Utama > Trauma

Kepala besar kanak-kanak

Setelah melahirkan, seorang wanita merasa paling gembira dan ada sebabnya. Bagaimanapun, mulai sekarang dia telah menjadi seorang ibu, dan semua ketakutan dan kegelisahan yang berkaitan dengan kelahiran anak telah ditinggalkan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak hospital bersalin telah mewujudkan semua syarat untuk ibu dan anak yang baru lahir untuk bersama di wad yang sama sebaik sahaja bayi dilahirkan. Dalam kes ini, anak mempunyai peluang dari minit pertama kehidupan untuk merasakan kehangatan dan kasih sayang ibu, dan ibu yang bahagia tidak dapat mendekati bayi yang baru lahir secara kritis. Dia mencintainya kerana siapa dia.

Sekiranya seorang ibu selepas melahirkan kehilangan peluang untuk melihat bayinya untuk waktu yang lama, kegelisahan menjalar di hatinya, dan oleh itu, ketika bayi dibawa kepadanya untuk makan pertama, dia mula memeriksa bayi yang baru lahir dengan teliti dan mendapati banyak ciri penampilannya, yang membuat semakin risau dia. Salah satu soalan ibu baru kepada doktor adalah: "Mengapa kepala bayi saya memanjang?"

Sudah tentu, untuk mengatasi masalah wanita yang bersalin, doktor mana pun menjawab soalan ini: "Jangan bimbang, tidak apa-apa." Walau bagaimanapun, ibu muda sering tidak menyukai jawapan ini, mereka ingin mengetahui lebih lanjut. Sehingga mereka tidak mempunyai keraguan, dalam artikel ini kami ingin memberitahu ibu masa depan dan ibu muda secara terperinci mengenai ciri bentuk kepala pada anak yang baru lahir..

Alam telah menyediakan banyak mekanisme untuk mempermudah proses kelahiran dan memastikan kelahiran anak-anak berjaya. Penyediaan badan ibu bapa dan anak untuk kelahiran bayi berlaku jauh sebelum melahirkan. Di antara mereka, perhatian khusus wajar kerana tulang tengkorak anak tetap bergerak sehingga lahir dan hanya selepas kelahiran jahitannya mulai mengeras. Selain itu, tulang tengkorak pada bayi baru lahir lentur dan lembut, sehingga kepala bayi dapat berubah bentuk dengan mudah dan melewati saluran kelahiran yang sempit.

Atas sebab ini, hampir semua bayi yang baru lahir mempunyai bentuk kepala yang memanjang. Bentuk kepala berikut dianggap normal pada bayi baru lahir:
1. Dolichocephalic - tengkorak sedikit rata, memanjangkan dari dagu ke belakang kepala, mempunyai bentuk bujur yang menyerong.
2. Bracheocephalic - diameter membujur kepala kurang dari yang melintang, tengkorak memanjang dari dahi ke belakang kepala, sedikit rata.
3. Menara - tengkorak memanjang secara menegak. Sebab pembentukan bentuk tengkorak ini adalah pertumbuhan jahitan tulang tengkorak yang cepat.

Sangat jarang, ubah bentuk bentuk kepala pada bayi baru lahir adalah akibat trauma kelahiran, hidrosefalus dan penyakit berbahaya lain. Sebagai peraturan, bentuk dan keliling kepala pada anak yang baru lahir secara langsung bergantung pada kecenderungan keturunan. Sudah beberapa bulan selepas kelahiran, bentuk kepala pada bayi mengambil bentuk yang mereka warisi dari ibu atau ayah.

Selalunya, bentuk tengkorak pada bayi dibulatkan pada usia 6-12 bulan, tetapi kadang-kadang pembentukan tengkorak akhir hanya berlaku pada usia 5-7 tahun. Dalam kes ini, kecerdasan kanak-kanak berkembang dengan normal. Oleh itu, dalam kes di mana kelahiran anak tanpa komplikasi, anda tidak perlu bimbang tentang bentuk kepala bayi yang memanjang, ini normal bagi bayi yang dilahirkan secara semula jadi. Bentuk kepala yang bulat pada bayi yang baru lahir sering kali menjadi petunjuk untuk melahirkan anak melalui pembedahan caesar..

Walaupun semua bayi yang baru lahir mempunyai bentuk kepala yang sedikit memanjang, seseorang tidak dapat memperhatikan kenyataan bahawa tahap pemanjangan dan pelepasan tengkorak mereka masih bergantung pada tempoh persalinan dan struktur pelvis ibu. Selalunya, kanak-kanak mempunyai bentuk kepala yang tegak dan memanjang dari dagu hingga ke belakang kepala pada wanita dengan pelvis yang sempit. Semakin sempit pelvis wanita yang bersalin, semakin sukar bagi anak untuk bergerak di sepanjang saluran kelahiran dengan belakang kepala ke depan dan semakin besar kemungkinan dia memiliki kepala berbentuk telur.

Lebih penting daripada bentuk adalah ukuran kepala bayi. Menurut petunjuk ini, pakar pediatrik menentukan perkembangan bayi dan mengenal pasti patologi. Ibu bapa sendiri boleh mengukur ukuran kepala bayi mereka dengan bantuan pita pengukur lembut. Pengukuran harus dilakukan di sepanjang bahagian tengkorak yang paling menonjol, meliputi bahagian belakang kepala dan garis alis dengan pita.

Ukuran kepala pada bayi yang baru lahir pada minggu pertama setelah kelahiran mestilah dalam lingkungan 32-38 cm. Sekiranya ukuran kepala anak kurang atau lebih daripada norma ini, maka ini tidak boleh menjadi perhatian. Bandingkan lilitan kepala bayi dengan lilitan dadanya. Sekiranya ukuran kepala adalah 2 cm lebih besar daripada lilitan dada, maka ini menunjukkan bahawa tidak ada penyimpangan dari norma.

Ukuran kepala bayi yang baru lahir sangat bergantung pada keturunan, kecuali bayi pramatang, yang mempunyai lilitan kepala yang besar. Sekiranya kepala bayi tumbuh dengan cepat selepas kelahiran, maka ini mungkin merupakan tanda pertama hidrosefalus atau kelainan lain dalam perkembangan otak. Biasanya, lilitan kepala pada bayi meningkat 2 cm setiap bulan, dan setelah usia 3 bulan, pertumbuhan kepala menurun dan pada tahun kelilingnya sekitar 45-47 cm.

Video pengajaran - jahitan dan fontanelles kepala bayi yang baru lahir dan janin

Video pengajaran - saiz kepala dan janin yang baru lahir

- Kembali ke senarai kandungan "Obstetrik."

Kepala besar pada bayi baru lahir - penyebab, penyakit

Kepala besar pada bayi adalah gejala yang tidak dapat diabaikan. Patologi seperti itu mungkin menunjukkan perkembangan penyakit berbahaya - hidrosefalus..

Sebab-sebab penampilan kepala yang besar

Kepala besar pada bayi yang baru lahir mungkin menunjukkan peningkatan normal dalam parameter fizikal batang pada tahun pertama kehidupan, dan perkembangan hidrosefalus - pengumpulan cecair patologi di otak.

Rujukan! Patologi boleh bersifat asas atau penyakit sekunder dari kelainan kongenital saluran darah, sistem saraf pusat, tumor pelbagai etiologi.

Selalunya, otak jatuh kerana jangkitan yang dialami oleh seorang wanita semasa kehamilan..

Di samping itu, faktor lain mempengaruhi perkembangan penyakit ini:

  • kelahiran pramatang;
  • hipertiroidisme atau diabetes mellitus pada ibu;
  • asfiksia semasa kelahiran bayi;
  • bekalan darah tidak mencukupi ke otak janin semasa perkembangan intrauterin.

Hydrocephalus boleh berkembang pada bayi dan remaja. Dorongan utama untuk perkembangan penyakit ini ialah:

  • kecederaan kepala yang teruk;
  • mabuk badan;
  • meningitis teruk.

Sekiranya bayi mempunyai kepala yang besar, penting untuk mengetahui punca fenomena ini tepat pada waktunya. Oleh itu, jangan menangguhkan pelantikan pakar pediatrik..

Penyimpangan dan norma

Sekiranya kepalanya lebih besar daripada badan anak, ibu bapa mula risau akan kesihatan bayi. Agar tidak memusnahkan sel saraf sekali lagi, perlu membezakan antara ukuran normal dan patologi..

Maklumat tambahan! Semasa kelahiran, keliling kepala bayi adalah 34-35 cm.

Pada tahun pertama kehidupan, peningkatan ketara pada tengkorak diperhatikan. Dalam enam bulan pertama, ukuran boleh meningkat 1.5 cm, pada usia 7-12 bulan - sebanyak 0.5 cm dalam 30 hari. Menjelang 1 bulan, tengkorak bayi biasanya mencapai 36-37 cm. Pada kanak-kanak perempuan, ukuran kepala mungkin lebih kecil daripada anak lelaki.

Pada 2 bulan

Pada dua bulan, ukuran kepala pada kanak-kanak perempuan dengan perkembangan normal berbeza dari 37 hingga 38.5 cm. Lingkaran dada kanak-kanak pada usia ini adalah 2 cm kurang dari tengkorak.

Pada 3 bulan

Pada 3-4 bulan, jumlah kepala dan dada bayi akan sama. Berukuran lebih kurang 40-41 cm.

Kepala normal pada 3 bulan

Sekiranya kanak-kanak mempunyai kepala yang besar pada 3 bulan, pakar pediatrik boleh menetapkan rujukan untuk pemeriksaan tambahan.

Pada 5 bulan

Pada usia lima bulan, lilitan tengkorak hendaklah 41-42,5 cm.

Penting! Sekiranya tengkorak bayi melebihi nilai purata, atau kenaikan lilitan kepala dalam 30 hari lebih dari 2 cm, ini menunjukkan patologi perkembangan.

Petunjuk lebih dari 39 cm pada bayi jangka panjang yang baru lahir membuktikan adanya penyakit yang jelas. Pada usia 1 tahun, keliling tengkorak kanak-kanak hendaklah 43-45 cm.

Diagnosis penyakit

Sekiranya kepala besar pada anak dapat dilihat dengan mata kasar, penyakit ini mesti didiagnosis dengan teliti untuk memberi rawatan yang sesuai. Jika tidak, hidrosefalus boleh menyebabkan kelewatan perkembangan fizikal dan mental bayi..

Sekiranya kepala tumbuh dengan cepat pada bayi, anda perlu memperhatikan kehadiran manifestasi lain yang tidak biasa untuk perkembangan normal bayi. Kejatuhan otak dapat ditunjukkan bukan hanya oleh tengkorak besar remah, tetapi juga oleh gejala lain:

  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • gangguan neurologi;
  • penurunan fungsi visual.

Tekanan intrakranial

Sekiranya ibu bapa dapat memeriksa sendiri ukuran tengkorak, maka masalah dengan tekanan intrakranial hanya dapat dikenal pasti oleh pakar bedah saraf, pakar neurologi atau pakar pediatrik yang berpengalaman..

Gejala patologi klasik adalah:

  • loya;
  • muntah;
  • sakit kepala;
  • bengkak kepala saraf optik.

Manifestasi tekanan intrakranial sering dikelirukan dengan keracunan, gastritis, masalah dengan saluran empedu. Agar tidak membuang masa, dengan gejala yang serupa, ibu bapa perlu bersikeras untuk melakukan pemeriksaan tambahan.

Masalah neurologi

Dengan penurunan otak, gejala-gejala sifat neurologi sering muncul. Kanak-kanak itu mungkin mempunyai patologi berikut:

  1. Strabismus. Kerana fungsi saraf kranial yang tidak berfungsi, fungsi otot oculomotor berkurang. Dalam kes lanjut, kanak-kanak mungkin menghadapi kelumpuhan bola mata.
  2. Gegaran anggota badan dan dagu. Dalam beberapa bulan pertama, manifestasi seperti ini boleh bersifat fisiologi. Sekiranya gambaran klinikal berterusan, gejala menunjukkan gangguan neurologi pada bayi..
  3. Perkembangan psikomotor terencat. Kanak-kanak itu tidak bermain, tidak cuba bangun atau duduk, tidak dapat memegang kepala tepat pada waktunya.
  4. Nada otot meningkat. Oleh kerana patologi sistem saraf pusat, kanak-kanak dapat mengetatkan jari dengan erat semasa berehat di kaki. Selepas enam bulan, bayi mempunyai manifestasi terang untuk merefleksikan refleks. Dalam kes lanjut, bayi mungkin mengalami sawan..

Untuk diagnosis penyakit, diperlukan perundingan dengan pakar neurologi.

Penglihatan kabur

Perkembangan patologi memberi kesan buruk kepada organ penglihatan bayi. Kerana tekanan intrakranial, patologi oftalmik dapat diperhatikan di bahagian remah. Sebagai contoh:

  • sindrom gangguan refleks pupil;
  • ptosis kelopak mata atas;
  • sindrom mata malas atau amblyopia;
  • bayi pramatang boleh menghidap retinopati.

Untuk masalah penglihatan yang sedikit, anda perlu berjumpa pakar oftalmologi pediatrik.

Pertumbuhan kepala yang cepat

Gejala ini tidak dapat dilupakan. Kepala besar bayi segera menangkap mata. Ia berlaku bahawa patologi berkembang pada kadar yang perlahan..

Rujukan! Untuk mendiagnosis penyakit pada waktunya, pakar pediatrik daerah mengukur keliling kepala bayi setiap bulan, kemudian membandingkan indikator dengan nilai normal.

Ultrasound otak

Sekiranya terdapat perbezaan besar, pemeriksaan tambahan ditetapkan:

  • pengimejan resonans magnetik (MRI);
  • pemeriksaan ultrasound otak;
  • tomografi dikira (CT).

Pemeriksaan membantu untuk mengenal pasti bukan sahaja perubahan struktur otak, menilai tekanan intrakranial, tetapi juga untuk mengkaji keadaan saluran darah. Mustahil untuk mendiagnosis hidrosefalus dengan tepat tanpa kajian ini..

Aktiviti penyembuhan

Hidrosefalus yang teruk memerlukan campur tangan pembedahan segera. Sekiranya tiada manifestasi kritis penyakit ini, bergantung pada kaedah pemeriksaan instrumental, pakar neurologi menetapkan terapi ubat untuk bayi.

Rawatan merangkumi:

  • mengambil ubat diuretik, yang membantu mengurangkan jumlah cecair di otak;
  • untuk gangguan otot, ubat-ubatan diresepkan yang meningkatkan penghantaran impuls saraf;
  • jika bayi mengalami kelewatan dalam perkembangan psikomotor, doktor menetapkan ubat-ubatan yang bertujuan untuk meningkatkan aliran darah serebrum dan meningkatkan aktiviti mental;
  • jika perlu, gunakan antikonvulsan;
  • dari usia dua minggu, bayi yang baru lahir diresepkan berenang untuk melegakan kekejangan otot;
  • sebaik sahaja bayi berusia sebulan, doktor menetapkan urut dan gimnastik bayi;
  • disyorkan untuk menggunakan decoctions motherwort dan chamomile sebagai penenang.

Dalam rawatan penyakit, tempat penting diberikan kepada rejimen harian bayi. Makan tepat pada waktunya, tidur yang baik dan berjalan-jalan lama di udara segar menguatkan badan dan mempunyai kesan yang baik untuk memperbaiki gambaran klinikal.

Prognosis pemulihan penuh

Dengan rawatan penyakit yang tepat pada masanya, prognosis lebih baik dalam 70% kes. Bayi yang menjalani pembedahan tepat pada waktunya, atau yang diberi ubat, praktikalnya tidak berbeza dengan rakan sebaya dari segi perkembangan fizikal dan psikologi. Mereka boleh bersekolah di tadika dan sekolah.

Pemulihan sangat penting untuk hasil yang positif

Dalam kes lanjut, bentuk otak yang teruk boleh menyebabkan:

  • terencat akal;
  • gangguan keperibadian;
  • kekurangan koordinasi pergerakan yang betul.

Majlis. Ia boleh mengambil masa lebih dari 2 tahun untuk pulih dengan jayanya. Jangan lupa mengunjungi pelbagai pusat dan sanatorium.

Mempunyai bayi dengan kepala yang besar menjadi perhatian. Untuk mengecualikan kehadiran penyakit berbahaya, jangan ragu untuk berjumpa doktor. Dengan diagnosis tepat pada masanya, akan lebih mudah untuk mengatasi patologi dan meminimumkan akibatnya..

Kepala kanak-kanak: norma dan patologi

Di dalam badan kita, setiap organ sangat penting. Sangat sukar untuk hidup tanpa tangan, tanpa kaki, tanpa hati tidak mungkin sama sekali. Dan siapa yang menjaga seluruh badan kita? Sudah tentu, kepala. Adakah anda tahu pepatah: "Roti adalah kepala segalanya"? Dari pepatah ini jelas bahawa kepala adalah yang paling penting.

Otak terletak di kepala, yang bertanggungjawab untuk kerja seluruh badan kita. Sekiranya terdapat perubahan pada otak, ia akan segera mempengaruhi aktiviti seluruh organisma. Peraturan badan berlaku dengan bantuan impuls saraf (ujung saraf otak) dan dengan bantuan bahan kimia khas (kelenjar pituitari) - peraturan humoral.

Kepala kanak-kanak terdiri daripada dua bahagian: muka dan otak. Pada usia yang lebih tua, ketika kepala berhenti tumbuh, tulang tengkorak saling menempel erat dan tidak bergerak. Sebaliknya, tulang tengkorak bayi yang baru lahir sangat mudah bergerak dan tidak hanya dapat bergerak antara satu sama lain, tetapi juga melintasi tepi satu tulang ke tulang yang lain. Persimpangan dua tulang disebut jahitan, ruang di antara tiga tulang disebut fontanelle. Pada bayi baru lahir, 6 fontanel dapat dikenal pasti. Secara beransur-ansur, sepanjang hayat, fonanel ini ditutup. Penutupan fontanelles mempunyai syarat tersendiri, masing-masing mesti ditutup sehingga titik hidup tertentu. Baca lebih lanjut: fontanelle dan masa penutupannya.

Banyak haiwan, dalam beberapa jam selepas kelahiran, dapat bergerak secara bebas dan bahkan mencari makanan untuk diri mereka sendiri. Anak-anak kita kekal tidak berdaya selama berbulan-bulan. Kenapa ini terjadi? Semuanya sangat sederhana: manusia adalah haiwan sosial yang sangat teratur. Ini bermaksud bahawa tubuh manusia dalam proses kehidupan belajar melakukan sejumlah besar aktiviti: bercakap, mendapatkan makanan, berjalan dan banyak lagi. Adalah mustahil untuk mendapatkan semua pengetahuan ini sekaligus, jadi seseorang belajar dari contoh orang lain bagaimana untuk bertahan di dunia ini (faktor sosial). Sebagai tambahan kepada kemahiran sosial yang diperoleh oleh seorang anak dalam proses kehidupan, ada juga memori semula jadi, pengalaman generasi sebelumnya. Ingatan sedemikian melindungi kita dari kematian (naluri pemeliharaan diri). Kami secara naluri takut akan api, ular dan serangga merah terang, walaupun belum ada yang menggigit kami sebelumnya. Sebagai tambahan kepada naluri pemeliharaan diri, anak itu mewarisi dari nenek moyang dan refleks dan naluri lain. Oleh itu, anak-anak yang baru lahir mempunyai refleks carian, mereka secara naluriah mencari makanan. Sekiranya bayi yang baru lahir diletakkan di perut ibu, dia akan merayap secara bebas ke payudara dan mula menghisap susu.

Mengapa kita tidak boleh dilahirkan, sudah dapat berjalan dan bercakap? Sangat mudah: untuk ini, anak mesti berada dalam kandungan terlalu lama. Sekiranya bayi mengambil masa terlalu lama untuk berkembang di rahim ibu, tulangnya akan mengeras dan tulang tengkorak akan kehilangan pergerakannya. Dalam kes ini, tengkorak kanak-kanak kehilangan kemampuannya untuk mengubah kelantangannya, yang menyukarkan kepala untuk melewati pelvis wanita, tulang-tulangnya diikat rapat dan tidak bergerak..

Selepas kelahiran, anak mula berkembang secara intensif. Pada masa yang sama, doktor membezakan perkembangan fizikal dan mental.

Ukuran bayi dan lilitan kepala

Biasa

Perkembangan fizikal difahami sebagai intensiti kenaikan tinggi badan, berat badan, lilitan kepala dan dada. Petunjuk ini dinilai dalam kompleks. Lilitan kepala pada kelahiran anak berkisar antara 29 hingga 34 cm. Dimensi kepala dengan pelbagai patologi kongenital dapat berbeza baik pada arah yang lebih kecil dan ke arah yang lebih besar. Dalam keadaan seperti mikrosefali (kepala kecil), hipoksia janin intrauterin kronik (penurunan bekalan oksigen melalui plasenta semasa kehamilan), keracunan nikotin kronik (keadaan ketika ibu merokok terlalu banyak semasa kehamilan), penurunan ukuran kepala diperhatikan.

Tahap keterlaluan keadaan ini adalah anencepholy (ketiadaan kepala). Ia dapat diperhatikan pada janin dengan patologi keturunan, jangkitan virus (rubella, cacar air) semasa kehamilan. Untuk mengenal pasti keadaan seperti itu, perlu dilakukan pemeriksaan ultrasound pada janin pada peringkat awal perkembangannya..

Dengan gangguan endokrin pada ibu (diabetes mellitus, hipertiroidisme), terdapat perubahan ukuran kepala ke atas. Peningkatan ukuran kepala menyukarkan kelahiran melalui jalan semula jadi, kerana kepala bayi tidak dapat melewati pelvis wanita. Dalam kes sedemikian, pembedahan caesar dilakukan..

Pada tahun pertama kehidupan, ukuran kepala meningkat dengan cukup intensif. Tidak ada masa lain dalam kehidupan anak yang terjadi perubahan pesat dalam pertumbuhan, berat badan, kepala dan dada. Dalam enam bulan pertama, ukuran kepala meningkat rata-rata 1,5 cm, setelah enam bulan - sebanyak 0,5 cm sebulan. Kadar perubahan saiz kepala boleh berbeza dari bulan ke bulan untuk kanak-kanak yang berbeza. Ini boleh menjadi perubahan fisiologi dan patologi.

Dengan perubahan fisiologi dalam intensiti pertumbuhan kepala, jumlah kepala tetap berada dalam nilai sentil. Jadual Centille adalah nilai purata penunjuk perkembangan fizikal kanak-kanak pada jangka masa yang berbeza. Jadual-jadual ini mencerminkan kepatuhan jumlah kepala anak dengan norma usia: meja centil untuk kanak-kanak lelaki, jadual centile untuk kanak-kanak perempuan.

Semasa memeriksa kanak-kanak di poliklinik, pakar pediatrik menilai bukan sahaja berapa besar ukuran kepala anak itu meningkat, tetapi juga apakah ukuran ini sesuai dengan norma usia. Sekiranya seorang anak dilahirkan dengan jumlah kepala yang besar, maka dalam proses perkembangannya dia mungkin mengalami peningkatan ukuran kepala yang kurang kuat. Sekiranya kanak-kanak mempunyai ukuran kepala yang kecil, maka peningkatan jumlah kepala pada kanak-kanak seperti itu akan menjadi lebih kuat. Biasanya, pada tahun semua kanak-kanak diratakan, dan ukuran kepalanya sekitar 44 cm.

Tetapi tidak ada yang dapat dikatakan hanya dengan ukuran kepala, nisbah ukuran kepala dan dada adalah penting. Dengan perubahan patologi dalam intensitas pertumbuhan lilitan kepala, baik percepatan patologi peningkatan volume kepala dibandingkan dengan jumlah dada, dan perlambatan patologi.

Kepala besar kanak-kanak

Peningkatan intensiti pertumbuhan lilitan kepala sangat sering diperhatikan dalam keadaan seperti hidrosefalus. Keadaan ini boleh berlaku pada bayi pramatang, bayi yang dilahirkan dalam keadaan asfiksia, bayi dengan hipoksia intrauterin. Dalam kes ini, otak rosak, dan cairan mula berkumpul di tengkorak. Pengumpulan cecair membawa kepada peningkatan jumlah kotak intrakranial dan, sebagai hasilnya, peningkatan ukuran kepala anak. Fontanael anak tumbuh dengan teruk, dapat menggelembung, berdenyut, terutama ketika anak menangis. Oleh kerana edema dilokalisasi di otak, pada anak bahagian otak tengkorak berlaku di atas wajah. Tanda hidrosefalus lain pada kanak-kanak adalah peningkatan jumlah kepala berhubung dengan jumlah payudara. Kebiasaannya, intensiti peningkatan jumlah payudara melebihi intensiti peningkatan jumlah kepala. Dengan hidrosefalus, isipadu kepala boleh sama atau lebih besar daripada isi pangkal dada. Untuk menjelaskan diagnosis, perlu dilakukan pemeriksaan ultrasound otak, yang mengesan pengumpulan cecair di otak, peningkatan ruang otak. Kanak-kanak dengan keadaan ini harus dipantau oleh pakar neurologi. Mereka diberi ubat diuretik (furasemide) dan ubat untuk meningkatkan pemakanan otak (piracetam, nootropil). Urut am disyorkan untuk kanak-kanak. Selepas rawatan, kanak-kanak berkembang dengan cara yang sama seperti rakan sebaya mereka, tidak ada akibat jangka panjang yang diperhatikan. Sekiranya tidak ada rawatan, kanak-kanak ketinggalan daripada rakan sebaya dalam perkembangan mental, mula bercakap, duduk, berjalan lewat.

Kepala kecil pada anak

Penurunan intensiti pertumbuhan kepala paling sering diperhatikan pada penyakit genetik. Sebagai tambahan kepada penundaan pertumbuhan kepala, kanak-kanak tersebut mungkin mengalami malformasi kongenital lain: bibir atas sumbing, lelangit keras, lelangit lembut, jari atau jari kaki yang menyatu, tangan atau kaki dengan enam jari, dan lain-lain. Dalam keadaan seperti itu, diperlukan perundingan dengan pakar genetik. Rawatan dijalankan sesuai dengan anomali kongenital yang dikenal pasti. Prognosis tidak selalu baik dan bergantung kepada tahap kerosakan otak.

Penilaian kematangan otak

Sebagai tambahan kepada perkembangan fizikal di penerimaan tetamu, doktor juga menilai perkembangan mental anak. Perkembangan mental anak mencirikan kematangan otak anak dan kecergasan anak untuk hidup di persekitarannya. Tanda-tanda tertentu mesti muncul atau hilang pada anak pada tarikh tertentu. Sekiranya simptom itu tidak muncul atau hilang, maka ini menunjukkan ketidakmatangan otak..

Oleh itu, anak itu harus tersenyum sebulan, dua - menjaga kepalanya dengan baik dalam keadaan rawan, dan selewat-lewatnya enam bulan refleks bawaan anak itu akan hilang sepenuhnya (berjalan secara automatik, automatik oral, dan lain-lain).

Sekiranya kanak-kanak ketinggalan dalam perkembangan mental, maka perlu dikecualikan penyakit otak. Ini memerlukan perundingan dengan pakar neurologi dan pemeriksaan otak ultrasound. Untuk rawatan kanak-kanak dengan keterbelakangan mental, perlu merawat keadaan yang menyebabkan kerosakan otak. Adalah sangat penting untuk menggunakan ubat-ubatan yang meningkatkan pemakanan otak (piracetam, nootropil). Dalam kes-kes yang teruk, apabila sukar untuk membuat diagnosis, perlu juga berjumpa dengan ahli genetik, kerana keadaan ini sangat sering menyertai penyakit keturunan..

Bentuk kepala pada kanak-kanak

Selain perubahan ukuran kepala, perubahan bentuknya dapat diperhatikan. Selalunya, dengan riket, keperitan kepala atau ubah bentuk sebelahnya berlaku (di sebelah mana kanak-kanak terletak paling banyak). Dalam keadaan ini, kalsium dibasuh dari tulang, mereka melembutkan dan lebih mudah berubah bentuk. Dalam kes ini, perlu menggunakan vitamin D3 dalam dos terapeutik (1500-3000 IU). Untuk mencegah riket, seorang kanak-kanak perlu diberi vitamin D3 setiap hari dalam dos profilaksis (500 IU) hingga dua tahun, tidak termasuk bulan-bulan musim panas (Jun, Julai dan Ogos).

Kepala bayi berpeluh

Selalunya dengan penyakit endokrin, terutamanya dengan kerosakan pada kelenjar tiroid, kanak-kanak mungkin mengalami peluh kepala yang berlebihan. Dalam kes ini, anda perlu berjumpa pakar endokrinologi, menjalani ujian darah untuk hormon tiroid. Berpeluh juga boleh berlaku dengan kekurangan vitamin D yang dijelaskan di atas..

Kudis di kepala kanak-kanak

Semasa kelahiran, pelbagai bahan kekal di kulit bayi yang membantu bayi berkembang di dalam rahim. Ini boleh menyebabkan kerak terbentuk di kulit kepala. Kerak ini boleh berupa formasi kecil yang terpisah, atau menutup seluruh kepala. Keadaan ini bukan patologi dan tidak memerlukan rawatan khas. Satu-satunya perkara yang diperlukan oleh kanak-kanak adalah penjagaan kulit kepala yang bersih. Semua kerak mesti dilumasi dengan minyak vaseline, yang melembutkannya, dan kemudian perlahan-lahan angkat dengan kapas. Operasi ini mesti dilakukan setiap hari selama 5-7 hari..

Kepala bayi yang baru lahir. Apa yang mesti dicari?

Ramai ibu tahu bahawa kesihatan dan perkembangan bayi banyak ditentukan oleh keadaan kepalanya. Sebilangan ibu bapa risau akan bintik nifas, ada yang pernah mendengar tentang bahaya trauma kelahiran. Oleh itu, apa yang boleh diperhatikan oleh ibu bapa semasa bayi dilahirkan? Dan apabila anda perlu berjumpa doktor untuk memberi pertolongan yang diperlukan kepadanya?

Ramai ibu tahu bahawa kesihatan dan perkembangan bayi banyak ditentukan oleh keadaan kepalanya. Sebilangan ibu bapa risau akan bintik nifas, ada yang pernah mendengar tentang bahaya trauma kelahiran. Oleh itu, apa yang boleh diperhatikan oleh ibu bapa semasa bayi dilahirkan? Dan apabila anda perlu berjumpa doktor untuk memberi pertolongan yang diperlukan kepadanya?

Pemampatan dan penyahmampatan

Ibu-ibu yang sedang bersiap untuk bersalin sendiri atau mengikuti kursus untuk ibu hamil mungkin telah melihat gambaran mengenai saluran kelahiran dan membayangkan jalan sukar yang harus dilalui oleh seorang anak sebelum dilahirkan. Alam telah meramalkan segalanya: tengkorak remah tidak disusun sama seperti orang dewasa. Dia mempunyai fontanelles, tulang tengkorak bergerak kerana kenyataan bahawa semua sendi mereka cukup elastik, dan berkat ini, semasa melahirkan, kepala bayi mudah dikonfigurasi, menyesuaikan dengan saluran kelahiran. Pemampatan berlaku - pemampatan. Sudah tentu, dalam kes ini, perpindahan tulang tengkorak adalah mungkin, tetapi, untungnya, alam telah menyediakan mekanisme yang bertentangan - penyahmampatan, yang menyala sejurus selepas kelahiran.

Semasa bayi dilahirkan, dia menarik nafas pertama dan menjerit dengan kuat. Pada masa ini, bukan sahaja paru-parunya diluruskan (yang diketahui semua orang), tetapi juga membran tengkorak. Sebilangan besar ubah bentuk paksa hilang serta merta. Kekuatan kedua yang membantu bayi mengatasi kecacatan kelahiran di kepala adalah menyusu. Pergerakan menghisap bayi ketika mengambil payudara memerlukan aktiviti motor sendi oksipital berbentuk baji, yang berfungsi sebagai semacam tuas, juga membantu kepala meluruskan. Sebagai peraturan, mekanisme semula jadi ini cukup untuk menjaga kepala bayi dalam keadaan teratur..

Malangnya, kadang-kadang masalah timbul. Sekiranya bayi lemah semasa mengandung, dia mungkin mempunyai refleks yang lebih lemah daripada biasa. Setelah dilahirkan, dia tidak dapat bernafas dalam-dalam dan berseru kuat dan, khususnya, tidak dapat meluruskan kepalanya sendiri. Kadang-kadang, atas sebab tertentu, bayi tidak menerima penyusuan, dan ketika menyusu dari botol, mekanik pergerakannya sama sekali berbeza - ia tidak mengaktifkan pengembangan tulang tengkorak, jadi beberapa masalah mungkin tidak dapat diselesaikan.

Di satu pihak, bayi yang dilahirkan oleh bahagian caesar tidak mengalami tekanan kepala (dan ini sepertinya merupakan kelebihan). Sebaliknya, tidak ada pemampatan - juga tidak ada dorongan kuat, akibatnya pernafasan diaktifkan dan mekanisme kranio-sakral yang disebut dipicu dengan cara yang betul - irama dalaman badan yang diperlukan untuk mengaktifkan sumbernya. Akibatnya, "caesarean" juga memerlukan bantuan untuk mengatasi masalah kepala yang mungkin timbul pada rahim atau semasa melahirkan, jika caesar tidak dirancang dan kepala bayi mengalami kompresi separa.

Bayi pramatang juga boleh mengalami trauma semasa melahirkan - walaupun kepalanya tidak terlalu banyak dikompres kerana ukurannya yang kecil. Faktanya ialah mereka boleh melalui saluran kelahiran dengan cara yang tidak standard (bukan dengan bahagian belakang kepala, tetapi sebaliknya), dan ini juga boleh menyebabkan kecederaan.

Akhirnya, akibat kelahiran yang panjang dan sukar atau cepat, bayi yang sihat dan kuat juga boleh mencederakan kepalanya. Tidak perlu terlalu risau: otak dilindungi dengan pasti, dan semua masalah ini jarang membawa kepada akibat yang sangat serius. Walau bagaimanapun, kadang-kadang perlu sedikit membantu bayi untuk pulih..

Kepala dan gejala

Bintik-bintik yang dapat anda perhatikan di kepala remah kelihatan seperti tanda lahir, tetapi secara beransur-ansur hilang. Mereka mengatakan bahawa tekanan kuat diberikan pada kepala bayi di tempat ini. Kemungkinan besar, bayi akan mengatasi masalahnya sendiri, namun, kebetulan bintik di bahagian kepala tertentu dan beberapa gejala klinikal mungkin menunjukkan bahawa perlu menghubungi doktor osteopati, kerana bayi memerlukan bantuan.

Kecederaan pada leher biasanya disertai oleh gejala berikut:

  • pelanggaran menghisap. Walaupun bayi disapukan dengan betul pada payudara, dia tidak dapat menyusui secara normal atau tidak selesa untuk menyusu;
  • regurgitasi yang banyak dan kerap;
  • dengan lesi kasar, masalah dengan pertuturan dan penglihatan, torticollis dan skoliosis menurun mungkin berlaku pada masa akan datang.

Kerosakan pada tulang sphenoid boleh menyebabkan:

  • strabismus;
  • tekanan intrakranial;
  • gangguan motorik (sukar bagi kanak-kanak untuk mengawal alat artikulasi).

Kerosakan pada tulang temporal boleh menyebabkan:

  • masalah pendengaran;
  • masalah dengan koordinasi pergerakan.

Kecederaan tulang frontal membawa kepada:

Sudah tentu, anda boleh dan harus berjumpa doktor dengan semua masalah ini. Walaupun anda melakukan ini ketika bayi sudah dewasa dan bintik-bintiknya sudah sembuh, ingatlah fakta seperti bintik nifas, urat yang melebar di mana-mana bahagian kepala, terutama semasa bersalin. Seorang doktor yang berpengalaman akan selalu mengaitkan kesejahteraan dan tingkah laku bayi dengan bagaimana kelahiran itu berlaku, apakah hasil pemeriksaan visual kepalanya. Sering kali, ibu bapa berpunca daripada ketidakmampuan ibu bapa mereka atau sifat sukar remah masalah yang benar-benar bercakap mengenai pemindahan tulang tengkorak. Tetapi perkara ini dapat diperbaiki dengan mudah pada bulan-bulan pertama selepas melahirkan anak..

Apa lagi yang perlu diberi perhatian?

Tidak semua masalah dapat dilihat oleh ibu bapa, tetapi berikut adalah perkara yang boleh anda perhatikan sendiri.

Kadang-kadang di kepala bayi, ibu bapa melihat sianosis atau hematoma, dan kadang-kadang tumor sista (yang boleh larut atau kalsifikasi dan berubah menjadi benjolan). Biasanya, dengan fenomena seperti itu, penyakit kuning bayi bertahan lebih lama - ini adalah sejenis gejala reaksi pertahanan tubuh, yang bertujuan untuk "melarutkan" neoplasma ini.

Secara visual, anda dapat melihat masalah pada rahang bawah, jika bayi tidak dapat menyusu, anda perlu segera berjumpa doktor dengan ini, namun, biasanya patologi seperti itu segera diperhatikan di hospital bersalin.

Sekiranya serpihan terkoyak di mata atau kedua-duanya, ini menunjukkan bahawa tulang tengkorak telah terganti dan saluran nasolakrimal menyempit. Sebaiknya berjumpa doktor osteopati semasa anak masih kecil, kerana jika tidak, bayi akan menghadapi masalah dengan pernafasan hidung, adenoid, otitis media.

Ibu bapa sering mengambil berat tentang fontanelles. Pada beberapa anak, hanya terdapat fontanel besar, yang lain, kecil dan besar, dan pada beberapa kanak-kanak, fontanel lateral juga terbuka. Ini dengan sendirinya tidak menakutkan. Jangan bimbang jika fonanel bayi menonjol ketika menjerit - anda hanya perlu takut jika cembung dan rehat. Dalam kes ini, doktor mungkin mengesyaki jangkitan atau masalah neurologi. Walaupun fontanelles terbuka, menurut indikasi, ultrasound otak dapat dilakukan - kajian ini dapat memberikan maklumat penting.

Anda juga perlu memperhatikan perasaan kepala bayi anda secara peribadi. Pada kebiasaannya, boneka itu nampak ringan. Sekiranya bayi yang baru lahir dapat "berbaring" tangan anda - ini adalah isyarat masalah. Di sini doktor harus memahami: bayi mungkin menghadapi masalah dengan aliran keluar cecair dan tekanan intrakranial.

Biasanya, kanak-kanak harus mempunyai ekspresi wajah dan wajah yang simetris. Sekiranya jelas bahawa separuh wajah kurang bergerak daripada yang lain, anda perlu berjumpa pakar.

Besar? Kecil?

Sebilangan ibu bapa risau akan ukuran kepala bayi. Biasanya, ketebalannya semasa lahir adalah Penyimpangan dari norma tidak selalu membicarakan patologi, sering kali faktor genetik dicetuskan: salah seorang ibu bapa mempunyai kepala besar atau kecil.

Pada bulan pertama, lilitan kepala meningkat rata-rata sebanyak B bulan, lilitan kepala dan dada dibandingkan, maka kadar pembesaran payudara melebihi pertumbuhan kepala. Untuk anggaran kasar, ada formula pengiraan empirikal: pada 6 bulan, lilitan kepala (OH) rata-rata 43 cm, untuk setiap bulan hingga 6, 1,5 cm dikurangkan, untuk setiap lebih dari - 0,5 cm ditambahkan. Untuk tahun pertama, gas ekzos meningkat secara purata, kepala tumbuh secara intensif pada bayi jangka panjang dalam 3 bulan pertama, pada bayi pramatang kemudian, dalam tempoh kenaikan berat badan yang ketara.

Semasa kelahiran, kepala mungkin lebih kecil - pada bayi pramatang atau jika bayi mengalami mampatan yang teruk semasa melahirkan. Juga, kepala kecil berlaku dengan mikrosefali, yang sangat ditakuti oleh ibu. Namun, harus diingat bahawa dengan mikrosefali kongenital sejati, ukuran tengkorak sudah kecil di rahim, semasa kelahiran jahitan disempit, fontanelles ditutup atau berukuran kecil dengan tepi yang padat, kepala mempunyai bentuk tertentu - tengkorak serebrum lebih kecil daripada wajah, dahi kecil, miring, garis dahi dan hidung serong sebagai peraturan, terdapat beberapa anomali perkembangan kecil dan patologi neurologi yang teruk. Sekiranya bayi anda tidak mengalami anomali ini, anda tidak perlu memikirkan mikrosefali.

Ibu takut hidrosefalus, bagaimanapun, anomali ini disertai dengan gejala yang teruk. Peningkatan ukuran tengkorak yang terlalu progresif disertai oleh perbezaan jahitan, peningkatan ukuran fontanelles, pembengkakannya walaupun dalam keadaan rehat, dinyatakan oleh jaringan vena di kepala. Dalam kes ini, tengkorak serebrum berlaku secara signifikan di atas wajah, bahagian depan menonjol tajam. Kanak-kanak itu berkembang dengan teruk, mempunyai gejala neurologi yang ketara. Dengan kata lain, hidrosefalus juga tidak dapat dilupakan..

Ukuran kepala yang lebih besar atau lebih kecil daripada rata-rata selalunya merupakan ciri perlembagaan, iaitu anak mengulangi salah satu ibu bapa, datuk dan nenek, dll. Sudah tentu, perkembangan umum bayi sangat penting. Sekiranya secara amnya normal, anda tidak boleh takut dengan diagnosis yang mengerikan.

Langkah berjaga-berjaga

Di satu pihak, alam semula jadi telah menjadikan bayi tahan lama. Sebaliknya, hanya bahagian kepala dan bahagian servik cervicothoracic yang rapuh. Inilah yang perlu diingat oleh ibu bapa agar tidak membahayakan anak mereka..

Anda perlu menggendong bayi anda agar kepalanya tidak "terjuntai". Sentiasa menyokongnya di bawah kepala anda, jangan angkat dengan lengan atau bahu. Faktanya adalah bahawa berhampiran tulang oksipital, remah mempunyai saraf vagus yang mengatur banyak fungsi tubuh. Sekiranya remah mengalami perpindahan di kawasan ini dan sarafnya terjepit, maka ini akan terserlah dalam pelbagai gejala: dari masalah dengan najis hingga masalah dengan perkembangan motor. Atas sebab yang sama, dalam dua hingga tiga minggu pertama, lebih baik bagi pencinta berenang awal untuk tidak melakukan "malam" dan latihan lain dengan bayi yang boleh menyebabkan perpindahan di kawasan serviksotoraks.

Bayi dapat dibawa dengan selendang, di mana kepalanya dipegang dengan aman, dan untuk pengangkutan di dalam kereta, anda perlu menggunakan pembawa bayi khas. Tetapi beg galas kanggaru, yang bahagian belakangnya tidak membetulkan kepala dan leher, tidak boleh digunakan sehingga bayi memegang kepalanya dengan penuh keyakinan, seperti orang dewasa.

Ingatlah bahawa alam telah menyediakan semua cara yang mungkin untuk melindungi otak dari kemungkinan cedera, dan juga meletakkan di serpihan sumber yang sangat besar untuk penyembuhan diri tubuh. Penyusuan susu ibu, sentuhan kulit ke kulit, emosi positif - semua ini sangat membantu bayi mengatasi tekanan bersalin.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu

Kepala yang baru lahir: bentuk, saiz, fontanelle. Segala-galanya adalah baik?

Apabila fontanelle ditumbuhi dan apakah lilitan kepala anak

Pakar pediatrik Konstantin Grigoriev, profesor, doktor sains perubatan

Apa yang dapat diketahui bentuk kepala bayi yang baru lahir dan ukurannya kepada ibu bapa? Apa "isyarat" mengenai keadaan bayi yang diberikan fontanelle besar? Kami menghilangkan ketakutan dan keraguan ibu.

Apa yang harus menjadi fontanelle pada bayi baru lahir

Lesung kecil di mahkota kepala anak - fontanel - melakukan tugas penting semasa kelahiran bayi. Dan setelah dilahirkan, dia diberi peranan serius, dan pada masa yang sama - perhatian khusus ibu dan doktor.

Fontana adalah kawasan di sendi tulang kranial, ditutup dengan selaput elastik lembut dan bukannya tisu tulang. Terima kasih kepada mereka, kepala bayi lentur dan semasa melahirkan dapat menyesuaikan diri dengan lekukan pelvis ibu. Isipadu dan ukuran kepala bayi pada saat kelahiran menurun, yang melindungi otak bayi dan organ ibu dari kerosakan.

Terdapat enam fontanelles secara total, tetapi pada bayi jangka panjang pada saat kelahiran, sebagai peraturan, hanya satu bayi yang masih terbuka, di wilayah mahkota, yang disebut fontanel besar. Biasanya, ukurannya dari 0,5 hingga 3 cm, dan bentuknya menyerupai berlian. Selepas kelahiran, dia membantu bayi untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran luaran: menjaga suhu badan, mengatur turun naik tekanan intrakranial.

Selama satu tahun, kami secara tidak sengaja berusaha untuk memotong fontanelle besar ini ketika kami mengusap kepala anak, melepaskan topinya, dan menyisirnya. Tepat di bawah kulit, nipis dan berkilat, adalah selaput kuat tetapi elastik yang kemudian akan digantikan oleh tulang, dan urat yang agak besar berdenyut di bawahnya. Dialah yang membengkak, memancarkan getaran arteri dan jantung ketika bayi menangis, menjerit atau menarik nafas panjang..

Fontanelle besar tumbuh secara beransur-ansur dan ditutup sepenuhnya antara 6 hingga 18 bulan. Bila betul-betul ini berlaku bergantung terutamanya pada ciri-ciri tubuh bayi. Walaupun terlalu lambat atau, sebaliknya, pertumbuhan fontanelle yang cepat adalah tanda penyakit ini, tetapi tidak dengan sendirinya, tetapi bersama-sama dengan gejala lain. Jadi, selalunya "penyok" diketatkan terlalu perlahan kerana riket. Ia juga berlaku bahawa fontanelle sudah hilang dalam enam bulan pertama kehidupan bayi - sebabnya adalah pelanggaran pertukaran kalsium dan fosforus dalam tubuh.

"Hollow" tidak memerlukan penjagaan khas. Anda boleh menyentuh fontanelle dengan kedua tangan dan sisir - walaupun, tentu saja, anda tidak boleh menekannya dengan kuat, seperti juga pada bahagian tubuh anak yang lain.

Dengan penampilan fontanelle, anda dapat menilai keadaan bayi. Biasanya, ia tidak boleh membengkak atau tenggelam; dengan menyentuh fontanel dengan jari anda, senang merasakan denyutan.

Anda harus berjumpa doktor jika fontanelle menjadi sukar disentuh, tidak ada denyutan yang terasa di dalamnya, ia membengkak atau tenggelam, dan bayi bimbang atau, sebaliknya, kelihatan lesu (biasanya, fontanelle boleh membengkak ketika bayi menangis, tetapi kemudian cepat kembali ke bentuk sebelumnya). Apabila fontanelle ditarik ke dalam, ini mungkin menunjukkan dehidrasi teruk pada anak: ia mesti ditunjukkan kepada doktor dengan segera.

Bentuk dan ukuran kepala bayi yang baru lahir

Bentuk kepala pada bayi yang baru lahir tidak hanya berbentuk bulat, tetapi juga memanjang, rata, ovoid - dan semua pilihan ini dianggap sebagai norma. Kenapa ini terjadi?

Pada saat kelahiran, tulang tengkorak pada bayi belum terlalu padat (mereka harus mengeras sepenuhnya pada tahun pertama kehidupan), dan jahitan di antara mereka belum mempunyai masa untuk membesar. Semasa bersalin, tulang bertindih, membolehkan bayi bergerak ke luar dengan lebih mudah. Itulah sebabnya, setelah melahirkan secara semula jadi, bentuk kepala, biasanya, sedikit memanjang, dan dalam "Caesarean" kecil, ia rata dan bulat. Oleh kerana liku-liku perjalanan melalui saluran kelahiran, bayi mungkin dilahirkan dengan kepala yang tidak simetri, dan kadang-kadang juga dengan benjolan (cephalohematoma) atau edema (yang disebut kanal kelahiran).

Semasa kelahiran, kepala bayi kira-kira 2 cm lebih besar daripada dada pada lilitan. Tetapi kebiasaannya dimensi ini meningkat: ini berlaku sekiranya cecair serebrospinal terkumpul di rongga kranial. Kemudian bahagian atas menjadi lebih besar daripada bahagian bawah, dahi yang berat tergantung di mata dan hidung, dan doktor bercakap mengenai hidrosefalus. Masalah ini boleh timbul sekiranya, semasa kehamilan, seorang wanita mengalami jangkitan serius yang mempengaruhi bayi yang belum lahir. Dalam kes ini, doktor akan segera merawat kanak-kanak itu, dan setelah beberapa bulan, kepalanya mungkin mendekati ukuran normal..

Situasi yang lebih serius dipertimbangkan apabila bayi yang baru lahir, sebaliknya, mempunyai kepala yang terlalu kecil (microcephaly). Kadang-kadang ini disebabkan oleh gangguan genetik yang menghalang bayi berkembang secara normal. Nasib baik, dalam banyak kes, alasan bentuk atau ukuran kepala yang tidak biasa ternyata jauh lebih sederhana: anak boleh mewarisi semua ciri ini dari ibu bapa..

Hanya seorang doktor yang akan menilai keliling kepala bayi dengan betul, jadi tidak masuk akal bagi ibu bapa untuk melengkapkan diri dengan sentimeter. Tetapi penunjuk ini akan memberitahu pakar sama ada otak anak berkembang dengan betul.

Biasanya, bayi yang baru lahir mempunyai lilitan kepala 34-36 cm. Pada mulanya, kepala tumbuh dengan cepat, sekitar 1.5 cm sebulan; selepas 3 bulan - dengan 0.5-1 cm dan dengan 6 bulan mencapai 43 cm lilitan. Sekiranya bayi berada jauh di atas norma atau ketinggalan, ini mungkin menunjukkan masalah sistem saraf..

Artikel itu disediakan oleh penerbit "Klever"

Beberapa perkataan mengenai norma dan patologi. Anak pada temu janji pakar neurologi: bentuk dan ukuran tengkorak bayi yang baru lahir

Bayi anda akan berumur 1 bulan atau sudah berusia 1 tahun! Salah satu tempoh yang paling sukar dalam kehidupan bayi yang baru lahir.

Inna Sharkova
"Guta-Clinic", Moscow, pakar neurologi kanak-kanak

Lagipun, bulan pertama kehidupan anak menjadi baginya tempoh kritikal pertama selepas kelahiran: ia dicirikan oleh kerja keras semua organ dan sistem badan, "bertanggungjawab" untuk penyesuaian (penyesuaian) bayi yang baru lahir pada asasnya keadaan persekitaran baru untuknya. Menjelang akhir tempoh ini, semua proses sementara harus diselesaikan, namun, di bawah pengaruh keadaan persekitaran yang tidak baik, dengan proses kehamilan dan kelahiran yang membebankan, proses penyesuaian semula jadi untuk bayi baru lahir dapat mengambil arah patologi dan membawa kepada penyakit neurologi anak.

Pada masa ini adalah perlu untuk pertama kalinya untuk melawat pakar neurologi - biasanya hanya untuk memastikan: bayi itu baik-baik saja; tetapi jika tidak demikian, untuk mengungkapkan, "tangkap" patologi pada awalnya, untuk mencegah perkembangan penyakit ini. Untuk menentukan tahap perkembangan kanak-kanak dan mengecualikan patologi neurologi, penting bukan sahaja untuk menilai reaksi yang terbentuk terhadap aktiviti cahaya, bunyi, motorik dan psiko-emosi bayi yang baru lahir, tetapi juga penampilannya (sebenarnya, ini adalah topik terakhir ini yang akan dikhaskan untuk artikel saya).

Oleh itu, apa yang akan diperhatikan oleh pakar neurologi ketika memeriksa bayi berusia sebulan? Pada bentuk dan ukuran tengkoraknya, ekspresi wajah, postur, jenis kulit. Mengapa ini sangat penting? Mengapa kebimbangan dan pengalaman kita sering dikaitkan dengan adanya penyimpangan dari penampilan anak, terutamanya jika ini adalah perubahan bentuk dan ukuran tengkorak? Ini disebabkan terutamanya oleh kenyataan bahawa perubahan tersebut mungkin merupakan tanda diagnostik penyakit serius - hidrosefalus dan mikrosefali.

Bentuk dan ukuran tengkorak adalah kemungkinan patologi

Hydrocephalus adalah peningkatan yang berlebihan dalam ukuran tengkorak, fontanelles, yang disebabkan oleh peningkatan jumlah cairan serebrospinal di rongga kranial. Dengan penyakit ini, bentuk tengkorak juga berubah - bahagian otaknya secara signifikan mendominasi bahagian wajah, bahagian depan menonjol ke hadapan dengan tajam, jaringan vena yang jelas diperhatikan di kawasan pelipis dan dahi.

Microcephaly adalah penurunan ukuran tengkorak dan penutupan awal fontanelles. Dengan mikrosefali kongenital, ukuran tengkorak kecil sejak lahir, jahitan kranial disempitkan, fontanelles sama ada tertutup, atau kecil. Di masa depan, kadar kenaikan lilitan kepala yang lebih perlahan diperhatikan, sehingga kadang-kadang pada anak berusia 2-3 tahun, ukuran tengkorak hampir sama dengan saat lahir. Dengan mikrosefali, tengkorak mempunyai bentuk tertentu: bahagian otak tengkorak lebih kecil daripada wajah, dahi kecil, miring, garis dahi dan hidung serong.

Keadaan seperti hidro- dan mikrosefali menyebabkan kelewatan dalam perkembangan mental dan fizikal dan oleh itu memerlukan pembetulan dari usia yang sangat awal.!

. atau alasan untuk peperiksaan selanjutnya?

Tetapi adakah penyimpangan dari norma secara jelas menunjukkan keadaan patologi? Sudah tentu tidak! Pemerhatian klinikal menunjukkan bahawa terdapat banyak faktor yang mempengaruhi bentuk dan ukuran kepala. Sudah tentu, walaupun peningkatan atau penurunan kecil pada keliling tengkorak pada bayi yang baru lahir dibandingkan dengan norma usia dapat dianggap sebagai faktor risiko perkembangan hidrosefalus atau mikrosefalus, tetapi seseorang tidak perlu panik, hampir tidak dapat mengetahui bahawa kepala anak sedikit lebih besar atau lebih kecil daripada norma: keadaan ini seharusnya pertama sekali, menjadi isyarat perlunya pemeriksaan tambahan untuk mengecualikan keadaan patologi. Apakah peperiksaan ini??

  • Kaedah yang benar-benar selamat dan boleh dipercayai adalah neurosonografi (pemeriksaan ultrasound otak melalui fontanelle besar). Kajian ini akan membantu bukan sahaja untuk melihat perubahan struktur otak dan tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial, tetapi juga untuk menilai aliran darah melalui saluran utama otak..
  • Kaedah yang lebih dipercayai ialah resonans magnetik nuklear otak (NMR), namun kajian ini untuk bayi dilakukan di bawah anestesia umum, oleh itu ia dijalankan hanya untuk petunjuk yang cukup berat..
  • Dalam kes ini, rundingan pakar oftalmologi dan pakar bedah saraf juga diperlukan..

"Kerja rumah" untuk ibu bapa

Di samping itu, sejak lahir, anda secara bebas dapat mengawal pertumbuhan lilitan kepala anak, yang merupakan salah satu petunjuk utama norma dan patologi. Cara melakukannya dengan betul?

  • Ukur lilitan kepala anak setiap minggu dan catat nombor yang diperoleh di buku nota luka khas.
  • Semasa mengukur, letakkan pita pengukur di sepanjang titik tengkorak yang paling menonjol (tuberkel frontal dan oksipital).
  • Untuk mengelakkan salah faham, pengukuran harus dilakukan oleh orang yang sama..

Sebagai tambahan kepada peningkatan lilitan kepala, ada kemungkinan untuk mengawal peningkatan lilitan dada, yang merupakan salah satu petunjuk antropometrik umum perkembangan anak. Untuk ini:

  • Ukur lilitan dada anda setiap minggu pada hari yang sama anda mengukur lilitan kepala anda;
  • Letakkan pita pengukur pada paras garis puting bayi.

Untuk apa "persembahan amatur" itu? Dengan melakukan pengukuran sederhana ini, anda akan membantu doktor merangka gambaran objektif mengenai perkembangan kanak-kanak itu, dan anda sendiri dapat tenang, tidak termasuk kemungkinan menghidap penyakit serius (biasanya, peningkatan bulatan kepala bulanan selama tiga bulan pertama pada bayi jangka panjang tidak boleh melebihi 2 cm sebulan; hingga setahun, keliling dada kira-kira 1 cm lebih besar daripada lilitan kepala anak).

Nah, sekarang beberapa perkataan tentang apa yang boleh dan seharusnya normal, dan apa itu patologi. Saya cuba meletakkan perbincangan mengenai topik ini dalam bentuk jawapan kepada soalan yang paling sering membimbangkan ibu bapa muda..

Apa yang menentukan bentuk tengkorak bayi yang baru lahir?

Biasanya, ketika seorang anak melewati saluran kelahiran, tulang tengkorak saling bertindih. Ciri-ciri proses proses generik mempengaruhi perubahan bentuk tengkorak. Dengan tindakan kelahiran yang rumit, mungkin terdapat penemuan tajam tulang tengkorak di atas satu sama lain, dan ini akan menyebabkan ubah bentuknya, yang akan bertahan untuk waktu yang cukup lama.

Perubahan bentuk tengkorak dapat dinyatakan dalam pemeliharaan pembengkakan tisu lembut kepala di tempat di mana anak bergerak maju di sepanjang saluran kelahiran. Bengkak hilang dalam 2-3 hari pertama. Cephalohematoma (pendarahan di bawah periosteum) juga mengubah bentuk tengkorak. Ia larut dengan lebih perlahan daripada bengkak, dan proses ini memerlukan pengawasan pakar (pakar neurologi, pakar bedah).

Perubahan bentuk tengkorak dikaitkan dengan ciri usia. Pada bayi yang baru lahir, tengkorak memanjang ke arah anteroposterior, dan setelah beberapa bulan ukuran melintang tengkorak akan meningkat, dan bentuknya akan berubah.

Beberapa perubahan bentuk dan ukuran tengkorak juga dapat terjadi semasa perkembangan normal pada bayi pramatang, atau dengan kerap meletakkan bayi di sisi yang sama, atau dengan berbaring lama di punggung.

Bagaimana kepala bayi yang baru lahir tumbuh?

Pada bayi yang baru lahir, rata-rata lilitan kepala adalah 35.5 cm (julat normal adalah 33.0-37.5 cm). Peningkatan lilitan kepala yang paling intensif pada bayi jangka panjang diperhatikan dalam 3 bulan pertama - purata 1.5 cm sebulan. Kemudian kenaikannya sedikit menurun, dan pada tahun keliling kepala anak rata-rata 46.6 cm (julat normal adalah 44.9 - 48.9 cm).

Lingkaran kepala bayi pramatang meningkat lebih cepat daripada bayi jangka panjang, dan kenaikannya paling ketara dalam tempoh kenaikan berat badan aktif, dan pada akhir tahun 1 kehidupan ia mencapai nilai normal. Pengecualiannya adalah bayi pramatang..

Walau bagaimanapun, harus selalu diingat bahawa walaupun dengan perkembangan normal anak mungkin ada penyimpangan fisiologis dari nilai rata-rata, yang sering dikaitkan dengan ciri perlembagaan atau pengaruh persekitaran.

Apakah fontanelle pada kanak-kanak?

Fontanelles terletak pada penumpuan tulang tengkorak. Fontanelle anterior dan besar terletak di antara tulang frontal dan parietal. Semasa kelahiran, ukurannya dari 2.5 hingga 3.5 cm, kemudian secara beransur-ansur menurun sebanyak 6 bulan dan ditutup pada 8-16 bulan. Fontanelle posterior, kecil terletak di antara tulang parietal dan oksipital. Saiznya kecil dan ditutup selama 2-3 bulan..

Dalam proses patologi disertai dengan peningkatan tekanan intrakranial, fontanelles ditutup kemudian, dan kebetulan ia terbuka lagi. Ukuran kecil fontanelle anterior boleh menjadi varian norma, jika tidak disertai dengan penurunan keliling tengkorak, laju pertumbuhannya dan perkembangan psikomotor yang tertunda.

Tanda-tanda di atas tidak mengehadkan pelbagai kemungkinan pilihan untuk penyimpangan pada anak kecil. Namun, harus diingat bahawa setiap versi penampilan anak yang tidak biasa memerlukan pemeriksaan dan pemantauan yang teliti terhadap pertumbuhan dan perkembangannya..

Bilakah dan bagaimana pakar neurologi harus memeriksa kanak-kanak?

Perkembangan anak kecil adalah tanda keadaan badan yang sangat sensitif. Ia bergantung pada ciri keturunan dan keadaan sosial yang kompleks dan memerlukan pemerhatian doktor yang dinamik. Jangan lupa menunjukkan bayi anda kepada pakar tepat pada waktunya - 1, 3, 6, 12 bulan!

Sekiranya anda menjemput pakar ke rumah anda, maka anda mesti mempertimbangkan perkara berikut:

  • pemeriksaan terhadap anak harus dilakukan di atas meja ganti atau permukaan yang lembut, tetapi tidak kendur;
  • persekitaran harus tenang, jika boleh, hilangkan gangguan;
  • pemeriksaan adalah wajar dilakukan dalam 1.5-2 jam selepas memberi makan;
  • suhu udara di dalam bilik hendaklah sekitar 25 ° С, pencahayaan harus terang, tetapi tidak menjengkelkan.

Sebagai kesimpulan artikel, saya ingin mengingatkan anda sekali lagi: jangan menangguhkan lawatan ke pakar neurologi, ingatlah - ketepatan masa semua langkah peningkatan kesihatan, pencegahan dan terapi yang bertujuan untuk memastikan perkembangan normalnya bergantung pada penilaian status kesihatan bayi yang baru lahir, dan hanya pakar yang dapat memberikan penilaian yang betul!