan daripada tangan kiri. Terutama yang terpengaruh adalah orang-orang yang kerjanya dikaitkan dengan beban tetap dan monoton di sebelah kanan: ini adalah pengeluaran barisan pemasangan, kerja dengan ketepatan tinggi, dan profesion lain. Dalam keadaan ini, tangan hanya "terbiasa" dengan beban tetap, dan dalam keadaan "tanpa beban", otot-otot mulai berkontraksi secara tidak sengaja, dan gegaran di tangan kanan terjadi. Tidak ada patologi dalam hal ini, hanya ada ingatan otot ketegangan.

Kadang-kadang tangan kanan boleh goncang kerana pelanggaran peredaran serebrum di sebelah kanan hemisfera. Semua orang tahu bahawa gejala utama strok adalah kebas pada lengan dan kaki di sebelah kanan atau kiri. Oleh itu, dalam beberapa kes, gegaran di tangan kanan adalah sifat fenomena sisa strok sisi kanan seperti itu, lebih kerap berlaku mikrostroke. Dalam kes ini, tangan boleh bergoyang terus-menerus, atau hanya setelah ketegangan saraf - akibat tekanan dan situasi konflik.

Mengapa tangan kiri bergegar?

Tangan kiri boleh menggeletar dengan senaman fizikal yang berterusan di tangan, dengan pembahagian beban yang salah pada anggota badan atas, dengan beban sekali tajam, terutama di tangan kiri. Di tangan kanan, tangan kiri jelas lebih lemah daripada yang kanan, jadi tidak disesuaikan dengan beban yang lebih besar daripada yang ditawarkan ke tangan kanan.

Gegaran di tangan kiri mungkin muncul dari membawa benda berat, setelah latihan sukan yang tidak berjaya.

Mengapa tangan kiri gemetar jika tidak ada beban fizikal di atasnya? Penyebab fenomena ini yang paling biasa dianggap sebagai mencubit saraf yang tidak lengkap, apabila proses saraf yang meluas dari saraf tunjang dihancurkan oleh vertebra terdekat atau faktor lain: hernia, serat saraf spasmodik, neoplasma, dan lain-lain. Mencubit saraf yang lengkap biasanya disertai oleh rasa sakit dan gangguan sensori pada anggota badan yang terkena. Mencubit yang tidak lengkap dapat dimanifestasikan oleh gangguan pemeliharaan: kebas tangan secara berkala, kesemutan, gegaran sementara. Gejala seperti itu tidak stabil, ia hilang dan kemudian muncul semula. Untuk mengesahkan diagnosis sedemikian, anda mesti menghubungi doktor-vertebrologi.

Mengapa tangan dan kaki bergetar?

Terdapat banyak sebab mengapa tangan dan kaki gemetar pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk membuktikan bahawa satu sebab yang benar, kerana keadaan seseorang yang lebih jauh, keselesaan dan kesihatannya bergantung pada ini. Seterusnya, kami mencirikan penyebab paling umum keadaan ini..

  1. Kelebihan fizikal yang berlebihan, tekanan yang tidak biasa pada badan adalah faktor yang paling biasa dalam gegaran. Gegaran pada anggota badan dalam kes ini dijelaskan oleh keletihan otot dan merupakan tindak balas mereka terhadap beban berlebihan. Selalunya cukup untuk memberi otot masa untuk berehat dan pulih, dan gegaran akan hilang..
  2. Kejutan emosi dan mental - tekanan, situasi konflik, kebimbangan, ketakutan. Gegaran di anggota badan boleh disebabkan oleh pertahanan tubuh terhadap rangsangan luaran, dan juga oleh beberapa ciri sistem saraf autonomi. Dalam kes ini, ubat penenang dan normalisasi keadaan sistem saraf akan membantu menghilangkan gementar di lengan dan kaki. Urutan santai, refleksologi, berenang di kolam renang, prosedur SPA ditunjukkan..
  3. Keracunan badan disebabkan oleh keracunan atau kesan toksik bahan kimia atau ubat. Varian keracunan yang paling terkenal disebabkan oleh kesan alkohol - kebanyakan orang biasa dengan gegaran alkohol semasa mabuk. Punca gegaran mabuk di tangan dan kaki adalah bahan toksik yang mempengaruhi sistem saraf dan otak. Dengan keracunan yang sistematik atau berterusan, pendedahan juga menjadi berterusan, yang mempengaruhi kerja sistem vestibular.
  4. Patologi lain yang paling serius dan memerlukan perundingan wajib dengan doktor dan rawatan yang mencukupi. Di antara penyakit ini, parkinsonisme, hipertiroidisme dan diabetes mellitus lebih kerap berlaku..

Mengapa tangan remaja berjabat?

Pada orang dewasa, tangan boleh berjabat dengan perubahan yang berkaitan dengan usia, gangguan peredaran darah, dan tabiat buruk..

Selalunya, keadaan ini dikaitkan dengan sistem saraf organisma muda yang terlalu rentan, yang dapat dijelaskan oleh banyak perubahan yang berlaku pada tubuh remaja pada masa remaja. Perubahan hormon dan "reboot" sistem saraf menyebabkan ketidakstabilan mood, mudah marah, kemurungan, keletihan meningkat dan, sebagai akibatnya, gegaran di tangan. Ini biasanya dianggap sementara dan hilang seiring dengan usia..

Sebab kedua yang mungkin mengapa tangan remaja berjabat adalah tekanan saraf yang terlalu banyak untuk sistem saraf yang masih rapuh. Mempelajari, hubungan dengan rakan sebaya, kurang memahami dengan ibu bapa dan guru, keinginan untuk menentukan sendiri - semua ini meninggalkan kesan pada sistem saraf muda. Anda tidak perlu terlalu risau - dengan akhir zaman peralihan, gegaran di tangan juga akan berlalu.

Mengapa tangan gemetar dan lemah?

Sekiranya tangan gemetar dan lemah di seluruh badan, anda juga boleh mengesyaki banyak sebab. Selalunya, keadaan ini dialami oleh wanita dan gadis yang mematuhi diet yang ketat. Kelemahan umum, keletihan badan yang berkaitan dengan kekurangan nutrien, gegaran di tangan - semua gejala ini boleh menjadi akibat diet yang berpanjangan dan terlalu terhad. Makan makanan rendah kalori yang tidak seimbang, berpuasa pada setiap peluang mempengaruhi keadaan keseluruhan organisma. Masalah ini dapat diselesaikan dengan merasionalisasi makanan, menyemak semula komposisi dan kandungan kalori hidangan. Menu harus seimbang dengan kandungan protein, lemak dan karbohidrat, vitamin dan unsur mikro yang mencukupi.

Sebab seterusnya untuk munculnya kelemahan dan gegaran di tangan adalah tekanan darah rendah. Gejala bersamaan mungkin pening, sakit kepala. Anda tidak boleh mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan tekanan tanpa mengukurnya terlebih dahulu. Hanya apabila anda yakin bahawa penyebabnya adalah tekanan rendah, anda boleh cuba menstabilkannya. Minum teh, kopi, minum citramone, berbaring dengan kaki anda dalam kedudukan tinggi.

Mengapa tangan saya sentiasa berjabat?

Selalunya, gegaran adalah fenomena sementara yang hilang setelah faktor penyebab berhenti bertindak. Tetapi ada kalanya gementar di tangan tidak hilang untuk masa yang lama. Adalah mustahil untuk menyebutkan satu sebab mengapa tangan selalu berjabat tangan, kerana terdapat banyak daripadanya.

  • Pelanggaran sistem vestibular dan motor, mungkin turun-temurun. Selalunya, dengan pelanggaran seperti itu, gegaran tidak hanya berlaku di tangan, tetapi juga di beberapa bahagian badan yang lain..
  • Pengalaman saraf yang berpanjangan, keadaan ketakutan, ketegangan, kejutan yang berpanjangan. Keadaan ini memerlukan terapi jangka panjang dengan ubat penenang, dan juga konsultasi dengan ahli psikologi..
  • Kecederaan fizikal, terutamanya selepas kemalangan berskala besar: di sini kejutan digabungkan dengan kecederaan fizikal, yang memperburuk keadaan.
  • Kegiatan profesional yang melibatkan beban yang berpanjangan (selama beberapa tahun) di tangan, dan juga kerja manual yang monoton, yang membuat anda sentiasa menegangkan tangan anda.
  • Tahap awal penyakit Parkinson, diabetes mellitus, atau peningkatan pengeluaran hormon tiroid. Untuk memeriksa penyakit ini, anda perlu berjumpa doktor dan menjalani beberapa siri ujian makmal..
  • Keracunan kronik, pendedahan yang berpanjangan kepada bahan toksik (disebabkan oleh aktiviti profesional, atau akibat tinggal di persekitaran persekitaran yang tidak baik, atau sebagai akibat penggunaan bahan toksik yang berpanjangan: alkohol, ubat-ubatan, dll.).

Semua situasi di atas memerlukan perundingan wajib dengan doktor. Doktor akan melakukan penyelidikan yang diperlukan dan menetapkan, bergantung kepada sebab, terapi penenang, hormon atau detoksifikasi.

Kenapa jari-jari itu bergetar?

Sekiranya gegaran muncul di jari, disyorkan untuk berjumpa dengan salah seorang pakar: pakar narkologi, ahli neuropatologi, psikiatri, ahli toksikologi atau ahli terapi. Ia berlaku bahawa agak sukar untuk menentukan sebab mengapa jari-jari itu bergetar. Kadang-kadang gegaran ini dapat menunjukkan penyakit serius, tetapi dalam beberapa kes, keadaan tubuh normal adalah tindak balas terhadap sebarang rangsangan..

Gegaran di jari orang yang sihat muncul secara tiba-tiba dan sama seperti tiba-tiba dan tanpa jejak berlalu. Keadaan ini boleh dipicu oleh aktiviti fizikal yang tajam dan kuat, kegembiraan yang kuat, gangguan kemurungan yang berpanjangan, histeria. Rawatan terbaik dalam keadaan ini adalah rehat, relaksasi, dan penenang. Anda boleh minum teh pudina yang hangat dan berbaring dalam suasana yang santai. Dalam kes yang lebih teruk, ubat penenang dan antikonvulsan yang kuat mungkin diperlukan.

Penyebab gegaran biasa pada jari adalah kesan sampingan ubat. Sekiranya anda mengambil ubat dan jari anda gemetar, hubungi doktor anda: dia harus membatalkan atau mengganti ubat tersebut dan melakukan terapi simptomatik.

Mengapa tangan dan kepala gemetar?

Kami telah membahas banyak sebab mengapa tangan boleh berjabat. Tetapi kadang-kadang gegaran di tangan disertai dengan gegaran di bahagian badan yang lain. Contohnya, mengapa tangan dan kepala anda gemetar? Sudah tentu, aktiviti fizikal dan kegembiraan tidak boleh dianggap sebagai penyebab fenomena ini..

Gegaran serentak pada anggota badan dan kepala boleh menyebabkan gangguan pada sistem saraf pusat, yang memerlukan perundingan segera dan wajib dengan doktor. Masalah ini paling sering muncul pada usia tua dan tua, ketika pesakit mula menyedari bahawa jari mereka mula melakukan pergerakan yang tidak terkawal. Malangnya, dalam kebanyakan kes, ini boleh bermakna perkembangan penyakit Parkinson - penyakit degeneratif kronik sistem saraf, ketika pesakit kehilangan kawalan pergerakannya. Nama kedua penyakit ini adalah kelumpuhan tremor: seseorang mengalami gegaran anggota badan dan kepala, dan pesakit tidak dapat mengatasi keadaan ini..

Kadang-kadang gemetar di tangan dan kepala pada orang tua tidak dikaitkan dengan patologi Parkinson, tetapi bermaksud ketidakstabilan sistem saraf pusat, ketika seseorang mulai gugup secara tidak masuk akal, untuk mencari posisi yang selesa. Dia menjadi mudah marah, gemetar muncul di badan. Gejala ini biasanya hilang ketika pesakit tertidur. Dan pada waktu pagi keadaan boleh kembali.

Tidak syak lagi, tangan dan kepala gemetar dan mereka yang menyalahgunakan minuman beralkohol, kerana keracunan dan kerosakan otak yang berterusan. Dalam kes seperti itu, bukan sahaja lengan dan kepala dapat bergetar, tetapi juga lidah dan otot di wajah. Oleh itu, badan meminta pertolongan, menunjukkan tanda-tanda mabuk..

Mengapa tangan berjabat dengan teruk?

Bukan rahsia lagi bahawa gegaran tangan, terutama yang kuat, menyebabkan banyak ketidakselesaan orang. Menjadi sukar bagi mereka bukan hanya untuk menulis, makan dan melakukan pekerjaan rumah tangga: pelanggaran ini menyebabkan banyak masalah dalam masyarakat, seseorang mula mempunyai kompleks, menyembunyikan tangannya, dan menghindari syarikat. Tetapi, untungnya, berjabat tangan tidak selalu merupakan manifestasi penyakit..

Ini kadang-kadang menunjukkan penurunan kadar glukosa darah. Keadaan ini tidak jarang berlaku sekiranya seseorang merasa lapar atau kekurangan makanan karbohidrat dalam jangka masa yang lama (sebagai contoh, dia mengikuti diet protein atau rendah karbohidrat secara eksklusif). Gejala lain dari keadaan ini adalah keletihan, mood tertekan. Dalam kes ini, menstabilkan kadar gula akan membantu: anda perlu makan sesuatu karbohidrat, misalnya coklat, pisang, buah kering. Adalah berguna untuk berunding dengan ahli endokrinologi yang akan memeriksa proses metabolik anda.

Gegaran tangan yang teruk dapat dilihat pada orang yang mengambil sejumlah besar kopi dan minuman berkafein lain (minuman tenaga, cola). Seperti yang anda ketahui, kafein merangsang proses rangsangan di dalam badan, yang boleh menyebabkan gegaran yang cukup kuat di tangan..

Penyebab gegaran yang paling biasa di tangan adalah peningkatan pengeluaran adrenalin, yang boleh berlaku dengan pertengkaran, ketakutan, atau kejutan. Gegaran yang berkembang secara perlahan boleh menjadi penyebab pengambilan alkohol, merokok (terutama ketika seseorang berusaha untuk menghentikan ketagihan secara tiba-tiba). Dalam beberapa kes, sebab mengapa tangan berjabat tangan boleh menjadi dystonia vegetatif-vaskular, penyakit yang paling sering menyerang gadis-gadis dan wanita muda. Dengan satu cara atau yang lain, hanya pakar yang akan menentukan penyebab sebenar keadaan ini berdasarkan kajian tertentu..

Mengapa tangan berjabat - sebab dan kaedah rawatan utama

Gegaran tangan adalah gangguan yang boleh dijumpai pada orang tua dan muda. Pada orang yang lebih muda, ia terutama berkembang pada latar belakang emosi - ia dapat diperhatikan, misalnya, semasa peperiksaan atau wawancara. Lebih jarang ia disebabkan oleh penyakit sistem endokrin, gangguan metabolik.

Gementar tangan juga berlaku dengan penyalahgunaan alkohol. Mungkin juga disebabkan oleh penyakit sistem saraf, seperti penyakit Parkinson.

Selalunya terjadi pada penyakit otak kecil dan struktur batang otak yang berkaitan, tetapi, sebagai peraturan, gegaran meningkat dengan pergerakan dan disertai dengan gejala lain.

Jenis gegaran tangan

Terdapat 4 jenis gegaran tangan utama:

  • gegaran postural - muncul pada kedudukan tertentu, seperti lengan bengkok atau memanjang;
  • gegaran rehat - muncul pada waktu rehat;
  • gegaran niat - muncul di akhir tindakan yang dilakukan;
  • gegaran kinetik - berlaku semasa pergerakan.

Anda juga dapat menunjukkan gegaran spontan yang muncul sebelum usia 20 tahun dan bertambah buruk dari masa ke masa, sehingga tahap tetap dicapai. Tangan gemetar pada mulanya, kemudian kepala dan rahang, yang menjadikannya sukar untuk bercakap dan memahami seseorang.

Ia kurang biasa di bahagian badan yang lain. Ia mungkin muncul semasa melakukan pergerakan atau memegang kaki dalam satu posisi (ketegangan gemetar). Kadang-kadang ia juga berlaku pada waktu rehat. Sebab-sebab gegaran ini tidak difahami sepenuhnya, ia mungkin berasal dari genetik..

Terapi ubat sering tidak berkesan. Benar, alkohol mengurangkan keamatannya, tetapi tidak digalakkan sebagai ubat. Anda boleh menunjukkan jenis penyakit lain - gegaran pikun, yang berlaku pada orang tua..

Gegaran idiopatik dan penyakit Parkinson

Punca gegaran tangan sangat pelbagai. Ini boleh menjadi penyakit serius dan tekanan, emosi yang kuat, keletihan fizikal atau tekanan psikologi yang berlebihan..

Tangan boleh berjabat tangan kerana kerosakan saraf (neuropati) atau terlalu banyak tenaga sebelum kejadian penting (seperti peperiksaan). Anda mungkin melihat gegaran tangan selepas melakukan senaman yang kuat..

Gegaran tangan boleh menjadi salah satu gejala penyakit Parkinson, kemudian:

  • muncul ketika tangan berbaring bebas di lutut atau di sepanjang badan;
  • mempunyai watak berirama;
  • kelihatan seperti memutar sesuatu di antara ibu jari dan jari telunjuk;
  • goncangan tangan hilang semasa bergerak.

Penyakit Parkinson juga mempunyai gejala lain:

  • gegaran kepala;
  • menggeletar kaki;
  • melambatkan pergerakan;
  • memperlahankan pertuturan;
  • kecondongan badan ke hadapan;
  • kemurungan.

Kedua-dua penyebab gegaran tangan ini muncul paling kerap selepas usia 60 tahun. Bersalaman pada orang muda antara 20 dan 40 mungkin dikaitkan dengan sklerosis berganda. Ini ditunjukkan oleh jabat tangan yang tidak disengajakan dan gejala lain:

  • kecacatan pertuturan;
  • masalah menelan;
  • kebas tangan;
  • keletihan;
  • pening;
  • masalah penglihatan;
  • masalah dengan koordinasi pergerakan;
  • penurunan libido;
  • gangguan ingatan;
  • kemurungan.

Gegaran tangan pada usia dini juga dapat menjadi gejala neuropati periferal, iaitu kerosakan pada saraf lengan dan kaki..

Gegaran tangan idiopatik kadang kala dikelirukan dengan penyakit Parkinson, dan penyakit ini berbeza antara satu sama lain. Gegaran yang tidak masuk akal muncul ketika seseorang ingin menggunakan tangannya. Pada penyakit Parkinson, menggigil berlaku ketika tangan bebas berehat di pinggul atau di sepanjang badan. Gejala ini hilang atau berkurang ketika seseorang melakukan pergerakan dengan tangannya, misalnya, ketika meraih objek.

Perlu diingat bahawa dalam penyakit Parkinson, berjabat tangan adalah salah satu daripada beberapa gejala. Kedua-dua penyakit ini mempunyai kesamaan bahawa penyakit ini terutama menyerang orang yang berusia lebih dari 60 tahun. Pada orang dewasa muda, gegaran tangan boleh dikaitkan dengan sklerosis berganda.

Gegaran tangan, tekanan dan bahan kimia

Selalunya, gegaran tangan berlaku kerana tekanan dan tekanan harian yang terlalu banyak. Neurosis juga boleh menjadi penyebabnya. Ini adalah ciri bahawa gegaran di tangan muncul sebelum atau semasa tindakan. Diperhebatkan ketika kami berusaha mengepalkan tangan untuk mengurangkan gegaran.

Bersalaman selepas bersenam juga sering berlaku. Keletihan juga mempengaruhi otot, sehingga mereka mula gemetar.

Ubat-ubatan yang menyebabkan gegaran di tangan adalah:

  • beberapa ubat yang digunakan untuk merawat asma;
  • benzodiazepin (sindrom penarikan);
  • antipsikotik;
  • sebilangan antidepresan;
  • beberapa ubat antiepileptik;
  • ubat yang menyekat saluran kalsium;
  • sebilangan imunosupresan.

Bahan lain yang menyebabkan gegaran tangan adalah:

  • alkohol (serta sindrom penarikan alkohol);
  • kafein;
  • amfetamin;
  • logam berat (plumbum, mangan, merkuri);
  • racun serangga;
  • produk perlindungan tumbuhan;
  • beberapa pelarut.

Rawatan gegaran tangan

Penyebab gegaran tangan yang paling biasa adalah tekanan dan terlalu banyak emosi..

Untuk menangani perkara ini, anda boleh mencuba:

  • ubat penenang herba ringan;
  • teknik relaksasi;
  • lawatan ke ahli psikologi yang akan memberi nasihat mengenai cara mengatasi tekanan mental.

Gegaran idiopatik dapat “dijinakkan” tanpa berjumpa doktor. Berikut adalah beberapa cara:

  • mengelakkan kafein;
  • mengawal tekanan setiap hari;
  • sediakan badan dengan rehat dan tidur yang mencukupi.

Namun, jika anda mula menghadapi kesukaran untuk melakukan aktiviti harian walaupun terdapat langkah-langkah di atas, hubungi doktor anda..

Mengubati gegaran tangan secara spontan biasanya memerlukan:

  • ubat kardio;
  • ubat antiepileptik;
  • ubat penenang;
  • pembedahan saraf (DBS).

Dalam penyakit Parkinson, penyebabnya, yaitu tahap dopamin di otak terlalu rendah, dirawat dengan antagonis, inhibitor, dan ubat antikolinergik dopamin.

Rawatan untuk sklerosis berganda merangkumi terapi dengan interferon, toksin botulinum, dan terapi fizikal. Anda boleh melambatkan perkembangan penyakit ini, tetapi anda tidak dapat membalikkannya.

Punca gegaran tangan boleh sangat berbeza - dari tekanan biasa hingga sklerosis berganda atau penyakit Parkinson. Oleh itu, gejala ini tidak boleh dipandang rendah. Lawatan ke doktor mungkin diperlukan sekiranya gegaran tangan berterusan dalam jangka masa yang lama.

Gegaran tangan berirama - mengapa tangan berjabat

Terdapat banyak sebab untuk berjabat tangan, dan sangat penting bagi seseorang untuk membezakan antara apa dan mengapa gegaran ini disebabkan. Dalam beberapa kes, berjabat tangan adalah norma, pada yang lain mungkin menunjukkan perkembangan penyakit. Sekiranya anda menyedari bahawa tangan anda gemetar, anda harus memerhatikan gejala dan berjumpa doktor..

Gegaran atau gegaran adalah pergerakan anggota badan atau seluruh batang badan yang berirama dan agak pantas, yang disebabkan oleh pengecutan otot. Perlu diperhatikan bahawa doktor membezakan dua jenis gegaran - normal dan patologi. Bergantung pada jenis gegaran, diagnosis dibuat dan rawatan lebih lanjut ditetapkan..

Gegaran fisiologi (normal)

Doktor juga memanggil gegaran normal. Gegaran jenis ini biasa berlaku pada sebilangan besar orang yang sihat. Perlu diingat bahawa dengan gegaran fisiologi, hanya tangan yang biasanya gemetar, tetapi kedutan ini tidak bertahan lama dan hilang sendiri.

Terdapat beberapa sebab untuk munculnya gegaran biasa. Penyebab yang paling biasa adalah keletihan fizikal. Selepas aktiviti fizikal yang berlebihan, gegaran di lutut, dan lain-lain dapat ditambahkan pada berjabat tangan. Tekanan adalah penyebab gegaran biasa. Tantrum, kegelisahan yang berlebihan, kemurungan dan keadaan lain yang meningkatkan kegembiraan sistem saraf pusat boleh menyebabkan gegaran pada kaki, lengan dan bahkan seluruh tubuh..

Terdapat juga konsep gegaran keluarga atau remaja. Perlu diingat bahawa dalam kes ini, gegaran mungkin bermula dengan latar belakang ketenangan sepenuhnya. Pada masa yang sama, doktor menyatakan bahawa satu tangan dapat bergetar, dan kemudian gegaran secara beransur-ansur dapat bergerak ke tangan yang lain, pergi ke kaki atau kepala. Biasanya gegaran remaja tidak memerlukan rawatan, tetapi dalam beberapa kes, antikonvulsan khusus mungkin diresepkan.

Doktor mengatakan bahawa biasanya memerlukan satu hingga dua minggu untuk menentukan penyebab gegaran tangan. Sekiranya gegaran tidak dikaitkan dengan tekanan atau kerja fizikal, gegaran kemungkinan besar adalah patologi.

Gegaran patologi

Gegaran patologi dalam kebanyakan kes adalah salah satu gejala penyakit serius dan memerlukan rawatan khas. Doktor menyatakan bahawa gegaran seperti itu boleh disebabkan oleh beberapa sebab dan, bergantung pada penyebabnya, berbeza dari segi sifatnya..

Antara penyebab utama gegaran di tangan adalah:

  • mengambil ubat;
  • alkohol;
  • hormon;
  • Penyakit Parkinson dan banyak lagi;

Kesan sampingan pengambilan ubat

Sekiranya tangan anda gemetar di tangan anda atau anda merasakan gegaran kecil di jari anda, ini mungkin disebabkan oleh ubat atau terdedah kepada sejumlah bahan kimia. Doktor mengatakan bahawa gegaran di tangan hilang beberapa saat setelah ubat yang menyebabkan kesan sampingan ini dihentikan. Dalam beberapa kes, rawatan simptomatik mungkin ditetapkan.

Gegaran alkohol

Gegaran di tangan ini adalah akibat daripada ketagihan alkohol yang teruk. Perlu diingat bahawa pesakit sering berjabat tangan bukan sahaja tangan mereka, tetapi juga kepala, atau bahkan seluruh tubuh. Selalunya, gegaran diperhatikan pada waktu pagi. Seringkali, pesakit secara bebas meredakan gegaran dengan mengambil minuman beralkohol, tetapi lama-kelamaan, "rawatan" seperti itu hanya meningkatkan gegaran. Dalam keadaan seperti itu, menghubungi doktor harus menjadi keutamaan bagi pesakit atau keluarganya..

Gegaran kerana penyebab hormon

Perlu diingat bahawa beberapa orang berjabat tangan kerana tahap hormon yang tidak stabil, dan kelebihan hormon yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid. Sekiranya gegaran disebabkan oleh hormon, pesakit juga mungkin mengalami gegaran lidah. Gejala lain yang mungkin menyertai penyakit ini adalah penurunan berat badan yang dramatik, penipisan rambut, kegatalan berlebihan, berpeluh, dan kegelisahan..
Gegaran juga dapat diperhatikan pada pesakit diabetes mellitus. Dalam kes ini, ia akan dikaitkan dengan gula darah rendah. Berpeluh dan kelemahan mungkin merupakan gejala tambahan di sini. Gegaran cepat hilang setelah makan gula-gula.

Gegaran Parkinsonian

Gegaran dalam kes ini disebabkan oleh penyakit Parkinson. Perlu diingat bahawa gegaran jenis ini mempunyai keistimewaan - tangan berjabat ketika seseorang sedang berehat. Pada masa yang sama, di satu anggota badan atau di satu sisi badan, gegaran selalu terasa lebih kuat daripada yang lain. Doktor perhatikan bahawa gegaran melemah atau hilang ketika cuba melakukan gerakan yang bertujuan.

Gegaran penting (atau gegaran tindakan)

Dalam kes ini, tangan berjabat ketika seseorang melakukan sebarang tindakan. Penyakit ini paling sering dijumpai pada orang tua, walaupun menimpa orang dari semua peringkat umur. Ia berlaku bahawa penyakit ini diwarisi. Gegaran dalam kes ini hampir tidak dapat dilihat, tetapi ia boleh bertambah buruk dengan penggunaan minuman beralkohol.

Gegaran Cerebellar (disengaja, ataktik)

Gegaran yang disengajakan berlaku dengan latar belakang pelbagai perubahan pada otak kecil. Perlu diingat bahawa dengan gegaran ataktik, tangan mula bergetar sama ada ketika dipegang dalam keadaan statik, atau dengan pergerakan yang sangat aktif. Doktor perhatikan bahawa gegaran dapat meningkat ketika berusaha melakukan gerakan yang disasarkan. Gegaran dapat dikurangkan dengan meregangkan otot-otot di lengan dan / atau seluruh badan. Gegaran otak boleh menjadi gejala pelbagai keracunan atau penyakit yang lebih serius seperti sklerosis berganda atau pelbagai kecederaan otak traumatik.

Asterixis

Penyakit ini dicirikan oleh pergerakan berirama atau aritmia, tetapi menyapu. Dalam kes ini, gegaran biasanya terjadi pada otot-otot yang telah lama menguncup. Semasa membengkokkan jari atau meregangkan lengan ke hadapan, gegaran meningkat dengan ketara.

Myoclonus berirama

Penyakit ini dicirikan oleh gerakan menyapu seluruh badan, yang semakin kuat dengan pergerakan, dan hilang dengan relaksasi otot sepenuhnya. Perlu diketahui bahawa gegaran jenis ini dapat terjadi pada sejumlah penyakit, di antaranya adalah sklerosis berganda, penyakit Wilson, pelbagai patologi otak, dan juga beberapa penyakit vaskular..