Utama > Trauma

Apa yang perlu dilakukan sekiranya benjolan di bahagian belakang kepala dirasakan pada kanak-kanak?

Benjolan adalah neoplasma subkutan yang berkaitan dengan tumor jinak. Sekiranya kecacatan itu muncul akibat kerosakan mekanikal, maka ini bukan tumor, tetapi tonjolan yang terdiri daripada limfa dan darah. Ibu bapa bayi yang aktif sering menyedari bahawa anak hanya mengalami lebam di kepala, dan di lengan atau kaki, walaupun dengan pukulan kuat, hanya lebam. Faktanya adalah bahawa apabila kerosakan berlaku pada anggota badan, maka darah dan cairan antar sel cepat diedarkan di tisu lemak subkutan. Tidak ada lapisan seperti itu di kepala, oleh karena itu, setelah kerusakan pada saluran darah, tidak ada tempat untuk pergi, kecuali untuk dilokalisasi antara tengkorak dan kulit dalam bentuk benjolan.

Sebab-sebabnya

Pembengkakan boleh menjadi lembut atau sukar disentuh. Pembengkakan keras akan terbentuk setelah jatuh atau memukul sudut perabot yang tajam. Sekiranya konsistensi lembut, tumor jinak (kista) dapat diasumsikan. Sekiranya lebam di bahagian belakang kepala anak tidak terbentuk daripada pukulan, maka mungkin ini adalah jenis neoplasma berikut:

  1. Lipoma;
  2. Fibroma;
  3. Ketuat;
  4. Atheroma;
  5. Osteoma;
  6. Furuncle;
  7. Hemangioma;
  8. Sista rambut;
  9. Cephalohematoma;
  10. Kelenjar getah bening yang bengkak;
  11. Gigitan serangga;
  12. Tindak balas alahan;
  13. Trauma mekanikal.

Orang-orang juga mempunyai nama umum untuk wen. Neoplasma yang terdiri daripada jisim berminyak. Lipoma dapat dirawat dengan berkesan dengan ubat-ubatan rakyat. Sebiji gruel dari sabun dobi dan bawang rebus digunakan. Fibroma kelihatan seperti bola yang lebat di kaki. Ubat yang sangat baik untuk penyerapan semula fibroid terdiri daripada jus bit dan misai emas. Dalam beberapa kes, pakar menetapkan penyingkiran. Ketuat dikeluarkan dengan teknik perkakasan moden menggunakan laser, rangsangan elektrik, nitrogen cair. Kista rambut terhasil daripada penyumbatan saluran sebum. Dengan pengumpulan lemak yang berpanjangan, benjolan keras tumbuh di bahagian belakang kepala anak. Osteoma tergolong dalam pertumbuhan tulang jinak dalam bentuk benjolan di kepala bayi. Ia dicirikan oleh bentuk biasa, tegas pada sentuhan. Anak tidak mengadu kesakitan. Apabila proses patologi dikesan, pemantauan perkembangan berterusan ditunjukkan. Sekiranya perlu, eksisi pembedahan dilakukan. Setelah melepaskan bahagian tengkorak, plat titanium dimasukkan. Di kalangan bayi baru lahir, cephalohematoma adalah perkara biasa - tumor kecil di mana darah berkumpul. Penyebabnya adalah proses kelahiran yang kompleks, di mana doktor menggunakan forceps yang menutupi kepala bayi.

Hemangioma adalah pembentukan berbahaya. Dia mampu merosot menjadi tumor ganas. Pada pemeriksaan dekat, hemangioma dapat dilihat melalui rangkaian vaskular. Pakar bedah mengeluarkan tumor dan menghantar kandungannya ke makmal histologi.

Gejala

Tumor boleh terbentuk di mana sahaja di kepala. Perhatian khusus harus diberikan kepada pembengkakan di bahagian belakang leher. Neoplasma ini boleh mengakibatkan akibat yang serius. Adalah mendesak untuk membawa bayi ke klinik. Gejala yang berkaitan termasuk:

  • loya;
  • muntah;
  • kesakitan yang kuat;
  • Bayi itu sedang menangis;
  • sawan hadir;
  • pendarahan dari hidung dan telinga;
  • terdapat lebam, lebam, hematoma;
  • kawasan yang rosak bengkak.

Gejala di atas menunjukkan bahawa benjolan di bahagian belakang kepala anak selepas jatuh, dan pukulan kuat merosakkan tengkorak. Akibatnya, doktor mendiagnosis kecederaan otak traumatik. Gegar otak juga berlaku. Di mana pesakit juga mengalami mual, muntah, dan pening yang teruk.

Kaedah rawatan

Sekiranya terdapat lebam di bahagian belakang kepala, lebam dan lebam sering diperhatikan dari pukulan. Dengan kerosakan seperti itu, perlu menggunakan kompres sejuk ke tempat sakit secepat mungkin. Untuk ini, ais yang dibalut dengan sapu tangan digunakan. Kompres dipegang selama sekitar 10 hingga 15 saat, kemudian dilepaskan selama 5 hingga 10 saat. Prosedur ini mengambil masa 15 minit. Tindakan sedemikian akan menghilangkan peningkatan hematoma dan membantu mengurangkan edema. Sebagai alternatif, tuala yang direndam dalam air yang sangat sejuk atau larutan garam yang kuat boleh diterima. Untuk pemulihan yang cepat, doktor mengesyorkan persediaan topikal. Salap anti-radang dengan kesan resorpsi digunakan. Kaedah berikut meluas di kalangan kaedah rakyat. Dua kali sehari, benjolan disapu dengan larutan alkohol, dan kemudian mesh iodin digunakan. Anda boleh menggunakan daun kubis atau membuat gruel dari sayur ini untuk kompres.

Sekiranya terdapat benjolan di bahagian belakang kepala atau di dahi bayi anda, anda perlu mengunjungi pakar yang berbeza: pakar bedah, pakar bedah saraf, pakar otolaryngologi, ahli alahan, ahli onkologi. Sikap tidak berhati-hati terhadap rawatan kanak-kanak dan lawatan ke hospital tepat pada masanya akan memungkinkan diagnosis patologi pada peringkat awal dan mencegah akibat berbahaya.

Benjolan telah terbentuk di kepala anak di bawah kulit - apakah itu??

Kanak-kanak adalah masa yang tepat, anda boleh bermain dan bermain-main, menunggang basikal dan memanjat pokok. Sudah tentu, permainan yang paling menyeronokkan tidak lengkap tanpa lebam, calar dan lebam. Bagaimana jika kanak-kanak itu jatuh dan membongkok kepalanya? Atau anda menjumpai benjolan di kepala, tetapi bayi itu tidak jatuh. Adakah perlu dibimbangkan dan bila berjumpa doktor?

Mengapa benjolan boleh muncul di kepala?

Benjolan kepala muncul dengan pelbagai alasan. Selalunya ini adalah kerosakan mekanikal, akibat pukulan atau gigitan serangga. Benjolan seperti itu muncul dengan sangat cepat, kerana pembengkakan tisu berlaku. Ia menyakitkan, tetapi lama-kelamaan ia hilang.

Dalam semua kes lain, benjolan mesti ditunjukkan kepada doktor, rawatan atau pemerhatian diperlukan. Kemungkinan sebab munculnya benjolan:

  • neoplasma (ateroma, fibroma, hemangioma, lipoma);
  • proses keradangan (kelenjar getah bening yang membesar, abses);
  • patologi kongenital (cephalohematoma).

Varieti patologi dengan gejala

Jenis lebam utama di kepala anak:

  • Hemangioma adalah gumpalan merah kecil, terdiri daripada gumpalan saluran darah, tumbuh bersama anak, dan boleh mempengaruhi tisu bersebelahan. Ia berlaku pada bayi baru lahir atau muncul pada bulan-bulan pertama kehidupan, memerlukan pemantauan berterusan. Lebih kerap kanak-kanak perempuan dilahirkan dengan hemangioma, tetapi kanak-kanak lelaki juga memilikinya. Di kepala, mereka biasanya dilokalisasi di kawasan mata atau di belakang telinga. Dengan pertumbuhan yang berterusan, hemangioma memerlukan rawatan. Sekiranya pada tahun pertama kehidupan ia tidak bertambah besar, maka ia berlalu tanpa rawatan 10-12 tahun.
  • Lipoma atau wen. Dengan sendirinya, ia tidak berbahaya, mudah bergerak, berkembang dengan perlahan. Sekiranya mendatangkan rasa tidak selesa, anda boleh membuangnya.
  • Atheroma adalah penyumbatan kelenjar sebum (sebaceous cyst). Selalunya tumbuh dan mencapai ukuran yang mengagumkan. Dibuang melalui pembedahan. Biasanya terletak di bahagian belakang kepala di bawah kulit kepala. Biasanya tidak menyakitkan, tetapi apabila jangkitan masuk menjadi meradang, menyebabkan rasa tidak selesa dan sensasi yang menyakitkan.
  • Fibroma adalah tumor pepejal dan jinak. Untuk menentukan sifatnya, perlu berjumpa pakar onkologi dan menjalani ujian.
  • Ketuat adalah benjolan kecil berwarna daging atau coklat, biasanya di bawah rambut. Punca penampilan tidak diketahui, mungkin disebabkan penurunan imuniti atau keturunan.
  • Kelenjar getah bening yang bengkak. Selalunya ini berlaku secara serentak dari kedua-dua belah - lebam simetri di belakang telinga.

Bayi mungkin mengalami kecederaan kelahiran atau cephalohematoma. Ini adalah pembengkakan kecil di kawasan oksipital. Pada palpasi, cecair dirasakan di dalam. Ia hanya memerlukan pemerhatian dan pada usia dua minggu ia akan hilang dengan sendirinya. Kebimbangan disebabkan oleh kes apabila pembengkakan tumbuh, berubah menjadi merah, atau cairan dilepaskan. Anda harus segera berjumpa doktor dan mengambil tindakan, kerana peningkatan pendidikan boleh mengancam nyawa.

Cephalohematoma pada kepala bayi yang baru lahir (lebih banyak dalam artikel: cephalohematoma di kepala pada bayi baru lahir)

Benjolan di dahi anak hanyalah ciri anatomi individu dari struktur tengkorak (untuk lebih jelasnya, lihat artikel: apa yang harus dilakukan jika benjolan muncul di dahi anak?) Mereka tidak patologi dan tidak memerlukan rawatan khas. Jangan bimbang jika bayi dilahirkan dengan benjolan - pada usia dua bulan, dengan penjagaan yang betul, semuanya hilang tanpa akibat.

Doktor mana yang harus anda hubungi?

Di klinik kanak-kanak, anda akan dirujuk ke pakar bedah. Sekiranya gambaran klinikal tidak mencukupi untuk diagnosis yang tepat, diperlukan konsultasi pakar onkologi, alergi, ENT, serta hasil pelbagai ujian dan pemeriksaan tambahan. Sebilangan besar diagnosis seperti itu terletak pada kompetensi pakar bedah, dialah yang akan menjalani pemeriksaan dan pemerhatian lebih lanjut.

Diagnosis patologi

Kecederaan kelahiran bukanlah perkara biasa. Tulang tengkorak mengalami tekanan yang luar biasa ketika melalui saluran kelahiran. Bayi yang baru lahir diperiksa dengan teliti oleh pakar neonatologi, dia mendiagnosis patologi, jika ada. Untuk memperjelas diagnosis cephalohematoma, ultrasound, x-ray kepala dan pemeriksaan lain dilakukan (kami mengesyorkan membaca: pada usia berapa kepala anak boleh sinar-x?).

Selepas melahirkan anak dan keluar dari hospital, menjadi perhatian ibu untuk memantau keadaan anak. Bola dan lebam kecil di bawah kulit mudah dilihat semasa kebersihan harian. Tengkorak bayi sangat lembut, fontanel belum ditutup, penting untuk mengelakkan kecederaan dan lebam (untuk keterangan lebih lanjut dalam artikel: berapa bulan rata-rata fontanelle tumbuh berlebihan pada bayi?).

Paling mudah untuk mengenal pasti hemangioma dengan penampilan dan warna merahnya yang khas. Pada masa akan datang, pakar bedah harus mengawasinya, memantau pertumbuhan dan dinamika.

Sekiranya anda menemui benjolan dalam bentuk bola di bahagian belakang kepala anak setelah lebam, lebih baik segera menunjukkannya kepada doktor. Kriteria utama yang difokuskan oleh doktor semasa pemeriksaan:

  • saiz;
  • bilangan kon;
  • lokasi;
  • Warna;
  • jumlah darah yang bocor (sekiranya berlaku kecederaan);
  • keadaan umum pesakit.

Kaedah rawatan

Pukulan dan gigitan tidak memerlukan rawatan. Sekiranya perlu, anda dapat meringankan penderitaan dengan menggunakan sebentar ais yang dibalut dengan kain lembut. Antihistamin akan melegakan gatal dan bengkak ketika digigit. Sekiranya pukulan tidak kuat, anda boleh merawat kawasan yang rosak dengan salap khas yang melegakan bengkak.

Kes apabila anda perlu pergi ke doktor:

  1. Cephalohematoma selepas bersalin. Dalam kebanyakan kes, benjolan berair di mahkota akan hilang sendiri dari masa ke masa. Sekiranya ini tidak berlaku, tusukan dikenakan - dengan jarum khas, doktor mengeluarkan cecair dari benjolan.
  2. Bagaimana merawat satu lebam kecil di kepala yang tidak muncul akibat pukulan? Di bahagian belakang kepala, mungkin terdapat ateroma, fibromas atau ketuat (lihat juga: rawatan ketuat pada tangan dan muka pada kanak-kanak). Kes ini sering memerlukan pembedahan..
  3. Kelenjar getah bening yang membesar sering kali disebabkan oleh penyakit baru-baru ini (angina, mononukleosis berjangkit, radang amandel, radang adenoid) (kami mengesyorkan membaca: kelenjar getah bening yang membesar di leher anak: gejala dan rawatan). Keradangan kelenjar getah bening dapat diatasi hanya dengan mencari fokus penyakit. Adalah mungkin untuk menggunakan agen antibakteria atau imunostimulasi. Sebagai usaha terakhir, pembedahan ditunjukkan.
  4. Lemak di kepala dikeluarkan menggunakan cryodestruction. Rawatan ini berkesan dan tidak menyakitkan..

Benjolan yang disebabkan oleh kecederaan teruk memerlukan rawatan perubatan segera. Gejala berikut akan menunjukkan keparahan keadaan:

  • kemerosotan kesihatan yang teruk;
  • pening dan mengantuk yang teruk;
  • kekejangan pada anggota badan;
  • penyempitan atau pelebaran murid;
  • pucat kulit yang teruk;
  • pendarahan yang teruk dari luka;
  • lumpuh otot.

Ibu bapa perlu memanggil pasukan perubatan, dan sebelum kedatangan mereka, letakkan anak di sisinya dan pastikan kedamaian. Kedudukan ini tidak akan membiarkan anak tersedak sekiranya muntah bermula..

Benjolan di kepala anak: di bahagian atas kepala, di bahagian belakang kepala - apa itu

Kanak-kanak jarang berlaku tanpa calar dan lecet. Gelisah kecil, berusaha untuk berada di waktu selalu dan di mana sahaja, sering jatuh, memukul, lebam. Gegaran di kepala kanak-kanak boleh menyebabkan kebimbangan besar. Fenomena seperti itu tidak dapat diabaikan. Segel tidak selalu muncul dari kejutan, ia boleh menjadi gejala penyakit serius.

Benjolan di kepala kanak-kanak adalah kejadian biasa

Mengapa kanak-kanak mempunyai lebam di kepalanya

Ibu bapa yang menemui benjolan di bahagian belakang kepala anak dinasihatkan untuk mengetahui bahawa ini bukan selalu merupakan akibat daripada pukulan. Terdapat banyak penyebab neoplasma..

Gigitan serangga

Dalam tempoh aktiviti serangga pada musim bunga dan musim panas, kerucut sering muncul akibat gigitan. Selalunya mereka tidak berbahaya, tetapi menyebabkan ketidakselesaan. Tapak keradangan boleh menyakitkan, kemerahan muncul, kanak-kanak itu bimbang akan gatal. Benjolan itu hilang dengan sendirinya setelah beberapa hari.

Akibat pukulan tersebut

Benjolan di bahagian atas kepala kanak-kanak sering kali akibat jatuh atau memukul sesuatu yang keras dari atas. Semasa permainan, bayi boleh mencederakan kepalanya. Kerana kerosakan mekanikal, hematoma terbentuk. Ia boleh berbeza warna. Semasa ditekan, rasa sakit yang tajam berlaku. Pendidikan berjalan sendiri, untuk mempercepat prosesnya, doktor mungkin mengesyorkan untuk mengurusnya dengan salap atau krim khas.

Sekiranya kecederaan tisu lembut telah berlaku, maka selalunya tuberkel akan hilang selepas beberapa jam. Kemunculan hematoma menunjukkan bahawa tapak vaskular rosak.

Penting! Pastikan anda berjumpa doktor sekiranya terdapat lebam selepas lebam. Neoplasma boleh menjadi sangat berbahaya. Sekiranya terdapat keretakan di tengkorak, pendarahan teruk mungkin bermula.

Ibu bapa boleh memberikan pertolongan cemas sebelum pakar memeriksa kecederaan. Untuk ini, ais disapu ke kawasan benturan, kompres sejuk dibuat dari kain yang dibasahi dengan air sejuk. Sekiranya tidak ada yang sejuk, anda boleh menggunakan kapas yang dirawat dengan minyak sayuran ke kawasan lebam. Doktor boleh menetapkan ubat untuk penyerapan semula hematoma, pencegahan trombosis, penyingkiran bengkak. Penting agar gegar otak dikecualikan.

Sekiranya anda jatuh, anda perlu memastikan ketenangan sebelum diperiksa oleh doktor, sementara penting untuk tidak membiarkan anak tertidur. Ini perlu untuk memantau keadaannya..

Selalunya, hematoma di kawasan kepala disebabkan oleh pukulan

Kelenjar getah bening

Benjolan besar pada kerongkong kanak-kanak dengan peralihan ke bahagian kepala dapat muncul akibat keradangan kelenjar getah bening. Pelekap terasa dengan baik dan kelihatan secara visual. Mereka boleh membentuk bukan hanya di dekat kepala dan leher, tetapi juga di bawah ketiak..

Penyakit ini boleh berlaku secara bebas dan menjadi akibat patologi berjangkit, misalnya, cacar air. Kanak-kanak tersebut mungkin mengalami gejala tambahan seperti demam, kurang selera makan, kelesuan. Terdapat kesakitan ketika anda menyentuh benjolan. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, keradangan dapat berubah menjadi bernanah.

Lipoma (wanita)

Ini adalah sejenis tumor jinak yang terbentuk dari tisu adiposa. Ia tidak menimbulkan kesulitan kerana tidak menyakitkan. Apabila ditekan, tubercle mudah alih dan lembut. Sebab-sebab penampilan lipoma boleh menjadi ketidakseimbangan hormon, strok, masalah dengan metabolisme lemak. Lipoma perlu dirawat hanya jika mempunyai pertumbuhan yang kuat, kerana dapat mulai memerah tisu kulit yang berdekatan..

Sebab lain

Selalunya, benjolan lembut di kepala anak dijumpai oleh ibu-ibu yang baru lahir. Ini adalah hematoma yang timbul akibat trauma mekanikal semasa proses kelahiran. Kerosakan boleh disebabkan oleh alat yang digunakan oleh kakitangan perubatan. Ia paling ketara pada bulan pertama kehidupan bayi. Selalunya, sehingga satu tahun, neoplasma sepenuhnya berlalu.

Benjolan pada anak boleh berlaku sebagai reaksi alahan. Sebagai contoh, selepas vaksinasi DPT, bayi mengembangkan anjing laut di kaki. Oleh itu, setelah ada suntikan, vaksinasi atau mengambil ubat baru, penting untuk melihat reaksi remah-remah.

Neoplasma sering dapat dilihat pada bayi baru lahir akibat trauma semasa bersalin

Gejala yang berkaitan

Sekiranya neoplasma oksipital tidak hilang dengan sendirinya dalam jangka masa yang panjang, perlu menunjukkan anak kepada doktor. Selalunya pada masa-masa seperti itu gejala tambahan muncul:

  • berdebar-debar jantung, ibu bapa dapat mengawalnya sendiri dengan meletakkan jari di pergelangan tangan;
  • pucat kulit;
  • sensasi menyakitkan yang berpanjangan di kawasan keradangan;
  • saiz murid berubah;
  • terdapat pelanggaran koordinasi pergerakan, orientasi di ruang angkasa;
  • kelemahan umum, pening, mual, muntah;
  • berat ketika memusingkan kepala.

Anak mungkin terganggu oleh sakit kepala yang teruk yang timbul dengan peningkatan, selera makan hilang. Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu tanda tertera muncul, anda mesti segera menghubungi ambulans. Kehadiran mereka menunjukkan perkembangan patologi yang teruk. Selalunya, kejayaan rawatan bergantung pada berapa lama selepas bermulanya neoplasma, ibu bapa meminta pertolongan yang berkelayakan.

Diagnosis patologi

Pada pemeriksaan awal dalam penampilan dan ukuran, doktor mungkin mencadangkan faktor-faktor yang menyebabkan pembentukan bonjolan di kepala bayi. Kriteria utama yang dibimbing oleh pakar semasa pemeriksaan adalah:

  • bilangan neoplasma;
  • saiz;
  • lokasi;
  • Warna;
  • keadaan umum kanak-kanak.

Untuk membuat diagnosis yang tepat, bayi ditugaskan:

  • ujian darah dan air kencing umum, yang akan menunjukkan jika terdapat proses keradangan di dalam badan;
  • MRI, CT.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, diagnosis dibuat, jika perlu, rawatan ditetapkan.

Penting! Anda tidak boleh cuba mengubati sendiri, memburukkan formasi yang terbentuk dengan ubat-ubatan rakyat. Semua janji mesti dibuat hanya oleh pakar.

Untuk menentukan penyebabnya, ujian makmal ditetapkan.

Bila berjumpa doktor dengan segera

Anda harus berjumpa doktor dengan segera sekiranya benjolan di kepala anak muncul akibat trauma, kerosakan mekanikal. Sekiranya keadaan bayi merosot dengan teruk, gejala berikut akan berlaku:

  • penampilan mengantuk;
  • pening tajam;
  • pucat kulit;
  • sawan.

Penting! Dalam keadaan seperti itu, ibu bapa harus memanggil ambulans. Sebelum kedatangan doktor, berikan rehat sepenuhnya kepada anak dengan meletakkan dia di sisinya.

Sekiranya seorang kanak-kanak bimbang tentang sakit kepala, mual, muntah dan kelemahan yang teruk, ambulans harus segera dipanggil

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya benjolan telah terbentuk di bahagian belakang kepala anak, ia tidak hilang dalam jangka masa yang lama dan disertai dengan gejala tambahan, anda harus berjumpa doktor. Pemeriksaan utama dilakukan oleh pakar pediatrik, dia akan menetapkan ujian dan memberikan rujukan, jika perlu, kepada pakar sempit. Untuk diagnosis yang tepat, pemeriksaan oleh THT, pakar bedah dan alahan mungkin diperlukan.

Potensi akibat dan komplikasi

Sekiranya kanak-kanak mempunyai benjolan di kepala, ini memerlukan perhatian yang meningkat. Sekiranya neoplasma muncul akibat pukulan atau kejatuhan, sangat penting untuk mengecualikan gegar otak, yang memerlukan rawatan jangka panjang dan kepatuhan untuk berehat di tempat tidur. Keadaan saluran darah juga diperiksa - akibat kecederaan, risiko pecah meningkat..

Penting! Bahaya benjolan di kepala adalah bahawa tanpa manifestasi gejala tambahan, mereka dapat dengan cepat berubah dari tumor jinak menjadi tumor ganas dan memberikan metastasis ke organ lain..

Komplikasi teruk boleh berlaku jika proses purulen berkembang di benjolan. Ini boleh menyebabkan abses, keadaan patologi.

Sebarang tindakan dengan neoplasma di kawasan kepala pada kanak-kanak harus dilakukan hanya setelah berunding dengan doktor. Sekiranya kita bercakap mengenai meterai yang muncul akibat lebam, salap khas, kompres boleh diresepkan.

Terdapat banyak jenis neoplasma yang, atas pelbagai sebab, muncul di kepala anak. Mereka boleh menjadi jinak dan ganas, jadi anda tidak boleh mengabaikan lawatan ke doktor.

Benjolan pada tengkorak pada anak berusia 7 bulan

Soalan Berkaitan dan Disyorkan

11 jawapan

Pencarian laman web

Bagaimana jika saya mempunyai soalan yang serupa tetapi berbeza?

Sekiranya anda tidak menemui maklumat yang anda perlukan di antara jawapan untuk soalan ini, atau jika masalah anda sedikit berbeza dengan yang dikemukakan, cuba ajukan soalan tambahan kepada doktor di halaman yang sama jika berkaitan dengan soalan utama. Anda juga boleh mengemukakan soalan baru, dan setelah beberapa lama doktor kami akan menjawabnya. Ianya percuma. Anda juga boleh mencari maklumat yang relevan dalam soalan serupa di halaman ini atau melalui halaman carian laman web. Kami akan sangat berterima kasih jika anda mengesyorkan kami kepada rakan anda di rangkaian sosial..

Medportal 03online.com menjalankan rundingan perubatan dalam cara berkomunikasi dengan doktor di laman web ini. Di sini anda mendapat jawapan dari pengamal sebenar di bidangnya. Pada masa ini, di laman web ini, anda boleh mendapatkan nasihat dalam 50 bidang: alergis, ahli anestesiologi-resuscitator, venereologist, gastroenterologist, hematologist, genetics, gynecologist, homeopath, dermatologist, pediatric gynecologist, pediatric neurologist, pediatric urologist, pediatric endocrine endologist, pediatric endocrine, pakar penyakit berjangkit, pakar kardiologi, pakar kosmetik, ahli terapi pertuturan, pakar THT, pakar mamologi, peguam perubatan, ahli narkologi, pakar neuropatologi, pakar bedah saraf, ahli nefrologi, pakar pemakanan, ahli onkologi, ahli urologi, ahli ortopedik-traumatologi, pakar oftalmologi, pakar pediatrik, pakar bedah plastik, pakar rheumatologi, psikologi, pakar rheumatologi, ahli radiologi, ahli seks-andrologi, doktor gigi, ahli trikologi, ahli urologi, ahli farmasi, phytotherapist, phlebologist, pakar bedah, ahli endokrinologi.

Kami menjawab 96.65% soalan.

Benjolan di kepala bayi dan bayi yang baru lahir

Sekembalinya dari hospital, dalam proses merawat dan memerhatikan bayi yang baru lahir, ibu bapa muda sering menemui lebam di kepala anak dengan pelbagai tanda luaran. Dalam kebanyakan kes, ini adalah perkara biasa dan tidak seharusnya menjadi alasan untuk panik, tetapi perlu berunding dengan pakar pediatrik atau pakar pediatrik lain (pakar bedah, pakar neurologi). Doktor akan menentukan sifat pendidikan dan membuat janji dan cadangan yang diperlukan untuk rawatan dan perawatan. Pertimbangkan benjolan di kepala bayi.

Cephalohematoma

Selalunya, lebam di kepala bayi yang baru lahir adalah cephalohematoma, yang merupakan akibat kecederaan kelahiran. Cephalohematoma (atau "telur angsa") adalah kumpulan darah yang telah merembes di bawah lapisan luar tulang (periosteum) tengkorak. Muncul di satu bahagian kepala. Ia berlaku semasa melahirkan kerana tekanan tulang pelvis ibu di kepala bayi semasa persembahan cephalic, ketika saluran darah kecil tidak dapat menahan tekanan ini dan pendarahan berlaku. Risiko hematoma meningkat dengan pelvis ibu yang sempit dan kepala bayi yang besar. Ia sering muncul ketika digunakan dalam penyaluran vakum dan forceps pembedahan.

Benjolan seperti itu di kepala bayi meningkat secara beransur-ansur, penuh dengan darah, dan tidak dapat dikesan dengan segera, disembunyikan oleh tumor kepala generik (tumor generik membengkak tisu lembut kepala kerana stasis vena yang berlaku ketika melewati saluran kelahiran). Untuk masa yang lama, darah dalam hematoma kekal dalam keadaan cair. Setelah 10 hari hidup anak, tumor mula larut. Dengan hematoma yang besar, proses ini mungkin disertai dengan penyakit kuning yang disebabkan oleh masuknya produk pembusukan tumor ke dalam aliran darah..

Biasanya, benjolan di kepala bayi yang baru lahir mempunyai jalan yang baik, tidak menunjukkan kerosakan pada otak bayi, dan sembuh sendiri dari beberapa minggu hingga beberapa bulan tanpa akibat. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, ia dapat membuat kalsifikasi dan sebahagiannya mengubah bentuk tengkorak.

Langkah-langkah terapi untuk cephalohematoma besar terdiri dalam operasi pembedahan: tusukan tumor dilakukan dan aspirasi kandungannya. Tusukan dilakukan sehingga hari ke-14 kehidupan anak. Walaupun tidak ada konsensus di kalangan pakar mengenai keperluannya, banyak tinjauan positif ibu muda menunjukkan keselamatan operasi. Untuk mengelakkan pertumbuhan semula hematoma dan tusukan berikutnya (terdapat bahaya jangkitan), ia tidak dilakukan semasa pertumbuhan hematoma. Penggunaan salap tidak digalakkan, ia menyumbang kepada pengoksidaan (pemadatan) hematoma.

Benjolan akibat kecederaan

Kemunculan benjolan di kepala bayi beberapa bulan selepas kelahiran sering dikaitkan dengan kecederaan kepala. Terdapat situasi ketika anak jatuh dari meja atau katil pelina. Dalam kes ini, bayi harus segera ditunjukkan kepada doktor. Kadang-kadang kejatuhan dari ketinggian rendah boleh menyebabkan kecederaan serius bukan hanya pada kepala, tetapi juga pada bahagian badan yang lain. Ciri kecederaan kanak-kanak adalah bahawa prognosis mungkin tidak bertepatan dengan kedalaman dan kekuatan kecederaan: kecederaan teruk berakhir dengan baik dan sebaliknya..

Sekiranya kecederaan di kepala berlaku dan terdapat gejala gegar otak, anda perlu:

  • segera hubungi ambulans;
  • letakkan beg ais hancur yang dibalut dengan kain di benjolan selama 10-20 minit;
  • jika bayi tertidur, putar kepalanya ke sebelah (sekiranya berlaku muntah untuk mengelakkan aspirasi).

Gejala utama gegar otak adalah muntah, walaupun sekali, dan kehilangan kesedaran. Sukar untuk menentukan kehadiran kehilangan kesedaran pada bayi, tetapi jika saat kecederaan dan penampilan menangis dipisahkan oleh "senyap" dua atau beberapa saat, ini mencurigakan dari segi gegar otak.

Kecederaan pada bahagian tengkorak yang berlainan mempunyai simptom dan akibatnya sendiri.

Kecederaan leher

  • pelanggaran menghisap;
  • regurgitasi yang kerap;
  • trauma yang teruk boleh menyebabkan pelanggaran pertuturan dan penglihatan di masa depan, kemunculan torticollis dan scoliosis.

Kecederaan tulang sphenoid

  • perkembangan strabismus;
  • peningkatan ICP;
  • gangguan pertuturan (masalah dengan artikulasi).

Kecederaan tulang sementara

  • masalah pendengaran;
  • kekurangan koordinasi pergerakan.

Kecederaan tulang frontal

  • kelemahan fizikal;
  • pelanggaran perkembangan psikomotor.

Kelenjar getah bening

Sekiranya benjolan kecil dirasakan di kepala bayi, maka itu mungkin kelenjar getah bening. Kelenjar getah bening adalah sebahagian daripada sistem imun kanak-kanak. Biasanya, mereka dirasakan sebagai kacang getah kecil yang bebas bergerak di bawah kulit. Mereka biasanya menonjol di bahagian belakang kepala, di belakang telinga. Peningkatan mereka dikaitkan dengan penyesuaian normal sistem imun bayi terhadap mikroba dan penghasilan antibodi terhadapnya. Gigitan nyamuk di kawasan kepala juga boleh menyebabkan kelenjar getah bening membengkak.

Gejala harus menjadi perhatian dan lawatan ke doktor:

  • kelenjar getah bening terus membesar,
  • kemerahan dan peningkatan suhu kulit di atas kelenjar getah bening,
  • imobilitas kelenjar getah bening, lekatannya dengan tisu sekitarnya,
  • kenaikan suhu badan am.

Biasanya, kelenjar getah bening pada bayi kembali ke ukuran fisiologi dalam 3-6 bulan..

Ngomong-ngomong, benjolan di kepala bayi yang baru lahir juga boleh disebabkan oleh gigitan nyamuk. Rawat tempat gigitan dan buat losyen dengan air mineral atau daun teh.

Atheroma atau sista epidermis

Atheroma adalah pembentukan bulat tanpa rasa sakit, berdiameter 5 hingga 40 mm, yang muncul kerana penyumbatan kelenjar sebum. Ada kemungkinan benjolan yang terdapat di kepala bayi adalah ateroma - beg yang dipenuhi dengan sel-sel lemak dan mati (steatoma, wen). Kulit di sekelilingnya tidak berubah warna dan struktur. Atheroma berkembang akibat peningkatan berminyak pada kulit bayi dan sekiranya berlaku kesilapan dalam penjagaan kebersihan.

Atheroma tidak hilang sendiri dan memerlukan rawatan, kerana boleh menjadi radang dan peningkatan saiznya. Tanda-tanda keradangan ateroma adalah kesakitannya dan peningkatan suhu di sekitar tumor, menyebabkan kegelisahan pada bayi.

Dalam kes-kes yang jarang berlaku, rehat wanita seperti itu terbuka dengan sendirinya. Tetapi mereka biasanya dikeluarkan melalui pembedahan. Imbasan ultrasound dilakukan untuk bayi mengecualikan hernia serebrum. Tumor kecil dikeluarkan dengan laser dalam beberapa sesi. Penyingkiran ateroma besar dilakukan di bawah anestesia umum: sista dibuka, terkelupas dan kapsul sebum dikeluarkan.

Tetapi jika ateroma kecil dan tidak tumbuh, tidak mengganggu anak, penyingkiran dapat ditunda sehingga dia mencapai usia tiga tahun.

Untuk mengelakkan kemunculan wen, perlu melindungi kepala anak dari terlalu panas dan hipotermia, ikuti peraturan penjagaan kebersihan.

Selepas tempoh neonatal, ibu bapa harus mengingat fakta seperti benjolan di kepala anak ketika bayi. Pakar yang berpengalaman akan mempertimbangkannya sekiranya pada masa akan datang perlu untuk memperbaiki keadaan patologi tertentu.

Benjolan di kepala bayi yang baru lahir

Kandungan:

  • Tumor generik dan ciri bentuk tengkorak
    • Tumor kelahiran
    • Sebab lain
  • Kelenjar getah bening
  • Lebam kepala
  • Sebab lain
  • Kesimpulannya

Selepas lelaki kecil itu dilahirkan, banyak ibu mungkin agak bingung bahawa penampilan bayi tidak sama dengan bayi lain. Bibir merah jambu, pipi berisi dan bentuk kepala bayi yang ideal sebaik sahaja dilahirkan adalah mitos yang mesti ditinggalkan secepat mungkin..

Tumor generik dan ciri bentuk tengkorak

Bentuk tengkorak yang tidak simetri dan benjolan di kepala bayi yang baru lahir menarik perhatian selepas kelahiran anak kepada mana-mana orang, bahkan yang jauh dari perubatan dan kelahiran anak. Sebabnya ini mungkin asimetri tengkorak kerana trauma kelahiran atau berlakunya tumor kelahiran..

Tumor kelahiran pada bayi baru lahir

Bentuk tengkorak bayi boleh berbentuk bujur dan bulat. Dalam kes ini, lebih kerap benjolan yang jelas ditentukan di kepala bayi yang baru lahir (menurut istilah perubatan - "tumor generik").

Maklumat Sebilangan besar doktor berpendapat bahawa jenis ini adalah normal pada bayi yang dilahirkan secara semula jadi (tanpa pembedahan caesar). Dalam kes ini, kemunculan balita disebabkan oleh laluan melalui saluran kelahiran dan ciri-ciri individu.

Tulang tengkorak wajah pada anak kecil cukup kuat dan tahan lama. Pada masa yang sama, tulang selebihnya (oksipital, parietal, temporal, dan frontal) mempunyai hubungan elastik yang fleksibel dengan sejumlah besar tulang rawan biasa. Ibu secara bebas dapat menjumpai kawasan ini di kepala anak - ini adalah fontanelles parietal yang besar dan kecil (oksipital). Akibat melewati saluran kelahiran, tulang yang bersambung bergerak dapat bergerak satu sama lain, sehingga bentuk tengkorak bayi baru lahir.

Sebab lain

Terdapat beberapa sebab lagi mengapa benjolan muncul di kepala bayi yang baru lahir:

  • Pertama, dengan mengambil kira keunikan struktur tengkorak anak kecil, penting untuk mengesan penampilan "tumor kelahiran". Ini adalah konsep kolektif yang merangkumi banyak keadaan yang dicirikan oleh penampilan benjolan di kepala. Ini adalah pembesaran yang jelas dari kawasan parietal anak, yang memberikan kesan tumor. Hampir selalu berlaku dalam kes kelahiran semula jadi - kerana tekanan yang berpanjangan dan keanehan kedudukan janin di kawasan parietal kepala, tekanan dapat meningkat, edema mungkin muncul. Jenis kerucut ini mempunyai bentuk tuberose, bebas melewati batas jahitan tulang dan fontanelles. Dengan perjalanan normal, setelah beberapa hari, edema mereda, dan tengkorak bayi kelihatan normal..
  • Kedua, dalam beberapa kes, darah dari kapal yang rosak semasa melahirkan dapat meletus ke kawasan kepala bayi. Bergantung pada tahap pendarahan, proses dan keadaan ini terbahagi kepada beberapa jenis, makna dan ciri khas penting bagi profesional perubatan. Secara umum, jenis "benjolan" - cephalohematoma - agak sukar untuk dibezakan daripada tumor generik yang biasa. Di sini kita dapat melihat fakta bahawa ini menjadi lebih jelas apabila edema primer berlalu dan benjolan yang jelas dicatat di kepala bayi, yang mempunyai batas yang jelas sepanjang kontur tulang utama tengkorak (oksipital, parietal, temporal). Dalam kes ini, darah dituangkan di bawah periosteum.

Sebagai kesimpulan, kita boleh mengatakan:

  1. Kemunculan benjolan di kepala bayi sebaik sahaja dilahirkan adalah normal, terutama jika kelahiran berlaku secara semula jadi.
  2. Dengan resolusi normal "tumor generik", semua gejala hilang dalam beberapa hari.
  3. "Tumor kelahiran" mempunyai tepi yang tidak jelas, secara bebas melewati batas tulang dan fontanelles. Sebaliknya, cephalohematoma jelas terhad pada tulang, di bawah periosteum yang mana darah dikumpulkan..
  4. Pemeliharaan benjolan di kepala bayi yang baru lahir untuk waktu yang lama atau peningkatan saiznya mungkin merupakan gejala penyakit lain, yang rawatannya memerlukan permulaan segera atau diagnosis lebih lanjut (penurunan otak, sindrom Down, kerosakan pada tulang tengkorak, dll.).

Kelenjar getah bening di kepala pada kanak-kanak

Kemunculan sebilangan kecil formasi bulat di kepala bayi atau satu, tetapi agak besar, mungkin merupakan bukti limfadenitis.

Limfadenitis adalah pembesaran kelenjar getah bening. Kira-kira 5-7% bayi baru lahir mungkin mengalami gejala ini. Pada palpasi formasi sedemikian, diperhatikan:

  • saiz kecil (berbanding dengan tumor generik);
  • mobiliti di bawah kulit ketika terlantar;
  • keanjalan semasa ditekan (seperti kacang elastik atau bola getah yang ketat).

Biasanya, palpasi mereka sama sekali tidak menyakitkan..

Sebaliknya, jika palpasi mereka sukar disebabkan oleh sindrom kesakitan yang mana bayi bertindak balas, terdapat peningkatan berterusan (dari hari ke hari) dalam ukuran dan / atau bilangan mereka - semua ini mungkin merupakan tanda bahawa benjolan di kepala adalah gejala penyakit radang. yang memerlukan diagnosis dan rawatan segera.

Perlu diperhatikan bahawa jika anda melihat kemerahan di sekitar kelenjar getah bening seperti itu, segera hubungi doktor anda.

Kecederaan kepala pada kanak-kanak

Terdapat kes apabila lebam di kepala bayi boleh menjadi penyebab lebam. Oleh kerana kulit dan tisu subkutan anak sangat halus dan rentan, dan koordinasi pergerakan masih sama sekali tidak ideal, bahkan sedikit kesan pada tempat tidur, kaki kerusi, sudut beberapa perabot boleh menyebabkan pembentukan tuberkel di kepala bayi. Anda perlu menggunakan sejuk dan melumasi kawasan ini dengan panthenol. Dalam beberapa kes (lebam besar di kawasan mata), berjumpa doktor.

Punca lain dari lebam di kepala

Sebab tambahan untuk timbulnya benjolan di kepala bayi yang baru lahir tidak mempunyai kepentingan klinikal yang besar dan paling sering ditunjukkan oleh pelbagai lebam, hematoma dan ateroma.

Atheroma adalah pembentukan seperti tumor yang berkembang dari kelenjar sebum, saluran yang, untuk pelbagai sebab, menjadi tidak dapat dilalui untuk rembesan (sebum atau lemak). Ini menyebabkan peregangan dan peningkatan saiznya secara beransur-ansur. Mereka elastik-lembut untuk disentuh (lebih lembut berbanding dengan kelenjar getah bening, benar-benar tidak menyakitkan, mudah alih).

Rawatan ateroma adalah cepat, tetapi, memandangkan pertumbuhannya yang perlahan dan pembukaan diri yang kerap, hanya dengan ketidakselesaan yang teruk, ukuran yang ketara atau munculnya tanda-tanda keradangan pembukaan atau penghapusannya ditunjukkan.

Kesimpulannya

Benjolan di kepala pada bayi baru lahir boleh menjadi manifestasi normal kelahiran semula jadi atau gejala sejumlah keadaan yang mungkin memerlukan rawatan segera. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, anda harus segera berjumpa doktor (pakar obstetrik atau pediatrik).

Benjolan di kepala anak - bagaimana keadaannya dan bagaimana membuangnya di rumah

Sekiranya anda mempunyai anak dalam keluarga anda, maka semua jenis kecederaan akan sering terjadi, kerana anak-anak sangat aktif dan mudah bergerak. Selalunya hasil kejatuhan yang tidak diingini adalah lebam. Tetapi kehadiran hematoma juga boleh menyebabkan sebab lain. Selalunya, hematoma dapat dijumpai dengan memeriksa kepala bayi.

Dalam artikel ini, kami akan menganalisis sebab utama pembentukan benjolan pada anak-anak dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh ibu bapa..

Konsep lebam sebagai jenis kecederaan kepala

Semasa hentaman, kerosakan pada kapilari dan saluran darah berlaku. Tidak ada lapisan lemak di kepala anak, akibatnya darah, mengalir keluar, terkumpul di antara tisu lembut dan tengkorak.

Pembengkakan terbentuk, yang disebut benjolan. Seperti yang anda lihat dalam foto benjolan di kepala bayi, ukurannya dipengaruhi oleh jumlah darah yang mengalir keluar..

Bergelombang setelah jatuh teruk

Benjolan di kepala kanak-kanak setelah terkena jatuh segera terbentuk. Sebab pembentukannya adalah kerosakan pada tisu lembut yang bersebelahan dengan tengkorak, mengakibatkan pecahnya pembuluh darah dan pembentukan pembengkakan. Tindakan tepat pada masanya diambil untuk mengelakkan pertumbuhan bengkak.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak itu memukul kepalanya dan benjolan melompat keluar? Sapukan sejuk ke tempat yang lebam secepat mungkin..

Tetapi perlu diingat bahawa perlu dilakukan manipulasi seperti selendang atau kain untuk mengelakkan radang dingin pada kulit..

Dibolehkan untuk menggunakan:

  • ais dari peti sejuk;
  • kain yang direndam dalam air sejuk;
  • pad gel khas;
  • mentega beku, ikan, daging;
  • botol plastik atau kaca dengan air sejuk;
  • bekas getah dengan ais.

Semakin besar lebam, semakin lama jangka masa terkena sejuk dengan kulit. Pada keesokan harinya, kesan panas berkesan. Ia mengurangkan tahap pembengkakan dan mengurangkan bengkak.

Kompres tidak digunakan jika kulit telah rosak dan luka terbuka telah terbentuk. Sekiranya berlaku, anda perlu membasmi kuman di tempat kerosakan dan berjumpa doktor..

Tetapi selalunya ibu bapa tidak melihat saat kejatuhan dan, dengan itu, tidak dapat memberikan pertolongan cemas dengan segera. Sekiranya bayi anda mengadu sakit di tempat pukulan, anda boleh melancarkan lebam dengan beberapa jenis ubat.

Bagaimana mengurapi benjolan di kepala anak? Cara seperti salap Penyelamat, Sinyakoff, dan lain-lain akan berlaku. Biasanya, selepas dua hingga tiga hari, benjolan itu hilang dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, jika hematoma tidak hilang untuk waktu yang lama dan menyakitkan, maka sangat penting untuk berjumpa doktor.

Ingat, semakin muda anak anda, semakin teruk kecederaan kepala. Pukulan ke kawasan lateral dan parietal kepala dan belakang kepala boleh menjadi agak serius. Dalam keadaan sedemikian, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan perubatan..

Jenis dan penyebab munculnya lebam di kepala di rambut

Benjolan di kepala di rambut diucapkan atau segel halus di bahagian belakang kepala, mahkota, di kawasan mahkota. Mereka menyakitkan apabila disentuh, tetapi lebih kerap pembentukannya tidak disertai dengan rasa tidak selesa. Walau apa pun, alasan untuk pembentukan meterai mesti dijelaskan. Dialah yang menjadi faktor penentu dalam memilih taktik terapi. Pelbagai kaedah digunakan dalam rawatan - konservatif dan pembedahan.

Punca dan faktor yang memprovokasi

Benjolan di bahagian belakang kepala selalu terbentuk atas sebab patologi. Benjolan besar, kecil, keras, atau lembut menunjukkan kerosakan pada badan pada tahap tertentu. Mungkin kelenjar sebum baru tersumbat, dan jerawat yang keluar dangkal. Tetapi dengan perkembangan kejadian yang tidak menguntungkan, pembentukan tumor jinak atau ganas tidak dikecualikan..

Selalunya, seseorang menemui benjolan apabila tumbuh pada ukuran 1-2 cm. Ini adalah isyarat mengenai perkembangan penyakit ini, terutama dengan kemerosotan kesihatan umum. Benjolan di kulit kepala berbahaya, memerlukan pemeriksaan yang teliti pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Sekiranya benjolan muncul di kepala di bawah kulit setelah lebam, maka hubungannya mudah terjalin. Ini adalah nama kecederaan traumatik tertutup yang jarang berlaku dalam kehidupan seharian. Biasanya, seseorang dipukul ketika dia jatuh di rumah atau di jalan. Segel terbentuk akibat kecederaan sukan dan kerja. Neoplasma sangat berbahaya selepas pukulan dengan objek tumpul, kemalangan lalu lintas dan jatuh dari ketinggian. Sesungguhnya, dalam kes seperti itu, mereka sering disertai oleh kecederaan tengkorak dan (atau) gegar otak..

Tidak seperti bahagian tubuh yang lain, kulit kepala hampir tidak mempunyai tisu berlemak, melekat rapat ke tulang. Oleh itu, setelah terkena, darah tidak diedarkan secara merata, tetapi terkumpul, membentuk segel. Gejala khas untuk jenis kecederaan ini:

  • kesakitan yang teruk semasa ditekan;
  • kemunculan hematoma yang luas atau pendarahan tusukan;
  • bengkak, bengkak, kemerahan pada kulit.

Ketika sembuh, warna dermis di sekitar benjolan berubah dari ungu gelap menjadi kuning-hijau. Saiznya berkurang, dan kemudian ia larut dan hilang tanpa jejak. Sekiranya seseorang mempunyai benjolan, maka pek ais menjadi perlindungan yang sangat baik terhadap hematoma dan edema..

Seorang doktor harus segera berjumpa sekiranya, setelah terkena pukulan, selain benjolan, anda bimbang akan mual dan muntah, pening dan sakit kepala. Ini adalah tanda-tanda gegar otak yang tidak hilang dengan sendirinya tanpa akibat..

Alergi terhadap gigitan serangga

Alahan adalah sebab biasa mengapa benjolan muncul di bahagian belakang kepala. Hanya tidak berkembang ketika memakan makanan atau ubat-ubatan tertentu, penembusan debunga atau rambut haiwan ke dalam badan. Benjolan di kulit kepala adalah hasil serangan serangga. Ini boleh menjadi nyamuk, gadflies, horseflies, midges, kutu manusia yang tinggal di ruang bawah tanah. Yang menunjukkan perkembangan alahan:

  • meterai tidak menyakitkan walaupun dengan tekanan yang kuat. Semasa gigitan, banyak serangga menyuntik bahan bioaktif ke dalam aliran darah yang mempunyai sifat anestetik;
  • gatal berlaku, yang menjadikan orang itu selalu gatal. Pada masa yang sama, dia secara tidak sengaja memberi trauma pada kulit, memprovokasi perkembangan jangkitan bakteria.

Orang yang tidak terdedah kepada alahan hanya mengalami sedikit pembengkakan setelah digigit. Ia tidak memerlukan rawatan dan hilang dalam sehari. Dan penghidap alergi sering mengalami lebam gatal yang besar, yang larut setelah mengambil antihistamin.

Serangga sering menyerang orang dewasa atau kanak-kanak semasa tidur mereka. Mereka lebih suka menggigit kulit nipis dan halus di belakang telinga, di pelipis dan bahagian belakang kepala..

Atheroma

Benjolan di kepala tidak lebih dari ateroma. Ini adalah sista kelenjar sebum, yang merupakan rongga dengan rembesan lembek. Atheroma adalah formasi subkutan, bulat, dinaikkan, elastik. Apabila disentuh, ia agak diperah ke dalam kerana konsistensinya yang lembut. Tumor seperti itu mudah beralih ke sisi, tumbuh dengan perlahan. Sekiranya tidak dirawat, ia mencapai dimensi yang mengagumkan - diameter sehingga 10 cm.

Apabila kelenjar sebum disekat, rahsia tidak berhenti menghasilkan. Ia tidak hilang di mana-mana, terkumpul dan secara beransur-ansur meregangkan dinding rongga. Pada masa yang sama, tidak ada rasa tidak selesa, gatal-gatal atau sakit, kerana pemadatan ujung saraf dengan pemadatan tidak termasuk. Atheroma tidak hilang sendiri - ia memerlukan pembedahan.

Semasa mencuba kandungan ateroma, terdapat kemungkinan besar memasukkan mikroorganisma patogen ke dalamnya. Kesejahteraan seseorang akan diperburuk oleh sakit kepala, bengkak benjolan, dan mabuk badan secara umum.

Lipoma

Dalam kehidupan seharian, tumor jinak ini disebut wen. Ini adalah benjolan lembut di kepala yang terdiri dari sel-sel lemak matang. Lipoma digambarkan sebagai pembentukan bulat atau bujur, lembut, elastik, ditutup dengan kulit yang tidak berubah. Wen terbentuk di dahi, di oksiput, lebih jarang di mahkota. Kacang kecil muncul terlebih dahulu, tetapi tumor perlahan-lahan tumbuh dalam ukuran, biasanya tanpa rasa tidak selesa.

Lipoma tidak menimbulkan ancaman kesihatan yang serius, terutamanya yang kecil. Benjolan besar dapat menekan akar saraf, menyebabkan rasa sakit. Sekiranya rawatan tidak dijalankan, orang itu tidak berusaha menghilangkan wen, maka pemakanan tisu terganggu hingga pembentukan ulser dan fokus nekrosis kulit yang terhad.

Fibroma

Fibroma pada kulit kepala adalah tumor tisu penghubung jinak. Ia kelihatan seperti pertumbuhan kecoklatan kecil, naik di atas kulit dengan ketinggian 0,5-1 cm. Fibroma biasanya tunggal, tetapi dalam praktik klinikal, kes-kes pembentukan beberapa segel telah diperhatikan. Ia mempunyai batas yang jelas, tidak menyakitkan ketika ditekan, dilokalisasi di bahagian belakang kepala.

Seperti lipoma, fibroma tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan manusia. Tetapi hanya dengan saiznya yang padat. Sekiranya tumor terbentuk beberapa tahun yang lalu dan terus tumbuh, maka ia meremas tisu-tisu di sekitarnya, mengganggu fungsinya, yang ditunjukkan oleh gejala yang sesuai.

Fibroid perlu dirawat. Terdapat risiko degenerasi, keganasan. Ia minimum, tetapi meningkat dengan cepat dengan mikrotrauma berterusan ke permukaan fibroid.

Hemangioma

Ini adalah nama tumor jinak, yang terdiri daripada sel-sel permukaan dalaman saluran darah dan biasanya dikesan pada bayi baru lahir. Meterai terletak di atas mahkota, sedikit di belakang aurikel atau di atas mahkota. Hemangioma tidak simetri, dilokalisasi sewenang-wenangnya ke kiri dan kanan paksi longitudinal tengkorak. Doktor dapat dengan mudah mendiagnosis benjolan tertentu:

  • dijumpai terutamanya pada bayi wanita;
  • tidak menyakitkan apabila disentuh;
  • naik di atas permukaan kulit hanya dengan beberapa milimeter;
  • mempunyai garis besar yang jelas;
  • jangan bergerak semasa ditekan.

Pembentukan mereka tidak mempengaruhi kesejahteraan kanak-kanak. Walaupun dengan pertumbuhan hemangioma aktif pada bulan-bulan pertama kehidupan, tidak ada ketidakselesaan yang berlaku. Dalam kebanyakan kes, neoplasma pada bayi hilang dengan sendirinya. Sekiranya ini tidak berlaku, maka rawatan diperlukan kerana risiko kecederaan pada tumor.

Ketuat

Dalam kebanyakan kes, ini adalah neoplasma jinak yang berasal dari virus, yang kelihatan seperti bola padat. Sekiranya melonjak keluar di kulit kepala, maka ini menunjukkan peningkatan aktiviti papillomavirus. Ketuat biasanya dilokalisasi di belakang telinga, di mahkota, di zon temporal. Mereka mempunyai beberapa ciri yang membezakan:

  • struktur padat dan tegar;
  • warna kulit tidak berubah, tetapi warna kekuningan atau merah jambu mungkin ada;
  • mempunyai banyak sifat dan cenderung bergabung;
  • bahagian kulit yang terkena adalah kasar, tidak rata apabila disentuh.

Ketuat sering cedera dan berubah warna, bentuk dan ukuran, boleh memberi bekas luka dan parut, dan menyebabkan keganasan. Terdapat risiko berulangnya tinggi ketika melepaskan meterai.

Diagnostik

Benjolan di kepala di bawah kulit adalah isyarat untuk berjumpa doktor untuk langkah diagnostik. Sekiranya ia terbentuk akibat pukulan atau jatuh, maka disarankan untuk membuat janji dengan traumatologist. Dalam kes lain, lebih baik berjumpa dengan ahli terapi. Dia mempunyai semua kemahiran diagnostik. Setelah mengenal pasti punca pembentukan meterai subkutan, pesakit akan dirujuk ke doktor dengan pengkhususan yang lebih sempit untuk rawatan selanjutnya.

Diagnosis utama dibuat berdasarkan pemeriksaan luaran, aduan pesakit, data anamnesis. Untuk mengesahkannya, kadang-kadang diperlukan sejumlah kajian instrumental:

  • radiografi;
  • MRI atau CT;
  • angiografi;
  • pemeriksaan ultrasound.

Keadaan umum kesihatan pesakit dinilai berdasarkan hasil ujian darah dan urin klinikal umum. Sekiranya benjolan itu menyakitkan, kulit di sekitarnya berwarna merah dan bengkak, maka doktor akan mengesyaki jangkitan bakteria atau kulat. Ujian makmal ditetapkan untuk mengesan spesies mikroorganisma patogen.

Kaedah rawatan

Cara untuk menghilangkan lebam lembut atau keras di kepala bergantung pada asal usulnya, keparahan gejala, usia pesakit. Sekiranya tidak bertambah besar, tidak menghalang seseorang untuk menjalani gaya hidup biasa, maka doktor mematuhi pendekatan tunggu dan lihat. Hanya dengan pertumbuhannya yang mendadak, rawatan konservatif atau pembedahan akan dijalankan.

Salap, gel, krim, balsem

Sebaiknya gunakan kompres sejuk segera setelah kecederaan di kepala. Isi beg plastik dengan ketulan ais dan kemudian bungkus dengan kain tebal. Anda perlu menggunakan kompres setiap jam selama 10 minit. Sekiranya benjolan masih terbentuk, maka ubat luaran akan membantu. Apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan rasa sakit, ubat apa yang harus digunakan:

  • ubat anti-radang bukan steroid - Diclofenac, Nimesulide, Ketorol, Nise, Voltaren. Salap dan gel melegakan kesakitan, melegakan keradangan, dan mencegah pembentukan edema;
  • angioprotectors, venoprotectors - Troxevasin, Troxerutin, Lioton, salap heparin. Mereka mengembalikan integriti kapilari yang rosak, menghilangkan pendarahan.

Kaedah yang diuji masa - liniment balsamic menurut Vishnevsky, Naftaderm, balsem dengan comfrey atau saber - telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam penyerapan benjolan di kepala. Mereka dicirikan oleh kesan yang kompleks. Komponen mengeluarkan cecair berlebihan sehingga tidak memerah ujung saraf sensitif, mengurangkan keparahan kesakitan.

Tablet, kapsul, pil

Pembentukan lebam di kepala, meluas dan menyakitkan, sering menandakan jangkitan tisu. Situasi yang serupa biasanya berlaku apabila larangan perubatan dilanggar - jangan menyentuh benjolan, berhati-hati ketika mencuci rambut. Aureus dan staphylococci epidermis, kulat oportunistik menembusi mikrokrak. Proses menular dan radang bermula, yang hanya dapat dihentikan dengan mengambil antibiotik atau antimikotik:

  • makrolida Clarithromycin atau Azithromycin;
  • penisilin separa sintetik Amoxiclav, Augmentin;
  • cephalosporins Ceftriaxone, Cefazolin;
  • agen antimikotik Flucostat, Nystatin.

Apabila sifat alergi neoplasma dikenal pasti, antihistamin dimasukkan ke dalam rejimen rawatan - Suprastin, Tavegil, Loratadin. Sakit kepala yang berterusan boleh menyebabkan benjolan ditekan pada ujung saraf. Ketorol, Maxigan, Spazgan digunakan sebagai analgesik..

Pembedahan

Pembuangan kerucut secara pembedahan adalah rawatan yang paling biasa digunakan dengan banyak faedah. Dalam 30-60 minit, pesakit menyingkirkan neoplasma, yang menyebabkan ketidakselesaan fizikal dan psikologi. Kemungkinan pemampatan saluran darah dan saraf, pembentukan bisul dan degenerasi malignan tumor sepenuhnya dikecualikan. Terapi pembedahan dilakukan oleh doktor di institusi awam dan pusat perubatan swasta..

Bagaimana operasi dijalankan:

  • neoplasma dikeluarkan sepenuhnya dengan pisau bedah atau bahagian tertentu dikeluarkan;
  • pakar bedah membuat tusukan pada titik yang dipersetujui dan mengeluarkan isi rongga yang terbentuk;
  • laser excision dilakukan untuk tumor bersaiz kecil, yang dilokalisasikan terutamanya di zon oksipital, di bucu.

Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan di hospital. Keadaan pesakit dipantau oleh pegawai perubatan selama beberapa hari, dan kemudian dia keluar dari rumah.

Ubat-ubatan rakyat

Doktor dibenarkan menggunakan ubat tradisional hanya untuk menghilangkan meterai keras atau lembut yang terbentuk akibat lebam. Penggunaannya juga mungkin pada tahap akhir terapi alergi. Dalam semua kes lain, ubat-ubatan rakyat tidak akan membantu, tetapi hanya membahayakan. Walaupun seseorang menggunakan salap dan infus dengan sifat analgesik ringan dan tidak berunding dengan doktor, patologi berkembang pesat. Sekiranya tumor ganas, maka kesihatan dan nyawa juga berisiko. Kanser lebih awal didiagnosis, semakin besar kemungkinan penyembuhan lengkap..

Untuk kecederaan yang menyebabkan lebam, bengkak dan lebam, salap buatan sendiri dapat membantu:

  • kisar satu sudu jus aloe, krim masam berlemak. Tanpa berhenti mengaduk, tambahkan 150 g jeli petroleum, 2 tetes minyak pati juniper;
  • dalam mortar, campurkan satu sudu teh tar dan madu. Memperkenalkan setetes minyak pati thyme, spruce dan cemara, 100 krim bayi.

Ubat-ubatan rakyat untuk pentadbiran oral disyorkan untuk digunakan dengan gigitan serangga. Mereka akan mempercepat penghapusan alergen dari badan, menghilangkan rasa sakit dan bengkak. Untuk menyiapkan infus, satu sendok teh bahan tumbuhan kering dituangkan dengan segelas air mendidih, setelah 20 minit ia disejukkan dan ditapis. Minum 1/2 cawan 2 kali sehari. Sage, daun birch, bunga limau purut, jelatang digunakan sebagai bahan mentah..