Utama > Hematoma

Gimnastik pemulihan untuk sklerosis berganda

Penyakit demyelining, termasuk sklerosis berganda, sering menjadi penyebab kecacatan dan kematian. Selalunya patologi disertai oleh gejala neurologi, di mana gangguan kemahiran motor kasar dan halus menempati tempat yang istimewa. Terapi senaman dan pemulihan diri motor dalam sklerosis berganda merangkumi latihan yang akan membantu mengembalikan koordinasi pergerakan, menjaga keseimbangan, dan mengekalkan aktiviti fizikal walaupun terdapat kerosakan pada sistem saraf.

Manfaat terapi senaman untuk sklerosis berganda

Gimnastik terapeutik, yang diresepkan untuk sklerosis berganda, melibatkan kesan yang kompleks pada semua kumpulan otot untuk mengagihkan semula ketegangan otot. Akibatnya, tisu otot diperkuat, peningkatan kekejangan dihilangkan, dan nada otot dinormalisasi. Pesakit menjaga keseimbangan dengan lebih baik, mengawal semua bahagian badan dengan jelas. Apa latihan fisioterapi untuk sklerosis berganda:

  1. Pengukuhan dan peningkatan badan secara am.
  2. Meningkatkan kesejahteraan, mengurangkan perasaan keletihan.
  3. Rangsangan peredaran darah. Hasilnya, kawasan otak dan badan dibekalkan dengan oksigen dan nutrien dengan lebih baik..
  4. Menguatkan otot sistem muskuloskeletal, pundi kencing.
  5. Pemulihan koordinasi motor.

Pesakit MS yang kerap bersukan, berusaha menjalani gaya hidup aktif, kurang rentan terhadap perkembangan kemurungan dan neurosis, dan mengekalkan kemampuan untuk mengurus diri lebih lama.

Peraturan dan cadangan asas

Sekiranya kelas diawasi oleh saudara-mara, kemungkinan terjatuh dan kecederaan dikurangkan. Prinsip asas latihan yang ditunjukkan dalam sklerosis berganda adalah:

  • Kebolehcapaian untuk prestasi dengan mengambil kira aktiviti fizikal pesakit yang sering terhad.
  • Beban dos tanpa kerja berlebihan. Matlamat utama adalah untuk mencapai keletihan otot ringan.
  • Kelas biasa. Kesan terapi lebih ketara pada pesakit yang bersenam setiap hari selama 30-60 minit.

Beban semestinya bergantian dengan rehat. Doktor mengesyorkan berehat di antara set untuk memulihkan pernafasan dan meregangkan otot. Gunakan pakaian dan kasut yang selesa untuk kelas.

Kompleks senaman

Gimnastik klasik untuk meningkatkan daya tahan badan, yang dirancang untuk pesakit dengan sklerosis berganda, merangkumi latihan berikut:

  1. Berdiri di atas jari kaki sambil menarik nafas. Pegang badan dalam kedudukan ini selama 5 saat. Turunkan kaki sepenuhnya semasa anda menghembuskan nafas. Sekiranya sukar untuk menjaga keseimbangan, lakukan latihan di sebelah sokongan menegak - perabot dinding, stabil, besar.
  2. Bersandar pada tumit, jaga keseimbangan badan selama 15 saat. Secara beransur-ansur meningkatkan jangka masa hingga 30 saat.
  3. Tangga menaik dan menuruni. Anda boleh duduk di atas kerusi dan bangun dari situ. Tempohnya dipilih secara individu, dengan mengambil kira keadaan kesihatan pesakit.
  4. Berdiri menghadap dinding, letakkan telapak tangan anda di dinding. Bersandar pada tangan anda, cubalah mendorong dinding ke hadapan dengan usaha. Tekan sokongan dengan telapak tangan anda selama 15 saat.

Lakukan setiap senaman 5 kali. Kelas bertujuan untuk menguatkan otot-otot yang mengawal bahagian atas dan bawah ekstremitas, meningkatkan fungsi sistem muskuloskeletal secara umum, memulihkan kiprah normal. Latihan pengukuhan dan peregangan otot rangka yang dirancang untuk orang dengan sklerosis berganda:

  1. Berbaring telentang di atas lantai, angkat kaki lurus dan pelvis ke atas, sokong batang badan anda dengan telapak tangan, bersandar pada siku dan bilah bahu yang bengkok. Pegang badan pada kedudukan yang diterima selama 15 saat. Turunkan kaki anda.
  2. Berbaring di punggung, angkat kaki dibengkokkan di lutut, buat gerakan putaran dengan anggota bawah anda, seperti ketika menunggang basikal. Pastikan badan sentiasa seimbang dengan tangan yang terbaring di lantai sepanjang badan. Lakukan 15 saat.
  3. Berbaring di punggung, bengkokkan lutut, bersandar di kaki, angkat kawasan pelvis setinggi mungkin sehingga berat badan bergerak ke kawasan bilah bahu. Pegang kedudukan selama 15 saat.
  4. Duduk di atas kerusi, angkat tangan terentang, memegang tongkat gimnastik. Pada mulanya, berus berada di hujung batang yang bertentangan. Angkat tangan, serentak tangan anda ke tengahnya.

Ulangi setiap 5-10 kali. Semasa melakukan latihan dengan penyertaan lengan dan kaki dalam sklerosis berganda, berat digunakan untuk meningkatkan beban - dumbbells dan manset kaki. Jisim peralatan sukan dipilih secara individu, dengan mengambil kira kecergasan fizikal pesakit. Latihan ini bertujuan untuk menguatkan otot-otot badan, menormalkan nada mereka, membina jisim otot.

Senaman membantu melawan keletihan kronik dan memulihkan kesihatan yang baik. Untuk melatih koordinasi motor, penting untuk belajar bagaimana menjaga keseimbangan badan pada kedudukan tertentu. Untuk tujuan ini, mereka melakukan gimnastik, yang mengembangkan kelenturan, pergerakan tangan, kaki, badan. Kompleks telah dikembangkan untuk melatih keseimbangan pelbagai sklerosis:

  1. Bersandar pada landasan tangga atau dinding, angkat satu kaki, berdiri di anggota badan yang lain selama 15 saat. Tingkatkan beban secara beransur-ansur - naikkan kaki bebas lebih tinggi, pada masa yang sama pegang tangan dilipat ke kunci di bahagian belakang kepala.
  2. Cuba ambil benda kecil yang tersebar di lantai dengan jari kaki. Ia boleh menjadi bola ping-pong, pensil, sapu tangan. Lakukan 10 kali untuk setiap kaki. Senaman menguatkan otot pergelangan kaki dan kaki.
  3. Dalam keadaan berdiri, bersandar pada badan dengan sokongan yang stabil, angkat kaki anda dan di udara menunjukkan huruf abjad, angka, tanda apa pun. Lakukan 10 kali untuk setiap kaki.
  4. Bersandar tangan anda di dinding, perlahan-lahan melangkah ke depan, meletakkan kaki anda di sepanjang garis lurus khayalan, sedekat mungkin antara satu sama lain, sehingga kaki kaki belakang menyentuh tumit kaki depan. Latihan menyerupai pergerakan di sepanjang hinggap nipis. Langkah pertama ke hadapan, kemudian ke belakang.

Meja dapur atau permukaan stabil yang lain dapat berfungsi sebagai sokongan semasa melakukan gimnastik. Melakukan kemahiran motor halus tangan mempunyai kesan positif terhadap keseluruhan aktiviti motor. Dalam kes ini, dengan tangan anda perlu melakukan apa-apa tindakan yang berkaitan dengan ketegangan otot-otot tangan..

Ini boleh menjadi gambar biasa, pergerakan jari yang diselaraskan, sulaman, pemodelan, pemasangan pereka dari bahagian kecil, manik jari dengan jari anda. Latihan untuk menguatkan otot-otot di dasar panggul dapat membantu melawan ketidaksinambungan kencing:

  1. Picit otot-otot yang terletak di dubur dengan kuat selama beberapa saat. Berehat, berehat, ulangi latihan.
  2. Secara berirama mengontrak otot di kawasan lantai pelvis selama 5 saat, berehat, ulangi. Untuk mencari otot yang betul, cukup untuk menghentikan tindakan membuang air kecil. Otot-otot yang tegang pada masa yang sama perlu dilatih.
  3. Tenang, tahan nafas, tegangkan otot-otot di bahagian bawah perut, lakukan usaha kecil, seperti dalam perbuatan buang air besar.

Latihan dilakukan dalam keadaan selesa - berdiri, duduk, berbaring. Sebelum bersenam, pesakit mesti mengosongkan pundi kencing dan usus. Dengan mempraktikkan beberapa teknik secara selari, anda akan dapat memperoleh hasil yang lebih baik. Latihan dan teknik alternatif untuk membantu meningkatkan kesihatan anda dalam sklerosis berganda:

  • Latihan pernafasan.
  • Senamrobik, menari dengan muzik berirama.
  • Yoga, wushu, qigong dan amalan oriental lain. Senaman santai yang mengembalikan kelenturan dan daya tahan dilakukan pada kadar yang perlahan untuk meningkatkan kelonggaran dan harga diri.
  • Kelas menggunakan bola gimnastik besar.

Prosedur air akan membantu meningkatkan keupayaan bergerak bebas ke depan, ke belakang dan ke sisi. Sebarang aktiviti fizikal di kolam renang, pada musim panas di kolam dengan air suam akan bermanfaat. Doktor mengesyorkan berlatih menggunakan trampolin - berjalan di tempat, melakukan lompatan rendah, melangkah dari kaki ke kaki. Gimnastik seperti itu memberi kesan positif terhadap kemampuan menjaga keseimbangan..

Kontraindikasi

Dengan mematuhi langkah berjaga-jaga, tidak ada kontraindikasi mutlak yang dapat dikenal pasti. Seorang pakar neurologi akan mengesyorkan membatasi aktiviti fizikal untuk penyakit kronik tertentu. Kontraindikasi utama untuk kelas:

  1. Rasa tidak sihat disebabkan oleh penyakit berjangkit atau virus, proses keradangan.
  2. Peningkatan suhu badan.
  3. Kelemahan umum, kekeliruan, pening.
  4. Keadaan demam berlaku dalam bentuk akut.
  5. Kesakitan yang teruk, tanpa mengira lokasi.

Pada peringkat awal patologi, kebanyakan pesakit dengan bantuan gimnastik berjaya meningkatkan daya tahan fizikal. Aktiviti sukan secara berkala menghilangkan tanda-tanda keletihan patologi, otot dan otot berlebihan.

Gimnastik pemulihan membantu pesakit MS untuk memulihkan fungsi fizikal yang hilang - keupayaan untuk berjalan, menjaga keseimbangan, melakukan pergerakan sukarela dan tindakan yang disengajakan. Berkat latihan koordinasi motor, keupayaan untuk merawat diri meningkat, kualiti hidup pesakit bertambah baik.

Latihan Fizikal untuk Sklerosis Berganda

Untuk meningkatkan kesejahteraan, setiap orang memerlukan pendidikan jasmani yang sederhana dan sistematik. Tetapi latihan untuk orang yang sihat dan orang dengan diagnosis tertentu mempunyai perbezaan yang signifikan antara satu sama lain..

Dengan sklerosis berganda, sukar berjalan kerana ketidakseimbangan. Tetapi walaupun dengan diagnosis seperti itu, para pakar mengesyorkan agar pesakit melakukan aktiviti fizikal secara teratur dengan latihan yang dipilih dengan betul.

Bagaimanapun, masalah yang sering dihadapi oleh penderita sklerosis adalah ketidakseimbangan dan kejatuhan. Satu set latihan khusus untuk sklerosis berganda meningkatkan keseimbangan dan memberi kesan positif kepada kemampuan berjalan dan berdiri. Perhatian khusus mesti diberikan kepada kemungkinan terjatuh ketika melakukannya..

Anda tidak perlu tergesa-gesa untuk memulakan latihan, pertama anda perlu membuat temu janji dengan ahli terapi anda dan berbincang dengannya rancangan latihan untuk pelbagai sklerosis.

Adalah perlu untuk menyusun jadual latihan individu, dengan mengambil kira tahap sekatan. Beban yang dipilih dengan betul seterusnya akan meningkatkan kesejahteraan anda dan membawa manfaat yang ketara kepada seluruh badan..

Kelebihan terapi senaman

Ahli sains saraf yang berpengalaman telah menentukan bahawa latihan untuk sklerosis berganda adalah bahagian penting dalam rawatan. Mereka juga mengenal pasti sejumlah faedah:

1. Terdapat pengukuhan badan secara umum. Latihan ditujukan untuk memerangi penyakit ini dan mencegah penampilannya..
2. Rasa keletihan menurun dan keadaan kesihatan bertambah baik.
3. Peredaran darah, aktiviti otak dinormalisasi dan memori bertambah baik.
4. Latihan untuk pelvis dalam sklerosis berganda menguatkan otot pundi kencing.
5. Koordinasi dan kekuatan tulang dipulihkan, yang membantu meningkatkan mobiliti.

Hasil terapi senaman berkala untuk sklerosis berganda, senaman membantu meningkatkan kesejahteraan fisiologi seseorang dengan diagnosis ini.
Program sederhana dapat dilaksanakan secara bebas di rumah, saya sendiri memilih satu set latihan yang mudah untuk menyokong prestasi:

malah merakam video pendek mengenai topik ini, yang boleh dilihat pada pautan di atas.

Yang lebih kompleks harus dilakukan bersama dengan jurulatih..

Adalah mustahak bahawa senaman bagi orang-orang dengan sklerosis berganda tidak menyebabkan keletihan. Sekiranya anda merasa letih, maka latihan ini tidak sesuai untuk anda. Anda perlu mendapat keseronokan dan keselesaan dari kelas, dan tidak membuang masa anda untuk sembuh selepas latihan yang melelahkan.

Sebelum memulakan latihan yang kompleks, jangan lupa bahawa beban mesti ditingkatkan secara beransur-ansur. Sebagai permulaan, anda harus mencuba melakukan beberapa latihan terpilih sekali sehari. Semasa latihan, jangan lupa tentang gejala penyakit - mereka boleh mengubah baik dan buruk..

Untuk keselamatan dan penyesuaian terhadap perubahan tersebut, perlu ada beberapa pilihan untuk gimnastik. Selepas beberapa hari, jika anda merasa lebih baik, anda boleh meningkatkan jumlah latihan. Jangan lupa bernafas..

Meningkatkan tekanan dapat meningkatkan keletihan, yang memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan anda. Penting juga untuk diingat bahawa walaupun selepas aktiviti kecil, rehat diperlukan..

Bersenam dengan basikal pegun dan berjalan di udara segar akan menjadi tambahan yang baik untuk sebarang aktiviti fizikal. Juga, kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa latihan yoga untuk sklerosis berganda meningkatkan mobiliti orang dengan penyakit serius..

Ingat, bermain sukan adalah perlu walaupun dalam bentuk penyakit yang progresif. Dan untuk hasil yang positif, perlakukan gimnastik sebagai sebahagian daripada terapi..

Pergerakan - kehidupan, atau sukan dan terapi senaman untuk pelbagai sklerosis

Multiple sclerosis adalah penyakit autoimun, kronik dan progresif sistem saraf pusat atau periferi seseorang.

Etiologi sklerosis berganda belum dijelaskan hingga hari ini. Menurut statistik, selalunya tanda-tanda pertama MS dapat dilihat pada usia muda..

Selain kaedah perubatan dan kaedah fisioterapeutik untuk menangani penyakit ini, ada juga kaedah alternatif. Salah satu kaedah ini adalah latihan dan latihan khas untuk pesakit dengan sklerosis berganda..

Mengapa gimnastik pemulihan?

Perlu segera diperhatikan bahawa senaman, sayangnya, tidak sepenuhnya menghilangkan gejala penyakit ini dan tidak menyelesaikan semua masalah..

Walau bagaimanapun, satu set latihan yang dipilih dengan betul dapat memperbaiki keadaan pesakit, meningkatkan kualiti hidupnya dan memperlambat kemajuan penyakit..

Sebahagian besarnya, latihan untuk sklerosis berganda memberi tumpuan kepada:

  • peningkatan orientasi di ruang dan koordinasi pergerakan;
  • menguatkan tisu otot dan tulang;
  • latihan dalam pernafasan yang betul;
  • meningkatkan kesihatan keseluruhan.

Di samping itu, senaman secara teratur membantu pesakit, setelah menerima tanda-tanda dinamika positif yang pertama, untuk meningkatkan harga diri dan memperkuat iman pada diri mereka, yang merupakan aspek penting dalam memerangi sebarang penyakit..

Hanya doktor yang berpengalaman yang dapat memilih latihan yang diperlukan dan membuat program gimnastik. Perkhidmatan seperti itu kadang kala diberikan oleh pakar pusat kecergasan. Senaman paling mudah boleh dilakukan di rumah.

Peraturan dan cadangan umum

Adalah sangat penting untuk mengikuti peraturan asas semasa melakukan aktiviti fizikal, yang akan membantu untuk melakukan latihan dengan berkesan, dan juga meminimumkan risiko akibat yang tidak diingini.

Sebelum latihan:

  • Memanaskan badan. Bergantung pada tugas yang ditetapkan dan set latihan yang dipilih, disarankan untuk memanaskan badan sekurang-kurangnya 10 minit.
  • Siapkan laman latihan anda. Tempat di mana anda melakukan latihan mestilah selesa dan selamat. Ia harus mempunyai udara dan cahaya segar yang cukup..

    Anda juga harus mengelakkan latihan di gimnasium di mana terdapat terlalu sedikit ruang kosong, lantai licin, dan banyak peralatan traumatik..

  • Siapkan semua yang anda perlukan. Air minuman, pakaian yang selesa, telefon bimbit, tikar senaman, tuala atau serbet, ubat-ubatan.
  • Semasa latihan:

    1. Jangan tergesa-gesa. Pergerakan anda harus diukur dan lancar. Kekecohan yang berlebihan tidak akan meningkatkan hasilnya, tetapi sebaliknya..
    2. Jangan memaksa diri. Memaksa diri anda untuk bersenam di luar kebiasaan juga tidak berguna. Ini akan menyebabkan peningkatan keletihan dan keausan..
    3. Minum. Semasa gimnastik, cuba minum lebih banyak air bersih dan sejuk. Ia akan melindungi badan daripada terlalu panas.
    4. Perhatikan program yang telah disediakan. Ikut dengan tegas arahan doktor anda untuk program senaman yang ditetapkan. Anda tidak boleh mengubahnya hanya mengikut budi bicara anda sendiri - ini boleh memberi kesan negatif terhadap hasilnya..
    5. Awasi pernafasan anda. Bernafas adalah bahagian penting dalam setiap latihan fizikal. Tarik nafas dalam-dalam dan sekata.
    6. Berhenti tepat pada waktunya. Sekiranya anda merasa sakit atau tidak selesa, hentikan senaman dengan segera.

    Selepas bersenam:

    1. Sejukkan. Dianjurkan untuk menyejukkan sehingga memanaskan badan - sekurang-kurangnya 10 minit selepas tamat latihan.
    2. Berehatlah. Cuba untuk merehatkan otot anda sebanyak mungkin, tarik nafas dalam-dalam.

    Cadangan umum:

  • Rujuk doktor anda. Adalah sangat penting untuk memberitahunya secara berkala mengenai dinamika dan perubahan keadaan anda, melaporkan sebarang masalah.
  • Pakai pakaian yang ringan dan selesa. Jangan memakai pakaian yang terlalu ketat, ketat atau berat - ini menyukarkan pernafasan.
  • Awasi perubahan iklim. Orang yang mempunyai pelbagai sklerosis terdedah kepada perubahan suhu badan yang terlalu panas dan panas. Cuba jangan tinggal di bilik yang terlalu panas.
  • Perhatikan jadual tidur anda. Tidur yang nyenyak adalah bantuan pemulihan yang baik, tanpa mengira penyakitnya. Di samping itu, posisi tidur yang dipilih dengan baik dapat membantu mengurangkan kekejangan otot..
  • Satu set latihan

    Mana-mana latihan latihan terapi untuk sklerosis berganda harus dilakukan dalam set 3-5 kali.

    Kedudukan berbaring awal:

    1. Berbaring telentang dengan kaki ditekan kuat ke lantai. Bengkokkan kaki anda di lutut. Jarak antara kaki hendaklah sekitar 25-30 cm. Angkat setiap kaki secara bergantian, bengkok di lutut ke dada, sambil menolong tangan.
    2. Juga semasa berbaring di belakang anda, bengkokkan lutut anda. Tanpa mengangkat bahagian atas badan anda dari lantai, condongkan salah satu kaki anda ke kanan, tanpa melenturkannya. Kemudian kembali ke kedudukan permulaan. Kemudian, condongkan kaki yang lain ke kiri sebilangan kali yang sama dan kembali ke kedudukan permulaan sekali lagi..
    3. Berbaring telentang, letakkan kaki anda di atas lantai agar kaki anda tidak tergelincir. Bengkokkan lutut sehingga kaki bawah anda berada lebih kurang 90 darjah ke lantai. Kencangkan otot gluteal anda dan angkat pelvis anda ke atas sebanyak mungkin. Cuba bertahan dalam kedudukan ini selama 5 hingga 30 saat, kemudian perlahan-lahan turunkan diri ke lantai.
    4. Berbaring dan gulung ke perut anda. Letakkan kepala anda di tangan anda. Anda perlu menggerakkan kaki anda ke atas yang lain dan menyentuh lantai dengan jari kaki anda di seberang. Kemudian ulangi perkara yang sama dengan kaki kedua..
    5. Kedudukan permulaan terletak pada perut anda. Luruskan kaki anda, dan tekan telapak tangan anda ke lantai di kawasan bahu anda. Dengan perlahan dan perlahan-lahan bangkit, perlahan-lahan meluruskan lengan anda. Cuba angkat bahagian atas badan di atas lantai sebanyak mungkin, dan kemudian perlahan-lahan lap tangan anda ke sisi. Kemudian kembali ke kedudukan permulaan.

    Kedudukan duduk awal:

  • Duduk di kerusi yang tegas dan kukuh, menyentuh bahagian belakang. Pastikan kepala anda lurus dan renggangkan bahu dan bawah. Tolak ke belakang dengan perlahan sehingga punggung anda di bahagian dada menyentuh bahagian belakang kerusi.
  • Duduk di permukaan yang keras, cubalah mengalihkan berat badan anda dari sebelah kanan badan ke kiri, dan kemudian sebaliknya..
  • Duduk di permukaan yang keras dengan tangan di lutut. Bersandar pada tangan anda, berdiri perlahan-lahan dan hitung hingga tiga. Kemudian perlahan-lahan turunkan diri ke permukaan. Selepas beberapa ketika, anda boleh melakukannya tanpa bantuan tangan..
  • Kedudukan permulaan - duduk di meja. Letakkan tuala di hadapan anda dengan punggung anda lurus. Sentuh tuala dengan tangan anda dan tanpa mengangkatnya, gerakkan bolak-balik ke seberang meja, seolah-olah mengelap debu. Regangkan badan anda untuk lengan anda, lurus punggung anda.
  • Posisi permulaan adalah sama seperti latihan sebelumnya. Angkat penggulung atau objek serupa. Siku dan lengan bawah mesti ditekan dengan kuat ke permukaan meja, dan kemudian angkat dan turunkan objek di tangan anda di hadapan anda.
  • Memulakan posisi duduk atau berbaring:

    1. Semua latihan di posisi permulaan ini dilakukan pada permukaan yang keras. Panjangkan kedua tangan ke hadapan, berhati-hati agar tidak membengkokkan siku. Mula-mula angkat salah satu tangan anda setinggi yang anda boleh, kemudian ulangi dengan yang lain..
    2. Semasa berbaring atau duduk, ambil penggulung atau objek serupa dari tangan anda dan angkat dengan satu tangan, kemudian turunkan dengan perlahan. Kemudian gerakkan objek ke tangan yang lain dan ulangi.
    3. Kedudukan permulaan adalah sama. Bengkokkan lengan dan siku anda. Perlahan-lahan buat pergerakan bulat dalam empat bulatan kiri dan kanan.
    4. Bengkokkan siku atau bersandar pada sesuatu. Dengan hujung setiap jari satu tangan, anda perlu menyentuh ibu jari tangan yang sama.
    5. Luruskan lengan anda dan buat gerakan bulat secara bergantian ke kanan dan kiri, secara beransur-ansur mengangkat tangan ke atas. Kemudian turunkan kembali lengan anda ke posisi awal. Semasa mengangkat tangan, tarik nafas, ketika anda turun, hembuskan nafas.

    Latihan fisioterapi untuk sklerosis berganda, pelajaran video:

    Kecergasan untuk pesakit MS

    Latihan kecergasan yang kerap juga dapat membantu melawan sklerosis berganda. Selepas hanya beberapa latihan, orang melihat peningkatan keadaan mereka, penurunan tahap keletihan:

    Latihan kuasa. Bersenam dengan berat atau pita ringan akan membantu menguatkan otot, meningkatkan daya tahan dan ketegasan, dan memberi kesan positif pada kekuatan tulang.

    Semasa latihan, tidak boleh ada rasa sakit atau sensasi aneh.

  • Regangan atau regangan. Ini adalah jenis senaman yang sangat berguna, yang terutama bertujuan untuk mengembalikan keseimbangan otot dan meningkatkan keanjalan otot, yang dapat hilang akibat degenerasi akibat sklerosis..
  • Senaman Aerobik. Latihan sedemikian akan menjadi penolong yang baik dalam memerangi kelebihan berat badan. Ini adalah masalah yang biasa terjadi pada orang dengan sklerosis berganda kerana mereka kurang bergerak..
  • Dianjurkan untuk berlatih tidak lebih dari 2-3 kali seminggu selama setengah jam. Latihan kecergasan untuk sklerosis berganda harus dilakukan hanya dalam kombinasi dengan terapi senaman. Latihan sedemikian tidak akan menggantikan rawatan sepenuhnya..

    Kaedah lain yang berkesan ialah berenang. Senaman di dalam air sangat baik kerana dapat membantu mengatur suhu badan pesakit dan menjauhkannya dari terlalu panas..

    Yoga di rumah

    Pilihan latihan yoga cukup besar. Perlu berhenti pada mereka yang tidak memerlukan usaha otot yang kuat, senaman atau peningkatan tumpuan. Yoga membantu mengekalkan daya hidup dan tenaga, dan juga tidak membenarkan anda bekerja berlebihan.

    Berikut adalah beberapa asana ringkas yang boleh anda lakukan di rumah:

    Baddha Konasan. Untuk melaksanakan asana ini, anda memerlukan tikar dan blooster. Blooster harus diletakkan di sepanjang permaidani dan mengambil pose sehingga menyentuh sakrum.

    Pada masa yang sama, kaki dibengkokkan di lutut dan disilangkan, dan kaki sedekat mungkin ke pelvis. Tubuh atas harus tetap disokong dan pelvis harus berada di lantai. Berehat dan luangkan 5 minit dalam kedudukan ini. Dandasanu. Bengkokkan lutut dan duduk di atas lantai sehingga mereka memandang ke hadapan. Kaki kedua-dua kaki harus berada di sebelah kiri pelvis. Letakkan tapak tangan kiri anda di lutut kanan anda, dan dengan jari tangan kanan anda menyentuh pelvis di sebelah kanan.

    Secara perlahan-lahan tarik bahu kanan anda ke belakang, dan, sebaliknya, tarik bahagian bawah bilah bahu kiri, condong sedikit ke hadapan. Bernafas secara merata dan mengekalkan kedudukan ini selama 5 minit, kemudian ulangi di sisi lain..

  • Kedudukan awal asana ini sama seperti latihan sebelumnya - duduk di atas lantai, menekuk lutut dan menghala ke hadapan. Tangan kanan mesti dilemparkan ke belakang dari atas, dan kiri - dari bawah dan cuba menyentuh tangan yang lain dengan jari anda atau menepuk tangan di belakang punggung anda. Dianjurkan untuk duduk dalam posisi ini selama 3-5 minit, dan kemudian bertukar tangan dan ulangi.
  • Adho Mukha Svanasana. Tetap di atas lantai dengan kaki, turunkan bahagian atas badan ke bawah dan tekan telapak tangan anda dengan kuat ke lantai. Postur anda harus menyerupai segitiga, di mana pelvis anda adalah titik tertinggi segitiga itu. Tarik nafas dalam-dalam, menumpukan perhatian pada badan dan sensasi anda. Kemudian, perlahan-lahan tinggalkan kedudukan, sampai dengan tangan ke kaki atau sebaliknya.
  • Perlu diingatkan bahawa semua latihan ini mesti dilakukan di hadapan pakar..

    Yoga untuk menyingkirkan pelbagai sklerosis:

    • adakah kecacatan diberikan untuk penyakit ini, sama ada mereka membawanya ke tentera;
    • apa yang memburukkan lagi penyakit dan bagaimana mencegahnya;
    • boleh MS dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, dan juga dengan pemindahan sumsum tulang;
    • apa vitamin yang diperlukan untuk pesakit, diet apa yang harus diikuti.

    Cara memilih aktiviti fizikal?

    Ramai yang mungkin tertarik dengan persoalan bagaimana memilih latihan yang paling sesuai dan menyusun program individu untuk pesakit dalam setiap kes tertentu..

    Semua set latihan, serta jadual dan intensiti kelas, harus ditetapkan hanya oleh doktor dan mesti diperhatikan dengan teratur..

    Pakar akan dibimbing dalam setiap kes berdasarkan ciri pesakit:

    • perjalanan penyakit;
    • kontraindikasi perubatan;
    • usia pesakit;
    • kesihatan umum.

    Sebarang aktiviti kesihatan amatur penuh dengan akibat negatif, cubalah mengelakkan perubahan dalam program latihan tanpa persetujuan doktor anda.

    Sklerosis berganda bersifat progresif dan dengan rawatan yang tertunda atau pendekatan yang salah untuk bersenam, anda boleh memperburuk keadaan anda. Walau bagaimanapun, dalam keadaan sebaliknya, anda dapat menghilangkan sebahagian besar gejala, meningkatkan kualiti hidup dan mood..

    Dengan latihan biasa, hasil pertama tidak akan memakan masa yang lama, begitu juga dengan tindak balas positif dari seluruh badan..

    Latihan untuk sklerosis berganda

    Multiple sclerosis (dalam bahasa Latin Sclerosis Multiplex), disingkat SM, adalah penyakit yang melibatkan keradangan lapisan penebat pada serat saraf di pelbagai kawasan otak dan saraf tunjang. Lapisan yang rosak tidak dapat tumbuh semula, ia diganti dengan tisu parut yang keras. Oleh kerana ia tidak mempunyai kemampuan konduksi tisu sihat, penghantaran isyarat saraf terganggu atau tersekat sepenuhnya..

    Gejala SM yang paling biasa adalah gangguan penglihatan dan pertuturan, masalah pergerakan tangan dan kaki yang disengajakan, dan rasa sentuhan yang lemah dan kepekaan terhadap kesakitan..

    (Video: "Multiple Sclerosis - penyakit dengan seribu wajah")

    Berjalan dan mencengkam sukar, kekuatan anggota badan berkurang. Disfungsi pundi kencing dan usus juga biasa.

    Pada sklerosis berganda, tidak ada ubat yang berkesan untuk mengatasi kegagalan koordinasi dan kontraktur. Sebaliknya, fisioterapi dapat memberikan peningkatan yang jelas dalam kemampuan pesakit untuk bergerak, mengajarnya konsentrasi dan beberapa gerakan automatik. Sekiranya hanya latihan yang dilakukan secara konsisten dan berulang, kesan fisioterapi di kawasan ini boleh menjadi baik..

    Tugas pemulihan juga adalah untuk menstabilkan keadaan pesakit dan menunda perkembangan penyakit ini. Nilai praktikal matlamat fisioterapi adalah untuk membolehkan penghidap sklerosis berganda bergerak sebanyak mungkin dan melakukan fungsi asas yang diperlukan dalam kehidupan seharian..

    Kaedah fisioterapi adalah pergerakan: aktif, dijalankan secara bebas oleh pesakit, dan pasif, yang mana terapi dapat membantu.

    Pilihan terapi tertentu bergantung pada jenis dan tahap kecacatan. Secara amnya, harus dikatakan bahawa setiap orang dengan sklerosis berganda memerlukan perawatan yang diperibadikan dan pilihan latihan yang tepat..

    1. Sebelum memulakan terapi
    2. Prinsip
    3. Latihan lanjutan
    4. Latihan Paling Berkesan untuk Multiple Sclerosis
    5. Latihan pernafasan
    6. Rawatan hidroterapeutik pelbagai sklerosis
    7. Latihan hipoterapi
    8. Senaman senaman
    9. Terapi muzik
    10. Teknik riadah dan bersantai

    Sebelum memulakan terapi

    Sekiranya sklerosis berganda, terapi fizikal harus dimulakan dengan sangat berhati-hati. Pemuatan pesakit harus perlahan dan beransur-ansur. Tergesa-gesa berlebihan menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit dan bahkan kehilangan fungsi tubuh tertentu.

    Sebaik-baiknya, sebelum memulakan latihan, ahli terapi fizikal harus memantau keadaan orang yang berkenaan dan menentukan tujuan yang boleh dan harus dicapai..

    Keseluruhan rancangan terapi harus dibincangkan secara langsung dengan pesakit. Oleh itu, dia akan berminat untuk bekerjasama. Ini sangat penting pada peringkat awal fisioterapi, ketika latihan sukar dilakukan oleh pesakit dan digabungkan dengan usaha yang tinggi..

    Sebaiknya berikan analgesik dan ubat diastolik sebelum terapi fizikal. Ini memudahkan pesakit untuk bersenam dan dengan itu meningkatkan keberkesanan terapi. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan mesti diukur dengan teliti untuk mengelakkan kesan ketagihan. Sudah tentu, anda perlu bekerja terus dengan doktor..

    Prinsip

    • Latihan gimnastik aktif harus dimulakan dengan gejala penyakit yang ringan dan dijalankan secara konsisten.
    • Latihan harus dipilih secara individu untuk keadaan pesakit.
    • Program senaman harus dikemas kini berdasarkan keperluan pesakit.
    • Latihan dilakukan sedemikian rupa sehingga ketegangan dan kelonggaran otot pepenjuru bergantian. Sentiasa gunakan kedua-dua kumpulan otot yang terjejas dan bahagian badan yang sihat.
    • Sentiasa mulakan dengan latihan yang paling mudah dan secara beransur-ansur meningkatkan tahap kesukaran.
    • Sekiranya boleh, pesakit harus bersenam di permukaan yang tegas (tidak di tempat tidur).
    • Kerjasama pesakit sangat penting sejak awal fisioterapi.
    • Melalui latihan, pesakit harus memperoleh beberapa kemahiran praktikal, seperti berpusing dari sisi ke sisi, duduk di atas katil dengan kaki diturunkan ke lantai, berjalan dengan sendiri atau makan sendiri, dll..

    Latihan lanjutan

    Semasa terapi berjalan, pesakit mesti belajar menjaga keseimbangan di semua kedudukan badan utama. Untuk ini, anda boleh menggunakan pelbagai peranti dan aksesori. Pesakit harus mengetahui cara penggunaannya.

    Pesakit spastik

    Ahli terapi fizikal harus memberi perhatian kepada jenis kontrak yang terkecil sekalipun.

    Setiap kontraktur, digabungkan dengan kelemahan otot, dengan cepat menyebabkan penurunan mobiliti dan bahkan ketidakupayaan sepenuhnya untuk bergerak secara bebas. Semasa bersenam, fokuskan bukan hanya pada otot-otot yang langsung terkena kelenturan, tetapi juga pada otot-otot di sebelah kawasan yang terjejas.

    Untuk mengurangkan ketegangan otot dan meningkatkan peredaran darah, kompres dari air sejuk, ais, atau hidroterapi aktif boleh digunakan. Ia juga berguna untuk memuatkan lengan dan kaki dengan tali plumbum khas. Ini membantu melambatkan pergerakan dan dorongan yang tidak terkawal, dan dengan itu memberi kesan positif terhadap prestasi operasi dan latihan asas. Berat tali pinggang seperti itu mesti disesuaikan secara individu dengan keperluan pesakit. Ia juga bermanfaat untuk menimbang barang yang diperlukan untuk penggunaan seharian.

    Bekerja dengan pesakit spastik memerlukan banyak usaha dari ahli terapi fizikal. Oleh itu, jika ada kemungkinan tersebut, disarankan untuk melakukan latihan dengan bantuan peralatan khas. Bagi pesakit dengan myasthenia gravis, penjagaan harus diambil untuk memastikan pesakit tidak berisiko terkena luka.

    Latihan Paling Berkesan untuk Sklerosis Berbilang

    • Pesakit berbaring telentang di permukaan yang keras. Kaki yang dipanjangkan dibengkokkan di lutut sedemikian rupa sehingga kaki bersandar di tanah dengan seluruh permukaannya. Lengan berada di sepanjang badan. Latihan menaikkan pinggul dan batang badan. Bahu tetap tegak di atas tanah. Selepas masa yang singkat, terdapat kembali ke posisi awal.
    • Pesakit duduk di atas bola atau gulungan terapi. Ahli terapi, berdiri di sebelah pesakit, membantunya melakukan latihan keseimbangan. Pada mulanya, pengamal memegang bola dengan kedua tangan, dan meletakkan kaki di atas lantai. Kemudian dia bergerak ke latihan yang lebih sukar dan mengurangkan sokongan dengan mengangkat tangan dan kakinya secara bergantian..
    • Pesakit berlutut (dengan badan berada dalam kedudukan mendatar, bersandar pada lengan lurus). Dia mengangkat lengan lurus ke atas, berusaha mencapai setinggi mungkin. Berat badan dipindahkan ke tangan yang terletak di atas tanah. Pesakit kembali ke kedudukan permulaan. Tangan berubah.
    • Pesakit berlatih berjalan dengan pegangan tangan, berkat ia menyokong dirinya dengan kedua tangan sambil mengambil langkah.
    • Pesakit berbaring telentang di permukaan yang keras. Kaki lurus, lengan berada di sepanjang badan. Ahli terapi menarik kaki pesakit dengan satu tangan dari bawah, dan memegang yang lain di lutut. Dia kemudian dengan lembut mengangkat kaki pesakit ke arah dada sambil membengkokkannya di lutut. Kembali ke kedudukan asalnya. Selepas pergerakan berulang, kaki berubah.

    Latihan pernafasan

    Sekiranya sklerosis berganda, disyorkan untuk melakukan senaman pernafasan. Mengecut dan melonggarkan juga mempengaruhi otot-otot batang dan dada dan diafragma. Kekurangan pergerakan menyebabkan kecekapan paru-paru berkurang.

    Latihan pernafasan secara berkala dapat mencegah perkembangan penyakit ke arah ini. Di samping itu, mereka adalah persediaan untuk tahap fisioterapi yang lain..

    Rawatan hidroterapeutik pelbagai sklerosis

    Berkeliling di dalam air, atau bahkan - jika mungkin - berenang adalah bahagian penting dalam terapi fizikal. Pesakit, yang selalu mengalami ketidakseimbangan dalam badan dan kontraktur, semasa hidroterapi mengalami rasa percaya diri dan kawalan yang lebih besar terhadap tubuhnya, kerana air melambatkan pergerakan yang tiba-tiba dan tidak terkawal. Selain itu, pesakit di dalam air, yang nampaknya menurunkan berat badan, dapat bergerak dengan lebih mudah daripada biasanya dan memerlukan kekuatan yang lebih sedikit untuk menjaga keseimbangan tubuh. Oleh itu, ketika melakukan latihan di air, pesakit mengalami kecekapan terbaik dalam usahanya. Berjalan di dalam air adalah persiapan yang baik untuk latihan penyembuhan yang lebih mencabar..

    Suhu air harus disesuaikan dengan keperluan individu setiap pengamal. Sebilangan besar pesakit lebih suka mandi lebih sejuk. Mereka berasa lebih cekap dan santai di dalamnya. Dalam kes ini, disyorkan suhu 23-26 darjah Celsius. Sebilangan pesakit bertindak balas terhadap air yang lebih panas, tetapi pengalaman menunjukkan bahawa pada suhu di atas 30 darjah Celsius, pesakit cepat letih.

    Latihan hipoterapi

    Hippotherapy adalah tambahan yang berharga untuk kaedah fisioterapi klasik. Namun, kuda harus diklasifikasikan sebagai keturunan yang tenang, yang disebut "berdarah dingin" (contohnya, kuda Hutsul atau Iceland). Mereka juga mesti dilatih dengan betul. Terapi hanya boleh dilakukan oleh pakar dan pesakit mesti sentiasa dipantau.

    Menunggang kuda adalah pengalaman yang menyenangkan bagi pesakit. Ia mengurangkan ketegangan otot, membantu mengimbangi senaman, membina keyakinan diri dan mendorong kerja lebih lanjut. Peserta duduk di atas kuda tanpa menggunakan pelana. Oleh itu, pergerakan haiwan itu dihantar terus ke penunggang..
    Perlu juga ditekankan bahawa kontak dengan kuda mempengaruhi kebanyakan pesakit dengan cara yang tenang dan menenangkan..

    Senaman senaman

    Pesakit belajar untuk melebih-lebihkan rasa sentuhan ketika berurusan dengan bahan yang berbeza. Dengan berbuat demikian, dia berusaha untuk menentukan jenis bahan, struktur permukaan, suhu, ukuran, bentuk, dll..

    Terapi muzik

    Untuk sklerosis berganda, terapi muzik pasif atau penggunaan muzik sebagai teman senaman adalah disyorkan.

    Teknik riadah dan bersantai

    Teknik relaksasi disyorkan sekiranya berlaku sklerosis berganda. Setiap tempoh ketika penyakit ini lebih ringan harus digunakan untuk berehat, relaks dan mengumpulkan kekuatan. Kaedah relaksasi juga mempunyai kesan regenerasi pada jiwa pesakit, kerana dia dapat lebih dekat dengan penyakit ini, menilai keadaannya dan perjalanan semasa..

    Beberapa tahun kebelakangan ini telah membawa banyak perubahan pada terapi moden, termasuk rawatan sklerosis berganda.

    Seorang pesakit dengan sklerosis berganda, kecacatan terhad, memeriksa tabiatnya, mengurangkan aktiviti yang menemaninya sepanjang hidupnya, yang memburukkan lagi kualiti hidupnya. Penentuan ahli terapi mengenai kehilangan fungsi dan tujuan pemulihan memungkinkan untuk memperbaiki keadaan pesakit secara tepat.

    Latihan Imbangan Pelbagai Sklerosis

    Sklerosis berganda sering menyebabkan ketidakseimbangan, yang menjadikannya sukar berjalan. Terdapat latihan sederhana yang dapat membantu.

    Gangguan keseimbangan dan penurunan adalah masalah yang sering dihadapi oleh penderita sklerosis berganda (MS). Walau bagaimanapun, sebab-sebab masalah ini tidak difahami sepenuhnya. Penyakit boleh mempengaruhi keseimbangan dengan cara berikut:

    • dengan sklerosis berganda, kadar reaksi terhadap perubahan kedudukan badan atau perubahan kestabilan sokongan menurun;
    • perasaan mati rasa atau kesemutan di dalam badan, yang dapat dirasakan oleh seseorang kerana p, kadang-kadang bertentangan dengan isyarat yang diterima oleh otak mengenai kedudukan badan dan bahagiannya di ruang angkasa;
    • masalah penglihatan boleh memperburuk ketidakseimbangan;
    • gangguan hubungan antara telinga dalam dan otak juga menyebabkan masalah keseimbangan;
    • keletihan, kekejangan otot dan kekejangan juga secara tidak langsung mempengaruhi keseimbangan.

    Latihan tertentu dapat meningkatkan keseimbangan, yang seterusnya akan memberi kesan positif terhadap kemampuan anda untuk berdiri dan berjalan. Semasa latihan, perhatian khusus harus diberikan kepada risiko jatuh..

    Senaman yang selamat

    Sebelum memulakan program rumah, anda harus membincangkan rancangan dan harapan anda dengan penyedia penjagaan kesihatan anda. Lebih baik mempertimbangkan terlebih dahulu janji temu dengan ahli terapi fizikal atau doktor terapi fizikal, yang akan membuat rancangan latihan individu, dengan mempertimbangkan kekuatan dan tahap sekatan.

    Timur Ivanov

    Keselamatan sangat penting ketika melakukan latihan keseimbangan. Oleh itu, saya sangat mengesyorkan agar orang yang mengalami gangguan pergerakan yang teruk mempunyai anggota keluarga di sisi mereka semasa latihan. Untuk latihan keseimbangan, anda boleh menggunakan permukaan kerja di dapur atau meja dapur sebagai sokongan..

    Mengekalkan keseimbangan memerlukan kelenturan pada batang badan, lengan dan kaki. Selain latihan keseimbangan, pakar juga akan membantu anda memilih senaman regangan yang tidak akan merosakkan atau menyebabkan kecederaan..

    Latihan di rumah

    Beberapa senaman sederhana akan menguatkan otot kaki, kaki dan kaki anda.

    Tumit dan kaki ke atas. Bersandar pada dinding, rel tangga atau perabot yang stabil (!). Berdiri berjinjit dan cuba kekal dalam kedudukan ini selama lima saat. Turunkan tumit ke tanah dan pindahkan berat badan anda kepada mereka, angkat jari kaki dari lantai dan cuba berdiri di tumit selama lima saat. Ulangi latihan ini 10-15 kali.

    Pada sebelah kaki. Bersandar pada dinding, rel tangga atau perabot yang stabil (!). Angkat satu kaki sedikit agar tetap di sebelah kaki yang lain. Pegang kedudukan ini selama 30 saat. Semasa kekuatan meningkat, rumit latihan: cuba angkat kaki anda lebih tinggi atau panjangkan lengan ke sisi anda atau bengkokkan pada siku dan berbaring di bahagian belakang kepala anda. Cubalah latihan ini menggunakan permukaan sokongan yang berbeza: berdiri di atas jubin, permaidani, atau bantal.

    Senaman untuk kaki. Kaki dan jari kaki berperanan besar dalam menjaga keseimbangan. Cuba ambil objek kecil, seperti bola kecil atau sehelai kain, dari lantai dengan jari kaki. Latihan ini menguatkan otot pergelangan kaki dan kaki. Lakukan senaman ini 5-10 kali dengan setiap kaki. Untuk latihan lain, cuba lukis huruf abjad di udara dengan setiap kaki..

    Tumit ke ibu jari. Melekat pada dinding, langkah dengan kaki sehingga tumit satu kaki berdiri tepat di depan jari kaki yang lain, seolah-olah anda berjalan di palang nipis. Tumit kaki depan harus menyentuh jari kaki belakang. Ambil 5-15 langkah ke hadapan, kemudian jumlah yang sama kembali..

    Bersenam di bilik kecergasan

    Memusingkan roda basikal pegun tidak bergerak adalah cara yang selamat untuk menguatkan otot kaki jika anda mempunyai masalah keseimbangan. Teknik tai chi dengan senaman yang teratur juga sangat baik untuk meningkatkan keseimbangan. Biasanya latihan tai chi dilakukan semasa berdiri, tetapi anda juga boleh melakukannya sambil duduk di kerusi..

    Basikal senaman. Gunakan basikal senaman untuk menguatkan otot kaki anda. Ingatlah untuk memulakan senaman anda pada kelajuan dan intensiti rendah. Otot anda perlu memanaskan badan sebelum anda dapat meningkatkan daya tahan dan mengayuh laju. Pastikan anda melakukan senaman regangan selepas bersenam..

    Tai Chi. Semua pergerakan di tai chi dilakukan dengan perlahan. Tetapi melakukannya dengan kerap dapat membantu anda membina kekuatan, kelenturan pada kaki dan lengan, dan meningkatkan jarak pergerakan dan jarak gerakan anda. Tai chi juga membantu meratakan keadaan emosi dan mengurangkan rasa takut jatuh. Anda boleh mendapatkan pelajaran video dalam tai chi di Internet, tetapi tentunya lebih berkesan untuk menghadiri kelas dengan pelatih. Terdapat banyak gaya tai chi yang berbeza, jadi untuk mencari arah yang sesuai untuk anda, kunjungi bahagian dan kelas yang berbeza..

    Ingatlah untuk mengetahui gejala sklerosis berganda semasa bersenam.

    "Gejala pada sklerosis berganda berubah dengan cepat, dan sering juga baik dan buruk," kata Timur Ivanov. - Sangat penting bahawa terdapat banyak pilihan latihan supaya anda dapat menyesuaikannya dengan semua perubahan. Maka kelas akan sesuai dan pasti selamat. ".

    Terapi senaman untuk sklerosis berganda

    Sebarang penyakit neurologi mengurangkan kualiti hidup. Ini membebani seseorang dengan pelbagai batasan yang dengannya dia harus hidup lama atau sepanjang hayatnya. Hanya kompleks terapi terapi yang membolehkan anda meningkatkan kesejahteraan anda. Sebagai contoh, terapi senaman untuk sklerosis berganda boleh memberi kesan positif yang baik..

    Apa?

    Sklerosis berganda adalah penyakit neurologi kronik. Ia dikenali dengan ciri khasnya:

    • rasa penat yang berterusan;
    • penghafalan dan pengeluaran semula maklumat yang lemah;
    • penampilan kemurungan yang tidak masuk akal;
    • kemerosotan kesihatan: pening, kekejangan;
    • penampilan sakit tekak ketika cuba menelan;
    • ketidakselesaan kencing.

    Sekiranya masalah seperti itu timbul, anda perlu segera menghubungi pakar neurologi untuk pemeriksaan diagnostik dan pemilihan terapi yang kompleks. Bahagian penting daripadanya adalah latihan fisioterapi untuk sklerosis berganda.

    Penyebab sklerosis berganda yang paling biasa adalah sistem saraf yang lemah. Setiap sel tubuh tidak dapat menahan jangkitan, yang menyebabkan pemusnahan sel-sel neurologi.

    Kebaikan

    Latihan untuk sklerosis berganda adalah bahagian penting dalam rawatan. Ahli neurologi yang berpengalaman telah mengenal pasti beberapa faedahnya:

    • Pengukuhan umum badan dan penambahan daya hidup. Latihan berguna bukan sahaja untuk menghilangkan penyakit, tetapi juga untuk mencegah penampilannya..
    • Mengurangkan perasaan keletihan dan peningkatan kesejahteraan keseluruhan.
    • Menormalkan peredaran darah, dengan itu meningkatkan aktiviti dan ingatan otak.
    • Menguatkan otot pundi kencing.
    • Menguatkan tulang dan memulihkan koordinasi, yang pasti membawa kepada penghapusan masalah dengan mobiliti.

    Hasil daripada banyak kajian perubatan, terbukti bahawa pendidikan jasmani secara berkala membantu meningkatkan kesejahteraan fisiologi seseorang yang menghidap sklerosis berganda. Selain itu, anda boleh melakukan latihan yang kompleks dengan pelatih dan program terapi senaman sederhana untuk sklerosis berganda di rumah.

    Kontraindikasi untuk latihan

    Seseorang itu sendiri, seperti orang lain, dapat menilai kesejahteraannya: sama ada dia dapat menahan beban, atau akan membuatnya lebih buruk. Kontraindikasi yang jelas untuk terapi senaman di MS adalah penyakit virus dan demam, demam, pening atau kelemahan yang teruk..

    Anda mesti berjumpa dengan pakar neurologi sebelum bersenam, terutamanya jika pesakit mempunyai penyakit kronik yang lain. Pakar akan dapat memberikan penilaian objektif mengenai kesihatan pesakit.

    Latihan Ketahanan

    Latihan sklerosis berganda terbahagi kepada beberapa subtipe. Salah satu bahagian yang paling penting adalah latihan ketahanan. Mereka diperlukan untuk tujuan berikut:

    1. Memberi kekuatan tambahan pada anggota atas dan bawah;
    2. Kelajuan berjalan meningkat;
    3. Manfaat tambahan untuk badan - mengurangkan keletihan dan peningkatan kualiti hidup.

    Sebagai contoh, senaman untuk menahan badan pada anggota badan adalah berkesan. Untuk melaksanakannya, anda perlu naik setinggi mungkin dengan berjinjit dan pegang badan anda sendiri dalam kedudukan ini selama 10-15 saat. Maka anda perlu turun dan bangkit semula, tetapi hanya bersandar pada tumit anda. Secara beransur-ansur, beban dapat ditingkatkan hingga 3 set 30-60 saat.

    Latihan yang serupa untuk memegang badan sambil berdiri dalam sokongan sesuai untuk melatih tangan. Dalam kes ini, kaki boleh diluruskan atau dibengkokkan di lutut, tetapi berat badan, dalam hal ini, hanya boleh dipegang di tangan.

    Pakar neurologi yang berpengalaman mengesyorkan berjalan kaki sebagai latihan dalam pelbagai sklerosis untuk mengembangkan daya tahan, tetapi tidak sesuai untuk semua orang kerana ciri-ciri individu tubuh pesakit.

    Senaman untuk menguatkan badan

    Latihan kekuatan adalah mustahak bagi setiap orang yang menghidap sklerosis berganda. Mereka membolehkan anda mencapai:

    1. Menguatkan badan;
    2. Peningkatan jisim otot;
    3. Di samping itu, mereka dapat dengan cepat mengatasi keletihan dan meningkatkan harga diri..

    Para saintis telah membuktikan bahawa latihan kekuatan menjadikan tubuh menghasilkan hormon kebahagiaan, yang bermaksud bahawa seseorang yang kerap bersukan akan kurang terdedah kepada tekanan dan kemurungan..

    Terapi fizikal yang kuat dan gimnastik untuk MS melibatkan penggunaan dumbbells dan manset yang dipakai di atas kaki. Perlu diperhatikan bahawa ini adalah beban yang agak besar bagi seseorang, oleh itu disarankan untuk bersenam hanya di gim di bawah pengawasan pelatih atau pekerja perubatan yang berkelayakan..

    Pada peringkat awal latihan kekuatan, disarankan untuk menggunakan berat minimum dan menyelesaikan beberapa pendekatan. Tugas utama adalah untuk mencapai keletihan otot ringan. Kemudian, secara beransur-ansur, beban dapat ditingkatkan, tetapi sangat penting untuk anda berehat sebentar antara pendekatan untuk memulihkan sistem pernafasan.

    Latihan regangan

    Latihan regangan adalah bahagian penting dalam rawatan sklerosis, yang mesti dilakukan sekurang-kurangnya 1-2 kali seminggu. Mereka diperlukan untuk tujuan berikut:

    1. Koordinasi pergerakan yang lebih baik;
    2. Memberi keplastikan badan;
    3. Meningkatkan keanjalan dan menguatkan otot.

    Di samping itu, peregangan ke muzik melodi dapat membantu anda berehat dan memperbaiki mood anda..

    Ahli neurologi yang berpengalaman mengesyorkan agar pesakit dengan sklerosis berganda melakukan yoga atau gimnastik Tibet. Selepas beberapa hari latihan, ketidakstabilan akan hilang, dan koordinasi pergerakan akan bertambah baik, ketika seseorang belajar untuk mendengarkan tubuhnya.

    Anda tidak perlu pergi ke gim untuk meningkatkan regangan. Latihan "Birch", yang tidak asing lagi bagi semua orang, sangat berguna untuk seluruh badan. Untuk menyelesaikannya, anda memerlukan:

    • Ambil posisi berbaring di lantai;
    • Betulkan telapak tangan anda di bawah paras bilah bahu;
    • Angkat kaki ke atas dan angkat punggung bawah dari lantai.

    Dalam kedudukan ini, anda perlu memegang badan selama 10 hingga 30 saat. Sekiranya semasa latihan terdapat kekejangan otot (kekejangan), gegaran, atau anggota badan mulai mati rasa, maka latihan mesti segera dihentikan..

    Bersenam di rumah

    Sudah tentu, gimnastik pemulihan akan berkesan di gimnastik. Tetapi, jika tidak ada peluang untuk mengunjunginya, maka anda perlu belajar di rumah. Dianjurkan untuk melakukan senaman aerobik dan anaerobik secara berkala di badan. Pertama, mereka membantu menguatkan otot dan badan, dan kedua, mereka meningkatkan mobiliti dan koordinasi pergerakan. Di samping itu, pergerakan berirama mempunyai kesan positif terhadap fungsi otak dan fungsi psikososial..

    Keanehan aerobik adalah melakukan pergerakan monoton tertentu pada kadar yang pantas. Nasib baik, di dunia moden mudah mencari kaedah dan program apa pun di Internet. Anda hanya perlu menghidupkan video dan mengulangi tindakannya selepas pelatih profesional. Alternatif terbaik untuk aktiviti tersebut adalah joging ringan atau berjalan pantas, bermain ski atau berbasikal. Berjalan di udara segar memberi kesan yang sangat baik terhadap kesejahteraan seseorang.

    Kelemahan latihan di rumah adalah jelas bahawa seseorang akan melakukannya sendiri. Pertama, dia tidak akan dapat menilai kebenaran latihan dengan cara ini, dan, kedua, jika dia tiba-tiba jatuh sakit, maka mungkin tidak ada orang terdekat yang akan memberikan pertolongan cemas. Oleh itu, tetap disyorkan untuk berlatih di bawah pengawasan pakar..

    Latihan di gimnasium

    Tubuh seseorang dengan sklerosis berganda dapat bertindak balas secara berbeza terhadap aktiviti fizikal; keadaan kesihatannya dapat bertambah baik dan merosot dengan teruk. Oleh itu, latihan pertama harus dilakukan hanya di gim untuk memahami jenis kompleks budaya fizikal yang paling sesuai. Pelajaran di dewan dilakukan pada beberapa simulator:

    1. Basikal - menguatkan otot kaki dengan sempurna dan memanaskannya. Mula mengayuh perlahan-lahan, secara beransur-ansur menambah intensiti. Atlet yang berpengalaman dapat menggunakan daya tahan pergerakan pada peralatan.
    2. Taichi adalah teknik penyembuhan khas yang dirancang untuk orang-orang dengan sklerosis berganda. Ini bertujuan untuk memperkuat kekuatan dan kelenturan lengan dan kaki. Pada masa kini, hampir setiap kelab mempunyai jurulatih yang menjalankan kelas kumpulan seperti itu..
    3. Bola latihan akan membolehkan anda memaksimumkan rehat dan kelonggaran seluruh badan setelah latihan. Selain itu, latihan di atasnya bertujuan untuk meregangkan seluruh badan..
    4. Qigong adalah jenis latihan penyembuhan lain yang boleh anda pelajari di gimnasium. Mereka bertujuan untuk menguatkan tulang belakang..

    Salah satu manifestasi sklerosis berganda adalah kekurangan keseimbangan dan gangguan koordinasi pergerakan. Orang yang mempunyai simptom serupa disarankan untuk menggunakan sokongan semasa latihan atau meminta pertolongan dari orang lain.

    Cadangan penting

    Seseorang dengan sklerosis berganda disarankan untuk mematuhi garis panduan berikut semasa bersenam:

    • Berlatihlah dengan kerap, tetapi sedikit demi sedikit, tanpa membuat diri anda mengalami keletihan fizikal yang teruk. Dalam kes ini, beban pada sendi akan berkurang, dan sedikit tenaga akan dikeluarkan..
    • Sekiranya latihan dilakukan dalam keadaan terlentang, maka berbaring dan bangun perlahan-lahan dan berhati-hati..
    • Adalah mustahak untuk duduk dan berehat di antara pendekatan untuk membolehkan tisu otot pulih.
    • Ramai orang dengan diagnosis ini tidak tidur nyenyak. Untuk meningkatkan tidur, disarankan untuk melakukan senaman pemulihan pada waktu petang: yoga, meditasi, latihan pernafasan, menari perlahan.
    • Latihan hanya boleh dilakukan dengan pakaian longgar dan kasut yang selesa..
    • Selepas bersenam, disarankan menjalani sesi urut pemulihan. Ia mendorong kelonggaran dan rehat otot setelah melakukan senaman yang kuat.
    • Anda harus terlebih dahulu memilih muzik yang akan diadakan kelasnya, sangat penting untuk membangkitkan emosi yang menyenangkan.
    • Anda perlu mengambil sebotol air untuk latihan, ia membolehkan anda pulih semasa rehat.

    Kelas mesti membawa emosi positif dan suasana hati yang baik kepada atlet. Sekiranya anda merasa tidak selesa, anda harus memilih sistem latihan yang berbeza untuk diri sendiri..

    Ciri-ciri tindakan suhu badan

    Ahli neurologi yang berpengalaman telah membuktikan bahawa kira-kira 60-80% pesakit dengan sklerosis berganda mengalami peningkatan suhu badan. Ini disebabkan oleh prestasi aktiviti fizikal yang tidak biasa bagi tubuh. Harus diingat bahawa, secara umum, ini berlaku hanya pada peringkat awal latihan dan secara beransur-ansur berlalu.

    Sklerosis berganda adalah salah satu penyakit neurologi yang paling biasa yang sukar dirawat. Kesejahteraan pesakit hanya dapat difasilitasi oleh terapi kompleks, salah satu komponennya adalah latihan fisioterapi.